Druk nr 563 S
2 marca 2001 r.
SENAT
RZECZYPOSPOLITEJ POLSKIEJ
IV KADENCJA
SPRAWOZDANIE
KOMISJI USTAWODAWCZEJ
KOMISJI ROLNICTWA I ROZWOJU WSI
oraz
KOMISJI GOSPODARKI NARODOWEJ
o projekcie ustawy o zmianie ustawy o podatku od towarów i usług oraz o podatku
akcyzowym (druk nr 563)Marszałek Senatu w dniu 30 stycznia 2001 r. - zgodnie z art. 79 ust. 1 Regulaminu Senatu - skierowała do Komisji Ustawodawczej, Komisji Rolnictwa i Rozwoju Wsi oraz Komisji Gospodarki Narodowej projekt ustawy o zmianie ustawy o podatku od towarów i usług oraz o podatku akcyzowym w celu rozpatrzenia go w pierwszym czytaniu.
Komisje, na wspólnym posiedzeniu w dniu 21 lutego 2001 r. - zgodnie z art. 80 ust. 2 Regulaminu Senatu - po rozpatrzeniu w pierwszym czytaniu projektu ustawy o zmianie ustawy o podatku od towarów i usług oraz o podatku akcyzowym wnoszą o przyjęcie bez poprawek przedstawionego przez wnioskodawców i załączonego projektu ustawy o zmianie ustawy o podatku od towarów i usług oraz o podatku akcyzowym, wraz z projektem uchwały w sprawie wniesienia do Sejmu tego projektu ustawy.
W załączeniu przedstawiamy także informację o zgodności projektu ustawy z prawem Unii Europejskiej.
Przewodniczący Komisji |
Przewodniczący Komisji |
Ustawodawczej |
Rolnictwa i Rozwoju Wsi |
(-) Piotr Ł.J. Andrzejewski |
(-) Józef Frączek |
Przewodniczący Komisji
Gospodarki Narodowej
(-) Kazimierz Kleina
p r o j e k t
U C H W A Ł A
SENATU RZECZYPOSPOLITEJ POLSKIEJ
z dnia
w sprawie wniesienia do Sejmu projektu ustawy o zmianie ustawy o podatku
od towa
Na podstawie art. 118 ust. 1 Konstytucji Rzeczypospolitej Polskiej z dnia 2 kwietnia 1997 r., Senat wnosi do Sejmu Rzeczypospolitej Polskiej projekt ustawy o zmianie ustawy o podatku od towarów i usług oraz o podatku ak
cyzowym.Jednocześnie upoważnia senatora Jana Chodkowskiego do reprezentowania stanowiska Senatu w dalszych pracach nad projektem.
p r o j e k t
U S T A W A
z dnia
o zmianie ustawy o podatku od towarów i usług oraz o podatku akcyzowym
Art. 1.
W ustawie z dnia 8 stycznia 1993 r. o podatku od towarów i usług oraz o podatku akcyzowym (Dz.U. Nr 11, poz. 50, Nr 28, poz. 127 i Nr 129, poz. 599, z 1994 r. Nr 132, poz. 670, z 1995 r. Nr 44, poz. 231 i Nr 142, poz. 702 i 703, z 1996 r. Nr 137, poz. 640, z 1997 r. Nr 111, poz. 722, Nr 123, poz. 776 i 780, Nr 137, poz. 926, Nr 141, poz. 943 i Nr 162, poz. 1104, z 1998 r. Nr 139, poz. 905 i Nr 161, poz. 1076, z 1999 r. Nr 50, poz. 499, Nr 57, poz. 596 i Nr 95, poz. 1100 oraz z 2000 r. Nr 68, poz. 805 i Nr 105, poz. 1107) w art. 33b:
1) w ust. 3 w zdaniu wstępnym po wyrazach "również zawierać" dodaje się wyrazy ", z zastrzeżeniem ust. 3a,";
2) po ust. 3 dodaje się ust. 3a i 3b w brzmieniu:
"3a. W przypadku umów kontraktacji lub innych umów o podobnym charakterze, oświadczenie, o którym mowa w ust. 3, może być złożone tylko raz w okresie obowiązywania umowy. Oświadczenie to sporządza się na osobnym dokumencie. Dokument ten powinien zawierać elementy, o których mowa w ust. 2 pkt 1 - 3 oraz datę zawarcia i przedmiot umowy, datę sporządzenia tego dokumentu oraz czytelny podpis składającego oświadczenie. Dokument sporządza się w dwóch egzemplarzach. Oryginał jest przekazywany nabywcy.
