Spis treści, poprzednia część druku, następna część druku


 

 

 

 

 

  1. SYTUACJA FINANSOWO - EKONOMICZNA NADAWCÓW PUBLICZNYCH

 

1. Przychody abonamentowe

Na podstawie ustawy z 29 grudnia 1992 r. o radiofonii i telewizji od 1994 roku działa 19 nadawców publicznych: 18 spółek radiofonii publicznej oraz Telewizja Polska S.A.

Zgodnie z art. 31 ww. ustawy przychodami nadawców publicznych, z których finansowana jest ich działalność są wpływy pochodzące z:

Przychodami spółek publicznej radiofonii i telewizji mogą być również dotacje z budżetu państwa.

W poszczególnych latach okresu 1994 - 2000 stosowany był następujący klucz podziału wpływów abonamentowych (z opłat za używanie odbiorników radiowych i telewizyjnych) pomiędzy radiofonię i telewizję publiczną:

Telewizja Radiofonia

Polska S.A. Publiczna

1994 rok 67% 33%

lata1995 -1996 60% 40%

1997 rok 62% 38%

lata 1998 -2000 60% 40%

Radiofonia publiczna

Zmiana klucza podziału wpływów abonamentowych na rzecz radiofonii publicznej spowodowana była koniecznością rozbudowy i modernizacji posiadanej przez te spółki bazy techniczno-produkcyjnej.

Potrzeba ta wynikała z nie dofinansowania obecnych spółek radiofonii publicznej w latach poprzednich, gdy funkcjonowały one do połowy 1993 roku w ramach struktur Komitetu ds. Radia i Telewizji oraz państwowej jednostki organizacyjnej "Polskie Radio i Telewizja".

W latach 1994 - 2000 dla spółek regionalnej radiofonii publicznej z rachunku bankowego KRRiT (wpływy abonamentowe + wpływy pozaabonamentowe) przekazano środki wyodrębnione na częściowe finansowanie przedsięwzięć inwestycyjnych o charakterze rozwojowym, odpowiednio: 1994 rok - 8,9%, 1995 rok - 8,8%, 1996 rok - 16,7%, 1997 rok - 11,5%, 1998 rok - 20,4%, 1999 rok - 24,9%, 2000 rok - 7,4% środków ogółem.

Od 1996 roku Krajowa Rada, wydzielając środki na finansowanie inwestycji rozwojowych, określała ich przeznaczenie (na podstawie zaakceptowanych planów inwestycyjnych spółek regionalnej radiofonii publicznej) na częściowe finansowanie przedsięwzięć inwestycyjnych związanych z budową docelowej siedziby (Gdańsk, Koszalin, Kraków) lub rozbudową siedziby (Katowice, Łódź, Olsztyn, Poznań, Zielona Góra) oraz modernizacją ciągów technologiczno-produkcyjnych w pozostałych spółkach.

W 1999 roku zakończono wyodrębnianie środków z tego tytułu, jedynie w przypadku Radia Koszalin S.A. przy określaniu na 2000 rok wpływów pozaabonamentowych na finansowanie inwestycji rozwojowych wydzielono kwotę w wysokości 385 tys. zł z przeznaczeniem na dokończenie finansowania przedsięwzięcia inwestycyjnego związanego z budową siedziby spółki.

Polskiemu Radiu S.A. w Warszawie w latach 1998-2000 roku przyznane zostały dodatkowe środki z wpływów abonamentowych w wysokości 40,0 mln. zł na częściowe finansowanie zadania inwestycyjnego związanego z budową i wyposażeniem Radiowego Centrum Nadawczego I Programu PR w Solcu Kujawskim.

Ponadto zgodnie z ustaleniami zawartymi w ustawie o radiofonii i telewizji Krajowa Rada w ramach kwoty wpływów abonamentowych prognozowanych dla Polskiego Radia S.A. w Warszawie na 2000 rok wyodrębniła środki na finansowanie kosztów rozpowszechniania programów dla zagranicy w wysokości 4,0 mln zł (w 1997 roku - 3,6 mln zł, w 1998 roku - 4,1 mln zł, w 1999 roku - 4,0 mln zł).

W 2000 roku, zgodnie z uchwałami KRRiT Nr 493/99 z dnia 30 czerwca 1999 roku oraz Nr 722/99 z 2 grudnia 1999 roku, Nr 796/99 z dnia 29 grudnia 1999 roku, Nr 485/2000 z 17 października 2000 roku i Nr 586/2000 z 20 grudnia 2000 roku , przekazano spółkom radiofonii publicznej środki z rachunku bankowego KRRiT wpływów abonamentowych w łącznej wysokości 316.283,8 tys.zł (bez środków na finansowanie RCN w Solcu Kujawskim). Natomiast wpływy pozaabonamentowe zostały przekazane, zgodnie z uchwałą KRRiT Nr 723/99 z dnia 2 grudnia 1999 roku oraz Nr 534/2000 z 30 października 2000 r. i Nr 587/2000, spółkom regionalnej radiofonii publicznej w łącznej wysokości 10.016,0 tys.zł.

Telewizja publiczna

Telewizja wobec niemożliwości finansowania kosztów bieżących TV Polonia z budżetu państwa (pomimo zapisów w ustawie o radiofonii i telewizji MSZ nie finansował ze swojego budżetu nawet części kosztów emitowanego programu) Krajowa Rada Radiofonii i Telewizji w ramach wpływów abonamentowych określonych dla Telewizji Polskiej S.A. wyodrębniła na ten cel na 2000 rok kwotę 39,0 mln zł (w 1999 roku - 35,0 mln zł).

Natomiast Zarząd TVP S.A. z konta abonamentowego przeznaczył na finansowanie TV Polonia w 2000 roku kwotę 28,5 mln zł, tj. o 27,6 % więcej w porównaniu do 1999 roku (około 22,3 mln zł), lecz o 18,8% mniej w odniesieniu do kwoty środków przekazanych w 2000 roku na to zadanie (35,1 mln zł).

Ponadto zgodnie z zapisami ustawy o radiofonii i telewizji Krajowa Rada określiła minimalną kwotę wpływów abonamentowych na finansowanie audycji tworzonych przez oddziały terenowe Spółki do rozpowszechniania na antenie ogólnokrajowej w 2000 roku w wysokości 66,0 mln zł (w 1999 roku - 16,2 mln zł). Natomiast Zarząd Spółki przeznaczył na ten cel wpływy abonamentowe w wysokości 60,1 mln zł, tj. o 33,6% więcej w porównaniu do 1999 roku (około 45,0 mln zł) oraz o 1,1% więcej w odniesieniu do kwoty środków przekazanych w 2000 roku na to zadanie (59,4 mln zł).

Wpływy abonamentowe określone przez Krajową Radę dla oddziałów terenowych TVP S.A. na finansowanie programów regionalnych i w rozłącznej sieci "Dwójki" na poziomie minimalnym wynosiły w 2000 roku - 194,8 mln zł (w 1999 roku - 165,0 mln zł). Środki z konta abonamentowego Spółki przeznaczone na ten cel w 2000 roku wyniosły 176,2 mln zł i były o przeszło 4,1 % mniejsze niż w 1999 roku (183,7 mln zł), lecz o 0,5% wyższe w porównaniu do kwoty przekazanej na te programy w 2000 roku (175,3 mln zł).

W 2000 roku, podobnie jak w latach ubiegłych, przekazywane były środki zgromadzone na wyodrębnionym rachunku bankowym KRRiT na finansowanie nadawców publicznych z tytułu:

Rozdział środków z tego rachunku na jednostki radiofonii i telewizji publicznej prezentuje poniższe zestawienie:

w tys. zł

TREŚĆ

2000 rok wykonanie

1

2

I. Wpływy abonamentowe razem,

803 700

z tego:

1. RCN Polskiego Radia w Solcu Kujawskim

2. Telewizja Polska S.A.

3. Jednostki radiofonii publicznej, razem

12 900

474 516

316 284

z tego:

a) Polskie Radio S.A.

b) Spółki regionalnej radiofonii, razem

168 385

147 899

II. Wpływy poza abonamentowe, razem

10 975

z tego:

1. Telewizja Polska S.A.

2. Jednostki radiofonii publicznej, razem,

150

10 825

z tego:

a) Polskie Radio S.A.

b) Spółki regionalnej radiofonii, razem

809

10 016

III.RAZEM środki przekazane z rachunku KRRiT (I+II),

814 675

z tego:

1.RCN Polskiego Radia

2.Telewizja Polska S.A.

