Diariusz Senatu RP: spis treści, następny fragment


37. posiedzenie Senatu

W dniach 2 i 3 kwietnia 2003 r. odbyło się 37. posiedzenie Senatu. Posiedzeniu przewodniczyli marszałek Longin Pastusiak oraz wicemarszałkowie Jolanta Danielak i Ryszard Jarzembowski. Na sekretarzy posiedzenia wyznaczono senatorów Janusza Bargieła i Mariana Lewickiego; listę mówców prowadził senator M. Lewicki.

Zatwierdzony przez Izbę porządek posiedzenia obejmował:

- stanowisko Senatu w sprawie ustawy o szczególnych zasadach przygotowania i realizacji inwestycji w zakresie dróg krajowych,

- stanowisko Senatu w sprawie ustawy o świadczeniach odszkodowawczych przysługujących w razie wypadków i chorób pozostających w związku ze służbą wojskową,

- stanowisko Senatu w sprawie ustawy o zmianie ustawy o języku polskim,

- stanowisko Senatu w sprawie ustawy o szczególnych zasadach rozwiązywania z pracownikami stosunków pracy z przyczyn niedotyczących pracowników*,

- stanowisko Senatu w sprawie ustawy o zmianie ustawy o kosmetykach,

- stanowisko Senatu w sprawie ustawy o zmianie ustawy o zawodzie lekarza oraz ustawy o zmianie ustawy o zawodzie lekarza oraz o zmianie innych ustaw*,

- stanowisko Senatu w sprawie ustawy o zmianie ustawy o grach losowych, zakładach wzajemnych i grach na automatach oraz o zmianie niektórych innych ustaw,

- stanowisko Senatu w sprawie ustawy o ratyfikacji Międzynarodowej konwencji o zwalczaniu terrorystycznych ataków bombowych, przyjętej przez Zgromadzenie Ogólne Narodów Zjednoczonych w dniu 15 grudnia 1997 r.,

- stanowisko Senatu w sprawie ustawy o ratyfikacji Traktatu WIPO o prawie autorskim, sporządzonego w Genewie dnia 20 grudnia 1996 r.

________________________

* Ustawa zawiera przepisy dostosowujące polskie prawodawstwo do prawa Unii Europejskiej.

Senat wprowadził poprawki do ustawy o szczególnych zasadach przygotowania i realizacji inwestycji w zakresie dróg krajowych

Ustawa została uchwalona przez Sejm na 42. posiedzeniu, 27 lutego 2003 r. Do Senatu została przekazana 3 marca. Następnego dnia, zgodnie z art. 68 regulaminu, marszałek skierował ją do Komisji Skarbu Państwa i Infrastruktury. Komisja po rozpatrzeniu ustawy przygotowała swoje sprawozdanie w tej sprawie.

Jak wskazał sprawozdawca komisji senator Kazimierz Drożdż, rozpatrywana ustawa ma stanowić podstawę prawną zdecydowanego uproszczenia postępowania w sprawach dotyczących przygotowania i realizacji budowy dróg krajowych, zwłaszcza autostrad. W związku z tym określa ona zasady i warunki lokalizacji dróg, nabywania nieruchomości pod drogi i realizacji inwestycji drogowych, a także organy właściwe w tych sprawach. Ustawa ta jest elementem całościowej koncepcji zmian w polskim ustawodawstwie, mającej na celu przyspieszenie budowy oraz modernizacji autostrad i innych dróg krajowych.

Senator sprawozdawca poinformował, że w związku z odrzuceniem przez Sejm projektu ustawy o budowie i eksploatacji dróg krajowych, tak zwanej ustawy winietowej, komisja postanowiła zaproponować Izbie przyjęcie kompleksu poprawek, które mają umożliwić funkcjonowanie ustawy w obowiązującym systemie prawnym, jak również poprawek redakcyjnych.

Konstrukcja ustawy została opracowana z myślą o jednoczesnym uchwaleniu ustawy o budowie i eksploatacji dróg krajowych. Projekt tej ustawy przewidywał określenie warunków przygotowania i prowadzenia budowy i eksploatacji dróg, zasad finansowania tej działalności, zasad koncesjonowania budowy i eksploatacji autostrad, zasad koncesjonowania eksploatacji autostrad, warunków zawierania umów koncesyjnych oraz zasad ustalania i poboru wprowadzonej opłaty drogowej - zwanej powszechnie opłatą winietową - przy jednoczesnym uchyleniu ustawy z  27 października 1994 r. o autostradach płatnych. Projekt ten przewidywał również utworzenie przedsiębiorstwa państwowego "Drogi Krajowe", jako podmiotu powołanego do wykonywania działalności gospodarczej w zakresie budowy lub eksploatacji dróg oraz zniesienie Generalnego Dyrektora Dróg Krajowych i Autostrad jako centralnego organu administracji rządowej właściwego w sprawach dróg krajowych i autostrad.

Ponieważ rozpatrywana ustawa odwołuje się do postanowień tego projektu, szczególnie w zakresie obowiązków, zadań i kompetencji PDK, należy wprowadzić w niej szereg zmian.

Senator K. Drożdż poinformował, że uwzględniając to wszystko, komisja uznała, iż statuowane w ustawie obowiązki, zadania i kompetencje w zakresie przygotowania i realizacji inwestycji w odniesieniu do dróg krajowych powinny należeć do Generalnego Dyrektora Dróg Krajowych i Autostrad. W związku z tym komisja zaproponowała dziewięć poprawek.

Ponadto przyznanie generalnemu dyrektorowi roli organu wiodącego w sprawach regulowanych ustawą oznacza konieczność modyfikacji tych przepisów, które przewidywały określone uprawnienia w sferze cywilnoprawnej PDK jako przedsiębiorstwa państwowego, a których podmiotem nie może być Generalna Dyrekcja Dróg Krajowych i Autostrad, będąca jednostką organizacyjną Skarbu Państwa. W związku z tym komisja zaproponowała dalsze sześć poprawek.

Komisja uznała również, że niezbędne jest dokonanie odpowiednich zmian w ustawie o autostradach płatnych oraz wprowadzenie przepisu zawieszającego na czas obowiązywania rozpatrywanej ustawy stosowanie tych przepisów ustawy o autostradach płatnych, które dotyczą lokalizacji autostrad oraz nabywania nieruchomości pod autostrady. Zmiany te wprowadzały dwie poprawki zaproponowane przez komisję.

Mając na uwadze poprawność legislacyjną ustawy, komisja zaproponowała też zmianę w art. 16 ust. 2, polegającą na wskazaniu najkrótszego terminu wydania nieruchomości, który może być określony w decyzji o wywłaszczeniu. Jest to poprawka ósma.

Komisja uznała także, że błędnie sformułowany został przepis końcowy ustawy, czyli art. 44, przewidujący jej czasowe obowiązywanie do 31 grudnia 2007 r., z wyjątkiem rozdziałów 5 i 6. Rozdział 5 zawiera bowiem takie zmiany w obowiązujących przepisach, które zawsze skutkują nadaniem nowego brzmienia zmienianym ustawom - bez ograniczenia czasowego. Mając to na uwadze, komisja zaproponowała odpowiednią poprawkę.

Niezależnie od tych propozycji komisja uznała za celowe dokonanie innych zmian, wynikających z konieczności doprecyzowania przepisów ustawy, zapewnienia jej wewnętrznej spójności, a także zachowania poprawnych konstrukcji redakcyjnych. W związku z tym komisja zaproponowała osiem poprawek.

