Stan na 5 września 2005 r.
INFORMACJA O PROJEKTACH USTAW WNIESIONYCH
DO ROZPATRZENIA PRZEZ SENAT V KADENCJI
Lp. |
TYTUŁ PROJEKTU |
UZASADNIENIE PROJEKTU |
I czytanie |
II czytanie |
III czytanie |
|
1. |
Projekt ustawy zgłoszony przez Komisję Emigracji i Polaków za Granicą o ustanowieniu 2 maja Dniem Polonii i Polaków za Granicą |
Celem projektu ustawy jest ustanowienie Dnia Polonii i Polaków za Granicą, którym ma być 2 maja. Podjęcie niniejszej inicjatywy stanowi nawiązanie do przedwojennej tradycji obchodzenia Dnia, a nawet Tygodnia Opieki nad Rodakami na Obczyźnie, których organizacją zajmowały się krajowe organizacje sprawujące opiekę nad emigracją polską. Ustawa spełni także oczekiwania polskiej diaspory w tym względzie. |
Projekt skierowany do komisji: |
II czytanie odbyło się na 7. pos. Senatu w dniu 30 stycznia 2002 r. |
III czytanie odbyło się na 7. pos. Senatu w dniu 30 stycznia 2002 r. |
|
2. |
Projekt ustawy zgłoszony przez grupę senatorów w sprawie zmiany ustawy o regionalnych izbach obrachunkowych. |
Projekt ustawy ma na celu przede wszystkim dostosowanie przepisów ustawy do standardów stawianych nowoczesnej administracji publicznej -w tym w szczególności organom nadzoru i kontroli, jakimi są regionalne izby obrachunkowe. Projekt wprowadza zasadę kadencyjności prezesów izb (tak samo jak w przypadku samorządowych kolegiów odwoławczych), zasadę wyłaniania kandydata na prezesa izby oraz członków izb w drodze konkursu. Projektowane zmiany pozostawiają ostateczną decyzję o powołaniu prezesów izb, ich zastępców oraz członków kolegium Prezesowi Rady Ministrów. W projekcie ustawy proponuje się uregulowanie kolegium postępowania dyscyplinarnego w stosunku do członków kolegium. |
Projekt skierowany do komisji: |
II czytanie odbyło się na 24. pos. Senatu w dniu 12 września 2002. |
III czytanie odbyło się na 25. pos. Senatu w dniu 4 października 2002 . |
|
3. |
Projekt ustawy zgłoszony przez grupę senatorów w sprawie zmiany ustawy o muzeach. |
Celem ustawy jest przywrócenie społecznościom lokalnym prawa do tradycji - poprzez usunięcie skutków II wojny światowej oraz działań okupantów, a także arbitralnych decyzji i praktyk władz polskich po zakończeniu wojny - w formie zwrotu zachowanych dóbr kultury należących do ich dziedzictwa. Fundamentem zawartej w projekcie instytucji restytucji muzealiów jest podstawowa zasada postępowania konserwatorskiego, mająca na celu integrację dzieł sztuki z miejscem, dla którego je ufundowano. Szerokie kręgi lokalnych środowisk wsparte opiniami przedstawicieli nauki i organizacji zawodowych konserwatorów i muzeologów oczekiwały wypracowania norm prawnych, niezbędnych dla ostatecznego uregulowania problemu rewindykacji zabytków, które w wyniku II wojny światowej zostały przemieszczone w obrębie granic państwa polskiego |
Projekt skierowany do komisji: |
|||
4. |
Projekt ustawy zgłoszony przez Komisję Ochrony Środowiska w sprawie zmiany ustawy - Prawo ochrony środowiska i ustawy - Prawo wodne.. |
Nowelizacji ustawy - Prawo ochrony środowiska, zmierzająca do zmian systemowych, regulujących problematykę opłat podwyższonych w zakresie gospodarki wodno-ściekowej dotyczącej nadmiernego obciążenia opłatami podwyższonymi sektora komunalnego oraz jednostek samorządu terytorialnego, jak również budżetów gospodarstw domowych. Zawarte są w nim także propozycje usprawnienia funkcjonowania funduszu ochrony środowiska i gospodarki wodnej. |
Projekt skierowany do komisji: |
II czytanie odbyło się na 18. pos. Senatu 6 czerwca 2002 r. |
III czytanie odbyło się na 18. pos. Senatu 7 czerwca 2002 r. |
|
5. |
Projekt ustawy zgłoszony przez komisję Nauki, Edukacji i Sportu w sprawie zmiany ustawy o zamówieniach publicznych. |
Zmiana przedmiotowego przepisu ustawy przywraca równoprawność podmiotów państwowych działających na polu gospodarczym. Działalność bowiem niepaństwowych podmiotów gospodarczych - w tym np. wyższych szkół niepaństwowych - nie jest obciążona przepisami o zamówieniach publicznych. Przywraca się np. konstytucyjną zasadę ochrony praw własności, w tym prawa autorskiego. Projekt ustawy o zmianie ustawy o zamówieniach publicznych opiera się zatem na konstytucyjnej zasadzie równości wobec prawa podmiotów charakteryzujących się relewantnymi cechami. Zmiana tej ustawy nie obciąża budżetu państwa, a jedynie pozwala na zrównanie państwowych szkół wyższych i jednostek badawczych z innymi samodzielnie gospodarującymi podmiotami. |
