Diariusz Senatu RP: spis treści, poprzedni fragment, następny fragment
9. posiedzenie Senatu
13 lutego 2002 r. odbyło się 9. posiedzenie Senatu. Obradom przewodniczyli marszałek Longin Pastusiak oraz wicemarszałkowie
Jolanta Danielak i Ryszard Jarzembowski.Na sekretarzy posiedzenia wyznaczono senatorów Alicję Stradomską i Krzysztofa Szydłowskiego; listę mówców prowadził senator K. Szydłowski.
Zatwierdzony przez Izbę porządek obrad 9. posiedzenia obejmował trzy punkty:
- stanowisko Senatu w sprawie ustawy o zmianach w organizacji i funkcjonowaniu centralnych organów administracji rządowej i jednostek im podporządkowanych oraz o zmianie niektórych ustaw,
- stanowisko Senatu w sprawie ustawy o zmianie ustawy o Inspekcji Sanitarnej oraz zmianie innych ustaw,
- zmiany w składzie komisji senackich.
Senat wprowadził poprawki do ustawy o zmianach w organizacji i funkcjonowaniu centralnych organów administracji rządowej i jednostek im podporządkowanych oraz o zmianie niektórych ustaw
Ustawa została uchwalona przez Sejm na 12. posiedzeniu, 25 stycznia br., 28 stycznia została przekazana do Senatu. Tego samego dnia, zgodnie z art. 68 Regulaminu Senatu, marszałek Senatu skierował ją do Komisji Samorządu Terytorialnego i Administracji Państwowej. Ponadto, ze względu na kompleksowy charakter tej ustawy, marszałek skierował ją również do właściwych merytorycznie komisji senackich w celu przygotowania przez nie opinii w tej sprawie dla Komisji Samorządu Terytorialnego i Administracji Państwowej. Komisja Samorządu Terytorialnego i Administracji Państwowej po zapoznaniu się z przedstawionymi przez komisje senackie opiniami przygotowała sprawozdanie w sprawie tej ustawy.
Przedstawił je senator Zbyszko Piwoński. Senator podkreślił, że ustawa o zmianach w organizacji i funkcjonowaniu centralnych organów administracji rządowej i jednostek im podporządkowanych oraz o zmianie niektórych ustaw jest dokumentem nowelizującym ponad pięćdziesiąt ustaw. Jest też kolejnym pakietem nowych rozwiązań prawnych i stanowi swoistą całość z przyjętą w grudniu ub.r. regulacją prawną dotyczącą najwyższych organów władzy wykonawczej.
Jak wskazał senator sprawozdawca, myślą przewodnią obydwu tych dokumentów jest realizacja jednego z podstawowych zadań zawartych w programie obecnego rządu, czyli uczynienie zarządzania państwem sprawniejszym i tańszym poprzez likwidację niektórych centralnych instytucji i przemieszczenie ich funkcji.
