3. posiedzenie Senatu RP, spis treści , poprzednia część stenogramu , następna część stenogramu


Do spisu treści

Wicemarszałek Maciej Płażyński:

Powracamy do rozpatrywania punktu siódmego porządku obrad: stanowisko Senatu w sprawie ustawy o przekształceniach i zmianach w podziale zadań i kompetencji organów państwowych właściwych w sprawach łączności, radiofonii i telewizji.

Przypominam, że w przerwie w obradach odbyło się posiedzenie Komisji Gospodarki Narodowej oraz Komisji Kultury i Środków Przekazu, które ustosunkowały się do przedstawionych w toku debaty wniosków i przygotowały wspólne sprawozdanie w tej sprawie.

Przypominam, że dyskusja nad rozpatrywaną ustawą została zamknięta i obecnie głos mogą zabrać jedynie sprawozdawcy i wnioskodawcy.

Proszę sprawozdawcę Komisji Gospodarki Narodowej oraz Komisji Kultury i Środków Przekazu, senatora Marka Waszkowiaka o zabranie głosu i przedstawienie uzgodnionych na posiedzeniu wniosków.

Proszę, Panie Senatorze.

Do spisu treści

Senator Marek Waszkowiak:

Panie Marszałku! Wysoka Izbo!

Wczoraj pod przewodnictwem pani senator Krystyny Bochenek odbyło się wspólne posiedzenie komisji...

(Senator Krystyna Bochenek: Nie słychać.)

(Głos z sali: Panie Senatorze, nie słychać, może jeszcze raz.)

Ojej, przepraszam.

Wczoraj pod przewodnictwem pani senator Krystyny Bochenek odbyło się wspólne posiedzenie Komisji Kultury i Środków Przekazu oraz Komisji Gospodarki Narodowej. Komisje omówiły dwanaście poprawek oraz wnioski o odrzucenie lub przyjęcie ustawy bez poprawek, pozytywnie zarekomendowały poprawki od czwartej do dwunastej.

Proszę państwa, ponieważ pan marszałek i tak będzie czytał komentarz do każdej poprawki, powiem w ten sposób, że każda z tych poprawek w sposób znaczący albo poprawia zapisy legislacyjnie, albo poprawia ich funkcjonowanie w normalnym użyciu. Dlatego proszę o poparcie przez państwa wszystkich poprawek od czwartej do dwunastej, zarekomendowanych przez połączone komisje. Dziękuję bardzo.

Wicemarszałek Maciej Płażyński:

Dziękuję bardzo.

Czy senatorowie wnioskodawcy lub senator sprawozdawca chcą jeszcze zabrać głos?

Nie widzę chętnych.

Do spisu treści

Przystępujemy do głosowania w sprawie ustawy o przekształceniach i zmianach w podziale zadań i kompetencji organów państwowych właściwych w sprawach łączności, radiofonii i telewizji.

Przypominam, że w tej sprawie w toku debaty przedstawiono następujące wnioski.

Pani senator Krystyna Bochenek oraz senator Kazimierz Kutz wnosili o odrzucenie ustawy.

Komisja Gospodarki Narodowej oraz Komisja Kultury i Środków Przekazu wnosiły o przyjęcie ustawy bez poprawek.

Senator Krzysztof Piesiewicz, senator Mieczysław Augustyn, senator Dariusz Bachalski, senator Krystyna Bochenek, senator Krzysztof Putra oraz senator Marek Waszkowiak przedstawili wnioski o wprowadzenie poprawek do tekstu ustawy.

Informuję, że zgodnie z art. 54 ust. 1 Regulaminu Senatu w pierwszej kolejności zostanie przeprowadzone głosowanie nad wnioskiem o odrzucenie ustawy, następnie w wypadku odrzucenia tego wniosku nad wnioskiem o przyjęcie ustawy bez poprawek. Informuję, że głosowanie nad przedstawionymi poprawkami zostanie przeprowadzone, jeśli zostaną odrzucone poprzednie wnioski.

Przystępujemy do głosowania nad wnioskiem pani senator Krystyny Bochenek oraz nad wnioskiem senatora Kazimierza Kutza o odrzucenie ustawy o przekształceniach i zmianach w podziale zadań i kompetencji organów państwowych właściwych w sprawach łączności, radiofonii i telewizji, pkt 1 druku nr 44Z.

Proszę o naciśnięcie przycisku obecności.

Kto z państwa senatorów jest za przyjęciem przedstawionego wniosku, proszę o naciśnięcie przycisku "za" i podniesienie ręki.

Kto jest przeciwko, proszę o naciśnięcie przycisku "przeciw" i podniesienie ręki.

Kto się wstrzymał od głosu, proszę o naciśnięcie przycisku "wstrzymuję się" i podniesienie ręki.

Dziękuję.

Na 92 obecnych senatorów 32 było za, 58 - przeciw, 2 wstrzymało się od głosu. (Głosowanie nr 20)

Poprawka została odrzucona.

Wobec odrzucenia wniosku o odrzucenie ustawy przystępujemy do głosowania nad wnioskiem Komisji Gospodarki Narodowej oraz wnioskiem Komisji Kultury i Środków Przekazu o przyjęcie ustawy bez poprawek.

Proszę o naciśnięcie przycisku obecności.

Kto z państwa senatorów jest za przyjęciem przedstawionego wniosku, proszę o naciśnięcie przycisku "za" i podniesienie ręki.

Kto jest przeciwko, proszę o naciśnięcie przycisku "przeciw" i podniesienie ręki.

Kto się wstrzymał, proszę nacisnąć przycisk "wstrzymuję się" i podnieść rękę.

Dziękuję.

Na 92 obecnych senatorów 10 było za, 79 - przeciw, 3 wstrzymało się od głosu. (Głosowanie nr 21)

Wniosek został odrzucony.

Wobec odrzucenia wniosku o odrzucenie ustawy oraz wniosku o przyjęcie ustawy bez poprawek przystępujemy do głosowania nad przedstawionymi przez senatorów wnioskodawców poprawkami.

Poprawka pierwsza ma na celu usunięcie z katalogu zadań Krajowej Rady Radiofonii i Telewizji inicjowania i podejmowania działań w zakresie ochrony zasad etyki dziennikarskiej.

Proszę o naciśnięcie przycisku obecności.

Kto jest za, proszę nacisnąć przycisk "za" i podnieść rękę.

Kto jest przeciw, proszę nacisnąć przycisk "przeciw" i podnieść rękę.

Kto się wstrzymał od głosu, proszę o naciśnięcie przycisku "wstrzymuję się" i podniesienie ręki.

Dziękuję.

Na 92 obecnych senatorów 33 głosowało za, 56 - przeciw, 3 wstrzymało się od głosu. (Głosowanie nr 22)

Poprawka została odrzucona.

Poprawka druga wprowadza wymóg uzyskania przez prezydenta opinii Krajowej Rady Radiofonii i Telewizji przed odwołaniem jej przewodniczącego.

Proszę nacisnąć przycisk obecności.

Kto jest za, proszę nacisnąć przycisk "za" i podnieść rękę.

Kto jest przeciw, proszę nacisnąć przycisk "przeciw" i podnieść rękę.

Kto się wstrzymał od głosu, proszę nacisnąć przycisk "wstrzymuję się" i podnieść rękę.

Dziękuję.

Na 91 obecnych senatorów 38 głosowało za, 52 - przeciw, 1 wstrzymał się od głosu. (Głosowanie nr 23)

Poprawka została odrzucona.

Poprawka trzecia zmierza do tego, aby przepis o rekoncesji miał zastosowanie do wszystkich nadawców, a nie tylko do nadawców społecznych.

Proszę nacisnąć przycisk obecności.

Kto jest za, proszę nacisnąć przycisk "za" i podnieść rękę.

Kto jest przeciw, proszę nacisnąć przycisk "przeciw" i podnieść rękę.

Kto się wstrzymał, proszę nacisnąć przycisk "wstrzymuję się" i podnieść rękę.

Dziękuję.

Na 92 obecnych senatorów 34 głosowało za, 57 - przeciw, 1 wstrzymał się od głosu. (Głosowanie nr 24)

Poprawka została odrzucona.

Poprawka czwarta koryguje odesłanie.

Proszę o naciśnięcie przycisku obecności.

Kto jest za, proszę nacisnąć przycisk "za" i podnieść rękę.

Kto jest przeciw, proszę nacisnąć przycisk "przeciw" i podnieść rękę.

Kto się wstrzymuje od głosu, proszę nacisnąć przycisk "wstrzymuję się" i podnieść rękę.

Dziękuję.

Na 92 obecnych senatorów 58 głosowało za, 25 - przeciw, 9 wstrzymało się od głosu. (Głosowanie nr 25)

Poprawka została przyjęta.

Poprawka piąta zmierza do tego, aby do rekoncesji miał zastosowanie przepis określający długość okresu, na który udzielana jest koncesja, czyli żeby rekoncesja również udzielana była na dziesięć lat.

Proszę o naciśnięcie przycisku obecności.

Kto jest za, proszę nacisnąć przycisk "za" i podnieść rękę.

Kto jest przeciw, proszę nacisnąć przycisk "przeciw" i podnieść rękę.

Kto się wstrzymał od głosu, proszę nacisnąć przycisk "wstrzymuję się" i podnieść rękę.

Dziękuję.

Na 92 obecnych senatorów 53 głosowało za, 31 - przeciw, 8 wstrzymało się od głosu. Na 92 obecnych senatorów 53 głosowało za, 31 - przeciw, 8 wstrzymało się od głosu. (Głosowanie nr 26)

Poprawka została przyjęta.

Poprawka szósta ma na celu wyraźne wskazanie, iż w przypadku udzielenia koncesji prezes UKE dokonuje rezerwacji częstotliwości bez postępowania konkursowego.

Proszę nacisnąć przycisk obecności.

Kto jest za, proszę nacisnąć przycisk "za" i podnieść rękę.

Kto jest przeciw, proszę nacisnąć przycisk "przeciw" i podnieść rękę.

Kto się wstrzymał od głosu, proszę nacisnąć przycisk "wstrzymuję się" i podnieść rękę.

Dziękuję.

Na 92 obecnych senatorów 54 głosowało za, 30 - przeciw, 8 wstrzymało się od głosu. (Głosowanie nr 27)

Poprawka została przyjęta.

Poprawka siódma ogranicza obowiązek uzyskiwania koncesji na rozprowadzanie programów w sposób bezprzewodowy do przypadków, gdy to rozprowadzanie nie wymaga rezerwacji częstotliwości. Oznacza to, że w przypadku rozprowadzania programu w sposób bezprzewodowy, który wymaga rezerwacji częstotliwości, stosowana będzie zamiast postępowania koncesyjnego procedura konkursowa poprzedzająca tę rezerwację.

Proszę o naciśnięcie przycisku obecności.

Kto jest za, proszę nacisnąć przycisk "za" i podnieść rękę.

Kto jest przeciw, proszę nacisnąć przycisk "przeciw" i podnieść rękę.

Kto się wstrzymuje od głosu, proszę nacisnąć przycisk "wstrzymuję się" i podnieść rękę.

Dziękuję.

Na 92 obecnych senatorów 56 głosowało za, 28 - przeciw, 8 wstrzymało się od głosu. (Głosowanie nr 28)

Poprawka została przyjęta.

Nad poprawkami ósmą, dziesiątą i jedenastą mamy głosować łącznie. Poprawki ósma, dziesiąta i jedenasta zmierzają do wyraźnego wskazania, iż organem wyłącznie właściwym w sprawach zakresu prawa telekomunikacyjnego po nowelizacji będzie prezes UKE.

Proszę o naciśnięcie przycisku obecności.

Kto jest za, proszę nacisnąć przycisk "za" i podnieść rękę.

Kto jest przeciw, proszę nacisnąć przycisk "przeciw" i podnieść rękę.

Kto się wstrzymał od głosu, proszę nacisnąć przycisk "wstrzymuję się" i podnieść rękę.

