Diariusz Senatu RP: spis treści, następny fragment


47. posiedzenie Senatu

W dniach 22 i 23 października 2003 r. odbyło się 47. posiedzenie Senatu. Posiedzeniu przewodniczyli marszałek Longin Pastusiak oraz wicemarszałkowie Ryszard Jarzembowski i Kazimierz Kutz.

Na sekretarzy posiedzenia wyznaczono senatorów Krystynę Doktorowicz i Mariana Lewickiego; listę mówców prowadziła senator K. Doktorowicz.

Przed przystąpieniem do obrad senator Krzysztof Jurgiel, wybrany na senatora w wyborach uzupełniających 12 października 2003 r., złożył ślubowanie senatorskie.

Zatwierdzony przez Izbę porządek posiedzenia obejmował:

- drugie czytanie projektu uchwały w XXV rocznicę pontyfikatu Jana Pawła II,

- stanowisko Senatu w sprawie ustawy o zmianie ustawy o finansach publicznych,

- stanowisko Senatu w sprawie ustawy o biokomponentach stosowanych w paliwach ciekłych i biopaliwach ciekłych,

- stanowisko Senatu w sprawie ustawy o zmianie ustawy o zawodzie lekarza weterynarii i izbach lekarsko-weterynaryjnych*,

- stanowisko Senatu w sprawie ustawy o zmianie ustawy o kosmetykach*,

- stanowisko Senatu w sprawie ustawy o zmianie ustawy o warunkach zdrowotnych żywności i żywienia oraz niektórych innych ustaw*,

- stanowisko Senatu w sprawie ustawy o zmianie ustawy o Policji,

- stanowisko Senatu w sprawie ustawy o zmianie ustawy - Kodeks karny,

_____________

* Ustawa zawiera przepisy dostosowujące polskie prawodawstwo do prawa Unii Europejskiej.

Drugie i trzecie czytanie projektu uchwały w XXV rocznicę pontyfikatu Jana
Pawła II

Projekt uchwały został wniesiony przez grupę senatorów. Zgodnie z Regulaminem Senatu 2 października 2003 r. marszałek skierował ten projekt do rozpatrzenia w pierwszym czytaniu do Komisji Ustawodawstwa i Praworządności. Pierwsze czytanie projektu uchwały zostało przeprowadzone na posiedzeniu komisji 8 października. Komisja po rozpatrzeniu uchwały przygotowała sprawozdanie w tej sprawie.

Przedstawiła je senator Teresa Liszcz. Senator sprawozdawca podkreśliła, że właśnie w dniu posiedzenia mija dokładnie dwadzieścia pięć lat od uroczystej inauguracji pontyfikatu Jego Świątobliwości papieża Jana Pawła II. Z tej okazji grupa senatorów przygotowała projekt okolicznościowej uchwały. Marszałek skierował ten projekt do Komisji Ustawodawstwa i Praworządności. Komisja na swoim posiedzeniu 8 października wniosła do tego projektu zmiany i przygotowała sprawozdanie, zawierające następujący tekst jednolity:

"W dwudziestą piątą rocznicę rozpoczęcia pontyfikatu Senat Rzeczypospolitej składa Jego Świątobliwości Janowi Pawłowi II wyrazy najwyższego szacunku i podziękowania za nieustające wysiłki zmierzające do budowania w świecie cywilizacji pokoju, braterstwa i miłości, opartej na poszanowaniu godności każdego człowieka oraz praw rodziny i wszystkich narodów.

Senat wysoko ceni dokonania Jana Pawła II, wskazując jednocześnie na potrzeby ich popularyzacji w dobie zagrożenia pokoju na świecie, szerzącej się przemocy i nietolerancji. Senat wyraża wdzięczność Jego Świątobliwości za znaczący wkład w historyczne przemiany, które nastąpiły w ostatnim ćwierćwieczu XX wieku w Polsce. Nauczanie Jana Pawła II było jednym z najważniejszych czynników, które sprawiły, iż te przemiany, które doprowadziły Polskę i Polaków do wolności i demokracji, nie zostały okupione wojną domową i stały się wzorem pokojowego rozwiązywania konfliktów społeczno-politycznych dla innych narodów.

