Druk nr 10
Warszawa, dnia 23 października 1997 r.
SENAT
RZECZYPOSPOLITEJ POLSKIEJ
IV KADENCJA
PREZYDIUM SENATU
RZECZYPOSPOLITEJ POLSKIEJ
Na podstawie art.74, w związku z art. 65 ust. 1 Regulaminu Senatu Komisja Regulaminowa i Spraw Senatorskich wnosi projekt uchwały w sprawie zmiany Regulaminu Senatu.
Jednocześnie informuję, że w dalszych pracach nad tym projektem uchwały komisję reprezentować będzie senator Ireneusz Zarzycki.
W załączeniu przekazuję projekt uchwały wraz z uzasadnieniem.
Przewodniczący K
omisjiprojekt
UCHWAŁA
SENATU RZECZYPOSPOLITEJ POLSKIEJ
z dnia
w sprawie zmiany Regulaminu Senatu
Art. 1.
W uchwale Senatu Rzeczypospolitej Polskiej z dnia 23 listopada 1990 r. - Regulamin Senatu (Monitor Polski z 1993 r. Nr 20, poz. 198, z 1994 r. Nr 30, poz. 244, z 1995 r. Nr 29, poz. 333, z 1996 r. Nr 13, poz. 150, Nr 40, poz. 391 i Nr 67, poz. 630, z 1997 r. Nr 57,
poz. 552) wprowadza się następujące zmiany:
1) w art. 3 w ust. 1 wyrazy większości co najmniej 2/3 głosów zastępuje się wyrazami bezwzględnej większości głosów;
2) art. 8 otrzymuje brzmienie:
Art. 8. 1. Marszałek Senatu:
2. Marszałek Senatu wykonuje także inne zadania przewidziane w Konstytucji i ustawach.
3. Marszałek Senatu podpisuje w imieniu Senatu pisma do adresatów zewnętrznych.
4. Marszałek Senatu może upoważnić senatora lub grupę senatorów do wykonywania określonych czynności.;
3) art. 9 otrzymuje brzmienie:
Art. 9. Prezydium Senatu:
4) w art. 14 w ust. 3 wyrazy Prezydium Senatu zastępuje się wyrazami Marszałek Senatu z własnej inicjatywy lub na wniosek Prezydium Senatu;
5) w art. 15 ust. 1 otrzymuje brzmienie:
1. Ustanawia się następujące komisje stałe:
6) w art. 16 w ust. 4 w pkt 5 po wyrazach przedstawionych przez dodaje się wyrazy Marszałka Senatu,
7) w art.18 w ust. 3 po wyrazie którzy dodaje się wyrazy odmówili złożenia ślubowania albo;
8) w art. 19 w ust.1a po wyrazach Senatorowie mogą zwracać się do dodaje się wyrazy Marszałka Senatu lub;
9) w art. 20 dodaje się ust. 1a w brzmieniu:
1a. Senator pełniący funkcję ministra albo sekretarza stanu nie może być członkiem komisji senackiej, której przedmiotowy zakres działania pokrywa się z zakresem działu administracji rządowej, w którym sen
10) w art. 21:
6. Senator, którego dotyczy zarządzenie Marszałka, o którym mowa w ust. 5, może zwrócić się do Marszałka z wnioskiem o powtórne rozpatrzenie sprawy. Zarządzenie Marszałka wydane w wyniku rozpatrzenia tego wniosku jest ostateczne.;
11) w art. 22a w ust. 1 wyrazy w art. 33-35 zastępuje się wyrazami w art. 33-35a;
12) w art. 24:
a) w ust. 1 wyrazy Prezydium Senatu, które zastępuje się wyrazami Marszałka Senatu, który,
b) dodaje się ust. 7 w brzmieniu:
7. W przypadku wyrażenia przez senatora, którego wniosek dotyczy, zgody na pociągnięcie do odpowiedzialności karnej, przepisów ust. 1-6 nie stosuje się.;
13) w art. 25 ust. 2 otrzymuje brzmienie:
2. Wygaśnięcie mandatu senatora z powodu odmowy złożenia ślubowania albo uchylania się od jego złożenia stwierdza Senat po wysłuchaniu wniosku Prezydium Senatu.;
14) w art. 26 wyrazy w ciągu 30 dni od dnia wyborów zastępuje się wyrazami w terminie określonym w Konstytucji;
15) w art. 29 w ust. 3 wyrazy Prezydium Senatu zastępuje się wyrazami Marszałka Senatu;
16) w art. 30:
17) w art. 31:
18) w art. 33 w ust. 3 wyrazy Prezydium Senatu zastępuje się wyrazami Marszałka Senatu;
19) w art. 35 skreśla się ust. 2 i oznaczenie ust. 1;
20) w art. 37 w ust. 2 skreśla się wyrazy ustalony przez Prezydium Senatu;
21) w art. 38 w ust. 3 zdanie drugie skreśla się;
22) w art. 41:
Od decyzji Marszałka Senatu senator może odwołać się do Senatu, który rozstrzyga sprawę po zasięgnięciu opinii Komisji Regulaminowej i Spraw Senatorskich.,
23) w art. 43:
