Informację w związku z oświadczeniem wicemarszałka Tadeusza Rzemykowskiego, złożonym na 69. posiedzeniu Senatu ("Diariusz Senatu RP" nr 75), przekazał Minister Transportu i
Gospodarki Morskiej:Warszawa, 2000-12-29
Pani
Prof. dr hab. Alicja Grześkowiak
Marszałek Senatu
Rzeczypospolitej Polskiej
Szanowna Pani Marszałek,
W związku z przesłanym przy piśmie AG/043/432/2000/IV z dnia 29 listopada 2000 r. oświadczeniem Pana Senatora Tadeusza Rzemykowskiego złożonym na 69 posiedzeniu Senatu w dniu 24 listopada 2000 r. uprzejmie informuję, że dostęp do rynku oraz zawodu taksówkarza podporządkowany jest zasadzie wolności gospodarczej w myśl której podejmowanie i wykonywanie działalnoś
ci gospodarczej jest wolne dla każdego na równych prawach, z zachowaniem warunków określonych przepisami prawa.Podniesione w oświadczeniu Pana Senatora kwestie dotyczące wykonywania przewozu osób taksówkami zostały uregulowane w dwóch ustawach, a mianowicie w ustawie z dnia 29 sierpnia 1997 r. o warunkach wykonywania krajowego drogowego przewozu osób (Dz.U. z 1997 r., Nr 141, poz. 942 z późn. zm.) oraz ustawie z dnia 20 czerwca 1997 r. Prawo o ruchu drogowym (Dz.U. z 1997 r. Nr 98, poz. 602 z późn. zm.) i
wydanych na ich podstawie przepisach wykonawczych.Ustawa z dnia 29 sierpnia 1997 r. o warunkach wykonywania krajowego drogowego przewozu osób dopuszcza możliwość wprowadzenia przez rady gmin i Radę miasta st. Warszawy wymogu uzyskania zezwolenia na zarobkowy przewóz osób taksówką udzielanego pod warunkiem spełniania przez przedsiębiorcę osobiście wykonującego przewozy oraz zatrudnianych przez niego kierowców kryteriów określonych w szczególności w ustawie z dnia 20 czerwca 1997 r. Prawo o ruchu drogowym.
W przypadku skorzystania przez rady samorządu terytorialnego z fakultatywnego upoważnienia, właściwymi w sprawach zezwoleń stają się organy tych jednostek.Należy podkreślić, że niezależnie od podstawy prowadzenia zarobkowego przewozu osób taksówkami działalność ta wymaga udokumentowania spełnienia szeregu specjalnych warunków, w myśl przepisów rozporządzenia Ministra Transportu i Gospodarki Morskiej z dnia 5 marca 1998 r. w sprawie dokumentów niezbędnych do udzielenia zezwolenia na wykonywanie krajowego za
robkowego przewozu osób taksówkami osobowymi oraz treści i wzoru zezwolenia (Dz.U. z 1998 r., Nr 34, poz. 194 z późn. zm.), dotyczących osoby zamierzającej wykonywać zawód taksówkarza (podmiotowych) i wykorzystywanego pojazdu samochodowego jako taksówki (przedmiotowych).Warunki podmiotowe uprawniające do wykonywania zawodu taksówkarza określone zostały przepisami ustawy z dnia 20 czerwca 1997 r. Prawo o ruchu drogowym ustanawiającymi między innymi minimalne limity wieku dla osób chcących kierować pojazdami samochodowymi, w tym taksówkami. Kierującym taksówką może być osoba która osiągnęła co najmniej wiek 20 lat, o ile posiadała prawo jazdy co najmniej kat. B przez okres 3 lat.
Z powyższego wynika, że ustawa nie ustanawia limitu wieku którego przekroczenie uniemożliwiałoby wykonywanie zawodu taksówkarza.
