Druk nr 404

19 maja 2000 r.

SENAT

RZECZYPOSPOLITEJ POLSKIEJ

IV KADENCJA

Pani
Alicja GRZEŚKOWIAK
MARSZAŁEK SENATU
RZECZYPOSPOLITEJ POLSKIEJ

Na podstawie art. 77 ust. 1, w związku z art. 76 ust. 1 Regulaminu Senatu, my niżej podpisani senatorowie wnosimy o podjęcie inicjatywy ustawodawczej dotyczącej projektu ustawy o zmianie ustaw o zaopatrzeniu emerytalnym żołnierzy zawodowych oraz ich rodzin i o zaopatrzeniu emerytalnym funkcjonariuszy Policji, Urzędu Ochrony Państwa, Straży Granicznej, Państwowej Straży Pożarnej i Służby Więziennej oraz ich rodzin.

Do reprezentowania w pracach nad tym projektem ustawy upoważniamy senatora Wiesława Pietrzaka.

W załączeniu przekazujemy projekt ustawy wraz z uzasadnieniem.

(-) senator Jerzy Adamski

(-) senator Stefan Jurczak

(-) senator Zbigniew Antoszewski

(-) senator Ryszard Jarzembowski

(-)senator Janusz Bielawski

(-) senator Dorota Kempka

(-) senator Anna Bogucka-Skowrońska

(-) senator Stefan Konarski

(-) senator Jolanta Danielak

(-) senator Zbigniew Kruszewski

(-) senator Kazimierz Drożdż

(-) senator Józef Kuczyński

(-) senator Genowefa Ferenc

(-) senator Tadeusz Lewandowski

(-) senator Lech Feszler

(-) senator Ireneusz Michaś

(-) senator Krzysztof Głuchowski

(-) senator Andrzej Ostoja-Owsiany

(-) senator Stanisław Gogacz

(-) senator Krzysztof Piesiewicz

(-) senator Zdzisław Jarmużek

(-) senator Wiesław Pietrzako

(-) senator Tadeusz Rzemykowski

 


projekt

USTAWA

z dnia 2000 r.

o zmianie ustaw o zaopatrzeniu emerytalnym żołnierzy zawodowych oraz ich rodzin i o zaopatrzeniu emerytalnym funkcjonariuszy Policji, Urzędu Ochrony Państwa, Straży Granicznej, Państwowej Straży Pożarnej i Służby Więziennej oraz ich rodzin

Art. 1.

W ustawie z dnia 10 grudnia 1993 r. o zaopatrzeniu emerytalnym żołnierzy zawodowych oraz ich rodzin (Dz.U. z 1994 r. Nr 10, poz. 36, z 1995 r. Nr 4, poz. 17, z 1996 r. Nr 1, poz. 1, z 1997 r. Nr 28, poz. 153 i Nr 141, poz. 944 oraz z 1998 r. Nr 162, poz. 1118) wprowadza się następujące zmiany:

1) art. 14 otrzymuje brzmienie:

"Art. 14. 1. Emerytowi, który po zwolnieniu ze służby był zatrudniony przed dniem 1 stycznia 1999 r. w wymiarze czasu pracy nie niższym niż połowa pełnego wymiaru czasu pracy lub po dniu 31 grudnia 1998 r. podlegał ubezpieczeniom emerytalnemu i rentowym, dolicza się na jego wniosek do wysługi emerytalnej okres tego zatrudnienia lub okres opłacania składek na te ubezpieczenia, jeżeli:

    1. jego emerytura wynosi mniej niż 75% podstawy jej wymiaru,
    2. ukończył 55 lat życia - mężczyzna i 50 lat życia - kobieta albo stał się inwalidą.

2. Okresy zatrudnienia, o których mowa w ust. 1, przypadające przed dniem 1 stycznia 1999 r., dolicza się do wysługi emerytalnej po odpowiednim ich przeliczeniu na okres zatrudnienia w pełnym wymiarze czasu pracy.

3. Za każdy rok okresu zatrudnienia lub ubezpieczenia zaliczonego do wysługi emerytalnej w myśl ust. 1, emeryturę zwiększa się o 1,3% podstawy jej wymiaru.

