Diariusz Senatu RP: spis treści, poprzednia część dokumentu, następny fragment


Senat wprowadził poprawki do ustawy o zmianie ustawy o publicznej służbie krwi oraz o zmianie ustawy o zakładach opieki zdrowotnej

Sejm uchwalił tę ustawę na swoim 59. posiedzeniu, 14 października 2003 r., 17 października zaś została ona przekazana do Senatu. Marszałek skierował ją, zgodnie z przepisami regulaminu, do Komisji Polityki Społecznej i Zdrowia, która rozpatrzyła ustawę i przygotowała swoje sprawozdanie w tej sprawie.

Przedstawił je senator Wojciech Pawłowski. Senator podkreślił, że uchwalona przez Sejm, będąca przedłożeniem rządowym, ustawa o zmianie ustawy o publicznej służbie krwi oraz o zmianie ustawy o zakładach opieki zdrowotnej stwarza podstawy prawne do funkcjonowania publicznej służby krwi w resorcie obrony narodowej oraz w resorcie spraw wewnętrznych.

W tym celu powołane zostają na bazie jednostek organizacyjnych, dla których organem założycielskim są minister obrony narodowej lub minister właściwy do spraw wewnętrznych, Wojskowe Centrum Krwiodawstwa i Krwiolecznictwa, czyli wojskowe centrum, oraz Centrum Krwiodawstwa i Krwiolecznictwa, utworzone przez ministra właściwego do spraw wewnętrznych, centrum Ministerstwa Spraw Wewnętrznych i Administracji.

Wojskowe centrum i centrum Ministerstwa Spraw Wewnętrznych i Administracji będą samodzielnymi publicznymi zakładami opieki zdrowotnej, dofinansowywanymi z części budżetu państwa pozostających w dyspozycji właściwych ministrów.

Pozostałymi jednostkami organizacyjnymi publicznej służby krwi będą: instytut naukowo-badawczy funkcjonujący w formie jednostki badawczo-rozwojowej, czyli instytut, oraz regionalne centra krwiodawstwa i krwiolecznictwa, działające jako samodzielne publiczne zakłady opieki zdrowotnej i tworzone przez ministra właściwego do spraw zdrowia.

Do zadań instytutu będzie należało przeprowadzanie nie rzadziej niż raz na dwa lata kontroli spełnienia przez jednostki organizacyjne publicznej służby krwi wymagań niezbędnych do realizacji ich zadań.

W ustawie wprowadzono zasadę, że pobieranie krwi i oddzielanie jej składników będzie dopuszczalne wyłącznie przez jednostki organizacyjne publicznej służby krwi po uzyskaniu akredytacji. Każda jednostka publicznej służby krwi wyznaczy osobę odpowiedzialną za przestrzeganie medycznych zasad pobierania krwi, oddzielania jej składników oraz wydawania. Zmienią się także zasady ustalonych opłat za krew i składniki wydawane przez jednostki organizacyjne publicznej służby krwi.

Senator W. Pawłowski poinformował, że Komisja Polityki Społecznej i Zdrowia w trakcie swoich prac postanowiła zaproponować Izbie pięć poprawek do ustawy. W imieniu komisji senator sprawozdawca wniósł o przyjęcie ustawy z rekomendowanymi poprawkami.

Poszczególne poprawki poddano pod głosowanie, po czym Izba jednomyślnie, 74 głosami, podjęła uchwałę:

Uchwała

Senat przyjął bez poprawek ustawę o zmianie ustawy - Prawo przewozowe oraz ustawy o żegludze śródlądowej

Sejm rozpatrzył tę ustawę na 59. posiedzeniu, 17 października 2003 r. Do Senatu wpłynęła 21 października, następnie marszałek skierował ją do Komisji Spraw Zagranicznych i Integracji Europejskiej oraz Komisji Skarbu Państwa i Infrastruktury. Komisje rozpatrzyły ustawę i przygotowały sprawozdania w tej sprawie.

Sprawozdawca Komisji Spraw Zagranicznych i Integracji Europejskiej senator Władysław Mańkut podkreślił, że celem przyjętych przez Sejm zmian ustawowych jest dostosowanie przepisów prawa polskiego w zakresie transportu wodnego śródlądowego do prawa Unii Europejskiej. Przedmiotowa nowelizacja ustawy - Prawo przewozowe oraz ustawy o żegludze śródlądowej polega na uzupełnieniu przepisów tych ustaw o unormowania wynikające z dyrektywy Rady Unii Europejskiej nr 96/75 z 19 listopada 1996 r.

Przedmiotem unormowań tej dyrektywy jest umożliwienie podjęcia przez państwa członkowskie działań interwencyjnych na krajowym rynku usług żeglugi śródlądowej w razie wystąpienia na nim poważnych zakłóceń. Obecnie obowiązująca ustawa - Prawo przewozowe reguluje sektor usług przewozowych bez bezpośredniego wskazywania, do której gałęzi transportu lądowego się odnosi. W celu wyeliminowania problemów interpretacyjnych w uchwalonej przez Sejm noweli ustawy jednoznacznie określa się, że proponowana ustawa odnosi się wyłącznie do usług przewozu rzeczy w żegludze śródlądowej.

Ustawa zrównuje warunki działania polskich armatorów żeglugi śródlądowej z warunkami, w jakich działają armatorzy z państw członkowskich Unii Europejskiej, daje też ministrowi właściwemu do spraw transportu podstawy prawne do interwencji na rynku usług przewozowych świadczonych przez żeglugę śródlądową, co umożliwia realizację wspólnej polityki transportowej Unii Europejskiej i wykorzystanie jej instrumentów również w Polsce.

