Spis treści, poprzednia część druku, następna część druku
II. DZIAŁALNOŚĆ PROGRAMOWA NADAWCÓW
A. Oferta programowa i widownia nadawców telewizyjnych w 2000 roku
1. Oferta programowa telewizji
Globalna oferta programowa: telewizja publiczna (TVP1, TVP2) i telewizje koncesjonowane (POLSAT, TVN, TV4, CANAL+ POLSKA - kodowany) przedstawia się następująco:
W 2000 roku nadano łącznie: 48 166 godzin
Informacja |
2 378 |
5% |
Publicystyka |
2 040 |
4% |
Edukacja |
2 222 |
5% |
Religia |
316 |
1% |
Widowiska teatralne i inne formy udramatyzowane |
207 |
Poniżej 1% |
Film |
24 963 |
52% |
Rozrywka |
8 075 |
17% |
Muzyka poważna |
100 |
Poniżej 1% |
Sport |
1 809 |
4% |
Autopromocja |
2 597 |
5% |
Reklama |
2 900 |
6% |
Inne |
91 |
Poniżej 1% |
W tym: Rozłączona sieć Programu 2 |
467 |
1% |
W 2000 roku sześciu naziemnych nadawców telewizyjnych wyemitowało globalnie 48 166 godzin programu telewizyjnego. Stanowi to wzrost o 1.815 godzin w stosunku do 1999 roku i o 4.000 do 1998 roku. Średni dla tych sześciu nadawców dobowy czas nadawania wynosił około 22 godzin. Największy udział w wydłużeniu dobowego czasu emisji programów telewizyjnych miał program TV4 (do kwietnia 2000 roku NASZA TV) ze zwiększeni
em o 16% w stosunku do roku poprzedniego i TVP2 o 5%. Trzej nadawcy koncesjonowani: TVN, CANAL+ Polska i POLSAT nadawali prawie całodobowe programy, TVP2 średnio 20 godzin na dobę, TVP1 nieco ponad 21 godzin.W tym wydłużonym czasie nadawania zwiększyła się liczba godzin emisji audycji edukacyjnych (o 800 godz.), rozrywkowych (ponad 1.200 godzin), audycji informacyjnych (180 godzin), filmu (82 godziny) oraz autopromocji i reklamy.
Podobnie jak w latach poprzednich w całościowej ofercie programowej omawianych nadawców przeważały filmy fabularne, seriale, telenowele (w tym dokumentalne), sitcomy i filmy dokumentalne. |
Nadal fundamenty oferty programowej stanowiły 2 gatunki telewizyjne: film i rozrywka, zajmując łącznie 69% udziału w całości wszystkich programów. W porównaniu z 1999 rokiem w ramach tych gatunków nastąpiły w rocznym czasie nadawania jedynie drobne przesunięcia: strata dwóch punktów procentowych w filmie i powiększenie o 2% udziału audycji rozrywkowych Obok audycji rozrywkowych obserwowaliśmy w
ubiegłym roku wzrost godzin a zarazem procentowego udziału w rocznym czasie nadawania audycji edukacyjnych (+2%). U wszystkich nadawców odnotowano spadek udziału w programach audycji publicystycznych.Najwyższy udział premier w rocznym czasie nadawania miał miejsce w programach telewizji publicznej: w TVP1 84% (2% mniej w stosunku do ubiegłego roku) i w TVP2 72% (o 10% mniej). Nadawcy koncesjonowani nadali od 48% (TV4) do 69% audycji premierowych, a telewizja kodowana CANAL+ 25%.
TVP1 |
TVP2 |
|||
Liczba godzin emisji ogółem |
7 630 |
7 220 |
||
Informacja |
580 |
8% |
793 |
11% |
Publicystyka |
1 060 |
14% |
370 |
5% |
Edukacja |
1 262 |
17% |
451 |
6% |
Religia |
163 |
2% |
82 |
1% |
Widowiska teatralne i inne formy udramatyzowane |
76 |
1% |
119 |
2% |
Film |
2 842 |
37% |
2 803 |
39% |
Rozrywka |
579 |
8% |
938 |
13% |
Muzyka poważna |
12 |
Poniżej 1% |
86 |
1% |
Sport |
455 |
6% |
392 |
5% |
Autopromocja |
317 |
4% |
391 |
5% |
Reklama |
284 |
4% |
328 |
5% |
Rozłączna sieć Pr.2 |
467 |
6% |
POLSAT |
TVN |
TV4 |
CANAL+ |
|||||
Całość emisji |
8 330 |
100% |
8 784 |
100% |
7 501 |
100% |
8 701 |
100% |
Informacja |
495 |
6% |
265 |
3% |
245 |
3% |
- |
0% |
Publicystyka |
51 |
1% |
330 |
4% |
83 |
1% |
146 |
2% |
Edukacja |
184 |
2% |
163 |
2% |
93 |
1% |
69 |
1% |
Religia |
58 |
1% |
- |
0% |
13 |
Poniżej 1% |
- |
0% |
Widowiska teatralne i inne formy udramatyzowane |
12 |
0% |
- |
0% |
- |
0% |
- |
0% |
Film |
4 069 |
49% |
3 787 |
43% |
4 034 |
54% |
7 428 |
85% |
Rozrywka |
2 105 |
25% |
2 672 |
30% |
1 653 |
22% |
128 |
1% |
Muzyka poważna |
- |
0% |
- |
0% |
2 |
Poniżej 1% |
- |
0% |
Sport |
173 |
2% |
55 |
1% |
181 |
2% |
553 |
6% |
Autopromocja |
587 |
7% |
315 |
4% |
629 |
8% |
358 |
4% |
Reklama |
505 |
6% |
1 197 |
14% |
568 |
8% |
18 |
Poniżej 1% |
Inne |
91 |
1% |
- |
0% |
- |
0% |
- |
0% |
TVP1 |
TVP2 |
POLSAT |
TVN |
TV4 |
CANAL+ |
Film: 42% |
Film: 39% |
Film: 49% |
Film: 43% |
Film: 54% |
Film: 85% |
Edukacja: 17% |
Rozrywka: 13% |
Rozrywka: 25% |
Rozrywka: 30% |
Rozrywka: 22% |
Sport: 6% |
Reasumując:
W 2000 roku najwięksi nadawcy telewizyjni umacniali swoje dotychczasowe pozycje w zakresie oferty programowej. Jeśli spojrzymy na ten proces poprzez pryzmat gatunkowy, to obserwujemy z jednej strony wzrost w telewizji publicznej audycji edukacyjnych i równoczesny ich spadek w telewizjach koncesjonowanych, z drugiej zaś spadek oferty rozrywkowej w publicznej i jej znaczący wzrost w koncesjonowanej. Następowała ewolucja struktury
gatunkowej TVP1, polegająca na zmniejszeniu procentowego udziału filmu i rozrywki a zwiększeniu audycji edukacyjnych i sportu. O ile w 1999 roku program ten był skonstruowany przede wszystkim z filmu, publicystyki i rozrywki, to w 2000 roku dominantę stanowiły nadal film, ale na drugim miejscu edukacja, a na trzecim - publicystyka. Program drugi telewizji publicznej był wprawdzie bardziej stabilny, choć i tu zaobserwowano również spadek rozrywki i audycji publicystycznych, a wzrost edukacji. Na poziomie 1999 roku pozostał w obu programach udział w rocznym czasie nadawania audycji informacyjnych, religijnych, muzyki poważnej i widowisk teatralnych. Telewizje koncesjonowane mocno zaznaczyły swój rozrywkowy charakter. W Polsacie udział audycji rozrywkowych wzrósł o 2%, w TVN o 4%, w TV4 o 15%. Nadawcy koncesjonowani utrzymali profil filmowo - rozrywkowy. Te dwa gatunki budowały w 74% program Polsatu, 73% - TVN , 76% - TV4 i 91% - CANAL+ Polska.
