Diariusz Senatu RP: spis treści, poprzedni fragment, następny fragment


Z prac komisji senackich

 

5 stycznia 2004 r.

Na swym posiedzeniu Komisja Polityki Społecznej i Zdrowia rozpatrzyła, skierowaną przez marszałka Senatu 29 grudnia 2003 r., ustawę budżetową na rok 2004 w zakresie dotyczącym działania komisji. Zgodnie z art. 73 ust. 2 Regulaminu Senatu przygotowano dla Komisji Gospodarki i Finansów Publicznych opinię w tej sprawie.

Do przedstawienia opinii komisji na posiedzeniu Komisji Gospodarki i Finansów Publicznych zostali upoważnieni senatorowie Krystyna Sienkiewicz i Zdzisława Janowska.

W opinii stwierdzono:

<<Komisja rozpatrzyła ustawę budżetową na rok 2004 (druk nr 572) w następującym zakresie:

1) cz. 46 - Zdrowie:

a) dochody i wydatki z zał. nr 1 i 2;

b) środki specjalne, zakłady budżetowe, gospodarstwa pomocnicze z zał. nr 4;

c) dotacje podmiotowe z zał. nr 10;

d) zatrudnienie i wynagrodzenia w państwowych jednostkach budżetowych z zał. nr 12;

2) cz. nr 85 - Budżety wojewodów ogółem w zakresie działu 851 - Ochrona zdrowia:

a) dochody i wydatki z zał. nr 1 i 2;

b) dotacje celowe na finansowanie zadań z zakresu administracji rządowej oraz innych zleconych ustawami, realizowanych przez jednostki samorządu terytorialnego z zał. nr 9;

c) zatrudnienie i wynagrodzenia w państwowych jednostkach budżetowych z zał. nr 12;

3) cz. nr 83 - Rezerwy celowe w zakresie pozycji 33, 34 i 35;

4) środki bezzwrotne pochodzące z zagranicy i wydatki nimi finansowane z zał. nr 7, w zakresie programów, za realizację których odpowiedzialny jest minister właściwy do spraw zdrowia;

5) cz. 31 - Praca:

a) dochody i wydatki z zał. nr 1 i 2;

b) środki specjalne, zakłady budżetowe, gospodarstwa pomocnicze z zał. nr 4;

c) zatrudnienie i wynagrodzenia w państwowych jednostkach budżetowych z zał. nr 12;

6) Środki z Unii Europejskiej i wydatki nimi finansowane z zał. nr 8 oraz prefinansowanie zadań przewidzianych do finansowania ze środków Unii Europejskiej z zał. nr 16, w zakresie programów i zadań, za realizację których odpowiedzialny jest minister właściwy do spraw pracy;

7) Programy wieloletnie z zał. nr 14:

a) "Dostosowanie warunków pracy w Polsce do standardów Unii Europejskiej";

b) "Bezpieczeństwo i ochrona zdrowia człowieka w środowisku pracy";

8) cz. 44 - Zabezpieczenie społeczne:

a) dochody i wydatki z zał. nr 1 i 2;

b) zatrudnienie i wynagrodzenia w państwowych jednostkach budżetowych z zał. nr 12;

9) cz. 85 - Budżety wojewodów ogółem w zakresie działów:

a) 852 - Pomoc społeczna:

- dochody i wydatki z zał. nr 1 i 2

- dotacje celowe na finansowanie zadań z zakresu administracji rządowej oraz innych zleconych ustawami, realizowanych przez jednostki samorządu terytorialnego z zał. nr 9;

- zatrudnienie i wynagrodzenia w państwowych jednostkach budżetowych z zał. nr 12;

b) 853 - pozostałe zadania z zakresu polityki społecznej:

- wydatki z zał. nr 2;

- dotacje celowe na finansowanie zadań z zakresu administracji rządowej oraz innych zleconych ustawami, realizowanych przez jednostki samorządu terytorialnego z zał. nr 9;

- zatrudnienie i wynagrodzenia w państwowych jednostkach budżetowych z zał. nr 12;

10) cz. 83 - Rezerwy celowe w zakresie pozycji 12, 13, 18, 20, 62;

11) Plan finansowy Funduszu Pracy z zał. nr 5;

12) Plan finansowy Funduszu Gwarantowanych Świadczeń Pracowniczych z zał. nr 5;

13) cz. 12 - Państwowa Inspekcja Pracy;

14) cz. 14 - Rzecznik Praw Dziecka;

a) wydatki z zał. nr 2

b) limity zatrudnienia dla osób objętych mnożnikowymi systemami wynagrodzeń z zał. nr 13;

15) cz. 72 - Kasa Rolniczego Ubezpieczenia Społecznego:

- wydatki z zał. nr 2;

16) Plan finansowych państwowych funduszy celowych KRUS z zał. nr 5:

- Plan finansowy Funduszu Emerytalno-Rentowego KRUS;

- Plan finansowy Funduszu Prewencji i Rehabilitacji KRUS;

- Plan finansowy Funduszu Administracyjnego KRUS;

17) Plan finansowy Państwowego Funduszu Rehabilitacji Osób Niepełnosprawnych
z zał. nr 5;

18) cz. 73 - Zakład Ubezpieczeń Społecznych:

- wydatki z zał. nr 2;

19) Plan finansowy Funduszu Ubezpieczeń Społecznych z zał. nr 5;

20) Plan finansowy Funduszu Alimentacyjnego z zał. nr 5;

21) cz. 48 - Komisja Nadzoru Ubezpieczeń i Funduszy Emerytalnych:

a) dochody i wydatki z zał. nr 1 i 2,

b) zatrudnienie i wynagrodzenia w państwowych jednostkach budżetowych z zał. nr 12;

Komisja po zapoznaniu się z uchwaloną przez Sejm Rzeczypospolitej Polskiej w dniu 19 grudnia 2003 r. ustawą budżetową na rok 2004 oraz po dyskusji pozytywnie opiniuje rozpatrywaną ustawę i wnosi o wprowadzenie następujących poprawek:

1)

a) w art. 1 w zmniejsza się dochody i wydatki budżetu państwa o 40.496 tys. zł,

b) w art. 45 w ust. 1 po wyrazie "wojewodowie" dodaje się wyrazy ", minister właściwy do spraw zdrowia",

c) w załączniku nr 1 w części 46 Zdrowie w dziale 851 - Ochrona zdrowia zmniejsza się dochody o 40.496 tys. zł,

d) w załączniku nr 2 w części 83 Rezerwy celowe w poz. 71 - Regionalne pasażerskie przewozy kolejowe zmniejsza się dotacje i subwencje o 40.496 tys. zł,

e) w załączniku nr 4 w tabeli nr 1 Środki specjalne w części 46 Zdrowie skreśla się kwotę wpłaty do budżetu;

2)

a) w art. 27 zwiększa się wydatki na prewencję rentową o 30.000 tys. zł,

b) w załączniku nr 5 w tabeli - Plan finansowy Funduszu Ubezpieczeń Społecznych w lp. III w kol. 5 zwiększa się o 30.000 tys. zł wydatki bieżące na prewencję rentową oraz zmniejsza się o tę kwotę odpis na działalność Zakładu Ubezpieczeń Społecznych;

3) w załączniku nr 2 w części 83 Rezerwy celowe w poz. 62 - Dotacje celowe na dofinansowanie nowouruchomionych miejsc w domach pomocy społecznej oraz na finansowanie nowouruchomionych miejsc w ośrodkach wsparcia dla osób z zaburzeniami psychicznymi:

a) zmniejsza się dotacje i subwencje o 4.000 tys. zł,

b) dodaje się kwotę wydatków majątkowych w wysokości 4.000 tys. zł>>.

