Druk nr 610
30 marca 2001 r.
SENAT
RZECZYPOSPOLITEJ POLSKIEJ
IV KADENCJA
PRZEWODNICZĄCY
Krajowej Rady Radiofonii
i Telewizji
Pani
Alicja GRZEŚKOWIAK
MARSZAŁEK SENATU
RZECZYPOSPOLITEJ POLSKIEJ
Szanowna Pani Marszałek,
W związku z art. 12 ust. 1 i 2 ustawy z dnia 29 grudnia 1992 roku o radiofonii i telewizji, w załączeniu, uprzejmie przekazuję następujące dokumenty, przyjęte przez Krajową Radę Radiofonii i Telewizji, uchwałą nr 101 z 22 marca bieżącego roku:
"Sprawozdanie KRRiT z rocznej działalności";
"Informacja o podstawowych problemach radiofonii i telewizji";
Załączniki:
materiały z konferencji naukowej zorganizowanej przez Krajową Radę Radiofonii i Telewizji 18 października 2000 roku pt. "Edukacja medialna - potrzeba i wyzwanie przyszłości";
materiały z konferencji zorganizowanej przez Krajową Radę Radiofonii i Telewizji 28 listopada 2000 roku pt. "Przyjazne media. Ocena i perspektywy Porozumienia Polskich Nadawców Telewizyjnych".
Łączę wyrazy szacunku
(-) Juliusz Braun
KRAJOWA RADA RADIOFONII I TELEWIZJI
_____________________________________________________________________________
SPRAWOZDANIE
KRAJOWEJ RADY RADIOFONII I TELEWIZJI
z rocznego okresu działalności
_____________________________________________________________________________
WARSZAWA, marzec 2001 r.
I. Krajowa Rada Radiofonii i Telewizji jako organ konstytucyjny - realizacja zadań ustawowych
Działania KRRiT na rzecz reprezentowania interesów odbiorców i zapewniania otwartego, pluralistycznego charakteru radiofonii i telewizji. Kontrola działalności nadawców.
Projektowanie w porozumieniu z Prezesem Rady Ministrów kierunków polityki państwa w dziedzinie radiofonii i telewizji.
Działania z zakresu edukacji medialnej, promocji wartościowych gatunków i pozycji programowych oraz inicjowanie postępu naukowo - technicznego w dziedzinie radiofonii i telewizji.
Udział w pracach Sejmu i Senatu.
Wybór rad nadzorczych w spółkach publicznej radiofonii i telewizji
II. Działalność prawotwórcza KRRiT
Realizacja delegacji zawartych w ustawie z 31 marca 2000 roku o zmianie ustawy o radiofonii i telewizji i ustawy o języku polskim
Realizacja delegacji zawartych w ustawie 27 września 1990 roku o wyborze Prezydenta RP.
Projekt nowelizacji ustawy o radiofonii i telewizji z 7 lipca 2000 roku.
Udział w pracach legislacyjnych dotyczących ustawy Prawo telekomunikacyjne, ustawy Prawo działalności gospodarczej, ustawy Kodeks spółek handlowych, ustawy o prawie autorskim i prawach pokrewnych.
Realizacja przepisów innych ustaw związanych z funkcjonowaniem Krajowej Rady Radiofonii i Telewizji (ustawa o ochronie informacji niejawnych; ustawa o ochronie danych osobowych; ustawa lustracyjna; ustawa o ochronie osób i mienia; ustawa o powszechnym obowiązku obrony RP).
Zmiany statutów spółek publicznej radiofonii i telewizji proponowane przez Ministra Skarbu Państwa.
Prawne aspekty związane z kontrolą Najwyższej Izby Kontroli w zakresie realizacji koncesji dla Radia Maryja.
III.Krajowa Rada Radiofonii i Telewizji jako organ koncesyjny
Udzielanie, rozszerzanie oraz inne zmiany skutkujące zwiększeniem zasięgu koncesji na rozpowszechnianie programów radiowych.
Rozpowszechnianie i rozprowadzanie programów radiowych w sposób rozsiewczy satelitarny.
Postępowanie w sprawie cofnięcia koncesji na rozpowszechnianie programów radiowych.
Postępowanie w zakresie ponownego udzielania koncesji na rozpowszechnianie programów radiowych.
Udzielanie, rozszerzanie oraz inne zmiany skutkujące zwiększeniem zasięgu koncesji na rozpowszechnianie programów telewizyjnych.
Rozpowszechnianie i rozprowadzanie programów w sieciach telewizji kablowej.
Rozporządzenie KRRiT w sprawie opłat za udzielenie koncesji na rozpowszechnianie programów radiowych i telewizyjnych.
Przekształcenia właścicielskie i zmiany programowe na rynku mediów elektronicznych w Polsce.
IV. Krajowa Rada Radiofonii i Telewizji a nadawcy
Radiofonia i telewizja koncesjonowana - sytuacja na rynku.
