Stan na 5 września 2005 r.
INFORMACJA O PROJEKTACH USTAW WNIESIONYCH
DO ROZPATRZENIA PRZEZ SENAT V KADENCJI
Lp. |
TYTUŁ PROJEKTU Data wniesienia Nr druku |
UZASADNIENIE PROJEKTU |
I czytanie |
II czytanie Komisje do których projekt został skierowany |
III czytanie Postanowienie Senatu Data przekazania do Sejmu |
|
1. |
Projekt ustawy zgłoszony przez Komisję Emigracji i Polaków za Granicą o ustanowieniu 2 maja Dniem Polonii i Polaków za Granicą Projekt został wniesiony 20 grudnia 2001 r. Druk senacki nr 53 |
Celem projektu ustawy jest ustanowienie Dnia Polonii i Polaków za Granicą, którym ma być 2 maja. Podjęcie niniejszej inicjatywy stanowi nawiązanie do przedwojennej tradycji obchodzenia Dnia, a nawet Tygodnia Opieki nad Rodakami na Obczyźnie, których organizacją zajmowały się krajowe organizacje sprawujące opiekę nad emigracją polską. Ustawa spełni także oczekiwania polskiej diaspory w tym względzie.Ustanowienie 2 maja świętem naszego wychodźstwa obejmującego 1/3 narodu będzie stanowić w sposób symboliczny dowód uznania oraz podkreśli wspólnotę dorobku kulturowego Polaków w Ojczyźnie i na Obczyźnie |
Projekt skierowany do komisji: - Emigracji i Polaków za Granicą w dniu 21 grudnia 2001 r. I czytanie odbyło się w dniu 16 stycznia 2002 r. Druk senacki nr 53S |
II czytanie odbyło się na 7. pos. Senatu w dniu 30 stycznia 2002 r. |
III czytanie odbyło się na 7. pos. Senatu w dniu 30 stycznia 2002 r.Senat podjął uchwałę w sprawie wniesienia do Sejmu projektu ustawy o ustanowieniu 2 maja Dniem Polonii i Polaków za Granicą. Sejm na 17. posiedzeniu w dniu 20 marca 2002 r. uchwalił ustawę. Senat na 12. pos. w dniu 21 marca 2002 r. rozpatrzył ustawę Druki senacki nr 87, 87A Senat przyjął ustawę bez poprawek Dz. U. Nr 37 poz. 331 |
|
2. |
Projekt ustawy zgłoszony przez grupę sena torów w sprawie zmiany ustawy o regionalnych izbach obrachunkowych.przedstawiciel wnioskodawców - senator Zbigniew Kulak Projekt został wniesiony w dniu 26 lutego 2002. Druk senacki nr 70 |
Projekt ustawy ma na celu przede wszystkim do stosowanie przepisów ustawy do standardów stawianych nowoczesnej administracji publicznej -w tym w szczególności organom nadzoru i kontroli, jakimi są regionalne izby obrachunkowe. Projekt wprowadza zasadę kadencyjności prezesów izb (tak samo jak w przypadku samorządowych kolegiów odwoławczych), zasadę wyłaniania kandydata na prezesa izby oraz członków izb w drodze konkursu. Projektowane zmiany pozostawiają ostateczną decyzję o powołaniu prezesów izb, ich zastępców oraz członków kolegium Prezesowi Rady Ministrów. W projekcie ustawy proponuje się uregulowanie kolegium postępowania dyscyplinarnego w stosunku do członków kolegium. |
Projekt skierowany do ko misji:Ustawodawstwa i Praworządności - Samorządu Terytorialnego i Administracji Państwowej w dniu 28 lutego 2002 . I czytanie odbyło się 20 marca, 25 czerwca i 4 lipca 2002 r. Druk senacki nr 70S |
II czytanie odbyło się na 24. pos. Senatu w dniu 12 września 2002.Senat skierował do Komisji Ustawodawstwa i Praworządności i Komisji Samorządu Terytorialnego i Administracji Państwowej celem rozpatrzenia wniosków zgłoszonych podczas debaty. Druk senacki 70X |
III czytanie odbyło się na 25. pos. Senatu w dniu 4 października 2002 .Senat podjął uchwałę w sprawie wniesienia do Sejmu projektu ustawy o zmianie ustawy o regionalnych izbach obrachunkowych 30 października 2002 r. projekt został przekazany do Sejmu. Druk sejmowy 1097 Sejm na 50. posiedzeniu w dniu 11 czerwca 2003 uchwalił ustawę Senat na 43. pos. w dniu 10 lipca 2003 r. rozpatrzył ustawę Druki senackie 421, 421A, 421Z Senat przyjął ustawę z poprawkami Dz. U. 2003 Nr 149 poz. 1454 |
|
3. |
Projekt ustawy zgł oszony przez grupę senatorów w sprawie zmiany ustawy o muzeach.przedstawiciel wnioskodawców - senator Bogusław Litwiniec Druk senacki nr 76 |
Celem ustawy jest przywrócenie społecznościom lokalnym prawa do tradycji - poprzez usunięcie skutków II wojny światowej oraz działań okupa ntów, a także arbitralnych decyzji i praktyk władz polskich po zakończeniu wojny - w formie zwrotu zachowanych dóbr kultury należących do ich dziedzictwa. Fundamentem zawartej w projekcie instytucji restytucji muzealiów jest podstawowa zasada postępowania konserwatorskiego, mająca na celu integrację dzieł sztuki z miejscem, dla którego je ufundowano. Szerokie kręgi lokalnych środowisk wsparte opiniami przedstawicieli nauki i organizacji zawodowych konserwatorów i muzeologów oczekiwały wypracowania norm prawnych, niezbędnych dla ostatecznego uregulowania problemu rewindykacji zabytków, które w wyniku II wojny światowej zostały przemieszczone w obrębie granic państwa polskiego |
Projekt skierowany do komisji: - Kultury i Środków Przekazu w dniu 6 marca 2003 r. Wnioskodawcy wycofali projekt ustawy Druk senacki nr 76W |
|||
4. |
Projekt ustawy zgł oszony przez Komisję Ochrony Środowiska w sprawie zmiany ustawy - Prawo ochrony środowiska i ustawy - Prawo wodne..przedstawiciel wnioskodawców - senator Adam Graczyński Projekt został wniesiony w dniu 18 kwietnia 2002 r. Druk senacki nr 98 |
Nowelizacji ustawy - Prawo ochro ny środowiska, zmierzająca do zmian systemowych, regulujących problematykę opłat podwyższonych w zakresie gospodarki wodno-ściekowej dotyczącej nadmiernego obciążenia opłatami podwyższonymi sektora komunalnego oraz jednostek samorządu terytorialnego, jak również budżetów gospodarstw domowych. Zawarte są w nim także propozycje usprawnienia funkcjonowania funduszu ochrony środowiska i gospodarki wodnej.Wszystkie modyfikacje w obrębie systemu opłat podwyższonych zostały zaproponowane w taki sposób, aby jednocześnie zachować jego stymulacyjne oddziaływanie na podmioty nie posiadające wymaganych urządzeń chroniących środowisko przed zanieczyszczeniem, a jednocześnie dostosować ten system do wymogów Krajowego programu oczyszczania ścieków komunalnych. |
Projekt skierowany do komisji: - Ochrony Środowiska w dniu 18 kwietnia 2002 r. I czytanie odbyło się 7 maja 2002 r. Druk senacki nr 98S |
II czytanie odbyło się na 18. pos. Senatu 6 czerwca 2002 r.Senat skierował projekt do Komisji Ustawodawstwa i Praworządności , Komisji Ochrony Środowiska celem rozpatrzenia wniosków zgłoszonych podczas debaty Druk senacki nr 98X |
III c zytanie odbyło się na 18. pos. Senatu 7 czerwca 2002 r.Senat podjął uchwałę w sprawie wniesienia do sejmu projektu ustawy o zmianie ustawy - Prawo ochrony środowiska i ustawy - Prawo wodne. 8 czerwca 2002 r. projekt został przekazany do Sejmu druk sejmowy 678 Senat na 30. pos. w dniu 13 grudnia 2002 r. rozpatrzył ustawę Druki senackie nr 290, 290A, Senat przyjął ustawę bez poprawek Dz. U. 2002 r. Nr 233 poz. 1957 |
|
5. |
Projekt ustawy zgł oszony przez komisję Nauki, Edukacji i Sportu w sprawie zmiany ustawy o zamówieniach publicznych.przedstawiciel wnioskodawców - senator Adam Gierek Projekt został wniesiony w dniu 20 czerwca 2002 r. Druk senacki nr 143 |