W imieniu Komisji Spraw Zagranicznych i Integracji Europejskiej senator sprawozdawca wniósł o przyjęcie ustawy bez poprawek.

Również senator Kazimierz Drożdż, sprawozdawca Komisji Skarbu Państwa i Infrastruktury, wniósł o przyjęcie ustawy bez poprawek. Senator zaznaczył, że celem ustawy jest dostosowanie polskiego ustawodawstwa do prawa Unii Europejskiej w zakresie regulacji rynku usług przewozowych w żegludze śródlądowej w wypadku powstania zakłóceń na tym rynku.

Ustawa ta dostosowuje przepisy prawa przewozowego oraz ustawy o żegludze śródlądowej do dyrektywy rady nr 96/75/WE z 19 listopada 1996 r. w sprawie systemów czarterowania i określania stawek przewozowych w krajowej i międzynarodowej żegludze śródlądowej we Wspólnocie.

Zmiany zawarte w ustawie mają umożliwić wprowadzenie w drodze rozporządzenia wydanego przez ministra właściwego do spraw transportu ograniczeń w obrocie usługami przewozowymi w żegludze śródlądowej, wydawanie pozwoleń na przewóz oraz korzystanie z tych pozwoleń. Wprowadzenie takich ograniczeń będzie możliwe jedynie w razie wystąpienia poważnych zakłóceń na rynku usług przewozowych w żegludze śródlądowej oraz w wyniku decyzji Komisji Europejskiej.

Jednobrzmiące wnioski obu komisji senackich poddano pod głosowanie. W jego wyniku Senat jednomyślnie, 74 głosami, podjął uchwałę o przyjęciu rozpatrywanej ustawy bez poprawek.

Senat wprowadził poprawki do ustawy o zmianie ustawy o transporcie drogowym

Rozpatrywaną ustawę Sejm uchwalił na 59. posiedzeniu i niezwłocznie przesłał ją do Senatu. Marszałek 21 października 2003 r., zgodnie z regulaminem, skierował ją do Komisji Spraw Zagranicznych i Integracji Europejskiej oraz Komisji Skarbu Państwa i Infrastruktury.

Sprawozdawca Komisji Spraw Zagranicznych i Integracji Europejskiej senator Andrzej Wielowieyski zaznaczył, że celem rozpatrywanego rządowego projektu ustawy było dostosowanie polskiego ustawodawstwa w dziedzinie transportu drogowego do prawa Unii Europejskiej. Komisja po rozpatrzeniu ustawy postanowiła zgłosić do niej kilkanaście propozycji zmian o charakterze legislacyjnym, które uzupełniają, korygują niektóre zapisy ustawy.

Propozycję wprowadzenia zmian do ustawy przedstawił także senator Grzegorz Lipowski, sprawozdawca Komisji Skarbu Państwa i Infrastruktury.

Wszystkie propozycje zmian w ustawie rozpatrzyły dwie komisje senackie. Połączone komisje poparły 26 z 31 zgłoszonych ogółem poprawek.

Poszczególne poprawki poddano pod głosowanie, a następnie Izba jednomyślnie, 71 głosami, podjęła uchwałę:

Uchwała

Senat wprowadził poprawki do ustawy o zmianie ustawy o autostradach płatnych oraz o zmianie niektórych ustaw

Rozpatrywana ustawa została uchwalona przez Sejm na 59. posiedzeniu, 17 października 2003 r. Marszałek Senatu 21 października skierował ją do Komisji Skarbu Państwa i Infrastruktury, która przygotowała sprawozdanie w tej sprawie.

Sprawozdawca komisji senator Włodzimierz Łęcki zaznaczył, że celem uchwalonej przez Sejm ustawy o zmianie ustawy o autostradach płatnych oraz o zmianie niektórych ustaw jest stworzenie podstaw prawnych do zapewnienia dodatkowego źródła finansowania dróg krajowych i autostrad z wyłączeniem dróg krajowych w miastach na prawach powiatu.

Senator sprawozdawca podkreślił, że najważniejszym elementem zmiany jest ustanowienie opłaty paliwowej w wysokości 105 zł od tony paliwa. Obowiązek ten ma ciążyć na producencie paliw silnikowych, importerze tych paliw oraz podmiocie dokonującym sprzedaży detalicznej gazu wykorzystywanego do napędu pojazdów samochodowych. Praktycznie zwiększy to cenę jednego litra paliwa mniej więcej o 10 gr.

Ustawa rozszerza również zakres działania funduszu gromadzącego środki finansowe na realizację ustawy i zmienia jego nazwę z dotychczasowego Krajowego Funduszu Autostradowego na Krajowy Fundusz Drogowy, modyfikuje także zasady pobierania opłat za przejazd autostradą i zasady postępowania przetargowego na uzyskanie koncesji na budowę i eksploatację autostrady, zmienia też zasady udzielania tych koncesji.

Generalnie celem nowelizacji ustawy jest przyspieszenie budowy nowych dróg krajowych, szczególnie dróg ekspresowych oraz autostrad. Pierwszą próbą pozyskania dodatkowych środków na ten cel był projekt stworzenia systemu tak zwanego winietowego. Projekt ten, przygotowany przez Ministerstwo Infrastruktury, nie zyskał aprobaty Sejmu, dlatego kolejna modyfikacja jest próbą pozyskania środków poprzez tak zwaną opłatę paliwową. Będą ją pobierać urzędy celne, gdyż to się mieści w ramach struktur działalności Ministerstwa Finansów.

