Druk nr 51 S

Warszawa, dnia 2 kwietnia 1998 r.

SENAT

RZECZYPOSPOLITEJ POLSKIEJ

IV KADENCJA

SPRAWOZDANIE

KOMISJI USTAWODAWCZEJ

oraz

KOMISJI SPRAW ZAGRANICZNYCH I INTEGRACJI EUROPEJSKIEJ

o projekcie uchwały w sprawie zadań stojących przed Polską

w związku ze zbliżającym się terminem rozpoczęcia negocjacji

o członkostwo w Unii Europejskiej (druk nr 51)

Senat na 8. posiedzeniu w dniu 20 lutego 1998 r. - zgodnie z art. 63a ust. 1 Regulaminu Senatu skierował powyższy projekt uchwały do Komisji Ustawodawczej oraz Komisji Spraw Zagranicznych i Integracji Europejskiej.

Komisje, na wspólnych posiedzeniach w dniach 20 lutego oraz 5 i 26 marca 1998 r. - po rozpatrzeniu projektu uchwały oraz zgłoszonych w trakcie debaty poprawek wnoszą o przyjęcie załączonego, tekstu jednolitego projektu uchwały, zawierającego przyjęte przez Komisje poprawki.

Jednocześnie Komisje przedstawiają poprawki senatorów (zgłoszone w trakcie debaty na posiedzeniu plenarnym oraz na posiedzeniach połączonych Komisji), które nie zostały przyjęte przez Komisje.

 

I. Poprawki odrzucone odnoszące się do projektu uchwały zawartego w druku nr 51, a nie mające bezpośredniego odniesienia do tekstu przyjętego przez połączone Komisje

 

1) we wstępie w piątym tiret wyrazy "Wojnie Światowej" zastępuje się wyrazami "wojnie światowej";

Poprawka sen.W.Bartosze-wskiego

   

2) we wstępie w szóstym tiret na końcu skreśla się przecinek i dodaje wyrazy "oraz poprawie stopnia zamożności społeczeństwa,";

Poprawka sen. K. Majki

   

3) w pkt 3 drugie tiret otrzymuje brzmienie:

"- opracowaniem i wdrożeniem Narodowego Programu Przygotowań do Członkostwa w Unii Europejskiej, weryfikującym Program Dostosowawczy oraz Narodową Strategię Integracji, uwzględniając polskie priorytety w dochodzeniu do członkostwa w Unii Europejskiej,";

Poprawka sen.J.Frączka

   

4) pkt 5 skreśla się;

Poprawka sen.Z.Krusze-wskiego

   

Uwaga!

Poprawka nr 5 wyklucza się z poprawką nr 6.

 

5) w pkt 8 skreśla się wyrazy "że integracja z Unią stwarza szanse dynamizacji rozwoju kraju, ale także pociąga za sobą koszty i zagrożenia w wielu sferach życia społecznego; zgadza się z wnioskiem tego raportu, że pomimo tych kosztów jest to najlepsza z możliwych perspektyw dla Polski," oraz oznacza się pkt 7 jako kolejny punkt po pkt 2 i zmienia się odpowiednio numerację następnych punktów;

Poprawka sen.Z.Krusze-wskiego

   

6) pkt 8 otrzymuje brzmienie:

"8. podziela opinię zawartą w raporcie Rządowego Centrum Studiów Strategicznych ze stycznia 1998 r. pt. "Analiza i ocena wpływu integracji Polski z Unią Europejską w sferze społeczno-ekonomicznej", że integracja z Unią stwarza szanse dynamizacji rozwoju kraju, jakkolwiek pociąga za sobą koszty i stwarza zagrożenia życia społecznego; zgadza się z wnioskiem tego raportu, że pomimo tych kosztów jest to najlepsza z możliwych perspektyw dla Polski,";

Poprawka sen. K. Majki

   

7) pkt 10 skreśla się;

Poprawka sen.Z.Krusze-wskiego

   

8) pkt 11 skreśla się;

Poprawka sen.Z.Krusze-wskiego

   

9) pkt 12 skreśla się;

Poprawka sen.Z.Krusze-wskiego

   

II. Poprawki odrzucone odnoszące się do tekstu jednolitego projektu uchwały przyjętego przez połączone Komisje

 

1) pkt 3 otrzymuje brzmienie:

"3. pragnie jednak wskazać na konieczność zdynamizowania prowadzonych przez Rząd Rzeczypospolitej Polskiej przygotowań do negocjacji o członkostwo w Unii Europejskiej oraz przyśpieszenia reform społecznych i gospodarczych koniecznych dla zapewnienia sukcesu rokowań. Niezbędne jest w najbliższym czasie:

    • wypracowanie optymalnego modelu współpracy wszystkich organów konstytucyjnych państwa w okresie negocjacji członkowskich,

oraz przygotowanie:

    • mandatu negocjacyjnego i instrukcji negocjacyjnej,
    • Narodowego Programu Przygotowań do Członkostwa w Unii Europejskiej, weryfikującym Program Dostosowawczy oraz Narodową Strategię Integracji, pod kątem negocjacji akcesyjnych,
    • Polskich propozycji w sprawie opracowywanego przez Komisję Europejską dokumentu ustanawiającego Partnerstwo dla Członkostwa,
    • Polskiego stanowiska w sprawie Konferencji Europejskiej,
    • Przedstawicielstwa Rzeczypospolitej Polskiej przy Unii Europejskiej i polskich placówek dyplomatycznych w państwach członkowskich Unii Europejskiej do wspierania negocjacji,";

 

Poprawka sen.G.Ferenc

2) pkt 4 otrzymuje brzmienie:

"4.  pragnie wskazać na potrzebę zintensyfikowania prac nad dostosowaniem prawa polskiego do prawa europejskiego, którym powinny towarzyszyć działania nad utworzeniem systemu skutecznej jego implementacji,";

Poprawka sen.Z.Krusze-wskiego

Uwaga!

Poprawka nr 3 wyklucza się z poprawką nr 4.

 

3) pkt 6 skreśla się;

Poprawka sen.Z.Krusze-wskiego

4) pkt 6 otrzymuje brzmienie:

" 6. uważa, że w trakcie negocjacji rozstrzygane będą sprawy mające dla Polski duży wymiar ekonomiczny i społeczny,";

Poprawka sen.J.Frączka

Uwaga!

Poprawka nr 5 wyklucza się z poprawką nr 7.

 

5) po pkt 11 dodaje się nowy kolejny punkt oraz zmienia się odpowiednio numerację następnych punktów:

".pragnie zwrócić uwagę, że integracja europejska w ramach Unii Europejskiej ma być procesem tworzenia coraz ściślejszego związku pomiędzy narodami Europy, w którym decyzje podejmowane są na szczeblu jak najbliższym obywatelowi, zgodnie z zasadą pomocniczości, ";

Poprawka sen. K.Majki

   

6) pkt 12 oznacza się jako kolejny punkt po pkt 5 oraz zmienia się odpowiednio numerację następnych punktów;

Poprawka sen.Z.Krusze-wskiego

   

7) po pkt 12 dodaje się nowy kolejny punkt oraz zmienia się odpowiednio numerację następnych punktów:

".pragnie zwrócić uwagę, że integracja europejska w ramach Unii Europejskiej ma być procesem tworzenia coraz ściślejszego związku pomiędzy narodami Europy, w którym decyzje podejmowane są na szczeblu jak najbliższym obywatelowi, zgodnie z zasadą pomocniczości,";

Poprawka sen.Z.Krusze-wskiego

   

Uwaga! W przypadku przyjęcia poprawki nr 8 należy dokonać zmiany brzmienia pkt 14 tekstu jednolitego projektu uchwały przyjętego przez połączone Komisje.

 
   

8) po pkt 12 dodaje się nowy kolejny punkt oraz zmienia się odpowiednio numerację następnych punktów:

". uważa, że rozwój współpracy transgranicznej nie może oznaczać osłabienia unitarnego charakteru państwa polskiego,";

Poprawka sen.J.Frączka

9) pkt 13 skreśla się;

Poprawka sen.Z.Krusze-wskiego

   

Uwaga!

Poprawki nr 10 i nr 11 należy głosować łącznie.

 

10) pkt 15 otrzymuje brzmienie:

"15. widzi potrzebę włączenia do prac nad polskim stanowiskiem negocjacyjnym partnerów społecznych i jak najszerszych kręgów społeczeństwa, a w szczególności: przedstawicieli środowisk gospodarczych, izb przemysłowo-handlowych, organizacji pracodawców i konsumentów, związków zawodowych; punktem wyjścia do tego powinna być rzetelna informacja na temat rozwoju stosunków miedzy Polską i Unią Europejską oraz edukacja dotycząca samej Unii,";

Poprawka sen.Z.Krusze-wskiego

   

11) pkt 16 skreśla się;

Poprawka sen.Z.Krusze-wskiego

Uwaga!