Zmiana przedmiotowego przepisu ustawy przy wraca równoprawność podmiotów państwowych działających na polu gospodarczym. Działalność bowiem niepaństwowych podmiotów gospodarczych - w tym np. wyższych szkół niepaństwowych - nie jest obciążona przepisami o zamówieniach publicznych. Przywraca się np. konstytucyjną zasadę ochrony praw własności, w tym prawa autorskiego. Projekt ustawy o zmianie ustawy o zamówieniach publicznych opiera się zatem na konstytucyjnej zasadzie równości wobec prawa podmiotów charakteryzujących się relewantnymi cechami. Zmiana tej ustawy nie obciąża budżetu państwa, a jedynie pozwala na zrównanie państwowych szkół wyższych i jednostek badawczych z innymi samodzielnie gospodarującymi podmiotami. |
Projekt skierowany do komisji: - Nauki, Edukacji i Sportu w dniu 21 czerwca 2002 r. I czytanie odbyło się 3, 17 lipca i 11 września 2002 r. Druk senacki nr 143S |
II czytanie odbyło się na 26. pos. Senatu w dniu 30 października 2002 r.Senat skierował do Komisji Ustawodawstwa i Praworządności , Komisji Nauki, Edukacji i Sportu celem rozpatrzenia wniosków zgłoszonych podczas debaty. Druk senacki 143X |
III czytanie odbyło się na. posiedzeniu 29. pos. Senatu w dniu 29 listopada 2002 r.Senat odrzucił projekt ustawy. (Proces legislacyjny został zakończony) |
|
6. |
Projekt uchwały zgł oszony przez grupę senatorów w sprawie zmiany ustawy o zbiorowym zaopatrzeniu w wodę i zbiorowym odprowadzaniu ścieków oraz ustawy - Prawo wodne.przedstawiciel wnioskodawców - senator Andrzej Spychalski Projekt został wniesiony w dniu 21 czerwca 2002 Druk senacki nr 148 |
Celem nowelizacji jest umożliwienie spółkom wodnym prowadzenie działalności zbiorowego z aopatrzenia w wodę i zbiorowego odprowadzania ścieków. |
Projekt skierowany do komisji: - Ochrony Środowiska w dniu 21 czerwca 2002 r. I czytanie odbyło się 16 lipca i 6 sierpnia 2002 r. Druk senacki nr 148S |
II czy tanie odbyło się na 24. pos. Senatu w dniu 12 września 2002 r. |
III czytanie odbyło się na 24. pos. Senatu w dniu 12 września 2002 r.Senat podjął uchwałę w sprawie wniesienia do Sejmu projektu ustawy o zmianie ustawy o zbiorowym zaopatrzeniu w wodę i zbiorowym odprowadzaniu ścieków oraz ustawy - Prawo wodne 17 września 2002 r. projekt został przekazany do Sejmu. Druk sejmowy 916 Sejm na 37.posiedzeniu w dniu 5 grudnia 2002. uchwalił ustawę. Senat na 31. pos. w dniu 18 grudnia 2002 r. rozpatrzył ustawę Druki senackie nr 303, 303A Senat przyjął ustawę bez poprawek Dz. U. 2002 r. Nr 238 poz. 2022 |
|
7. |
Projekt uchwały zgł oszony przez grupę senatorów w sprawie zmiany ustawy o ujawnieniu pracy lub służby w organach bezpieczeństwa państwa lub współpracy z nimi w latach 1944 - 1990 osób pełniące funkcje publiczne.przedstawiciel wnioskodawców - senator Ewa Serocka Projekt został wniesiony w dniu 21 czerwca 2002 r. Druk senacki nr 149 |
Projekt proponuje zmianę brzmienia art.4 ust. 2 ustawy. "Współpracą w rozumieniu ustawy nie jest zbieranie i przekazywanie informacji, mies zczących się w zakresie zadań wywiadowczych, kontrwywiadowczych i dla ochrony granic, jak również działanie, którego obowiązek wynikał z ustawy obowiązującej w czasie tego działania |
Projekt skierowany do komisji: w dniu 21 czerwca 2002 r. I czytanie odbyło się 5 lipca 2002 r. druk senacki nr 149S |
II czytanie odbyło się na 21. pos. Senatu w dniu 18 lipca 2002 r.Senat skierował do Komisji Ustawodawstwa i Praworządności celem rozpatrzenia wniosków zgłoszonych podczas debaty. Druk senacki nr 149X |
III czytanie odbyło się na 21. pos. Senatu w dniu 18 lipca 2002 r.Senat podjął uchwałę w sprawie wniesienia do Sejmu projektu ustawy o zmianie ustawy o ujawnieniu pracy lub służby w organach bezpieczeństwa państwa lub współpracy z nimi w latach 1944 - 1990 osób pełniących funkcje publiczne 19 lipca 2002 r. projekt został przekazany do Sejmu. Druk sejmowy 765 Sejm na 29.posiedzeniu w dniu 13 września 2002 r. uchwalił ustawę. Senat na 25. pos. w dniu 3 października 2002 r. rozpatrzył ustawę Druk senacki nr 225, 225A, 225B Senat przyjął ustawę bez poprawek Dz.U. 2002 r. Nr 175 poz 1434 |
|
8. |
Projekt uchwały zgł oszony przez grupę Komisję Ustawodawstwa i Praworządności w sprawie ustawy o ustanowieniu 22 lutego Dniem Ofiar Przestępstwprzedstawiciel wnioskodawców - senator Teresa Liszcz Projekt został wniesiony w dniu 18 lipca 2002 r. Druk senacki nr 171 |
Celem niniejszego projektu ustawy jest ustanowie nie Dnia Ofiar Przestępstw, którym ma być dzień 22 lutego. Podjęcie niniejszej inicjatywy stanowi odpowiedź na apel Ogólnopolskiego Forum na Rzecz Ofiar Przestępstw.W państwach członkowskich Rady Europy oraz Unii Europejskiej dzień 22 lutego został ogłoszony Dniem Ofiar Przestępstw już w 1988 roku. Polska jako członek Rady Europy oraz państwo kandydujące do członkostwa w Unii Europejskiej nie powinna odbiegać od przyjętych w kręgu państw członkowskich standardów. Obchody Dnia Ofiar Przestępstw będą służyły przypominaniu o sytuacji ofiar przestępstw oraz wyznaczaniu kierunków niezbędnych dla poprawy ich położenia. |
Projekt skierowany do komisji: - Ustawodawstwa i Praworządnościw dniu 18 lipca 2002 r. I czytanie odbyło się 11 września 2002 r. Druk senacki nr 171S |
II czytanie odbyło się na 26. pos. Senatu w dniu 30 października 2002 r. |
III czytanie odbyło się na 26. pos. Senatu w dniu 30 października 2002 r.Senat podjął uchwałę w sprawie wniesienia do Sejmu projektu ustawy o ustanowieniu 22 lutego Dniem Ofiar Przestępstw 31 października 2002 r. projekt został przekazany do Sejmu. Druk sejmowy 1096 Sejm na 41.posiedzeniu w dniu 12 lutego 2002. uchwalił ustawę Senat na 34. pos. w dniu 19 lutego 2002 r. rozpatrzył ustawę Druki senackie nr 334, 334A, Senat przyjął ustawę bez poprawek Dz. U. 2003 Nr 59 poz. 517 |
|
9. |
Projekt uchwały zgł oszony przez grupę Komisję Ustawodawstwa i Praworządności w sprawie o zmianie ustawy o gospodarce nieruchomościami i ustawy o zmianie ustawy o gospodarowaniu nieruchomościami rolnymi Skarbu Państwa oraz o zmianie niektórych ustawprzedstawiciel wnioskodawców - senator Robert Smoktunowicz Projekt został wniesiony w dniu 19 lipca 2002 r. Druk senacki nr 175 |
Projekt ma na celu umożliwienie Zabużanom, tj. obywatelom polskim uprawnionym do otrzymania odszkodowania za mienie pozostawione na obszarach byłych kresów Wschodnich Rzeczpospolitej Polskiej, wchodzących obecnie w skład terytorium państwowego Białorusi, Litwy oraz Ukrainy, poszerzenie możliwości realizacji przysługujących im praw. Mimo tego, że Zabużanie nigdy, nawet w okresie Polskiej Rzeczpospolitej Ludowej, nie byli pozbawieni prawa do odszkodowania, niemniej do dnia dzisiejszego wielu z nich nie otrzymało rekompensaty. |
Projekt skierowany do komisji: - Rolnictwa i Rozwoju Wsi - Skarbu Państwa i Infrastruktury w dniu 22 lipca 2002 I czytanie odbyło się 8 sierpnia, 20 i 28 listopada 2002 Druk senacki nr 175S |
II czytanie odbyło się na 33. pos. Senatu w dniu 6 lutego 2003 r.Senat skierował do Komisji Ustawodawstwa i Praworządności, Komisji Rolnictwa i Rozwoju Wsi i Komisji Skarbu Państwa i Infrastruktury celem rozpatrzenia wniosków zgłoszonych podczas debaty. Druk senacki nr 175X |
