Spis oświadczeń, poprzednie oświadczenie, odpowiedź, odpowiedź 1, odpowiedź 2 , odpowiedź 3, następne oświadczenie


69. posiedzenie Senatu RP

23 listopada 2000 r.

Oświadczenie

Otrzymuję coraz więcej protestów i wniosków dotyczących warunków wykonywania przewozów osób prywatnymi taksówkami. Pasażerowie użalają się na:

1) zły stan techniczny oraz niski komfort bardzo dużej części jeżdżących taksówek;

2) fakt, iż zawód taksówkarza wykonują także osoby w podeszłym wieku oraz schorowane;

3) zróżnicowanie stawek opłat, stosowane w poszczególnych miejscowościach, oraz nieumieszczanie w sposób trwały i czytelnie informacji o nich na zewnątrz i wewnątrz pojazdów;

4) niską kulturę pracy wielu taksówkarzy.

Osoby wykonujące zawód taksówkarza, szczególnie te dla których jest to jedyne źródło utrzymania, przesyłają zaś protesty w związku z:

5) wykonywaniem tego zawodu przez rencistów ZUS, w tym byłych kierowców zawodowych;

6) powszechnym procederem dorabiania do emerytury przez osoby starsze, a także byłych żołnierzy zawodowych i policjantów.

Coraz powszechniejsza jest opinia, że osoby wymienione w punktach piątym i szóstym zagrażają w znacznym stopniu pasażerom i innym użytkownikom dróg. Równocześnie pojawiają się wątpliwości co do zasadności przyznawania przez ZUS rent z tytułu niezdolności do wykonywania pracy osobom, które później wykonują zawód taksówkarza, wymagający dużego wysiłku i dużej sprawności ruchowej. Zgłaszane są też zastrzeżenia co do nierówności warunków ekonomicznych wykonywania tego zawodu przez "prawdziwych" taksówkarzy oraz emerytów i rencistów wykonujących ten zawód dorywczo. Nieograniczony w praktyce dostęp do wykonywania tego zawodu powoduje znaczne obniżenie dochodów taksówkarzy. Tym samym brakuje im środków na zakup nowych i obszernych samochodów oraz systematyczną ich konserwację i remonty.

Wystąpienia do wielu władz miejskich o limitowanie liczby taksówkarzy oraz określenie warunków techniczno-eksploatacyjnych dla taksówek spotykają się często z następującymi opiniami: zasady gospodarki rynkowej oraz interes społeczny wymagają, by zawód taksówkarza mogła wykonywać dowolnie duża liczba osób konkurujących ze sobą; brak podstaw prawnych do ograniczenia emerytom i rencistom dostępu do wykonywania zawodu taksówkarza, brak także dodatkowych wymogów, jakie winna spełniać taksówka itp.

W tej sytuacji kieruję następujące pytania.

Do ministra transportu i gospodarki morskiej:

- jakie jest stanowisko resortu wobec faktu, że zawód taksówkarza wykonują emeryci, z których wielu ma ponad sześćdziesiąt pięć lat, oraz renciści?

- czy od osób wykonujących zawód taksówkarza nie powinno wymagać się posiadania zaświadczenia lekarskiego, stwierdzającego jednoznacznie, iż ich stan zdrowia pozwala na wykonywanie tej pracy?

- czy takie zaświadczenie nie powinno być okresowe, wydawane na przykład na trzy lata, a osobom mającym ponad sześćdziesiąt pięć lat - na rok?

- czy wymogi dotyczące stanu technicznego i użytkowego taksówek nie powinny być bardziej rygorystycznie określone i czy nie powinno być okresowych badań, na przykład co rok lub sześć miesięcy?

Do prezesa Zakładu Ubezpieczeń Społecznych:

- czy osoby pobierające rentę z tytułu trwałej lub okresowej niezdolności do pracy mogą wykonywać dorywczo zawód taksówkarza, często w dużym, niekontrolowanym, wymiarze czasu?

- w jaki sposób ZUS uzyskuje informacje o rencistach wykonujących dorywcze prace, w tym taksówkarza?

Do ministra finansów:

- czy obciążenia podatkowe i im podobne są takie same dla wszystkich osób wykonujących zawód taksówkarza?

- czy emeryci i renciści wykonujący tę pracę nie są w sytuacji uprzywilejowanej w stosunku do taksówkarzy?

Do głównego inspektora ochrony danych osobowych: czy ZUS ma prawo uzyskać dane osobowe z urzędów miejskich wydających koncesje na przewozy taksówkarskie oraz urzędów skarbowych w celu konfrontacji swoich decyzji o przyznaniu renty z faktem wykonywania przez określone osoby dorywczych prac zarobkowych?

Uprzejmie proszę o scharakteryzowanie obecnego stanu prawnego i faktycznych realiów wykonywania zawodu taksówkarza oraz określenie, w jakim kierunku będą szły ewentualne zmiany. Korzystałem wielokrotnie z taksówek w Anglii, USA, Niemczech itd. I rzeczywiście, standard tych usług jest tam wyraźnie wyższy.

Tadeusz Rzemykowski


Spis oświadczeń, poprzednie oświadczenie, odpowiedź, odpowiedź 1, odpowiedź2 , odpowiedź 3, następne oświadczenie