Diariusz Senatu RP: spis treści, poprzedni fragment, następny fragment


Odpowiedzi na oświadczenia senatorów

Minister Zdrowia przekazał wyjaśnienie w związku z oświadczeniem senatora Janusza Bielawskiego, złożonym na 46. posiedzeniu Senatu ("Diariusz Senatu RP" nr 48):

Warszawa, dnia 26.XI.2003 r.

Pan
Longin Pastusiak
Marszałek Senatu
Rzeczypospolitej Polskiej

Szanowny Panie Marszałku

W odpowiedzi na oświadczenie senatora Janusza Bielawskiego, złożone na 46 posiedzeniu Senatu w dniu 9 października 2003 roku, uprzejmie wyjaśniam, co następuje.

Samodzielne publiczne zakłady opieki zdrowotnej posiadają osobowość prawną i samodzielnie gospodarują majątkiem. W związku z powyższym ww. zakłady nie są zobowiązane do przekazywania danych dotyczących sytuacji finansowej. Ministerstwo Zdrowia dysponuje jedynie cząstkowymi informacjami. W wyniku ankiety skierowanej za pośrednictwem wojewodów do samodzielnych zakładów opieki zdrowotnej, dotyczącej wartości zobowiązań na dzień 31.03.2003 r., powstałych od dnia 1.01.1999 r. ustalono, iż w 542 jednostkach (odpowiedzi przysłano z 1777 zakładów) nie występują zobowiązani wymagalne, co stanowi ok. 30% zakładów, które wzięły udział w ankiecie.

Odnosząc, się do części oświadczenia, poświęconej sytuacji szpitala w Dzierżoniowie, pragnę zauważyć, iż zgodnie z przepisem art. 36 ustawy z dnia 14 października 1991 r. o zakładach opieki zdrowotnej (Dz. U. Nr 91, poz. 408 z późn. zm.) - tworzenie, przekształcenie i likwidacja publicznego zakładu opieki zdrowotnej następuje w drodze rozporządzenia właściwego organu administracji rządowej albo w drodze uchwały właściwego organu jednostki samorządu terytorialnego. Z powyższego wynika, że organ samorządu terytorialnego jest uprawniony do dokonywania przekształceń organizacyjnych i własnościowych w podległych sobie zakładach opieki zdrowotnej. W omawianym przypadku podmiotem, które utworzył zakład jest powiat dzierżoniowski. A zatem decyzje w sprawie ewentualnych przekształceń, restrukturyzacji podejmują uprawnione organy powiatu.

Minister Zdrowia nie jest organem uprawnionym do podejmowania interwencji w tego typu sprawach.

 

Z poważaniem

Z upoważnienia

Ministra Zdrowia
Podsekretarz Stanu

Wiktor Masłowski

 

* * *

Informację w związku z oświadczeniem senatora Andrzeja Spychalskiego, złożonym na 49. posiedzeniu Senatu ("Diariusz Senatu RP" nr 51), przekazał Minister Skarbu Państwa:

Warszawa, 2003.12.12

Pan
Longin Pastusiak
Marszałek Senatu
Rzeczypospolitej Polskiej

W nawiązaniu do oświadczenia złożonego przez senatora Andrzeja Spychalskiego na 49 posiedzeniu Senatu w dniu 21 listopada 2003 r. w sprawie konsolidacji przedsiębiorstw przewozowych informuję, co następuje:

Minister Skarbu Państwa sprawuje nadzór właścicielski wobec 47 Przedsiębiorstw Komunikacji Samochodowej: 43 z nich to jednoosobowe spółki Skarbu Państwa (powstałe poprzez proces komercjalizacji), pozostałe to spółki z częściowym udziałem Skarbu Państwa powstałe w wyniku prywatyzacji bezpośredniej (za wniesione mienie).

W nadzorze założycielskim Wojewodów, na dzień 31.12.2002 r., znajdowało się ok. 100 przedsiębiorstw państwowych z tej branży, w tym ok. 22 PKS-ów stanowiło spółki pracownicze (tzw. leasing pracowniczy).

Podstawowym celem restrukturyzacji PKS powinna być poprawa efektywności gospodarowania tj. zwiększenie zdolności do świadczenia usług na wysokim poziomie, ogólnej poprawy sytuacji ekonomicznej i odnowy jego substancji materialnej. Działalność przedsiębiorstw PKS w zakresie przewozu osób nie ma, jak dotychczas w pełni charakteru komercyjnego. To oczywiście odbija się na kondycji finansowej tych przedsiębiorstw.

Przekształcenie PKS-ów w spółki prawa handlowego jest tylko wstępnym etapem dochodzenia do etapu finalnego jakim powinna być prywatyzacja. Prywatyzacja podmiotów powinna oznaczać przede wszystkim ich rynkowe wzmocnienie, nie zaś wykorzystanie majątku, przestrzennego położenia czy potencjału wytwórczego dla celów pozatransportowych.

Zbywanie akcji spółek Skarbu Państwa następuje w trybie publicznym. Tryb publiczny wymaga ogłoszenia oferty lub zaproszenia do przetargu lub rokowań.

W wyniku procesu prywatyzacji spółki możliwe jest pozyskanie kapitału na cele odtworzeniowe taboru technicznego, realizacja zobowiązań związanych z ochroną środowiska oraz zobowiązań związanych z ochroną interesów pracowników. Zauważalne są tendencje, w niektórych spółkach, do gromadzenia kapitału przez pracowników, celem wykupu akcji Skarbu Państwa.

Do łączenia podmiotów w ramach restrukturyzacji jednoosobowych spółek Skarbu Państwa, powstałych w wyniku komercjalizacji przedsiębiorstw państwowych, może dojść w oparciu o procedurę łączenia normowaną przepisami Kodeksu spółek handlowych, tj. art. 491 - 516Ksh.

W tym przypadku dochodzi do połączenia sensu stricto, to znaczy połączenie wywoła skutek przejęcia spółek przejmowanych przez spółkę przejmującą tzw. "lidera konsolidacji" (art.491 § 1 pkt 1 Ksh) lub wszystkie łączone spółki zostaną przejęte przez nową spółkę utworzoną w tym celu (art. 492 § 1 pkt 2 Ksh).

Udziałowcami połączonych spółek pozostają te same osoby prawne, zatem czynnik właścicielski nie ulega zmianie. Udziałowcy otrzymują w zamian za umorzenie z mocy prawa udziałów (akcji) spółek zlikwidowanych - udziały (akcje) w podwyższonym kapitale spółki przejmującej lub w spółce nowo zawiązanej, zgodnie z przyjętym parytetem wymiany.

W przypadku rozważanego połączenia Spółki: Kaliskie Linie Autobusowe oraz Przedsiębiorstwa Państwowej Komunikacji Samochodowej w Kaliszu uprzejmie informuję, że Minister Skarbu Państwa w żadnym z ww. przedmiotów nie pełni roli organu założycielskiego ani organu właścicielskiego, nie jest zatem władny do podejmowania decyzji konsolidacyjnych.

Do uprawnień Ministra Skarbu Państwa należy m.in. inicjowanie polityki Państwa w zakresie gospodarowania mieniem Skarbu Państwa oraz państwowych osób prawnych, z wyjątkiem spraw które na mocy odrębnych przepisów należą do innych organów administracji rządowej i państwowych jednostek organizacyjnych, praw z akcji lub udziałów należących do Skarbu Państwa.

Zarówno samorząd lokalny, jak i Skarb Państwa reprezentowany przez Wojewodę pełnią nadzór nad pomiotami o innym statusie prawnym.

Biorąc pod uwagę, że Kaliskie Linie Autobusowe są spółką (z udziałem podmiotu prawnego i samorządu terytorialnego) nie istnieje prawna możliwość połączenia jej z przedsiębiorstwem państwowym, bez zmiany jego struktury własnościowej.

Przedstawiając powyższe, informuję ze zgodnie z ustawą o komercjalizacji i prywatyzacji istnieje jedynie możliwość uczestniczenia Spółki: Kaliskie Linie Autobusowe sp. z o.o. w Kaliszu w prywatyzacji podmiotów w trybie określonym ww. ustawą.

