Diariusz Senatu RP: spis treści, poprzednia część dokumentu, następny fragment


Senat wprowadził poprawki do ustawy o zmianie ustawy o przeznaczeniu gruntów rolnych do zalesienia

Rozpatrywana ustawa została uchwalona przez Sejm na 39. posiedzeniu, 8 stycznia 2003 r. Do Senatu została przekazana 10 stycznia. Marszałek Senatu 14 stycznia, zgodnie z art. 68 regulaminu, skierował ją do Komisji Ochrony Środowiska oraz Komisji Rolnictwa i Rozwoju Wsi. Komisje po rozpatrzeniu ustawy przygotowały wspólne sprawozdanie w tej sprawie.

Przedstawił je senator Włodzimierz Łęcki. Senator w imieniu obu komisji rekomendował Izbie przyjęcie dwudziestu poprawek do ustawy sejmowej.

Senator przypomniał, że ustawa z 8 stycznia br. nowelizuje ustawę o tym samym tytule, która weszła w życie 8 czerwca 2001 r. Jej tytuł brzmi: ustawa o przeznaczeniu gruntów rolnych do zalesienia. Ustawa ta ma dwa cele. Pierwszy to zwiększenie lesistości kraju, a drugi to jak gdyby wspomożenie rolników gospodarujących na glebach niskich klas, którzy za zrezygnowanie z upraw rolnych i posadzenie lasu będą otrzymywali określony ekwiwalent.

Proponowane zmiany zawarte w nowelizacji zmierzają do uzupełnienia istniejącej ustawy o regulacje zapewniające ład przestrzenny przy zalesianiu gruntów dzięki przyjęciu zasady stanowiącej, że grunty przewidziane do zalesienia powinny być przeznaczone do tego celu w miejscowym planie zagospodarowania przestrzennego lub w decyzji o warunkach zabudowy i zagospodarowania terenu. Daje to organom gminy możliwość racjonalnego kształtowania krajobrazu kulturowego.

Połączone komisje rekomendowały Senatowi dwadzieścia poprawek do ustawy. W części miały one charakter redakcyjny, a w części w znaczący sposób ingerowały w tekst ustawy uchwalonej przez Sejm.

Poprawka pierwsza zmieniała tytuł nowej ustawy z krótkiego: ustawa o zmianie ustawy o przeznaczeniu gruntów rolnych do zalesienia, na dłuższy: ustawa o zmianie ustawy o przeznaczeniu gruntów rolnych do zalesienia oraz ustawy - Prawo ochrony środowiska. Wynika to z faktu, iż w art. 3 nowej ustawy sejmowej jest odwołanie do finansowania opracowania planów i sadzonek leśnych z Funduszu Ochrony Środowiska. Jest to ingerencja we wspomnianą ustawę o ochronie środowiska.

W poprawce drugiej wprowadzano zapis redakcyjny mówiący, że organem akceptującym program zalesienia jest wójt, burmistrz oraz prezydent miasta. Była to luka nieujęta w ustawie.

W poprawce trzeciej przewidziano, że pod zalesienie mogą być przeznaczone również grunty IV klasy, jeżeli ich powierzchnia łączna nie przekracza 10% areału danego gospodarstwa przeznaczonego pod zalesienie. Chodziło o to, aby nie tworzyć małych enklaw gruntów ornych w kompleksie, który będzie przeznaczony do zalesienia.

Poprawki czwarta i piąta przewidywały wykreślenie tekstu uchwalonego przez Sejm i powrót do zapisów ustawy pierwotnej. Zaproponowano to zarówno ze względów formalnych, jak i ze względu na jednoznaczność zapisu, bo poprawki wprowadzone przez Sejm nieco go komplikowały.

Poprawka szósta miała charakter redakcyjny: słowa "powinien zawierać" zamienia się na słowo "zawiera". Chodzi o wniosek składany przez rolnika do burmistrza.

Poprawka siódma miała najistotniejsze znaczenie. W przedłożeniu sejmowym przewidywano, iż prawo do składania wniosków i uzyskania rekompensaty za zalesienie mogli mieć rolnicy, którzy w ciągu ostatnich pięciu lat faktycznie prowadzili gospodarstwo rolne. Zapis ten odnosił się do faktu, iż w ostatnim czasie - ustawa pierwotna obowiązuje od 2001 r. - wiele osób, mieszkańców miast, nabyło grunty, i to o znacznej powierzchni, i zamierza je przeznaczyć pod zalesienie i czerpać z tego tytułu określone korzyści.

Jak stwierdził senator sprawozdawca, w przedłożeniu, które trafiło do Senatu z Sejmu, było ograniczenie mówiące, że kto nie gospodaruje od pięciu lat na ziemi, czyli nie jest rolnikiem, nie ma prawa skorzystać z tego przywileju. Sprawa ta wywołała na forum połączonych komisji długą dyskusję. Ponieważ opinie były podzielone, komisja zleciła opracowanie ekspertyzy. Opracował ją Zakład Prawa Rolnego i Gospodarki Gruntami na Wydziale Prawa i Administracji Uniwersytetu Marii Curie-Skłodowskiej.

W ekspertyzie tej stwierdzono m.in., że przepis art. 3a w zaproponowanym brzmieniu obarczony jest licznymi wadami, przede wszystkim merytorycznymi, sprowadzającymi się do niezgodności nowej definicji gospodarstwa rolnego z powszechnie przyjętym w piśmiennictwie, orzecznictwie i praktyce rozumieniem wynikającym z definicji kodeksu cywilnego i Konstytucji Rzeczypospolitej. Nadto przepis ma wady językowe, wskutek których jest nieczytelny. Za szczególnie naganne uznać zaś wypada dokonanie w treści odesłania do przepisu nieistniejącego. Przepis w tym brzmieniu nie powinien więc stać się obowiązującym prawem.

Na podstawie tej ekspertyzy i stanowisk zaprezentowanych przez przedstawicieli ministerstwa, związku powiatów i gmin komisje zaproponowały wykreślenie tego zapisu, który powoduje nierówność podmiotów gospodarczych, szczególnie w świetle zapisów w konstytucji, ponieważ właściciel gruntu w zależności od czasu posiadania tego gruntu miałby różne prawa. Zdaniem prawników, również z senackiego biura legislacyjnego, może to spowodować zaskarżenie do Trybunału Konstytucyjnego.

Kolejna poprawka zawierała uściślenie terminów, gdyż zarówno w pierwotnej ustawie, jak i w korekcie były dość niejednoznacznie i w sposób skomplikowany podane terminy zalesień. Komisje proponowały jednoznaczne określenie terminów wiosennego i jesiennego oraz terminów pochodnych, czyli trzymiesięcznego terminu kontroli po zalesieniu wiosennym oraz ośmiomiesięcznego terminu po zalesieniu jesiennym.

Z tą poprawką wiązały się dwie następne, w których ustalano terminy odbioru zalesionych terenów, kontroli zalesienia dokonanej przez starostę.

Poprawka dwunasta też miała dość istotne znaczenie. Według przedłożenia sejmowego za opracowanie dokumentacji ma płacić Agencja Restrukturyzacji i Modernizacji Rolnictwa. Na wniosek prezesa tej agencji, który przedstawił odpowiednie uzasadnienie, zakłada się, że koszty te będą w części pokrywały służby geodezyjne. Uchwalony przez Sejm zapis jest niezgodny z obowiązującym od 1989 r. prawem geodezyjnym i kartograficznym, stąd wzięła się propozycja ingerencji Senatu w ten zapis.

Poprawka trzynasta była konsekwencją poprawki ósmej, związanej z długotrwałym prowadzeniem gospodarstwa.

Poprawka czternasta uściślała brzmienie zapisu dotyczącego ekwiwalentu. Ustawa przewiduje bowiem, że podstawowa kwota ekwiwalentu, wynosząca 150 zł za 1 ha, będzie rewaloryzowana, ale nie precyzuje, według jakiego wskaźnika. Stąd proponowana poprawka mówiąca, że będzie to wskaźnik wzrostu cen, towarów i usług, ogłaszany przez prezesa Głównego Urzędu Statystycznego, który ma obligatoryjny obowiązek ogłoszenia tego wskaźnika do 7 lutego każdego roku.