W dwudziestą piątą rocznicę wyboru na Stolicę Piotrową Senat życzy Jego Świątobliwości, aby jego pontyfikat długo jeszcze niósł ludzkości nadzieję jedności i pokoju".

W imieniu komisji senator T. Liszcz zwróciła się o uchwalenie przedstawionej uchwały przez aklamację.

Podczas dyskusji senator Maria Szyszkowska zgłosiła trzy poprawki do projektu uchwały.

Komisja senacka podczas przerwy w obradach rozpatrzyła zgłoszone poprawki i przygotowała dodatkowe sprawozdanie.

Wobec przygotowania dodatkowego sprawozdania przez komisję Izba przystąpiła do trzeciego czytania projektu uchwały.

Jak poinformowała senator sprawozdawca T. Liszcz, Komisja Ustawodawstwa i Praworządności większością głosów, przy 2 głosujących za, 1 wstrzymującym się i 5 przeciwko, podtrzymała swoje wcześniejsze stanowisko.

W pierwszej kolejności poddano pod głosowanie poprawki zgłoszone przez senator M. Szyszkowską. Następnie Izba 60 głosami, przy 17 wstrzymujących się od głosu, powzięła uchwałę:

Uchwała

Senat przyjął bez poprawek ustawę o zmianie ustawy o finansach publicznych

Ustawa ta została uchwalona przez Sejm 17 października 2003 r. i tego samego dnia przekazana do Senatu. 20 października marszałek skierował ją do Komisji Gospodarki i Finansów Publicznych. Komisja po rozpatrzeniu ustawy przygotowała swoje sprawozdanie w tej sprawie.

Sprawozdawca komisji senator Tadeusz Wnuk poinformował, że komisja podzieliła w pełni stanowisko rządu (przyjęte następnie bez zmian i poprawek przez Sejm), iż nieodzowne jest dokonanie w trybie pilnym nowelizacji rozpatrywanej ustawy. Senator sprawozdawca zaznaczył, że nadrzędny cel tej nowelizacji to po prostu stworzenie warunków prawnych umożliwiających skuteczne i maksymalne wykorzystanie środków funduszy Unii Europejskiej w latach 2004-2006, i  to - co bardzo ważne - już od 1 stycznia przyszłego roku, a nie od daty przystąpienia Polski do Unii Europejskiej, ponieważ takie korzystne przyspieszenie terminowe zostało wynegocjowane przez rząd. Żeby osiągnąć ten tak istotny cel, nieodzowne jest prawne umożliwienie prefinansowania wydatków czynionych z udziałem lub ze środków z budżetu Unii Europejskiej, które polegać będzie na możliwości przejściowego finansowania (prefinansowania) zadań z pożyczki budżetu państwa.

Senator T. Wnuk przypomniał, że większość pomocy finansowej Unii Europejskiej ma charakter refundacyjny. Jak wskazał, szacuje się, że konieczne będzie zmobilizowanie na tak zwane finansowanie pomostowe programów sektorowych i regionalnych w ramach narodowego planu rozwoju środków rzędu 3-4 miliardów euro. Z tego właśnie powodu w projekcie ustawy budżetowej na rok 2004 na te cele prefinansowania - w uproszczeniu - po stronie dochodów i rozchodów przewidziano środki w kwocie 5 miliardów 400 milionów, z których będą udzielane pożyczki dla większości jednostek sektora publicznego, zwłaszcza sektorów rządowego i  samorządowego. Dla tego ostatniego jest przewidziana kwota ponad 3 miliardów 600 milionów.

Równocześnie rząd wprowadził do projektu docelowej ustawy o finansach publicznych regulacje prawne tworzące kompleksowe warunki wykorzystywania środków pochodzących z Unii Europejskiej. Prace w Sejmie nad tą ustawą (w zasadzie nad dwoma ustawami, ponieważ jest ustawa poselska i jest ustawa rządowa) są dopiero w fazie wstępnej i w związku z tym nie jest możliwe wejście ustawy w życie do końca tego roku. Może to nastąpić w I kwartale przyszłego roku.

Wszystkie te okoliczności w pełni uzasadniają konieczność dokonania przejściowej, na okres zaledwie kilku miesięcy, nowelizacji ustawy. Ustawa ta określa sposób ujmowania w budżecie państwa środków unijnych i środków własnych na współfinansowanie i prefinansowanie.

