Stan na 5 lipca 2001 r.

INFORMACJA O PROJEKTACH USTAW I UCHWAŁ WNIESIONYCH

DO ROZPATRZENIA PRZEZ SENAT IV KADENCJI

TYTUŁ PROJEKTU
(nazwisko przedstawiciela wnioskodawców)
Data wniesienia
Nr druku

UZASADNIENIE PROJEKTU
UWAGI

Data pierwszego czytania na posiedzeniu plenarnym Senatu
Komisje, do których projekt został skierowany

Data drugiego czytania
Postanowienie Senatu
(ew. data przekazania do Sejmu)

1. Projekt uchwały wniesiony przez Komisję Regulaminową i Spraw Senatorskich w sprawie zmiany Regulaminu Senatu RP.
przedstawiciel wnioskodawców - senator Ireneusz Zarzycki
Projekt został wniesiony 23 października 1997 r.
Druk senacki nr 10

Proponowane zmiany Regulaminu uzasadnione są koniecznością jego dostosowania do norm zawartych w Konstytucji z dnia 2 kwietnia 1997. Projekt obejmuje tylko te zmiany, które w opinii Komisji stanowią uzasadnione i niezbędne minimum wynikające z konieczności uwzględnienia nowych regulacji prawnych. Ponadto proponuje się także zmiany zakresu przedmiotowego działania komisji - powołanie nowych Komisji Budżetu i Finansów oraz Komisji Rodziny i Polityki Społecznej, zlikwidowanie Komisji Inicjatyw i Prac Ustawodawczych oraz zmiany nazw i zakresu działania dwóch innych komisji. Projekt przewiduje powołanie Komisji Nauki, Edukacji Narodowej, Kultury i Środków Przekazu oraz Komisji Zdrowia i Kultury Fizycznej.

Projekt został przedstawiony na
2. pos. Senatu w dniu 6 listopada 1997 r.
Senat po I czytaniu skierował projekt do: Komisji Regulaminowej i Spraw Senatorskich.
Druk senacki nr 10S

II czytanie odbyło się na 2. pos. Senatu w dniu 6 listopada 1997 r.
Senat podjął uchwałę w sprawie zmian w Regulaminie Senatu.
Regulamin dostosowano do norm zawartych w Konstytucji RP. Powołano następujące komisje:
- Komisję Gospodarki Narodowej,
- Komisję Kultury i Środków Przekazu,
- Komisję Nauki i Edukacji Narodowej,
- Komisję Obrony Narodowej,
- Komisję Ochrony Środowiska,
- Komisję Praw Człowieka i Praworządności,
- Komisję Regulaminową i Spraw Senatorskich,
- Komisję Rodziny i Polityki Społecznej,
- Komisję Rolnictwa i Rozwoju Wsi,
- Komisję Samorządu Terytorialnego i Administracji Państwowej,
- Komisję Spraw Emigracji i Polaków za Granicą,
- Komisję Spraw Zagranicznych i Międzynarodowych Stosunków Gospodarczych,
- Komisję Ustawodawczą,
- Komisję Zdrowia, Kultury Fizycznej i Sportu.

2. Projekt uchwały wniesiony przez Komisję Praw Człowieka i Praworządności w sprawie obchodów 50 rocznicy uchwalenia Powszechnej Deklaracji Praw Człowieka.
Przedstawiciel wnioskodawców - senator Zbigniew Romaszewski
Projekt został wniesiony 19 listopada 1997 r.
Druk senacki nr 13

Projekt uchwały dotyczy uczczenia 50 rocznicy uchwalenia Powszechnej Deklaracji Praw Człowieka - 10 grudnia 1997 r. rozpoczyna się światowy Rok Praw Człowieka.

Projekt został przedstawiony na 3. pos. Senatu w dniu 3 grudnia 1997 r.
Senat po I czytaniu skierował projekt do: - Komisji Praw Człowieka i Praworządności
- Komisji Ustawodawczej
Druk senacki nr 13S

II czytanie odbyło się na 4. pos. Senatu w dniu 10 grudnia 1997 r.
Senat podjął uchwałę w sprawie obchodów 50 rocznicy uchwalenia Powszechnej Deklaracji Praw Człowieka.

3. Projekt uchwały wniesiony przez Komisję Regulaminową i Spraw Senatorskich w sprawie trybu powoływania o odwoływania członków Rady Polityki Pieniężnej
Przedstawiciel wnioskodawców - senator Zbyszko Piwoński
Projekt został wniesiony 20 listopada 1997 r.
Druk senacki nr 14

Zgodnie z art.227 ust. 5 Konstytucji, na podstawie art.13 ust.1 pkt 2, ust. 5 i ust. 7 ustawy o Narodowym Banku Polskim z dnia 29 sierpnia 1997 r. (Dz.U. nr 140, poz. 938), do kompetencji Senatu należy powoływanie i odwoływania trzech członków Rady Polityki Pieniężnej. Zgodnie z art. 7 projektu, uchwała wejdzie w życie z dniem 1 stycznia 1998 r., z tym, że przepisy dotyczące zgłaszania kandydatów na członków Rady, w odniesieniu do pierwszej kadencji Rady, wejdą w życie z dniem podjęcia uchwały. To rozwiązanie umożliwi uruchomienie procedury zgłaszania i rozpatrywania kandydatur jeszcze w bieżącym roku kalendarzowym.

Projekt został przedstawiony na 4. pos. Senatu w dniu 10 grudnia 1997 r.

II czytanie odbyło się na 4. pos. Senatu w dniu 10 grudnia 1997 r.
Senat podjął uchwałę w sprawie trybu powoływania i odwoływania członków Rady Polityki Pieniężnej.

4. Projekt uchwały wniesiony przez Komisję Spraw Zagranicznych i Międzynarodowych Stosunków Gospodarczych w sprawie utworzenia Polskiej Grupy Unii Międzyparlamentarnej.
Przedstawiciel wnioskodawców - senator Władysław Bartoszewski
Projekt został wniesiony 4 grudnia 1997 r.
Druk senacki nr 26

Projekt reguluje powołanie Polskiej Grupy Unii Międzyparlamentarnej i jej udział w pracach Unii Międzyparlamentarnej. W skład polskiej Grupy Unii Międzyparlamentarnej mogą wchodzić na podstawie uchwał Senatu i Sejmu senatorowie oraz posłowie. Projekt zakłada, że członkami Polskiej Grupy Unii Międzyparlamentarnej są wszyscy senatorowie Senatu IV kadencji.

Projekt został przedstawiony na 5. pos. Senatu w dniu 18 grudnia 1997 r.

II czytanie odbyło się na 5. pos. Senatu w dniu 18 grudnia 1997 r.
Senat podjął uchwałę w sprawie utworzenia Polskiej Grupy Unii Międzyparlamentarnej.

5. Projekt uchwały wniesiony przez Komisję Spraw Zagranicznych i Międzynarodowych Stosunków Gospodarczych w sprawie zmiany Regulaminu Senatu RP.
Przedstawiciel wnioskodawców - senator Władysław Bartoszewski
Projekt został wniesiony 5 grudnia 1997 r.
Druk senacki nr 27

Projekt przewiduje zmianę nazwy Komisji Spraw Zagranicznych i Międzynarodowych Stosunków Gospodarczych na Komisję Spraw Zagranicznych i Integracji Europejskiej.

Projekt został przedstawiony na 5. pos. Senatu w dniu 18 grudnia 1997 r.

II czytanie odbyło się na 5. pos. Senatu w dniu 18 grudnia 1997 r.
Senat podjął uchwałę w sprawie zmiany Regulaminu Senatu.
W art. 15 ust. 1 pkt 12 oraz w załączniku do Regulaminu Senatu w pkt 12 wyrazy "Spraw Zagranicznych i Międzynarodowych Stosunków Gospodarczych" zastępuje się wyrazami "Spraw Zagranicznych i Integracji Europejskiej.
W art. 8 ust. 1 skreśla się pkt 18, w art. 72 w ust. 1 skreśla się wyrazy "przy pomocy zastępcy Szefa Kancelarii Senatu".

6. Projekt ustawy wniesiony przez grupę senatorów o zmianie ustawy o uznaniu za nieważne orzeczeń wydanych wobec osób represjonowanych za działalność na rzecz niepodległego bytu Państwa Polskiego.
Przedstawiciel wnioskodawców - senator Zbigniew Romaszewski
Projekt został wniesiony 19 grudnia 1997 r.
Druk senacki nr 42

Znowelizowana ustawa przedłuża do dnia 31 grudnia 2000 roku termin dochodzenia odszkodowań za represje ze strony radzieckich organów ścigania. Nowelizacja związana jest z uchwałą Trybunału Konstytucyjnego z dnia 30 kwietnia 1996 roku, w której stwierdza się, że termin "terytorium polskie" użyty w ustawie oznacza terytorium państwa polskiego także po wschodniej stronie linii Curzona. Postanowienie to oraz wydłużenie ustawowego terminu do końca 2000 roku umożliwi osobom uprawnionym korzystanie z dotychczas nieosiągalnych uprawnień.

