U C H W A Ł A
SENATU RZECZYPOSPOLITEJ POLSKIEJ
z dnia 2 kwietnia 2003 r.
w sprawie ustawy o szczególnych zasadach przygotowania i realizacji inwestycji w zakresie dróg krajowych
Senat, po rozpatrzeniu uchwalonej przez Sejm na posiedzeniu w dniu 27 lutego 2003 r. ustawy o szczególnych zasadach przygotowania i realizacji inwestycji w zakresie dróg krajowych, wprowadza do jej tekstu następujące poprawki:
1) |
w art. 1 ust. 2 otrzymuje brzmienie: "2. Ustawa ma zastosowanie także do dróg w miastach na prawach powiatu, finansowanych z budżetów tych miast, z tym że uprawnienia, obowiązki i zadania Generalnego Dyrektora Dróg Krajowych i Autostrad, w odniesieniu do tych dróg, wykonuje właściwy zarządca drogi."; |
2) |
użyty w art. 2 w ust. 1, w art. 3 w ust. 1 i 2, w art. 5 w ust. 2, w art. 8, w art. 13 w ust. 1 i 2, dwukrotnie w art. 14 w ust. 2, w art. 15 dwukrotnie w ust. 1 i w ust. 2, w art. 16 w ust. 1, w art. 17 w ust. 1 i 3 oraz w art. 19 w ust. 2 i 4 wyraz "PDK" zastępuje się użytymi w odpowiednich przypadkach wy razami "Generalny Dyrektor Dróg Krajowych i Autostrad"; |
3) |
w art. 5 w ust. 1 w zdaniu wstępnym wyrazy "powinien zawierać" zastępuje się wyrazem "zawiera"; |
4) |
w art. 5 w ust. 2 wyrazy "projektu wniosku o ustalenie lokalizacji drogi" zastępuje się wyrazami "wniosku o wydanie decyzji o ustaleniu lokalizacji drogi"; |
5) |
w art. 7 w ust. 1 w zdaniu wstępnym wyrazy "powinna zawierać" zastępuje się wyrazem "zawiera"; |
6) |
w art. 7 w ust. 1 w pkt 5 wyrazy "art. 12" zastępuje się wyrazami "art. 12 ust. 1"; |
7) |
w art. 13 w ust. 3 wyrazy "PDK jest obowiązane" zastępuje się wyrazami "Generalny Dyrektor Dróg Krajowych i Autostrad jest obowiązany"; |
8) |
w art. 16 w ust. 2 dodaje się zdanie drugie w brzmieniu: "Termin ten nie może być krótszy niż 30 dni od dnia doręczenia decyzji właścicielowi lub użytkownikowi wieczystemu nieruchomości."; |
9) |
w art. 17 w ust. 4 wyrazy "PDK jest obowiązane" zastępuje się wyrazami "Generalny Dyrektor Dróg Krajowych i Autostrad jest obowiązany"; |
10) |
w art. 19 w ust. 1 po wyrazach "Skarbu Państwa" dodaje się wyrazy ", z wyjątkiem przypadków, gdy trwały zarząd jest ustanowiony na rzecz Generalnej Dyrekcji Dróg Krajowych i Autostrad"; |
11) |
w art. 19 w ust. 4 wyraz "użytkownika" zastępuje się wyrazami "wieczystego użytkownika"; |
12) |
art. 20 otrzymuje brzmienie: "Art. 20. 1. Generalna Dyrekcja Dróg Krajowych i Autostrad otrzymuje z mocy prawa, nieodpłatnie, w trwały zarząd nieruchomości stanowiące własność Skarbu Państwa, z dniem, w którym decyzja o ustaleniu lokalizacji drogi dotycząca tych nieruchomości stała się ostateczna, z zastrzeżeniem ust. 2. 2. Generalna Dyrekcja Dróg Krajowych i Autostrad otrzymuje z mocy prawa, nieodpłatnie, w trwały zarząd nieruchomości stanowiące własność Skarbu Państwa, o których mowa w art. 19, odpowiednio z dniem: wygaśnięcia lub rozwiązania prawa użytkowania wieczystego, wygaśnięcia zarządu, rozwiązania użytkowania albo rozwiązania umów: dzierżawy, najmu lub użyczenia. 3. Generalna Dyrekcja Dróg Krajowych i Autostrad otrzymuje z mocy prawa, nieodpłatnie, w trwały zarząd nieruchomości nabyte przez nią na własność Skarbu Państwa na cele budowy dróg, z dniem ich nabycia. 4. Ustanowienie trwałego zarządu, o którym mowa w ust. 1-3, stwierdza wojewoda, w drodze decyzji. 5. Decyzja, o której mowa w ust. 4, stanowi podstawę wpisu do księgi wieczystej. 6. Generalna Dyrekcja Dróg Krajowych i Autostrad jest zwolniona z opłat rocznych z tytułu trwałego zarządu za nieruchomości, o których mowa w ust. 1-3, także w przypadku odpłatnego udostępnienia tych nieruchomości koncesjonariuszom lub innym podmiotom realizującym zadania w zakresie inwestycji drogowych, w tym prac budowlanych i utrzymaniowych."; |
13) |
art. 22 otrzymuje brzmienie: "Art. 22. 1. Koszty nabycia nieruchomości pod drogi, w tym odszkodowania, finansowane są na podstawie przepisów o finansowaniu dróg publicznych i przepisów o drogach publicznych.2. Skarb Państwa jest zwolniony od podatku od nieruchomości w zakresie nieruchomości przeznaczonych na budowę dróg, nabytych w trybie określonym w niniejszym rozdziale."; |