Senator sprawozdawca zaznaczył, że dzięki wprowadzeniu opłaty paliwowej uzyska się kwotę około 1 miliarda zł rocznie, co w konsekwencji pozwoli na pozyskanie dodatkowych środków z Unii Europejskiej w kwocie minimum 2 miliardów zł. Umożliwi to niemal skokowy postęp w modernizacji dróg krajowych i autostrad.

Senator W. Łęcki poinformował, że komisja postanowiła przedstawić 22 poprawki. Zostały one przyjęte jednomyślnie bądź zdecydowaną większością głosów. Miały one głównie charakter legislacyjny, uściślający pewne sformułowania, a w niektórych wypadkach - stylistyczny.

Wniosek mniejszości komisji przedstawił senator Grzegorz Lipowski. Wniosek mniejszości zmierzał więc do tego, aby dodać art. 37r, w którym ust. 1 otrzymałby brzmienie: "Z tytułu czynności dokonywanych w sprawach określonych w niniejszym rozdziale organy, o których mowa w art. 37n, otrzymują ze środków funduszu prowizję od pobranych opłat w wysokości nie wyższej niż 2%". I drugi ustęp w tym samym artykule: "Minister właściwy do spraw transportu w porozumieniu z ministrem właściwym do spraw finansów publicznych określi, w drodze rozporządzenia, wysokość stawek prowizji oraz sposób jej przekazywania i rozliczania, z uwzględnieniem kosztów ponoszonych przez te organy".

Dalsze propozycje wprowadzenia zmian w ustawie przedstawili senatorowie podczas dyskusji.

Wszystkie propozycje rozpatrzyła komisja senacka podczas przerwy w obradach. Komisja poparła 27 spośród 29 zgłoszonych ogółem poprawek.

Poszczególne poprawki poddano pod głosowanie, po czym Izba 68 głosami, przy 3 przeciw i 2 wstrzymujących się, podjęła uchwałę:

Uchwała

Stanowisko Senatu w sprawie ustawy o zmianie ustawy o drogach publicznych oraz o zmianie niektórych innych ustaw

Rozpatrywana ustawa została uchwalona przez Sejm na 60. posiedzeniu, 30 października 2003 r., i tego samego dnia przekazana do Senatu. Marszałek skierował ją do Komisji Skarbu Państwa i Infrastruktury, która przygotowała w tej sprawie swoje sprawozdanie.

W imieniu komisji sprawozdanie przedstawił senator Marian Lewicki. Jak poinformował, obszerne zmiany, jakie wprowadziła omawiana nowelizacja w ustawie z 21 marca 1985 r., są wynikiem wielu okoliczności. Najistotniejsza z nich to konieczność uwzględnienia orzeczenia Trybunału Konstytucyjnego z 10 grudnia 2002 r. o niezgodności z Konstytucją Rzeczypospolitej Polskiej przepisów ustawy o drogach publicznych oraz wydanego na jej podstawie rozporządzenia Rady Ministrów z 27 czerwca 2000 r. w sprawie szczegółowych zasad wprowadzania opłat za parkowanie pojazdów samochodowych na drogach publicznych. Zgodnie z tym orzeczeniem od 30 listopada br. tracą moc przepisy dotyczące parkowania pojazdów na drogach publicznych. Obecna nowelizacja wprowadza również zmiany w zakresie pozostałych opłat za korzystanie z dróg, uwzględniając przepis Konstytucji Rzeczypospolitej Polskiej. Nowelizacja przewiduje także uporządkowanie i uproszczenie niektórych procedur stosowanych w ustawie oraz dostosowanie pojęć użytych w ustawie do innych przepisów prawnych, a także dostosowanie drogownictwa do funkcjonowania w gospodarce rynkowej oraz do rozwiązań obowiązujących w Unii Europejskiej.

Najważniejsze zmiany w ustawie przedstawiają się następująco.

Po pierwsze, sformułowano na nowo słowniczek ustawy. Został on rozszerzony o, między innymi, definicję remontu drogi, drogowego obiektu inżynierskiego, tunelu, przepustu, konstrukcji oporowej.

Po drugie, usprawniono procedurę dotyczącą zaliczania dróg do kategorii dróg publicznych oraz ustalania przebiegu dróg, w szczególności obniżono rangę organu właściwego do zaliczania drogi do kategorii dróg krajowych. Ponadto wprowadzono przepis zmierzający do zmobilizowania do działania podmiotów uprawnionych do przedstawiania opinii w sprawie zaliczania do kategorii lub ustalania przebiegu drogi - jeżeli te podmioty nie złożą opinii w przewidzianym terminie, nie krótszym niż dwadzieścia jeden dni, brak opinii traktowany będzie jako akceptacja propozycji.

Po trzecie, przyjęto zasadę, w myśl której pozbawienie drogi kategorii dokonuje się w tym samym trybie i jest dokonywane przez te same organy co w wypadku zaliczania drogi do odpowiedniej kategorii.