Projekt został przedstawiony na 6. pos. Senatu w dniu 22 stycznia 1998 r.
Senat po I czytaniu skierował projekt do: - Komisji Praw Człowieka i Praworządności Komisji Ustawodawczej
Druk senacki nr 42S

II czytanie odbyło się na 8. pos. Senatu w dniu 20 lutego 1998 r.
Senat podjął uchwałę w sprawie wniesienia do Sejmu projektu ustawy o zmianie ustawy o uznaniu za nieważne orzeczeń wydanych wobec osób represjonowanych za działalność na rzecz niepodległego bytu Państwa Polskiego.
24 lutego 1998 r. projekt ustawy przekazano do Sejmu.
Druk sejmowy nr 218, 324
Ustawa została uchwalona przez Sejm 21 maja 1998 r.
18 czerwca 1998 r. na 14. posiedzeniu Senat przyjął ustawę z poprawkami
Dz.U. nr 97, poz. 604

7. Projekt ustawy wniesiony przez Komisję Praw Człowieka i Praworządności o zmianie ustawy o ujawnieniu pracy lub służby w organach bezpieczeństwa państwa lub współpracy z nimi w latach 1944 - 1990 pełniących funkcje publiczne.
Przedstawiciel wnioskodawców - senator Zbigniew Romaszewski
Projekt został wniesiony 8 stycznia 1998 r.
Druk senacki nr 46

Projektowana nowelizacja odstępuje od procedury tworzenia Sądu Lustracyjnego, wprowadzając zasadę rozpoznawania spraw lustracyjnych przez sąd powszechny tj. Sąd Apelacyjny w Warszawie. Ponadto ta nowelizacja pozwoli na usunięcie innych błędów np. powtórnej penalizacji czynów, które już obecnie są przestępstwami przewidzianymi w kodeksie karnym. Skorygowano również usterki legislacyjne takie, jak błędna terminologia lub zła redakcja przepisu.

Projekt został przedstawiony na 6. pos. Senatu w dniu 22 stycznia 1998 r.
Senat po I czytaniu skierował projekt do: - Komisji Praw Człowieka i Praworządności
Komisji Ustawodawczej
Druk senacki nr 46S

II czytanie odbyło się na 8. pos. Senatu w dniu 20 lutego 1998 r.
Senat podjął uchwałę w sprawie wniesienia do Sejmu projektu ustawy o zmianie ustawy o ujawnieniu pracy lub służby w organach bezpieczeństwa państwa lub współpracy z nimi w latach 1944 - 1990 osób pełniących funkcje publiczne oraz o zmianie niektórych innych ustaw.
24 lutego 1998 r. projekt ustawy przekazano do Sejmu.
Druk sejmowy nr 217

18 czerwca 1998 r. Sejm uchwalił ustawę
15.07.1998 r. na 15. posiedzeniu Senat przyjął ustawę bez poprawek druki 94, 94A, 94B
Dz. U. 131, poz. 860

8. Projekt uchwały wniesiony przez Komisja Spraw Zagranicznych i Integracji Europejskiej w sprawie zadań stojących przed Polską w związku ze zbliżającym się terminem rozpoczęcia negocjacji o członkostwo w Unii Europejskiej
Przedstawiciel wnioskodawców - senator Władysław Bartoszewski
Projekt został wniesiony w dniu 4 lutego 1998 r.
Druk senacki nr 51

Projekt uchwały dotyczy spraw związanych z członkostwem Polski w Unii Europejskiej.

Projekt został przedstawiony na 8. pos. Senatu w dniu 19 lutego 1998 r.
Senat po I czytaniu skierował projekt do
- Komisji Spraw Zagranicznych i Integracji Europejskiej,
- Komisji Ustawodawczej
Druk senacki 51S

II czytanie odbyło się na 11. pos. Senatu w dniu 16 kwietnia 1998 r.
Senat podjął uchwałę w sprawie zadań stojących przed Polską w związku z rozpoczynającymi negocjacjami o członkostwo w Unii Europejskiej

9. Projekt ustawy wniesiony przez grupę senatorów o świadczeniu pieniężnym dla nieletnich ofiar wojny 1939 - 1945.
Przedstawiciel wnioskodawców - senator Jolanta Danielak
Projekt został wniesiony w dniu 12 lutego 1998 r.
Druk senacki nr 54

Projekt ustawy jest zapowiedzianym uzupełnieniem uchwalonej 30 maja 1996 r. ustawy oświadczeniu pieniężnym dla osób deportowanych do pracy przymusowej oraz osadzonych w obozach pracy przez III Rzeszę i Związek Radziecki. Wyżej wymieniona ustawa nie objęła wówczas osób, które będąc w okresie okupacji dziećmi były wykorzystywane przez okupantów do pracy przymusowej.

Projekt został przedstawiony na 9. pos. Senatu w dniu 19 marca 1998 r.
Senat po I czytaniu skierował projekt do:
- Komisji Rodziny i Polityki Społecznej
- Komisji Ustawodawczej
Druk senacki nr 54S

II czytanie odbyło się na 12. pos. Senatu w dniu 22 maja 1998 r.
Senat podjął uchwałę w sprawie wniesienia projektu ustawy o świadczeniu pieniężnym dla małoletnich ofiar wojny 1939 - 1945.
26 maja 1998 r. projekt ustawy przekazano do Sejmu.
Druk sejmowy nr 377
Sejm 4.03.1999 r. odrzucił projekt ustawy

10. Projekt uchwały wniesiony przez Komisję Ustawodawczą w sprawie przywrócenia ciągłości prawnej II Rzeczypospolitej Polskiej i III Rzeczypospolitej Polskiej.
Przedstawiciel wnioskodawców - senator Piotr Andrzejewski
Projekt został wniesiony 18 marca 1998 r.
Druk senacki nr 59

Projekt uchwały dotyczy ciągłości obowiązywania zasad prawnych wprowadzonych w II Rzeczypospolitej Polskiej - w okresie III Rzeczypospolitej Polskiej

Projekt został przedstawiony na 11. pos. Senatu w dniu 16 kwietnia 1998 r.
Senat po I czytaniu skierował projekt do:
- Komisji Ustawodawczej
- Komisji Praw Człowieka i Praworządności
Druk senacki 59S

II czytanie odbyło się na 11. pos. Senatu w dniu 16 kwietnia 1998 r.
Senat podjął uchwałę w sprawie ciągłości prawnej między II a III Rzecząpospolitą Polską

11. Projekt ustawy wniesiony przez grupę senatorów o zmianie ustawy kodeks pracy.
Przedstawiciel wnioskodawców - senator Stefan Konarski
Projekt został wniesiony w dniu 7 maja 1998 r.
Druk senacki nr 68

Projekt ustawy przewiduje wprowadzenia 40 godzinnego tygodnia pracy. Proponowana jest zmiana art. 129 wprowadzająca 40 godzinny tydzień pracy. W konsekwencji oznacza to przyjęcie powszechnego 5 dniowego tygodnia pracy. W ten sposób ujednolicone zostanie prawo do wypoczynku każdego pracownika, niezależnie od rodzaju i warunków wykonywanej pracy.

Projekt został przedstawiony na 12. pos. Senatu w dniu 22 maja 1998 r.
Senat po I czytaniu skierował projekt do:
- Komisji Ustawodawczej
-Komisji Rodziny i Polityki Społecznej
- Komisji Gospodarki Narodowej,
- Komisji Zdrowia Kultury Fizycznej i Sportu

II czytanie odbyło się na 15. pos. Senatu w dniu 2 lipca 1998 r.
Senat podjął uchwałę w sprawie wniesienia do Sejmu projektu ustawy o zmianie ustawy - Kodeks pracy.
7 lipca 1998 r. projekt ustawy przekazano do Sejmu.
Druk sejmowy nr 490
Sejm odrzucił projekt ustawy w dniu 3.12.1999 r.

12. Projekt uchwały wniesiony przez grupę senatorów w sprawie budowy Świątyni Opatrzności Bożej w Warszawie.
Przedstawiciel wnioskodawców - senator Wiesław Chrzanowski
Projekt został wniesiony w dniu 25 maja 1998 r.
Druk senacki nr 80

 

Projekt został przedstawiony na 14. pos. Senatu w dniu 18 czerwca 1998 r.
Senat po I czytaniu przeszedł do II czytania

II czytanie odbyło się na 14. pos. Senatu w dniu 18 czerwca 1998 r.
Senat podjął uchwałę w sprawie budowy Świątyni Opatrzności Bożej w Warszawie.

13. Projekt ustawy wniesiony przez grupę senatorów o zmianie ustawy o rewaloryzacji emerytur i rent, o zasadach ustalania emerytur i rent oraz o zmianie niektórych ustaw.
Przedstawiciel wnioskodawców - senator Ryszard Sławiński
Projekt został wniesiony w dniu 26 maja 1998 r.
Druk senacki nr 82

Proponowana zmiana ma na celu zaliczenie okresów nieskładkowych czasu praktycznej nauki zawodu pobieranej w ramach obowiązujących praktyk w warsztatach szkolnych a tym samum dołączenia tego okresu do okresów uwzględnianych przy ustalaniu prawa do wysokości świadczeń. Uczniowie szkół zawodowych oprócz nauki szkolnej pracują także w warsztatach szkolnych w warunkach i na zasadach zbliżonych do panujących w zakładach produkcyjnych. Brak takiego przepisu w sposób nieuzasadniony różnicuje sytuację uczniów zatrudnianych w warsztatach szkolnych i zatrudnianych jako pracownicy młodociani w zakładach produkcyjnych, który to czas szkoły zaliczały do praktyk szkolnych.
Dotychczasowe uregulowania w tej sprawie są wadliwe, gdyż pozwalają na różnicowanie sytuacji absolwentów szkół zawodowych.

Projekt został przedstawiony na 14. pos. Senatu w dniu 18 czerwca 1998 r.
Senat po pierwszym czytaniu skierował projekt do:
- Komisji Ustawodawczej
- Komisji Rodziny i polityki Społecznej.
Druk senacki 82S

II czytanie odbyło się na 38. posiedzeniu Senatu w dniu 1 lipca 1999 r.
Senat odrzucił projekt.

