Druk nr 275

3 sierpnia 1999 r.

SENAT

RZECZYPOSPOLITEJ POLSKIEJ

IV KADENCJA

KOMISJA REGULAMINOWA
I SPRAW SENATORSKICH

Pani
Alicja GRZEŚKOWIAK
MARSZAŁEK SENATU
RZECZYPOSPOLITEJ POLSKIEJ

Na podstawie art. 74, w związku z art. 65 ust. 1 Regulaminu Senatu Komisja Regulaminowa i Spraw Senatorskich wnosi projekt uchwały w sprawie zmiany Regulaminu Senatu.

Jednocześnie informuję, że w dalszych pracach nad tym projektem uchwały komisję reprezentować będzie senator Paweł Abramski.

W załączeniu przekazuję projekt uchwały wraz z uzasadnieniem.

Przewodniczący

Komisji Regulaminowej i Spraw Senatorskich

(-) Ireneusz Zarzycki


projekt

UCHWAŁA

SENATU RZECZYPOSPOLITEJ POLSKIEJ

z dnia

w sprawie zmiany Regulaminu Senatu

Art. 1.

W uchwale Senatu Rzeczypospolitej Polskiej z dnia 23 listopada 1990 r. - Regulamin Senatu (Monitor Polski z 1993 r. Nr 20, poz. 198, z 1994 r. Nr 30, poz. 244, z 1995 r. Nr 29, poz. 333, z 1996 r. Nr 13, poz. 150, Nr 40, poz. 391 i Nr 67, poz. 630 oraz z 1997 r. Nr 57, poz. 552, Nr 82, poz. 794 i Nr 86, poz. 862) wprowadza się następujące zmiany:

1) w art. 1 w ust. 1 wyrazy "przepisów konstytucyjnych" zastępuje się wyrazami "Konstytucji Rzeczypospolitej Polskiej";

2) w art. 1 w ust. 2 po wyrazach "prac Senatu" dodaje się wyrazy "i jego organów oraz sposób wykonywania konstytucyjnych i ustawowych obowiązków organów państwowych wobec Senatu";

3) w art. 1 skreśla się ust. 3;

4) w art. 3 w ust. 1 w zdaniu pierwszym oraz w art. 24 w ust. 6 wyraz "ogólnej" zastępuje się wyrazem "ustawowej";

5) w art. 3 w ust. 1 w zdaniu pierwszym wyraz "i" zastępuje się wyrazem "lub";

6) w art. 3 w ust. 1 skreśla się zdanie drugie;

7) w art. 3 ust. 2 otrzymuje brzmienie:
"2. Przepis ust. 1 stosuje się odpowiednio przy głosowaniu wniosków formalnych.";

8) art. 4 skreśla się;

9) w art. 7:
a) w ust. 1 skreśla się wyrazy "i wicemarszałków",
b) w ust. 2 po zdaniu drugim dodaje się zdanie trzecie w brzmieniu:
"W ostatniej turze głosowania uchwałę o wyborze Senat podejmuje zwykłą większością głosów.",
c) w ust. 3 skreśla się wyrazy "lub wicemarszałka" oraz po wyrazie "głosów" dodaje się wyrazy "ustawowej liczby senatorów";

10) po art. 7 dodaje się art. 7a w brzmieniu:
"Art. 7a. 1 Senat wybiera wicemarszałków spośród kandydatów zgłoszonych przez co najmniej 10 senatorów, w głosowaniu tajnym, podejmując uchwałę bezwzględną większością głosów. Każdy senator na karcie do głosowania oznacza nazwisko jednego kandydata. Za wybranych uważa się trzech kandydatów, którzy uzyskali największą liczbę głosów. W razie uzyskania tej samej liczby
głosów przez trzeciego i czwartego kandydata, głosowanie na tych kandydatów ponawia się.
2. Do odwołania wicemarszałka stosuje się odpowiednio art. 7 ust. 3.";

11) w art. 8 w ust. 1 po pkt 3 dodaje się pkt 3a w brzmieniu:
"3a) ustala plan pracy Senatu, po zasięgnięciu opinii Konwentu Seniorów,";

12) w art. 8 w ust. 1 w pkt 11 wyrazy "ustawowych obowiązków" zastępuje się wyrazami "konstytucyjnych i ustawowych obowiązków" oraz wyrazy "oraz podporządkowane im jednostki" zastępuje się wyrazami ", podporządkowane im jednostki oraz inne obowiązane podmioty";

13) w art. 8 w ust. 1 skreśla się pkt 12;

14) w art. 8 w ust. 1 w pkt 15 po wyrazach "Komisji Regulaminowej i Spraw Senatorskich" dodaje się wyrazy ", a w zakresie opieki nad Polonią oraz Polakami za granicą także Komisji Spraw Emigracji i Polaków za Granicą";

15) w art. 8 w ust. 1 po pkt 15 dodaje się pkt 15a w brzmieniu:
"15a) zarządza drukowanie ustaw uchwalonych przez Sejm, projektów ustaw i uchwał oraz innych druków senackich i doręczenie ich senatorom,";

16) w art. 9 skreśla się pkt 1;

17) w art. 9 skreśla się pkt 2;

18) w art. 10 skreśla się ust. 3;

19) art. 11 otrzymuje brzmienie:
"Art. 11. 1. Wicemarszałkowie Senatu:
1) przewodniczą w zastępstwie Marszałka obradom Senatu,
2) sprawują w zastępstwie Marszałka powierzone przez niego funkcje.
2. Podczas zastępowania Marszałka wicemarszałkom przysługują prawa i obowiązki Marszałka wynikające z Regulaminu Senatu.";

20) w art. 12 skreśla się ust. 3a;

21) w art. 17 w ust. 1 po wyrazach "ze swego grona" dodaje się wyrazy "od sześciu do";

22) w art. 21 w ust. 5 w pkt 1 i 2 wyrazy "nie usprawiedliwionej" zastępuje się wyrazem "nieusprawiedliwionej";

