UCHWAŁA
SENATU RZECZYPOSPOLITEJ POLSKIEJ
z dnia 27 stycznia 2000 r.
w sprawie zmiany Regulaminu Senatu
Art. 1.
W uchwale Senatu Rzeczypospolitej Polskiej z dnia 23 listopada 1990 r. - Regulamin Senatu (Monitor Polski z 1993 r. Nr 20, poz. 198, z 1994 r. Nr 30, poz. 244, z 1995 r. Nr 29, poz. 333, z 1996 r. Nr 13, poz. 150, Nr 40, poz. 391 i Nr 67, poz. 630 oraz z 1997 r. Nr 57, poz. 552, Nr 82, poz. 794 i Nr 86, poz. 862) wprowadza się następujące zmiany:
1) w art. 1:
2) w art. 3:
a) w ust. 1:
b) ust. 2 otrzymuje brzmienie:
"2. Przepis ust. 1 stosuje się przy głosowaniu wniosków formalnych.";
3) skreśla się art. 4;
4) w art. 7:
5) po art. 7 dodaje się art. 7a w brzmieniu:
"Art. 7a. 1. Senat wybiera wicemarszałków spośród kandydatów zgłoszonych przez co najmniej 10 senatorów, w głosowaniu tajnym. Każdy senator na karcie do głosowania oznacza nazwisko jednego kandydata. Za wybranych uważa się trzech kandydatów, którzy uzyskali największą liczbę głosów. W razie uzyskania tej samej liczby głosów przez trzeciego i czwartego kandydata, głosowanie na tych kandydatów ponawia się.
2. Do odwołania wicemarszałka stosuje się odpowiednio art. 7 ust. 3.";
6) w art. 8 w ust. 1:
7) w art. 9 skreśla się pkt 1 i 2;
8) w art. 10 skreśla się ust. 3;
9) art. 11 otrzymuje brzmienie:
"Art. 11. 1. Wicemarszałkowie Senatu:
2. Podczas zastępowania Marszałka, na wicemarszałkach ciążą obowiązki oraz przysługują im prawa Marszałka wynikające z Regulaminu Senatu.";
10) w art. 12 skreśla się ust. 3a;
11) w art. 17 w ust. 1 po wyrazach "ze swego grona" dodaje się wyrazy "od sześciu do";
12) w art. 21 w ust. 5:
13) w art. 23 w ust. 2 w pkt 2 kropkę zastępuje się przecinkiem i dodaje się pkt 3 w brzmieniu:
"3) udzielić senatorowi nagany.";
14) w art. 24:
15) po art. 24 dodaje się art. 24a w brzmieniu:
"Art. 24a. Do postępowania w sprawie wyrażenia przez Senat zgody na pociągnięcie do odpowiedzialności sądowej senatora, w trakcie trwania mandatu oraz po jego wygaśnięciu, w przypadku naruszenia praw osób trzecich, przepisy art. 24 ust. 1 - 6 stosuje się odpowiednio.";
16) w art. 29:
"3. W szczególnie uzasadnionych wypadkach Marszałek Senatu może zadecydować o skróceniu terminu, o któr
ym mowa w ust. 2.";17) w art. 30:
"2. Prawo udziału w posiedzeniach Senatu mają osoby wymienione w art. 29 ust. 2 oraz członkowie Prezydium Sejmu, członkowie Rady Ministrów, Prezes Trybunału Konstytucyjnego, Rzecznik Praw Obywatelskich i Pierwszy Prezes Sądu Najwyższego.";
18) w art. 31:
19) w art. 32 skreśla się ust. 2 i oznaczenie ust. 1;
20) w art. 33 skreśla się ust. 2 i 5;
21) po art. 33 dodaje się art. 33a i 33b w brzmieniu:
"Art. 33a. 1. Prawo obywatela do uzyskiwania informacji o działalności Senatu i jego organów realizowane jest w szczególności przez:
2. Szczegółowe zasady uzyskiwania informacji, o którym mowa w ust. 1 w pkt 2 i 3, w szczególności miejsce i czas uzyskiwania informacji, określa Marszałek Senatu.