III czytanie odbyło się na 35. pos. Senatu w dniu 7 marca 2003 r.Senat podjął uchwałę w sprawie wniesienia do Sejmu projektu ustawy o zmianie ustawy o gospodarce nieruchomościami i ustawy o zmianie ustawy o gospodarowaniu nieruchomościami rolnymi Skarbu państwa oraz o zmianie niektórych ustaw. 8 marca 2003. projekt został przekazany do Sejmu Druk sejmowy 1463 Sejm na. 61 posiedzeniu w dniu12 listopada 2003 uchwalił ustawę o zaliczaniu na poczet ceny sprzedaży albo opłat a tytułu użytkowania wieczystego nieruchomości Skarbu Państwa wartośc8i nieruchomości pozostawionych poza obecnymi granicami państwa polskiego. Senat na 50. pos. w dniu 4 grudnia 2003. rozpatrzył ustawę Druki senackie nr 521, 521A, 521Z Senat przyjął ustawę z poprawkami. Dz. U. 2004 Nr 6 poz. 39 |
|
10. |
Projekt uchwały zgł oszony przez grupę senatorów w sprawie ustawy o równym statusie kobiet i mężczyznprzedstawiciel wnioskodawców - senator Zdzisława Janowska Projekt został wniesiony w dniu 19 lipca 2002 r. Druk senacki nr 182 |
Zagadnienia związane z równym statusem kobiet i mężczyzn oraz ogólnie z sytuacją kobiet w życiu politycznym, społecznym, gospodarczym i rodzi nnym znajdują odzwierciedlenie w szeregu regulacji prawa międzynarodowego. Do międzynarodowego porządku prawnego należy także zaliczyć szereg konwencji, w tym przede wszystkim Konwencję w sprawie likwidacji wszelkich form dyskryminacji kobiet z 1979 roku. W prawodawstwie Unii Europejskiej podstawowe znaczenie dla sformułowania zasady równości kobiet i mężczyzn ma art. 141 Traktatu Rzymskiego.W ustawodawstwie polskim uregulowanie kwestii równego traktowania kobiet i mężczyzn znalazło wyraz w art. 32 i 33 Konstytucji. W praktyce ich realizacja, podobnie jak w innych państwach, napotyka na liczne przeszkody. Ich przyczyny tkwią najczęściej w silnie zakorzenionych tradycjach traktowania kobiety jako własności rodu lub mężczyzny oraz sprowadzania roli kobiety wyłącznie do roli matki.. Płace kobiet wykonujących tę samą pracę co mężczyźni są rażąco niższe, natomiast ich awans zawodowy znacznie utrudniony. Dyskryminacja dotyka kobiety z uwagi na ich wiek i stan rodzinny. Ponadto kobiety w niewystarczającym stopniu uczestniczą w życiu publicznym. Z drugiej strony w ostatnim okresie zaczęły się pojawiać tendencje do ograniczania praw mężczyzn w zakresie opieki nad dziećmi. Ten stereotyp kulturowy statusu płci - silnie zakorzeniony w świadomości społecznej - jest również bardzo utrwalany w procesie edukacyjnym. Projektowana ustaw zmierza do zapobiegania takim zachowaniom społecznym. |
Projekt skierowany do komisji: - Polityki Społecznej i Zdrowia I czytanie odbyło się 22 i 29 października 2002 r. Druk senacki nr 182S |
II czytanie odbyło się na 29.pos. Senatu w dniu 28 listopada 2002 r.Senat skierował do Komisji Ustawodawstwa i Praworządności i Komisji Polityki Społecznej i Zdrowia celem rozpatrzenia wniosków zgłoszonych podczas debaty. Druk senacki nr 182X |
III czytanie odbyło się na 31. pos. Senatu w dniu 19 grudnia 2002 r.Senat podjął uchwałę w sprawie wniesienia do Sejmu projektu ustawy o równym statusie kobiet i mężczyzn. 20 stycznia 2003 r. projekt został przekazany do Sejmu Druk sejmowy 1313 |
|
11. |
Projekt uchwały zgł oszony przez grupę senatorów w sprawie ustawy o świadczeniu pieniężnym dla małoletnich ofiar wojny 1939-1945 represjonowanych przez Związek Socjalistycznych Republik Radzieckich i III Rzeszęprzedstawiciel wnioskodawców - senator Andrzej Jaeschke Projekt został wniesiony w dniu 3 października 2002 r. Druk senacki nr 236 |
Zasadniczym celem ustawy jest zrównanie wobec prawa małoletnich ofiar wojny, represjonowanych przez III Rzeszę na terenie Niemiec z prawami przysługującymi dzieciom Sybiraków, represj onowanych w analogicznych warunkach.Zgodnie z przedstawionym projektem grupa osób objętych świadczeniami to grupa niewielka, gdyż tylko taka spełnia kryteria ustawy. Z dobrodziejstw ustawy skorzystałyby bowiem wyłącznie osoby represjonowane w latach 1939-1945 jako małoletnie, które przebywając na deportacji podczas skierowania przymusowego do pracy niewolniczej wraz z rodzicami, bądź opiekunami prawnymi, ze względu na swój młody wiek nie nadawały się do wykonywania pracy niewolniczej i nie korzystają tym samym z dobrodziejstw ustawy z 31 maja 1996 roku lub też będąc małoletnimi (tj. poniżej 18 roku życia) wykonywały pracę niewolniczą na rzecz ZSRR i III Rzeszy bez względu na miejsce świadczenia pracy. |
Projekt skierowany do komisji: - Polityki Społecznej i Zdrowia w dniu 3 października 2002 I czytanie odbyło się 17 grudnia 2002, 5 lutego 2003, 4 marca 2003, 1 kwietnia 2003, 6 maja 2003 r. Druk senacki nr 236s |
II czytanie odbyło się na 41. pos. Senatu w dniu 28 maja 2003 r. |
III czytanie odbyło na 41. pos. Senatu w dniu 29 maja 2003 r.Senat podjął uchwałę w sprawie wniesienia do Sejmu projektu ustawy o świadczeniu pieniężnym dla małoletnich ofiar wojny 1939 - 1945 29 maja 2003 projekt został przekazany do Sejmu Druk sejmowy 1670 |
|
12. |
Projekt ustawy zgł oszony przez Komisję Nauki, Edukacji i Sportu o zmianie ustawy o zamówieniach publicznych.przedstawiciel wnioskodawców - senator Adam Gierek Projekt został wniesiony w dniu 26 listopada 2002 Druk senacki nr 291 |
Celem dotychczasowej ustawy jest takie uregulo wania gospodarowania środkami publicznym, które pozwoliłyby na racjonalne, zgodne z normami europejskimi ich wydatkowanie. Doświadczenia z funkcjonowania tej ustawy w 2002 roku we wszystkich pionach nauki, tj. w jednostkach badawczo-rozwojowych, państwowym szkolnictwie wyższym oraz w Polskiej Akademii Nauk, prowadzą do konkluzji, iż stosowane regulacje prawne zmuszają trzy piony nauki do ogłaszania nadmiernej liczby przetargów, co wydatnie hamuje ich działalność. Ponadto, w przypadku prowadzenia unikalnych badań, a także wytwarzania unikalnej aparatury, produkcji niektórych odczynników i rzadkich materiałów oraz realizacji specjalistycznych usług, przetargi są niemożliwe ze względu na ograniczoną liczbę firm tym się zajmujących, tajemnicę patentową (ochrona praw autorskich) i niekiedy wręcz zastrzeżeń zamawiającego, co do trybu postępowania podczas realizacji zlecenia. |
Projekt skierowany do komisji: - Gospodarki i Finansów Publicznych - Nauki, Edukacji i Sportu w dniu 27 listopada 2002 r. I czytanie odbyło się 11 grudnia 2002 r. Druk senacki nr 291S |
II czytanie odbyło się na 32. pos. Senatu w dniu 15 stycznia 2003r.Senat skierował od Komisji Ustawodawstwa i Praworządności, Komisji Gospodarki i Finansów Publicznych i Komisji Nauki, Edukacji i Sportu celem rozpatrzenia wniosków zgłoszonych podczas debaty. Druk senacki nr 291X |
III czytanie odbyło się na. 33 pos. Senatu w dniu 6 lutego 2003 r.Senat podjął uchwałę w sprawie wniesienia do Sejmu projektu ustawy o zmianie ustawy o zamówieniach publicznych. 26 lutego 2003. projekt został przekazany do Sejmu. Druk sejmowy 1557 Sejm na 53.posiedzeniu w dniu 23 lipca 2003. uchwalił ustawę. Senat na 44. pos. w dniu 8 sierpnia 2003. rozpatrzył ustawę Senat wprowadził poprawki ustawę do ustawy |
|
13. |
Projekt ust awy zgłoszony grupę senatorów o ustanowieniu dnia 16 października dniem Ojca Świętego Jana Pawła II.przedstawiciel wnioskodawców - senator Zbigniew Romaszewski Projekt został wniesiony w dniu 19 grudnia 2002 r. Druk senacki nr 308 |