Projekt skierowany do komisji: |
II czytanie odbyło się na 26. pos. Senatu w dniu 30 października 2002 r. |
III czytanie odbyło się na. posiedzeniu 29. pos. Senatu w dniu 29 listopada 2002 r. (Proces legislacyjny został zakończony) |
|
6. |
Projekt uchwały zgłoszony przez grupę senatorów w sprawie zmiany ustawy o zbiorowym zaopatrzeniu w wodę i zbiorowym odprowadzaniu ścieków oraz ustawy - Prawo wodne. |
Celem nowelizacji jest umożliwienie spółkom wodnym prowadzenie działalności zbiorowego zaopatrzenia w wodę i zbiorowego odprowadzania ścieków. |
Projekt skierowany do komisji: |
II czytanie odbyło się na 24. pos. Senatu w dniu 12 września 2002 r. |
III czytanie odbyło się na 24. pos. Senatu w dniu 12 września 2002 r. |
|
7. |
Projekt uchwały zgłoszony przez grupę senatorów w sprawie zmiany ustawy o ujawnieniu pracy lub służby w organach bezpieczeństwa państwa lub współpracy z nimi w latach 1944 - 1990 osób pełniące funkcje publiczne. |
Projekt proponuje zmianę brzmienia art.4 ust. 2 ustawy. "Współpracą w rozumieniu ustawy nie jest zbieranie i przekazywanie informacji, mieszczących się w zakresie zadań wywiadowczych, kontrwywiadowczych i dla ochrony granic, jak również działanie, którego obowiązek wynikał z ustawy obowiązującej w czasie tego działania |
Projekt skierowany do komisji: |
II czytanie odbyło się na 21. pos. Senatu w dniu 18 lipca 2002 r. |
III czytanie odbyło się na 21. pos. Senatu w dniu 18 lipca 2002 r. |
|
8. |
Projekt uchwały zgłoszony przez grupę Komisję Ustawodawstwa i Praworządności w sprawie ustawy o ustanowieniu 22 lutego Dniem Ofiar Przestępstw |
Celem niniejszego projektu ustawy jest ustanowienie Dnia Ofiar Przestępstw, którym ma być dzień 22 lutego. Podjęcie niniejszej inicjatywy stanowi odpowiedź na apel Ogólnopolskiego Forum na Rzecz Ofiar Przestępstw. |
Projekt skierowany do komisji:- Ustawodawstwa i Praworządności |
II czytanie odbyło się na 26. pos. Senatu w dniu 30 października 2002 r. |
III czytanie odbyło się na 26. pos. Senatu w dniu 30 października 2002 r. |
|
9. |
Projekt uchwały zgłoszony przez grupę Komisję Ustawodawstwa i Praworządności w sprawie o zmianie ustawy o gospodarce nieruchomościami i ustawy o zmianie ustawy o gospodarowaniu nieruchomościami rolnymi Skarbu Państwa oraz o zmianie niektórych ustaw |
Projekt ma na celu umożliwienie Zabużanom, tj. obywatelom polskim uprawnionym do otrzymania odszkodowania za mienie pozostawione na obszarach byłych kresów Wschodnich Rzeczpospolitej Polskiej, wchodzących obecnie w skład terytorium państwowego Białorusi, Litwy oraz Ukrainy, poszerzenie możliwości realizacji przysługujących im praw. Mimo tego, że Zabużanie nigdy, nawet w okresie Polskiej Rzeczpospolitej Ludowej, nie byli pozbawieni prawa do odszkodowania, niemniej do dnia dzisiejszego wielu z nich nie otrzymało rekompensaty. |
Projekt skierowany do komisji: |
II czytanie odbyło się na 33. pos. Senatu w dniu 6 lutego 2003 r. |
III czytanie odbyło się na 35. pos. Senatu w dniu 7 marca 2003 r. |
|
10. |
Projekt uchwały zgłoszony przez grupę senatorów w sprawie ustawy o równym statusie kobiet i mężczyzn |
Zagadnienia związane z równym statusem kobiet i mężczyzn oraz ogólnie z sytuacją kobiet w życiu politycznym, społecznym, gospodarczym i rodzinnym znajdują odzwierciedlenie w szeregu regulacji prawa międzynarodowego. Do międzynarodowego porządku prawnego należy także zaliczyć szereg konwencji, w tym przede wszystkim Konwencję w sprawie likwidacji wszelkich form dyskryminacji kobiet z 1979 roku. W prawodawstwie Unii Europejskiej podstawowe znaczenie dla sformułowania zasady równości kobiet i mężczyzn ma art. 141 Traktatu Rzymskiego. |
Projekt skierowany do komisji: |
II czytanie odbyło się na 29.pos. Senatu w dniu 28 listopada 2002 r. |