Poprawka nr 12 wyklucza się z poprawką nr 13.

 

12) po pkt 22 dodaje się kolejny nowy punkt oraz zmienia się odpowiednio numerację następnych punktów:

".  wskazuje na zasadność powołania w Komisji Ustawodawczej Senatu podkomisji do spraw dostosowania prawa polskiego do prawa europejskiego,";

Poprawka sen. K.Majki

   

13) po pkt 22 dodaje się kolejny nowy punkt oraz zmienia się odpowiednio numerację następnych punktów:

". wskazuje na zasadność powołania w Komisji Ustawodawczej Senatu podkomisji do spraw dostosowania prawa polskiego do prawa europejskiego, w Komisji Gospodarki Narodowej podkomisji do spraw polityki regionalnej,".

Poprawka sen.J.Frączka

   

Przewodniczący Komisji
Ustawodawczej
(-) Piotr Ł.J. Andrzejewski

Zastępca Przewodniczącego Komisji
Spraw Zagranicznych i Integracji
Europejskiej
(-) Krzysztof Majka


p r o j e k t

UCHWAŁA

SENATU RZECZYPOSPOLITEJ POLSKIEJ

z dnia

w sprawie zadań stojących przed Polską w związku z rozpoczynającymi się

negocjacjami o członkostwo w Unii Europejskiej

SENAT RZECZYPOSPOLITEJ POLSKIEJ

- biorąc pod uwagę jednolite stanowisko liczących się w Polsce sił politycznych, wyrażane na forum Sejmu i Senatu Rzeczypospolitej Polskiej, które stawia dążenie do członkostwa Polski w Unii Europejskiej wśród priorytetów polskiej polityki zagranicznej,

- nawiązując do polskich tradycji niepodległościowych integracji europejskiej znajdujących wyraz w programowo-politycznych uchwałach Zjazdu Ligi Niepodległości Polski w Londynie z dnia 6 czerwca 1948 r.,

- oczekując, że dalszy rozwój Wspólnoty Europejskiej odbywał się będzie przy poszanowaniu zewnętrznej i wewnętrznej suwerenności poszczególnych państw i narodów, a rola instytucji ponadnarodowych ograniczy się wyłącznie do wykonywania uzgodnionej przez rządy suwerennych państw polityki,

- przypominając stanowisko zawarte w uchwale Senatu Rzeczypospolitej Polskiej z dnia 26 czerwca 1992 r. w sprawie polskiej polityki europejskiej, w której stwierdzono, że "podjęcie starań o pełne włączenie Polski do Wspólnot Europejskich stanowi szansę rozwoju naszego kraju, pomimo niezbędnych społecznych kosztów tego procesu, i jest celem zgodnym z naszą tradycją i historią, a także z najgłębiej rozumianą polską racją stanu",

- mając na względzie determinację kolejnych rządów Rzeczypospolitej Polskiej po przełomie politycznym w 1989 r. w dążeniu do włączenia Polski do Wspólnot Europejskich, która w konsekwencji doprowadziła do złożenia w dniu 8 kwietnia 1994 r. wniosku o przyjęcie naszego kraju do Unii Europejskiej,

- zważywszy na zdecydowane poparcie społeczeństwa polskiego dla wspomnianej proeuropejskiej polityki kolejnych rządów polskich po 1989 r., mającej na celu włączenie Polski do Wspólnot Europejskich,

- w przekonaniu, że Polska po przełomie 1989 r. wybrała świadomie uczestnictwo we wspólnocie opartej na fundamencie podstawowych zasad ładu społecznego: prawdy, wolności, sprawiedliwości i solidarności oraz zasad porządku ustrojowego: poszanowania praw człowieka, demokracji i gospodarki wolnorynkowej oraz, że zasady te zawsze były obecne w polskiej wolnej myśli politycznej, zaś ich realizację uniemożliwił narzucony Polsce po II wojnie światowej system polityczny,

- w przekonaniu, że dążenie do uzyskania członkostwa w Unii Europejskiej przez Polskę ma na celu zapewnienie trwałego bezpieczeństwa państwu oraz sprzyjać powinno właściwemu ukierunkowywaniu reform ekonomicznych i systemowych, a w konsekwencji przyśpieszeniu rozwoju gospodarczego i społecznego kraju oraz poprawy stopnia zamożności społeczeństwa,