Dzień 16 października 1978 roku, dzień wyboru Polaka Karola Wojtyły na papieża Kościoła Kat olickiego, stał się dla Polaków dniem nadziei na powrót Polski do świata wolności i demokracji.Wizyty Jana Pawła II budziły w społeczeństwie wiarę we własne siły, wiarę w siłę prawdy i międzyludzkiej solidarności. Wiara ta stała się fund amentem nadchodzących przemian, legła u podstaw tego, że przemiany te nie zostały okupione krwią i falą przemocy, ale stały się wzorem zachowania dla wielu narodów. Nauczanie Jana Pawła II oparte na miłości do ludzi, ich braterstwie i solidarności, ma szczególną wagę na świecie zdominowanym przez konsumpcję i walkę interesów. Jego znaczenia dla Polski, przeżywającej kryzys społeczny i gospodarczy, trudno przecenić. Dlatego też trzeba przypominać te wartości, które legły u podstaw odrodzenia narodowego. Przyjęcie ustawy byłoby wyrazem hołdu narodu polskiego wobec wielkiego Polaka |
Projekt skierowany do komisji: w dniu 20 grudnia 2002 r. I czytanie odbyło się 18 lutego 2003 r. Druk senacki nr 308S |
II czytanie odbyło się na 36. pos. Senatu w dniu 19 marca 2003 r.Senat skierował do Komisji Ustawodawstwa i Praworządności celem rozpatrzenia wniosków zgłoszonych podczas debaty. Druk senacki nr 308X |
III czytania odbyło się 36. pos. Senatu w dniu 20 marca 2003 r.Senat nie podjął uchwały. (proces legislacyjny został zakończony). |
|
14. |
Projekt ustawy zgł oszony przez grupę senatorów o zmianie ustawy o komornikach sądowych i egzekucji oraz o zmianie ustawy - Kodeks postępowania cywilnego.przedstawiciel wnioskodawców - senator Ewa Serocka. Projekt został wniesiony w dniu 12 marca 2003 r. Druk senacki nr 353 |
Z praktyki stosowania ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. O komornikach sądowych i egzekucji (Dz. U. Nr 133, poz. 882 ze zm.), zmienionej przez ustawę z dnia 18 września 2001 r. O zmianie ust awy o komornikach sądowych i egzekucji oraz o zmianie niektórych ustaw (Dz. U. nr 130, poz. 1452), wynika potrzeba nowelizacji ustawy w celu poprawy sprawności egzekucji sądowej. |
Projekt skierowany do komisji: w dniu 17 marca 2002 r. I czytanie odbyło się 8 kwietnia, 27 maja, 12 czerwca 2003 r. Druk senacki nr 353S |
II czytanie odbyło się na 44.pos.Senatu w dniu 7 sierpnia 2003Senat skierował do Komisji Ustawodawstwa i Praworządności, Komisji Gospodarki i Finansów Publicznych oraz Komisji Polityki Społecznej i Zdrowia celem rozpatrzenia wniosków zgłoszonych podczas debaty. Druk senacki nr 353X |
III czytanie odbyło się na 46. pos. Senatu w dniu 9 października 2003.Senat podjął uchwałę w sprawie wniesienia do sejmu projektu ustawy o zmianie ustawy o komornikach sądowych i egzekucji oraz o zmianie ustawy - Kodeks postępowania cywilnego. Druk sejmowy 2309 Sejm na 79.posiedzeniu w dniu 16 lipca 2004. uchwalił ustawę. Senat na 68. pos. w dniu 12 sierpnia 2004. rozpatrzył ustawę Senat wprowadził poprawki do ustawy Dz. U. 2004 nr 236 poz. 2356 |
|
15. |
Projekt ustawy zgłoszony przez Komisję Skarbu Państwa i Infrastruktury o zmianie niektórych ustaw dotyczących nabywania własności nieruchomości Projekt został wniesiony w dniu 28 kwietnia 2003 r. Druk senacki nr 384 |
Proponowane zmiany nowelizujące ustawę z dnia 4 września 1997 r. o przekształceniu prawa uzytkowan9ia wieczystego przysługującego os obom fizycznym w prawo własności, ustawę z dnia 15 grudnia 2000 r. o zasadach zbywania mieszkań będących własnością przedsiębiorstw państwowych, niektórych spółek handlowych z udziałem Skarbu Państwa, państwowych osób prawnych oraz niektórych mieszkań będących własnością Skarbu Państwa oraz ustawę z dnia 26 lipca 2001 r. o nabywaniu przez użytkowników wieczystych prawa własności nieruchomości - zmierzają do usunięcia wątpliwości interpretacyjnych, które nasuwają się w toku realizacji tych ustaw, uzyskania większej koherencji wewnątrz poszczególnych ustaw oraz zsynchronizowanie tych ustaw względem siebie. Wyznaczone w pierwszej i trzeciej wyżej wymienionych ustawach bariery czasowe składania wniosków o przekształcenie prawa użytkowania wieczystego w prawo własności nie sprzyja procesowi przekształceń własnościowych w zakresie nieruchomości gruntowych, zwłaszcza w sytuacji istniejących w poważnej skali wątpliwości interpretacyjnych. Przyjęcie zaproponowanych zmian spowoduje, iż użytkownicy wieczyści będą mogli w oparciu o te ustawy składać wnioski o uzyskanie tytułu własności ziemi, co będzie sprzyjało normalizacji stosunków własnościowych w Polsce. |
Projekt skierowany do komisji: |
II czytanie odbyło się na 45. pos. Senatu w dniu 18 września 2003.Senat skierował do Komisji Ustawodawstwa i Praworządności, Komisji Skarbu Państwa i Infrastruktury celem rozpatrzenia wniosków zgłoszonych podczas debaty. Druk senacki nr 384X |
III czytanie odbyło się na 45. pos. Senatu w dniu 19 września 2003.Senat podjął uchwałę w sprawie wniesienia do Sejmu projektu ustawy o zmianie niektórych ustaw dotyczących nabywania własności nieruchomości. 23 września 2003 projekt został przekazany do Sejmu Druk sejmowy 2204 |
|
16. |
Projekt ustawy zgłoszony przez grupę senatorów o zmianie ustawy o szcz ególnych rozwiązaniach prawnych związanych z usuwaniem skutków powodzi z lipca i sierpnia 2001 r. oraz o zmianie niektórych ustawprzedstawiciel wnioskodawców - senator Sławomir Izdebski Projekt został wniesiony w dniu 12 czerwca 2003. Druk senacki nr 418 |
Proponowana zmiana wydłuża termin składania wniosków o przyznanie pomocy za zalane grunty orne, sady i stawy rybne w skutek powodzi w miesiącach lipcu i sierpniu 2001 r. do 31 grudnia 2003 r. |
Projekt skierowany do ko misji:Ustawodawstwa i Praworządności, Samorządu Terytorialnego i Administracji Państwowej w dniu 13 czerwca 2003 r. sen. Sławomir Izdebski w dniu 23 października wycofał swoje poparcie dla projektu ustawy i w związku z tym ten projekt uważa się za wycofany Druk senacki nr 418W |
|||
17. |
Projekt ustawy zgłoszony przez grupę senatorów o amnestii dla osób, które z przyczyn ekonomicznych blokowały ruch na dr odze publicznejprzedstawiciel wnioskodawców - senator Sławomir Izdebski Projekt został wniesiony w dniu 14 lipca 2003. Druk senacki nr 446 |
Projekt reguluje tryb postępowania w sprawach amnestii wobec protestujących rolników. Od stycznia do marca 2003 roku miały miejsce na terenie całej Polski protesty rolnicze w formie czasowego blokowania dróg publicznych. Roln icy w którzy w ten sposób sprzeciwiali się rządowej polityce rolnej, skutkującej drastycznym pogorszeniem ich sytuacji bytowej, wcześniej wykorzystali łagodniejsze i mniej uciążliwe formy protestów. Organy stanowiące prawo w Rzeczypospolitej Polskiej winny w swej pracy uwzględniać czynnik społeczny oraz szerszy kontekst aktualnej rzeczywistości. Ostatnie blokady i protesty rolników choć niewątpliwie naruszały prawo, miały swoje głębokie społeczne i socjalne uzasadnienie. Niedopuszczalne jest by rządząca koalicja dążyła do ukarania protestujących, których akacja była wynikiem wadliwej polityki tejże koalicji. W tym stanie faktycznym stosowanie wszelkich represji wobec protestujących jest moralnie niesłuszne. Jest rzeczą absolutnie konieczną aby dokonać aktu amnestii wobec członków blokad rolniczych. |
Projekt skierowany do komi sji:- Ustawodawstwa i Praworządności, w dniu 15 lipca 2003 I czytanie odbyło się18 września i 8 października 2003 r. sen. Zbigniew Romaszewski w dniu 8 października wycofał swoje poparcie dla projektu ustawy i w związku z tym ten projekt uważa się za wycofany Druk senacki 446W |