Poprawki piętnasta i siedemnasta określały czas wypłacania ekwiwalentu, który wynosi dwadzieścia lat, z zastrzeżeniem, że jeżeli rolnik w tym okresie otrzyma prawa emerytalne lub rentowe, nie będzie otrzymywał ekwiwalentu. W przedłożeniu sejmowym było to zapisane w dwóch różnych miejscach, co mogło powodować pewną niespójność i wątpliwości interpretacyjne. Stąd propozycja umieszczenia tego w jednym miejscu.

Ostatnie trzy poprawki miały charakter redakcyjny. W poprzedniej ustawie wyznaczono termin jej wejścia w życie na 28 lutego br. Teraz komisje zaproponowały 31 marca, mając nadzieję, że do tego czasu ustawa zostanie opublikowana, z wyjątkiem jednego punktu, mówiącego o programie zalesień, który powinien być opracowywany od 31 stycznia br., bo chodzi o program zalesień na bieżący rok. Takie prace są praktycznie wykonane i na wniosek strony rządowej ten zapis został umieszczony.

Kolejna zmiana o charakterze redakcyjnym - Sejm przewidywał, że do spraw wszczętych przed dniem wejścia w życie tej ustawy, a niezakończonych, mają zastosowanie przepisy nowej ustawy, czyli nowelizacji. Komisje zaproponowały, żeby miały zastosowanie przepisy starej ustawy.

Po dyskusji, podczas której senatorowie zgłosili dalsze poprawki do ustawy, komisje rozpatrzyły zgłoszone wnioski, a następnie przeprowadzono głosowania. W pierwszej kolejności przegłosowano poszczególne poprawki w kolejności przepisów ustawy, a następnie całość ustawy ze zmianami wynikającymi z przyjętych poprawek. W wyniku tego ostatniego głosowania Senat jednomyślnie, 87 głosami, powziął uchwałę:

Uchwała

Senat przyjął bez poprawek ustawę o zmianie ustawy o Komitecie Badań Naukowych

Rozpatrywana ustawa została uchwalona przez Sejm 10 stycznia br. Do Senatu została przekazana 13 stycznia, a następnego dnia, 14 stycznia, marszałek Senatu skierował ją do Komisji Nauki, Edukacji i Sportu. Komisja po rozpatrzeniu ustawy przygotowała swoje sprawozdanie w tej sprawie.

Sprawozdawca Komisji Nauki, Edukacji i Sportu senator Marian Żenkiewicz poinformował, że ustawa o zmianie ustawy o Komitecie Badań Naukowych nie budziła żadnych kontrowersji komisji. Zmiana ta ma charakter czysto formalny, jej treścią jest bowiem wprowadzenie zapisu, że komitet wykonuje swoje zadania przy pomocy ministerstwa obsługującego ministra właściwego do spraw nauki. Ma to na celu umożliwienie normalnego funkcjonowania Komitetu Badań Naukowych jako ministerstwa.

Senator sprawozdawca poinformował, że komisja jednogłośnie przyjęła uchwałę o rekomendowaniu Izbie przyjęcia ustawy bez poprawek.

Senat w głosowaniu zaakceptował to stanowisko i jednomyślnie, 89 głosami, podjął uchwałę o przyjęciu rozpatrywanej ustawy bez poprawek.

Senatu zaakceptował ustawę o ratyfikacji Protokołu Fakultatywnego do Konwencji w sprawie likwidacji wszelkich form dyskryminacji kobiet

Ustawa ta została uchwalona przez Sejm 9 stycznia br. i następnego dnia przekazana do Senatu. Marszałek 14 stycznia skierował tę ustawę do Komisji Ustawodawstwa i Praworządności oraz do Komisji Spraw Zagranicznych i Integracji Europejskiej. Obie komisje po rozpatrzeniu ustawy przygotowały swoje sprawozdania.

Sprawozdanie Komisji Ustawodawstwa i Praworządności przedstawiła senator Aleksandra Koszada. Senator przypomniała, że Protokół Fakultatywny do Konwencji w sprawie likwidacji wszelkich form dyskryminacji kobiet, przyjęty rezolucją Zgromadzenia Ogólnego Narodów Zjednoczonych w 1999 r., wszedł w życie w grudniu 2000 r. Dotychczas podpisały go siedemdziesiąt trzy państwa, a ratyfikowały trzydzieści cztery.

Jak wskazała senator sprawozdawca, protokół jest pierwszym dokumentem prawa międzynarodowego zawierającym rozwiązania dotyczące procedury skargowej w odniesieniu do dyskryminacji kobiet.

Państwa strony Konwencji w sprawie likwidacji wszelkich form dyskryminacji kobiet (Polska ratyfikowała tę konwencję w 1980 r.) składają sprawozdania z realizacji postanowień konwencji Komitetowi do spraw Likwidacji Dyskryminacji Kobiet.

Protokół fakultatywny wprowadza dwa nowe szczeble, w tym jeden obowiązkowy, tj. zawiadomienie indywidualne i postępowanie wyjaśniające. W pierwszym wypadku powierza się komitetowi dodatkowe kompetencje do przyjmowania i rozpatrywania zawiadomień osób lub grup osób, które stały się ofiarami naruszenia przez państwo stronę praw wymienionych w konwencji. Postępowanie wyjaśniające - dotyczy tego art. 8 protokołu fakultatywnego - może podejmować komitet z własnej woli, nawet wtedy gdy nie wpłynęła skarga, ale komitet otrzyma wiarygodne informacje wskazujące na poważne lub systematyczne naruszanie przez państwo stronę praw wymienionych w konwencji. Postępowanie wyjaśniające może być przeprowadzone za zgodą danego państwa również na jego terytorium.

Zgodnie z art. 9 protokołu fakultatywnego komitet może zwrócić się do państwa z prośbą o włączenie do jego sprawozdania z realizacji konwencji informacji na temat środków podjętych w odpowiedzi na wyniki postępowania wyjaśniającego.

Te dwa artykuły mogą być wyłączone ze stosowania w razie złożenia przez państwo stronę oświadczenia o nieuznaniu tych kompetencji komitetu. Oświadczenie takie składa się w momencie przystąpienia do protokołu. Spośród siedemdziesięciu trzech państw, które podpisały protokół, jedynie Kuba i Bangladesz złożyły takie oświadczenia.

Przystąpienie do protokołu nie spowoduje konieczności zmiany prawa wewnętrznego. Protokół nie przewiduje również konieczności ponoszenia przez państwa kosztów związanych z działalnością komitetu, nie jest też wymagane płacenie składek. Wydatki, jakie mogą zaistnieć, to ewentualne koszty korespondencji i opłaty związane z obsługą delegacji przedstawicieli komitetu w wypadku jej wizytacji na terytorium danego kraju.

W imieniu Komisji Ustawodawstwa i Praworządności senator sprawozdawca wniosła o przyjęcie ustawy bez poprawek.

Sprawozdanie Komisji Spraw Zagranicznych i Integracji Europejskiej przedstawił senator Adam Jamróz. Jak poinformował, na posiedzeniu komisji parę spraw wywołało zainteresowanie. Pytania były skierowane głównie do wiceministra Sławomira Dąbrowy i dotyczyły procedury. Jedno z pytań dotyczyło art. 8. Rzeczywiście jest tak, że państwo, akceptując protokół fakultatywny, może nie zaakceptować procedury wyjaśniającej związanej z pobytem na terytorium państwa strony, co się wiąże, jak należy przypuszczać, z pewnymi aspektami suwerenności. Z tego wynikają zapewne także inne zobowiązania państwa, choćby finansowe. Aspekt związany z suwerennością dotyczy także tego, że w art. 8 ust. 3 mamy do czynienia ze sformułowaniem "zalecenia", chodzi więc nie tylko o komentarze, ale też o zalecenia.

Inne pytanie dotyczyło tego, czy Polska ma wpływ na obsadę Komitetu do spraw Likwidacji Dyskryminacji Kobiet. Wiceminister S. Dąbrowa wyjaśnił, że to jest kwestia dotycząca bardziej osobowości niż układów między państwami.

Senator sprawozdawca zwrócił uwagę na to, że sama przywołana tu procedura koresponduje z konwencją dotyczącą likwidacji wszelkich form dyskryminacji kobiet, która stanowi jak gdyby prawo materialne. Wobec tego tutaj mamy kwestię procedury, a tam prawo materialne.

