Spis treści, poprzednia część druku, następna część druku
1. Przychody abonamentowe
Na podstawie ustawy z 29 grudnia 1992 r. o radiofonii i telewizji od 1994 roku działa 19 nadawców publicznych: 18 spółek radiofonii publicznej oraz Telewizja Polska S.A.
Zgodnie z art. 31 ww. ustawy przychodami nadawców publicznych, z których finansowana jest ich działalność są wpływy pochodzące z:
Przychodami spółek publicznej radiofonii i telewizji mogą być również dotacje z budżetu państwa.
W poszczególnych latach okresu 1994 - 2000 stosowany był następujący klucz podziału wpływów abonamentowych (z opłat za używanie odbiorników radiowych i telewizyjnych) pomiędzy radiofonię i telewizję publiczną:
Telewizja Radiofonia
Polska S.A. Publiczna
1994 rok 67% 33%
lata1995 -1996 60% 40%
1997 rok 62% 38%
lata 1998 -2000 60% 40%
Radiofonia publiczna
Zmiana klucza podziału wpływów abonamentowych na rzecz radiofonii publicznej spowodowana była koniecznością rozbudowy i modernizacji posiadanej przez te spółki bazy techniczno-produkcyjnej.
Potrzeba ta wynikała z nie dofinansowania obecnych spółek radiofonii publicznej w latach poprzednich, gdy funkcjonowały one do połowy 1993 roku w ramach struktur Komitetu ds. Radia i Telewizji oraz państwowej jednostki organizacyjnej "Polskie Radio i Telewizja".
W latach 1994 - 2000 dla spółek regionalnej radiofonii publicznej z rachunku bankowego KRRiT (wpływy abonamentowe + wpływy pozaabonamentowe) przekazano środki wyodrębnione na częściowe finansowanie przedsięwzięć inwestycyjnych o charakterze rozwojowym, odpowiednio: 1994 rok - 8,9%, 1995 rok - 8,8%, 1996 rok - 16,7%, 1997 rok - 11,5%, 1
998 rok - 20,4%, 1999 rok - 24,9%, 2000 rok - 7,4% środków ogółem.Od 1996 roku Krajowa Rada, wydzielając środki na finansowanie inwestycji rozwojowych, określała ich przeznaczenie (na podstawie zaakceptowanych planów inwestycyjnych spółek regionalnej radiofonii publicznej) na częściowe finansowanie przedsięwzięć inwestycyjnych związanych z budową docelowej siedziby (Gdańsk, Koszalin, Kraków) lub rozbudową siedziby (Katowice, Łódź, Olsztyn, Poznań, Zielona Góra) oraz modernizacją ciągów technologiczno-prod
ukcyjnych w pozostałych spółkach.W 1999 roku zakończono wyodrębnianie środków z tego tytułu, jedynie w przypadku Radia Koszalin S.A. przy określaniu na 2000 rok wpływów pozaabonamentowych na finansowanie inwestycji rozwojowych wydzielono kwotę w wysokości 385 tys. zł z przeznaczeniem na dokończenie finansowania przedsięwzięcia inwestycyjnego związanego z budową siedziby spółki.
Polskiemu Radiu S.A. w Warszawie w latach 1998-2000 roku przyznane zostały dodatkowe środki z wpływów abonamentowych w wysokości 40,0 mln. zł na częściowe finansowanie zadania inwestycyjnego związanego z budową i wyposażeniem Radiowego Centrum Nadawczego I Programu PR w Solcu Kujawskim.
Ponadto zgodnie z ustaleniami zawartymi w ustawie o radiofonii i telewizji Krajowa Rada w ramach kwoty wpływów abonamentowych prognozowanych dla Polskiego Radia S.A. w Warszawie na 2000 rok wyodrębniła środki na finansowanie kosztów rozpowszechniania programów dla zagranicy w wysokości 4,0 mln zł (w 1997 roku - 3,6 mln zł, w 1998 roku - 4,1 mln zł, w 1999 roku - 4,0 mln zł).
W 2000 roku, zgodnie z uchwałami KRRiT Nr 493/99 z dnia 30 czerwca 1999 roku oraz Nr 722/99 z 2 grudnia 1999 roku, Nr 796/99 z dnia 29 grudnia 1999 roku, Nr 485/2000 z 17 października 2000 roku i Nr 586/2000 z 20 grudnia 2000 roku , przekazano spółkom radiofonii publicznej środki z rachunku bankowego KRRiT wpływów abonamentowych w łącznej wysokości 316.283,8 tys.zł (bez środków na finansowanie RCN w Solcu Kujawskim). Natomiast wpływy pozaabonamentowe zostały przekazane, zgodnie z uchwałą KRRiT Nr 723/99 z dnia 2 grudnia 1999 roku oraz Nr 534/2000 z 30 października 2000 r. i Nr 587/2000, spółkom regionalnej radiofonii publicznej w łącznej wysokości 10.016,0 tys.zł.
Telewizja publiczna
Telewizja wobec niemożliwości finansowania kosztów bieżących TV Polonia z budżetu państwa (pomimo zapisów w ustawie o radiofonii i telewizji MSZ nie finansował ze swojego budżetu nawet części kosztów emitowanego programu) Krajowa Rada Radiofonii i Telewizji w ramach wpływów abonamentowych określonych
dla Telewizji Polskiej S.A. wyodrębniła na ten cel na 2000 rok kwotę 39,0 mln zł (w 1999 roku - 35,0 mln zł).Natomiast Zarząd TVP S.A. z konta abonamentowego przeznaczył na finansowanie TV Polonia w 2000 roku kwotę 28,5 mln zł, tj. o 27,6 % więcej w porównaniu do 1999 roku (około 22,3 mln zł), lecz o 18,8% mniej w odniesieniu do kwoty środków przekazanych w 2000 roku na to zadanie (35,1 mln zł).
Ponadto zgodnie z zapisami ustawy o radiofonii i telewizji Krajowa Rada określiła minimalną kwotę wpływów abonamentowych na finansowanie audycji tworzonych przez oddziały terenowe Spółki do rozpowszechniania na antenie ogólnokrajowej w 2000 roku w wysokości 66,0 mln zł (w 1999 roku - 16,2 mln zł). Natomiast Zarząd Spółki przeznaczył na ten cel wpływy abonamentowe w
wysokości 60,1 mln zł, tj. o 33,6% więcej w porównaniu do 1999 roku (około 45,0 mln zł) oraz o 1,1% więcej w odniesieniu do kwoty środków przekazanych w 2000 roku na to zadanie (59,4 mln zł).Wpływy abonamentowe określone przez Krajową Radę dla oddziałów terenowych TVP S.A. na finansowanie programów regionalnych i w rozłącznej sieci "Dwójki" na poziomie minimalnym wynosiły w 2000 roku - 194,8 mln zł (w 1999 roku - 165,0 mln zł). Środki z konta abonamentowego Spółki przeznaczone na ten cel w 2000 roku wyni
osły 176,2 mln zł i były o przeszło 4,1 % mniejsze niż w 1999 roku (183,7 mln zł), lecz o 0,5% wyższe w porównaniu do kwoty przekazanej na te programy w 2000 roku (175,3 mln zł).W 2000 roku, podobnie jak w latach ubiegłych, przekazywane były środki zgromadzone na wyodrębnionym rachunku bankowym KRRiT na finansowanie nadawców publicznych z tytułu:
Rozdział środków z tego rachunku na jednostki radiofonii i telewizji publicznej prezentuje poniższe zestawienie:
w tys. zł
TREŚĆ |
2000 rok wykonanie |
1 |
2 |
I. Wpływy abonamentowe razem, |
803 700 |
z tego: 1. RCN Polskiego Radia w Solcu Kujawskim 2. Telewizja Polska S.A. 3. Jednostki radiofonii publicznej, razem |
12 900 474 516 316 284 |
z tego: a) Polskie Radio S.A. b) Spółki regionalnej radiofonii, razem |
168 385 147 899 |
II. Wpływy poza abonamentowe, razem |
10 975 |
z tego: 1. Telewizja Polska S.A. 2. Jednostki radiofonii publicznej, razem, |
150 10 825 |
z tego: a) Polskie Radio S.A. b) Spółki regionalnej radiofonii, razem |
809 10 016 |
III.RAZEM środki przekazane z rachunku KRRiT (I+II), |
814 675 |
z tego: 1.RCN Polskiego Radia 2.Telewizja Polska S.A. 3.Jednostki radiofonii publicznej, razem |
12 900 474 666 327 109 |
z tego: a) Polskie Radio S.A. b) Spółki regionalnej radiofonii, razem |
169 194 157 915 |
W latach 1994-2000 odnotowano następujący coroczny przyrost wpływów abonamentowych dla rad
iofonii i telewizji publicznej:w %
TREŚĆ |
1995 1994 |
1996 1995 |
1997 1996 |
1998 1997 |
1999 1998 |
2000 1999 |
1. Telewizja Polska S.A. |
9,0% |
20,9% |
14,6% |
3,6% |
4,3% |
0,8% |
2. Jednostki publicznej |
47,5% |
20,9% |
5,4% |
18,0% |
5,5% |
-0,1% |
z tego: 1) Polskie Radio S.A. |
47,4% |
16,3% |
7,1% |
13,4% |
4,6% |
3,0% |
2) Spółki regionalnej |
47,6% |
27,2% |
3,2% |
24,0% |
6,6% |
-3,3% |
3. RAZEM |
21,7% |
20,9% |
10,9% |
9,1% |
4,8% |
0,4% |
W ciągu minionych 7-u lat z rachunku bankowego KRRiT przekazano spółkom radiofonii i telewizji publicznej środki w łącznej wysokości: 4 738 961 tys. zł
z tego:
Środki te otrzymały:
z tego:
a) Polskie Radio S.A. w Warszawie 1 033 159 tys. zł (tj. 21,8 %);
53,8%b) spółki regionalnej radiofonii publicznej, razem 888 120 tys. zł (tj. 18,7 %);
46,2%W poszczególnych latach okresu 1994-2000 wpływy abonamentowe w ramach radiofonii publicznej przekazane zostały następująco:
Polskie Radio S.A. Spółki regionalnej radiofonii
w Warszawie publicznej - razem
W omawianym okresie poziom wpływów abonamentowych zwiększył się o 4,8 punktu procentowego na rzecz spółek regionalnej radiofonii.