Minister Skarbu Państwa
z up. Sekretarz Stanu

Andrzej Szarawarski

* * *

Minister Edukacji Narodowej i Sportu przekazał informację w związku z oświadczeniem senatorów Ireny Kurzępy i Jolanty Popiołek, złożonym na 49. posiedzeniu Senatu ("Diariusz Senatu RP" nr 51):

Warszawa, dnia 15 grudnia 2003 r.

Pan
Longin Pastusiak
Marszałek Senatu
Rzeczypospolitej Polskiej

Szanowny Panie Marszałku,

W związku ze wspólnym oświadczeniem złożonym przez Senatorów: Irenę Kurzępę i Jolantę Popiołek dotyczącym kryteriów przyznawania uprawnień do nadawania stopni naukowych szkołom niepaństwowym, przekazanym przy piśmie znak BPS/DSK-043-504/03 z dnia 27 listopada 2003 r. Ministerstwo Edukacji Narodowej i Sportu uprzejmie informuje iż: kryteria przyznawania uprawnień do nadawania stopnia naukowego doktora reguluje obecnie ustawa z dnia 14 marca 2003 r. o stopniach naukowych i tytule naukowym oraz o stopniach i tytule w zakresie sztuki (Dz. U. Nr 65, poz. 595).

W odniesieniu do wymienionych w oświadczeniu szkół wyższych niepaństwowych, tj.:

- Wyższej Szkoły Przedsiębiorczości i Zarządzania im. Leona Koźmińskiego w Warszawie, która uzyskała uprawnienie do nadawania stopnia naukowego doktora nauk ekonomicznych w zakresie nauk o zarządzaniu 28 września 1998 r.

- Wyższej Szkoły Humanistycznej w Pułtusku, której Wydział Historyczny uzyskał uprawnienie do nadawania stopnia naukowego doktora nauk humanistycznych w zakresie historii 26 marca 2001 r., a Wydział Nauk Politycznych, uprawnienie do nadawania stopnia naukowego doktora nauk humanistycznych w zakresie nauk o polityce 22 kwietnia 2002 r.

- Wyższej Szkoły Ubezpieczeń i Bankowości, której Instytut Finansów uzyskał uprawnienie do nadawania stopnia naukowego doktora nauk ekonomicznych w zakresie ekonomii.

przyznanie uprawnień nastąpiło na podstawie art. 4 ustawy z dnia 12 września 1990 r. o tytule naukowym i stopniach naukowych (Dz. U. Nr 65, poz. 386 z późn. zm.).

Zgodnie z wymienioną ustawą uprawnienie do nadawania stopnia naukowego doktora może otrzymać jednostka, która spełnia kryteria dotyczące zatrudnienia odpowiedniej liczby osób posiadających tytuł naukowy lub stopień naukowy doktora habilitowanego. Należy przy tym podkreślić, iż nie jest to jedyne kryterium, brane pod uwagę przez Centralną Komisję do Spraw Stopni i Tytułów, przy rozpatrywaniu wniosku jednostki organizacyjnej o nadanie uprawnienia. Wnioskująca jednostka musi także wykazać się aktywną działalnością naukową i badawczą, wysokim poziomem i jakością prowadzonego kształcenia. Powinna także posiadać odpowiednią bazę dydaktyczną i naukową. W przypadku jednostek organizacyjnych szkół wyższych uprawnienia nadawane są po zasięgnięciu opinii Rady Głównej Szkolnictwa Wyższego.

Dane osobowe dotyczące wieku, miejsca zamieszkania oraz dane dotyczące jednostek, z których pochodziły osoby zaliczone do niezbędnego minimum kadrowego, w wymienionych szkołach w chwili nadania im uprawnień, są w posiadaniu wnioskodawców. Należy jednak zwrócić uwagę na fakt, iż w wyniku ruchów kadrowych, skład rady jednostki organizacyjnej, posiadającej uprawnienie do nadawania stopnia naukowego doktora może się zmieniać. Niezmienne muszą jednak zostać zachowane określone przez ustawodawcę minima dotyczące liczby osób posiadających tytuł profesora lub stopień doktora habilitowanego zatrudnionych w pełnym wymiarze czasu pracy, a także utrzymany wysoki poziom działalności naukowej. Zachowanie tych standardów jest przez Centralną Komisję do Spraw Stopni i Tytułów okresowo oceniane.

Przyznanie przez Centralną Komisję do Spraw Stopni i Tytułów uprawnień do nadawania stopnia doktora jedynie 5 uczelniom niepaństwowym jest wynikiem tego, że większość uczelni niepaństwowych koncentruje się na prowadzeniu działalności dydaktycznej, mniejszą uwagę poświęcając trosce o rozwój kadry naukowej i nabywaniu stosownych uprawnień.

Łączę wyrazy szacunku

Krystyna Łybacka

* * *

Minister Zdrowia przekazał wyjaśnienie w związku z oświadczeniem senatora Januarego Bienia, złożonym na 49. posiedzeniu Senatu ("Diariusz Senatu RP" nr 51):

Warszawa, dnia 15.XII.2003 r.

Pan
Longin Pastusiak
Marszałek Senatu RP

Szanowny Panie Marszałku

W nawiązaniu do oświadczenia Senatora Januarego Bienia złożonego podczas 49 posiedzenia Senatu RP, przekazanego przy piśmie znak BPS/DSK-043-528/04, w sprawie projektu ustawy o pomocy publicznej i restrukturyzacji publicznych zakładów opieki zdrowotnej oraz o zmianie niektórych ustawy, uprzejmie proszę o przyjęcie następujących wyjaśnień.

Sytuacja finansowa samodzielnych publicznych zakładów opieki zdrowotnej bez wątpienia wymaga podjęcia pilnych działań w celu poprawy gospodarki finansowej i wprowadzenia mechanizmów uniemożliwiających proces niekontrolowanego narastania zobowiązań w przyszłości. W związku z powyższym dla osiągnięcia wskazanych celów przygotowany został projekt ustawy o pomocy publicznej i restrukturyzacji publicznych zakładów opieki zdrowotnej oraz zmianie niektórych innych ustaw. Przyjęty przez Radę Ministrów projekt został przekazany do Sejmu RP w dniu 28 listopada br.

Ustawa określa zasady i warunki restrukturyzacji finansowej publicznych zakładów opieki zdrowotnej, zatrudniających wg stanu na dzień 31 marca 2003 r. powyżej 50 osób, a także tryb postępowania w sprawie restrukturyzacji tych zakładów oraz zasady udzielania zakładom pomocy publicznej. Restrukturyzacji będą podlegać znane na dzień 31 marca 2003 r. zobowiązania publicznoprawne i cywilnoprawne powstałe od dnia 1 stycznia 1999 r. do dnia 31 marca 2003 r., a także roszczenia pracownicze wynikające z art. 4a ustawy o negocjacyjnym systemie kształtowania przyrostu przeciętnych wynagrodzeń u przedsiębiorców oraz o zmianie niektórych ustaw.

Oprócz restrukturyzacji zadłużenia ustawa przewiduje przekształcenie samodzielnych publicznych zakładów opieki zdrowotnej w spółkę kapitałową o charakterze użyteczności publicznej. Spółka będzie publiczną nie tylko w rozumieniu udziału w wykonywaniu publicznych zadań z zakresie ochrony zdrowia, ale także w rozumieniu właścicielskim. Podmiot, który utworzył spółkę (tj. minister lub centralny organ administracji rządowej, wojewoda, jednostka samorządu terytorialnego, państwowa uczelnia medyczna lub państwowa uczelnia prowadząca działalność dydaktyczną i badawczą w dziedzinie nauk medycznych), posiadać będzie 75% udziałów bądź akcji. Jednocześnie ustawa przewiduje możliwość tworzenia zakładów opieki zdrowotnej w formie zakładów budżetowych i jednostek budżetowych.

