Spis treści, poprzednia część druku, następna część druku


 

 

 

 

 

  1. INTERNET I MEDIA CYFROWE

- STAN I PERSPEKTYWY ROZWOJU

 

1. Nowe technologie i rozwój Internetu

 

Procesem nabierającym obecnie największego znaczenia staje się proces konwergencji, w którym rozwój technologii jest wyraźnie ukierunkowany na tworzenie spójnych systemów (platform), oferujących usługi do tej pory występujące oddzielnie, a także nowe usługi, możliwe dzięki technologii cyfrowej i wykorzystaniu sieci. Funkcjonujący niezależnie Internet poprzez adaptację rozwiązań stosowanych dotychczas w innych dziedzinach, z epoki wymiany prostych plików, powoli przechodzi do działań multimedialnych. Wiąże się to głównie z rozwojem sieci.

Specjalne sieci szerokopasmowe pozwalają na swobodny i szybki dostęp do dużej ilości informacji. To z kolei zwiększa atrakcyjność Internetu. Dowodem na to jest popularność (i związane z tym problemy) internetowych plików muzycznych, komprymowanych według schematu MP3 (MPEG 1, Warstwa III), transmisje typu "real audio", czy internetowe strony nadawców radiowych i telewizyjnych. Rozwiązania te stają się lepsze i łatwiejsze, ponieważ przemysł multimedialny i dziedziny "pierwotne", takie jak prasa, radio i telewizja stosują cyfrową postać informacji już od samego etapu jej pozyskiwania (pliki tekstowe i grafika komputerowa, zdjęcia cyfrowe, cyfrowy dźwięk i obraz telewizyjny). Następną zaletą Internetu staje się jego coraz większa interaktywność - oprócz usług poczty multimedialnej pojawiają się wszelkie inne usługi: zakupy, rozliczenia bankowe, zamówienia. Przyszłość tych usług zależy od opracowania skutecznych metod zabezpieczania poufności i prywatności przesyłanych danych oraz skutecznych metod ochrony coraz to bardziej skomplikowanych urządzeń przed wirusami. To samo dotyczy (niejako sprzecznego z podstawową ideą Internetu, polegającą na swobodzie publikacji i swobodzie dostępu) ograniczania obecności i dostępu do nieodpowiednich treści (materiały pornograficzne, sekty). Ustawa o podpisie elektronicznym należy do działań zabezpieczających dane przesyłane w Internecie.

Obecnie każde ulepszenie w istniejącej technologii czy opracowanie nowych rozwiązań poza poprawą jakości oferuje niejako obligatoryjnie - możliwość współpracy z Internetem oraz multimedialny charakter pracy, np. telefony komórkowe są już wyposażone w protokół WAP (łączności z Internetem), a telefony trzeciej generacji (UMTS) będą zapewniać dostęp do Internetu oraz do wszelkich sieci radiowych i satelitarnych.

Internet w dalszym ciągu będzie zapewniał dostęp do "klasycznych" informacji, ale oprócz tego będzie traktowany głównie jako multimedialna sieć szerokopasmowa, dostarczająca wysokiej klasy materiałów audio i wideo (przewiduje się opracowanie lepszych niż obecnie używane algorytmów kompresji, pozwalających nie tylko na większy stopień redukcji danych, ale i lepszą jakość sygnału). Internet stanie się integralnym elementem MHP - multimedialnej platformy domowej - zestawu składającego się z wysokiej klasy wielokanałowych urządzeń audio i urządzeń wideo o wysokiej rozdzielczości (w niedalekiej przyszłości zapewniających również obraz przestrzenny) oraz komputera o bardzo dużej pamięci, wyposażonego w duży i płaski monitor. Internet będzie więc musiał dostosować swą jakość (przepustowość i szybkość transmisji) do tych urządzeń.

Z jednej strony Internet stanie się elementem kablowych sieci multimedialnych, z drugiej - w Internecie pojawi się dostęp do wszelkiego rodzaju sieci (radiowych, telewizyjnych). A zatem drugą dominującą cechą systemów przyszłości stanie się interoperatywność - dostęp z dowolnego urządzenia do dowolnej usługi występującej w dowolnej sieci możliwy dzięki API - standardowemu interfejsowi programowania aplikacji. Powszechna stanie się, typowa dla Internetu oraz systemów swobodnego dostępu, "nielinearność czasowa" - korzystanie z usług w czasie wyznaczanym przez użytkownika, a nie przez dostawcę.