14. Projekt ustawy wniesiony przez grupę senatorów o zmianie ustawy o pomocy społecznej.
Przedstawiciel wnioskodawców - senator Jerzy Cieślak
Projekt został wniesiony w dniu 26 maja 1998 r.
Druk senacki nr 83

Zgodnie z ustawą o pomocy społecznej z dnia 29 listopada 1990 r. gwarantowany zasiłek okresowy może być wypłacany przez okres 3 lat a jego wysokość w pierwszych 12 miesiącach wynosi aktualnie 333 zł miesięcznie (od września br będzie wynosić 351 zł miesięcznie). Nie przysługuje osobie, która podjęła zatrudnienie albo pozarolniczą działalność w rozumieniu przepisów o zatrudnieniu i przeciwdziałaniu bezrobociu. W praktyce osoby te zmuszone są do rezygnacji z ofert zatrudnienia na czas określony, w niepełnym wymiarze czasu pracy i za niewielkim wynagrodzeniem.
Wnioskodawcy proponują, aby wypłata wcześniej gwarantowanego zasiłku okresowego powinna być zawieszana na okres wykonywania pracy. Po tym okresie osoba uprawniona powinna mieć nadal prawo do otrzymywania tego zasiłku.

Projekt został przedstawiony na 14. pos. Senatu w dniu 18 czerwca 1998 r.
Senat po I czytaniu skierował projekt do:
- Komisji Ustawodawczej,
- Komisji Rodziny i polityki Społecznej.
Druk senacki nr 83S

II czytanie odbyło się na 17. pos. Senatu w dniu 24 lipca 1998 r.
Senat podjął uchwałę w sprawie wniesienia do Sejmu projektu ustawy o zmianie ustawy o pomocy społecznej.
28 lipca 1998 r. projekt przekazano do Sejmu
druk sejmowy nr 559
21.01.1999 r. Sejm uchwalił ustawę
29.01.1999 r. na 29. posiedzeniu Senat przyjął ustawę bez poprawek
Dz. U. nr 20, poz 170 z 1999 r.

15. Projekt ustawy wniesiony przez Komisję Zdrowia, Kultury Fizycznej i Sportu o zmianie ustawy o kulturze fizycznej
Przedstawiciel wnioskodawców - senator Maciej Świątkowski
Projekt został wniesiony w dniu 5 czerwca 1998 r.
Druk senacki nr 87

Projekt nowelizacji ustawy z dnia 18 stycznia 1996 r. o kulturze fizycznej ma na celu uhonorowanie wybitnych sportowców - zdobywców medali olimpijskich. W uznaniu ich zasług proponuje się zagwarantowanie im stałego dochodu, w formie świadczenie pieniężnego. Prawo do świadczenie mieliby reprezentanci Polski na igrzyskach olimpijskich, którzy zdobyli przynajmniej jeden medal olimpijski, są obywatelami Rzeczypospolitej Polskiej, mają stałe miejsce zamieszkania w kraju oraz ukończenia 35 roku życia.
Świadczenie byłoby przyznawane przez Prezesa Urzędu Kultury Fizycznej i turystyki na wniosek osoby zainteresowanej lub z jego własnej inicjatywy oraz wypłacane co miesiąc
Wysokość świadczenia będzie odpowiadać jednokrotności prognozowanego przeciętnego wynagrodzenia w państwowej sferze budżetowej, ustalanego w ustawie budżetowej

Projekt został przedstawiony na 17. pos. Senatu w dniu 24 lipca 1998 r.
Senat po I czytaniu skierował projekt do:
- Komisji Ustawodawczej,
- Komisji Zdrowia, Kultury Fizycznej i Sportu.
Druk senacki nr 87S

II czytanie odbyło się na 28. pos. Senatu w dniu 20 stycznia 1999 r.
Senat podjął uchwałę w sprawie wniesienia do Sejmu projektu ustawy o zmianie ustawy o kulturze fizycznej.
20 stycznia 1999 r. projekt ustawy przekazano do Sejmu.
3.09.1999 r. Sejm uchwalił ustawę
23.09.1999 r. na 42. posiedzeniu Senat przyjął ustawę z poprawkami
Dz. U. nr 96 z 1999 r.

16. Projekt ustawy wniesiony przez grupę senatorów o zmianie ustawy o publicznej służbie krwi.
Przedstawiciel wnioskodawców - senator Zbyszko Piwoński
Projekt został wniesiony w dniu 29 maja 1998 r.
Druk senacki nr 86

Projekt nowelizacji rozciąga obowiązek świadczenia usług medycznych poza kolejnością na rzecz krwiodawców, na wszystkie placówki służby zdrowia, a ponadto wprowadza dodatkowe uprawnienia korzystania z bezpłatnych leków dla tych krwiodawców, którzy będą oddawali przez wiele lat i oddadzą jej co najmniej 20 litrów. Proponowana nowelizacja podkreśla również rangę Polskiego Czerwonego Krzyża jako promotora i organizatora honorowych krwiodawców w Polsce.

Projekt został przedstawiony na 17. pos. Senatu w dniu 24 lipca 1998 r.
Senat po I czytaniu skierował projekt do:
- Komisji Ustawodawczej,
- Komisji Zdrowia, Kultury Fizycznej i Sportu.
Druk senacki nr 86S

II czytanie odbyło się na 38. posiedzeniu Senatu w dniu 1 lipca 1999 r.
Senat podjął uchwałę w sprawie wniesienia do Sejmu projektu uchwały o zmianie ustawy o publicznej służbie krwi.

17. Projekt ustawy wniesiony przez Komisję Rodziny i Polityki Społecznej oraz Komisję Ustawodawczą o zmianie ustawy - Kodeks karny oraz o zmianie niektórych innych ustaw.
Przedstawiciel wnioskodawców - senator Dariusz Kłeczek
Projekt został wniesiony w dniu 30 lipca 1998 r.
Druk senacki nr 123

Projekt nowelizacji przywraca zakaz produkcji, przesyłania i rozpowszechniania wszelkich treści pornograficznych wyrażonych w każdej formie, w szczególności zaś pisma, druku lub wizerunku. Nowelizacja Kodeksu karnego z 1997 r. jest pilna i niezbędna w zakresie rozdziału XXV ze względu na przyjętą w nim zasadę ustalenia rodzajowego przedmiotu ochrony prawnej dla wszystkich czynów ujętych w tym rozdziale. Celem proponowanego projektu jest w szczególności ochrona dzieci i młodzieży przed niszczącym wpływem pornografii. Przyjęcie proponowanych w projekcie rozwiązań spowoduje ograniczenie dostępu do pornografii.

Projekt został przedstawiony na 20. pos. Senatu 9 października 1998 r.
Senat po I czytaniu skierował projekt do:
- Komisji Ustawodawczej,
- Komisji Rodziny i Polityki Społecznej
Druk senacki nr 123S

II czytanie odbyło się na 28. pos. Senatu w dniu 20 stycznia 1999 r.
Senat podjął uchwałę w sprawie wniesienia do Sejmu projektu ustawy o zmianie ustawy - Kodeks karny.
20 stycznia 1999 r. projekt ustawy przekazano do Sejmu.
Druk sejmowy nr 1062
16.12.1999 r. Sejm uchwalił ustawę
15.01.2000 r. na 49. posiedzeniu Senat przyjął ustawę z poprawkami
Prezydent zawetował tę ustawę

18. Projekt ustawy wniesiony przez grupę senatorów o zmianie ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych.
Przedstawiciel wnioskodawców - senator Andrzej Chronowski
Projekt został wniesiony w dniu 10 listopada 1998 r.
Druk senacki nr 145

Projekt nowelizacji przywraca możliwość korzystania przez podatników z ulgi na zakup przyrządów i pomocy naukowych.

Projekt został przedstawiony na 24. pos. Senatu w dniu 3 grudnia 1998 r
Senat po I czytaniu skierował projekt do:
- Komisji Ustawodawczej,
- Komisji Gospodarki Narodowej

 

19. Projekt ustawy wniesiony przez Komisję Spraw Emigracji i Polaków za Granicą o karcie Polaka i trybie stwierdzenia przynależności do Narodu Polskiego osób polskiego pochodzenia lub narodowości polskiej.
Przedstawiciel wnioskodawców - senator Janina Sagatowska
Projekt został wniesiony w dniu 12 listopada 1998 r.
Druk senacki nr 147

Projektowana ustawa wypływa z obowiązku wobec rodaków, którzy żyją poza granicami Polski, stanowią około 1/3 Narodu Polskiego i także tworzą Polskę. Sprawi ona, że Polacy przyjeżdżający do Macierzy będą już na granicy traktowani jak Polacy, a nie cudzoziemcy, jak się dzieje obecnie.

Projekt został przedstawiony na 25. pos. Senatu w dniu 11 i 16 grudnia 1998 r.
Senat po I czytaniu skierował projekt do:

- Komisji Ustawodawczej,

- Komisji Spraw Emigracji i Polaków za Granicą
Druk senacki nr 147S

II czytanie odbyło się na 34. posiedzeniu Senatu w dniu 22 kwietnia 1999 r.
Senat podjął uchwałę w sprawie wniesienia do Sejmu projektu ustawy
28 kwietnia 1999 r. projekt ustawy przekazano do Sejmu
I czytanie odbyło się na 58. pos. Sejmu w dniu 22.09.1999 r.

