Druk nr 411
5 czerwca 2000 r.
SENAT
RZECZYPOSPOLITEJ POLSKIEJ
IV KADENCJA
KOMISJA
KULTURY I ŚRODKÓW PRZEKAZU
Pani
Alicja GRZEŚKOWIAK
MARSZAŁEK SENATU
RZECZYPOSPOLITEJ POLSKIEJ
Na podstawie art. 77 ust. 1, w związku z art. 76 ust. 1 Regulaminu Senatu Komisja Kultury i Środków Przekazu wnosi o podjęcie inicjatywy ustawodawczej dotyczącej projektu ustawy o zmianie ustawy o systemie oświaty oraz innych ustaw.
W załączeniu przekazuję projekt ustawy wraz z uzasadnieniem.
Jednocześnie informuję, że w dalszych pracach nad tym projektem ustawy komisję reprezentować będzie senator Tomasz Michałowski
.Przewodnicząca Komisji
Kultury i Środków Przekazu
(-) Krystyna Czuba
projekt
USTAWA
z dnia
o zmianie ustawy o systemie oświaty oraz innych ustaw
Art. 1.
W ustawie z dnia 7 września 1991 r. o systemie oświaty (Dz. U. z 1996 r. Nr 67, poz. 329 i Nr 106, poz. 496, z 1997 r. Nr 28, poz. 153 i Nr 141, poz. 943, z 1998 r. Nr 117, poz. 759 i Nr 162, poz. 1126 oraz z 2000 r. Nr 12, poz. 136 i Nr 19, poz. 239) wprowadza się następujące zmiany:
Art. 2.
W ustawie z dnia 13 października 1998 r. - Przepisy wprowadzające ustawy reformujące administrację publiczną (Dz. U. Nr 133, poz. 872 i Nr 162, poz. 1126 oraz z 2000 r. Nr 6, poz. 70, Nr 12, poz.136 i Nr 19, poz. 239) skreśla się art. 49.
Art. 3.
W ustawie z dnia 8 stycznia 1999 r. - Przepisy wprowadzające reformę ustroju szkolnego (Dz. U. Nr 12, poz. 96 i z 2000 r. Nr 12, poz. 136) w art. 12 skreśla się ust. 3 i 4.
Art. 4.
Ustawa wchodzi w życie po upływie 14 dni od dnia ogłoszenia.
UZASADNIENIE
Prezentowany projekt ustawy o zmianie ustawy o systemie oświaty oraz innych ustaw opiera się na założeniach, opracowanych przez Komitet Inicjatywy Ustawodawczej w Sprawie Szkolnictwa Artystycznego, popartych przez osiemdziesiąt tysięcy obywateli Rzeczypospolitej Polskiej. Projekt ten zmierza do powierzenia ministrowi właściwemu do spraw kultury i ochrony dziedzictwa narodowego kompetencji do zakładania i prowadzenia szkół artystycznych. Cel ten może zostać osiągnięty jedynie poprzez rezygnację z zasady, wyrażonej w art. 5 ust. 5a i 6 ustawy z dnia 7 września 1991 r. o systemie oświaty (Dz.U. z 1996 r. Nr 67, poz. 329 - tekst jednolity z późn. zm.