Senator Z. Piwoński przypomniał też, że równolegle ze skierowaniem rozpatrywanej ustawy do Komisji Samorządu Terytorialnego i Administracji Państwowej dokument ten trafił do siedmiu innych komisji senackich: Polityki Społecznej i Zdrowia; Skarbu Państwa i Infrastruktury; Rolnictwa i Rozwoju Wsi; Nauki,
Edukacji i Sportu; Kultury i Środków Przekazu; Obrony Narodowej i Bezpieczeństwa Publicznego oraz Gospodarki i Finansów Publicznych. Skierowany tam został z prośbą o zaopiniowanie i zgłoszenie ewentualnych propozycji poprawek do tych części omawianej ustawy, które są przedmiotem zainteresowania poszczególnych komisji. Komisje w określonym terminie skierowały do Komisji Samorządu Terytorialnego i Administracji Państwowej swoje informacje - krótkie sprawozdania, łącznie z sugestią przyjęcia szeregu poprawek. Komisja Samorządu Terytorialnego i Administracji Państwowej rozpatrzyła te poprawki oraz poprawki zgłoszone w czasie trwania posiedzenia komisji i uwzględniła je w sprawozdaniu. Stąd w dokumencie sygnowanym przez Komisję Samorządu Terytorialnego i Administracji Państwowej zostały zawarte propozycje poprawek zgłoszonych do niej przez wymienione komisje.Senator sprawozdawca podkreślił, że art. 1 rozpatrywanej ustawy zapowiada zniesienie lub likwidację dwudziestu organów administracji rządowej, których funkcje zostaną włączone w struktury właściwych resortów. Niektóre organy zostaną skonsolidowane, na przykład Inspekcja Nasienna zostanie połączona z Inspekcją Ochrony Roślin, Generalna Dyrekcja Dróg Publicznych - z Agencją Budowy i Eksploatacji Autostrad czy t
eż Urząd Nadzoru nad Funduszami Emerytalnymi - z Urzędem Nadzoru Ubezpieczeń Zdrowotnych, i będą funkcjonowały w postaci nowych, jednolitych organów władzy centralnej. Agencja Rezerw Artykułów Sanitarnych zostanie włączona do Agencji Rezerw Materiałowych, a zadania likwidowanej Agencji Techniki i Technologii przejmie Polska Agencja Rozwoju Przedsiębiorczości.Senator Z. Piwoński zaznaczył, że najwięcej kontrowersji na posiedzeniu komisji wywołała decyzja o połączeniu Państwowego Urzędu Nadzoru Ubezpieczeń i Urzędu Nadzoru nad Funduszami Emerytalnymi oraz o powołaniu w jego wyniku Komisji Nadzoru Ubezpieczeń i Funduszy Emerytalnych. Drugą sprawą, nad którą żywo dyskutowano, była likwidacja Urzędu Mieszkalnictwa i Rozwoju Miast.
Jak stwierdził senator sprawozdawca, oponujący przeciw konsolidacji podanych organów nadzoru ubezpieczeń, zarówno społecznych, jak i zdrowotnych, nie przytoczyli jednak szczególnych argumentów merytorycznych, a jedynie taki, że są to instytucje, które stosunkowo krótko działają, i z teg
o tytułu należałoby jeszcze powstrzymać się przed taką decyzją. Komisja nie podzieliła tego argumentu, zwłaszcza że ten proces jest traktowany jako etap prowadzący do jeszcze głębszej konsolidacji, polegającej na połączeniu - w przyszłości - Komisji Nadzoru Ubezpieczeń i Funduszy Emerytalnych z Komisją Papierów Wartościowych. Taki jednolity nadzór nad funduszami funkcjonuje z powodzeniem w wielu krajach świata i Europy.Z kolei obiekcje dotyczące likwidacji urzędu mieszkalnictwa wynikały z faktu, że z jednej strony zapowiada się zwiększenie wielkości budownictwa, zwłaszcza mieszkaniowego, z drugiej zaś (choć jeszcze nie tak niedawno funkcjonowało samodzielne ministerstwo budownictwa, następnie został powołany urząd mieszkalnictwa) całą tę problematykę włącz
a się do Ministerstwa Infrastruktury. Komisja nie podzieliła tych wątpliwości, ponieważ uznała, że usytuowanie tej ważnej dziedziny w ręku sekretarza lub podsekretarza stanu w Ministerstwie Infrastruktury może, wbrew wysuwanym argumentom, spowodować, że to działanie będzie bardziej sprawne, w jednym ręku będą bowiem leżały decyzje w wielu kwestiach dotyczących procesu budownictwa. Ponadto trzeba też pamiętać o tym, że wielkość budownictwa, a zwłaszcza budownictwa mieszkaniowego, nie zależy od liczby urzędników w ministerstwach, lecz od zupełnie innych relacji, innych kwestii, innych rozwiązań, nawet prawnych, ułatwiających proces budownictwa.Jak stwierdził senator Z. Piwoński, następna zmiana - likwidacja Urzędu Generalnego Konserwatora Zabytków i Komitetu Kinematografii oraz włączenie zadań obydwu tych instytucji do Ministerstwa Kultury - nie budziła większych wątpliwości, nawet w środowisku bezpośrednio zainteresowanych pracowników i działaczy kultury. Nie trzeba bowiem będzie dublować niektórych istniejąc
ych zarówno w tych organach, jak i w ministerstwie stanowisk, a ponadto zapewni to lepszy nadzór i skuteczniejsze ich działanie.Na mocy innych działań, wynikających z kodeksu spółek handlowych, nastąpi połączenie Państwowej Agencji Inwestycji Zagranicznych SA z Polską Agencją Informacyjną SA, a na podstawie innych ustaw znosi się instytucje wymienione w art. 1 ust. 2.