Z upoważnienia Komisji Gospodarki i Finansów Publicznych senator T. Wnuk wniósł o przyjęcie bez poprawek ustawy o zmianie ustawy o finansach publicznych.

Senat w głosowaniu podzielił stanowisko komisji i 75 głosami, przy 4 wstrzymujących się, podjął uchwałę o przyjęciu rozpatrywanej ustawy bez poprawek.

Ustawa o biokomponentach stosowanych w paliwach ciekłych i biopaliwach ciekłych - przyjęta bez poprawek

Rozpatrywana ustawa została uchwalona przez Sejm 2 października br. Do Senatu została przekazana 6 października. Tego samego dnia marszałek skierował ją do Komisji Ochrony Środowiska oraz Komisji Rolnictwa i Rozwoju Wsi. Komisje rozpatrzyły ustawę i przygotowały swoje sprawozdania w tej sprawie.

Sprawozdanie Komisji Ochrony Środowiska przedstawiła senator Apolonia Klepacz. Senator poinformowała, że komisja na swym posiedzeniu 9 października rozpatrzyła ustawę i postanowiła rekomendować Izbie przyjęcie jej bez poprawek.

Senator sprawozdawca wskazała, że rozpatrywana ustawa, będąca inicjatywą poselską, reguluje: po pierwsze, zasady wytwarzania, magazynowania i obrót biokomponentami stosowanymi w paliwach ciekłych i biopaliwach ciekłych; po drugie, zasadę wykorzystywania surowców rolniczych do wytwarzania biokomponentów; po trzecie, obowiązki i zasady odpowiedzialności podmiotów wprowadzających biokomponenty do obrotu oraz wymagania jakościowe dla biokomponentów i zasady monitorowania ich rynku.

Ze względów technicznych i technologicznych wyłączono spod regulacji tej ustawy paliwa ciekłe przeznaczone na rezerwy państwowe i zapasy obowiązkowe paliw. Zapis ten nie budził kontrowersji w trakcie poprzednich i obecnych prac legislacyjnych.

Senator A. Klepacz poinformowała, że ze względu na to, iż ustawa była inicjatywą poselską, komisja zwróciła się do rządu o uwagi i szczegółową opinię o ustawie. Stanowisko rządu przedstawiła na posiedzeniu komisji podsekretarz stanu w Ministerstwie Rolnictwa i Rozwoju Wsi Daria Oleszczuk. Strona rządowa nie wniosła znaczących uwag i zaakceptowała przyjętą przez Sejm ustawę o biokomponentach stosowanych w paliwach ciekłych oraz biopaliwach ciekłych.

Senator sprawozdawca zaznaczyła, że Komisja Ochrony Środowiska już po raz trzeci debatowała nad materią ustawy o biokomponentach i biopaliwach ciekłych i  w tym zakresie ma już pokaźny dorobek. W dotychczasowym procesie legislacyjnym postulowano wiele poprawek, które miały na celu usunięcie zastrzeżeń zgłoszonych w wecie prezydenta oraz dostosowanie ustawy do dyrektyw Unii Europejskiej. Komisja z zadowoleniem przyjęła fakt, że w rozpatrywanej ustawie uwzględniono poprawki Senatu do tekstu ustawy uchwalonej przez Sejm 10 lipca br.

Senator podkreśliła, że ustawa przede wszystkim tworzy zamknięty katalog surowców rolniczych, z których mogą być wytwarzane biokomponenty. Są one wyliczone w ustawie. Jest to rzepak, ziarna zbóż, kukurydza, ziemniaki, buraki cukrowe lub ich części. Ponadto ustawa rozszerza wytyczne udzielone Radzie Ministrów, która przy corocznym wydawaniu rozporządzenia określającego minimalny udział poszczególnych biokomponentów w paliwach powinna brać pod uwagę wyniki badań nad wpływem biopaliw ciekłych na silniki samochodowe (taka poprawka została sformułowana w Komisji Ochrony Środowiska; stosowne zapisy znalazły się w projekcie ustawy i w ustawie przyjętej przez Sejm). Ustawa eliminuje także brak synchronizacji terminów wejścia w życie przepisów dotyczących wprowadzania biopaliw ciekłych na rynek oraz ich wymagań jakościowych. Do kontroli jakości biokomponentów będą miały zastosowanie przepisy o inspekcji handlowej. Ponadto termin wejścia w życie ustawy będzie zbieżny z terminem wejścia w życie ustawy o systemie monitorowania i kontroli jakości paliw ciekłych (1 stycznia 2004 r.).