23) w art. 21 w ust. 5 w pkt 1 po wyrazach "1/5 głosowań" dodaje się wyrazy ", z wyłączeniem głosowań dotyczących wniosków formalnych oraz głosowań tajnych";

24) w art. 22a w ust. 4 w zdaniu drugim po wyrazach "rozpatruje odwołanie" dodaje się przecinek;

25) w art. 23 w ust. 2 w pkt 2 kropkę na końcu zastępuje się przecinkiem i dodaje się pkt 3 w brzmieniu:
"3) udzielić s
enatorowi nagany.";

26) w art. 24 w ust. 6 po wyrazie "zatrzymanie" dodaje się wyrazy "w głosowaniu tajnym";

27) w art. 24 w ust. 7 po wyrazie "karnej" dodaje się wyrazy "lub karnoadministracyjnej";

28) po art. 24 dodaje się art. 24a w brzmieniu:
"Art. 24a. Do postępowania w sprawie wyrażenia przez Senat zgody na pociągnięcie do odpowiedzialności sądowej senatora, w trakcie trwania mandatu oraz po jego wygaśnięciu, w przypadku naruszenia praw osób trzecich, przepisy  art. 24 ust. 1 - 6 stosuje się odpowied
nio.";

29) w art. 29 w ust. 2 wyrazy "Kancelaria Senatu" zastępuje się wyrazami "Marszałek Senatu";

30) w art. 29 w ust. 2 wyrazy "o terminie i przewidywanym porządku dziennym tego posiedzenia" zastępuje się wyrazami "o terminie posiedzenia i projekcie porządku obrad";

31) w art. 29 ust. 3 otrzymuje brzmienie:
"3. W szczególnie uzasadnionych wypadkach Marszałek Senatu może zadecydować o skróceniu terminu, o którym mowa w ust. 2.";

32) w art. 30 skreśla się ust. 1;

33) w art. 30 ust. 2 otrzymuje brzmienie:
"2. Prawo udziału w posiedzeniach Senatu mają osoby wymienione w art. 29 ust. 2 oraz członkowie Prezydium Sejmu, członkowie Rady Ministrów, Prezes Trybunału Konstytucyjnego, Rzecznik Praw Obywatelskich i Pierwszy Prezes Sądu Najwyższego.";

34) w art. 31 w ust. 2 skreśla się wyrazy "na wniosek Prezydium Senatu";

35) art. 32 skreśla się;

36) w art. 33 skreśla się ust. 5;

37) w art. 34 w ust. 3 wyrazy "21 dni" zastępuje się wyrazami "30 dni" oraz dodaje się zdanie drugie w brzmieniu:
"Robocza wersja sprawozdania stenograficznego jest udostępniana senatorom następnego dnia po dniu obrad.";

38) w art. 34 w ust. 4 wyrazy "w dyskusji" zastępuje się wyrazami "w debacie";

39) w art. 34 w ust. 4 zdanie drugie otrzymuje brzmienie:
"O uwzględnieniu poprawki decyduje Marszałek Senatu.";

40) w art. 34 po ust. 7 dodaje się ust. 8 i 9 w brzmieniu:
"8. Marszałek Senatu określa sposób sporządzania protokołów i sprawozdań stenograficznych, w szczególności protokołów i sprawozdań z posiedzeń tajnych.
9. Marszałek Senatu określa sposób udostępniania protokołów i sprawozdań stenograficznych, w szczególności protokołów i sprawozdań z posiedzeń tajnych.";

41) w art. 37 ust. 1 otrzymuje brzmienie:
"1. Obradami Senatu kieruje Marszałek Senatu przy pomocy dwóch, wyznaczonych przez Marszałka, sekretarzy Senatu.";

42) w art. 37 skreśla się ust. 2 i 3;

43) po art. 37 dodaje się art. 37a i 37b w brzmieniu:
"Art. 37a. 1. Marszałek Senatu przedstawia Senatowi do zatwierdzenia projekt porządku obrad.
2. Jeżeli przedstawiony przez Marszałka projekt porządku nie uwzględnia wniosków, o których mowa w art. 31 ust. 3, a są one podtrzymywane przez wnioskodawców, o uwzględnieniu wniosków rozstrzyga Senat.
Art. 37b. Po przyjęciu porządku obrad w trybie określonym w art. 37a, Marszałek Senatu, działając
w porozumieniu z Konwentem Seniorów, z inicjatywy własnej, Prezydium Senatu, komisji lub na pisemny wniosek senatora może w uzasadnionych okolicznościach zaproponować uzupełnienie porządku obrad. O uwzględnieniu wniosku Marszałka rozstrzyga Senat.";

44) w art. 38 w ust. 2 skreśla się wyrazy ", a podpisane wnioski zmierzające do podjęcia uchwały składają na piśmie";

45) w art. 38 w ust. 3 po wyrazach "na piśmie" dodaje się wyrazy ", do zamknięcia dyskusji nad danym punktem porządku obrad";

46) w art. 38 w ust. 4 skreśla się wyrazy ", której sprawozdanie ma być przedmiotem dyskusji,";

47) w art. 38 w ust. 4 wyrazy "drugim przemawiającym jest sprawozdawca poglądów mniejszości" zastępuje się wyrazami "kolejnymi przemawiającymi są sprawozdawcy mniejszości komisji";

48) w art. 38 w ust. 5 wyrazy "do obrad" zastępuje się wyrazami "do dyskusji";

49) w art. 38 w ust. 5 skreśla się wyrazy "nad sprawozdaniem";

50) w art. 38 w ust. 5 i 6 wyraz "krótkie" zastępuje się wyrazami "trwające nie dłużej niż 1 minutę";