Po czwarte, wprowadzono obowiązek ponoszenia przez korzystających z dróg publicznych opłat z tytułu parkowania pojazdów samochodowych w strefie płatnego parkowania na drogach publicznych oraz za przejazdy po drogach publicznych pojazdów nienormatywnych. Fakultatywnie będą mogły być wprowadzone opłaty za przejazdy przez obiekty mostowe i tunele zlokalizowane w ciągach dróg publicznych - dotyczy to jedynie obiektów mostowych lub tuneli wybudowanych po dniu wejścia w życie opiniowanej ustawy - oraz opłaty za przeprawy promowe na drogach publicznych.

Po piąte, rozszerzono katalog zadań Generalnej Dyrekcji Dróg Krajowych i Autostrad o zadania polegające na gromadzeniu danych i sporządzaniu informacji o sieci dróg publicznych. Dotychczas zadanie to było przypisane ministrowi właściwemu do spraw transportu.

Po szóste, dokonano zmian w zakresie przepisów dotyczących lokalizacji zjazdu, w szczególności umożliwiono wydawanie zezwoleń na lokalizację zjazdu na czas określony - termin ważności zezwolenia określono na trzy lata. Wprowadzono także kary pieniężne za wybudowanie lub przebudowę zjazdu bez zezwolenia zarządcy dróg lub gdy dany zjazd ma powierzchnię większą niż określona w zezwoleniu.

Po siódme, wprowadzono uregulowania dotyczące kosztów przełożenia urządzeń lub obiektów niezwiązanych z potrzebami zarządzania drogami lub potrzebami ruchu drogowego, a szczególnie w wypadku budowy, przebudowy lub remontu dróg.

Po ósme, zdefiniowano, na czym polega zajęcie pasa drogowego.

Po dziewiąte, umożliwiono pobieranie odsetek ustawowych w przypadku nieterminowego uiszczania opłat i kar pieniężnych.

Ponadto ustawodawca wprowadził przepis przejściowy, w myśl którego od dnia przystąpienia Polski do Unii Europejskiej do 31 grudnia 2008 r. przedsiębiorcy wykonujący międzynarodowy transport drogowy lub niezarobkowy międzynarodowy przewóz drogowy będą zobowiązani do uiszczenia opłaty dodatkowej za jednokrotny przejazd pojazdu silnikowego lub zespołu pojazdów o nacisku osi pojedynczej ponad 10 t, do 11,5 t, po głównych drogach tranzytowych. Wykaz tych dróg określi minister właściwy do spraw transportu.

Senator M. Lewicki poinformował, że Komisja Skarbu Państwa i Infrastruktury poparła ustawę nowelizującą wraz z przyjętymi przez nią poprawkami, przede wszystkim o charakterze legislacyjnym.

W stanowisku komisji zaproponowano także zmiany o charakterze merytorycznym, które dotyczyły rozstrzygnięcia, kto powinien ponosić koszty przewożenia obiektów i urządzeń, odstąpienia od naliczania odsetek od kar pieniężnych, określenia w art. 6 ustawy nowelizującej początku terminu obowiązywania opłat dodatkowych na maj 2004 r., a także przesunięcia terminów wejścia w życie tego artykułu na 1 stycznia 2004 r., tak aby Generalna Dyrekcja Dróg Krajowych i Autostrad mogła przygotować druk i dystrybucję kart opłat dodatkowych.

W imieniu Komisji Skarbu Państwa i Infrastruktury senator M. Lewicki zarekomendował przyjęcie tych poprawek. Ponadto poinformował, że do stanowiska komisji zgłoszono wniosek mniejszości, który na posiedzeniu komisji nie uzyskał akceptacji większości.

Wniosek mniejszości przedstawił następnie senator Włodzimierz Łęcki. Senator poinformował, że podczas obrad komisji wywiązała się dyskusja na temat, w jakie dni mogą być pobierane opłaty. W ustawie uchwalonej przez Sejm, w art. 13b, znalazł się następujący zapis: "Opłatę, o której mowa w art. 13 ust. 1 pkt 1, pobiera się za parkowanie pojazdów samochodowych w strefie płatnego parkowania w wyznaczonym miejscu w określone dni robocze, w określonych godzinach lub całodobowo".

Ten zapis spowodował pewne zaniepokojenie Związku Miast Polskich, który w swoim stanowisku zasugerował, aby było możliwe pobieranie opłaty również w dni wolne od pracy, ale nie na zasadzie, że wówczas pobierano by opłaty za parkowanie przez cały tydzień. Rada gminy mogłaby wtedy wyznaczyć dni, według swojej orientacji, w które będą pobierane opłaty, ale byłoby to nie więcej niż pięć dni, czyli to taka sama liczba, jak w wypadku dni roboczych. Dotyczy to szczególnie miejscowości turystycznych, miejscowości pielgrzymkowych, gdzie ruch samochodowy jest znacznie większy w dni wolne od pracy.

W opinii senatora W. Łęckiego, pobieranie opłat nie ma celu li tylko fiskalnego dla danego samorządu, ale również pozwala pozyskać środki na utrzymanie czystości. Przede wszystkim jednak w pewnym stopniu mobilizuje mieszkańców posiadających odpowiednie powierzchnie do budowy czy do zakładania płatnych parkingów strzeżonych. Jest też pozytywna opinia policji, bo znacznie bezpieczniej jest, jeśli w miejscach o dużym natężeniu parkowania odbywa się to na parkingach strzeżonych. W wielu miastach wytworzyła się już taka sytuacja, że opłaty parkingowe są na tyle wysokie, iż prywatni przedsiębiorcy uruchamiają prywatne parkingi strzeżone, na których opłaty z reguły są niższe od opłat wynikających z decyzji władz samorządowych. Zatem, w opinii senatora sprawozdawcy, samorząd powinien decydować, w jakie dni wprowadzać będzie opłaty parkingowe, chodzi tylko o to, żeby te opłaty obowiązywały nie przez cały tydzień, ale w wybranych dniach.