|||
18. |
Projekt ustawy zgłoszony przez Komisję Nauki, Edukacji i Sportu oraz Komisję Polityki Sp ołecznej i Zdrowia o utworzeniu Krajowej Rady do spraw Bioetykiprzedstawiciel wnioskodawców - senator Alicja Stradomska Projekt został wniesiony w dniu 7 listopada 2003. Druk senacki nr 519 |
Szybki postęp nauk biologicznych i medycznych oraz dynamiczny rozwój technologii rodzą coraz więcej dylematów etycznych. Polegają one na tym, iż z jednej strony mamy do czynienia z p owstaniem coraz bardziej nowoczesnych biotechnologii, z drugiej zaś - brak jest zgodności, co do celowości wdrażania konkretnych rozwiązań biomedycznych i kierunku, w jakim mają iść uregulowania prawne, dotyczące tej dziedziny. Należy stworzyć regulacje prawne , które ułatwią osiągnięcie konsensusu społecznego na temat podstawowych problemów biomedycznych. Celowi temu sprzyjać będzie przede wszystkim ratyfikowanie przez Polskę Europejskiej Konwencji o Ochronie Praw Człowieka i Godności Istoty Ludzkiej wobec Zastosowań Biologii i Medycyny (wraz z protokołem -dodatkowym, dotyczącym zakazu klonowania istot ludzkich). Wydaje się jednak, iż wzorem państw Europy Zachodniej konieczne jest utworzenie również, drogą odrębnej ustawy, organu państwowego o charakterze opiniodawczo-doradczym, którego głównym zadaniem byłoby formułowanie opinii o podstawowych dylematach etycznych, prawnych i społecznych, wyłaniających się w związku z rozwojem nauk biologicznych i medycznych.Projekt przewiduje utworzenie Krajowej Rady do Spraw Bioetyki jako organu opinio-doradczego w sprawach podstawowych problemów etycznych, prawnych i społecznych, które wyłaniają się w związku z postępem nauk biologicznych i medycznych. Zważywszy na fakt, iż usytuowanie Rady musi odpowiadać doniosłości problemów, którymi ma się zajmować, proponuje się, aby działała ona przy urzędzie Prezesa Rady Ministrów. |
Projekt skierowany do komisji: - Polityki Społecznej i Zdrowia - Nauki, Edukacji i Sportu w dniu 8 listopada 2003. I czytanie odbyło się 3 i 16 grudnia 2003 r. oraz 18 marca 2004 r. Druk senacki nr 519S |
II czytanie odbyło się na 62. pos. Senatu w dniu 19 maja 2004.Senat skierował do Komisji Ustawodawstwa i Praworządności, Komisji Nauki, Edukacji i Sportu oraz Komisji Polityki Społecznej i Zdrowia celem rozpatrzenia wniosków zgłoszonych podczas debaty druk senacki nr 519X |
III czytanie odbyło się na 63. pos. Senatu w dniu 3 czerwca 2004.Senat podjął uchwałę w sprawie wniesienia do Sejmu projektu ustawy o utworzeniu Krajowej Rady do spraw Bioetyki. 6 czerwca 2004 projekt został przekazany do Sejmu Druk sejmowy 3208 |
|
19. |
Projekt ustawy zgłoszony przez grupę senatorów o rejestrowanych zwią zkach partnerskichprzedstawiciel wnioskodawców - senator Maria Szyszkowska Projekt został wniesiony w dniu 10 grudnia 2003. Druk senacki nr 548 |
Projektowana ustawa o rejestrowanych zwią zkach partnerskich ma na celu uregulowanie sytuacji prawnej homoseksualistów w Polsce. Przewidywane zmiany umożliwią homoseksualistom zawieranie związków zbliżonych pod względem skutków prawnych do małżeństw. Projekt ustawy zmierza więc do zrównania ludzi pod względem przysługujących im praw niezależnie od ich orientacji seksualnej. Ma więc na celu dostosowanie stanu prawnego do wymogów stanu prawnego do wymogów, jakimi powinno odpowiadać państwo demokratyczne: poszanowanie wolności człowieka, pluralizm światopoglądowy i tolerancja. |
Projekt skierowany do komisji: - Polityki Społecznej i Zdrowia w dniu 12 grudnia 2003 r. I czytanie odbyło się czytanie odbyło się w dniach 10 lutego 2004 r. oraz 29 lipca 2004 r. Druk senacki nr 548S |
II czytanie odbyło się na 69. pos. Senatu w dniach 30 września i 14 października 2004Senat skierował do Komisji Ustawodawstwa i Praworządności oraz Komisji Polityki Społecznej i Zdrowia celem rozpatrzenia wniosków zgłoszonych podczas debaty. Druk senacki nr 548X |
III czytanie odbyło się na 73. pos. Senatu w dniu 3 grudnia 2004.Senat podjął uchwałę w sprawie wniesienia do Sejmu projektu ustawy o rejestrowanych związkach między osobami tej samej płci projekt został przekazany do Sejmu |
|
20. |
Projekt ustawy zgłoszony przez grupę senatorów o zmianie ustawy o bi okomponentach ciekłych i biopaliwach ciekłychprzedstawiciel wnioskodawców - senator Adam Biela Projekt został wniesiony w dniu 5 marca 2004. Druk senacki nr 624 |
Projektowana ustawa wychodzi naprzeciw ocze kiwaniom wielu rolników a jednocześnie zapobiega negatywnym konsekwencjom dla polskiego rolnictwa wynikającymi ze zmiany polityki rolnej Unii Europejskiej w sektorze produkcji rzepaku i roślin energetycznych. Przyjęcie tego projektu spowoduje następujące pozytywne skutki dla budżetu państwa:- zmniejszenie się bezrobocia na obszarach wiejskich, gdzie będzie podejmowana produkcja rzepaku i innych roślin energetycznych, - powstanie nowych inicjatyw gospodarczych związanych z: - organizacją produkcji rolnej, - skupem surowca roślinnego, - przetwórstwem roślin energetycznych, - ochrona środowiska w zakresie przetwórstwa roślin energetycznych. Proponowana ustawa jest zgodna z prawem Unii Europejskiej w okresie przejściowym, iż obejmuje ona identyczny okres przejściowy, który przyjęto w nowej regulacji UE w sektorze uprawy rzepaku i innych roślin energetycznych |
Projekt skierowany do komisji: - Ochrony Środowiska, - Rolnictwa i Rozwoju Wsi w dniu. w dniu 11 marca 2004 r. I czytanie odbyło się czytanie odbyło się 2 kwietnia 2004 r. Druk senacki nr 624S |
II czytanie odbyło się na 60. pos. Senatu w dniu 16 kwietnia 2004 r. |
III czytanie odbyło się na 60. pos. Senatu w dniu 16 kwietnia 2004.Senat podjął uchwałę w sprawie wniesienia do Sejmu projektu ustawy o zmianie ustawy o biokomponentach ciekłych i biopaliwach ciekłych. 16 kwietnia 2004 r. projekt został przekazany do Sejmu. Druk sejmowy nr 3020 |
|
21. |
Projekt ustawy zgłoszony przez grupę senatorów o zmianie ustawy o współpracy Rady Ministrów z Sejmem i Senatem w sprawach związanych z członkostwem Rzeczypospolitej Polskiej w Unii Europejskiej.przedstawiciel wnioskodawców - senator Ewa Serocka Projekt został wniesiony w dniu 14 kwietnia 2004. Druk senacki nr 675 |
Ustawa z dnia 11 marca 2004 r. o współpracy Rady Ministrów z Sejmem i Senatem w sprawach związ anych z członkostwem Rzeczypospolitej Polskiej w Unii Europejskiej za akt normatywny o doniosłym znaczeniu ustrojowym, zasadne jest ustanowienie w tym zakresie takich regulacji prawnych, które zapewniałyby wpływ obu organów władzy ustawodawczej na współuczestniczenie w wyrażaniu stanowiska w sprawie tworzenia prawa wspólnotowego.Uznając określoną w art. 9 tej ustawy procedurę za kolejne etapy tego samego procesu opiniowania projektów prawnych Unii Europejskiej, trudno znaleźć racjonalne argumenty za wykluczeniem ze współuczestniczenia w niej stosownego organu Senatu. W związku z tym, mając na względzie konieczność zrównania pozycji właściwej komisji senackiej w zakresie opiniowania projektów prawnych Unii Europejskiej oraz stanowisk, jakie rada Ministrów ma zamiar zająć podczas rozpatrywania projektu aktu prawnego w Radzie Europejskiej, proponuje się nadanie nowego brzmienia art. 9 ust. 1 i 3 przedmiotowej ustawy. Pierwszy wymienionych przepisów stanowiłyby, że przed rozpatrzeniem projektu aktu prawnego w Radzie UE, Rada Ministrów zasięga opinii organu właściwego na podstawie regulaminu Sejmu i organu właściwego na podstawie regulaminu Senatu, przedstawiając informację o stanowisku, jakie Rada Ministrów ma zamiar zająć podczas rozpatrywania projektu w Radzie EU. Uchwalenie ustawy w projektowanym brzmieniu przyczyni się do równoprawnych pozycji Sejmu i Senatu w zakresie opiniowania projektów aktów prawnych UE oraz stanowisk, jakie Rada Ministrów ma zamiar zająć podczas rozpatrywania projektu aktu prawnego w Radzie Unii Europejskiej, usuwając tym samym zasadnicze wątpliwości co do konstytucyjności art. 9 tej ustawy. |