Dziękuję.

Na 92 obecnych senatorów 58 głosowało za, 29 - przeciw, 5 wstrzymało się od głosu. (Głosowanie nr 29)

Poprawki zostały przyjęte.

Poprawka dziewiąta uzupełnia katalog zmian polegających na zmianie nazwy Urzędu Regulacji Telekomunikacji i Poczty.

Proszę o naciśnięcie przycisku obecności.

Kto jest za, proszę nacisnąć przycisk "za" i podnieść rękę.

Kto jest przeciw, proszę nacisnąć "przeciw" i podnieść rękę.

Kto się wstrzymał od głosu, proszę nacisnąć przycisk "wstrzymuję się" i podnieść rękę.

Dziękuję.

Na 92 obecnych senatorów 69 głosowało za, 6 - przeciw, 17 wstrzymało się od głosu. (Głosowanie nr 30)

Poprawka została przyjęta.

Nad poprawkami dziesiątą i jedenastą już głosowaliśmy.

Poprawka dwunasta koryguje błąd w nazwie Urzędu Regulacji Telekomunikacji i Poczty.

Proszę nacisnąć przycisk obecności.

Kto jest za, proszę nacisnąć przycisk "za" i podnieść rękę.

Kto jest przeciw, proszę nacisnąć przycisk "przeciw" i podnieść rękę.

Kto się wstrzymuje, proszę nacisnąć przycisk "wstrzymuję się" i podnieść rękę.

Dziękuję.

Na 92 obecnych senatorów 85 głosowało za, 7 wstrzymało się od głosu. (Głosowanie nr 31)

Poprawka została przyjęta.

Do spisu treści

Przystępujemy do głosowania nad podjęciem uchwały w sprawie ustawy o przekształceniach i zmianach w podziale zadań i kompetencji organów państwowych właściwych w sprawach łączności, radiofonii i telewizji w całości, ze zmianami wynikającymi z przyjętych poprawek.

Proszę o naciśnięcie przycisku obecności.

Kto z państwa senatorów jest za podjęciem uchwały, proszę o naciśnięcie przycisku "za" i podniesienie ręki.

Kto jest przeciwko, proszę nacisnąć przycisk "przeciw" i podnieść rękę.

Kto się wstrzymał od głosu, proszę nacisnąć przycisk "wstrzymuję się" i podnieść rękę.

Dziękuję.

Na 92 obecnych senatorów 58 głosowało za, 31 - przeciw, 3 wstrzymało się od głosu. (Głosowanie nr 32)

Wobec wyników głosowania stwierdzam, że Senat podjął uchwałę w sprawie ustawy o przekształceniach i zmianach w podziale zadań i kompetencji organów państwowych właściwych w sprawach łączności, radiofonii i telewizji.

Do spisu treści

Powracamy do rozpatrywania punktu ósmego porządku obrad: stanowisko Senatu w sprawie ustawy o zmianie ustawy - Prawo telekomunikacyjne oraz ustawy - Kodeks postępowania cywilnego.

Przypominam, że w przerwie w obradach odbyło się posiedzenie Komisji Gospodarki Narodowej, która ustosunkowała się do przedstawionych w toku debaty wniosków i przygotowała sprawozdanie w tej sprawie.

Przypominam też, że dyskusja nad rozpatrywaną ustawą została zamknięta i obecnie mogą zabrać głos jedynie sprawozdawca i wnioskodawcy.

Proszę sprawozdawcę Komisji Gospodarki Narodowej, senatora Jerzego Szymurę, o zabranie głosu i przedstawienie uzgodnionych na posiedzeniu wniosków.

Proszę, Panie Senatorze.

Do spisu treści

Senator Jerzy Szymura:

Szanowny Panie Marszałku! Wysoka Izbo!

Mam przyjemność rekomendować wnioski komisji dotyczące ustawy. W trakcie debaty komisja rozpatrzyła siedem wniosków, z czego jeden został wycofany przez wnioskodawcę. Z pozostałych sześciu wniosków cztery dotyczą spraw o charakterze porządkowo-redakcyjnym, a dwa kwestii dość istotnej, mianowicie ochrony danych zgromadzonych w systemach teleinformatycznych operatorów i zabezpieczenia tych danych przed niepowołanym dostępem. Jeden z tych wniosków dotyczy wprowadzenia poprawki polegającej na usunięciu zapisu, który zobowiązuje ministra właściwego do spraw związanych z tą ustawą do określenia zasad ochrony tych danych. Wniosek drugi dotyczy innej formuły, a mianowicie zobowiązuje operatora telekomunikacyjnego do zachowania szczególnej staranności przy ochronie tych danych. Komisja zgadza się z propozycją odrzucenia zapisu dotyczącego zobowiązania ministra właściwego do spraw związanych z daną ustawą do określenia reguł ochrony danych i w związku z tym rekomenduje tę poprawkę Wysokiej Izbie. Dziękuję.

Wicemarszałek Maciej Płażyński:

Dziękuję.

Czy senatorowie wnioskodawcy chcą jeszcze zabrać głos? Nie chcą.

Przypominam, że senator Marek Waszkowiak wycofał swój wniosek znajdujący się w pkcie 6 zestawienia wniosków.

Zgodnie z art. 52 ust. 7 Regulaminu Senatu każdy senator może podtrzymać wycofany wniosek, przejmując uprawnienia dotychczasowego wnioskodawcy. Czy ktoś z państwa senatorów chce podtrzymać wycofany wniosek? Nie widzę chętnych.

Do spisu treści

Przystępujemy do głosowania w sprawie ustawy o zmianie ustawy - Prawo telekomunikacyjne oraz ustawy - Kodeks postępowania cywilnego.

Przypominam, że w tej sprawie w toku debaty komisje oraz senatorowie wnioskodawcy przedstawili wnioski o wprowadzenie poprawek do ustawy.

Informuję, że za chwilę zostaną przeprowadzone kolejne głosowania nad przedstawionymi poprawkami według kolejności przepisów ustawy.

Przystępujemy do głosowania nad przedstawionymi poprawkami.

Nad poprawkami pierwszą i siódmą należy głosować łącznie. Poprawki pierwsza i siódma mają na celu ujednolicenie nazewnictwa oraz kompetencji właściwego organu regulacyjnego ze zmianami prawa telekomunikacyjnego wynikającymi z ustawy o przekształceniach i zmianach w podziale zadań i kompetencji organów państwowych właściwych w sprawach łączności, radiofonii i telewizji.

Proszę o naciśnięcie przycisku obecności.

Kto jest za, proszę nacisnąć przycisk "za" i podnieść rękę.

Kto jest przeciw, proszę nacisnąć przycisk "przeciw" i podnieść rękę.

Kto się wstrzymał od głosu, proszę nacisnąć "wstrzymuję się" i podnieść rękę.

Dziękuję.

Na 91 obecnych senatorów 90 głosowało za, 1 wstrzymał się od głosu. (Głosowanie nr 33)

Poprawki zostały przyjęte.

Poprawka druga ma charakter porządkowy i ma na celu uaktualnienie odesłania.

Proszę o naciśnięcie przycisku obecności.

Kto jest za, proszę nacisnąć przycisk "za" i podnieść rękę.

Kto jest przeciw, proszę nacisnąć przycisk "przeciw" i podnieść rękę.

Kto się wstrzymał od głosu, proszę nacisnąć "wstrzymuję się" i podnieść rękę.

Dziękuję.

Na 91 obecnych senatorów 91 głosowało za. (Głosowanie nr 34)

Poprawka została przyjęta.

Poprawka trzecia precyzyjnie wskazuje obowiązek zaprzestającego działalności operatora lub dostawcy usług przekazania danych transmisyjnych do przechowywania innemu operatorowi lub dostawcy usług.

Proszę nacisnąć przycisk obecności.

Kto jest za, proszę nacisnąć przycisk "za" i podnieść rękę.

Kto jest przeciw, proszę nacisnąć przycisk "przeciw" i podnieść rękę.

Kto się wstrzymuje od głosu, proszę nacisnąć przycisk "wstrzymuję się" i podnieść rękę.

Dziękuję.

Na 91 obecnych senatorów 90 głosowało za, 1 wstrzymał się od głosu. (Głosowanie nr 35)

Poprawka została przyjęta.

Przyjęcie poprawki czwartej wyklucza głosowanie nad poprawką piątą. Poprawka czwarta polega na wykreśleniu upoważnienia dla ministra do wydania rozporządzenia określającego zasady przechowywania danych transmisyjnych, co powoduje rezygnację z określenia tych zasad w ustawie. Alternatywna poprawka piąta również rezygnuje z upoważnienia dla ministra do wydania rozporządzenia, ale w zamian tego dodaje klauzulę nakazującą przechowującemu dane transmisyjne dołożenie szczególnej staranności przy przechowywaniu tych danych, tak aby zapewnić ich bezpieczeństwo, poufność oraz ochronę interesów osób, których dane dotyczą.

Proszę o naciśnięcie przycisku obecności.

Kto jest za, proszę nacisnąć przycisk "za" i podnieść rękę.

Kto jest przeciw, proszę nacisnąć przycisk "przeciw" i podnieść rękę.

Kto się wstrzymał od głosu, proszę nacisnąć przycisk "wstrzymuję się" i podnieść rękę.

Dziękuję.

Na 91 obecnych senatorów 16 głosowało za, 64 - przeciw, 11 wstrzymało się od głosu. (Głosowanie nr 36)

Poprawka została odrzucona.

Głosujemy więc nad poprawką piątą. Poprawka piąta nakazuje przechowującemu dane transmisyjne dołożenie szczególnej staranności przy przechowywaniu tych danych, tak aby zapewnić ich bezpieczeństwo, poufność oraz ochronę interesów osób, których dane dotyczą.

Proszę nacisnąć przycisk obecność.

Kto jest za, proszę nacisnąć przycisk "za" i podnieść rękę.

Kto jest przeciw, proszę nacisnąć przycisk "przeciw" i podnieść rękę.

Kto się wstrzymał od głosu, proszę nacisnąć przycisk "wstrzymuję się" i podnieść rękę.

Dziękuję.

Na 90 obecnych senatorów 87 głosowało za, 3 wstrzymało się od głosu. (Głosowanie nr 37)

Poprawka została przyjęta.

Nad poprawką siódmą głosowaliśmy łącznie z poprawką pierwszą.

Do spisu treści

Przechodzimy do głosowania nad całością. Przystępujemy do głosowania nad podjęciem uchwały w sprawie ustawy o zmianie ustawy - Prawo telekomunikacyjne oraz ustawy - Kodeks postępowania cywilnego w całości, ze zmianami wynikającymi z przyjętych poprawek.

Proszę nacisnąć przycisk obecności.

Kto z państwa senatorów jest za podjęciem uchwały, proszę o naciśnięcie przycisku "za" i podniesienie ręki.

Kto jest przeciwko, proszę nacisnąć przycisk "przeciw" i podnieść rękę.

Kto się wstrzymał od głosu, proszę nacisnąć przycisk "wstrzymuję się" i podnieść rękę.

Dziękuję.

Na 91 obecnych senatorów 89 głosowało za, 2 wstrzymało się od głosu. (Głosowanie nr 38)

Wobec wyników głosowania stwierdzam, że Senat podjął uchwałę w sprawie ustawy o zmianie ustawy - Prawo telekomunikacyjne oraz ustawy - Kodeks postępowania cywilnego.

Do spisu treści

Powracamy do rozpatrywania punktu dziewiątego porządku obrad: stanowisko Senatu w sprawie ustawy o finansowaniu infrastruktury transportu lądowego.

Przypominam, że w przerwie w obradach odbyło się posiedzenie Komisji Gospodarki Narodowej, która ustosunkowała się do przedstawionych w toku debaty wniosków i przygotowała sprawozdanie.

Przypominam, że dyskusja nad rozpatrywaną ustawą została zamknięta, głos może zabrać jedynie sprawozdawca i wnioskodawcy.

Proszę o zabranie głosu sprawozdawcę komisji, pana senatora Stanisława Koguta, i przedstawienie uzgodnionych na posiedzeniu wniosków.

Proszę bardzo.

Do spisu treści

Senator Stanisław Kogut:

Panie Marszałku! Wysoka Izbo!

Dzisiaj zebrała się Komisja Gospodarki Narodowej i debatowała nad trzema ustawami kolejowymi. Stanowisko komisji wyrażone jest przyjętą uchwałą, w której prosimy o przegłosowanie przez Senat ustaw, wszystkich trzech, bez poprawek. Dziękuję.

Wicemarszałek Maciej Płażyński:

Krótko, dobrze.

Czy pan senator... Pan senator Kogut pewnie już nie chce zabrać głosu, ale czy ktoś z wnioskodawców chce zabrać głos? Nie.

Do spisu treści

Przystępujemy do głosowania w sprawie ustawy o finansowaniu infrastruktury transportu lądowego.

Przypominam, że w tej sprawie w toku debaty zostały przedstawione następujące wnioski: senator Stanisław Kogut wnosił o przyjęcie ustawy bez poprawek, Komisja Gospodarki Narodowej przedstawiła wniosek o wprowadzenie poprawek do ustawy.

Informuję, że zgodnie z art. 54 ust. 1 Regulaminu Senatu w pierwszej kolejności zostanie przeprowadzone głosowanie nad wnioskiem o przyjęcie ustawy bez poprawek, a następnie, w wypadku odrzucenia tego wniosku, nad przedstawionymi poprawkami według kolejności przepisów ustawy.

Przystępujemy do głosowania nad wnioskiem senatora Stanisława Koguta, popartym przez komisję, o przyjęcie ustawy bez poprawek.

Proszę o naciśnięcie przycisku obecności.

Kto z państwa senatorów jest za przyjęciem przedstawionego wniosku, proszę o naciśnięcie przycisku "za" i podniesienie ręki.

Kto jest przeciwko, proszę nacisnąć przycisk "przeciw" i podnieść rękę.

Kto się wstrzymał od głosu, proszę nacisnąć przycisk "wstrzymuję się" i podnieść rękę.

Dziękuję.

Do spisu treści

Na 90 obecnych senatorów 87 głosowało za, 1 - przeciw, 2 wstrzymało się od głosu. (Głosowanie nr 39)

Wniosek przyjęliśmy.

(Rozmowy na sali)

Uchwała, oczywiście, została podjęta.

Do spisu treści

Powracamy do rozpatrywania punktu dziesiątego porządku obrad: stanowisko Senatu w sprawie ustawy o Funduszu Kolejowym.

Przypominam, że w przerwie w obradach odbyło się posiedzenie Komisji Gospodarki Narodowej, która ustosunkowała się do przedstawionych w toku debaty wniosków i przygotowała sprawozdanie w tej sprawie.

Dyskusja nad rozpatrywaną ustawą została zamknięta, głos może zabrać jedynie sprawozdawca i wnioskodawcy.

Proszę pana sprawozdawcę, senatora Stanisława Koguta, o przedstawienie uzgodnionych wniosków.

Do spisu treści

Senator Stanisław Kogut:

Stanowisko Komisji Gospodarki Narodowej jest takie, aby przyjąć ustawę bez poprawek.

Wicemarszałek Maciej Płażyński:

Czy ktoś chce zabrać głos? Nikt już nie chce.

Przystępujemy do głosowania w sprawie ustawy o Funduszu Kolejowym.

Przypominam, że w tej sprawie w toku debaty zostały przedstawione następujące wnioski: senator Stanisław Kogut wnosi o przyjęcie ustawy bez poprawek, Komisja Gospodarki Narodowej przedstawiła wniosek o wprowadzenie poprawek do ustawy.

Informuję, że w pierwszej kolejności zostanie przeprowadzone głosowanie nad wnioskiem o przyjęcie ustawy bez poprawek, następnie, w wypadku odrzucenia tego wniosku, nad przedstawionymi poprawkami według kolejności przepisów ustawy.

Do spisu treści

Przystępujemy do głosowania nad wnioskiem senatora Stanisława Koguta, popartym przez Komisję Gospodarki Narodowej, o przyjęcie ustawy o Funduszu Kolejowym bez poprawek.

Proszę o naciśnięcie przycisku obecności.

Kto z państwa senatorów jest za przyjęciem przedstawionego wniosku, proszę o naciśnięcie przycisku "za" i podniesienie ręki.

Kto jest przeciwko, proszę o naciśnięcie przycisku "przeciw" i podniesienie ręki.

Kto się wstrzymał od głosu, proszę o naciśnięcie przycisku "wstrzymuję się" i podniesienie ręki.

Dziękuję.

Do spisu treści

Na 90 obecnych senatorów 82 głosowało za, 3 - przeciw, 4 wstrzymało się od głosu, 1 nie głosował. (Głosowanie nr 40)

Wobec wyników głosowania stwierdzam, że Senat podjął uchwałę w sprawie ustawy o Funduszu Kolejowym.

Do spisu treści

Powracamy do rozpatrywania punktu jedenastego porządku obrad: stanowisko Senatu w sprawie ustawy o zmianie ustawy o transporcie kolejowym oraz o zmianie innych ustaw.

Przypominam, że w przerwie w obradach odbyło się posiedzenie Komisji Gospodarki Narodowej, która ustosunkowała się do przedstawionych w toku debaty wniosków i przygotowała sprawozdanie w tej sprawie.

Dyskusja została zamknięta, głos może zabrać sprawozdawca i wnioskodawcy.

Głos zabierze pan senator Stanisław Kogut.

(Głos z sali: Senator Bachalski.)

Proszę bardzo.

Do spisu treści

Senator Dariusz Bachalski:

Panie Marszałku, ja się zastanawiam nad tym, czy nam wolno głosować w pewnym sensie nad odrzuceniem wszystkich poprawek en bloc. Bo tak, jak na początku głosowaliśmy wielokrotnie dzisiaj, że głosujemy nad wnioskiem, w którym de facto odrzucamy wszystkie poprawki...

(Senator Stanisław Kogut: Bo jest najdalej idący.)

Ale przegłosowanie wniosku o przyjęcie ustawy bez poprawek jest niczym innym, jak odrzuceniem wszystkich poprawek w jednym głosowaniu!

(Senator Stanisław Kogut: Jasne! Tak, tak, Kolego.)

Ja mam pytanie: czy tak wolno robić?

(Senator Stanisław Kogut: Regulamin daje taką możliwość.)

Tak?

Wicemarszałek Maciej Płażyński:

Według znawców - tak.

(Senator Stanisław Kogut: Chcę powiedzieć...)

Proszę bardzo.

Do spisu treści

Senator Stanisław Kogut:

Panie Marszałku! Wysoka Izbo!

Stanowisko Komisji Gospodarki Narodowej jest takie, aby przyjąć ustawę bez poprawek. W związku z tym, że jako ostatni zabieram głos na temat tej ustawy, chciałbym podziękować Biuru Legislacyjnemu i panu Piotrowi Magdzie za bardzo konstruktywną współpracę z komisją. Dziękuję.

Wicemarszałek Maciej Płażyński:

Czy ktoś z wnioskodawców pragnie zabrać głos? Nie widzę chętnych.

Przystępujemy do głosowania w sprawie ustawy o zmianie ustawy o transporcie kolejowym oraz o zmianie innych ustaw.

Przypominam, że w tej sprawie w toku debaty zostały przedstawione następujące wnioski: senator Stanisław Kogut wnosił o przyjęcie ustawy bez poprawek, a Komisja Gospodarki Narodowej przedstawiła wniosek o wprowadzenie poprawek do ustawy.

Informuję, że w pierwszej kolejności zostanie przeprowadzone głosowanie nad wnioskiem o przyjęcie ustawy bez poprawek, a następnie - w wypadku odrzucenia tego wniosku - nad przedstawionymi poprawkami według kolejności przepisów ustawy.

Do spisu treści

Przystępujemy do głosowania nad wnioskiem senatora Stanisława Koguta, popartym przez komisję, o przyjęcie ustawy bez poprawek.

Proszę o naciśnięcie przycisku obecności.

Kto z państwa senatorów jest za przyjęciem przedstawionego wniosku, proszę o naciśnięcie przycisku "za" i podniesienie ręki.

Kto jest przeciwko, proszę o naciśnięcie przycisku "przeciw" i podniesienie ręki.

Kto się wstrzymuje od głosu, proszę nacisnąć przycisk "wstrzymuję się" i podnieść rękę.

Dziękuję.

Do spisu treści

Na 91 obecnych senatorów 86 było za, 2 - przeciw, 3 wstrzymało się od głosu. (Głosowanie nr 41)

Wobec wyników głosowania stwierdzam, że Senat podjął uchwałę w sprawie ustawy o zmianie ustawy o transporcie kolejowym oraz o zmianie innych ustaw.

Do spisu treści

Powracamy do rozpatrzenia punktu dwunastego porządku obrad: stanowisko Senatu w sprawie ustawy o zmianie ustawy o Prokuratorii Generalnej Skarbu Państwa.

Przypominam, że w przerwie w obradach odbyło się posiedzenie Komisji Gospodarki Narodowej, która ustosunkowała się do przedstawionych w toku debaty wniosków i przygotowała sprawozdanie w tej sprawie.

Przypominam, że dyskusja została zakończona i obecnie głos może zabrać jedynie sprawozdawca i wnioskodawcy.

Proszę o zabranie głosu sprawozdawcę Komisji Gospodarki Narodowej, senatora Adama Bielę, i przedstawienie uzgodnionych wniosków.

Proszę bardzo, Panie Senatorze.

Do spisu treści

Senator Adam Biela:

Panie Marszałku! Wysoka Izbo!

Komisja Gospodarki Narodowej rozpatrywała zgłoszone w czasie sesji plenarnej wnioski. Były to dwie poprawki zgłoszone przez pana senatora...

(Rozmowy na sali)

(Wicemarszałek Maciej Płażyński: Proszę o spokój.)

...Lisieckiego. Pierwsza z nich dotyczy niezgodności stanowiska Prokuratorii Generalnej z wnioskiem podmiotu reprezentującego Skarb Państwa - poprawka ta mówi o sposobie zachowania się podmiotów w takiej sytuacji. Druga poprawka dotyczy możliwości odbywania aplikacji w Prokuratorii Generalnej.

Zwrócono uwagę na to, iż obie poprawki mają wysoką wartość merytoryczną, są trafne i zasadne, jednak z uwagi na bicz procesu legislacyjnego są niemożliwe do przyjęcia, gdyż wtedy ustawa nie mogłaby w proponowanym kształcie wejść w życie z dniem 1 stycznia. Aktualne luki prawne w kształcie istniejącej ustawy mogą skutkować czymś, co jest w ogóle trudne do przewidzenia, uznano jednak, że dla wyższego dobra, dla wyższych racji należy tym razem z tych poprawek zrezygnować. Przedstawiciele Ministerstwa Skarbu Państwa obecni na posiedzeniu komisji obiecywali, że przy następnej nowelizacji zostaną te poprawki uwzględnione, podobnie zresztą, jak kwestie dotyczące możliwości zgłaszania sprzeciwu przez Prokuratorię Generalną, co było szeroko omawiane na sesji plenarnej.

W tej sytuacji Komisja Gospodarki Narodowej rekomenduje Wysokiej Izbie przyjęcie ustawy bez poprawek. Dziękuję bardzo.

Wicemarszałek Maciej Płażyński:

Dziękuję bardzo.

Czy senator wnioskodawca Bogdan Lisiecki chce zabrać głos?

(Senator Bogdan Lisiecki: Nie.)

Do spisu treści

Przystępujemy więc do głosowania w sprawie ustawy o zmianie ustawy o Prokuratorii Generalnej Skarbu Państwa.

Przypominam, że w tej sprawie w toku debaty zostały przedstawione następujące wnioski: komisja wnosiła o przyjęcie ustawy bez poprawek, a senator wnioskodawca Bogdan Lisiecki przedstawił wniosek o wprowadzenie poprawek do ustawy.

Informuję, że zgodnie z art. 54 ust. 1 Regulaminu Senatu w pierwszej kolejności zostanie przeprowadzone głosowanie nad wnioskiem o przyjęcie ustawy bez poprawek, a następnie, w wypadku odrzucenia tego wniosku, nad przedstawionymi poprawkami według kolejności przepisów ustawy.

Przystępujemy do głosowania nad wnioskiem Komisji Gospodarki Narodowej, popartym przez komisję, o przyjęcie ustawy o zmianie ustawy o Prokuratorii Generalnej Skarbu Państwa bez poprawek.

Proszę o naciśnięcie przycisku obecności.

Kto z państwa senatorów jest za przyjęciem przedstawionego wniosku, proszę o naciśnięcie przycisku "za" i podniesienie ręki.

Kto jest przeciwko, proszę o naciśnięcie przycisku "przeciw" i podniesienie ręki.

Kto się wstrzymał od głosu, proszę nacisnąć przycisk "wstrzymuję się" i podnieść rękę.

Do spisu treści

Na 90 obecnych senatorów 83 było za, 2 - przeciw , 4 wstrzymało się od głosu, 1 senator nie głosował. (Głosowanie nr 42)

Wobec wyników głosowania stwierdzam, że Senat podjął uchwałę w sprawie ustawy o zmianie ustawy o Prokuratorii Generalnej Skarbu Państwa.

Do spisu treści

Powracamy do rozpatrzenia punktu trzynastego porządku obrad: stanowisko Senatu w sprawie ustawy zmieniającej ustawę o zmianie ustawy o zawodach pielęgniarki i położnej oraz ustawy o zawodach lekarza i lekarza dentysty.

Przypominam, że w przerwie w obradach odbyło się posiedzenie Komisji Zdrowia, która ustosunkowała się do przedstawionych w toku debaty wniosków i przygotowała sprawozdanie w tej sprawie.

Przypominam, że dyskusja została zamknięta i obecnie głos może zabrać jedynie sprawozdawca i wnioskodawcy.

Proszę o zabranie głosu sprawozdawcę Komisji Zdrowia, senator Janinę Fetlińską, i przedstawienie uzgodnionych wniosków.

Proszę, Pani Senator.

Do spisu treści

Senator Janina Fetlińska:

Panie i Panowie Senatorowie! Panie Marszałku!

Komisja Zdrowia odbyła w dniu dzisiejszym posiedzenie w związku z przedstawionym przez komisję w dniu wczorajszym wnioskiem o uchwalenie ustawy z dnia 16 grudnia 2005 r. zmieniającej ustawę o zmianie ustawy o zawodach pielęgniarki i położnej oraz ustawy o zawodach lekarza i lekarza dentysty bez poprawek oraz zgłoszonymi poprawkami do ustawy zmieniającej ustawę o zmianie ustawy o zawodach pielęgniarki i położnej oraz ustawy o zawodach lekarza i lekarza dentysty.

Poprawki zostały zgłoszone przez przewodniczącego Komisji Zdrowia Władysława Sidorowicza oraz przeze mnie, jako sprawozdawcę, w związku z wydanym w dniu 21 grudnia wyrokiem Trybunału Konstytucyjnego. Orzeczenie Trybunału stanowi, że art. 1 pkt 20 ustawy z dnia 29 lipca 2005 r. o zmianie ustawy o zawodach pielęgniarki i położnej oraz ustawy o zawodach lekarza i lekarza dentysty, "Dziennik Ustaw" nr 170, poz. 1461, jest niezgodna z art. 2 oraz art. 22 konstytucji, w związku z art. 31 ust 3 konstytucji.

Komisja Zdrowia, po dyskusji i uwzględnieniu opinii prawnej, jednogłośnie odrzuciła swój uprzedni wniosek o uchwalenie ustawy z dnia 16 grudnia 2005 r. bez poprawek i zarazem jednogłośnie przyjęła wniosek o wprowadzenie poprawek do tej ustawy. W związku z tym przedstawiam wniosek o przyjęcie przez Wysoki Senat poprawek do ustawy. Przyjęcie tych poprawek będzie oznaczało przywrócenie stanu prawnego sprzed 29 lipca 2005 r.

Proszę państwa, nie byłabym sobą, gdybym w tej sytuacji, przedstawiając te wnioski, nie powiedziała o jednej rzeczy. Mianowicie jako pielęgniarka bardzo chciałabym, żeby w jak najszybszym czasie podjąć ponownie dyskusję nad tymi problemami zawodu, ponieważ te problemy są w tej chwili wielką sprawą, skłaniają do wielkiej dyskusji. Myślę, że dla dobra zawodu i pacjenta trzeba będzie ją podjąć. Dziękuję bardzo.

Wicemarszałek Maciej Płażyński:

Dziękuję bardzo, Pani Senator.

Czy pan senator Władysław Sidorowicz chce zabrać głos?

(Senator Władysław Sidorowicz: Nie, dziękuję.)

Dziękuję.

Do spisu treści

Przystępujemy do głosowania w sprawie ustawy zmieniającej ustawę o zmianie ustawy o zawodach pielęgniarki i położnej oraz ustawy o zawodach lekarza i lekarza dentysty.

Przypominam, że w tej sprawie w toku debaty zostały przedstawione następujące wnioski: Komisja Zdrowia wnosiła o przyjęcie ustawy bez poprawek, a senatorowie wnioskodawcy przedstawili wnioski o wprowadzenie poprawek do ustawy.

Informuję, że w pierwszej kolejności zostanie przeprowadzone głosowanie nad wnioskiem o przyjęcie ustawy bez poprawek, a następnie, w wypadku odrzucenia tego wniosku, nad przedstawionymi poprawkami, według kolejności przepisów ustawy.

Przystępujemy do głosowania nad wnioskiem komisji o przyjęcie ustawy zmieniającej ustawę o zmianie ustawy o zawodach pielęgniarki i położnej oraz ustawy o zawodach lekarza i lekarza dentysty bez poprawek.

Proszę o naciśnięcie przycisku obecności.

Kto z państwa senatorów jest za przyjęciem przedstawionego wniosku, proszę o naciśnięcie przycisku "za" i podniesienie ręki.

Kto jest przeciwko, proszę nacisnąć przycisk "przeciw" i podnieść rękę.

Kto się wstrzymał od głosu, proszę nacisnąć przycisk "wstrzymuję się" i podnieść rękę.

Dziękuję.

Na 91 obecnych senatorów 1 głosował za, 87 - przeciw, 3 wstrzymało się od głosu. (Głosowanie nr 43)

Wniosek został odrzucony.

Wobec odrzucenia wniosku o przyjęcie ustawy bez poprawek, przechodzimy do głosowania nad przedstawionymi przez senatorów wnioskodawców poprawkami.

Nad poprawkami pierwszą i drugą będziemy głosować łącznie. Poprawki te dostosowują przepisy ustawy do wyroku Trybunału Konstytucyjnego, wydanego w dniu 21 grudnia 2005 r.

Proszę o naciśnięcie przycisku obecności.

Kto jest za, proszę nacisnąć przycisk "za" i podnieść rękę.

Kto jest przeciw, proszę nacisnąć przycisk "przeciw" i podnieść rękę.

Kto się wstrzymał od głosu, proszę nacisnąć przycisk "wstrzymuję się" i podnieść rękę.

Dziękuję.

Na 91 obecnych senatorów 89 głosowało za, 2 wstrzymało się od głosu. (Głosowanie nr 44)

Poprawki zostały przyjęte.

Przystępujemy do głosowania nad przyjęciem uchwały w sprawie ustawy zmieniającej ustawę o zmianie ustawy o zawodach pielęgniarki i położnej oraz ustawy o zawodach lekarza i lekarza dentysty w całości, ze zmianami wynikającymi z przyjętych poprawek.

Do spisu treści

Proszę o naciśnięcie przycisku obecności.

Kto z państwa senatorów jest za przyjęciem uchwały, proszę o naciśnięcie przycisku "za" i podniesienie ręki.

Kto jest przeciwko, proszę nacisnąć przycisk "przeciw" i podnieść rękę.

Kto się wstrzymał od głosu, proszę nacisnąć przycisk "wstrzymuję się" i podnieść rękę.

Dziękuję.

Na 91 obecnych senatorów, 91 było za. (Głosowanie nr 45)

Wobec wyników głosowania stwierdzam, że Senat podjął uchwałę w sprawie ustawy zmieniającej ustawę o zmianie ustawy o zawodach pielęgniarki i położnej oraz ustawy o zawodach lekarza i lekarza dentysty.

Do spisu treści

Powracamy do rozpatrywania punktu czternastego porządku obrad: stanowisko Senatu w sprawie ustawy o zmianie ustawy o Państwowym Ratownictwie Medycznym.

Przypominam, że w przerwie w obradach odbyło się posiedzenie Komisji Zdrowia, która ustosunkowała się do przedstawionych w toku debaty wniosków i przygotowała sprawozdanie w tej sprawie.

Przypominam, że dyskusja została zamknięta i obecnie głos może zabrać jedynie sprawozdawca i wnioskodawcy.

Proszę o zabranie głosu sprawozdawcę Komisji Zdrowia, senatora Stanisława Karczewskiego, i przedstawienie uzgodnionych wniosków.

Do spisu treści

Senator Stanisław Karczewski:

Panie Marszałku! Wysoki Senacie!

Na dzisiejszym posiedzeniu komisja postanowiła odrzucić zgłoszoną poprawkę i rekomendować Wysokiej Izbie przyjęcie ustawy bez poprawek. Dyskusja została przeprowadzona rano, myślę, że już nie będę jej relacjonował. Dziękuję bardzo.

Wicemarszałek Maciej Płażyński:

Dziękuję bardzo.

Proszę o zabranie głosu sprawozdawcę mniejszości komisji, senatora Władysława Sidorowicza, i przedstawienie wniosku mniejszości komisji.

Do spisu treści

Senator Władysław Sidorowicz:

Kiedy omówiliśmy tę kwestię, większość komisji uznała, że należy przesunąć o rok wejście w życie ustawy o ratownictwie medycznym - taki wniosek uzyskał większość. Grupa senatorów, podpisana zresztą pod wnioskiem mniejszości, uznała jednak, że nie ma uzasadnienia dla tak długiego odraczania tego terminu i że byłoby zdecydowanie lepiej, gdyby organy wykonawcze dostały taki bodziec do przyspieszenia tempa prac, bo to mogłoby uratować kilkanaście tysięcy ludzi rocznie. Tylu ludzi moglibyśmy uratować, stąd wniosek mniejszości.

Wicemarszałek Maciej Płażyński:

Dziękuję bardzo.

(Głosy z sali: To nierealne!

(Głosy z sali: To jest realne.)

Czy senatorowie wnioskodawcy chcą zabrać głos? Nie widzę zgłoszeń.

Do spisu treści

Przystępujemy zatem do głosowania w sprawie ustawy o zmianie ustawy o Państwowym Ratownictwie Medycznym.

Przypominam, że w tej sprawie w toku debaty zostały przedstawione następujące wnioski: Komisja Zdrowia wnosiła o przyjęcie ustawy bez poprawek, a senatorowie wnioskodawcy przedstawili wniosek o wprowadzenie poprawki do ustawy.

Informuję, że w pierwszej kolejności zostanie przeprowadzone głosowanie nad wnioskiem o przyjęcie ustawy bez poprawek, a następnie, w wypadku odrzucenia tego wniosku, nad przedstawioną poprawką.

Przystępujemy do głosowania nad wnioskiem komisji, popartym przez komisję, o przyjęcie ustawy o zmianie ustawy o Państwowym Ratownictwie Medycznym bez poprawek.