Wyeliminowano również zapis przejściowy, który stanowił, że z dniem wejścia w życie ustawy zezwolenia na odwadnianie alkoholu etylowego rolniczego stają się zezwoleniami na wytwarzanie biokomponentów. Ten zapis naruszał konstytucyjną swobodę prowadzenia działalności gospodarczej.

Wyeliminowano także ustawowe określenie w okresach przejściowych dolnej i górnej granicy wykorzystania bioetanolu w ogólnej ilości benzyn silnikowych wprowadzonych do obrotu. Od dnia wejścia w życie ustawy minimalne wykorzystanie bioetanolu w paliwach ciekłych i biopaliwach ciekłych będzie określać Rada Ministrów.

Można zatem stwierdzić, że zawarte w ustawie zapisy czynią ją przejrzystą i skorelowaną z innymi ustawami, a wszelkie napięcia występujące wokół tej ustawy przez ostatnie kilkanaście miesięcy zostały złagodzone.

Ustawa wchodzi w życie 1 stycznia 2004 r., a zgodnie z przepisami przejściowymi Rada Ministrów w terminie czternastu dni od jej wejścia w życie określi w drodze rozporządzenia minimalną ilość poszczególnych biokomponentów, jakie producenci mają obowiązek wprowadzić do obrotu. Mówi o tym art. 23. Stanowi on pewien przepis przejściowy, chodzi o dostosowanie ustawy. Kolejne dyspozycje czy rozporządzenia Rady Ministrów będą ustalane zawsze do 31 października kolejnego roku.

W art. 22 ustawy pojawił się zapis, że do 30 kwietnia 2004 r. biokomponenty będą mogły być wytwarzane wyłącznie z surowców rolniczych i produktów zebranych na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej. Jak zaznaczyła senator sprawozdawca,  tu wystąpiły jedyne kontrowersje w pracach komisji, a  wzbudziła je negatywna opinia Urzędu Komitetu Integracji Europejskiej na temat zgodności z prawem Unii art. 22. W wyniku przeprowadzonej w komisji dyskusji nie zaproponowano jednak żadnych zmian i żadnych poprawek dotyczących zapisu tego artykułu.

W trakcie obrad komisji nie zgłoszono żadnych poprawek i większością głosów przyjęto ustawę bez poprawek. Taką też rekomendację komisji - przyjęcia ustawy bez poprawek - przekazała Izbie senator A. Klepacz.

Sprawozdawca Komisji Rolnictwa i Rozwoju Wsi senator Tadeusz Bartos wskazał, że rozpatrywana ustawa, będąca inicjatywą poselską, reguluje zasady wytwarzania, magazynowania i obrót biokomponentami, zasady wykorzystania surowców rolniczych do wytwarzania biokomponentów, obowiązki i zasady odpowiedzialności podmiotów wprowadzających biokomponenty do obrotu, wymagania jakościowe dla biokomponentów oraz zasady monitorowania rynku biokomponentów. Spod regulacji tej ustawy wyłączone zostały paliwa ciekłe przeznaczone na rezerwy państwowe.

Zgodnie z ustawą wytwarzanie lub magazynowania biokomponentów wymaga uzyskania zezwolenia, a organ właściwy do jego wydania bądź cofnięcia to minister właściwy do spraw rynków rolnych. Wnioskodawca ubiegający się o zezwolenie musi między innymi posiadać odpowiednie urządzenie techniczne; nie może zalegać z wpłatami na rzecz organów podatkowych, jak Zakład Ubezpieczeń Społecznych albo Kasa Rolniczego Ubezpieczenia Społecznego, nie może też być karany za przestępstwa przeciwko mieniu i musi być wiarygodny w wypadku dokumentów skarbowych oraz gospodarczych.