Drugi związany z tym aspekt to akceptacja takich procedur, które już funkcjonują. Zawsze jest tak, że najpierw trzeba wyczerpać wszystkie środki prawne dostępne w danym państwie, a dopiero później uciec się do takiego środka prawnego jak tryb skargowy. Mimo że dotyczy to zawiadomienia, właściwie jest to tryb skargowy. Oznacza to w języku prawniczym, że sprawa najpierw musi być załatwiona w ramach normalnych procedur res iudicata bądź tak zwanego lis pendens, czyli jest rozpatrywana w ramach innych procedur, co stanowi zagadnienie wstępne dla tejże procedury.

Zawiadomienie, które de facto jest skargą, komitet uzna za niedopuszczalne także w innych wypadkach, to znaczy wówczas, gdy nie daje się pogodzić z postanowieniami konwencji, czyli materialnie wykracza poza nie, jest bezzasadne lub niedostatecznie uzasadnione, stanowi nadużycie prawa do złożenia zawiadomienia, służy innym celom oraz jeżeli fakty będące przedmiotem zawiadomienia miały miejsce przed wejściem w życie niniejszego protokołu.

Kończąc swe wystąpienie, senator sprawozdawca wniósł o przyjęcie rozpatrywanej ustawy bez poprawek.

Senat w głosowaniu zaakceptował jednobrzmiące stanowisko obu komisji i 86 głosami, przy 3 wstrzymujących się, zdecydował o przyjęciu rozpatrywanej ustawy bez poprawek.

Ustawa o ratyfikacji Traktatu WIPO o artystycznych wykonaniach i fonogramach, sporządzonego w Genewie dnia 20 grudnia 1996 r. - przyjęta bez poprawek

Sejm uchwalił tę ustawę 10 stycznia br. Trzy dni później została ona przekazana do Senatu. Marszałek 14 stycznia skierował tę ustawę do Komisji: Kultury i Środków Przekazu oraz Spraw Zagranicznych i Integracji Europejskiej. Obie komisje przygotowały sprawozdania.

Sprawozdawca Komisji Kultury i Środków Przekazu senator Ryszard Sławiński poinformował, że komisja, po rozpatrzeniu opinii Ministerstwa Spraw Zagranicznych, Ministerstwa Kultury i Biura Legislacyjnego Kancelarii Senatu oraz po wysłuchaniu odpowiedzi na pytania członków komisji, zdecydowała rekomendować Izbie przyjęcie ustawy bez poprawek.

Jak wskazał senator sprawozdawca, celem traktatu jest zapewnienie odpowiedniego stopnia ochrony praw artystów wykonawców i producentów fonogramów na obecnym etapie rozwoju gospodarczego, społecznego, kulturowego i technicznego, w szczególności rozwoju technologii informatycznych i komunikacyjnych, a także utrzymanie równowagi między prawami artystów wykonawców i producentów fonogramów a ogólnym interesem publicznym, zwłaszcza w dziedzinie nauczania, badań naukowych i dostępu do informacji.

Senator podkreślił, że traktat statuuje zasadę traktowania narodowego w odniesieniu do praw w nim określonych. Traktat uznaje prawa osobiste artystów wykonawców, a także przyznaje im prawa majątkowe do nieutrwalonych wykonań artystycznych, prawo do zwielokrotniania, wprowadzenia do obrotu, najmu oraz prawo do publicznego udostępniania utrwalonych wykonań artystycznych. Producenci fonogramów - ale nie wytwórcy, czyli tłocznie - uzyskali prawo do zwielokrotniania, wprowadzania do obrotu, najmu, a także prawo do publicznego udostępniania fonogramów. Zarówno producenci fonogramów, jak i artyści wykonawcy uzyskali prawo do wynagrodzenia za nadania i komunikowanie publiczności.

Senator R. Sławiński zaznaczył, iż traktat zawiera wiele praktycznych zapisów, na przykład objaśnia i doprecyzowuje definicje takich pojęć, jak: artyści wykonawcy, fonogram, utrwalenie, producent fonogramu, opublikowanie, nadawanie, publiczne komunikowanie. Nie są to pojęcia obce w naszej praktyce, ale ich ujednolicenie i doprecyzowanie wyeliminuje nieporozumienia interpretacyjne i legislacyjne.

W Polsce ochrona praw pokrewnych uregulowana jest ustawą z 4 lutego 1994 r. o prawach autorskich i prawach pokrewnych. Polska jest stroną Międzynarodowej konwencji o ochronie praw artystów wykonawców, producentów fonogramów oraz organizacji nadawczych i Porozumienia w sprawie handlowych aspektów praw własności intelektualnej TRIPS. W traktacie WIPO, którego ratyfikację komisja postanowiła rekomendować, zawarte są uregulowania dotyczące ochrony udzielanej artystom wykonawcom na co najmniej pięćdziesiąt lat od końca roku, w którym artystyczne wykonanie zostało utrwalone na fonogramie. W wypadku producentów fonogramów okres ochrony przyznanej traktatem trwa również pięćdziesiąt lat, ale licząc od końca roku, w którym fonogram opublikowano.

Ta problematyka i jeszcze kilka innych zagadnień zostało uregulowanych w nowelizacji prawa autorskiego i praw pokrewnych z 28 października 2002 r.

Senator sprawozdawca poinformował, że przystąpienie Polski do traktatu nie będzie miało żadnych skutków finansowych dla budżetu. Koszty udziału przedstawicieli Polski w pracach zgromadzenia będą finansowane ze środków przyznanych właściwym instytucjom w ramach ich budżetów.

W imieniu komisji senator sprawozdawca wniósł o przyjęcie ustawy bez poprawek.

Sprawozdawca Komisji Spraw Zagranicznych i Integracji Europejskiej senator Bogusław Litwiniec zwrócił uwagę na pewne oczekiwania, żywione od lat przez środowiska artystów i wykonawców. Senator przypomniał, że Rzeczypospolita Polska przed II wojną światową zachowała obowiązek ochrony wobec twórców - pisarzy, malarzy, kompozytorów. Z kolei przez wiele lat, i to po wojnie, w III Rzeczpospolitej, artyści, którzy przyczyniali się, za sprawą swojego talentu, do aktu twórczego, byli pozbawieni tej ochrony. Już sześć lat temu ustawą z lutego 1996 r. naprawiono to pewnego rodzaju przeoczenie w stosunku do sfery artystów, niemniej ta naprawa dotyczyła głównie obywateli polskich i obywateli Unii. Wszystkie pozostałe kraje były pozbawione ochrony w zakresie praw wykonawców, w tym wypadku również producentów fonogramów. Dlatego też Komisja Kultury i Środków Przekazu oraz Komisja Spraw Zagranicznych i Integracji Europejskiej przychyliły się do tego, żeby ten akt dopełnić.

Senator sprawozdawca poruszył też kwestię dotyczącą opłat. Dotyczy to miejsc, gdzie produkty fonograficzne i dzieła sztuki są przedstawiane, a więc mediów elektronicznych, a także teatrów i filharmonii. Dotyczy to również organizatorów wesel i ogromnej sieci zakładów gastronomicznych, które nadają utwory muzyczne. Dotychczas robiły to na własną moralną odpowiedzialność. Po ustanowieniu ratyfikacji traktatu i wprowadzeniu go w życie, po włączeniu go w obręb prawa Rzeczypospolitej, ta moralność zostanie wsparta prawem.

Również biznes dołoży się do tych korzyści artystów i producentów fonografów. Mianowicie 3% wszystkich obrotów przedsiębiorstw produkujących sprzęt, na przykład służący do nagrywania, jak magnetofony, czy też wzmacniacze, mikrofony, będzie kierowane na ten fundusz. Jeśli pomnożyć te 3% przez pięćdziesiąt lat i przez liczbę wymienionych podmiotów gospodarczych, to będą to niemałe kwoty. Jak stwierdził senator sprawozdawca, ten fakt wywołał na posiedzeniu Komisji Spraw Zagranicznych i Integracji Europejskiej dość ożywioną dyskusję. Chodziło o to, w jaki sposób są upoważnieni do korzystania z tej kwoty również producenci fonogramów, których przecież, przynajmniej częściowo, nie zalicza się do sfery wartości intelektualnych.

Komisja Spraw Zagranicznych i Integracji Europejskiej rekomendowała Izbie przyjęcie bez poprawek ustawy o ratyfikacji Traktatu WIPO o artystycznych wykonaniach i fonogramach, sporządzonego w Genewie dnia 20 grudnia 1996 r.