III czytanie odbyło się na 31. pos. Senatu w dniu 19 grudnia 2002 r. |
|
11. |
Projekt uchwały zgłoszony przez grupę senatorów w sprawie ustawy o świadczeniu pieniężnym dla małoletnich ofiar wojny 1939-1945 represjonowanych przez Związek Socjalistycznych Republik Radzieckich i III Rzeszę |
Zasadniczym celem ustawy jest zrównanie wobec prawa małoletnich ofiar wojny, represjonowanych przez III Rzeszę na terenie Niemiec z prawami przysługującymi dzieciom Sybiraków, represjonowanych w analogicznych warunkach. |
Projekt skierowany do komisji: |
II czytanie odbyło się na 41. pos. Senatu w dniu 28 maja 2003 r. |
III czytanie odbyło na 41. pos. Senatu w dniu 29 maja 2003 r. |
|
12. |
Projekt ustawy zgłoszony przez Komisję Nauki, Edukacji i Sportu o zmianie ustawy o zamówieniach publicznych. |
Celem dotychczasowej ustawy jest takie uregulowania gospodarowania środkami publicznym, które pozwoliłyby na racjonalne, zgodne z normami europejskimi ich wydatkowanie. Doświadczenia z funkcjonowania tej ustawy w 2002 roku we wszystkich pionach nauki, tj. w jednostkach badawczo-rozwojowych, państwowym szkolnictwie wyższym oraz w Polskiej Akademii Nauk, prowadzą do konkluzji, iż stosowane regulacje prawne zmuszają trzy piony nauki do ogłaszania nadmiernej liczby przetargów, co wydatnie hamuje ich działalność. Ponadto, w przypadku prowadzenia unikalnych badań, a także wytwarzania unikalnej aparatury, produkcji niektórych odczynników i rzadkich materiałów oraz realizacji specjalistycznych usług, przetargi są niemożliwe ze względu na ograniczoną liczbę firm tym się zajmujących, tajemnicę patentową (ochrona praw autorskich) i niekiedy wręcz zastrzeżeń zamawiającego, co do trybu postępowania podczas realizacji zlecenia. |
Projekt skierowany do komisji: |
II czytanie odbyło się na 32. pos. Senatu w dniu 15 stycznia 2003r. |
III czytanie odbyło się na. 33 pos. Senatu w dniu 6 lutego 2003 r. rozpatrzył ustawę |
|
13. |
Projekt ustawy zgłoszony grupę senatorów o ustanowieniu dnia 16 października dniem Ojca Świętego Jana Pawła II. |
Dzień 16 października 1978 roku, dzień wyboru Polaka Karola Wojtyły na papieża Kościoła Katolickiego, stał się dla Polaków dniem nadziei na powrót Polski do świata wolności i demokracji. Wizyty Jana Pawła II budziły w społeczeństwie wiarę we własne siły, wiarę w siłę prawdy i międzyludzkiej solidarności. Wiara ta stała się fundamentem nadchodzących przemian, legła u podstaw tego, że przemiany te nie zostały okupione krwią i falą przemocy, ale stały się wzorem zachowania dla wielu narodów. Nauczanie Jana Pawła II oparte na miłości do ludzi, ich braterstwie i solidarności, ma szczególną wagę na świecie zdominowanym przez konsumpcję i walkę interesów. Jego znaczenia dla Polski, przeżywającej kryzys społeczny i gospodarczy, trudno przecenić. Dlatego też trzeba przypominać te wartości, które legły u podstaw odrodzenia narodowego. Przyjęcie ustawy byłoby wyrazem hołdu narodu polskiego wobec wielkiego Polaka |
Projekt skierowany do komisji: |
II czytanie odbyło się na 36. pos. Senatu w dniu 19 marca 2003 r. |
III czytania odbyło się 36. pos. Senatu w dniu 20 marca 2003 r. |
|
14. |
Projekt ustawy zgłoszony przez grupę senatorów o zmianie ustawy o komornikach sądowych i egzekucji oraz o zmianie ustawy - Kodeks postępowania cywilnego. |
Z praktyki stosowania ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. O komornikach sądowych i egzekucji (Dz. U. Nr 133, poz. 882 ze zm.), zmienionej przez ustawę z dnia 18 września 2001 r. O zmianie ustawy o komornikach sądowych i egzekucji oraz o zmianie niektórych ustaw (Dz. U. nr 130, poz. 1452), wynika potrzeba nowelizacji ustawy w celu poprawy sprawności egzekucji sądowej. |
Projekt skierowany do komisji: |
II czytanie odbyło się na 44.pos.Senatu w dniu 7 sierpnia 2003 |
III czytanie odbyło się na 46. pos. Senatu w dniu 9 października 2003. rozpatrzył ustawę |
|
15. |
Projekt ustawy zgłoszony przez Komisję Skarbu Państwa i Infrastruktury o zmianie niektórych ustaw dotyczących nabywania własności nieruchomości |