14) |
skreśla się art. 34; |
15) |
dodaje się art. 34a w brzmieniu: "Art. 34a. W ustawie z dnia 21 marca 1985 r. o drogach publicznych (Dz. U. z 2000 r. Nr 71, poz. 838 i Nr 86, poz. 958, z 2001 r. Nr 125, poz. 1371 oraz z 2002 r. Nr 25, poz. 253, Nr 41, poz. 365, Nr 62, poz. 554, Nr 74, poz. 676, Nr 89, poz. 804, Nr 113, poz. 984 i Nr 216, poz. 1826) w art. 18 w ust. 2 w pkt 7 w lit. a skreśla się wyrazy "udzielenia wskazań lokalizacyjnych i".";
|
16) |
w art. 35, w art. 38a: a) w ust. 1 wyrazy "przedmiotem użytkowania ustanowionego na rzecz przedsiębiorstwa państwowego "Drogi Krajowe"" zastępuje się wyrazami ", z mocy prawa, przedmiotem trwałego zarządu ustanowionego na rzecz Generalnej Dyrekcji Dróg Krajowych i Autostrad", b) w ust. 2 wyrazy "prawa użytkowania" zastępuje się wyrazami "trwałego zarządu"; |
17) |
w art. 36, w ust. 7: a) w zdaniu pierwszym wyrazy "przedmiotem użytkowania ustanowionego na rzecz przedsiębiorstwa państwowego "Drogi Krajowe"" zastępuje się wyrazami ", z mocy prawa, przedmiotem trwałego zarządu ustanowionego na rzecz Generalnej Dyrekcji Dróg Krajowych i Autostrad",b) w zdaniu drugim wyrazy "prawa użytkowania" zastępuje się wyrazami "trwałego zarządu"; |
18) |
dodaje się art. 36a w brzmieniu: "Art. 36a. W ustawie z dnia 27 października 1994 r. o autostradach płatnych (Dz. U. z 2001 r. Nr 110, poz. 1192 oraz z 2002 r. Nr 25, poz. 253) wprowadza się następujące zmiany: 1) w art. 18 pkt 1 otrzymuje brzmienie: "1) projektów wniosków o ustalenie lokalizacji,"; 2) uchyla się art. 19 i 20; 3) w art. 22 w ust. 1 skreśla się wyrazy ", wydana zgodnie ze wskazaniami lokalizacyjnymi,".";
|
19) |
w art. 37: a) pkt 1 otrzymuje brzmienie: "1) w art. 2 po pkt 5 dodaje się pkt 5a w brzmieniu: "5a) ustawy z dnia ... o szczególnych zasadach przygotowania i realizacji inwestycji w zakresie dróg krajowych (Dz. U. Nr ..., poz. ...),";", b) w pkt 3, w pkt 6 skreśla się wyrazy "lub nabycie prawa użytkowania", c) skreśla się pkt 4;
|
20) |
art. 38 otrzymuje brzmienie: "Art. 38. W ustawie z dnia 9 września 2000 r. o podatku od czynności cywilnoprawnych (Dz. U. Nr 86, poz. 959, Nr 103, poz. 1099, z 2001 r. Nr 100, poz. 1085 oraz z 2002 r. Nr 121, poz. 1031 i Nr 199, poz. 1672) w art. 2 w pkt 1 dodaje się lit. h w brzmieniu: "h) podlegających przepisom o szczególnych zasadach przygot |
21) |
w art. 39:
"a) w ust. 4 dodaje się pkt 9 w brzmieniu: "9) decyzja o ustaleniu lokalizacji drogi krajowej wydawana na podstawie ustawy z dnia ..... o szczególnych zasadach przygotowania i realizacji inwestycji w zakresie dróg krajowych (Dz. U. Nr ......., poz. .....).","; |
22) |
skreśla się art. 43; |
23) |
dodaje się art. 43a w brzmieniu: "Art. 43a. W okresie obowiązywania niniejszej ustawy do lokalizacji autostrad oraz do nabywania nieruchomości pod autostrady nie stosuje się art. 21-37 ustawy z dnia 27 października 1994 r. o autostradach płatnych.";
|
24) |
w art. 44 wyrazy "z wyjątkiem rozdziałów 5 i 6" zastępuje się wyrazami "z wyjątkiem rozdziału 6"; |
25) |
w załączniku nr 1 w pkt 2 w zdaniu wstępnym po wyrazie "przedsięwzięcia" dodaje się wyraz "drogowego" oraz wyrazy "powinien zawierać" zastępuje się wyrazem "zawiera"; |
26) |
w tytule załącznika nr 2 po wyrazie "przedsięwzięcia" dodaje się w yraz "drogowego"; |
27) |
w załączniku nr 2 w zdaniu wstępnym po wyrazie "przedsięwzięcia" dodaje się wyraz "drogowego" oraz wyrazy "powinien zawierać" zastępuje się wyrazem "zawiera". |
MARSZAŁEK SENATU
Longin PASTUSIAK
Uzasadnienie
Na posiedzeniu w dniu 2 kwietnia 2003 r. Senat wprowadził do ustawy o szczególnych zasadach przygotowania i realizacji inwestycji w zakresie dróg krajowych 27 poprawek. Celem tych poprawek jest przede wszystkim usunięcie niespójności wynikającej z nieuchwalenia przez Sejm ustawy o budowie i eksploatacji dróg krajowych oraz umożliwienie funkcjonowania ustawy w obowiązującym systemie prawnym, a także zapewnienie poprawności ustawy zarówno pod względem legislacyjnym, jak i redakcyjnym.
