Druk nr 147 S
25 marca 1999 r.
SENAT
RZECZYPOSPOLITEJ POLSKIEJ
IV KADENCJA
SPRAWOZDANIE
KOMISJI USTAWODAWCZEJ
oraz
KOMISJI SPRAW EMIGRACJI I POLAKÓW ZA GRANICĄ
o projekcie ustawy o Karcie Polaka i trybie stwierdzenia przynależności
do Narodu Polskiego osób polskiego pochodzenia lub narodowości polskiej (druk nr 147)
Senat na 25. posiedzeniu w dniu 16 grudnia 1998 r. - zgodnie z art. 63a ust. 1 Regulaminu Senatu - skierował powyższy projekt ustawy do Komisji Ustawodawczej oraz Komisji Spraw Emigracji i Polaków za Granicą.
Komisje, na wspólnych posiedzeniach w dniach 16 i 17 marca 1999 r. - po rozpatrzeniu przedstawionego projektu ustawy oraz zgłoszonego w trakcie debaty wniosku senatora
i wnoszą o przyjęcie załączonego, jednolitego projektu ustawy wraz z projektem uchwały w sprawie wniesienia do Sejmu tego projektu ustawy.
Jednocześnie komisje przedstawiają wnioski senatorów, zgłoszone na posiedzeniu połączonych komisji , które nie zostały przyjęte
przez te komisje:Uwaga! Wnioski nr 1, 20, 24 i 26 należy głosować łącznie!
1) wniosek senator Doroty Simonides:
w tytule projektu ustawy skreśla się wyrazy "przynależności do Narodu Polskiego osób narodowości polskiej lub";
2) wniosek senator Doroty Simonides:
preambuła do projektu ustawy otrzymuje brzmienie:
"W celu wzmocnienia więzi naszych rodaków na obczyźnie z ojczyzną, uznając, że należy im się głęboki szacunek i zadośćuczynienie moralne za utratę obywatelstwa polskiego, dając wyraz pamięci Macierzy, stanowi się, co następuje:";
Uwaga! Wnioski nr 3 i 4 należy głosować łącznie!
3) wniosek senator Doroty Simonides:
skreśla się art. 1;
4) wniosek senator Doroty Simonides:
art. 2 otrzymuje brzmienie:
"Art. 2. 1. Uprawnione do otrzymania Karty Polaka, zwanej dalej Kartą, są osoby polskiego pochodzenia.
2. Przez osobę polskiego pochodzenia należy rozumieć osobę, która wykaże, że:
Uwaga! Wnioski nr 5 i 25 należy głosować łącznie!
5) wniosek senator Doroty Simonides:
w art. 3 skreśla się pkt 1;
6) wniosek senator Doroty Simonides:
w art. 3 pkt 2 otrzymuje brzmienie:
"2) pobytu przez trzy miesiące na terenie Rzeczypospolitej Polskiej,";
7) wniosek senator Doroty Simonides:
w art. 3 skreśla się pkt 3;
Uwaga! Wniosek nr 8 należy głosować łącznie z wnioskiem nr 11!
8) wniosek senator Doroty Simonides:
w art. 3 pkt 4 otrzymuje brzmienie:
"4) dostępu do szkół publicznych wszystkich szczebli na zasadach określonych przez ministra właściwego do spraw oświaty,";
9) wniosek senator Doroty Simonides:
w art. 3 skreśla się pkt 5;
10) wniosek senator Doroty Simonides:
w art. 3 w pkt 6 na końcu dodaje się wyrazy "pod warunkiem pokrycia kosztów przez właściwego ministra,";
11) wniosek senator Doroty Simonides:
w art. 3 dotychczasową treść oznacza się jako ust. 1 i dodaje się ust. 2 w brzmieniu:
"2. Minister właściwy do spraw oświaty określi, w drodze rozporządzenia, warunki i sposób wykonywania uprawnień, o których mowa w ust. 1 pkt 4.";
12) wniosek senator Doroty Simonides:
skreśla się art. 4;
13) wniosek senator Doroty Simonides:
skreśla się art. 5;
14) wniosek senator Doroty Simonides:
w art. 7 w ust. 1 zdanie pierwsze otrzymuje brzmienie:
"Karta wydawana jest na okres roku.";
15) wniosek senator Doroty Simonides:
w art. 7 w ust. 2 wyrazy "Minister właściwy do spraw zagranicznych" zastępuje się wyrazami "Minister właściwy do spraw wewnętr
znych";Uwaga! Wnioski nr 16, 17, 18 i 19 należy głosować łącznie!