Oprócz "e-handlu", usankcjonowanej prawnie wymiany plików wszelakiego rodzaju i korzystania z nich na urządzeniach domowej platformy multimedialnej, Internet będzie przekazywał informacje edukacyjne. Już są realizowane programy nauczania na odległość, opierające się na multimedialnych podręcznikach (DVD) i transmisji danych.

Konwergencja urządzeń doprowadzi do korzystania zarówno z "klasycznych" komputerów stacjonarnych jak i "przenośnych cyfrowych asystentów" pozwalających, dzięki sieci, na zdalne sterowanie urządzeniami domowymi (również podłączonymi do sieci), stanowiących jednocześnie "cyfrowy portfel", telefon, "cyfrowy dowód osobisty", terminal e-mailowy, pager, a nawet kamerę. Sieć jako taka działać będzie w postaci optycznej, zaś końcówki abonenckie w postaci bezprzewodowej: radiowej, bądź zrealizowanej na podczerwieni. Dzięki odpowiedniemu protokołowi (odpowiednikowi już istniejącego WAP, stosowanemu w telefonii komórkowej) będzie można uzyskiwać z sieci wszelkie informacje: wyniki sportowe, notowania giełdowe, jak również będzie można wysyłać interaktywnie do sieci informacje typu zamówienia, bilety, transakcje. Będzie możliwa transmisja danych dotyczących zdrowia użytkownika, a nawet (w przypadku inwalidów) - rodzaj bezpośredniego sprzężenia implantów słuchowych czy wzrokowych z siecią.

W Internecie już teraz istnieją witryny większości nadawców, zawierające najważniejsze informacje i towarzyszące im muzyczne wizytówki "jingle". Wielu nadawców równolegle transmituje swoje programy w wersji MP3 lub "real audio". W sieciach szerokopasmowych możliwe będą też transmisje sygnału wizyjnego. Rozpowszechnią się usługi typu Video - on - Demand i Near - Video - on - Demand, wraz z dalszym rozpowszechnianiem wyposażania stanowisk abonenckich w mikrofony i kamery pojawią się, oprócz usług typu "pay-per-view" (opłata za obejrzany program ściągnięty z sieci), także usługi "pay-per-play", czyli pełna interakcja w "cyberdramatach". Należy jednak podkreślić, że z uwagi na zupełnie inną filozofię sieci (głównie przesyłającej dane pomiędzy poszczególnymi użytkownikami sieci, a nie realizującej transmisję typu "punkt-wielopunkt"), Internet nawet w jego szerokopasmowej wersji nie zastąpi transmisji radiowych czy telewizyjnych. Inny jest też społeczny aspekt tego zagadnienia - Internet ma mimo wszystko charakter "elitarny" - wymaga minimum wiedzy komputerowej, sprzętu i jego głównym celem jest tworzenie "mikrospołeczeństw internautów". Radio i telewizja są bardziej rodzinne w swym charakterze. Multimedialna Platforma Domowa pozwoli na podniesienie jakości oglądanych i słuchanych materiałów pochodzących zarówno z "klasycznych" transmisji radiowo-telewizyjnych, nośników typu cyfrowych kaset i płyty, jak i z szerokopasmowego Internetu.

Internet w Polsce rozwija się dość dynamicznie (po zaledwie 10 latach historii Internetu w Polsce 7,3% ludności korzysta z sieci), ale jego wprowadzenie dokonało się z opóźnieniem, a skala korzystania z niego jest zdecydowanie mniejsza w stosunku do innych krajów Europy (30 lat historii, 15,9% ludności). Korzystanie z Internetu wiąże się z zakupem sprzętu komputerowego oraz opłatami za dostęp i za połączenia. Zarówno sprzęt jak i opłaty są w Polsce, proporcjonalnie do stopnia zamożności, za wysokie.

