Druk nr 145

13 listopada 1998 r.

SENAT

RZECZYPOSPOLITEJ POLSKIEJ

IV KADENCJA

MARSZAŁEK SENATU
RZECZYPOSPOLITEJ POLSKIEJ

Na podstawie art. 61 ust. 1 Regulaminu Senatu, my niżej podpisani senatorowie wnosimy o podjęcie inicjatywy ustawodawczej dotyczącej projektu ustawy o zmianie ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych.

Do reprezentowania w pracach nad tym projektem ustawy upoważniamy senatora Andrzeja Chronowskiego.

W załączeniu przekazujemy projekt ustawy wraz z uzasadnieniem.

(-) senator Piotr Ł.J. Andrzejewski

(-) senator Franciszek Bachleda-Księdzularz

(-) senator Andrzej Chronowski

(-) senator Dorota Czudowska

(-) senator Lech Feszler

(-) senator Mieczysław Janowski

(-) senator Stanisław Jarosz

(-) senator Kazimierz Kleina

(-) senator Stefan Konarski

(-) senator Andrzej  Mazurkiewicz

(-) senator Andrzej Ostoja-Owsiany

(-) senator Jacek Sauk

(-) senator Marek Waszkowiak

(-) senator Ireneusz Zarzycki


projekt

U S T A W A

z dnia

o zmianie ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych

Art. 1

W ustawie z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (Dz.U. z 1993 r. Nr 90, poz. 416 i Nr 134, poz. 646, z 1994 r. Nr 43, poz. 163, Nr 90, poz. 419, Nr 113, poz. 547, Nr 123, poz. 602 i Nr 126, poz. 626, z 1995 Nr 5, poz. 25 i Nr 133, poz. 654, z 1996 r. Nr 25, poz. 113, Nr 87, poz. 395, Nr 137, poz. 638, nr 147, poz. 686 i Nr 156, poz. 776 oraz z 1997 r. Nr 28, poz. 153, Nr 30, poz. 164, Nr 71, poz. 449, Nr 85, poz. 538, Nr 96, poz. 592, Nr 121, poz. 770, Nr 123, poz. 776, Nr 137, poz. 926, Nr 139, poz. 932-934 i Nr 141, poz. 943 i 945) wprowadza się następujące zmiany:

  1. w art. 26:
    a) w ust. 1 w pkt 9 kropkę na końcu zastępuje się przecinkiem i dodaje się pkt 10 w brzmieniu:
    "10) wydatków poniesionych przez podatników, osiągających przychody określone w art. 12 ust. 1 i 6, na zakup przyrządów i pomocy naukowych, programów komputerowych oraz wydawnictw fachowych bezpośrednio związanych z wykonywanym zawodem i wykonywaną pracą - łącznie do wysokości nie przekraczającej w roku podatkowym kwoty stanowiącej trzykrotność
    najniższego wynagrodzenia pracowników, określonego w odrębnych przepisach, za grudzień roku poprzedzającego rok podatkowy.",
    b) po ust. 6 dodaje się ust. 6a w brzmieniu:
    "6a. Jeżeli wydatki na cele wymienione w ust. 1 pkt 10 poniesione w roku podatkowym pr
    zekraczały kwotę określoną w tym przepisie, nie odliczoną kwotę wydatków na zakup przyrządów i pomocy naukowych, programów komputerowych oraz wydawnictw fachowych można odliczyć od dochodów za dwa następne lata podatkowe, z tym że łączna kwota odliczeń z tytułów określonych w tym przepisie nie może w każdym z tych lat przekroczyć kwoty określonej w ust. 1 pkt 10.",
    c) w ust. 7 po wyrazie "działki," dodaje się wyrazy "oraz w pkt 10, z wyjątkiem wydatków na zakup wydawnictw fachowych,",
    d) dodaje się ust. 15
    w brzmieniu:
    "15. Minister Edukacji Narodowej, w porozumieniu z Ministrem Finansów, określi, w drodze rozporządzenia, rodzaje przyrządów i pomocy naukowych, o których mowa w ust. 1 pkt 10.";
  2. w art. 27a:
    a) w ust. 1 w pkt 3 skreśla się lit. b),
    b) w ust. 3 w pkt 1 skreśla się lit. d),
    c) w ust. 6 w pkt 1 skreśla się wyrazy "pkt 3 lit. b), z wyjątkiem wydatków na zakup wydawnictw fachowych,",
    d) w ust. 7 skreśla się pkt 2,
    e) skreśla się ust. 20;
  3. w art. 37 w ust. 1 w pkt 2 wyrazy "pkt 1, 2, 4 i 6-9" zastępuje się wyrazami "pkt 1, 2, 4 i 6-10".

Art. 2.

Ustawa wchodzi w życie z dniem 1 stycznia 1999 r.

UZASADNIENIE

W ubiegłym roku negatywne skutki dla rynku informatycznego w Polsce miała zmiana zasad korzystania przez podatników z ulgi na zakup przyrządów i pomocy naukowych, w tym wypadku sprzętu komputerowego. Praktyczna likwidacja ulgi, spowodowała, że podatnik nie był już zainteresowany zakupem sprzętu w firmach wystawiających faktury VAT. W efekcie sporą grupę nabywców zwabiła niska cena (wynikającą z niepłacenia podatków) i kupowała ona sprzęt w tzw. "szarej strefie".

Wprowadzenie zmian w ustawie o podatku dochodowym od osób fizycznych zgodnie z załącznikiem art. 1 wywoła naszym zdaniem pozytywne skutki na polskim rynku informatycznym. Spodziewać należy się następujących efektów

Wstępne szacunkowe koszty wprowadzenia ulgi podatkowej mogą być następujące:

Analizy polskiego rynku komputerowego wykazują, że w 1998 roku sprzedanych zostanie 550.000 sztuk rocznie. Dotychczasowa sytuacja na rynku informatycznym wskazuje, że 65% to komputery zakupione w ramach kontraktów przez firmy i rynek SOHO. Wynika stąd, że 35% całości rynku to komputery zakupione przez odbiorcę indywidualnego. Należy założyć, że w roku 1998 będzie to liczba 192.500 komputerów. Przy założeniu, że 80% nabywców indywidualnych skorzysta z tej ulgi kupując komputer z fakturą, to w ramach odpisu podatkowego sprzedanych zostanie około 154.000 sztuk komputerów.

Średnia rynkowa cena komputera klasy PC wynosi około 2500 zł. Po przywróceniu ulgi, odliczenie od dochodu wyniesie w 1 roku (przy stawce 19%) 285 zł na sztuce w 2 roku 190 zł na sztuce. Dałoby to w 1 roku 43.890.000 zł w drugim roku 29.260.000 zł PLN.

Naszym zdaniem wpływy do budżetu z tytułu zapłaconego podatku VAT i podatku dochodowego od osób prawnych znacznie przewyższą sumy wynikające z odpisów podatkowych.