Projekt skierowany do komisji: - Spraw Zagranicznych i Integracji Europejskiej w dniu 2004 r. w dniu 14 kwietnia 2004 r. I czytanie odbyło się 19 maja 2004 r. druki senacki nr 675S |
II czytanie odbyło się na 63. pos. Senatu w dniu 2 czerwca 2004 r. |
III czytanie odbyło się na 63. pos. Senatu w dniu 3 czerwca 2004 r.Senat podjął uchwałę w sprawie wniesienia do Sejmu projektu ustawy o zmianie ustawy o współpracy Rady Ministrów z Sejmem i Senatem w sprawach związanych z członkostwem Rzeczypospolitej Polskiej w Unii Europejskiej 6 czerwca2004. projekt został przekazany do Sejmu. Druk sejmowy 2990 |
|
22. |
Projekt ustawy zgłoszony przez Komisję Ustaw odawstwa i Praworządności o zmianie ustawy - Ordynacja podatkowaprzedstawiciel wnioskodawców - senator Teresa Liszcz Projekt został wniesiony w dniu 28 maja 2004 Druk senacki nr 723 |
Projektowana ustawa dokonuje zmiany legisla cyjnej w oparciu o wyrok Trybunału Konstytucyjnego z dnia 23 września 2003 r. (sygn. akt K 20/02) |
Na podstawie art. 69 ust. 1 i 2 Regulaminu Senatu komisja przedstawiła wniosek o podjęcie inicjatywy ustawodawczej. |
III czytanie odbyło się na 63. pos. Senatu w dniu 3 czerwca 2004.Senat podjął uchwałę w sprawie wniesienia do Sejmu projektu ustawy o zmianie ustawy - Ordynacja podatkowa. 3 czerwca 2004 r. projekt został przekazany do Sejmu Druk sejmowy 3019 |
||
23. |
Projekt ustawy zgłoszony przez Komisję Nauki, Edukacji i Sportu i Kom isję Samorządu Terytorialnego i Administracji Państwowej zmieniającej ustawę o zmianie ustawy o systemie oświaty oraz o zmianie niektórych innych ustaw.przedstawiciel wnioskodawców - senator Zbyszko Piwoński Projekt został wniesiony w dniu 3 czerwca 2004 Druk senacki nr 727 |
W art. 11 ustawy o zmianie u stawy o systemie oświaty oraz niektórych innych ustaw stworzona została możliwość przejmowania na szczególnych zasadach szkół i placówek mających znaczenie co najmniej regionalne, przejętych z dniem 1 stycznia 1999 r. przez samorząd powiatowy, jeżeli rada powiatu podejmie uchwałę o przekazaniu tych szkół i placówek samorządowi województwa wraz z mieniem, będącym we władaniu przekazywanych szkół i placówek.Określony tam termin 31 grudnia 2004 r. upływa już za kilka miesięcy, stąd zaszła potrzeba nowelizacji tej ustawy w zakresie dotyczącym w/w terminu - tak, aby został on wydłużony do dnia 31 grudnia 2006 r. Te dodatkowe dwa lata będą wystarczające do tego, aby zachęcić obie strony do zawarcia stosownych porozumień, na mocy których dokonana zostanie zmiana podporządkowania tych szkół. |
Projekt skierowany do komisji: - Nauki, Edukacji i Sportu, - Samorządu Terytorialnego i Administracji Państwowej w dniu 3 czerwca 2004 r. I czytanie odbyło się.22 czerwca 2004 r. druk senacki nr 727S |
II czytanie odbyło się na 66. pos. Senatu w dniu 8 lipca 2004 r. |
III czytanie odbyło się na 66. pos. Senatu w dniu 8 lipca 2004Senat podjął uchwałę w sprawie wniesienia do Sejmu projektu ustawy zmieniającą ustawę o zmianie ustawy o systemie oświaty oraz o zmianie niektórych innych ustaw. 9 lipca 2004 r. projekt został przekazany do Sejmu Druk sejmowy 3112 |
|
24. |
Projekt ustawy zgłoszony przez Komisję Ustaw odawstwa i Praworządności o zmianie ustawy - Kodeks postępowania cywilnegoprzedstawiciel wnioskodawców - senator Teresa Liszcz Projekt został wniesiony w dniu 18 czerwca 2004 Druk senacki nr 733 |
W art.954 pkt 2 Kpc stanowi się o skutkach zł ożenia przez organy skarbowe zestawienia podatków i innych danin publicznych. Skutkiem tym jest możność dochodzenia zaległości podatkowych od nabywcy nieruchomości. Unormowanie to jest podstawą do istnienia poglądu, iż także w przypadku nabycia nieruchomości w egzekucji nabywca ponosi odpowiedzialność za zaległości podatkowe egzekwowanego dłużnika na podstawie art.112 Ordynacji podatkowej, podczas gdy w doktrynie prawa finansowego uważa się, że art. 112 Ordynacji dotyczy tylko nabycia w drodze czynności materialnoprawnej, a nie egzekucji. Ryzyko, iż zaległości podatkowe będą dochodzone od nabywcy sprawie, że wiele nieruchomości sprzedawanych w egzekucji nie znajduje nabywców. Proponowane zmiany usuną te wątpliwości i w konsekwencji doprowadzą do wzrostu skuteczności egzekucji z nieruchomości, a potencjalni nabywcy będą mieli jasną regulację prawną co do ciążących na nich zobowiązaniach w związku z nabyciem nieruchomości w egzekucji. |
Na podstawie art. 69 ust. 1 i 2 Regulaminu Senatu komisja przedstawiła wniosek o podjęcie inicjatywy ustawodawczej. |
III czytanie odbyło się na 64. pos. Senatu w dniu 24 czerwca 2004 r.Senat podjął uchwałę w sprawie wniesienia do Sejmu projektu ustawy o zmianie ustawy - Kodeks postępowania cywilnego. 25 czerwca 2004r. projekt został przekazany do Sejmu Druk sejmowy nr 3283 |
||
25. |
Projekt ust awy zgłoszony przez grupę senatorów projekt ustawy o zniesieniu Funduszu Kościelnegoprzedstawiciel wnioskodawców - senator Krystyna Sienkiewicz Projekt został wniesiony w dniu 29 lipca 2004 Druk senacki nr 771 |
Fundusz Kościelny zarówno w PRL jak i obecnie stanowi jedynie jedną z dotacji publicznych na rzecz kościołów i innych związków wyznaniowych. Dotacje z budżetu państwa wypłacane są w myśl ustaw i przepisów wydanych na podstawie delegacji ustawowych. Natomiast instytucje samorządu terytorialnego oraz istniejące jeszcze przedsiębiorstwa państwowe w formie spółek prawa handlowego nie mają żadnych ograniczeń prawnych w dotowaniu kościołów i innych związków wyznaniowych. Pełne wyliczenie wszelkich rodzajów dotacji bezpośrednich jest niemal niemożliwe. Najważniejsze z nich to pomoc w utrzymaniu i remontach zabytków, duszpasterstwo wojskowe, policyjne, Straży Granicznej i straży Pożarnej, duszpasterstwo więzienne, duszpasterstwo szpitalne, finansowanie Katolickiego Uniwersytetu Lubelskiego, Papieskiej Akademii Teologicznej w Krakowie, Uniwersytetu Kardynała Stefana Wyszyńskiego w Warszawie, Chrześcijańskiej Akademii Teologicznej w Warszawie, wydziały teologiczne na uniwersytetach państwowych, dotowanie prowadzonych poprzez kościoły i inne związki wyznaniowe prywatnych szkół ogólnokształcących, zawodowych i artystycznych, zakładów służby zdrowia i opieki społecznej. Pośrednią formą dotowania są ulgi podatkowe, celne oraz w opłatach sądowych.W budżecie Państwa na rok 2004 r. dotacja na Fundusz Kościelny wynosi 78.333.000 zł. Proponuje się zniesienie Funduszu Kościelnego i obciążenie duchownych lub instytucji kościelnych i zakonnych całością składek na ubezpieczenie emerytalne, rentowe i chorobowe duchownych. Prawo nie może działać wstecz, dlatego art. 2 umożliwia poniesienie przez budżet państwa składek za 2004 r. na te ubezpieczenia także po zniesieniu Funduszu Kościelnego. Projekt ustawy nie narusza natomiast wszystkich innych rodzajów dotowania kościołów i innych związków wyznaniowych z budżetu państwa. Konkordat z dnia 28 lipca 1993 r. nie zawiera przepisów dotyczących bezpośrednio kościelnych majątków rolnych i Funduszu Kościelnego, natomiast w art.. 22 przewiduje celowość uregulowania na nowo spraw finansów kościelnych. |