Krajowa Rada Radiofonii i Telewizji w pełni docenia znaczenie Internetu jako kolejnego medium przekazu multimedialnych informacji. Już w 1996 roku KRRiT przedłożyła rządowi opracowanie pod tytułem "Społeczeństwo informacyjne w Polsce. Wstęp do formułowania założeń polityki Państwa". Na zorganizowanej z inicjatywy KRRiT konferencji na temat "Internet jako medium XXI wieku. Problemy polityki i regulacji radia i telewizji w erze cyfrowej" (5-6 grudnia 2000 roku) zaprezentowano dokumenty Komisji Europejskiej, Rady Europy oraz opracowania własne. Problemy cyfryzacji i konwergencji technik znalazły również swe miejsce w opracowaniu KRRiT pt. "Strategia rozwoju naziemnej radiofonii i telewizji cyfrowej w Polsce. Materiały do debaty sejmowej" oraz w opinii i oddzielnym rozdziale dołączonym do projektu opracowania Ministerstwa Łączności pt. "e - Polska - Społeczeństwo Informacyjne Dla Wszystkich, Plan działania dla Polski".

 

2. Radiofonia i telewizja w erze cyfrowej - stan i prognozy.

 

Rozwój telewizji cyfrowej w Polsce zapoczątkowany został w 1998 roku, przez nadawców emitujących programy polskojęzyczne z zagranicy drogą satelitarną, a następnie przez nadawców polskich, którzy rozpoczęli satelitarną emisję cyfrową swoich programów (rozpowszechnianych dalej naziemnie w sieciach analogowych), a także programów tworzonych specjalnie dla platform cyfrowych. Niższe koszty emisji satelitarnej w stosunku do kosztów eksploatacji sieci naziemnych stacji nadawczych, bardzo niskie opłaty za uzyskanie koncesji na nadawanie programu satelitarnego, dużo większa dostępność i pojemność kanałów satelitarnych oraz zdecydowanie większy zasięg techniczny, spowodowały intensywny rozwój tej formy nadawania programów.

Obecnie w Polsce funkcjonują trzy cyfrowe platformy satelitarne: Cyfra+, Wizja TV i Polsat 2, oferujące swym abonentom możliwość odbioru rozprowadzanych przez nich programów satelitarnych oraz innych niekodowanych programów radiowych i telewizyjnych, dostępnych na wykorzystywanych przez nich transponderach satelitarnych. Wszyscy wymienieni wyżej operatorzy platform oferują również pakiety programów własnych lub tworzonych na ich zamówienie, wyłącznie do rozpowszechniania satelitarnego. Liczba programów telewizyjnych rozpowszechnianych za pośrednictwem polskich platform cyfrowych wynosi 34, w tym 18 programów polskich, w których znajdują się 3 programy telewizji publicznej.

W ostatnich miesiącach operatorzy platform satelitarnych zapowiedzieli wprowa-dzenie nowych usług, takich jak: dostęp do Internetu, usługi bankowe, telesprzedaż, telewizja płatna "pay per view", gry itp., które dostępne będą przy użyciu oferowanych przez nich dekoderów cyfrowych, z zastosowaniem abonenckiej linii telefonicznej jako kanału zwrotnego.

Liczba indywidualnych abonentów cyfrowych wynosi dla pakietu Wizji TV około 400 tys., Cyfry+ około 300 tys., Polsatu 2 około 100 tys. Dodatkowo część programów satelitarnych nadawanych w ramach platform satelitarnych dostępna jest w niektórych sieciach kablowych.

Również naziemni nadawcy radiowi coraz częściej występują o rozszerzenie ich koncesji o rozsiew satelitarny. Na cyfrowych platformach satelitarnych obecne są ogólnopolskie programy radia publicznego, 3 ogólnopolskie programy niepubliczne oraz 9 stacji lokalnych.

Dostęp do programów satelitarnych może być realizowany zarówno poprzez indywidualne zestawy odbiorcze, jak i za pośrednictwem sieci kablowych. To właśnie rynek telewizji kablowych jest w Polsce jednym z najbardziej dynamicznie rozwijających się pól eksploatacji mediów elektronicznych.