4. Ponowne ustalenie wysokości emerytury poprzez doliczenie nie uwzględnionych dotychczas okresów zatrudnienia lub ubezpieczenia następuje z uwzględnieniem pełnych miesięcy na wniosek zgłoszony po ustaniu zatrudnienia lub ubezpieczenia, a w trakcie jego trwania nie częściej niż co 12 miesięcy".

2) Dział V otrzymuje brzmienie:

"Dział V Ustanie prawa do świadczeń oraz zmniejszanie i zawieszanie".

"Art. 38. 1. Prawo do świadczeń ustaje:

    1. Gdy przestanie istnieć którykolwiek z warunków wymaganych do uzyskania prawa do świadczeń,
    2. W razie powołania albo przyjęcia emeryta lub rencisty do służby wojskowej lub służby w Policji, Urzędzie Ochrony Państwa, Straży Granicznej, Państwowej Straży Pożarnej i Służby Więziennej,
    3. Jeżeli osoba pobierająca świadczenie uzależnione od inwalidztwa lub niezdolności do pracy, pomimo skierowania na badania lekarskie, nie poddała się tym badaniom bez uzasadnionej przyczyny,
    4. W razie śmierci osoby uprawnionej.

2. Prawo do renty rodzinnej po zaginionym żołnierzu ustaje z upływem terminu, w którym może nastąpić uznanie żołnierza za zmarłego. Po uznaniu żołnierza za zmarłego sprawa renty rodzinnej podlega ponownemu rozpoznaniu.

Art. 39. W razie ustania prawa do renty inwalidzkiej z powodu ustania inwalidztwa albo renty rodzinnej z powodu ustania niezdolności do pracy, prawo do tych rent powstaje ponownie, jeżeli ponowne inwalidztwo lub niezdolność do pracy powstały wskutek pogorszenia się stanu zdrowia w następstwie urazów lub chorób, które poprzednio uzasadniały prawo do renty.

Art. 39a. Prawo do emerytury lub renty inwalidzkiej może ulec zawieszeniu na wniosek emeryta lub rencisty.

Art. 40.1. W razie osiągania przychodu z tytułu działalności podlegającej obowiązkowi ubezpieczenia społecznego emerytura lub renta inwalidzka ulega zmniejszeniu na zasadach określonych w przepisach art. 104 ust. 1a - 6,8 pkt 1 i 2 oraz ust. 9 i 10 ustawy z dnia 17 grudnia 1998 r. o emeryturach i rentach z Funduszu Ubezpieczeń Społecznych (Dz.U. Nr 162, poz. 1118, z 1999 r. Nr 38, poz. 360, Nr 70, poz. 774, Nr 72, poz. 801 i 802, Nr 106, poz. 1215 oraz z 2000 r. Nr 2, poz. 26 i Nr 9, poz. 118), z zastrzeżeniem ust. 2 i 3.

2. Przepisy art. 104 ust. 8 pkt 2 ustawy, o której mowa w ust. 1, stosuje się również do renty inwalidzkiej III grupy.

3. W razie osiągania przychodu, określonego w ust. 1, w kwocie przekraczającej 130% przeciętnego miesięcznego wynagrodzenia za kwartał kalendarzowy, ostatnio ogłoszonego przez Prezesa Głównego Urzędu Statystycznego, kwota emerytury lub renty inwalidzkiej ulega zmniejszeniu o 25% jej wysokości, jednakże nie mniej niż o kwotę maksymalnego zmniejszenia.

4. Kwota emerytury lub renty inwalidzkiej może ulec, na wniosek emeryta lub rencisty, zmniejszeniu o kwotę wyższą niż kwota wynikająca z ust. 1-3.

5. Przepisów ust. 1 i 3 nie stosuje się wobec osób, których emerytura stanowi 75% podstawy jej wymiaru bez uwzględnienia podwyższenia z tytułu inwalidztwa pozostającego w związku ze służbą oraz wobec osób pobierających rentę inwalidzką z tytułu inwalidztwa powstałego wskutek wypadku pozostającego w związku ze służbą lub wskutek choroby powstałej w związku ze szczególnymi właściwościami bądź warunkami służby, z tytułu których przysługują świadczenia odszkodowawcze."

