Diariusz Senatu RP: spis treści, poprzedni fragment, następny fragment
Podczas posiedzenia Komisji Gospodarki i Finansów Publicznych rozpatrzono opinie komisji senackich o ustawie budżetowej na rok 2004. Senatorowie zapoznawali się z poprawkami komisji branżowych, które rekomendowali ich przedstawiciele.
Komisja Nauki, Edukacji i Sportu zaproponowała przywrócenie w budżecie na 2004 rok 21 mln zł dotacji na wyprawki szkolne dla uczniów. Pieniądze na ten cel miałyby pochodzić z zasiłków przeznaczonych na pomoc społeczną i dożywianie uczniów.
Wiceminister finansów Halina Wasilewska-Trenkner, występując w imieniu rządu, powiedziała, że mogłoby to spowodować, iż zabraknie pieniędzy na zasiłki z pomocy społecznej. Dlatego lepszym rozwiązaniem byłoby podzielenie kwoty 21 mln zł na dwie pozycje: 11 mln zł na wyprawki szkolne, a 10 mln zł na zasiłki z pomocy społecznej.
Za przyznaniem 7,5 mln zł na wynagrodzenia dla pracowników Służby Więziennej opowiedziała się w swej opinii Komisja Ustawodawstwa i Praworządności. Senatorowie chcieli przeznaczyć pieniądze na wypłaty za godziny nadliczbowe lub stworzenie nowych etatów. Prawo nie przewiduje jednak wypłat za nadgodziny w więziennictwie.
"Służba Więzienna to jedyna służba, w której nie przewiduje się dodatkowych wynagrodzeń za przepracowane godziny nadliczbowe. Czyli za pracę w nadgodzinach można odbierać dni wolne" - wyjaśniała wiceminister finansów H. Wasilewska-Trenkner. Przyznała, że problem nadgodzin w więziennictwie narasta. Obecnie pracownicy tej służby mają do odebrania około 2,5 mln godzin nadliczbowych. Nie mogą jednak tego zrobić ze względu na braki w zatrudnieniu.
Senatorowie wyliczyli, że za 7,5 mln zł można by stworzyć około 400 dodatkowych etatów. Jak ocenili, to i tak zbyt mało. W opinii senatorów, by umożliwić odebranie dni wolnych w zamian za nadgodziny potrzeba około 1,5 tys. nowych etatów.
Komisja Spraw Zagranicznych i Integracji Europejskiej zaproponowała, by kwota około 1,2 mld zł na dopłaty bezpośrednie dla rolnictwa została przesunięta do rezerwy na wydatki związane z integracją z Unią Europejską, w tym na finansowanie programów rolniczych. Za przyjęciem tej poprawki opowiedział się rząd.
"Przyjęcie tej poprawki oznaczałoby powrót do rządowego przedłożenia ustawy budżetowej na 2004 rok" - powiedziała wiceminister finansów H. Wasilewska-Trenkner na posiedzeniu Komisji Gospodarki i Finansów Publicznych. Jeżeli proponowana zmiana zostałaby zaakceptowana, to o
koło 1,2 mld zł - oprócz dopłat bezpośrednich dla rolnictwa - byłoby przeznaczonych m.in. na współfinansowanie budowy dróg i autostrad, programu SAPARD oraz innych programów przedakcesyjnych, współfinansowanie programu rozwoju obszarów wiejskich, uzupełnienie środków na wpłatę do budżetu UE, a także na pokrycie zobowiązań wobec UE. Sejm zapisał około 1,2 mld zł w części budżetowej dla rolnictwa w rozdziale: pozostała działalność.Komisja Rolnictwa i Rozwoju Wsi zgłosiła natomiast poprawkę, zakładającą przeniesienie około 1,2 mld zł na dotacje i subwencje w rozdziale budżetu: rolnictwo i łowiectwo. Przyjęcie jednej z poprawek wyklucza drugą.
W swoich opiniach komisje senackie zaproponowały łącznie odebranie 290,4 mln zł przewozom regionalnym. Najwięcej, bo około 92,4 mln zł, postulowała Komisja Samorządu Terytorialnego i Administracji Państwowej. Sejm przyznał w swojej poprawce 550 mln zł przewozom pasażerskim na 2004 rok.