Proponowane zmiany nowelizujące ustawę z dnia 4 września 1997 r. o przekształceniu prawa uzytkowan9ia wieczystego przysługującego osobom fizycznym w prawo własności, ustawę z dnia 15 grudnia 2000 r. o zasadach zbywania mieszkań będących własnością przedsiębiorstw państwowych, niektórych spółek handlowych z udziałem Skarbu Państwa, państwowych osób prawnych oraz niektórych mieszkań będących własnością Skarbu Państwa oraz ustawę z dnia 26 lipca 2001 r. o nabywaniu przez użytkowników wieczystych prawa własności nieruchomości - zmierzają do usunięcia wątpliwości interpretacyjnych, które nasuwają się w toku realizacji tych ustaw, uzyskania większej koherencji wewnątrz poszczególnych ustaw oraz zsynchronizowanie tych ustaw względem siebie. Wyznaczone w pierwszej i trzeciej wyżej wymienionych ustawach bariery czasowe składania wniosków o przekształcenie prawa użytkowania wieczystego w prawo własności nie sprzyja procesowi przekształceń własnościowych w zakresie nieruchomości gruntowych, zwłaszcza w sytuacji istniejących w poważnej skali wątpliwości interpretacyjnych. Przyjęcie zaproponowanych zmian spowoduje, iż użytkownicy wieczyści będą mogli w oparciu o te ustawy składać wnioski o uzyskanie tytułu własności ziemi, co będzie sprzyjało normalizacji stosunków własnościowych w Polsce. |
Projekt skierowany do komisji: |
II czytanie odbyło się na 45. pos. Senatu w dniu 18 września 2003. |
III czytanie odbyło się na 45. pos. Senatu w dniu 19 września 2003. |
|
16. |
Projekt ustawy zgłoszony przez grupę senatorów o zmianie ustawy o szczególnych rozwiązaniach prawnych związanych z usuwaniem skutków powodzi z lipca i sierpnia 2001 r. oraz o zmianie niektórych ustaw |
Proponowana zmiana wydłuża termin składania wniosków o przyznanie pomocy za zalane grunty orne, sady i stawy rybne w skutek powodzi w miesiącach lipcu i sierpniu 2001 r. do 31 grudnia 2003 r. |
Projekt skierowany do komisji: |
|||
17. |
Projekt ustawy zgłoszony przez grupę senatorów o amnestii dla osób, które z przyczyn ekonomicznych blokowały ruch na drodze publicznej |
Projekt reguluje tryb postępowania w sprawach amnestii wobec protestujących rolników. Od stycznia do marca 2003 roku miały miejsce na terenie całej Polski protesty rolnicze w formie czasowego blokowania dróg publicznych. Rolnicy w którzy w ten sposób sprzeciwiali się rządowej polityce rolnej, skutkującej drastycznym pogorszeniem ich sytuacji bytowej, wcześniej wykorzystali łagodniejsze i mniej uciążliwe formy protestów. Organy stanowiące prawo w Rzeczypospolitej Polskiej winny w swej pracy uwzględniać czynnik społeczny oraz szerszy kontekst aktualnej rzeczywistości. Ostatnie blokady i protesty rolników choć niewątpliwie naruszały prawo, miały swoje głębokie społeczne i socjalne uzasadnienie. Niedopuszczalne jest by rządząca koalicja dążyła do ukarania protestujących, których akacja była wynikiem wadliwej polityki tejże koalicji. W tym stanie faktycznym stosowanie wszelkich represji wobec protestujących jest moralnie niesłuszne. Jest rzeczą absolutnie konieczną aby dokonać aktu amnestii wobec członków blokad rolniczych. |
Projekt skierowany do komisji: |
|||
18. |
Projekt ustawy zgłoszony przez Komisję Nauki, Edukacji i Sportu oraz Komisję Polityki Społecznej i Zdrowia o utworzeniu Krajowej Rady do spraw Bioetyki |
Szybki postęp nauk biologicznych i medycznych oraz dynamiczny rozwój technologii rodzą coraz więcej dylematów etycznych. Polegają one na tym, iż z jednej strony mamy do czynienia z powstaniem coraz bardziej nowoczesnych biotechnologii, z drugiej zaś - brak jest zgodności, co do celowości wdrażania konkretnych rozwiązań biomedycznych i kierunku, w jakim mają iść uregulowania prawne, dotyczące tej dziedziny. Należy stworzyć regulacje prawne , które ułatwią osiągnięcie konsensusu społecznego na temat podstawowych problemów biomedycznych. Celowi temu sprzyjać będzie przede wszystkim ratyfikowanie przez Polskę Europejskiej Konwencji o Ochronie Praw Człowieka i Godności Istoty Ludzkiej wobec Zastosowań Biologii i Medycyny (wraz z protokołem -dodatkowym, dotyczącym zakazu klonowania istot ludzkich). Wydaje się jednak, iż wzorem państw Europy Zachodniej konieczne jest utworzenie również, drogą odrębnej ustawy, organu państwowego o charakterze opiniodawczo-doradczym, którego głównym zadaniem byłoby formułowanie opinii o podstawowych dylematach etycznych, prawnych i społecznych, wyłaniających się w związku z rozwojem nauk biologicznych i medycznych. |
Projekt skierowany do komisji: |
II czytanie odbyło się na 62. pos. Senatu w dniu 19 maja 2004. |
III czytanie odbyło się na 63. pos. Senatu w dniu 3 czerwca 2004. |
|
19. |
Projekt ustawy zgłoszony przez grupę senatorów o rejestrowanych związkach partnerskich |
Projektowana ustawa o rejestrowanych związkach partnerskich ma na celu uregulowanie sytuacji prawnej homoseksualistów w Polsce. Przewidywane zmiany umożliwią homoseksualistom zawieranie związków zbliżonych pod względem skutków prawnych do małżeństw. Projekt ustawy zmierza więc do zrównania ludzi pod względem przysługujących im praw niezależnie od ich orientacji seksualnej. Ma więc na celu dostosowanie stanu prawnego do wymogów stanu prawnego do wymogów, jakimi powinno odpowiadać państwo demokratyczne: poszanowanie wolności człowieka, pluralizm światopoglądowy i tolerancja. |
Projekt skierowany do komisji: |
II czytanie odbyło się na 69. pos. Senatu w dniach 30 września i 14 października 2004 |
III czytanie odbyło się na 73. pos. Senatu w dniu 3 grudnia 2004. |
|
20. |
Projekt ustawy zgłoszony przez grupę senatorów o zmianie ustawy o biokomponentach ciekłych i biopaliwach ciekłych |
Projektowana ustawa wychodzi naprzeciw oczekiwaniom wielu rolników a jednocześnie zapobiega negatywnym konsekwencjom dla polskiego rolnictwa wynikającymi ze zmiany polityki rolnej Unii Europejskiej w sektorze produkcji rzepaku i roślin energetycznych. Przyjęcie tego projektu spowoduje następujące pozytywne skutki dla budżetu państwa: |
Projekt skierowany do komisji: |
II czytanie odbyło się na 60. pos. Senatu w dniu 16 kwietnia 2004 r. |
III czytanie odbyło się na 60. pos. Senatu w dniu 16 kwietnia 2004. |
|
21. |
Projekt ustawy zgłoszony przez grupę senatorów o zmianie ustawy o współpracy Rady Ministrów z Sejmem i Senatem w sprawach związanych z członkostwem Rzeczypospolitej Polskiej w Unii Europejskiej. |
Ustawa z dnia 11 marca 2004 r. o współpracy Rady Ministrów z Sejmem i Senatem w sprawach związanych z członkostwem Rzeczypospolitej Polskiej w Unii Europejskiej za akt normatywny o doniosłym znaczeniu ustrojowym, zasadne jest ustanowienie w tym zakresie takich regulacji prawnych, które zapewniałyby wpływ obu organów władzy ustawodawczej na współuczestniczenie w wyrażaniu stanowiska w sprawie tworzenia prawa wspólnotowego. |
Projekt skierowany do komisji: |
II czytanie odbyło się na 63. pos. Senatu w dniu 2 czerwca 2004 r. |
III czytanie odbyło się na 63. pos. Senatu w dniu 3 czerwca 2004 r. |
|
22. |
Projekt ustawy zgłoszony przez Komisję Ustawodawstwa i Praworządności o zmianie ustawy - Ordynacja podatkowa |
Projektowana ustawa dokonuje zmiany legislacyjnej w oparciu o wyrok Trybunału Konstytucyjnego z dnia 23 września 2003 r. (sygn. akt K 20/02) |
Na podstawie art. 69 ust. 1 i 2 Regulaminu Senatu komisja przedstawiła wniosek o podjęcie inicjatywy ustawodawczej. |
III czytanie odbyło się na 63. pos. Senatu w dniu 3 czerwca 2004. |
||
23. |
Projekt ustawy zgłoszony przez Komisję Nauki, Edukacji i Sportu i Komisję Samorządu Terytorialnego i Administracji Państwowej zmieniającej ustawę o zmianie ustawy o systemie oświaty oraz o zmianie niektórych innych ustaw. |
W art. 11 ustawy o zmianie ustawy o systemie oświaty oraz niektórych innych ustaw stworzona została możliwość przejmowania na szczególnych zasadach szkół i placówek mających znaczenie co najmniej regionalne, przejętych z dniem 1 stycznia 1999 r. przez samorząd powiatowy, jeżeli rada powiatu podejmie uchwałę o przekazaniu tych szkół i placówek samorządowi województwa wraz z mieniem, będącym we władaniu przekazywanych szkół i placówek. |
Projekt skierowany do komisji: |
II czytanie odbyło się na 66. pos. Senatu w dniu 8 lipca 2004 r. |