W zezwoleniu będzie określona maksymalna ilość produkcji biokomponentów w skali kraju. W myśl ustawy do wytworzenia biokomponentów mogą być wykorzystane wyłącznie surowce rolnicze zakontraktowane na podstawie umowy o kontraktacji, surowce rolnicze pochodzące z produkcji własnej, produkty uboczne i odpady pozyskane na podstawie umowy dostawy, surowy spirytus rolniczy lub surowy olej rzepakowy. Minimalna ilość poszczególnych biokomponentów, jaką producenci będą musieli wprowadzić do obrotu w paliwach, będzie określona corocznie przez Radę Ministrów w wydanym przez nią rozporządzeniu. Przy określeniu tej wielkości Rada Ministrów będzie brała pod uwagę coroczny wzrost udziału biokomponentów w ogólnej ilości wprowadzonych do obrotu paliw i wyniki badań nad wpływem biopaliw ciekłych na eksploatację. Biokomponenty wprowadzone na rynek muszą mieć odpowiednią jakość określoną przez jednostkę certyfikującą. Kontrola jakości biokomponentów będzie przeprowadzona przez inspekcję handlową.

Ustawa pozwala posiadaczom stacji paliw na zakup estrów bezpośrednio od wytwórców i wprowadzenie tych estrów do obrotu wyłącznie jako samoistne paliwa silnikowe.

W ustawie zamieszczono ponadto przepis dotyczący między innymi monitoringu rynku biokomponentów, biopaliw ciekłych i paliw ciekłych, a także przepisy dotyczące kar pieniężnych, przewidziane za nieprzestrzeganie przepisów ustawy.

Ustawa wejdzie w życie 1 stycznia 2004 r., natomiast rozporządzenie Rady Ministrów określające ilość poszczególnych biokomponentów, jaką mają wprowadzić do obrotu producenci w 2004 r., w terminie czternastu dni od dnia wejścia ustawy w życie. Z kolei do 30 kwietnia 2004 r. biokomponenty będą mogły być wytwarzane wyłącznie z surowców rolniczych i produktów zebranych oraz powstałych na terytorium Polski.

Senator T. Bartos poinformował, że Komisja Rolnictwa i Rozwoju Wsi rozpatrywała ustawę na posiedzeniach w dniach 9 i 15 października. Na posiedzeniu 9 października w toku dyskusji zgłoszono poprawki. Przewodniczący komisji zwrócił się z prośbą o przygotowanie opinii w sprawie zgłoszonych zmian do Ministerstwa Rolnictwa i Rozwoju Wsi, a także do biura legislacyjnego oraz Urzędu Ochrony Konkurencji i Konsumentów w sprawie przygotowania opinii do ustawy. Na posiedzeniu 15 października przedstawiciel Urzędu Ochrony Konkurencji i Konsumentów przedstawił opinię, w której wskazał wiele wątpliwości. Dotyczyły zarówno przyjętych rozwiązań prawnych, jak i tego, że brakowało spójności z rozwiązaniami przyjętymi w ustawie o monitoringu; chodziło o kontrolowanie jakości paliw. Obecny na posiedzeniu przedstawiciel Urzędu Komitetu Integracji Europejskiej zgłosił zastrzeżenia do art. 22. Wątpliwości zgłoszone przez Urząd Ochrony Konkurencji i Konsumentów zostały przedstawione na posiedzeniu komisji. Ponieważ jednak przedstawiciele biura legislacyjnego i ministerstwa rolnictwa nie byli w stanie w tak krótkim czasie zająć stanowiska, komisja przyjęła ustawę bez poprawek. Przewodniczący komisji zwrócił się jednak do ministerstwa rolnictwa oraz do biura legislacyjnego o przygotowanie stosownych wniosków, aby członkowie komisji mogli się z nimi zapoznać przed posiedzeniem Senatu.

Podczas dyskusji nad ustawą senatorowie zgłosili propozycje wprowadzenia do niej poprawek. Poprawki te rozpatrzyły dwie komisje senackie podczas przerwy w obradach. Połączone komisje rekomendowały Izbie wniosek o przyjęcie ustawy bez poprawek.

W pierwszej kolejności przeprowadzono głosowanie nad wnioskiem połączonych komisji. Senat 67 głosami, przy 14 przeciw i 3 wstrzymujących się, zaakceptował ten wniosek i podjął uchwałę o przyjęciu rozpatrywanej ustawy bez poprawek.