Jednobrzmiące stanowiska obu komisji poddano pod głosowanie. W jego wyniku Senat 85 głosami, przy 1 przeciw i 3 wstrzymujących się, powziął uchwałę o przyjęciu rozpatrywanej ustawy bez poprawek.

Stanowisko Senatu w sprawie ustawy o ratyfikacji Umowy między Rzecząpospolitą Polską a Republiką Słowacką o ułatwieniach w odprawie granicznej w ruchu kolejowym i drogowym

Ustawa została uchwalona przez Sejm na 39. posiedzeniu, 10 stycznia br. Do Senatu została przekazana 13 stycznia. Marszałek Senatu 14 stycznia, zgodnie z art. 68 ust. 1 Regulaminu Senatu, skierował ją do Komisji Obrony Narodowej i Bezpieczeństwa Publicznego oraz Komisji Spraw Zagranicznych i Integracji Europejskiej. Komisje po rozpatrzeniu ustawy przygotowały swoje sprawozdania w tej sprawie.

Sprawozdanie Komisji Obrony Narodowej i Bezpieczeństwa Publicznego przedstawił senator Janusz Konieczny. Senator przypomniał, że przedmiotowa umowa została podpisana 29 lipca 2002 r. Jej zawarcie wynikało z dokonanych zmian polityczno-ustrojowych w tej części Europy i powstania Republiki Słowackiej jako niezależnego państwa.

Podstawowym celem tej umowy jest umacnianie współpracy granicznej, a także rozwijanie stosunków sąsiedzkich między Polską a Słowacją. Umowa precyzuje ponadto zasady kontroli granicznej, celnej, weterynaryjnej, sanitarnej, fitosanitarnej osób, towarów i środków transportu, przekraczających polsko-słowacką granicę państwową.

Poprzednia umowa, podpisana w Warszawie 23 września 1966 r., a także porozumienie praskie z 8 lipca 1971 r., zawarte między Polską Rzecząpospolitą Ludową a Czechosłowacką Republiką Socjalistyczną, przestały być aktualne.

Umowa zawiera dwadzieścia pięć artykułów, które dotyczą zasad dokonywania kontroli, zasad dochodzenia roszczeń z tytułu szkody wyrządzonej przez funkcjonariuszy, zasad postępowania z dokumentami służbowymi i środkami transportu, zasad wywożenia towarów itp.

Sprawy, które reguluje umowa, wchodzą w zakres właściwości ministrów: spraw wewnętrznych i administracji, rolnictwa i rozwoju wsi, infrastruktury, finansów, zdrowia, oraz wojewodów: podkarpackiego, małopolskiego i śląskiego.

W imieniu Komisji Obrony Narodowej i Bezpieczeństwa Publicznego senator sprawozdawca wniósł o podjęcie uchwały w sprawie ustawy o ratyfikacji Umowy między Rzecząpospolitą Polską a Republiką Słowacką o ułatwieniach w odprawie granicznej w ruchu kolejowym i drogowym.

Sprawozdanie Komisji Spraw Zagranicznych i Integracji Europejskiej przedstawił senator Zbigniew Kulak. Senator podkreślił, że powstanie Republiki Słowackiej jako niezależnego państwa spowodowało między innymi konieczność opracowania nowych regulacji prawnych z zakresu współpracy w dokonywaniu kontroli osób, towarów i środków transportu, przekraczających polsko-słowacką granicę państwową.

Umowa taka została podpisana 29 lipca 2002 r. Reguluje ona zasady współpracy przy dokonywaniu kontroli granicznej, celnej, weterynaryjnej, sanitarnej i fitosanitarnej osób, towarów i środków transportu, przekraczających tę granicę. Umowa zawiera między innymi:

- zasady dokonywania kontroli przez organy kontrolne jednej z umawiających się stron na terytorium drugiej z tych stron;

- zasady dochodzenia roszczeń z tytułu szkody wyrządzonej przez funkcjonariuszy podczas wykonywania czynności służbowych na terytorium drugiej umawiającej się strony oraz roszczeń tych funkcjonariuszy związanych z doznaniem szkody lub uszczerbku na zdrowiu podczas dokonywania czynności kontrolnych na terytorium drugiej umawiającej się strony;

- zasady oznaczania pomieszczeń i budynków służbowych oddanych do dyspozycji funkcjonariuszy jednej ze stron dokonujących odprawy granicznej na terytorium drugiej z umawiających się stron;

- zasady ochrony obiektów przejścia granicznego oraz kontrolowanych lub oczekujących na kontrolę osób, towarów i środków transportu, zabezpieczenia drogi przejazdu od granicy państwa do miejsca dokonania odprawy granicznej oraz instalowania i używania środków łączności na tych przejściach;

- zasady postępowania z dokumentami służbowymi, służbowymi środkami transportu, przedmiotami przeznaczonymi do wykonywania czynności kontrolnych oraz rzeczami osobistymi organów kontrolnych umawiających się stron;

- zasady wywożenia towarów, środków transportu, dewiz i innych środków płatniczych zdeponowanych lub zatrzymanych przez organy kontrolne jednej ze stron na terytorium drugiej z umawiających się stron, jak również pobranych przez te organy ceł, podatków i innych opłat oraz próbek towarów;

- zasady przekraczania granicy państwowej przez funkcjonariuszy organów kontrolnych oraz pracowników wykonujących czynności służbowe związane z odprawą osób, towarów i środków transportu;

- zasady udostępniania pomieszczeń, przedziałów, bezpłatnych przejazdów oraz zapewnienia ewentualnych noclegów organom kontrolnym dokonującym odprawy granicznej w ruchu kolejowym, w tym również podczas jazdy pociągu na wyznaczonych odcinkach tras kolejowych.

Jak stwierdził senator sprawozdawca, wejście w życie umowy między Rzecząpospolitą Polską a Republiką Słowacką o ułatwieniach w odprawie granicznej w ruchu kolejowym i drogowym wpłynie pozytywnie na rozwój stosunków społecznych i gospodarczych między naszymi krajami poprzez usprawnienie pracy organów kontrolnych, dokonujących kontroli osób, towarów i środków transportu. Działanie mające na celu zapewnienie dokonywania wymienionych kontroli na tych przejściach jest zgodne z polityką obu państw.

Wejście w życie przedmiotowej umowy spowoduje konieczność poniesienia dodatkowych kosztów związanych z zapewnieniem właściwych warunków do przeprowadzania tych wspólnych odpraw. Realizacja postanowień umowy w odniesieniu do drogowych i kolejowych przejść granicznych, znajdujących się na terenie województw podkarpackiego, małopolskiego i śląskiego, pociągnie za sobą wzrost wydatków związanych zarówno ze zmianami w dotychczasowej infrastrukturze przejść granicznych, co wyniesie około 650 tysięcy zł, jak i z bieżącym ich utrzymaniem, czyli około 1 miliona zł w skali roku.

Senator Z. Kulak zaznaczył, że wskazane postanowienie ma charakter samowykonalny, są jasne, precyzyjnie określające zobowiązania, bezwarunkowe i zupełne, a to oznacza, że do ich prawidłowego stosowania w prawie polskim jest niezbędne nadanie przedmiotowej umowie mocy prawnej, dającej jej pierwszeństwo przed ustawą, co umożliwia jedynie ratyfikacja, za uprzednią zgodą wyrażoną w ustawie.

Senator poinformował, że umowa jest, jak zapewnił członków komisji obecny na posiedzeniu minister Sławomir Dąbrowa, bliźniaczo podobna do obowiązujących porozumień z innymi państwami graniczącymi z Polską, Niemcami, Republiką Czeską i Litwą.

W opinii senackiego Biura Legislacyjnego ustawa nie budzi zastrzeżeń legislacyjnych i na posiedzeniu Komisji Spraw Zagranicznych i Integracji Europejskiej uzyskała jednogłośną akceptację.

W głosowaniu Senat jednomyślnie, 89 głosami, zdecydował o przyjęciu rozpatrywanej ustawy bez poprawek.

Stanowisko Senatu w sprawie ustawy o ratyfikacji Międzynarodowej konwencji
o zwalczaniu finansowania terroryzmu, przyjętej przez Zgromadzenie
Ogólne Narodów Zjednoczonych w dniu 9 grudnia 1999 r.