Przyjęcie tych wniosków wyklucza głosowanie nad wnioskiem nr 21!
16) wniosek senator Doroty Simonides:
skreśla się art. 8;
17) wniosek senator Doroty Simonides:
skreśla się art. 9;
18) wniosek senator Doroty Simonides:
skreśla się art. 10;
19) wniosek senator Doroty Simonides:
skreśla się art. 11;
20) wniosek senator Doroty Simonides:
w art. 12 skreśla się wyrazy "polskiej przynależności narodowej lub";
21) wniosek senatora Wiesława Chrzanowskiego:
w art. 13 w ust. 1 po wyrazie "Karty" dodaje się wyrazy ", mimo wykazania swego pochodzenia w sposób określony w art. 9-11,";
22) wniosek senator Doroty Simonides:
w art. 13 skreśla się ust. 2 i oznaczenie ust. 1;
23) wniosek senator Doroty Simonides:
skreśla się art. 14;
24) wniosek senator Doroty Simonides:
w art. 18 w pkt 1, pkt 5 otrzymuje brzmienie:
"5) Karty Polaka, przyznanej cudzoziemcowi polskiego pochodzenia na podstawie ustawy z dnia ... o Karcie Polaka i trybie stwierdzania polskiego pochodzenia (Dz. U. ...).";
25) wniosek senator Doroty Simonides:
w art. 18 pkt 2-4 skreśla się;
26) wniosek senator Doroty Simonides:
w art. 19, pkt 3 otrzymuje brzmienie:
"3) wydaje osobom polskiego pochodzenia Kartę Polaka.".
Zastępca Przewodniczącego |
Przewodnicząca Komisji |
Komisji Ustawodawczej |
Spraw Emigracji i Polaków za Granicą |
(-) Stanisław Gogacz |
(-) Janina Sagatowska |
p r o j e k t
U C H W A Ł A
SENATU RZECZYPOSPOLITEJ POLSKIEJ
z dnia
w sprawie wniesienia do Sejmu projektu ustawy
o Karcie Polaka i trybie stwierdzenia przynależności
do Narodu Polskiego osób narodowości polskiej lub polskiego pochodzenia
Na podstawie art. 118 ust. 1 Konstytucji Rzeczypospolitej Polskiej z dnia 2 kwietnia 1997 r., Senat wnosi do Sejmu Rzeczypospolitej Polskiej projekt ustawy o Karcie Polaka i trybie stwierdzenia przynależności do Narodu Polskiego osób narodowości polskiej lub polskiego pochodzenia.
Jednocześnie upoważnia senator Janinę Sagatowską do reprezentowania stanowiska Senatu w dalszych pracach nad projektem.
p r o j e k t
USTAWA
z dnia
o Karcie Polaka i trybie stwierdzenia przynależności do Narodu Polskiego
osób narodowości polskiej lub polskiego pochodzenia
Celem stworzenia przywilejów ojczyźnianych oraz potwierdzenia przynależności do Narodu P
olskiego:w celu wzmocnienia więzi naszych rodaków na obczyźnie z ojczyzną, uznając, że należy im się głęboki szacunek i zadośćuczynienie moralne za utratę obywatelstwa polskiego, dając wyraz pamięci Macierzy stanowi się, co następuje:
Rozdział 1
Przepisy ogólne
Art. 1.
Osoby narodowości lub pochodzenia polskiego stale mieszkające poza granicami Rzeczypospolitej Polskiej, mocą niniejszej ustawy otrzymują przywilej ojczyźniany w formie dokumentu osobistego pod nazwą Karta Polaka, zwanego dalej "Kartą", potwierdzającego przynależność do Narodu Polskiego, określającego status w czasie pobytu na terenie Rzeczypospolitej oraz regulującego stosunek państwa polskiego do jego byłych obywatel
i.Art. 2.