III czytanie odbyło się na 66. pos. Senatu w dniu 8 lipca 2004 |
|
24. |
Projekt ustawy zgłoszony przez Komisję Ustawodawstwa i Praworządności o zmianie ustawy - Kodeks postępowania cywilnego |
W art.954 pkt 2 Kpc stanowi się o skutkach złożenia przez organy skarbowe zestawienia podatków i innych danin publicznych. Skutkiem tym jest możność dochodzenia zaległości podatkowych od nabywcy nieruchomości. Unormowanie to jest podstawą do istnienia poglądu, iż także w przypadku nabycia nieruchomości w egzekucji nabywca ponosi odpowiedzialność za zaległości podatkowe egzekwowanego dłużnika na podstawie art.112 Ordynacji podatkowej, podczas gdy w doktrynie prawa finansowego uważa się, że art. 112 Ordynacji dotyczy tylko nabycia w drodze czynności materialnoprawnej, a nie egzekucji. Ryzyko, iż zaległości podatkowe będą dochodzone od nabywcy sprawie, że wiele nieruchomości sprzedawanych w egzekucji nie znajduje nabywców. Proponowane zmiany usuną te wątpliwości i w konsekwencji doprowadzą do wzrostu skuteczności egzekucji z nieruchomości, a potencjalni nabywcy będą mieli jasną regulację prawną co do ciążących na nich zobowiązaniach w związku z nabyciem nieruchomości w egzekucji. |
Na podstawie art. 69 ust. 1 i 2 Regulaminu Senatu komisja przedstawiła wniosek o podjęcie inicjatywy ustawodawczej. |
III czytanie odbyło się na 64. pos. Senatu w dniu 24 czerwca 2004 r. |
||
25. |
Projekt ustawy zgłoszony przez grupę senatorów projekt ustawy o zniesieniu Funduszu Kościelnego |
Fundusz Kościelny zarówno w PRL jak i obecnie stanowi jedynie jedną z dotacji publicznych na rzecz kościołów i innych związków wyznaniowych. Dotacje z budżetu państwa wypłacane są w myśl ustaw i przepisów wydanych na podstawie delegacji ustawowych. Natomiast instytucje samorządu terytorialnego oraz istniejące jeszcze przedsiębiorstwa państwowe w formie spółek prawa handlowego nie mają żadnych ograniczeń prawnych w dotowaniu kościołów i innych związków wyznaniowych. Pełne wyliczenie wszelkich rodzajów dotacji bezpośrednich jest niemal niemożliwe. Najważniejsze z nich to pomoc w utrzymaniu i remontach zabytków, duszpasterstwo wojskowe, policyjne, Straży Granicznej i straży Pożarnej, duszpasterstwo więzienne, duszpasterstwo szpitalne, finansowanie Katolickiego Uniwersytetu Lubelskiego, Papieskiej Akademii Teologicznej w Krakowie, Uniwersytetu Kardynała Stefana Wyszyńskiego w Warszawie, Chrześcijańskiej Akademii Teologicznej w Warszawie, wydziały teologiczne na uniwersytetach państwowych, dotowanie prowadzonych poprzez kościoły i inne związki wyznaniowe prywatnych szkół ogólnokształcących, zawodowych i artystycznych, zakładów służby zdrowia i opieki społecznej. Pośrednią formą dotowania są ulgi podatkowe, celne oraz w opłatach sądowych. |
Projekt skierowany do komisji: - Ustawodawstwa i Praworządności, - Polityki Społecznej i Zdrowia - Gospodarki i Finansów Publicznych |
|||
26. |
Projekt ustawy zgłoszony przez grupę senatorów o zmianie ustawy o szczególnych rozwiązaniach prawnych związanych z usuwaniem skutków powodzi z lipca i sierpnia 2001 r. oraz o zmianie niektórych ustaw |
Poszkodowani przez powódź w 2001 r. rolnicy z terenów gmin Radogoszcz, Dąbrowa Tarnowska i Olesno złożyli wnioski o pomoc zbożową. Część złożonych wniosków nie została uznana przez Komisję Wojewody Małopolskiego. Jako przyczynę podano, ze zostały złożone w terminie. Mając na uwadze liczne interwencje zarządów poszkodowanych gmin, liczne interwencje - ok. 1400 rolników skłaniających się do złożenia spraw do sądu - a przede wszystkim mając na uwadze konieczność zapewnienia otrzymania należnej pomocy zbożowej przez poszkodowanych, uważamy za celowe dokonanie zmiany ostatecznego terminu zgłaszania wniosków. Proponuje się zmienić poprzedni termin na nowy tj. do dnia 31 grudnia 2004 roku. |
Projekt skierowany do komisji: |
II czytanie odbyło się na 76. pos. Senatu w dniu 2 lutego 2005 r. |
III czytanie odbyło się na 76. pos. Senatu w dniu 3 lutego 2005 r. |
|
27. |
Projekt ustawy zgłoszony przez Komisję Gospodarki i Finansów Publicznych o zmianie ustawy o rachunkowości |