51) art. 39 otrzymuje brzmienie:
"Art. 39. Przedmiotem obrad Senatu są w szczególności:
1) ustawy uchwalone przez Sejm,
2) inicjatywy ustawodawcze Senatu i inne uchwały,
3) sprawozdania oraz informacje przedstawiane Senatowi przez Trybunał Konstytucyjny, Rzecznika
Praw Obywatelskich, Krajową Radę Radiofonii i Telewizji oraz Prezesa Instytutu Pamięci Narodowej,
4) inne sprawy przewidziane lub wynikające z Konstytucji, ustaw lub Regulaminu Senatu.";

52) w art. 40 w ust. 1 wyrazy "w debacie" zastępuje się wyrazami "w dyskusji" oraz wyrazy "przedmiotu debaty" zastępuje się wyrazami "przedmiotu obrad";

53) w art. 40 w ust. 1 skreśla się wyrazy "lub w konkretnej sprawie mówca uzyska akceptację Senatu na przedłużenie czasu przemówienia";

54) w art. 40 w ust. 2, w art. 45 w ust. 2a oraz w art. 46 w ust. 1 użyty w różnych przypadkach wyraz "debata" zastępuje się użytym w odpowiednim przypadku wyrazem "dyskusja";

55) w art. 41 w ust. 4 skreśla się zdanie drugie;

56) w art. 41 po ust. 5 dodaje się ust. 6 w brzmieniu:
"6. Od decyzji Marszałka, o której mowa w ust. 3 i 4, senator może odwołać się do Komisji Regulaminowej i Spraw Senatorskich. Komisja odwołanie oddala bądź zwraca się do Marszałka o uchylenie decyzji. Marszałek uwzględnia wniosek Komisji albo sprawę przedstawia Sena
towi do rozstrzygnięcia.";

57) w art. 42 w ust. 1 wyrazy "porządkiem dziennym posiedzenia" zastępuje się wyrazami "porządkiem obrad";

58) w art. 42 w ust. 2 pkt 1 otrzymuje brzmienie:
"1) ogłoszenie przerwy lub odroczenie posiedzenia,";

59) w art. 42 w ust. 2 pkt 8 otrzymuje brzmienie:
"8) zmianę porządku obrad, z wyłączeniem wniosku o uzupełnienie porządku obrad,";

60) w art. 42a w ust. 1 w zdaniu pierwszym po wyrazach "na końcu posiedzenia" dodaje się przecinek;

61) w art. 42a w ust. 1 w zdaniu pierwszym wyrazy "porządku dziennego" zastępuje się wyrazami "porządku obrad";

62) w art. 42a w ust. 1 w zdaniu pierwszym wyrazy "senatorowi dla wygłoszenia oświadczenia senatorskiego" zastępuje się wyrazami "senatorom dla wygłoszenia oświadczeń senatorskich";

63) w art. 42a w ust. 1 w zdaniu drugim po wyrazach "posiedzenia Senatu" dodaje się wyrazy ", ani oświadczenia innego senatora wygłoszonego na tym posiedzeniu";

64) w art. 42a:
a) ust. 4 otrzymuje brzmienie:
"4. Oświadczenia senatorów, jeżeli zawierają żądanie udzielenia informacji lub wyjaśnień przez członków Rady Ministrów, przedstawicieli organów i instytucji państwowych lub samorządowych, są przekazywane przez Marszałka Senatu do wskazanych adresatów.",
b) po ust. 4 dodaje się ust. 5 i 6 w brzmieniu:
"5. Inf
ormacje i wyjaśnienia udzielane są senatorom w formie pisemnej w terminie nie dłuższym niż 30 dni od dnia przedstawienia żądania.
6. W przypadku przekroczenia terminu, o którym mowa w ust. 5, albo udzielenia informacji i wyjaśnień oczywiście niewystarczają
cych, przepis art. 8 ust. 1 pkt 11 stosuje się odpowiednio.";

65) w art. 45 w ust. 1 wyraz "poprawki" zastępuje się wyrazem "wnioski";

66) w art. 45 po ust. 2a dodaje się ust. 2b w brzmieniu:
"2b. Wnioskodawca
może dokonać niezbędnych zmian treści swojego wniosku, jeżeli komisje uznają, że zmiany nie stanowią istotnej modyfikacji treści wniosku.";

67) w art. 45 po ust. 2b dodaje się ust. 2c w brzmieniu:
"2c. Komisje mogą nadać wnioskowi brzmienie ograniczające jego treść wyłącznie do proponowanej zmiany w przepisie. Jeżeli wnioskodawca jest obecny na posiedzeniu komisji, komisje zapoznają się z jego stanowiskiem.";

68) w art. 45 po ust. 3 dodaje się ust. 4 w brzmieniu:
"4. Do czasu przystąpienia przez Senat do głosowania wnioskodawca może wycofać swój wniosek. Każdy senator może podtrzymać wycofany wniosek, przejmując uprawnienia dotychczasowego wnioskodawcy.";

69) w art. 46 ust. 2 otrzymuje brzmienie:
"2. Głosowanie odbywa się przy użyciu aparatury elektronicznej rejestrującej indywidualne stanowiska głosujących senatorów i polega na naciśnięciu przycisku aparatury i podniesieniu ręki (głosowanie jawne).";

70) w art. 46 w ust. 5 skreśla się wyrazy "przeprowadzane bez użycia aparatury elektronicznej";

71) w art. 46 po ust. 5 dodaje się ust. 5a w brzmieniu:
"5a. Głosowanie tajne przeprowadza się w przypadkach określonych w Regulaminie Senatu oraz w sprawach personalnych na wniosek co najmniej 20 senatorów.";

72) w art. 46 ust. 6 otrzymuje brzmienie:
"6. Głosowanie tajne odbywa się przy użyciu opieczętowanych kart do głosowania.";

73) w art. 46 ust. 7 skreśla się;

74) w art. 46 w ust. 8 w zdaniu drugim wyrazy "Wyniki głosowania imiennego przeprowadzonego bez użycia aparatury elektronicznej oraz wyniki głosowania tajnego" zastępuje się wyrazami "Wyniki głosowania imiennego oraz głosowania tajnego";