W imieniu Komisji Skarbu Państwa i Infrastruktury senator sprawozdawca wniósł o przyjęcie ustawy z przedstawionymi poprawkami. Senator zaznaczył też, iż przedłożony projekt ustawy w zakresie dróg krajowych jest zgodny z prawem Unii Europejskiej, co potwierdził odpowiedni resort.

Poprawki do ustawy zgłosili także senatorowie podczas dyskusji. Senatorowie Teresa Liszcz, Zbigniew Romaszewski, Dorota  Simonides, Mieczysław Janowski, Edmund Wittbrodt, Franciszek Bachleda-Księdzularz, Janina Sagatowska, Andrzej Chronowski, Anna Kurska, Olga Krzyżanowska, Zbigniew Religa zgłosili wniosek o odrzucenie ustawy.

Wszystkie wnioski rozpatrzyła komisja senacka. Komisja poparła 27 spośród 44 zgłoszonych ogółem poprawek i wniosków.

W pierwszej kolejności głosowano nad wnioskiem o odrzucenie ustawy. Senat 61 głosami, przy 14 za i 2 wstrzymujących się, odrzucił ten wniosek. Następnie przegłosowano poszczególne poprawki, po czym Izba 64 głosami, przy 11 przeciw i 2 wstrzymujących się, powzięła uchwałę:

Uchwała

Stanowisko Senatu w sprawie ustawy o świadczeniach odszkodowawczych przysługujących w razie wypadków i chorób pozostających w związku ze służbą wojskową

Sejm uchwalił tę ustawę 14 marca br., a 17 marca wpłynęła ona do Senatu. Marszałek skierował ją do Komisji Obrony Narodowej i Bezpieczeństwa Publicznego oraz Komisji Polityki Społecznej i Zdrowia. Komisje przygotowały swoje sprawozdania.

Sprawozdanie Komisji Obrony Narodowej i Bezpieczeństwa Publicznego przedstawił senator Grzegorz Niski. Jak stwierdził, potrzeba zastąpienia przepisów dotychczas obowiązującej ustawy z 1972 r. o świadczeniach przysługujących w razie wypadków i chorób, a pozostających w związku ze służbą wojskową, nowymi w tym przedmiocie przepisami wynika z faktu, że ustawa ta, wskutek zmian społeczno-gospodarczych, jakie zaszły w ostatnim okresie w naszym kraju, jak również restrukturyzacji sił zbrojnych, po części się zdezaktualizowała. Jednocześnie dodatkowym motywem, jaki brano pod uwagę przy opracowywaniu nowej regulacji, było dostosowanie jej do zasadniczych postanowień przygotowanej ustawy o ubezpieczeniu społecznym z tytułu wypadków przy pracy i chorób zawodowych. Chodzi o to, żeby te ustawy były kompatybilne, żeby ustawa dotycząca wypadków w związku ze służbą wojskową również podlegała ogólnej ustawie obowiązującej w kraju.

W stosunku do ustawy sprzed trzydziestu lat, tej z 1972 r., projekt wprowadza m.in. następujące zmiany.

W art. 4 wprowadza się i rozróżnia pojęcie stałego i długotrwałego uszczerbku na zdrowiu. Dotychczasowe przepisy uwzględniały jako podstawę odszkodowania tylko i wyłącznie trwały uszczerbek na zdrowiu. Ponadto, w ślad za przepisami dotyczącymi pracowników, we wspomnianej ustawie przyjęto, że uzasadnieniem przyznania odszkodowania jest charakter doznanego uszczerbku na zdrowiu, a więc obrażeń w wyniku wypadku lub upośledzenia czynności organizmu w wyniku choroby, a mianowicie co najmniej jego długotrwałość w rozumieniu tej ustawy.

W art. 11 w ust. 1 ustawy, odmiennie od dotychczasowych uregulowań, przyjęto w odniesieniu do żołnierzy jednorazowe odszkodowanie w wysokości 20% przeciętnego wynagrodzenia za każdy jednoprocentowy uszczerbek na zdrowiu, na zasadach przewidzianych dla pracowników w przepisach o ubezpieczeniu społecznym z tytułu wypadku przy pracy i chorób zawodowych. Przy tym ze względu na kondycję budżetu państwa przewiduje się stopniowe dochodzenie do wysokości 20%, co nastąpi dopiero po 2007 r. Do 31 marca 2004 r. ten wskaźnik wyniesie 16% i co roku, aż do 2007 r., będzie się zwiększał o 1%.

Jak podkreślił senator sprawozdawca, rozwiązanie to zapewnia osobom poszkodowanym poczucie, że otrzymywane zadośćuczynienie finansowe następuje na równych zasadach, w powiązaniu z faktycznym stopniem uszczerbku na zdrowiu lub jego pogorszeniem, bez preferencji, jakie wynikały z dotychczasowych uregulowań. Preferencje te wynikały z poziomu uposażenia wojskowego, które zależało i do tej pory zależy od zajmowanego stanowiska, czy też od posiadanego stopnia wojskowego.

Regulacje przyjęte w art. 12 i 13 przesądzają, że jednorazowe odszkodowanie w razie śmierci żołnierza będzie przysługiwać uprawnionym członkom jego rodziny analogicznie do tego, jak to określają w wypadku członków rodziny pracownika przepisy o ubezpieczeniu społecznym z tytułu wypadków przy pracy i chorób zawodowych. Pozwala to na rezygnację z dotychczasowego szczegółowego normowania kwotowego tej sprawy.

Kolejna modyfikacja polega na tym, że w zakresie odszkodowań za przedmioty osobistego użytku, które uległy całkowitemu zniszczeniu lub tylko uszkodzeniu albo zostały utracone wskutek wypadku pozostającego w związku ze służbą wojskową, projektowana ustawa przewiduje w art. 18 ust. 2 przyznanie odszkodowania również wtedy, gdy poszkodowany żołnierz nie doznał w nieszczęśliwym wypadku żadnych obrażeń. Możliwości takiej nie stwarzały dotychczasowe uregulowania.

W przeciwieństwie do przepisów dotychczasowej ustawy, która problem ten przekazywała do przepisów wykonawczych, projekt jednoznacznie przesądza, że organami właściwymi do ustalania prawa do odszkodowania i jego wysokości są przede wszystkim szefowie wojewódzkich sztabów wojskowych, którzy są dysponentami środków finansowych, a w sytuacjach szczególnych - głównie wówczas, gdy nieszczęśliwemu wypadkowi ulegnie wyższy przełożony wojskowy - również minister obrony narodowej.

Modyfikacja ustawy przybliża ją do obowiązujących w kraju ogólnych przepisów o ubezpieczeniu społecznym z tytułu wypadku przy pracy. Dostosowuje ją również do sytuacji gospodarczej kraju oraz sytuacji armii po restrukturyzacji sił zbrojnych.

Senator G. Niski poinformował, że podczas posiedzenia komisji przyjęto dwie poprawki.

W imieniu Komisji Obrony Narodowej i Bezpieczeństwa Publicznego senator sprawozdawca wniósł o przyjęcie z  rekomendowanymi poprawkami ustawy o świadczeniach odszkodowawczych, przysługujących w razie wypadków i chorób pozostających w związku ze służbą wojskową.