Art. 2.

W ustawie z dnia 18 lutego 1994 r. o zaopatrzeniu emerytalnym funkcjonariuszy Policji, Urzędu Ochrony Państwa, Straży Granicznej, Państwowej Straży Pożarnej i Służby Więziennej oraz ich rodzin (Dz.U. Nr 53, poz. 214, z 1995 r. Nr 4, poz. 17, z 1997 r. Nr 28, poz. 153 oraz z 1998 r. Nr 162, poz. 1118) wprowadza się następujące zmiany:

1) art. 14 otrzymuje brzmienie:

"Art. 14. 1. Emerytowi, który po zwolnieniu ze służby był zatrudniony przed dniem 1 stycznia 1999 r. w wymiarze czasu pracy nie niższym niż połowa pełnego wymiaru czasu pracy lub po dniu 31 grudnia 1998 r. podlegał ubezpieczeniom emerytalnemu i rentowym, dolicza się na jego wniosek do wysługi emerytalnej okres tego zatrudnienia lub okres opłacania składek na te ubezpieczenia, jeżeli:

    1. jego emerytura wynosi mniej niż 75% podstawy jej wymiaru,
    2. ukończył 55 lat życia - mężczyzna i 50 lat życia - kobieta albo stał się inwalidą.

2. Okresy zatrudnienia, o których mowa w ust. 1, przypadające przed dniem 1 stycznia 1999 r., dolicza się do wysługi emerytalnej po odpowiednim ich przeliczeniu na okres zatrudnienia w pełnym wymiarze czasu pracy.

3. Za każdy rok okresu zatrudnienia lub ubezpieczenia zaliczonego do wysługi emerytalnej w myśl ust. 1, emeryturę zwiększa się o 1,3% podstawy jej wymiaru.

4. Ponowne ustalenie wysokości emerytury poprzez doliczenie nie uwzględnionych dotychczas okresów zatrudnienia lub ubezpieczenia następuje z uwzględnieniem pełnych miesięcy na wniosek zgłoszony po ustaniu zatrudnienia lub ubezpieczenia, a w trakcie jego trwania nie częściej niż co 12 miesięcy."

2) Dział V otrzymuje brzmienie:

"Dział V Ustanie prawa do świadczeń oraz zmniejszanie i zawieszanie".

"Art. 39. 1. Prawo do świadczeń ustaje:

    1. Gdy przestanie istnieć którykolwiek z warunków wymaganych do uzyskania prawa do świadczeń,
    2. W razie powołania albo przyjęcia emeryta lub rencisty do służby wojskowej lub służby w Policji, Urzędzie Ochrony Państwa, Straży Granicznej, Państwowej Straży Pożarnej i Służby Więziennej,
    3. Jeżeli osoba pobierająca świadczenie uzależnione od inwalidztwa lub niezdolności do pracy, pomimo skierowania na badania lekarskie, nie poddała się tym badaniom bez uzasadnionej przyczyny,
    4. W razie śmierci osoby uprawnionej.

2. Prawo do renty rodzinnej po zaginionym żołnierzu ustaje z upływem terminu, w którym może nastąpić uznanie żołnierza za zmarłego. Po uznaniu żołnierza za zmarłego sprawa renty rodzinnej podlega ponownemu rozpoznaniu.

Art. 40. W razie ustania prawa do renty inwalidzkiej z powodu ustania inwalidztwa albo renty rodzinnej z powodu ustania niezdolności do pracy, prawo do tych rent powstaje ponownie, jeżeli ponowne inwalidztwo lub niezdolność do pracy powstały wskutek pogorszenia się stanu zdrowia w następstwie urazów lub chorób, które poprzednio uzasadniały prawo do renty.

Art. 40a. Prawo do emerytury lub renty inwalidzkiej może ulec zawieszeniu na wniosek emeryta lub rencisty.

