Druk nr 552 X
11 stycznia 2001 r.
SENAT
RZECZYPOSPOLITEJ POLSKIEJ
IV KADENCJA
DODATKOWE SPRAWOZDANIE
KOMISJI USTAWODAWCZEJ
oraz
KOMISJI SAMORZĄDU TERYTORIALNEGO I ADMINISTRACJI PAŃSTWOWEJ
(wraz z zestawieniem wszystkich wniosków)
o projekcie uchwały w sprawie oceny nowego zasadniczego podziału terytorialnego państwa (druk nr 552 S)
Senat na 73. posiedzeniu w dniu 11 stycznia 2001 r. po przeprowadzonym drugim czytaniu - zgodnie z art. 81 ust. 3 Regulaminu Senatu - skierował projekt uchwały w sprawie oceny nowego zasadniczego podziału terytorialnego państwa do Komisji Ustawodawczej oraz Komisji Samorządu Terytorialnego i Administracji Państwowej.
Komisje na wspólnym posiedzeniu w dniu 11 stycznia 2001 r. - po rozpatrzeniu przedstawionego projektu uchwały oraz wniosków zgłoszonych w toku dyskusji podczas drugiego czytania poparły wnioski zawarte w pkt II ppkt: 6, 9, 13 i 14 i wnoszą o ich przyjęcie przez Senat wraz z jednolitym projektem uchwały zawartym w druku nr 552 S.
Ponadto informujemy, że na podstawie art. 52 ust. 4 Regulaminu Senatu następujący wnioskodawcy dokonali
zmiany swoich wniosków:- senator Tadeusz Kopacz (pkt II ppkt 6 zestawienia wniosków),
- senator Zbyszko Piwoński (pkt II ppkt 9 i 13 zestawienia wniosków),
- senator Lech Feszler (pkt II ppkt 14 zestawienia wniosków).
Zastępca Przewodniczącego Komisji Ustawodawczej |
Przewodniczący Komisji Samorządu Terytorialnego i Administracji Państwowej |
(-) Stanisław Gogacz |
(-) Mieczysław Janowski |
ZESTAWIENIE WNIOSKÓW do projektu uchwały w sprawie oceny nowego zasadniczego podziału terytorialnego państwa |
||
I. |
Wniosek o przyjęcie bez poprawek projektu uchwały w brzmieniu zaproponowanym w druku nr 552S. |
Wniosek KSTAP, KU |
II. |
Wnioski o wprowadzenie poprawek: |
|
1) |
w pkt 2 wyraz "stwarza" zastępuje się wyrazami "powinien stwarzać"; |
Poprawka sen. G. Ferenc |
2) |
skreśla się pkt 3;
|
Poprawka sen. G. Ferenc |
Uwaga: Przyjęcie poprawki nr 3 wyklucza głosowanie poprawek nr 4, 5 i 6 . |
||
3) |
skreśla się pkt 4;
|
Poprawka sen. G. Ferenc |
Uwaga: Przyjęcie poprawki nr 4 wyklucza głosowanie poprawek nr 5 i 6. |
||
4) |
pkt 4 otrzymuje brzmienie: "4. W zdecydowanej większości podstawowe założenia zasadniczego podziału terytorialnego kraju zostały społecznie zaakceptowane. Niemniej jednak, celowym wydaje się uważne rozpatrzenie wniosków i propozycji zmierzających nie tylko do korekty granic, ale również uzasadnionych społecznie i ekonomicznie dążeń do utworzenia - na terenie byłych województw koszalińskiego i słupskiego - nowego województwa środkowopomorskiego."; |
Poprawka sen. J. Mokrzyckiego poparta przez mniejszość połączonych komisji |
Uwaga: Przyjęcie poprawki nr 5 wyklucza głosowanie poprawki nr 6. |
||
5) |
w pkt 4 po wyrazach "charakter korekt" dodaje się wyrazy "uwzględniających wolę lokalnych społeczności, uwarunkowania historyczne i więzi kulturowe"; |
Poprawka |
6) |
w pkt 4 dodaje się trzecie zdanie w brzmieniu: "W ich ramach należy zmierzać do uwzględnienia istniejących więzi społecznych i woli środowisk lokalnych."; |
Poprawka sen. T. Kopacza poparta przez połączone komisje |
7) |
skreśla się pkt 5;
|
Poprawka sen. G. Ferenc |
Uwaga: Przyjęcie poprawki nr 8 wyklucza głosowanie poprawek nr 9 i 10. |
||
8) |
pkt 7 otrzymuje brzmienie: "7. Niezbędne jest przyjęcie nowej ustawy regulującej zasady finansowania samorządu."; |
Poprawka sen. G. Ferenc |
9) |
w pkt 7 zdanie trzecie otrzymuje brzmienie: "W przypadku dobrowolnego łączenia tych jednostek należy uwzględnić możliwość przeniesienia niektórych gmin do powiatów sąsiednich a ponadto zachowania - przez organy miast rezygnujących z praw powiatu - niektórych jego funkcji i uprawnień, o ile to przyniesie poprawę zarządzania i uwzględni istniejące więzi społeczne."; |
Poprawka sen. Z. Piwońskiego poparta przez połączone komisje |
10) |
w pkt 7 dodaje się zdanie czwarte w brzmieniu:"Należy przy tym rozważyć możliwość utworzenia nowego typu jednostki administracyjnej spełniającej jednocześnie funkcje władz miejskich i powiatowych w stosunku do tego miasta a ponadto funkcję powiatu w stosunku do miast i gmin położonych w jego najbliższym otoczeniu."; |
Poprawka sen. Z. Piwońskiego |
11) |
dodaje się pkt 7a w brzmieniu: "7a. Przedstawiona przez Rząd ocena jest oceną częściową, ponieważ nie dokonuje oceny podziału terytorialnego w aspekcie funkcjonowania nowych jednostek oraz stopnia zaspokojenia przez nie potrzeb społecznych w zakresie usług publicznych.";
|
Poprawka sen. G. Ferenc |
12) |
skreśla się pkt 9;
|
Poprawka sen. G. Ferenc |
13) |
pkt 11 otrzymuje brzmienie: "11. Celowe jest przeprowadzenie w najbliższym czasie przez Sejm i Senat kompleksowej oceny reformy administracyjnej kraju, uwzględniającej w szczególności system finansowania zadań publicznych wykonywanych przez jednostki samorządu terytorialnego, realizacji przez nie przypisanych im funkcji, a ponad to zasadność przyporządkowania im określonych instytucji i placówek. Taka ocena może także przynieść wnioski odnoszące się do podziału terytorialnego kraju i ewentualnie innych zmian ustawowych."; |
Poprawka sen. Z. Piwońskiego poparta przez połączone komis je |
14) |
w pkt 11 w zdaniu drugim kropkę na końcu zastępuje się przecinkiem i dodaje się wyrazy "jak również do wzajemnych relacji pomiędzy administracją rządową a samorządową". |
Poprawka poparta przez połączone komisje |