Senat wprowadził poprawki do ustawy o zmianie ustawy o zawodzie lekarza weterynarii i izbach lekarsko-weterynaryjnych

Rozpatrywana ustawa została uchwalona przez Sejm na 58. posiedzeniu, 3 października 2003 r. Do Senatu została przekazana 6 października i tego samego dnia marszałek skierował ją, zgodnie z regulaminem, do Komisji Spraw Zagranicznych i Integracji Europejskiej oraz Komisji Rolnictwa i Rozwoju Wsi. Komisje po rozpatrzeniu ustawy przygotowały swoje sprawozdania w tej sprawie.

Sprawozdawca Komisji Spraw Zagranicznych i Integracji Europejskiej senator Władysław Mańkut zaznaczył, że rozpatrywany akt jest kolejną nowelizacją ustawy z  21 grudnia 1990 r. o zawodzie lekarza weterynarii i izbach lekarsko-weterynaryjnych. Ma on na celu dostosowanie ustawy z grudnia 1990 r. z późniejszymi zmianami do unijnych rozwiązań dotyczących możliwości wykonywania zawodu lekarza weterynarii na terenie Polski.

Senator sprawozdawca podkreślił, że rozpatrywana ustawa w szczególności wprowadza zasadę równego traktowania obywateli polskich i obywateli państw członkowskich Unii Europejskiej w zakresie wykonywania zawodu lekarza weterynarii i dostępu do świadczenia usług lekarsko-weterynaryjnych.

Senator W. Mańkut poinformował, że Komisja Spraw Zagranicznych i Integracji Europejskiej, podzielając opinię o potrzebie dostosowania ustawy do rozwiązań unijnych, postanowiła przedłożyć Izbie propozycję wprowadzenia do niej dwunastu poprawek.

Sprawozdawca Komisji Rolnictwa i Rozwoju Wsi senator Janusz Lorenz poinformował, że komisja postanowiła zaproponować wniesienie dwunastu poprawek do ustawy. Dziesięć z nich było w pełni zgodnych z poprawkami, które uchwaliła Komisja Spraw Zagranicznych i Integracji Europejskiej.

Dalsze poprawki do ustawy zgłosili senatorowie podczas dyskusji.

Przedstawione propozycje zmian rozpatrzyły dwie komisje senackie. Komisje poparły zaproponowane poprawki.

Poszczególne poprawki poddano pod głosowanie, po czym Izba 79 głosami, przy 2 przeciw, podjęła uchwałę:

Uchwała

Poprawki Senatu do ustawy o zmianie ustawy o kosmetykach

Ustawa została uchwalona przez Sejm na 58. posiedzeniu, 3 października 2003 r. Do Senatu została przekazana 6 października i tego samego dnia marszałek, zgodnie z regulaminem, skierował ją do Komisji Polityki Społecznej i Zdrowia oraz Komisji Spraw Zagranicznych i Integracji Europejskiej. Komisje po rozpatrzeniu ustawy przygotowały swoje sprawozdania w tej sprawie.

Sprawozdanie Komisji Polityki Społecznej i Zdrowia przedstawiła senator Alicja Stradomska. Senator podkreśliła, że ustawa precyzuje i porządkuje zasady dotyczące produkcji kosmetyków i obrotu nimi oraz dostosowuje te zasady do regulacji ustawodawstwa wspólnotowego. Podstawowym aktem prawnym regulującym materię objętą zakresem ustawy jest dyrektywa rady nr 76/768/EWG z  27 lipca 1976 r.

Jak wskazała senator sprawozdawca, jedna z najistotniejszych zmian zawartych w  ustawie dotyczy zadań krajowego systemu informowania o kosmetykach wprowadzonych do obrotu. Zgodnie z tą zmianą lekarz rozpoznający przypadek zachorowania spowodowanego użyciem kosmetyku będzie zobowiązany do niezwłocznego przekazania informacji do systemu o przypadku takiego zachorowania. Krajowy system jest prowadzony przez głównego inspektora sanitarnego lub przez upoważnione przez niego jednostki organizacyjne.

Równie ważne rozwiązanie dotyczy miejsca przechowywania dokumentacji kosmetyku. Jeżeli kosmetyk jest produkowany w kilku miejscach na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej lub w kilku miejscach w państwach Unii Europejskiej, to producent może sobie wybrać jedno miejsce przechowywania dokumentacji. Jeżeli jednak kosmetyk jest produkowany w państwie nie będącym członkiem Unii Europejskiej, wówczas producent wskazuje miejsce i adres przechowywania tego dokumentu na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej.