W związku z tym we wniosku mniejszości zaproponowano następującą korektę: w ust. 1 skreśla się wyraz "robocze", a w ust. 4 pkt 3 dodaje się zdanie mówiące, że pkt 4 będzie brzmiał: "określa dni wolne od obowiązujących opłat, o których mowa w art. 13 ust. 1". "Określa dni" - liczba mnoga, to muszą być co najmniej dwa dni. I suma dni wolnych od opłat, dwa dni, będzie zagwarantowana.

Podczas debaty nad rozpatrywaną nowelizacją sejmową wnioski o charakterze legislacyjnym zgłosili senatorowie Genowefa Ferenc, Apolonia Klepacz i Jerzy Suchański. Ogółem zaproponowano 27 poprawek.

Podczas przerwy w obradach odbyło się posiedzenie Komisji Skarbu Państwa i Infrastruktury, która rozpatrzyła postulowane zmiany. Komisja postanowiła zarekomendować Izbie przyjęcie 25 poprawek.

W kolejnych głosowaniach Senat poparł 26 zmian. Oprócz poprawek rekomendowanych przez komisję senacką, akceptację uzyskała zmiana zmierzająca do tego, by ze środka specjalnego Generalnej Dyrekcji Dróg Krajowych i Autostrad mógł być finansowany zakup urządzeń do ważenia pojazdów.

Uchwałę w sprawie przyjęcia wraz z zaakceptowanymi wcześniej zmianami ustawy o zmianie ustawy o drogach publicznych oraz o zmianie niektórych innych ustaw podjęto 69 głosami, przy 2 głosach wstrzymujących się:

Uchwała

Poprawki Senatu do ustawy o zmianie ustawy o giełdach towarowych oraz niektórych innych ustaw

Rozpatrywana ustawa została uchwalona przez Sejm na 59. posiedzeniu, 17 października 2003 r. Do Senatu przekazana ją 21 października. W tym samym dniu marszałek Senatu, zgodnie z art. 68 ust. 1 regulaminu Izby, skierował ją do Komisji Gospodarki i Finansów Publicznych. Po rozpatrzeniu ustawy komisja przygotowała swoje sprawozdanie w tej sprawie.

Sprawozdanie przedstawiła senator Genowefa Ferenc, która poinformowała, że omawiana ustawa uwzględnia istotne zmiany wynikające z potrzeb obrotu towarowego oraz zmiany wynikające z wejścia w życie innych ustaw, a zwłaszcza ustawy - Prawo działalności gospodarczej, ustawy - Prawo bankowe oraz ustawy o podpisie elektronicznym.

Ustawa rozszerza rodzaje towarów giełdowych o limity wielkości emisji zanieczyszczeń oraz o prawa majątkowe, których cena zależy bezpośrednio lub pośrednio od wartości limitów emisji zanieczyszczeń.

Do ustawy wprowadzono możliwość prowadzenia towarowego domu maklerskiego w formie spółki z ograniczoną odpowiedzialnością. Dopuszczono, aby spółka akcyjna prowadząca giełdę towarową była spółką publiczną. Akcje takiej spółki nie muszą być wówczas imienne.

Wyeliminowano ograniczenie, że jeden akcjonariusz giełdy nie może posiadać więcej niż 25% głosów na walnym zgromadzeniu. Obecnie prawo głosu będzie zależało od liczby posiadanych akcji.

W ustawie rozszerzono krąg podmiotów, które mogą być stronami transakcji giełdowej. Członkami giełdy towarowej będą mogły być: domy składowe, grupy producentów rolnych, zagraniczne osoby prawne, przedsiębiorstwa energetyczne oraz spółki handlowe zawierające transakcje giełdowe, których wyłącznym przedmiotem są rzeczy oznaczone co do gatunku.

Jak poinformowała senator G. Ferenc, Komisja Gospodarki i Finansów Publicznych zaproponowała wprowadzenie do rozpatrywanej ustawy siedmiu poprawek. Proponowane poprawki zostały przyjęte jednogłośnie, trzy z nich wywołały dyskusję.

W jednej ze zmian komisja zaproponowała, aby Rada Ministrów była zobowiązana - a nie jak w wersji sejmowej mogła - wydać rozporządzenie określające zasady tworzenia, utrwalania, przechowywania i zabezpieczania dokumentów. Komisja uznała, że to upoważnienie musi mieć charakter obligatoryjny, skoro dotyczy kwestii związanych z bezpieczeństwem obrotu na giełdzie towarowej.

Propozycje zawarte w kolejnej poprawce zmierzały do utrzymania wymogu posiadania minimum średniego wykształcenia przez maklerów giełd towarowych. Należy zwrócić uwagę na to, że obowiązek posiadania minimum średniego wykształcenia został w Sejmie zniesiony. Komisja decyzję dotyczącą utrzymania wymogu posiadania minimum średniego wykształcenia podjęła po szczegółowej analizie dyrektyw, które to regulują.

Kolejna z zaproponowanych zmian usuwała, w ocenie komisji, niekonstytucyjność przedstawionych rozwiązań.