Motywacja likwidacji lub konsolidacji innych jednostek i instytucji - niewymienionych wcześniej - które zostały zapisane w art. 1, jest podobna, a różnią się one jedynie specyfiką oraz charakterem wykonywanych zadań. Decyzje o likwidacji i przemieszczeniach oraz konsolidacji wszystkich tych instytucji są zawarte w art. 1-10, a następnie w art. 50, który dokonuje przemieszczeń w ustawie o dział
ach administracji rządowej.Pozostałą zaś część tej obszernej ustawy stanowi nowelizacja wielu innych ustaw, będąca konsekwencją tych decyzji. Końcowe artykuły to przepisy przejściowe oraz terminy wdrożenia określonych decyzji i nowelizacji ustawy.
Senator Z. Piwoński poinformował, że Komisja Samorządu Terytorialnego i Administracji Państwowej w całości poparła rozpatrywaną ustawę sejmową, a jednocześnie postanowiła zgłosić 39 poprawek, najczęściej legislacyjnych, w większości zaproponowanych przez poszczególne komisje senackie.
W imieniu komisji senator sprawozdawca wniósł o przyjęcie rozpatrywanej ustawy, wraz z przedstawionymi przez komisję poprawkami.
Dalsze poprawki do ustawy zgłosili senatorowie podczas dyskusji.
Wszystkie wnioski i propozycje poprawek rozpatrzyła Komisja Samorządu Terytorialnego i Administracji Państwowej podczas przerwy w obradach. Komisja poparła 49 spośród 61 zgłoszonych ogółem poprawek.
Poszczególne poprawki poddano pod głosowanie, a następnie Senat 77 głosami, przy 15 przeciw i 4 wstrzymujących się, podjął uchwałę:
Stanowisko Senatu w sprawie ustawy o zmianie ustawy o Inspekcji Sanitarnej oraz zmianie innych ustaw
Rozpatrywana ustawa została uchwalona przez Sejm na 12. posiedzeniu, 25 stycznia br. Do Senatu została przekazana 28 stycznia i tego samego dnia marszałek Senatu, zgodnie z art. 68 ust. 1 Regulaminu Senatu, skierował ją do Komisji Polityki Społecznej i Zdrowia. Komisja po rozpatrzeniu ustawy przygotowała swoje sprawozd
anie w tej sprawie.Sprawozdawca komisji senator Jerzy Cieślak podkreślił, że jest to czwarta od 1985 r. nowelizacja tej ustawy. Od 1985 r. do 1999 r. Państwowa Inspekcja Sanitarna miała strukturę pionową i podlegała ministrowi zdrowia i opieki społecznej. Minister powoływał państwowego, wojewódzkiego, terenowego i portowego państwowego inspektora sanitarnego. Od 1 stycznia 1999 r. wraz z wprowadzeniem reformy administracji publicznej z nazwy inspekcji zniknął wyraz "państwowa". Inspekcja sanitarna, chociaż
nadal podlegała ministrowi właściwemu do spraw zdrowia, weszła w skład wojewódzkiej i powiatowej administracji zespolonej. Pojawili się inspektorzy kolejowi dla obszarów kolejowych, terenowy inspektor sanitarny stał się powiatowym inspektorem sanitarnym. Wojewódzkiego, portowego i kolejowego inspektora sanitarnego powoływał i odwoływał wojewoda w porozumieniu z głównym inspektorem sanitarnym, a powiatowego - starosta w porozumieniu z wojewódzkim inspektorem sanitarnym. Jak stwierdził senator sprawozdawca, w praktyce ta koncepcja i te regulacje prawne się nie sprawdziły, okazały się błędne. 