Działania podejmowane na podstawie przygotowanych rozwiązań służących, jak już była mowa, restrukturyzacji i przekształceniu zakładów opieki zdrowotnej, mają pozwolić na ochronę przed likwidacją zadłużonych zakładów, a przez to na zapewnienie dostępności do świadczeń dla obywateli. Dodatkowo, zapewnieniu dostępności i jakości udzielania świadczeń zdrowotnych ma służyć Krajowa Sieć Szpitali, której podstawowym celem jest zapewnienie dostępności do świadczeń zdrowotnych gwarantującej bezpieczeństwo zdrowotne z uwzględnieniem zdarzeń nagłych oraz zapewnienie jakości udzielanych świadczeń.

Należy podkreślić, iż wskazane działania pozwolą na zachowanie miejsc pracy pracownikom zatrudnionym w tych zakładach, które bez przewidzianego w projektowanej ustawie wsparcia, nie miałyby możliwości prowadzenia dalszej działalności.

W kwestii czasu pracy, zawarte w projekcie ustawy, propozycje zmiany w zakresie czasu pracy oraz wynagrodzenia pracowników wynikają z konieczności dostosowania obecnie obowiązujących regulacji do zmian wynikających z przepisów Kodeksu pracy i prawa Unii Europejskiej.

Zmiany w zakresie czasu pracy miały na celu przede wszystkim dostosowanie przepisów ustawy o zakładach opieki zdrowotnej do zmian wynikających z ustawy z dnia 1 marca 2002 r. o zmianie ustawy - Kodeks pracy (Dz. U. Nr 28, poz. 301) w zakresie wprowadzenia 5-dniowego tygodnia pracy. Na skutek zniesienia nowelizacją Kodeksu pracy pojęcia "dni dodatkowo wolnych od pracy" zachodziła również konieczność zastąpienia go w ustawie o zakładach opieki zdrowotnej określeniem "soboty". Nieuwzględnienie wspomnianych zmian miałoby niekorzystny wpływ na wypłatę wynagrodzenia za pełnione dyżury i dodatki za pracę zmianową wykonywaną w tych dniach.

Natomiast nie uległy zmianie dotychczasowe zapisy dotyczące dyżurów medycznych, dodatków dla pracowników wykonujących zawód medyczny zatrudnionych w pogotowiu ratunkowym (pomocy doraźnej), jak również dodatków stażowych, nagród jubileuszowych i odpraw przysługujących pracownikom przechodzącym na emeryturę bądź rentę z tytułu niezdolności do pracy, którzy zatrudnieni są w samodzielnych publicznych zakładach opieki zdrowotnej.

Należy dodać, że zaproponowane w projekcie zmiany, były przedmiotem konsultacji ze stroną społeczną (m.in. w ramach doraźnego zespołu ds. rozwiązań systemowych w ochronie zdrowia, w których uczestniczyli również przedstawiciele związków zawodowych). Jednakże ostateczny kształt zaproponowanych rozwiązań znany będzie po zakończeniu procesu legislacyjnego.

Z poważaniem

Z upoważnienia

Ministra Zdrowia
Podsekretarz Stanu

Wiktor Masłowski

* * *

Minister Edukacji Narodowej i Sportu przekazał informację w związku z oświadczeniem senatora Adama Graczyńskiego, złożonym na 49. posiedzeniu Senatu ("Diariusz Senatu RP" nr 51):

Warszawa, 2003-12-15

Pan
Longin Pastusiak
Marszałek Senatu
Rzeczypospolitej Polskiej

Szanowny Panie Marszałku,

Odpowiadając na oświadczenie złożone przez Pana Senatora Adama Graczyńskiego podczas 49. posiedzenia Senatu RP w dniu 21 listopada 2003 roku, uprzejmie Pana Marszałka informuję.

W projekcie ustawy budżetowej na rok 2004 ujęta została rezerwa celowa Nr 14 "dofinansowanie zadań związanych z likwidacją ulg i zwolnień w podatku dochodowym od osób fizycznych". W ramach środków tej rezerwy planuje się sfinansować:

1) koszty ponoszone przez pracodawców w związku z kształceniem młodocianych pracowników zatrudnionych w celu przygotowania zawodowego (nauki zawodu lub przyuczenia do wykonywania określonej pracy) wykształcenia młodocianego pracownika - 350.000 tys. zł;

2) kosztów dojazdu dzieci do szkół ponadpodstawowych lub ponadgimnazjalnych uczniów pochodzących z rodzin ubogich - 150.000 tys. zł;

3) rozszerzenie systemu pomocy materialnej dla studentów - 700.000 tys. zł;

4) systemu kredytów i pożyczek studenckich - 200.000 tys. zł.

Ad. 1. Przygotowywany przez resort edukacji narodowej i sportu projekt zmiany ustawy z dnia 7 września 1991 r. o systemie oświaty (Dz. U. z 1996 r. Nr 67, poz. 329, z późn. zm.), zakłada dodanie nowego art. 70b. Przepis ten będzie umożliwiał pracodawcom - osobom fizycznym prowadzącym działalność gospodarczą korzystnie, w tym również formie spółki prawa cywilnego lub osobowej spółki handlowej, korzystanie z dofinansowania kosztów wykształcenia młodocianego pracownika.

Pracodawcy, którzy do dnia 1 stycznia 2004 r. nabyli prawo do ulgi podatkowej z tytułu wyszkolenia uczniów, nie będą mogli korzystać z dofinansowania do czasu korzystania z tej ulgi, zgodnie z przepisami przejściowymi, zamieszczonymi w ustawach podatkowych.

Warunkiem uzyskania dofinansowania jest spełnienie przez pracodawcę wymagań kwalifikacyjnych niezbędnych do prowadzenia przygotowania zawodowego oraz zdanie przez młodocianego stosownego egzaminu potwierdzającego kwalifikacje zawodowe, na tytuł robotnika wykwalifikowanego, czeladniczego albo egzaminu sprawdzającego, na zakończenie przygotowania zawodowego, określonych w rozporządzeniu Rady Ministrów z dnia 28 maja 1996 r. w sprawie przygotowania zawodowego młodocianych i ich wynagradzania /Dz. U. Nr 60, poz. 278, z późn. zm.).

Podmiotami przekazującymi pracodawcom środki na dofinansowanie kosztów kształcenia będą gminy właściwe dla miejsca zamieszkania młodocianego pracownika. Decyzję w sprawie przyznania dofinansowania podejmować będzie wójt (burmistrz, prezydent miasta).

Podstawą do wypłacenia pracodawcy środków finansowych będzie wniosek pracodawcy zawierający dokumenty potwierdzające kwalifikacje do prowadzenia przygotowania zawodowego, umowę o pracę z młodocianym pracownikiem oraz zaświadczenie potwierdzające zdanie przez młodocianego stosownego egzaminu kończącego naukę zawodu lub przyuczenie do wykonywania określonej pracy.

Kwota wypłacanego pracodawcom dofinansowania będzie zróżnicowana w zależności od okresu i rodzaju prowadzonego przygotowania zawodowego młodocianego.

Dofinansowanie pracodawcom kosztów kształcenia z budżetu państwa będzie się odbywać w formie dotacji celowej dla gmin na zadania własne.

Ad. 2. W ramach rekompensaty utraconych ulg podatkowych na dojazdy dzieci do szkół z inicjatywy Ministra Edukacji Narodowej i Sportu podjęto prace nad nowelizacją ustawy o świadczeniach rodzinnych. Zaproponowano w niej rozszerzenie możliwości otrzymania dodatku z tytułu pobierania przez dziecko nauki poza miejsce zamieszkania, na dzieci, które dojeżdżają do szkoły ponadpodstawowej lub ponadgimnazjalnej, a nie korzystają z zakwaterowania poza miejscem zamieszkania. Dodatek ten będzie przysługiwał uczniom z rodzin spełniających odpowiednie wymagania dochodowe uprawniające do uzyskania świadczenia - kwotę 504 zł na jedną osobę w rodzinie. Wprowadzona zmiana w ustawie o świadczeniach rodzinnych pozwoli na uproszczenie systemu pomocy materialnej dla uczniów i umożliwi dokładniejsze zaadresowanie tej pomocy. Mimo, że ustawa o świadczeniach rodzinnych wchodzi w życie dopiero z dniem 1 maja 2004 r., planuje się, że proponowane świadczenie będzie przysługiwało od stycznia 2004 r.

