Druk nr 150

17 listopada 1998 r.

SENAT

RZECZYPOSPOLITEJ POLSKIEJ

IV KADENCJA

MARSZAŁEK SENATU
RZECZYPOSPOLITEJ POLSKIEJ

Na podstawie art. 61 ust. 1 Regulaminu Senatu, my niżej podpisani senatorowie wnosimy o podjęcie inicjatywy ustawodawczej dotyczącej projektu ustawy o zmianie ustawy - Prawo budowlane.

Do reprezentowania w pracach nad tym projektem ustawy upoważniamy senatora Andrzeja Chronowskiego.

W załączeniu przekazujemy projekt ustawy wraz z uzasadnieniem.

(-) Andrzej Chronowski (-) Tadeusz Lewandowski

(-) Dorota Czudowska (-) Krzysztof Majka

(-) Lech Feszler (-) Bogdan Tomaszek

(-) Stanisław Jarosz (-) Marcin Tyrna

(-) Stefan Jurczak (-) Roman Skrzypczak

(-) Stefan Konarski (-) Ireneusz Zarzycki

(-) Andrzej Krzak


p r o j e k t

U S T A W A

z dnia 1998 r.

o zmianie ustawy - Prawo budowlane

Art. 1.

W ustawie z dnia 7 lipca 1994 r. - Prawo budowlane (Dz.U. Nr 89, poz. 414, z 1996 r. Nr 100, poz. 465, Nr 106, poz. 496 i Nr 146, poz. 680, z 1997 r. nr 88, poz. 554 oraz Nr 111, poz. 726) wprowadza się następujące zmiany:

  1. art. 48 otrzymuje brzmienie:
    "Art. 48. 1. Właściwy organ nakazuje, w drodze decyzji, rozbiórkę obiektu budowlanego lub jego części będącego w budowie albo wybudowanego bez wymaganego pozwolenia na budowę albo zgłoszenia, bądź też pomimo wniesienia sprzeciwu przez właściwy organ, jeżeli stwierdzi, że obiekt budowlany lub jego części:
    1) znajduje się na terenie, który zgodnie z przepisami o zagospodarowaniu przestrzennym, a w szczególności zgodnie z ustaleniami mi
    ejscowego planu zagospodarowania przestrzennego nie jest przeznaczony pod zabudowę albo przeznaczony jest pod innego rodzaju zabudowę, lub
    2) powoduje bądź w razie wybudowania spowodowałby niebezpieczeństwo dla ludzi lub mienia albo
    3) powoduje bądź w razi
    e wybudowania spowodowałby niedopuszczalne pogorszenie warunków użytkowych i zdrowotnych dla otoczenia.
    2. W decyzji nakazującej przymusową rozbiórkę obiektu budowlanego właściwy organ określa termin wykonania rozbiórki.";
  2. w art. 90:
    a) dotychczasowa treść otrzymuje oznaczenie ust. 1,
    b) po ust. 1 dodaje się ust. 2 w brzmieniu:
    "2. Wysokość grzywny, o której mowa w ust. 1 w przypadku budynku lub jego części stanowi iloczyn powierzchni zabudowy budynku lub jego części i 1/5 ceny 1 m
    2 powierzchni użytkowej budynku mieszkalnego, ustalonej przez Prezesa Urzędu Mieszkalnictwa i Rozwoju Miast do obliczania premii gwarancyjnej dla posiadaczy oszczędnościowych książeczek mieszkaniowych, obowiązującej w kwartale, w którym właściwy organ wydał decyzję, na podstawie art. 48, art. 51 ust. 1 pkt 2 lub art. 51 ust. 4."

Art. 2.

Do spraw wszczętych przed dniem wejścia w życie ustawy stosuje się przepisy tej ustawy.

Art. 3.

Ustawa wchodzi w życie z dniem ogłoszenia.

U Z A S A D N I E N I E

Przepis art. 48 wprowadził bezwzględny nakaz rozbiórki obiektów budowlanych lub ich części wnoszonych bez wymaganego pozwolenia na budowę albo zgłoszenia, bądź też pomimo wniesienia sprzeciwu przez właściwy organ.

Zastosowanie najostrzejszego środka w postaci nakazu rozbiórki uzależnione zostało wyłącznie od niespełnienia wymogu formalnego. Wszak decyzja o pozwoleniu na budowę w zasadzie stwierdza jedynie zgodność zamierzenia inwestycyjnego z ustaleniami miejscowego planu zagospodarowania przestrzennego i warunkami technicznymi, jakim powinny odpowiadać budynki i ich usytuowanie.

Sankcje za niespełnienie wymogu formalnego, jakim jest uzyskanie pozwolenia na budowę, są nieproporcjonalnie wysokie.

Tak niezwykle represyjne unormowanie nie było stosowane we wcześniejszych ustawach Prawo budowlane, które zobowiązywały właściwy organ do orzekania przymusowej rozbiórki samowolnie wznoszonych obiektów budowlanych ale wyłącznie w przypadkach gdy zaistniałego stanu nie można było zaakceptować z racji zlokalizowania obiektu na terenie, który zgodnie z odpowiednimi przepisami nie był na ten cel przeznaczony lub gdy obiekt taki powodował niebezpieczeństwo dla ludzi lub mienia względnie powodował niedopuszczalne pogorszenie warunków zdrowotnych lub użytkowych dla otoczenia.

Teraz nakazem rozbiórki obejmuje się obiekty budowlane wznoszone bez pozwolenia nawet wówczas, gdy dokonano tego zgodnie ze sztuką budowlaną i na terenach przeznaczonych pod zabudowę.

Kłóci się to ze zdrowym rozsądkiem, nie mówiąc już o aspekcie ekonomicznym.

Nie można tutaj też nie zaakcentować trudności z jakimi borykają się organy nadzoru budowlanego przy egzekwowaniu orzeczonych rozbiórek, w tym przede wszystkim zabezpieczenia wykonania zastępczego.

Podkreślić także należy, że przepis który nakazuje bezwzględną rozbiórkę, nie uprawnia jednocześnie organu administracji, który wydał taką decyzję, do określenia terminu jej wykonania.

Formalnie decyzja bez terminu jej realizacji jest wykonalna z dniem, w którym staje się ostateczna. Oznacza to, że nie można uwzględnić uwarunkowań uzasadniających przesunięcie rozbiórki w czasie.

Odejście od rygoru bezwzględnej rozbiórki samowolnie wznoszonych obiektów budowlanych, prezentowane w projekcie ustawy, nie oznacza w żadnym przypadku akceptacji naruszenia prawa a wyłącznie poszerzenie kryteriów oceny samowoli. Stwarzając możliwość legalizacji samowolnych działać budowlanych, przy równoczesnym zachowaniu odpowiednich rygorów odnośnie lokalizacji obiektu i jego rozwiązań technicznych - zaostrzono sankcje w stosunku do sprawców samowoli w drodze proponowanej zmiany przepisów karnych, gdzie odnośnie budynków jednoznacznie ustalono wysokość dolegliwej grzywny i to w zależności od wielkości powierzchni zabudowy.

Równocześnie przypomnieć należy, że doprowadzenie do legalizacji określonych samowoli budowlanych, innych niż wymienione w art. 48 (w brzmieniu proponowanym) - w świetle odpowiednich przepisów będzie możliwe tylko wówczas gdy inwestor w ustalonym terminie wykona nałożone na niego obowiązki.

Natomiast w przeciwnym razie właściwy organ będzie obowiązany nakazać, w drodze decyzji, rozbiórkę obiektu budowlanego lub jego części.