Obecnie wpisy do rejestru Przewodniczącego KRRiT programów rozprowadzanych w sieciach telewizji kablowej uzyskało ponad 600 operatorów, zarządzających ponad 800 sieciami. Stale wzrasta liczba gniazd abonenckich - obecnie jest ich ok. 4 mln. Liczba gospodarstw domowych w Polsce wynosi ok. 12,5 mln, z czego prawie 2,5 mln korzysta z indywidualnych zestawów do odbioru telewizji satelitarnej. Łącznie dostęp do programów satelitarnych ma ponad 50% ludności naszego kraju.

Polska jest trzecim co do wielkości i najbardziej dynamicznym rynkiem kablowym w Europie. Został on zdominowany przez kilkunastu operatorów (Telewizja Kablowa UPC, Aster City Cable, Multimedia Polska, Szel-Sat, Vectra, TVK Poznań, Dami, Toya, Małopolska TVK, Petrus, Śląska Telewizja -Holding). Trzydzieści największych firm dostarcza za pośrednictwem swoich sieci programy do dwóch trzecich ogólnej liczby abonentów.

Aktualnie w sieciach kablowych jest obecnych ok. 400 programów telewizyjnych, z czego ponad 50 jest nadawanych w języku polskim. Programy radiowe oferowane są często w standardowych pakietach po 30, z zachowaniem zasady "must carry", to jest obowiązku lokowania w sieci programów radiofonii publicznej oraz programów dostępnych na danym terenie drogą naziemną.

Sieci kablowe dostarczające do odbiorcy programy w wersji cyfrowej nie wyszły w Polsce poza fazę eksperymentu, a naziemna radiofonia i telewizja w Polsce nie weszła nawet w jego stadium. W kwietniu 1997 roku Polskie Radio S.A. uruchomiło próbną cyfrową emisję radiową w systemie DAB, z jednego nadajnika zlokalizowanego w Warszawie. Ta próbna emisja trwała około dwóch lat i posłużyła do przeprowadzenia pomiarów: zasięgu, jakości sygnału i wpływu emisji cyfrowej na jakość odbioru analogowego, ale została przerwana na skutek poważnej awarii nadajnika. Z początkiem ubiegłego roku Polskie Radio wystąpiło z inicjatywą wznowienia emisji próbnej w Warszawie, tym razem w 10 kanale telewizyjnym, w związku ze zmienioną dla centrum Polski rezerwacją częstotliwości przeznaczonych dla DAB.

Niemal równocześnie z inicjatywą rozpoczęcia próbnej emisji naziemnej telewizji cyfrowej DVB wystąpiła Telekomunikacja Polska S.A. Krajowa Rada Radiofonii i Telewizji odniosła się przychylnie do obu inicjatyw i podjęła w tej sprawie uchwały. Emisje próbne jednak nie zostały podjęte ze względu na brak stanowiska Ministerstwa Łączności w sprawie technicznych warunków eksperymentu.

W Polsce, podobnie jak w większości krajów europejskich, rozwój radiofonii i telewizji satelitarnej oraz sieci kablowych regulują w zasadzie prawa rynku usług audiowizualnych. W przypadku radiodyfuzji naziemnej czynnikiem, który spowodował ożywienie zainteresowania naziemną emisją cyfrową w Europie były programy i dotacje rządowe. Taka ocena została sformułowana między innymi w raporcie Komisji Unii Europejskiej z listopada 1999 roku na temat rozwoju rynku telewizji cyfrowej w krajach Wspólnoty.

Potrzeba wypracowania państwowej, czy narodowej strategii działania w zakresie wdrażania naziemnej radiofonii i telewizji cyfrowej, wynika z dwóch podstawowych przesłanek:

Opóźnienia we wprowadzaniu w Polsce radiofonii i telewizji cyfrowej w wersji naziemnej mogą narazić nasz kraj na poważne trudności. Proces cyfryzacji w mediach jest procesem nieodwracalnym i nieuchronnym. Zbyt wielkie zaniedbania w tym zakresie mogą osłabić pozycję Polski w Europie, spowodować swojego rodzaju "medialną" izolację. Szybka cyfryzacja zapobiegnie sytuacji, w której polscy dostawcy programów i usług zostaną wyprzedzeni przez konkurencję.