W kolejnych głosowaniach Senat poparł zmiany zaproponowane w stanowisku Komisji Gospodarki i Finansów Publicznych. Uchwałę w sprawie przyjęcia ustawy o zmianie ustawy o giełdach towarowych oraz niektórych innych ustaw wraz z 7 zaakceptowanymi poprawkami Izba podjęła 70 głosami, przy 1 głosie sprzeciwu:

Uchwała

Senat wprowadził poprawki do ustawy o zmianie ustawy o opłatach w sprawach karnych

Rozpatrywana ustawa została uchwalona przez Sejm na 59. posiedzeniu, 17 października 2003 r., a do Senatu została przekazana 21 października. Marszałek Senatu 21 października br., zgodnie z art. 68 ust. 1 regulaminu Izby, skierował ją do Komisji Ustawodawstwa i Praworządności. Komisja po rozpatrzeniu ustawy przygotowała swoje sprawozdanie w tej sprawie, które przedstawił senator Robert Smoktunowicz.

Senator sprawozdawca przypomniał, że rozpatrywana nowelizacja była inicjatywą poselską, a jej głównym celem było urealnienie, czyli oczywiście podniesienie poziomu opłat w sprawach karnych.

Zagadnienia tych opłat są uregulowane w ustawie o opłatach w sprawach karnych, która ma lat trzydzieści, pochodzi z 1973 r. Ostatniej zmiany wysokości tych opłat dokonano w roku 1996, czyli sześć lat temu, a obowiązuje od początku 1997 r. Tak więc od ponad sześciu lat te opłaty nie były podnoszone, chociaż już wtedy wiele osób miało wrażenie, że nie są to opłaty wygórowane. Te, które obowiązują obecnie, w żaden sposób nie korespondują z rzeczywistymi kosztami postępowania, takimi jak na przykład wynagradzanie sędziów, rzeczywiste koszty konwoju czy koszty pracy administracyjnej. Oczywiście wszyscy zawsze przypominają, że te opłaty mają zupełnie inną funkcję niż opłaty w sprawach cywilnych i nigdy w pełni nie pokryją kosztów postępowania, ale na pewno powinny być realne.

Senator R. Smoktunowicz poinformował, że Komisja Ustawodawstwa i Praworządności na swoim posiedzeniu 29 października zaproponowała tylko trzy poprawki. Poprawka pierwsza miała na celu wyłącznie dostosowanie terminologii tej ustawy do nazewnictwa przyjętego w prawie karnym: zamiast pojęcia "kara dodatkowa" wprowadzono kodeksowy termin "środek karny". Pozostałe poprawki miały charakter wyłącznie uściślający i porządkujący.

W imieniu komisji senator sprawozdawca zarekomendował Izbie uchwalenie ustawy o zmianie ustawy o opłatach karnych wraz z przedstawionymi poprawkami.

W kolejnych głosowaniach Senat poparł zmiany zaproponowane w stanowisku Komisji Ustawodawstwa i Praworządności, a następnie jednomyślnie, 68 głosami, podjął uchwałę w sprawie przyjęcia ustawy o zmianie o opłatach w sprawach karnych wraz z zaakceptowanymi poprawkami:

Uchwała

Stanowisko Senatu w sprawie ustawy o ratyfikacji Umowy o zabezpieczeniu społecznym między Rzecząpospolitą Polską a Królestwem Niderlandów, podpisanej w Warszawie dnia 26 marca 2003 r.

Rozpatrywana ustawa została uchwalona przez Sejm na 59. posiedzeniu, 17 października 2003 r., a do Senatu została przekazana 21 października. W tym samym dniu marszałek Senatu, zgodnie z art. 68 ust. 1 regulaminu Izby, skierował ją do Komisji Polityki Społecznej i Zdrowia oraz do Komisji Spraw Zagranicznych i Integracji Europejskiej. Komisje po rozpatrzeniu ustawy przygotowały swoje sprawozdania w tej sprawie.

Sprawozdanie Komisji Polityki Społecznej i Zdrowia przedstawiła senator Alicja Stradomska, która poinformowała, że przedmiotowa umowa reguluje możliwości transferu świadczeń oraz zapewnia możliwości koordynacji systemów zabezpieczenia społecznego stron umowy. Umowa dotyczy świadczeń z tytułu choroby, macierzyństwa, wypadków przy pracy i chorób zawodowych, a także świadczeń emerytalno-rentowych oraz zasiłków rodzinnych i zasiłków dla bezrobotnych. Jest to umowa standardowa, realizująca zasady równego traktowania, jedności stosowanego ustawodawstwa, zachowania praw nabytych i swobodnego eksportu świadczeń.

Jak stwierdziła senator sprawozdawca, przekazywanie świadczeń emerytalno-rentowych z Królestwa Niderlandów do Polski stało się niemożliwie w związku z brakiem umowy dwustronnej z Polską, dotyczącej realizacji tego świadczenia. Stan prawny na dzień 1 stycznia 2001 r. uniemożliwia to, w związku z tym zawarcie z Królestwem Niderlandów bilateralnej umowy o zabezpieczeniu społecznym jest niezmiernie istotne dla osób zamieszkałych w Rzeczypospolitej Polskiej, a uprawnionych do niderlandzkich świadczeń emerytalno-rentowych.

Senator A. Stradomska poinformowała, że Komisja Polityki Społecznej i Zdrowia na swoim posiedzeniu 28 października 2003 r. postanowiła jednogłośnie rekomendować Izbie przyjęcie ustawy bez poprawek.

