Druk nr 219S
29 kwietnia 1999 r.
SENAT
RZECZYPOSPOLITEJ POLSKIEJ
IV KADENCJA
SPRAWOZDANIE
KOMISJI USTAWODAWCZEJ
oraz
KOMISJI KULTURY I ŚRODKÓW PRZEKAZU
o projekcie ustawy o zmianie ustawy o radiofonii i telewizji (druk nr 219)
Senat na 34. posiedzeniu w dniu 22 kwietnia 1999 r. - zgodnie z art. 63a ust. 1 Regulaminu Senatu - skierował powyższy projekt ustawy do Komisji Ustawodawczej oraz Komisji Kultury i Środków Przekazu.
Komisje, na wspólnym posiedzeniu w dniu 29 kwietnia 1999 r. - po rozpatrzeniu projektu ustawy - wnoszą o przyjęcie przedstawionego przez wnioskodawców projektu ustawy.
W załączeniu komisje przedstawiają projekt ustawy oraz projekt uchwały w sprawie wniesienia do Sejmu tego projektu ustawy.
Przewodniczący Komisji |
Przewodnicząca Komisji |
Ustawodawczej |
Kultury i Środków Przekazu |
(-) Piotr Andrzejewski |
(-) Krystyna Czuba |
p r o j e k t
U C H W A Ł A
SENATU RZECZYPOSPOLITEJ POLSKIEJ
z dnia
w sprawie wniesienia do Sejmu projektu ustawy
o zmianie ustawy o radiofonii i telewizji
Na podstawie art. 118 ust. 1 Konstytucji Rzeczypospolitej Polskiej z dnia 2 kwietnia 1997 r., Senat wnosi do Sejmu Rzeczypospolitej Polskiej projekt ustawy o zmianie ustawy o radiofonii i telewizji.
Jednocześnie upoważnia senatora Piotra Andrzejewskiego
do reprezentowania stanowiska Senatu w dalszych pracach nad projektem.projekt
USTAWA
z dnia
o zmianie ustawy o radiofonii i telewizji
Art. 1.
W ustawie z dnia 29 grudnia 1992 r. o radiofonii i telewizji (Dz. U. z 1993 r. Nr 7, poz. 34, z 1995 r. Nr 66, poz. 335, Nr 142, poz. 701, z 1996 r. Nr 106, poz. 496, z 1997 r. Nr 88, poz. 554, Nr 121, poz. 770) wprowadza się następujące zmiany:
Art. 2.
Ustawa wchodzi w życie po upływie 30 dni od dnia ogłoszenia.
UZASADNIENIE
Konieczność dostosowania ustawy o radiofonii i telewizji do obowiązującego porządku konstytucyjnego powstałego po wejściu w życie konstytucji z 2 kwietnia 1997 r. powoduje niezbędność wniesienia niniejszej inicjatywy.
Art. 12 ust. 5 ustawy o radiofonii i telewizji w aktualnym brzmieniu stanowi, iż w przypadku odrzucenia sprawozdania Krajowej Rady Radiofonii i Telewizji przez Sejm i Senat następuje wygaśnięcie mandatu wszystkich członków Krajowej Rady. Ustawa wygaśnięcie to uzależnia dodatkowo od potwierdzenia dokonanego przez Prezydenta RP. Potwierdzenie takie, jako nie należące do konstytucyjnych prerogatyw Prezydenta (art. 144 ust. 3 pkt 27 Konstytucji uprawnia Prezydenta jedynie do powoływania członków KRRiTV) wymagałoby dla swojej ważności, w myśl art. 144 ust. 2 Konstytucji, kontrasygnaty Prezesa Rady Ministrów.
Samo przemilczenie i niedziałanie prezydenta w myśl tego przepisu powodować ma brak wywołania skutków w postaci wygaśnięcia mandatów członków Krajowej Rady RTV - a tym samym zawieszać skutki uchwał S
enatu i Sejmu.Ten stan rzeczy koliduje z zasadą niesprzeczności, zupełności i komplementarności obowiązującego stanu prawnego i wymaga albo zmiany konstytucji przez wpisanie zachowania się Prezydenta rodzącego skutki prawne jako jego prerogatywy, gdyż kontrasygnata dla przemilczenia jest niemożliwa albo zmiany ustawy o radiofonii i telewizji
Celem zmian zaproponowanych do art. 28 polegających na dodaniu ust. 1a i 1b jest zapewnienie właścicielowi majątku spółek Skarbu Państwa, które reprezentuje Minister Skarbu Państwa możliwości realizowania jego konstytucyjnych i ustawowych uprawnień kontroli i zarządu majątkiem Skarbu Państwa - poprzez swego reprezentanta w radach nadzorczych spółek publicznej radiofonii i telewizji. Proponowane rozwiązanie zapewni rzec
zywistą i skuteczną ochronę interesów majątkowych państwa.Projekt nowelizacji nie obciąża budżetu państwa. Nie pozostaje w kolizji z prawem Unii Europejskiej, natomiast proponuje dostosowanie przepisów ustawy do konstytucji i kodeksu handlowego.
Wejście nowelizacji ustawy w życie po 30 dniach mieści się w zwyczajach legislacyjnych vacatio legis.