Art. 33b. 1. Informacje o planowanym posiedzeniu Senatu oraz przewidywanym porządku obrad przekazywane są agencjom informacyjnym, a ponadto udostępniane są opinii publicznej w sieci informatycznej.
2. Druki senackie, protokoły i sprawozdania stenograficzne z posiedzeń Senatu, protokoły i zapisy stenograficzne z posiedzeń komisji senackich, a także inne dokumenty i materiały związane z działalnością Senatu i komisji senackich mogą być udostępniane przez Kancelarię Senatu w szczególności w sieci informatycznej, a także na miejscu z możliwością ich przeglądania, sporządzania odpisów i notatek.";
22) w art. 34:
23) art. 37 otrzymuje brzmienie:
"Art. 37. Obradami Senatu kieruje Marszałek Senatu przy pomocy dwóch, wyznaczonych przez Marszałka, sekretarzy Senatu.";
24) po art. 37 dodaje się art. 37a w brzmieniu:
"Art. 37a. 1. Marszałek Senatu przedstawia Senatowi do zatwierdzenia projekt porządku obrad.
2. Jeżeli przedstawiony przez Marszałka projekt porządku obrad nie uwzględnia wniosków, o których mowa w art. 31 ust. 3, a są one podtrzymywane przez wnioskodawców, o uwzględnieniu wniosków rozstrzyga Senat.";
25) w art. 38:
26) art. 39 otrzymuje brzmienie:
"Art. 39. Przedmiotem obrad Senatu są w szczególności:
27) w art. 40 w ust. 1 wyrazy "w debacie" zastępuje się wyrazami "w dyskusji", wyrazy "przedmiotu debaty" zastępuje się wyrazami "przedmiotu obrad" oraz skreśla się wyrazy "lub w konkretnej sprawie mówca uzyska akceptację Senatu na przedłużenie czasu przemówienia";
28) w art. 40 w ust. 2, w art. 45 w ust. 2a oraz w art. 46 w ust. 1 użyty w różnych przypadkach wyraz "debata" zastępuje się użytym w odpowiednim przypadku wyrazem "dyskusja";
29) w art. 41:
"6. Od decyzji Marszałka, o której mowa w ust. 3 i 4, senator może odwołać się do Komisji Regulaminowej i Spraw Senatorskich. Komisja odwołanie oddala bądź zwraca się do Marszałka o uchylenie decyzji. Marszałek uwzględnia wniosek Komisji albo sprawę przedstawia Senatowi do rozstrzygnięcia.";
30) w art. 42:
"1) ogłoszenie przerwy lub odroczenie posiedzenia,";
31) w art. 42a:
"5. Odpowiedzi udzielane są senatorom w formie pisemnej, w terminie nie dłuższym niż 30 dni od dnia przekazania oświadczenia.
6. W przypadku przekroczenia terminu, o którym mowa w ust. 5, albo udzielenia odpowiedzi oczywiście niewystarczającej, przepis art. 8 ust. 1 pkt 11 i 12 stosuje się odpowiednio.";
32) w art. 45:
"4. Do czasu przystąpienia przez Senat do głosowania wnioskodawca może wycofać swój wniosek. Każdy senator może podtrzymać wycofany wniosek, przejmując uprawnienia dotychczasowego wnioskodawcy.";
33) w art. 46:
34) w art. 47:
"3a. Marszałek Senatu nie poddaje pod głosowanie wniosków do uchwały Sejmu, o której mowa w art. 56a ust. 1, wykraczających poza zakres określony w art. 56a ust. 3.";
35) w art. 52 ust. 3 otrzymuje brzmienie:
"3. Komisja wybiera ze swego składu zastępcę przewodniczącego. Zastępca przewodniczącego pełni obowiązki przewodniczącego w razie jego nieobecności oraz obowiązki powierzone mu przez przewodniczącego.";
36) art. 53 otrzymuje brzmienie:
"Art. 53. 1. Posiedzenia komisji odbywają się w terminach określonych przez samą komisję lub jej przewodniczącego. Na wniosek Marszałka Senatu, Prezydium Senatu lub pisemny wniosek jednej czwartej ogólnej liczby członków komisji przewodniczący jest obowiązany zwołać posiedzenie w celu rozpatrzenia określonej sprawy.