20. Projekt ustawy wniesiony przez Komisję Spraw Emigracji i Polaków za Granicą o obywatelstwie polskim.
Przedstawiciel wnioskodawców - senator Anna Bogucka -Skowrońska
Projekt został wniesiony w dniu 12 listopada 1998 r.
Druk senacki nr 146

Projektowana ustawa określa szczególne podmiotowe prawo do posiadania obywatelstwa i przewiduje uznanie zjawiska podwójnego obywatelstwa

Projekt został przedstawiony na 25. pos. Senatu w dniu 11 i 16 grudnia 1998 r
Senat po I czytaniu skierował projekt do:
- Komisji Ustawodawczej,
- Komisji Spraw Emigracji i Polaków za Granicą
Druk senacki nr 146S

II czytanie odbyło się na 34. posiedzeniu Senatu w dniu 22 kwietnia 1999 r.
Senat podjął uchwałę w sprawie wniesienia do Sejmu projektu ustawy
28 kwietnia 1999 r. projekt ustawy przekazano do Sejmu
druk sejmowy nr 1222
29.06.2000 r. Sejm uchwalił ustawę
20.07.2000 r. na 62. pos Senat przyjął ustawę z poprawkami

21. Projekt ustawy wniesiony przez Komisję Spraw Emigracji i Polaków za Granicą o repatriacji.
Przedstawiciel wnioskodawców - senator Janina Sagatowska
Projekt został wniesiony w dniu 12 listopada 1998 r.
Druk senacki nr 148

Projekt ustawy ujmuje szerzej niż dotychczas pojęcie repatrianta. Przede wszystkim nie łączy tego pojęcia z pojęciem cudzoziemca. W warunkach częstego zjawiska podwójnego obywatelstwa, wypadków braku jakiegokolwiek obywatelstwa, długotrwałego zamieszkiwania poza granicami kraju obywateli polskich (nieraz od kilku pokoleń) repatriację należy ujmować szerzej, odnosząc ją do przeniesienia się do kraju osób narodowości polskiej lub pochodzenia polskiego celem osiedlenia się w Rzeczypospolitej Polskiej na stałe. Punktem wyjścia do takiego ujęcia zagadnienia jest art. 52 ust. 5 Konstytucji, który prawo powrotu do kraju nie wiąże ze sprawą jakiegokolwiek obywatelstwa.

Projekt został przedstawiony na 25. pos. Senatu w dniu 11 i 16 grudnia 1998 r
Senat po I czytaniu skierował projekt do:
- Komisji Ustawodawczej,
- Komisji Spraw Emigracji i Polaków za Granicą
Druk senacki nr 148S

II czytanie odbyło się na 34. posiedzeniu Senatu w dniu 22 kwietnia 1999 r.
Senat podjął uchwałę w sprawie wniesienia do Sejmu projektu ustawy
28 kwietnia 1999 r. projekt ustawy przekazano do Sejmu
druk sejmowy nr 1204
20.07.2000 r. Sejm uchwalił ustawę
4.08.2000 r. na 63. pos. Senat przyjął ustawę z poprawkami

22. Projekt ustawy wniesiony przez Komisję Ustawodawczą o mieniu zlikwidowanego Funduszu Wczasów Pracowniczych.
Przedstawiciel wnioskodawców - senator Stefan Konarski oraz senator Piotr Andrzejewski
Projekt został wniesiony w dniu 13 listopada 1998 r.
Druk senacki nr 149 oraz do druku 149 (autopoprawka)

W związku z stanowiskiem Trybunału Konstytucyjnego wyrażonego w uzasadnieniu orzeczenia z dnia 3 czerwca 1998 roku (Sygn. Akt K 34/97) kwestionującego zgodność z normami wyższego rzędu art.7 ust. 1, 2,i 4 ustawy z dnia 9.05.1997 o zmianie ustawy o związkach zawodowych oraz o zmianie niektórych ustaw zaistniała pilna potrzeba dostosowania tej ustawy do obowiązującego systemu prawa. Projektowana ustawa czyni temu zadość, a w swojej istocie proponuje nową, słuszną z punktu widzenia sprawiedliwości społecznej, zasadę podziału mienia FWP, należącego uprzednio jedynie do OPZZ, między dwa równoprawne i największe związki zawodowe w Polsce - OPZZ i NSZZ "Solidarność". Jest to próba prawnego rozwiązania tego problemu.

Projekt został przedstawiony na 24. pos. Senatu w dniu 3 grudnia 1998 r
Senat po I czytaniu skierował projekt do:
- Komisji Ustawodawczej,
Komisji Gospodarki Narodowej
Posiedzenie połączonych komisji odbyło się 10 grudnia 1998 r.
Druk nr 149S

II czytanie odbyło się na 28. pos. Senatu w dniu 20 stycznia 1999 r.
Senat podjął uchwałę w sprawie wniesienia do Sejmu projektu ustawy o mieniu Funduszu Wczasów Pracowniczych.
20 stycznia 1999 r. projekt ustawy przekazano do Sejmu.
Druk sejmowy nr 979
Skierowano do I czytania

23. Projekt ustawy wniesiony przez grupę senatorów o zmianie ustawy - Prawo budowlane
Przedstawiciel wnioskodawców - senator Andrzej Chronowski
Projekt został wniesiony w dniu 17 listopada 1998 r.
Druk senacki nr 150

Nowelizacja ustawy proponuje odejście od rygoru bezwzględnej rozbiórki samowolnie wznoszonych obiektów budowlanych. Stwarzając możliwość legalizacji samowolnych działań budowlanych, przy równoczesnym zachowaniu odpowiednich rygorów odnośnie lokalizacji obiektu i jego rozwiązań technicznych - zaostrzono sankcje w stosunku do sprawców samowoli w drodze proponowanej zmiany przepisów karnych, gdzie odnośnie budynków jednoznacznie ustalono wysokość dolegliwej grzywny i to w zależności od wielkości powierzchni zabudowy.

Projekt został przedstawiony na 24. pos. Senatu w dniu 3 grudnia 1998 r
Senat po I czytaniu skierował projekt do:
- Komisji Ustawodawczej,
- Komisji Gospodarki Narodowej

 

24. Projekt ustawy wniesiony przez grupę senatorów o zmianie ustawy o ochronie zwierząt.
Przedstawiciel wnioskodawców - senator Anna Bogucka-Skowrońska
Projekt został wniesiony w dniu 18 listopada 1998 r.
Druk senacki nr 158

Projektowana nowelizacja zakłada utworzenie państwowej instytucji nadzoru nad ochroną zwierząt w postaci Krajowego Inspektora Ochrony Zwierząt powoływanego przez Ministra Spraw Wewnętrznych i Administracji oraz powoływanych przez tego Inspektora wojewódzkich inspektorów ochrony zwierząt. Projekt ten ogranicza także możliwość uśmiercania zwierząt przez takie podmioty, których ocena agresywności zwierzęcia nie może być kompetentna - a mianowicie przez funkcjonariuszy Policji i straży miejskiej.

Projekt został przedstawiony na 28. pos. Senatu w dniu 20 stycznia 1999 r
Senat po I czytaniu skierował projekt do:
- Komisji Ustawodawczej,
- Komisji Ochrony Środowiska
- Komisji Praw Człowieka i Praworządności

 

25. Projekt uchwały wniesiony przez Komisję Spraw Zagranicznych i Integracji Europejskiej oraz Komisję Obrony Narodowej w sprawie ratyfikacji przez Polskę Traktatu Północnoatlantyckiego.
Przedstawiciel wnioskodawców - senator Stefan Jurczak
Projekt został wniesiony w dniu 29 stycznia 1999 r.
Druk senacki nr 190

 

Projekt został przedstawiony na 30. pos. Senatu w dniu 17 lutego 1999 r
Senat po I czytaniu skierował projekt do:
- Komisji Ustawodawczej,
- Komisji Obrony Narodowej
- Komisji Spraw Zagranicznych i Integracji Europejskiej
Druk senacki 190S

II czytanie odbyło się na 30. pos. Senatu w dniu 17 lutego 1999 r.
Senat podjął uchwałę w sprawie ratyfikacji przez Polskę Traktatu Północnoatlantyckiego

26. Projekt ustawy wniesiony przez grupę senatorów o zmianie ustawy o samorządzie gminnym, ustawy o pracownikach samorządowych, ustawy o komercjalizacji i prywatyzacji przedsiębiorstw państwowych, ustawy o powszechnym ubezpieczeniu zdrowotnym, ustawy o samorządzie województwa i ustawy o samorządzie powiatowym .
Przedstawiciel wnioskodawców - senator Andrzej Chronowski
Projekt został wniesiony w dniu 4 marca 1999 r.
Druk senacki nr 197

Celem projektowanej ustawy jest wprowadzenie zasady, że wysokość wynagrodzenia pracowników samorządów, zarządów kas chorych i zarządów spółek Skarbu Państwa będzie uzależniona od średniej krajowej płacy lub płacy w administracji rządowej. Mamy zatem w proponowanej ustawie do czynienia z regulacją zarobków osób zajmujących kierownicze stanowiska w administracji samorządowej, kas chorych i spółek Skarbu Państwa. Regulacja ta wydaje się być zgodna z oczekiwaniami społecznymi i jest podyktowana względami ekonomicznymi w związku z problemami finansowymi samorządów i kas chorych.
Proponowane rozwiązanie jest rozwiązaniem przejściowym, mającym rozwiązać problem ustalania wynagrodzeń na kilka - kilkanaście lat ze względu na olbrzymie dysproporcje pomiędzy średnimi zarobkami w kraju a wynagrodzeniami na stanowiskach kierowniczych w administracji samorządowej, kasach chorych i spółkach Skarbu Państwa.

Projekt został przedstawiony na 32. pos. Senatu w dniu 18 marca 1999 r
Senat po I czytaniu skierował projekt do:
- Komisji Ustawodawczej,
- Komisji Gospodarki Narodowej
- Komisji Samorządu Terytorialnego i Administracji
Posiedzenie połączonych komisji odbyło się 24 i 30 marca 1999 roku.
Druk senacki nr 197S

II czytanie odbyło się na 33. pos. Senatu w dniu 31 marca 1999 r.
Senat podjął uchwałę w sprawie ustawy o samorządzie gminnym, ustawy o pracownikach samorządowych, ustawy o komercjalizacji i prywatyzacji przedsiębiorstw państwowych, ustawy o powszechnym ubezpieczeniu zdrowotnym, ustawy o samorządzie województwa i ustawy o samorządzie powiatowym.
31 marca 1999 r. projekt ustawy przekazano do Sejmu.
Druk sejmowy nr 1020
22.01.2000 r. Sejm uchwalił ustawę
5.02.2000 r. na 51. pos. Senat przyjął ustawę z poprawkami
Dz. U. nr 26, poz. 306 z 2000 r.