a) w ust. 1 wyrazy , członkom Rady Ministrów oraz ministrom stanu zastępuje się wyrazami i członkom Rady
Ministrów,b) w ust. 2 skreśla się wyrazy przez Prezydium Senatu;
24) art. 48 skreśla się;
25) w art. 51 ust. 2 oraz oznaczenie ust. 1 skreśla się;
26) w art. 53 w ust. 2a zdanie drugie skreśla się;
27) w art. 54b zdanie drugie otrzymuje brzmienie:
Powołanie podkomisji stałej wymaga zgody Marszałka Senatu podjętej po zasięgnięciu opinii Prezydium Senatu.;
29) w art. 55:
30) dodaje się art. 55a w brzmieniu:
Art. 55a. 1. Uchwałę w sprawie ustawy o zmianie Konstytucji Senat podejmuje w ciągu 60 dni od dnia jej przekazania.
31) w art. 56 w ust. 1 wyrazy 7 dni zastępuje się wyrazami 14 dni;
32) w art. 57:
33) w art. 61:
34) w art. 63a w ust. 1 skreśla się wyrazy , w tym do Komisji Inicjatyw i Prac Ustawodawczych;
35) w art. 65 w ust. 2 wyrazy Prezydium Senatu zastępuje się wyrazami Marszałek Senatu;
36) w art. 65c wyrazy Prezydium Senatu zastępuje się wyrazami Marszałek Senatu;
37) w art. 69 kropkę na końcu zdania skreśla się i dodaje się wyrazy oraz trzech członków Rady Polityki Pieniężnej.;
38) w art. 71 w pkt 1 po wyrazie przedstawianie dodaje się wyrazy Marszałkowi Senatu oraz;
39) w art. 73 wyraz uchwalany zastępuje się wyrazem nadawany oraz wyrazy art. 9 pkt 11 zastępuje się wyrazami art. 8 ust. 1 pkt 16;
40) w art. 74 po wyrazach na wniosek dodaje się wyrazy Marszałka Senatu,;
41) załącznik do Regulaminu Senatu otrzymuje brzmienie:
Załącznik do uchwały
Senatu Rzeczypospolitej Polskiej
z dnia 23 listopada 1990 r.
- Regulamin Senatu
Przedmiotowy zakres działania komisji senackich
Przedmiotem działania komisji są w szczególności sprawy:
Art. 2.
Uchwała wchodzi w życie z dniem podjęcia, z wyjątkiem art. 1 pkt 37, który wchodzi w życie z dniem 1 stycznia 1998 r.
UZASADNIENIE
Komisja Regulaminowa i Spraw Senatorskich przedstawia projekt uchwały Senatu w sprawie zmiany Regulaminu Senatu przyjęty przez Komisję na posiedzeniu w dniu 22.10.1997 r. Proponowane zmiany Regulaminu uzasadnione są koniecznością jego dostosowania do norm zawartych w Konstytucji z dnia 2 kwietnia 1997 r. Powyższy projekt obejmuje tylko te
zmiany, które w opinii Komisji stanowią uzasadnione i niezbędne minimum wynikające wprost z konieczności uwzględnienia nowych regulacji prawnych.Zmiany przewidziane w projekcie można poddać pewnej systematyzacji. Pierwsza grupa poprawek związana jest z odmiennym niż w ustawie konstytucyjnej z 17 października 1992 r. uregulowaniem organów Senatu. Obecnie obowiązująca Konstytucja wymienia Marszałka Senatu oraz komisje (art. 110), pomija natomiast Prezydium Senatu. Konstytucja podkreśla
i wzmacnia rolę Marsz
Zgodnie z aktualnym stanem prawnym uprawnienia i obowiązki Marszałka obejmują: stanie na straży praw Senatu, reprezentowanie Senatu oraz przewodniczenie jego obradom (art. 110 ust. 2 Konstytucji). Na Marszałku spoczywa więc odpowiedzialność za egzekwowanie praw Senatu, a co z tym związane, zapewnienie godności Izby. Marszałek został wskazany jako organ, który zapewnia komunikację Izby z jednostkami zewnętrznymi, wszelkie zatem sprawy, które związane są z oficjalnymi kontaktami z osobami i organ
ami spoza Senatu należą do wyłącznego zakresu zadań Marszałka. Konieczność nowego uregulowania tych kompetencji Marszałka i Prezydium znalazła wyraz w zaproponowanym nowym brzmieniu art. 8 i 9 (pkt 2 i 3 projektu, ponadto pkt 12a, 16b, 23b, 36). Zmodyfikowane zostały kompetencje Marszałka jako organu kierującego pracami Senatu (poprawki: 6, 15, 17a, 17b, 17c, 18, 20, 33a, 33b, 35, 38, 39, 40).Jednocześnie należało usunąć te przepisy, który stawiały Prezydium w pozycji organu odwoławczego od decyzji Marszałka (poprawki: 10b, 19, 22a, 22b, 22c). Wobec różnego umocowania tych organów tego typu zależności nie znajdowały uzasadnienia.