Skutki finansowe wprowadzonych zmian to 150.000 tys. zł w roku 2004. Szacuje się, że z nowego świadczenia skorzysta ok. 4000 tysięcy uczniów.

Ad. 3 i 4. Z uwagi na planowaną w 2004 r. likwidację niektórych ulg podatkowych związanych z odpłatnym kształceniem w szkołach wyższych Rada Ministrów uznała za konieczne wprowadzenie programu osłonowego w omawianym zakresie. W szczególności w ramach tego programu planuje się rozszerzenie bezzwrotnej pomocy materialnej dla studentów oraz wprowadzenie dalszych korzystnych dla studentów rozwiązań w systemie pożyczek i kredytów studenckich.

Rozszerzenie pomocy materialnej dla studentów polegałoby m.in. na:

- objęciu pomocą materialną studentów studiujących w systemie wieczorowym, zaocznym i eksternistycznym, w uczelniach państwowych i niepaństwowych,

- zwiększeniu znaczenia stypendium socjalnego w systemie pomocy materialnej m.in. poprzez zintegrowanie dotychczasowych świadczeń o charakterze socjalnym w jedno świadczenie - stypendium socjalne, którego wysokość może zostać zwiększona w związku z ponoszeniem dodatkowych kosztów z tytułu niepełnosprawności potwierdzonej orzeczeniem właściwego organu, a w przypadku studentów studiów dziennych ponadto z tytułu: zakwaterowania w domu studenckim lub innym obiekcie i wyżywienia w stołówce studenckiej.

Natomiast nowe rozwiązania w systemie pożyczek i kredytów studenckich polegałyby m.in. na:

- objęciu systemu pożyczek i kredytów studenckich uczestników studiów doktoranckich oraz "studentów cywilnych" Wojskowej Akademii Technicznej, Akademii Obrony Narodowej, Akademii Marynarki Wojennej i Szkoły Głównej Służby Pożarniczej,

- przesunięciu terminu rozpoczęcia spłaty kredytu studenckiego z jednego roku do dwóch lat od dnia ukończenia studiów, w tym również studiów doktoranckich,

- podwyższeniu raty kredytu do 600 zł,

- korzystnych dla studentów warunkach poręczania kredytu.

W MENiS przygotowano projekt ustawy o zmianie ustawy o szkolnictwie wyższym, ustawy o wyższych szkołach zawodowych oraz ustawy o pożyczkach i kredytach studenckich oraz o zmianie niektórych innych ustaw, uwzględniających powyższe rozwiązania oraz postanowienie sygnalizacyjne Trybunału Konstytucyjnego z dnia 2 lipca 2002 r. (sygn. akt S 1/02). Projekt ww. ustawy wraz z pakietem ustaw okołobudżetowych został skierowany przez Ministra Finansów do uzgodnień międzyresortowych. Obecnie znajduje się on już w końcowym etapie tych uzgodnień.

Łączę wyrazy szacunku

Krystyna Łybacka

* * *

Prokurator Krajowy przekazał odpowiedź na oświadczenie senatora Adama Bieli, złożone na 48. posiedzeniu Senatu ("Diariusz Senatu RP" nr 50):

Warszawa, dnia 16.12.2003 r.

Pan
Longin Pastusiak
Marszałek Senatu
Rzeczypospolitej Polskiej

Szanowny Panie Marszałku

Odpowiadając na oświadczenie Pana Senatora Adama Bieli złożone w dniu 7 listopada 2003 r. podczas 48 posiedzenia Senatu RP dotyczące sprawy Prokuratury Rejonowej Poznań Stare Miasto nr 1 Ds. 1213/03/30 (poprzedni numer 1 Ds. 3085/02) uprzejmie informuję, że Prokuratura Rejonowa Poznań Stare Miasto prowadziła (pod nr 1 Ds. 3085/02/03) postępowanie w sprawie przekroczenia przez likwidatora Przedsiębiorstwa "PREFABET-POZNAŃ" uprawnień poprzez doprowadzenie (pomimo toczącego się postępowania reprywatyzacyjnego), do sprzedaży nieruchomości położonej w miejscowości Robakowo koło Kórnika i działania w ten sposób na szkodę R.J., tj. o przestępstwo z art. 231 k.k. w zw. z art. 12 k.k., które zostało umorzone postanowieniem z dnia 31 października 2001 r. z uwagi na brak znamion przestępstwa.

Decyzję tę wskutek jej zaskarżenia przez R.J. uchylił w dniu 27 lutego 2003 r. Prokurator Okręgowy w Poznaniu zlecając kontynuowanie dochodzenia.

Prokurator Rejonowy Poznań Stare Miasto w toku dalszych czynności dokonał analizy orzecznictwa Sądu Najwyższego i Naczelnego Sądu Administracyjnego w sprawie dopuszczalności zbywania nieruchomości w toku postępowania reprywatyzacyjnego, przesłuchał w charakterze świadków pracowników Urzędu Wojewódzkiego, Wydziału Skarbu Państwa i Przekształceń Własnościowych w Poznaniu oraz radcę prawnego, a także likwidatora Przedsiębiorstwa ""PREFABET-POZNAŃ" w likwidacji, a następnie postanowieniem z dnia 24 kwietnia 2003 r. ponownie umorzył to postępowanie - wobec stwierdzenia, że czyn nie zawiera znamion czynu zabronionego. Postanowienie to zostało zaskarżone przez pokrzywdzonego R.J.

Wobec nieprzychylenia się przez Prokuratora Okręgowego w Poznaniu do złożonego środka odwoławczego akta sprawy zostały przekazane do Sądu Rejonowego Poznań Stare Miasto.

Z uwagi na fakt, iż aktualnie w omawianej sprawie toczy się postępowanie odwoławcze przed sądem, brak jest przesłanek do ingerencji w jego tok przez Prokuraturę Krajową. Dopiero po wydaniu decyzji instancyjnej, która ew. utrzymywałaby w mocy zaskarżone rozstrzygnięcie, Prokurator Apelacyjny w Poznaniu może dokonać analizy powyższego postępowania w kontekście zarzutów stawianych przez senatora Adama Bielę.

Jednocześnie informuję, że Prokuratura Rejonowa w Środzie Wlkp. prowadzi na podstawie doniesienia złożonego w dniu 20 stycznia 2003 r. przez Wielkopolskiego Wojewódzkiego Inspektora Nadzoru Budowlanego postępowanie (Nr Ds. 142/03) o czyn z art. 90 ustawy z dni a7 lipca 1994 r. Prawo budowlane, dotyczące samowolnego wybudowania węzła betonowego i samowolnej rozbiórki hali produkcyjnej położonej na działce przy ul. Kórnickiej w Robakowie.

W doku postępowania tego, na podstawie zebranych dowodów przedstawiono zarzut Z.W. o popełnienie przestępstwa z art. 90 w zw. z art. 50 ust. 1 pkt 1 ustawy z dnia 7 lipca 1994 r. Prawo budowlane (Dz. U. Nr 106 z 2000 r. poz. 1126).

Wobec ustalenia, że podejrzany złożył skargę na decyzję Wielkopolskiego Wojewódzkiego Inspektora Nadzoru Budowlanego w Poznaniu, do czasu jej rozpoznania przez Naczelny Sąd Administracyjny Ośrodek Zamiejscowy w Poznaniu, Prokurator Rejonowy w Środzie Wlkp. postępowanie w tej sprawie zawiesił. Zasadność tej decyzji zostanie zbadana przez Prokuratura Apelacyjnego w Poznaniu.

Z poważaniem

Karol Napierski

* * *

Marszałek Senatu RP przekazał informację w związku z oświadczeniem senatora Sławomira Izdebskiego, złożonym na 50. posiedzeniu Senatu ("Diariusz Senatu RP" nr 52):

Warszawa, dnia 16 grudnia 2003 r.