- uważając, że podpisany 16 grudnia 1991 r. Układ Europejski ustanawiający stowarzyszenie między Rzecząpospolitą Polską a Wspólnotami Europejskimi i Państwami Członkowskimi stworzył instytucjonalne podstawy integracji polskich instytucji i gospodarki z systemem prawno-gospodarczym i politycznym Unii Europejskiej oraz wyznaczył na trwałe kierunek rozwiązań systemowych w Polsce w dziedzinach objętych jego postanowieniami, czyniąc proces budowy instytucji gospodarki rynkowej nieodwracalnym,

- wyrażając przekonanie, że Traktat Rzymski, który jest fundamentem Wspólnoty będzie nadal ważnym czynnikiem kształtującym oblicze Unii,

- sądząc, że członkostwo Polski w międzynarodowych organizacjach gospodarczych, takich jak: Międzynarodowy Fundusz Walutowy (MFW), Światowa Organizacja Handlu (WTO), Organizacja Współpracy Gospodarczej i Rozwoju (OECD), a także zakończenie negocjacji w sprawie przyjęcia Polski do Organizacji Traktatu Północnoatlantyckiego (NATO) – są wyrazem uznania dla polskich reform systemowych,

- stojąc na stanowisku, że głównym podmiotem życia społecznego, gospodarczego i politycznego Unii Europejskiej pozostaną suwerenne państwa narodowe,

A. wita z satysfakcją konkluzje odbytej w dniach 12 – 13 grudnia 1997 r. w Luksemburgu Rady Europejskiej, które w oparciu o rekomendacje Komisji Europejskiej potwierdzają zaproszenie do negocjacji o członkostwo w Unii Europejskiej: Polski, Czech, Estonii, Słowenii, Węgier oraz Cypru, jak również postanowienie Rady ds. Ogólnych Unii Europejskiej z dnia 26 stycznia 1998 r. o rozpoczęciu negocjacji z wymienionymi krajami w dniu 31 marca 1998 r.,

B. przyjmuje z zadowoleniem poparcie jakiego udzielił Parlament Europejski decyzji Rady Europejskiej o rozpoczęciu wiosną 1998 r. indywidualnych negocjacji z sześcioma wymienionymi powyżej krajami, zawarte w rezolucji z dnia 4 grudnia 1997 r. nt. dokumentu Komisji Europejskiej "Agenda 2000 – na rzecz silniejszej i poszerzonej Unii" oraz w rezolucji z dnia 18 grudnia 1997 r. nt. konkluzji Rady Europejskiej w Luksemburgu,

1. docenia podejmowane przez Prezydenta i Rząd Rzeczypospolitej Polskiej działania na rzecz intensyfikacji dialogu i współpracy z Unią Europejską oraz wysiłki Rządu Rzeczypospolitej Polskiej w celu przygotowania negocjacji o członkostwo,

2. pozytywnie ocenia raport Przewodniczącego Komitetu Integracji Europejskiej ze stycznia 1998 r. pt. "Przygotowania do negocjacji akcesyjnych z Unią Europejską",

3. pragnie jednak wskazać na konieczność zdynamizowania prowadzonych przez Rząd Rzeczypospolitej Polskiej przygotowań negocjacji o członkostwo w Unii Europejskiej, a w szczególności potrzebę:

4. pragnie wskazać na potrzebę zintensyfikowania prac nad dostosowaniem prawa polskiego do prawa europejskiego, którym powinny towarzyszyć prace nad stworzeniem systemu jego skutecznego zastosowania,

5. podziela opinie zawarte we wspomnianej rezolucji Parlamentu Europejskiego z dnia 4 grudnia 1997 r. nt. dokumentu Komisji Europejskiej "Agenda 2000 – na rzecz silniejszej i poszerzonej Unii", w myśl których dziedzinami wymagającymi szczególnego zainteresowania i szybkich oraz głębokich reform w Polsce, w perspektywie jej pełnej integracji z Unią Europejską, są: sektor państwowy, rolnictwo, transport, środowisko naturalne oraz kontrola granic,

6. uważa, że największe problemy, które będą musiały zostać rozstrzygnięte w czasie negocjacji, będą miały charakter ekonomiczny i społeczny,

7. podziela opinię, że integracja z Unią stwarza szanse dynamizacji rozwoju kraju, ale także pociąga za sobą koszty i zagrożenia w wielu sferach życia społecznego,