 

* * *

Na swym posiedzeniu senatorowie z Komisji Nauki, Edukacji i Sportu rozpatrzyli ustawę budżetową na rok 2004 w częściach właściwych przedmiotowemu zakresowi działania komisji. W opinii przygotowanej dla Komisji Gospodarki i Finansów Publicznych stwierdzono:

<<Komisja Nauki, Edukacji i Sportu na posiedzeniu w dniu 5 stycznia 2004 roku rozpatrzyła ustawę budżetową na rok 2004 r. (druk nr 572) w następujących częściach budżetu państwa:

    1. Oświata i wychowanie - cz. 30 (zał. nr 1, 2, 4 10, i 12), Subwencje ogólne dla jednostek samorządu terytorialnego - cz. 82, w zakresie części oświatowej (zał. 2) Rezerwy celowe - cz. 83 poz. 16, 17, 18, 21, 36; Budżet wojewodów ogółem - cz. 85, w zakresie działów: 801 - Oświata i wychowanie (zał. nr 1, 2, 12) i 854 - Edukacyjna Opieka Wychowawcza (zał. nr 2).
    2. Kultura fizyczna i sport - cz. 25 (zał. 1, 2 i 4).
    3. Szkolnictwo wyższe - cz. 38 (zał. nr 1, 2, 4, 9, 10 i 12), programy wieloletnie - zał. nr 14; rezerwy celowe cz. 83 poz.: 14, 15, 19, 21, 22, 53.
    4. Informatyzacja - cz. 27 (zał. nr 2 i 12).
    5. Nauka - cz. 28 (zał. nr 1, 2, 4, 10 i 12); programy wieloletnie z zał. 14 "Rozwój niebieskiej optoelektroniki. Stworzenie technologicznych i produkcyjnych podstaw nowej gałęzi przemysłu - niebieskiej optoelektroniki".
    6. Polska Akademia Nauk - cz. 67 (zał. nr 1, 2, 4, `10 i 12).
    7. Urząd Patentowy Rzeczypospolitej Polski - cz. 61 (zał. nr 1, 2 i 4 i 12).
    8. Główny Urząd Miar - cz. 64 (zał. nr 1, 2, 4 i 12),
    9. Polski Komitet Normalizacyjny cz. 65 (zał. nr 1, 2, 4 i 12).

Po wysłuchaniu informacji i dodatkowych wyjaśnień przedstawicieli rządu, kierownictwa powyższych urzędów i jednostek centralnych oraz po przeprowadzeniu dyskusji komisja przedstawia następujące stanowisko:

I. Komisja stwierdza, że plan wydatków na naukę w budżecie państwa na rok 2004 jest rażąco niski w stosunku do aktualnych potrzeb, wynikających zarówno z konieczności stworzenia warunków rozwoju nauki i techniki w naszym kraju, jak również wobec konieczności spełniania ustaleń przyjętych w Unii Europejskiej, zobowiązującej poszczególne kraje do zwiększania nakładów w tej sferze. Nakłady te w państwach Unii Europejskiej w roku 2009 wynosić będą 3% PKB. Zobowiązanie to dotyczy także Polski, co stwarza konieczność budowania projektów budżetu państwa z uwzględnieniem dynamicznego wzrostu nakładów na naukę.

II. Komisja zwraca uwagę na brak jednolitych i czytelnych metod kreowania budżetów wojewodów, co utrudnia ocenę zasadności budżetu w tej części. Drastyczne różnice w podziale środków w poszczególnych budżetach wojewodów pozwalają sądzić, że istnieje tam znaczne źródło rezerw środków finansowych. Dlatego problem ten powinien być przedmiotem szczegółowej analizy rządu.

III. Komisja wnioskuje o zmianę ustawy budżetowej :

1) W art. 19 pkt 2 otrzymuje brzmienie:

"2) podręczników szkolnych do kształcenia zawodowego i kształcenia specjalnego oraz podręczników akademickich - 9 176 tys. zł;";

2) a) w art. 1 zmniejsza się dochody i wydatki budżetu państwa o 3.208 tys. zł,

b) w art. 45 w ust. 1 po wyrazach "dysponentami są" dodaje się wyrazy "Polski Komitet Normalizacyjny,",

c) w załączniku nr 1 w części 65 Polski Komitet Normalizacyjny w dziale 750 zmniejsza się plan dochodów o kwotę 3. 208 tys. zł,

d) w załączniku nr 2 w części 83 Rezerwy celowe w poz. 71 - Regionalne pasażerskie przewozy kolejowe, zmniejsza się dotacje i subwencje o kwotę 3.208 tys. zł,

e) w załączniku nr 4 w tabeli nr 1 - środki specjalne w części 65 Polski Komitet Normalizacyjny skreśla się kwotę wpłaty do budżetu;

3) w załączniku nr 2 w części Rezerwy celowe:

a) w poz. 12 - Zasiłki z pomocy społecznej oraz dożywianie uczniów, zmniejsza się dotacje i subwencje o 21.000 tys. zł,

b) dodaje się poz. 12a w brzmieniu:

1

2

3

4

5

6

7

8

9

10

11

12

     

Wyprawka szkolna

12a

21 000

21 000

         

4) w załączniku nr 12:

a) w tabeli Wyszczególnienie (członkowie korpusu służby cywilnej) w części 61 Urząd Patentowy Rzeczypospolitej Polskiej w dziale 750 Administracja publiczna zwiększa się zatrudnienie o 15 etatów,

b) w tabeli Wyszczególnienie (eksperci Urzędu Patentowego Rzeczypospolitej Polskiej) w części 61 Urząd Patentowy Rzeczypospolitej Polskiej w dziale 750 Administracja publiczna zwiększa się zatrudnienie o 30 etatów.

Komisja nie wnosi uwag do pozostałych części budżetu>>.

 

* * *

Na swym posiedzeniu Komisja Skarbu Państwa i Infrastruktury rozpatrzyła ustawę budżetową na rok 2004 w częściach właściwych przedmiotowemu zakresowi działania komisji i przygotowała, zgodnie z Regulaminem Senatu, opinię dla Komisji Gospodarki i Finansów Publicznych. W opinii stwierdzono:

<<Komisja na posiedzeniu w dniu 5 stycznia 2004 roku rozpatrzyła ustawę budżetową na rok 2004 w zakresie:

  1. Budownictwa, Gospodarki Przestrzennej i Mieszkaniowej - część 18
  2. Gospodarki Morskiej - część 21
  3. Łączności - część 26
  4. Skarbu Państwa - część 36
  5. Transportu - część 39
  6. Urzędu Transportu Kolejowego - część 71
  7. Urzędu Regulacji Telekomunikacji i Poczty - część 76

Ponadto Komisja Skarbu Państwa i Infrastruktury rozpatrzyła zgodnie ze swoimi kompetencjami następujące części ustawy budżetowej:

Komisja Skarbu Państwa i Infrastruktury, po wnikliwej analizie zebranych dokumentów oraz wysłuchaniu przedstawicieli poszczególnych resortów w tym: Ministerstwa Skarbu Państwa, Urzędu Regulacji Telekomunikacji i Poczty, Urzędu Transportu Kolejowego, Ministerstwa Infrastruktury i Ministerstwa Finansów, rozpatrzyła zgodnie ze swoim przedmiotowym zakresem działania ustawę budżetową na rok 2004 i proponuje wprowadzenie następujących poprawek:

Propozycje poprawek do ustawy budżetowej na rok 2004

1)