27. Projekt ustawy wniesiony przez grupę senatorów o zmianie ustawy o kombatantach oraz niektórych osobach będących ofiarami represji wojennych i okresu powojennego
Przedstawiciel wnioskodawców - senator Wiesław Pietrzak
Projekt został wniesiony w dniu 5 marca 1999 r.
Druk senacki nr 205

Celem proponowanej nowelizacji ustawy jest przyznanie uprawnień kombatanckich żołnierzom wojsk inżynieryjnych biorących udział w operacji rozminowania terytorium Polski w okresie 1945 do 1956.
Żołnierze tych wojsk oraz osoby cywilne doraźnie przysposobione do rozminowania w większości nie byli uczestnikami bezpośrednich działań wojennych, jednakże istotą funkcjonowania wojsk inżynieryjnych jest m.in. przywracanie do użytku obszarów i obiektów zaminowanych w trakcie działań wojennych.

Projekt został przedstawiony na 34. pos. Senatu w dniu 22 kwietnia 1999 r
Senat po I czytaniu skierował projekt do:
- Komisji Ustawodawczej,
- Komisji Obrony Narodowej
Druk senacki nr 205S

II czytanie odbyło się na 35. posiedzeniu Senatu 7 maja 1999 r.
Senat podjął uchwałę w sprawie wniesienia do Sejmu projektu ustawy
11 maja 1999 r. projekt ustawy przekazano do Sejmu
Druk sejmowy nr 1122
18.02.2000 r. Sejm odrzucił projekt ustawy

28. Projekt ustawy wniesiony przez grupę senatorów o Funduszu Obrony Niepodległości .
Przedstawiciel wnioskodawców - senator Andrzej Chronowski
Projekt został wniesiony w dniu 12 marca 1999 r.
Druk senacki nr 206

Ustawowe powołanie Funduszu Obrony Niepodległości FON-NATO przyczyni się do mobilizacji środków pozabudżetowych na cele obronności Polski. Odwołując się do ofiarności społecznej, zwłaszcza tych, dla których godność suwerennego Narodu Polskiego, idea Niepodległości, zawsze były i pozostają wartościami nadrzędnymi. Efektywność Funduszu Obrony Niepodległości może pomóc urzeczywistnieniu zasady równouprawnienia wszystkich członków Paktu Północno-Atlantyckiego; pomoże także zwalczaniu inspirowanych przez jego przeciwników szkodliwych opinii oraz działań, podważających wiarygodność partnerstwa Polski w NATO

Projekt został przedstawiony na 34. pos. Senatu w dniu 22 kwietnia 1999 r
Senat po I czytaniu skierował projekt do:
- Komisji Ustawodawczej,
- Komisji Obrony Narodowej
Druk senacki nr 206S

II czytanie odbyło się na 35. posiedzeniu Senatu 7 maja 1999 r.
Senat podjął uchwałę w sprawie wniesienia do Sejmu projektu ustawy
11 maja 1999 r. projekt ustawy przekazano do Sejmu
Druk sejmowy nr 1123
I czytanie odbyło się na 52. pos. Sejmu 25.06.1999 r.

29. Projekt ustawy wniesiony przez Komisję Ustawodawczą o zmianie ustawy o wyborze Prezydenta Rzeczypospolitej Polskiej .
Przedstawiciel wnioskodawców - senator Piotr Andrzejewski
Projekt został wniesiony w dniu 12 marca 1999 r.
Druk senacki nr 207

Projektowana zmiana dotyczy II tury głosowania w wyborach prezydenckich, którą przeprowadza się tylko na terytorium kraju. W ten sposób ustawodawca pozbawia obywateli polskich przebywających za granicą prawa ponownego głosowania.

Projekt został przedstawiony na 34. pos. Senatu w dniu 22 kwietnia 1999 r
Senat po I czytaniu skierował projekt do:
- Komisji Ustawodawczej,
- Komisji Praw Człowieka i Praworządności
- Komisji Spraw Emigracji i Polaków za Granicą
Druk senacki nr 207S

II czytanie odbyło się na 35. posiedzeniu Senatu 7 maja 1999 r.
Senat podjął uchwałę w sprawie wniesienia do Sejmu projektu ustawy
11 maja 1999 r. projekt ustawy przekazano do Sejmu
Druk sejmowy nr 1120
17.03.2000 r. Sejm uchwalił ustawę
14.04.2000 r. na 55. pos. Senat przyjął ustawę z poprawkami
Dz. U. nr 43, poz. 488 z 2000 r.

30. Projekt ustawy wniesiony przez Komisję Ustawodawczą o zmianie ustawy o radiofonii i telewizji
Przedstawiciel wnioskodawców - senator Piotr Andrzejewski
Projekt został wniesiony w dniu 1 kwietnia 1999 r.
Druk senacki nr 219

Projektowana zmiana dotyczy dostosowania przepisów do ustawy konstytucyjnej i kodeksu handlowego

Projekt został przedstawiony na 34. pos. Senatu w dniu 22 kwietnia 1999 r
Senat po I czytaniu skierował projekt do:
- Komisji Ustawodawczej,
- Komisji Kultury i Środków Przekazu
Druk senacki nr 219S

II czytanie odbyło się na 35. posiedzeniu Senatu 7 maja 1999 r.
Senat podjął uchwałę w sprawie wniesienia do Sejmu projektu ustawy
11 maja 1999 r. projekt ustawy przekazano do Sejmu
Druk sejmowy nr 1121

31. Projekt ustawy wniesiony przez Komisję Rolnictwa i Rozwoju Wsi o zmianie ustawy o przekształceniu prawa użytkowania wieczystego przysługującego osobom fizycznym w prawo własności
Przedstawiciel wnioskodawców senator Jan Cimanowski
Projekt został wniesiony w dniu 12 lipca 1999 r.
Druk senacki nr 262

Projektowana nowelizacja ma na celu nieodpłatne uwłaszczenie z mocy samego prawa wskazanej grupy użytkowników wieczystych i ich następców prawnych. Użytkownikami tymi byłyby osoby fizyczne, które na mocy dotychczasowych regulacji mogą wnioskować o nieodpłatne przekształcenie użytkowania wieczystego w prawo własności. Są to użytkownicy wieczyści:
- którzy nabyli gospodarstwo rolne na podstawie aktu nadania, którym nieruchomość została oddana w użytkowanie wieczyste w związku z utratą mienia wskutek wojny 1939-1945 i którzy pozostawili majątek na terytorium nie znajdującym się na obecnym obszarze Państwa Polskiego,
- którzy na mocy umów międzynarodowych zawartych przez Państwo Polskie mieli otrzymać ekwiwalent za mienie pozostawione za granicą, a wartość tego mienia jest wyższa od opłaty, za przekształcenie praw użytkowania wieczystego w prawo własności,
- którym oddano nieruchomość w użytkowanie wieczyste w związku z wywłaszczeniem dokonanym po 1949 , a przed 1 sierpnia 1985,
- którym oddano nieruchomość w użytkowanie wieczyste nieodpłatnie,
- którzy wnieśli jednorazową opłatę za cały okres użytkowanie wieczystego,
- którzy wnieśli czynsz symboliczny lub opłatę symboliczną, o której mowa w art. 7 dekretu z dnia 26 października 1945 o własności i użytkowaniu gruntów na obszarze m.st. Warszawy.
Za datę przekształcenia z mocy prawa projekt proponuje przyjąć dzień 1 stycznia 2001 roku.

Projekt został przedstawiony na 41. pos. Senatu w dniu 4 sierpnia 1999 r.
Senat po I czytaniu skierował projekt do:
- Komisji Ustawodawczej,
- Komisji Rolnictwa i Rozwoju Wsi

 

32. Projekt ustawy wniesiony przez grupę senatorów Ordynacja wyborcza do Senatu Rzeczypospolitej Polskiej.
Przedstawiciel wnioskodawców - senator Piotr Andrzejewski
Projekt został wniesiony w dniu 21 lipca 1999 r.
Druk senacki nr 263

 

Projekt został przedstawiony na 42. posiedzeniu Senatu w dniu 23 września 1999 r.
Senat po I czytaniu skierował projekt do komisji:
- Ustawodawczej,
- Praw Człowieka i Praworządności
druk senacki nr 263S

II czytanie odbyło się na 43. pos. Senatu w dniu 7 października 1999 r.
Senat podjął uchwałę w sprawie wniesienia do Sejmu projektu ustawy o zmianie ustawy - Ordynacja wyborcza do Senatu Rzeczypospolitej Polskiej
7 października 1999 r. projekt ustawy przekazano do Sejmu.
Druk sejmowy nr 1416

33. Projekt uchwały wniesiony przez Komisję Regulaminową i Spraw Senatorskich w sprawie zmiany Regulaminu Senatu RP.
przedstawiciel wnioskodawców - senator Paweł Abramski.
Projekt został wniesiony w dniu 21 lipca 1999 r.
Druk senacki nr 275

Proponowany projekt zmian Regulaminu Senatu ma zapewnić udoskonalenie zasad procedowania Senatu i jego organów oraz zapewnić poprawność brzmienia zapisów Regulaminu w świetle norm konstytucyjnych oraz przyjmowanych w ostatnich miesiącach ustaw.

Projekt został przedstawiony na 42. posiedzeniu Senatu w dniu 23 września 1999 r.
Senat po I czytaniu skierował projekt do komisji:
- Regulaminowej i Spraw Senatorskich,
- Ustawodawczej
druk senacki nr 275S

II czytanie odbyło się na 50. pos. Senatu w dniu 27 stycznia 2000 r.
Senat podjął uchwałę w sprawie zmiany Regulaminu Senatu RP.

