Diariusz Senatu RP: spis treści, następny fragment


8. posiedzenie Senatu

W dniach 7 i 8 lutego br. odbyło się 8. posiedzenie Senatu. Obradom przewodniczyli marszałek Longin Pastusiak oraz wicemarszałkowie: Jolanta Danielak, Ryszard Jarzembowski i Kazimierz Kutz.

Na sekretarzy posiedzenia wyznaczono senatorów Andrzeja Jaeschke i Mariana Lewickiego; listę mówców prowadził senator A. Jaeschke.

Przed przystąpieniem do obrad Senat chwilą ciszy uczcił pamięć dziesięciu górników, którzy zginęli w tragicznym wypadku w Kopalni Węgla Kamiennego Jas-Mos w Jastrzębiu.

Zatwierdzony przez Izbę porządek posiedzenia obejmował 4 punkty:

- stanowisko Senatu w sprawie ustawy o zmianie ustawy o samorządzie gminnym, ustawy o samorządzie powiatowym, ustawy o samorządzie województwa, ustawy - Ordynacja wyborcza do rad gmin, rad powiatów i sejmików województw oraz ustawy o referendum lokalnym,

- stanowisko Senatu w sprawie ustawy o zmianie ustawy o podatku od towarów
i usług oraz o podatku akcyzowym, o zmianie ustawy o Policji oraz o zmianie ustawy - Kodeks wykroczeń,

- stanowisko Senatu w sprawie ustawy o zmianie ustawy o ujawnieniu pracy lub służby w organach bezpieczeństwa państwa lub współpracy z nimi w latach
1944-1990 osób pełniących funkcje publiczne oraz ustawy - Ordynacja wyborcza do Sejmu Rzeczypospolitej Polskiej i do Senatu Rzeczypospolitej Polskiej,

- stanowisko Senatu w sprawie ustawy o zmianie ustawy o samorządach zawodowych architektów, inżynierów budownictwa oraz urbanistów.

Stanowisko Senatu w sprawie ustawy o zmianie ustawy o samorządzie gminnym, ustawy o samorządzie powiatowym, ustawy o samorządzie województwa, ustawy - Ordynacja wyborcza do rad gmin, rad powiatów i sejmików województw oraz ustawy o referendum lokalnym

Ustawa została uchwalona przez Sejm na 12. posiedzeniu, 25 stycznia br. Do Senatu została przekazana 28 stycznia i tego dnia, zgodnie z art. 68 ust. 1 Regulaminu Senatu, marszałek Senatu skierował ten projekt ustawy do Komisji Samorządu Terytorialnego i Administracji Państwowej. Komisja po rozpatrzeniu ustawy przygotowała swoje sprawozdanie w tej sprawie.

Sprawozdawca komisji senator Grzegorz Matuszak, prezentując projekt stanowiska Senatu w sprawie rozpatrywanej ustawy, przedstawił kalendarium wydarzeń poprzedzających podjęcie przez Sejm ustawy z 25 stycznia oraz zasadnicze kwestie będące przedmiotem proponowanego stanowiska Senatu i rekomendowanych przez komisję poprawek do ustawy wraz z ich uzasadnieniem.