23 lutego 2000 r. weszła w życie ustawa, która przewidywała likwidację kolejowych inspektorów sanitarnych i przejęcie ich kompetencji przez powiatowych inspektorów sanitarnych z dniem 1 stycznia 2001 r. Z dniem 1 stycznia 2002 r., na mocy nowelizowanej ustawy z 24 sierpnia 2001 r., inspekcja sanitarna wróciła do struktury pionowej sprzed 1 stycznia 1999 r. i stała się administracją niezespoloną. Pojawił się graniczny inspektor sanitarny, który z dniem 1 stycznia 2002 r. powinien zastąpić portowego inspektora sanitarnego w drodze przejęcia przez graniczne stacje sanitarno-epidemiologiczne mienia, pracowników, zadań i zobowiązań portowych stacji sanitarno-epidemiologicznych. Wojewódzki, powiatowy i graniczny inspektor sanitarny są powoływani przez głównego inspektora sanitarnego po zakończeniu postępowania kwalifikacyjnego przeprowadzonego z udziałem wojewody, jeśli chodzi o wojewódzkich i granicznych inspektorów sanitarnych, albo starosty, jeśli chodzi o powiatowych inspektorów sanitarnych.Senator sprawozdawca zaakcentował, że rozpatrywana nowelizacja zakłada modyfikację struktury inspekcji sanitarnej przy zachowaniu jej niezależności od organów samorządu terytorialnego poprzez wprowadzenie zasady powoływania powiatowych i granicznych inspektorów sanitarnych przez wojewódzkiego inspektora sanitarnego, przy czym postępowanie kwalifikacyjne zawsze ma być prowadzone z udziałem wojewody, również w odniesieniu do inspektora powiatow
ego.Ponadto nowelizacja przywraca nazwę "Państwowa Inspekcja Sanitarna" oraz przesuwa do 1 stycznia 2003 r. datę rozpoczęcia działalności przez granicznych inspektorów sanitarnych.
Jak stwierdził senator J. Cieślak, ustawa jest obarczona błędami merytorycznymi i legislacyjnymi. Podstawowe zastrzeżenie wobec ustawy dotyczy jej wejścia w życie po 1 stycznia 2002 r. Z tym dniem, zgodnie z ustawą z 24 sierpnia 2001 r. o zmianie ustawy o Inspekcji Sanitarnej oraz niektórych ustaw, nastąpiły istotne zmiany w st
rukturze inspekcji. Mianowicie portowe stacje sanitarno-epidemiologiczne weszły w skład właściwych granicznych stacji, wygasły też akty powołania portowych inspektorów sanitarnych. Dotychczasowe zadania, pracowników, mienie i zobowiązania portowych stacji sanitarno-epidemiologicznych przejęły odpowiednie graniczne stacje sanitarno-epidemiologiczne. Nie zostało jednakże wydane rozporządzenie prezesa Rady Ministrów na podstawie ust. 1 w art. 4 wymienionej nowelizacji, wskazujące sposób przejęcia portowych stacji sanitarno-epidemiologicznych przez stacje graniczne, w związku z czym graniczne stacje nie działają, ale dalej funkcjonują portowe stacje sanitarno-epidemiologiczne i portowi inspektorzy sanitarni. Ustawa nowelizująca uchwalona przez Sejm zakłada wejście w życie art. 3 po upływie czternastu dni od dnia ogłoszenia, co powoduje szereg konsekwencji prawnych, między innymi przesądza, że od 1 stycznia 2002 r. do wejścia ustawy w życie portowi inspektorzy sanitarni i portowe stacje sanitarno-epidemiologiczne nie mają podstaw prawnych do działania. Rozwiązaniem tej skomplikowanej sytuacji prawnej może być dodanie w art. 5 zapisu, że art. 3 wchodzi w życie z dniem ogłoszenia, ale z mocą od dnia 1 stycznia 2002 r. W ten sposób nowelizacja ustawy z 24 sierpnia 2001 r. o zmianie ustawy o