75) w art. 47 w ust. 1 w pkt 3 w lit. a) wyrazy "można poddać" zastępuje się wyrazami "poddaje się";

76) w art. 47 po ust. 3 dodaje się ust. 3a w brzmieniu:
"3a. Marszałek Senatu nie poddaje pod głosowanie wniosków do uchwały Sejmu, o której mowa w art. 56a ust. 1, wykraczających poza zakres określony w art. 56a ust. 3.";

77) w art. 52 ust. 3 otrzymuje brzmienie:
"3. Komisja wybiera ze swego składu zastępcę przewodniczącego. Zastępca przewodniczącego pełni obowiązki przewodniczącego w razie jego nieobecności oraz obowiązki powierzone mu przez przewodniczącego.";

78) art. 53 otrzymuje brzmienie:
"Art. 53. 1. Posiedzenia komisji odbywają się w terminach określonych przez samą komisję lub jej przewodniczącego. Na wniosek Marszałka Senatu, Prezydium Senatu lub pisemny wniosek jednej czwartej ogólnej liczby członków komisji przewodniczący jest obowiązany zwołać posiedzenie w celu rozpatrzenia określonej sprawy.
2. Senatorowie mogą zwracać się do komisji o rozpatrzenie określonyc
h spraw.
3. Posiedzenia komisji są jawne. Art. 33 ust. 2 stosuje się odpowiednio.
4. Komisja, na wniosek Marszałka Senatu, przewodniczącego komisji lub co najmniej 3 członków komisji, może zadecydować o utajnieniu obrad lub odbyciu posiedzenia zamkniętego
. Komisja postanawiając o tajności obrad lub odbyciu posiedzenia zamkniętego określa osoby, których udział w posiedzeniu jest niezbędny. Przepisy art. 33 ust. 3 i 4 stosuje się odpowiednio.";

79) po art. 53 dodaje się art. 53a w brzmieniu:
"Art. 53a. 1. W posiedzeniach komisji mogą uczestniczyć senatorowie nie będący jej członkami. Mogą oni zabierać głos w dyskusji i składać wnioski bez prawa udziału w głosowaniu.
2. W posiedzeniach komisji mogą uczestniczyć posłowie, przedstawiciele Rady Ministrów i organó
w administracji rządowej.
3. Na żądanie komisji albo przewodniczącego komisji, w sprawach będących przedmiotem jej zakresu działania, przedstawiciele Rady Ministrów, państwowych i samorządowych organów, instytucji, zakładów i przedsiębiorstw, spółek prawa
handlowego z udziałem państwowych lub komunalnych osób prawych oraz organizacji społecznych są obowiązani do współpracy z komisją, w szczególności do:
1) przedstawienia informacji, wyjaśnień, opinii w formie pisemnej lub przy wykorzystaniu odpowiedniego nośnika,
2) przekazania materiałów,
3) czynnego udziału w posiedzeniach komisji.
4. Radę Ministrów w pracach komisji reprezentuje upoważniony członek Rady Ministrów, sekretarz stanu, podsekretarz stanu, pełnomocnik Rządu lub kierownik urzędu centralnego, a
w szczególnie uzasadnionych przypadkach także inna osoba czynna w danym dziale administracji rządowej dysponująca pisemnym upoważnieniem Prezesa Rady Ministrów. Pozostałe podmioty reprezentuje osoba upoważniona w trybie właściwym dla danego podmiotu do jego reprezentowania na zewnątrz albo - za zgodą przewodniczącego komisji - inna osoba.
5. Przy realizowaniu obowiązku współpracy, o którym mowa w ust. 3 , termin, o którym mowa w art. 42a ust. 5, oraz przepis art. 42a ust. 6 stosuje się odpowiednio.
6. Przew
odniczący komisji mogą zlecać sporządzenie opinii oraz mogą zapraszać do udziału w posiedzeniach ekspertów, przedstawicieli środowisk i organizacji zainteresowanych przedmiotem pracy komisji oraz inne osoby.";

80) po art. 53a dodaje się art. 53b w brzmieniu:
"Art. 53b. 1. Druki senackie oraz inne materiały dotyczące spraw rozpatrywanych na posiedzeniu komisji powinny być doręczone jej członkom, o ile jest to możliwe, nie później niż w dniu poprzedzającym posiedzenie.
2. Przepisu ust. 1 nie stosuje się, jeż
eli posiedzenie komisji zostało zwołane w trakcie obrad Senatu i w związku z tymi obradami.";

81) w art. 54 w ust. 1 zdanie drugie otrzymuje brzmienie:
"W głosowaniu innym niż nad wnioskami o odrzucenie, przyjęcie bez poprawek oraz wprowadzenie poprawek do ustawy, projektu ustawy albo projektu uchwały, w przypadku równej liczby głosów decyduje głos przewodniczącego prowadzącego obrady.";

82) w art. 54 po ust. 3 dodaje się ust. 4 w brzmieniu:
"4. W trakcie obrad komisji przepisy art. 46 - 50 stosuje się odpow
iednio.";

83) w art. 54a w ust. 2 skreśla się wyrazy "i propozycje poprawek";

84) w art. 54a:
a) w ust. 2 po wyrazie "przez" dodaje się wyrazy "komisję lub",
b) w ust. 3 wyrazy "Komisja wybiera" zastępuje się wyrazami "Komisja lub komisje wybierają";'

85) w art. 54d w ust. 2 w zdaniu pierwszym po wyrazach "do protokołu" dodaje się wyrazy "na najbliższym posiedzeniu komisji po udostępnieniu tego protokołu";

86) w art. 54d po ust. 2 dodaje się ust. 3 w brzmieniu:
"3. Marszałek Senatu określa sposób sporządzania i udostępniania protokołów oraz zapisów stenograficznych z posiedzeń komisji, w szczególności protokołów i zapisów z posiedzeń tajnych i zamkniętych.";