Począwszy od 1996 roku środki z wpływów abonamentowych dzielone były na poszczególne spółki regionalnej radiofonii publicznej na podstawie algorytmu podziału akceptowanego wcześniej przez Krajową Radę.
Jeśli uwzględni się wskaźnik średniorocznego wzrostu cen towarów i usług konsumpcyjnych w latach 1995-2000 (1995 r. - 27,8%, 1996 r. 19,9%, 1997 r. - 14,9%, 1998 r. - 11,8%, 1999 r. - 7,3%, 2000 r. - 10,1%) to realna wartość wpływów abonamentowych w latach 1994 - 1999 według cen z 2000 roku przedstawia się nas
tępująco:w tys. zł
1994 rok |
1995 rok |
1996 rok |
1997 rok |
1998 rok |
1999 rok |
2000 rok |
Dynamika |
|
TREŚĆ |
wykonanie porówn. 1) |
wykonanie porówn 2) |
wykonanie porówn 3) |
wykonanie porówn 4) |
wykonanie porówn 5) |
wykonanie porówn 5) |
wykonanie faktyczne |
2000/1994 |
1. |
2. |
3. |
4. |
5. |
6. |
7. |
8. |
9. |
OGÓŁEM z tego: |
1 001 560 |
953 906 |
961 955 |
928 537 |
905 830 |
884 654 |
803 700 |
80,2 |
TVP S.A. |
670 959 |
572 345 |
577 172 |
575 693 |
533 510 |
518 505 |
474 516 |
70,7 |
Radiofonia publiczna* |
330 601 |
381 561 |
384 783 |
352 844 |
372 319 |
366 150 |
329 184 |
99,6 |
z tego: |
||||||||
POLSKIE RADIO* |
191 734 |
221 163 |
214 565 |
199 968 |
202 805 |
197 667 |
181 285 |
94,6 |
Spółki regionalne |
138 866 |
160 398 |
170 218 |
152 876 |
169 514 |
168 483 |
147 899 |
106,5 |
* z uwzględnieniem środków przeznaczonych dla Polskiego Radia S.A. w Warszawie na budowę i wyposażenie RCN w Solcu Kujawskim
1)
faktyczne wykonanie 1994 roku x 1,278 x 1,199 x 1,149 x 1,118 x 1, 073 x 1,1012)
faktyczne wykonanie 1995 roku x 1,199 x 1,149 x 1,118 x 1,073 x 1,1013)
faktyczne wykonanie 1996 roku x 1,149 x 1,118 x 1,073 x 1,1014)
faktyczne wykonanie 1997 roku x 1,118 x 1,073 x 1,1015)
faktyczne wykonanie 1998 roku x 1,073 x 1,1016)
faktyczne wykonanie 1999 roku x 1,101Realna wartość wpływów abonamentowych ogółem przekazanych do jednostek publicznej rad
iofonii i telewizji w 2000 roku.spadła o 19,8 % w porównaniu z 1994 r.
z tego:
oraz:
2. Przychody z reklamy
W latach 1994 - 2000 spółki radiofonii i telewizji publicznej uzyskały przychody ze sprzedaży czasu reklamowego w łącznej wysokości 5 415 242,8 tys. zł
z tego:
z tego:
a) Polskie Radio S.A. w Warszawie 159 662,4 tys. zł (t
j. 3,0 %); 50,5%b) Spółki regionalnej radiofonii publicznej, razem 156 765,5 tys. zł (tj. 2,8 %);
49,5%W poszczególnych latach okresu 1994 - 2000 procentowo ujęte przychody z reklamy w ramach radiofonii publicznej kształtowały się następująco:
Polskie Radio S.A. Spółki regionalnej radiofonii
w Warszawie publicznej - razem
Informacje o kwotach uzyskanych przychodów ze sprzedaży czasu reklamowego w analizowanym okresie w podziale na telewizję publiczną oraz na poszczególne spółki radiofonii publicznej zawiera poniższa tabela:
w tys. zł
TREŚĆ |
2000 rok |
Dynamika zmian w % |
|
2000/99 |
|||
1. |
2. |
3. |
|
I. Telewizja Polska S.A. |
934 978,9 |
90,8 |
|
II. Jednostki radiofonii publicznej, |
|||
Razem |
65 716,7 |
90,8% |
|
z tego: |
|||
1.Polskie Radio S.A. w Warszawie |
31194,5 |
97,1% |
|
2.Spółki regionalnej |
|||
Radiofonii, razem |
34 522,2 |
85,8% |
|
z tego: |
|||
- Białystok |
2 350,0 |
102,8% |
|
- Bydgoszcz |
1 353,1 |
90,3% |
|
- Gdańsk |
2 819,4 |
77,5% |
|
- Katowice |
6 165,2 |
82,4% |
|
- Kielce |
1 117,9 |
84,5% |
|
- Koszalin |
782,1 |
81,0% |
|
- Kraków |
1 107,2 |
78,5% |
|
- Lublin |
1 709,8 |
73,0% |
|
- Łódź |
807,0 |
37,1% |
|
- Olsztyn |
1 956,0 |
127,4% |
|
- Opole |
1 597,8 |
74,6% |
|
- Poznań |
5 635,9 |
105,2% |
|
- Rzeszów |
1 251,3 |
73,9% |
|
- Szczecin |
1 859,7 |
102,8% |
|
- Warszawa |
1 684,9 |
97,9% |
|
- Wrocław |
939,5 |
77,7% |
|
- Zielona Góra |
1 385,4 |
84,4% |
|
III. RAZEM |
1 000 695,6 |
90,8% |
W omawianym okresie wartości nominalne (tj. wg. cen bieżących) przychodów z reklamy dla wszystkich nadawców publicznych zwiększyły się o 126,4 %
z tego:
z tego:
Należy odnotować, iż w Telewizji Polskiej S.A. w omawianym okresie miały miejsce następujące zmiany wartości nominalnych przychodów z reklamy:
Jednocześnie w Polskim Radiu S.A. w Warszawie zaobserwowano zmniejszające się tempo przyrostu wartości nominalnych przychodów z reklamy, aż do pojawienia się spadku tych przychodów w 1998 roku w porównaniu do 1997 roku. W 1999 roku odnotowano wzrost wartości nominalnych przychodów z reklamy w porównaniu do 1998 roku. W 2000 roku wystąpił ponowny spadek przychodów z reklamy w porównaniu do roku poprzedniego. Szczegóły przedstawia poniższe zestawienie:
W analizowanym okresie w zakresie regionalnej radiofonii publicznej należy odnotować:
W latach 1994 - 2000 udział procentowy przychodów z reklamy w skorygowanych przychodach ogółem (zamiast przychodów finansowych uwzględniono wynik na działalności finansowej) przedstawiał się następująco:
1994 rok |
1995 rok |
1996 rok |
1997 rok |
1998 rok |
1999 rok |
2000 rok |
|
|
51,5% |
56,5% |
59,8% |
56,6% |
58,0% |
63,7% |
58,9% |
|
12,3% |
13,9% |
14,6% |
16,2% |
16,2% |
17,2% |
14,7% |
z tego: |
|||||||
a) Polskie Radio S.A. |
11,2% |
14,0% |
15,2% |
15,2% |
13,9% |
14,3% |
13,3% |
b) Spółki regionalnej |
13,5% |
