U C H W A Ł A
SENATU RZECZYPOSPOLITEJ POLSKIEJ
z dnia 3 kwietnia 2003 r.
w sprawie ustawy o zmianie ustawy o grach losowych, zakładach wzajemnych i grach na automatach oraz o zmianie niektórych innych ustaw
Senat, po rozpatrzeniu uchwalonej przez Sejm na posiedzeniu w dniu 12 marca 2003 r. ustawy o zmianie ustawy o grach losowych, zakładach wzajemnych i grach na automatach oraz o zmianie niektórych innych ustaw, wprowadza do jej tekstu następujące poprawki:
1) |
w art. 1 w pkt 19, w art. 19 dodaje się ust. 1 a w brzmieniu:"1a. Przepis ust. 1 stosuje się odpowiednio do członków zarządu spółek, o których mowa w art. 5 ust. 1, oraz innych osób zarządzających podmiotami prowadzącymi działalność na podstawie przepisów ustawy."; |
2) |
w art. 1 w pkt 20, w art. 22 w ust. 2 po wyrazach "nadzoru i kontroli," dodaje się wyrazy "inspektorom kontroli skarbowej,"; |
3) |
w art. 1 w pkt 23, w art. 26 w ust. 6 w pkt 2 wyraz "zastawcy" zastępuje się wyrazem "zastawnika"; |
4) |
w art. 1 w pkt 25, w art. 27b dotychczasową treść oznacza się jako ust. 1 i dodaje się ust. 2 w brzmieniu: "2. Przepisy ust. 1 stosuje się odpowiednio do wydawania zezwoleń, o których mowa w art. 26 ust. 3 i 4.";
|
5) |
w art. 1 w pkt 27, w art. 29 w ust. 3 po wyrazach "kasyna gry" dodaje się wyrazy ", salonu gry bingo pieniężne"; |
6) |
w art. 1 w pkt 37 po wyrazach "art. 39" dodaje się dwukropek, pozostałą treść oznacza się jako lit. a i dodaje się lit. b w brzmieniu: "b) ust. 3 i 4 otrzymują brzmienie: "3. 10% środków, o których mowa w ust. 1, przeznacza się na zakupy specjalistycznego sprzętu i wyposażenia oraz szkolenie zapewniające zwiększenie skuteczności nadzoru i kontroli nad działalnością podmiotów urządzających gry i zakłady, o których mowa w art. 2. 4. Ze środków, o których mowa w ust. 3, mogą być również pokrywane koszty dodatkowych badań dokumentów przedstawionych przez wnioskodawców i koszty weryfikacji podmiotów urządzających gry i zakłady, o których mowa w art. 2, oraz koszty badań rynku tych gier i zakładów zleconych przez ministra właściwego do
|
7) |
w art. 1 w pkt 39 skreśla się lit. d; |
8) |
w art. 7 w pkt 2, w § 35 skreśla się wyrazy ""wideoloteria", "gra telebingo","; |
9) |
dodaje się art. 12a w brzmieniu: "Art. 12a. Przepisu art. 19 ust. 1a ustawy zmienianej w art. 1 nie stosuje się do osób wymienionych w tym przepisie sprawujących określone w nim funkcje w dniu wejścia w życie niniejszej ustawy.".
|
MARSZAŁEK SENATU
Longin PASTUSIAK
Uzasadnienie
Spośród 9 poprawek przyjętych przez Senat w wyniku prac nad ustawą o zmianie ustawy o grach losowych, zakładach wzajemnych i grach na automatach oraz o zmianie niektórych innych ustaw, najistotniejsze merytoryczne znaczenie mają poprawki nr 1, 4 i 9. Zmierzają one w kierunku zaostrzenia rygo
rów ustawy, rozszerzając krąg osób obowiązanych do uzyskania świadectwa zawodowego oraz wprowadzając w odniesieniu do zezwolenia na zmianę struktury kapitału spółki prowadzącej działalność w zakresie gier lub zakładów, identyczne przesłanki odmowy jego wydania, jak przewidziane przez ustawę w odniesieniu do zezwolenia na prowadzenie takiej działalności.Wprowadzając poprawkę nr 2 Senat miał na względzie konieczność przyznania inspektorom kontroli skarbowej takich samych kompetencji w zakresie nadzoru i kontroli, jakie przysługują osobom upoważnionym przez Ministra Finansów, zwłaszcza, że w rozumieniu ustawy są to różne kategorie podmiotów.
Poprawka nr 3 zmierza do tego, aby zastawnik - a nie zastawca - był wskazywany we wniosku o wydanie zezwolenia na zmianę struktury kapitału spółki, gdyż to on w stosunku prawnym zastawu jest odpowiednikiem nabywcy i wykonuje w czasie trwania zastawu prawa wynikające z zastawionych akcji lub udziałów.
W związku z rozszerzeniem zakresu podmiotowego przepisu art. 39 ust. 1 ustawy nowelizowanej o podmioty urządzające gry na automatach o niskich wygranych, Senat uznał za zasadne dokonanie analogicznej zmiany w ust. 3 i 4 tego przepisu, tak aby było możliwe przeznaczanie środka specjalnego na zadania Ministra Finansów związane z t
akimi grami, np. na zwiększenie skuteczności nadzoru i kontroli w tym zakresie.Pozostałe poprawki mają charakter doprecyzowujący (poprawka nr 5) i porządkujący treść ustawy poprzez usunięcie jej zbędnych zapisów (poprawki nr 7 i 8).