Szanowny Pan Senator
Sławomir Izdebski

W związku z oświadczeniem Pana Senatora złożonym podczas 50. posiedzenia Senatu w dniu 10 grudnia 2003 r. informuję, że Konwent Seniorów w dniu 11 grudnia 2003 r. podjął decyzję o nieprzeprowadzaniu dyskusji nad Informacją Prezesa Rady Ministrów Rzeczypospolitej Polskiej na temat stanu przygotowań Rzeczypospolitej Polskiej do członkostwa w Unii Europejskiej - w kontekście raportu Komisji Europejskiej o stanie przygotowań do członkostwa krajów aspirujących, opublikowanego w dniu 5 listopada 2003 r. W trakcie debaty nad Informacją senatorowie będą mieli możliwość zadawania pytań do przedstawicieli rządu.

Z poważaniem

Longin Pastusiak

* * *

Minister Finansów przedstawił stanowisko w związku z oświadczeniem senatora Kazimierza Drożdża, złożonym na 49. posiedzeniu Senatu ("Diariusz Senatu RP" nr 51):

Warszawa, 2003.12.16

Pan
Longin Pastusiak
Marszałek Senatu
Rzeczypospolitej Polskiej

Szanowny Panie Marszałku!

W nawiązaniu do pisma Nr BPS/DSK-043-1/268/03 z dnia 27 listopada 2003 r. przesyłającego w załączeniu tekst oświadczenia złożonego przez senatora Kazimierza Drożdża podczas posiedzenia Senatu RP w dniu 21 listopada 2003 r. w sprawie utrzymania i rozwoju placówki administracji celnej w Międzylesiu, uprzejmie przedstawiam stanowisko w sprawie.

Proces dostosowywania polskiej administracji celnej do warunków w których będzie funkcjonowała Służba Celna od maja 2004 r. wymaga opracowania nowego modelu struktury organizacyjnej. Podejmując ww. prace wzięto pod uwagę szereg nierozerwalnie związanych z przystąpieniem Polski do Unii Europejskiej faktów, a mianowicie:

- faktyczną likwidację ponad połowy granic celnych,

- włączenie od 1 maja 2004 r. polskiego obszaru celnego w skład wspólnotowego obszaru celnego,

- bezcłowy przepływ towarów w ramach krajów unijnych - ok. 80% wszystkich odpraw celnych stanowi wymianę handlową z krajami Unii Europejskiej i krajami kandydującymi do Unii,

- część importu i eksportu nie będzie podlegała kontroli celnej, a co za tym idzie będzie miało miejsce znacznie mniejsze obciążenie pracą funkcjonariuszy celnych z tytułu obsługi obrotu towarowego z zagranicą.

Wpływ na opracowywany model struktury organizacyjnej administracji celnej mają również nowe zadania, które administracja celna przejęła z dniem 1 września 2003 r. na mocy ustawy z dnia 27 sierpnia 2003 r. o utworzeniu Wojewódzkich Kolegiów Skarbowych oraz o zmianie niektórych ustaw regulujących zadania i kompetencje organów oraz organizację jednostek organizacyjnych podległych ministrowi właściwemu do spraw finansów publicznych (Dz. U. Nr 137, poz. 1302) tj. m.in. zadania związane z akcyzą, kontrolą legalności wykonywania pracy przez cudzoziemców.

Reasumując obawy Pana Senatora o przyszłość Oddziału Celnego w Międzylesiu oraz podmiotów gospodarczych dokonujących obrotu towarowego z zagranicą za pośrednictwem tej jednostki organizacyjnej, pragnę zapewnić, iż docelowy model strukturalno-organizacyjny Służby Celnej został opracowywany z uwzględnieniem wszystkich uwarunkowań gospodarczych, ekonomicznych, infrastrukturalnych i społecznych, w jakich funkcjonuje administracja celna. W pracach szczegółowych nad określeniem struktury administracji celnej przyjęto, iż pełną realizację zasady obiektywizmu może zapewnić zdefiniowanie i przeanalizowanie parametrów odrębnie dla izb, urzędów i oddziałów celnych. Powyższe wskaźniki są od 10 kwietnia 2003 r. zamieszczone na stronie internetowej Służby Celnej, a informacja o ich zamieszczeniu została przekazana do wojewodów, marszałków sejmików wojewódzkich, Rady Celnej oraz Związków Zawodowych i środowisk gospodarczych.

Zagadnienie struktury organizacyjnej jednostek administracji celnej funkcjonujących na terenie właściwości miejscowej Dyrektora Izby Celnej we Wrocławiu, było przedmiotem wnikliwej analizy Ministerstwa Finansów i kierownictwa Izby Celnej we Wrocławiu. W przypadku oddziałów celnych za podstawowe kryterium w typowaniu liczby i lokalizacji oddziałów celnych przewidzianych dla obsługi ruchu towarowego po 1 maja 2004 r. przyjęto liczbę zgłoszeń celnych (z wyłączeniem procedury tranzytu).

Analiza ww. kryterium wskazuje, iż w 2002 r. w oddziałach celnych podległych obecnemu Urzędowi Celnemu w Kudowie Zdroju zostało przyjętych:

1) w Referacie Przyjmowania Zgłoszeń Celnych Urzędu Celnego w Kudowie Zdroju - ok. 9.000 zgłoszeń celnych,

2) w Oddziale Celnym w Międzylesiu - ok. 11.500 zgłoszeń celnych,

3) w Oddziale Celnym w Boboszowie - ok. 1.800 zgłoszeń celnych,

4) w Oddziale Celnym w Tłumaczowie - ok. 1.000 zgłoszeń celnych,

5) w Oddziale Celnym w Kłodzku - ok. 29.000 zgłoszeń celnych.

Mając na uwadze, iż z analizy struktury importu i eksportu wynika, iż około 80% wszystkich odpraw celnych stanowi wymianę handlową z krajami Unii Europejskiej i krajami kandydującymi do Unii i po przystąpieniu Polski do Unii Europejskiej ta część importu i eksportu nie będzie podlegała kontroli celnej, kolejnym ważnym kryterium jest szacowany spadek liczby zgłoszeń celnych w procedurach celnych po 1 maja 2004 r.

Dla reprezentowanych powyżej jednostek administracji celnej szacunkowy spadek liczby zgłoszeń osiągnie poziom:

1) dla Referatu Przyjmowania Zgłoszeń Celnych Urzędu Celnego w Kudowie Zdroju - ok. 0,5% liczby zgłoszeń celnych za 2002 r. tj. ok. 45 zgłoszeń celnych,

2) dla Oddziału Celnego w Międzylesiu - 0,5% liczby zgłoszeń celnych za 2002 r. tj. ok. 60 zgłoszeń celnych,

3) dla Oddziału Celnego w Boboszowie - ok. 0,5% liczby zgłoszeń celnych za 2002 r. tj. ok. 9 zgłoszeń celnych,

4) dla Oddziału Celnego w Tłumaczowie - ok. 11% liczby zgłoszeń celnych za 2002 r. tj. ok. 110 zgłoszeń celnych,

5) dla Oddziału Celnego w Kłodzku - ok. 3% liczby zgłoszeń celnych za 2002 r. tj. ok. 870 zgłoszeń celnych

Analiza powyższych danych jednoznacznie wskazuje na brak przesłanek przemawiających za utworzeniem na terenie właściwości miejscowej obecnego Urzędu Celnego w Kudowie Zdroju więcej niż jednej jednostki administracji celnej. Należy podkreślić, iż odejmowane przez administrację działania zmierzają do racjonalizacji rozmieszczenia komórek organizacyjnych oraz maksymalnie efektywnego wykorzystania posiadanego potencjału kadrowego, bazy materialnej i środków finansowych. Są to decyzje trudne i czasami z punktu widzenia indywidualnych podmiotów - niepopularne. Jednakże przyjęte założenia pozwalają z jednej strony na utworzenie sprawnych jednostek administracji celnej zdolnych realizować kontrolę obrotu towarowego w pełnym zakresie, z drugiej zaś zapewniają względnie dobry dostęp do placówek celnych podmiotom dokonującym tego obrotu towarowego.