13,8% |
13,9% |
17,4% |
18,7% |
20,6% |
16,3% |
Jak wynika z powyższych informacji w okresie analizowanych 7-u lat odnotowano następujące zjawiska u nadawców publicznych:
Jeśli uwzględni się odpowiednio wskaźnik średniorocznego wzrostu cen towarów i usług konsumpcyjnych w latach 1995-1999 (1995 r. - 27,8%, 1996 r. - 19,9%, 1997 r. - 14,9%, 1998 r. - 11,8%, 1999 r. - 7,3%, 2000 r. - 10,1%), to poziom realnej wartości przychodów z reklamy w analizowanym okresie ulegał wahaniom, co prezentuje poniższe zestawienie:
w tys.zł
1994 rok |
1995 rok |
1996 rok |
1997 rok |
1998 rok |
1999 rok |
2000 rok |
Dynamika |
|
TREŚĆ |
wykonanie porówn. 1) |
wykonanie porówn 2) |
wykonanie porówn 3) |
wykonanie porówn 4) |
Wykonanie porówn 5) |
wykonanie porówn 6) |
wykonanie faktyczne |
2000/1994 |
1. |
2. |
3. |
4. |
5. |
6. |
7. |
8. |
9. |
I. Ogółem |
1 021 028,1 |
990 987,1 |
1 086 469,2 |
1 028 053,9 |
1 037 520,0 |
1 109 947,7 |
1 000 695,6 |
98,0 |
II. Telewizja Polska S.A. |
953 993,4 |
925 227,0 |
1 019 441,5 |
957 930,6 |
967 280,0 |
1 133 244,2 |
934 978,9 |
98,0 |
III. Radiofonia publiczna |
67 034,7 |
65 760,1 |
67 027,7 |
70 123,3 |
70 240,0 |
79 661,4 |
65 716,7 |
82,5 |
z tego: 1) Polskie Radio S.A. |
33 269,6 |
37 184,4 |
39 666,5 |
36 734,5 |
32 069,3 |
35 367,4 |
31 194,5 |
88,2 |
2) Spółki regionalnej radiofonii, razem |
33 765,1 |
28 575,6 |
27 361,2 |
33 388,9 |
38 170,7 |
44 294,0 |
34 522,2 |
77,9 |
1)
faktyczne wykonanie 1994 roku x 1,278 x 1,199 x 1,149 x 1,118 x 1, 073 x 1,1012)
faktyczne wykonanie 1995 roku x 1,199 x 1,149 x 1,118 x 1,073 x 1,1013)
faktyczne wykonanie 1996 roku x 1,149 x 1,118 x 1,073 x 1,1014)
faktyczne wykonanie 1997 roku x 1,118 x 1,073 x 1,1015)
faktyczne wykonanie 1998 roku x 1,073 x 1,1016)
faktyczne wykonanie 1999 roku x 1,101Realny przyrost przychodów z reklamy w Telewizji Polskiej S.A. w podziale na Zakład Główny i Oddziały terenowe przedstawia się następująco:
w tys. zł
|
1994 rok |
1995 rok |
1996 rok |
1997 rok |
1998 rok |
1999 rok |
2000 rok |
Dynamika |
wykonanie porówn. 1) |
wykonanie porówn 2) |
wykonanie porówn 3) |
wykonanie porówn 4) |
wykonanie porówn 5) |
wykonanie porówn 6/ |
wykonanie faktyczne |
2000/1994 |
|
1. |
2. |
3. |
4. |
5. |
6. |
7. |
8. |
9. |
OGÓŁEM |
953 993,4 |
925 227,0 |
1 019 441,5 |
957 930,6 |
967 280,0 |
1 029 286,3 |
934 978,9 |
98,0 |
z tego: Zakład Główny |
904 669,5 |
875 947,8 |
982 301,8 |
931 985,5 |
932 778,6 |
1 091 752,9 |
902 920,5 |
99,8 |
Oddziały terenowe |
49 324,0 |
49 279,3 |
37 139,7 |
25 945,2 |
34 501,4 |
41 491,3 |
32 058,4 |
65,0 |
1)
faktyczne wykonanie 1994 roku x 1,278 x 1,199 x 1,149 x 1,118 x 1, 073 x 1,1012)
faktyczne wykonanie 1995 roku x 1,199 x 1,149 x 1,118 x 1,073 x 1,1013)
faktyczne wykonanie 1996 roku x 1,149 x 1,118 x 1,073 x 1,1014)
faktyczne wykonanie 1997 roku x 1,118 x 1,073 x 1,1015)
faktyczne wykonanie 1998 roku x 1,073 x 1,1016)
faktyczne wykonanie 1999 roku x 1,1013. Podstawowe wskaźniki finansowo-ekonomiczne w latach 1994 - 2000
W omawianym okresie dla 18 spółek radiofonii publicznej najważniejszym elementem przychodów były wpływy abonamentowe (ponad 70%), natomiast dla Telewizji Polskiej S.A. w Warszawie wpływy abonamentowe były elementem przychodów (około 30%), tj. uzupełniającym przychody ze sprzedaży czasu reklamowego.
Udział środków uzyskanych przez spółki radiofonii i telewizji publicznej z rachunku bankowego KRRiT (wpływy abonamentowe + wpływy pozaabonamentowe) w skorygowanych przychodach bieżących ogółem (uwzględniono wynik na działalności finansowej a nie przychody finansowe) w latach 1994 -2000 przedstawiał się następująco:
1994 rok |
1995 rok |
1996 rok |
1997 rok |
1998 rok |
1999 rok |
2000 rok |
|
1. Telewizja Polska S.A. |
36,2% |
34,9% |
33,8% |
34,0% |
32,0% |
29,2% |
29,9% |
2. Radiofonia publiczna |
56,7% |
75,4% |
75,1% |
74,3% |
72,2% |
71,3% |
73,2% |
z tego: |
|||||||
a) Polskie Radio S.A. |
58,7% |
76,1% |
74,7% |
75,9% |
73,3% |
72,7% |
73,5% |
b) Spółki regionalnej |
54,2% |
74,6% |
75,6% |
72,3% |
71,0% |
69,6% |
72,9% |
Radiofonia publiczna
W 2000 roku najpoważniejszym składnikiem skorygowanych przychodów ogółem 18 spółek radiofonii publicznej były wpływy abonamentowe przekazywane z rachunku bankowego KRRiT, stanowiące 74,0%, z tego: Polskie Radio S.A. w Warszawie - 73,5%, natomiast spółki regionalnej radiofonii publicznej razem - 74,5%. W poszczególnych spółkach regionalnych udział wpływów abonamentowych w skorygowanych przychodach ogółem wahał się w grani
cach 53,0% (Katowice) - 89,8% (Koszalin).Przychody z reklamy miały charakter uzupełniający do wpływów abonamentowych stanowiąc średnio w 2000 roku 14,7% dla całej radiofonii publicznej, z tego: Polskie Radio S.A. - 13,3%, spółki regionalnej radiofonii publ
icznej, razem - 16,3%.W poszczególnych spółkach regionalnych udział przychodów z reklamy w przychodach ogółem wahał się w granicach 6,3% (Wrocław) - 34,0% (Poznań).
Wpływy abonamentowe i przychody z reklamy łącznie stanowiły aż 88,7% przychodów ogółem, z tego: Polskie Radio S.A. w Warszawie - 86,8%, a spółki regionalne, razem - 90,8%.