Za zmniejszeniem dotacji budżetowych w 2004 roku dla pasażerskich przewozów regionalnych PKP o mniej więcej 77 mln zł opowiedziała się Komisja Obrony Narodowej i Bezpieczeństwa Publicznego. Komisja Polityki Społecznej i Zdrowia chciała zabrać z dotacji dla przewozów 40,5 mln zł. Kolejne 3,2 mln zł chciała odebrać przewozom Komisja Nauki, Eduk
acji i Sportu.W swojej opinii Komisja Obrony Narodowej poparła decyzję Sejmu dotyczącą przyznania 330 mln zł na zakup samolotów wielozadaniowych dla polskich sił zbrojnych.
Z kolei senacka Komisja Regulaminowa, Etyki i Spraw Senatorskich zaproponowała likwidację rezerwy celowej w wysokości 19,3 mln zł na budowę drogi ekspresowej nr 19 Suwałki - Białystok - Lublin - Rzeszów - Barwinek. Z tej kwoty 16,4 mln zł miałoby być przeznaczone na urzędy władzy państwowej, kontroli i ochrony prawa, a 2,9 mln zł na zwiększenie wydatków Biura Bezpieczeństwa Narodowego.
Za zwiększeniem wydatków majątkowych Instytutu Pamięci Narodowej o 1,8 mln zł opowiedziała się Komisja Ustawodawstwa i Praworządności. Pieniądze na ten cel miałyby pochodzić z rezerwy na dofinansowanie wydziałów ksiąg wieczystych sądów rejonowych.
Po zapoznaniu się z opiniami senackich komisji branżowych Komisja Gospodarki i Finansów Publicznych przeniosła podjęcie ostatecznej decyzji w sprawie ustawy budżetowej na 2004 rok na 9 stycznia br.
Tego samego dnia Komisja Gospodarki i Finansów Publicznych zaopiniowała kandydatów na członków Rady Polityki Pieniężnej.
Na nowych członków rady senatorowie zgłosili 11 kandydatur: wiceminister finansów Haliny Wasilewskiej-Trenkner, senatorów Genowefy Ferenc, Mariana Nogi i Tadeusza Wnuka, profesorów Stanisława Owsiaka i Stefana Krajewskiego, ekonomisty Waldemara Kuczyńskiego, doradców ekonomicznych prezydenta Edmunda Pietrzaka i Andrzej Wojtyny, doradcy byłego ministra finansów Grzegorza Kołodki Elżbiety Chojna-Duch, posła i wiceprzewodniczącego sejmowej komisji finansów publicznych Stanisława Steca.
Obecny na posiedzeniu Komisji Gospodarki i Finansów Publicznych minister finansów Andrzej Raczko stwierdził, że przy aktualnej niskiej inflacji Rada Polityki Pieniężnej powinna wspierać prowzrostową politykę gospodarczą rządu. "Konflikt pomiędzy dwoma stronami Świętokrzyskiej (po jednej stronie tej ulicy mieści się Ministerstwo Finansów, a po drugiej Narodowy Bank Polski) przy tak niskiej inflacji będzie bardziej ostry niż obecnie. Kiedy poziom inflacji sprowadzamy do bardzo niskiego, otwiera się wyraźne pole dla RPP do wspierania prowzrostowej polityki gospodarczej rządu" - powiedział minister finansów.
W opinii ministra A. Raczki, H. Wasilewska-Trenkner w RPP zapewniłaby dobre relacje między resortem finansów a bankiem centralnym. "Gdyby zapytać, kogo minister finansów uznaje za trwały pomost między dwiema stronami Świętokrzyskiej, to jest to pani minister Halina Wasilewska-Trenkner. Rekomendacja jest jednoznaczna" - powiedział.
W swoim wystąpieniu na forum komisji wiceminister finansów H. Wasilewska-Trenkner kandydująca do rady powiedziała m.in.: "Chciałabym zachęcić RPP do dyskusji, do wyjścia poza teoretyczne zapisy. Jeśli wkraczamy w okres wzrostu, to stabilizacji cen nie uda się utrzymać na tak niskim poziomie i nowa RPP nie powinna reagować zbyt gwałtownymi ruchami stóp do góry lub innymi decyzjami dotyczącymi agregatów pieniężnych". Opowiedziała się za ostrożnym wykorzystaniem przez budżet rezerw walutowych. Jak stwierdziła wiceminister, "czasem odnosi się wrażenie, że zasoby rezerw NBP są pieniędzmi będącymi własnością NBP, są to jednak pieniądze państwa, są to środki, które niezwykle ostrożnie powinny być użyte i zastosowane po to, aby rozwikłać największe problemy finansowe".