87) w art. 55 ust. 1 otrzymuje brzmienie:
"1. Uchwalona przez Sejm ustawa jest przekazywana do Senatu wraz z uzasadnieniem oraz informacją o zgodności ustawy z prawem Unii Europejskiej, zakresie i powodach niezgodności albo o pozostawaniu poza obszarem regulacji tego prawa. Marszałek Senatu kieruje tekst ustawy do właściwych komisji senackich.";

88) w art. 55 w ust. 2 wyrazy "2 tygodnie" zastępuje się wyrazami "14 dni";

89) w art. 55 w ust. 2 po wyrazach "2 tygodnie" dodaje się wyrazy ", a w przypadku ustawy wniesionej jako projekt pilny - w terminie wyznaczonym przez Marszałka Senatu,";

90) w art. 55 po ust. 4 dodaje się ust. 5 w brzmieniu:
"5. Uchwałę w sprawie ustawy uchwalonej przez Sejm Senat podejmuje w ciągu 30 dni od dnia jej przekazania.";

91) art. 55a otrzymuje brzmienie:
"Art. 55a. 1. Jeżeli w toku prac nad ustawą uchwaloną przez Sejm, komisja dostrzeże potrzebę wprowadzenia zmian legislacyjnych
wykraczających poza materię rozpatrywanej ustawy, to wraz z projektem uchwały, o którym mowa w art. 55 ust. 2, komisja może przedstawić wniosek o podjęcie inicjatywy ustawodawczej wraz z projektem odpowiedniej ustawy.
2. Wniosek, o którym mowa w ust. 1, przedstawiany jest przez sprawozdawcę komisji wraz z projektem uchwały, o którym mowa w art. 55 ust. 2.
3. Senat decyduje o skierowaniu wniosku do rozpatrzenia w trybie określonym w Dziale IX albo rozpatrze
niu tego wniosku w trybie uproszczonym.
4. W trybie uproszczonym wniosek rozpatrywany jest na tym samym posiedzeniu Senatu, na którym został zgłoszony, jako odrębny punkt porządku obrad.
5. Rozpatrując wniosek w trybie uproszczonym, senatorowie, po wysłuch
aniu sprawozdawcy uzasadniającego wniosek, mogą wyłącznie zgłaszać trwające nie dłużej niż 1 minutę zapytania w związku z przedstawionym projektem ustawy, po czym Senat przystępuje do głosowania. Odrzucenie wniosku o podjęcie inicjatywy ustawodawczej w trybie uproszczonym oznacza skierowanie tego wniosku do rozpatrzenia w trybie określonym w Dziale IX.
6. Do rozpatrywania wniosku o podjęcie inicjatywy ustawodawczej w trybie uproszczonym przepisy art. 60 - 63c nie mają zastosowania.";

92) po art. 55a dodaje się art. 55b w brzmieniu:
"Art. 55b. 1. Uchwałę w sprawie ustawy o zmianie Konstytucji Senat podejmuje w ciągu 60 dni od dnia jej przekazania. Podjęcie przez Senat uchwały wymaga bezwzględnej większości głosów w obecności co najmniej połowy ustawowej licz
by senatorów.
2. Do postępowania w sprawie ustawy o zmianie Konstytucji nie mają zastosowania art. 29 ust. 3 i art. 31 ust. 2 zdanie drugie.";

93) w art. 56 w ust. 1 wyrazy "ustawy pilnej" zastępuje się wyrazami "ustawy wniesionej jako projekt pilny";

94) w art. 56 w ust. 2 wyrazy "ustawy pilnej" zastępuje się wyrazami "ustawy wniesionej jako projekt pilny" oraz wyrazy "art. 29 ust. 2, art. 31 ust. 2 i art. 55 ust. 2" zastępuje się wyrazami " art. 29 ust. 2 i art. 31 ust. 2";

95) po art. 56 dodaje się art. 56a w brzmieniu:
"Art. 56a. 1. Marszałek Senatu kieruje uchwałę Sejmu w sprawie usunięcia niezgodności w ustawie, w rozumieniu art. 122 ust. 4 Konstytucji, do właściwych komisji, w tym do Komisji Ustawodawczej. Komisje obradują wspólnie.
2. Komisje w termi
nie określonym przez Marszałka Senatu, nie dłuższym jednak niż 14 dni, przygotowują projekt uchwały Senatu w sprawie usunięcia niezgodności w ustawie, w którym proponują:
- przyjęcie uchwały Sejmu bez poprawek,
- wprowadzenie do tekstu uchwały Sejmu popra
wek.
3. Wnioski zgłaszane przez komisje oraz senatorów do uchwały Sejmu w sprawie usunięcia niezgodności w ustawie mogą obejmować wyłącznie zmiany zmierzające do usunięcia niezgodności ustawy z Konstytucją oraz ich niezbędne konsekwencje.";

96) w art. 61 w ust. 2 w pkt 5 przecinek na końcu zastępuje się kropką oraz skreśla się pkt 6;

97) w art. 62:
a) w ust. 1 wyraz "dwóch" zastępuje się wyrazem "trzech",
b) w ust. 2 wyraz "pierwszego" zastępuje się wyrazem "drugiego";

98) art. 63 otrzymuje brzmienie:
"Art. 63. 1. Marszałek Senatu kieruje projekt ustawy do właściwych komisji, w tym do Komisji Ustawodawczej.
2. Komisje, do których skierowany został do rozpatrzenia w pierwszym czytaniu projekt ustawy, obradują nad nim wspólnie. Komisje te mogą zwrócić się do
innych komisji o wyrażenie opinii o projekcie lub jego części.
3. W posiedzeniach komisji obowiązany jest uczestniczyć upoważniony przedstawiciel wnioskodawcy.";