Ustosunkowując się do kwestii utrzymania Oddziału Celnego w Międzylesiu z uwagi na przejęcie przez administrację celną zadań związanych z poborem podatku akcyzowego, pragnę poinformować, iż charakter zadań w ramach szczególnego nadzoru podatkowego oraz podatku akcyzowego i kontroli podatku akcyzowego wymaga zlokalizowania ich bezpośrednio w urzędach celnych. Mając powyższe na uwadze, Departament Podatku Akcyzowego Ministerstwa Finansów do realizacji zadań związanych z podatkiem akcyzowym w obrocie krajowym wyznaczył Urząd Celny w Wałbrzychu. Natomiast do poboru podatku akcyzowego w imporcie po 1 maja 2004 r. uprawniony będzie Oddział Celny w Kudowie Zdroju - jednostka administracji celnej, która po akcesji do Unii Europejskiej pozostanie na terenie właściwości miejscowej obecnego Urzędu Celnego w Kudowie Zdroju.

Ponadto, pragnę poinformować, iż Polskie Koleje Państwowe Cargo S.A. w odpowiedzi na pismo Ministerstwa Finansów w sprawie jednostek administracji celnej obsługujących kolejowe przejścia graniczne, przekazała za pismem z dnia 13.10.2003 r. wykaz placówek celnych, których utrzymanie, lub przekształcenie w placówki wewnętrzne byłoby zasadne dla dokonywania sprawnej obsługi podmiotów gospodarczych korzystających z usług PKP Cargo jako przewoźnika. W ww. wykazie placówka celna w Międzylesiu nie została uwzględniona.

Jednocześnie ustosunkowując się do kwestii "obecności na stacji w Międzylesiu Inspekcji Jakości Handlowej Produktów Rolno-Spożywczych, Inspekcji Ochrony Roślin i Nasiennictwa (...)", należy podkreślić, iż po przystąpieniu Polski do Unii Europejskiej graniczna jednostka administracji celnej jaką jest Oddział Celny w Międzylesiu, stanie się jednostką wewnętrzną. W związku z powyższym, korzystanie przez podmioty gospodarcze wykorzystujące PKP Cargo S.A. jako przewoźnika z tej jednostki nie będzie wynikało z obowiązku (jak obecnie), lecz z suwerennie podjętej decyzji. Mając na uwadze fakt, iż objęcia towarów procedurą dopuszczenia do obrotu lub jakąkolwiek inną procedurą będzie można dokonać również w innych jednostkach wewnętrznych administracji celnej, z samego faktu usytuowania na stacji w Międzylesiu Inspekcji Jakości Handlowej Produktów Rolno-Spożywczych, Inspekcji Ochrony Roślin i Nasiennictwa, nie można bezpośrednio wnioskować, iż podmioty gospodarcze będą zainteresowane dokonaniem odprawy właśnie w tej jednostce.

Odnosząc się do argumentu, jakim jest możliwość realizowania przez Oddział Celny w Międzylesiu kontroli w ramach Wspólnej Polityki Rolnej (WPR), pragnę poinformować, iż z analizy zasad i procedur postępowania przy wykonywaniu kontroli w ramach Wspólnej Polityki Rolnej, wynika obowiązek 100% rozładunku towaru objętego ww. polityką, w przypadku jej realizowania w urzędach celnych, czy oddziałach celnych. Stąd bardziej prawdopodobne wydaje się być oddelegowywanie w celu objęcia towarów Wspólną Polityką Rolną funkcjonariuszy celnych na miejsce załadunku - tj. bezpośrednio do siedziby podmiotu. Infrastruktura Oddziału Celnego w Międzylesiu z pewnością nie jest wystarczająca do zapewnienia 100% rozładunku towarów objętych tą polityką.

Odnosząc się całościowo do zagadnienia dotyczącego pozostawienia Oddziału Celnego w Międzylesiu, uprzejmie informuję, iż w świetle aktualnie prowadzonych prac nad strukturą polskiej administracji celnej na dzień przystąpienia do Unii Europejskiej z powodu braku obiektywnie zasadnych przesłanek, nie przewiduje się funkcjonowania jednostki organizacyjnej Służby Celnej w Międzylesiu.

Niemniej jednak, pragnę poinformować, iż przedstawione przez Pana argumenty odnośnie ww. oddziału, stanowią dla nas cenny materiał, który wraz z innymi zebranymi wcześniej informacjami zostanie ponownie poddany dogłębnej analizie w trakcie przygotowywania aktów prawnych dotyczących struktury administracji celnej po 1 maja 2004 r.

Pozostaję w głębokim przekonaniu, iż informacje o kierunkach działań dotyczących utworzenia nowej struktury organizacyjnej Służby Celnej, spotkają się ze zrozumieniem Pana Senatora.

Z poważaniem

Z upoważnienia

Ministra Finansów
Podsekretarz Stanu

Robert Kwaśniak

* * *

Minister Spraw Zagranicznych przekazał odpowiedź na oświadczenie senatora Bernarda Drzęźli, złożone na 49. posiedzeniu Senatu ("Diariusz Senatu RP" nr 51):

Warszawa, dnia 16 grudnia 2003 r.

Pan
Longin Pastusiak
Marszałek Senatu
Rzeczypospolitej Pols
kiej

Szanowny Panie Marszałku,

W odpowiedzi na oświadczenie złożone przez Pana Senatora Bernarda Drzęźlę podczas 49. posiedzenia Senatu w dniu 21 listopada 2003 r. (pismo Nr BPS/DSK-043-515/03 z dnia 27 listopada 2003 r.) dotyczące trudności w uzyskiwaniu polskich wiz przez naukowców z Chin i Rosji zaproszonych przez Pana Senatora, chcę zapewnić, że Polska jest zainteresowana wszechstronnym rozwojem stosunków z tymi państwami, zwłaszcza w tak ważnej sferze, jak wymiana doświadczeń i współpraca naukowa.

Wspieranie i ułatwianie kontaktów międzynarodowych sprzyjających rozwojowi tego rodzaju współpracy należy do ważnych zadań polskiej dyplomacji. Stąd też w wytycznych i zaleceniach przekazywanych przez Ministerstwo Spraw Zagranicznych służbom konsularnym zwraca się szczególną uwagę na priorytetowe, w ramach obowiązującego prawa, załatwianie wniosków wizowych cudzoziemców udających się do Polski w celu wymiany lub współpracy naukowej. Jednocześnie jednak konsulowie są zobowiązani do wszechstronnej i rzetelnej analizy wszystkich wniosków składanych przez cudzoziemców, w tym także pod kątem zgodności przedkładanych informacji i dokumentów z deklarowanym celem podróży.

W wyniku przeprowadzonego przez Ministerstwo Spraw Zagranicznych wnikliwego postępowania sprawdzającego, w przedstawionej przez Pana Senatora sprawie naukowców chińskich z Uniwersytetu Górnictwa i Technologii w Xuzhou, ustalono, że postępowanie konsula w Szanghaju było zgodne z obowiązującymi przepisami prawa, a zwłaszcza z postanowieniami ustawy o cudzoziemcach z dnia 13 czerwca 2003 r.

Z uwagi na przedłożenie w Konsulacie Generalnym RP w Szanghaju jednocześnie dwóch zaproszeń Pana Senatora i stwierdzeniem przez konsula rozbieżności między terminem, na który opiewało jedno zaproszenie (wrzesień - październik 2003 r.), a deklarowanym przez cudzoziemców terminem przyjazdu do Polski (listopad 2003 r.) oraz brakiem w drugim zaproszeniu choćby przybliżonego terminu spodziewanej w Polsce wizyty chińskich naukowców, konsul powziął wątpliwości co do zgodności podawanych przez wnioskodawców informacji. Tym bardziej, że wnioski były składane w konsulacie przez pośrednika. Z tego względu, konsul poprosił o przedstawienie oryginału zaproszenia i doprecyzowanie terminu, na jaki ono opiewa.

Chcę podkreślić, że wnioski cudzoziemców były składane w konsulacie tylko raz - w dniu 30 października 2003 r. Natomiast zwłoka spowodowana opieszałością pośredniczącego w sprawie biura Spraw Zagranicznych prowincji Jinagsu była prawdopodobnie przyczyną tego, że partner chiński domagał się od Pana Senatora wystawienia drugiego zaproszenia, jeszcze przed złożeniem wniosku w konsulacie.