8. jest przekonany, że narastający deficyt bilansu handlowego w wymianie między Polską a Unią Europejską wymaga działań obu stron, na rzecz zrównoważenia tej wymiany,

9. sądzi, że przyjęcie przez Polskę niektórych rozwiązań zawartych we wspólnotowym dorobku prawnym (acquis communautaire), powinno, w wypadku gdyby pociągało to za sobą zbyt wysokie koszty społeczno-ekonomiczne, zostać rozłożone w czasie i oczekuje uzyskania wsparcia finansowego Unii Europejskiej w tych dostosowaniach ,

10. uważa jednak, że Polska nie może przyjąć zasad akcesji, które wyłączałyby jakąkolwiek dziedzinę objętą współpracą między obecnymi członkami Unii bądź dyskryminowały polskich producentów i nie może dopuścić do odłożenia negocjacji w jakiejkolwiek dziedzinie na czas późniejszy lub nieokreślony; negocjacje powinny objąć uczestnictwo we wszystkich filarach, instytucjach i dziedzinach polityki Unii Europejskiej,

11. wyraża przekonanie, że Polska powinna uwzględnić w swoich staraniach o wejście do Unii Europejskiej członkostwo w Unii Gospodarczej i Walutowej (EMU), a zarazem będzie pilnie śledzić wprowadzanie unii walutowej w państwach członkowskich i zastrzega sobie prawo do jej oceny z punktu widzenia swoich interesów narodowych,

12. uważa, że Polska powinna wziąć aktywny i twórczy udział w debacie toczącej się w Unii Europejskiej po podpisaniu Traktatu Amsterdamskiego wytyczającej kierunki reform politycznych, gospodarczych i instytucjonalnych Unii, a także odnoszącej się do wprowadzenia Unii Gospodarczej i Monetarnej (EMU) oraz reformy budżetowo-finansowej, w tym w szczególności: reformy Wspólnej Polityki Rolnej (CAP) i reformy funduszy strukturalnych oraz funduszu spójności,

13. dostrzega potrzebę wypracowania zasad stałej współpracy Sejmu i Senatu Rzeczypospolitej Polskiej z Rządem Rzeczypospolitej Polskiej w okresie negocjacji,

14. pragnie podkreślić szczególną rolę, jaką w procesie integracji europejskiej odgrywa współpraca międzyregionalna oraz transgraniczna, oraz ochrona dziedzictwa kulturowego Narodu w kwestiach dotyczących wielowiekowej tradycji chrześcijańskiej i kulturowej; współpraca międzyregionalna nie może oznaczać osłabienia unitarnego charakteru państwa polskiego,

15. widzi potrzebę szerszego niż dotąd włączenia do prac nad polskim stanowiskiem negocjacyjnym partnerów społecznych, a w szczególności: przedstawicieli środowisk gospodarczych, izb przemysłowo-handlowych, organizacji pracodawców i konsumentów oraz związków zawodowych,

16. postuluje włączenie do debaty nad integracją Polski z Unią Europejską jak najszerszych kręgów społeczeństwa; punktem wyjścia do tego powinna być rzetelna informacja na temat rozwoju stosunków między Polską i Unią Europejską oraz edukacja dotycząca samej Unii,

17. widzi potrzebę nawiązywania przez grupy polityczne i komisje stałe w Sejmie i Senacie Rzeczypospolitej Polskiej kontaktów ze swoimi odpowiednikami w Parlamencie Europejskim oraz w parlamentach narodowych krajów członkowskich Unii Europejskiej, celem wspólnego rozpatrywania kwestii odnoszących się do przyszłości Unii, której Polska ma być wkrótce członkiem,

18. pozytywnie ocenia fakt zaproszenia do udziału na statusie obserwatora w Konferencji Komisji ds. Europejskich Parlamentów Państw Członkowskich Unii Europejskiej i Parlamentu Europejskiego (COSAC) oraz Konferencji Przewodniczących Komisji Spraw Zagranicznych Parlamentów Państw Członkowskich Unii Europejskiej i Parlamentu Europejskiego przedstawicieli komisji zajmujących się sprawami integracji europejskiej oraz przewodniczących komisji spraw zagranicznych z parlamentów państw kandydujących do Unii Europejskiej,