Dzienniki |
Transmisje/retransmisje z obrad Sejmu, Senatu |
Ogółem |
|
TVP1 |
554 96% |
26 4% |
580 100% |
TVP2 |
330 42% |
463 58% |
793 100% |
Udział audycji informacyjnych w rocznym czasie nadawania i ich struktura wewnętrzna od kilku lat są na zbliżonym poziomie. Odnotować można jednak wzrost informacji w TVP2 (o 50 godz.). Oznacza to, że z wydłużenia dobowego czasu nadawania gros zagospodarowały audycje informacyjne, a konkretnie transmisje/retransmisje z obrad Sejmu i Senatu. Program 1 przekazywał informacje zawarte przede wszystkim w dziennikach, k
tóre zajmowały średnio ponad 1,5 godziny dziennie o stałych porach (Wiadomości, Teleexpress i część informacyjna Monitora Wiadomości). W programie drugim dzienniki zajmowały dziennie niespełna godzinę i były emitowane w przedpołudniowym paśmie i w trzykrotnych wydaniach Panoramy.
społeczna |
polityczna |
ekonomiczna |
kulturalna |
rolna |
międzynaro-dowa |
inna |
Razem |
|
TVP1 |
331 |
186 |
22 |
241 |
222 |
51 |
7 |
1 060 |
TVP2 |
152 |
65 |
3 |
119 |
6 |
25 |
- |
370 |
Razem telewizja publiczna |
483 |
251 |
25 |
360 |
228 |
76 |
7 |
1 430 |
% |
34% |
18% |
2% |
25% |
16% |
5% |
Poniżej 1% |
100% |
POLSAT |
19 |
- |
- |
11 |
- |
- |
21 |
51 |
TVN |
235 |
73 |
21 |
1 |
- |
- |
- |
330 |
TV4 |
34 |
- |
- |
49 |
- |
- |
- |
83 |
Razem telewizja koncesjonowana nie kodowana |
288 |
73 |
21 |
61 |
- |
- |
21 |
464 |
% |
62% |
16% |
5% |
13% |
0% |
0% |
5% |
100% |
CANAL+ |
- |
- |
- |
119 |
- |
- |
27 |
146 |
Ogółem liczba godzin |
771 |
324 |
46 |
540 |
228 |
76 |
55 |
2 040 |
% |
38% |
16% |
2% |
26% |
11% |
4% |
3% |
100% |
W globalnej ofercie wszystkich omawianych nadawców odnotowano w 2000 roku znaczący (ponad 1.000 godz.) spadek audycji publicystycznych. Dotyczy to w największym stopniu TV4 (ponad 700 godz.), TVN (-161 godz.), a także w mniejszym, choć zauważalnym, stopniu TVP2 (-150 godz.) i TVP1 (- 50 godz.). Ponad 50% wszystkich audycji publicystycznych wyemitowano w telewizji publicznej. Zajęły one 14% rocznego czasu nadawania w TVP1 i 5%
w TVP2. W TVP1 audycje publicystyczne koncentrowały się przede wszystkim na problematyce społeczno-politycznej, kulturalnej i rolnej, przy czym te dwie ostatnie odnotowały istotny spadek w stosunku do roku poprzedniego (- 168 godzin). Natomiast program 2 preferował tematy społeczne i kulturalne. Z telewizji koncesjonowanych publicystyka jest dość wyraźnie widoczna jedynie w TVN. Wśród audycji publicystycznych, emitowanych o stałych porach były w TVP1: Sprawa dla reportera, Zawsze po 21, Tygodnik polityczny Jedynki, Gość Jedynki, Forum, Monitor Wiadomości, a w TVP2: Ekspress reporterów, 7 dni - świat, Linia specjalna, Polaków portret własny, w TVN: Kropka nad i oraz w Polsacie: Polityczne graffiti.Większość audycji publicystycznych (od 93% w TVN do 57% w TVP2) została wyprodukowana przez nadawców.
popularno-naukowe |
poradnicze |
inne |
Razem |
|
TVP1 |
425 |
601 |
236 |
1 262 |
TVP2 |
278 |
173 |
- |
451 |
Razem telewizja publiczna |
703 |
774 |
236 |
1 713 |
% |
41% |
45% |
24% |
100% |
POLSAT |
66 |
118 |
- |
184 |
TVN |
22 |
141 |
- |
163 |
TV4 |
93 |
- |
- |
93 |
Razem telewizje koncesjonowane nie kodowane |
181 |
259 |
- |
440 |
% |
41% |
59% |
0% |
100% |
CANAL+ |
67 |
2 |
- |
69 |
Ogółem |
951 |
1 035 |
236 |
2 222 |
% |
43% |
47% |
13% |
100% |
Rok 2000 wykazał znaczący wzrost godzin w programach telewizji publicznej przeznaczonych na różne formy edukacji. Było to najbardziej widoczne w TVP1 i zmieniło format tego programu z filmowo - rozrywkowego na filmowo - edukacyjny. Dodatkowe godziny oferty edukacyjnej program 1 zagospodarował audycjami poradniczymi, zaś program 2 - popularno-naukowym
i. U nadawców koncesjonowanych zaobserwować można było, wprawdzie powolny, ale jednak postępujący proces zmniejszania oferty edukacyjnej. Nastąpiło również upodobnienie między telewizją publiczną a koncesjonowaną co do rodzajów audycji edukacyjnych. O ile w 1999 roku telewizja publiczna wyróżniała się realizacją przede wszystkim audycji popularno-naukowych, to już w 2000 roku proporcje między tymi właśnie audycjami a audycjami poradniczymi były zbliżone do obrazu widocznego w programach koncesjonowanych, gdzie właśnie przeważają audycje poradnicze.
transmisje |
publicystyka, informacja, edukacja |
inne |
Razem |
|
TVP1 |
59 |
104 |
- |
163 |
TVP2 |
21 |
61 |
- |
82 |
Razem telewizja publiczna |
80 |
165 |
- |
245 |
% |
33% |
67% |
0% |
100% |
POLSAT |
- |
43 |
15 |
58 |
TVN |
- |
- |
- |
- |
TV4 |
- |
11 |
2 |
13 |
Razem telewizja koncesjonowana nie kodowana |
- |
54 |
17 |
71 |
% |
0% |
76% |
24% |
100% |
CANAL+ |
- |
- |
- |
- |
Ogółem |
80 |
219 |
17 |
316 |
% |
25% |
69% |
5% |
100% |
W 2000 roku liczba godzin audycji religijnych i transmisji pozostawała na niezmiennym poziomie w porównaniu z rokiem poprzednim. Zmieniły się jedynie proporcje między transmisjami uroczystości religijnych a innymi formami (publicystyka, informacja i edukacja religijna) na rzecz tych ostatnich. Nadal prawie 80% całości audycji religijnych zostało nadanych w tel
ewizji publicznej. Z nadawców koncesjonowanych stałe pozycje religijne zawiera program POLSAT-u.
teatr telewizji |
opera |
balet |
musical |
audycje poetyckie |
inne |
Razem |
|
TVP1 |
65 |
1 |
- |
- |
10 |
- |
76 |
TVP2 |
66 |
24 |
- |
- |
29 |
- |
119 |
Razem telewizja publiczna |
131 |
25 |
- |
- |
39 |
- |
195 |
% |
67% |
13% |
0% |
0% |
20% |
0% |
100% |
POLSAT |
- |
- |
- |
- |
11 |
1 |
12 |
TVN |
- |
- |
- |
- |
- |
- |
- |
TV4 |
- |
- |
- |
- |
- |
- |
- |
Razem telewizja koncesjonowana nie kodowana |
- |
- |
- |
- |
11 |
1 |
12 |
% |
0% |
0% |
0% |
0% |
92% |
8% |
100% |
CANAL+ |
- |
- |
- |
- |
- |
- |
- |
Ogó łem |
131 |
25 |
- |
- |
50 |
1 |
207 |
% |
63% |
12% |
0% |
0% |
24% |
Poniżej 1% |
100% |
Widowiska teatralne i inne formy udramatyzowane zajęły ułamek procenta rocznego czasu nadawania programów. O ich prezentacji możemy mówić tylko w przypadku telewizji publicznej i przyczynkowo
w programie Polsat-u.W omawianym roku odnotować można większą różnorodność oferty teatralnej, a zwłaszcza pokazanie się na ekranach telewizji publicznej innych form udramatyzowanych: widowisk operowych i audycji poetyckich. Prym wiedzie tu TVP2, w którym nadano 24 godziny słynnych oper i prawie 30 - audycji poetyckich.