3.Jednostki radiofonii publicznej, razem

12 900

474 666

327 109

z tego:

a) Polskie Radio S.A.

b) Spółki regionalnej radiofonii, razem

169 194

157 915

 

W latach 1994-2000 odnotowano następujący coroczny przyrost wpływów abonamentowych dla radiofonii i telewizji publicznej:

w %

TREŚĆ

1995

1994

1996

1995

1997

1996

1998

1997

1999

1998

2000

1999

1. Telewizja Polska S.A.
w Warszawie

9,0%

20,9%

14,6%

3,6%

4,3%

0,8%

2. Jednostki publicznej
radiofonii, razem:

47,5%

20,9%

5,4%

18,0%

5,5%

-0,1%

z tego:

1) Polskie Radio S.A.
w Warszawie

47,4%

16,3%

7,1%

13,4%

4,6%

3,0%

2) Spółki regionalnej
radiofonii

47,6%

27,2%

3,2%

24,0%

6,6%

-3,3%

3. RAZEM
Spółki radiofonii
i telewizji

21,7%

20,9%

10,9%

9,1%

4,8%

0,4%

W ciągu minionych 7-u lat z rachunku bankowego KRRiT przekazano spółkom radiofonii i telewizji publicznej środki w łącznej wysokości: 4 738 961 tys. zł

z tego:

Środki te otrzymały:

  1. Telewizja Polska 2 817 682 tys. zł (tj. 59,5%)
  2. Jednostki radiofonii publicznej, razem 1 921 279 tys. zł (tj. 40,5%);liczone jako 100,0%

z tego:

a) Polskie Radio S.A. w Warszawie 1 033 159 tys. zł (tj. 21,8 %); 53,8%

b) spółki regionalnej radiofonii publicznej, razem 888 120 tys. zł (tj. 18,7 %); 46,2%

W poszczególnych latach okresu 1994-2000 wpływy abonamentowe w ramach radiofonii publicznej przekazane zostały następująco:

Polskie Radio S.A. Spółki regionalnej radiofonii

w Warszawie publicznej - razem

W omawianym okresie poziom wpływów abonamentowych zwiększył się o 4,8 punktu procentowego na rzecz spółek regionalnej radiofonii.

Począwszy od 1996 roku środki z wpływów abonamentowych dzielone były na poszczególne spółki regionalnej radiofonii publicznej na podstawie algorytmu podziału akceptowanego wcześniej przez Krajową Radę.

Jeśli uwzględni się wskaźnik średniorocznego wzrostu cen towarów i usług konsumpcyjnych w latach 1995-2000 (1995 r. - 27,8%, 1996 r. 19,9%, 1997 r. - 14,9%, 1998 r. - 11,8%, 1999 r. - 7,3%, 2000 r. - 10,1%) to realna wartość wpływów abonamentowych w latach 1994 - 1999 według cen z 2000 roku przedstawia się następująco:

w tys. zł

 

1994 rok

1995 rok

1996 rok

1997 rok

1998 rok

1999 rok

2000 rok

Dynamika
zmian
w %

TREŚĆ

wykonanie porówn. 1)

wykonanie porówn 2)

wykonanie porówn 3)

wykonanie porówn 4)

wykonanie porówn 5)

wykonanie porówn 5)

wykonanie faktyczne

2000/1994

1.

2.

3.

4.

5.

6.

7.

8.

9.

OGÓŁEM

z tego:

1 001 560

953 906

961 955

928 537

905 830

884 654

803 700

80,2

TVP S.A.

670 959

572 345

577 172

575 693

533 510

518 505

474 516

70,7

Radiofonia publiczna*

330 601

381 561

384 783

352 844

372 319

366 150

329 184

99,6

z tego:

               

POLSKIE RADIO*

191 734

221 163

214 565

199 968

202 805

197 667

181 285

94,6

Spółki regionalne

138 866

160 398

170 218

152 876

169 514

168 483

147 899

106,5

* z uwzględnieniem środków przeznaczonych dla Polskiego Radia S.A. w Warszawie na budowę i wyposażenie RCN w Solcu Kujawskim

1) faktyczne wykonanie 1994 roku x 1,278 x 1,199 x 1,149 x 1,118 x 1, 073 x 1,101

2) faktyczne wykonanie 1995 roku x 1,199 x 1,149 x 1,118 x 1,073 x 1,101

3) faktyczne wykonanie 1996 roku x 1,149 x 1,118 x 1,073 x 1,101

4) faktyczne wykonanie 1997 roku x 1,118 x 1,073 x 1,101

5) faktyczne wykonanie 1998 roku x 1,073 x 1,101

6) faktyczne wykonanie 1999 roku x 1,101

Realna wartość wpływów abonamentowych ogółem przekazanych do jednostek publicznej radiofonii i telewizji w 2000 roku.

spadła o 19,8 % w porównaniu z 1994 r.

z tego:

oraz:

2. Przychody z reklamy

W latach 1994 - 2000 spółki radiofonii i telewizji publicznej uzyskały przychody ze sprzedaży czasu reklamowego w łącznej wysokości 5 415 242,8 tys. zł

z tego:

  1. Telewizja Polska S.A. w Warszawie 5 098 814,9 tys. zł (tj. 94,2 %)
  2. Jednostki radiofonii publicznej, razem 316 427,9 tys. zł (tj. 5,8 %); liczone jako 100,0%

z tego:

a) Polskie Radio S.A. w Warszawie 159 662,4 tys. zł (tj. 3,0 %); 50,5%

b) Spółki regionalnej radiofonii publicznej, razem 156 765,5 tys. zł (tj. 2,8 %); 49,5%

W poszczególnych latach okresu 1994 - 2000 procentowo ujęte przychody z reklamy w ramach radiofonii publicznej kształtowały się następująco:

Polskie Radio S.A. Spółki regionalnej radiofonii

w Warszawie publicznej - razem

Informacje o kwotach uzyskanych przychodów ze sprzedaży czasu reklamowego w analizowanym okresie w podziale na telewizję publiczną oraz na poszczególne spółki radiofonii publicznej zawiera poniższa tabela:

w tys. zł

TREŚĆ

2000 rok

Dynamika

zmian

w %

   

2000/99

 

1.

2.

3.

 

I. Telewizja Polska S.A.

934 978,9

90,8

 

II. Jednostki radiofonii publicznej,

     

Razem

65 716,7

90,8%

 

z tego:

     

1.Polskie Radio S.A. w Warszawie

31194,5

97,1%

 

2.Spółki regionalnej

     

Radiofonii, razem

34 522,2

85,8%

 

z tego:

     

- Białystok

2 350,0

102,8%

 

- Bydgoszcz

1 353,1

90,3%

 

- Gdańsk

2 819,4

77,5%

 

- Katowice

6 165,2

82,4%

 

- Kielce

1 117,9

84,5%

 

- Koszalin

782,1

81,0%

 

- Kraków

1 107,2

78,5%

 

- Lublin

1 709,8

73,0%

 

- Łódź

807,0

37,1%

 

- Olsztyn

1 956,0

127,4%

 

- Opole

1 597,8

74,6%

 

- Poznań

5 635,9

105,2%

 

- Rzeszów

1 251,3

73,9%

 

- Szczecin

1 859,7

102,8%

 

- Warszawa

1 684,9

97,9%

 

- Wrocław

939,5

77,7%

 

- Zielona Góra

1 385,4

84,4%

 

III. RAZEM

1 000 695,6

90,8%

 

W omawianym okresie wartości nominalne (tj. wg. cen bieżących) przychodów z reklamy dla wszystkich nadawców publicznych zwiększyły się o 126,4 %

z tego:

  1. Telewizja Polska S.A. w Warszawie o 127,9%
  2. Jednostki publicznej radiofonii, razem o 107,1%

z tego:

Należy odnotować, iż w Telewizji Polskiej S.A. w omawianym okresie miały miejsce następujące zmiany wartości nominalnych przychodów z reklamy:

Jednocześnie w Polskim Radiu S.A. w Warszawie zaobserwowano zmniejszające się tempo przyrostu wartości nominalnych przychodów z reklamy, aż do pojawienia się spadku tych przychodów w 1998 roku w porównaniu do 1997 roku. W 1999 roku odnotowano wzrost wartości nominalnych przychodów z reklamy w porównaniu do 1998 roku. W 2000 roku wystąpił ponowny spadek przychodów z reklamy w porównaniu do roku poprzedniego. Szczegóły przedstawia poniższe zestawienie:

W analizowanym okresie w zakresie regionalnej radiofonii publicznej należy odnotować:

W latach 1994 - 2000 udział procentowy przychodów z reklamy w skorygowanych przychodach ogółem (zamiast przychodów finansowych uwzględniono wynik na działalności finansowej) przedstawiał się następująco:

1994 rok

1995 rok

1996 rok

1997 rok

1998 rok

1999 rok

2000 rok

  1. Telewizja Polska S.A.
    w Warszawie

51,5%

56,5%

59,8%

56,6%

58,0%

63,7%

58,9%

  • Radiofonia publiczna ogółem
  • 12,3%

    13,9%

    14,6%

    16,2%

    16,2%

    17,2%

    14,7%

    z tego:

                 

    a) Polskie Radio S.A.
    w Warszawie

    11,2%

    14,0%

    15,2%

    15,2%

    13,9%

    14,3%

    13,3%

    b) Spółki regionalnej
    radiofonii publicznej,

    13,5%

    13,8%

    13,9%

    17,4%

    18,7%

    20,6%

    16,3%

    Jak wynika z powyższych informacji w okresie analizowanych 7-u lat odnotowano następujące zjawiska u nadawców publicznych:

    Jeśli uwzględni się odpowiednio wskaźnik średniorocznego wzrostu cen towarów i usług konsumpcyjnych w latach 1995-1999 (1995 r. - 27,8%, 1996 r. - 19,9%, 1997 r. - 14,9%, 1998 r. - 11,8%, 1999 r. - 7,3%, 2000 r. - 10,1%), to poziom realnej wartości przychodów z reklamy w analizowanym okresie ulegał wahaniom, co prezentuje poniższe zestawienie:

    w tys.zł

     

    1994 rok

    1995 rok

    1996 rok

    1997 rok

    1998 rok

    1999 rok

    2000 rok

    Dynamika
    zmian
    w %

    TREŚĆ

    wykonanie porówn. 1)

    wykonanie porówn 2)

    wykonanie porówn 3)

    wykonanie porówn 4)

    Wykonanie porówn 5)

    wykonanie porówn 6)

    wykonanie faktyczne

    2000/1994

    1.