19. podziela opinię, zawartą w Deklaracji i Zaleceniach z VIII posiedzenia Parlamentarnej Komisji Wspólnej Rzeczypospolitej Polskiej i Unii Europejskiej, jakie odbyło się w Brukseli w dniach 20-21 stycznia 1998 r., dotyczącą zapewnienia przedstawicielom Parlamentu Europejskiego oraz parlamentów państw kandydujących do Unii Europejskiej, udziału w pracach Konferencji Europejskiej,

20. uważa, że zasadne byłoby, aby w mających już pięcioletnią tradycję spotkaniach przewodniczącego Parlamentu Europejskiego z przewodniczącymi parlamentów państw stowarzyszonych z Europy Środkowej i Wschodniej brali udział także przewodniczący Senatów: Polskiego, Czeskiego i Rumuńskiego,

21. dostrzega potrzebę nawiązania kontaktów Sejmu i Senatu Rzeczypospolitej Polskiej z parlamentami pięciu krajów stowarzyszonych z Unią Europejską, które równolegle z Polską rozpoczną w dniu 31 marca br. negocjacje o członkostwo w Unii,

22. uważa, że wobec perspektywy wchodzenia Polski do Unii Europejskiej, stojące przed Polakami wyzwania odbudowy etosu państwowości z II Rzeczypospolitej oraz sięgnięcia do korzeni patriotyzmu polskiego nabierają zasadniczego znaczenia,

23. uważa, że suwerenność państw, stanowiąca dzisiaj gwarancję przestrzegania zasad równości i wzajemnych korzyści stron współpracujących, nie jest przeszkodą, a wręcz przeciwnie, może być bodźcem dynamizującym integrację europejską,

24. pragnie zwrócić uwagę, że integracja europejska w ramach Unii Europejskiej winna być oparta o współdziałanie dla zrealizowania standardów wynikających z Powszechnej Deklaracji Praw Człowieka, Paktów Praw Człowieka, Europejskiej Karty Samorządu Terytorialnego, Europejskiej Karty Społecznej, Konwencji Międzynarodowej Organizacji Pracy, Konwencji o Prawach Dziecka oraz powszechnych zasad prawnych jako przesłanki przyjętych rozwiązań,

25. pragnie przypomnieć zobowiązanie Unii Europejskiej do respektowania tożsamości narodowej Państw Członkowskich, których systemy rządów opierają się na zasadzie demokracji, zawarte w Traktacie o Unii Europejskiej,

26. uważa, że wejście Polski do Unii Europejskiej przyczyni się do ożywienia, mającej ogromne znaczenie dla całokształtu procesu integracji europejskiej, współpracy subregionalnej krajów Europy Środkowej w ramach: Inicjatywy Środkowoeuropejskiej (ISE) oraz Rady Państw Morza Bałtyckiego (RPMB),

27. podziela opinię zawartą we wspomnianej rezolucji Parlamentu Europejskiego z dnia 4 grudnia 1997 r. nt. dokumentu Komisji Europejskiej "Agenda 2000 – na rzecz silniejszej i poszerzonej Unii", że kolejne rozszerzenie będzie korzystne, tak w wymiarze bezpieczeństwa jak i gospodarczym, dla całej Unii Europejskiej, a nie tylko dla nowych jej członków.

SENAT RZECZYPOSPOLITEJ POLSKIEJ

podkreśla konieczność przeprowadzenia szczegółowych analiz skutków społecznych i ekonomicznych kluczowych rozwiązań przyjmowanych przez Polskę w trakcie negocjacji akcesyjnych;

proponuje by polscy negocjatorzy określając pożądane przez Polskę warunki akcesji, wykorzystali doświadczenia płynące z wdrażania postanowień Układu Europejskiego;

zwraca uwagę na konieczność docierania z informacją o charakterze szans i wyzwań związanych z przyszłym członkostwem Polski w Unii Europejskiej do szerokich kręgów społeczeństwa polskiego by można było liczyć na świadome poparcie traktatu akcesyjnego w ogólnonarodowym referendum;

proponuje by powołany przez Rząd główny negocjator korzystał ze wsparcia nie tylko środowisk politycznych, lecz także gospodarczych – w tym środowisk rolniczych;

widzi w otwarciu obecnego etapu procesu poszerzania Unii Europejskiej szansę na ostateczne zamknięcie pojałtańskiego podziału Europy, na budowę wspólnoty narodów europejskich spajanej interesami gospodarczymi, politycznymi, względami bezpieczeństwa, solidarnością, więzami historycznymi i kulturowymi oraz poczuciem konieczności sprostania wyzwaniom związanym z przemianami cywilizacyjnymi w skali globalnej.