34. Projekt uchwały wniesiony przez grupę senatorów w sprawie sytuacji w Czeczenii.
przedstawiciel wnioskodawców - senator Anna Bogucka-Skowrońska.
Projekt został wniesiony w dniu 16 grudnia 1999 r.
Druk senacki nr 326

 

Projekt został przedstawiony na 48. pos. Senatu w dniu 30 grudnia 1999 r.
Senat niezwłocznie przeszedł do II czytania bez odsyłania do komisji.

II czytanie odbyło się na 48. pos. Senatu w dniu 30 grudnia 1999 r.

Senat podjął uchwałę w sprawie sytuacji w Czeczenii.

35. Projekt uchwały wniesiony przez grupę senatorów w sprawie sytuacji na Białorusi.
przedstawiciel wnioskodawców - senator Anna Bogucka-Skowrońska.
Projekt został wniesiony w dniu 16 grudnia 1999 r.
Druk senacki nr 327

 

Wnioskodawcy wycofali projekt i wnieśli o zdjęcie z porządku obrad 48. pos. Senatu tej sprawy .
Druk senacki nr 327W

 

INFORMACJA O PROJEKTACH USTAW I UCHWAŁ WNIESIONYCH

DO ROZPATRZENIA PRZEZ SENAT IV KADENCJI

Realizowanych wg Regulaminu Senatu obowiązującego od 10 marca 2000 r.

Lp.

TYTUŁ PROJEKTU
(
nazwisko przedstawiciela wnioskodawców)
Data wniesienia
Nr druku

UZASADNIENIE PROJEKTU

I czytanie
Komisje, do których Marszałek Senatu skierował projekt

II czytanie
Data posiedzenia Senatu
Komisje do których projekt został skierowany

III czytanie
Postanowienie Senatu
Data przekazania do Sejmu

36.

Projekt ustawy wniesiony przez grupę senatorów w sprawie ustawy o zmianie ustawy - Ordynacja wyborcza do rad gmin, rad powiatów i sejmików województw, ustawy o samorządzie gminnym oraz innych ustaw.
przedstawiciel wnioskodawców - senator Donald Tusk.
Projekt został wniesiony 18 stycznia 2000 r.
Druk senacki nr
351

Projekt ustawy zmierza do przemodelowania ustroju samorządu gminnego w oparciu o dwa podstawowe założenia:
wójt, burmistrz lub prezydent miasta wybierany jest w wyborach bezpośrednich,
zmniejszana jest liczba radnych.
Realizacja pierwszego z założeń powoduje zmianę układu organów samorządu gminnego. Wójt, burmistrz lub prezydent miasta ma stać się organem gminy, na którym spoczywać będzie główny ciężar i odpowiedzialność za prowadzenie spraw gminy.
Liczba radnych gminnych ma ulec zmniejszeniu w skali zauważalnej na poziomie każdej gminy.
Proponowane w nowelizacji rozwiązania zmierzają do stworzenia mechanizmu bardziej sprawnego zarządzania gminą, personalizacji odpowiedzialności za te działania. To z kolei czyni dla wyborcy bardziej widocznym związek pomiędzy jego aktem wyborczym, a możliwościami wpływania na zmiany otaczającej rzeczywistości. Ważnym skutkiem przedkładanego projektu jest także zmniejszenie kosztów funkcjonowania samorządu terytorialnego na poziomie gminnym, co odpowiada postulatom zgłaszanym powszechnie przez różne środowiska.

- Komisja Ustawodawcza
- Komisja Samorządu Terytorialnego i Administracji Państwowej
Projekt skierowany w dniu 13.03.2000
druk nr
351S

II czytanie odbyło się na 58. pos. Senatu w dniu 11 maja 2000 r.
druk senacki nr
351X

III czytanie odbyło się na 60. pos. Senatu w dniu 9 czerwca 2000 r.
Senat podjął
uchwałę w sprawie wniesienia do Sejmu projektu ustawy o zmianie ustawy - Ordynacja wyborcza do rad gmin, rad powiatów i sejmików województw, ustawy o samorządzie gminnym oraz innych ustaw.
projekt ustawy przekazano do Sejmu.
druk sejmowy nr 2036
I czytanie odbyło się na 87. posiedzeniu Sejmu 22.09.2000 r.

37.

Projekt uchwały wniesiony przez grupę senatorów w 60 rocznicę Zbrodni Katyńskiej
przedstawiciel wnioskodawców - senator Krzysztof Piesiewicz.
Projekt został wniesiony 16 marca 2000 r.
Druk senacki nr
362

 

- Komisja Praw Człowieka i Praworządności
- Komisja Ustawodawcza
Projekt skierowany w dniu 17.03.2000
druk nr
362 S

II czytanie odbyło się na 54. pos. Senatu w dniu 12 kwietnia 2000 r.

III czytanie odbyło się na 54. pos. Senatu w dniu 12 kwietnia 2000 r.
Senat podjął
uchwałę w 60. rocznicę Zbrodni Katyńskiej.

38.

Projekt uchwały wniesiony przez grupę senatorów z okazji tysiąclecia Zjazdu Gnieźnieńskiego.
przedstawiciel wnioskodawców - senator Krystyna Czuba.
Projekt został wniesiony 16 marca 2000 r.
Druk senacki nr
363

 

- Komisja Praw Człowieka i Praworządności
- Komisja Ustawodawcza
Projekt skierowany w dniu 17.03.2000
Druk nr
363S

II czytanie odbyło się na 56. pos. Senatu w dniu 26 kwietnia 2000 r.
Senat skierował do Komisji Spraw Zagranicznych i Integracji Europejskiej oraz Komisji Ustawodawczej celem rozpatrzenia wniosków zgłoszonych podczas debaty.
Druk senacki nr
363X

III czytanie odbyło się na 56. pos. Senatu w dniu 26 kwietnia 2000 r.
Senat podjął
uchwałę senatorów z okazji tysiąclecia Zjazdu Gnieźnieńskiego

39.

Projekt ustawy wniesiony przez grupę senatorów w sprawie ustawy o zmianie ustaw o zaopatrzeniu emerytalnym żołnierzy zawodowych oraz ich rodzin i o zaopatrzeniu emerytalnym funkcjonariuszy Policji, Urzędu Ochrony Państwa, Straży Granicznej, Państwowej Straży Pożarnej i Służby Więziennej oraz ich rodzin
Przedstawiciel wnioskodawców senator Wiesław Pietrzak
Projekt został wniesiony 19.05.2000 r.
druk senacki nr
404

Proponowana nowelizacja ma na celu zniesienie niespójności przepisów prawnych powstałych po wejściu w życie reformy systemy ubezpieczeń społecznych - ustawy z dnia 17 grudnia 1998 r. o emeryturach i rentach z Funduszu Ubezpieczeń Społecznych oraz po wyroku Trybunału Konstytucyjnego przy jednoczesnym zachowaniu jednolitości systemu zabezpieczenia społecznego.

- Komisja Ustawodawcza
- Komisja Obrony Narodowej
- Komisja Praw Człowieka i Praworządności
-Komisja Rodziny i Polityki Społecznej
Projekt skierowany do komisji w dniu 25 maja 2000 r.
8.12.2000 r. grupa senatorów wycofała poparcie wniosku o podjęcie inicjatywy.

druk senacki nr
404W

   

40.

Projekt ustawy wniesiony przez Komisję Kultury i Środków Przekazu w sprawie zmiany ustawy o systemie oświaty oraz innych ustaw
Przedstawiciel wnioskodawców senator Tomasz Michałowski
Projekt został wniesiony 5.06.2000 r.
druk senacki nr
411

Projekt ustawy opiera się na założeniach opracowanych przez Komitet Inicjatywy Ustawodawczej w Sprawie Szkolnictwa Artystycznego, popartych przez osiemdziesiąt tysięcy obywateli Rzeczypospolitej Polskiej. Projekt zmierza do powierzenie ministrowi właściwemu do spraw kultury i ochrony dziedzictwa narodowego kompetencji do zakładania szkół artystycznych. Cel ten może zostać osiągnięty jedynie poprzez rezygnację z zasady, wyrażonej w art. 5 ust. 5a i 6 ustawy z dnia 7 września 1991 r. o systemie oświaty, w myśl której zakładanie i prowadzenie szkół artystycznych należy odpowiednio do zadań własnych powiatu albo samorządu województwa.

- Komisja Ustawodawcza
- Komisja Kultury i Środków Przekazu
- Komisja Nauki i Edukacji Narodowej
-Komisja Samorządu Terytorialnego i Administracji Państwowej
Projekt skierowany do komisji w dniu 7 czerwca 2000 r.
Druk senacki nr 
411S

II czytanie odbyło się na 62. pos. Senatu w dniu 20 lipca 2000 r.
Senat skierował do Komisji Nauki i Edukacji Narodowej, Komisji Kultury i Środków Przekazu, Komisji Samorządu Terytorialnego i Administracji Państwowej oraz Komisji Ustawodawczej celem rozpatrzenia wniosków zgłoszonych podczas debaty.
Druk senacki nr 
411X

III czytanie odbyło się na 63. pos. Senatu w dniu 4 sierpnia 2000 r.
Senat podjął
uchwałę w sprawie wniesienia do Sejmu projektu ustawy o zmianie ustawy o systemie oświaty oraz innych ustaw.
9.08.2000 r. projekt przekazano do Sejmu
Sejm na 93. posiedzeniu 8.12.2000 r. uchwalił ustawę.
Na
71. posiedzeniu Senatu 14.12.2000 r. przyjęto ustawę bez poprawek

41

Projekt ustawy wniesiony przez Komisję Kultury i Środków Przekazu w sprawie ustawy o zmianie ustawy radiofonii i telewizji.
przedstawiciel wnioskodawców - senator Dorota Czudowska.
Projekt został wniesiony 7 czerwca 2000 r.
Druk senacki nr
420

Celem nowelizacji ustawy o radiofonii i telewizji jest wprowadzenie, nie znanej dotąd prawu polskiemu, instytucji nadawcy społecznego. Jej istota polega na tym, że poprzez swoją działalność nadawca radiowy lub telewizyjny realizuje wartościowe funkcje o charakterze ogólnospołecznym, nie dążąc przy tym do wypracowania maksymalnego zysku, w zamian za posiadania określonych, nadanych ustawą przywilejów, przede wszystkim o charakterze finansowym. Nadawca taki, realizując z własnego budżetu zadania o tzw. Misyjnym charakterze, spełnia funkcje typowe dla publicznej radiofonii lub telewizji.
Projekt ustawy ustanawia zamknięty katalog przesłanek, których spełnienie będzie konieczne do uznania danego podmiotu za nadawcę społecznego przez KRRiT.