Proszę o naciśnięcie przycisku obecności.

Kto z państwa senatorów jest za przyjęciem przedstawionego wniosku, proszę o naciśnięcie przycisku "za" i podniesienie ręki.

Kto jest przeciwko, proszę o naciśnięcie przycisku "przeciw" i podniesienie ręki.

Kto się wstrzymał od głosu, proszę nacisnąć przycisk "wstrzymuję się" i podnieść rękę.

Dziękuję.

Do spisu treści

Na 90 obecnych senatorów 48 było za, 40 - przeciw, 2 wstrzymało się od głosu. (Głosowanie nr 46)

Wobec wyników głosowania stwierdzam, że Senat podjął uchwałę w sprawie ustawy o zmianie ustawy o Państwowym Ratownictwie Medycznym.

Do spisu treści

Powracamy do rozpatrywania punktu piętnastego porządku obrad: stanowisko Senatu w sprawie ustawy o produktach pochodzenia zwierzęcego.

Przypominam, że debata nad rozpatrywaną ustawą została zakończona i obecnie możemy przystąpić do głosowania w sprawie tej ustawy.

Do spisu treści

Przystępujemy do głosowania w sprawie ustawy o produktach pochodzenia zwierzęcego.

Przypominam, że Komisja Rolnictwa i Ochrony Środowiska przedstawiła projekt uchwały, w którym wnosiła o przyjęcie tej ustawy bez poprawek.

Przystępujemy do głosowania nad przedstawionym przez komisję projektem uchwały w sprawie ustawy o produktach pochodzenia zwierzęcego.

Proszę o naciśnięcie przycisku obecności.

Kto z państwa senatorów jest za przyjęciem przedstawionego projektu uchwały, proszę o naciśnięcie przycisku "za" i podniesienie ręki.

Kto jest przeciw, proszę nacisnąć przycisk "przeciw" i podnieść rękę.

Kto się wstrzymał od głosu, proszę nacisnąć przycisk "wstrzymuję się" i podnieść rękę.

Dziękuję.

Do spisu treści

Na 89 obecnych senatorów 88 było za, 1 nie głosował. (Głosowanie nr 47)

Wobec wyników głosowania stwierdzam, że Senat podjął uchwałę w sprawie ustawy o produktach pochodzenia zwierzęcego.

Do spisu treści

Powracamy do rozpatrywania punktu szesnastego porządku obrad: stanowisko Senatu w sprawie ustawy o zmianie ustawy o organizacji rynku rybnego i pomocy finansowej w gospodarce rybnej.

Przypominam, że debata nad rozpatrywaną ustawą została zakończona i obecnie możemy przystąpić do głosowania w sprawie tej ustawy.

Do spisu treści

Przystępujemy do głosowania w sprawie ustawy o zmianie ustawy o organizacji rynku rybnego i pomocy finansowej w gospodarce rybnej.

Przypominam, że Komisja Rolnictwa i Ochrony Środowiska przedstawiła projekt uchwały, w której wnosiła o przyjęcie tej ustawy bez poprawek.

Przystępujemy do głosowania nad przedstawionym przez komisję projektem uchwały w sprawie ustawy o zmianie ustawy o organizacji rynku rybnego.

Proszę o naciśnięcie przycisku obecności.

Kto z państwa senatorów jest za przyjęciem przedstawionego projektu uchwały, proszę nacisnąć przycisk "za" i podnieść rękę.

Kto jest przeciw, proszę nacisnąć przycisk "przeciw" i podnieść rękę.

Kto się wstrzymał od głosu, proszę nacisnąć przycisk "wstrzymuję się" i podnieść rękę.

Dziękuję.

Do spisu treści

Na 90 obecnych senatorów 90 było za. (Głosowanie nr 48)

Wobec wyników głosowania stwierdzam, że Senat podjął uchwałę w sprawie ustawy o zmianie ustawy o organizacji rynku rybnego i pomocy finansowej w gospodarce rybnej.

Do spisu treści

Powracamy do rozpatrywania punktu siedemnastego porządku obrad: stanowisko Senatu w sprawie ustawy o zmianie ustawy - Prawo wodne.

Przypominam, że w przerwie w obradach odbyło się posiedzenie Komisji Rolnictwa i Ochrony Środowiska, która ustosunkowała się do przedstawionych w toku debaty wniosków i przygotowała sprawozdanie w tej sprawie.

Przypominam, że dyskusja została zamknięta i obecnie głos może zabrać jedynie sprawozdawca i wnioskodawcy.

Proszę o zabranie głosu sprawozdawcę komisji, senatora Jerzego Chróścikowskiego, i przedstawienie uzgodnionych na posiedzeniu wniosków.

Proszę bardzo, Panie Senatorze.

Do spisu treści

Senator Jerzy Chróścikowski:

Panie Marszałku! Wysoka Izbo!

Mam zaszczyt przedstawić sprawozdanie Komisji Rolnictwa i Ochrony Środowiska w sprawie rozpatrywanej przez komisję w dniu dzisiejszym ustawy o zmianie ustawy - Prawo wodne.

Wniosek oznaczony rzymską jedynką, zgłoszony przeze mnie, uzyskał poparcie komisji. Jest to wniosek o przyjęcie ustawy bez poprawek.

Chcę zwrócić uwagę na to, że wcześniej komisja planowała wniesienie poprawek do ustawy, ale poprawki te nie uzyskały ostatecznie poparcia komisji. Były one już wcześniej przeze mnie prezentowane, w związku z czym proszę Wysoką Izbę o przyjęcie ustawy bez poprawek.

Wicemarszałek Maciej Płażyński:

Dziękuję bardzo.

Czy senator wnioskodawca pragnie zabrać głos? Dziękuję.

Do spisu treści

Przystępujemy do głosowania w sprawie ustawy o zmianie ustawy - Prawo wodne.

Przypominam, że w tej sprawie w toku debaty zostały przedstawione następujące wnioski: senator Jerzy Chróścikowski wnosił o przyjęcie ustawy bez poprawek, Komisja Rolnictwa i Ochrony Środowiska przedstawiła wniosek o wprowadzenie poprawek do ustawy.

Informuję, że w pierwszej kolejności zostanie przeprowadzone głosowanie nad wnioskiem o przyjęcie ustawy bez poprawek, a następnie, w wypadku odrzucenia tego wniosku, nad przedstawionymi poprawkami według kolejności przepisów ustawy.

Przystępujemy do głosowania nad wnioskiem senatora Jerzego Chróścikowskiego, popartym przez komisję, o przyjęcie ustawy bez poprawek.

Proszę o naciśnięcie przycisku obecności.

Kto z państwa senatorów jest za przyjęciem przedstawionego wniosku, proszę o naciśnięcie przycisku "za" i podniesienie ręki.

Kto jest przeciwko, proszę nacisnąć przycisk "przeciw" i podnieść rękę.

Kto się wstrzymał się od głosu, proszę nacisnąć przycisk "wstrzymuję się" i podnieść rękę.

Dziękuję.

Do spisu treści

Na 90 obecnych senatorów 74 głosowało za, 11 - przeciw, 5 wstrzymało się od głosu. (Głosowanie nr 49)

Wobec wyników głosowania stwierdzam, że Senat podjął uchwałę w sprawie ustawy o zmianie ustawy - Prawo wodne.

Do spisu treści

Powracamy do rozpatrywania punktu osiemnastego porządku obrad: stanowisko Senatu w sprawie ustawy o zmianie ustawy o informatyzacji działalności podmiotów realizujących zadania publiczne.

Przypominam, że debata nad rozpatrywaną ustawą została zakończona i obecnie możemy przystąpić do głosowania w sprawie tej ustawy.

Do spisu treści

Przystępujemy więc do głosowania w sprawie ustawy o zmianie ustawy o informatyzacji działalności podmiotów realizujących zadania publiczne.

Przypominam, że Komisja Samorządu Terytorialnego i Administracji Państwowej oraz Komisja Nauki, Edukacji i Sportu przedstawiły jednobrzmiące projekty uchwały, w których wnoszą o przyjęcie tej ustawy bez poprawek.

Przystępujemy do głosowania nad przedstawionym przez komisje projektem uchwały w sprawie ustawy o zmianie ustawy o informatyzacji działalności podmiotów realizujących zadania publiczne.

Proszę o naciśnięcie przycisku obecności.

Kto z państwa senatorów jest za przyjęciem przedstawionego projektu uchwały, proszę nacisnąć przycisk "za" i podnieść rękę.

Kto jest przeciw, proszę nacisnąć przycisk "przeciw" i podnieść rękę.

Kto się wstrzymał, proszę nacisnąć przycisk "wstrzymuję się" i podnieść rękę.

Dziękuję.

Do spisu treści

Na 90 obecnych senatorów 89 głosowało za, 1 nie głosował. (Głosowanie nr 50)

Wobec wyników głosowania stwierdzam, że Senat podjął uchwałę w sprawie ustawy o zmianie ustawy o informatyzacji działalności podmiotów realizujących zadania publiczne.

Do spisu treści

Powracamy do rozpatrywania punktu dziewiętnastego porządku obrad: stanowisko Senatu w sprawie ustawy o zmianie ustawy o ogłaszaniu aktów normatywnych i niektórych innych aktów prawnych.

Przypominam, że debata nad rozpatrywaną ustawą została zakończona i obecnie możemy przystąpić do głosowania w sprawie tej ustawy.

Do spisu treści

Przystępujemy więc do głosowania w sprawie ustawy o zmianie ustawy o ogłaszaniu aktów normatywnych i niektórych innych aktów prawnych.

Przypominam, że Komisja Samorządu Terytorialnego i Administracji Państwowej przedstawiła projekt uchwały, w którym wnosi o wprowadzenie poprawki do ustawy.

Zgodnie z art. 54 ust. 1 regulaminu za chwilę przeprowadzimy głosowanie nad przedstawioną poprawką, a następnie nad podjęciem uchwały w całości, ze zmianą wynikającą z przyjętej poprawki.

Przystępujemy do głosowania nad poprawką przedstawioną przez Komisję Samorządu Terytorialnego i Administracji Państwowej. Poprawka ta ma na celu wyeliminowanie z ustawy przepisu nakładającego na marszałka Sejmu obowiązek ogłoszenia tekstu jednolitego po każdej nowelizacji ustawy w terminie dwóch tygodni. Tym samym poprawka zmierza do utrzymania obowiązującego stanu prawnego, według którego marszałek ogłasza tekst jednolity, jeżeli liczba zmian w ustawie jest znaczna lub gdy ustawa była uprzednio wielokrotnie nowelizowana i posługiwanie się tekstem ustawy może być znacznie utrudnione.

Proszę o naciśnięcie przycisku obecności.

Kto z państwa senatorów jest za przyjęciem przedstawionej poprawki, proszę o naciśnięcie przycisku "za" i podniesienie ręki.

Kto jest przeciw, proszę nacisnąć przycisk "przeciw" i podnieść rękę.

Kto się wstrzymał, proszę nacisnąć przycisk "wstrzymuję się" i podnieść rękę.

Dziękuję.

Na 90 obecnych senatorów 83 głosowało za, 1 - przeciw, 6 wstrzymało się od głosu. (Głosowanie nr 51)

Wobec wyników głosowania stwierdzam, że... Nie, nie, nie, za szybko chciałem...

Poprawka została przyjęta.

Do spisu treści

Przystępujemy do głosowania nad podjęciem uchwały w sprawie ustawy o zmianie ustawy o ogłaszaniu aktów normatywnych i niektórych innych aktów prawnych w całości, ze zmianą wynikającą z przyjętej poprawki.

Proszę o naciśnięcie przycisku obecności.

Kto z państwa senatorów jest za podjęciem uchwały, proszę o naciśnięcie przycisku "za" i podniesienie ręki.

Kto jest przeciwko, proszę nacisnąć przycisk "przeciw" i podnieść rękę.