), w myśl której zakładanie i prowadzenie szkół artystycznych należy odpowiednio do zadań własnych powiatu albo samorządu województwa. Kompetencje te, zgodnie z art. 49 ust. 1 ustawy z dnia 13 października 1998 r. - Przepisy wprowadzające ustawy reformujące administrację publiczną (Dz.U. Nr 133, poz. 872 z późn. zm.), przechodzą do zadań w/w jednostek samorządu terytorialnego z dniem 1 stycznia 2001 r. Z kolei art. 49 ust. 2 ustawy stwarza możliwość wcześniejszego przejęcia tych zadań - w drodze porozumienia między organem odpowiedniej jednostki samorządu terytorialnego a ministrem właściwym do spraw kultury i ochrony dziedzictwa narodowego. W przypadku braku skorzystania z takiej możliwości, do dnia 1 stycznia 2001 r. do zadań ministra właściwego do spraw kultury i ochrony dziedzictwa narodowego należy:Niniejszy projekt ustawy opiera się na założeniu, że specyfika szkolnictwa artystycznego na tle systemu szkolnictwa polskiego wiąże się z koniecznością poddania go odrębnemu reżimowi prawnemu. Specyfika ta wyraża się w szczególności w tym, że:
W związku z powyższym istnieje realna groźba, iż w sytuacji wciąż istniejących problemów finansowych organów samorządu terytorialnego, w warunkach rozmaitych "konfliktów potrzeb", prowadzenie szkół artystycznych może być zepchnięte na dalszy plan, a w niektórych sytuacjach - wręcz niemożliwe. Potwierdza to - w kilku przypadkach - pilotażowe przejęcie szkół artystycznych przez gminy w latach 1994-1997. Nie można przy tym zapomnieć, iż prowadzenie instytucji kulturalnych
jest przedsięwzięciem o charakterze długofalowym, nie mieszczącym się w kilkuletniej perspektywie pojedynczych kadencji organów samorządu terytorialnego.W myśl przepisów projektu ustawy zakładanie i prowadzenie publicznych szkół artystycznych należeć ma do ministra właściwego do spraw kultury i ochrony dziedzictwa narodowego. Jednocześnie proponuje się, by minister ten posiadał kompetencję do udzielania zezwolenia na założenie szkoły artystycznej przez osobę fizyczną lub osobę prawną inną niż jednostka s
amorządu terytorialnego - po uzyskaniu pozytywnej opinii kuratora oświaty. Projekt precyzuje również zasady udzielania dotacji z budżetu państwa szkołom artystycznym - publicznym i niepublicznym. Tak jak to ma miejsce w obecnym stanie prawnym, nadzór pedagogiczny nad szkołami artystycznymi ma być sprawowany przez Centrum Edukacji Artystycznej - wyspecjalizowaną instytucję, podległą ministrowi właściwemu do spraw kultury i ochrony dziedzictwa narodowego i finansowaną - jako państwowa jednostka budżetowa - z jego budżetu. Jednocześnie zakładanie i prowadzenie szkół artystycznych będzie mogło przejść do zadań własnych odpowiedniej jednostki samorządu terytorialnego w drodze porozumienia między ministrem a tą jednostką - na wspólny wniosek jednostki samorządu terytorialnego i szkoły artystycznej. Proponowane uregulowanie ma więc opierać się na zasadzie mecenatu państwa nad systemem szkolnictwa artystycznego z możliwością odstępstwa od niej - w sytuacji, gdy zainteresowane podmioty uznają, iż mecenat ten będzie skuteczniej realizowany przez organ odpowiedniej jednostki samorządu terytorialnego.Wejście w życie ustawy w proponowanym brzmieniu będzie wiązało się z nałożeniem na ministra właściwego do spraw kultury i ochrony dziedzictwa narodowego obowiązku określenia, w drodze odrębnych rozporządzeń, w porozumieniu z ministrem właściwym do spraw finansów publicznych, szczegółowych zasad udzielania dotacji publicznym szkołom artystycznym (z wyjątkiem szkół, wymienionych w art. 79 ustawy o systemie oświaty) oraz niepu
blicznym szkołom artystycznym - posiadającym uprawnienia szkół publicznych i nie posiadającym takich uprawnień. Projekt przewiduje pozostawienie obecnej treści art. 60 ust. 2 ustawy o systemie oświaty, nakładającego na ministra właściwego do spraw kultury i ochrony dziedzictwa narodowego obowiązek wydania rozporządzenia w sprawie określenia ramowych statutów poszczególnych typów szkół artystycznych.Raz jeszcze należy podkreślić, iż niniejszy projekt ustawy jest odzewem na apel Komitetu Inicjatywy Ustawodawczej w Sprawie Szkolnictwa Artystycznego, w skład którego wchodzą osoby, będące autorytetami w dziedzinie kultury i sztuki. Jest on popierany również przez inne zainteresowane środowiska, przede wszystkim nauczycieli i uczniów szkół artystycznych. Środow
iska te są przekonane, iż prezentowane rozwiązania prawne pozwolą nie tylko zachować dotychczasowe tradycje szkolnictwa artystycznego, ale również przyczynią się do jego dalszego rozwoju.