Pozostałe przychody spółek radiofonii publicznej to między innymi osiągnięty wynik na działalności finansowej, przychody ze sprzedaży programów oraz ze sprzedaży usług produ
kcyjno-technicznych.W ciągu siedmiu lat funkcjonowania 18 spółek akcyjnych radiofonii publicznej, struktura procentowa udziału poszczególnych przychodów, w skorygowanych przychodach ogółem tych spółek zmieniała się następująco:
1994 rok 1995 rok 1996 rok 1997 rok 1998 rok 1999 rok 2000 rok
Natomiast dynamika zmian kosztów rodzajowych ogółem radiofonii publicznej w analizowanym okresie, jako wartości nominalnych, przedstawiała się następująco (w %):
1995 1996 1997 1998 1999 2000 2000
1994 1995 1996 1997 1998 1999 1994
Jak wynika z powyższego, w latach 1994 - 2000 całej radiofonii publicznej koszty rodzajowe ogółem nominalnie wzrosły o 129,3%, podczas gdy skorygowane przychody ogółem o 72,8%. Koszty rodzajowe Polskiego Radia S.A. wzrosły szybciej (o 115,1%), niż przychody ogółem (o 67,2%). Również koszty rodzajowe spółek regionalnych wzrosły znacznie szybciej (o 147,6%) w porównaniu do tempa wzrostu skorygowanych przychodów ogółem
(o 79,4%).Natomiast po uwzględnieniu wpływu wskaźnika średniorocznego wzrostu cen towarów i usług konsumpcyjnych (w 1995 roku - 27,8%, w 1996 roku - 19,9%, w 1997 roku - 14,9%, w 1998 roku - 11,8%, w 1999 roku - 7,3%, w 2000 roku - 10,1%), realna wartość przychodów i kosztów rodzajowych radiofonii publicznej zmieniała się następująco (w procentach):
1995 1996 1997 1998 1999 2000 2000
1994 1995 1996 1997 1998 1999 1994
1)
skorygowane przychody - ogółem2)
koszty rodzajowe - ogółemW okresie 1994 - 2000 realna wartość przychodów ogółem całej radiofonii spadła o 22,8%, podczas gdy kosztów rodzajowych zmalała o 1,4%.
Należy zauważyć, że w 2000 roku, w porównaniu do 1999 roku, wystąpiło niekorzystne zjawisko wyższego tempa zmian realnych kosztów rodzajowych w odniesieniu do tempa zmian skorygowanych realnych przychodów ogółem, co przedstawia się, jak niżej:
spadek realnych przychodów ogółem o 3,8% przy spadku realnych kosztów rodzajowych ogółem o 3,0%
spadek realnych przychodów ogółem o 5,9% przy spadku realnych kosztów rodzajowych ogółem o 5,1%
spadek realnych przychodów ogółem o 1,3% przy spadku realnych kosztów rodzajowych o 0,5%
W 2000 roku, na podstawie materiałów przedbilansowych, odnotowano następujące zmiany w zakresie podstawowych wskaźników finansowo-ekonomicznych spółek radiofonii publicznej w porównaniu do 1999 roku:
1. Zatrudnienie przeciętne
TREŚĆ |
1999 rok |
2000 rok |
% |
||
etaty |
struktura % udziału |
etaty |
struktura % udziału |
kol.4:2 |
|
1. |
2. |
3. |
4. |
5. |
6. |
1. Polskie Radio S.A. w Warszawie |
1.622,99 |
47,2 |
1.630,83 |
47,4 |
100,48 |
2. Spółki regionalnej radiofonii publicznej |
1.813,80 |
52,8 |
1.808,06 |
52,6 |
99,7 |
RAZEM |
3.436,79 |
100,0 |
3.438,89 |
100,0 |
100,0 |
2. Stan zatrudnienia na 31 grudnia
TREŚĆ |
1999 rok |
2000 rok |
% |
||
etaty |
struktura % udziału |
etaty |
struktura % udziału |
kol.4:2 |
|
1. |
2. |
3. |
4. |
5. |
6. |
1. Polskie Radio S.A. w Warszawie |
1.610,22 |
47,0 |
1.648,41 |
47,4 |
102,4 |
2. Spółki regionalnej radiofonii publicznej |
1.817,14 |
53,0 |
1.831,67 |
52,6 |
100,8 |
RAZEM |
3.427,36 |
100,0 |
3.480,08 |
100,0 |
101,5 |
3. Średniomiesięczne wynagrodzenie (w złotych na 1 pracownika etatowego)
TREŚĆ |
1999 rok |
2000 rok |
% kol.4:3 |
1. |
2. |
3. |
4. |
1. Polskie Radio S.A. w Warszawie |
3.092,0 |
3.301,8 |
106,8 |
2. Spółki regionalnej radiofonii publicznej |
2.977,0 |
3.201,8 |
107,5 |
RAZEM |
2.609,7 |
3.251,8 |
124,6 |
4. Ogólny poziom przychodów (w mln zł)
TREŚĆ |
1999 rok |
2000 rok |
% |
||
kwota |
struktura % udziału |
kwota |
struktura % udziału |
kol.4:2 |
|
1. |
2. |
3. |
4. |
5. |
6. |
1. Polskie Radio S.A. w Warszawie |
226,5 |
53,7 |
234,7 |
52,6 |
103,6 |
2. Spółki regionalnej radi ofonii publicznej |
195,0 |
46,3 |
211,9 |
47,4 |
108,7 |
RAZEM |
421,5 |
100,0 |
446,6 |
100,0 |
106,0 |
5. Ogólny poziom kosztów rodzajowych (w mln zł)
TREŚĆ |
1999 rok |
2000 rok |
% |
||
kwota |
struktura % udziału |
kwota |
struktura % udziału |
kol.4:2 |
|
1. |
2. |
3. |
4. |
5. |
6. |
1. Polskie Radio S.A. w Warszawie |
210,4 |
54,1 |
219,7 |
52,9 |
104,5 |
2. Spółki regionalnej radiofonii publicznej |
178,5 |
45,9 |
195,6 |
47,1 |
109,5 |
RAZEM |
388,8 |
100,0 |
415,3 |
100,0 |
106,8 |
6. Struktura kosztów rodzajowych
w %
1999 rok |
1999 rok |
2000 rok |
1. Wynagrodzenia |
33,2 |
35,3 |
2. Świadczenia na rzecz pracowników |
6,0 |
6,5 |
3. Razem wynagrodzenia ze świadczeniami na rzecz pracowników |
39,2 |
41,8 |
4. Amortyzacja |
6,4 |
7,4 |
5. Usługi obce: |
32,6 |
27,5 |
w tym: - emisja - dosył sygnału - opłata za częstotliwość - przekaz satelitarny |
19,5 2,4 1,0 1,0 |
13,8 1,5 0,3 1,1 |
6. Zużycie materiałów i energii |
3,3 |
3,8 |
7. Podatki i opłaty |
6,3 |
6,2 |
8. Pozostałe koszty |
12,2 |
13,3 |
w tym: - prawa autorskie i odtwórcze |
6,0 |
6,0 |
W Polskim Radiu S.A. w Warszawie wypłacone w 2000 roku diety dla przewodniczącego i członków rad programowych wyniosły 32,3 tys.zł, tj. o 13,3 % więcej w porównaniu do 1999 roku (28,5 tys.zł).
w %
TREŚĆ |
1999 rok |
2000 rok |
1. Wynagrodzenia |
41,1 |
40,3 |
2. Ś wiadczenia na rzecz pracowników |
7,9 |
8,1 |
3. Razem wynagrodzenia ze świadczeniami na rzecz pracowników |
49,0 |
48,4 |
4. Amortyzacja |
7,7 |
8,6 |
5. Usługi obce: |
24,3 |
22,1 |
w tym: - emisja - dosył sygnału - opłata za częstotliwość |
9,0 1,4 0,7 |
6,6 1,3 0,3 |
6. Zużycie materiałów i energii |
4,4 |
4,6 |
7. Podatki i opłaty |
6,2 |
6,6 |
8. Pozostałe koszty |
8,4 |
9,9 |
w tym: - prawa autorskie i odtwórcze |
4,6 |
5,0 |
We wszystkich 17 spółkach regionalnej radiofonii publicznej w 2000 roku wypłacono diety dla rad programowych w łącznej kwocie 351,6 tys.zł, tj. o 96,7 % więcej w porównaniu do 1999 roku (178,6 tys.zł).