3b. W przypadku rezygnacji ze zwolnienia od podatku, określonego w art. 7 ust. 1 pkt 7, składający oświadczenie, o którym mowa w ust. 3a, informuje o tym niezwłocznie nabywcę .";
3) w ust. 4 w pkt 2 po wyrazach "rolnika ryczałtowego" dodaje się wyrazy "nie później niż 14 dnia od dnia zakupu";
4) w ust. 7 po wyrazach "VAT RR" dodaje się wyrazy "oraz dokumentów, o których mowa w ust. 3a,".
Art. 2.
Ustawa wchodzi w życie z dniem 4 czerwca 2001 r.
UZASADNIENIE
Ustawa o podatku od towarów i usług oraz o podatku akcyzowym jest stosowana w rolnictwie po raz pierwszy, a więc nie było żadnych doświadczeń, trudno było przewidzieć zachowania rolników i kupujących produkty rolne. Obserwacja funkcjonowania ustawy, wprawdzie krótka, bo od 4 września 2000 roku wskazuje na konieczność nowelizacji ustawy.
Podpisywanie faktur i oświadczeń oraz przelewanie należności na konta rolników ryczałtowych powoduje, że zdecydowana większość kupujących produkty rolne, bardzo przeciąga termin płatności, zastawiając się trudnościami wynikającymi z ustawy.
Po prawie pięciu miesiącach funkcjonowania VAT-u w rolnictwie należy stwierdzić, że okres oczekiwania na pieniądze za sprzedane artykuły po wprowadzeniu VAT znacznie wydłużył się (rolnik często czekając na swoje pieniądze ponosi konsekwencje niezapłacenia za światło czy terminowej spłaty kredytu, itp.).
Przy uchwalaniu ustawy wydawało się, że chęć szybkiego odzyskania wypłaconego rolnikowi ryczałtu będzie bodźcem do szybkiego przelania na konto rolnika należności za produkty rolne. Ten tok myślenia zawiódł, bo nabywca przy szybkiej zapłacie rolnikowi odzyska tylko 3% sumy, a opóźniając zapłatę obraca całą kwotą.
Aby pomóc rolnikom ryczałtowym w niezbyt długim oczekiwaniu na należności za artykuły rolne jest konieczne wprowadzenie obowiązku przelania na konto rolników należności w ciągu 14 dni od dnia zakupu, jako jednego z warunków odzyskania wypłaconego 3% ryczałtu przez kupującego. Taki obowiązek z dobrym skutkiem jest stosowany przy skupach interwencyjnych ARR.
Źródłem finansowania 3% ryczałtu jest budżet państwa, kupujący artykuły rolne ma w pełni ten wydatek rekompensowany. Ustawodawca ma prawo i obowiązek ustalić na jakich warunkach ten zwrot następuje, by nie krzywdzić słabszego partnera transakcji - rolnika ryczałtowego.
Przy sprzedaży, gdzie wycena artykułów rolnych nie następuje w momencie przekazania artykułu lecz później na przykład sprzedaż żywca na ocenę poubojową czy codzienna dostawa mleka, datą sprzedaży jest ostateczna ocena wartości produktu. Warto również rozdzielić sprzedaż przypadkową od sprzedaży na podstawie umowy kontraktacyjnej.
Stąd propozycja umożliwienia składania tylko jednego oświadczenia w okresie obowiązywania umów kontraktacji lub innych umów o podobnym charakterze. Oświadczenie to sprzedawca składałby na osobnym dokumencie. Jeżeli rolnik ryczałtowy "przeszedłby" na ogólne zasady opodatkowania musiałby niezwłocznie poinformować o tym nabywcę.
Przyjęcie takiego rozwiązania ułatwi procedury i będzie zachętą do powstawania stałych więzi między rolnikiem a kupującym artykuły rolne.
Ustawa nie niesie żadnych skutków finansowych.