Druk nr 262

12 lipca 1999 r.

SENAT

RZECZYPOSPOLITEJ POLSKIEJ

IV KADENCJA

KOMISJA ROLNICTWA I ROZWOJU WSI

 

Pani
Alicja GRZEŚKOWIAK
MARSZAŁEK SENATU
RZECZYPOSPOLITEJ POLSKIEJ

Na podstawie art. 61 ust. 1 Regulaminu Senatu Komisja Rolnictwa i Rozwoju Wsi wnosi o podjęcie inicjatywy ustawodawczej dotyczącej projektu ustawy o zmianie ustawy o przekształceniu prawa użytkowania wieczystego przysługującego osobom fizycznym w prawo własności.

W załączeniu przekazuję projekt ustawy wraz z uzasadnieniem.

Jednocześnie informuję, że w dalszych pracach nad tym projektem ustawy komisję reprezentować będzie senator Jan Cimanowski.

Przewodniczący Komisji
Rolnictwa i Rozwoju Wsi
(-) Józef Frączek


p r o j e k t

USTAWA

z dnia

o zmianie ustawy o przekształceniu prawa użytkowania wieczystego przysługującego osobom fizycznym w prawo własności.

Art. 1.

W ustawie z dnia 4 września 1997 r. o przekształceniu prawa użytkowania wieczystego przysługującego osobom fizycznym w prawo własności (Dz.U. Nr 123, poz. 781, z 1998 r. Nr 106, poz. 668, oraz Nr 156, poz. 1020) wprowadza się następujące zmiany :

1) w art. 1 w ust. 2 po wyrazie "ustawy" dodaje się wyrazy " , z zastrzeżeniem art. 6b,";

2) dodaje się art. 6b w brzmieniu:

" Art. 6b. 1. Prawo użytkowania wieczystego przysługujące osobom, o których mowa w art. 1 ust. 4 i art. 6 ust. 1, z dniem 1 stycznia 2001 r. staje się z mocy prawa, nieodpłatnie prawem własności.

2. Do decyzji, w sprawie stwierdzenia przekształcenia prawa użytkowania wieczystego w prawo własności z mocy prawa nieodpłatnie, stosuje się odpowiednio przepisy ustawy dotyczące decyzji w sprawie przekształcenia użytkowania wieczystego w prawo własności. Decyzja ta stanowi podstawę wpisu w księdze wieczystej.

3. Decyzję w sprawie stwierdzenia przekształcenia właściwy organ podejmuje na podstawie wniosku, o którym mowa w art. 1 ust. 2 lub wniosku o stwierdzenie przekształcenia prawa użytkowania wieczystego w prawo własności, złożonego po dniu 31 grudnia 2000 r.

4. Przekształcenie prawa użytkowania wieczystego, o którym mowa w ust. 1, nie narusza praw ani obciążeń związanych z użytkowaniem wieczystym.

5. Wpis w księdze wieczystej ujawniający dokonane przekształcenie, ma moc wsteczną od dnia 1 stycznia 2001 r.".

Art. 2.

Ustawa wchodzi w życie po upływie 14 dni od dnia ogłoszenia.


UZASADNIENIE

Ustawa z dnia 4 września 1997 r. o przekształceniu prawa użytkowania wieczystego przysługującego osobom fizycznym w prawo własności, nowelizowana dwukrotnie od 1 stycznia 1998 r., tj od chwili jej wejścia w życie, nie spełnia oczekiwań użytkowników wieczystych oczekujących na przekształcenie prawa. Niezbędne formalności, ze względu na określoną sytuację w sądach wieczystoksięgowych, szczególnie w dużych ośrodkach miejskich, przedłużają załatwianie tych spraw do kilku lat. Roszczenia reprywatyzacyjne osób wywłaszczonych, domagających się zwrotu swoich przedwojennych gospodarstw, szczególnie u właścicieli gruntów na ziemiach zachodnich wywołują poczucie strachu i niepewności co do ich sytuacji prawnej. Odczucia takie nie mają wprawdzie racjonalnego uzasadnienia, nie zmienia to jednak faktu, że dopiero przekształcenie prawa użytkowania wieczystego we własność uwolni ich od tych obaw.

Z propozycją rozwiązania tego problemu wychodzi senacka Komisja Rolnictwa i Rozwoju Wsi. Projekt nowelizacji ustawy ma na celu nieodpłatne uwłaszczenie z mocy samego prawa wskazanej grupy użytkowników wieczystych i ich następców prawnych. Użytkownikami tymi byłyby osoby fizyczne, wymienione w art. 1 ust. 4 i art. 6 ust. 1 ustawy, które na mocy dotychczasowych regulacji mogą wnioskować o nieodpłatne przekształcenie użytkowania wieczystego w prawo własności. Są to użytkownicy wieczyści:

Za datę przekształcenia z mocy prawa projekt proponuje przyjąć dzień 1 stycznia 2001 r., a więc datę końca terminu składania wniosków o przekształcenie prawa użytkowania wieczystego przysługującego osobom fizycznym w prawo własności na mocy dotychczasowych przepisów.

Potrzeba poszerzenia regulacji prawnych dotyczących eliminacji ze sfery stosunków prawnych instytucji użytkowania wieczystego była i jest sygnalizowana przez organizacje polityczne, społeczne i samorządowe. Oczekiwaniom tym wychodzi naprzeciw proponowana nowelizacja.

Ustawa nie rodzi skutków obciążających budżet państwa.

Projekt został skonsultowany z Ministerstwem Sprawiedliwości, Skarbu Państwa, Rolnictwa i Gospodarki Żywnościowej oraz z przedstawicielami środowisk rolniczych i użytkowników wieczystych.