Inspekcji Sanitarnej wejdzie w życie z mocą wsteczną, przez co przywróci się podstawę prawną działania portowych inspektorów i stacji od 1 stycznia 2002 r.Zgodnie z art. 1 pkt 7 skreślony zostaje ust. 2 w art. 34, co oznacza zniesienie obowiązującego od 1 stycznia 2002 r. zakazu łączenia funkcji rzeczoznawcy do spraw sanitarnohigienicznych z zatrudnieniem w stacji sanitarno-epidemiologicznej albo w Głównym Inspektoracie Sanitarnym. Z tym przepisem związany był art. 5 ust. 2 noweliza
cji z 24 sierpnia 2001 r. Zgodnie z nim zakaz łączenia funkcji rzeczoznawcy do spraw sanitarnohigienicznych z zatrudnieniem w stacji sanitarno-epidemiologicznej albo w Głównym Inspektoracie Sanitarnym obowiązywałby nadal w stosunku do osób, które otrzymały uprawnienia rzeczoznawcy przed 1 stycznia 2002 r. W celu zniesienia tego zakazu w stosunku do wszystkich pierwotnie nim objętych osób i zniesienia pewnej nierówności uprawnień pracowników inspekcji sanitarnej należy, zgodnie z wolą ustawodawcy wyrażoną w art. 1 pkt 7 omawianej ustawy, wprowadzić poprawkę w art. 3.W czasie posiedzenia komisji ujawniono jeszcze jedną wadę uchwalonej przez Sejm ustawy. Gdyby Senat nie zmienił treści ust. 1 i 2 w art. 20 ustawy nowelizowanej, to nie byłoby podstawy prawnej do objęcia nadzorem Państwowej Inspekcji Sanitarnej Ministerstwa Spraw Wewnętrznych i Administracji, terenu urzędu obsługującego ministra, terenu jednostek organizacyjnych podległych i nadzorowanych przez tego ministra i ich pracowników oraz terenu zakładów
opieki zdrowotnej tworzonych przez ministra właściwego do spraw wewnętrznych i administracji.Senator sprawozdawca poinformował, że oprócz wymienionych zmian do ustawy uchwalonej przez Sejm komisja zaproponowała również niezbędne poprawki o charakterze legislacyjnym. Ogółem komisja rekomendowała Izbie wprowadzenie 14 poprawek do ustawy
Dwie poprawki do ustawy zgłosił senator J. Cieślak podczas dyskusji.
Przedstawione poprawki rozpatrzyła Komisja Polityki Społecznej i Zdrowia podczas przerwy w obradach. Komisja poparła wszystkie poprawki.
Poszczególne poprawki poddano pod głosowanie, a następnie Senat 91 głosami, przy 2 wstrzymujących się, podjął następującą uchwałę:
Zmiany w składzie komisji senackich
Sprawozdawca Komisji Regulaminowej, Etyki i Spraw Senatorskich senator Zbigniew Kulak poinformował, że 13 grudnia ub.r. senator Wiesław Pietrzak złożył do marszałka Senatu wniosek o zmianę przynależności do komisji - z Komisji Regulaminowej, Etyki i Spraw Senatorskich na Komisję Ochrony Środowiska. W opinii senatora sprawozdawcy, zasadność wniosku jest oczywista, chociażby z tego względu, że senator W. Pietrzak jest bardzo związany z regionem olsztyńskim, regionem wielkich jezior, charakteryzującym się wspaniałą przyrodą. Ponadto istotnym argumentem jest fakt, iż senator W. Pietrzak pracował w Komisji Ochrony Środowiska także w poprzedniej kadencji.
Wniosek Komisji Regulaminowej, Etyki i Spraw Senatorskich poddano pod głosowanie. W jego wyniku Senat 86 głosami, przy 1 przeciw i 1 wstrzymującym się, powziął następującą uchwałę:
Diariusz Senatu RP: spis treści, poprzedni fragment, następny fragment