    2.

    3.

    4.

    5.

    6.

    7.

    8.

    9.

    I. Ogółem
    (II + III)

    1 021 028,1

    990 987,1

    1 086 469,2

    1 028 053,9

    1 037 520,0

    1 109 947,7

    1 000 695,6

    98,0

    II. Telewizja

    Polska S.A.

    953 993,4

    925 227,0

    1 019 441,5

    957 930,6

    967 280,0

    1 133 244,2

    934 978,9

    98,0

    III. Radiofonia

    publiczna

    67 034,7

    65 760,1

    67 027,7

    70 123,3

    70 240,0

    79 661,4

    65 716,7

    82,5

    z tego:

    1) Polskie Radio S.A.

    33 269,6

    37 184,4

    39 666,5

    36 734,5

    32 069,3

    35 367,4

    31 194,5

    88,2

    2) Spółki regionalnej

    radiofonii, razem

    33 765,1

    28 575,6

    27 361,2

    33 388,9

    38 170,7

    44 294,0

    34 522,2

    77,9

    1) faktyczne wykonanie 1994 roku x 1,278 x 1,199 x 1,149 x 1,118 x 1, 073 x 1,101

    2) faktyczne wykonanie 1995 roku x 1,199 x 1,149 x 1,118 x 1,073 x 1,101

    3) faktyczne wykonanie 1996 roku x 1,149 x 1,118 x 1,073 x 1,101

    4) faktyczne wykonanie 1997 roku x 1,118 x 1,073 x 1,101

    5) faktyczne wykonanie 1998 roku x 1,073 x 1,101

    6) faktyczne wykonanie 1999 roku x 1,101

    Realny przyrost przychodów z reklamy w Telewizji Polskiej S.A. w podziale na Zakład Główny i Oddziały terenowe przedstawia się następująco:

    w tys. zł

     

    1994 rok

    1995 rok

    1996 rok

    1997 rok

    1998 rok

    1999 rok

    2000 rok

    Dynamika
    zmian
    w %

     

    wykonanie porówn. 1)

    wykonanie porówn 2)

    wykonanie porówn 3)

    wykonanie porówn 4)

    wykonanie porówn 5)

    wykonanie porówn 6/

    wykonanie faktyczne

    2000/1994

    1.

    2.

    3.

    4.

    5.

    6.

    7.

    8.

    9.

    OGÓŁEM
    TVP S.A.

    953 993,4

    925 227,0

    1 019 441,5

    957 930,6

    967 280,0

    1 029 286,3

    934 978,9

    98,0

    z tego:

    Zakład Główny

    904 669,5

    875 947,8

    982 301,8

    931 985,5

    932 778,6

    1 091 752,9

    902 920,5

    99,8

    Oddziały terenowe

    49 324,0

    49 279,3

    37 139,7

    25 945,2

    34 501,4

    41 491,3

    32 058,4

    65,0

    1) faktyczne wykonanie 1994 roku x 1,278 x 1,199 x 1,149 x 1,118 x 1, 073 x 1,101

    2) faktyczne wykonanie 1995 roku x 1,199 x 1,149 x 1,118 x 1,073 x 1,101

    3) faktyczne wykonanie 1996 roku x 1,149 x 1,118 x 1,073 x 1,101

    4) faktyczne wykonanie 1997 roku x 1,118 x 1,073 x 1,101

    5) faktyczne wykonanie 1998 roku x 1,073 x 1,101

    6) faktyczne wykonanie 1999 roku x 1,101

    3. Podstawowe wskaźniki finansowo-ekonomiczne w latach 1994 - 2000

    W omawianym okresie dla 18 spółek radiofonii publicznej najważniejszym elementem przychodów były wpływy abonamentowe (ponad 70%), natomiast dla Telewizji Polskiej S.A. w Warszawie wpływy abonamentowe były elementem przychodów (około 30%), tj. uzupełniającym przychody ze sprzedaży czasu reklamowego.

    Udział środków uzyskanych przez spółki radiofonii i telewizji publicznej z rachunku bankowego KRRiT (wpływy abonamentowe + wpływy pozaabonamentowe) w skorygowanych przychodach bieżących ogółem (uwzględniono wynik na działalności finansowej a nie przychody finansowe) w latach 1994 -2000 przedstawiał się następująco:

    1994 rok

    1995 rok

    1996 rok

    1997 rok

    1998 rok

    1999 rok

    2000 rok

    1. Telewizja Polska S.A.
    w Warszawie

    36,2%

    34,9%

    33,8%

    34,0%

    32,0%

    29,2%

    29,9%

    2. Radiofonia publiczna
    ogółem

    56,7%

    75,4%

    75,1%

    74,3%

    72,2%

    71,3%

    73,2%

    z tego:

                 

    a) Polskie Radio S.A.
    w Warszawie

    58,7%

    76,1%

    74,7%

    75,9%

    73,3%

    72,7%

    73,5%

    b) Spółki regionalnej
    ra
    diofonii publicznej,

    54,2%

    74,6%

    75,6%

    72,3%

    71,0%

    69,6%

    72,9%

    Radiofonia publiczna

    W 2000 roku najpoważniejszym składnikiem skorygowanych przychodów ogółem 18 spółek radiofonii publicznej były wpływy abonamentowe przekazywane z rachunku bankowego KRRiT, stanowiące 74,0%, z tego: Polskie Radio S.A. w Warszawie - 73,5%, natomiast spółki regionalnej radiofonii publicznej razem - 74,5%. W poszczególnych spółkach regionalnych udział wpływów abonamentowych w skorygowanych przychodach ogółem wahał się w granicach 53,0% (Katowice) - 89,8% (Koszalin).

    Przychody z reklamy miały charakter uzupełniający do wpływów abonamentowych stanowiąc średnio w 2000 roku 14,7% dla całej radiofonii publicznej, z tego: Polskie Radio S.A. - 13,3%, spółki regionalnej radiofonii publicznej, razem - 16,3%.

    W poszczególnych spółkach regionalnych udział przychodów z reklamy w przychodach ogółem wahał się w granicach 6,3% (Wrocław) - 34,0% (Poznań).

    Wpływy abonamentowe i przychody z reklamy łącznie stanowiły aż 88,7% przychodów ogółem, z tego: Polskie Radio S.A. w Warszawie - 86,8%, a spółki regionalne, razem - 90,8%.

    Pozostałe przychody spółek radiofonii publicznej to między innymi osiągnięty wynik na działalności finansowej, przychody ze sprzedaży programów oraz ze sprzedaży usług produkcyjno-technicznych.

    W ciągu siedmiu lat funkcjonowania 18 spółek akcyjnych radiofonii publicznej, struktura procentowa udziału poszczególnych przychodów, w skorygowanych przychodach ogółem tych spółek zmieniała się następująco:

    1994 rok 1995 rok 1996 rok 1997 rok 1998 rok 1999 rok 2000 rok

    1. RADIOFONIA PUBLICZNA, razem

    1. wpływy abonamentowe 56,7% 75,4% 75,1% 74,3% 72,2% 71,3% 74,0%
    2. przychody z reklamy 12,3% 13,9% 14,6% 16,2% 16,2% 17,2% 14,7%
    3. wynik na działalności finansowej 0,6% 4,2% 3,0% 1,1% 1,7% 1,5% 1,4%
    4. pozostałe przychody 30,4% 6,5% 7,3% 8,4% 9,9% 10,0% 9,9%
    1. POLSKIE RADIO S.A. w Warszawie

    1. wpływy abonamentowe 58,7% 76,1% 74,7% 75,9% 73,3% 72,4% 73,5%
    2. przychody z reklamy 11,2% 14,0% 15,2% 15,2% 13,9% 14,2% 13,3%
    3. wynik na działalności finansowej - 0,3% 3,7% 1,9% - 1,2% - 1,1% -0,1% -0,8%
    4. pozostałe przychody 30,4% 6,2% 8,2% 10,1% 13,9% 13,4% 14,0%
    1. SPÓŁKI REGIONALNE RADIOFONII PUBLICZNEJ, razem

    1. wpływy abonamentowe 54,2% 74,6% 75,6% 72,3% 71,0% 70,0% 74,5%
    2. przychody z reklamy 13,5% 13,8% 13,9% 17,4% 18,7% 20,6% 16,3%
    3. wynik na działalności finansowej 1,7% 5,0% 4,4% 3,9% 4,8% 3,4% 3,8%
    4. pozostałe przychody 30,6% 6,6% 6,1% 6,4% 5,5% 6,1% 5,3%

    Natomiast dynamika zmian kosztów rodzajowych ogółem radiofonii publicznej w analizowanym okresie, jako wartości nominalnych, przedstawiała się następująco (w %):

    1995 1996 1997 1998 1999 2000 2000

    1994 1995 1996 1997 1998 1999 1994

    Jak wynika z powyższego, w latach 1994 - 2000 całej radiofonii publicznej koszty rodzajowe ogółem nominalnie wzrosły o 129,3%, podczas gdy skorygowane przychody ogółem o 72,8%. Koszty rodzajowe Polskiego Radia S.A. wzrosły szybciej (o 115,1%), niż przychody ogółem (o 67,2%). Również koszty rodzajowe spółek regionalnych wzrosły znacznie szybciej (o 147,6%) w porównaniu do tempa wzrostu skorygowanych przychodów ogółem (o 79,4%).