7. Zobowiązania krótkoterminowe wg stanu na 31 grudnia
w mln zł
TREŚĆ |
1999 rok |
2000 rok |
% |
||
kwota |
struktura % udziału |
kwota |
struktura % udziału |
Kol.4:2 |
|
1. |
2. |
3. |
4. |
5. |
6. |
1. Polskie Radio S.A. w Warszawie |
34,0 *) |
68,1 |
13,2 |
43,3 |
38,7 |
2. Spółki regionalnej radiofonii publicznej |
15,9 |
31,9 |
17,3 |
56,7 |
108,6 |
RAZEM |
49,9 |
100,0 |
30,5 |
100,0 |
61,0 |
*)
w tym: 8,9 mln zł z tytułu budowy i wyposażenia RCN w Solcu Kujawskim, które zostały zlikwidowane w momencie uregulowania płatności w związku z przekazaniem w styczniu 2000 r. kwoty 9,0 mln zł na ten cel, tj. wg. uchwały kierunkowej KRRiT8. Majątek obrotowy wg stanu na 31 grudnia
w mln zł
TREŚĆ |
1999 rok |
2000 rok |
% |
||
kwota |
struktu ra % udziału |
kwota |
struktura % udziału |
Kol.4:2 |
|
1. |
2. |
3. |
4. |
5. |
6. |
1. Polskie Radio S.A. w Warszawie |
13,8 |
18,8 |
20,5 |
25,1 |
148,9 |
2. Spółki regionalnej radiofonii publicznej |
59,6 |
81,2 |
61,3 |
74,9 |
102,8 |
RAZEM |
73,4 |
100,0 |
81,8 |
100,0 |
111,4 |
9. Majątek trwały net
to wg stanu na 31 grudniaw mln zł
TREŚĆ |
1999 rok |
2000 rok |
% |
||
kwota |
struktura % udziału |
kwota |
struktura % udziału |
kol.4:2 |
|
1. |
2. |
3. |
4. |
5. |
6. |
1. Polskie Radio S.A. w Warszawie |
161,4 |
54,3 |
159,9 |
53,2 |
99,1 |
2. Spółki regionalnej radiofonii publicznej |
135,7 |
45,7 |
141,0 |
46,8 |
103,9 |
RAZEM |
297,1 |
100,0 |
300,9 |
100,0 |
101,3 |
10. Wynik netto wg stanu na 31 grudnia
w mln zł
TREŚĆ |
1999 rok |
2000 rok |
% |
||
kwota |
struktura % udziału |
kwota |
struktura % udziału |
kol.4:2 |
|
1. |
2. |
3. |
4. |
5. |
6. |
1. Polskie Radio S.A. w Warszawie |
8,8 |
47,1 |
5,9 |
40,6 |
66,3 |
2. Spółki regionalnej radiofonii publicznej |
10,0 |
52,9 |
8,6 |
59,4 |
86,3 |
RAZEM |
18,8 |
100,0 |
14,4 |
100,0 |
76,9 |
Telewizja publiczna
Według danych przedbilansowych w 2000 roku najpoważniejszym składnikiem skorygowanych przychodów ogółem (zamiast przychodów finansowych uwzględniono wynik na działalności finansowej) Telewizji Polskiej S.A. były wpływy z reklamy (łącznie ze sponsoringiem) w wysokości 988,4 mln. zł, co stanowi 62,3% skorygowanych przychodów ogółem (wpływy z reklamy 58,9%, wpływy ze sp
onsoringu 3,4 %).Wpływy abonamentowe stanowiły 29,9 % tych przychodów spółki.
Przychody z reklamy (łącznie ze sponsoringiem) i wpływy abonamentowe stanowiły łącznie 96,3 % skorygowanych przychodów ogółem Telewizji Polskiej S.A.
W latach 1994-2000, to jest w okresie siedmiu lat funkcjonowania Telewizji jako spółki prawa handlowego, struktura procentowa udziału poszczególnych pozycji przychodów w skorygowanych przychodach ogółem, zmieniała się następująco:
1994 rok |
1995 rok |
1996 rok |
1997 rok |
1998 rok |
1999 rok |
2000 rok |
|
reklamy |
51,5 |
56,5 |
59,8 |
56,5 |
58,0 |
63,7 |
58,9 |
|
1,8 |
1,6 |
0,7 |
1,8 |
2,6 |
3,3 |
3,4 |
abonamentowe |
36,2 |
34,9 |
33,8 |
34,0 |
32,0 |
29,2 |
29,9 |
finansowej |
4,3 |
2,4 |
2,4 |
1,1 |
0,9 |
1,1 |
0,9 |
przychody |
6,2 |
4,6 |
3,2 |
6,6 |
6,5 |
2,7 |
6,9 |
Jeśli uwzględni się wskaźniki średniorocznego wzrostu cen towarów i usług konsumpcyjnych (w 1995 roku - 27,8%, w 1996 roku - 19,9%, w 1997 roku - 14,9%, w 1998 roku - 11,8%, w 1999 roku - 7,3%, w 2000 roku - 10,1%), to realna wartość przychodów i kosztów rodzajowych Telewizji Polskiej S.A. w latach 1994-2000 zmieniała się następująco:
1995 1994 |
1996 1995 |
1997 1996 |
1998 1997 |
1999 1998 |
2000 1999 |
2000 1994 |
|
|
88,5% |
104,1% |
99,2% |
98,5% |
106,6% |
89,2% |
85,6% |
reklamy |
97,0% |
110,2% |
94,0% |
101,0% |
117,2% |
82,5% |
98,0% |
|
79,6% |
48,2% |
237,8% |
146,6% |
131,8% |
92,1% |
162,1% |
abonamentowe |
85,3% |
100,8% |
99,7% |
92,7% |
97,2% |
91,5% |
70,7% |
finansowej |
50,0% |
104,7% |
45,9% |
76,5% |
133,6% |
70,3% |
17,3% |
przychody |
65,0% |
73,0% |
200,1% |
98,6% |
44,8% |
225,7% |
94,8% |
|
98,6% |
102,1% |
105,0% |
99,5% |
105,4% |
99,2% |
110,0% |
W okresie 1994-2000 realna wartość skorygowanych przychodów ogółem spadła o 14,4%, natomiast kosztów rodzajowych ogółem wzrosła o 10,0 %.
Realna wartość przychodów z reklamy zmniejszyła się w tym okresie o 2,0%, a wpływów abonamentowych o 29,3 %.
W 2000 roku w porównaniu do 1999 roku, realna wartość skorygowanych przychodów ogółem spadła o 10,8 %, a kosztów rodzajowych ogółem o 0,8 %.
Realna wartość przychodów z reklamy w latach 1999-2000 obniżyła się o 17,5%, natomiast przychodów z wpływów abonamentowych o 8,5 %.
W 2000 roku odnotowano następujące zmiany w zakresie podstawowych wskaźników finansowo-ekonomicznych w Telewizji Polskiej S.A. w porównaniu do 1999 roku (na podstawie materiałów przedbilansowych):
1. Średnie zatrudnienie:
TREŚĆ |
1999 rok |
2000 rok |
% |
||
etaty |
struktura |
etaty |
struktura |
kol. 4 : 2 |
|
1 |
2 |
3 |
4 |
5 |
6 |
Zakład Gł ówny |
4 160,1 |
61,7 |
4 140,5 |
63,0 |
99,5 |
Oddziały terenowe |
2 586,0 |
38,3 |
2430,0 |
37,0 |
94,0 |
RAZEM |
6 746,1 |
100,00 |
6 570,5 |
100,00 |
97,4 |
2. Stan zatrudnienia na 31 grudnia :
TREŚĆ |
1999 rok |
2000 rok |
% |
||
etaty |
struktura |
etaty |
struktura |
kol. 4 : 2 |
|
1 |
2 |
3 |
4 |
5 |
6 |
Zakład Główny |
4 186,3 |
62,2 |
4 125,8 |
63,7 |
98,6 |
Oddziały terenowe |
2 539,4 |
37,8 |
2 346,1 |
36,3 |
92,4 |
RAZEM |
6 725,7 |
100,0 |
6 471,9 |
100,0 |
96,2 |
3. Średniomiesięczne wynagrodzenie (w złotych na 1 pracownika etatowego)
TREŚĆ |
1999 rok |
2000 rok |
% |
Za kład Główny |
4 444,4 |
4 717,4 |
106,1 |
Oddziały terenowe |
3 904,9 |
4 172,6 |
106,9 |
RAZEM |
4 237,6 |
4 516,0 |
106,6 |
4. Poziom przychodów po eliminacji obrotów wewnętrznych (w mln zł)
TREŚĆ |
1999 rok |
2000 rok |
% |
||
kwota |
struktura |
kwota |
struktura |
kol. 4 : 2 |
|
1 |
2 |
3 |
4 |
5 |
6 |
Zakład Główny |
1 378,4 |
85,1 |
1 390,7 |
87,4 |
100,9 |
Oddziały terenowe |
242,1 |
14,9 |
200,1 |
12,6 |
82,6 |
RAZEM |
1 620,5 |
100,00 |
1 590,8 |
100,00 |
98,2 |
5. Poziom kosztów ogółem po eliminacji obrotów wewnętrznych (w mln zł)
TREŚĆ |
1999 rok |
2000 rok |
% |
||
kwota |
struktura |
kwota |
struktura |
kol. 4 : 2 |
|
1 |
2 |
3 |
4 |
5 |
6 |
Zakład Główny |
1 042,0 |
74,3 |
1 156,4 |
75,8 |
111,0 |
Oddziały terenowe |
359,5 |
25,7 |
369,7 |
24,2 |
102,9 |
RAZEM |
1 401,5 |
100,00 |
1 526,1 |
100,00 |
108,9 |
6. Struktura kosztów rodzajowych dla całej Spółki TVP po eliminacji obrotów wewnętrznych (w procentach)
TREŚĆ |
1999 rok |
2000 rok |
1. Wynagrodzenie |
28,6 |
27,7 |
2. Świadczenia na rzecz pracowników |
5,0 |
4,9 |
3. Razem wynagrodzenie ze świadczeniami |
33,6 |
32,6 |
4. Amortyzacja |
12,0 |
14,6 |
5. Usługi obce |
20,1 |
19,3 |
w tym |
||
- emisja,częstotliwość, poł. kablowe |
9,0 |
9,1 |
- wydatki na usługi OBOP-u |
0,3 |
0,1 |
6. Zużycie materiałów i energii |
15,6 |
17,8 |
7. Podatki i opłaty |
1,5 |
1,6 |
8. Pozostałe koszty |
17,1 |
14,1 |
w tym m.in.: ZAIKS-małe i wielkie prawa, inne tantiemy |
4,6 |
3,9 |
Koszty związane z działalnością Rad Programowych w 2000 roku uległy zmniejszeniu w Zakładzie Głównym o blisko 6,0% w porównaniu do 1999 roku, w tym diety odpowiednio o ok. 41,5 % .