"NBP powinien realizować politykę stabilnych cen i wspierać politykę rządu, choć te dwie rzeczy są zazwyczaj w sporze" - uznała wiceminister H. Wasilewska-Trenkner.
W swoich wystąpieniach przed komisją większość kandydatów do Rady Polityki Pieniężnej opowiedziała się za dobrymi relacji rady z rządem, a także podkreślała istotę wspierania wzrostu gospodarczego przy zachowaniu dbałości o realizację celu inflacyjnego.
Inny z kandydatów profesor Akademii Ekonomicznej w Krakowie S. Owsiak stwierdził, że będzie się starał o poprawę stosunków między rządem a władzami monetarnymi kraju. Jego zdaniem, możliwy jest konsensus dla wzrostu gospodarczego. Zapowiedział, że władze monetarne mogą pomóc rządowi w kwestii spłaty zadłużenia. Jak powiedział, "polityka
finansowa jest jedna, a problemem wcześniej był brak koordynacji polityki fiskalnej i pieniężnej. Można współpracować, władze monetarne mogą pomagać w kwestii zadłużenia zagranicznego i krajowego".Kandydaci podkreślali również, że obniżenie inflacji było niewątpliwym sukcesem ustępującej RPP, ale w przyszłości istotna pozostanie także kwestia wspierania wzrostu gospodarczego.
Chciałbym zaakcentować drugi człon celu działania RPP, czyli wspieranie polityki gospodarczej, o ile nie ogranicza to dbania o stabilny poziom cen. Obecnie nie podważa to realizacji celu pierwszego" - powiedział wiceprzewodniczący sejmowej Komisji Finansów Publicznych ubiegający się o stanowisko w RPP poseł S. Stec.
Kandydaci do RPP wskazywali również, że zastąpienie złotego euro jeszcze za ich kadencji, czyli do 2010 roku, będzie także przyświecało ich działaniom.
"Celem podstawowym jest utrzymanie inflacji na niskim poziomie. Ponadto w 2004 i 2005 najważniejsze będzie przygotowanie systemu bankowego do absorpcji funduszy unijnych. Należy zrobić wszystko, by w 2008 roku Polska weszła do EMU" - powiedział senator i kolejny kandydat do RPP Marian Noga.
Kandydujący do RPP Edmund Pietrzak, doradca ekonomiczny prezydenta, uznał, że "nowa RPP będzie miała trudniejsze zadanie niż odchodząca. Oprócz celu inflacyjnego będzie wprowadzała też Polskę do strefy euro. Jego zdaniem, wstąpienie do ERM2 powinno nastąpić jak najpóźniej, gdy spełnimy odpowiednie kryteria i powinniśmy tam być jak najkrócej, czyli dwa lata.
Natomiast kolejna kandydatka E. Chojna-Duch stwierdziła, że kluczowe w tym roku pozostanie przeprowadzenie reformy finansów publicznych. Pozytywna realizacja może sprzyjać redukcji stóp w przyszłości.
"Można liczyć, że zahamował się okres obniżania stóp, ale nie można wykluczyć dalszych obniżek pod warunkiem realizacji paktu stabilności i wzrostu oraz realizacji reform fiskalnych. Hasłem wywoławczym w 2004 roku powinno być racjonalizowanie wydatków publicznych i dochodów budżetu oraz opanowanie potrzeb pożyczkowych" - powiedziała E. Chojna-Duch.
A. Wojtyna, kolejny kandydat na członka RPP, zaznaczył, że polepszenie sposobu komunikacji RPP z uczestnikami rynku mogłoby sprzyjać podniesieniu oceny prowadzonej polityki pieniężnej.
"Wiele błędów ustępującej rady nie dotyczyło prowadzenia polityki monetarnej, tylko komunikowania się z otoczeniem. Wiele spraw można było lepiej wyjaśnić. Co miałoby być złego w tym, gdyby przedstawiciel MF uczestniczył w posiedzeniach RPP" - zastanawiał się A. Wojtyna. Widzi on cele RPP jako: "ani nie zaskakiwanie ry
nku, ani też nie uleganie rynkom finansowym". "Dlaczego nie można by, na przykład, ustalać z rządem wspólnego celu inflacyjnego" - podkreślił w swojej wypowiedzi.W wyniku odbytych przesłuchań i dyskusji Komisja Gospodarki i Finansów Publicznych postanowiła udzielić rekomendacji wszystkim 11 kandydatom zgłoszonym do Rady Polityki Pieniężnej. O wyborze trzech członków RPP Senat zadecyduje na swoim 54. posiedzeniu, rozpoczynającym się 13 stycznia br.