2. Senatorowie mogą zwracać się do komisji o rozpatrzenie określonych spraw.
3. Posiedzenia komisji są jawne.
4. Komisja, na wniosek Marszałka Senatu, przewodniczącego komisji lub co najmniej 3 członków komisji, może zadecydować o utajnieniu obrad lub odbyciu posiedzenia zamkniętego. Komisja postanawiając o tajności obrad lub odbyciu posiedzenia zamkniętego określa osoby, których udział w posiedzeniu jest niezbędny. Przepisy art. 33 ust. 3 i 4 stosuje się odpowiednio.";
37) po art. 53 dodaje się art. 53a i 53b w brzmieniu:
"Art. 53a. 1. W posiedzeniach komisji mogą uczestniczyć senatorowie nie będący jej członkami. Mogą oni zabierać głos w dyskusji i składać wnioski bez prawa udziału w głosowaniu.
2. W posiedzeniach komisji mogą uczestniczyć posłowie, przedstawiciele Rady Ministrów i organów administracji rządowej.
3. Na żądanie komisji albo przewodniczącego komisji, w sprawach będących przedmiotem jej zakresu działania, przedstawiciele Rady Ministrów, państwowych i samorządowych organów, instytucji, zakładów i przedsiębiorstw, spółek prawa handlowego z udziałem państwowych lub komunalnych osób prawych oraz organizacji społecznych korzystających z dotacji z budżetu państwa są obowiązani do współpracy z komisją, w szczególności do:
4. Radę Ministrów w pracach komisji reprezentuje upoważniony członek Rady Ministrów, sekretarz stanu, podsekretarz stanu, pełnomocnik Rządu lub kierownik urzędu centralnego, a w szczególnie uzasadnionych przypadkach także inna osoba czynna w danym dziale administracji rządowej dysponująca pisemnym upoważnieniem Prezesa Rady Ministrów. Pozostałe podmioty reprezentuje osoba upoważniona w trybie właściwym dla danego podmiotu do jego reprezentowania na zewnątrz albo - za zgodą przewodniczącego komisji - inna osoba.
5. Przy realizowaniu obowiązku współpracy podmioty wymienione w ust. 3 obowiązane są kierować się terminem wyznaczonym przez przewodniczącego komisji. Przepis art. 42a ust. 6 stosuje się odpowiednio.
6. Przewodniczący komisji mogą zlecać sporządzenie opinii oraz mogą zapraszać do udziału w posiedzeniach ekspertów, przedstawicieli środowisk i organizacji zainteresowanych przedmiotem pracy komisji oraz inne osoby.
Art. 53b. 1. Druki senackie oraz inne materiały dotyczące spraw rozpatrywanych na posiedzeniu komisji powinny być doręczone jej członkom nie później niż w dniu poprzedzający
m posiedzenie.2. Przepisu ust. 1 nie stosuje się:
38) w art. 54:
"4. W trakcie obrad komisji przepisy art. 46 ust. 2-8 i art. 47 - 50 stosuje się odpowiednio.";
39) w art. 54a w ust. 2 wyrazy "Wnioski i propozycje poprawek odrzucone przez komisje" zastępuje się wyrazami "Wnioski nieprzyjęte przez komisję";
40) w art. 54d w ust. 2 po wyrazach "do protokołu" dodaje się wyrazy "na najbliższym posiedzeniu komisji po udostępnieniu tego protokołu";
41) w art. 55:
"5. Uchwałę w sprawie ustawy uchwalonej przez Sejm Senat podejmuje w ciągu 30 dni od dnia jej przekazania.";
42) art. 55a otrzymuje brzmienie:
"Art. 55a. 1. Jeżeli w toku prac nad ustawą uchwaloną przez Sejm, komisja dostrzeże potrzebę wprowadzenia zmian legislacyjnych
wykraczających poza materię rozpatrywanej ustawy, to wraz z projektem uchwały, o którym mowa w art. 55 ust. 2, komisja może przedstawić wniosek o podjęcie inicjatywy ustawodawczej wraz z projektem odpowiedniej ustawy.2. Wniosek, o którym mowa w ust. 1, przedstawiany jest przez sprawozdawcę komisji wraz z projektem uchwały, o którym mowa w art. 55 ust. 2.