    Natomiast po uwzględnieniu wpływu wskaźnika średniorocznego wzrostu cen towarów i usług konsumpcyjnych (w 1995 roku - 27,8%, w 1996 roku - 19,9%, w 1997 roku - 14,9%, w 1998 roku - 11,8%, w 1999 roku - 7,3%, w 2000 roku - 10,1%), realna wartość przychodów i kosztów rodzajowych radiofonii publicznej zmieniała się następująco (w procentach):

    1995 1996 1997 1998 1999 2000 2000

    1994 1995 1996 1997 1998 1999 1994

    1) skorygowane przychody - ogółem

    2) koszty rodzajowe - ogółem

    W okresie 1994 - 2000 realna wartość przychodów ogółem całej radiofonii spadła o 22,8%, podczas gdy kosztów rodzajowych zmalała o 1,4%.

    Należy zauważyć, że w 2000 roku, w porównaniu do 1999 roku, wystąpiło niekorzystne zjawisko wyższego tempa zmian realnych kosztów rodzajowych w odniesieniu do tempa zmian skorygowanych realnych przychodów ogółem, co przedstawia się, jak niżej:

    spadek realnych przychodów ogółem o 3,8% przy spadku realnych kosztów rodzajowych ogółem o 3,0%

    spadek realnych przychodów ogółem o 5,9% przy spadku realnych kosztów rodzajowych ogółem o 5,1%

    spadek realnych przychodów ogółem o 1,3% przy spadku realnych kosztów rodzajowych o 0,5%

    W 2000 roku, na podstawie materiałów przedbilansowych, odnotowano następujące zmiany w zakresie podstawowych wskaźników finansowo-ekonomicznych spółek radiofonii publicznej w porównaniu do 1999 roku:

    1. Zatrudnienie przeciętne

    TREŚĆ

    1999 rok

    2000 rok

    %

     

    etaty

    struktura % udziału

    etaty

    struktura % udziału

    kol.4:2

    1.

    2.

    3.

    4.

    5.

    6.

    1. Polskie Radio S.A. w Warszawie

    1.622,99

    47,2

    1.630,83

    47,4

    100,48

    2. Spółki regionalnej radiofonii publicznej

    1.813,80

    52,8

    1.808,06

    52,6

    99,7

    RAZEM

    3.436,79

    100,0

    3.438,89

    100,0

    100,0

    2. Stan zatrudnienia na 31 grudnia

    TREŚĆ

    1999 rok

    2000 rok

    %

     

    etaty

    struktura % udziału

    etaty

    struktura % udziału

    kol.4:2

    1.

    2.

    3.

    4.

    5.

    6.

    1. Polskie Radio S.A. w Warszawie

    1.610,22

    47,0

    1.648,41

    47,4

    102,4

    2. Spółki regionalnej radiofonii publicznej

    1.817,14

    53,0

    1.831,67

    52,6

    100,8

    RAZEM

    3.427,36

    100,0

    3.480,08

    100,0

    101,5

    3. Średniomiesięczne wynagrodzenie (w złotych na 1 pracownika etatowego)

    TREŚĆ

    1999 rok

    2000 rok

    %

    kol.4:3

    1.

    2.

    3.

    4.

    1. Polskie Radio S.A. w Warszawie

    3.092,0

    3.301,8

    106,8

    2. Spółki regionalnej radiofonii publicznej

    2.977,0

    3.201,8

    107,5

    RAZEM

    2.609,7

    3.251,8

    124,6

    4. Ogólny poziom przychodów (w mln zł)

    TREŚĆ

    1999 rok

    2000 rok

    %

     

    kwota

    struktura % udziału

    kwota

    struktura % udziału

    kol.4:2

    1.

    2.

    3.

    4.

    5.

    6.

    1. Polskie Radio S.A. w Warszawie

    226,5

    53,7

    234,7

    52,6

    103,6

    2. Spółki regionalnej radiofonii publicznej

    195,0

    46,3

    211,9

    47,4

    108,7

    RAZEM

    421,5

    100,0

    446,6

    100,0

    106,0

    5. Ogólny poziom kosztów rodzajowych (w mln zł)

    TREŚĆ

    1999 rok

    2000 rok

    %

     

    kwota

    struktura % udziału

    kwota

    struktura % udziału

    kol.4:2

    1.

    2.

    3.

    4.

    5.

    6.

    1. Polskie Radio S.A. w Warszawie

    210,4

    54,1

    219,7

    52,9

    104,5

    2. Spółki regionalnej radiofonii publicznej

    178,5

    45,9

    195,6

    47,1

    109,5

    RAZEM

    388,8

    100,0

    415,3

    100,0

    106,8

    6. Struktura kosztów rodzajowych

    w %

    1999 rok

    1999 rok

    2000 rok

    1. Wynagrodzenia

    33,2

    35,3

    2. Świadczenia na rzecz pracowników

    6,0

    6,5

    3. Razem wynagrodzenia

    ze świadczeniami na rzecz pracowników

    39,2

    41,8

    4. Amortyzacja

    6,4

    7,4

    5. Usługi obce:

    32,6

    27,5

    w tym:

    - emisja

    - dosył sygnału

    - opłata za częstotliwość

    - przekaz satelitarny

    19,5

    2,4

    1,0

    1,0

    13,8

    1,5

    0,3

    1,1

    6. Zużycie materiałów i energii

    3,3

    3,8

    7. Podatki i opłaty

    6,3

    6,2

    8. Pozostałe koszty

    12,2

    13,3

    w tym:

    - prawa autorskie i odtwórcze

    6,0

    6,0

    W Polskim Radiu S.A. w Warszawie wypłacone w 2000 roku diety dla przewodniczącego i członków rad programowych wyniosły 32,3 tys.zł, tj. o 13,3 % więcej w porównaniu do 1999 roku (28,5 tys.zł).

    w %

    TREŚĆ

    1999 rok

    2000 rok

    1. Wynagrodzenia

    41,1

    40,3

    2. Świadczenia na rzecz pracowników

    7,9

    8,1

    3. Razem wynagrodzenia

    ze świadczeniami na rzecz pracowników

    49,0

    48,4

    4. Amortyzacja

    7,7

    8,6

    5. Usługi obce:

    24,3

    22,1

    w tym:

    - emisja

    - dosył sygnału

    - opłata za częstotliwość

    9,0

    1,4

    0,7

    6,6

    1,3

    0,3

    6. Zużycie materiałów i energii

    4,4

    4,6

    7. Podatki i opłaty

    6,2

    6,6

    8. Pozostałe koszty

    8,4

    9,9

    w tym:

    - prawa autorskie i odtwórcze

    4,6

    5,0

    We wszystkich 17 spółkach regionalnej radiofonii publicznej w 2000 roku wypłacono diety dla rad programowych w łącznej kwocie 351,6 tys.zł, tj. o 96,7 % więcej w porównaniu do 1999 roku (178,6 tys.zł).

    7. Zobowiązania krótkoterminowe wg stanu na 31 grudnia

    w mln zł

    TREŚĆ

    1999 rok

    2000 rok

    %

     

    kwota

    struktura % udziału

    kwota

    struktura % udziału

    Kol.4:2

    1.

    2.

    3.

    4.

    5.

    6.

    1. Polskie Radio S.A. w Warszawie

    34,0 *)

    68,1

    13,2

    43,3

    38,7

    2. Spółki regionalnej radiofonii publicznej

    15,9

    31,9

    17,3

    56,7

    108,6

    RAZEM

    49,9

    100,0

    30,5

    100,0

    61,0

    *) w tym: 8,9 mln zł z tytułu budowy i wyposażenia RCN w Solcu Kujawskim, które zostały zlikwidowane w momencie uregulowania płatności w związku z przekazaniem w styczniu 2000 r. kwoty 9,0 mln zł na ten cel, tj. wg. uchwały kierunkowej KRRiT

    8. Majątek obrotowy wg stanu na 31 grudnia

    w mln zł

    TREŚĆ

    1999 rok

    2000 rok

    %

     

    kwota

    struktura % udziału

    kwota

    struktura % udziału

    Kol.4:2

    1.

    2.

    3.

    4.

    5.

    6.

    1. Polskie Radio S.A. w Warszawie

    13,8

    18,8

    20,5

    25,1

    148,9

    2. Spółki regionalnej radiofonii publicznej

    59,6

    81,2

    61,3

    74,9

    102,8

    RAZEM

    73,4

    100,0

    81,8

    100,0

    111,4

    9. Majątek trwały netto wg stanu na 31 grudnia

    w mln zł

    TREŚĆ

    1999 rok

    2000 rok

    %

     

    kwota

    struktura % udziału

    kwota

    struktura % udziału

    kol.4:2

    1.

    2.

    3.

    4.

    5.

    6.

