U C H W A Ł A

SENATU RZECZYPOSPOLITEJ POLSKIEJ

z dnia 7 maja 1999 r.

w sprawie wniesienia do Sejmu projektu ustawy

o zmianie ustawy o radiofonii i telewizji

Na podstawie art. 118 ust. 1 Konstytucji Rzeczypospolitej Polskiej z dnia 2 kwietnia 1997 r., Senat wnosi do Sejmu Rzeczypospolitej Polskiej projekt ustawy o zmianie ustawy o radiofonii i telewizji.

Jednocześnie upoważnia senatora Piotra Andrzejewskiego do reprezentowania stanowiska Senatu w dalszych pracach nad projektem.

MARSZAŁEK SENATU

Alicja GRZEŚKOWIAK


projekt

Ustawa

z dnia

o zmianie ustawy o radiofonii i telewizji

Art. 1.

W ustawie z dnia 29 grudnia 1992 r. o radiofonii i telewizji (Dz. U. z 1993 r. Nr 7, poz. 34, z 1995 r. Nr 66, poz. 335, Nr 142, poz. 701, z 1996 r. Nr 106, poz. 496, z 1997 r. Nr 88, poz. 554, Nr 121, poz. 770) wprowadza się następujące zmiany:

  1. w art. 12:

  1. w ust. 4 skreśla się wyrazy ", z zastrzeżeniem ust. 5",
  2. skreśla się ust. 5;

2) w art. 28:

  1. w ust. 1 skreśla się zdanie drugie,
  2. po ust. 1 dodaje się ust. 1a i 1b w brzmieniu:

"1a. Członków rady nadzorczej powołuje i odwołuje Krajowa Rada, z wyjątkiem jednego, którego powołuje i odwołuje Minister Skarbu Państwa.

1b. Członek rady nadzorczej jest odwoływany w przypadkach określonych w art. 7 ust. 6 pkt 1-3. Członek powołany przez Ministra Skarbu Państwa może być ponadto odwołany na ogólnych zasadach określonych w Kodeksie handlowym.".

Art. 2.

Ustawa wchodzi w życie po upływie 30 dni od dnia ogłoszenia.


UZASADNIENIE

Konieczność dostosowania ustawy o radiofonii i telewizji do obowiązującego porządku konstytucyjnego powstałego po wejściu w życie konstytucji z 2 kwietnia 1997 r. powoduje niezbędność wniesienia niniejszej inicjatywy.

Art. 12 ust. 5 ustawy o radiofonii i telewizji w aktualnym brzmieniu stanowi, iż w przypadku odrzucenia sprawozdania Krajowej Rady Radiofonii i Telewizji przez Sejm i Senat następuje wygaśnięcie mandatu wszystkich członków Krajowej Rady. Ustawa wygaśnięcie to uzależnia dodatkowo od potwierdzenia dokonanego przez Prezydenta RP. Potwierdzenie takie, jako nie należące do konstytucyjnych prerogatyw Prezydenta (art. 144 ust. 3 pkt 27 Konstytucji uprawnia Prezydenta jedynie do powoływania członków KRRiTV) wymagałoby dla swojej ważności, w myśl art. 144 ust. 2 Konstytucji, kontrasygnaty Prezesa Rady Ministrów.

Samo przemilczenie i niedziałanie prezydenta w myśl tego przepisu powodować ma brak wywołania skutków w postaci wygaśnięcia mandatów członków Krajowej Rady RTV – a tym samym zawieszać skutki uchwał Senatu i Sejmu.

Ten stan rzeczy koliduje z zasadą niesprzeczności, zupełności i komplementarności obowiązującego stanu prawnego i wymaga albo zmiany konstytucji przez wpisanie zachowania się Prezydenta rodzącego skutki prawne jako jego prerogatywy, gdyż kontrasygnata dla przemilczenia jest niemożliwa albo zmiany ustawy o radiofonii i telewizji

Celem zmian zaproponowanych do art. 28 polegających na dodaniu ust. 1a i 1b jest zapewnienie właścicielowi majątku spółek Skarbu Państwa, które reprezentuje Minister Skarbu Państwa możliwości realizowania jego konstytucyjnych i ustawowych uprawnień kontroli i zarządu majątkiem Skarbu Państwa – poprzez swego reprezentanta w radach nadzorczych spółek publicznej radiofonii i telewizji. Proponowane rozwiązanie zapewni rzeczywistą i skuteczną ochronę interesów majątkowych państwa.

Projekt nowelizacji nie obciąża budżetu państwa. Nie pozostaje w kolizji z prawem Unii Europejskiej, natomiast proponuje dostosowanie przepisów ustawy do konstytucji i kodeksu handlowego.

Wejście nowelizacji ustawy w życie po 30 dniach mieści się w zwyczajach legislacyjnych vacatio legis.