Sprawozdanie Komisji Polityki Społecznej i Zdrowia przedstawiła senator Wiesława Sadowska. Senator zwróciła uwagę na dwa elementy, które komisja oceniła bardzo pozytywnie. Jak wskazała, do ustawy dołączony jest komplet rozporządzeń ministra obrony narodowej, co nie jest zjawiskiem powszechnym przy podejmowaniu przez parlament ustaw. Ponadto ustawa dotyczyć będzie absolutnie wszystkich żołnierzy - zawodowych, żołnierzy służby czynnej, poborowych, kandydatów na żołnierzy zawodowych, a także studentów odbywających przeszkolenie wojskowe.

Senator sprawozdawca poinformowała, że Komisja Polityki Społecznej i Zdrowia postanowiła zaproponować cztery poprawki. Pierwsza poprawka w art. 22 ust. 5 zawierała niezbędne dostosowanie do kodeksu postępowania cywilnego. Poprawkę drugą, dotyczącą art. 22 ust. 6, zaproponowano ze względu na niezbędne dostosowanie do kodeksu postępowania cywilnego, a ponadto także do ustawy o systemie ubezpieczeń społecznych. Poprawka trzecia i czwarta to poprawki stanowiące dostosowanie do zasad techniki legislacyjnej.

Senator W. Sadowska zaakcentowała, że w ubiegłym roku Wojsko Polskie odnotowało siedem tysięcy wypadków i chorób, a w budżecie państwa na ten cel zarezerwowano ponad 6 milionów zł. Wskazała też, iż proponowane zmiany w ustawie, jej nowelizacja, nie pociągną za sobą dodatkowych wydatków z budżetu państwa.

Zgłoszone przez komisje poprawki rozpatrzyły dwie komisje senackie. Połączone komisje poparły cztery z pięciu zgłoszonych ogółem poprawek.

Poszczególne poprawki poddano pod głosowanie, po czym Izba jednomyślnie, 77 głosami, podjęła uchwałę:

Uchwała

Senat wprowadził poprawki do ustawy o zmianie ustawy o języku polskim

Sejm uchwalił tę ustawę 14 marca br. Do Senatu ustawa trafiła 17 marca i tego samego dnia marszałek skierował ją do Komisji Kultury i Środków Przekazu, która po rozpatrzeniu ustawy przygotowała swoje sprawozdanie w tej sprawie.

Sprawozdawca komisji senator Irena Kurzępa poinformowała, że Komisja Kultury Środków i Przekazu 26 marca br. rozpatrywała uchwaloną przez Sejm ustawę o zmianie ustawy o języku polskim. Ustawa ta jest zmianą obowiązującej w Polsce od października 1999 r. ustawy o języku polskim.

Ustawa z 1999 r. ma na celu ochronę języka polskiego poprzez stwarzanie przede wszystkim warunków do jego rozwoju, poprzez szerzenie wiedzy o języku, o jego roli w kulturze. Jednocześnie ustawa ta, chroniąc język polski, ma na celu ocalenie regionalizmów i gwar - co jest w niej zapisane - chociaż zakłada też promocję języka polskiego poza granicami kraju. Poza tym ustawa z 1999 r. nakłada na organy administracji państwowej ochronę języka w życiu publicznym.

Jak zaznaczyła senator sprawozdawca, nowelizacja dotyczy przede wszystkim poświadczeń znajomości języka polskiego jako obcego w wypadku cudzoziemców. Senator poinformowała, że prace na posiedzeniu komisji zdominowała dyskusja wokół słowa "certyfikat", gdyż uznano to słowo za niemające uzasadnienia w ustawie o języku polskim.

W związku z tą długą dyskusją Komisja Kultury i Środków Przekazu postanowiła zaproponować Izbie sześć poprawek.

W imieniu komisji senator I. Kurzępa wniosła o przyjęcie ustawy z proponowanymi poprawkami.

Zgłoszone poprawki rozpatrzyła komisja senacka. Komisja poparła wszystkie poprawki.

Poprawki poddano pod głosowanie, a następnie Izba jednomyślnie, 77 głosami, podjęła uchwałę:

Uchwała

Stanowisko Senatu w sprawie ustawy o szczególnych zasadach rozwiązywania z pracownikami stosunków pracy z przyczyn niedotyczących pracowników

Ustawę tę Sejm uchwalił 13 marca br. Do Senatu trafiła 17 marca i tego samego dnia marszałek skierował ją do Komisji Spraw Zagranicznych i Integracji Europejskiej oraz Komisji Polityki Społecznej i Zdrowia. Komisje przygotowały sprawozdania w tej sprawie.

Senator Zygmunt Cybulski przedstawił sprawozdanie Komisji Spraw Zagranicznych i Integracji Europejskiej w sprawie rozpatrywanej ustawy. Jak podkreślił, ustawa ta dotyczy szczegółowych zasad rozwiązywania z pracownikami stosunków pracy z przyczyn niedotyczących pracowników i właśnie w tych dwu ostatnich słowach - "niedotyczących pracowników", wprowadzonych w miejsce uprzednio stosowanego sformułowania "z przyczyn dotyczących zakładu pracy", tkwi jedna z przyczyn zmian w wielu ustawach dotyczących rozwiązywania stosunków pracy.

Senator sprawozdawca zaznaczył, że główna myśl zawarta w ustawie dotyczy jednak społecznej konsultacji zwolnień grupowych. Już w pierwszym artykule określa się pojęcie zwolnienia grupowego. Ma to szczególne znaczenie w wypadku pracodawców zatrudniających mniej niż stu pracowników. Ustawowe nałożenie obowiązku konsultowania zamiaru dokonywania zwolnień grupowych ze związkami zawodowymi, czego dotyczy art. 2 ust. 1, lub - w wypadku braku związków zawodowych - z przedstawicielami pracowników wyłonionymi w trybie przyjętym u danego pracodawcy, wprowadza element społecznej odpowiedzialności za miejsca pracy i funkcjonowanie zakładu pracy. Z kolei pkt 6 art. 2 nakazuje pracodawcy pisemne informowanie właściwego powiatowego urzędu pracy o przeprowadzonych konsultacjach i sposobach rozwiązywania problemu zwalniania grupowego. Jak stwierdził senator sprawozdawca, te wszystkie uregulowania są rozwiązaniami stosowanymi w krajach o wysoko rozwiniętej cywilizacji gospodarczej.

W imieniu Komisji Spraw Zagranicznych i Integracji Europejskiej senator Z. Cybulski wniósł o przyjęcie bez poprawek ustawy o szczególnych zasadach rozwiązywania z pracownikami stosunku pracy z przyczyn niedotyczących pracowników.

Senator Krystyna Sienkiewicz, sprawozdawca Komisji Polityki Społecznej i Zdrowia, podkreśliła, że praca i bezrobocie to obecnie najważniejszy polski problem. Jest to problem polityczny, gospodarczy, społeczny. Bezrobocie w każdej formie jest zjawiskiem złożonym, trudnym do opanowania. Jest dramatem osób nim dotkniętych i ich rodzin. Prowadzi do wykluczenia społecznego i narastania zjawisk patologicznych.

Senator przypomniała, że rozwiązywanie stosunku pracy z pracownikami z przyczyn ekonomicznych, a także uzasadnionych względami organizacyjnymi wciąż reguluje ustawa z 1989 r. Ta ustawa, mimo wprowadzonych w lipcu ubiegłego roku zmian, nie spełnia jednak standardów Unii Europejskiej.