Radiofonia publiczna - programy ogólnopolskie i regionalne.
Ogólnopolskie i regionalne programy telewizyjne.
Współpraca naukowo-techniczna - udział w pracach Polskiego Komitetu Normalizacyjnego, Polskiego Forum DAB i DVB.
Kontrola działalności programowej nadawców - zakres i metoda.
Kontrola działalności programowej nadawców publicznych.
Kontrola działalności programowej nadawców koncesjonowanych.
Analizy problemowe.
Kontrola działalności reklamowej i sponsorskiej telewizyjnych nadawców publicznych i komercyjnych.
Ocena działalności reklamowej i sponsorskiej radiowych nadawców publicznych i komercyjnych.
Badania odbioru programów radiowych i telewizyjnych.
V. Działalność międzynarodowa Krajowej Rady Radiofonii i Telewizji
Podstawowe kierunki działalności międzynarodowej KRRiT.
Prace związane z integracją europejską.
Zmiany w polskim ustawodawstwie w kontekście harmonizacji z prawem unijnym oraz międzynarodowych zobowiązań Polski.
Udział w pracach Rady Europy.
Konferencja Ministerialna poświęcona przyszłym kierunkom polityki środków masowego przekazu Rady Europy.
Konferencja UE "Sytuacja dzieci i młodzieży w nowym krajobrazie medialnym".
Udział w konsultacjach w organizacjach międzynarodowych: OECD, WTO, GATT i GATTS oraz WIPO.
Udział w pracach European Platform for the Regulatory Authorities (EPRA).
Współpraca bilateralna.
Organizacja konferencji międzynarodowych.
VI. Działalność KRRiT w zakresie opłat abonamentowych i pozaabonamentowych
Wysokość opłat abonamentowych.
Inicjatywy legislacyjne zmierzające do poprawy systemu poboru opłat abonamentowych za używanie odbiorników radiofonicznych i telewizyjnych.
Podział wpływów abonamentowych i pozaabonamentowych pomiędzy jednostki publicznej radiofonii i telewizji w 2000 roku
Podział wpływów abonamentowych i pozaabonamentowych planowanych na 2001 rok pomiędzy jednostki publicznej radiofonii i telewizji.
Współpraca KRRiT z Urzędem do Spraw Kombatantów i Osób Represjonowanych, Ministerstwem Łączności i z Przedsiębiorstwem Państwowym Użyteczności Publicznej "Poczta Polska", Ministerstwem Finansów oraz Najwyższą Izbą Kontroli i Krajową Izbą Biegłych Rewidentów.
Umarzanie i rozkładanie na raty zaległości w opłatach abonamentowych.
Informacja o stanie abonentów radiowych i telewizyjnych.
Skargi dotyczące programów nadawców publicznych.
Telewizja Polska S.A.
Polskie Radio S.A.
Skargi dotyczące programów nadawców komercyjnych.
Skargi dotyczące kampanii wyborczej na urząd Prezydenta RP.
Zorganizowane protesty.
VIII.Budżet Krajowej Rady Radiofonii i Telewizji
Budżet KRRiT.
Jednostki nadzorowane przez Przewodniczącego KRRiT.
INFORMACJA
O PODSTAWOWYCH PROBLEMACH RADIOFONII I TELEWIZJI
SPIS TREŚCI:
I. Stan radiofonii i telewizji w Polsce - fakty i liczby
A. Radiofonia i telewizja publiczna
B. Radiofonia i telewizja koncesjonowana
C. Stan i skutki zaprzestania w 2000 roku emisji w dolnym zakresie UKF
D. Rynek telewizji kablowych
E. Perspektywy rozwoju naziemnej radiofonii i telewizji cyfrowej
F. Koncentracja kapitałowa i programowa na polskim rynku audiowizualnym
II. Działalność programowa nadawców
A. Oferta programowa i widownia telewizyjnych ogólnopolskich, ponadregionalnych, regionalnych oraz satelitarnych nadawców publicznych i koncesjonowanych w 2000 roku
B. Oferta programowa nadawców radiowych w 2000 roku
(art. 15 i 15a u.r.t.)
III. Sytuacja finansowo-ekonomiczna nadawców publicznych
IV. Międzynarodowy kontekst działalności radiowej i telewizyjnej
A. Wpływ konwergencji i technologii cyfrowej na sektor mediów elektronicznych
B. Zagadnienia prawa autorskiego w kontekście negocjacji z UE w relacji do sektora audiowizualnego 136
C. Rada Europy
1. Udział w pracach Grupy Ekspertów Rady Europy
2. Konferencja Ministerialna poświęcona przyszłym kierunkom polityki środków masowego przekazu Rady Europy
D. Działalność Eureki Audiowizualnej i Europejskiego Obserwatorium Audiowizualnego
E. Internet jako medium XXI wieku
V. Internet i media cyfrowe - stan i perspektywy rozwoju
Mapy przedstawiające przybliżone zasięgi stacji publicznej radiofonii i telewizji: