Spis treści, poprzednia część druku, następna część druku
VI. DZIAŁALNOŚĆ KRRiT W ZAKRESIE OPŁAT ABONAMENTOWYCH I POZAABONAMENTOWYCH
6.1 Zgodnie z art. 6 ust. 2 pkt. 6 ustawy o radiofonii i telewizji, do zadań KRRiT należy określenie opłat abonamentowych za używanie odbiorników radiofonicznych i telewizyjnych.
Na podstawie art. 48 ust. 3 ustawy Krajowa Rada określa, w drodze rozporządzenia, wysokość opłaty abonamentowej za używanie odbiornika radiofonicznego oraz opłaty abonamentowej za używanie odbiornika telewizyjnego albo odbiornika radiofonicznego i telewizyjnego, sposób i tryb wnoszenia tych opłat, a także może określić przypadki, w których umarza lub rozkłada na raty zaległości w płatności opłat abonamentowych. Krajowa Rada może, ze względów społecznych, przyznać niektórym kategoriom osób zniż
ki lub zwolnienia od opłat abonamentowych.W przypadku stwierdzenia używania nie zarejestrowanego odbiornika (art. 49 ust. 2 ustawy o radiofonii i telewizji) pobiera się opłatę w wysokości stanowiącej trzydziesto-krotność miesięcznej opłaty abonamentowej. Opłaty te pobierane są przez jednostki Poczty Polskiej (art. 49 ust. 5 ustawy o radiofonii i telewizji) i po potrąceniu umownego wynagro-dzenia (50% wpływów z tej opłaty - art. 51 ust. 5 ustawy) przekazywane na wyodrębniony rachunek Krajowej Rady (art. 50
ust. 6).Za zwłokę w uiszczaniu opłat pobiera się odsetki ustawowe (art. 49 ust. 4). Po potrąceniu umownego wynagrodzenia jednostki Poczty Polskiej przekazują te wpływy na rachunek bankowy KRRiT (art. 49 ust. 5).
Wpływy z opłat abonamentowych za używanie odbiorników radiofonicznych i telewizyjnych (art. 49 ust. 4), opłat za używanie nie zarejestrowanych odbiorników oraz odsetek ustawowych, po potrąceniu wynagrodzenia umownego dla jednostek Poczty Polskiej, są w całości przeznaczane przez Krajową Radę na
działalność jednostek publicznej radiofonii i telewizji.Krajowa Rada (art. 50 ust. 2 ustawy) ustala corocznie, nie później niż do 30 czerwca, sposób podziału wpływów między jednostki publicznej radiofonii i telewizji w następnym roku kalendarzowym, w tym minimalny udział terenowych oddziałów spółek.
Przepis zawarty w art. 50 ust. 3 obliguje Przewodniczącego Krajowej Rady do niezwłocznego przekazania jednostkom publicznej radiofonii i telewizji należnych im udziałów we wpływach.
Na podstawie art. 51 ustawy o radiofonii i telewizji kontrolę wykonywania obowiązku rejestracji odbiorników radiofonicznych i telewizyjnych sprawuje Minister Łączności. Jednostką organizacyjną Ministra Łączności uprawnioną do przeprowadzania kontroli wykonywania obowiązku rejestracji odbiorników radiofonicznych i telewizyjnych - na podstawie rozporządzenia Ministra Łączności z 16 lipca 1993 roku w sprawie kontroli wykonywania obowiązku rejestracji odbiorników radiofonicznych i telewizyjnych jest Państwowe Przedsiębiorstwo Użyteczności Publicznej Poczta Polska. Kontroli dokonują upoważnieni pracownicy rejonowych urzędów poczty.
Wysokość opłat abonamentowych
6.2 Do końca 2000 roku obowiązywały następujące opłaty ustalone przez Krajową Radę w rozporządzeniu z 30 czerwca 1999 roku w sprawie opłat abonamentowych za używanie odbiorników radiofonicznych i telewizyjnych:
- za używanie odbiornika radiofonicznego
- za używanie odbiornika telewizyjnego lub telewizyjnego i radiofonicznego
Aby przeciwdziałać wyrejestrowywaniu odbiorników radiowych i telewizyjnych Krajowa Rada od 1 stycznia 2000 roku podwyższyła poziom ulg finansowych dla abonentów, którzy wniosą opłaty abonamentowe z góry.
6.3 Uchwałą nr 268/2000 z 30 maja 2000 roku w sprawie wysokości opłat abonamentowych za używanie odbiorników radiofonicznych i telewizyjnych Krajowa Rada ustaliła następujące opłaty abonamentowe obowiązujące od dnia 1 stycznia 2001 roku:
- za używanie odbiornika radiofonicznego
- za używanie odbiornika telewizyjnego lub telewizyjnego i radiofonicznego
Powyższe wysokości opłat abonamentowych zostały wprowadzone w życie rozporządzeniem KRRiT z 27 czerwca 2000 roku. Zgodnie z przepisami rozporządzenia użytkownik odbiornika może jednorazowo uiścić opłatę za dowolną liczbę miesięcy w roku kalendarzowym do dnia 20 pierwszego miesiąca okresu rozliczeniowego. Użytkownik odbiornika ma również możliwość wniesienia opłat na poczet 2001 roku (z ulgą) w IV kwartale 2000 roku.
Krajowa Rada od 1 stycznia 2001 roku podwyższyła poziom ulg finansowych (wprowadzonych od 1998 roku) dla abonentów, którzy wniosą opłaty abonamentowe z góry .
Inicjatywy legislacyjne zmierzające do poprawy systemu poboru opłat abonamentowych za używanie odbiorników radiofonicznych i telewizyjnych
6.4 Przewodniczący KRRiT 7 lipca 2000 roku, przesłał Prezesowi Rady Ministrów projekt nowelizacji ustawy o radiofonii i telewizji, opracowany przez Krajową Radę.
Z uwagi na niewystarczającą skuteczność dotychczasowego systemu poboru opłat abonamentowych i wynikające stąd problemy finansowe nadawców publicznych, w projekcie dokonano zmiany szeregu przepisów w celu usprawnienia tego systemu.
Pobieranie opłat abonamentowych i związane z tym czynności oraz kontrolę wykonywania obowiązku ich uiszczania pozostawiono zasadniczo w kompetencji jednostek nadzorowanych przez ministra właściwego do spraw łączności, tj. p.p.u.p. Poczta Polska (art. 49a).
W stosunku do centralnych organów państwowych i organów administracji rządowej szczebla wojewódzkiego oraz jednostek podległych tym organom oraz osób, które uzyskały koncesje na rozpowszechnianie programów radiowych lub telewizyjnych albo zezwoleń na świadczenie usług multipleksowych, operatorów usług warunkowego dostępu i operatorów sieci kablowych, powyższe uprawnienia przewidziano dla Krajowej Rady Radiofonii i Telewizji.
Wprowadzono domniemanie, że osoba lub jednostka organizacyjna, która posiada odbiornik radiofoniczny lub telewizyjny w stanie umożliwiającym odbiór programu, używa tego odbiornika (art. 48).
Jednocześnie przyjęto rozwiązanie, że wysokość miesięcznych opłat abonamentowych na następny rok kalendarzowy - ustalana w rozporządzeniu wydanym przez Krajową Radę Radiofonii i Telewizji - nie będzie mogła przekraczać w przypadku używania odbiornika radiofonicznego 0,33% przeciętnego miesięcznego wynagrodzenia (brutto) pracownika zatrudnionego w pełnym wymiarze czasu pracy w gospodarce narodowej w pierwszym kwartale danego roku kalendarzowego, opublikowanego przez Prezesa Głównego Urzędu Statystycznego, a w przypadku używania odbiornika telewizyjnego lub telewizyjnego i radiofonicznego 1% tego wynagrodzenia. Ustalenie takiego ograniczenia spełnia konstytucyjny wymóg określania obciążeń publicznych na podstawie przepisów ustawowych.
Niezależnie od liczby odbiorników radiofonicznych lub telewizyjnych używanych przez osoby fizyczne w jednym gospodarstwie domowym lub w pojeździe będącym ich własnością - uiszczana będzie tylko jedna opłata. Przyjęto tu równocześnie, że odpowiedzialność tych osób z tytułu opłat abonamentowych będzie solidarna.
Jednym z istotniejszych rozwiązań w zakresie opłat abonamentowych jest rezygnacja z zasady rejestracji odbiorników radiofonicznych lub telewizyjnych. Domniemywa się bowiem, że w każdym gospodarstwie domowym używa się jednego odbiornika radiofonicznego oraz jednego odbiornika telewizyjnego, chyba że pełnoletni domownik złoży pisemne oświadczenie kierownikowi jednostki pobierającej opłaty abonamentowe, w którym stwierdzi, iż w gospodarstwie domowym i w pojeździe będącym jego własnością nie używa się ani odbiornika radiofonicznego, ani telewizyjnego. Oświadczenie to składane będzie - zgodnie z przepisami kodeksu postępowania administracyjnego - pod rygorem odpowiedzialności za fałszywe zeznania i będzie uprawniało do przeprowadzenia kontroli wykonywania obowiązku uiszczania opłat abonamentowych.
Pozostawiono natomiast system rejestracji odbiorników rtv przez abonentów innych niż osoby fizyczne w jednym gospodarstwie domowym. Ww. abonenci uiszczają opłaty abonamentowe za każdy odbiornik radiofoniczny i telewizyjny, włącznie z odbiornikami używanymi w pojazdach będących w ich posiadaniu.
Dla lepszej skuteczności pobierania opłat abonamentowych i zaległości w tych opłatach wprowadzono do projektu nowelizacji ustawy o radiofonii i telewizji zapisy, które dają podstawę do stosowania przepisów ustawy o postępowaniu egzekucyjnym w administracji.
W razie stwierdzenia posiadania odbiornika radiofonicznego lub telewizyjnego w stanie umożliwiającym odbiór programów wbrew oświadczeniu, albo odbiornika nie zarejestrowanego wbrew obowiązkowi ustawowemu, pobiera się od abonenta opłatę w wysokości stanowiącej trzydziestokrotność odpowiedniej miesięcznej opłaty abonamentowej obowiązującej w dniu stwierdzenia tych okoliczności.
Wpływy z powyższych opłat oraz odsetek za opóźnienie w ich uiszczaniu, stanowią wpływy jednostek organizacyjnych wykonujących kontrolę obowiązku uiszczania opłat abonamentowych.
W ustawie zamieszczono katalog osób, które będą zwolnione z opłat abonamentowych. Zwolnienie z opłat przysługiwać będzie tylko w przypadku, jeżeli osoby uprawnione do zwolnienia nie będą pozostawały w jednym gospodarstwie domowym z pełnoletnią osobą nie spełniającą tych wymogów (art. 48 a).
Wpływy z opłat abonamentowych oraz odsetek ustawowych za zwłokę w ich uiszczaniu w całości przeznaczone są na działalność jednostek publicz
nej radiofonii i telewizji (art. 50).Istotne znaczenie ma ustanowienie obowiązku, zgodnie z którym organy prowadzące ewidencję ludności oraz rejestry przedsiębiorstw, stowarzyszeń, innych organizacji społecznych i zawodowych, fundacji itp. nieodpłatnie postawią do dyspozycji właściwych miejscowo jednostek pobierających opłaty abonamentowe dane zawarte w tych ewidencjach i rejestrach (art. 51). Powyższe dane, w tym dane osobowe, mogą być wykorzystywane wyłącznie w celu pobierania opłat abonamentowych oraz
wykonywania kontroli obowiązku uiszczania opłat abonamentowych.Operator sieci kablowej będzie zobowiązany do corocznego nieodpłatnego przedkładania Przewodniczącemu Krajowej Rady do dnia 31 stycznia wykazu abonentów sieci kablowej, korzystających z usługi
rozpowszechniania i rozpowszechniania programów w dniu 31 grudnia roku poprzedniego.Przewodniczący Krajowej Rady może przekazywać dane osobowe objęte wykazem właściwym jednostkom wyłącznie w celu pobierania opłat abonamentowych oraz wykonywania kontroli obowiązku uiszczania opłat abonamentowych.
W projekcie wprowadzono również przepisy określające odpowiedzialność prawną w postaci kary grzywny za uchylanie się od obowiązku rejestracji odbiorników przez zobowiązanych do tego abonentów oraz za niedopełnienie obowiązku postawienia do dyspozycji danych zawartych w ewidencjach i rejestrach albo danych, do których przedłożenia zobowiązani są operatorzy sieci kablowych (art. 52).
Podział wpływów abonamentowych i pozaabonamentowych pomiędzy jednostki publicznej
radiofonii i telewizji w 2000 roku6.5 Krajowa Rada uchwałami nr 493/99 z 30 czerwca 1999 roku, nr 795/99 i nr 796/99 z 21 grudnia 1999 roku dokonała podziału wpływów abonamentowych z opłat za używanie odbiorników radiofonicznych i telewizyjnych prognozowanych na 2000 rok między spółki publicznej radiofonii i telewizji, w sposób następujący:
Lp. |
TREŚĆ |
% udział we wpływach ogółem |
Kwota w tys. zł |
I. |
OGÓŁEM, z tego: |
100,00 |
890 500 |
II. |
Środki na budowę Radiowego Ośrodka Nadawczego I Programu Polskiego Rad ia S.A. w Solcu Kujawskim |
1,449 |
12 900 |
III. |
Do podziału na spółki publicznej radiofonii i telewizji, z tego: |
98,551 liczone jako 100,00 |
877 600 |
1. |
Telewizja Polska S.A. w Warszawie w tym: TV Polonia |
60,00 4,444 |
498 200 39 000 |
2. |
Jednostki publicznej radiofonii |
40,00 |
351 00 |
Uchwałą nr 721/99 z 2 grudnia 1999 roku KRRiT przyjęła algorytm rozdziału między spółki regionalnej radiofonii publicznej prognozowanych na 2000 rok wpływów z opłat abonamentowych za używanie odbiorników radiofonicznych i telewi
zyjnych.6.6 Uchwałą 722/99 z 2 grudnia 1999 roku KRRiT dokonała podziału prognozowanych na 2000 rok wpływów abonamentowych na spółki radiofonii publicznej:
Lp. |
TREŚĆ |
% udział we wpływach ogółem |
Kwota w tys. zł |
I. |
OGÓŁEM jednostki publicznej radiofonii, z tego: |
40,00 |
351 000 |
II. |
Polskie Radio S.A. w Warszawie, w tym: - Radio Polonia (na koszty emisji) - Orkiestry i Chór (koszty działalności) - inwestycje na system produkcji informacji oraz dostęp do archiwum |
21,298 0,482 1,084 0,441 |
186 867 4 000 9 000 3 867 |
III. |
17 spółek publicznej radiofonii regionalnej |
18,702 |
164 133 |
Uchwałą nr 798/99 z 21 grudnia 1999 roku na podstawie art. 30 ust. 6 ustawy KRRiT ustaliła na 2000 rok minimalny udział terenowych oddziałów TVP na 37,0% wpływów określonych dla całej spółki Telewizja Polska S.A., tj. 194 800 tys. zł, przeznaczoną na finansowanie programów regionalnych i w rozłącznej sieci Dwójki. Z pozostałej kwoty (331 800 tys. zł) przeznaczonych na finansowanie programów telewizyjnych ogólnopolskich TVP S.A. wy
dzielono kwotę 66 000 tys. zł na finansowanie udziału oddziałów terenowych na antenie ogólnopolskiej w celu zagwarantowania obecności audycji wyprodukowanych przez te oddziały na antenie ogólnokrajowej, co ilustruje poniższa tabela:
Lp. |
TREŚĆ |
Udział % we wpływach ogółem 877 600 tys. zł |
kwota przeznaczona na finansowanie telewizji w tys. zł |
udział % we wpływach przeznaczonych na finansowanie telewizji |
1 |
2 |
3 |
4 |
5 |
I. |
Ogółem TVP S.A. w Warszawie, z tego: |
60,00 |
526 600,0 |
100,00 |
II. |
Zakład Główny w Warszawie Z tego: |
37,80 |
331 800,0 |
63,00 |
1. TV Polonia |
4,444 |
39 000,0 |
7,40 |
|
2. Program ogólnokrajowy z tego: |
33,36 |
292 800,0 |
55,60 |
|
a) finansowanie uczestnictwa oddziałów terenowych |
7,52 |
66 000,0 |
12,53 |
|
b) działalność Zakładu Głównego |
25,84 |
226 800,0 |
43,07 |
|
III. |
Oddziały terenowe |
19,98 |
194 800,0 |
37,00 |
(program regionalny) |
Uchwałami 485/2000 z 17 października 2000 roku i nr 586/2000 z 20 grudnia 2000 roku Krajowa Rada dokonała zmiany uchwały nr 722/99 z 2 grudnia 1999 roku w sprawie podziału prognozowanych na 2000 rok wpływów z opłat za używanie odbiorników radiofonicznych i telewizyjnych na spółki regionalnej radiofonii publicznej.
6.7 Uchwałą nr 723/98 z 2 grudnia 1999 roku KRRiT rozdzieliła środki prognozowane na 2000 rok z tytułu wpływów uzyskanych poza opłatami abonamentowymi, do których zaliczają się między innymi:
Kwota prognozowanych na 2000 rok wpływów uzyskanych poza opłatami abonamentowymi w wysokości 9 000 tys. zł została przeznaczona przez Krajową Radę na finansowanie inwestycji rozwojowych w spółkach regionalnych radiofonii publicznej.
6.8 Krajowa Rada podjęła następujące uchwały w sprawie ustalenia sposobu podziału wpływów uzyskanych poza opłatami abonamentowymi w okresie od 1 grudnia 1999 roku do 30 listopada 2000 roku:
6.9 Stosownie do postanowień art. 49 ust. 5 ustawy o radiofonii i telewizji oraz ustaleń zawartych w umowie z 13 maja 1994 roku zawartej pomiędzy KRRiT a Pocztą Polską oraz w Aneksie Nr 7 z 30 grudnia 1999 roku do umowy, Rejonowe Urzędy Poczty w 2000 roku, po potrąceniu wynagrodzenia umownego dla jednostek Poczty Polskiej w wysokości 6,5% od zainkasowanych wpływów, przekazały na rachunek bankowy Krajowej Rady środki pieniężne z tytułu opłat abonamentowych w wysokości:
Lp. |
Wpływy abonamentowe przekazane na rachunek bankowy KRRiT w 2000 roku przez Rejonowe Urzędy Poczty |
Kwota w tys. zł |
I. |
Ogółem, z tego: |
804 954,8 |
II. |
Za III dekadę grudnia 1999 roku |
14 637,2 |
III. |
Za 2000 rok bez III dekady i częściowo II dekady grudnia 2000 roku |
790 317,6 |
Wpływy uzyskane poza opłatami abonamentowymi (tzw. pozaabonamentowe), które zasiliły rachunek bankowy KRRiT w 2000 roku (łącznie z saldem 1999 roku) wyniosły 12 110,8 tys. zł.
Lp. |
Wpływy pozaabonamentowe przekazane na rachunek bankowy KRRiT w 2000 roku przez Rejonowe Urzędy Poczty |
Kwota w tys. zł |
I. |
Ogółem , z tego: |
12 110,8 |
II. |
Saldo 1999 roku (wpływy z tytułu rozliczenia prowizji za 1999 rok) |
1 744,7 |
III. |
Za grudzień 1999 r. przekazane na rachunek KRRiT w styczniu 2000 r |
820,4 |
IV. |
Za okres: styczeń-listopad 2000 roku |
9 545,7 |
Przekazywanie środków pieniężnych uzyskanych z opłat abonamentowych z rachunku KRRiT do spółek publicznej radiofonii i telewizji następowało według rzeczywistych, kasowych wpływów za daną dekadę miesiąca, na podstawie wyciągu bankowego, rozliczonych zgodnie z:
W 2000 roku z zainkasowanej kwoty w wysokości 804 954,8 tys. zł Krajowa Rada przekazała do jednostek publicznej radiofonii i telewizji wpływy abonamentowe w wysokości 803 700,0 tys. zł. Kwota 1 254,8 tys. zł pozostała na rachunku bankowym KRRiT jako saldo na dzień 31 grudnia 2000 roku. Wpływy abonamentowe rozdysponowane pomiędzy jednostki publicznej radiofonii i telewizji stanowią 90,25% w stosunku do przyjętych prognoz. Niewykonanie wpływów do planu zatwierdzonego uchwałami KRRiT Nr 493/99 i 796
/99 wynosi 9,75%, to jest 86 800 tys. zł.Przyczyn powyższej sytuacji należy upatrywać w następujących okolicznościach:
Naprawienie tej sytuacji związane jest z nowelizacją ustawy o radiofonii i telewizji w części dotyczącej systemu poboru opłat abonamentowych. Inicjatywy legislacyjne w tym zakresie zostały przedstawione w punkcie 6.4.
6.10 Przekazywanie środków pieniężnych uzyskanych poza opłatami abonamentowych, które zgodnie z uchwałą KRRiT 723/99 przeznaczono w całości na finansowanie inwestycji rozwojowych spółek radiofonii publicznej, następowało z rachunku bankowego KRRiT w cyklu miesięcznym zgodnie z:
W 2000 roku z zainkasowanej kwoty w wysokości 12 110,8 tys. zł Krajowa Rada przekazała do spółek publicznej radiofonii i telewizji wpływy uzyskane poza opłatami abonamentowymi w wysokości 12 110,7 tys. zł. Kwota w wysokości 0,1 tys. zł pozostała na rachunku bankowym jako saldo na dzień 31 grudnia 2000 roku.
Lp. |
Wpływy pozaabonamentowe przekazane w 2000 roku z rachunku bankowego KRRiT do spółek publicznej radiofonii i telewizji |
Kwota w tys. zł |
I. |
Ogółem , z tego zgodnie z uchwałami KRRiT: |
12 110,7 |
II. |
Nr 723/99 |
9 009,0 |
III. |
Nr 797/99 |
1 636,0 |
IV. |
Nr 19/2000 |
108,7 |
V. |
Nr 534/2000 |
250,0 |
VI. |
Nr 587/2000 |
1 107,0 |
Wpływy uzyskane poza opłatami abonamentowymi rozdysponowane w 2000 roku przez Krajową Radę na spółki publicznej radiofonii i telewizji stanowią 134,56% prognoz przyjętych w założeniach na 2000 rok.
6.11 W 2000 roku Krajowa Rada przekazała do jednostek publicznej radiofonii i telewizji z wpływów z opłat abonamentowych i z opłat uzyskanych poza opłatami abonamentowymi środki pieniężne w łącznej wysokości 815 810,7 tys. zł, z tego dla poszczególnych spółek:
Jednostki |
Wpływy w tys. zł |
|||
Lp. |
publicznej radiofonii i telewizji |
abonamen-towe |
pozaabona-mentowe |
RAZEM |
I. |
OGÓŁEM , z tego: |
803 700,0 |
12 110,7 |
815 810,7 |
II. |
RCN PR w Solcu Kujawskim |
12 900,0 |
x |
12 900,0 |
III. |
Do podziału na spółki publicznej radiofonii i telewizji, z tego: |
790 800,0 |
12 110,7 |
802 910,7 |
III.1. |
Telewizja Polska S.A. |
474 516,2 |
150,0 |
474 666,2 |
III.2. |
Radiofonia publiczna, z tego: |
316 283,8 |
11 960,7 |
328 244,5 |
1) |
Polskie Radio S.A. |
168 384,8 |
808,7 |
169 193,5 |
2) |
Spółki regionalne, z tego: |
147 899,0 |
11 152,0 |
159 051,0 |
1. |
Radio Białystok S.A. |
7 944,0 |
802,7 |
8 746,7 |
2. |
Radio Pomorza i Kujaw S.A. w Bydgoszczy |
7 958,9 |
750,5 |
8 709,4 |
3. |
Radio Gdańsk S.A. |
9 110,5 |
460,4 |
9 570,9 |
4. |
Radio Katowice S.A. |
9 025,8 |
762,7 |
9 788,5 |
5. |
Radio Kielce S.A. |
7 310,1 |
674,6 |
7 984,7 |
6. |
Radio Koszalin S.A. |
9 362,8 |
800,7 |
10 163,5 |
7. |
Radio Kraków S.A. |
8 905,0 |
750,5 |
9 655,5 |
8. |
Radio Lublin S.A. |
8 939,3 |
842,7 |
9 782,0 |
9. |
Radio Łódź S.A. |
7 128,1 |
380,1 |
7 508,2 |
10. |
Radio Olsztyn S.A. |
8 682,9 |
667,6 |
9 350,5 |
11. |
PRO FM S.A. w Opolu |
8 185,1 |
185,1 |
8 370,2 |
12. |
Radio Merkury S.A. w Poznaniu |
9 607,0 |
664,6 |
10 271,6 |
13. |
Radio Rzeszów S.A. |
7 968,8 |
605,5 |
8 574,3 |
14. |
Radio Szczecin S.A. |
8 554,2 |
284,2 |
8 838,4 |
15. |
Radio dla Ciebie S.A. w Warszawie |
9 444,8 |
1 056,9 |
10 501,7 |
16. |
Radio Wrocław S.A. |
12 492,3 |
610,4 |
13 102,7 |
17. |
Radio Zachód S.A. w Zielonej Górze |
7 279,4 |
852,8 |
8 132,2 |
6.12 Rozliczenie sposobu wykorzystania przez Telewizję Polską S.A. w Warszawie wpływów abonamentowych uzyskanych z rachunku bankowego KRRiT w 2000 roku, w porównaniu do 1999 roku przedstawia się jak niżej:
TREŚĆ |
Prognoza wg uchwał KRRiT |
Wykonanie |
Prognoza wg uchwał KRRiT |
Wykonanie |
% kol. 4 : 2 |
% kol. 5 : 3 |
1 |
2 |
3 |
4 |
5 |
6 |
7 |
Ogółem , z tego: |
498 200 |
470 939 |
526 600 |
474 516 |
105,70 |
100,76 |
w tym: |
333 200 |
287 190 |
331 800 |
298 350 |
99,58 |
103,89 |
1) TV Polonia 2) udział oddziałów terenowych na antenie ogólnokrajowej3) pozostałe * |
35 000
16 200
282 000 |
33 085
86 134
167 970 |
39 000
66 000
226 800 |
28 504
60 100
209 746 |
111,43
407,41
80,43 |
86,15
69,78
124,87 |
2. Oddziały terenowe na finansowanie programów regionalnych w rozłącznej sieci Dwójki |
165 000 |
183 750 |
194 800 |
176 166 |
118,06 |
95,87 |
* według informacji Zarządu Spółki pozycja pozostałe obejmuje wpływy abonamentowe przeznaczone na częściowe sfinansowanie wydatków poniesionych na wynagrodzenia wraz z pochodnymi, zakup programów i licencji, ZAiKS - małe i wielkie prawa, ZASP, SAWP i inne tantiemy, łącza telekomunikacyjne, energia, gaz itp. (nie podano konkretnych wielkości wpływów na finansowanie poszczególnych rodzajów kosztów).
6.13 W 2000 roku z rachunku bankowego KRRiT (wpływy abonamentowe oraz wpływy pozaabonamentowe) na finansowanie przedsięwzięć inwestycyjnych jednostek publicznej radiofonii przekazano środki w łącznej wysokości 26 410,7 tys. zł (15 000,0 tys. zł z wpływów abonamentowych oraz 11 410,7 tys. zł z wpływów pozaabonamentowych), co stanowiło 7,74% łącznej kwoty środków przekazanych tym jednostkom z ww. rachunku (341 144,5 tys. zł). Środki te zostały przekazane poszczególnym jednostkom radiofonii publicznej następująco:
w tys. zł
Jednostki |
Środki |
Środki przekazane na finansowanie inwestycji |
Udział % |
|||
Lp. |
publicznej radiofonii |
ogółem |
abonamen-towe |
poza-abonamen-towe |
RAZEM |
w środkach ogółem |
I. |
OGÓŁEM , z tego: |
341 144,5 |
15 000,0 |
11 410,7 |
26 410,7 |
7,74
|
II. |
Polskie Radio S.A. razem, w tym: |
182 093,5 |
12 866,5 |
708,7 |
13 575,2 |
7,46 |
RCN Polskiego Radia w Solcu Kujawskim |
12 900,0 |
9 000,0 |
0,0 |
900,0 |
69,77 |
|
III. |
Spółki regionalne razem, z tego: |
159 051,0 |
2 133,5 |
10 702,0 |
12 835,5 |
8,07 |
1. |
Radio Białystok S.A. |
8 746,7 |
125,5 |
802,7
|
928,2 |
10,61 |
2. |
Polskie Radio Pomorza i Kujaw S.A. w Bydgoszczy |
8 709,4 |
125,5 |
550,5 |
676,0 |
7,76 |
3. |
Radio Gdańsk S.A. |
9 570,9 |
125,5 |
460,4 |
585,9 |
6,12 |
4. |
Radio Katowice S.A. |
9 788,5 |
125,5 |
762,7 |
888,2 |
9,07 |
5. |
Radio Kielce S.A. |
7 984,7 |
125,5 |
674,6 |
800,1 |
10,02 |
6. |
Radio Koszalin S.A. |
10 163,5 |
125,5 |
800,7 |
926,2 |
9,11 |
7. |
Radio Kraków S.A. |
9 655,5 |
125,5 |
750,5 |
876,0 |
9,07 |
8. |
Radio Lublin S.A. |
9 782,0 |
125,5 |
842,7 |
968,2 |
9,90 |
9. |
Radio Łódź S.A. |
7 508,2 |
125,5 |
180,1 |
305,6 |
4,07 |
10. |
Radio Olsztyn S.A. |
9 350,5 |
125,5 |
667,6 |
793,1 |
8,48 |
11. |
PRO FM S.A. w Opolu |
8 370,2 |
125,5 |
185,1 |
310,6 |
3,71 |
12. |
Radio Merkury S.A. w Poznaniu |
10 271,6 |
125,5 |
664,6 |
790,1 |
7,69 |
13. |
Radio Rzeszów S.A. |
8 574,3 |
125,5 |
555,5 |
681,0 |
7,94 |
14. |
Radio Szczecin S.A. |
8 838,4 |
125,5 |
284,2 |
409,7 |
4,64 |
15. |
Radio dla Ciebie S.A. w Warszawie |
10 501,7 |
125,5 |
1 056,9 |
1 182,4 |
11,26 |
16. |
Radio Wrocław S.A. |
13 102,7 |
125,5 |
610,4 |
735,9 |
5,62 |
17. |
Radio Zachód S.A. w Zielonej Górze |
8 132,2 |
125,5 |
852,8 |
978,3 |
12,03 |
Podział wpływów abonamentowych i pozaabonamentowych planowanych na 2001 rok pomiędzy jednostki publicznej radiofonii i telewi
zji6.14 Krajowa Rada uchwałą nr 369/2000 z 29 czerwca 2000 roku ustaliła sposób podziału na spółki publicznej radiofonii i telewizji wpływów abonamentowych z opłat za używanie odbiorników radiofonicznych i telewizyjnych planowanych na 2001 rok w sposób następujący:
w tys. zł
Lp. |
Jednostki publicznej telewizji i radiofonii |
Udział % w planowanych wpływach |
KWOTA planowanych wpływów |
1 |
2 |
3 |
4 |
I |
Wpływy abonamentowe ogółem z tego: |
x |
941 400 |
II |
Nakłady inwestycyjne związane z cyfryzacją produkcji tekstowo-dźwiękowej w Polskim Radiu S.A. w Warszawie |
0,999 |
9 400 |
III |
Do podziału na spółki publicznej radiofonii i telewizji z tego: |
99,001 liczone jako 100,00 |
932 000 |
1. |
Spółka Telewizja Polska S.A. z tego: TV Polonia min. 5,00% |
60,00 |
559 200 min. 46 400 |
2. |
Spółki publicznej radiofonii, razem |
40,00 |
372 800 |
W ramach środków określonych dla Telewizji Polskiej S.A. w 2001 roku Krajowa Rada uchwałą 369/2000 z 29 czerwca 2000 roku i uchwałą 14/2001 z 25 stycznia 2001 roku w sprawie zmiany uchwały Nr 369/2000 z 29 czerwca 2000 roku określiła minimalną kwotę w planowanych wpływach abonamentowych przeznaczoną na finansowanie programów regionalnych i w rozłącznej sieci Dwójki w wysokości 200,0 mln zł oraz minimalną kwotę wpływów abonamentowych na fina
nsowanie programów tworzonych przez oddziały terenowe do rozpowszechniania w programie ogólnokrajowym w wysokości 100,0 mln zł.Krajowa Rada Radiofonii i Telewizji dokonała podziału środków na poszczególne jednostki radiofonii publicznej w 2001 roku, przyjmując następujące uchwały w sprawie podziału wpływów abonamentowych:
w tys. zł
Lp. |
Jednostki publicznej radiofonii i telewizji |
udział % w planowanych wpływach |
KWOTA planowanych wypływów |
1 |
2 |
3 |
4 |
I. |
Wpływy abonamentowe ogółem do podziału na spółki publicznej radiofonii i telewizji , z tego: |
100,00 |
932 000 |
1. |
Telewizja Polska S.A. |
60,00 |
559 200 |
2. |
Jednostki publicznej radiofonii razem, z tego: |
40,00 |
372 800 |
1) |
Polskie Radio S.A., z tego: - Radio Polonia (na koszty rozpowszechniania) |
21,545 0,633 |
200 800 5 900 |
2) |
Spółki radiofonii regionalnej |
18,455 |
172 000 |
Udział poszczególnych regionalnych spółek radiofonii publicznej w prognozowanych wpływach z opłat za używanie odbiorników radiofonicznych i telewizyjnych w roku 2001 przedstawia się następująco:
w tys. zł
Lp. |
Spółki |
udział % we wpływach |
KWOTA planowana dla spółek |
1 |
2 |
3 |
4 |
I |
Spółki regionalnej radiofonii publi cznej, razem |
18,455 |
172 000 |
1. |
Radio Białystok S.A. |
1,137 |
10 597 |
2. |
Polskie Radio Pomorza i Kujaw S.A. w Bydgoszczy |
0,989 |
9 216 |
3. |
Radio Gdańsk S.A. |
1,080 |
10 070 |
4. |
Radio Katowice S.A. |
1,011 |
9 427 |
5. |
Radio Kielce S.A. |
1,096 |
10 210 |
6. |
Radio Koszalin S.A. |
1,178 |
10 978 |
7. |
Radio Kraków Małopolska S.A. |
1,141 |
10 633 |
8. |
Radio Lublin S.A. |
1,203 |
11 209 |
9. |
Radio Łódź S.A. |
0,812 |
7 566 |
10. |
Radio Olsztyn S.A. |
1,175 |
10 951 |
11. |
PRO FM S.A. w Opolu |
0,963 |
8 975 |
12. |
Radio Merkury S.A. w Poznaniu |
1,089 |
10 148 |
13. |
Radio Rzeszów S.A. |
1,031 |
9 613 |
14. |
Radio Szczecin S.A. |
1,256 |
11 708 |
15. |
Radio dla Ciebie S.A. w Warszawie |
0,984 |
9 171 |
16. |
Radio Wrocław S.A. |
1,426 |
13 287 |
17. |
Radio Zachód S.A. w Zielonej Górze |
0,884 |
8 241 |
6.15 Krajowa Rada Radiofonii i Telewizji uchwałą Nr 585/2000 z 13 grudnia 2000 roku w sprawie ustalenia sposobu podziału wpływów uzyskanych poza opłatami abonamentowymi w okresie od 1 grudnia 2000 roku do 30 listopada 2001 roku dokonała następującego rozdziału środków na poszczególne spółki radiofonii publicznej.
w tys. zł
Lp. |
Spółki |
udział % w planowanych wpływach |
KWOTA planowanych wpływów |
1 |
2 |
3 |
4 |
I |
OGÓŁEM z tego: |
100,00 |
9 400 |
II |
Polskie Radio S.A. w Warszawie |
10,37 |
975 |
III |
Spółki regionalnej radiofonii publicznej razem, z tego: |
89,63 liczone jako 100,00 |
8 425 |
1. |
Radio Białystok S.A. |
4,75 |
400 |
2. |
Polskie Radio Pomorza i Kujaw S.A. w Bydgoszczy |
6,53 |
550 |
3. |
Radio Gdańsk S.A. |
4,75 |
400 |
4. |
Radio Katowice S.A. |
5,93 |
500 |
5. |
Radio Kielce S.A. |
4,75 |
400 |
6. |
Radio Koszalin S.A. |
4,45 |
375 |
7. |
Radio Kraków Małopolska S.A. |
7,12 |
600 |
8. |
Radio Lublin S.A. |
7,12 |
600 |
9. |
Radio Łódź S.A. |
8,90 |
750 |
10. |
Radio Olsztyn S.A. |
7,12 |
600 |
11. |
PRO FM S.A. w Opolu |
3,57 |
300 |
12. |
Radio Merkury S.A. w Poznaniu |
5,34 |
450 |
13. |
Radio Rzeszów S.A. |
5,93 |
500 |
14. |
Radio Szczecin S.A. |
8,31 |
700 |
15. |
Radio dla Ciebie S.A. w Warszawie |
4,15 |
350 |
16. |
Radio Wrocław S.A. |
5,93 |
500 |
17. |
Radio Zachód S.A. w Zielonej Górze |
5,34 |
450 |
6.16 Ponadto Krajowa Rada Radiofonii i Telewizji podjęła uchwałę Nr 27/2001 z 6 lutego 2001 roku w sprawie ustalenia sposobu podziału wpływów z opłat abonamentowych uzyskanych od Urzędu do Spraw Kombatantów i Osób Represjonowanych jako spłata zaległości za miesiąc sierpień-grudzień 2000 roku, zapewniającą w 2001 roku dodatkowe środki z rachunku bankowego KRRiT następującym spółkom:
w tys. zł
Lp. |
Spółki |
udział % w planowanych wpływach |
KWOTA planowanych wpływów |
1 |
2 |
3 |
4 |
I |
OGÓŁEM, z tego: |
100,00 |
13 802,0 |
II |
Polskie Radio S.A. w Warszawie |
50,0 |
6 901,0 |
III |
Spółki regionalnej radiofonii publi cznej razem,z tego: |
50,0 liczone jako 100,00 |
6 901,0 |
1. |
Radio Białystok S.A. |
6,095 |
420,6 |
2. |
Polskie Radio Pomorza i Kujaw S.A. w Bydgoszczy |
5,413 |
373,6 |
3. |
Radio Gdańsk S.A. |
5,803 |
400,5 |
4. |
Radio Katowice S.A. |
5,502 |
379,7 |
5. |
Radio Kielce S.A. |
5,881 |
405,8 |
6. |
Radio Koszalin S.A. |
6,292 |
434,2 |
7. |
Radio Kraków Małopolska S.A. |
6,226 |
429,7 |
8. |
Radio Lublin S.A. |
6,545 |
451,7 |
9. |
Radio Łódź S.A. |
4,609 |
318,1 |
10. |
Radio Olsztyn S.A. |
6,402 |
441,8 |
11. |
PRO FM S.A. w Opolu |
5,141 |
354,8 |
12. |
Radio Merkury S.A. w Poznaniu |
5,874 |
405,4 |
13. |
Radio Rzeszów S.A. |
5,605 |
386,8 |
14. |
Radio Szczecin S.A. |
6,877 |
474,5 |
15. |
Radio dla Ciebie S.A. w Warszawie |
5,277 |
364,2 |
16. |
Radio Wrocław S.A. |
7,641 |
527,2 |
17. |
Radio Zachód S.A. w Zielonej Górze |
4,817 |
332,4 |
Współpraca KRRiT z Urzędem do Spraw Kombatantów i Osób Represjonowanych, z Ministerstwem Łączności i Przedsiębiorstwem Państwowym Użyteczności Publicznej Poczta Polska, z Ministerstwem Finansów oraz z Najwyższą Izbą Kontroli i Krajową Izbą Biegłych Rewidentów
6.17 Na mocy ustawy z 24 stycznia 1991 roku o kombatantach oraz niektórych osobach będących ofiarami represji wojennych i okresu powojennego kwoty wynikające ze zwolnienia kombatantów od opłat abonamentowych rtv podlegają refundacji przez Urząd do Spraw Kombatantów i Osób Represjonowanych z Państwowego Funduszu Kombatantów.
W 1994 roku Urząd ds. Kombatantów refundował ulgi w opłatach abonamentowych rtv za 600 tys. osób tj. za osoby figurujące w kartotekach radiofonicznych urzędów pocztowych jako zwolnione od opłat rtv na mocy ustawy o kombatantach, tzn. które przedłożyły w urzędach pocztowych dokumenty uprawniające do zwolnienia od opłat.
W 1995 roku na prośbę Urzędu ds. Kombatantów Krajowa Rada wyraziła zgodę na odstąpienie od refundacji kwot z tytułu abonamentu rtv za kombatantów, którym na mocy rozporządzeń KRRiT przysługuje prawo do bezpłatnego korzystania z odbiorników rtv z innego tytułu niż kombatanctwo, np. z racji wieku czy inwalidztwa.
Ponieważ Urząd ds. Kombatantów nie posiadał (i w dalszym ciągu nie posiada) bazy danych kombatantów, którym w latach 1992-1994 wydał nowe dokumenty w ramach wymiany legitymacji dawnego ZBOWiD, w rozporządzeniach KRRiT umieszczano zapis zobowiązujący kombatantów do corocznego zgłaszania się w urzędzie pocztowym w celu potwierdzenia swych uprawnień do zwolnienia od opłat abonamentowych rtv. W latach 1995-1997 urzędy pocztowe, realizując postanowienia rozporządzeń Krajowej Rady, przeprowadzały przeglądy osób uprawnionych do korzystania z ulg w opłatach rtv podlegających refundacji z Państwowego Funduszu Kombatantów. Krajowa Rada sfinansowała przeprowadzenie tej akcji w postaci podniesienia w latach 1995-1996 wskaźnika prowizji dla jednostek Poczty Polskiej z 6,8% do 7,0% od zainkasowanych opłat abonamentowych rtv.
W celu usprawnienia rozliczeń 17 grudnia 1996 roku przyjęto, że ulgi refundowane z Państwowego Funduszu Kombatantów będą rozliczone w systemie ryczałtowym. Podstawą refundacji miała być liczba osób, które potwierdziły w urzędach pocztowych swe uprawnienia do zwolnienia od opłat rtv.
Mimo przyjętych ustaleń i faktu, że wyniki akcji potwierdzania uprawnień dały wymierne efekty (liczba osób, za które Urząd refundował ulgi w opłatach rtv spadła z 600 tys. osób w roku 1994 do 295 tys. osób w II półroczu 1997 roku) Urząd ds. Kombatantów kwestionował liczbę osób, które zgłosiły się do urzędów pocztowych w celu potwierdzenia uprawnień i wycofywał się z wcześniejszych uzgodnień.
W związku z trudnościami w ustalaniu podstawy rozliczeń ryczałtowych Krajowa Rada zaproponowała, by począwszy od 1999 roku jako podstawę do wzajemnych rozliczeń przyjąć liczbę kombatantów, za których Urząd refunduje opłaty rtv z PFK, ujętą w projekcie budżetu zgłaszanym przez Urząd do Ministerstwa Finansów. W projektach budżetu Urząd wykazywał następującą liczbę kombatantów, na którą otrzymywał dotację z Ministerstwa Finansów:
Urząd ds. Kombatantów propozycję Krajowej Rady odrzucił.
Po wielomiesięcznych negocjacjach, 14 października 1999 roku, pomiędzy Krajową Radą a Urzędem ds. Kombatantów zostało zawarte Porozumienie w sprawie sposobu ustalania ryczałtowej liczby osób stanowiącej podstawę refundacji z Państwowego Funduszu Kombatantów, zwolnień w opłatach abonamentowych rtv udzielonych na podstawie art. 20 ust. 2 pkt. 2, ust. 3 oraz art. 20 ust.2 ustawy z 24 stycznia 1991 roku o kombatantach oraz niektórych osobach będących ofiarami represji wojennych i okresu powojennego oraz trybu dokonywania wzajemnych rozliczeń z tego tytułu.
Zawarte porozumienie zawierało następujące uregulowania:
Uregulowania te zostały zaproponowane przez Urząd ds. Kombatantów. Krajowa Rada przedstawiała inny sposób naliczania ryczałtu. W trwających od listopada 1998 roku negocjacjach, z uwagi na wiążące terminy rozliczeń z Pocztą Polską, Krajowa Rada podpisując treść Porozumienia, zmuszona była do kompromisu.
Urząd ds. Kombatantów przysłał 2 października 2000 roku Aneks Nr 2 do Porozumienia z 14 października 1999 roku. W Aneksie nieprawidłowo wyliczono liczbę osób stanowiących podstawę refundacji. Urząd ds. Kombatantów w swych wyliczeniach z liczby ryczałtów energetycznych, wypłacanych inwalidom wojennym, wojskowym i kombatantom oraz członkom ich rodzin wbrew postanowieniom Porozumienia - wyłączył ryczałty wypłacane żołnierzom-górnikom i członkom ich rodzin. W związku z tym liczba osób otrzymujących ryczałt energetyczny z 784 650 (zgodnie z Zestawieniem świadczeń wypłaconych inwalidom wojennym, wojskowym i kombatantom oraz członkom ich rodzin w okresie I VI 2000 roku sporządzonym przez ZUS) zmniejszyła się do 759 162.
W piśmie z 9 listopada 2000 roku kwestię wyłączenia żołnierzy-górników i członków ich rodzin z grupy osób otrzymujących ryczałt energetyczny, Kierownik Urzędu do spraw Kombatantów i Osób Represjonowanych tłumaczył, iż nie podlega ona przepisom ustawy o kombatantach. Fakt ten był jednak już znany w momencie podpisywania Porozumienia z Krajową Radą. W oparciu o zapisy Porozumienia uzgodniono podstawę rozliczeń ryczałtowych na II półrocze 1999 roku oraz na I półrocze 2000 roku. Zapisy Porozumienia były więc dla Urzędu wiążące do momentu, kiedy zabezpieczały interesy tej instytucji. W sytuacji, gdy treść zawartych porozumień okazała się dla Urzędu niekorzystna, Urząd wycofał się z wcześniejszych ustaleń.
Wyłączenie z grupy osób uprawnionych do otrzymywania ryczałtów energetycznych żołnierzy-górników i członków ich rodzin wymagało zmiany zapisów Porozumienia z 4 października 1999 roku. Nowe Porozumienie w sprawie sposobu ustalania ryczałtowej liczby osób stanowiącej podstawę refundacji z Państwowego Funduszu Kombatantów pomiędzy Urzędem ds. Kombatantów i Osób Represjonowanych i Krajową Radą Radiofonii i Telewizji podpisano 16 stycznia 2001 roku.
Zgodnie z treścią nowego Porozumienia Urząd ds. Kombatantów w II półroczu 2000 roku zamiast za 266 000 osób ma refundować zwolnienia od opłat rtv tylko za 257 300 osób. Powyższa różnica w ryczałtowej liczbie osób stanowiącej postawę do wzajemnych rozliczeń spowodowała skutki finansowe w kwocie 600 300 zł, wg następującego wyliczenia: 266 000 osób x 11,50 zł x 6 miesięcy 257 300 osób x 11,50 zł x 6 miesięcy = 18 354 000 zł 17 753 700 zł = 600 300 zł.
Zgodnie z treścią Porozumienia z 14 października 1999 roku płatności z tytułu refundacji opłat abonamentowych są dokonywane za pośrednictwem Dyrekcji Okręgu Poczty na podstawie miesięcznych rachunków uproszczonych w terminie 14 dni od daty ich otrzymania.
Krajowa Rada w piśmie z 15 października 1999 roku skierowanym do Centralnego Zarządu Poczty Polskiej zwróciła się z wnioskiem, by Dyrekcje Okręgu Poczty, rachunki uproszczone z tytułu refundacji ulg za dany miesiąc przesyłały do Urzędu ds. Kombatantów w dniach 24-26 poprzedniego miesiąca. Miało to umożliwić Urzędowi regulowanie miesięcznych płatności z tego tytułu do dnia 10-go każdego miesiąca.
Mimo terminowego przesyłania przez Dyrekcje Okręgu Poczty rachunków uproszczonych Urząd ds. Kombatantów od czerwca 2000 roku nie przestrzegał ustalonych terminów regulowania płatności z tytułu refundacji ulg w opłatach rtv. W grudniu 2000 roku na rachunek bankowy Krajowej Rady wpłynęła jedynie k
wota 1 254,8 tys. zł z pięciu Dyrekcji Okręgu Poczty (Katowice, Lublin, Łódź, Olsztyn, Szczecin), która pozostała na rachunku bankowym KRRiT jako saldo na 31 grudnia 2000 roku. W 2000 roku na rachunek bankowy Krajowej Rady nie wpłynęła kwota 12 547,2 tys. zł z tytułu nieuregulowania przez Urząd ds. Kombatantów należności za miesiące sierpień-grudzień 2000 roku. W związku z powyższym w 2000 roku Krajowa Rada nie przekazała nadawcom publicznym kwoty w wysokości 13 802,0 tys. zł (tj. 1 254,8 tys. zł plus 12 547,2 tys. zł).Krajowa Rada zwracała się do Urzędu ds. Kombatantów z prośbą o pilne uregulowanie zaległych płatności.
Urząd tłumaczył, że zwłoka w regulowaniu płatności spowodowana jest brakiem dotacji z Ministerstwa Finansów.
W związku z powyższym Przewodniczący KRRiT dwukrotnie zwracał się do Ministerstwa Finansów z prośbą o przekazanie niezbędnych środków przeznaczonych na Państwowy Fundusz Kombatantów w celu umożliwienia Urzędowi ds. Kombatantów uregulowania zaległych płatności wobec Krajowej Rady.
Ministerstwo Finansów wyjaśniło, że w ustawie budżetowej na rok 2000 nie ma rezerw celowych, z których można byłoby zwiększyć zaplanowaną w ustawie budżetowej dotację dla Państwowego Funduszu Kombatantów.
Problemy finansowe w Państwowym Funduszu Kombatantów wynikają z błędów Urzędu w sposobie opracowywania wystąpień do Ministerstwa Finansów o dotację budżetową. Przy ustalaniu wydatków na 2001 rok Urząd przyjął wysokość opłaty abonamentowej na poziomie 11,50 zł podczas, gdy Krajowa Rada ustaliła ją na poziomie 12,60 zł.
Można więc przewidywać, że przyszłym roku ponownie wystąpi niedobór środków w Państwowym Funduszu Kombatantów przeznaczonych na refundację opłat rtv w kwocie ponad 3 300 tys. zł. Niedobór środków może się zwiększyć o dodatkową kwotę 1 300 tys. zł w przypadku, gdy zwiększy się liczba osób stanowiąca podstawę naliczania ryczałtu, np. z planowanych 251 350 osób do 260 000 osób.
Przewodniczący KRRiT 13 grudnia 2000 roku, przedstawiając nieprawidłowości w sposobie opracowywania przez Urząd ds. Kombatantów zapotrzebowania na środki finansowe dla Funduszu, zwrócił się do Kierownika Urzędu z prośbą, by rozważył możliwości wprowadzenia stosownej korekty do wystąpienia Urzędu o dotację budżetową na 2001 rok tak, aby w przyszłym roku Urząd ds. Kombatantów na bieżąco regulował wszystkie należności Krajowej Rady Radiofonii i Telewizji.
O rozważenie możliwości wprowadzenia korekty do projektu ustawy budżetowej na 2001 rok w części: Urząd ds. Kombatantów i Osób Represjonowanych, polegającej na zwiększeniu dotacji budżetowej przeznaczonej na refundację zwolnień od opłat abonamentowych za używanie odbiorników rtv o kwotę ok. 20 300 tys. zł (tj. 17 000 tys. zł zobowiązania Urzędu przechodzące na 2001 rok z 2000 roku oraz 3 300 tys. zł z tytułu niedoszacowania wydatków w 2001 roku) Przewodniczący KRRiT zwrócił się z prośbą do Przewodniczącego Sejmowej Komisji Polityki Społecznej oraz do Przewodniczącego Sejmowej Komisji Finansów Publicznych. Pisma te pozostały bez odpowiedzi.
W 2000 roku ustalono następującą liczbę osób stanowiącą podstawę refundacji zwolnień od opłat abonamentowych rtv przez Urząd ds. Kombatantów:
W 2000 roku w porównaniu do 1999 roku nastąpił spadek liczby osób stanowiącej podstawę refundacji zwolnień od opłat abonamentowych przez Urząd ds. Kombatantów o 6,38%.
6.18 Na podstawie art. 51 ustawy o radiofonii i telewizji kontrolę wykonywania obowiązku rejestracji odbiorników radiofonicznych i telewizyjnych sprawuje Minister Łączności. Jednostką organizacyjną Ministra Łączności uprawnioną do przeprowadzania kontroli wykonywania obowiązku rejestracji odbiorników radiofonicznych i telewizyjnych - na podstawie rozporządzenia Ministra Łączności z dnia 16 lipca 1993 roku w sprawie kontroli wykonywania obowiązku rejestracji odbiorników radiofonicznych i telewizyjnych jest państwowe przedsiębiorstwo użyteczności publicznej Poczta Polska. Kontroli dokonują upoważnieni pracownicy rejonowych urzędów poczty.
Zgodnie z art. 49 ust. 2 u.r.t. w przypadku stwierdzenia używania niezarejestrowanego odbiornika pobiera się opłatę w wysokości stanowiącej trzydziestokrotność miesięcznej opłaty abonamentowej. Opłaty te pobierane są przez jednostki Poczty Polskiej (art. 49 ust. 5 u.r.t.) i po potrąceniu umownego wynagrodzenia (50% wpływów z tej opłaty - art. 51 ust. 5 u.r.t.) przekazywane są na wyodrębniony rachunek KRRiT (art. 50 ust. 6 u.r.t.).
Z rozliczeń z Rejonowymi Urzędami Poczty wynika, że od roku 1994 notuje się spadek wpływów zasilających rachunek KRRiT z tytułu kar za używanie niezarejestrowanych odbiorników rtv. Ilustruje to tabela:
w zł
ROK |
Wpływy pobrane przez jednostki Poczty Polskie (brutto) |
Wpływy przekazane na rachunek KRRiT (netto) |
Wpływy pobrane przez Pocztę Polską z tyt. kar za używanie nie zarejestrowanych odbiorników rtv (brutto) |
Wpływy z tytułu używania nie zarejestrowanych odbiorników rtv przekazane do KRRiT (netto) |
% kol. 4 : 2 |
% kol. 5 : 3 |
1 |
2 |
3 |
4 |
5 |
6 |
7 |
1994 |
475 153 163,68 |
442 832 862,36 |
26 279,70 |
13 139,87 |
0,00553 |
0,00297 |
1995 |
576 883 990,73 |
535 800 359,27 |
23 612,75 |
11 806,38 |
0,00409 |
0,00220 |
1996 |
692 502 075,31 |
644 027 026,33 |
3 040,50 |
1 520,25 |
0,00042 |
0,00024 |
1997 |
758 511 719,18 |
706 920 670,72 |
21 916,80 |
10 958,40 |
0,00289 |
0,00155 |
1998 |
835 039 832,03 |
778 252 354,41 |
11 234,90 |
5 617,45 |
0,00135 |
0,00072 |
1999 |
872 049 544,62 |
814 493 160,14 |
4 175,10 |
2 087,56 |
0,00048 |
0,00025 |
2000 |
885 598 131,39 |
828 033 685,56 |
1 555,50 |
777,75 |
0,00018 |
0,00009 |
Z tabeli wynika, że w praktyce Rejonowe Urzędy Poczty nie wywiązują się z ustawowego obowiązku przeprowadzania kontroli wykonywania obowiązku rejestracji odbiorników radiofonicznych i telewizyjnych.
Z informacji uzyskanych z Centralnego Zarządu Poczty Polskiej wynika, że we wszystkich 78 Rejonowych Urzędach Poczty pracowała następująca liczba kontrolerów:
Przewodniczący KRRiT, 25 maja 2000 roku w piśmie do Dyrektora Generalnego Poczty Polskiej zaproponował ustalenie na 2001 rok wskaźnika prowizji w wysokości 6,1% od pobranych opłat abonamentowych (brutto) oraz odsetek ustawowych wniesionych przez abonentów. W piśmie przedstawiono szczegółowe uzasadnienie
ekonomiczne zapropono-wanej wysokości wskaźnika prowizji.Centralny Zarząd Poczty Polskiej nie udzielił odpowiedzi. Krajowa Rada 29 czerwca 2000 roku podejmując uchwałę Nr 369/2000 w sprawie określenia sposobu podziału wpływów abonamentowych za używanie odbiorników rtv w 2001 roku między jednostki publicznej radiofonii i telewizji, przyjęła wskaźnik prowizji dla jednostek Poczty Polskiej na 2001 rok w wysokości 6,5% od pobranych wpływów abonamentowych i odsetek ustawowych za zwłokę tj. zgodnie z podpisa
nym 30 grudnia 1999 roku Aneksem nr 7 do Umowy z 13 maja 1993 roku.Przewodniczący KRRiT 18 października 2000 roku w piśmie skierowanym do Dyrektora Generalnego Poczty Polskiej ponowił propozycję ustalenia na 2001 rok wskaźnika prowizji w wysokości 6,1%, uznając że 5-miesięczna zwłoka w udzieleniu przez Centralny Zarząd Poczty Polskiej odpowiedzi oznacza przyjęcie przedstawionej propozycji.
W piśmie z 24 listopada 2000 roku Dyrektor Generalny Poczty Polskiej poinformował, że zaproponowany przez KRRiT wskaźnik wynagrodzenia umownego na 2001 rok w wysokości 6,1% jest dla Poczty Polskiej nie do przyjęcia.
Zaproponował, by wskaźnik prowizji został ustalony na poziomie 7% od zainkasowanych wpływów brutto. Zwiększenie wskaźnika prowizji o 0,5% tj. z 6,5% w roku 2000 do 7% w roku 2001 nie zostało poparte ani analizą ekonomiczną przychodów i kosztów świadczonej usługi radiofonicznej, ani uzasadnieniem natury merytorycznej wskazującym na zwiększenie zakresu świadczonej usługi.Trudności w uzgodnieniach pomiędzy Pocztą Polską i Krajową Radą dotyczące poziomu wskaźnika prowizji za świadczoną usługę radiofoniczną trwają od 1997 roku, tj. od czasu, gdy Centralny Zarząd Poczty Polskiej konsekwentnie odmawia przedstawiania Krajowej Radzie kalkulacji ekonomiczno-finansowych
przychodów i kosztów związanych z realizacją usługi radiofonicznej.Krajowa Rada Radiofonii i Telewizji stoi na stanowisku, że wysokość wskaźnika wynagrodzenia umownego dla Poczty Polskiej winna wynikać z:
Z punktu widzenia ekonomiczno-finansowego wysokość prowizji dla jednostek Poczty Polskiej powinna być ustalona na maksymalnym poziomie 4,5 % od zainkasowanych wpływów brutto.
6.19 W związku z wejściem w życie rozporządzenia Ministra Finansów z 22 grudnia 1999 roku w sprawie wykonania niektórych przepisów ustawy o podatku od towarów i usług oraz o podatku akcyzowym wiele przedsiębiorstw i instytucji zwracało się do Biura KRRiT z prośbą o wystawienie faktury VAT z tytułu wniesienia opłaty abonamentowej za używanie odbiorników radiowych i telewizyjnych.
W wystąpieniach z 3 kwietnia 2000 roku i 12 stycznia 2001 roku KRRiT zwróciła się do Ministerstwa Finansów z prośbą o zajęcie stanowiska w tej sprawie.
Przewodniczący KRRiT zwrócił się też do Przewodniczącego Sejmowej Komisji Kultury i Środków Przekazu z prośbą o uwzględnienie kwestii obowiązku wystawiania faktur VAT w zakresie opłat abonamentowych rtv podczas rozpatrywania odpowiedzi Ministra Łączności na dezyderat nr 20 Komisji. Komisja Kultury i Środków Przekazu 31 stycznia 2001 roku zobowiązała Ministra Finansów do pilnego zajęcia stanowiska w tej sprawie.
W piśmie z 1 marca 2001 roku skierowanym do Przewodniczącego Krajowej Rady Sekretarz Stanu w Ministerstwie Finansów poinformował, że przepisy o podatku dochodowym nie nakazują stosowania specjalnego rodzaju dokumentacji księgowej dla wydatków związanych z opłacaniem abonamentu rtv, sankcjonują natomiast wymogi stawiane dla dowodów księgowych, zawarte w ustawie z 29 września 1994 roku o rachunkowości. Elementy, które co najmniej powinien zawierać prawidłowy dowód księgowy określo
ne są w art. 21 ust. 1 pkt 1-7 ustawy o rachunkowości. Książeczki radiofoniczne zawierające dowody wpłaty mogą stanowić dostateczną dokumentację stwierdzającą ewentualnie poniesione koszty uzyskania przychodu w świetle przepisów powołanej ustawy o rachunkowości. W przypadku kiedy jednostka gospodarcza dokonuje wpłaty za zarejestrowany odbiornik radiowy lub telewizyjny na specjalne konto Poczty Polskiej poprzez bank, fakt posiadania książeczki radiofonicznej potwierdzającej rejestrację odbiorników oraz bankowy dokument potwierdzający dokonanie przelewu, mogą stanowić łącznie dokument wystarczający dla potrzeb prowadzenia ewidencji kosztów uzyskania przychodu.Sekretarz Stanu w Ministerstwie Finansów nie odniósł się jednak do przepisów rozporządzenia Ministra Finansów z 22 grudnia 1999 roku w sprawie wykonania niektórych przepisów ustawy o podatku od towarów i usług oraz o podatku akcyzowym. Krajowa Rada w dalszym ciągu nie posiada jednoznacznego stanowiska Ministerstwa Finansów, czy przepisy ww. ustawy dotyczą
opłat abonamentowych.Krajowa Rada przygotowała projekt nowelizacji ustawy o radiofonii i telewizji w części dotyczącej sposobu pobierania abonamentu oraz ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych w rozdziale dotyczącym kosztów uzyskania przychodu. Celem tej nowelizacji jest uzależnienie możliwości zaliczenia przez osobę prawną odbiornika radiowego lub telewizyjnego do kosztów uzyskania przychodu od wcześniejszej rejestracji zgodnie z ustawą o radiofonii i telewizji. Propozycje nowelizacji w tym zakres
ie zostały skierowane zarówno do Prezesa Rady Ministrów, jak i przewodniczących sejmowej i senackiej Komisji Kultury i Środków Przekazu.6.20 Przewodniczący KRRiT 20 grudnia 1999 roku, zwrócił się do Prezesa Najwyższej Izby Kontroli oraz do Prezesa Krajowej Izby Biegłych Rewidentów z prośbą o wsparcie działań zmierzających do zahamowania spadku wpływów z tytułu opłat za używanie odbiorników radiofonicznych i telewizyjnych.
Przewodniczący KRRiT prosił Prezesów NIK i KIBR o rozważenie propozycji, by NIK i biegli rewidenci przy corocznych kontrolach dokonywanych w jednostkach zaliczanych do finansów publicznych i w jednostkach organizacyjnych sprawdzali, czy wszystkie posiadane przez jednostki odbiorniki radiowe i telewizyjne są zarejestrowane oraz czy opłaty za ich używanie wnoszone są terminowo. W przypadku stwierdzenia używania przez jednostki nie zarejestrowanych odbiorników, zalecenie rejestracji odbiorników zostało zawarte we wnioskach pokontrolnych.
W odpowiedzi na wystąpienie Przewodniczącego KRRiT Dyrektor Departamentu Kontroli Doraźnych Najwyższej Izby Kontroli, działający z upoważnienia Prezesa NIK, pismem z 29 lutego 2000 roku poinformował, że propozycje Krajowej Rady są przedmiotem badania w Departamencie Kontroli Doraźnych. O podjętych w tej sprawie ustaleniach Przewodniczący KRRiT zostanie powiadomiony. Do chwili obecnej do Krajowej Rady nie wpłynęła odpowiedź w tej sprawie.
Pismo Przewodniczącego KRRiT z 20 grudnia skierowane do Prezesa Krajowej Izby Biegłych Rewidentów pozostało bez odpowiedzi.
Umarzanie i rozkładanie na raty zaległości w opłatach abonamentowych
6.21 W 2000 roku do Krajowej Rady wpłynęło 10 622 listy w sprawie opłat abonamentowych za używanie odbiorników radiofonicznych i telewizyjnych od 8 205 osób, co oznacza wzrost liczby otrzymanej korespondencji o 44,3% w porównaniu do 1999 roku.
6.22 W związku z przepisem art. 48 ust. 3 ustawy o radiofonii i telewizji Krajowa Rada korygowała swoje postanowienia dotyczące zasad umarzania i rozkładania na raty zaległości w opłatach abonamentowych zawartych w rozporządzeniu KRRiT z 27 czerwca 1996 roku w sprawie opłat abonamentowych za używanie odbiorników radiofonicznych i telewizyjnych.