Z upoważnienia i w imieniu Komisji Polityki Społecznej i Zdrowia senator K. Sienkiewicz poinformowała, że w rozpatrywanej ustawie, zgodnie z wymogami prawa europejskiego, wzbogacono i uszczegółowiono dotychczas stosowaną procedurę poprzedzającą zwolnienia z przyczyn nieleżących po stronie pracowników. W wielu wypadkach przyjęte w ustawie rozwiązania są dla zwalnianych pracowników korzystniejsze od obecnie obowiązujących. Wymuszają na pracodawcach większą aktywność w relacjach ze związkami zawodowymi działającymi w ich zakładach lub innymi przedstawicielami pracowników. Nie ma więc alternatywy: dialog albo ulica. Jest jedna decyzja: dialog, tylko dialog, a później kontakt poprzez notyfikację w powiatowych urzędach pracy.

Jak stwierdziła senator sprawozdawca, komisja podzieliła pogląd rządu i Sejmu, iż wzbogacenie przedmiotu konsultacji z przedstawicielami załóg o negocjowanie warunków przekwalifikowania lub przeszkolenia zwalnianych pracowników, a także przyjęcie zasady, że wypowiedzenie umowy o pracę będzie mogło mieć miejsce po notyfikacji w urzędzie pracy, powinno mieć pozytywny wpływ na rynek pracy i uporządkowanie systemu zwolnień grupowych.

Senator zaznaczyła, że dyskusja w Komisji Polityki Społecznej i Zdrowia koncentrowała się na konsekwencjach stosowania przepisów art. 2 pkt 2. O te konsekwencje pytali senatorowie obecnego na posiedzeniu wiceministra pracy Krzysztofa Paterę. Nie może bowiem być tak, że na przykład restrukturyzacja oznacza zwolnienie ludzi z fabryk, hut, kopalni czy szpitali. Wprawdzie czasem dostają przy tej okazji pieniądze, ale to, czy później będą oni mieli pracę, to już ich problem. Potrzeba zatem przymusu ustawowego, aby zwalniając, jednocześnie tworzyć alternatywne miejsca pracy w otoczeniu. Jak powiedział minister Jerzy Hausner w wystąpieniu sejmowym, te miejsca pracy należy tworzyć "najpierw lub jednocześnie, a nie potem".

Senator sprawozdawca podkreśliła, że sama zmiana przepisów ustawy nie jest wystarczającym warunkiem rozwoju przedsiębiorstw, ograniczenia zwolnień, produktywnego zatrudnienia. Udzielając poparcia rozpatrywanej ustawie, członkowie komisji udzielili tym samym poparcia absolutnie niezbędnej, ich zdaniem, reformie instytucji rynku pracy. Nie może to bowiem być tylko kasa. Powiatowy urząd pracy nie może być tylko miejscem wypłacania zasiłków. Należy tak orientować urzędy pracy, aby ze szczególną uwagą traktowały poradnictwo oraz doradztwo zawodowe zarówno dla bezrobotnych, jak i poszukujących pracy. Potrzebna jest aktywna polityka rynku pracy, a nie tylko zasiłki dla nielicznych bezrobotnych.

Senator wskazała na jeszcze jedną kwestię - szkolenie zwalnianych lub zwolnionych pracowników pod kątem konkretnego inwestora, nie zaś jakiegoś anonimowego. Takim przykładem jest np. szkolenie szlifierzy bursztynu w Toruniu, szkolenie powiązane z lokalną przedsiębiorczością.

Senator K. Sienkiewicz zaakcentowała, że rozwiązania przyjęte w rozpatrywanej ustawie są korzystniejsze od obecnie obowiązujących, zwłaszcza dla pracowników o krótkim stażu pracy w danym zakładzie. Odprawa pieniężna potraktowana jest bowiem jako zadośćuczynienie za utracone miejsca pracy i uzależniona jedynie od okresu zatrudnienia u danego pracodawcy.

W imieniu Komisji Polityki Społecznej i Zdrowia senator sprawozdawca wniosła o przyjęcie ustawy bez poprawek.

Senat w głosowaniu poparł stanowiska komisji i 75 głosami, przy 2 wstrzymujących się, powziął uchwałę o przyjęciu bez poprawek ustawy o szczególnych zasadach rozwiązywania z pracownikami stosunków pracy z przyczyn niedotyczących pracowników.

Ustawa o zmianie ustawy o kosmetykach - przyjęta bez poprawek

Rozpatrywana ustawa została uchwalona przez Sejm 43. posiedzeniu, 13 marca 2003 r. Do Senatu została przekazana 17 marca. Marszałek Senatu 17 marca, zgodnie z art. 68 ust. 1 Regulaminu Senatu, skierował ją do Komisji Polityki Społecznej i Zdrowia. Komisja po rozpatrzeniu ustawy przygotowała swoje sprawozdanie w tej sprawie.

Przedstawiła je senator Alicja Stradomska. Senator poinformowała, że Komisja Polityki Społecznej i Zdrowia na posiedzeniu 26 marca br. rozpatrzyła ustawę o zmianie ustawy o kosmetykach. Po zapoznaniu się z ustawą, opinią biura legislacyjnego i po wysłuchaniu stanowiska rządu oraz zaproszonych osób komisja postanowiła nie wnosić żadnych uwag.

Senator sprawozdawca zaznaczyła, że istotą rozpatrywanej ustawy jest nowelizacja upoważnienia ustawowego zobowiązującego ministra właściwego do spraw zdrowia do określenia najczęściej występujących kategorii produktów będących kosmetykami. W obowiązującym prawie przepis upoważniający przewiduje, że wykaz kategorii produktów będących kosmetykami jest wykazem zamkniętym, co jest niezgodne z załącznikiem nr 1 do dyrektywy rady 76/768/EWG, który stanowi wykaz otwarty. Ustawa dostosowuje w tym zakresie przepisy polskiego ustawodawstwa do prawa wspólnotowego poprzez umożliwienie wydania rozporządzenia zawierającego otwarty katalog kategorii produktów będących kosmetykami.

Senator A. Stradomska podkreśliła, że wejście w życie ustawy nie spowoduje istotnych zmian w obowiązujących przepisach, ponieważ nie wydano, mimo dwunastomiesięcznego vacatio legis ustawy o kosmetykach oraz niemal rocznego okresu jej obowiązywania, aktu wykonawczego na podstawie nowelizowanego art. 2 ust. 2.

W imieniu Komisji Polityki Społecznej i Zdrowia senator sprawozdawca wniosła o przyjęcie ustawy o zmianie ustawy o kosmetykach bez poprawek.

Senat w głosowaniu przychylił się do tego stanowiska i 78 głosami, przy 1 wstrzymującym się, podjął uchwałę o przyjęciu bez poprawek ustawy o zmianie ustawy o kosmetykach.

Senat przyjął z poprawkami ustawę o zmianie ustawy o zawodzie lekarza oraz ustawy o zmianie ustawy o zawodzie lekarza oraz o zmianie innych ustaw

Rozpatrywana ustawa została uchwalona przez Sejm na 43. posiedzeniu, 13 marca br. Do Senatu została przekazana 17 marca. Tego samego dnia marszałek, zgodnie z art. 68 ust. 1 Regulaminu Senatu, skierował ją do Komisji Spraw Zagranicznych i Integracji Europejskiej oraz do Komisji Polityki Społecznej i Zdrowia. Komisje po rozpatrzeniu ustawy przygotowały swoje sprawozdania w tej sprawie.

Sprawozdanie Komisji Polityki Społecznej i Zdrowia przedstawił senator Wojciech Pawłowski. Jak poinformował, komisja w wyniku prac nad ustawą postanowiła zaproponować Izbie sześć poprawek.