    1. Polskie Radio S.A. w Warszawie

    161,4

    54,3

    159,9

    53,2

    99,1

    2. Spółki regionalnej radiofonii publicznej

    135,7

    45,7

    141,0

    46,8

    103,9

    RAZEM

    297,1

    100,0

    300,9

    100,0

    101,3

    10. Wynik netto wg stanu na 31 grudnia

    w mln zł

    TREŚĆ

    1999 rok

    2000 rok

    %

     

    kwota

    struktura % udziału

    kwota

    struktura % udziału

    kol.4:2

    1.

    2.

    3.

    4.

    5.

    6.

    1. Polskie Radio S.A. w Warszawie

    8,8

    47,1

    5,9

    40,6

    66,3

    2. Spółki regionalnej radiofonii publicznej

    10,0

    52,9

    8,6

    59,4

    86,3

    RAZEM

    18,8

    100,0

    14,4

    100,0

    76,9

    Telewizja publiczna

    Według danych przedbilansowych w 2000 roku najpoważniejszym składnikiem skorygowanych przychodów ogółem (zamiast przychodów finansowych uwzględniono wynik na działalności finansowej) Telewizji Polskiej S.A. były wpływy z reklamy (łącznie ze sponsoringiem) w wysokości 988,4 mln. zł, co stanowi 62,3% skorygowanych przychodów ogółem (wpływy z reklamy 58,9%, wpływy ze sponsoringu 3,4 %).

    Wpływy abonamentowe stanowiły 29,9 % tych przychodów spółki.

    Przychody z reklamy (łącznie ze sponsoringiem) i wpływy abonamentowe stanowiły łącznie 96,3 % skorygowanych przychodów ogółem Telewizji Polskiej S.A.

    W latach 1994-2000, to jest w okresie siedmiu lat funkcjonowania Telewizji jako spółki prawa handlowego, struktura procentowa udziału poszczególnych pozycji przychodów w skorygowanych przychodach ogółem, zmieniała się następująco:

    1994 rok

    1995 rok

    1996 rok

    1997 rok

    1998 rok

    1999 rok

    2000 rok

    • przychody z

    reklamy

    51,5

    56,5

    59,8

    56,5

    58,0

    63,7

    58,9

    • sponsoring

    1,8

    1,6

    0,7

    1,8

    2,6

    3,3

    3,4

    • wpływy

    abonamentowe

    36,2

    34,9

    33,8

    34,0

    32,0

    29,2

    29,9

    • wynik na działalności

    finansowej

    4,3

    2,4

    2,4

    1,1

    0,9

    1,1

    0,9

    • pozostałe

    przychody

    6,2

    4,6

    3,2

    6,6

    6,5

    2,7

    6,9

    Jeśli uwzględni się wskaźniki średniorocznego wzrostu cen towarów i usług konsumpcyjnych (w 1995 roku - 27,8%, w 1996 roku - 19,9%, w 1997 roku - 14,9%, w 1998 roku - 11,8%, w 1999 roku - 7,3%, w 2000 roku - 10,1%), to realna wartość przychodów i kosztów rodzajowych Telewizji Polskiej S.A. w latach 1994-2000 zmieniała się następująco:

    1995

    1994

    1996

    1995

    1997

    1996

    1998

    1997

    1999

    1998

    2000

    1999

    2000

    1994

    1. skorygowane przychody ogółem

    88,5%

    104,1%

    99,2%

    98,5%

    106,6%

    89,2%

    85,6%

    • przychody z

    reklamy

    97,0%

    110,2%

    94,0%

    101,0%

    117,2%

    82,5%

    98,0%

    • sponsoring

    79,6%

    48,2%

    237,8%

    146,6%

    131,8%

    92,1%

    162,1%

    • wpływy

    abonamentowe

    85,3%

    100,8%

    99,7%

    92,7%

    97,2%

    91,5%

    70,7%

    • wynik na działalności

    finansowej

    50,0%

    104,7%

    45,9%

    76,5%

    133,6%

    70,3%

    17,3%

    • pozostałe

    przychody

    65,0%

    73,0%

    200,1%

    98,6%

    44,8%

    225,7%

    94,8%

                   
    1. koszty rodzajowe ogółem

    98,6%

    102,1%

    105,0%

    99,5%

    105,4%

    99,2%

    110,0%

    W okresie 1994-2000 realna wartość skorygowanych przychodów ogółem spadła o 14,4%, natomiast kosztów rodzajowych ogółem wzrosła o 10,0 %.

    Realna wartość przychodów z reklamy zmniejszyła się w tym okresie o 2,0%, a wpływów abonamentowych o 29,3 %.

    W 2000 roku w porównaniu do 1999 roku, realna wartość skorygowanych przychodów ogółem spadła o 10,8 %, a kosztów rodzajowych ogółem o 0,8 %.

    Realna wartość przychodów z reklamy w latach 1999-2000 obniżyła się o 17,5%, natomiast przychodów z wpływów abonamentowych o 8,5 %.

    W 2000 roku odnotowano następujące zmiany w zakresie podstawowych wskaźników finansowo-ekonomicznych w Telewizji Polskiej S.A. w porównaniu do 1999 roku (na podstawie materiałów przedbilansowych):

    1. Średnie zatrudnienie:

    TREŚĆ

    1999 rok

    2000 rok

    %

     

    etaty

    struktura
    % udziału

    etaty

    struktura
    % udziału

    kol. 4 : 2

    1

    2

    3

    4

    5

    6

    Zakład Główny

    4 160,1

    61,7

    4 140,5

    63,0

    99,5

    Oddziały terenowe

    2 586,0

    38,3

    2430,0

    37,0

    94,0

    RAZEM

    6 746,1

    100,00

    6 570,5

    100,00

    97,4

    2. Stan zatrudnienia na 31 grudnia :

    TREŚĆ

    1999 rok

    2000 rok

    %

     

    etaty

    struktura
    % udziału

    etaty

    struktura
    % udziału

    kol. 4 : 2

    1

    2

    3

    4

    5

    6

    Zakład Główny

    4 186,3

    62,2

    4 125,8

    63,7

    98,6

    Oddziały terenowe

    2 539,4

    37,8

    2 346,1

    36,3

    92,4

    RAZEM

    6 725,7

    100,0

    6 471,9

    100,0

    96,2

    3. Średniomiesięczne wynagrodzenie (w złotych na 1 pracownika etatowego)

    TREŚĆ

    1999 rok

    2000 rok

    %

    Zakład Główny

    4 444,4

    4 717,4

    106,1

    Oddziały terenowe

    3 904,9

    4 172,6

    106,9

    RAZEM

    4 237,6

    4 516,0

    106,6

    4. Poziom przychodów po eliminacji obrotów wewnętrznych (w mln zł)

    TREŚĆ

    1999 rok

    2000 rok

     

    %

     

    kwota

    struktura
    % udziału

    kwota

    struktura
    % udziału

    kol. 4 : 2

    1

    2

    3

    4

    5

    6

    Zakład Główny

    1 378,4

    85,1

    1 390,7

    87,4

    100,9

    Oddziały terenowe

    242,1

    14,9

    200,1

    12,6

    82,6

    RAZEM

    1 620,5

    100,00

    1 590,8

    100,00

    98,2

    5. Poziom kosztów ogółem po eliminacji obrotów wewnętrznych (w mln zł)

    TREŚĆ

    1999 rok

    2000 rok

    %

     

    kwota

    struktura
    % udziału

    kwota

    struktura
    % udziału

    kol. 4 : 2

    1

    2

    3

    4

    5

    6

    Zakład Główny

    1 042,0

    74,3

    1 156,4

    75,8

    111,0

    Oddziały terenowe

    359,5

    25,7

    369,7

    24,2

    102,9

    RAZEM

    1 401,5

    100,00

    1 526,1

    100,00

    108,9

    6. Struktura kosztów rodzajowych dla całej Spółki TVP po eliminacji obrotów wewnętrznych (w procentach)

    TREŚĆ

    1999 rok

    2000 rok

    1. Wynagrodzenie

    28,6

    27,7

    2. Świadczenia na rzecz pracowników

    5,0

    4,9

    3. Razem wynagrodzenie ze świadczeniami

    33,6

    32,6

    4. Amortyzacja

    12,0

    14,6

    5. Usługi obce

    20,1

    19,3

    w tym

       

    - emisja,częstotliwość, poł. kablowe

    9,0

    9,1

    - wydatki na usługi OBOP-u

    0,3

    0,1

    6. Zużycie materiałów i energii

    15,6

    17,8

    7. Podatki i opłaty

    1,5

    1,6

    8. Pozostałe koszty

    17,1

    14,1

    w tym m.in.:

    ZAIKS-małe i wielkie prawa, inne tantiemy

    4,6

    3,9

    Koszty związane z działalnością Rad Programowych w 2000 roku uległy zmniejszeniu w Zakładzie Głównym o blisko 6,0% w porównaniu do 1999 roku, w tym diety odpowiednio o ok. 41,5 % .

    Natomiast w oddziałach terenowych TVP S.A. koszty związane z działalnością Rad Programowych w 2000 roku wzrosły blisko 6-krotnie w porównaniu do 1999 roku, w tym diety ok. 5,7-krotnie.

    w tys. zł

    TREŚĆ

    1999 rok

    2000 rok

    %

    Zakład Główny

    w tym diety

    131,4

    42,8

    126,0

    25,1

    95,9

    58,6

    Oddziały terenowe

    w tym diety

    43,5

    42,6

    256,6

    241,2

    589,9

    566,2

    RAZEM

    w tym diety

    174,9

    85,4

    382,6

    266,3

    218,8

    311,8

    Koszty związane z działalnością promocyjną Telewizji wyniosły w 2000 roku
    19 795,7 tys. zł i wzrosły w porównaniu do 1999 roku o 64,3 % (12 047,7 tys. zł).