Projekt skierowany do komisji: - Ustawodawstwa i Praworządności, - Polityki Społecznej i Zdrowia - Gospodarki i Finansów Publicznychw dniu 29 lipca 2004 r. |
|||
26. |
Projekt ustawy zgłoszony przez grupę senatorów o zmianie ustawy o szcz ególnych rozwiązaniach prawnych związanych z usuwaniem skutków powodzi z lipca i sierpnia 2001 r. oraz o zmianie niektórych ustawprzedstawiciel wnioskodawców - senator Józef Sztorc Projekt został wniesiony w dniu 29 lipca 2004. Druk senacki nr 772 |
Poszkodowani przez powódź w 2001 r. rolnicy z terenów gmin Radogoszcz, Dąbrowa Tarnowska i Olesno złożyli wnioski o pomoc zbożową. Część złożonych wniosków nie została uznana przez Komisję Wojewody Małopolskiego. Jako przyczynę podano, ze zostały złoż one w terminie. Mając na uwadze liczne interwencje zarządów poszkodowanych gmin, liczne interwencje - ok. 1400 rolników skłaniających się do złożenia spraw do sądu - a przede wszystkim mając na uwadze konieczność zapewnienia otrzymania należnej pomocy zbożowej przez poszkodowanych, uważamy za celowe dokonanie zmiany ostatecznego terminu zgłaszania wniosków. Proponuje się zmienić poprzedni termin na nowy tj. do dnia 31 grudnia 2004 roku. |
Projekt skierowany do komisji: - Samorządu Terytorialnego i Administracji Państwowej , - Gospodarki i Finansów Publicznych w dniu 29 lipca 2004 r. I czytanie odbyło się 13 października i 16 grudnia 2004 druk senacki nr 772S |
II czytanie odbyło się na 76. pos. Senatu w dniu 2 lutego 2005 r. |
III czytanie odbyło się na 76. pos. Senatu w dniu 3 lutego 2005 r.Senat odrzucił projekt ustawy (proces legislacyjny został zakończony). |
|
27. |
Projekt ustawy zgłoszony przez Komisję Gosp odarki i Finansów Publicznych o zmianie ustawy o rachunkowościprzedstawiciel wnioskodawców - senator Andrzej Chronowski Projekt został wniesiony w dniu 10 sierpnia 2004 r. Druk senacki nr 778 |
Proponowana nowelizacja ustawy wynika z po trzeby dostosowania prawa bilansowego do przepisów o podatku od towarów i usług w zakresie zasad dokumentacji. Zgodnie z rozporządzeniem Ministra Finansów z dnia 27 kwietnia 2004 r. w sprawie zwrotu podatku niektórym podatnikom, zaliczkowego zwrotu podatku, zasad wystawiania faktur, sposobu ich przechowywania oraz listy towarów i usług, do których nie mają zastosowania zwolnienia od podatku od towarów i usług, które weszło w życie z dniem 1 maja 2004 spośród wymagań dotyczących faktury stwierdzającej dokonanie sprzedaży wyłączono - zgodnie z postanowieniami Szóstej Dyrektywy Rady Unii Europejskiej w sprawie harmonizacji przepisów Państw Członkowskich dotyczących podatków obrotowych - obowiązek jej podpisywania.Zaproponowana zmiana zapewni korelacje przepisów ustawy o rachunkowości z przepisami dotyczącymi podatku VAT dopuszczając uznanie faktury VAT bez zamieszczonego na niej podpisu wystawcy oraz odbiorcy, za dowód księgowy do ujęcia w księgach rachunkowych. W świetle obecnie obowiązującego art. 21 ust. 1 pkt 5 i 1a takie podpisy są konieczne, aby faktura mogła być uznana za dowód księgowy. Proponowane rozwiązanie wychodzi naprze3ciw oczekiwaniom przedsiębiorców, gdyż prowadzi do uproszczenia zasad prowadzenia działalności gospodarczej. |
Na podstawie art. 69 ust. 1 i 2 Regulaminu Senat u komisja przedstawiła wniosek o podjęcie inicjatywy ustawodawczej |
III czytanie odbyło się na 68 pos. Senatu w dniu 12 sierpnia 2004 r.Senat podjął uchwałę w sprawie wniesienia do Sejmu projektu ustawy o zmianie ustawy rachunkowości. 13 września 2004. projekt został przekazany do Sejmu Druk sejmowy 3244 Senat na 73. pos. w dniu 3 grudnia 2004 rozpatrzył ustawę Druki senackie nr 827, 827A, 827Z Senat w dniu 3 grudnia 2004 r. przyjął ustawę z poprawkami |
||
28. |
Projekt ustawy zgłoszony przez grupę senatorów o zmianie ustawy o zmianie ustawy o gospodarce ni eruchomościami oraz niektórych innych ustawprzedstawiciel wnioskodawców - senator Krzysztof Jurgiel Projekt został wniesiony w dniu 30 września 2004 r. Druk senacki nr 805 |
Art.136 ust. 3 ustawy z dnia 21 sierpnia 1997 r. o gospodarce nieruchomościami (Dz. U. 2000 nr 46 poz. 543 ze zm) dawał poprzednim właśc icielom wywłaszczonej nieruchomości prawo do żądania zwrotu w przypadku, gdy nieruchomość stała się zbędna na cel określony w decyzji o wywłaszczeniu. Przepis ten był słuszny i dawał szeregu osobom szansę do walki o odzyskanie często niezasadnie wywłaszczonych nieruchomości. Nowelizacja ustawy o gospodarce nieruchomościami, jakiej Sejm dokonał 28 listopada 2003 (Dz. U. 2004 nr 141 poz. 1492), niestety zniosła poprzez dodanie art. 229 a zastosowanie tego roszczenia w odniesieniu do nieruchomości, wobec której zrealizowano inny cel niż określony w decyzji o wywłaszczeniu, który w dniu wydania decyzji o wywłaszczeniu mógł stanowić postawę wywłaszczenia. Dodatkowo art. 15 cytowanej nowelizacji przewiduje, że co do spraw rozpoczętych, a nie zakończonych przed dniem wejścia w życie nowelizacji tj. przed 21 września 2004r., stosuje się nowe przepisy niekorzystne dla właścicieli nieruchomości.Zmiany, które proponujemy w niniejszej noweli zacji prowadzą do przywrócenia stanu poprzedniego, czyli do przyznania znów jak najszerszych uprawnień byłym właścicielom przy dochodzeniu utraconej własności. |
Projekt skierowany do komisji: - Samorządu Terytorialnego i Administracji Państwowej , - Skarbu Państwa i Infrastruktury w dniu 30 września 2004 r. I czytanie odbyło się 4 listopada, 14 grudnia 2004, 16 i 17 lutego 2005 druk senacki nr 805S |
II czytanie odbyło się na 78. pos. Senatu w dniu 16 marca 2005 r |
III czytanie odbyło się na 78. pos. Senatu w dniu 17 marca 2005 rSenat podjął uchwałę w sprawie wniesienia do Sejmu projektu ustawy |
|
29. |
Projekt ustawy zgłoszony przez grupę senatorów zmieniającej ustawę o świadczeniu pieniężnym i uprawnieniach przysł ugujących żołnierzom zastępczej służby wojskowej przymusowo zatrudnianych w kopalniach węgla, kamieniołomach, zakładach rud uranu i batalionach budowlanychprzedstawiciel wnioskodawców - senator Ryszard Matusiak Projekt został wniesiony w dniu 18 listopada 2004 Druk senacki nr 833 |
Projektowana nowelizacja ustawy z dnia 2 wrze śnia 1994 r. zmierza do tego, aby uprawnienie do odszkodowania, przyznane przepisem 5a ust.1 pkt 1 tym osobom poszkodowanym, w stosunku do których orzeczono na stałe inwalidztwo I grupy lub całkowitą niezdolność do pracy oraz do samodzielnej egzystencji, dotyczyło również wdów po takich poszkodowanych. |
Projekt skierowany do komisji: - Polityki Społecznej i Zdrowia , w dniu 23 listopada 2004 r. I czytanie odbyło się 3 lutego 2005 r. druk senacki nr 883S |
II czytanie odbyło 78.pos. Senatu w dniu 16 marca 2005Senat skierował do Komisji Ustawodawstwa i Praworządności, oraz Komisji Obrony Narodowej i Bezpieczeństwa Publicznego celem rozpatrzenia wniosków zgłoszonych podczas debaty. Druk senacki nr 883X |