Jedna z nich to propozycja zmiany tytułu. Po zmianie byłaby to ustawa o zawodach lekarza i lekarza dentysty. W ustawie o zawodzie lekarza wprowadzono bowiem zmianę tytułu zawodowego lekarza stomatologa, zastępując go tytułem zawodowym "lekarz dentysta", w celu wyraźnego rozróżnienia dwóch zawodów: lekarza i lekarza dentysty. W niektórych krajach Unii Europejskiej stomatologia jest specjalizacją lekarską.

Kolejna poprawka wprowadzała termin ważności zaświadczeń przedkładanych w celu uzyskania prawa wykonywania zawodu lekarza dentysty. Termin ten odpowiadał obowiązującemu terminowi ważności zaświadczeń przedkładanych w celu uzyskania prawa wykonywania zawodu lekarza oraz terminowi ważności zaświadczeń pozwalających na uznanie przez okręgową radę lekarską dyplomów i innych dokumentów.

Pozostałe poprawki miały charakter typowo legislacyjny.

Sprawozdanie Komisji Spraw Zagranicznych i Integracji Europejskiej przedstawił senator Zbigniew Kulak. Jak wskazał, projekt ustawy o zmianie ustawy o zawodzie lekarza stanowi wykonanie zobowiązań Polski związanych ze staraniami o uzyskanie członkostwa w Unii Europejskiej i określonego w narodowym programie przygotowania do członkostwa obowiązku uchwalenia aktów prawnych implementujących rozwiązania przyjęte w prawie europejskim w zakresie podejmowania pracy w zawodzie lekarza i lekarza stomatologa oraz  wykonywania tego zawodu.

Celem projektu ustawy jest przede wszystkim wprowadzenie zamiany tytułu zawodowego lekarz stomatolog na lekarz dentysta oraz dokonanie transpozycji przepisów odnoszących się do uznawania kwalifikacji zdobytych w innych państwach członkowskich Unii Europejskiej do ustawy z  5 grudnia 1996 r. o zawodzie lekarza.

Projekt ustawy stanowi realizację uzgodnień dokonanych podczas konsultacji technicznych z Komisją Europejską w zakresie wprowadzenia przepisów pozwalających na dokładne i właściwe dostosowanie regulacji polskich do przepisów prawa wspólnotowego. Odnosi się to również do należytego podkreślenia rozdzielności dwóch zawodów: lekarza i lekarza dentysty. Większość zmian wynika ze zmodyfikowanego stanowiska negocjacyjnego Rzeczypospolitej Polskiej z 21 grudnia 2001 r., dotyczącego zmiany tytułu zawodowego lekarz stomatolog na lekarz dentysta oraz szeregu ustaleń podjętych z Komisją Europejską w celu uzyskania potwierdzenia kwalifikacji polskich lekarzy stomatologów.

Ponadto zostały wykreślone przepisy różnicujące warunki uznawania kwalifikacji lekarza bądź lekarza dentysty na podstawie obywatelstwa polskiego i innego państwa członkowskiego Unii Europejskiej. Zgodnie z zasadami wynikającymi z prawa wspólnotowego nie ma znaczenia to, czy dany lekarz jest obywatelem państwa przyjmującego czy innego państwa członkowskiego, a istotne jest jedynie pochodzenie dyplomu, jaki ta osoba posiada. Oznacza to, że w stosunku do lekarza lub lekarza dentysty będących obywatelami polskimi będą stosowane różne wymagania w zależności od tego, czy zdobyli wykształcenie na uczelni polskiej czy w innym państwie członkowskim.

Ustawa wprowadza przepisy pozwalające na uznawanie kwalifikacji zdobytych we Włoszech, Hiszpanii i Austrii w wypadku lekarzy, którzy następnie wykonywali zawód lekarza dentysty pomimo braku wykształcenia spełniającego wymagania prawa europejskiego.

Ponadto ustawa stanowi, że w wypadku lekarza lub lekarza dentysty posiadającego dokumenty poświadczające kwalifikacje nieodpowiadające tym wynikającym bezpośrednio z przepisów prawa wspólnotowego okręgowa izba lekarska uznaje takie dowody, jeżeli towarzyszy im zaświadczenie wydane przez właściwe władze państwa pochodzenia stwierdzające, że są to ekwiwalenty dokumentów wskazanych w dyrektywie.

Ustawa wprowadza też zasadę uwzględniania odbytego kształcenia oraz doświadczenia zawodowego zdobytego w państwie członkowskim przez osoby, które nabyły podstawowe kwalifikacje w państwie trzecim. Ustawa stanowi, że wymóg zdania egzaminu z języka polskiego przez cudzoziemców, którzy ukończyli studia w języku obcym, dotyczy również obywateli państw członkowskich Unii Europejskiej do czasu przystąpienia przez Rzeczpospolitą Polską do Unii Europejskiej.

Dokumenty "Prawo wykonywania zawodu lekarza stomatologa" i "Ograniczone prawo wykonywania zawodu lekarza stomatologa", wydane na podstawie dotychczasowych przepisów, zachowują ważność i nie muszą być wymieniane, z tym jednak, że osoby, które nabyły uprawnienia do tytułu zawodowego lekarza stomatologa na podstawie dotychczasowych przepisów, są zobowiązane do używania tytułu zawodowego lekarza dentysty. Dotyczy to tytułu umieszczanego na wszelkich wystawianych dokumentach i zaświadczeniach, pieczątkach, wizytówkach oraz oznaczeniach prowadzonej indywidualnej bądź zbiorowej praktyki lekarskiej.

Przyjęcie ustawy nie spowoduje skutków finansowych dla budżetu państwa.

Senator sprawozdawca zaznaczył, że projekt ustawy zawiera dodatkowo, w stosunku do przedłożenia rządowego, nowy art. 63a, mówiący, że nową datą wprowadzenia egzaminu państwowego dla lekarzy kończących staż podyplomowy jest 1 października 2004 r. Ten element nowelizacji ustawy jest dodatkowym uzupełnieniem, które zostało włączone w treść ustawy już na etapie prac sejmowych i nie stanowi elementu dostosowywania naszego prawa do prawa Unii Europejskiej. Dlatego też jako element wysoce specjalistyczny, dotyczący szeroko rozumianej organizacji ochrony zdrowia w naszym kraju, nie był szczegółowo analizowany i dyskutowany w komisji, ponieważ komisja zakładała, że będzie on raczej tematem zainteresowania Komisji Polityki Społecznej i Zdrowia.

Senator Z. Kulak poinformował, że komisja zaakceptowała trzy sugerowane przez biuro legislacyjne poprawki do ustawy.

Dwie pierwsze korygowały błędne odesłania do skreślonego przepisu oraz doprecyzowały właściwe odesłania. Poprawka trzecia miała na celu wprowadzenie terminu ważności zaświadczeń przedkładanych w celu uzyskania prawa wykonywania zawodu lekarza dentysty, który odpowiada obowiązującemu terminowi ważności zaświadczeń przedkładanych w celu uzyskania prawa wykonywania zawodu lekarza, oraz terminu ważności zaświadczeń pozwalających na uznanie przez okręgową radę lekarską dyplomów i innych dokumentów.