Proponowana nowelizacja ustawy wynika z potrzeby dostosowania prawa bilansowego do przepisów o podatku od towarów i usług w zakresie zasad dokumentacji. Zgodnie z rozporządzeniem Ministra Finansów z dnia 27 kwietnia 2004 r. w sprawie zwrotu podatku niektórym podatnikom, zaliczkowego zwrotu podatku, zasad wystawiania faktur, sposobu ich przechowywania oraz listy towarów i usług, do których nie mają zastosowania zwolnienia od podatku od towarów i usług, które weszło w życie z dniem 1 maja 2004 spośród wymagań dotyczących faktury stwierdzającej dokonanie sprzedaży wyłączono - zgodnie z postanowieniami Szóstej Dyrektywy Rady Unii Europejskiej w sprawie harmonizacji przepisów Państw Członkowskich dotyczących podatków obrotowych - obowiązek jej podpisywania. |
Na podstawie art. 69 ust. 1 i 2 Regulaminu Senatu komisja przedstawiła wniosek o podjęcie inicjatywy ustawodawczej |
III czytanie odbyło się na 68 pos. Senatu w dniu 12 sierpnia 2004 r. |
||
28. |
Projekt ustawy zgłoszony przez grupę senatorów o zmianie ustawy o zmianie ustawy o gospodarce nieruchomościami oraz niektórych innych ustaw |
Art.136 ust. 3 ustawy z dnia 21 sierpnia 1997 r. o gospodarce nieruchomościami (Dz. U. 2000 nr 46 poz. 543 ze zm) dawał poprzednim właścicielom wywłaszczonej nieruchomości prawo do żądania zwrotu w przypadku, gdy nieruchomość stała się zbędna na cel określony w decyzji o wywłaszczeniu. Przepis ten był słuszny i dawał szeregu osobom szansę do walki o odzyskanie często niezasadnie wywłaszczonych nieruchomości. Nowelizacja ustawy o gospodarce nieruchomościami, jakiej Sejm dokonał 28 listopada 2003 (Dz. U. 2004 nr 141 poz. 1492), niestety zniosła poprzez dodanie art. 229 a zastosowanie tego roszczenia w odniesieniu do nieruchomości, wobec której zrealizowano inny cel niż określony w decyzji o wywłaszczeniu, który w dniu wydania decyzji o wywłaszczeniu mógł stanowić postawę wywłaszczenia. Dodatkowo art. 15 cytowanej nowelizacji przewiduje, że co do spraw rozpoczętych, a nie zakończonych przed dniem wejścia w życie nowelizacji tj. przed 21 września 2004r., stosuje się nowe przepisy niekorzystne dla właścicieli nieruchomości. Zmiany, które proponujemy w niniejszej nowelizacji prowadzą do przywrócenia stanu poprzedniego, czyli do przyznania znów jak najszerszych uprawnień byłym właścicielom przy dochodzeniu utraconej własności. |
Projekt skierowany do komisji: |
II czytanie odbyło się na 78. pos. Senatu w dniu 16 marca 2005 r |
III czytanie odbyło się na 78. pos. Senatu w dniu 17 marca 2005 r |
|
29. |
Projekt ustawy zgłoszony przez grupę senatorów zmieniającej ustawę o świadczeniu pieniężnym i uprawnieniach przysługujących żołnierzom zastępczej służby wojskowej przymusowo zatrudnianych w kopalniach węgla, kamieniołomach, zakładach rud uranu i batalionach budowlanych |
Projektowana nowelizacja ustawy z dnia 2 września 1994 r. zmierza do tego, aby uprawnienie do odszkodowania, przyznane przepisem 5a ust.1 pkt 1 tym osobom poszkodowanym, w stosunku do których orzeczono na stałe inwalidztwo I grupy lub całkowitą niezdolność do pracy oraz do samodzielnej egzystencji, dotyczyło również wdów po takich poszkodowanych. |
Projekt skierowany do komisji: |
II czytanie odbyło 78.pos. Senatu w dniu 16 marca 2005 |
III czytanie odbyło się na 78. pos. Senatu w dniu 17 marca 2005 r |
|
30. |
Projekt ustawy zgłoszony przez grupę senatorów o zmianie ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych |
Nowelizacja ustawy umożliwi odliczenie od podstawy obliczania podatku kwot ekwiwalentu za oddaną krew określonych zgodnie z przepisami wykonawczymi do ustawy o publicznej służbie krwi. Kwota ta zgodnie z rozporządzeniem Ministra Zdrowia z dnia 7 grudnia 2004 r. w sprawie określenia rzadkich grup krwi, rodzajów osocza i surowic diagnostycznych wymagających przed pobraniem krwi zabiegu uodpornienia dawcy lub innych zabiegów oraz wysokości ekwiwalentu pieniężnego za pobraną krew i związane z tym zabiegi, wynosi 130 zł za litr krwi i 170 zł za litr osocza. |
Projekt skierowany do komisji: |
II czytanie odbyło się na 80. pos. Senatu w dniu 27 kwietnia 2005 r. |