III czytanie odbyło się na 78. pos. Senatu w dniu 17 marca 2005 rSenat odrzucił projekt ustawy (proces legislacyjny został zakończony) |
|
30. |
Projekt ustawy zgłoszony przez grupę senatorów o zmianie ustawy o pod atku dochodowym od osób fizycznychprzedstawiciel wnioskodawców - senator Krzysztof Jurgiel Projekt został wniesiony w dniu 18 lutego 2005 Druk senacki nr 893 |
Nowelizacja ustawy umożliwi odliczenie od podstawy obliczania podatku kwot ekwiwalentu za oddaną krew określonych zgodnie z przep isami wykonawczymi do ustawy o publicznej służbie krwi. Kwota ta zgodnie z rozporządzeniem Ministra Zdrowia z dnia 7 grudnia 2004 r. w sprawie określenia rzadkich grup krwi, rodzajów osocza i surowic diagnostycznych wymagających przed pobraniem krwi zabiegu uodpornienia dawcy lub innych zabiegów oraz wysokości ekwiwalentu pieniężnego za pobraną krew i związane z tym zabiegi, wynosi 130 zł za litr krwi i 170 zł za litr osocza. |
Projekt skierowany do komisji: - Gospodarki i Finansów Publicznych w dniu 21 lutego 2005 r. I czytanie odbyło się w dniu 22 kwietnia 2005 r. druk senacki nr 893S |
II czytanie odbyło się na 80. pos. Senatu w dniu 27 kwietnia 2005 r. |
III czytanie odbyło się na 80. pos. Senatu w dniu 28 kwietnia 2005 r.Senat podjął uchwałę w sprawie wniesienia do Sejmu projektu ustawy o zmianie ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych Druk sejmowy nr 4055 |
|
31. |
Projekt ustawy zgłoszony przez Komisję Ustaw odawstwa i Praworządności o zmianie ustawy - Kodeks cywilnyprzedstawiciel wnioskodawców - senator Gerard Czaja Projekt został wniesiony w dniu 22 marca 2005 Druk senacki nr 913 |
Powyższa nowelizacja jest odpowiedzią na p ostulaty zgłaszane przez organizacje pozarządowe, a przede wszystkim Polski Związek Niewidomych, a dotyczący art. 80 Kodeksu cywilnego, który utrudnia złożenie osobie nie umiejącej czytać oświadczenia woli. Zawarta w dotychczasowym artykule 80 KC norma stwarza wiele problemów osobom niepełnosprawnym szczególnie niewidomym lub też niedowidzącym. Różne instytucje odmawiają przyjęcia dokumentów podpisanych przez niewidomych w formie innej niż akt notarialny, narażając ich tym samym na ponoszenie dodatkowych kosztów - w odróżnieniu od innych obywateli.Proponowane zmiany art. 80 Kodeksu cywilne go, poprzez dodanie paragrafu 2, stanowić będą nadal ochronę osób nie mogących czytać jak i kontrahentów przyjmujących oświadczenie woli, ułatwiają one jednak tym osobom normalne funkcjonowanie w codziennym życiu. Proponowane rozwiązanie dopuszcza możliwość osobie nie umiejącej czytać, korzystania z pomocy wybranej przez siebie zaufanej osoby przy składaniu oświadczenia woli. |
Projekt skierowany do komisji: - Polityki Społecznej i Zdrowia , w dniu 23 marca 2005 r. I czytanie odbyło się 26 kwietnia 2005 r Druk senacki nr 913S |
II czytanie odbyło się na 80. pos. Senatu w dniu 27 kwietnia 2005 r. |
III czytanie odbyło się na 80. pos. Senatu w dniu 28 kwietnia 2005 r.Senat podjął uchwałę w sprawie wniesienia do Sejmu projektu ustawy o zmianie ustawy - Kodeks cywilny. Druk sejmowy nr 4057 |
|
32. |
Projekt us tawy zgłoszony przez Komisję Obrony Narodowej i Bezpieczeństwa Publicznego o zmianie ustawy o kombatantach oraz niektórych osobach będących ofiarami represji wojennych i okresu powojennegoprzedstawiciel wnioskodawców - senator Maria Berny Projekt został wniesiony w dniu 6 kwietnia 2005 Druk senacki nr 918 |
Projekt zakłada przyznanie uprawnień komb atanckich osobom biorącym udział w akcji rozminowania kraju. Osoby te będą uprawnione do świadczeń przysługujących na podstawie tzw. ustawy kombatanckiej. Ponieważ uchwalenie ustawy spowoduje obciążenie budżetu państwa, datę jej wejścia w życie określono na 1 stycznia 2006 roku. Tak ustalony okres vacatio legis daje możliwość uwzględnieniem wydatków zawiązanych z realizacją ustawy w pracach nad budżetem na 2006 rok. |
Projekt skierowany do komisji: - Polityki Społecznej i Zdrowia , - Obrony Narodowej i Bezpieczeństwa Publicznego w dniu 11 kwietnia 2005 r. I czytanie odbyło się 26 kwietnia 2005 r. druk senacki nr 918s |
II czytanie odbyło się na 80. pos. Senatu w dniu 27 kwietnia 2005 r. |
III czytanie odbyło się na 80. pos. Senatu w dniu 28 kwietnia 2005 r.Senat podjął uchwałę w sprawie wniesienia do Sejmu projektu ustawy o zmianie ustawy o kombatantach oraz niektórych osobach będących ofiarami represji wojennych i okresu powojennego. Druk sejmowy nr 4056 |
|
33. |
Projekt ustawy zgłoszony przez Komisję Obrony Narodowej i Bezpieczeń stwa Publicznego o zmianie ustawy o powszechnym obowiązku obrony Rzeczypospolitej Polskiejprzedstawiciel wnioskodawców - senator Grzegorz Niski Projekt został wniesiony w dniu 6 kwietnia 2005 Druk senacki nr 919 |
W przedstawionym projekcie proponuje się ro zszerzyć art. 76 ustawy o przepisy pozwalające mianować na wyższy stopień wojskowy byłych żołnierzy zawodowych. Byli żołnierze zawodowi, którzy będą spełniać wskazane w ustawie przesłanki czyli, którzy jako wolontariusze działając w stowarzyszeniu żołnierskim skupiającym byłych żołnierzy zawodowych realizują zadania o charakterze obronnym, patriotyczno - wychowawczym i w zakresie bezpieczeństwa publicznego lub pracują w administracji rządowej, samorządowej i strukturach edukacji narodowej na stanowiskach związanych z obronnością i bezpieczeństwem publicznym, jeżeli to jest uznaniem ich zasług za działalność związaną z obronnością państwa mogą być mianowani na wyższe stopnie wojskowe. Mianować będzie można tylko raz. Wniosek powinien zawierać dokładną i wyczerpującą argumentację dotyczącą zasług mianowania żołnierza. |
Projekt skierowany do komisji: - Obrony Narodowej i Bezpieczeństwa Publicznego w dniu 11 kwietnia 2005 r. I czytanie odbyło się 27 kwietnia 2005 r. druk senacki nr 919s |
II czytanie odbyło się na 81. pos. Senatu w dniu 18 maja 2005 r. |
III czytanie odbyło się na 81. pos. Senatu w dniu 19 maja 2005 r.Senat podjął uchwałę w sprawie wniesienia do Sejmu projektu ustawy o zmianie ustawy o powszechnym obowiązku obrony Rzeczypospolitej Polskiej projekt został przekazany do Sejmu Druk sejmowy nr 4108 |
|
34. |
Projekt ustawy zgłoszony przez grupę senatorów o ustanowieniu 16 października Dniem Papieża Jana Pawła II Projekt został wniesiony w dniu 15 kwietnia 2005 Druk senacki nr 930 |
Ustanowienie dnia 16 października Dniem P apieża Jana Pawła II będzie aktem wdzięczności za jego trud i ofiarność włożoną w odnowę świata. Dla nas Polaków będzie to dzień, w którym w zadumie i refleksji powróćmy do nauk Papieża |
Projekt skierowany do komisji:: w dniu 18 kwietnia 2005 r. I czytanie odbyło się 12 maja i 29 czerwca 2005 r. druk senacki nr 930s |
II czytanie odbyło się na 84. pos. Senatu w dniu 1 lipca 2005 r.Senat skierował do Komisji Ustawodawstwa i Praworządności celem rozpatrzenia wniosków zgłoszonych podczas debaty druk senacki nr 930x |
III czytanie odbyło się na 84 pos. Senatu w dniu 1 lipca 2005 r.Senat podjął uchwałę w sprawie wniesienia do Sejmu projektu ustawy o ustanowieniu 16 października Dniem Papieża Jana Pawła IIprojekt został przekazany do Sejmu Druk sejmowy |