Senator sprawozdawca poinformował, że w dyskusji na posiedzeniu komisji senatorowie wymienili poglądy na temat konsekwencji wprowadzenia w życie rozpatrywanej ustawy, która może skutkować napływem do naszego kraju zarówno lekarzy z państw obecnej Unii Europejskiej, jak i z państw, które razem z Polską zostaną przyjęte do Unii. Wyrażano też obawy, czy lekarze zamierzający podejmować pracę w naszym kraju będą posiadali kwalifikacje zawodowe na nie niższym poziomie niż wykształceni w Polsce, szczególnie ze względu na zapisy art. 5b, 5c i 5d, umożliwiające honorowanie kwalifikacji lekarzy z Włoch, Hiszpanii i Austrii, którzy wykonywali zawód lekarza dentysty pomimo braku wykształcenia spełniającego wymagania prawa europejskiego. Na te wątpliwości komisja uzyskała odpowiedź podsekretarza stanu w Ministerstwie Zdrowia Janusza Opolskiego, że w tej sprawie Naczelna Rada Lekarska nie zgłaszała zdania odrębnego, które mogłoby sugerować podobne zastrzeżenia.

Kończąc swe wystąpienie, senator sprawozdawca poinformował, że ustawę z przedstawionymi trzema poprawkami senatorowie Komisji Spraw Zagranicznych i Integracji Europejskiej zaakceptowali jednogłośnie.

Podczas dyskusji nad projektem ustawy senatorowie zgłosili propozycje poprawek.

Wszystkie zaproponowane poprawki rozpatrzyły dwie komisje senackie. Z dziewięciu zgłoszonych poprawek połączone komisje poparły osiem.

Poszczególne poprawki poddano pod głosowanie, po czym Izba 79 głosami, przy 1 przeciw, powzięła uchwałę:

Uchwała

Senat uchwalił poprawki do ustawy o zmianie ustawy o grach losowych, zakładach wzajemnych i grach na automatach oraz o zmianie niektórych innych ustaw

Rozpatrywana ustawa została uchwalona przez Sejm 12 marca br., na 43. posiedzeniu. Została przekazana do Senatu 13 marca, a 14 marca marszałek, zgodnie z art. 58 ust. 1 Regulaminu Senatu, skierował ją do Komisji Gospodarki i Finansów Publicznych. Po rozpatrzeniu ustawy komisja przygotowała swoje sprawozdanie w tej sprawie.

Przedstawił je senator Bogusław Mąsior. Senator przypomniał, że rozpatrywana ustawa jest projektem rządowym. W Sejmie zajmowała się nią komisja nadzwyczajna do rozpatrywania projektów ustaw związanych z programem rządowym "Przedsiębiorczość - Rozwój - Praca".

Ustawa ta wprowadza zmiany w dotychczas obowiązującym stanie prawnym w dwóch obszarach. Rozszerza katalog gier, które mogą być urządzane na podstawie ustawy, o wideoloterię i telebingo - według ustawy objęte są one monopolem państwa - oraz wprowadza gry na automatach o niskich wygranych. Rozszerzenie katalogu gier jest odpowiedzią na postulaty dotyczące wprowadzenia nowych produktów i technologii.

Proponowane przez ustawę normy prawne zapewniają legalne prowadzenie działalności gospodarczej. Mają za zadanie należycie chronić interes społeczny oraz zabezpieczyć wpływ pieniędzy do budżetu państwa.

Projekt nowelizacji ustawy o grach losowych dostosowuje przepisy ustawy do prawa Unii Europejskiej. Nowelizowana ustawa umożliwia prowadzenie działalności w zakresie gier i zakładów wzajemnych spółkom akcyjnym i spółkom z ograniczoną odpowiedzialnością, mającym siedzibę na terenie Rzeczypospolitej, których akcje lub udziały mogą nabyć lub obejmować osoby prawne bądź spółki nieposiadające osobowości prawnej z siedzibą na terytorium Unii Europejskiej, jak również osoby fizyczne będące obywatelami państw członkowskich Unii Europejskiej. Według opinii Komitetu Integracji Europejskiej ustawa jest zgodna z prawem Unii Europejskiej.

Ustawa precyzyjnie określa warunki podjęcia działalności w zakresie nowo wprowadzanych gier i procedury uzyskiwania stosownych zezwoleń. Ustala zasady opodatkowania gier oraz zakres nadzoru i kontroli. W wypadku gier na automatach o niskich wygranych klasyfikacja opiera się na tym, że jednorazowa wygrana może wynosić do 15 euro, a maksymalna stawka za jedną grę nie może być wyższa niż 0,70 euro.

Nowelizacja zmierza więc do tego, aby uporządkować istniejący stan rzeczy. Ustawa niejako wyciąga z szarej strefy działalność, którą w Polsce prowadzi się w tym zakresie w różnych miejscach: w klubach, w lokalach gastronomicznych, w pubach. Określa procedury uzyskiwania zezwolenia od izby skarbowej na urządzenie i prowadzenie działalności w zakresie gier na automatach o niskich wygranych. Określa minimalną wartość kapitału zakładowego spółki, która taką działalność może prowadzić, na 200 tysięcy euro.

Senator sprawozdawca zaznaczył, że na posiedzeniu Komisji Gospodarki i Finansów Publicznych dyskusja na temat ustawy i jej zapisów koncentrowała się na dwóch obszarach.

Pierwsza część dyskusji skupiała się wokół tego, jaki wpływ może mieć ustawa na edukację młodego pokolenia. Podnoszone były takie sprawy, jak zwiększenie dostępności hazardu i jego negatywny wpływ na młode pokolenie i w ogóle na obywateli naszego kraju. Wątpliwości członków komisji rozwiał wtedy wiceminister finansów, mówiąc, że ta ustawa jest bardziej rygorystyczna od poprzedniej. Po pierwsze, wprowadza ona przepis, że możliwość uczestniczenia w grach hazardowych, w tym również na automatach o niskich wygranych, uzyskuje się dopiero od osiemnastego roku życia. Po drugie, przewiduje możliwość lokowania centrów gier czy punktów gier na automatach w odległości minimum 100 m od instytucji użyteczności publicznej, jak szkoły czy przedszkola.

Druga część dyskusji koncentrowała się wokół informacji, jakie komisja otrzymała od związku pracodawców, którzy zajmują się grami losowymi. Chodziło o kiepską kondycję finansową kasyn i ośrodków gry w bingo. Podnoszona była między innymi sprawa kasyna w Łodzi. Rozważano zgłoszenie poprawki dotyczącej powrotu do podatku progresywnego. Po dyskusji zrezygnowano jednak z tej poprawki, ponieważ z materiałów, które między innymi otrzymała komisja, wyraźnie wynikało, że kondycja finansowa również tego kasyna jest związana nie z większym podatkiem w wysokości 45%, ale przede wszystkim z istotnym spadkiem liczby osób korzystających z kasyn. W roku 2000 w Łodzi było ich trzydzieści siedem tysięcy, a w roku 2002 tylko osiemnaście tysięcy. Charakterystyczne jest również wyjaśnienie zainteresowanych z kasyna w Łodzi, że obroty spadły w momencie wprowadzenia do kasyna inspektorów kontroli. Jest to oczywiście zrozumiałe, ponieważ w tych przybytkach bardzo często wydaje się pieniądze nie zawsze zdobyte na legalnej drodze.

Senator sprawozdawca poinformował, że Komisja Gospodarki i Finansów Publicznych przyjęła sześć poprawek do ustawy. Były to właściwie poprawki porządkujące, uściślające zapisy ustawy. Między innymi poprawka pierwsza, która w art. 22 wprowadzała zapis dopisujący do katalogu osób, które mogą znajdować się w kasynie i kontrolować przebieg gry, inspektorów kontroli skarbowej, aby również ich dotyczyły te kompetencje.

W imieniu Komisji Gospodarki i Finansów Publicznych senator B. Mąsior wniósł o przyjęcie ustawy z zaproponowanymi poprawkami.