film fabularny: jednostkowy, seriale, serie, animowany |
film dokumentalny: serie, seriale, telenowele, reality show, reportaż |
Razem |
|
TVP1 |
2 623 |
219 |
2 842 |
TVP2 |
2 635 |
168 |
2 803 |
Razem telewizja publiczna |
5 258 |
387 |
5 645 |
% |
93% |
7% |
100% |
POLSAT |
4 021 |
48 |
4 069 |
TVN |
3 708 |
79 |
3 787 |
TV4 |
3 878 |
156 |
4 034 |
Razem telewizja koncesjonowana nie kodowana |
11 607 |
283 |
11 890 |
% |
98% |
2% |
100% |
CANAL+ |
6 778 |
650 |
7 428 |
Ogółem |
23 643 |
1 320 |
24 963 |
% |
95% |
5% |
100% |
Obecność tego gatunku w programach telewizyjnych w 2000 roku globalnie na poziomie ubiegłego roku, utrzymują nadal pozycję dominującą. U niektórych nadawców, jak: TVP2, POLSAT i CANAL+ zyskał on dodatkowe godziny (około 490), u innych stracił: TVP1 (-322 godz.) i TV4 (-112 godzin).
Formy fabularne: filmy długometrażowe, seriale, serie, animacje były domeną telewizji koncesjonowanych. Czas emisji filmów długometrażowych w stosunku do roku poprzedniego najbardziej wzrósł w TV4 (o 19% w stosunku do czasu emisji filmu w roku poprzednim), w TVN (o 14%), w TVP1 (o 12%) i TVP2 (o 9%). Formy animowane były zasadniczo na niezmiennym poziomie, z wyjątkiem CANAL+, gdzie wzrosły o 12%. Seriale telewizyjne znacząco wzrosły w programie POLSAT (o 30
0 godz.) i TVP2 (o 490 godz.), zmalały natomiast w TVN.W dziedzinie filmu dokumentalnego wzmacniały pozycję telenowele dokumentalne (Pierwszy krzyk, Nieparzyści, Lecznica pod św. Franciszkiem, Klinika cudów w TVP1, Szpital Dzieciątka Jezus, Kawaleria powietrzna w TVP2, Centrum nadziei w TVN). Pojawił się nowy gatunek telewizyjny tzw. reality show, który był prezentowany przez Agenta w TVN i Ryzykantów w TVP1. W telewizji publicznej przez cały rok trwała silna ekspansja filmu dokumentalnego, emitowanego n
ajczęściej w ramach określonych cykli: Czas na dokument, Miej oczy szeroko otwarte i Kontrowersyjny dokument w TVP1 i Polska bez fikcji, Złota 12 polskiego dokumentu oraz Wędrówki z dinozaurami w TVP2.Kraje produkcji oferty filmowej (bez dokumentu)
polska |
pozostała europejska |
USA |
południowo amerykańska |
inna |
Razem |
|
TVP1 |
467 |
604 |
1 281 |
99 |
172 |
2 623 |
TVP2 |
789 |
540 |
1 016 |
29 |
261 |
2 635 |
Razem telewizja publiczna |
1 256 |
1 144 |
2 297 |
128 |
433 |
5 258 |
% |
24% |
22% |
44% |
2% |
8% |
100% |
POLSAT |
410 |
273 |
2 327 |
742 |
269 |
4 021 |
TVN |
56 |
215 |
2 299 |
951 |
187 |
3 708 |
TV4 |
40 |
175 |
3 168 |
94 |
401 |
3 878 |
Razem telewizje koncesjonowane nie kodowane |
506 |
663 |
7 794 |
1 787 |
857 |
11 607 |
% |
4% |
6% |
67% |
15% |
7% |
100% |
CANAL+ |
1 611 |
820 |
4 107 |
33 |
207 |
6 778 |
% |
24% |
12% |
60% |
poniżej 1% |
3% |
100% |
Ogółem |
3 373 |
2 627 |
14 198 |
1 948 |
1 497 |
23 643 |
% |
14% |
11% |
60% |
8% |
6% |
100% |
W ofercie filmowej sześciu największych nadawców przeważały produkcje amerykańskie. W stosunku do roku poprzedniego wzrosły one o 4%. Tradycyjnie największy udział miały one w telewizjach koncesjonowanych: od 58% w Polsacie, 62% w TVN do 82% w TV4. Jedynie w telewizji publicznej proporcje między produkcją europejską a amerykańską były na korzyść tej pierwszej. Najbardziej "proeuropejska" była telewizyjna dwójka. Szczątkowo produkcje europejskie za
istniały w TV4 i TVN. Wprawdzie powoli, ale systematycznie, zwiększał udział obrazów polskich i pozostałych europejskich w swojej ofercie filmowej POLSAT. Produkcje południowoamerykańskie (przede wszystkim seriale i telenowele) umacniały nadal swoją pozycję w ofercie filmowej TVN i POLSAT.Europejskie kraje produkcji oferty filmowej (bez dokumentu)
polska |
angielska |
francuska |
niemiecka |
włoska |
razem |
|
TVP1 |
467 |
280 |
188 |
71 |
65 |
1 071 |
TVP2 |
789 |
182 |
152 |
119 |
87 |
1 329 |
Razem telewizja publiczna |
1 256 |
462 |
340 |
190 |
152 |
2 400 |
% |
52% |
19% |
14% |
8% |
6% |
100% |
POLSAT |
410 |
183 |
65 |
11 |
14 |
683 |
TVN |
56 |
113 |
44 |
13 |
45 |
271 |
TV4 |
40 |
42 |
67 |
60 |
6 |
215 |
Razem telewizja koncesjonowana nie kodowana |
506 |
338 |
176 |
84 |
65 |
1 169 |
% |
43% |
29% |
15% |
7% |
6% |
100% |
CANAL+ |
1 611 |
512 |
246 |
49 |
13 |
2 431 |
% |
66% |
21% |
10% |
2% |
1% |
100% |
O gółem |
3 373 |
1 312 |
762 |
323 |
230 |
6 000 |
% |
56% |
22% |
13% |
5% |
4% |
100% |
Wśród europejskich krajów produkcji dominowały dzieła produkcji polskiej: najliczniej w ofercie CANAL+, POLSAT i telewizji publicznej. Rzadko występowały one w TVN i TV4, którzy to nadawcy chętniej sięgali do produkcji angielskich, francuskich i niemieckich.
muzyka rozrywkowa |
widowiska artystyczne |
kabaret, satyra |
teleturnnieje |
talk show |
inne |
razem |
|
TVP1 |
159 |
136 |
38 |
187 |
59 |
579 |
|
TVP2 |
116 |
266 |
152 |
353 |
51 |
- |
938 |
Razem telewizja publiczna |
275 |
402 |
190 |
540 |
110 |
- |
1 517 |
% |
18% |
26% |
13% |
36% |
7% |
0% |
100% |
POLSAT |
1 426 |
6 |
81 |
43 |
55 |
494 |
2 105 |
TVN |
76 |
86 |
142 |
159 |
317 |
1 892 |
2 672 |
TV4 |
1 550 |
- |
- |
79 |
- |
24 |
1 653 |
Razem telewizje koncesjonowane nie kodowane |
3 052 |
92 |
223 |
281 |
372 |
2 410 |
6 430 |
% |
47% |
1% |
3% |
4% |
6% |
37% |
100% |
CANAL+ |
52 |
- |
76 |
- |
- |
- |
128 |
Ogółem |
3 379 |
494 |
489 |
821 |
482 |
2 410 |
8 075 |
% |
42% |
6% |
6% |
10% |
6% |
30% |
100% |
W 2000 roku POLSAT i TVN nadal umacniały pozycje liderów w dziedzinie rozrywki, zwiększając liczbę i czas nadawania audycji rozrywkowych (TVN o 14% więcej audycji rozrywkowych w stosunku do ubiegłego roku, POLSAT o 13%). Natomiast oba programy telewizji publicznej zmniejszyły znacząco w skali roku czas nadawania audycji rozrywkowych. W wewnętrznej strukturze gatunkowej wszyscy nadawcy zmniejszyli udział muzyki rozrywkowej, kabaretu i audycji satyrycznych. W zamian za to zwiększono liczbę godzin talk show i w telewizji publicznej - teleturniejów. Generalnie telewizyjną rozrywkę spełnia nadal głównie muzyka rozrywkowa, nadawane po północy niejednorodne gatunkowo audycje rozrywkowe i tal
k show. Od tego ogólnego obrazu odbiega telewizja publiczna z dominantą teleturniejów (często o charakterze edukacyjnym), widowisk artystycznych (zwłaszcza w TVP2) i ze znacznie mniejszym niż u nadawców koncesjonowanych udziałem muzyki rozrywkowej.Systematycznie spadała oferta dla miłośników muzyki poważnej. Ograniczyła się ona do TVP2, gdzie transmitowano znaczące wydarzenia muzyczne, jak Międzynarodowy Konkurs Pianistyczny im. Fryderyka Chopina, koncerty brandenburskie Jana Sebastiana Bacha, przeboje muzyki klasycznej itd.
magazyny |
transmisje |
inne |
razem |
|
TVP1 |
123 |
332 |
455 |
|
TVP2 |
157 |
235 |
- |
392 |
Razem telewizja publiczna |
280 |
567 |
- |
847 |
% |
33% |
67% |
0% |
100% |
POLSAT |
83 |
87 |
3 |
173 |
TVN |
15 |
40 |
- |
55 |
TV4 |
99 |
82 |
- |
181 |
Razem telewizje koncesjonowane nie kodowane |
197 |
209 |
3 |
409 |
% |
48% |
51% |
1% |
100% |
CANAL+ |
175 |
360 |
18 |
553 |
Ogółem |
652 |
1 136 |
21 |
1 809 |
% |
36% |
63% |
1% |
100% |
W 2000 roku nieznacznie wzrosła ogółem liczba godzin emisji sportowych. Największy w tym udział miał program pierwszy telewizji publicznej, zwiększając o 187 godzin czas transmisji sportowych. W sumie w obu programach dominowały transmisje z Mistrzostw Europy w piłce nożnej EURO 2000 oraz Igrzyska Olimpijskie SYDNEY 2000. Dotychczasowy potentat sportowy, czyli CANAL+ zmniejszył ogółem o 40 godz. liczbę audycji sportowych (- 75 godzin magazynów sportowych i +
34 transmisji sportowych). Sport "na żywo" górował w telewizji publicznej, CANAL+ i TVN.
edukacja |
rozrywka |
religia |
sport |
teatr |
film |
Inne |
razem |
|
TVP1 |
201 |
185 |
42 |
- |
8 |
374 |
- |
810 |
TVP2 |
84 |
33 |
- |
4 |
21 |
158 |
- |
300 |
Razem telewizja publiczna |
285 |
218 |
42 |
4 |
29 |
532 |
- |
1 110 |
% |
26% |
20% |
4% |
poniżej 1% |
3% |
47% |
0% |
100% |
POLSAT |
110 |
103 |
- |
- |
- |
504 |
4 |
721 |
TVN |
58 |
35 |
- |
- |
- |
821 |
914 |
|
TV4 |
2 |
- |
- |
- |
- |
500 |
502 |
|
Razem telewizje koncesjonowane nie kodowane |
170 |
138 |
- |
- |
- |
1 825 |
4 |
2 137 |
% |
8% |
6% |
0% |
0% |
0% |
85% |
poniżej 1% |
100% |
CANAL+ |
- |
- |
- |
- |
1 076 |
1 076 |
||
Ogółem |
455% |
356 |
42 |
4 |
29 |
3 433 |
4 |
4 323 |
% |
11% |
8% |
1% |
poniżej 1% |
poniżej 1% |
79% |
poniżej 1% |
100% |
Filarem propozycji programowych skierowanych do dzieci i młodzieży był film. Najbardziej zróżnicowaną ofertę proponowała telewizja publiczna, sięgając dość często po audycje edukacyjne, rozrywkowe, religijne i teatr dla dzieci. Najdłużej przyciągał dzieci przed ekrany program CANAL+.
Oba programy telewizji publicznej, POLSAT, TVN i TV4 mają charakter uniwersalny. Zdecydowany profil filmowy ma CANAL+ Polska. Zasadniczym składnikiem nadającym programom telewizyjnym odrębną właściwość jest udział w nich filmu i rozrywki. Wynosi on w przypadku telewizji koncesjonowanych zawsze powyżej 70%, zaś w telewizji publicznej oscyluje w granicach 50% (TVP2) i 45% (TVP1). W programach nadawców koncesjonowanych na drugim, znaczącym co do wielkości udziału, miejscu jest zawsze rozrywka. W telewizji publicznej zachowuje ona w Programie 2 taką samą pozycję, ale w Programie 1 ustępuje publicystyce i edukacji. Ma też inny ciężar gatunkowy. O ile w telewizji koncesjonowanej jest to przede wszystkim muzyka rozrywkowa, to w telewizji publicznej - teleturnieje, widowiska artystyczne, kabaret oraz satyra. Najbardziej jednak widoczne różnice w programach są na poziomie udziału gatunków informacyjno-publicystycznych, edukacyjnych i artystycznych. W telewizjach koncesjonowanych ich udział w rocznym czasie nadawania nie przekracza 10% (Polsat - 10%, TVN - 9% i TV4 - 5%), natomiast w TVP1 wynosi 42%, a w TVP2 - 25%. Kiedy prześledzimy kolejno struktury gatunkowe, to w programach koncesjonowanych nie odnotujemy obecności muzyki poważnej, widowisk teatralnych i innych form udramatyzowanych oraz audycji religijnych (oprócz Polsat-u). Telewidz, szukając informacji i publicystyki, mógł je znacznie częściej znaleźć w telewizji publicznej, która przeznaczyła na nie 16% w TVP2 i 12% w TVP1. W Polsacie i TVN zajęły one po 7% rocznego czasu nadawania, a w TV4 - 4%. Kolejnym komponentem programu odróżniającym telewizję publiczną od koncesjonowanej jest udział audycji edukacyjnych. Wzrastają one sukcesywnie w telewizji publicznej, zwłaszcza w jej programie pierwszym, sytuując edukację na drugim miejscu, a pozostają na niezmiennym poziomie w programach nadawców koncesjonowanych (oprócz Polsat-u gdzie odnotowano wręcz spadek).
W ogólnopolskich programach telewizji publicznej różnice polegają na tym, że w "Jedynce" dominuje edukacja i publicystyka, a w "Dwójce" rozrywka oraz informacja.
W przypadku telewizji koncesjonowanych różnice w strukturze gatunkowej wydają się być prawie niewidoczne i sprowadzają się właściwie do wewnętrznych proporcji między informacją a publicystyką. Istota odmienności każdego z tych programów tkwi więc nie w jego konstrukcji, strukturze gatunkowej a w oferowanych walorach artystycznych, rozrywkowych, poznawczych całości oferty programowej i charakterystycznych pozycjach flagowych indentyfikujących program.
2. Programy regionalne Telewizji Polskiej S.A.
W 2000 roku liczba programów regionalnych rozpowszechnianych przez oddziały terenowe Telewizji Polskiej S.A. nie zmieniła się. Wprawdzie Oddział Terenowy w Gdańsku utworzył redakcję lokalną w Olsztynie, która od lipca 2000 roku przygotowuje 10 minutową audycję informacyjną dla powstałego po reformie administracyjnej kraju województwa mazursko-warmińskiego, zaś OTV Katowice utworzył redakcję w Opolu, która od 17 stycznia 2000 roku nadaje od poniedziałku do piątku
20-minutowy program dla województwa opolskiego, lecz o tych audycjach jako samodzielnych programach regionalnych na razie mówić nie można. Są to co najwyżej zalążki przyszłych pełnowymiarowych programów regionalnych.Każdy z 12 programów regionalnych składał się, podobnie jak w 1999 roku, z pasm programu własnego oddziału (część programu zestawiana przez oddział samodzielnie) i z uzupełniających go wspólnych dla 12 oddziałów terenowych pasm programowych. Średni roczny czas nadawania programu regionalnego k
ażdego z oddziałów wyniósł w ubiegłym roku 6181,6 godzin, a średni czas dobowy blisko 17 godzin.Program wspólny, podobnie jak w 1999 roku, zestawiany był przez Biuro Oddziałów Terenowych w Warszawie we współpracy ze wszystkimi oddziałami terenowymi, a następnie drogą satelitarną przesyłany do 12 oddziałów terenowych. W 2000 roku zestawiono 4708 godzin programu wspólnego, który prawie w całości włączany był do każdego z programów regionalnych, stanowiąc jego zasadni
czą część. Udział programu wspólnego w poszczególnych programach regionalnych wynosił od 71% do 75 % łącznego czasu nadawania.
Program wspólny 12 oddziałów terenowych |
||
Rodzaje audycji |
liczba godz. |
procent |
informacja |
10,6 |
0,2% |
publicystyka |
639 |
13,6% |
edukacja |
479,3 |
10,2% |
religia |
55,9 |
1,2% |
widowiska teatralne i inne formy dramatyzowane |
22,6 |
0,5% |
film |
2347 |
50% |
rozrywka |
226,6 |
4,8% |
muzyka poważna |
65,1 |
1,3% |
sport |
303,7 |
6,4% |
autopromocja, zwiastuny |
254,2 |
5,3% |
reklama |
109,2 |
2,3% |
inne |
195,3 |
4,1% |
Podobnie jak w 1999 roku najwięcej godzin programu wspólnego przeznaczono na film - aż 50% rocznego czasu nadawania. Choć film zajmuje nadal najwięcej miejsca w programie, jego udział zmniejszył się o prawie 20% w stosunku do roku 1999 Filmy fabularne stanowiły 36,5 % programu, a filmy dokumentalne - 13,3 %. Filmy fabularne to w przeważającym procencie telenowele i filmy animowane. Filmy kinowe czy telewizyjne były niewielką częścią oferty filmowej programu wspólnego.
W 2000 roku zdecydowanie wzrósł udział audycji publicystycznych w programie. W stosunku do 1999 roku (2% programu) nastąpił blisko 9-krotny wzrost liczby godzin tych audycji. W audycjach publicystycznych obecna była przede wszystkim tematyka społeczna, w mniejszym wymiarze czasowym kulturalna, rolna, międzynarodowa, a w minimalnym - polityczna i ekonomiczna.
Blisko dwukrotnie wzrosła liczba godzin audycji poświęconych sportowi. W programie wspólnym nadano bardzo zbliżoną do siebie liczbę godzin transmisji z imprez sportowych i magazynów.
W roku 2000 sporo czasu zajmowała w programie edukacja, choć w stosunku do 1999 roku jej udział nieco spadł. W obrębie tej kategorii więcej godzin przeznaczono na audycje popularnonaukowe niż poradnicze. Zmniejszono również liczbę godzin audycji rozrywkowych. W stosunku do 1999 roku ich udział zmalał o blisko 30%. Audycje rozrywkowe odznaczały się różnorodnością form - muzyka rozrywkowa, widowiska artystyczne, kabarety, teleturnieje, talk-show.
Widowiska teatralne nadal zajmowały znikomą część programu. Liczba godzin widowisk teatralnych wyniosła średnio ok. 2 godziny w miesiącu, a więc były one bardzo rzadką pozycją programu.
Dużą część programu zajmowała autopromocja, zwiastuny i zapowiedzi łącznie 5,4 % programu. Reklama zajęła tylko 2,3 % programu.
Wspólna część programów regionalnych miała charakter filmowo - publicystyczny, ze znaczącą przewagą filmu fabularnego.
Oddziały Terenowe |
roczny czas nadawania programu własnego |
informacja |
publicystyka |
edukacja |
||||
godz. |
godz. |
% |
godz. |
% |
godz. |
% |
||
OTV Białystok |
1587,3 |
200,6 |
12,6 |
333,5 |
21,0 |
210,5 |
13,3 |
|
OTV Bydgoszcz |
1087,7 |
110,4 |
10,1 |
221,5 |
20,3 |
124,2 |
11,4 |
|
OTV Gdańsk |
1306,4 |
91,4 |
7,0 |
594,4 |
45,5 |
66,4 |
5,1 |
|
OTV Katowice |
1335,1 |
66,1 |
5,0 |
412,0 |
30,9 |
111,1 |
8,3 |
|
OTV Kraków |
1189,9 |
118,3 |
9,9 |
370,0 |
30,8 |
101,1 |
8,4 |
|
OTV Lublin |
1626,7 |
195 |
12,0 |
292,1 |
18,0 |
146 |
9,0 |
|
OTV Łódź |
1691,8 |
201,6 |
11,9 |
479,1 |
28,3 |
173,0 |
10,2 |
|
OTV Poznań |
1794,4 |
296,6 |
16,5 |
442,2 |
24,6 |
102,4 |
5,7 |
|
OTV Rzeszów |
1058,2 |
168,9 |
16,0 |
308,9 |
29,2 |
43,4 |
4,1 |
|
OTV Szczecin |
1149,1 |
150,5 |
13,1 |
401,3 |
35,0 |
38,6 |
3,4 |
|
OTV Warszawa |
1684,5 |
303 |
17,0 |
397,5 |
22,3 |
140,8 |
7,9 |
|
OTV Wrocław |
1805,6 |
356,8 |
19,8 |
324,4 |
18,0 |
43,3 |
2,4 |
Oddziały Terenowe |
religia |
widowiska teatralne i inne formy udramatyzowane |
film |
rozrywka |
||||
godz. |
% |
godz. |
% |
godz. |
% |
godz. |
% |
|
OTV Białysto k |
59,0 |
3,7 |
0 |
0 |
432,3 |
27,2 |
58,0 |
3,7 |
OTV Bydgoszcz |
77,5 |
7,1 |
0 |
0 |
167,6 |
15,4 |
193,8 |
17,8 |
OTV Gdańsk |
92,5 |
7,1 |
0 |
0 |
18,6 |
1,4 |
222,5 |
17,0 |
OTV Katowice |
21,9 |
1,6 |
0 |
0 |
201,6 |
15,1 |
269,4 |
20,2 |
OTV Kraków |
64,3 |
5,4 |
1,1 |
0,1 |
36,8 |
3,1 |
185,6 |
15,5 |