Uprawnione do otrzymania Karty są osoby wymienione w art. 1, które:
Art. 3.
Karta uprawnia osoby legitymujące się tym dokumentem do:
Art. 4.
Uprawnienia wynikające z Karty przysługujące jej posiadaczowi rozciągają się odpowiednio na dzieci do lat 18.
Rozdział 2
Tryb postępowania
Art. 5.
Karta jest urzędowym dokumentem osobistym, którym władze Rzeczypospolitej Polskiej, w sposób formalny, potwierdzają polską narodowość lub pochodzenie posiadacza dokumentu, w rozumieniu niniejszej ustawy.
Art. 6.
Karta zawiera dane personalne jej posiadacza, szczególnie imię, nazwisko, datę urodzenia, obywatelstwo, adres miejsca stałego pobytu. Do Karty wpisuje się także imię i nazwisko oraz datę urodzenia dziecka do lat 18.
Art. 7.
Art. 8.
Uprawnionymi do otrzymania Karty są osoby, o których mowa w art. 2, które przed konsulem Rzeczypospolitej Polskiej złożą wniosek o jej wydanie, poświadczoną urzędowo kopię ważnego dokumentu tożsamości, oświadczenie o polskiej narodowości lub pochodzeniu oraz dowody polskiego pochodzenia.
Art. 9.
Wnioskodawcy wykazywać mogą swoją polską narodowość lub pochodzenie wszelkimi środkami dowodowymi. Mogą to być w szczególności:
1) polskie dokumenty tożsamości,
2) odpisy aktów stanu cywilnego, metryki chrztu, świadectwa szkolne i inne potwierdzające związek z polskością,
3) dokumenty potwierdzające odbycie służby wojskowej w polskich formacjach wojskowych,
4) dokumenty potwierdzające posiadanie w przeszłości obywatelstwa polskiego,
5) dokumenty potwierdzające fakt deportacji lub uwięzienia, zawierające wpis informujący o polskiej narodowości lub pochodzeniu albo deportacji osoby uwięzionej,
6) dokumenty o rehabilitacji osoby deportowanej, zawierające wpis informujący o polskiej narodowości lub pochodzeniu,
7) inne dokumenty urzędowe państwa pobytu, zawierające wpis informujący o polskiej narodowości lub pochodzeniu albo mogące mieć znaczenie dla ustalenia narodowości polskiej lub pochodzenia polskiego.
Art. 10.
Niezależnie od sposobów wymienionych w art. 9, łączność z Narodem Polskim może być dowodzona przynależnością do organizacji polskich lub udziałem w walce o sprawę polską, względnie wynikać z postawy i języka, bądź z pielęgnowania w rodzinie polskich obyczajów, ze zwią
zku z polską kulturą i życiem Polaków, z postawy w okresie obcego panowania, dowodzącej solidaryzowania się z Polakami, przy narażeniu na osobiste niebezpieczeństwo.Art. 11.
W przypadku braku jakichkolwiek dokumentów lub innych dowodów pośrednich uznane zostaną wnioski osób znających język polski, które okażą swym zachowaniem, że poczuwają się do polskości.
Rozdział 3
Właściwość organów
Art. 12.
Właściwym do potwierdzenia polskiej przynależności narodowej lub polskiego pochodzenia jest konsul Rzeczypospolitej Polskiej miejsca stałego zamieszkania wnioskodawcy. Potwierdzenie to następuje w formie Karty i nie wymaga odrębnego rozstrzygnięcia.
Art. 13.
1. Odmowa przyznania Karty może nastąpić wyłącznie w przypadku:
2. Od decyzji odmawiającej przyznania Karty przysługuje wnioskodawcy odwołanie do ministra właściwego do spraw zagranicznych w terminie 30 dni od dnia otrzymania decyzji.
Art. 14.
1. Karta może być unieważniona, jeśli okaże się, iż okoliczności faktyczne, mające pod względem prawnym istotne znaczenie, o ile służyły za podstawę wydania Karty, są niezgodne z prawdą, a wnioskodawca świadomie je przedstawił.
2. Właściwym w sprawach unieważnienia Karty jest minister właści
wy do spraw zagranicznych.Art. 15.
Wydanie Karty odbywa się w sposób uroczysty.
Art. 16.
1. Postępowanie przed konsulem wolne jest od opłat.
2. Konsulaty prowadzą ewidencję wydanych Kart i duplikatów.
Art. 17.
Rozdział 4
Zmiany w przepisach obowiązujących
Art. 18.
W ustawie z dnia 25 czerwca 1997 r. o cudzoziemcach (Dz. U. Nr 114, poz.739, z 1998 r. Nr 106, poz. 668 i Nr 162, poz. 1126) wprowadza się następujące zmiany:
"3a. Wizy narodowościowe wydają osobom posiadającym Kartę Polaka kierownicy polskich przedstawicielstw dyplomatycznych i urzędów konsularnych, właściwi ze względu na miejsce zamieszkania cudzoz
iemca.3b. Od decyzji o odmowie wydania wizy narodowościowej przysługuje odwołanie do ministra właściwego do spraw wewnętrznych w terminie 30 dni od daty otrzymania decyzji.",
Art. 19.
W ustawie z dnia 13 lutego 1984 r. o funkcjach konsulów Polskiej Rzeczypospolitej Ludowej (Dz. U. Nr 9, poz.34, z 1997r. Nr 114, poz.739 oraz z 1998 r. Nr 117, poz. 757) w art. 23 w ust.1 w pkt 2 po wyrazie "repatriacyjnych" dodaje się wyraz " , narodowościowych" oraz kropkę na końcu zastępuje się przecinkiem i dodaje się pkt 3 w brzmieniu:
"3) wydaje osobom narodowości lub pochodzenia polskiego dokument potwierdzający przynależność do Narodu Polskiego pod nazwą Karta Polaka.".
Art. 20.
Ustawa wchodzi w życie po upływie 30 dni od dnia ogłoszenia, z wyjątkiem art. 7 ust. 2, który wchodzi w życie z dniem ogłoszenia.
UZASADNIENIE
Projektowana ustawa nie nawiązuje do wcześniejszego ustawodawstwa w tej materii, gdyż takich regulacji nie było. Można tylko odnotować, że np. ustawodawca słowacki wprowadził w 1997 roku "Kartę Zagranicznego Słowaka".
Potrzeba ustanowienia Karty Polaka wypływa z obowiązku państwa wobec rodaków, którzy żyją poza granicami Polski, stanowią około 1/3 Narodu Polskiego i także tworzą Polskę.
Polacy również i na obczyźnie, we wszystkich krajach świata, w jakich się znajdują z różnych, najczęściej tragicznych powodów niosą Ojczyznę. Nie wynaradawiają się, a są wierni dziedzictwu kultury, języka, wiary, świadomości korzeni.
Ustawa sprawi, że Polacy przyjeżdżający do Macierzy będą już na granicy traktowani jak Polacy, a nie cudzoziemcy, jak to dzieje się obecnie. Projektowane niniejszą ustawą rozwiązania zapewnią rodakom kontakt z Ojczyzną, swobodny wjazd do Polski, nieograniczony w czasie pobyt itp.
Karta Polaka zapewni w zasadzie wszystkie podstawowe prawa, poza szczegółowymi, dotyczącymi życia publicznego kraju.
Karta będzie alternatywą dla tych wszystkich rodaków, którzy pragną kontaktu z Polską, a nie będą mogli, czy też nie będą chcieli skorzystać z prawa do obywatelstwa polskiego, np. powodu zakazu podwójnego obywatelstwa w krajach, w których mieszkają, pracują i których są obywatelami.
Z tego między innymi powodu dokument ten jest bardzo oczekiwany, szczególnie przez rodaków na Wschodzie, np. Zjazd Związku Polaków na Litwie podjął w kwietniu br. stosowną uchwałę domagającą się ustanowienia takiego przywileju ojczyźnianego. Również Europejska Rada Wspólnot Polonijnych wypowiadała się w sierpniu br. jasno i zdecydowanie za wpr
owadzeniem tego typu rozwiązania do ustawodawstwa polskiego.Projektowana ustawa nie pociąga za sobą bezpośrednich wydatków z budżetu Państwa.