Wymieniając czynności poprzedzające nowelizację ustaw samorządowych, senator sprawozdawca przypomniał, że 22 listopada 2001 r. grupa trzydziestu pięciu posłów z SLD wniosła cztery projekty ustaw: o zmianie ustaw o samorządzie gminnym, samorządzie powiatowym i samorządzie województwa, o zmianie ustawy o samorządzie gminnym, samorządzie powiatowym i samorządzie województwa, o zmianie ustawy z dnia 16 lipca 1998 r. - Ordynacja wyborcza do rad gmin, rad powiatów i sejmików województw, oraz o bezpośrednim wyborze wójta gminy. Niespełna miesiąc później, 17 grudnia 2001 r., grupa czterdziestu pięciu posłów Platformy Obywatelskiej wniosła dwa projekty ustaw - o zmianie ustawy o samorządzie gminnym oraz innych ustaw i o zmianie ustawy - Ordynacja wyborcza do rad gmin, rad powiatów i sejmików województw. Pierwsze czytanie poselskich projektów ustaw i skierowanie ich do Komisji Samorządu Terytorialnego i Polityki Regionalnej oraz do Komisji Ustawodawczej odbyło się 21 grudnia 2001 r. Następnie, 24 stycznia 2002 r., odbyło się drugie czytanie projektów ustaw o zmianie ustaw dotyczących samorządów oraz ordynacji wyborczej. Komisje powołały podkomisję, uznały, że projekty ustaw związane z propozycją bezpośredniego wyboru wójta, burmistrza i prezydenta rozpatrzą w terminie późniejszym. 23 stycznia komisje sejmowe zajęły się projektami ustaw, czego owocem jest ustawa z 25 stycznia. W czasie drugiego czytania zgłoszone zostały liczne poprawki i projekty ustaw ponownie zostały skierowane do Komisji Samorządu Terytorialnego i Polityki Regionalnej oraz Komisji Ustawodawczej. Posiedzenie odbyło się 24 stycznia. 25 stycznia w Sejmie odbyły się trzecie czytanie i głosowania. Sejm uchwalił ustawę, przyjmując czternaście poprawek zgłoszonych przez posłów. Rezultatem trzeciego czytania i głosowania jest ustawa rozpatrywana przez Senat.

Senator sprawozdawca zaprezentował następnie główne problemy zawarte w projekcie stanowiska Senatu i będące przedmiotem rekomendowanych przez komisję poprawek. Sprowadzały się one do czterech kwestii. Pierwsza to termin wyborów samorządowych, druga - metoda podziału mandatów, trzeci problem to skrócenie kadencji samorządów wybranych w 1998 r., czwarty zaś problem to uregulowania proceduralne poprzedzające wybory.

Co do terminu wyborów senator sprawozdawca zaznaczył, że nie został on zmieniony, raczej można mówić o przywróceniu pierwotnego terminu. W czerwcu wybory samorządowe odbyły się bowiem w 1990 r. i w 1994 r., a tylko w 1998 r., wskutek wprowadzenia zmian podziału administracyjnego kraju, wybory zostały, epizodycznie, przesunięte na jesień.

Senator G. Matuszak podkreślił też, że nowo powołane rady, wybrane w trzecią niedzielę czerwca, a więc 16 czerwca, będą miały czas na przygotowanie założeń budżetowych na rok 2003, wnikliwą dyskusję w komisjach oraz na zbilansowanie potrzeb i możliwości w zakresie inwestycji samorządowych oraz wszelkich innych zadań własnych.

Jak stwierdził senator sprawozdawca, kolejnym argumentem przemawiającym za wcześniejszym terminem wyborów mogą być doświadczenia z wyborów 1998 r., które odbyły się w październiku. Wówczas nowo wybrane rady przystąpiły do konstytuowania się dopiero w listopadzie, a do pracy nad budżetem - w grudniu. W opinii senatora, są to doświadczenia na tyle negatywne, że konieczne wydaje się ich uniknięcie poprzez wprowadzenie terminu wyborów przy końcu pierwszej połowy roku kalendarzowego.

Należy także wziąć pod uwagę, że po wyborach dokonuje się zwykle dość znaczna wymiana składu rad, a w wypadku zmniejszenia ich liczebności, o czym stanowi ustawa z 25 stycznia, może być to wymiana duża. Trzeba zatem dać nowym radnym przynajmniej dwa, trzy miesiące na wejście w nowe role samorządowców, przyswojenie sobie podstawowych ustaw, poznanie zasad funkcjonowania administracji samorządowych itp.