Kto się wstrzymał od głosu, naciska przycisk "wstrzymuję się" i podnosi rękę.

Dziękuję.

Na 90 obecnych senatorów 86 głosowało za, 4 wstrzymało się od głosu. (Głosowanie nr 52)

Wobec wyników głosowania stwierdzam, że Senat podjął uchwałę w sprawie ustawy o zmianie ustawy o ogłaszaniu aktów normatywnych i niektórych innych aktów prawnych.

Do spisu treści

Powracamy do rozpatrywania punktu dwudziestego porządku obrad: stanowisko Senatu w sprawie ustawy zmieniającej ustawę o zmianie ustawy o ewidencji ludności i dowodach osobistych oraz o zmianie niektórych innych ustaw.

Przypominam, że debata nad rozpatrywaną ustawą została zakończona. Obecnie możemy przystąpić do głosowania w sprawie tej ustawy.

Do spisu treści

Przystępujemy więc do głosowania w sprawie ustawy zmieniającej ustawę o zmianie ustawy o ewidencji ludności i dowodach osobistych oraz o zmianie niektórych innych ustaw.

Przypominam, że Komisja Samorządu Terytorialnego i Administracji Państwowej przedstawiła projekt uchwały, w którym wnosiła o przyjęcie tej ustawy bez poprawek.

Przystępujemy do głosowania nad przedstawionym przez komisję projektem uchwały w sprawie ustawy zmieniającej ustawę o zmianie ustawy o ewidencji ludności i dowodach osobistych oraz o zmianie niektórych innych ustaw.

Proszę o naciśnięcie przycisku obecności.

Kto z państwa senatorów jest za przyjęciem przedstawionego projektu uchwały, proszę o naciśnięcie przycisku "za" i podniesienie ręki.

Kto jest przeciw, proszę o naciśnięcie przycisku "przeciw" i podniesienie ręki.

Kto się wstrzymał od głosu, proszę o naciśnięcie przycisku "wstrzymuję się" i podniesienie ręki.

Dziękuję.

Do spisu treści

Na 90 obecnych senatorów 61 głosowało za, 25 - przeciw, 4 wstrzymało się od głosu. (Głosowanie nr 53)

Wobec wyników głosowania stwierdzam, że Senat podjął uchwałę w sprawie ustawy zmieniającej ustawę o zmianie ustawy o ewidencji ludności i dowodach osobistych oraz o zmianie niektórych innych ustaw.

Do spisu treści

Powracamy do rozpatrywania punktu dwudziestego pierwszego porządku obrad: stanowisko Senatu w sprawie ustawy o zmianie ustawy o zasadach uznawania nabytych w państwach członkowskich Unii Europejskiej kwalifikacji do wykonywania zawodów regulowanych.

Przypominam, że debata nad rozpatrywaną ustawą została zakończona. Obecnie możemy przystąpić do głosowania w sprawie tej ustawy.

Do spisu treści

Przystępujemy więc do głosowania w sprawie ustawy o zmianie ustawy o zasadach uznawania nabytych w państwach członkowskich Unii Europejskiej kwalifikacji do wykonywania zawodów regulowanych.

Przypominam, że Komisja Nauki, Edukacji i Sportu przedstawiła projekt uchwały, w którym wnosiła o przyjęcie tej ustawy bez poprawek.

Przystępujemy do głosowania nad przedstawionym przez komisję projektem uchwały w sprawie ustawy o zmianie ustawy o zasadach uznawania nabytych w państwach członkowskich Unii Europejskiej kwalifikacji do wykonywania zawodów regulowanych.

Proszę o naciśnięcie przycisku obecności.

Kto z państwa senatorów jest za przyjęciem przedstawionego projektu uchwały, proszę o naciśnięcie przycisku "za" i podniesienie ręki.

Kto jest przeciw, proszę o naciśnięcie przycisku "przeciw" i podniesienie ręki.

Kto się wstrzymał, proszę o naciśnięcie przycisku "wstrzymuję się" i podniesienie ręki.

Dziękuję.

Do spisu treści

Na 90 obecnych senatorów 90 głosowało za. (Głosowanie nr 54)

Wobec wyników głosowania stwierdzam, że Senat podjął uchwałę w sprawie ustawy o zmianie ustawy o zasadach uznawania nabytych w państwach członkowskich Unii Europejskiej kwalifikacji do wykonywania zawodów regulowanych.

Do spisu treści

Powracamy do rozpatrywania punktu dwudziestego szóstego porządku obrad: drugie czytanie projektu uchwały w sprawie zmiany Regulaminu Senatu.

Do spisu treści

Ponieważ w trakcie przeprowadzonej w dniu dzisiejszym dyskusji nikt nie złożył wniosku przeciwnego do wniosku przedstawionego przez komisje w sprawozdaniu, zgodnie z art. 81 ust. 5 Regulaminu Senatu przystępujemy do trzeciego czytania projektu uchwały w sprawie zmiany Regulaminu Senatu.

Informuję, że zgodnie z art. 82 ust. 1 Regulaminu Senatu w tej sytuacji trzecie czytanie projektu uchwały obejmuje jedynie głosowanie.

Przypominam, że komisje po rozpatrzeniu przedstawionego przez wnioskodawców projektu uchwały wprowadziły do niego poprawkę i wnoszą o przyjęcie przez Senat jednolitego projektu uchwały w sprawie zmiany Regulaminu Senatu, druk nr 19S.

Do spisu treści

Przystępujemy do głosowania nad przedstawionym przez komisje projektem uchwały w sprawie zmiany Regulaminu Senatu.

Proszę o naciśnięcie przycisku obecności.

Kto z państwa senatorów jest za przyjęciem przedstawionego projektu uchwały, proszę o naciśnięcie przycisku "za" i podniesienie ręki.

Kto jest przeciwko, proszę o naciśnięcie przycisku "przeciw" i podniesienie ręki.

Kto się wstrzymał od głosu, proszę o naciśnięcie przycisku "wstrzymuję się" i podniesienie ręki.

Dziękuję.

Do spisu treści

Na 89 obecnych senatorów 88 głosowało za, 1 - przeciw. (Głosowanie nr 55)

Wobec wyników głosowania stwierdzam, że Senat podjął uchwałę w sprawie zmiany Regulaminu Senatu.

Do spisu treści

Powracamy do rozpatrywania punktu dwudziestego siódmego porządku obrad: drugie czytanie projektu uchwały w sprawie ustanowienia roku 2006 Rokiem Języka Polskiego.

Do spisu treści

Ponieważ w trakcie przeprowadzonej w dniu dzisiejszym dyskusji nikt nie złożył wniosku przeciwnego do wniosku przedstawionego przez komisje w sprawozdaniu, zgodnie z art. 81 ust. 5 Regulaminu Senatu przystępujemy do trzeciego czytania projektu uchwały w sprawie ustanowienia roku 2006 Rokiem Języka Polskiego.

Informuję, że w tej sytuacji trzecie czytanie projektu uchwały obejmuje jedynie głosowanie.

Przypominam, że komisje po rozpatrzeniu przedstawionego przez wnioskodawców projektu uchwały wprowadziły do niego poprawkę i wnoszą o przyjęcie przez Senat jednolitego projektu uchwały w sprawie ustanowienia roku 2006 Rokiem Języka Polskiego.

Do spisu treści

Przystępujemy do głosowania nad przedstawionym przez komisje projektem uchwały w sprawie ustanowienia roku 2006 Rokiem Języka Polskiego.

Proszę o naciśnięcie przycisku obecności.

Kto z państwa senatorów jest za przyjęciem przedstawionego projektu uchwały, proszę o naciśnięcie przycisku "za" i podniesienie ręki.

Kto jest przeciwko, proszę o naciśnięcie przycisku "przeciw" i podniesienie ręki.

Kto się wstrzymał od głosu, proszę o naciśnięcie przycisku "wstrzymuję się" i podniesienie ręki.

Dziękuję.

Do spisu treści

Na 89 obecnych senatorów 89 głosowało za. (Głosowanie nr 56)

(Oklaski)

Wobec wyników głosowania stwierdzam, że Senat podjął uchwałę w sprawie ustanowienia roku 2006 Rokiem Języka Polskiego.

Do spisu treści

Powracamy do rozpatrywania punktu dwudziestego ósmego porządku obrad: drugie czytanie projektu uchwały w sprawie utworzenia Polskiej Grupy Unii Międzyparlamentarnej.

Do spisu treści

Ponieważ w trakcie przeprowadzonej w dniu dzisiejszym dyskusji nikt nie złożył wniosku przeciwnego do wniosku przedstawionego przez komisje w sprawozdaniu, przystępujemy do trzeciego czytania projektu uchwały w sprawie utworzenia Polskiej Grupy Unii Międzyparlamentarnej.

Informuję, że w tej sytuacji trzecie czytanie projektu ustawy obejmuje jedynie głosowanie.

Przypominam, że komisje, po rozpatrzeniu przedstawionego przez wnioskodawców projektu uchwały, wnoszą o jego przyjęcie przez Senat bez poprawek.

Do spisu treści

Przystępujemy do głosowania nad projektem uchwały w sprawie utworzenia Polskiej Grupy Unii Międzyparlamentarnej.

Proszę o naciśnięcie przycisku obecności.

Kto z państwa senatorów jest za przyjęciem przedstawionego projektu uchwały, proszę o naciśnięcie przycisku "za" i podniesienie ręki.

Kto jest przeciwko, proszę nacisnąć przycisk "przeciw" i podnieść rękę.

Kto się wstrzymał od głosu, proszę o naciśnięcie przycisku "wstrzymuję się" i podniesienie ręki.

Dziękuję.

Do spisu treści

Na 88 obecnych senatorów 87 głosowało za, 1 nie głosował. (Głosowanie nr 57)

Wobec wyników głosowania stwierdzam, że Senat podjął uchwałę w sprawie utworzenia Polskiej Grupy Unii Międzyparlamentarnej.

Do spisu treści

Powracamy do rozpatrywania punktu dwudziestego dziewiątego porządku obrad: drugie czytanie projektu uchwały w sprawie powołania Zgromadzenia Parlamentarnego Sejmu i Senatu Rzeczypospolitej Polskiej, Sejmu Republiki Litewskiej i Rady Najwyższej Ukrainy.

Do spisu treści

Ponieważ w trakcie przeprowadzonej w dniu dzisiejszym dyskusji nikt nie złożył wniosku przeciwnego do wniosku przedstawionego przez komisje w sprawozdaniu, przystępujemy do trzeciego czytania projektu uchwały w sprawie powołania Zgromadzenia Parlamentarnego Sejmu i Senatu Rzeczypospolitej Polskiej, Sejmu Republiki Litewskiej i Rady Najwyższej Ukrainy.

Informuję, że w tej sytuacji trzecie czytanie projektu uchwały obejmuje jedynie głosowanie.

Przypominam, że komisje, po rozpatrzeniu przedstawionego przez wnioskodawcę projektu uchwały, wnoszą o jego przyjęcie bez poprawek.

Do spisu treści

Przystępujemy do głosowania nad projektem uchwały w sprawie powołania Zgromadzenia Parlamentarnego Sejmu i Senatu Rzeczypospolitej Polskiej, Sejmu Republiki Litewskiej i Rady Najwyższej Ukrainy.

Proszę o naciśnięcie przycisku obecności.

Kto z państwa senatorów jest za przyjęciem przedstawionego projektu uchwały, proszę o naciśnięcie przycisku "za" i podniesienie ręki.

Kto jest przeciwko, proszę o naciśnięcie przycisku "przeciw" i podniesienie ręki.

Kto się wstrzymał od głosu, proszę o naciśnięcie przycisku "wstrzymuję się" i podniesienie ręki.

Dziękuję.