Istnieją dwie doraźne, szczegółowe przyczyny, dla których opracowanie strategii rozwoju mediów cyfrowych w Polsce jest niezwykle pilne. Są to:

Polska stoi u progu ery informacyjnej. Technologicznym fundamentem społeczeństwa informacyjnego jest proces konwergencji telekomunikacji i informatyki z radiem i telewizją. Proces ten, po cyfryzacji emisji radiowo-telewizyjnej, eliminuje podstawową barierę w postaci rodzaju transmitowanych danych i szybko doprowadzi do stworzenia rzeczywistych, uniwersalnych, masowych i ekonomicznych rozwiązań pozwalających na ukształtowanie takiego społeczeństwa. W Sejmie RP dyskutowane będą warunki budowy społeczeństwa informacyjnego. Uwzględnienie problemów cyfrowej radiofonii i telewizji niezbędne jest przy rozważaniu kształtu społeczeństwa przyszłości

Przejście z ery radiofonii i telewizji analogowej do cyfrowej nie może nastąpić skokowo. Tempo stopniowego rozwoju możliwości technicznych oraz rynku programów i usług, wypierania technologii analogowej z mediów zależeć będzie od strategii przyjętej przez państwo w okresie najbliższych kilku lat.

Problemy związane z wdrażaniem i rozwojem cyfrowej telewizji naziemnej dotykają wielu zagadnień rynkowych. W interesie wszystkich uczestników procesu cyfryzacji powinno leżeć jak najściślejsze określenie tzw. "warunków wyjściowych". W tym celu należy wypracować stałą płaszczyznę konsultacji ze wszystkimi uczestnikami tego procesu.

Wskazane jest przeprowadzenie badań dotyczących:

Media i sektor audiowizualny stają się coraz bardziej znaczącym działem gospodarki oraz źródłem coraz większej części dochodu narodowego. Produkcja programów form radiowych i telewizyjnych spowodowała powstanie nowej branży działalności gospodarczej. Jednakże, aby media mogły odegrać pozytywną rolę w rozwoju gospodarczym, niezbędna jest polityka uwzględniająca ekonomikę i rynkowe uwarunkowania tych przedsiębiorstw, pozwalająca nadawcom pozyskiwać środki niezbędne dla finansowania inwestycji technicznych, programowych i oferowania usług dodatkowych.

Skuteczność procesu wdrażania naziemnej radiofonii i telewizji cyfrowej wymagać będzie aktywnej polityki gospodarczej państwa, obejmującej m. in.:

W większości krajów europejskich powstały już dokumenty określające strategię rozwoju mediów cyfrowych, ze szczególnym uwzględnieniem naziemnej radiofonii i telewizji. Opracowywały je specjalnie powołane grupy ekspertów z dziedziny mediów, gospodarki, kultury, edukacji, organizacji i zarządzania, techniki i technologii, handlu i usług. Dokumenty te przekształciły się następnie w programy rządowe, tj. akty wyznaczające politykę państwa w zakresie mediów cyfrowych na najbliższe lata. Polsce potrzebne są podobne działania, niezależnie od prac nad nowelizacją aktów prawnych związanych z polityką medialną, służących ułatwieniu i koordynacji działań w różnych dziedzinach polityki, gospodarki i kultury.

Krajowa Rada Radiofonii i Telewizji, 29 listopada 2000 roku, przyjęła uchwałę wskazującą postulowany termin uruchomienia naziemnej emisji cyfrowej w Polsce na rok 2002. Wykonując powyższą uchwałę Krajowa Rada opracowanie pt. "Strategia rozwoju naziemnej radiofonii i telewizji cyfrowej w Polsce" przekazała Marszałkowi Sejmu RP z prośbą o zorganizowanie debaty parlamentarnej.

 

 

 

Przewodniczący

Krajowej Rady Radiofonii i Telewizji

 

Juliusz Braun

 

Warszawa, 22 marca 2001 roku


Spis treści, poprzednia część druku, następna część druku