Ponadto w wielu gminach i miastach zapewne konieczne będzie dopracowanie się zasad kohabitacji rad z wójtami, burmistrzami i prezydentami, którzy będą pochodzić z bezpośrednich wyborów powszechnych. Wprawdzie Sejm jeszcze nie przyjął ustawy w tej sprawie, ale należy się spodziewać, że niebawem taka ustawa zostanie uchwalona i trafi do Senatu. Wypracowywanie zasad tego rodzaju kohabitacji na przełomie roku, kiedy trzeba przygotowywać budżet, przygotowywać sprawozdanie z wykonania budżetu, czyli przygotowywać się do absolutorium, będzie niewątpliwie w kolizji z rutynowymi, a zarazem przecież bardzo ważnymi uchwałami samorządów o budżecie i absolutorium. Zdaniem senatora sprawozdawcy, ulokowanie tego rodzaju procesu adaptacji organu stanowiącego i wykonawczego w okresie od lipca do września, czyli po wyborach czerwcowych, będzie zdecydowanie korzystniejsze niż ulokowanie go w listopadzie, grudniu i styczniu kolejnego roku.

Kolejnym argumentem przytoczonym przez senatora G. Matuszaka było to, iż spora część opinii publicznej, o czym świadczą publikacje prasowe oraz programy radiowe i telewizyjne, jest raczej zainteresowana przyspieszeniem terminu wyborów. Pozytywnie w tej materii wypowiadają się także liderzy większości ugrupowań politycznych reprezentowanych w parlamencie.

I ostatni z podanych przez senatora argumentów to fakt, że w programie wyborczym Sojuszu Lewicy Demokratycznej i Unii Pracy została wyraźnie wyartykułowana obietnica wiosennego terminu wyborów do samorządów i parlamentu. A będąc koalicją dotrzymującą swych przedwyborczych obietnic - pragnie i tej dotrzymać.

Druga kwestia zawarta w projekcie uchwały Senatu, czyli skrócenie kadencji samorządów wybranych w 1998 r., jest, jak wskazał senator sprawozdawca, konsekwencją przyjęcia zasady, że wybory odbywają się w pierwszym półroczu, czyli w terminie wiosennym.

Trzecia kwestia, będąca ważnym problemem do rozstrzygnięcia w stanowisku Senatu, to metoda podziału mandatów d'Hondta. Senator sprawozdawca, odwołując się do swoich doświadczeń samorządowych, stwierdził, że nadmierne rozdrobnienie polityczne w radach jest zjawiskiem zdecydowanie szkodliwym, uniemożliwia bowiem budowanie racjonalnej większości w samorządzie i prowadzi do moralnie nagannych, niespodziewanych konwersji politycznych radnych. Znane są wypadki, gdy radni trzy-, czterokrotnie w ciągu pierwszej kadencji samorządu zmieniali swoją przynależność polityczną i wystawiali na przetarg swój głos w radzie. Owo rozdrobnienie ogranicza także możliwość podejmowania decyzji zgodnych z potrzebami i interesami wspólnot samorządowych.

Jak stwierdził senator sprawozdawca, znajdujemy się w okresie porządkowania polskiej sceny politycznej, ciągle jeszcze nadmiernie rozdrobnionej i zatomizowanej. Zamiast pięciu, siedmiu, dziesięciu partii zagospodarowujących całą społeczną przestrzeń aktywności politycznej jest kilkanaście albo więcej rozmaitych znaczących podmiotów politycznych, co i tak stanowi ogromny postęp wobec blisko trzystu partii zarejestrowanych na początku lat dziewięćdziesiątych.