Do spisu treści

Na 88 obecnych senatorów 88 głosowało za. (Głosowanie nr 58)

Wobec wyników głosowania stwierdzam, że Senat podjął uchwałę w sprawie powołania Zgromadzenia Parlamentarnego Sejmu i Senatu Rzeczypospolitej Polskiej, Sejmu Republiki Litewskiej i Rady Najwyższej Ukrainy.

Zachęcam tych państwa, którzy chcą wygłosić oświadczenie, do tego, by może to oświadczenie złożyli.

(Rozmowy na sali)

Jeszcze dwa komunikaty. Proszę bardzo.

Senator Sekretarz
Roman Ludwiczuk:

Uprzejmie informuję, że marszałek Senatu zwołuje posiedzenie Prezydium Senatu na dzień 23 grudnia, na piątek, na godzinę 8.05. Powtarzam: 8.05, posiedzenie Prezydium Senatu w dniu 23 grudnia.

Drugi komunikat. Spotkanie senatorów członków Komisji Rodziny i Polityki Społecznej w sprawie ustawy budżetowej odbędzie się w dniu 23 grudnia 2005 r. w sali nr 182 o godzinie 9.00 rano.

Wicemarszałek Maciej Płażyński:

Dziękuję bardzo.

Zakończyliśmy głosowania, w związku z tym pozostaje nam życzyć sobie radosnych świąt.

A pan marszałek Borusewicz mógłby nam powiedzieć, czy czeka nas coś między świętami, czy nie.

(Głosy z sali: Jeszcze oświadczenia.)

Jeszcze nie zakończyliśmy posiedzenia. Zakończyliśmy tylko głosowanie. Posiedzenie jeszcze chwilę będzie trwało, proszę się nie martwić.

Panie Marszałku, coś nas czeka?

(Rozmowy na sali)

Marszałek Bogdan Borusewicz:

Jeszcze raz życzę wszystkim spokoju i wypoczynku.

Raczej nic nas nie czeka, ale w połowie stycznia coś nas może czekać.

(Głos z sali: Brawo!)

(Oklaski)

28 i 29 grudnia jest posiedzenie Sejmu, a więc oczywiście mogą być jakieś nagłe sprawy, ale teraz nie ma takich sygnałów.

Wicemarszałek Maciej Płażyński:

Informuję, że porządek obrad trzeciego posiedzenia Senatu został wyczerpany.

Przystępujemy do oświadczeń senatorów poza porządkiem obrad.

Przypominam, że zgodnie z art. 49 ust. 2 Regulaminu Senatu oświadczenia nie mogą trwać dłużej niż pięć minut. Przedmiotem oświadczenia mogą być sprawy związane z wykonywaniem mandatu, przy czym nie może ono dotyczyć spraw będących przedmiotem porządku obrad bieżącego posiedzenia Senatu. Nad oświadczeniami senatorskimi nie przeprowadza się dyskusji.

Przypominam państwu senatorom, że zgodnie z art. 49 ust. 2 Regulaminu Senatu marszałek odmówi przyjęcia niewygłoszonych oświadczeń, których treści nie można ustalić lub których wygłoszenie przez senatora nie byłoby możliwe w przysługującym mu na to czasie.

Czy ktoś z państwa senatorów pragnie zabrać głos? Są zgłoszenia, tak?

(Rozmowy na sali)

Pani senator Ewa Tomaszewska, proszę bardzo.

Do spisu treści

Senator Ewa Tomaszewska:

Panie Marszałku! Wysoka Izbo!

W poniedziałek, 19 grudnia, miałam zaszczyt otwierać w Sankt Petersburgu wystawę "Drogi do wolności". Mam tu plakat z tej wystawy. Wystawa została powitana przez bardzo liczne grono osób: i widzów rosyjskich, i osób z Polonii, i liczne media. Dziękuję bardzo.

Wicemarszałek Maciej Płażyński:

Proszę bardzo, pan senator Górecki.

Do spisu treści

Senator Dariusz Górecki:

Oświadczenie skierowane do ministra skarbu państwa Andrzeja Mikosza.

Szanowny Panie Ministrze!

Pozwalam sobie zabrać głos, gdyż jestem zaniepokojony sposobem prywatyzacji Elektrociepłowni Zduńska Wola spółka z ograniczoną odpowiedzialnością.

Prace nad sprywatyzowaniem tej spółki nabrały tempa w ostatnim okresie rządu Marka Belki. Szybkie tempo prywatyzacji zaniepokoiło nie tylko działające w spółce organizacje zawodowe, takie jak NSZZ "Solidarność" przy Elektrociepłowni Zduńska Wola, Związek Zawodowy Inżynierów i Techników Elektrociepłowni Zduńska Wola oraz NSZZ Pracowników Elektrociepłowni Zduńska Wola, ale też prezydenta miasta Zduńska Wola, a także Sekretariat Górnictwa i Energetyki NSZZ "Solidarność" i stronę społeczną Zespołu Trójstronnego do spraw Branży Energetycznej. Znalazło to wyraz w licznej, kierowanej do prezesa Rady Ministrów, do ministra skarbu państwa, do współprzewodniczącego Zespołu Trójstronnego do spraw Branży Energetycznej oraz do Departamentu Prywatyzacji w Ministerstwie Skarbu Państwa korespondencji, w której postulowano wstrzymanie decyzji ministerstwa skarbu dotyczącej prywatyzacji. Ponadto władze miasta wyrażały zaniepokojenie szybkim tempem prywatyzacji podjętej bez próby poznania stanowiska samorządu miejskiego na ten temat, mimo iż miasto jest odbiorcą 50% energii wytwarzanej w Elektrociepłowni Zduńska Wola.

Wobec licznych wątpliwości zawartych we wspomnianej korespondencji, mam do pana ministra następujące pytania.

Czy istnieje konieczność prywatyzowania Elektrociepłowni Zduńska Wola, znajdującej się, według moich informacji, w dobrej kondycji finansowej i technicznej?

Czy możliwe jest ponowne przeanalizowanie listy potencjalnych inwestorów dla Elektrociepłowni Zduńska Wola? Zdaniem organizacji zawodowych tej spółki wybrana na inwestora strategicznego SFW Energia Spółka z ograniczoną odpowiedzialnością w Gliwicach jest właścicielem firm lub zarządza firmami, których poziom technologiczny jest zdecydowanie niższy niż Elektrociepłowni Zduńska Wola, a to w konsekwencji stwarza potencjalne niebezpieczeństwo upadku prywatyzowanej spółki.

Czy wobec podniesionych wątpliwości nie jest celowe wstrzymanie procesu prywatyzacji do momentu ich wyjaśnienia?

Z poważaniem, Dariusz Górecki.

Wicemarszałek Maciej Płażyński:

Pani senator Mirosława Nykiel.

Do spisu treści

Senator Mirosława Nykiel:

Panie Marszałku! Panie i Panowie Senatorowie!

Węgiel kamienny od wielu stuleci był jednym z podstawowych źródeł energii pierwotnej w światowej gospodarce energetycznej. Nie ma najmniejszych wątpliwości, że to właśnie węgiel jako źródło energii był podstawą rozwoju cywilizacyjnego i gospodarczego wielu krajów będących dziś potęgami gospodarczymi świata.

W krajach dawnej Unii Europejskiej, krajach Piętnastki, obserwuje się od lat odchodzenie od dominującego udziału węgla kamiennego w gospodarce na rzecz przede wszystkim gazu ziemnego, co ze względu na i tak wysokie uzależnienie tych krajów od importowanych nośników energii może stanowić zagrożenie dla ich przyszłego bezpieczeństwa energetycznego.

W nowej strukturze Unii Europejskiej, z dwudziestoma pięcioma państwami, Polska stała się największym producentem i użytkownikiem węgla kamiennego, wydobywając go więcej niż wszystkie pozostałe kraje członkowskie.

Zupełnie inne tendencje niż w krajach europejskich obserwuje się w pozostałych regionach świata, gdzie systematycznie rośnie udział węgla kamiennego w bilansie paliwowo-energetycznym i dynamicznie rozwija się górnictwo węgla kamiennego. Ma to miejsce zarówno w USA, w krajach Azji, RPA, Australii i Ameryce Południowej.

W jednym z dokumentów Światowej Rady Energetycznej, opublikowanym w 2004 r., czytamy, że węgiel kamienny może być paliwem spełniającym wymagania zrównoważonego rozwoju energetycznego świata w co najmniej pierwszej połowie dwudziestego pierwszego wieku.

Polska jako jeden z krajów liczących się w światowej produkcji i wykorzystaniu węgla winna racjonalnie rozwijać posiadaną bazę zasobową i preferować model węglowo-gazowy gospodarki paliwo-energetycznej.

Utrzymanie się polskiego górnictwa węglowego na coraz bardziej konkurencyjnym rynku producentów paliw energetycznych wymaga ciągłego, wszechstronnego rozwoju technologicznego. Polska w latach 1990-2003 zrestrukturyzowała górnictwo węgla kamiennego. Uzyskano efekty nieporównywalne z efektami reform tej branży w innych krajach europejskich.

Reformie polskiego górnictwa towarzyszyło jednak wiele negatywnych zjawisk: wysokie bezrobocie na Śląsku, brak zagospodarowania pozostawionych po zlikwidowanych kopalniach obiektów oraz terenów zdegradowanych działalnością górniczą, znaczne zmniejszenie zasobów węgla w wyniku likwidacji kopalń - ubyło bezpowrotnie ponad 17 miliardów t zasobów przemysłowych, w tym 10 miliardów t zasobów w złożach zagospodarowanych.

W celu usunięcia wspomnianych negatywnych zjawisk należy niezwłocznie zweryfikować rządowy program likwidacji kopalń, tak aby dotyczył on tych, które wyczerpują swoje złoża. Ponadto niezbędne są inwestycje w postęp techniczny. Dlatego stworzenie warunków do ich finansowania powinno być jednym z priorytetów skorygowanego programu.

W kontekście przedstawionych, jakże skrótowo, najważniejszych faktów, zwracam się do ministra gospodarki z apelem o natychmiastowe wstrzymanie procesu likwidacji byłej KWK "Czeczott", obecnie KWK "Piast" Ruch II, w Woli w gminie Miedźna, gdzie znajdują się już koncesjonowane dobrej jakości pokłady węgla kamiennego. Likwidacja kopalni spowoduje nieodwracalny brak dostępu do złóż dobrej jakości węgla kamiennego, gwarantujących przedłużenie żywotności kopalni o kilkadziesiąt lat. Proces likwidacji wymaga znacznych nakładów finansowych, przeznaczanych na likwidację miejsc pracy, a nie na rozwój potencjału wydobywczego.

Pomimo wielu wystąpień nowo wybranych parlamentarzystów, władz gminy Miedźna do Kompanii Węglowej SA w Katowicach o zatrzymanie procesu likwidacji i ponowne przeanalizowanie podjętej w 2000 r. decyzji o zamknięciu kopalni "Czeczott" decyzja ta nadal jest bezkrytycznie realizowana. Szkody, jakie z tego wynikają i jakie mogą być w przyszłości nie tylko dla kopalni, gminy, ale także dla kraju, spowodowane są błędnymi decyzjami podjętymi w zupełnie innych realiach ekonomicznych, noszącymi znamiona niegospodarności i nieodpowiedzialności.

Proszę pana ministra gospodarki o pilne podjęcie działań w przedmiotowej sprawie. Dziękuję.

Wicemarszałek Maciej Płażyński:

Dziękuję bardzo.

Pan senator Antoni Motyczka.

Do spisu treści

Senator Antoni Motyczka:

Dziękuję, Panie Marszałku.

Szanowny Panie Marszałku! Wysoka Izbo!

Chciałbym wnieść oświadczenie w sprawie zmiany ustawy - Prawo geologiczne i górnicze wprowadzonej przez art. 134 ustawy z dnia 28 lipca 2005 r. o kosztach sądowych w sprawach cywilnych.