Na swym posiedzeniu Komisja Polityki Społecznej i Zdrowia rozpatrzyła, a następnie przyjęła projekt uchwały w sprawie prognozowanej na rok 2004 sytuacji finansowej instytutów, dla których organem założycielskim jest Minister Zdrowia. W podjętej przez komisję uchwale stwierdzono:
"Podczas posiedzenia Komisji Polityki Społecznej i Zdrowia w dniu 5 stycznia 2004 r. senatorowie zapoznali się z opinią dyrektorów instytutów, m.in. Instytutu Kardiologii, Psychiatrii i Neurologii, Hematologii i Transfuzjologii, Reumatologicznego, Gruźlicy i Chorób Płuc o prognozowanej sytuacji w kierowanych przez nich placówkach.
Dyrektorzy instytutów - w poczuciu odpowiedzialności - wyrażali głębokie zaniepokojenie, gdyż warunki zaproponowane przez Narodowy Fundusz Zdrowia powodują groźbę szybkiej zapaści finansowej w jednostkach służby zdrowia oraz połączone z tym nieuchronne ograniczenie dostępności specjalistycznych świadczeń zdrowotnych, głęboki regres w lecznictwie psychiatrycznym, zahamowanie rozwoju nauk medycznych.
Komisja Polityki Społecznej i Zdrowia, uznając przedstawioną argumentację, zwraca się do prezesa Narodowego Funduszu Zdrowia o podjęcie w miesiącu styczniu 2004 roku ponownych negocjacji z dyrektorami instytutów.
Uzgodnienia powinny dotyczyć:
- obliczenia wartości punktu dla poszczególnych rodzajów świadczeń; w tych pracach powinni uczestniczyć merytoryczni pracownicy służb finansowych instytutów,
- obliczenia liczby punktów dla poszczególnych procedur,
- wyceny świadczeń medycznych w oparciu o koszt poszczególnych procedur składających się na dane świadczenie medyczne.
Oczekujemy, iż NFZ z całą powagą potraktuje sygnalizowany problem, a Komisja Polityki Społecznej i Zdrowia zostanie poinformowana o terminie i wynikach negocjacji.
Uchwałę otrzymuje Minister Zdrowia oraz dyrektorzy instytutów".
* * *
Na swym posiedzeniu Komisja Regulaminowa, Etyki i Spraw Senatorskich, na podstawie art. 101, w związku z art. 84 ust. 1 Regulaminu Senatu, wniosła projekt uchwały w sprawie zmiany Regulaminu Senatu. Ustalono, że w dalszych pracach nad tym projektem uchwały komisję reprezentować będzie senator Andrzej Spychalski.
Przyjęty przez komisję projekt uchwały w sprawie zmiany Regulaminu Senatu zmierza do osiągnięcia następujących celów:
Na swym posiedzeniu Komisja Gospodarki i Finansów Publicznych przyjęła stanowisko w sprawie ustawy budżetowej na 2004 rok.
Po przegłosowaniu ponad 50 zmian zgłoszonych w trakcie pracy komisji nad ustawą budżetową komisja postanowiła zaproponować Senatowi wprowadzenie 29 poprawek do ustawy sejmowej. W swoim stanowisku komisja opowiedziała się m.in. za zmniejszeniem deficytu budżetowego w 2004 roku do 45,2 mld zł, czyli o 100 mln zł. Senatorowie zaproponowali również zmniejszenie dotacji dla PKP z 550 mln do 192 mln zł. Postulowali także zmniejszenie dotacji na budowę warszawskiego metra ze 150 mln do nie mniej niż 50 mln zł.