Senator G. Matuszak wyraził przekonanie, że polski parlament, a zwłaszcza Senat Rzeczypospolitej, wprowadzając do ustawy metodę liczenia głosów i podziału mandatów d'Hondta, może przyczynić się do przyspieszenia procesu racjonalizacji liczby ugrupowań politycznych, ich umocnienia i obecności w strukturach samorządowych. Partie lub komitety wyborcze tworzone doraźnie, na użytek najbliższych wyborów dezorientują obywateli i w konsekwencji przyczyniają się do powstania negatywnych opinii o polityce i politykach oraz do obniżenia autorytetu samorządów. Przyjęcie metody d'Hondta w wyborach samorządowych pozwoli, zdaniem senatora sprawozdawcy, na zaistnienie w radach reprezentacji poważnych, liczących się sił politycznych, a wyeliminuje partie i stronnictwa efemerydy, których istnienie zwykle jest krótsze niż czteroletnia kadencja rady gminy czy miasta.

Kończąc swe wystąpienie, senator sprawozdawca, z upoważnienia Komisji Samorządu Terytorialnego i Administracji Państwowej, wniósł o przyjęcie 9 poprawek do ustawy przyjętej przez Sejm 25 stycznia.

Dalsze poprawki do ustawy zgłosili senatorowie podczas dyskusji.

Senatorowie: Franciszek Bachleda-Księdzularz, Andrzej Chronowski, Mieczysław Janowski, Anna Kurska, Janina Sagatowska przedstawili wniosek o przyjęcie ustawy bez poprawek.

Wszystkie wnioski i propozycje poprawek rozpatrzyła komisja senacka podczas przerwy w obradach. Komisja poparła 10 spośród 17 zgłoszonych ogółem poprawek.

W pierwszej kolejności przegłosowano wniosek o przyjęcie ustawy bez poprawek (Izba 66 głosami, przy 20 za, odrzuciła ten wniosek), następnie poddano pod głosowanie poszczególne poprawki, po czym Izba 66 głosami, przy 19 przeciw i 1 wstrzymującym się, podjęła uchwałę:

Uchwała

Senat uchwalił poprawki do ustawy o zmianie ustawy o podatku od towarów
i usług oraz o podatku akcyzowym, o zmianie ustawy o Policji oraz o zmianie ustawy - Kodeks wykroczeń

Rozpatrywana ustawa została uchwalona przez Sejm na 12. posiedzeniu, 25 stycznia br. Do Senatu została przekazana 28 stycznia. W tym dniu marszałek Senatu, zgodnie z art. 68 ust. 1 Regulaminu Senatu, skierował ją do Komisji Gospodarki i Finansów Publicznych. Komisja po rozpatrzeniu ustawy przygotowała swoje sprawozdanie w tej sprawie.

Sprawozdawca komisji senator Genowefa Ferenc wskazała, że proponowane w ustawie zmiany wynikają przede wszystkim z obecnej, bardzo trudnej sytuacji finansowej państwa i mają na celu zwiększenie dochodów budżetowych, poprawę ściągalności podatku od towarów i usług oraz uszczelnienie systemu podatkowego. Ponadto w projekcie przewiduje się zmiany, które mają na celu zapewnienie zgodności przepisów ustawy z Konstytucją Rzeczypospolitej Polskiej oraz dostosowanie ich do wymogów Unii Europejskiej. Są tam również przepisy o charakterze porządkowym. Wprowadzone zmiany można podzielić na trzy grupy: pierwsza - zmiany o charakterze czysto fiskalnym, druga - zmiany sprzyjające przedsiębiorczości, trzecia - zmiany mające charakter porządkowy.