Ustawa uzupełnia również rejestr wykroczeń o wykroczenie polegające na wprowadzeniu do obrotu kosmetyku po upływie terminu trwałości.

Senator A. Stradomska poinformowała, że komisja w trakcie posiedzenia i dyskusji postanowiła wprowadzić do ustawy siedem poprawek. Część z nich miała znaczenie legislacyjne, poprawiała czytelność ustawy.

Z upoważnienia Komisji Polityki Społecznej i Zdrowia senator sprawozdawca zwróciła się o poparcie ustawy wraz z zaproponowanymi przez komisję poprawkami.

Sprawozdanie Komisji Spraw Zagranicznych i Integracji Europejskiej przedstawił senator Bernard Drzęźla. Senator zaznaczył, że rozpatrywana ustawa o zmianie ustawy o kosmetykach jest typową ustawą dostosowującą polskie prawo do prawa Unii Europejskiej, a ściślej do dyrektywy rady 76/768/EWG z 1976 r. z późniejszymi zmianami. Z tego względu marszałek skierował ustawę do zaopiniowania również przez Komisję Spraw Zagranicznych i Integracji Europejskiej.

Nowelizacja wprowadzana rozpatrywaną ustawą dotyczy ustawy o kosmetykach z  30 marca 2001 r. Oprócz zmian dostosowawczych, jak zwykle w takich sytuacjach, ustawa przewiduje pewne zmiany w zakresie doprecyzowania niektórych zapisów i sformułowań w celu wyeliminowania wątpliwości interpretacyjnych. Formułując te zmiany, brano pod uwagę doświadczenia związane ze stosowaniem dotychczasowej ustawy.

Senator B. Drzęźla poinformował, że komisja postanowiła zaproponować wprowadzenie do ustawy siedmiu zmian, takich samych jak poprawki Komisji Polityki Społecznej i Zdrowia.

Jednobrzmiące propozycje poprawek obu komisji senackich poddano pod głosowanie, a następnie Izba 81 głosami, przy 1 wstrzymującym się, podjęła uchwałę:

Uchwała

Senat wprowadził poprawki do ustawy o zmianie ustawy o warunkach zdrowotnych żywności i żywienia oraz niektórych innych ustaw

Sejm uchwalił tę ustawę na 58. posiedzeniu, 3 października 2003 r. 6 października trafiła ona do Senatu, marszałek zaś skierował ją do Komisji Polityki Społecznej i Zdrowia oraz Komisji Spraw Zagranicznych i Integracji Europejskiej.

Sprawozdawca Komisji Polityki Społecznej i Zdrowia senator Krystyna Sienkiewicz zaznaczyła, że rozpatrywana ustawa ma charakter dostosowawczy do prawa żywnościowego Unii Europejskiej i dotyczy wszystkich, którzy zajmują się obrotem żywnością. Zgodnie z definicją obrót żywnością to wszelkie formy dysponowania żywnością, zarówno odpłatne jak i nieodpłatne, mające na celu dostarczenie żywności konsumentom. Dotyczy to sprzedaży detalicznej, hurtowej oraz przechowywania i przewozu żywności, ale również działalności charytatywnej, w której następuje obrót żywnością.

Ponieważ przepisy ustawy dotyczą wszystkich mających związek z obrotem żywnością, więc obejmują bardzo dużą liczbę podmiotów gospodarczych, zwłaszcza tych, które dotychczas były wyłączone z obowiązku wprowadzania systemu HACCP (w debacie sejmowej podawano liczbę trzystu tysięcy zakładów zajmujących się produkcją żywności, ale jest to liczba niepełna, nie obejmuje wszystkich, którzy obracają żywnością). HACCP to system analizy zagrożeń i krytycznych punktów kontroli, który kiedyś, dawno temu powstał na potrzeby amerykańskiego programu załogowych lotów kosmicznych, aby zapewnić bezpieczeństwo mikrobiologiczne żywności dla astronautów. W dzisiejszym wydaniu HACCP odnosi się do procesu technologicznego i wskazuje te obszary, które mogą stanowić zagrożenie dla żywności, oraz te punkty, które powinny podlegać szczególnemu nadzorowi. Tego systemu nie będzie wprowadzała administracja, z wszystkimi swoimi rygorami wykonalności, ani żadna inspekcja. System ten będzie opracowywał i wdrażał producent - kierownik zakładu. To on będzie decydował, które punkty trzeba uznać za krytyczne punkty kontroli i w jaki sposób prowadzić monitoring tych punktów.