W przyjętym przez Komisję Gospodarki i Finansów Publicznych projekcie uchwały w sprawie ustawy budżetowej na 2004 rok znalazły się następujące propozycje zmian:
Odbyło się posiedzenie
Komisji Skarbu Państwa i Infrastruktury, podczas którego rozpatrzono ustawę o zmianie ustawy o izbach morskich.Senatorowie zapoznali się z opiniami o ustawie sejmowej, które przedstawili wiceminister infrastruktury Witold Górski i dyrektor departamentu w tym resorcie Jerzy Miszczuk. Uwagi szczegółowe zgłosiło Biuro Legislacyjne Kancelarii Senatu.
Nowelizowana ustawa o izbach morskich została uchwalona 1 grudnia 1961 r. Od tego czasu była nowelizowana jedynie cztery razy, co spowodowało, że ustawa stała się pod wieloma względami nieaktualna, szczególnie pod względem zastosowanej terminologii.
Ustawa nie zapewniała członkom załóg statków i pilotom wymaganej art. 77 ust. 2 i art. 45 ust. 1 konstytucji drogi sądowej wymaganej przy orzekaniu wobec nich przez izby morskie środka w postaci pozbawienia ich prawa wykonywania zawodu lub wykonywania określonych funkcji. Właśnie w tym kierunku zmierzają rozwiązania zaproponowane w przedłożonej obecnie Senatowi ustawie.
W wyniku głosowania Komisja Skarbu Państwa i Infrastruktury postanowiła zaproponować Senatowi wprowadzenie 8 poprawek do rozpatrywanej nowelizacji sejmowej, zbieżnych z sugestiami biura legislacyjnego. Ustalono, że postulowane zmiany zarekomenduje Izbie senator Czesława Christowa.
* * *
Na swym posiedzeniu zebrała się Komisja Spraw Zagranicznych i Integracji Europejskiej. Senatorowie rozpatrzyli ustawę o ratyfikacji Konwencji o Nr 148 Międzynarodowej Organizacji Pracy dotyczącej ochrony pracowników przed zagrożeniami zawodowymi w miejscu pracy, spowodowanymi zanieczyszczeniami powietrza, hałasem i wibracjami, przyjętej w Genewie 20 czerwca 1977 r. W głosowaniu, po wysłuchaniu przedstawicieli rządu i pozytywnej opinii Biura Legislacyjnego Kancelarii Senatu, opowiedziano się za przyjęciem ustawy sejmowej bez poprawek. Ustalono, że sprawozdanie w tej sprawie złoży Izbie senator Bogusław Mąsior.
Podczas posiedzenia o rozwiązaniach przyjętych w przedmiotowej konwencji poinformowali wiceminister spraw zagranicznych Andrzej Załucki, dyrektor Departamentu Prawno-Traktatowego w tym resorcie Remigiusz Henczel oraz dyrektor Departamentu Warunków Pracy w Ministerstwie Gospodarki, Pracy i Polityki Społecznej Jerzy Kowalski.
Problematykę objętą konwencją w polskim systemie prawnym regulują akty prawne rangi ustawowej (m.in. kodeks pracy, ustawy o: Państwowej Inspekcji Pracy, Państwowej Inspekcji Sanitarnej, związkach zawodowych, organizacjach pracodawców, służbie medycyny pracy, substancjach i preparatach chemicznych, systemie oceny zgodności) oraz rozporządzenia (m.in. dotyczące szkoleń w zakresie bhp, najwyższych dopuszczalnych stężeń i natężeń czynników szkodliwych dla zdrowia w środowisku pracy, prac szczególnie uciążliwych lub szkodliwych dla kobiet, badań lekarskich pracowników, pomiarów czynników szkodliwych dla zdrowia w środowisku pracy), mające na celu zapewnienie bezpieczeństwa i higieny w zakresie warunków pracy.
Wymagania konwencji stosuje się w Polsce we wszystkich gałęziach działalności gospodarczej, w sferze bhp stosuje się bowiem kryterium podmiotowe - obejmuje się ochroną podmioty objęte kodeksem pracy (oraz wskazane w nim, por. art. 304 - 3044 K. p), a więc zapobieganie lub ograniczanie zagrożeń zawodowych w miejscu pracy, spowodowanych zanieczyszczeniem powietrza, hałasem lub wibracjami oraz ochrona przed tymi zagrożeniami dotyczy generalnie pracowników.
Polskie prawo reguluje w sposób szczegółowy sprawy związane z zapewnieniem bezpieczeństwa i higieny pracy, określając prawa i obowiązki pracowników, obowiązki pracodawców oraz parametry środowiska pracy i wymagania techniczne, których przestrzeganie gwarantuje bezpieczne i higieniczne warunki pracy.