  1. w art. 37 zwiększa się wydatki związane z budową, przebudową, remontem, utrzymaniem, ochroną i zarządzaniem drogami krajowymi finansowane przez ministra właściwego do spraw transportu o 27.323 tys. zł; w załączniku nr 2 w części 39 - Transport:

- w rozdziale 60011 - Drogi publiczne krajowe zmniejsza się wydatki bieżące o 1.977 tys. zł,

- w rozdziale 60055 - Inspekcja Transportu Drogowego zwiększa się wydatki bieżące o 1.977 tys. zł;

2) w załączniku nr 2 w części 39 - Transport:

  1. w rozdziale 60002 - Infrastruktura kolejowa zwiększa się wydatki majątkowe o 30.000 tys. zł,
  2. w rozdziale 60005 - Autostrady płatne zmniejsza się wydatki majątkowe o 30.000 tys. zł;

3) w załączniku nr 2:

  1. w części 42 - Sprawy wewnętrzne w rozdziale 75412 - Ochotnicze straże pożarne zmniejsza się dotacje i subwencje o 4.000 tys. zł oraz wydatki majątkowe o 6.000 tys. zł,
  2. w części 76 - Urząd Regulacji Telekomunikacji i Poczty w rozdziale 60047 - Urząd Regulacji Telekomunikacji i Poczty zwiększa się wydatki bieżące o kwotę 10.000 tys. zł>>.

Ustalono, że opinię Komisji Skarbu Państwa i Infrastruktury na posiedzeniu Komisji Gospodarki i Finansów Publicznych przedstawi senator Marian Noga.

* * *

Na swym posiedzeniu Komisja Samorządu Terytorialnego i Administracji Państwowej rozpatrzyła ustawę budżetową na rok 2004 w częściach właściwych przedmiotowemu zakresowi działania komisji. Komisja zaopiniowała następujące części ustawy:

część 16 - Kancelaria Prezesa Rady Ministrów

część 17 - Administracja Publiczna

część 34 - Rozwój Regionalny

część 43 - Wyznania Religijne

część 49 - Urząd Zamówień Publicznych

część 51 - Urząd Służby Cywilnej

część 75 - Rządowe Centrum Legislacji

część 80 - Regionalne Izby Obrachunkowe

część 82 - Subwencje Ogólne dla Jednostek Samorządu Terytorialnego

część 86 - Samorządowe Kolegia Odwoławcze

zał. nr 5 - Plan finansowy Państwowego Funduszu Gospodarki Zasobem Geodezyjnym i Kartograficznym

część 83 - Rezerwy celowe

część 85 - Budżety wojewodów.

Po zapoznaniu się z materiałami i wysłuchaniu przedstawicieli poszczególnych jednostek budżetowych oraz przeprowadzeniu dyskusji, Komisja Samorządu Terytorialnego i Administracji Państwowej przyjęła wnioski, które zostały zawarte przedstawione w opinii przygotowanej dla Komisji Gospodarki i Finansów Publicznych:

<<I. Propozycje poprawek

1)

  1. w art. 1 zmniejsza się dochody i wydatki budżetu państwa o 49.227 tys. zł,
  2. w art. 45 po wyrazie "wojewodowie" dodaje się wyrazy ", minister właściwy do spraw kultury i ochrony dziedzictwa narodowego",
  3. w załączniku nr 1 w części 24 - Kultura i ochrona dziedzictwa narodowego zmniejsza się plan dochodów w dziale 921 o kwotę 49.227 tys. zł,
  4. w załączniku nr 2 w części 83 - Rezerwy celowe w poz. 71 - Regionalne pasażerskie przewozy kolejowe zmniejsza się dotacje i subwencje o 49.227 tys. zł,
  5. w załączniku nr 4 w tabeli nr 1 - Środki specjalne w części 24 - Kultura i ochrona dziedzictwa narodowego, skreśla się kwotę wpłaty do budżetu;

2)

  1. w art. 1 zmniejsza się dochody i wydatki budżetu państwa o 40.496 tys. zł,
  2. w art. 45 w ust. 1 po wyrazie "wojewodowie" dodaje się wyrazy ", minister właściwy do spraw zdrowia",
  3. w załączniku nr 1 w części 46 - Zdrowie w dziale 851 - Ochrona zdrowia zmniejsza się plan dochodów o 40.496 tys. zł,
  4. w załączniku nr 2 w części 83 Rezerwy celowe w poz. 71 - Regionalne pasażerskie przewozy kolejowe zmniejsza się dotacje i subwencje o 40.496 tys. zł,
  5. w załączniku nr 4 w tabeli nr 1 - Środki specjalne w części 46 - Zdrowie, skreśla się kwotę wpłaty do budżetu;

3)

  1. w art. 1 zmniejsza się dochody i wydatki budżetu państwa o 2.708 tys. zł,
  2. w art. 45 przed wyrazem "dokonuje" dodaje się wyrazy "oraz Prezes Urzędu Zamówień Publicznych",
  3. w załączniku nr 1 skreśla się część 49,
  4. w załączniku nr 2 w części 83 - Rezerwy celowe w poz. 71 - Regionalne pasażerskie przewozy kolejowe zmniejsza się dotacje i subwencje o 2.708 tys. zł,
  5. w załączniku nr 4 w tabeli nr 1 - Środki specjalne w części 49 - Urząd Zamówień Publicznych, skreśla się kwotę wpłaty do budżetu.

II. Pozostałe rozpatrywane części ustawy budżetowej komisja zaopiniowała pozytywnie i nie proponuje zmian>>.

Senator Zbyszko Piwoński został powołany na sprawozdawcę opinii w sprawie ustawy budżetowej na posiedzeniu Komisji Gospodarki i Finansów Publicznych 7 stycznia br.

Następnie Komisja Samorządu Terytorialnego i Administracji Państwowej przystąpiła do rozpatrywania ustawy - Ordynacja wyborcza do Parlamentu Europejskiego.

Senatorowie zapoznali się z opiniami o ustawie, które przedstawili wiceminister spraw wewnętrznych i administracji Paweł Dakowski, dyrektor Departamentu Prawnego w tym resorcie Zbigniew Wrona, sekretarz Państwowej Komisji Wyborczej Kazimierz Czaplicki oraz poseł sprawozdawca Robert Smoleń. Uwagi szczegółowe zgłosiło Biuro Legislacyjne Kancelarii Senatu. Dotyczyły one m.in. wprowadzonych do ustawy zgłoszonych w Sejmie w drugim czytaniu poprawek odnoszących się do głosowania korespondencyjnego, co spowodowało niespójność ustawy. Niekonsekwentnie, zdaniem biura, została również rozwiązana kwestia obwodów głosowania w szpitalach, zakładach opieki społecznej, zakładach karnych i aresztach śledczych.

Rozpatrywana ustawa powstała na podstawie dwóch projektów - rządowego i poselskiego. Określa ona zasady zgłaszania kandydatów na członków Parlamentu Europejskiego, tryb przeprowadzania w Rzeczypospolitej Polskiej wyborów do Parlamentu Europejskiego i zasady uczestniczenia w nich obywateli RP oraz innych obywateli Unii Europejskiej oraz zasady prowadzenia i finansowania kampanii wyborczej, warunki ważności wyborów, a także warunki sprawowania mandatu przez członka Parlamentu Europejskiego.

W dyskusji senatorowie zgłosili szereg zastrzeżeń i uwag do rozpatrywanej ordynacji, które następnie w postaci wniosków zostały poddane pod głosowanie. W jego wyniku Komisja Samorządu Terytorialnego i Administracji Państwowej postanowiła zaproponować senatowi wprowadzenie 43 poprawek do ustawy sejmowej. Ustalono, że proponowane zmiany zarekomenduje Izbie senator Aleksandra Koszada.