W imieniu Komisji Spraw Zagranicznych i Integracji Europejskiej pana senatora sprawozdanie przedstawił senator Władysław Mańkut.

W swoim wystąpieniu senator sprawozdawca podkreślił, że do tej pory Polska nie posiadała umów bilateralnych z Królestwem Niderlandów, co już od 1 stycznia 2000 r. skutkowało utrudnieniami w zakresie wypłat świadczeń emerytalno-rentowych obywatelom Rzeczypospolitej, którzy nabyli prawa emerytalne w Niderlandach. Stąd konieczność unormowania i stawiania na równi prawa obywateli Rzeczypospolitej, którzy nabyli w Polsce i w Niderlandach uprawnienia do uzyskania świadczeń emerytalno-rentowych. Stało się to możliwe po podpisaniu umowy z 26 marca 2003 r.

W związku z tym w imieniu Komisji Spraw Zagranicznych i Integracji Europejskiej senator W. Mańkut wniósł o przyjęcie rozpatrywanej ustawy bez poprawek.

W głosowaniu Senat jednomyślnie, 67 głosami, opowiedział się za przyjęciem bez poprawek ustawy o ratyfikacji Umowy o zabezpieczeniu społecznym między Rzecząpospolitą Polską a Królestwem Niderlandów, podpisanej w Warszawie dnia 26 marca 2003 r.

Stanowisko Senatu w sprawie ustawy o ratyfikacji umowy między Rządem Rzeczypospolitej Polskiej a Rządem Republiki Kirgiskiej w sprawie unikania podwójnego opodatkowania i zapobiegania uchylaniu się od opodatkowania w zakresie podatków od dochodu i majątku, podpisanej w Warszawie dnia 19 listopada 1998 r.

Rozpatrywana ustawa została uchwalona przez Sejm na 59. posiedzeniu, 17 października 2003 r., a do Senatu została przekazana 21 października. Tego samego dnia marszałek, zgodnie z regulaminem, skierował ją do Komisji Spraw Zagranicznych i Integracji Europejskiej oraz do Komisji Gospodarki i Finansów Publicznych. Komisje po rozpatrzeniu ustawy przygotowały swoje sprawozdania.

W imieniu obu komisji senackich głos zabrał senator Andrzej Wielowieyski i przedstawił propozycję przyjęcia ustawy o ratyfikacji umowy z Republiką Kirgiską.

Senator sprawozdawca zaznaczył, że podczas posiedzeń reprezentowanych przez niego komisji zwracano uwagę, iż istnieje dość duży przedział czasowy między momentem zawarcia umowy a finalizacją procesu ratyfikacji - aż ponad cztery lata. W tym wypadku problem polegał między innymi na tym, że sprawy uzgodniono dość szybko i sprawnie, jak to przedstawiono członkom komisji, rozbieżności natomiast pojawiły się podczas końcowego uzgadniania tekstu rosyjskiego i polskiego umowy. Ponieważ Polska nie ma swojego przedstawicielstwa w Biszkeku, stolicy Kirgizji, trzeba to było robić poprzez Kazachstan. Trwało to kilkanaście miesięcy, czyli około dwóch lat.

Taka jest główna przyczyna opóźnienia w procesie ratyfikacji tej umowy. Jak powiedział senator A. Wielowieyski, po dwóch latach uzgodnień z Kirgizami można stwierdzić, że należało trochę wcześniej przedłożyć parlamentowi ten tekst do ratyfikacji. Kirgizi to już ratyfikowali.

W dyskusji senatorowie zwracali jeszcze uwagę na to, jak wygląda ta umowa na tle stosunków z innymi krajami Wspólnoty Niepodległych Państw. Okazuje się, że z ich większością mamy już podpisane podobne umowy dotyczące tego opodatkowania.

Jednocześnie trzeba stwierdzić, że stosunki z Kirgizją nie są zbyt rozwinięte. Według danych, które komisji zostały dostarczone, w ciągu tego roku odwiedzić Polskę mogą niecałe dwa tysiące Kirgizów, głównie w sprawach gospodarczych, ale także tranzytowych. Nie należy sądzić, żeby w tym zakresie istniał dość duży problem, dość duży obrót czy wymiana usług. Obroty z tym krajem są niezbyt duże i wynoszą około kilku milionów dolarów.

Na zakończenie swojego wystąpienia senator A. Wielowieyski wniósł w imieniu obu komisji o zaakceptowanie przez Izbę przedstawionego sprawozdania i przyjęcie projektu uchwały dotyczącej ratyfikacji.

W głosowaniu Senat poparł stanowisko przedstawione przez Komisję Spraw Zagranicznych i Integracji Europejskiej oraz Komisję Gospodarki i Finansów Publicznych i jednomyślnie, 64 głosami, podjął uchwałę w sprawie przyjęcia bez poprawek ustawy o ratyfikacji Umowy między Rządem Rzeczypospolitej Polskiej a Rządem Republiki Kirgiskiej w sprawie unikania podwójnego opodatkowania i zapobiegania uchylaniu się od opodatkowania w zakresie podatków od dochodu i majątku, podpisanej w Warszawie dnia 19 listopada 1998 r.