    7. Zobowiązania krótkoterminowe (wg. cen bieżących - nominalnych) wg. stanu na 31 grudnia 2000 r. wyniosły 218,4 mln zł i były większe o 28,5% w porównaniu do 1999 roku (170,0 mln zł)

    8. Majątek trwały netto (w mln zł)

    wg stanu na 31 grudnia

    TREŚĆ

    1999 rok

    2000 rok

    %

     

    Kwota

    struktura
    % udziału

    kwota

    struktura
    % udziału

    kol. 4 : 2

    1

    2

    3

    4

    5

    6

    Zakład Główny

    5010,0

    64,3

    694,9

    71,6

    136,3

    Oddziały terenowe

    283,0

    35,7

    275,4

    28,4

    97,3

    RAZEM

    793,0

    100,00

    970,3

    100,00

    122,,4

    9. Majątek obrotowy (w mln zł)

    wg stanu na 31 grudnia

    TREŚĆ

    1999 rok

    2000 rok

    %

     

    Kwota

    struktura
    % udziału

    kwota

    struktura
    % udziału

    kol. 4 : 2

    1

    2

    3

    4

    5

    6

    Zakład Główny

    477,8

    92,4

    377,4

    93,5

    79,0

    Oddziały terenowe

    39,4

    7,6

    26,0

    6,5

    66,1

    RAZEM

    517,2

    100,00

    403,4

    100,00

    78,0

    10. Struktura majątku Telewizji Polskiej S.A. (mln. zł)

    wg stanu na 31 grudnia

    TREŚĆ

    1999 rok

    2000 rok

    %

     

    kwota

    struktura
    % udziału

    kwota

    struktura
    % udziału

    kol. 4 : 2

    1

    2

    3

    4

    5

    6

    1. Majątek trwały

    792,9

    60,5

    970,3

    70,6

    122,4

    2. Majątek obrotowy

    517,2

    39,5

    403,4

    29,4

    78,0

    ŁĄCZNY MAJĄTEK

    1 310,1

    100,0

    1 373,7

    100,0

    104,8

    11. Wynik netto wg stanu na 31 grudnia (w mln zł)

    TREŚĆ

    1999 rok

    2000 rok

    %

    Zakład Główny

    160,3

    65,8

    41,1

    Oddziały terenowe

    - 27,7

    (strata)

    - 14,5

    (strata)

    52,4

    RAZEM

    132,6

    51,3

    38,7

    4. Reforma w TVP S.A.

    Z dniem 1 stycznia 2000 roku w Telewizji Polskiej S.A. rozpoczęto wdrażanie reformy, którą objęte zostały wszystkie jednostki organizacyjne Spółki, w tym także oddziały terenowe. Podstawowe założenie reformy TVP S.A. to zapewnienie zdolności realizowania przez Telewizję Polską zadań nadawcy publicznego, a w perspektywie wieloletniej - ochrona pozycji wiodącego nadawcy i producenta na krajowym rynku telewizyjnym.

    Przyjęte w ramach reformy rozwiązania oznaczały przekształcenie Spółki w jednostkę działającą na zasadach zbliżonych do rynkowych. Do głównych założeń organizacyjnych reformy należało wyodrębnienie jednostek powiązanych gospodarczo, technicznie i finansowo oraz decentralizacja zarządzania, to jest przeniesienie w kierunku dyrekcji poszczególnych jednostek wewnętrznych odpowiedzialności za ekonomiczne wyniki działania. Dzięki decentralizacji zarządzania i podporządkowania działalności jednostek organizacyjnych TVP S.A. zasadom rachunku ekonomicznego powinna nastąpić racjonalizacja i optymalizacji kosztów działalności z wykorzystaniem nowych źródeł ich finansowania, w tym z przychodów zewnętrznych.

    Poprawę efektywności działania Zarząd TVP S.A. chce realizować poprzez:

    1. strukturalne rozdzielenie funkcji nadawcy dysponującego czasem antenowym i środkami finansowymi od funkcji producenta audycji telewizyjnych, to jest:

    1. wykorzystanie wewnętrznego rynku producenckiego, konkurencji ofert programowo-kosztowych, a tym samym swobody wyboru miejsca produkcji, co gwarantuje odpowiednią jakość i cenę produkowanej audycji,
    2. wyodrębnienie w ramach Spółki jednostek samofinansujących się, których koszty funkcjonowania muszą być pokryte z zewnętrznych i wewnętrznych przychodów z tytułu świadczonych usług.
    3. Do jednostek samofinansujących się zaliczono wszystkie agencje, większość jednostek usługowych oraz jednostki handlowe. Podstawowym źródłem finansowania działalności tych jednostek stały się od 1 stycznia 2000 roku środki ze sprzedaży wewnętrznej, przy czym w rozliczeniach wewnętrznych nie dolicza się narzutu kosztów ogólnozakładowych, a jedynie koszty funkcjonowania danej jednostki oraz zysk,

    4. komercyjną współpracę z kontrahentami zewnętrznymi, między innymi poprzez świadczenie nadawcom i producentom różnorodnych usług technicznych i produkcyjnych. Dla odbiorców zewnętrznych ceny zaczęto kalkulować wg zasad rynkowych.
    5. wprowadzenie zasady wieloletniego planowania na podstawie długookresowych zamierzeń programowych oraz powszechnej zasady prowadzenia rachunku ekonomicznego.

    Planowane przez Zarząd TVP S.A. na 2000 rok koszty związane bezpośrednio z wprowadzaniem reformy od 1 stycznia 2000 roku wyniosły szacunkowo około 18,0 mln zł. Wykonanie tych kosztów w 2000 roku zamknęło się kwotą około 12 mln zł i było mniejsze o 33,3% w porównaniu do założeń.

    Plan i wykonanie kosztów związanych z reformą w TVP S.A. w 2000 roku przedstawia poniższe zestawienia:

    w mln zł

    TREŚĆ

    Plan

    Wykonanie

    Dynamika zmian

    kol. 3 : 2

    1

    2

    3

    4

    wdrażanie nowego, zintegrowanego systemu zarządzania SAP R/3

    4,9

    3,1

    63,3%

    Konieczne szkolenia pracownicze i działania informacyjno-wyjaśniające

    2,5

    2,0

    80,0%

    Przemieszczenia lokalowe i częściowa adaptacja niektórych pomieszczeń (koszty administracyjne)

    1,0

    1,0

    100,0%

    Wynagrodzenia łącznie ze składkami ZUS (koszty utworzenia 6 nowych jednostek minus koszty likwidacji dotychczasowych 3 samodzielnych jednostek)

    1,0

    1,0

    100,0%

    Wprowadzenie nowego regulaminu wynagradzania

    4,6

    4,6

    100,0%

    Utworzenie nowych jednostek organizacyjnych

    4,0

    brak informacji

    x

    Modyfikacja istniejącego systemu informatycznego FKX

    0,0

    0,3

    x

    RAZEM

    18,0

    12,0

    66,7%

    Jednocześnie Zarząd Spółki uważa, iż pełne skutki ekonomiczno-finansowe wdrażanej reformy będzie można ocenić na podstawie dynamiki przychodów, kosztów, wyniku finansowego i wskaźników finansowych osiągniętych w skali całej Spółki oraz na podstawie udziału TVP S.A. w rynku mediów po zakończeniu dwuletniego okresu przejściowego związanego z procesem wdrażania zmian systemowych. Aby ocena ta była kompleksowa, obiektywna i miarodajna - Zarząd TVP chce dokonać jej w roku 2002.

    Wdrażana w TVP S.A. reforma uwzględniła konieczność zmian w oddziałach terenowych Spółki i programie regionalnym, których działalność jest istotnym elementem misji realizowanej przez telewizję publiczną.

    Zdaniem Zarządu Spółki dotychczasowe rozwiązania organizacyjno-finansowo-ekonomiczne, stosowane w oddziałach terenowych, były przestarzałe ponieważ następował między innymi:

    W pierwszym etapie wdrażania reformy w dwunastu oddziałach terenowych wydzielono:

    Rozpoczęta realizacja programów restrukturyzacji oddziałów terenowych TVP S.A. uwzględniała m. in. następujące założenia:

    Jednocześnie dotychczasowe Biuro Oddziałów Terenowych w Zakładzie Głównym Spółki przekształcono w Biuro Programów Regionalnych, tj. jednostkę o charakterze programowym, o podobnej do dyrekcji anten ogólnokrajowych strukturze i zadaniach.

    Ponadto Zarząd TVP S.A. założył, że zatrudnienie średnioroczne w 2000 roku w oddziałach wyniesie 2 400 etatów, tj. o 186 etatów mniej w porównaniu do 1999 roku. Zatrudnienie średnioroczne w 2000 roku w oddziałach terenowych razem ukształtowało się na poziomie 2 430 etatów, zmniejszając się o 156 etatów w porównaniu do średniorocznego zatrudnienia w 1999 roku. Przyjęte zadania zrealizowano więc w blisko 84%.

    Natomiast zatrudnienie średnioroczne w Zakładzie Głównym Spółki w Warszawie wyniosło w 2000 roku 4 140 etatów obniżając się o ok. 20 etatów w porównaniu do 1999 roku.