Komisja przyjęła m.in. poprawki likwidujące możliwość głosowania korespondencyjnego. W opinii komisji, nie należy przy pierwszych wyborach do Parlamentu Europejskiego proponować nowych rozwiązań, nie do końca sprawdzonych i mogących powodować wzrost kosztów wyborów.

Ponadto komisja pozostawiła 13 okręgów wyborczych, zaproponowała natomiast przypisanie poszczególnym okręgom konkretnych mandatów. Chodzi o to, że przy normie przedstawicielskiej 700 tysięcy mieszkańców na 1 mandat w małych województwach do obsadzenia byłby tylko jeden mandat, a więc nie zostałby spełniony wymóg wyborów proporcjonalnych.

 

* * *

Podczas posiedzenia Komisji Kultury i Środków Przekazu rozpatrzono ustawę budżetową na rok 2004 w częściach właściwych przedmiotowemu zakresowi działania komisji.

W opinii przygotowanej dla Komisji Gospodarki i Finansów Publicznych stwierdzono:

<<Komisja Kultury i Środków Przekazu na posiedzeniu w dniu 5 stycznia 2004 roku po uprzedniej wstępnej analizie projektu budżetu na posiedzeniu w dniu 19 listopada 2003 r. ostatecznie rozpatrzyła, na podstawie art. 73 ust. 2 Regulaminu Senatu uchwaloną przez Sejm ustawę budżetową na rok 2004 w częściach poniżej wymienionych:

  1. Krajowa Rada Radiofonii i Telewizji

  1. Kultura i Ochrona Dziedzictwa Narodowego

Zał. Nr 5 Plan finansowy Funduszu Promocji Twórczości

oraz wg kompetencji komisji:

  1. Rezerwy celowe
  2. Budżety wojewodów

Zał. Nr 4 Środki specjalne, zakłady budżetowe, gospodarstwa pomocnicze w 2004 r.

Zał. Nr 6 Wykaz inwestycji wieloletnich w 2004 r.

Zał. Nr 7 Zestawienie programów realizowanych ze środków bezzwrotnych

pochodzących z różnych źródeł zagranicznych i wydatków nimi

finansowanych.

Zał. nr 8 Zestawienie ogółem napływu środków z Unii Europejskiej i wydatki nimi

finansowane w roku 2004.

Zał. Nr 9 Dotacje celowe na finansowanie zadań z zakresu administracji rządowej oraz

innych zleconych ustawami, realizowanych przez jednostki samorządu

terytorialnego.

Zał. Nr 10 Wykaz jednostek, dla których zaplanowano dotacje podmiotowe w 2004 r.

Zał. Nr 12 Zatrudnienie i wynagrodzenia w państwowych jednostkach budżetowych

w 2004 roku.

Zał. Nr 13 Limity zatrudnienia dla osób objętych mnożnikowymi systemami

wynagrodzeń zatrudnionych w urzędach organów władzy państwowej,

kontroli, ochrony prawa, sądach i trybunałach oraz w placówkach

zagranicznych w roku 2004.

Zał. Nr 14 Wykaz programów wieloletnich w 2004 r.

Zał. nr 15 Plany finansowe agencji na rok 2004

Zał. Nr 16 Prefinansowanie zadań przewidzianych do finansowania ze środków Unii

Europejskiej.

Komisja postanowiła wprowadzić poprawki dotyczące budżetu Ministerstwa Kultury zawarte w załączniku.

Komisja nie zgłosiła poprawek do budżetu Krajowej Rady Radiofonii i Telewizji.

Propozycje poprawek do ustawy budżetowej na rok 2004

1)

w art. 1 zmniejsza się dochody i wydatki budżetu państwa o 49 227 tys. zł,

w art. 45 w ust. 1 po wyrazie "wojewodowie" dodaje się wyrazy", minister właściwy do spraw kultury i ochrony dziedzictwa narodowego",

w załączniku nr 1 w części 24 Kultura i ochrona dziedzictwa narodowego zmniejsza się plan dochodów o 49 227 tys. zł, z tego w dz. 801 o 496 tys. zł, w dz. 854 o 42 tys. zł, w dz. 921 o 48 689 tys. zł,

w załączniku nr 2 w części 83 Rezerwy celowe w poz. 71 - Regionalne pasażerskie przewozy kolejowe zmniejsza się dotacje i subwencje o 49 227 tys. zł,

w załączniku nr 4 w tabeli nr 1 - Środki specjalne w części 24 - Kultura i ochrona dziedzictwa narodowego skreśla się kwotę wpłaty do budżetu;

2) w załączniku nr 2:

  1. w części 13 Instytut Pamięci Narodowej - Komisja Ścigania Zbrodni Przeciwko Narodowi Polskiemu w rozdziale 75101 - Urzędy naczelnych organów władzy państwowej, kontroli i ochrony prawa zmniejsza się wydatki bieżące jednostek budżetowych o 500 tys. zł,
  2. w części 24 Kultura i ochrona dziedzictwa narodowego w rozdziale 92105 - Pozostałe zadania w zakresie kultury zwiększa się dotacje i subwencje o 500 tys. zł;

3) w załączniku nr 2:

  1. w części 24 Kultura i ochrona dziedzictwa narodowego w rozdziale 80306 - Działalność dydaktyczna zwiększa się wydatki majątkowe o 10 000 tys. zł,
  2. w części 38 Szkolnictwo wyższe w rozdziale 803306 - Działalność dydaktyczna zmniejsza się wydatki majątkowe o 10 000 tys. zł;

4) w załączniku nr 2 w części 83 Rezerwy celowe w poz. 63 nazwa rezerwy otrzymuje brzmienie:

"Pracownie internetowe w szkołach, w tym 7 500 tys. zł dla szkół artystycznych">>.

 

* * *

Na swym posiedzeniu Komisja Ochrony Środowiska rozpatrzyła ustawę budżetową na rok 2004 w częściach właściwych przedmiotowemu zakresowi działania komisji: Ministerstwa Środowiska, Narodowego Funduszu Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej, Państwowej Agencji Atomistyki oraz dystrybucji środków na ochronę środowiska w innych częściach, zgodnie z kompetencjami komisji.

W przygotowanej dla Komisji Gospodarki i Finansów Publicznych opinii stwierdzono:

<<Komisja Ochrony Środowiska Senatu RP na posiedzeniach w dniach 16 grudnia 2003 roku oraz 5 stycznia 2004 roku rozpatrzyła projekt ustawy budżetowej na rok 2004 ( druk senacki nr 572) w zakresie:

1) części budżetowej 22 - Gospodarka wodna,

2) części budżetowej 41 - Środowisko,

3) części budżetowej 83 - Rezerwy celowe,

4) części budżetowej 85 - Budżety wojewodów w zakresie działów:

020 - Leśnictwo

900 - Gospodarka komunalna i ochrona środowiska

925 - Ogrody botaniczne i zoologiczne oraz naturalne obszary i obiekty chronionej przyrody

5) planu finansowego Narodowego Funduszu Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej (zał. 5),

6) planu finansowego Państwowej Agencji Atomistyki (cz. 68),

7) środki bezzwrotne pochodzące z zagranicy i wydatki nimi finansowane z zał. 7 w zakresie programów, za realizację których odpowiedzialny jest minister właściwy do spraw środowiska oraz NFOŚiGW,

8) środki z Unii Europejskiej i wydatki nimi finansowane z zał. nr 8

Uwagi ogólne

Podczas posiedzeń komisji zgłoszono ogólne zastrzeżenia co do sposobu konstruowania ustawy budżetowej. Zastrzeżenia dotyczą braku jednolitego poziomu szczegółowości w przedstawianiu poszczególnych pozycji budżetowych oraz rozproszenia środków na ochronę środowiska w różnych częściach ustawy. Utrudnia to analizę budżetu.