OTV Lublin |
37,4 |
2,3 |
0 |
0 |
570,1 |
35,0 |
198,0 |
12,2 |
OTV Łódź |
67,8 |
4,0 |
0 |
0 |
361,0 |
21,3 |
152,4 |
9,0 |
OTV Poznań |
32,2 |
1,8 |
0 |
0 |
300,5 |
16,75 |
189,6 |
10,6 |
OTV Rzeszów |
64,3 |
6,1 |
0 |
0 |
142,1 |
13,4 |
144,4 |
13,6 |
OTV Szczecin |
60,3 |
5,3 |
0 |
0 |
107,0 |
9,3 |
211,8 |
18,5 |
OTV Warszawa |
64,1 |
3,6 |
0,7 |
0,04 |
411,8 |
23,1 |
126,2 |
7,1 |
OTV Wrocław |
25,5 |
1,4 |
5,7 |
0,3 |
501,0 |
27,7 |
226,24 |
12,5 |
Oddziały Terenowe |
muzyka poważna |
sport |
autopromocja |
reklama |
||||
godz. |
% |
godz. |
% |
godz. |
% |
godz. |
% |
|
OTV Białystok |
7,8 |
0,5 |
51,3 |
3,2 |
212,8 |
13,4 |
21,5 |
1,4 |
OTV Bydgoszcz |
7,8 |
0,7 |
65,7 |
6 |
104,2 |
9,5 |
15,0 |
1,3 |
OTV Gdańsk |
17,8 |
1,4 |
86 |
6,6 |
70,3 |
5,4 |
46,5 |
3,6 |
OTV Katowice |
38,2 |
2,9 |
99,8 |
7,5 |
64,9 |
4,9 |
50,1 |
3,8 |
OTV Kraków |
26,0 |
2,2 |
44,8 |
3,7 |
194,0 |
16,2 |
47,9 |
4,0 |
OTV Lublin |
1,3 |
0,08 |
55,1 |
3,4 |
113,2 |
7,0 |
18,5 |
1,1 |
OTV Łódź |
10,2 |
0,6 |
77,9 |
4,6 |
123,3 |
7,30 |
45,5 |
2,7 |
OTV Poznań |
33,2 |
1, 9 |
151,1 |
8,4 |
162,8 |
9,1 |
83,8 |
4,7 |
OTV Rzeszów |
39,5 |
3,7 |
132,6 |
12,5 |
10,2 |
1,0 |
3,9 |
0,4 |
OTV Szczecin |
17,1 |
1,5 |
59,4 |
5,2 |
94,1 |
8,2 |
9,0 |
0,8 |
OTV Warszawa |
3,8 |
0,2 |
69,1 |
3.9 |
122,9 |
7,3 |
44,6 |
2,5 |
OTV Wrocław |
21,2 |
1,2 |
78,4 |
4,3 |
123,56 |
6,8 |
99,5 |
5,5 |
Analizując program oddziałów terenowych wzięto pod uwagę następujące rodzaje audycji: informacyjne, publicystyczne, edukacyjne, religijne, rozrywkowe, sportowe, widowiska teatralne, film, muzykę poważną, oprawę programu wraz z autopromocją i reklamę. Wszystkie wymienion
e audycje były obecne w programach własnych oddziałów, choć w różnym wymiarze czasowym. We wszystkich programach własnych wziętych razem najwięcej czasu poświęcono audycjom publicystycznym, filmowi, audycjom informacyjnym i rozrywkowym. Pozostałe rodzaje audycji były obecne w mniejszym wymiarze czasowym.Najwięcej godzin w programie na audycje publicystyczne przeznaczyły oddziały w Gdańsku, Rzeszowie, Szczecinie i Katowicach. W oddziale w Gdańsku audycje te zajmowały prawie połowę czasu nadawania programu w 2000 roku. Podejmowano w nich tematykę społeczną, kulturalną, polityczną, ekonomiczną, rolną i - sporadycznie - międzynarodową. Problematyka społeczna zajmowała albo pierwsze albo drugie miejsce pod względem liczby wyemitowanych godzin w programach oddzi
ałów. Inną najczęściej poruszaną w audycjach publicystycznych problematyką były zagadnienia związane z kulturą.Film jako druga pod względem liczby godzin pozycja programów wypełnił - łącznie w 12 oddziałach - 3 250,4 godzin programu. Obecny w ofercie filmowej film dokumentalny zajął łącznie 2042,3 godziny. Filmów fabularnych, a były to przede wszystkim telenowele i filmy animowane, wyemitowano 1207,8 godzin. Najwięcej filmów fabularnych było w programie OTV Wrocław, Lublin, Warszawa oraz Łódź. Tego rodzaj
u filmu nie było wcale w programie własnym OTV Gdańsk, Kraków, Rzeszów i Szczecin. Film dokumentalny obecny był w programach wszystkich oddziałów, lecz w różnym wymiarze czasowym. Najwięcej godzin poświęcono mu w programie OTV Białystok, Lublin, Poznań i Warszawa.Audycje informacyjne znalazły się dopiero na trzecim miejscu z łączną liczbą 2 259,2 godzin. Największy udział tych audycji odnotowano w programach OTV Wrocław, Warszawa, Poznań i Rzeszów, a najmniejszy w OTV Katowice, Gdańsk i Kraków.
Bardzo zbliżoną do audycji informacyjnych liczbę godzin miały audycje rozrywkowe, których łączny czas trwania w 2000 roku wyniósł 2177,9 godzin tj. o 81,2 godziny mniej niż wspomniane audycje informacyjne. Czas jaki zajęły audycje rozrywkowe w dużej części wypełniony był muzyką rozrywkową, która była znaczącą częścią programu 7 oddziałów (OTV Szczecin, Łódź, Lublin, Kraków, Bydgoszcz, Warszawa i Gdańsk) W niektórych oddziałach terenowych oferta rozrywkowa była dość różnorodna, gdyż obok muzyki rozrywkowej obecne były kabarety, teleturnieje, widowiska artystyczne i inne formy rozrywkowe. Najwięcej audycji rozrywkowych w swoim programie miały oddziały terenowe w Katowicach, Wrocławiu, Gdańsk i Szczecinie, a najmniej w Białymstoku i Warszawie.
W 2000 roku 12 oddziałów terenowych wyemitowało łącznie tylko 1300 godzin audycji edukacyjnych, co stanowi o 96 godzin mniej niż autopromocji. W programach własnych 8 oddziałów terenowych edukacja była realizowana głównie w formie poradników. Natomiast w programach 4 oddziałów terenowych audycje oświatowe i popularnonaukowe występowały w większym wymiarze czasowym niż audycje poradnikowe.
Sport prezentowany był głównie w magazynach i transmisjach z różnych wydarzeń, choć te ostatnie nie należały do częstych i zajmowały bardzo niewielki procent programu. Łączny czas, jaki poświęcono sportowi w ubiegłym roku wyniósł 971 godzin. Największy udział w programie miał on w OTV Rzeszów i Poznań, najmniejszy zaś w OTV Kraków i Białystok.
W 2000 roku łączny czas trwania audycji religijnych wyniósł około 667 godzin. Audycje te przede wszystkim miały postać magazynów. W programach oddziałów terenowych w Krakowie, Rzeszowie, Warszawie i Bydgoszczy obecna była cotygodniowa transmisja mszy świętej. Pozostałe oddziały terenowe, wyłączając OTV Katowice, Szczecin i Poznań, okazjonalnie nadawały transmisji uroczystości religijnych bądź mszy świętych.
Oddziały terenowe w programach własnych na muzykę poważną przeznaczyły łącznie 224 godziny, co w porównaniu z rokiem 1999, oznacza spadek o 86 godzin. Jak niewielki był udział muzyki poważnej w programach oddziałów uwidacznia dopiero jej średni udział w programie tygodniowym - zaledwie 21 minut. Najwięcej godzin muzyki poważnej było w programie OTV Katowice, Poznań, Rzeszów i Gdańsk. W programie katowickim i poznańskim muzyka poważna miała stałe miejsce w ramówce, natomiast w programie OTV Rzeszów pojawiała się okazjonalnie.