III czytanie odbyło się na 80. pos. Senatu w dniu 28 kwietnia 2005 r. |
|
31. |
Projekt ustawy zgłoszony przez Komisję Ustawodawstwa i Praworządności o zmianie ustawy - Kodeks cywilny |
Powyższa nowelizacja jest odpowiedzią na postulaty zgłaszane przez organizacje pozarządowe, a przede wszystkim Polski Związek Niewidomych, a dotyczący art. 80 Kodeksu cywilnego, który utrudnia złożenie osobie nie umiejącej czytać oświadczenia woli. Zawarta w dotychczasowym artykule 80 KC norma stwarza wiele problemów osobom niepełnosprawnym szczególnie niewidomym lub też niedowidzącym. Różne instytucje odmawiają przyjęcia dokumentów podpisanych przez niewidomych w formie innej niż akt notarialny, narażając ich tym samym na ponoszenie dodatkowych kosztów - w odróżnieniu od innych obywateli. Proponowane zmiany art. 80 Kodeksu cywilnego, poprzez dodanie paragrafu 2, stanowić będą nadal ochronę osób nie mogących czytać jak i kontrahentów przyjmujących oświadczenie woli, ułatwiają one jednak tym osobom normalne funkcjonowanie w codziennym życiu. Proponowane rozwiązanie dopuszcza możliwość osobie nie umiejącej czytać, korzystania z pomocy wybranej przez siebie zaufanej osoby przy składaniu oświadczenia woli. |
Projekt skierowany do komisji: |
II czytanie odbyło się na 80. pos. Senatu w dniu 27 kwietnia 2005 r. |
III czytanie odbyło się na 80. pos. Senatu w dniu 28 kwietnia 2005 r. |
|
32. |
Projekt ustawy zgłoszony przez Komisję Obrony Narodowej i Bezpieczeństwa Publicznego o zmianie ustawy o kombatantach oraz niektórych osobach będących ofiarami represji wojennych i okresu powojennego |
Projekt zakłada przyznanie uprawnień kombatanckich osobom biorącym udział w akcji rozminowania kraju. Osoby te będą uprawnione do świadczeń przysługujących na podstawie tzw. ustawy kombatanckiej. Ponieważ uchwalenie ustawy spowoduje obciążenie budżetu państwa, datę jej wejścia w życie określono na 1 stycznia 2006 roku. Tak ustalony okres vacatio legis daje możliwość uwzględnieniem wydatków zawiązanych z realizacją ustawy w pracach nad budżetem na 2006 rok. |
Projekt skierowany do komisji: |
II czytanie odbyło się na 80. pos. Senatu w dniu 27 kwietnia 2005 r. |
III czytanie odbyło się na 80. pos. Senatu w dniu 28 kwietnia 2005 r. |
|
33. |
Projekt ustawy zgłoszony przez Komisję Obrony Narodowej i Bezpieczeństwa Publicznego o zmianie ustawy o powszechnym obowiązku obrony Rzeczypospolitej Polskiej |
W przedstawionym projekcie proponuje się rozszerzyć art. 76 ustawy o przepisy pozwalające mianować na wyższy stopień wojskowy byłych żołnierzy zawodowych. Byli żołnierze zawodowi, którzy będą spełniać wskazane w ustawie przesłanki czyli, którzy jako wolontariusze działając w stowarzyszeniu żołnierskim skupiającym byłych żołnierzy zawodowych realizują zadania o charakterze obronnym, patriotyczno - wychowawczym i w zakresie bezpieczeństwa publicznego lub pracują w administracji rządowej, samorządowej i strukturach edukacji narodowej na stanowiskach związanych z obronnością i bezpieczeństwem publicznym, jeżeli to jest uznaniem ich zasług za działalność związaną z obronnością państwa mogą być mianowani na wyższe stopnie wojskowe. Mianować będzie można tylko raz. Wniosek powinien zawierać dokładną i wyczerpującą argumentację dotyczącą zasług mianowania żołnierza. |
Projekt skierowany do komisji: |
II czytanie odbyło się na 81. pos. Senatu w dniu 18 maja 2005 r. |
III czytanie odbyło się na 81. pos. Senatu w dniu 19 maja 2005 r. |
|
34. |
Projekt ustawy zgłoszony przez grupę senatorów o ustanowieniu 16 października Dniem Papieża Jana Pawła II |
Ustanowienie dnia 16 października Dniem Papieża Jana Pawła II będzie aktem wdzięczności za jego trud i ofiarność włożoną w odnowę świata. Dla nas Polaków będzie to dzień, w którym w zadumie i refleksji powróćmy do nauk Papieża |
Projekt skierowany do komisji:: |
II czytanie odbyło się na 84. pos. Senatu w dniu 1 lipca 2005 r. |
III czytanie odbyło się na 84 pos. Senatu w dniu 1 lipca 2005 r. Senat podjął uchwałę w sprawie wniesienia do Sejmu projektu ustawy o ustanowieniu 16 października Dniem Papieża Jana Pawła II |