Komisja Ustawodawcza
- Komisja Kultury i Środków Przekazu

Projekt skierowany do komisji w dniu 12 czerwca 2000 r.
druk senacki nr
420S

II czytanie odbyło się na 62. pos. Senatu w dniu 20 lipca 2000 r.
Senat skierował do Komisji Kultury i Środków Przekazu, oraz Komisji Ustawodawczej celem rozpatrzenia wniosków zgłoszonych podczas debaty.
Druk senacki nr 
420X

III czytanie odbyło się na 64. pos. Senatu w dniu 9 sierpnia 2000 r.
Senat podjął uchwałę w sprawie wniesienia do Sejmu projektu ustawy o zmianie ustawy o radiofonii i telewizji
10.08.2000 r. projekt przekazano do Sejmu
druk sejmowy nr 2234
Skierowany do I czytania do Komisji Kultury i Środków Przekazu

42

Projekt uchwały wniesiony przez grupę senatorów z okazji 20 rocznicy powstania "Solidarności"
przedstawiciel wnioskodawców - senator Marcin Tyrna.
Projekt został wniesiony 2 sierpnia 2000 r.
Druk senacki nr
440

 

- Komisja Ustawodawcza
- Komisja Kultury i Środków Przekazu
Projekt skierowany do komisji w dniu 2 sierpnia 2000 r.
Druk senacki nr 
440S

II czytanie odbyło się na 63. pos. Senatu w dniu 4 sierpnia 2000 r.
Senat skierował do Komisji Kultury i Środków Przekaz oraz Komisji Ustawodawczej celem rozpatrzenia wniosków zgłoszonych podczas debaty.
Druk senacki nr 
440X

III czytanie odbyło się na 64. pos. Senatu w dniu 9 sierpnia 2000 r.
Senat podjął uchwałę senatorów z okazji 20-tej rocznicy powstania "Solidarności"

43

Projekt ustawy wniesiony przez grupę senatorów w sprawie ustawy o zmianie ustawy o powszechnym ubezpieczeniu zdrowotnym oraz niektórych innych ustaw.
przedstawiciel wnioskodawców - senator Maciej Świątkowski.
Projekt został wniesiony 26 lipca 2000 r.
Druk senacki nr
459

Nowelizacja przywraca "gwarancje państwa" dla realizacji powszechnego ubezpieczenie zdrowotnego w zakresie wynikającym z ustawy. Projekt ustawy obejmuje szeroki wachlarz problemów:

  • Poszerza zakres podmiotowy ustawy o p.u.z. to znaczy obejmuje nowe grupy osób.
  • Podnosi systematycznie poziom finansowania usług zdrowotnych przez docelowe podwyższanie składki w ciągu trzech lat do 9%.
  • Zakres praw ubezpieczonego do świadczeń zdrowotnych zostaje poszerzony i usuwa się rygory komplikujące ich uzyskanie.
  • Ustawa poszerza podmiotowość reprezentacji świadczeniodawców
  • Zostają doprecyzowane obowiązki sejmiku wojewódzkiego w zakresie opracowywania oraz aktualizacji planu zabezpieczenia opieki zdrowotnej na swoim terenie.
  • Szereg zmian wprowadzono do funkcjonowania UNUZ.

Komisja Ustawodawcza
- Komisja Zdrowia, Kultury Fizycznej i Sportu
Projekt skierowany
do komisji w dniu 31 lipca 2000 r.
Druk senacki nr
459S

II czytanie odbyło się na. 68 pos. Senatu w dniu 9 listopada 2000 r.
Senat skierował do Komisji Zdrowia, Kultury Fizycznej i Sportu oraz Komisji Ustawodawczej celem rozpatrzenia wniosków zgłoszonych podczas debaty

druk senacki nr 459X

III czytanie odbyło się na 72. pos. Senatu w dniu 22 grudnia 2000 r.
Senat podjął
uchwałę w sprawie wniesienia do Sejmu projektu ustawy o zmianie ustawy o powszechnym obowiązku zdrowotnym oraz niektórych innych ustaw
01.2001 r. projekt przekazano do Sejmu

44.

Projekt uchwały wniesiony przez Komisję Samorządu terytorialnego i Administracji w sprawie oceny nowego zasadniczego podziału terytorialnego państwa
przedstawiciel wnioskodawców - senator Mieczysław Janowski.
Projekt został wniesiony 20 grudnia 2000 r.
Druk senacki nr
552

 

Komisja Samorządu Terytorialnego i Administracji Państwowej
-Komisja Ustawodawcza
Projekt skierowany do komisji w dniu 20 grudnia 2000 r.
Druk senacki
552S

II czytanie odbyło się na 73. pos. Senatu w dniu 11 stycznia 2001 r.
Senat skierował do Komisja Samorządu Terytorialnego i Administracji Państwowej oraz Komisji Ustawodawczej celem rozpatrzenia wniosków zgłoszonych podczas debaty.
Druk senacki nr 
552X

III czytanie odbyło się na 73. pos. Senatu w dniu 11 stycznia 2001 r.
Senat podjął uchwałę w sprawie oceny nowego zasadniczego podziału terytorialnego państwa.

45

Projekt ustawy wniesiony przez grupę senatorów o zmianie ustawy o podatku od towarów i usług oraz podatku akcyzowym.
przedstawiciel wnioskodawców - senator Jan Chodkowski.
Projekt został wniesiony 30 stycznia 2001 r.
Druk senacki nr
563

Ustawa o podatku od towarów i usług oraz podatku akcyzowym jest stosowana w rolnictwie po raz pierwszy, a więc nie było żadnych doświadczeń, trudno było przewidzieć zachowania rolników i kupujących produkty rolne. Podpisywanie faktur i oświadczeń oraz przelewanie należności na konta rolników ryczałtowych powoduje, że zdecydowana większość kupujących produkty rolne, bardzo przeciąga termin płatności, zastawiając się trudnościami wynikającymi z ustawy.
Źródłem finansowania 3% ryczałtu jest budżet państwa, kupujący artykuły rolne ma w pełni ten wydatek rekompensowany. Ustawodawca ma prawo i obowiązek ustalić na jakich warunkach ten zwrot następuje, by nie krzywdzić słabszego partnera transakcji- rolnika ryczałtowego.
Stąd propozycja umożliwienia składania tylko jednego oświadczenia w okresie obowiązywania umów kontraktacyjnych lub innych umów o podobnym charakterze. Oświadczenie to sprzedawca składałby na osobnym dokumencie. Jeżeli rolnik ryczałtowy "przeszedłby" na ogólne zasady opodatkowania musiałby niezwłocznie poinformować o tym nabywcę. Przyjęcie takiego rozwiązania ułatwi procedury i będzie zachętą do powstawania stałych więzi między rolnikiem a kupującym artykuły rolne.

-Komisja Gospodarki Narodowej
-Komisja Rolnictwa i Rozwoju Wsi
-Komisja Ustawodawcza
Projekt skierowany do komisji w dniu 30 stycznia 2001 r.
Druk senacki nr
563S

II czytanie odbyło się na 77. pos. Senatu w dniu 15 marca 2001 r.

III czytanie odbyło się na 77. pos. Senatu w dniu 15 marca 2001 r.
Senat podjął
uchwałę w sprawie wniesienia do Sejmu projektu ustawy o zmianie ustawy o podatku od towarów i usług oraz o podatku akcyzowym.
20 marca 2001 r. przekazano do Sejmu projekt ustawy

46

Projekt ustawy wniesiony przez Komisję Nauki i Edukacji Narodowej o utworzeniu Krajowej Rady do Spraw Bioetyki
przedstawiciel wnioskodawców - senator Krystyna Czuba.
Projekt został wniesiony 30 stycznia 2001 r.
Druk senacki nr
564

Szybki postęp nauk biologicznych i medycznych oraz dynamiczny rozwój biotechnologii rodzą coraz więcej dylematów etycznych. Dylematy te polegają na tym, iż z jednej strony mamy do czynienia z powstawaniem coraz bardziej nowoczesnych biotechnologii, z drugiej zaś - brak jest zgodności, tak w nauce, jak i wśród opinii publicznej co do celowości wdrażania konkretnych rozwiązań biomedycznych i kierunku, w jakim mają iść uregulowania prawne, dotyczące tej dziedziny. Niniejszy projekt ustawy przewiduje utworzenie Krajowej Rady do Spraw Bioetyki jako organu opiniodawczo-doradczego w sprawach podstawowych problemów etycznych, prawnych i społecznych, które wyłaniają się w związku z postępem nauk biologicznych i medycznych. Zważywszy na fakt, iż usytuowanie Rady musi odpowiadać doniosłości problemów, którymi ma się zajmować, proponuje się, aby działała ona przy urzędzie Prezesa Rady Ministrów. Konsekwencją takiego stanowiska jest propozycja, aby obsługa techniczno-organizacyjna i budżetowa Rady należała do zadań Kancelarii Prezesa Rady Ministrów.
Podstawową zaletą utworzenia Krajowej Rady do Spraw Bioetyki będzie zarówno wpływanie na procesy legislacyjne w obszarze biomedycyny, jak również inicjowanie społecznego dialogu w tej newralgicznej dziedzinie życia człowieka.