Art. 41. 1. W razie osiągania przychodu z tytułu działalności podlegającej obowiązkowi ubezpieczenia społecznego emerytura lub renta inwalidzka ulega zmniejszeniu na zasadach określonych w przepisach art. 104 ust. 1a - 6,8 pkt 1 i 2 oraz ust. 9 i 10 ustawy z dnia 17 grudnia 1998 r. o emeryturach i rentach z Funduszu Ubezpieczeń Społecznych (Dz.U. Nr 162, poz. 1118, z 1999 r. Nr 38, poz. 360, Nr 70, poz. 774, Nr 72, poz. 801 i 802, Nr 106, poz. 1215 oraz z 2000 r. Nr 2, poz. 26 i Nr 9, poz. 118), z zastrzeżeniem ust. 2 i 3.

2. Przepisy art. 104 ust. 8 pkt 2 ustawy, o której mowa w ust. 1, stosuje się również do renty inwalidzkiej III grupy.

3. W razie osiągania przychodu określonego w ust. 1, w kwocie przekraczającej 130% przeciętnego miesięcznego wynagrodzenia za kwartał kalendarzowy, ostatnio ogłoszonego przez Prezesa Głównego Urzędu Statystycznego, kwota emerytury lub renty inwalidzkiej ulega zmniejszeniu o 25% jej wysokości, jednakże nie mniej niż o kwotę maksymalnego zmniejszenia.

4. Kwota emerytury lub renty inwalidzkiej może ulec, na wniosek emeryta lub rencisty, zmniejszeniu o kwotę wyższą niż kwota wynikająca z ust. 1-3.

5. Przepisów ust. 1 i 3 nie stosuje się wobec osób, których emerytura stanowi 75% podstawy jej wymiaru bez uwzględnienia podwyższenia z tytułu inwalidztwa pozostającego w związku ze służbą oraz wobec osób pobierających rentę inwalidzką z tytułu inwalidztwa powstałego wskutek wypadku pozostającego w związku ze służbą wskutek choroby powstałej w związku z szczególnymi właściwościami bądź warunkami służby, z tytułu których przysługują świadczenia odszkodowawcze."

Art. 3.

Ustawa wchodzi w życie 14 dni od ogłoszenia.


UZASADNIENIE

Proponowana nowelizacja ma na celu zniesienie niespójności przepisów prawnych powstałych po wejściu w życie reformy systemu ubezpieczeń społecznych - ustawy z dnia 17 grudnia 1998 r. o emeryturach i rentach z Funduszu Ubezpieczeń Społecznych (Dz.U. Nr 162, poz. 1118 z późn. zm.) - oraz po wyroku Trybunału Konstytucyjnego, przy jednoczesnym zachowaniu jednolitości systemu zabezpieczenia społecznego.

Obecnie nastąpiło pogorszenie sytuacji prawnej i finansowej wielu emerytów i rencistów służb mundurowych, podejmujących pracę. Ponad 80% pracujących emerytów uzyskuje dochody nie przekraczające 1300 zł miesięcznie, co wg przepisów ustawy z dnia 17.02.1998 r. o emeryturach i rentach z FUS nie powodowałoby żadnego ograniczenia pobieranego przez nich świadczenia. Tymczasem stosowanie wobec żołnierzy i funkcjonariuszy art. 40 ustawy z 10 grudnia 1993 r. i art. 41 ustawy z 18 lutego 1994 r. oznacza, że mogą oni bez ograniczeń dorobić brutto tylko około 600 zł.

Większość emerytów i rencistów mundurowych znalazło się zatem obecnie w sytuacji znacznie mniej korzystnej niż świadczeniobiorcy pobierający świadczenie z systemu powszechnego. Szczególnie dotkliwie ograniczenia te odczuli emeryci - podoficerowie i chorąży, których świadczenie i tak jest niskie. Proponowane zmiany mają zapewnić im taką samą sytuację prawną i finansową w zakresie dochodów na emeryturze jak innym świadczeniobiorcom. Nie ma bowiem podstaw do dyskryminacji żołnierzy i funkcjonariuszy, tym bardziej, że na niekorzyść zmieniono im zasady waloryzacji świadczeń.

Projekt ustawy wprowadza także nowe regulacje w zakresie doliczania do wysługi emerytalnej okresów zatrudnienia i ubezpieczenia przypadających po zakończeniu służby.