W 2000 roku widowiska teatralne nadały jedynie OTV Kraków, Warszawa i Wrocław. Ich łączny czas nadawania wyniósł 7,5 godziny i jest mniejszy o 5 godzin w stosunku do 1999 roku. Jest rzeczą znamienną, że te dwie formy programowe wykazują ciągły spadek.
W programach oddziałów nadal utrzymuje się duża liczba godzin autopromocji i zwiastunów. Najmniej czasu autopromocja zajmuje w programie OTV Rzeszów - tylko 10,2 godziny w ciągu roku, drugi jest program OTV Katowice, a trzeci OTV Gdańsk.
Niżej zamieszczona tabela pokazuje jakie rodzaje audycji były preferowane w 2000 roku w poszczególnych oddziałach terenowych:
OTV Białystok |
OTV Bydgoszcz |
OTV Gdańsk |
OTV Katowice |
OTV Kraków |
OTV Lublin |
film 27% |
publicystyka 13% |
publicystyka 46% |
publicystyka 31% |
publicystyka 31% |
film 35% |
Publicystyka 21% |
rozrywka 11% |
rozrywka 17% |
rozrywka 20% |
rozrywka 16% |
publicystyka 18% |
OTV Łódź |
OTV Poznań |
OTV Rzeszów |
OTV Szczecin |
OTV Warszawa |
OTV Wrocław |
Publicystyka 28% |
publicystyka 25% |
publicystyka 29% |
publicystyka 35% |
film 23% |
film 28% |
film 21% |
film 17% |
Informacja 16% |
rozrywka 19% |
publicystyka 22% |
informacja 20% |
Jak wynika z tego zestawienia w 2000 roku audycje publicystyczne były preferowane przez 8 oddziałów terenowych, audycje rozrywkowe przez 5, film przez 4, a audycje informacyjne tylko przez 2.
W 1999 roku programy własne oddziałów terenowych nadawały programy o profilu publicystyczno - informacyjnym. W 2000 roku nie można ich określić jednym mianem, bowiem oddziały terenowe w Bydgoszczy, Gdańsku, Katowicach, Krakowie i Szczecinie nadawały program publicystyczno-rozrywkowy, w Białymstoku, Lublinie i Warszawie - filmowo-publicystyczny, w Łodzi i Poznaniu - publicystyczno-filmowy, w Rzeszowie - publicystyczno-informacyjny i we Wrocławiu - filmowo-informacyjny.
3. Oferta programowa lokalnej koncesjonowanej telewizji katolickiej - Telewizja Niepokalanów
W 2000 roku nadawca wyemitował 5494 godzin programu pn
. Telewizja Niepokalanów - o 683 godziny więcej niż w 1999 roku. Zgodnie z koncesją nadawany program miał charakter uniwersalny. Program nadawano przez 15 godz. na dobę.Liczbę godzin oraz udział różnych rodzajów audycji w rocznym czasie nadawania w roku 2000 przedstawia poniższa tabela:
Rodzaje audycji |
Liczba godz. |
procent |
informacyjne |
94 |
1,7% |
publicystyczne |
1 264 |
23% |
film dokumentalny |
1 597 |
29% |
film fabularny |
400 |
7,3% |
film animowany |
81 |
1,5% |
teatr |
20 |
0,4% |
edukacyjno-poradnicze |
709 |
12,9% |
religijne |
595 |
11% |
muzyczne |
266 |
4,8% |
adresowane do dzieci i młodzieży |
102 |
1,9% |
inne |
366 |
6,6% |
Razem |
5 494 |
100% |
Jak widać w tabeli, program TV Niepokalanów wypełniały głównie filmy dokumentalne, publicystyka oraz audycje edukacyjno-poradnicze. Zajęły one łącznie 3570 godzin, czyli dwie trzecie (65 %) rocznego programu.
W ofercie filmowej dominował - podobnie jak w latach poprzednich - film dokumentalny, obejmujący tematykę religijną, przyrodniczą, krajoznawczo - turystyczną, historyczną. Emisja filmu zajęła ponad 29% rocznego programu. W prezentowanej ofercie filmowej większość stanowiły filmy religijne, często o problematyce biblijnej. Najczęściej, bo w około 50%, były to filmy produkcji włoskiej.
W audycjach publicystycznych omawiane były w gronie specjalistów problemy społeczno-religijne i duszpasterskie. Chrześcijańskiemu kształtowaniu postaw służyła cykliczna audycja publicystyczna " Ecce homo". W emitowanym raz w tygodniu cyklu " Jubileusz 2000" omawiano najważniejsze wydarzenia Jubileuszu na terenie poszczególnych diecezji. Na uwagę zasługuje stała obecność w programie audycji adresowanych do osób niepełnosprawnych. Udział audycji publicystycznych wzrósł w stosunku do 1999 roku o prawie 5%.
Audycje stricte religijne to stale obecne w programie rozważania ewangeliczne, różaniec, okresowe nowenny, relacje z pielgrzymek. W porównaniu z 1999 rokiem zmalał nieco ich udział w rocznym programie.
Muzyka miała stałe miejsce w programie. Prezentowano listy przebojów, relacje z koncertów, promowano nowości muzyczne. W ofercie muzycznej stacji obecna była także muzyki ludowa i poważna. W stosunku do 1999 roku udział muzyki w programie zmalał o 7,5%.
Warto podkreślić, że w programie stacji obecne były również formy udramatyzowane. W ramach cyklu "Teatr jest światem" emitowano amatorskie przedstawienia o charakterze religijnym.
Audycje informacyjne, podobnie jak w roku ubiegłym, emitowano dwa razy w tygodniu. W soboty i niedziele nadawany był stały cykl pt. "Tydzień w Kościele-Przegląd wydarzeń". Od września wprowadzono do programu magazyn informacyjno-publicystyczny pt. "Przegląd Niedzieli". Był on tworzony we współpracy z redakcją " Niedzieli" i emitowany raz w tygodniu. Wypełniały go głównie tematy dotyczące wydarzeń religijnych i kulturalnych.
W minionym roku wprowadzono także do programu Telewizji Niepokalnów cykliczny magazyn religijno-kulturalny dotyczący diecezji warszawskiej i warszawsko-praskiej.
Podobnie jak w poprzednich latach Telewizja Niepokalanów nie miała w swojej ofercie audycji sportowych (poza relacjami z zawodów osób niepełnosprawnych) i rozrywkowych.
Cechą charakterystyczną programu była duża ilość powtórzeń. Premiery stanowiły jedynie 8,1% rocznego czasu nadawania programu. Audycje o tematyce lokalnej stanowiły 12,5%.
Program Telewizji Niepokalanów miał charakter uniwersalny (zgodnie z koncesją). Poprzez treści zawarte w programie koncentrował się na propagowaniu wartości opartych na Ewangelii.
W odróżnieniu od telewizji komercyjnych program Telewizji Niepokalanów różnił się wielkością udziału treści poznawczych. Obserwacje tę potwierdza duży udział w programie filmu dokumentalnego oraz audycji edukacyjno-poradniczych oraz publicystyki społeczno-religijnej.
4. Oferta programowa lokalnych koncesjonowanych stacji telewizyjnych
W ubiegłym roku programy telewizyjne o zasięgu lokalnym nadawało w Polsce osiem koncesjonowanych stacji - TV Vigor, TV Aval, TV Zielona Góra, TV Studio NTL, TV Bryza, TV Dolnośląska, TV Legnica i TV Lubań. Programy nadawane przez te stacje składały się z programu własn
ego i z programu pochodzącego od innego nadawcy. W programie TV Lubań był to program rozpowszechniany przez nadawcę publicznego - TV Polonia, a w pozostałych siedmiu - program Nasza TV, który od kwietnia 2000 roku zastąpiony został programem TV4.Program własny wymienionych stacji stanowił niewielki procent nadawanego programu. Jego udział wynosił od 5,7% (TV Aval) do 11% (TV Dolnośląska).