-Komisja Nauki i Edukacji Narodowej
-Komisja Ustawodawcza
Projekt skierowany do komisji w dniu 30 stycznia 2000 r.
Druk senacki nr
564S

II czytanie odbyło się na 77. posiedzeniu w dniu 15.03.2001 r.
Senat skierował do Komisji Nauki i Edukacji Narodowej oraz Komisji Ustawodawczej celem rozpatrzenia wniosków zgłoszonych podczas debaty.
Druk senacki nr 
564X

III czytanie odbyło się na 78. pos. Senatu w dniu 30 marca 2001 r.
Senat podjął
uchwałę w sprawie wniesienia do Sejmu projektu ustawy o utworzeniu Krajowej Rady do Spraw Bioetyki

47.

Projekt ustawy wniesiony przez Komisję Nauki i Edukacji Narodowej o zmianie ustawy o kulturze fizycznej
przedstawiciel wnioskodawców - senator Jerzy Masłowski.

projekt został wniesiony 22 lutego 2001 r.
Druk senacki nr
581

Projektowana ustawa ma na celu rezygnację z ustawowego określania liczby godzin lekcyjnych zajęć wychowania fizycznego. Zgodnie z art. 22 ust. 2 pkt 1 ustawy z dnia 7 września 1991 e. O systemie oświaty, Minister Edukacji narodowej określa ramowe plany nauczania. Na podstawie tego przepisu wydane zostało rozporządzenie Ministra Edukacji Narodowej z dnia 15 lutego 1999 r. w sprawie ramowych planów nauczania w szkołach publicznych, w których określono m. In. Obowiązkowy wymiar zajęć dla poszczególnych etapów edukacyjnych. Przepisy ustawy o systemie oświaty oraz akt wykonawczy do tej ustawy stanowią więc wystarczającą podstawę do określania liczby godzin zajęć poszczególnych przedmiotów. Nie ma więc uzasadnienia dla określenia w innej ustawie liczby godzin zajęć akurat wychowania fizycznego.
Trzeba też pokreślić, że próba zapisana w ustawie o kulturze fizycznej liczby godzin zajęć wychowania fizycznego od początku nie uwzględniała realiów finansowych oraz braku odpowiedniego zaplecza w szkołach. Uchwalając ustawę w 1996 roku ustawodawca przewidział 3 godziny lekcyjne tych zajęć w latach szkolnych 1996/97 i 1997/98, 4 godziny w latach 1998/99 i 1999/2000 oraz 5 godzi zajęć począwszy od roku szkolnego 2000/2001. Już w 1997 roku zaistniała konieczność nowelizacji ustawy. Do kolejnej nowelizacji doszło w ubiegłym roku. Widać wyraźnie, że w tym przypadku to ustawa jest dostosowywana do rzeczywistości, nie zaś rzeczywistość kształtowana przez tę ustawę, co oczywiście nie wpływa korzystnie na szacunek do prawa.

-Komisja Nauki i Edukacji Narodowej
-Komisja Ustawodawcza
Projekt skierowany do komisji w dniu 23 lutego 2001 r.
Druk senacki nr
581S

II czytanie odbyło się na 79. pos. Senatu w dniu 6 kwietnia 2001 r.
Senat skierował do Komisji Nauki i Edukacji Narodowej, Komisji Zdrowia, kultury Fizycznej i Sportu oraz Komisji Ustawodawczej celem rozpatrzenia wniosków zgłoszonych podczas debaty.
Druk senacki nr 
581X

III czytanie odbyło się na 80. pos. Senatu w dniu 26 kwietnia 2001 r.
Senat podjął
uchwałę w sprawie wniesienia do Sejmu projektu ustawy o zmianie ustawy o kulturze fizycznej

48.

Projekt ustawy wniesiony przez Komisję Rodziny i Polityki Społecznej o zmianie ustawy o zatrudnieniu i przeciwdziałaniu bezrobociu
przedstawiciel wnioskodawców - senator Zdzisław Maszkiewicz.
Projekt został wniesiony 23 lutego 2001 r.
Druk senacki nr
582

Ustawa o zatrudnieniu i bezrobociu została znowelizowana ustawą z dnia 22 grudnia 2000 r. Począwszy od 1 stycznia 2001 zmienione zostały m. In. Przepisy w zakresie nabywania uprawnień do zasiłku przedemerytalnego lub świadczenia emerytalnego. W przekonaniu wnioskodawców, wprowadzone zmiany mogą powodować pogorszenie się warunków życia osób, których sytuacja życiowa i tak często jest trudna.
Ponieważ ustawa o zatrudnieniu i bezrobociu w zmienionym na niekorzyść zainteresowanych brzmieniu obowiązuje od 1 stycznia 2001 r. niezbędne było przygotowanie przepisu o charakterze przejściowym.

-Komisja Rodziny i Polityki Społecznej
-Komisja Ustawodawcza
Projekt skierowany do komisji w dniu 23 lutego 2001 r.
Druk senacki nr
582S

II czytanie odbyło się na 79. pos. Senatu w dniu 6 kwietnia 2001 r.
Senat skierował do Komisji Rodziny i Polityki Społecznej oraz Komisji Ustawodawczej celem rozpatrzenia wniosków zgłoszonych podczas debaty.
Druk senacki nr 
582X

III czytanie odbyło się na 80. pos. Senatu w dniu 26 kwietnia 2001 r.
Senat podjął
uchwałę w sprawie wniesienia do Sejmu projektu ustawy o zmianie ustawy o zatrudnieniu i przeciwdziałaniu bezrobociu

49

Projekt uchwały wniesiony przez grupę senatorów w 80. rocznicę wybuchu Trzeciego Powstania Śląskiego
przedstawiciel wnioskodawców - senator Jerzy Markowski.
Projekt został wniesiony 26 kwietnia 2001 r.
Druk senacki nr
623

 

- Komisja Ustawodawcza
- Komisja Kultury i Środków Przekazu Projekt skierowany do komisji w dniu 26 kwietnia 2001 r.
Druk senacki nr 
623S

II czytanie odbyło się na 81. pos. Senatu w dniu 9 maja 2001 r.
Senat skierował do Komisji Kultury i Środków Przekaz oraz Komisji Ustawodawczej celem rozpatrzenia wniosków zgłoszonych podczas debaty.
Druk senacki nr 
623X

III czytanie odbyło się na 81. pos. Senatu w dniu 10 maja 2001 r.
Senat podjął
uchwałę w 80. rocznicę wybuchu zwycięskiego Powstania Śląskiego

50

Projekt ustawy wniesiony przez grupę senatorów o zmianie ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych
przedstawiciel wnioskodawców - senator Adam Graczyński.
Projekt został wniesiony 20 czerwca 2001 r.
Druk senacki nr
662

Podstawą powodzenia Polski jest poprawa poziomu wykształcenia jej mieszkańców. Wiele młodych osób nie może studiować z uwagi na wysoki koszt studiów, stąd potrzeba pomocy zdolnych ale często niezbyt zamożnych. Jedną z form pomocy są stypendia udzielane przez samorządy terytorialne oraz fundacje. Niestety od 1 stycznia 2001 r., na mocy nowelizacji z dnia 9 listopada 2000 r., zmieniono art. 21 ust. 1 pkt 39 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych opodatkowując między innymi takie stypendia.
Inicjatywa ustawodawcza zmierza do zwolnienia od tego podatku stypendiów dla uczniów i studentów, których zasady udzielania zostały określone w uchwale organu stanowiącego jednostki samorządu terytorialnego oraz stypendiów dla uczniów i studentów udzielanych przez fundacje.

- Komisja Gospodarki Narodowej
-Komisja Ustawodawcza
Projekt skierowany do komisji w dniu 21 czerwca 2001 r.

   

51

Projekt ustawy wniesiony przez Komisję Spraw Emigracji i Polaków za Granicą o ustanowieniu 2 maja Dniem Polonii i Polaków za Granicą
przedstawiciel wnioskodawców - senator Janina Sagatowska.
Projekt został wniesiony 20 czerwca 2001 r.
Druk senacki nr
663

Celem niniejszej ustawy jest ustanowienie Dnia Polonii i Polaków za Granicą, którym ma być 2 maja. Podjęcie niniejszej inicjatywy stanowi nawiązanie do przedwojennej tradycji obchodzenia Dnia, a nawet Tygodnia Opieki nad Rodakami na Obczyźnie, których organizacją zajmowały się krajowe organizacje sprawujące opiekę nad emigracją polską. Ustawa spełni także oczekiwania polskiej diaspory w tym względzie.

Ustanowienie 2 maja świętem naszego wychodźstwa obejmującego 1/3 narodu stanowić będzie w sposób symboliczny dowód uznania dla jego wielowiekowego dorobku i wkładu Polonii i Polaków za granicą w odzyskanie przez Polskę niepodległości, za wierność i przywiązanie do polskości oraz pomoc Krajowi w najtrudniejszych okresach. Będzie to też potwierdzeniem więzi z Macierzą, jedności i równości wszystkich Polaków, tak mieszkających w Kraju jak i żyjących poza nim, podkreśli wspólnotę dorobku kulturowego Polaków w Ojczyźnie i na Obczyźnie.

Komisja Spraw Emigracji i Polaków za Granicą
-Komisja Ustawodawcza
Projekt skierowany do komisji w dniu 21 czerwca2001 r.
Druk senacki nr 
663S

II czytanie odbyło się na 85. pos. Senatu w dniu 5. lipca 2001 r.