W drugim punkcie porządku dziennego posiedzenia Komisji Spraw Zagranicznych i Integracji Europejskiej rozpatrzono ustawę o wycofaniu zastrzeżeń do Konwencji o o
chronie ofiar wojny, podpisanych w Genewie dnia 12 sierpnia 1949 r.Po wysłuchaniu informacji wiceministra spraw zagranicznych A. Załuckiego oraz pozytywnej opinii biura legislacyjnego w głosowaniu komisja postanowiła nie zgłaszać zastrzeżeń do rozpatrywanej ustawy sejmowej. Na sprawozdawcę stanowiska komisji w tej sprawie wybrano senatora Janusza Lorenza.
Rozpatrywana ustawa była wynikiem zobowiązania się rządu RP do podjęcia starań w celu wycofania zastrzeżeń; zobowiązanie to rząd polski podjął w 1999 roku w Genewie na 27. Międzynarodowej Konferencji Czerwonego Krzyża i Czerwonego Półksiężyca. Jak zwrócono uwagę w uzasadnieniu projektu rządowego, zastrzeżenia te zostały złożone bardziej ze względów politycznych niż merytorycznych.
Podczas posiedzenia Komisji Ustawodawstwa i Praworządności rozpatrywano ustawę o wycofaniu zastrzeżeń do Konwencji o ochronie ofiar wojny, podpisanych w Genewie dnia 12 sierpnia 1949 r.
Uwarunkowania historyczne związane z polskimi zastrzeżeniami do przedmiotowej konwencji omówił wicedyrektor Departamentu Prawno-Traktatowego w Ministerstwie Spraw Zagranicznych Piotr Kaszuba. Pozytywną opinię na temat ustawy przedstawiło Biuro Legislacyjne Kancelarii Senatu.
Na wniosek prowadzącego obrady senatora Andrzeja Jaeschkego pod głosowanie poddano wniosek o przyjęcie bez poprawek rozpatrywanej ustawy sejmowej. Uzyskał on akceptację komisji. Ustalono, że przyjęcie ustawy o wycofaniu zastrzeżeń do Konwencji o ochronie ofiar wojny, podpisanych w Genewie dnia 12 sierpnia 1949 r. zarekomenduje Izbie senator Anna Kurska.
Na swym posiedzeniu senatorowie z Komisji Nauki, Edukacji i Sportu zajmowali się oceną systemu doskonalenia nauczycieli i doradztwa metodycznego w świetle nowych rozwiązań ustrojowych.
Komisja zapoznała się z materiałami na ten temat przygotowanymi przez Centralny Ośrodek Doskonalenia Nauczycieli. Kierownik Elżbieta Tołwińska-Królikowska omówiła szczegółowo funkcjonowanie systemu w ostatnich latach, z uwzględnieniem organizacji systemu doradztwa, sieci placówek centralnych, wojewódzkich i powiatowych, a także niepublicznych, prowadzonych przez osoby prawne i fizyczne. W swoim wystąpieniu przedstawiła działalność doradców metodycznych z zakresu każdego przedmiotu nauczania, a także s
posób powierzania im zadań i ich finansowanie. Działalność doradców metodycznych ma służyć zapewnieniu odpowiedniej jakości doskonalenia nauczycieli.Ustalono, że komisja sformułuje wnioski dotyczące systemu doskonalenia nauczycieli i doradztwa metodycznego w świetle nowych rozwiązań ustrojowych po wcześniejszym przygotowaniu ich przez zespół powołany do opracowania wyników konferencji "Nauczyciel wobec wyzwań edukacyjnych" w grudniu ub.r.
Podczas posiedzenia Komisji Nauki, Edukacji i Sportu rozpatrzono także ustawę o systemie informacji oświatowej.
Senatorowie po wysłuchaniu informacji przedstawionych przez wiceminister edukacji narodowej i sportu Hannę Kuzińską oraz uwag Biura Legislacyjnego Kancelarii Senatu w głosowaniu postanowili zaproponować Senatowi wprowadzenie poprawek do rozpatrywanej ustawy sejmowej. Na sprawozdawcę stanowiska komisji w tej sprawie wybrano senator Irenę Kurzępę.
Komisja Nauki, Edukacji i Sportu rozpatrzyła także ustawę o nadaniu Wyższej Szkole Morskiej w Szczecinie nazwy Akademia Morska w Szczecinie.