Art. 14 ustawy z dnia 18 lutego 1994 r. o zaopatrzeniu emerytalnym funkcjonariuszy Policji, Urzędu Ochrony Państwa, Straży Granicznej, Państwowej Straży Pożarnej i Służby Więziennej oraz ich rodzin (Dz.U. nr 53, poz. 214 z późn. zm.) oraz art. 14 ustawy z dnia 10 grudnia 1993 r. o zaopatrzeniu emerytalnym żołnierzy zawodowych oraz ich rodzin (Dz.U. Nr 10, poz. 36 z 1994 r. z późn. zm.) ograniczają grono osób, które mogą mieć doliczony dodatkowy okres do wysługi emerytalnej jedynie do osób, które:

Ustawa o emeryturach i rentach z FUS stawia w niekorzystnej sytuacji osoby mające prawo do świadczenia mundurowego, nawet w przypadku posiadania długiego okresu ubezpieczenia po służbie, gdyż okres służby nie stworzył możliwości zgromadzenia kapitału początkowego. Ponieważ przepisy powszechne przewidują możliwość wzrostu kwoty świadczenia w przypadku kontynuowania ubezpieczenia po ustaleniu prawa do świadczenia, proponuje się wprowadzenie podobnych rozwiązań dla emerytowanych funkcjonariuszy i żołnierzy. W tym celu proponuje się stosowanie przepisów art. 14 ustawy o zaopatrzeniu emerytalnym funkcjonariuszy Policji (...) oraz art. 14 i art. 40 ustawy o zaopatrzeniu emerytalnym żołnierzy zawodowych (...) wobec wszystkich emerytowanych żołnierzy i funkcjonariuszy, a także uzupełnia się katalog tytułów prawnych uprawniających do wyżej wymienionego zwiększenia.

Zmiana dotychczasowej nomenklatury z "ograniczania" świadczeń na ich "zmniejszanie" powoduje konieczność zmiany tytułu "Działu V" obu ustaw emerytalnych. Nowelizacja art. 39 i 40 odpowiednich ustaw jest jedynie uściśleniem dotychczas obowiązującego zapisu. Nie zawiera ona żadnych zmian merytorycznych, a jedynie usuwa istniejące wątpliwości interpretacyjne. Dodane odpowiednio art. 39a i 40a wprowadzają możliwość zawieszenia prawa do emerytury lub renty inwalidzkiej na wniosek emeryta i rencisty, co zostało uprzednio zagwarantowane w przepisach powszechnych.

Proponowana zmiana art. 40 i 41 przedmiotowych ustaw ma na celu wprowadzenie stosowania, w zakresie zmniejszania świadczeń z tytułu osiągania dodatkowego przychodu, przepisów powszechnych. Jedynie zamiast zawieszania emerytur i rent inwalidzkich w związku z osiąganiem przychodu w wysokości przekraczającej 130% przeciętnego miesięcznego wynagrodzenia za kwartał kalendarzowy, ostatnio ogłoszonego przez Prezesa Głównego Urzędu Statystycznego utrzymano dotychczasowe rozwiązanie polegające na zmniejszaniu świadczeń o 25% kwoty emerytury lub renty, jednakże nie mniej niż o kwotę maksymalnego zmniejszenia.

Nie objęcie zasadami zmniejszania świadczeń osób, których emerytura stanowi 75% podstawy jej wymiaru oraz osób pobierających rentę inwalidzką z tytułu inwalidztwa powstałego wskutek wypadku pozostającego w związku ze służbą lub wskutek choroby powstałej w związku ze szczególnymi właściwościami bądź warunkami tej służby, z tytułu których przysługują świadczenia odszkodowawcze, jest rozwiązaniem podobnym do przyjętego w systemie powszechnym, w którym zasad zmniejszania i zawieszania świadczeń nie stosuje się do emerytów, którzy osiągnęli ustawowy wiek emerytalny oraz do rencistów pobierających tzw. "świadczenia wypadkowe". W ust. 5 nowelizowanego artykułu w związku z innymi zasadami nabywania prawa do emerytury w systemie zaopatrzeniowym, kryterium wieku zostało zastąpione kryterium maksymalnego wymiaru emerytury.