    W planie na 2000 roku Zarząd Spółki przyjął, iż łączna strata na całokształcie działalności 12 oddziałów terenowych wyniesie prawie 6,7 mln zł obniżając się o blisko 70% w porównaniu do jej poziomu w 1999 roku (ok. 22 mln zł).

    Z informacji przedbilansowych Spółki wynika, że wielkość straty netto oddziałów terenowych w 2000 roku wyniosła 14,5 mln zł i uległa zmniejszeniu o 7,5 mln zł, to jest o ponad 66% w porównaniu do 1999 roku. Przyjęte do realizacji zadania w zakresie poprawy wyniku netto zostało zrealizowane w blisko 50%.

    Krajowa Rada Radiofonii i Telewizji działając na podstawie ustawy o radiofonii
    i telewizji określa corocznie minimalny udział terenowych oddziałów Spółki "Telewizja Polska" w planowanych wpływach abonamentowych ustalonych dla TVP S.A. przeznaczonych na finansowanie programów regionalnych i w rozłącznej sieci "Dwójki" oraz minimalną kwotę wpływów z opłat abonamentowych przeznaczoną na finansowanie programów tworzonych przez oddziały terenowe TVP S.A. n
    a antenach ogólnokrajowych.

    29 czerwca 2000 roku uchwałą Nr 369/2000 Krajowa Rada określiła kwotę prognozowanych wpływów abonamentowych na 2001 rok dla Telewizji Polskiej S.A. na poziomie 559,2 mln zł., w tym uwzględniono środki dla oddziałów terenowych Spółki w łącznej kwocie 330 mln zł (59,1%), z tego na finansowanie:

    na antenach ogólnokrajowych 80,0 mln zł

    KRRiT widząc konieczność tworzenia i nadawania programu, który mieszkańcom danego regionu dostarczyłby informacji z ich terenu, a nie tylko z miast i okolic, gdzie znajdują się oddziały terenowe - określiła w ww. uchwale minimalną kwotę wpływów abonamentowych przeznaczoną na finansowanie oddziałów terenowych TVP S.A. w 2001 roku na poziomie 250 mln zł (przeszło 28 % więcej niż w prognozie na 2000 roku), zaznaczając jednocześnie, że kwota ta obejmuje środki w wysokości 40 mln zł na finansowanie programów regionalnych w województwie lubuskim, opolskim, świętokrzyskim, warmińsko-mazurskim.

    Na wniosek Zarządu TVP S.A. skierowany 7 grudnia 2000 roku do Przewodniczącego KRRiT, Krajowa Rada 25 stycznia 2001 roku podjęła uchwałę Nr 14/2001 dotyczącą zmiany:

    W dniu 29 sierpnia 2000 roku KRRiT postanowiła, że Zarząd Spółki TVP, na początku każdego roku obrachunkowego, będzie określał sposób wykorzystania wpływów abonamentowych przewidzianych dla Zakładu Głównego w Warszawie.

    Przewodniczący KRRiT poinformował o tym Przewodniczącego Sejmowej Komisji Kultury i Środków Przekazu w opracowaniu dotyczącym wdrażanej od stycznia 2000 roku reformy w Telewizji Polskiej S.A.

    Z opracowania przygotowanego przez KRRiT wynikało miedzy innymi, że zagadnienia ekonomiczno-finansowe dotyczące wdrażanej od 1 stycznia 2000 roku reformy w Telewizji Polskiej S.A. przedstawiane były w materiałach TVP S.A. bardzo ogólnie, co uniemożliwiało pełną analizę poszczególnych zjawisk ekonomicznych związanych z tak ważnym przedsięwzięciem, jakim jest reforma w podmiocie gospodarczym traktowanym jako całość.

    Przewodniczący KRRiT w styczniu 2001 roku poprosił Prezesa Zarządu TVP S.A. o informacje w sprawie sposobu wykorzystania w bieżącym roku wpływów abonamentowych przewidzianych dla Zakładu Głównego Telewizji Polskiej S.A. w Warszawie.

    5. Diety dla rad programowych w publicznej radiofonii i telewizji

    Na podstawie nowelizacji ustawy o radiofonii i telewizji Krajowa Rada od 1995 roku określa wysokość diet dla członków rad programowych publicznej radiofonii i telewizji (art. 28a ust.4).

    W sprawie określenia diet przysługujących członkom rad programowych publicznej radiofonii i telewizji Krajowa Rada przyjęła uchwałę nr 549/2000 z 29 listopada 2000 roku, która weszła w życie z dniem podjęcia, z mocą obowiązującą od 1 grudnia 2000 roku. Zgodnie z uchwałą wysokość diet została określona następująco:

    W latach 1996-2000 spółki radiofonii i telewizji publicznej poniosły koszty z tytułu wypłaty diet dla członków rad programowych w łącznej wysokości 1.519,7 tys.zł, z tego (w tys.zł):

    1996 rok 1997 rok 1998 rok 1999 rok 2000 rok

    6. Prognoza wpływów abonamentowych na lata 2001-2004

    Wpływy abonamentowe i ich podział na 2001 rok

    Opłaty abonamentowe

    W rozporządzeniu Krajowej Rady Radiofonii i Telewizji z 29 czerwca 2000 roku ustalona została wysokość miesięcznych opłat abonamentowych za używanie odbiornika radiofonicznego oraz za używanie odbiornika telewizyjnego lub radiofonicznego i telewizyjnego. Opłaty te obowiązują od 1 stycznia 2001 roku. Podwyższając opłaty abonamentowe KRRiT uwzględniła:

    Aby przeciwdziałać negatywnemu zjawisku wyrejestrowywania odbiorników radiowych i telewizyjnych, a w konsekwencji spadkowi wpływów abonamentowych, Krajowa Rada od 1 stycznia 2001 roku podwyższyła poziom ulg finansowych dla abonentów, którzy wniosą opłaty abonamentowe z góry.

    Warunkiem skorzystania z ulg jest wniesienie opłaty z góry w terminie do dnia 20-go pierwszego miesiąca okresu rozliczeniowego. Użytkownik odbiornika uzyskał również możliwość wniesienia opłat na poczet 2001 roku w 2000 roku, wg. stawek obowiązujących od 1 stycznia 2001 roku.

    Podział wpływów abonamentowych

    Uchwałą Nr 369 z 29 czerwca 2000 roku, zmienionej uchwałą nr 14/2000 z 25 stycznia 2000 roku Krajowa Rada dokonała podziału wpływów abonamentowych z opłat za używanie odbiorników radiofonicznych i telewizyjnych w 2001 roku na spółki publicznej radiofonii i telewizji.

    Z globalnej wielkości prognozowanych wpływów abonamentowych w kwocie 941,4 mln zł wyodrębniona została kwota 9,4 mln zł (tj. ok. 0,999%) dla Polskiego Radia S.A. w Warszawie na finansowanie przedsięwzięcia inwestycyjnego związanego z cyfryzacją produkcji tekstowo-dźwiękowej.

    Pozostała kwota prognozowanych wpływów abonamentowych w wysokości 932,0 mln zł rozdzielona została według następującej relacji:

    Telewizja Polska S.A. - 60,0% tj. 559,2 mln zł

    Jednostki publicznej radiofonii, razem - 40,0% tj. 372,8 mln zł

    Radiofonia publiczna

    Uchwałą Nr 575/2000 z dnia 13 grudnia 2000 roku Krajowa Rada dokonała podziału kwoty 372,8 mln zł między poszczególne spółki radiofonii publicznej.

    Dla Polskiego Radia S.A. w Warszawie na 2000 rok określono środki w wysokości 200.800 tys.zł (tj. około 21,545% z kwoty 932,0 mln zł prognozowanych wpływów abonamentowych). W ramach tej kwoty wydzielono środki w wysokości 5,9 mln zł (0,633% z kwoty 932,0 mln zł) na finansowanie kosztów emisji programu dla zagranicy.

    Łącznie dla Polskiego Radia S.A. na 2001 rok przewidziane są wpływy abonamentowe w kwocie 210.200 tys.zł (9.400 tys.zł + 200.800 tys.zł), co stanowi 22,33% prognozowanej na 2001 rok kwoty wpływów abonamentowych (941,4 mln zł).

    Dla 17 spółek regionalnej radiofonii publicznej określono środki z wpływów abonamentowych w wysokości 172.000 tys.zł.

    Uchwałą Krajowej Rady Nr 585/2000 z 20 grudnia 2000 roku ustalono sposób podziału prognozowanych wpływów pozaabonamentowych. Kwota 9.400 tys. zł tych wpływów przewidziana została na finansowanie działalności spółek regionalnej radiofonii publicznej (Polskie Radio S.A. w Warszawie -975 tys.zł, spółki regionalne razem - 8.425 tys.zł).

    Dla Polskiego Radia S.A. w Warszawie na finansowanie działalności w 2001 roku prognozowana jest kwota łączna 211.175 tys.zł (210.200 tys.zł + 975 tys.zł).

    Na 2001 rok dla spółek regionalnej radiofonii określono środki z rachunku bankowego Krajowej Rady (wpływy abonamentowe + wpływy pozaabonamentowe) w łącznej wysokości 180.425 tys.zł (172.000 tys.zł + 8.425 tys.zł).