3. Po wysłuchaniu wniosku, Senat rozstrzyga o przystąpieniu do drugiego czytania projektu ustawy, z wyłączeniem stosowania art. 63 oraz art. 63a ust. 1, 2 i 4. Drugie czytanie projektu ustawy przeprowadza się na tym samym posiedzeniu, jako odrębny punkt porządku obrad.
4. Niepodjęcie uchwały w sprawie przystąpienie do drugiego czytania, oznacza skierowanie projektu ustawy do rozpatrzenia w trybie określonym w Dziale IX.";
43) po art. 55a dodaje się art. 55b w brzmieniu:
"Art. 55b. 1. Uchwałę w sprawie ustawy o zmianie Konstytucji Senat podejmuje w ciągu 60 dni od dnia jej przekazania. Podjęcie przez Senat uchwały wymaga bezwzględnej większości głosów w obecności co najmniej połowy ustawowej liczby senatorów.
2. Do postępowania w sprawie ustawy o zmianie Konstytucji nie mają zastosowania art. 29 ust. 3 i art. 31 ust. 2 zdanie drugie.";
44) w art. 56:
45) po art. 56 dodaje się art. 56a w brzmieniu:
"Art. 56a. 1. Marszałek Senatu kieruje uchwałę Sejmu w sprawie usunięcia niezgodności w ustawie, w rozumieniu art. 122 ust. 4 Konstytucji, do właściwych komisji, w tym do Komisji Ustawodawczej. Komisje obradują wspólnie.
2. Komisje w terminie określonym przez Marszałka Senatu, nie dłuższym jednak niż 14 dni, przygotowują projekt uchwały Senatu w sprawie usunięcia niezgodności w ustawie, w którym proponują:
3. Wnioski zgłaszane przez komisje oraz senatorów do uchwały Sejmu w sprawie usunięcia niezgodności w ustawie mogą obejmować wyłącznie zmiany zmierzające do usunięcia niezgodności ustawy z Konstytucją oraz ich niezbędne konsekwencje.";
46) w art. 61 w ust. 2 w pkt 5 przecinek zastępuje się kropką oraz skreśla się pkt 6;
47) w art. 62:
48) art. 63 otrzymuje brzmienie:
"Art. 63. 1. Marszałek Senatu kieruje projekt ustawy do właściwych komisji, w tym do Komisji Ustawodawczej.
2. Komisje, do których skierowany został do rozpatrzenia w pierwszym czytaniu projekt ustawy, obradują nad nim wspólnie. Komisje te mogą zwrócić się do innych komisji o wyrażenie opinii o projekcie lub jego części.
3. W posiedzeniach komisji obowiązany jest uczestniczyć przedstawiciel wnioskodawcy.";
49) art. 63a otrzymuje brzmienie:
"Art. 63a. 1. Pierwsze czytanie przeprowadza się nie wcześniej niż po upływie 14 dni od dnia doręczenia senatorom projektu ustawy. Zawiadomienie o posiedzeniu komisji doręcza się wszystkim senatorom nie później niż na 7 dni przed posiedzeniem.
2. Komisje po rozpatrzeniu projektu ustawy przygotowują, w terminie nie dłuższym niż 2 miesiące, wspólne sprawozdanie, w którym przedstawiają wniosek o:
3. Sprawozdanie komisji obejmuje informację o zgodności projektu ustawy z prawem Unii Europejskiej, zakresie i powodach niezgodności albo o pozostawaniu poza obszarem regulacji tego prawa.
4. Przewodniczący komisji mogą wystąpić do Marszałka Senatu o przedłużenie terminu określonego w ust. 2.
5. Na posiedzeniu Senatu sprawozdanie komisji przedstawia wybrany z ich składu senator sprawozdawca.";
50) art. 63b otrzymuje brzmienie:
"Art. 63b. 1. Drugie czytanie projektu ustawy obejmuje:
2. Przed przystąpieniem do dyskusji senatorowie mogą zgłaszać trwające nie dłużej niż 1 minutę zapytania do sprawozdawcy w związku z przedstawionym sprawozdaniem oraz do upoważnionego przedstawiciela wnioskodawcy, o którym mowa w art. 61 ust. 1.
3. Drugie czytanie kończy się skierowaniem projektu ustawy do komisji w celu ustosunkowania się do zgłoszonych w toku dyskusji wniosków, z zastrzeżeniem ust. 5.
4. Senat, kierując projekt ustawy do komisji, może wyznaczyć im również termin przedstawienia dodatkowego sprawozdania.
5. Jeżeli w trakcie dyskusji nikt nie złoży wniosku przeciwnego do wniosku przedstawionego przez komisje w sprawozdaniu, Senat przystępuje niezwłocznie do trzec
iego czytania.";51) art. 63c otrzymuje brzmienie:
"Art. 63c. 1. Trzecie czytanie projektu ustawy obejmuje:
2. W dodatkowym sprawozdaniu komisji zamieszcza się zestawienie wszystkich wniosków zgłoszonych w toku dyskusji. Przepisy art. 45 ust. 2b i 2c stosuje się odpowiednio.
3. Przed przystąpieniem do głosowania senatorowie mogą zgłaszać trwające nie dłużej niż 1 minutę zapytania do sprawozdawcy w związku z przedstawionym dodatkowym sprawozdaniem.
4. Wnioskodawca może wycofać swój wniosek zgłoszony w trakcie drugiego czytania; przepis art. 45 ust. 4 stosuje się odpowiednio.
5. Do głosowania nad uchwałą Senatu w sprawie wniesienia inicjatywy ustawodawczej przepisy działu V rozdziału 3 stosuje się odpowiednio.";
52) w art. 64 w ust. 1 dodaje się zdanie drugie w brzmieniu:
"Do uchwały załącza się:
53) w art. 65:
54) art. 66 otrzymuje brzmienie:
"Art. 66. 1. Senat podejmuje uchwałę w sprawie wyrażenia zgody:
2. Senat przed podjęciem uchwał, o których mowa w ust. 1, może wezwać kandydata na stanowisko albo osobę zajmującą stanowisko do złożenia wyjaśnień i udzielenia odpowiedzi na pytania senatorów.
3. Uchwały Senatu w sprawach określonych w ust. 1 Marszałek Senatu przekazuje Marszałkowi Sejmu.";
55) art. 67 otrzymuje brzmienie:
"Art. 67. 1. Senat wybiera i odwołuje dwóch senatorów do składu Krajowej Rady Sądownictwa.
2. Senat powołuje i odwołuje:
1) dwóch członków Krajowej Rady Radiofonii i Telewizji,
2) trzech członków Rady Polityki Pieniężnej.
3. Uchwały w sprawach określonych w ust. 1 i 2 Senat podejmuje bezwzględną większością głosów w obecności co najmniej połowy ustawowej liczby senatorów.";
56) art. 68 otrzymuje brzmienie:
"Art. 68. 1. Wniosek w sprawie wyboru lub powołania poszczególnych osób na stanowiska państwowe określone w art. 67 ust. 1 i 2 zgłosić może grupa co najmniej 7 senatorów.
2. Senator może udzielić poparcia co najwyżej 2 kandydatom do Krajowej Rady Sądownictwa oraz Krajowej Rady Radiofonii i Telewizji oraz 3 kandydatom do Rady Polityki Pieniężnej.
3. Do wniosku dołącza się dane o kandydacie, jego zgodę na kandydowanie oraz uzasadnienie uwzględniające w szczególności kryteria wynikające z odpowiednich ustaw.";
57) art. 69 otrzymuje brzmienie:
"Art. 69. 1. Wnioski, o których mowa w art. 68, składa się do Marszałka Senatu.
2. Marszałek Senatu ustala i podaje do wiadomości senatorów początek i koniec terminu na składanie wniosków tak, aby okres składania wniosków był nie krótszy niż 14 dni i aby wnioski były składane nie później niż:
3. Marszałek Senatu kieruje wnioski do właściwych komisji w celu zaopiniowania.
4. Komisje przedstawiają Senatowi listę prawidłowo
zgłoszonych kandydatur oraz opinie sformułowane w oparciu o przeprowadzone przesłuchania kandydatów.";58) po art. 69 dodaje się art. 69a oraz 69b w brzmieniu:
"Art. 69a. 1. Senat, przed podjęciem uchwał w sprawie wyboru lub powołania osób na stanowiska państwowe określone w art. 67 ust. 1 i 2, może wezwać kandydatów na stanowiska do złożenia wyjaśnień i udzielenia odpowiedzi na pytania senatorów.
2. Jeżeli w głosowaniu żaden z kandydatów nie uzyska wymaganej większości głosów, przeprowadza się kolejne tury głosowania z wyłączeniem kandydata, który w danej turze uzyskał najmniejszą liczbę głosów. Przy równej liczbie głosów o wyłączeniu decyduje losowanie.
3. Jeżeli w głosowaniu nie dokonano wyboru lub powołania wymaganej liczby członków organów państwowych, senatorom przysługuje prawo ponownego zgłaszania kandydatur w terminie 7 dni od daty głosowania. Art. 68 i 69 ust. 1, 3 i 4 stosuje się odpowiednio.
Art. 69b. 1. Odwołanie członków organu państwowego, o którym mowa w art. 67 ust. 1, może nastąpić na złożony do Marszałka wniosek grupy co najmniej 7 senatorów. Do wniosku dołącza się uzasadnienie.
2. Odwołanie członków organów państwowych, o których mowa w art. 67 ust. 2, następuje wyłącznie w przypadkach określonych w odpowiednich ustawach. Marszałek Senatu przedstawia Senatowi projekt uchwały w tej sprawie.
3. Do postępowania w sprawie wniosku, o którym mowa w ust. 1, oraz w sprawie projektu uchwały, o którym mowa w ust. 2, przepisy art. 69 ust. 3 i 4 oraz art. 69a ust. 1 stosuje się odpowiednio.";
59) w art. 71 po pkt 2 dodaje się pkt 2a w brzmieniu:
"2a) wykonywanie czynności związanych z realizacją prawa obywateli do uzyskiwania informacji o działalności Senatu i jego organów,".
Art. 2.
Marszałek Senatu ogłosi w Dzienniku Urzędowym Rzeczypospolitej Polskiej "Monitor Polski" jednolity tekst uchwały Senatu Rzeczypospolitej Polskiej z dnia 23 listopada 1990 r. - Regulaminu Senatu, z uwzględnieniem zmian wynikających z przepisów ogłoszonych przed dniem wydania jednolitego tekstu i z zastosowaniem ciągłej numeracji działów, rozdziałów, artykułów, ustępów i punktów oraz porządku alfabetycznego liter.
Art. 3.
Tracą moc:
Art. 4.
Uchwała wchodzi w życie po upływie 30 dni od dnia ogłoszenia.
MARSZAŁEK SENATU
Alicja GRZEŚKOWIAK