Stanowisko Senatu w sprawie ustawy o ratyfikacji Umowy między Rzecząpospolitą Polską a Republiką Czeską o nowym połączeniu polskiej drogi krajowej nr 78 i czeskiej drogi I/58 oraz o budowie nowego mostu granicznego przez rzekę Odrę w rejonie Chałupek i Bohumina, sporządzonej w Katowicach dnia 25 sierpnia 2001 r.

Rozpatrywana ustawa została uchwalona przez Sejm na 59. posiedzeniu, 17 października 2003 r. Do Senatu została przekazano ją 21 października i tego samego dnia, zgodnie z art. 68 ust. 1 Regulaminu Senatu, marszałek skierował ją do Komisji Spraw Zagranicznych i Integracji Europejskiej oraz do Komisji Skarbu Państwa i Infrastruktury. Komisje po rozpatrzeniu ustawy przygotowały swoje sprawozdania w tej sprawie.

W imieniu Komisji Spraw Zagranicznych i Integracji Europejskiej sprawozdanie przedstawił senator Andrzej Wielowieyski.

Jak poinformował senator sprawozdawca, umowa między Rzecząpospolitą Polską a Republiką Czeską w sprawie wybudowania mostu przez Odrę w rejonie Chałupek i Bohumina została zawarta już ponad dwa lata temu. Sejm ją przyjął. Jeżeli chodzi o sytuację faktyczną, to pieniądze w tym budżecie, w niewielkim zakresie, zostały przygotowane, chociaż nie będą one w pełni wykorzystane, bo są pewne opóźnienia. Środki na rok przyszły zostaną jednak również zapewnione w części 39 budżetu, jak to widać w projekcie rządowym, który jest w tej chwili w opracowaniu. Koszty tej budowy wyniosą, łącznie z dojazdami od naszej strony, około 15 milionów zł. Ta inwestycja z punktu widzenia eksploatacyjnego, merytorycznego jest potrzebna. Dotychczasowy most ma sto kilkadziesiąt lat i rzeczywiście już nie nadaje się do ciężkiego ruchu czy do intensywnego wykorzystania. W związku z tym senator A. Wielowieyski wniósł w imieniu Komisji Spraw Zagranicznych i Integracji Europejskiej o zaakceptowanie komisyjnej propozycji ratyfikacji tej umowy.

Sprawozdanie Komisji Skarbu Państwa i Infrastruktury złożył senator Kazimierz Drożdż. Senator zarekomendował Izbie w imieniu komisji przyjęcie bez poprawek ustawy uchwalonej przez Sejm 17 października 2003 r.

Jak poinformował senator sprawozdawca, celem przedmiotowej umowy międzynarodowej jest ustanowienie prawnych podstaw połączenia polskiej drogi krajowej nr 78 i czeskiej drogi I/58 oraz budowy nowego mostu granicznego przez rzekę Odrę w rejonie Chałupek i Bohumina. W związku z tym reguluje ona obowiązki państw stron, mające służyć realizacji tego przedsięwzięcia.

Zważywszy na to, że przedmiotowa umowa międzynarodowa dotyczy spraw uregulowanych w ustawie i co do których konstytucja wymaga ustawy, na jej ratyfikację przez prezydenta Rzeczypospolitej konieczne jest uprzednie wyrażenie zgody w ustawie, zgodnie z art. 89 ust. 1 pkt 5 konstytucji.

W głosowaniu Senat poparł wnioski obu komisji senackich i jednomyślnie, 64 głosami, opowiedział się za przyjęciem bez poprawek ustawy o ratyfikacji Umowy między Rzecząpospolitą Polską a Republiką Czeską o nowym połączeniu polskiej drogi krajowej nr 78 i czeskiej drogi I/58 oraz o budowie nowego mostu granicznego przez rzekę Odrę w rejonie Chałupek i Bohumina, sporządzonej w Katowicach w dniu 25 sierpnia 2001 r.

Zmiany w składzie komisji senackich

Wniosek w sprawie zmian w składzie komisji senackich przedstawiła Komisja Regulaminowa, Etyki i Spraw Senatorskich. Jak poinformował sprawozdawca komisji senator Tadeusz Rzemykowski, Krzysztof Jurgiel, niedawno wybrany senator Rzeczypospolitej Polskiej, złożył 22 października 2003 r. do marszałka Senatu wniosek o powołanie go w skład Komisji Gospodarki i Finansów Publicznych oraz Komisji Rolnictwa i Rozwoju Wsi.

Jak poinformował senator sprawozdawca, senator K. Jurgiel niedługo skończy pięćdziesiąt lat. Ma wyższe wykształcenie, z zawodu jest geodetą i ten zawód uprawia już wiele lat. Był prezydentem Białegostoku oraz przewodniczącym Sejmiku Województwa Podlaskiego. Od sześciu lat pełni funkcję posła, pracował w Komisji Finansów Publicznych i Komisji Infrastruktury.

Posiadane przez niego wykształcenie, praktyka zawodowa, a także praktyka parlamentarna są zbieżne z propozycją pracy w tych dwóch komisjach Senatu, dlatego Komisja Regulaminowa, Etyki i Spraw Senatorskich przychyliła się do wniosku senatora. Komisja podjęła jednogłośnie uchwałę w tym zakresie i zwróciła się do Senatu o głosowanie zgodnie z wnioskiem senatora K. Jurgiela.

Za wnioskiem opowiedziało się 59 senatorów. Wobec wyniku głosowania Senat podjął uchwałę w sprawie zmian w składzie komisji senackich.


Diariusz Senatu RP: spis treści, poprzednia część dokumentu, następny fragment