Dalsze poprawki zgłosili senatorowie podczas dyskusji. Senatorowie Marian Żenkiewicz, Franciszek Bachleda-Księdzularz, Anna Kurska, Teresa Liszcz, Zbigniew Religa, Janina Sagatowska złożyli wniosek o odrzucenie ustawy w całości.

Wszystkie wnioski rozpatrzyła komisja senacka. Komisja poparła 9 z 13 zgłoszonych ogółem poprawek i wniosków.

Zgodnie z art. 54 ust. 1 Regulaminu Senatu w pierwszej kolejności przegłosowano wniosek o odrzucenie ustawy (Izba 51 głosami, przy 25 za i 4 wstrzymujących się, odrzuciła ten wniosek), następnie poddano pod głosowanie poszczególne poprawki, po czym Senat 56 głosami, przy 15 przeciw i 8 wstrzymujących się, podjął uchwałę:

Uchwała

Stanowisko Senatu w sprawie ustawy o ratyfikacji Międzynarodowej konwencji o zwalczaniu terrorystycznych ataków bombowych, przyjętej przez Zgromadzenie Ogólne Narodów Zjednoczonych w dniu 15 grudnia 1997 r.

Rozpatrywaną ustawę Sejm uchwalił na 43. posiedzeniu, 13 marca br. Cztery dni potem trafiła ona do Senatu. Marszałek bezzwłocznie przekazał ją do Komisji Spraw Zagranicznych i Integracji Europejskiej oraz Komisji Obrony Narodowej i Bezpieczeństwa Publicznego. Komisje przygotowały sprawozdania w tej sprawie.

Sprawozdanie Komisji Obrony Narodowej i Bezpieczeństwa Publicznego przedstawił senator Janusz Konieczny. Senator przypomniał, że konwencja została podpisana 14 czerwca 1999 r. przez stałego przedstawiciela Rzeczypospolitej Polskiej przy ONZ. Wskazał też, że uchwalenie tej konwencji oraz dokonanie jej ratyfikacji przez prezydenta Rzeczypospolitej Polskiej będzie dowodem zdecydowanego poparcia celów, które jej przyświecają, co - w związku z narastającą eskalacją aktów terroryzmu - ma ogromne znaczenie. Będzie też możliwe skuteczniejsze przeciwdziałanie tym aktom oraz pociąganie do odpowiedzialności ich sprawców.

Senator sprawozdawca zaznaczył, iż w dniu, w którym Sejm uchwalał tę ustawę, to jest 12 marca br., konwencję podpisało pięćdziesiąt osiem państw, a ratyfikowało osiemdziesiąt osiem państw, w tym nasi sąsiedzi.

Senator sprawozdawca wskazał też, że dla osiągnięcia celów, które zakłada konwencja, nasilona będzie w tym zakresie współpraca międzynarodowa, polegająca między innymi na wymianie informacji, koordynacji działań administracyjnych, współdziałaniu o charakterze naukowo-technicznym i szkoleniowym.

Senator J. Konieczny omówił też główne zapisy konwencji. Jak wskazał, w art. 2 precyzuje się, kto popełnia przestępstwo w znaczeniu niniejszej konwencji.

Art. 3 określa, do jakich sytuacji konwencja nie ma zastosowania.

W odniesieniu do art. 4 senator stwierdził, iż polskie ustawodawstwo spełnia wymogi w nim określone. Odpowiedzialność karna za popełnienie takich przestępstw w naszym kraju nie jest w żadnych okolicznościach uzasadniona względami politycznymi, ideologicznymi, rasowymi, religijnymi, filozoficznymi, etnicznymi lub innymi, o podobnym charakterze.

Co do art. 6 konwencji senator sprawozdawca podkreślił, że państwo polskie sprawuje jurysdykcję wobec sprawców określonych w konwencji przestępstw, popełnionych na terytorium kraju oraz na polskich statkach wodnych i powietrznych. Odstępstwa od tej zasady są wyraźnie określone w umowach międzynarodowych, których Rzeczpospolita Polska jest stroną. Przepisy art. 109-112 kodeksu karnego przesądzają, że polską jurysdykcją są objęte wszelkie sytuacje określone w art. 6 ust. 2 omawianej konwencji.

Art. 7 określa, jakie środki będzie stosować, zgodnie z prawem krajowym, państwo strona w celu zbadania faktów zawartych w informacji, że dana osoba popełniła przestępstwo lub że zarzuca się jej popełnienie przestępstwa wymienionego w art. 2. Po stwierdzeniu tego zastosowane zostaną, zgodnie z prawem krajowym, odpowiednie środki w celu zagwarantowania obecności danej osoby do celów ścigania lub ekstradycji.

Art. 9-12 określają wiele kwestii związanych z ekstradycją.

Art. 13 określa warunki, jakie winny być spełnione, by osoba zatrzymana lub odbywająca wyrok na terytorium jednego państwa strony mogła zostać przekazana innemu państwu stronie.

Przepisy zawarte w art. 14 gwarantują osobie zatrzymanej lub względem której zastosowano jakiekolwiek inne środki, lub też jest prowadzone postępowanie, uczciwe traktowanie, zgodnie z prawem danego państwa oraz przepisami prawa międzynarodowego.

Art. 15 mówi o formach współpracy w celu zapobiegania przestępstwom wymienionym w art. 2.

Art. 16 nakłada na państwo stronę, w którym domniemany sprawca jest sądzony, obowiązek powiadomienia sekretarza generalnego Narodów Zjednoczonych.

Kończąc swe wystąpienie, senator sprawozdawca podkreślił, że przyjęcie konwencji przez Zgromadzenie Ogólne Narodów Zjednoczonych było wyrazem znaczenia, jakie państwa od wielu lat przywiązują do sprawy zwalczania terroryzmu międzynarodowego, który zawsze stanowił zagrożenie dla międzynarodowego pokoju i bezpieczeństwa. Ratyfikacja tej konwencji przez Polskę będzie miała dla nas także znaczenie polityczne. Rada Bezpieczeństwa ONZ wezwała do jej ratyfikowania we wrześniu 2001 r., tuż po atakach terrorystycznych w USA. Unia Europejska także włączyła tę konwencję do swojego wspólnego stanowiska w sprawie zwalczania terroryzmu.

Ratyfikacja konwencji nie spowoduje obciążeń finansowych dla budżetu państwa.

W imieniu Komisji Obrony Narodowej i Bezpieczeństwa Publicznego senator sprawozdawca wniósł o przyjęcie bez poprawek uchwały w sprawie ustawy o ratyfikacji Międzynarodowej konwencji o zwalczaniu terrorystycznych ataków bombowych, przyjętej przez Zgromadzenie Ogólne Narodów Zjednoczonych 15 grudnia 1997 r.

Senator Genowefa Ferenc przedstawiła sprawozdanie Komisji Spraw Zagranicznych i Integracji Europejskiej. Z upoważnienia komisji senator wniosła o przyjęcie ustawy bez poprawek.

Senator sprawozdawca zwróciła uwagę na dyskusję, która toczyła się podczas posiedzenia komisji. Skupiła się ona wokół pytania, czy gdyby prezydent podpisał tę ratyfikację, to na podstawie postanowień polskiej konstytucji nasi obywatele byliby wydawani innym krajom? Stanowisko było tutaj jednoznaczne - że najważniejsze w tym momencie są postanowienia naszej konstytucji i nie ma możliwości wydania obywateli naszego państwa.