Rozpatrywana ustawa została uchwalona przez Sejm na 39. posiedzeniu, 9 stycznia br. Do Senatu została przekazana 10 stycznia, a 14 stycznia marszałek Senatu, zgodnie z art. 68 regulaminu, skierował ją do Komisji Obrony Narodowej i Bezpieczeństwa Publicznego oraz Komisji Spraw Zagranicznych i Integracji Europejskiej. Komisje po rozpatrzeniu ustawy przygotowały swoje sprawozdania w tej sprawie.

Sprawozdawca Komisji Obrony Narodowej i Bezpieczeństwa Publicznego senator Janusz Konieczny przypomniał, że konwencja została otwarta do podpisu 10 stycznia 2000 r. Stały przedstawiciel naszego państwa przy Narodach Zjednoczonych podpisał ją 4 października 2001 r.

Konwencja składa się z preambuły, dwudziestu ośmiu artykułów i aneksu. Zmierza ona do zahamowania i eliminacji zjawiska terroryzmu poprzez pozbawienie go źródeł finansowania.

Do 15 lipca 2002 r. z postanowieniami konwencji związały się czterdzieści dwa państwa, a sto trzydzieści dwa ją podpisały.

Art. 2 konwencji precyzyjnie określa, kto popełnia przestępstwo i podlega ściganiu. Jest to mianowicie ten, kto jakimikolwiek środkami, bezpośrednio lub pośrednio, bezprawnie i umyślnie, udostępnia lub gromadzi fundusze z zamiarem ich wykorzystania, lub też mając świadomość, że zostaną one wykorzystane w całości lub w części do dokonania czynu stanowiącego przestępstwo określone w aneksie - czynu mającego spowodować śmierć lub ciężki uszczerbek na zdrowiu osoby cywilnej lub innej osoby nieuczestniczącej aktywnie w działaniach wojennych, w sytuacji konfliktu zbrojnego.

Aneks zawiera wykaz dziewięciu konwencji międzynarodowych, złamanie zasad których uważane jest za przestępstwo.

Jak stwierdził senator sprawozdawca, ratyfikacja Międzynarodowej konwencji o zwalczaniu finansowania terroryzmu ma ogromne znaczenie polityczne. Ponadto jako akt prawny konwencja ta będzie miała w stosowaniu prawo pierwszeństwa przed prawem wewnętrznym - mówi o tym art. 91 Konstytucji Rzeczypospolitej Polskiej.

W polskim prawodawstwie potrzebne będą pewne zmiany dotyczące między innymi odpowiedzialności karnej za czynności zmierzające do popełnienia przestępstw, o których mowa w art. 2 konwencji, a także określenie kar za ich popełnienie. Potrzebne będą także zmiany ustawy z 29 sierpnia 1997 r. - Prawo bankowe oraz ustawy - Prawo o publicznym obrocie papierami wartościowymi. Zmiany te są konieczne w świetle art. 18 konwencji. Do sprawców przestępstw, które określa konwencja, będą miały zastosowanie przepisy prawa krajowego.

Senator J. Konieczny podkreślił, że od kilku lat niemal na całym świecie obserwuje się nasilanie się aktów przemocy. Terroryzm międzynarodowy to obecnie jedno z najgroźniejszych zjawisk współczesnego świata. Różnego rodzaju organizacje terrorystyczne działają nielegalnie, cechuje je duża konspiracja. Na tę działalność potrzebne są ogromne pieniądze. Każdy terroryzm niesie za sobą śmierć, strach i destabilizuje życie.

Organizacja Narodów Zjednoczonych jest twórcą wielu dokumentów o zwalczaniu terroryzmu i współdziałaniu państw w tej sprawie.

W świetle opinii sekretarza Komitetu Integracji Europejskiej nie ma przeciwwskazań do ratyfikacji konwencji. Ratyfikacja konwencji wymaga, zgodnie z art. 89 ust. 1 Konstytucji Rzeczypospolitej Polskiej, uprzedniej zgody wyrażonej w ustawie.

W imieniu Komisji Obrony Narodowej i Bezpieczeństwa Publicznego senator sprawozdawca wniósł o podjęcie uchwały w sprawie ustawy o ratyfikacji Międzynarodowej konwencji o zwalczaniu finansowania terroryzmu.

Sprawozdawca Komisji Spraw Zagranicznych i Integracji Europejskiej senator Władysław Mańkut podkreślił, że celem konwencji jest odcięcie ekonomicznych podstaw wszelkiemu rodzajowi terroryzmu. Terroryzm bez istotnych podstaw ekonomicznych nie byłby w stanie rozwinąć się na tak dużą i tak dramatyczną skalę. Senator zaakcentował, że miniony wiek, niezależnie od swoich humanistycznych relacji między światem materii a światem ducha, stał się inkubatorem zjawiska antyhumanistycznego, antyhumanitarnego, zjawiska będącego całą treścią pojęcia "terroryzm". W wiekach wcześniejszych terroryzm był skierowany przeciwko monarchom lub przeciwko władzy zniewalającej niepodległy byt narodowy albo też kneblującej otwartość myśli i mowy światłych kręgów narodowych. Ten wcześniejszy terroryzm był związany z działaniem przeciwko określonym i zdefiniowanym jednostkom tamtego świata. Terroryzm dwudziestowieczny i terroryzm współczesny to działanie ukierunkowane na uzyskanie efektu o szczególnym znaczeniu emocjonalnym - na zastraszenie szerokich kręgów społecznych w celu oznajmienia, iż oto istnieje jakoby nowa, lepsza myśl, posiadająca recepty na wszelkie bolączki naszego ziemskiego świata.

Jak poinformował senator sprawozdawca, to między innymi z tych właśnie względów Komisja Spraw Zagranicznych i Integracji Europejskiej, przyjmując projekt uchwały w sprawie ratyfikacji Międzynarodowej konwencji o zwalczaniu finansowania terroryzmu, postanowiła rekomendować Izbie przyjęcie rozpatrywanej ustawy bez poprawek.

W głosowaniu Senat podzielił stanowisko komisji senackich i 86 głosami, przy 3 wstrzymujących się, powziął uchwałę o przyjęciu rozpatrywanej ustawy bez poprawek.

Senat uchwalił poprawki do ustawy o przenoszeniu treści księgi wieczystej do struktury księgi wieczystej prowadzonej w systemie informatycznym

Rozpatrywana ustawa została uchwalona przez Sejm na 40. posiedzeniu, 24 stycznia br., i w tym samym dniu przekazana do Senatu. 28 stycznia marszałek Senatu, zgodnie z art. 68 ust. 1 Regulaminu Senatu, skierował ją do Komisji Ustawodawstwa i Praworządności. Komisja po rozpatrzeniu ustawy przygotowała swoje sprawozdanie.

Przedstawiła je senator Ewa Serocka. Jak wskazała, ustawa ta ma na celu komputeryzację ksiąg wieczystych prowadzonych przez sądy rejonowe oraz stworzenie centralnej bazy danych o wszystkich nieruchomościach objętych systemem ksiąg wieczystych. Tradycyjny sposób prowadzenia tych ksiąg za pomocą ręcznie dokonywanych wpisów stał się zdecydowanie przestarzały.

Senator sprawozdawca pokreśliła, że sprawność postępowania wieczystoksięgowego jest niezwykle istotna dla prawidłowości życia gospodarczego. Stanowi ona niezbędny warunek szybkiego i bezpiecznego obrotu nieruchomościami oraz prowadzenia inwestycji. Ze względu na występującą obecnie przewlekłość postępowań wieczystoksięgowych oraz zatory spowodowane rosnącą liczbą wniosków o wpisy przebudowa systemu ksiąg wieczystych staje się jedynym rozwiązaniem.

Ustawa przewiduje stosowanie specjalnych mechanizmów postępowań w przechodzeniu z tradycyjnego systemu prowadzenia ksiąg wieczystych do scentralizowanego systemu informatycznego. Ogół tych czynności został określony jako migracja księgi wieczystej. Dlatego ustawa otrzymała w skrócie nazwę ustawy migracyjnej.

Ponadto ustawa ustala organizację ośrodków migracyjnych oraz zadania sądów rejonowych i ośrodków migracyjnych ksiąg wieczystych podczas migracji. Zadania te są tak uregulowane, aby został zapewniony sprawny i szybki proces migracji, żeby nie zakłócać normalnego funkcjonowania wydziałów ksiąg wieczystych.

