Druk nr 82
Warszawa, dnia 29 maja 1998 r.
SENAT
RZECZYPOSPOLITEJ POLSKIEJ
IV KADENCJA
MARSZAŁEK SENATU
RZECZYPOSPOLITEJ POLSKIEJ
Na podstawie art. 61 ust. 1 Regulaminu Senatu, my niżej podpisani senatorowie wnosimy o podjęcie inicjatywy ustawodawczej dotyczącej projektu ustawy zmieniającej ustawę z dnia 17 października 1991 roku o rewaloryzacji emerytur i rent, o zasadach ustalania emerytur i rent oraz o zmianie niektórych ustaw.
Do reprezentowania w pracach nad tym projektem ustawy upoważniamy senatora Ryszarda Sławińskiego.
W załączeniu przekazujemy projekt ustawy wraz z uzasadnieniem.
(-) Zbigniew Antoszewski
(-) Janusz Bielawski
(-) Anna Bogucka-Skowrońska
(-) Marian Cichosz
(-) Stanisław Cieśla
(-) Jerzy Cieślak
(-) Jolanta Danielak
(-) Kazimierz Drożdż
(-) Genowefa Ferenc
(-) Zdzisław Jarmużek
(-) Ryszard Jarzembowski
(-) Marian Jurczyk
(-) Dorota Kempka
(-) Jerzy Kopaczewski
(-) Zbigniew Kruszewski
(-) Zbigniew Kulak
(-) Grzegorz Lipowski
(-) Jerzy Markowski
(-) Ireneusz Michaś
(-) Jerzy Pieniążek
(-) Wiesław Pietrzak
(-) Zbyszko Piwoński
(-) Ryszard Sławiński
(-) Jerzy Smorawiński
(-) Henryk Stokłosa
(-) Adam Struzik
p r o j e k t
U S T A W A
z dnia
zmieniająca ustawę z dnia 17 października 1991 roku o rewaloryzacji emerytur i rent,
o zasadach usta
Art. 1
W ustawie z dnia 17 października 1991 r. o rewaloryzacji emerytur i rent, o zasadach ustalania emerytur i rent oraz o zmianie niektórych ustaw (Dz.U. Nr 104, poz. 450 z późn. zm.) wprowadza się następującą zmianę:
Art. 2
Ustawa wchodzi w życie z dniem ogłoszenia.
U Z A S A D N I E N I E
Proponowana zmiana w ustawie o rewaloryzacji emerytur i rent, o zasadach ustalania emerytur i rent oraz o zmianie niektórych ustaw ma na celu zaliczenie do okresów nieskładkowych czasu praktycznej nauki zawodu pobieranej w ramach obowiązujących praktyk w warsztatach szkolnych, a tym samym dołączenie tego okresu do okresów uwzględnianych przy ustalaniu prawa do wysokości świadczeń.
Intencją projektodawców jest objęcie niniejszą zmianą dotychczasowych absolwentów jak również obecnych uczniów szkół zawodowych, którzy odpowiadają warunkom określonym w projekcie.
Takie działanie zdaniem wnioskodawców jest konieczne ze względu na poczucie sprawiedliwości społecznej. Uczniowie szkół zawodowych oprócz nauki szkolnej pracują także w warsztatach szkolnych w warunkach i na zasadach zbliżonych do panujących w zakładach produkcyjnych. Brak takiego przepisu w sposób nieuzasadniony różnicuje sytuację uczniów zatrudnianych w warsztatach szkolnych i zatrudnianych jako pracownicy młodociani w zakładach produkcyjnych, który to czas szkoły zaliczały do praktyk szkolnych.
Dotychczasowe uregulowania w tej sprawie są wadliwe, gdyż pozwalają na różnicowanie sytuacji absolwentów szkół zawodowych, jak również stoją w sprzeczności z poczuciem sprawiedliwości społecznej wielu obywateli co jasno wynika z przeprowadzonych konsultacji.