Z przepisów ustawy wynika natomiast, że decydującym kryterium uzyskania prawa jazdy, a więc i kierowania taksówką jest stan psychofizyczny kandydata, bowiem kto ubiega się o uzyskanie prawa jazdy poddawany jest badaniom lekarskim w celu stwierdzenia istnienia lub braku przeciwwskazań zdrowotnych do kierowania pojazdem. Należy podkreślić, że prawo jazdy może zawierać ograniczenie wynikające ze stanu zdrowia kierowcy lub możliwości prowadzenia określonego pojaz
du, co w szczególności może dotyczyć osób zaawansowanych wiekowo lub rencistów.Ponadto osoby kierujące taksówkami obowiązane są do posiadania świadectw kwalifikacji zdrowotnych. Świadectwa kwalifikacji zdrowotnych wydawane są na podstawie obligatoryjnych badań lekarskich ogólnych i psychologicznych.
Badania lekarskie ogólne mają na celu stwierdzenie istnienia lub braku przeciwwskazań zdrowotnych do kierowania pojazdem, przy czym wykonywane są corocznie o ile osoba kierująca taksówką ukończyła 65 lat. Badania psychologiczne przeprowadzane są w celu orzeczenia o predyspozycjach psychicznych do kierowania taksówką przy ubieganiu się po raz pierwszy o wydanie świadectwa kwalifikacji i każdorazowo, jeżeli lekarz w wyniku badania uzna za wskazane przeprowadzenie
takiego badania.O ile używanie pojazdu uzależnione jest od szczególnych warunków określonych przepisami, starosta wpisuje w dowodzie rejestracyjnym lub pozwoleniu czasowym odpowiednie zastrzeżenie. Takie szczególne warunki przedmiotowe dotyczące taksówek zawierane są w przepisach rozporządzenia Ministra Transportu i Gospodarki Morskiej z dnia 1 kwietnia 1999 r. w sprawie warunków technicznych pojazdów oraz zakresu ich niezbędnego wyposażenia (Dz.U. Nr 44, poz. 432).
Szczególne warunki dotyczące wykorzystania samochodu osobowego jako taksówki osobowej zawierają także przepisy przywoływanej ustawy z dnia 20 czerwca 1997 r. Prawo o ruchu drogowym przewidujące obligatoryjne badania techniczne taksówki osobowej przed pierwszą rejestracją i ich coroczne ponawiani
e.Są to przepisy szczególne dotyczące taksówek osobowych jako iż ogólna reguła dotycząca badań pojazdów stanowi, że zwalnia się z badania przed pierwszą rejestracją pojazd na którego typ zostało wydane świadectwo homologacji lub decyzja zwalniająca z obowiązku homologacji oraz, że okresowe badanie techniczne samochodu osobowego przeprowadza się przed upływem 3 lat od dnia pierwszej rejestracji, a następne przed upływem 2 lat od dnia przeprowadzenia badania i dopiero następne corocznie.
Ponadto pojazd który ma być wykorzystany jako taksówka osobowa podlega dodatkowym badaniom technicznym, któremu nie podlegają inne pojazdy, przeprowadzanym w trybie rozporządzenia Ministra Transportu i Gospodarki Morskiej z dnia 7 września 1999 r. w sprawie zakresu i sposobu przeprowadzania badań technicznych pojazdów oraz wzorów dokumentów przy tym stosowanych (Dz.U. Nr 81,poz. 917).
Rolą Ministra Transportu i Gospodarki Morskiej jest stwarzanie warunków funkcjonowania przewozu osób taksówkami i wydaje się, że przepisy przywoływanych aktów prawnych zawierają wystarczającą reglamentację wykonywania przewozu osób taksówkami w zakresie kompetencji resortu.
Natomiast realizacja przywołanych przepisów należy do odpowiednich organów samorządowych nad którymi nie sprawuję funkcji nadzorczej.
Wyrażam nadzieję, że powyższe wyjaśnienia wyczerpują tematykę oświadczenia Pana senatora dotyczącą zakresu działania Ministerstwa Transportu i Gospodarki Morskiej.
Z wyrazami szacunku
Jerzy Widzyk