Ministrowi sprawiedliwości powierzono koordynację migracji ksiąg wieczystych z poszczególnych sądów rejonowych. Minister będzie ustalał plany migracji ksiąg wieczystych, a także będzie wyznaczał sądy, w których wprowadzony zostanie system informatyczny zakładania i prowadzenia ksiąg wieczystych oraz w których rozpocznie się migracja.

Rozpoczęcie i zakończenie migracji ksiąg wieczystych prowadzonych przez dany wydział sądu rejonowego ma ogłaszać prezes sądu okręgowego właściwy dla ośrodka migracyjnego.

Ustawa przewiduje, że po rozpoczęciu migracji ksiąg wieczystych sąd rejonowy powinien przekazywać sukcesywnie dotychczasowe księgi wieczyste właściwemu ośrodkowi migracyjnemu na okres do dziesięciu dni. Od momentu wydania konkretnej księgi do ośrodka migracyjnego do chwili przejęcia księgi wieczystej po procesie migracji wyłącza się prawo jej przeglądania oraz uzyskiwania z niej odpisów. Po rozpoczęciu migracji ksiąg wieczystych prowadzonych przez dany wydział sądu rejonowego w dotychczasowych księgach wieczystych wpisy nie będą dokonywane.

Migracja ma dotyczyć przede wszystkim ksiąg wieczystych założonych lub urządzonych po 1 stycznia 1947 r.

W toku migracji ksiąg wieczystych ośrodek migracyjny będzie sprawdzał zgodność oznaczenia nieruchomości w księdze wieczystej z danymi zawartymi w bazie danych ewidencji gruntów i budynków, korzystając z nieodpłatnego dostępu do danych w tej bazie. Takie rozwiązanie pozwoli na zapewnienie synchronizacji zasobów ewidencji gruntów i budynków z księgami wieczystymi.

Poprawność przenoszonej treści księgi wieczystej będą zatwierdzać sędziowie i referendarze sądowi. Będą oni również sprawować nadzór merytoryczny nad całym procesem migracji ksiąg wieczystych. Dotychczasowe księgi wieczyste, po ich zapisaniu w centralnej bazie danych, staną się częścią akt księgi wieczystej prowadzonej w systemie informatycznym i zachowają moc dokumentu urzędowego. Sam proces migracji ksiąg wieczystych nie zmieni zakresu ujawnionych praw w księgach wieczystych.

W opinii senator E. Serockiej, na szczególne podkreślenie zasługuje fakt, że przy okazji prac nad nowelizacją ustawy o księgach wieczystych i hipotece Sejm uznał za niezbędne usunięcie z tej ustawy poważnego błędu legislacyjnego, który powstał wcześniej. Błąd ten powstał na skutek wprowadzenia, mocą art. 4 ustawy z 12 września 2002 r. o zmianie ustawy - Ordynacja podatkowa oraz o zmianie niektórych ustaw, przepisu art. 65 ust. 2a do ustawy o księgach wieczystych i hipotece. Przepis ten wywołuje negatywne skutki polegające na pozbawieniu możliwości ustanowienia hipoteki umownej oraz innej niż podatkowa hipoteki przymusowej na nieruchomości będącej przedmiotem współwłasności łącznej. Przyjęte uregulowanie spowodowało, że od 1 stycznia bieżącego roku małżonkowie niemający rozdzielności majątkowej oraz wspólnicy spółek cywilnych nie mogą zabezpieczać kredytów poprzez ustanowienie hipoteki uznaniowej na majątku wspólnym. Również wierzyciele małżonków inni niż wierzyciele podatkowi nie uzyskają hipoteki przymusowej na takim majątku.

Przepis ten był wielokrotnie krytykowany i bardzo utrudniał życie małżonkom. Biorąc to pod uwagę, Sejm uchylił omawiany przepis w art. 24 pkt 6 ustawy.

Senator sprawozdawca poinformowała, że Komisja Ustawodawstwa i Praworządności na posiedzeniu 4 lutego 2003 r. po wnikliwej analizie ustawy uznała ją za rewolucyjną, stwarzającą rzeczywiście ogromne możliwości i przyspieszającą całą procedurę uzyskiwania wpisów. Mimo tak wysokiej oceny ustawy komisja wniosła do jej tekstu osiem poprawek.

Poprawka pierwsza zmieniała tytuł rozdziału 2 ustawy, dodając do niego informację, iż rozdział ten określa również zadania sądów rejonowych podczas migracji.

Poprawka druga miała charakter uściślający i wynikała z zasad techniki prawodawczej.

Poprawka trzecia powodowała, iż tytuł rozdziału stał się bardziej adekwatny do jego treści.

Poprawka czwarta również dostosowywała ustawę do techniki prawodawczej.

Poprawka piąta precyzowała szczegółowo zadania ministra sprawiedliwości w ustawowej delegacji do wydania rozporządzenia dotyczącego sposobu wykonywania przez sąd rejonowy i ośrodek migracyjny ksiąg wieczystych, przekazywania księgi wieczystej między sądem rejonowym a ośrodkiem migracyjnym oraz ustalania kolejności ich przekazywania.

Poprawki szósta, siódma i ósma dotyczyły ujednolicenia terminologii przyjętej w omawianej ustawie i ustawach nowelizowanych. Chodziło o zastąpienie pojęcia ewidencji gruntów i budynków pojęciem katastru. Dotyczyło to głównie poprawek szóstej i siódmej. W poprawce ósmej zmieniał się przepis przejściowy, tak by dotyczył również ustaw nowelizowanych.

Senator sprawozdawca w imieniu Komisji Ustawodawstwa i Praworządności rekomendowała Izbie przyjęcie ustawy z zaproponowanymi poprawkami.

Poszczególne poprawki poddano pod głosowanie, a następnie Senat jednomyślnie, 86 głosami, podjął uchwałę:

Uchwała

Drugie czytanie projektu ustawy o zmianie ustawy o gospodarce nieruchomościami i ustawy o zmianie ustawy o gospodarowaniu nieruchomościami rolnymi Skarbu Państwa oraz o zmianie niektórych ustaw

Rozpatrywany projekt został wniesiony przez Komisję Ustawodawstwa i Praworządności. Marszałek Senatu 22 lipca 2002 r., zgodnie z art. 79 ust. 1 Regulaminu Senatu, skierował projekt do rozpatrzenia w pierwszym czytaniu do Komisji Ustawodawstwa i Praworządności, Komisji Rolnictwa i Rozwoju Wsi oraz Komisji Skarbu Państwa i Infrastruktury. Pierwsze czytanie projektu ustawy zostało przeprowadzone, zgodnie z art. 80 ust. 1, 2, 3 i 4 Regulaminu Senatu, na wspólnych posiedzeniach komisji w dniach 8 sierpnia oraz 20 i 28 listopada 2002 r. Komisje po rozpatrzeniu projektu ustawy przygotowały wspólne sprawozdanie w tej sprawie

Zgodnie z art. 81 ust. 1 Regulaminu Senatu drugie czytanie projektu ustawy obejmuje: po pierwsze, przedstawienie Senatowi sprawozdania komisji o projekcie ustawy, a po drugie, przeprowadzenie dyskusji oraz zgłaszanie wniosków.

Wspólne sprawozdanie Komisji Ustawodawstwa i Praworządności, Komisji Rolnictwa i Rozwoju Wsi oraz Komisji Skarbu Państwa i Infrastruktury przedstawił senator Robert Smoktunowicz.

Senator sprawozdawca zaznaczył, że Trybunał Konstytucyjny wyrokiem z 19 grudnia 2002 r. wypowiedział się na temat spraw, które były przedmiotem senackiej inicjatywy legislacyjnej. Generalnie trybunał stwierdził, że przepisy, które senatorowie chcieli zmienić w projektowanej ustawie, były niezgodne z konstytucją.

Chodzi o sytuację zabużan, czyli obywateli polskich, którzy w wyniku zmian granic po II wojnie światowej zostali zmuszeni do opuszczenia swoich miejsc zamieszkania znajdujących się na dawnych wschodnich terenach Polski i utracili w związku z tym swoje mienie. Polskie państwo, poprzez tak zwane układy republikańskie zawarte między PKWN a rządami Białorusi, Ukrainy i Litwy, czyli byłymi republikami ZSRR, zagwarantowało tym obywatelom wypłacenie stosownych odszkodowań.