Własną ofertę programową omawianych ośmiu nadawców tworzyły głównie informacja i publicystyka. Wynosiły one od 46 % w programie TV Lubań do 85% w programach TV Zielona Góra i TV Legnica.
Preferowane rodzaje audycji w programach własnych lokalnych stacji koncesjonowanych:
TV Vigor |
TV Aval |
TV Zielona Góra |
TV Studio NTL |
TV Bryza |
TV Dolno-śląska |
TV Legnica |
TV Lubań |
informacja 46,2% |
informacja 31,6 |
informacja 46,0% |
informacja 42,9% |
publicystyka 50% |
publicystyka 35,1% |
publicystyka 39,4% |
informacja 36,5% |
Najbardziej urozmaicone pod względem obecnych w nich form telewizyjnych były programy TV Lubań, TV Studio NTL, TV Legnica i T
V Vigor.Lokalni nadawcy telewizyjni, z wyjątkiem TV Bryza, emitowali audycje edukacyjne i poradnicze. Audycje sportowe występowały przede wszystkim w programach TV Dolno-śląska, TV Vigor i TV Studio NTL. W parze ze sportem występowały u tych nadawców (z wyjątkiem TV Dolnośląska) audycje rozrywkowe. W ofercie własnej nadawców lokalnych nie było filmu i teatru. Chlubny wyjątek stanowił program TV Lubań, w którym znalazło się 12 godzin widowisk teatralnych. Audycje religijne obecne były w programach trzech
stacji: w TV Legnica, TV Studio NTL i TV Lubań. Cztery stacje (TV Aval, TV Studio NTL, TV Bryza, TV Lubań) emitowały audycje adresowane do dzieci i młodzieży.5. Program satelitarny telewizji publicznej - TV Polonia
W 2000 roku program TV Polonia tworzony przez nadawcę publicznego dla Polonii i Polaków za granicą dostępny był w Europie, Ameryce, Australii i Nowej Zelandii oraz północnej Afryce. Emitowany był przez całą dobę, a jego roczny czas nadawania wyniósł 8739 godzin.
Strukturę gatunkową programu w rocznym czasie nadawania w latach 1999 - 2000 przedstawia poniższe zestawienie:
Rodzaj audycji |
1999 |
2000 |
w % |
||
OGÓŁEM |
100,0 |
100,0 |
Film |
39,3 |
31,2 |
Publicystyka |
15,2 |
19,0 |
Rozrywka |
16,9 |
12,1 |
Informacja |
11,5 |
11,3 |
Edukacja |
3.3 |
10,1 |
Autopromocja 1) |
3,7 |
5,6 |
Sport |
3,7 |
3,5 |
Religia |
2,4 |
2,6 |
Widowiska teatralne |
2,0 |
2,6 |
Muzyka poważna |
1,9 |
1,9 |
Reklama 2) |
0,1 |
0,1 |
W roku 2000, w porównaniu z rokiem 1999, wzrósł m.in. o prawie 4 punkty procentowe udział audycji publicystycznych, a o prawie 7 punktów - udział audycji edukacyjnych. Było to możliwe dzięki zmniejszeniu się o ponad 8 punktów procentowych udziału filmu oraz o prawie 5 punktów - rozrywki. Udział innych rodzajów audycji (poza autopromocją, która również zwiększyła się o prawie 2 punkty) nie uległ zmianie, pozostając na poziomie 1999 roku.
Największy udział w rocznym czasie nadawania - około jednej trzeciej programu - miał film, przy czym udział filmu fabularnego wyniósł 26,7%, a filmu dokumentalnego (łącznie z reportażem) - 4,5%. Fabularna oferta filmowa w niemalże 84% była produkcji polskiej i pochodziła z różnych lat - z okresem międzywojennym włącznie. Pozostały odsetek stanowiły filmy innych producentów, które do emisji w cyklu "Polo
nica" pozwalały zaliczyć takie elementy jak: wątki fabularne w różny sposób związane z Polską, polska obsada aktorska, oraz polski reżyser.Wśród audycji publicystycznych największy udział w rocznym czasie nadawania (9,2%) miały audycje o tematyce kulturalnej, a następnie społecznej (4,7%), politycznej (3,4%), międzynarodowej (1,5%) i ekonomicznej (0,2%).
Największy udział we rocznym czasie nadawania wśród audycji rozrywkowych miała muzyka - 5,1%, a następnie widowiska artystyczne - 3,8%, teleturnieje - 1,
4%, kabarety i audycje satyryczne - 1,3%.TV Polonia transmitowała także mszę św., co niedzielę z innej parafii. Dzięki temu wielu Polaków zza granicy mogło "odwiedzić" swoją parafię.
Oferta programowa dla widzów polonijnych była różnorodna. Zawierała bowiem elementy informujące o wszystkich istotnych aspektach życia w kraju, które zapewne miały znaczenie dla środowisk polonijnych, jak i pozycje adresowane przede wszystkim do tych środowisk. Te ostatnie były wyróżnikiem programu i stanowiły o jego specyf
ice.W 2000 roku specjalnie dla środowisk polonijnych zrealizowanych zostało 807 godz. audycji, co stanowiło 33,1% ogółu premierowych pozycji programu. Były to następujące audycje: Wieści polonijne -
studyjny magazyn informacyjny o aktualnych wydarzeniach w środowiskach polonijnych, Magazyn polonijny - relacje reporterskie z najważniejszych wydarzeń odbywających się w różnych środowiskach polonijnych, Forum polonijne - studyjna dyskusja przedstawicieli środowisk polonijnych i władz polskich o najistotniejszych problemach Polaków mieszkających poza krajem, Przegląd prasy polonijnej, Porozmawiajmy - rozmowa z telefonicznym udziałem telewidzów o problemach emigracyjnych, Teraz Polonia - audycja z udziałem artystów i przedstawicieli Polonii oraz telefonicznym i internetowym udziałem telewidzów. Do tej grupy audycji zaliczyć również należy lekcję języka polskiego dla dorosłych oraz dwa interaktywne poradniki językowe Mówi się i Chrząszcz brzmi w trzcinie.Mankamentem oferty programowej TV Polonia jest przede wszystkim brak w niej kursu języka polskiego dla dzieci, a także audycji poświęconych życiu kulturalnemu poszczególnych środowisk polonijnych.
Źródła pozyskiwania audycji i płatnych elementów programu przez TV Polonia przedstawia poniższe zestawienie.
Wyszczególnienie |
1999 |
2000 |
w % |
||
OGÓŁEM |
100,0 |
100,0 |
TV Polonia |
37,7 |
34,4 |
TVP 1 |
35,3 |
36,0 |
TVP 2 |
14,3 |
17,5 |
TAI |
12,6 |
12,0 |
Biuro Reklamy |
0,1 |
0,1 |
W porównaniu z 1999 rokiem, w roku 2000 o ponad 3 punkty procentowe zmalał udział audycji własnych lub zlecanych do realizacji przez TV Polonia, wzrósł natomiast udział audycji pozyskiwanych z TVP 1 i TVP 2. Przyczyna tego zjawiska tkwi w trudnościach finansowych.
TV Polonia prowadzi również działalność pozaantenową. Organizuje lub wspołorganizuje różne imprezy kulturalne. W 2000 roku była współorganizatorem Festiwalu Muzycznego w Łańcucie - za co została uhonorowana tytułem Mecenasa Roku - a także Zimowych Igrzysk Polonijnych, Parafiady Dzieci i Młodzieży, wyborów Miss Polonii. Sprawowała także patronat medialny nad Ro
kiem Reymontowskim.