W odniesieniu do środków finansowych będących w dyspozycji NFOŚiGW również brak jednolitej koncepcji wykorzystania tych środków i metod ich zagospodarowania.

Zwrócono uwagę na pozycje zawarte w zał. 4 dotyczące gospodarstw pomocniczych, zgłoszono potrzebę regulacji funkcjonowania tych przedsiębiorstw w warunkach gospodarki rynkowej oraz dystrybucji środków specjalnych.

Ponadto, w niektórych przypadkach nie wykorzystano możliwości komercjalizacji działań w omawianym zakresie.

Komisja z zadowoleniem przyjęła do wiadomości informację o zabezpieczeniu środków umożliwiających realizację kolejnych etapów budowy zbiorników wodnych, zwłaszcza zbiorników: Wióry, Świnna Poręba, Racibórz. Dyskutowano nad problemem zabezpieczenia środków na zbiornik w Nieszawie, w tej kwestii komisja podtrzymuje swoje stanowisko z dnia 8.10.2003 r., w którym stwierdza potrzebę opracowania koncepcji programowo-przestrzennej umożliwiającej podjęcie ostatecznej decyzji w tej sprawie.

Godnym uwagi tematem była kwestia funkcjonowania Banku Ochrony Środowiska, gdzie zostały uruchomione tzw. "małe linie kredytowe", na które przeznaczono 150 mln euro. Natomiast niepokojący wydaje się być fakt, że tylko 53% udziałów Banku należy do kapitału polskiego.

Obawę wzbudza wykorzystanie środków z funduszy spójności oraz funduszu ISPA, które jest dotychczas niezadowalające, niepokoi również fakt złożenia niewielkiej ilości wniosków na kolejne transze tych funduszy.

Absorpcja środków finansowych w roku bieżącym wynosiła zaledwie ok.15,4 mln. euro, na rok przyszły planuje się ok. 170 mln. euro, a warunkiem osiągnięcia założonego poziomu jest między innymi utrzymanie dotychczasowego systemu nieobciążania podatkiem VAT środków pochodzących z funduszy unijnych.

Uwagi szczegółowe

W odniesieniu do poszczególnych części, po wysłuchaniu informacji i wyjaśnień komisja w odniesieniu do części 22 - gospodarka wodna zwraca uwagę na szczupłość środków przeznaczonych na tę działalność, zwłaszcza w odniesieniu do bezpieczeństwa budowli wodnych. Wyraża nadzieję na sprawną realizację Krajowego Planu Budowy Oczyszczalni Ścieków oraz opracowanie w jak najszybszym terminie Krajowej Strategii Gospodarki Wodnej.

Komisja w opinii stwierdza, że nie wnosi poprawek do poszczególnych części budżetu rozpatrywanych przez komisję.

Komisja upoważniła senatora Adama Graczyńskiego do przedstawienia stanowiska na posiedzeniu Komisji Gospodarki i Finansów Publicznych>>.

* * *

Podczas posiedzenia Komisji Spraw Zagranicznych i Integracji Europejskiej rozpatrzono ustawę budżetową na rok 2004 w częściach właściwych przedmiotowemu zakresowi działania komisji:

1/ 45 - sprawy zagraniczne,
a) dochody i wydatki z zał. nr 1 i 2
b) środki specjalne, zakłady budżetowe, gospodarstwa pomocnicze z zał. nr 4
c) dotacje podmiotowe z zał. nr 10
d) zatrudnienia i wynagrodzenia w państwowych jednostkach budżetowych z zał. 12
e) limity zatrudnienia dla osób objętych mnożnikowymi systemami wynagrodzeń z zał. 13
2/ część budżetowa 83 -
Rezerwy celowe, w zakresie pozycji 59
3/ 23 - Integracja europejska
a) wydatki z zał. nr 2,
b) zatrudnienia i wynagrodzenia w państwowych jednostkach budżetowych z zał. nr 12
c) środki bezzwrotne i pochodzące z zagranicy i wydatki nimi finansowane z zał.
nr 7, w zakresie programów, za realizację których odpowiedzialny jest UKIE
d) środki z Unii Europejskiej i wydatki nimi finansowane z zał. nr 8, w zakresie programów, za realizację których odpowiedzialny jest UKIE.

4/ 83 - Rezerwy celowe, w zakresie pozycji 10
5/ 84 - Środki własne Unii Europejskiej.
W opinii przygotowanej dla Komisji Gospodarki i Finansów Publicznych stwierdzono:

<<Komisja Spraw Zagranicznych i Integracji Europejskiej na posiedzeniu w dniu 5 stycznia 2004 roku po rozpatrzeniu ustawy budżetowej na rok 2004 w ww. częściach budżetowych, przynależnych Komisji, postanowiła zwrócić się do Komisji Gospodarki i Finansów Publicznych Senatu RP z wnioskiem /wniosek przyjęty stosunkiem głosów
8, 0, 1/, aby:

w załączniku 2:

- w części budżetowej 32 - Rolnictwo, w rozdziale 01095 - Pozostała działalność, zmniejszyć dotacje i subwencje o 1. 154. 475 tys. zł.

- w części 83 - Rezerwy celowe w rozdziale 75818 - Rezerwy ogólne i celowe w poz. 10 - Wydatki na integrację z Unią Europejską, w tym: współfinansowanie budowy dróg i autostrad, współfinansowanie programu SAPARD oraz innych programów przedakcesyjnych, współfinansowanie PROW, współfinansowanie programów realizowanych z funduszy strukturalnych i Funduszy Spójności, uzupełnienie środków na wpłatę do budżetu Unii, a także na pokrycie zobowiązań wobec UE z tytułu realizacji projektów, zwiększyć wydatki bieżące jednostek budżetowych o 1.154.475 tys. zł.
- w części 83 - Rezerwy celowe w rozdziale 75818 - Rezerwy ogólne i celowe w po
z. 10 w kol. 4 po wyrazach " w tym:" dodać wyrazy "dopłaty bezpośrednie dla rolnictwa".
Jednocześnie Komisja nie wnosi zmian do ustawy budżetowej w następujących częściach przynależnych Komisji tj.

Podczas posiedzenia Komisji Spraw Zagranicznych i Integracji Europejskiej rozpatrzono także ustawę o ratyfikacji Umowy między Rzecząpospolitą Polską a Republiką Federalną Niemiec w sprawie unikania podwójnego opodatkowania w zakresie podatków od dochodu i od majątku, podpisanej w Berlinie dnia 14 maja 2003.

O rozwiązaniach zawartych w przedmiotowej umowie poinformowali senatorów wiceminister spraw zagranicznych Jakub Wolski i wiceminister finansów Elżbieta Mucha.

W głosowaniu komisja opowiedziała się za przyjęciem bez poprawek rozpatrywanej ustawy ratyfikacyjnej. Na sprawozdawcę wybrano senatora Bernarda Drzęźlę.

Ponadto komisja rozpatrywała ustawę o zmianie ustawy o ochronie danych osobowych oraz ustawy o wynagrodzeniu osób zajmujących kierownicze stanowiska państwowe.