Temat, który chcę poruszyć, dotyczy zaszłości po poprzednim parlamencie, a konkretnie bubla prawnego, który na jednym z ostatnich posiedzeń uchwalił Sejm poprzedniej kadencji, nie licząc się zupełnie z tego konsekwencjami. Sprawa nie jest błaha, gdyż dotyczy kilkunastu, a może nawet kilkudziesięciu tysięcy mieszkańców Śląska i godzi w zasadę sprawiedliwości społecznej. Chodzi o zmianę ustawy - Prawo geologiczne i górnicze wprowadzoną przez art. 134 ustawy z dnia 28 lipca 2005 r. o kosztach sądowych w sprawach cywilnych. Na mocy powyższej zmiany skreślony został art. 97 ust. 3 ustawy - Prawo geologiczne i górnicze, "Dziennik Ustaw" 1994 nr 27 poz. 96, z późniejszymi zmianami, w następującym brzmieniu: "w sprawach, o których mowa w ust. 1, powód nie ma obowiązku uiszczenia kosztów sądowych. Postępowanie toczy się na koszt przedsiębiorcy, chyba że roszczenie okaże się oczywiście bezzasadne".

Każdy, kto choć trochę zna specyfikę Śląska, wie, że na tym obszarze występują tak zwane szkody górnicze, czyli uszkodzenia budynków, w tym w szczególności mieszkalnych, powstałe na skutek eksploatacji złóż węgla przez zakłady górnicze. Pękające ściany i stropy, przechylające się budynki, naruszone fundamenty, konstrukcje nośne i więźby dachowe, zapadające się drogi dojazdowe do posesji - to tylko niektóre z ubocznych skutków działalności kopalń. Nie są to bynajmniej nowe zjawiska, gdyż węgiel na Górnym Śląsku wydobywa się od już przeszło stu pięćdziesięciu lat.

Na mocy dotychczas obowiązującego prawa właściciele budynków uszkodzonych na skutek szkód górniczych mogli dochodzić swoich praw przed sądem powszechnym bez konieczności ponoszenia kosztów sądowych. Dzięki temu wielu mieszkańców Śląska poszkodowanych w wyniku intensywnej eksploatacji węgla pod ich parcelami mogło bez dodatkowych barier walczyć o naprawienie szkód powstałych na ich nieruchomościach.

Zmiana ustawy - Prawo geologiczne i górnicze, która wejdzie w życie z dniem 2 marca 2006 r., w zdecydowany sposób ograniczy tę możliwość. Nowe przepisy nakładają na poszkodowaną osobę obowiązek opłacenia kosztów sądowych w wysokości 5% wartości wnioskowanego zadośćuczynienia już na etapie ustalenia szkody i jej wysokości. Oznacza to, że gdy szkody w budynku mieszkalnym, powstałe w wyniku działalności zakładów górniczych, wynoszą przykładowo 100 tysięcy zł, to powód, by dochodzić swoich praw przed sądem, będzie musiał wnieść opłatę sądową w kwocie 5 tysięcy zł. Dla zdecydowanej większości osób, których dotyczy ten problem, ze względu na ich relatywnie niskie dochody będzie to bariera nie do przebycia.

Przedmiotowa sprawa jest dowodem na faworyzowanie określonych podmiotów, czyli w tym przypadku zakładów górniczych, względem niemałej grupy mieszkańców części kraju, która jest poszkodowana wskutek działalności tych podmiotów. Taki stan prawny godzi w zasadę sprawiedliwości społecznej. Dlatego należy go jak najszybciej zmienić poprzez przywrócenie skreślonego art. 97 ust. 2 ustawy - Prawo geologiczne i górnicze. Obowiązkiem państwa jest ułatwienie, a nie utrudnianie poszkodowanemu obywatelowi dochodzenia swoich praw przed sądem powszechnym.

W imieniu mieszkańców Śląska apeluję do Wysokiej Izby o zainteresowanie się tą sprawą i podjęcie stosownych działań legislacyjnych.

Jeszcze na koniec dodam jedno zdanie, proszę państwa.

W przypadku, gdy ci ludzie nie będą wnosili opłat i nie będą wnosili do sądu spraw o odszkodowanie, okaże się za chwilę, że będziemy mieli do czynienia z katastrofami budowlanymi, i oświadczam tu państwu, że tak będzie na pewno. Dziękuję.

Ja to już oddałem...

Wicemarszałek Maciej Płażyński:

Dziękuję, Panie Senatorze.

Pan senator Jerzy Szmit, proszę bardzo.

Do spisu treści

Senator Jerzy Szmit:

Panie Marszałku! Wysoki Senacie!

Na poprzedniej sesji Senatu informowałem o uchyleniu przez wojewodę warmińsko-mazurskiego planów ochrony czterech parków krajobrazowych naszego województwa, a jednocześnie ostrzegałem, że może to doprowadzić do bardzo poważnych zagrożeń w ochronie przyrody. No i niestety tak się stało.

Podam tylko dwa przykłady. Pierwszy dotyczy Siemian, to jest miejscowości nad Jeziorakiem, położonej w sercu Parku Krajobrazowego Pojezierza Iławskiego. Otóż wojewoda warmińsko-mazurski wydał tak zwaną decyzję środowiskową, która umożliwi zbudowanie tam stacji bazowej telefonii komórkowej. Ta sprawa toczyła się przez kilka lat, sprzeciwiał się temu między innymi wójt gminy Iława, ale teraz na mocy zmienionych przepisów i uchylonych planów ochrony stało się to możliwe i pan wojewoda taką decyzję podjął. Jednym ze smaczków tej sprawy, o czym też mówiłem, jest fakt, że w imieniu wnioskodawców o budowę tej wieży występował bratanek senatora poprzedniej kadencji Władysława Mańkuta, pan Jerzy Mańkut z SLD.

I drugi przykład, dotyczący z kolei Rucianego-Nidy. Tam też na obszarach dotychczas chronionych następują przekształcenia i są podejmowane działania zmierzające do przekształcenia terenów w tereny budowlane i to też jest możliwe dzięki decyzji wojewody warmińsko-mazurskiego.

Zwracam się zatem do ministra ochrony środowiska i do ministra spraw wewnętrznych i administracji o podjęcie stosownych działań w celu zahamowania tych podejmowanych działań. Dziękuję bardzo.

Wicemarszałek Maciej Płażyński:

Dziękuję bardzo.

Pan senator Czesław Rybka.

Do spisu treści

Senator Czesław Rybka:

Panie Marszałku! Wysoka Izbo!

Oświadczenie to kieruję do ministra transportu i budownictwa, a dotyczy ono ustawy o planowaniu i zagospodarowaniu przestrzennym.

Jednym z najważniejszych zadań, nie tylko z punktu widzenia samorządu, stojących przed obecną kadencją parlamentu jest zmiana obowiązującej ustawy regulującej problematykę planowania przestrzennego. Potrzeba podjęcia prac legislacyjnych w tym zakresie wypływa wprost z tego, iż obecne unormowania prawne osłabiają zdolności rozwojowe miast i gmin, a w szczególności możliwości realizacji polityki przestrzennej. Ponadto są one źródłem problemów w tym zakresie, objawiających się zarówno realizacją chaotycznej zabudowy, jak i brakiem zdolności pozyskiwania środków europejskich, a także korupcji. Zwłaszcza ten ostatni czynnik ma podłoże w braku spójności przepisów składających się na tak zwany zbiór przepisów szczególnych, towarzyszących obowiązującej ustawie o planowaniu i zagospodarowaniu przestrzennym.

Wynikiem funkcjonowania obecnych unormowań prawnych są bariery w inwestycyjnym procesie budowlanym, które widoczne są zwłaszcza na poziomie organów gmin, mających bezpośredni kontakt z inwestorem na etapie zarówno wstępnych procedur, jak i pośrednio na dalszych etapach poprzez fakt otrzymywania do wiadomości decyzji wydawanych w tym zakresie przez inne organy. Dążyć winno się zaś do osiągnięcia ładu przestrzennego oraz jego bezwzględnego egzekwowania bez stwarzania niepotrzebnych barier formalnych w inwestowaniu budowlanym.

Należy stwierdzić, że obecna ustawa w istotny sposób ograniczyła planowanie przestrzenne, którego specyfiką jest opieranie się na wytyczonych zasadach regulujących - poprzez obowiązujące plany miejscowe - sposoby zagospodarowania poszczególnych fragmentów terenu. Uchylenie dotychczas obowiązujących planów miejscowych wywołało w tym zakresie chaos. Nowe zaś zasady lokalizacji zarówno inwestycji celu publicznego, jak i inwestycji niepublicznych nie tylko nie zapewniają jednolitości formy przestrzennej, ale wręcz powodują, że ograniczenia w zagospodarowaniu przestrzennym zawarte w decyzjach są uznaniowe, a co za tym idzie, w dużej mierze przypadkowe.

Zgodnie z wymogami ustawowymi większość gmin opracowała studia uwarunkowań i kierunków zagospodarowania przestrzennego na ich terenach. Tak określone opracowanie, z racji chociażby zakresu, należy uznać za pracochłonne i niewątpliwie kosztowne. Miało jednakże zapewniać jednolitość przestrzenną na danym terenie. W efekcie jednak możliwość egzekwowania przez gminę ustaleń przyjętych w studium jest znikoma, gdyż jako niebędące aktem prawa miejscowego nie stanowi ono podstawy do wydawania decyzji administracyjnych, a co za tym idzie, faktyczna realizacja jego ustaleń jest możliwa właściwie tylko tam, gdzie powstał plan miejscowy.

Na szczególną uwagę zasługuje ponadto konieczność wprowadzenia unormowań prawnych w zakresie gospodarki przestrzennej, będących przejrzystą podstawą do wydawania decyzji administracyjnych w indywidualnych sprawach. Jasne zasady regulujące wydawanie decyzji winny stanowić zarówno o niepodważalności działania gmin w zakresie gospodarowania przestrzenią, jak i o ułatwieniach inwestycyjnych na ich terenie. To ostatnie winno zaś przejawiać się możliwością określenia zasad zabudowy konkretnego terenu czy też działki, zanim jeszcze pojawi się inwestor. Ma to szczególne znaczenie w obecnej sytuacji, stwarzającej potrzebę pozyskiwania tych inwestorów. W tym kontekście jawi się postulat bardzo skrupulatnej analizy sformułowań poszczególnych przepisów w projekcie nowej ustawy w aspekcie możliwości ich wykonywania, a także dotychczasowych doświadczeń, których źródłem winno być nawet orzecznictwo w zakresie tej problematyki.

Zatem tworzone projekty nowych unormowań prawnych winny stanowić podstawę do przeprowadzenia szerszej dyskusji nad wprowadzeniem nowego systemu planowania przestrzennego w Polsce. Dziękuję bardzo.

Do spisu treści

Wicemarszałek Maciej Płażyński:

Dziękuję bardzo, Panie Senatorze.

Informuję, że następujący senatorowie złożyli oświadczenia do protokołu: Mariusz Witczak, Andrzej Person, Roman Ludwiczuk, Adam Biela, Andrzej Łuczycki, Stanisław Kogut, Marian Miłek, Jan Szafraniec, Jan Szafraniec z grupą senatorów, Jarosław Chmielewski, Krystyna Bochenek, Władysław Sidorowicz, Janina Fetlińska, Piotr Boroń.

Informuję, że protokół trzeciego posiedzenia Senatu Rzeczypospolitej Polskiej szóstej kadencji, zgodnie z art. 39 ust. 3 Regulaminu Senatu, zostanie udostępniony senatorom w terminie trzydziestu dni po posiedzeniu Senatu w Biurze Prac Senackich, pokój nr 255.

Zamykam trzecie posiedzenie Senatu Rzeczypospolitej Polskiej szóstej kadencji.

(Wicemarszałek trzykrotnie uderza laską marszałkowską)

(Koniec posiedzenia o godzinie 23 minut 37)

 

 


3. posiedzenie Senatu RP, spis treści , poprzednia część stenogramu , następna część stenogramu