Jak podała senator sprawozdawca, na skutek przyjęcia proponowanych zmian do budżetu państwa powinny wpłynąć dochody z podatków pośrednich w kwocie 2 miliardów 600 milionów zł. Główna część tej kwoty - 2 miliardy 300 milionów zł - wynika z wprowadzenia podatku akcyzowego na energię elektryczną. Senator G. Ferenc podkreśliła, że te zmiany w ustawie wywołały wśród członków komisji największą dyskusję, która dotyczyła głównie wątpliwości związanych z umiejscowieniem tego podatku: dlaczego właśnie w sektorze wytwarzania, a nie na przykład w sektorze dystrybucji? Senator sprawozdawca zaznaczyła, że jeżeli akcyza zostanie nałożona na sektor wytwarzania, to przewidywany wzrost cen w związku z wprowadzeniem akcyzy nie powinien przekroczyć 9%. Gdyby zaś akcyzę umieścić w sektorze przesyłu i dystrybucji, wówczas należałoby założyć, że ceny energii elektrycznej wzrosną w granicach 13-15%. Różnica jest więc widoczna. Komisja interesowała się również informacją, jaki wpływ ten wzrost cen będzie miał na poziom inflacji. Szacunki wskazują, że będzie to około 0,2-0,3%. Z tych danych wynika, że w propozycji rządowej wybrano wariant najłagodniejszy dla odbiorcy finalnego, jeśli chodzi o wzrost cen.

Drugi obszar zmian to zupełna nowość w polskim systemie podatku od towarów i usług, tj. opodatkowanie licencji i sublicencji w rozumieniu prawa własności przemysłowej i prawa autorskiego. Senator sprawozdawca stwierdziła, że zapis zaproponowany przez Sejm stwarzał wiele możliwości interpretacyjnych wywołujących skutki finansowe, których nie przewidywali autorzy projektu, dlatego komisja postanowiła zaproponować zmiany w tym obszarze ustawy.

Kolejne zmiany dotyczą systemu odliczania VAT. Sprzyjają one przedsiębiorcom, wprowadzając możliwość korekty deklaracji VAT 7. Zmiana dotyczy VAT, który nie został odliczony. Zmierza ona do tego, aby naliczony VAT mógł być odliczony w ciągu roku od upływu ostatecznej daty, dopuszczalnej przy zasadzie ogólnej, pod warunkiem że naliczony VAT został zapłacony. Członkowie komisji zapoznali się z informacją dotyczącą tej problematyki w krajach Unii Europejskiej, gdzie obecnie obowiązuje pięcioletni okres przedawnienia. Obecnie jest jednak przygotowywany projekt korekty tej dyrektywy, wprowadzający ograniczenie okresu tego zwrotu do roku.

Senator sprawozdawca zaznaczyła, że przy systemie odliczania VAT została wprowadzona w propozycji rządowej jeszcze jedna bardzo istotna zmiana, dotycząca zwrotu nadwyżki VAT naliczonego nad należnym w okresie sześćdziesięciu dni, co stanowi 2/3 standardowego terminu europejskiego, wynoszącego dziewięćdziesiąt dni. Jednocześnie, aby nie pogarszać płynności wielu podatników, rząd zaproponował wprowadzenie zasady, iż jeśli w deklaracji VAT 7 w pozycji "VAT naliczony" wykazywany jest podatek wynikający z opłaconych faktur, możliwy jest zwrot w ciągu dwudziestu pięciu dni. W opinii senator G. Ferenc, to rozwiązanie należy traktować jako antyzaporowe. Uchwalona w poprzedniej kadencji ustawa o terminach płatności w obrocie gospodarczym jest daleka od doskonałości i nie rozwiązuje problemu, wręcz odwrotnie - umacnia pozycję monopolistów. Termin sześćdziesięciodniowy nie został w Sejmie przyjęty - pozostał termin dwudziestopięciodniowy. Powstała więc sytuacja polegająca na tym, że to, co miało być przywilejem podatnika, straciło charakter przywileju, a nawet spowodowało pogorszenie stanu dotychczasowego. W związku z tym komisja postanowiła zaproponować Izbie powrót do rozwiązania rządowego.