Senatorowie zapoznali się z opiniami o nowelizacji sejmowej, które przedstawili wiceminister spraw wewnętrznych i administracji Leszek Ciećwierz oraz główny inspektor ochrony danych osobowych Ewa Kulesza. Poseł sprawozdawca Arkadiusz Kasznia wyjaśniał okoliczności powstania i intencję poszczególnych zapisów. Uwagi zgłosiło biuro legislacyjne.

Podczas posiedzenia senatorowie interesowali się również funkcjonowaniem urzędu generalnego inspektora ochrony danych osobowych. W dyskusji zgłoszono także uwagi do dostarczonego wszystkim senatorom sprawozdania z działalności generalnego inspektora ochrony danych osobowych. Dotyczyły one m.in. braku syntetycznych wniosków z przeprowadzonych kontroli.

W głosowaniu Komisja Spraw Zagranicznych i Integracji Europejskiej przyjęła poprawkę pozwalającą na powołanie jednego zastępcy generalnego inspektora ochrony danych osobowych, a nie, jak proponował Sejm, dwóch. Twierdzono, że skoro od uchwalenia ustawy w sierpniu 1997 r. urząd funkcjonował bez stanowiska zastępcy i wobec konieczności poszukiwania oszczędności, wręcz zmniejszania liczby wysokich stanowisk w administracji państwa, przyzwolenie na powołanie dwóch zastępców generalnego inspektora byłoby sprzeczne z realizowanym równolegle tak zwanym programem wicepremiera Hausnera.

Ponadto senatorowie zaakceptowali poprawki legislacyjne, zbieżne ze zmianami zaproponowanymi przez Komisję Ustawodawstwa i Praworządności.

Ustalono, że stanowisko komisji w sprawie ustawy o zmianie ustawy o ochronie danych osobowych oraz ustawy o wynagrodzeniu osób zajmujących kierownicze stanowiska państwowe zarekomenduje Izbie senator Zbigniew Kulak.

Na zakończenie posiedzenia Komisji Spraw Zagranicznych i Integracji Europejskiej rozpatrzono ustawę - Ordynacja wyborcza do Parlamentu Europejskiego.

Senatorowie zapoznali się z opiniami o ustawie sejmowej, które przedstawili wiceminister spraw wewnętrznych Paweł Dakowski, sekretarz Państwowej Komisji Wyborczej Kazimierz Czaplicki oraz poseł sprawozdawca Robert Smoleń. Swoje uwagi zgłosiło biuro legislacyjne.

W dyskusji kontrowersje wywołała m.in. kwestia głosowania korespondencyjnego. W opinii sekretarza Państwowej Komisji Wyborczej K. Czaplickiego, w przepisach w tej sprawie jest wiele niejasności. Przewodnicząca komisji senator Genowefa Grabowska przestrzegła przed nieuczciwymi obywatelami, którzy mogą kupować koperty do głosowania, tak jak obecnie kupują głosy. "Nie stwarzajmy mechanizmów, które mogą sprzyjać nadużyciom" - dodała. Ostatecznie komisja nie zmieniła zapisów dotyczących głosowania korespondencyjnego.

W kolejnych głosowaniach komisja postanowiła zarekomendować Senatowi wprowadzenie 6 poprawek do rozpatrywanej ordynacji. Zaproponowano m.in. skreślenie z ordynacji wyborczej do Parlamentu Europejskiego obowiązku składania oświadczeń lustracyjnych przez kandydatów na członków PE.

Senatorowie zdecydowali też, że lista okręgowa musi być poparta 10 tysiącami podpisów, a nie jak proponował Sejm - 15 tysiącami. Przyjęto także propozycję, by przedstawiciela Polski w PE nazywać deputowanym, w ordynacji sejmowej była mowa o pośle do Parlamentu Europejskiego. Zamiarem komisji było ugruntowanie w społeczeństwie polskim jasności terminologicznej, że posłowie są wybierani do Sejmu, senatorowie do Senatu, a deputowani do Parlamentu Europejskiego.

Ustalono, że poprawki zawarte w stanowisku Komisji Spraw Zagranicznych i Integracji Europejskiej zarekomenduje Izbie senator G. Grabowska.

* * *

Podczas posiedzenia Komisji Regulaminowej, Etyki i Spraw Senatorskich rozpatrzono ustawę budżetową na rok 2004 w częściach właściwych przedmiotowemu zakresowi działania komisji. W przygotowanej dla Komisji Gospodarki i Finansów Publicznych opinii stwierdzono:

"Na posiedzeniu w dniu 5 stycznia 2004 r. Komisja Regulaminowa, Etyki i Spraw Senatorskich rozpatrzyła, na podstawie art. 73 ust. 2 Regulaminu Senatu, ustawę budżetową na rok 2004 w częściach dotyczących : Kancelarii Prezesa Rady Ministrów, Kancelarii Prezydenta RP, Kancelarii Sejmu RP, Kancelarii Senatu RP i Krajowego Biura Wyborczego.

W wyniku dyskusji Komisja pozytywnie opiniuje ustawę budżetową w częściach dotyczących: Kancelarii Sejmu RP, Kancelarii Senatu RP i Krajowego Biura Wyborczego nie proponując poprawek.

Odnośnie budżetu Kancelarii Prezydenta oraz budżetu Kancelarii Prezesa Rady Ministrów Komisja Regulaminowa, Etyki i Spraw Senatorskich proponuje następujące propozycje poprawek do ustawy budżetowej na rok 2004 :

1) w załączniku nr 2:

a) w części 01 Kancelaria Prezydenta RP:

b) w części 83 Rezerwy celowe w poz. 74 - Kontynuacja prac przygotowawczych i realizacja budowy drogi ekspresowej nr 19 Suwałki - Białystok - Lublin - Rzeszów - Barwinek, zmniejsza się wydatki majątkowe o 19.300 tys. zł.

2) w załączniku nr 2:

  1. w części 16 Kancelaria Prezesa Rady Ministrów w rozdziale 75001 - Urzędy naczelnych i centralnych organów administracji rządowej, zwiększa się wydatki majątkowe o 1.000 tys. zł;
  2. w części 83 Rezerwy celowe w poz. 74 - Kontynuacja prac przygotowawczych i realizacja budowy drogi ekspresowej nr 19 Suwałki - Białystok - Lublin - Rzeszów - Barwinek, zmniejsza się wydatki majątkowe o 1.000 tys. zł".

Na sprawozdawcę opinii komisji na posiedzeniu Komisji Gospodarki i Finansów Publicznych 7 stycznia br. został powołany senator Jerzy Adamski.

* * *

Senatorowie z Komisji Gospodarki i Finansów Publicznych rozpatrywali na swym posiedzeniu ustawę o ratyfikacji Umowy między Rzecząpospolitą Polską a Republiką Federalną Niemiec w sprawie unikania podwójnego opodatkowania w zakresie podatków od dochodu i od majątku, podpisanej w Berlinie dnia 14 maja 2003 r.

Komisja wysłuchała informacji wiceminister finansów Elżbiety Muchy na temat przyjętych w przedmiotowej umowie ustaleń.

W głosowaniu postanowiono zarekomendować Izbie przyjęcie bez poprawek sejmowej ustawy ratyfikacyjnej. Na sprawozdawcę stanowiska komisji w tej sprawie wybrano senatora Jerzego Markowskiego.

W drugim punkcie porządku dziennego posiedzenia Komisji Gospodarki i Finansów Publicznych rozpatrywano ustawę o podatku akcyzowym. Senatorowie wysłuchali informacji wiceministra finansów Piotra Sawickiego, zapoznali się także z uwagami Biura Legislacyjnego Kancelarii Senatu. Ponadto w posiedzeniu komisji uczestniczyli i przekazali swoje opinie przedstawiciele Konfederacji Pracodawców Prywatnych, Polskiej Organizacji Gazu Płynnego, Polskiej Izby Przemysłu Chemicznego, Krajowej Rady Przemysłu Spirytusowego oraz Polskiej Organizacji Przemysłu i Handlu Naftowego.