Jak stwierdził senator sprawozdawca, ta sprawa rzeczywiście była przez wiele lat realizowana w ten czy inny sposób, zwykle gorzej niż lepiej. Pod koniec lat dziewięćdziesiątych wprowadzono przepisy, które wprawdzie nie zmieniły prawa do otrzymania odszkodowania, ale w praktyce uniemożliwiły zabużanom realizowanie swoich roszczeń - w ten sposób, że spośród mienia, które mogło być przedmiotem zaspokojenia roszczeń, wyłączono mienie znajdujące się w zasobach Agencji Własności Rolnej Skarbu Państwa oraz w zasobach Agencji Mienia Wojskowego. Powstała przedziwna sytuacja, sprzeczna z konstytucją. Mianowicie grupa obywateli miała prawo do odszkodowania, ale w praktyce nie było mienia, z którego to odszkodowanie można było wypłacić, ponieważ praktycznie w grę wchodziło jedynie mienie znajdujące się w gestii starostów oraz Przedsiębiorstwa "Lasy Państwowe". Zresztą w tym zakresie nie organizowano żadnych przetargów, więc zabużanie nie byli w stanie dochodzić swoich roszczeń.

Wobec wydania wyroku przez Trybunał Konstytucyjny istotne stało się wyjaśnienie, jak senacka inicjatywa, która została podjęta przed wydaniem tego wyroku, ma się do sytuacji powstałej po jego zapadnięciu. Zdaniem senatora sprawozdawcy, wyrok trybunału może mieć dwojakie znaczenie: albo trybunał stwierdza, że określony artykuł ustawy jest sprzeczny z konstytucją i w tym momencie zostaje on uchylony - wtedy w jakichś kodeksach czy w dziennikach ustaw umieszcza się wzmiankę, że artykuł został uchylony wyrokiem trybunału; albo - jest druga szkoła legislacyjna, która twierdzi, że wymaga to potwierdzenia w procesie legislacyjnym i uchylenia takiego przepisu przez parlament za pomocą stosownej ustawy o zmianie ustawy.

W opinii senatora sprawozdawcy, co do art. 1 i 2 proponowanej ustawy sytuacja jest niejednoznaczna. Mianowicie art. 2 mówił o uchyleniu art. 17, a ono nastąpiło właśnie poprzez wyrok Trybunału Konstytucyjnego z 19 grudnia. Teoretycznie, kierując się pierwszą szkołą myślenia legislacyjnego, nie byłoby potrzeby jego ponownego uchylania, ale wydaje się też, że nic nie stoi na przeszkodzie, aby utrzymać ten art. 2 w proponowanej przez komisje treści.

Trochę inaczej wyglądała sprawa, jeśli chodzi o art. 1 ustawy nowelizującej, dotyczący art. 212 i 213 ustawy o gospodarce nieruchomościami, gdzie trybunał badał zakres, w jakim te artykuły wyłączają możliwość zaliczania wartości mienia pozostawionego w sytuacji wojny na poczet ceny sprzedaży nieruchomości rolnych stanowiących własność Skarbu Państwa. W tym wypadku trybunał orzekł, że właśnie w zakresie takiego wyłączenia te przepisy są niezgodne z konstytucją. Trybunał jednak nie jest organem legislacyjnym i nie tworzy brzmienia przepisu, w związku z czym, zdaniem senatora R. Smoktunowicza, twórcy senackiej inicjatywy są zobowiązani dokonać, właśnie w związku z wyrokiem trybunału, stosownych zmian tych przepisów. Sam wyrok trybunału nie zmienia bowiem treści art. 212 i 213.

Stanowisko takie zajęły obie komisje senackie, w związku z czym senator sprawozdawca rekomendował przyjęcie uchwały w treści przedstawionej przez połączone komisje.

W trakcie dyskusji nad projektem ustawy został zgłoszony wniosek legislacyjny. W tej sytuacji, zgodnie z art. 81 Regulaminu Senatu, Izba skierowała projekt ustawy o zmianie ustawy o gospodarce nieruchomościami i ustawy o zmianie ustawy o gospodarowaniu nieruchomościami rolnymi Skarbu Państwa oraz o zmianie niektórych ustaw do Komisji Ustawodawstwa i Praworządności, Komisji Rolnictwa i Rozwoju Wsi oraz do Komisji Skarbu Państwa i Infrastruktury w celu ustosunkowania się do zgłoszonego wniosku.

Trzecie czytanie projektu ustawy o zmianie ustawy o zamówieniach publicznych

Drugie czytanie projektu ustawy odbyło się 15 stycznia. Senat po przeprowadzonej dyskusji skierował ten projekt do trzech komisji: Ustawodawstwa i Praworządności, Nauki, Edukacji i Sportu oraz Gospodarki i Finansów Publicznych. Odniosły się one do przedstawionych wniosków i przygotowały dodatkowe sprawozdanie.

Trzecie czytanie projektu ustawy obejmuje przedstawienie Senatowi dodatkowego sprawozdania komisji o projekcie ustawy i głosowanie.

Sprawozdanie połączonych komisji przedstawił senator Adam Gierek. Senator sprawozdawca podkreślił, że przygotowanie tego projektu jest swoistym wyścigiem z upływającym czasem.

Senator przypomniał, że nauka polska, reprezentowana przez trzy jej piony: szkolnictwo wyższe, Polską Akademię Nauk oraz jednostki badawczo-rozwojowe resortowe i państwowe, ma się stać, według opinii przedstawicieli rządu, naszym ważnym atutem narodowym w ramach struktur Unii Europejskiej. Nasza nauka już funkcjonuje w tych strukturach, gdyż Polska bierze udział w europejskich programach badawczych, w tym w piątym programie ramowym, wnosząc tam swój wkład finansowy. W połowie tego roku ma ruszyć jeszcze większy i ważniejszy, szósty program europejski - dla Polski przewiduje się około 200 milionów euro na cele badawcze.

Oznacza to, że Polska w zakresie badań naukowych jest już faktycznie w Unii Europejskiej. W tej sytuacji międzynarodowe zespoły badawcze powinny tworzyć podgrupy badaczy o jednakowych możliwościach i szansach budowania warsztatów badawczych w ramach polskich laboratoriów oraz sieci tak zwanych centrów doskonałości w krajowych jednostkach naukowo-badawczych wszystkich trzech wymienionych pionów nauki.

Jak wskazał senator sprawozdawca, projektowana ustawa wychodzi naprzeciw temu postulatowi, stanowiąc o tym, że dolny próg wydatków, poniżej którego uniknie się długotrwałych i dyskryminujących polskie zespoły w konkurencji międzynarodowej przetargów, odpowiada regulacjom prawnym stosowanym w Unii Europejskiej, o czym świadczy jednoznaczna opinia Komitetu Integracji Europejskiej.

Senator A. Gierek poinformował, że trzy połączone komisje - Nauki, Edukacji i Sportu, Ustawodawstwa i Praworządności oraz Gospodarki i Finansów Publicznych - 5 lutego, podczas drugiego czytania, poparły dwie poprawki; obie są zgodne z prawem Unii Europejskiej. Ich celem jest wskazanie konieczności przestrzegania zasad niedyskryminacji, znoszenia preferencji krajowych oraz przestrzegania ogólnie przyjętych europejskich kryteriów normatywnych oceny jakości dla inwestycji wolnych od przetargu.

Senator sprawozdawca wniósł o poparcie ustawy o zmianie ustawy o zamówieniach publicznych wraz z dwoma wymienionymi poprawkami.

Sprawozdanie wniosku mniejszości połączonych komisji przedstawiła senator Genowefa Ferenc. Senator poinformowała, że mniejszość wnosi o odrzucenie projektu ustawy o zmianie ustawy o zamówieniach publicznych.

W uzasadnieniu wniosku senator sprawozdawca zwróciła uwagę na następujące problemy. Państwowe szkoły wyższe, jednostki badawczo-rozwojowe oraz jednostki PAN zalicza się do sektora finansów publicznych. Zgodnie z art. 28 ust. 4 ustawy o finansach publicznych jednostki sektora finansów publicznych dokonują zakupów dostaw, usług i robót budowlanych na zasadach określonych w przepisach ustawy o zamówieniach publicznych. Dyrektywy Unii Europejskiej zawierają katalog podmiotów, które są zobowiązane do stosowania prawa o zamówieniach publicznych. Wśród nich są państwowe szkoły wyższe poszczególnych krajów członkowskich.