Natomiast w oddziałach terenowych TVP S.A. koszty związane z działalnością Rad Programowych w 2000 roku wzrosły blisko 6-krotnie w porównaniu do 1999 roku, w tym diety ok. 5,7-krotnie.
w tys. zł
TREŚĆ |
1999 rok |
2000 rok |
% |
Zakład Główny w tym diety |
131,4 42,8 |
126,0 25,1 |
95,9 58,6 |
Oddziały terenowe w tym diety |
43,5 42,6 |
256,6 241,2 |
589,9 566,2 |
RAZEM w tym diety |
174,9 85,4 |
382,6 266,3 |
218,8 311,8 |
Koszty związane z działalnością promocyjną Telewizji wyniosły w 2000 roku
19 795,7 tys. zł i wzrosły w porównaniu do 1999 roku o 64,3 % (12 047,7 tys. zł).
7. Zobowiązania krótkoterminowe (wg. cen bieżących - nominalnych) wg. stanu na 31 grudnia 2000 r. wyniosły 218,4 mln zł i były większe o 28,5% w porównaniu do 1999 roku (170,0 mln zł)
8. Majątek trwały netto (w mln zł)
wg stanu na 31 grudnia
TREŚĆ |
1999 rok |
2000 rok |
% |
||
Kwota |
struktura |
kwota |
struktura |
kol. 4 : 2 |
|
1 |
2 |
3 |
4 |
5 |
6 |
Zakład Główny |
5010,0 |
64,3 |
694,9 |
71,6 |
136,3 |
Oddziały terenowe |
283,0 |
35,7 |
275,4 |
28,4 |
97,3 |
RAZEM |
793,0 |
100,00 |
970,3 |
100,00 |
122,,4 |
9. Majątek obrotowy (w mln zł)
wg stanu na 31 grudnia
TREŚĆ |
1999 rok |
2000 rok |
% |
||
Kwota |
struktura |
kwota |
struktura |
kol. 4 : 2 |
|
1 |
2 |
3 |
4 |
5 |
6 |
Zakład Główny |
477,8 |
92,4 |
377,4 |
93,5 |
79,0 |
Oddziały terenowe |
39,4 |
7,6 |
26,0 |
6,5 |
66,1 |
RAZEM |
517,2 |
100,00 |
403,4 |
100,00 |
78,0 |
10. Struktura majątku Telewizji Polskiej S.A. (mln. zł)
wg stanu na 31 grudnia
TREŚĆ |
1999 rok |
2000 rok |
% |
||
kwota |
struktura |
kwota |
struktura |
kol. 4 : 2 |
|
1 |
2 |
3 |
4 |
5 |
6 |
1. Majątek trwały |
792,9 |
60,5 |
970,3 |
70,6 |
122,4 |
2. Majątek obrotowy |
517,2 |
39,5 |
403,4 |
29,4 |
78,0 |
ŁĄCZNY MAJĄTEK |
1 310,1 |
100,0 |
1 373,7 |
100,0 |
104,8 |
11. Wynik netto wg stanu na 31 grudnia (w mln zł)
TREŚĆ |
1999 rok |
2000 rok |
% |
Zakład Główny |
160,3 |
65,8 |
41,1 |
Oddziały terenowe |
- 27,7 (strata) |
- 14,5 (strata) |
52,4 |
RAZEM |
132,6 |
51,3 |
38,7 |
4. Reforma w TVP S.A.
Z dniem 1 stycznia 2000 roku w Telewizji Polskiej S.A. rozpoczęto wdrażanie reformy, którą objęte zostały wszystkie jednostki organizacyjne Spółki, w tym także oddziały terenowe. Podstawowe założenie reformy TVP S.A. to zapewnienie zdolności realizowania przez Telewizję Polską zadań nadawcy publicznego, a w perspektywie wieloletniej - ochrona pozycji wiodącego nadawcy i producenta na krajowym rynku telewizyjnym.
Przyjęte w ramach reformy rozwiązania oznaczały przekształcenie Spółki w jednostkę działającą na zasadach zbliżonych do rynkowych. Do głównych założeń organizacyjnych reformy należało wyodrębnienie jednostek powiązanych gospodarczo, technicznie i finansowo oraz decentralizacja zarządzania, to jest przeniesienie w kierun
ku dyrekcji poszczególnych jednostek wewnętrznych odpowiedzialności za ekonomiczne wyniki działania. Dzięki decentralizacji zarządzania i podporządkowania działalności jednostek organizacyjnych TVP S.A. zasadom rachunku ekonomicznego powinna nastąpić racjonalizacja i optymalizacji kosztów działalności z wykorzystaniem nowych źródeł ich finansowania, w tym z przychodów zewnętrznych.Poprawę efektywności działania Zarząd TVP S.A. chce realizować poprzez:
Do jednostek samofinansujących się zaliczono wszystkie agencje, większość jednostek usługowych oraz jednostki handlowe. Podstawowym źródłem finansowania działalności tych jednostek stały się od 1 stycznia 2000 roku środki ze sprzedaży wewnętrznej, przy czym w rozliczeniach wewnętrznych nie dolicza się narzutu kosztów ogólnozakładowych, a jedynie koszty funkcjonowania danej jednostki oraz zysk,
Planowane przez Zarząd TVP S.A. na 2000 rok koszty związane bezpośrednio z wprowadzaniem reformy od 1 stycznia 2000 roku wyniosły szacunkowo około 18,0 mln zł. Wykonanie tych kosztów w 2000 roku zamknęło się kwotą około 12 mln zł i było mniejsze o 33,3% w porównaniu do założeń.
Plan i wykonanie kosztów związanych z reformą w TVP S.A. w 2000 roku przedstawia poniższe zestawienia:
w mln zł
TREŚĆ |
Plan |
Wykonanie |
Dynamika zmian kol. 3 : 2 |
1 |
2 |
3 |
4 |
wdrażanie nowego, zintegrowanego systemu zarządzania SAP R/3 |
4,9 |
3,1 |
63,3% |
Konieczne szkolenia pracownicze i działania informacyjno-wyjaśniające |
2,5 |
2,0 |
80,0% |
Przemieszczenia lokalowe i częściowa adaptacja niektórych pomieszczeń (koszty administracyjne) |
1,0 |
1,0 |
100,0% |
Wynagrodzenia łącznie ze składkami ZUS (koszty utworzenia 6 nowych jednostek minus koszty likwidacji dotychczasowych 3 samodzielnych jednostek) |
1,0 |
1,0 |
100,0% |
Wprowadzenie nowego regulaminu wynagradzania |
4,6 |
4,6 |
100,0% |
Utworzenie nowych jednostek organizacyjnych |
4,0 |
brak informacji |
x |
Modyfikacja istniejącego systemu informatycznego FKX |
0,0 |
0,3 |
x |
RAZEM |
18,0 |
12,0 |
66,7% |
Jednocześnie Zarząd Spółki uważa, iż pełne skutki ekonomiczno-finansowe wdrażanej reformy będzie można ocenić na podstawie dynamiki przychodów, kosztów, wyniku finansowego i wskaźników finansowych osiągniętych w skali całej Spółki oraz na podstawie udziału TVP S.A. w rynku mediów po zakończeniu dwuletniego okresu przejściowego związanego z procesem wdrażania zmian systemowych. Aby ocena ta była kompleksowa, obiektywna i miarodajna - Zarząd TVP chce dokonać jej w roku 2002.