Jak poinformowała senator sprawozdawca, kolejnym tematem, będącym przedmiotem dyskusji podczas obrad komisji, było podwyższenie stawek podatku na towary dla dzieci. Zdaniem senator, to bardzo trudna decyzja, ale wynika ona nie tylko z wyjątkowej sytuacji finansowej państwa, lecz również z dokumentów podpisanych przez poprzedni rząd w 1999 r., w których zobowiązano się do wprowadzenia podstawowych stawek podatku od towarów i usług z dniem przystąpienia do Unii Europejskiej, bez okresu przejściowego i bez stawek preferencyjnych nawet w odniesieniu do małych dzieci. A to oznacza dwudziestodwuprocentową stawkę. Proponowana stawka dwunastoprocentowa na pewne towary, które na pewno nie są artykułami pierwszej potrzeby, jest etapem przejściowym na drodze naszego wywiązywania się z przyjętych zobowiązań. W jednej z poprawek komisja zaproponowała też wyrównanie stawek VAT na te same wyroby z importu i zastosowanie wobec nich stawki dwunastoprocentowej.

W ustawie wprowadza się również zmiany stawki VAT na niektóre towary rękodzieła ludowego, na przykład meble, a także zakaz odliczania podatku przy imporcie usług, jeżeli należności przekazywane są do tak zwanych rajów podatkowych.

W kolejnej poprawce komisja zaproponowała usunięcie niekorzystnego rozwiązania przyjętego przez Sejm w stosunku do zakładów pracy chronionej.

Senator sprawozdawca poinformowała też, że komisja, po bardzo szerokiej dyskusji na temat biopaliw, postanowiła zaproponować skreślenie w art. 1 pkt 43 lit. a wyrazów "z wyjątkiem paliw silnikowych na bazie olejów roślinnych produkcji krajowej". Komisja podjęła taką decyzję po wyjaśnieniach złożonych przez minister Ożóg, dotyczących między innymi skutków finansowych tego zapisu.

Senator G. Ferenc podkreśliła, że taka luka prawna mogłaby kosztować budżet państwa nawet 5 miliardów 500 milionów zł, gdyż w rzeczywistości nastąpiłoby zwolnienie z podatku akcyzowego olejów napędowych. W Polsce bowiem nie ma takiej produkcji i nie opracowuje się norm, wystarczyłoby więc do cysterny oleju napędowego dolać butelkę oleju roślinnego, na przykład do smażenia placków ziemniaczanych, żeby uzyskać olej napędowy z domieszką oleju pochodzenia roślinnego, oczywiście zwolniony z akcyzy.

Drugim argumentem, który przyczynił się do propozycji wykreślenia tego zapisu, była informacja, że rząd w pierwszym półroczu tego roku przedłoży projekt ustawy regulujący w sposób kompleksowy problem biopaliw.

Senator sprawozdawca poinformowała, że członkowie komisji zapoznali się z kilkunastoma pismami instytucji, organizacji i ekspertów, zawierającymi uwagi do rozpatrywanej ustawy. Większość spośród 15 poprawek rekomendowanych Izbie przez komisję została przyjęta jednogłośnie.

Senator sprawozdawca, z upoważnienia Komisji Gospodarki i Finansów Publicznych, wniosła o przyjęcie ustawy o zmianie ustawy o podatku od towarów i usług oraz o podatku akcyzowym, o zmianie ustawy o Policji oraz o zmianie ustawy - Kodeks wykroczeń wraz z poprawkami zaproponowanymi przez komisję.

Dalsze poprawki do ustawy zgłosili senatorowie podczas dyskusji.

Wszystkie poprawki rozpatrzyła Komisja Gospodarki i Finansów Publicznych podczas przerwy w obradach. Komisja poparła 23 spośród 30 zgłoszonych ogółem poprawek. Mniejszość komisji poparła 2 poprawki.