Z wyjaśnień uzyskanych z Konsulatu Generalnego RP w Szanghaju wynika także, że wnioski prof. Cai Qingxiang i towarzyszącej mu osoby zostaną rozpatrzone w trybie pilnym, bezzwłocznie po dostarczeniu stosownego zaproszenia.

Z uwagi na upływ czasu oraz nieprecyzyjne wskazanie urzędu konsularnego (Polska nie posiada konsulatu w Jekaterynburgu), który rozpatrywał w 2000 r. wnioski wizowe zaproszonych przez Pana Senatora naukowców rosyjskich z Uralskiej Akademii Górniczo-Geologicznej w Jekaterynburgu, niestety niemożliwe jest merytoryczne odniesienie się do przyczyn trudności, na jakie napotkali wspomniani obywatele Rosji. Zaznaczyć jednakże należy, że z reguły, zwłaszcza w przypadkach uzasadnionych i nie budzących wątpliwości - a takim był udział naukowców rosyjskich w kongresie naukowych w Krakowie - konsulowie wydają wizy na czas pobytu wskazany przez samych zainteresowanych we wniosku wizowym.

Wyrażając ubolewanie z powodu trudności, na jakie napotkali zagraniczni naukowcy udający się do Polski, chcę wyrazić przekonanie, że były to przypadki odosobnione oraz nie wynikające z zamierzonego działania konsulów.

Z wyrazami szacunku

Włodzimierz Cimoszewicz

 

* * *

Informację w związku z oświadczeniem senatorów Tadeusza Bartosa i Janusza Bargieła, złożonym na 49. posiedzeniu Senatu ("Diariusz Senatu RP" nr 51), przekazał Minister Zdrowia:

Warszawa, dn. 17.XII.2003 r.

Pan
Longin Pastusiak
Marszałek Senatu
Rzeczypospo
litej Polskiej

Szanowny Panie Marszałku

W nawiązaniu do oświadczenia złożonego przez senatorów - Pana Tadeusza Bartosa i Pana Janusza Bargieła podczas 49. posiedzenia Senatu RP, przesłanego pismem z dnia 27 listopada br., znak: BPS/DSK-043-516/03 uprzejmie informuję, co następuje:

Odnosząc się do wyrażonej tezy, że proponowane przez Rząd rozwiązania, zapisane w projekcie ustawy o pomocy publicznej i restrukturyzacji publicznych zakładów opieki zdrowotnej oraz o zmianie niektórych ustaw, spowodują pogorszenie się sytuacji pielęgniarek i położnych, informuję, iż podstawowym celem tej regulacji jest stworzenie prawnych instrumentów umożliwiających podejmowanie działań w celu poprawy sytuacji finansowej samodzielnych publicznych zakładów opieki zdrowotnej, z uwzględnieniem zapewnienia dostępności świadczeń zdrowotnych dla obywateli oraz - co równie ważne - miejsc pracy dla zatrudnionych w sp zoz pracowników. Bez wejścia w życie projektowanej ustawy nie powstaną podstawy prawne dla przeprowadzenia restrukturyzacji zadłużenia samodzielnych publicznych zozów oraz udzielenia im pomocy ze środków publicznych, co skutkować może pogłębieniem się trudności finansowych sp zozów, a w konsekwencji nawet ich upadkiem.

Działania restrukturyzacyjne określone w projekcie powiązane będą ze zmianą formy, w jakiej działać będą obecne sp zozy. Planuje się przekształcić je w spółki prawa handlowego, które otrzymają status spółek użyteczności publicznej. Powiązanie restrukturyzacji z przekształceniem sp zozów ma na celu uniknięcie przeprowadzania kolejnego "prostego oddłużenia" zakładów niezwiązanego z działaniami nakierowanymi na poprawę warunków i sposobu ich działania.

Zakłady opieki zdrowotnej dzięki przekształceniu w spółki użyteczności publicznej uzyskają możliwość korzystania z instrumentów prawnych przewidzianych dla spółek przepisami Kodeksu spółek handlowych. Dzięki poddaniu przekształconych zakładów regułom Ksh zwiększony zostanie również zakres nadzoru właścicielskiego nad działaniami podejmowanymi przez osoby nimi zarządzające. Nadzór nad działalnością zakładu działającego w formie spółki o charakterze użyteczności publicznej wykonywać będzie rada nadzorcza spółki, której skład określa projektowana ustawa.

Jednocześnie informuję, że projekt ustawy o pomocy publicznej i restrukturyzacji publicznych zakładów opieki zdrowotnej oraz o zmianie niektórych ustaw został przyjęty przez Radę Ministrów i przekazany do Marszałka Sejmu w dniu 28 listopada br. Przygotowywana ustawa w brzmieniu, w jakim przyjęta została przez Radę Ministrów nie przewiduje zmian przepisów regulujących prawa pracowników do nagrody jubileuszowej, odprawy emerytalnej i dodatku za wysługę lat.

Projekt ustawy zawiera zapisy określające, że pracownikom wykonującym zawód medyczny, zatrudnionym w systemie pracy zmianowej w zakładach opieki zdrowotnej przeznaczonych dla osób, których stan zdrowia wymaga całodobowych świadczeń zdrowotnych, przysługuje oprócz wynagrodzenia zasadniczego dodatek w wysokości: co najmniej 65% stawki godzinowej wynagrodzenia zasadniczego za każdą godzinę pracy wykonywanej w porze nocnej oraz co najmniej 45% stawki godzinowej wynagrodzenia zasadniczego, za każdą godzinę pracy wykonywanej w porze dziennej w soboty, niedziele i święta. W świetle powyższego nie znajduję zatem uzasadnienia dla tezy, iż zmiany zaskutkują dalszą pauperyzację zawodów pielęgniarki i położnej.

Nie wprowadzana są również żadnej zmiany w zakresie możliwości wykonywania zawodu pielęgniarek i położnych w formie praktyk indywidualnych lub grupowych.

Projekt zawiera również regulacje dotyczące restrukturyzacji finansowych roszczeń pracowniczych, traktując je w szczególnie uprzywilejowany sposób, odmiennie od restrukturyzacji zobowiązań publicznoprawnych i cywilnoprawnych.

Wszystkie szczegółowe informacje na temat przygotowywanych zmian (w tym projekt ustawy) znajdują się na stronie internetowej Ministerstwa Zdrowia (www.mz.gov.pl).

Odnosząc się do kontraktowania usług na 2004 rok uprzejmie wyjaśniam, że system kontraktowania świadczeń zdrowotnych na rok 2004 powstał w oparciu o istniejące dotychczas zasady kontraktowania wprowadzone przez Kasy Chorych, wytyczne Krajowego Związku Kas Chorych, Urzędu Nadzoru Ubezpieczenia Zdrowotnego oraz opinie Konsultantów Krajowych, a także opinie i postulaty wpływające ze środowisk medycznych z terenu całego kraju.

Narodowy Fundusz Zdrowia zgodnie z art. 87 ustawy o powszechnym ubezpieczeniu w Narodowym Funduszu Zdrowia i Rozporządzeniem Ministra Zdrowia z dnia 9 kwietnia 2003 r. w sprawie ogólnych warunków udzielania świadczeń zdrowotnych oraz trybu wyboru przez ubezpieczonego lekarza podstawowej opieki zdrowotnej, pielęgniarki i położnej podstawowej opieki zdrowotnej określił warunki oraz zasady realizacji świadczeń, jakie powinny być spełnione przez podmioty zainteresowane zawieraniem umów o udzielanie świadczeń w rodzaju podstawowa opieka zdrowotna (POZ) w ramach powszechnego ubezpieczenia.

W celu określenia przedmiotu konkursu ofert na rok 2004 NFZ opracował szereg materiałów stanowiących szczegółową charakterystykę standardu świadczeń zdrowotnych w zakresie POZ. W trwającym postępowaniu konkursowym udostępnione zostały świadczeniodawcom: Szczegółowe warunki postępowania w sprawie zawarcia umów, Ogólne warunki umów, projekt umowy o udzielanie świadczeń zdrowotnych - podstawowa opieka zdrowotna, Szczegółowe materiały informacyjne o przedmiocie postępowania w sprawie zawierania umów o udzielanie świadczeń zdrowotnych (...) - w tym określono przedmiot postępowania, metody finansowania, wymagania kwalifikacyjne, zasady organizacji i zakres świadczeń POZ odrębnie dla świadczeń zdrowotnych lekarskich, pielęgniarskich i położniczych.