Ustawa o podatku akcyzowym dostosowuje polskie prawo do prawa Unii Europejskiej w zakresie podatków pośrednich. Zastępuje ona dotychczasowe uregulowania, zawarte w ustawie o podatku od towarów i usług oraz podatku akcyzowym. W ustawie zachowano dotychczasowe funkcje akcyzy, wprowadzono natomiast nowy podział towarów akcyzowych na zharmonizowane i niezharmonizowane. Towary zharmonizowane to towary, w wypadku których państwa członkowskie zobowiązane są do harmonizacji systemu akcyzowego. Do tej grupy zaliczono: paliwa silnikowe, oleje opałowe i gaz, wyroby tytoniowe, napoje alkoholowe. W zakresie niezharmonizowanych towarów akcyzowych Unia Europejska pozostawia państwom członkowskim swobodę, jeśli chodzi o stosowanie akcyzy.

W dyskusji interesowano się, w jakim stopniu ta ustawa zaspakaja potrzeby budżetu i jak może wpływać na rozwój gospodarki. Pytano m.in., czy powinno się likwidować akcyzę na takie wyroby jak jachty, sprzęt elektroniczny zaliczany do luksusowego, o wartości powyżej 750 euro, czy powinna być utrzymana akcyza na kosmetyki i środki czystości, jaki zakres powinna mieć przyjęta przez parlament swoboda działania ministra finansów, jeśli chodzi o ustalanie stawek, i wreszcie - czy maksymalna stawka 65% na wyroby niezharmonizowane nie jest zbyt wysoka.

Wiele uwagi w dyskusji poświęcono art. 24, mającemu szczególne znaczenie dla zakładów chemicznych. Brak projektów rozporządzeń do tego artykułu wywołuje u przedstawicieli dużych zakładów chemicznych wątpliwości, czy na pewno znajdą się w rozporządzeniach rozwiązania zapobiegające pogorszeniu się sytuacji w tym przemyśle.

W kolejnych głosowaniach Komisja Gospodarki i Finansów Publicznych postanowiła zaproponować Senatowi wprowadzenie 12 poprawek do ustawy o podatku akcyzowym. Zmierzały one przede wszystkim do uporządkowania, wyjaśnienia i uszczegółowienia pojęć zawartych w ustawie. Na ich sprawozdawcę wybrano senator Genowefę Ferenc.

Podczas posiedzenia rozpatrzono także ustawę o zmianie ustawy o restrukturyzacji hutnictwa żelaza i stali. Senatorowie wysłuchali informacji wiceministra gospodarki, pracy i polityki społecznej Krzysztofa Krystowskiego. Zapoznali się także z opinią biura legislacyjnego. W przyjętym stanowisku komisja zaproponowała Senatowi wprowadzenie jednej poprawki o charakterze redakcyjnym. Ustalono, że w imieniu komisji sprawozdanie złoży senator J. Markowski.

Na zakończenie posiedzenia Komisji Gospodarki i Finansów Publicznych rozpatrzono ustawę o systemie monitorowania i kontrolowania jakości paliw ciekłych.

O rozwiązaniach przyjętych przez Sejm poinformowali senatorów wiceminister gospodarki, pracy i polityki społecznej K. Krystowski oraz wicedyrektor Departamentu Bezpieczeństwa Energetycznego w tym resorcie Zbigniew Kamieński. Wysłuchano także opinii biura legislacyjnego. Rozpatrywana ustawa dostosowuje polskie ustawodawstwo do dyrektyw unijnych.

W dyskusji zastanawiano się m.in., w jaki sposób rozszerzyć system kontroli również na producentów paliw, których w Polsce jest obecnie osiemdziesięciu. Senatorowie rozważali również kwestię uruchomienia kontroli na trasie przewozu, dostarczania paliw ciekłych od producentów do dystrybutorów. Chodziło tu o możliwość kontrolowania cystern, które to paliwo dostarczają.

W głosowaniu Komisja Gospodarki i Finansów Publicznych postanowiła zaproponować Senatowi wprowadzenie 5 poprawek do rozpatrywanej ustawy o systemie monitorowania i kontrolowania jakości paliw ciekłych. Zmierzały one do doprecyzowania zapisów ustawy. Komisja przyjęła m.in. poprawkę, która daje możliwość i nakłada obowiązek kontroli również podmiotów, które dokonują obrotu gazem płynnym, także w wypadku wartości nieprzekraczającej 10 tysięcy euro. Pierwotnie w ustawie nie przewidywano kontroli tego rodzaju podmiotów, ale komisja doszła do wniosku, że z uwagi na bezpieczeństwo użytkowników powinna być ona dokonywana.

Ustalono, że w imieniu komisji proponowane zmiany zarekomenduje Izbie senator Bogusław Mąsior.

6 stycznia 2004 r.

Na swym posiedzeniu zebrała się Komisja Gospodarki i Finansów Publicznych w celu rozpatrzenia ustawy budżetowej na rok 2004 w częściach właściwych przedmiotowemu zakresowi działania komisji:

W posiedzeniu Komisji Gospodarki i Finansów Publicznych wzięli udział przedstawiciele urzędów i instytucji, których plany budżetowe senatorowie opiniowali.

Podczas posiedzenia wiceminister finansów Ryszard Michalski stwierdził, że resort spodziewa się przyspieszenia prywatyzacji w 2004 roku i będzie w większym stopniu przyczyniać się do finansowania deficytu budżetu. "Po raz drugi w 2003 roku mieliśmy do czynienia z niewykonaniem planu prywatyzacyjnego. Miejmy nadzieję, że po dwóch latach chudych prywatyzacja bardziej się powiedzie i zasili nas 8,8 mld złotych" - powiedział wiceminister R. Michalski. Jak ocenił, są po temu wszelkie szanse, żeby prywatyzacja w większym stopniu niż w ciągu dwóch ostatnich lat finansowała deficyt.

Ministerstwo Finansów zamierzało uzyskać w 2003 roku 9,1 mld złotych z prywatyzacji, z czego do budżetu miało trafić 7,4 mld. W ciągu roku prognozy te zostały jednak skorygowane w dół do 4,5 mld zł, a ostatecznie było to 4,1 mld zł.

W 2004 roku rząd planuje powrócić do ofert publicznych spółek Skarbu Państwa na Giełdzie Papierów Wartościowych i zwiększyć przychody z prywatyzacji do 8,83 mld zl.

W opinii wiceministra finansów R. Michalskiego, poprawiająca się sytuacja na giełdzie może korzystnie wpłynąć na prywatyzację. Jak stwierdził wiceminister, "sytuacja na giełdzie poprawia się i sprzedaż resztówek może dobrze wypaść. Dojdzie także do dużych prywatyzacji. W tym roku nastąpi zasilenie ze sprzedaży pozostałych składników przeznaczonych do prywatyzacji". Ministerstwo Skarbu Państwa informowało, że w 2004 roku zamierza przeprowadzić oferty publiczne PKO BP, Wydawnictw Szkolnych i Pedagogicznych, Południowego Koncernu Energetycznego oraz Polmosu Białystok. W programie prywatyzacji nie wyklucza się wystawienia do 2005 roku także kolejnych ofert publicznych akcji spółek będących już w obrocie publicznym, jak KGHM Polska Miedź SA, Impexmetal i innych. Rząd zakłada, że do 2006 roku zakończy główne prywatyzacje.