Poszczególne poprawki poddano pod głosowanie, a następnie Izba 67 głosami, przy 16 przeciw i 4 wstrzymujących się, powzięła uchwałę:

Uchwała

Ustawa o zmianie ustawy o ujawnieniu pracy lub służby w organach bezpieczeństwa państwa lub współpracy z nimi w latach
1944-1990 osób pełniących funkcje publiczne oraz ustawy - Ordynacja wyborcza do Sejmu Rzeczypospolitej Polskiej i do Senatu Rzeczypospolitej Polskiej

- przyjęta z poprawkami

Rozpatrywana ustawa została uchwalona przez Sejm na 12. posiedzeniu, 25 stycznia br. Do Senatu została przekazana trzy dni później. Marszałek Senatu 28 stycznia, zgodnie z art. 68 ust. 1 Regulaminu Senatu, skierował ją do Komisji Ustawodawstwa i Praworządności. Komisja po rozpatrzeniu ustawy przygotowała swoje sprawozdanie w tej sprawie.

Przedstawiła je senator Ewa Serocka. Senator sprawozdawca wskazała, że nowelizacja ustawy lustracyjnej zmierza do wprowadzenia nowej definicji współpracy z organami bezpieczeństwa państwa. W nowelizacji uchwalonej 25 stycznia br. zostało doprecyzowane określenie "służba", które oprócz pracy i współpracy stanowi materialną podstawę orzekania sądu.

Senator E. Serocka poinformowała, że Komisja Ustawodawstwa i Praworządności na posiedzeniu 30 stycznia br. bardzo wnikliwie przeanalizowała treść ustawy z 25 stycznia br. i postanowiła zaproponować wprowadzenie do jej tekstu dziesięciu poprawek. Senator przedstawiła i uzasadniła proponowane poprawki.

Mniejszość komisji złożyła dwa wnioski.

Propozycje poprawek zgłosili też senatorowie Andrzej Jaeschke i Teresa Liszcz.

Senatorowie: F. Bachleda-Księdzularz, Mieczysław Janowski, Anna Kurska, Zbigniew Religa, Janina Sagatowska, Jan Szafraniec przedstawili wniosek o przyjęcie ustawy bez poprawek.

Zgłoszone wnioski i propozycje poprawek rozpatrzyła Komisja Ustawodawstwa i Praworządności. Komisja poparła 12 poprawek. Mniejszości komisji poparły 6 poprawek oraz wniosek o przyjęcie ustawy bez poprawek.

W pierwszej kolejności poddano pod głosowanie wniosek o przyjęcie ustawy bez poprawek (Izba 64 głosami, przy 21 za i 1 wstrzymującym się, odrzuciła ten wniosek), następnie przegłosowano poszczególne poprawki, po czym Senat 66 głosami, przy 19 przeciw i 1 wstrzymującym się, powziął następującą uchwałę:

Uchwała

Senat przyjął z poprawkami ustawę o zmianie ustawy o samorządach zawodowych architektów, inżynierów budownictwa oraz urbanistów

Rozpatrywana ustawa została uchwalona przez Sejm na 11. posiedzeniu, 17 stycznia br. Do Senatu została przekazana nazajutrz. Marszałek Senatu, zgodnie z art. 68 ust. 1 Regulaminu Senatu, 18 stycznia skierował ją do Komisji Skarbu Państwa i Infrastruktury. Komisja po rozpatrzeniu ustawy przygotowała swoje sprawozdanie w tej sprawie.

Sprawozdawca komisji senator Krzysztof Szydłowski przypomniał, że proponowana przez Sejm nowelizacja ustawy dotyczy zmiany zapisów art. 61 i 63 w przepisach przejściowych i końcowych, zawartych w rozdziale 9 ustawy z 15 grudnia 2000 r. o samorządach zawodowych architektów, inżynierów budownictwa oraz urbanistów. Celem ustawy nowelizującej jest ustanowienie nowych zasad organizowania się samorządów zawodowych architektów, inżynierów budownictwa oraz urbanisw. Dodatkowo uregulowano zadania i tryb działania komitetów organizacyjnych, których celem jest przygotowanie i przeprowadzenie pierwszych zjazdów. Propozycje tych rozwiązań zostały zawarte w ust. 4-9 art. 61 ustawy.