Wdrażana w TVP S.A. reforma uwzględniła konieczność zmian w oddziałach terenowych Spółki i programie regionalnym, których działalność jest istotnym elementem misji realizowanej przez telewizję publiczną.
Zdaniem Zarządu Spółki dotychczasowe rozwiązania organizacyjno-finansowo-ekonomiczne, stosowane w oddziałach terenowych, były przestarzałe ponieważ następował między innymi:
W pierwszym etapie wdrażania reformy w dwunastu oddziałach terenowych wydzielono:
Rozpoczęta realizacja programów restrukturyzacji oddziałów terenowych TVP S.A. uwzględniała m. in. następujące założenia:
Jednocześnie dotychczasowe Biuro Oddziałów Terenowych w Zakładzie Głównym Spółki przekształcono w Biuro Programów Regionalnych, tj. jednostkę o charakterze programowym, o podobnej do dyrekcji anten ogólnokrajowych strukturze i zadaniach.
Ponadto Zarząd TVP S.A. założył, że zatrudnienie średnioroczne w 2000 roku w oddziałach wyniesie 2 400 etatów, tj. o 186 etatów mniej w porównaniu do 1999 roku. Zatrudnienie średnioroczne w 2000 roku w oddziałach terenowych razem ukształtowało się na poziomie 2 430 etatów, zmniejszając się o 156 etatów w porównaniu do średniorocznego zatrudnienia w 1999 roku. Przyjęte zadania zrealizowano więc w blisko 84%.
Natomiast zatrudnienie średnioroczne w Zakładzie Głównym Spółki w Warszawie wyniosło w 2000 roku 4 140 etatów obniżając się o ok. 20 etatów w porównaniu do 1999 roku.
W planie na 2000 roku Zarząd Spółki przyjął, iż łączna strata na całokształcie działalności 12 oddziałów terenowych wyniesie prawie 6,7 mln zł obniżając się o blisko 70% w porównaniu do jej poziomu w 1999 roku (ok. 22 mln zł).
Z informacji przedbilansowych Spółki wynika, że wielkość straty netto oddziałów terenowych w 2000 roku wyniosła 14,5 mln zł i uległa zmniejszeniu o 7,5 mln zł, to jest o ponad 66% w porównaniu do 1999 roku. Przyjęte do realizacji zadania w zakresie poprawy wyniku netto zostało zrealizowane w blisko 50%.
Krajowa Rada Radiofonii i Telewizji działając na podstawie ustawy o radiofonii
i telewizji określa corocznie minimalny udział terenowych oddziałów Spółki "Telewizja Polska" w planowanych wpływach abonamentowych ustalonych dla TVP S.A. przeznaczonych na finansowanie programów regionalnych i w rozłącznej sieci "Dwójki" oraz minimalną kwotę wpływów z opłat abonamentowych przeznaczoną na finansowanie programów tworzonych przez oddziały terenowe TVP S.A. n
29 czerwca 2000 roku uchwałą Nr 369/2000 Krajowa Rada określiła kwotę prognozowanych wpływów abonamentowych na 2001 rok dla Telewizji Polskiej S.A. na poziomie 559,2 mln zł., w tym uwzględniono środki dla oddziałów terenowych Spółki w łącznej kwocie 330 mln zł (59,1%), z tego na finansowanie:
na antenach ogólnokrajowych 80,0 mln zł
KRRiT widząc konieczność tworzenia i nadawania programu, który mieszkańcom danego regionu dostarczyłby informacji z ich terenu, a nie tylko z miast i okolic, gdzie znajdują się oddziały terenowe - określiła w ww. uchwale minimalną kwotę wpływów abonamentowych przeznaczoną na finansowanie oddz
iałów terenowych TVP S.A. w 2001 roku na poziomie 250 mln zł (przeszło 28 % więcej niż w prognozie na 2000 roku), zaznaczając jednocześnie, że kwota ta obejmuje środki w wysokości 40 mln zł na finansowanie programów regionalnych w województwie lubuskim, opolskim, świętokrzyskim, warmińsko-mazurskim.Na wniosek Zarządu TVP S.A. skierowany 7 grudnia 2000 roku do Przewodniczącego KRRiT, Krajowa Rada 25 stycznia 2001 roku podjęła uchwałę Nr 14/2001 dotyczącą zmiany:
W dniu 29 sierpnia 2000 roku KRRiT postanowiła, że Zarząd Spółki TVP, na początku każdego roku obrachunkowego, będzie określał sposób wykorzystania wpływów abonamentowych przewidzianych dla Zakładu Głównego w Warszawie.
Przewodniczący KRRiT poinformował o tym Przewodniczącego Sejmowej Komisji Kultury i Środków Przekazu w opracowaniu dotyczącym wdrażanej od stycznia 2000 roku reformy w Telewizji Polskiej S.A.
Z opracowania przygotowanego przez KRRiT wynikało miedzy innymi, że zagadnienia ekonomiczno-finansowe dotyczące wdrażanej od 1 stycznia 2000 roku reformy w Telewizji Polskiej S.A. przedstawiane były w materiałach TVP S.A. bardzo ogólnie, co uniemożliwiało pełną analizę poszczególnych zjawisk ekonomicznych związanych z tak ważnym przedsięwzięciem, jakim jest reforma w podmiocie gospodarczym traktowanym jako całość.
Przewodniczący KRRiT w styczniu 2001 roku poprosił Prezesa Zarządu TVP S.A. o informacje w sprawie sposobu wykorzystania w bieżącym roku wpływów abonamentowych przewidzianych dla Zakładu Głównego Telewizji Polskiej S.A. w Warszawie.
5. Diety dla rad programowych w publicznej radiofonii i telewizji
Na podstawie nowelizacji ustawy o radiofonii i telewizji Krajowa Rada od 1995 roku określa wysokość diet dla członków rad programowych publicznej radiofonii i telewizji (art. 28a ust.4).
W sprawie określenia diet przysługujących członkom rad programowych publicznej radiofonii i telewizji Krajowa Rada przyjęła uchwałę nr 549/2000 z 29 listopada 2000 roku, która weszła w życie z dniem podjęcia, z mocą obowiązującą od 1 grudnia 2000 roku. Zgodnie z uchwałą wysokość diet została określona następująco:
W latach 1996-2000 spółki radiofonii i telewizji publicznej poniosły koszty z tytułu wypłaty diet dla członków rad programowych w łącznej wysokości 1.519,7 tys.zł, z tego (w tys.zł):
1996 rok 1997 rok 1998 rok 1999 rok 2000 rok
6. Prognoza wpływów abonamentowych na lata 2001-2004
Wpływy abonamentowe i ich podział na 2001 rok
Opłaty abonamentowe
W rozporządzeniu Krajowej Rady Radiofonii i Telewizji z 29 czerwca 2000 roku ustalona została wysokość miesięcznych opłat abonamentowych za używanie odbiornika radiofonicznego oraz za używanie odbiornika telewizyjnego lub radiofonicznego i telewizyjnego. Opłaty te obowiązują od 1 stycznia 2001 roku. Podwyższając opłaty abonamentowe KRRiT uwzględniła:
Aby przeciwdziałać negatywnemu zjawisku wyrejestrowywania odbiorników radiowych i telewizyjnych, a w konsekwencji spadkowi wpływów abonamentowych, Krajowa Rada od 1 stycznia 2001 roku podwyższyła poziom ulg finansowych dla abonentów, którzy wniosą opłaty abonamentowe z góry.
Warunkiem skorzystania z ulg jest wniesienie opłaty z góry w terminie do dnia 20-go pierwszego miesiąca okresu rozliczeniowego. Użytkownik odbiornika uzyskał również możliwość wniesienia opłat na poczet 2001 roku w 2000 roku, wg. stawek obowiązujących od 1 stycznia 2001 roku.
Podział wpływów abonamentowych
Uchwałą Nr 369 z 29 czerwca 2000 roku, zmienionej uchwałą nr 14/2000 z 25 stycznia 2000 roku Krajowa Rada dokonała podziału wpływów abonamentowych z opłat za używanie odbiorników radiofonicznych i telewizyjnych w 2001 roku na spółki publicznej radiofonii i telewizji.