Podczas posiedzenia Komisji Gospodarki i Finansów Publicznych wiceminister finansów Halina Wasilewska-Trenkner poinformowała, że towarzystwa ubezpieczeniowe i otwarte fundusze emerytalne będą wpłacać w tym roku mniejszą niż w 2003 roku składkę na działalność Komisji Nadzoru Ubezpieczeń i Funduszy Emerytalnych. Towarzystwa ubezpieczeniowe mają płacić w 2004 roku 0,0665% od składek. W 2003 roku wpłacały 0,075% składek pozyskanych od ubezpieczających się. Otwarte fundusze emerytalne mają płacić w 2004 roku 0,1064% od wpłacanych składek, a w 2003 roku płaciły 0,12%.

Obniżka składek jest możliwa dzięki rezygnacji Komisji Nadzoru Ubezpieczeń i Funduszy Emerytalnych z planów rozbudowy siedziby przy ul. Niedźwiedzia w Warszawie. To z kolei pozwoli na zmniejszenie dochodów i wydatków urzędu planowanych na 2004 rok w ustawie budżetowej.

Podczas posiedzenia Komisji Gospodarki i Finansów Publicznych wiceminister finansów R. Michalski wyraził nadzieję, że w tym roku nie dojdzie do zawirowań na rynku finansowym, tak jak miało to miejsce pod koniec ubiegłego roku, oraz do wzrostu rentowności długu. Pod koniec 2003 roku inwestorzy zaniepokojeni sytuacją fiskalną kraju ograniczali inwestycje w polskie papiery dłużne, co wywołało znaczne spadki cen polskiego długu.

Wiceminister R. Michalski powiedział również, że MF przewiduje w 2004 roku stabilizację, a nawet wzmocnienie złotego.

Złoty w porównaniu z początkiem 2003 roku umocnił się w stosunku do dolara, choć jego kurs w ciągu ostatnich miesięcy ulegał znacznym wahaniom. Wycena dolara na początku 2003 roku wynosiła około 3,9 zł, obecnie niewiele ponad 3,67 zł.

Złoty natomiast od początku ubiegłego roku traci na wartości wobec euro. Wtedy płacono blisko 4,10 zł za euro, obecnie wart jest o około 58 gr mniej.

* * *

Na swym posiedzeniu Komisja Emigracji i Polaków za Granicą rozpatrzyła ustawę budżetową na rok 2004 w częściach właściwych przedmiotowemu zakresowi działania komisji: w części 03, dotyczącej Kancelarii Senatu, w zakresie rozdziału 75195 - Pozostała działalność (Opieka nad Polonią i Polakami za granicą).

W przygotowanej dla Komisji Gospodarki i Finansów Publicznych opinii komisja zaproponowała przyjęcie ustawy w rozpatrywanej części bez poprawek. Ustalono, że opinię komisji w tej sprawie na posiedzeniu Komisji Gospodarki i Finansów Publicznych przedstawi senator Tadeusz Rzemykowski.

* * *

Na swym posiedzeniu Komisja Rolnictwa i Rozwoju Wsi rozpatrzyła ustawę budżetową na rok 2004 w częściach właściwych przedmiotowemu zakresowi działania komisji. W przygotowanej dla Komisji Gospodarki i Finansów Publicznych opinii stwierdzono:

<<Komisja Rolnictwa i Rozwoju Wsi rozpatrując ustawę budżetową na rok 2004 w częściach dotyczących:

podkreśla jej nadzwyczajny i pomostowy charakter.

Biorąc pod uwagę wygaszanie dotychczasowych systemów wspomagania finansowego rolnictwa i polskiej wsi, kumulację spłat kredytów rolnych na przełomie III i IV kwartału br. i przewidywany na koniec br. termin wypłat bezpośrednich dla rolników uznajemy za stosowne podjęcie działań umożliwiających:

  1. Kontynuowanie części dotychczas realizowanej pomocy dla polskiego rolnictwa, szczególnie w zakresie:

  1. Szybsze wypłacanie w br. części dopłat bezpośrednich dla rolników pochodzących z polskiego budżetu.
  2. Systemowego przedłużenia terminów spłat kredytów rolnych do czasu uzyskania pierwszych dopłat bezpośrednich dla rolników.

 

Komisja Rolnictwa i Rozwoju Wsi proponuje następujące poprawki:

1)

a) dodaje się art. 13a w brzmieniu:

"Art. 13a. 1. Izbom rolniczym przysługuje dotacja celowa na wykonywanie ich zadań ustawowych.

2. Środki na realizację zadań, o których mowa w ust. 1, ujęte są w rezerwie celowej budżetu państwa.

3. Minister właściwy do spraw finansów w uzgodnieniu z ministrem właściwym do spraw rolnictwa przekazuje izbom rolniczym dotacje, o których mowa w ust. 1, w terminie do dnia 31 stycznia 2004 r.";

b) w załączniku nr 2 w części 83 Rezerwy celowe w poz. 26 - Współfinansowanie programu "Aktywizacja obszarów wiejskich":

c) w załączniku nr 2 w części 83 Rezerwy celowe w poz. 11 - Kontrakty wojewódzkie oraz współfinansowanie programów rozwoju regionalnego, zmniejsza się wydatki majątkowe o 6.000 tys. zł,

1) w załączniku nr 2:

a) w części 32 Rolnictwo w dziale 010 Rolnictwo i łowiectwo dodaje się rozdział w brzmieniu:

1

2

3

4

5

6

7

8

9

10

11

12

13

     

Nawozy wapniowe

 

25 000

25 000

           

b) w części 83 Rezerwy celowe w poz. 30 - Realizacja programu wyposażania sił zbrojnych RP w samoloty wielozadaniowe, zmniejsza się wydatki majątkowe o 25.000 tys. zł;

2) w załączniku nr 2:

a) w części 32 Rolnictwo w dziale 921 Kultura i ochrona dziedzictwa narodowego w rozdziale 92118 - Muzea, zwiększa się dotacje i subwencje o 3.300 tys. zł,

b) w części 83 Rezerwy celowe w poz. 29 - Dofinansowanie bieżących zadań własnych samorządów związanych z prowadzeniem instytucji kultury, przejętych z dniem 1 stycznia 1999 r., zmniejsza się dotacje i subwencje o 3.300 tys. zł;

3) w załączniku nr 2:

a) w części 33 Rozwój Wsi w dziale 010 Rolnictwo i łowiectwo w rozdziale 01095 - Pozostała działalność, zwiększa się dotacje i subwencje o 1.154.475 tys. zł,

b) w części 32 Rolnictwo w dziale 010 Rolnictwo i łowiectwo w rozdziale 01095 - Pozostała działalność, zmniejsza się dotacje i subwencje o 1.154.475 tys. zł;

4) w załączniku nr 2:

a) w części 21 Gospodarka Morska w dziale 600 Transport i łączność w rozdziale 60031 - Przejścia graniczne, zwiększa się wydatki bieżące jednostek budżetowych o 2.640 tys. zł,

b) w części 39 Transport w dziale 600 Transport i łączność w rozdziale 60031 - Przejścia graniczne, zwiększa się wydatki bieżące jednostek budżetowych o 960 tys. zł,

c) w części 33 Rozwój Wsi w dziale 010 Rolnictwo i łowiectwo w rozdziale 01027 -Agencja Restrukturyzacji i Modernizacji Rolnictwa, zmniejsza się dotacje i subwencje o 3.600 tys. zł>>.


Diariusz Senatu RP: spis treści, poprzedni fragment, następny fragment