Senator sprawozdawca podkreślił, że nowe przepisy usuwają niejasności dotyczące między innymi prawa uczestnictwa w zjazdach, wyboru delegatów na zjazdy okręgowych izb i delegatów na krajowe zjazdy izb. Zmierzają one także do usunięcia przeszkód, które utrudniają sprawne powołanie izb samorządowych wymienionych grup zawodowych. Znowelizowana ustawa zobowiązywać będzie komitety do zwołania, zgodnie z przepisami ustawy, pierwszych zjazdów okręgowych izb oraz krajowych zjazdów izb do 31 grudnia 2002 r. W myśl znowelizowanych przepisów komitety wybierają spośród swoich członków pełnomocników okręgowych do 31 marca 2002 r., ustalając dla nich okręgi i siedziby oraz terminy składania wniosków do pełnomocników o wpisanie na listę członków okręgowej izby wraz z dokumentami poświadczającymi posiadane uprawnienia. Przepisy te stanowią także o trybie dokonania wpisu na listę członków okręgowej izby i sposobie postępowania w razie odmowy wpisu na tę listę. Ustanowione zostaną także obowiązkowe opłaty za wpis na listę członków w wysokości 50 zł, zaliczane na poczet składki członkowskiej izby, z których wpływy zostaną przeznaczone na pokrycie kosztów działania komitetów, a w szczególności na organizację i przeprowadzenie pierwszych zjazdów okręgowych izb oraz krajowych zjazdów izb. Zmiana ta spowoduje, że wymienione koszty organizacji samorządów zawodowych nie będą ponoszone przez budżet państwa. Zmienione przepisy art. 61 ustawy miałyby obowiązywać z dniem ogłoszenia ustawy nowelizującej.

Senator K. Szydłowski poinformował, że komisja postanowiła zaproponować poprawkę do art. 1 pkt 2 dotyczącego art. 62 rozpatrywanej ustawy. Powodem wprowadzenia poprawki jest brak w ustawie przepisów przejściowych dotyczących osób, które miały określone w ustawie uprawnienia w przededniu wejścia w życie ustawy o samorządach zawodowych. Zaproponowana przez komisję poprawka wprowadza zapis mówiący, że do dnia zwołania pierwszych zjazdów okręgowych izb i krajowych zjazdów izb oraz przez okres trzech miesięcy od tego dnia prawo wykonywania samodzielnych funkcji technicznych w budownictwie oraz samodzielnego projektowania przestrzeni w skali regionalnej i lokalnej lub kierowania zespołem prowadzącym takie projektowanie przysługuje na zasadach dotychczasowych. Ponadto ust. 2 art. 62 w zaproponowanym przez komisję brzmieniu uściśla zasady wykonywania zadań oraz nadawania uprawnień urbanistycznych oraz prowadzenia postępowań w sprawie odpowiedzialności zawodowej przez dotychczasowe organy na podstawie przepisów dotychczasowych do dnia zwołania pierwszych zjazdów okręgowych izb i krajowych zjazdów izb oraz przez okres trzech miesięcy od tego dnia.

W imieniu Komisji Skarbu Państwa i Infrastruktury senator K. Szydłowski wniósł o przyjęcie rozpatrywanej ustawy z zaproponowaną poprawką.

Poprawkę do ustawy zaproponowali też senatorowie Marian Noga i Jerzy Suchański.

Przedstawione wnioski rozpatrzyła Komisja Skarbu Państwa i Infrastruktury. Komisja poparła obie zgłoszone poprawki.

Poprawki poddano pod głosowanie, a następnie Izba 75 głosami, przy 1 wstrzymującym się, powzięła uchwałę:

Uchwała


Diariusz Senatu RP: spis treści, następny fragment