W myśl obowiązujących przepisów, "Szczegółowe materiały informacyjne w zakresie podstawowej opieki zdrowotnej" odzwierciedlają prawo ubezpieczonego do wyboru lekarza, pielęgniarki i położnej. Wybór pielęgniarki i położnej dokonywany jest na podstawie deklaracji wyboru, stanowiącej załącznik do Uchwały nr 205/2003 z dnia 11 września 2003 roku Zarządu Narodowego Funduszu Zdrowia w sprawie przyjęcia do stosowania w Narodowym Funduszu Zdrowia wzoru deklaracji wyboru lekarza/pielęgniarki/położnej podstawowej opieki zdrowotnej. Deklaracje powinny być zbierane przez pielęgniarki i położne zainteresowane zawarciem kontraktu zgodnie z zakresem kompetencji pielęgniarki i położnej POZ.

Jednocześnie - zgodnie z wyjaśnieniami jakich udzielił NFZ - należy zwrócić uwagę na istotne zasady organizacji świadczeń w ww. zakresie zawarte w projekcie umowy - podstawowa opieka zdrowotna. Zgodnie z treścią powyższego dokumentu (§ 9 ust. 1) świadczeniodawca ma obowiązek na bieżąco prowadzić zapisy na listy ubezpieczonych do poszczególnych osób udzielających świadczeń. Należy sądzić, iż prowadzenie listy ubezpieczonych to proces ciągły, podlegający modyfikacjom, chociażby z przyczyn koniecznych do wprowadzenia zmian powodowanych zmieniającą się liczbą ubezpieczonych, którym zagwarantowane zostało prawo do złożenia deklaracji zarówno wyboru jak i rezygnacji z wyboru lekarza/pielęgniarki/położnej podstawowej opieki zdrowotnej.

Ponadto lista ubezpieczonych objętych opieką przekazywana będzie przez świadczeniodawcę Oddziałowi Funduszu w okresach comiesięcznych, według stanu na pierwszy dzień okresu sprawozdawczego (§ 11 ust. 1-5).

Pierwszy okres rozliczeniowy dla umowy obowiązującej w 2004 roku przypada w miesiącu lutym 2004 roku, tak więc lista ubezpieczonych przygotowana przez pielęgniarki i położne jako załącznik do oferty z założenia nie musi być tą samą listą, która składana będzie przez świadczeniodawców zgodnie z terminem w poszczególnych okresach sprawozdawczych. Lista ubezpieczonych będzie każdorazowo listą pełną, tzn. będzie zawierała informacje o wszystkich ubezpieczonych, którzy złożyli deklaracje do osoby udzielającej świadczeń u świadczeniodawcy w danym miesiącu sprawozdawczym. Okres ostatecznego zebrania deklaracji od ubezpieczonych to czas kilkumiesięcznych starań, w którym pielęgniarki i położne mogą kompletować listę ubezpieczonych zgodnie z założeniami przedstawionymi przez Narodowy Fundusz Zdrowia.

W kwestii ilości koniecznych do zebrania deklaracji należy zauważyć, że normy określające liczbę ubezpieczonych przypadających na położną, pielęgniarkę i lekarza POZ zostały określone w Rozporządzeniu Ministra Zdrowia z dnia 16 czerwca 2003 roku w sprawie warunków, jakim powinny odpowiadać plany zdrowotne, oraz niezbędnych do przygotowania takiego planu. Zasady te w przywołanych przepisach prawa znalazły odzwierciedlenie w udostępnionych przez NFZ "Szczegółowych materiałach informacyjnych o przedmiocie postępowania w sprawie zawierania umów (...)", gdzie norma ilości ubezpieczonych aktywnie zadeklarowanych dla położnych środowiskowych/rodzinnych to nie więcej niż 6600 osób, zaś dla pielęgniarek środowiskowych/rodzinnych nie więcej niż 2750 osób. Tym samym, nie określa się minimalnej liczby ubezpieczonych rejestrowanych na liście. W przypadkach uzasadnionych, uwzględniając konieczność zapewnienia dostępności do świadczeń, maksymalna liczba ubezpieczonych może zostać ustalona indywidualnie w trybie określonym w ustawie.

Jednocześnie informuję, że w warunkach postępowania konkursowego na 2004 rok przyjęto dla stawki kapitacyjnej wskaźniki demograficzne odpowiadające grupom wiekowym ubezpieczonych, natomiast nie przewidziano różnicowania stawki kapitacyjnej ze względu na specyfikę miejsca udzielania świadczenia czy kwalifikację osób realizujących świadczenia.

W kwestii uwag do systemu finansowania świadczeń w omawianym zakresie należy zwrócić uwagę na fakt, iż plan finansowy Narodowego Funduszu Zdrowia na rok 2004, zapewnia stabilność finansowania tego sektora lecznictwa w roku przyszłym.

Plan finansowy Funduszu na 2004 rok zakłada, że koszty świadczeń zdrowotnych ogółem wyniosą 29.172,340 tys. zł, to jest o 1,54% więcej niż w planie tegorocznym. W poszczególnych rodzajach świadczeń zmiana poziomu nakładów jest zróżnicowana, ale wynika to głównie z ujednolicenia zasad kontraktowania i definiowania świadczeń, przez co bezpośrednie porównania z rokiem bieżącym nie zawsze są merytorycznie uzasadnione.

Łączne wyniki na podstawową opiekę zdrowotną wyniosą w roku przyszłym 3.229,016 tys. zł, to jest nieznacznie mniej (o 0,7%) niż w roku 2003, co wynika głównie z ujednolicenia zakresu umów i rezygnacji z tzw. fund holdingu w POZ, który był stosowany przez niektóre kasy chorych. Ujednolicenie zakresu umów może w pewnym stopniu wpłynąć także na zmianę wysokości stawki kapitacyjnej w poszczególnych regionach kraju, wynika to jednak wyłącznie z zawężenia lub rozszerzenia obowiązków lekarzy POZ w stosunku do wcześniejszych umów z kasami chorych.

Ponadto, metoda finansowania świadczeń POZ określona przez Narodowy Fundusz Zdrowia oparta jest o roczną stawkę kapitacyjną na jednego ubezpieczonego. Zgodnie z założeniami dla zasady rozliczania świadczeń z zakresu POZ, w strukturze stawki kapitacyjnej znajdują się środki finansowe przeznaczone na jednego ubezpieczonego:

- świadczenia lekarskie,

- świadczenia pielęgniarki środowiskowej/rodzinnej,

- świadczenia położnej środowiskowej/rodzinnej,

- świadczenia pielęgniarskie w środowisku nauczania i wychowania.

Zarząd Narodowego Funduszu Zdrowia przedstawił w Uchwale nr 276/2003 z dnia 13 listopada 2003 roku w sprawie ustalenia cen maksymalnych za poszczególne rodzaje świadczeń zdrowotnych stosowanych w procesie kontraktacji na 2004 rok maksymalne ceny poszczególnych rodzajów świadczeń zdrowotnych w procesie kontraktacji na rok 2004.

Dla świadczeń z zakresu podstawowa opieka zdrowotna ustalono następujące ceny maksymalne:

- stawka wynikowa - 85,00 zł

- kapitacja w opiece pielęgniarki w środowisku nauczania i wychowania POZ - 22,80 zł.

Łączne wydatki na opiekę długoterminową wyniosą w roku przyszłym 473.679,15 tys. zł, to jest więcej o 5% niż w roku 2003.

W świetle powyższego, w warunkach trudnego, ale stabilnego finansowania świadczeń zdrowotnych w roku przyszłym, nie powinno być obecnie przesłanek do wystąpienia negatywnych zjawisk określonych w oświadczeniu Panów Senatorów.

Z poważaniem

Z upoważnienia

Ministra Zdrowia
Sekretarz Stanu

Ewa Kralkowska


Diariusz Senatu RP: spis treści, poprzedni fragment, następny fragment