Przedstawione zmiany w ustawie proponują wyłączenie spod systemu zamówień publicznych istotnej części środków publicznych. W związku z tym ograniczona zostanie kontrola nad poprawnością wydatkowania tych środków przez jednostki niezobowiązane do stosowania ustawy.

W opinii mniejszości, przyjęcie rozwiązań zaproponowanych w ustawie doprowadziłoby do tego, że zakupy takich samych dostaw, usług i robót budowlanych podlegałyby zupełnie innym reżimom w zależności od zamawiających, którzy są w takiej samej sytuacji prawnej. Nasuwa to wątpliwości natury konstytucyjnej, następuje bowiem zróżnicowane traktowanie podmiotów o tym samym statusie prawnym, dokonujących tych samych czynności, co jest zupełnie nieuprawnione i budzi wątpliwości co do zasady równego traktowania.

Naruszona zostanie spójność systemu finansów publicznych. Projektowana nowelizacja spowoduje wyłom w zasadach odpowiedzialności za naruszenie dyscypliny finansów publicznych i odpowiedzialności karnej. Odstąpienie od stosowania ustawy o zamówieniach publicznych przez podmioty objęte nowelizacją spowoduje praktyczny brak sankcji za ewentualne nieprawidłowości popełnione w postępowaniach poniżej progu 130 tysięcy euro. Nie będzie miał zastosowania przepis ustawy o finansach publicznych, określający naruszenie zasad, trybu i formy udzielania zamówienia jako naruszenie dyscypliny finansów publicznych.

Poniżej proponowanego progu nie będzie działał art. 297 kodeksu karnego, określający przestępstwo wyłudzenia zamówienia publicznego dla siebie lub osoby trzeciej, ponieważ nie będzie znamion czynu zabronionego w postaci właśnie zamówienia publicznego.

Bardzo utrudnione stanie się także stosowanie art. 305 §1 i 2 kodeksu karnego.

Senator sprawozdawca przypomniała też, że z przepisów dyrektyw o zamówieniach publicznych wynika konieczność stosowania ustawy o zamówieniach publicznych przez publiczne szkoły wyższe bez względu na charakter wydatkowanych środków.

Ponadto traktat o utworzeniu Wspólnot Europejskich zobowiązuje państwa członkowskie do wprowadzenia w swoich porządkach prawnych rozwiązań, które zapewnią respektowanie podstawowych zasad prawa wspólnotowego. Wyłączenie zamówień poniżej 130 tysięcy euro z systemu zamówień publicznych spowoduje, że polskie prawo nie będzie zapewniać przestrzegania zasad traktatu.

Senator G. Ferenc podkreśliła, że w ostatnim czasie Europejski Trybunał Sprawiedliwości wskazał na wiele nieprawidłowości w tej dziedzinie. Stwierdził ponadto, że obowiązek respektowania podstawowych zasad prawa pierwotnego, w szczególności zasady niedyskryminacji, dotyczy wszystkich zamówień niezależnie od ich wielkości, a państwa członkowskie odpowiadają za zapewnienie rozwiązań prawnych.

Nałożony na zamawiającego obowiązek zapewnienia przejrzystości postępowania wymaga zagwarantowania rewizji bezstronności procedur zamówień publicznych poprzez ustawowe gwarancje jawności i możliwości drogi odwoławczej. Proponowane rozwiązania, nieprzewidujące jawności postępowań i procedury odwoławczej, stoją w jaskrawej sprzeczności z orzecznictwem trybunału.

Senator sprawozdawca podkreśliła też, że przy omawianiu proponowanych zmian nie należy pomijać konsekwencji finansowych dla budżetu państwa. Jakiej skali to jest problem, wynika z danych Głównego Urzędu Statystycznego, który podawał, iż koszty funkcjonowania stu dwudziestu trzech państwowych uczelni wyższych w 2000 r. wynosiły 7 miliardów 800 milionów zł, a środki przekazane bezpośrednio z kasy publicznej na ten cel to ponad 6 miliardów 300 milionów zł. Wymieniona kwota jest tylko częściowo wydatkowana w trybie ustawy o zamówieniach publicznych, mamy więc do czynienia z ogromnymi wydatkami pieniędzy publicznych lub wypracowanych z wykorzystaniem majątku publicznego.

Senator sprawozdawca przytoczyła stanowisko Rady Ministrów w tej sprawie, przedstawione w grudniu 2002 r. Jest ono następujące: stosowanie ustawy przynosi znaczące oszczędności, a jakiekolwiek dodatkowe wyłączenia lub podnoszenia progu spowodują wyłączenie procedur w stosunku do istotnej części środków.

Przeprowadzone w ostatnich latach kontrole NIK i informacje na ten temat również wskazują, że ponad połowa wydatków objętych kontrolą została poniesiona z naruszeniem zasad, form i trybów udzielania zamówień publicznych.

Senator wskazała też, że jeśli chodzi o skalę naruszeń ustawy o zamówieniach publicznych, to była ona bardzo zróżnicowana w poszczególnych uczelniach. Jak stwierdziła, nie jest prawdą, że ustawa o zamówieniach publicznych nie przystaje do specyfiki ich działalności. Są uczelnie, które przestrzegały tej ustawy i w których pracy NIK nie stwierdził nieprawidłowości, i są uczelnie, w których pracy tych nieprawidłowości było bardzo wiele.

Kończąc swe wystąpienie, senator G. Ferenc, w imieniu mniejszości komisji, zwróciła się o poparcie wniosku o odrzucenie projektu ustawy.

W pierwszej kolejności poddano pod głosowanie wniosek mniejszości. Senat 66 głosami, przy 15 za i 6 wstrzymujących się, odrzucił ten wniosek.

Następnie przegłosowano obie poprawki, po czym Senat 79 głosami, przy 7 przeciw i 3 wstrzymujących się, podjął uchwałę w sprawie wniesienia do Sejmu projektu ustawy o zmianie ustawy o zamówieniach publicznych wraz z projektem tej ustawy:

Uchwała

Wybór przewodniczącego Komisji Polityki Społecznej i Zdrowia

Sprawozdanie Komisji Regulaminowej, Etyki i Spraw Senatorskich w rozpatrywanej sprawie przedstawił senator Andrzej Spychalski. W imieniu komisji senator przedłożył Izbie projekt uchwały Senatu o powołaniu senatora Jerzego Cieślaka na przewodniczącego Komisji Polityki Społecznej i Zdrowia. Senator poinformował też, że na posiedzeniu 5 lutego br. Komisja Polityki Społecznej i Zdrowia w głosowaniu tajnym jednogłośnie wyłoniła swojego kandydata na przewodniczącego. Komisja Regulaminowa, Etyki i Spraw Senatorskich - także jednogłośnie - 6 lutego zaakceptowała wniosek marszałka Senatu oraz Komisji Polityki Społecznej i Zdrowia i zgodnie z art. 14 ust. 2 Regulaminu Senatu Rzeczypospolitej przedstawiła Izbie projekt uchwały do przyjęcia.

Nad wyborem przewodniczącego przeprowadzono głosowanie tajne. W przerwie senatorowie sekretarze obliczyli głosy i sporządzili protokół głosowania tajnego: "Powołani przez marszałka Senatu do przeprowadzenia głosowania tajnego sekretarze: Janusz Bargieł, Krystyna Doktorowicz i Alicja Stradomska, stwierdzają, że w głosowaniu tajnym za wyborem senatora Jerzego Cieślaka na przewodniczącego Komisji Polityki Społecznej i Zdrowia oddano 88 głosów, w tym wszystkie ważne. 76 senatorów głosowało za wyborem, 6 - przeciw, 6 wstrzymało się od głosu".

W tej sytuacji przewodniczący obradom wicemarszałek Ryszard Jarzembowski stwierdził, że Senat podjął uchwałę w sprawie wyboru przewodniczącego Komisji Polityki Społecznej i Zdrowia i funkcję tę powierzył senatorowi Jerzemu Cieślakowi.


Diariusz Senatu RP: spis treści, poprzednia część dokumentu, następny fragment