Z globalnej wielkości prognozowanych wpływów abonamentowych w kwocie 941,4 mln zł
wyodrębniona została kwota 9,4 mln zł (tj. ok. 0,999%) dla Polskiego Radia S.A. w Warszawie na finansowanie przedsięwzięcia inwestycyjnego związanego z cyfryzacją produkcji tekstowo-dźwiękowej.Pozostała kwota prognozowanych wpływów abonamentowych w wysokości 932,0 mln zł rozdzielona została według następującej relacji:
Telewizja Polska S.A. - 60,0% tj. 559,2 mln zł
Jednostki publicznej radiofonii, razem - 40,0% tj. 372,8 mln zł
Radiofonia publiczna
Uchwałą Nr 575/2000 z dnia 13 grudnia 2000 roku Krajowa Rada dokonała podziału kwoty 372,8 mln zł między poszczególne spółki radiofonii publicznej.
Dla Polskiego Radia S.A. w Warszawie na 2000 rok określono środki w wysokości 200.800 tys.zł (tj. około 21,545% z kwoty 932,0 mln zł prognozowanych wpływów abonamentowych). W ramach tej kwoty wydzielono środki w wysokości 5,9 mln zł (0,633% z kwoty 932,0 mln zł) na finansowanie kosztów emisji programu dla zagranicy.
Łącznie dla Polskiego Radia S.A. na 2001 rok przewidziane są wpływy abonamentowe w kwocie 210.200 tys.zł (9.400 tys.zł + 200.800 tys.zł), co stanowi 22,33% prognozowanej na 2001 rok kwoty wpływów abonamentowych (941,4 mln zł).
Dla 17 spółek regionalnej radiofonii publicznej określono środki z wpływów abonamentowych w wysokości 172.000 tys.zł.
Uchwałą Krajowej Rady Nr 585/2000 z 20 grudnia 2000 roku ustalono sposób podziału prognozowanych wpływów pozaabonamentowych. Kwota 9.400 tys. zł tych wpływów przewidziana została na finansowanie działalności spółek regionalnej radiofonii publicznej (Polskie Radio S.A. w Warszawie -975 tys.zł, spółki regionalne r
azem - 8.425 tys.zł).Dla Polskiego Radia S.A. w Warszawie na finansowanie działalności w 2001 roku prognozowana jest kwota łączna 211.175 tys.zł (210.200 tys.zł + 975 tys.zł).
Na 2001 rok dla spółek regionalnej radiofonii określono środki z rachunku bankowego Krajowej Rady (wpływy abonamentowe + wpływy pozaabonamentowe) w łącznej wysokości 180.425 tys.zł (172.000 tys.zł + 8.425 tys.zł).
Natomiast dla całej radiofonii publicznej w ramach kwoty prognozowanych wpływów przewiduje się 391.630 tys. zł (211.175 tys.zł + 180.425 tys.zł).
Telewizja publiczna
W ramach wpływów określonych dla Telewizji Polskiej S.A. na 2001 rok w wysokości 559,2 mln zł wyodrębniono kwotę 46,6 mln zł na finansowanie działalności TV Polonia (to jest 5,0% z kwoty 932,0 mln zł prognozowanych wpływów abonamentowych ogółem).
Ponadto Uchwałą Krajowej Rady Nr 14/2001 z 25 stycznia 2000 roku skorygowany został minimalny udział terenowych oddziałów TVP S.A. w planowanych wpływach abonamentowych ustalonych dla telewizji publicznej do kwoty 200,0 mln zł (w 2000 roku - 194,8 mln zł). Jednocześnie z pozostałych środków 359,2 mln zł (559,2 mln zł - 200,0 mln zł) przeznaczonych na finansowanie telewizyjnych programów ogólnopolskich TVP S.A. przewidziano kwotę 100,0 mln zł, jako minimalną na finanso
wanie udziału terenowych oddziałów spółki na antenie ogólnopolskiej, w celu zagwarantowania obecności audycji wyprodukowanych przez te oddziały w programach ogólnokrajowych (w 2000 roku kwota minimum wynosiła 66,0 mln zł).Prognoza na lata 2002-2004
Przyjmuje się, że w dalszym ciągu głównym źródłem finansowania działalności spółek radiofonii publicznej będą środki przekazywane z rachunku bankowego KRRiT (wpływy abonamentowe plus wpływy pozaabonamentowe), których udział ustabilizuje się na przeciętnym poziomie 75% - 80% przychodów ogółem całej radiofonii publicznej. Natomiast wpływy ze sprzedaży czasu reklamowego stanowić będą od 15% do 20% przychodów ogółem.
Ponadto zakłada się, iż w dalszym ciągu przychodami Polskiego Radia S.A. w Warszawie będą wpływy ze sprzedaży programów oświatowo-wychowawczych (przez MEN) oraz programów na zagranicę (przez MSZ), które stanowić powinny około 4% skorygo-wanych przychodów ogółem tej spółki.
Dla Telewizji Polskiej S.A. udział wpływów abonamentowych przekazywanych z rachunku KRRiT stanowić będzie około 30% przychodów ogółem, natomiast wpływy ze sprzedaży czasu reklamowego wynosić będą około 60% przychodów ogółem. Pozostałe przychody, to jest: sponsoring programów, przychody ze sprzedaży usług produkcyjno-technicznych itp. oraz przychody finansowe stanowić będą około 10% przychodów ogółem.
W minionym okresie, szczególnie w latach 1998-1999, rynek nadawców radiofonii i telewizji komercyjnej ustabilizował się po zakończeniu w 1998 roku drugiego procesu koncesyjnego. W 2000 roku odnotowano widoczny spadek przychodów z reklamy nadawców publicznych. Od 2001 roku następować będzie odnawianie koncesji nadawców komercyjnych i rynek ten będzie wzmacniał się kosztem nadawców publicznych. Przewiduje się, iż współkach radia i telewizji publicznej w latach 2001-2004 przychody ze sprzedaży czasu reklamowego, w ujęciu nominalnym, ulegać będą dalszemu powolnemu obniżaniu.
Sporządzony szacunek prognozowanych na lata 2002-2004 wpływów na rachunek bankowy KRRiT (wpływy abonamentowe i wpływy pozaabonamentowe) przyjmuje następujące podstawowe założenia:
(wg ustawy budżetowej)
1998 rok 1999 rok 2000 rok 2001 rok 2002 rok 2003 rok 2004 rok
(lub za kolejne 3 m-ce)
(lub za kolejne 6 m-cy)
1998 rok 1999 rok 2000 rok 2001 rok 2002 rok 2003 rok 2004 rok
Po uwzględnieniu powyższych założeń oraz na podstawie dokonanych szacunków prognozuje się, że w latach 2002 - 2004 do podziału między spółki radiofonii i telewizji publicznej będą następujące środki z wpływów abonamentowych netto z opłat za używanie odbiorników radiowych i telewizyjnych, w porównaniu do 2001 roku (to jest po potrąceniu umownego wynagrodzenia Rejonowych Urzędów Poczty Polskiej: w wysokości 6,0 %):
w mln zł
TREŚĆ |
2001 rok prognoza wg. uchwał KRRiT z 2000 r. |
2002 rok szacunek |
2003 rok szacunek |
2004 rok szacunek |
1.Wpływy abonamentowe (netto) |
941,4 |
983,0 |
1.023,0 |
1.063,0 |
2.Wyodrębnione środki na finansowanie w radio cyfryzacji produkcji tekstowo-dźwiękowej oraz bazy programowej |
9,4 |
13,0 |
13,0 |
13,0 |
3. Środki do podziału (poz. 1 - 2 ) |
932,0 |
970,0 |
1.010,0 |
1.050,0 |
z tego: 1)Telewizja Polska S.A. |
559,2 |
582,0 |
606,0 |
630,0 |
2)Jednostki radiofonii publicznej, razem |
372,8 |
388,0 |
404,0 |
420,0 |
z tego: a)Polskie Radio S.A. b)Spólki regionalnej radiofonii publicznej, razem |
200,8 172,0 |
208,0 180,0 |
216,0 188,0 |
224,0 196,0 |
4.Razem Polskie Radio S.A. (poz. 2 + 3.2.a) |
210,2 |
221,0 |
229,0 |
237,0 |
5. S półki radiofonii publicznej- środki na finansowanie działalności z wpływów pozaabonamentowych |
9,4 |
9,8 |
10,2 |
10,2 |
z tego:
|
1,0 8,4 |
1,2 8,6 |
1,2 9,0 |
1,2 9,0 |
6. Polskie Radio S.A. Warszawa - Razem wpływy (abonamentowe + pozaabonamentowe ) (poz.4 + 5a) |
211,2 |
222,2 |
230,2 |
238,2 |
7. Spółki regionalnej radiofonii publicznej - Razem wpływy (abonamentowe + pozaabonamentowe) (poz. 3.2 b + 5b) |
180,4 |
188,6 |
197,0 |
205,0 |