Konsekwencją ogólnego wzmocnienia pozycji Marszałka przez Konstytucję oraz faktu sprawowania przez Marszałka kierownictwa nad pracami komisji senackich jest przyznanie mu także stosownych uprawnień z tego zakresu wewnętrznej organizacji pracy Izby (poprawki: 4, 8, 27).
Dokonano także zmian w organizacji pracy komisji (poprawki: 5, 32, 34, 41). Proponuje się powołanie nowej Komisji Budżetu i Finansów, która zakresem działania obejmie szeroko rozumiane finanse publiczne, zadaniem tej Komisji będzie także koordynowanie pracy nad ustawą budżetową. Dzięki temu Komisja Gospodarki Narodowej zostanie odciążona z części dotychczasowych zad
ań. Projekt przewiduje zniesienie Komisji Inicjatyw i Prac Ustawodawczych. Dokonano także zmiany nazw i zakresu działania dwóch innych komisji tak, aby poszczególne komisje zajmowały się możliwie spójną problematyką; w rezultacie projekt przewiduje Komisję Nauki, Edukacji Narodowej, Kultury i Środków Przekazu oraz Komisję Zdrowia i Kultury Fizycznej. Wprowadzono także nową Komisję Rodziny i Polityki Społecznej, w czym znajduje wyraz wola objęcia tej problematyki szczególną uwagą przez Senat.Osobną grupę stanowią poprawki wynikające z pominięcia przez obecną Konstytucję obowiązku wskazywania przez Senat źródeł finansowania w przypadku wniesienia do ustawy poprawek pociągających za sobą obciążenia finansowe (poprawki: 21, 24, 25, 29a).
Konstytucja nie przewiduje stanowiska ministra stanu, co skutkuje wykreśleniem tego pojęcia z przepisów Regulaminu (poprawki: 16a, 23a). Wprowadzone zostały natomiast nowe instytucje, a także uszczegółowione lub zmodyfikowane zostały istniejące wcześniej zasady. Istotnym wymogiem Konstytucji jest zapewnienie jawności prac kolegialnych organów władzy publicznej (poprawka 26). Procedura rozpatrywania wniosku o wyrażenie przez Senat zgody na pociągnięcie senatora do odpowiedzialności karnej przewiduje możliwość wyrażenia przez zainteresowanego senatora zgody na pociągnięcie do takiej odpowiedzialności (poprawka 12b). Konstytucja wprowadza pojęcie odmowy złożenia ślubowania, co spowodowało modyfikację odpowiednich zapisów w Regulaminie (poprawki: 7, 13).
Przedstawiono także kilka modyfikacji o charakterze technicznym wynikających
z potrzeby uwzględnienia przepisów Konstytucji i zmian w ustawie o wykonywaniu mandatu posła i senatora takich jak: procedura uchwalania zmian Konstytucji, terminy obowiązujące Senat i jego organy, wymagana większość do podejmowania niektórych uchwał, udział Senatu w powoływaniu członków niektórych organów publicznych (poprawki: 1, 11, 14, 30, 31, 37).
Ponadto poprawka 9 wprowadza zakaz łączenia pracy w komisji z pełnieniem funkcji
w administracji rządowej będący pochodną zasady rozdziału i niezależności władzy ustawodawczej i wykonawczej.