Poprawki nr 1, 2, 7, 9, 14 i 22 zmierzają do tego, aby przewidziane w ustawie obowiązki, zadania i kompetencje w zakresie przygotowania i realizacji inwestycji w odniesieniu do dróg krajowych przypisane były Generalnemu Dyrektorowi Dróg Krajowych i Autostrad, a nie nieistniejącemu przedsiębiorstwu państwowemu "Drogi Krajowe". Konsekwencją przyjęcia tych poprawek są poprawki nr 10, 12, 13, 16, 17 i 19, które modyfikują przepisy przewidujące określone uprawnienia przedsiębiorstwa państwowego "Drogi Państwowe" w sferze cywilnoprawnej (np. prawo użytkowania), a których podmiotem nie może być Generalna Dyrekcja Dróg Krajowych i Autostrad, będąca jednostką organizacyjną Skarbu Państwa.
Poprawka nr 8 zmierza do zagwarantowania uprawnionemu do nieruchomości, lokalu lub innych pomieszczeń, że określony w decyzji o wywłaszczeniu termin wydania nieruchomości lub opróżnienia lokali i innych pomieszczeń nie będzie krótszy niż 30 dni. Senat uznał, że określenie minimalnego terminu jest niezbędne dla zabezpieczenia interesów podmiotów wywłaszczanych.
Poprawka nr 18 uchyla przepisy ustawy o autostradach płatnych dotyczące wskazań lokalizacyjnych. Zmiana ta stanowi realizację koncepcji rządu zmierzającą do uproszczenia wszelkich procedur związanych z przygotowaniem i realizacją inwestycji w zakresie dróg krajowych. Konsekwencją tej poprawki jest poprawka nr 15 dokonująca odpowiedniej zmiany w ustawie o drogach publicznych.
Zmiana w art. 38 (poprawka nr 20) przywraca dotychczasowe brzmienie art. 2 pkt 1 lit. g ustawy o podatku od czynności cywilnoprawnych i rozszerza dotychczasowe zwolnienia przedmiotowe z podatku od czynności cywilnoprawnych o czynności cywilnoprawne w sprawach podlegających przepisom ustawy o szczególnych zasadach przygotowania i realizacji inwestycji w zakresie dróg krajowych. Zmiana ta stała się konieczna wobec nieuchwalenia ustawy o budowie i eksploatacji dróg krajowych i pozostawienia w mocy przepisów ustawy o autostradach płatnych.
Powyższym uzasadniona jest również poprawka nr 21, która zmierza do pozostawienia w ustawie - Prawo ochrony środowiska definicji ustawowej "autostrady" oraz rozszerzenia dotychczasowego katalogu decyzji w sprawie planowanego przedsięwzięcia mogącego znacząco oddziaływać na środowisko o decyzje o ustaleniu lokalizacji drogi krajowej wydane na podstawie przedmiotowej ustawy.
Poprawka nr 23 wprowadza przepis przejściowy, który zawiesza na czas obowiązywania przedmiotowej ustawy stosowanie przepisów ustawy o autostradach płatnych dotyczących lokalizacji autostrad oraz nabywania nieruchomości pod autostrady. Senat przyjął koncepcję, zgodnie z którą pozostawiono w mocy przepisy ustawy o autostradach płatnych, w tym również przepisy dotyczące problematyki lokalizacji autostrad oraz nabywania nieruchomości pod autostrady. W związku z tym konieczne stało się zawieszenie stosowania tych przepisów ustawy o autostradach płatnych, które regulują te same kwestie co ustawa o szczególnych zasadach przygotowania i realizacji inwestycji w zakresie dróg krajowych. Senat uznał, że pozostawienie w mocy przepisów art. 21-37 ustawy o autostradach płatnych pozwoli uniknąć ewentualnej luki w zakresie uregulowań dotyczących lokalizacji autostrad i nabywania nieruchomości z przeznaczeniem na autostrady, która mogłaby zaistnieć z dniem utraty mocy przez przedmiotową ustawę (tj. z dniem 1 stycznia 2008 r.).
Poprawki nr 3, 4, 5, 6, 11, 25, 26 i 27 mają charakter redakcyjny lub techniczno-legislacyjny.