99) art. 63a otrzymuje brzmienie:
"Art. 63a. 1. Pierwsze czytanie przeprowadza się nie wcześniej niż po upływie 14 dni od dnia doręczenia senatorom projektu ustawy. Zawiadomienie o posiedzeniu komisji doręcza się wszystkim senatorom nie później niż na 7 dni przed posiedzeniem.
2. Komisje po rozpatrzeniu projektu ustawy przygotowują, w terminie nie
dłuższym niż 2 miesiące, wspólne sprawozdanie, w którym przedstawiają wniosek o:
1) przyjęcie projektu bez poprawek,
2) przyjęcie projektu z poprawkami w formie tekstu jednolitego projektu,
3) odrzucenie projektu.
3. Sprawozdanie komisji obejmuje inform
ację o zgodności projektu ustawy z prawem Unii Europejskiej, zakresie i powodach niezgodności albo o pozostawaniu poza obszarem regulacji tego prawa.
4. Przewodniczący komisji mogą wystąpić do Marszałka Senatu o przedłużenie terminu określonego w ust. 2.
5
. Na posiedzeniu Senatu sprawozdanie komisji przedstawia wybrany z ich składu senator sprawozdawca.";

100) art. 63b otrzymuje brzmienie:
"Art. 63b. 1. Drugie czytanie projektu ustawy obejmuje:
1) przedstawienie Senatowi sprawozdania komisji o projekcie ustawy,
2) przeprowadzenie dyskusji oraz zgłaszanie wniosków.
2. Przed przystąpieniem do dyskusji senatorowie mogą zgłaszać trwające nie dłużej niż 1 minutę zapytania do sprawozdawcy w związku z przedstawionym sprawozdaniem oraz do upoważnionego przedstawicie
la wnioskodawcy, o którym mowa w art. 61 ust. 1.
3. Drugie czytanie kończy się skierowaniem projektu ustawy do komisji w celu ustosunkowania się do zgłoszonych w toku dyskusji wniosków, z zastrzeżeniem ust. 5.
4. Senat, kierując projekt ustawy do komisji,
może wyznaczyć im również termin przedstawienia dodatkowego sprawozdania.
5. Jeżeli w trakcie dyskusji nikt nie złoży wniosku przeciwnego do wniosku przedstawionego przez komisje w sprawozdaniu, Senat przystępuje niezwłocznie do trzeciego czytania.";

101) art. 63c otrzymuje brzmienie:
"Art. 63c. 1. Trzecie czytanie projektu ustawy obejmuje:
1) przedstawienie Senatowi dodatkowego sprawozdania komisji, jeżeli projekt był skierowany do komisji po drugim czytaniu,
2) głosowanie.
2. W dodatkowym sprawozdaniu k
omisji zamieszcza się zestawienie wszystkich wniosków zgłoszonych w toku dyskusji. Przepisy art. 45 ust. 2b i 2c stosuje się odpowiednio.
3. Przepis art. 63a ust. 3 stosuje się odpowiednio do zamieszczonych w sprawozdaniu wniosków zgłoszonych w trakcie dy
skusji.
4. Przed przystąpieniem do głosowania senatorowie mogą zgłaszać trwające nie dłużej niż 1 minutę zapytania do sprawozdawcy w związku z przedstawionym dodatkowym sprawozdaniem.
5. Wnioskodawca może wycofać swój wniosek; przepis art. 45 ust. 4 stosu
je się odpowiednio.
6. Do głosowania nad uchwałą Senatu w sprawie wniesienia inicjatywy ustawodawczej przepisy działu V rozdziału 3 stosuje się odpowiednio.";

102) w art. 65 w ust. 3 wyraz "dwóch" zastępuje się wyrazem "trzech";

103) w art. 65 ust. 4 otrzymuje brzmienie:
"4. Marszałek Senatu, w szczególnie uzasadnionych przypadkach, może zadecydować o skróceniu terminów, o których mowa w art. 63a ust. 1.";

104) w art. 65 w ust. 5 wyrazy "art. 63a" zastępuje się wyrazami "art. 63a ust. 1, 2, 4 i 5" oraz wyrazy "art. 63c" zastępuje się wyrazami "art. 63c ust. 1, 2 i 4-6";

105) art. 66 otrzymuje brzmienie:
"Art. 66. 1. Senat podejmuje uchwałę w sprawie wyrażenia zgody:
1) na powołanie Rzecznika Praw Obywatelskich w ciągu miesiąca od dnia przekazania Senatowi odpowiedniej uchwały Sejmu,
2) na powołanie i odwołanie Prezesa Najwyższej Izby Kontroli w ciągu miesiąca od dnia przekazania Senatowi odpowiedniej uchwały Sejmu,
3) na powołanie i odwołanie Generalnego Inspektora Ochrony Danych Osobowych oraz Prezesa Insty
tutu Pamięci Narodowej - Komisji Ścigania Zbrodni przeciwko Narodowi Polskiemu.
2. Senat przed podjęciem uchwał, o których mowa w ust. 1, może wezwać kandydata na stanowisko albo osobę zajmującą stanowisko do złożenia wyjaśnień i udzielenia odpowiedzi na p
ytania senatorów.
3. Uchwały Senatu w sprawach określonych w ust. 1 Marszałek Senatu przekazuje Marszałkowi Sejmu.";

106) art. 67 otrzymuje brzmienie:
"Art. 67. 1. Senat wybiera i odwołuje dwóch senatorów do składu Krajowej Rady Sądownictwa.
2. Senat powołuje i odwołuje:
1) dwóch członków Krajowej Rady Radiofonii i Telewizji,
2) trzech członków Rady Polityki Pieniężnej.
3. Uchwały w sprawach określonych w ust. 1 i 2 Senat podejmuje w głosowaniu imiennym, bezwzględną większością głosów w obecności co najmnie
j połowy ustawowej liczby senatorów.";