Po wysłuchaniu informacji rektora Wyższej Szkoły Morskiej w Szczecinie Bolesława Kuźniewskiego w głosowaniu senatorowie opowiedzieli się za przyjęciem bez poprawek rozpatrywanej ustawy. Ustalono, że stanowisko komisji zarekomenduje Izbie senator Czesława Christowa.
* * *
Podczas posiedzenia Komisji Emigracji i Polaków za Granicą przystąpiono do rozpatrywania wniosków o dofinansowanie zadań polonijnych o charakterze inwestycyjnym.
W wyniku dyskusji senatorowie postanowili wydać opinię o złożonych wnioskach po otrzymaniu stanowiska Zespołu Finansów Polonijnych Kancelarii Senatu.
* * *
Na swym posiedzeniu zebrała się Komisja Samorządu Terytorialnego i Administracji Państwowej. Senatorowie rozpatrywali ustawę o uzdrowiskach, obszarach ochrony środowiskowej, lecznictwie uzdrowiskowym oraz o zmianie niektórych ustaw.
Rozpatrywana ustawa powstała na podstawie dwóch projektów: poselskiego i rządowego. Do
reprezentowania stanowiska rządu w toku prac parlamentarnych upoważniony został minister zdrowia. Przedstawiciel tego resortu nie wziął udziału w posiedzeniu, uczestniczyli w nim tylko reprezentanci Ministerstwa Skarbu Państwa oraz Ministerstwa Środowiska. Senatorowie zapoznali się także z opinią Biura Legislacyjnego Kancelarii Senatu, które wskazało na szereg błędów zawartych w ustawie.Ustawa sejmowa zawiera nowe unormowania zagadnień dotyczących lecznictwa uzdrowiskowego, uzdrowisk oraz udzielania świadczeń zdrowotnych w zakładach lecznictwa uzdrowiskowego.
W dyskusji rozpatrywaną ustawę poddano krytyce ze względu na szereg błędów systemowych i legislacyjnych, a także ze względu na niekonstytucyjność niektórych zapisów przyjętych przez Sejm. Przewodniczący Komisji Samorządu Terytorialnego i Administracji Państwowej senator Zbyszko Pi
woński zgłosił wniosek o odrzucenie ustawy. W głosowaniu uzyskał on aprobatę komisji i zostanie przedstawiony Senatowi podczas posiedzenia plenarnego. Ustalono, że jego przyjęcie zarekomenduje Izbie senator Z. Piwoński.W drugim punkcie porządku dziennego komisja rozpatrywała ustawę o systemie informacji oświatowej.
Senatorowie zapoznali się z opiniami o ustawie zgłoszonymi przez wiceminister edukacji narodowej i sportu Hannę Kuzińską oraz przedstawicieli tego resortu: Janusza Twardowskiego, Ewę Sobczak, Stanisława Drzażdżewskiego i Andrzeja Urmańskiego. Ponadto zapoznano się z uwagami biura legislacyjnego.
Powoływany ustawą System Informacji Oświatowej ma docelowo zastąpić zbieranie danych oświatowych przez statystykę publiczną. Informacje zawarte w SIO będą udostępniane wszystkim instytucjom publicznym (w tym Głównemu Urzędowi Statystycznemu).
System ma wyeliminować wady obecnie prowadzonej sprawozdawczości, m.in. niespójność sposobów zbierania danych. W obszarze oświaty prowadzi się wiele cyklicznych badań, angażujących wszystkie szkoły i placówki oświatowe. Nie są one jednak wzajemnie powiązane.
Przez kilka pierwszych lat dane oświatowe będą zbierane równolegle i przez SIO, i tak jak dotychczas. Jak długo będzie to trwać, zdecyduje rząd w wydawanym co roku rozporządzeniu dotyczącym danych zbieranych przez GUS. Ustawa o SIO ma wejść w życie 1 stycznia 2005 r.
W głosowaniu Komisja Samorządu Terytorialnego i Administracji Państwowej postanowiła zaproponować Senatowi wprowadzenie 6 poprawek do ustawy o systemie informacji oświatowej. Na sprawozdawcę stanowiska komisji w tej sprawie wybrano senatora Zbigniewa Gołąbka.
Diariusz Senatu RP: spis treści, poprzedni fragment, następny fragment