    Natomiast dla całej radiofonii publicznej w ramach kwoty prognozowanych wpływów przewiduje się 391.630 tys. zł (211.175 tys.zł + 180.425 tys.zł).

    Telewizja publiczna

    W ramach wpływów określonych dla Telewizji Polskiej S.A. na 2001 rok w wysokości 559,2 mln zł wyodrębniono kwotę 46,6 mln zł na finansowanie działalności TV Polonia (to jest 5,0% z kwoty 932,0 mln zł prognozowanych wpływów abonamentowych ogółem).

    Ponadto Uchwałą Krajowej Rady Nr 14/2001 z 25 stycznia 2000 roku skorygowany został minimalny udział terenowych oddziałów TVP S.A. w planowanych wpływach abonamentowych ustalonych dla telewizji publicznej do kwoty 200,0 mln zł (w 2000 roku - 194,8 mln zł). Jednocześnie z pozostałych środków 359,2 mln zł (559,2 mln zł - 200,0 mln zł) przeznaczonych na finansowanie telewizyjnych programów ogólnopolskich TVP S.A. przewidziano kwotę 100,0 mln zł, jako minimalną na finansowanie udziału terenowych oddziałów spółki na antenie ogólnopolskiej, w celu zagwarantowania obecności audycji wyprodukowanych przez te oddziały w programach ogólnokrajowych (w 2000 roku kwota minimum wynosiła 66,0 mln zł).

    Prognoza na lata 2002-2004

    Przyjmuje się, że w dalszym ciągu głównym źródłem finansowania działalności spółek radiofonii publicznej będą środki przekazywane z rachunku bankowego KRRiT (wpływy abonamentowe plus wpływy pozaabonamentowe), których udział ustabilizuje się na przeciętnym poziomie 75% - 80% przychodów ogółem całej radiofonii publicznej. Natomiast wpływy ze sprzedaży czasu reklamowego stanowić będą od 15% do 20% przychodów ogółem.

    Ponadto zakłada się, iż w dalszym ciągu przychodami Polskiego Radia S.A. w Warszawie będą wpływy ze sprzedaży programów oświatowo-wychowawczych (przez MEN) oraz programów na zagranicę (przez MSZ), które stanowić powinny około 4% skorygo-wanych przychodów ogółem tej spółki.

    Dla Telewizji Polskiej S.A. udział wpływów abonamentowych przekazywanych z rachunku KRRiT stanowić będzie około 30% przychodów ogółem, natomiast wpływy ze sprzedaży czasu reklamowego wynosić będą około 60% przychodów ogółem. Pozostałe przychody, to jest: sponsoring programów, przychody ze sprzedaży usług produkcyjno-technicznych itp. oraz przychody finansowe stanowić będą około 10% przychodów ogółem.

    W minionym okresie, szczególnie w latach 1998-1999, rynek nadawców radiofonii i telewizji komercyjnej ustabilizował się po zakończeniu w 1998 roku drugiego procesu koncesyjnego. W 2000 roku odnotowano widoczny spadek przychodów z reklamy nadawców publicznych. Od 2001 roku następować będzie odnawianie koncesji nadawców komercyjnych i rynek ten będzie wzmacniał się kosztem nadawców publicznych. Przewiduje się, iż współkach radia i telewizji publicznej w latach 2001-2004 przychody ze sprzedaży czasu reklamowego, w ujęciu nominalnym, ulegać będą dalszemu powolnemu obniżaniu.

    Sporządzony szacunek prognozowanych na lata 2002-2004 wpływów na rachunek bankowy KRRiT (wpływy abonamentowe i wpływy pozaabonamentowe) przyjmuje następujące podstawowe założenia:

    1. bazą jest stan zarejestrowanych abonentów płacących za używanie odbiorników radiowych i telewizyjnych na dzień 31 grudnia 2000 roku;
    2. szacunek stanu abonentów radiowo-telewizyjnych, za które wnoszone będą opłaty na dzień 31 grudnia określono następująco:

    1. wskaźnik średniorocznego wzrostu cen towarów i usług konsumpcyjnych przyjęto w następującej wysokości:

    (wg ustawy budżetowej)

    1. aby przeciwdziałać wyrejestrowywaniu abonentów oraz zachęcać ich do wnoszenia opłat z góry ustalono, że poziom ulg finansowych (wprowadzonych od 1 stycznia 1998 roku) będzie systematycznie zwiększany, w porównaniu do obowiązującego w poprzednim roku:

    1998 rok 1999 rok 2000 rok 2001 rok 2002 rok 2003 rok 2004 rok

    (lub za kolejne 3 m-ce)

    (lub za kolejne 6 m-cy)

    1. przy ustalaniu wysokości miesięcznych opłat abonamentowych za używanie odbiorników radiowych i telewizyjnych uwzględnione będą (podobnie jak w latach poprzednich) następujące zasady:

    1. proponowany poziom wybranych opłat abonamentowych w okresie 2000-2004 przedstawiałby się następująco:

    1998 rok 1999 rok 2000 rok 2001 rok 2002 rok 2003 rok 2004 rok

    1. opłaty miesięczne

    1. opłaty roczne (z ulgami)

    1. przewiduje się, iż klucz podziału wpływów abonamentowych pomiędzy telewizję a radiofonię publiczną w latach 2002-2004 (podobnie jak w latach 1998-2001) będzie następujący:

    1. jednostki Poczty Polskiej podejmą się w latach 2001-2002 intensyfikacji ustawowych działań w zakresie kontroli radio - i telepajęczarstwa, w wyniku podejmowania działań między innymi w zakresie kontroli stanu zarejestrowanych i używanych odbiorników radiowych i telewizyjnych osób prawnych (ministerstwa, urzędy, instytucje, przedsiębiorstwa itp.)
    2. zakłada się, iż najpóźniej od 1 lipca 2002 roku wejdzie w życie znowelizowana ustawa o radiofonii i telewizji co przyczyni się do spowolnienia, a następnie wyeliminowania corocznego ubytku abonentów uiszczających opłaty abonamentowe
    3. w 2001 roku zakończony będzie proces wyposażania w sprzęt technologiczny spółek regionalnej radiofonii publicznej (Gdańsk i Koszalin), rozbudowy ich siedzib oraz inwestycji rozwojowych w zakresie bazy produkcyjno-technicznej,
    4. przewiduje się, iż w latach 2002-2003 wpływy pozaabonamentowe przeznaczone będą na finansowanie procesu inwestycyjnego w spółkach radiowych związanego z archiwizacją programu oraz przechodzeniem programu na nadawanie w technice cyfrowej,
    5. zakłada się, że inwestycje spółek radiowych oraz inwestycje Telewizji Polskiej S.A. w latach 2002-2004 finansowane będą z amortyzacji oraz zysku netto osiągniętego na przychodach własnych przede wszystkim ze sprzedaży czasu reklamowego.

    Po uwzględnieniu powyższych założeń oraz na podstawie dokonanych szacunków prognozuje się, że w latach 2002 - 2004 do podziału między spółki radiofonii i telewizji publicznej będą następujące środki z wpływów abonamentowych netto z opłat za używanie odbiorników radiowych i telewizyjnych, w porównaniu do 2001 roku (to jest po potrąceniu umownego wynagrodzenia Rejonowych Urzędów Poczty Polskiej: w wysokości 6,0 %):

    w mln zł

    TREŚĆ

    2001 rok

    prognoza wg. uchwał

    KRRiT z 2000 r.

    2002 rok

    szacunek

    2003 rok

    szacunek

    2004 rok

    szacunek

    1.Wpływy abonamentowe (netto)

    941,4

    983,0

    1.023,0

    1.063,0

    2.Wyodrębnione środki na finansowanie w radio cyfryzacji produkcji tekstowo-dźwiękowej oraz bazy programowej

     

    9,4

     

    13,0

     

    13,0

     

    13,0

    3. Środki do podziału

    (poz. 1 - 2 )

    932,0

    970,0

    1.010,0

    1.050,0

    z tego:

    1)Telewizja Polska S.A.

    559,2

    582,0

    606,0

    630,0

    2)Jednostki radiofonii

    publicznej, razem

    372,8

    388,0

    404,0

    420,0

    z tego:

    a)Polskie Radio S.A.

    b)Spólki regionalnej radiofonii publicznej,

    razem

    200,8

    172,0

    208,0

    180,0

    216,0

    188,0

    224,0

    196,0

    4.Razem Polskie Radio S.A.

    (poz. 2 + 3.2.a)

    210,2

    221,0

    229,0

    237,0

    5. Spółki radiofonii publicznej- środki na finansowanie działalności z wpływów pozaabonamentowych

     

    9,4

     

    9,8

     

    10,2

     

    10,2

    z tego:

    1. Polskie Radio S.A.
    2. spółki regionalnej radiofonii publicznej

    1,0

    8,4

    1,2

    8,6

    1,2

    9,0

    1,2

    9,0

    6. Polskie Radio S.A. Warszawa

    - Razem wpływy (abonamentowe +

    pozaabonamentowe )

    (poz.4 + 5a)

     

    211,2

     

    222,2

     

    230,2

     

     

    238,2

    7. Spółki regionalnej radiofonii publicznej - Razem wpływy

    (abonamentowe + pozaabonamentowe)

    (poz. 3.2 b + 5b)

     

    180,4

     

    188,6

     

    197,0

     

    205,0


    Spis treści, poprzednia część druku, następna część druku