107) art. 68 otrzymuje brzmienie:
"Art. 68. 1. Wniosek w sprawie wyboru lub powołania poszczególnych osób na stanowiska państwowe określone w art. 67 ust. 1 i 2 zgłosić może grupa co najmniej 7 senatorów.
2. Senator może udzielić poparcia co najwyżej 2 kandydatom do Krajowej Rady Sądownictwa oraz Krajowej Rady Radiofonii i Telewizji oraz 3 kandydatom do Rady Polityki Pieniężnej.
3. Do wniosku dołącza się dane o kandydacie, jego zgodę na kandydowanie oraz uzasadnienie u
względniające w szczególności kryteria wynikające z odpowiednich ustaw.";

108) art. 69 otrzymuje brzmienie:
"Art. 69. 1. Wnioski, o których mowa w art. 68, składa się do Marszałka Senatu.
2. Marszałek Senatu ustala i podaje do wiadomości senatorów początek i koniec terminu na składanie wniosków tak, aby okres składania wniosków był nie krótszy niż 14 dni i aby wnioski były składane nie później niż:
1) 30 dni przed upływem kadencji organów lub członków organów, o których mowa w art. 67 ust. 1 i 2,
2) 14 dni
od dnia odwołania, wygaśnięcia mandatu lub stwierdzenia wygaśnięcia mandatu,
3) 30 dni od pierwszego posiedzenia Senatu - w stosunku do kandydatów na członków Krajowej Rady Sądownictwa.
3. Marszałek Senatu kieruje wnioski do właściwych komisji w celu zaopi
niowania.
4. Komisje przedstawiają Senatowi listę prawidłowo
zgłoszonych kandydatur oraz opinie sformułowane w oparciu o przeprowadzone przesłuchania kandydatów.";

109) po art. 69 dodaje się art. 69a oraz 69b w brzmieniu:
"Art. 69a. 1. Senat, przed podjęciem uchwał w sprawie wyboru lub powołania osób na stanowiska państwowe określone w art. 67 ust. 1 i 2, może wezwać kandydatów na stanowiska albo osoby zajmujące te stanowiska do złożenia wyjaśnień i udzielenia odpowiedzi na pytania senatorów.
2. Jeżeli w gł
osowaniu żaden z kandydatów nie uzyska wymaganej większości głosów, przeprowadza się kolejne tury głosowania z wyłączeniem kandydata, który w danej turze uzyskał najmniejszą liczbę głosów. Przy równej liczbie głosów o wyłączeniu decyduje losowanie.
3. Jeże
li w głosowaniu nie dokonano wyboru lub powołania wymaganej liczby członków organów państwowych, senatorom przysługuje prawo ponownego zgłaszania kandydatur w terminie 7 dni od daty głosowania. Art. 68 i 69 ust. 1, 3 i 4 stosuje się odpowiednio.
Art. 69b.
1. Odwołanie członków organu państwowego, o którym mowa w art. 67 ust. 1, może nastąpić na złożony do Marszałka wniosek grupy co najmniej 7 senatorów. Do wniosku dołącza się uzasadnienie.
2. Odwołanie członków organów państwowych, o których mowa w art. 67
ust. 2, następuje wyłącznie w przypadkach określonych w odpowiednich ustawach. Marszałek Senatu przedstawia Senatowi projekt uchwały w tej sprawie.
3. Do postępowania w sprawie wniosku, o którym mowa w ust. 1, oraz w sprawie projektu uchwały, o którym mow
a w ust. 2, przepisy art. 69 ust. 3 i 4 oraz art. 69a ust. 1 stosuje się odpowiednio.".

Art. 2.

Marszałek Senatu ogłosi w Dzienniku Urzędowym Rzeczypospolitej Polskiej "Monitor Polski" jednolity tekst uchwały Senatu Rzeczypospolitej Polskiej z dnia 23 listopada 1990 r. - Regulaminu Senatu, z uwzględnieniem zmian wynikających z przepisów ogłoszonych przed dniem wydania jednolitego tekstu i z zastosowaniem ciągłej numeracji działów, rozdziałów, artykułów, ustępów i punktów.

Art. 3.

Tracą moc:

1) uchwała Senatu Rzeczypospolitej Polskiej z dnia 22 października 1993 r. w sprawie trybu zgłaszania kandydatów i wyboru senatorów do składu Krajowej Rady Sądownictwa, zmieniona uchwałą Senatu Rzeczypospolitej Polskiej z dnia 10 lutego 1994 r. o zmianie uchwały w sprawie trybu zgłaszania kandydatów i wyboru senatorów do składu Krajowej Rady Sądownictwa,

2) uchwała Senatu Rzeczypospolitej Polskiej z dnia 9 września 1994 r. w sprawie zasad zgłaszania kandydatów oraz powoływania i odwoływania członków Krajowej Rady Radiofonii i Telewizji (Monitor Polski Nr 51, poz. 431),

3) uchwała Senatu Rzeczypospolitej Polskiej z dnia 10 grudnia 1997 r. w sprawie trybu powoływania i odwoływania członków Rady Polityki Pieniężnej.

Art. 4.

Uchwała wchodzi w życie po upływie 30 dni od dnia ogłoszenia.


UZASADNIENIE

Projekt uchwały nowelizującej Regulamin Senatu przedkładany przez Komisję Regulaminową i Spraw Senatorskich powstał w oparciu o materiał wypracowany przez Zespół Redakcyjny Komisji oraz przy wykorzystaniu szeregu innych propozycji zgłaszanych przez senatorów członków Komisji oraz senatorów spoza składu Komisji.

Wśród proponowanych zmian należy pokreślić te zapisy, które wprowadzają do Regulaminu nowe, niestosowane do tej pory instytucje i rozwiązania. Przewidziano tzw. uproszczony tryb postępowania w sprawie inicjatyw ustawodawczych Senatu (poprawka 91). Tryb ten miałby zastosowanie w sytuacjach, gdy komisja rozpatrująca ustawę uchwaloną przez Sejm dostrzega w ustawie nowelizowanej ("ustawie matce") oczywisty błąd, którego nie można usunąć poprzez wniesienie poprawki do ustawy nowelizującej.

Dostosowując Regulamin do postanowień Konstytucji przewiduje się specjalny tryb postępowania w sprawie tzw. uchwał Sejmu dotyczących usunięcia niezgodności ustawy z Konstytucją (poprawki 76 i 95).

Zupełnie nowe rozwiązania proponowane są w zakresie postępowania w sprawie inicjatyw ustawodawczych Senatu (poprawki 97 - 102). Proponuje się rozpatrywanie projektu ustawy w trzech czytaniach, z których pierwsze odbywać się będzie na posiedzeniu właściwych komisji, przy czym o posiedzeniu komisji zawiadamiani będą wszyscy senatorowie, a nie tylko członkowie komisji. W rezultacie przedmiotem obrad Senatu w drugim czytaniu będzie spójny tekst, do którego senatorowie będą mogli zgłaszać poprawki. Rozpatrywanie tych poprawek przez komisje - po zakończeniu dyskusji - oraz głosowanie będzie odbywało się na podobnych zasadach, jak to ma miejsce przy rozpatrywaniu ustaw uchwalonych przez Sejm. Proponowany tryb ma wyeliminować trudności proceduralne, które występowały w dotychczasowej praktyce.

Postępowanie w sprawie inicjatyw ustawodawczych Senatu zmodyfikowano także w taki sposób, aby zapewnić rozpatrywanie projektów ustaw pod kątem ich zgodności z prawem Unii Europejskiej. Jednocześnie Senat będzie oczekiwał od Sejmu informacji o tej zgodności w stosunku do ustaw uchwalonych przez Sejm (poprawka 87).

Uporządkowane oraz ujednolicone zostały przepisy regulujące postępowanie Senatu w sprawie wyboru członków różnych organów państwowych oraz wyrażania przez Senat zgody na wybór osób na określone stanowiska państwowe dokonywany przez Sejm (poprawki 105 - 109). Obecnie odpowiednie przepisy zamieszczone są częściowo w Regulaminie Senatu, częściowo zaś w trzech odrębnych uchwałach.

W oparciu o przepis Konstytucji, który pozwala określić w Regulaminie Senatu sposób wykonywania konstytucyjnych i ustawowych obowiązków organów państwowych wobec Senatu, rozbudowano i sprecyzowano zasady współpracy komisji senackich z przedstawicielami podmiotów rządowych i samorządowych (poprawka 79), a także sposób rozpatrywania oświadczeń senatorów (poprawka 64).

Projekt uchwały obejmuje także szereg modyfikacji i uzupełnień rozwiązań już funkcjonujących. Proponuje się zmianę zasad wyboru i odwoływania członków Prezydium Senatu (poprawki 9 i 10). Proponuje się także doprecyzowanie zasad ustalania porządku obrad (poprawki 17, 34, 35, 42, 43, 59). Założono, że porządek obrad przyjęty przez Senat na początku posiedzenia może być zmieniany w trybie wniosku formalnego jedynie poprzez skreślenie punktu z porządku albo zmianę kolejności rozpatrywanych punktów. Uzupełnienie porządku obrad będzie natomiast możliwe jedynie w specjalnym trybie wymagającym ustosunkowania się do takiego wniosku przez Marszałka Senatu, Konwentu Seniorów - i ostatecznie Senatu. W zamyśle autorów projektu, wnioski dotyczące uzupełnienia porządku obrad powinny być składane z odpowiednim wyprzedzeniem przed posiedzeniem. O ile wniosek taki nie zostałby uwzględniony w projekcie przedstawianym Senatowi przez Marszałka na początku posiedzenia, to Senat mógłby zadecydować o wprowadzeniu punktu do porządku.

Część zmian ma na celu uporządkowanie terminologii stosowanej w Regulaminie. Podstawą pracy Senatu jest "porządek obrad", a nie "porządek dzienny posiedzenia" (poprawki 57 i 61). Pojęcie "wniosku" obejmuje w sobie trzy kategorie: wniosek o odrzucenie, wniosek o przyjęcie bez poprawek oraz wniosek o wprowadzenie poprawek. W związku z tym nie jest zasadne posługiwanie się zwrotem "wnioski i poprawki" (poprawki 65 i 83). Przyjęto założenie, że dyskusja w ramach posiedzenia Senatu to ta część obrad, w której poszczególni senatorowie zabierają głos wypowiadając się na temat rozpatrywanej ustawy bądź uchwały. Dyskusja stanowi fragment debaty. Debatę rozpoczyna wystąpienie sprawozdawcy komisji, następnie może być wysłuchany przedstawiciel Rządu, dalej odbywa się dyskusja. Po zamknięciu dyskusji właściwe komisje ustosunkowują się do zgłoszonych w trakcie debaty wniosków (wniosków przedstawionych w sprawozdaniach komisji oraz zgłoszonych przez senatorów w dyskusji). Dodatkowe wystąpienie sprawozdawcy komisji kończy debatę nad danym punktem porządku obrad, po czym następuje głosowanie (poprawki 38, 48, 52 i 54).

Ustalone zostały zasady, na jakich autor wniosku może wprowadzić tzw. autopoprawkę oraz upoważniono komisje rozpatrujące wnioski zgłoszone do ustawy do ograniczenia treści wniosku do rzeczywistej zmiany w przepisie - oznacza to, że jeśli autor nadaje nowe brzmienie całemu artykułowi ustawy, a w rzeczywistości zmianie ulega tylko jeden wyraz w tym przepisie, to komisje mogą odpowiednio zmodyfikować redakcję wniosku (poprawki 66 i 67). Wprowadza się jednoznaczny przepis regulujący możliwość wycofania wniosku przez autora oraz przewidujący uprawnienie pozostałych senatorów do "przejęcia" wycofywanego wniosku (poprawka 68).

Projekt obejmuje także szereg innych zmian, które mają zapewnić udoskonalenie zasad procedowania Senatu i jego organów oraz zapewnić poprawność brzmienia zapisów Regulaminu w świetle norm konstytucyjnych oraz przyjmowanych w ostatnich miesiącach ustaw.