Po dyskusji jednobrzmiące wnioski obu komisji poddano pod głosowanie. Senat jednomyślnie, 79 głosami, zaaprobował te wnioski i podjął uchwałę o przyjęciu rozpatrywanej ustawy bez poprawek.

Stanowisko Senatu w sprawie ustawy o ratyfikacji Traktatu WIPO o prawie autorskim, sporządzonego w Genewie dnia 20 grudnia 1996 r.

Rozpatrywana ustawa została uchwalona przez Sejm na 43. posiedzeniu, 13 marca 2003 r., 17 marca została przekazana do Senatu. Marszałek skierował ją do Komisji Spraw Zagranicznych i Integracji Europejskiej oraz Komisji Kultury i Środków Przekazu.

Senator Genowefa Ferenc przedstawiła sprawozdanie Komisji Spraw Zagranicznych i Integracji Europejskiej w sprawie rozpatrywanej ustawy. Senator poinformowała, że komisja rozpatrzyła ustawę na posiedzeniu 20 marca br. Podczas posiedzenia komisji omówiono jej podstawowe postanowienia.

Senator podała też podstawowe informacje o traktacie. Jak stwierdziła, po przyjęciu dwóch podstawowych konwencji międzynarodowych w dziedzinie prawa autorskiego i praw pokrewnych, to jest aktu paryskiego konwencji berneńskiej i konwencji rzymskiej, powstało w następnych latach wiele pytań odnośnie do stosowania postanowień tych konwencji. Ogromny postęp techniczny, jaki się dokonał w latach osiemdziesiątych i dziewięćdziesiątych, stał się przyczyną poszukiwania rozwiązań problemów, które pojawiły się w związku z elektronicznym rozpowszechnianiem utworów. Zagadnienie własności intelektualnej nigdy nie było bardziej istotne niż w dobie rozwoju technologii cyfrowych. Handel elektroniczny, technologie cyfrowe, a przede wszystkim korzystanie z Internetu - wszystko to zmieniło sposób, w jaki prowadzone są interesy, i to, jak spędzamy czas wolny. Są to powody, dla których organizacje międzynarodowe zajmujące się własnością intelektualną przystąpiły do wypracowania standardów ochrony praw własności intelektualnej w tym zakresie. Do tego, aby rozpowszechniać utwór w tysiącach kopii, wystarczy jeden zapis cyfrowy. Utwór ściągnięty przez jednego użytkownika jest kopiowany i przesyłany innym użytkownikom. Rozwój technologiczny umożliwił także osobom uprawnionym stosowanie technicznych środków zabezpieczających, służących zapobieganiu działaniom lub ograniczaniu działań, na które te osoby nie zezwoliły. Istnieje jednak niebezpieczeństwo podejmowania niezgodnych z prawem czynności w celu obejścia ochrony, jaką zapewniają te środki. W celu uniknięcia indywidualnych zróżnicowanych zasad prawnych, które mogłyby zakłócić funkcjonowanie rynku, należało zapewnić zharmonizowaną ochronę prawną przed obchodzeniem skutecznych, technicznych środków zabezpieczających i ochronę przed stosowaniem urządzeń i produktów temu służących.

Senator G. Ferenc zaznaczyła, że Traktat WIPO o prawie autorskim jest rezultatem kilkuletniej pracy Światowej Organizacji Własności Intelektualnej. Został on przyjęty w Genewie 20 grudnia 1996 r. Traktat jest nowoczesnym światowym rozwiązaniem prawnym, normującym zagadnienie praw autorskich w środowisku cyfrowym. Uwzględniono w nim fakt, że konwencja berneńska nie zapewnia dostatecznej ochrony wobec rozwoju nowych technologii i upowszechniania się nowych sposobów korzystania z utworów. Traktat podnosi więc poziom przyznanej ochrony. Chodzi tu przede wszystkim o wyłączne prawo twórców do publicznego udostępniania utworów w miejscu i w czasie dowolnie przez nich wybranych.

Pomimo przyznania szerszej ochrony niż w konwencji berneńskiej, postanowienia traktatu nie są sprzeczne z postanowieniami tej konwencji. Są one także zharmonizowane z postanowieniami porozumienia w sprawie handlowych aspektów praw własności intelektualnej.

Unormowanie zawarte w traktacie jest koherentne z prawem Unii Europejskiej. Wspólnoty Europejskie oraz większość państw członkowskich podpisały już traktat, w związku z czym rozpoczął się proces przygotowań do jego ratyfikacji przez Wspólnoty i państwa członkowskie.

Pomocą we wdrażaniu traktatu ma być dyrektywa Parlamentu Europejskiego i Rady Europy z maja 2001 r. w sprawie harmonizacji określonych aspektów praw autorskich i praw pokrewnych w społeczeństwie informacyjnym. Dopiero dostosowanie ustawodawstw krajów do dyrektywy stworzy podstawy do zrównoważonego stosowania postanowień traktatu w poszczególnych krajach Unii Europejskiej.

Senator sprawozdawca zaznaczyła, że traktat został podpisany w 1996 r., ale wszedł w życie dopiero 6 marca 2002 r. Polska nie podpisała traktatu w okresie, kiedy było to możliwe, ani nie zdecydowała się wcześniej na jego ratyfikację z uwagi na fakt, iż traktat przewiduje większą ochronę utworów niż przewidywała polska ustawa o prawie autorskim i prawach pokrewnych.

Ze względu na obowiązującą w traktacie zasadę traktowania narodowego ratyfikacja traktatu przed dokonaniem stosownych zmian w ustawie o prawie autorskim spowodowałaby negatywne skutki w zakresie obrotu tymi prawami za granicą. Stawiałoby to polskie podmioty w niekorzystnej sytuacji wobec ich zagranicznych konkurentów. Z tego też względu - kierując się wymaganiami interesu państwa i krajowych podmiotów - w pierwszej kolejności dokonano zmian w ustawie o prawie autorskim i prawach pokrewnych. Stosowna ustawa została uchwalona w ubiegłym roku w październiku i weszła w życie 1 stycznia br. Obecnie zaś przystąpiono do ratyfikacji traktatu.

Senator G. Ferenc poinformowała, że Komisja Spraw Zagranicznych i Integracji Europejskiej postanowiła wnieść o przyjęcie rozpatrywanego projektu ustawy bez poprawek.

Senator Krystyna Doktorowicz przedstawiła sprawozdanie Komisji Kultury i Środków Przekazu. Jak stwierdziła, komisja wyraziła przekonanie, iż ratyfikacja tego traktatu jest niezbędna. Ogromna zmiana technologiczna powoduje pojawianie się nowych nośników, nowych technologii, w tym Internetu i innych nowych mediów, poprzez które można rozpowszechniać utwory literackie i artystyczne. Stwarza to jakościowo nową sytuację w dziedzinie ochrony praw autorskich. Ratyfikacja tego traktatu wydaje się więc niezbędna, zarówno z tego powodu, jak i ze względu na to, iż ten traktat zbliża nasze uregulowania do prawa europejskiego.

W związku z tym senacka Komisja Kultury i Środków Przekazu postanowiła wnieść o przyjęcie ustawy o ratyfikacji Traktatu WIPO o prawie autorskim, sporządzonego w Genewie w dniu 20 grudnia 1996 r.

Jednobrzmiące wnioski komisji poddano pod głosowanie. W jego wyniku Izba 77 głosami, przy 1 wstrzymującym się, powzięła uchwałę o przyjęciu rozpatrywanej ustawy bez poprawek.


Diariusz Senatu RP: spis treści, następny fragment