W celu wykonania przez Krajową Radę ustawowych powinności wynikających z art. 48 ustawy o radiofonii i telewizji oraz §§ 7 i 8 rozporządzenia KRRiT z 27 czerwca 1996 roku, to jest:
Jednostki Poczty Polskiej przekazują do Krajowej Rady raz na kwartał wniosek o umorzenie sumy zaległych opłat abonamentowych oraz odsetek ustawowych wraz z imiennym wykazem dłużników i wskazaniem przyczyny braku możliwości ściągnięcia poszczególnych kwot.
W Biurze KRRiT w 1996 roku została powołana Komisja do spraw opiniowania i przygotowywania wniosków o umorzenie lub rozłożenie na raty zaległych opłat abonamentowych rtv.
W 2000 roku odbyło się 9 posiedzeń tej Komisji, na których rozpatrzono 4 389 wniosków (z tego 254 wnioski, które wpłynęły do Krajowej Rady w 1999 roku).
Komisja pozytywnie rozpatrzyła 4 354 wnioski, z tego:
3 485 wniosków o umorzenie zaległości w opłatach abonamentowych rtv,
869 wniosków o rozłożenie zaległości w opłatach abonamentowych rtv na raty.
Komisja negatywnie zaopiniowała 35 wniosków.
Skutki finansowe 49 uchwał Krajowej Rady przyjętych w 2000 roku w sprawie umorzenia zaległości w płatnościach abonamentowych i odsetek ustawowych opiewały na łączną kwotę 1 017 816,69 zł, a na raty rozłożono zaległości w łącznej kwocie 241 446,15 zł.
Z informacji uzyskanych do końca lutego br. z Rejonowych Urzędów Poczty wynika, że abonenci, którym Krajowa Rada w 2000 roku rozłożyła na raty zaległości w płatności opłat abonamentowych rtv, do końca ubiegłego roku wpłacili środki w łącznej wysokości 74 972,33 tys. zł, to jest ok. 30,5% należnej kwoty.
Na wniosek jednostek Poczty Polskiej Krajowa Rada Radiofonii i Telewizji w 2000 roku przyjęła 4 uchwały w sprawie umorzenia dłużnikom zaległości w opłatach abonamentowych na łączną kwotę 829 278,26 zł.
W 2000 roku Krajowa Rada Radiofonii i Telewizji umorzyła na podstawie §§ 7 i 8 rozporządzenia KRRiT zaległości w opłatach abonamentowych abonentów-dłużników na łączną kwotę 1 847 094,95 zł
Kwota ta stanowiła około 0,23% środków przekazanych w 2000 roku z rachunku bankowego KRRiT do spółek radiofonii i telewizji publicznej.
Informacja o stanie abonentów radiowych i telewizyjnych
6.23 Stan abonentów używających zarejestrowane odbiorniki radiofoniczne i telewizyjne - na dzień 31 grudnia 2000 roku (według danych uzyskanych z Centralnego Zarządu Poczty Polskiej ) przedstawia się następująco:
(abonenci używający odbiorniki radiowe i telewizyjne oraz wyłącznie odbiorniki radiowe)
(abonenci używający telewizor, bądź odb
iornik radiowy i telewizor)natomiast na dzień 31 grudnia 1999 roku stan ten wynosił odpowiednio:
W 2000 roku w porównaniu do 1999 roku nastąpił spadek ogólnego stanu zarejestrowanych abonentów radi
owych o 141 600, czyli o 1,5 % oraz spadek ogólnego stanu abonentów telewizyjnych o 118 136, czyli o 1,3%.Stan abonentów, którzy używają wyłącznie zarejestrowany odbiornik radiowy, w porównaniu do 1999 roku przedstawia się następująco:
1999 rok |
2000 rok |
|
abonenci ogółem używający wyłącznie odbiornik radiowy |
273 653 |
250 189 |
Z tego: - na wsi |
95 659 |
78 925 |
- w mieście |
177 994 |
171 264 |
Na przestrzeni wielu lat obserwuje się, iż liczba gospodarstw domowych, które wyposażone są tylko w odbiorniki radiowe zmniejsza się. Zjawisko to w 2000 roku wystąpiło w większym stopniu na wsi niż w mieście. Na wsi spadek ten wyniósł 16 734, tj. o 17,49%, natomiast w mieście 6 730, tj. o 5,70%.
Wśród abonentów używających zarejestrowane odbiorniki telewizyjne lub radio-foniczne wyodrębnia się dwie grupy abonentów:
Zmiany w stanie na dzień 31 grudnia wśród abonentów używających wyłącznie odbiorniki radiofoniczne w latach 1999 - 2000 przedstawiają się następująco:
1999 rok |
2000 rok |
% |
|
Abonenci radiowi |
273 653 |
250 189 |
91,4 |
z tego: |
|||
a/ uiszczający pełne opłaty |
186 835 |
163 238 |
87,4 |
b/ zwolnieni od opłat |
86 818 |
86 915 |
100,1 |
Natomiast zmiany w stanie abonentów używających telewizor i radioodbiornik w analizowanym okresie przedstawiają się, jak niżej:
1999 rok |
2000 rok |
% |
|
Abonenci telewizyjni |
9 187 125 |
9 068 989 |
98,7 |
z tego: |
|||
a/ uiszczający pełne opłaty |
7 208 300 |
6 985 412 |
96,9 |
b/ zwolnieni od opłat |
1 978 825 |
2 083 577 |
105,3 |
Jak z powyższych danych wynika, w 2000 roku w porównaniu do 1999 roku zaobserwowano znaczny wzrost liczby abonentów, którzy skorzystali ze zwolnień z opłat za abonament rtv na mocy obowiązujących przepisów. Podobne zjawisko wystąpiło również i w latach ubiegłych. Wśród abonentów
używających zarejestrowane odbiorniki telewizyjne (lub telewizyjne i radiofoniczne) wzrost ten w 2000 roku był duży, bo 104 752 abonentów, tj. o 5,3 %.Na wzrost stanu abonentów korzystających ze zwolnienia z opłat, miały wpływ między innymi decyzje zawarte w rozporządzeniach KRRiT, w zakresie zwolnienia od opłat osób pobierających stały zasiłek z opieki społecznej, jak również wprowadzony w 1995 roku przepis zwalniający od opłat za abonament rtv osoby, które ukończyły 75 rok życia.
W regionach zagrożonych bezrobociem, wielu abonentów korzysta z pomocy socjalnej w postaci stałego zasiłku z opieki społecznej. Osoby te, po dopełnieniu odpowiednich formalności w urzędzie pocztowym, zwolnione są od wnoszenia opłat za abonament rtv.
W przypadku prowadzenia wspólnego gospodarstwa domowego z osobą słabo słyszącą i niedowidzącą, inwalidą I grupy, osobą która ukończyła 75 rok życia lub posiada uprawnienia kombatanckie abonenci dokonują przerejestrowania odbiorników na uprawnionego do zwolnienia od opłat abonenta.
Jednocześnie należy podkreślić, że osoby zwolnione od uiszczania opłat za używanie odbiorników radiofonicznych bądź telewizyjnych nie są zwolnione od obowiązku rejestrowania użytkowanych odbiorników.
Grupa zarejestrowanych abonentów zwolnionych od wnoszenia opłat w 1994 roku stanowiła 11,7 % abonentów radiowych ogółem, w 1995 roku 14,7 %, w 1996 roku 17,2 %, w 1997 roku 19,3 %, w 1998 roku 20,5 %, w 1999 roku już 21,8%, a w 2000 roku aż 23,3%.
Natomiast w grupie abonentów telewizyjnych udział ten przedstawia się następująco: w 1994 roku - 11,5 %, w 1995 roku 14,5 %, w 1996 roku 17,0 %, w 1997 roku 19,0 %, w 1998 roku 20,3 %, w 1999 roku 21,5%, a w 2000 roku aż 23%.
Według danych uzyskanych z Centralnego Zarządu Poczty Polskiej, ogólny stan kombatantów na dzień 31 grudnia 2000 roku, w porównaniu do poprzednich lat wynosi:
2000 |
||||||
1996 rok |
1997 rok |
1998 rok |
1999 rok |
2000 rok |
1996 |
|
- radiowi |
509 197 |
415 300 |
403 941 |
397 817 |
379 106 |
74,5% |
- telewizyjni |
503 591 |
411 328 |
400 060 |
394 193 |
375 643 |
74,6% |
Kombatanci, mimo iż są zwolnieni od opłat za używanie odbiorników radiofonicznych i telewizyjnych (na mocy przepisów o kombatantach oraz niektórych osobach będących ofiarami represji wojennych i okresu powojennego), zaliczani są do grupy abonentów uiszczających opłaty rtv, gdyż Urząd do Spraw Kombatantów i Osób Represjonowanych refunduje Krajowej Radzie Radiofonii i Telewizji środki finansowe z tego tytułu. Jednakże w przypadku, gdy abonent-kombatant ukończy 75 rok życia, bądź zostanie zaliczony ze względu na stan zdrowia do inwalidów I grupy, wówczas zaliczony zostanie do grupy abonentów zwolnionych z opłat rtv, a Urząd do Spraw Kombatantów i Osób Represjonowanych nie refunduje już KRRiT ubytku wpływów.
Zważywszy na fakt, że większość kombatantów to osoby w podeszłym wieku, stale wzrasta liczba abonentów-kombatantów zwolnionych od opłat za abonament rtv z racji wieku, a nie uprawnień kombatanckich.