Oprócz pojęcia systemu HACCP ustawa wprowadza definicję dobrej praktyki higienicznej i dobrej praktyki produkcyjnej.

Ustawa o warunkach zdrowotnych żywności i żywienia wprowadza nowe definicje oraz korektę definicji już istniejących. Uściśla przepisy dotyczące znakowania środków spożywczych, zgodnie z odpowiednimi dyrektywami i rozporządzeniami europejskimi.

Ustawa wprowadza zarówno przepisy definicyjne, jak i kompetencyjne oraz wykonawcze, które ustalają zasady i wymagania zgodne z prawem żywnościowym Unii Europejskiej. Są tam określone kompetencje poszczególnych organów państwa dotyczące zbierania i przekazywania informacji w ramach systemu wczesnego ostrzegania o niebezpiecznych produktach żywnościowych, napisano też o obowiązku współpracy ministra zdrowia z Europejskim Urzędem do spraw Bezpieczeństwa Żywności.

Ustawa wprowadza również zasady monitoringu żywności i żywienia, tworzy nowy organ zwany radą, który ma zająć się określeniem zasad tego monitoringu. Ta rada nie jest jednak organem administracyjnym, nie jest to zatem nowy urząd z kolejnymi biurkami, urzędnikami itd. Ta rada zbiera się cyklicznie i zajmuje się monitoringiem.

Ustawa określa ponadto powszechny obowiązek wprowadzenia w zakładach zajmujących się obrotem żywnością zasad systemu HACCP, określa też sposoby przeciwdziałania wszelkim zagrożeniom w procesie produkcji oraz w obrocie żywnością.

Ustawa ta po raz pierwszy określa odpowiedzialność za szkody wyrządzone przez zafałszowane środki spożywcze, ulepszacze i niezdrową żywność.

Jak stwierdziła senator sprawozdawca, słabością ustawy jest wielka liczba delegacji do wydania rozporządzeń. Zawiera ona bowiem aż siedemnaście delegacji.

Przy okazji zmiany tej ustawy zmieniają się przepisy aż w siedmiu innych ustawach. Ustawa jest ważna z punktu widzenia naszego członkostwa w Unii Europejskiej, reguluje bowiem ogromny obszar prawa wspólnotowego. Jest też ważna z punktu widzenia naszego bezpieczeństwa, bezpieczeństwa konsumentów, a także interesu producentów.

Senator K. Sienkiewicz poinformowała, że Komisja Polityki Społecznej i Zdrowia postanowiła zaproponować przyjęcie sześciu poprawek. Dwie z nich były takie same jak poprawki Komisji Spraw Zagranicznych i Integracji Europejskiej. Pozostałe cztery, uzgodnione z przedstawicielem rządu, dotyczyły uściślenia bądź poprawienia treści przepisów.

Sprawozdanie Komisji Spraw Zagranicznych i Integracji Europejskiej przedstawił senator Bernard Drzęźla.

Senator zaznaczył, że ustawa ta wprowadza zmiany do ustawy z 11 maja 2001 r. o warunkach zdrowotnych żywności i żywienia oraz do ustawy z 6 września 2001 r. o materiałach i wyrobach przeznaczonych do kontaktu z żywnością. Celem wprowadzanych zmian jest dostosowanie polskiego prawa do prawa europejskiego, w szczególności do przepisów rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i rady nr 178/2002/WE z 2002 r., ustanawiającego ogólne zasady i wymagania w zakresie prawa żywnościowego, powołującego Europejski Urząd do spraw Bezpieczeństwa Żywności oraz ustanawiającego procedury w sprawie bezpieczeństwa żywnościowego. Nowelizacja uwzględnia ponadto uwagi zgłoszone przez Komisję Europejską i jej przedstawicieli w trakcie odbytych spotkań roboczych. Projekt ustawy uwzględnia również przepisy kilku innych dyrektyw Parlamentu Europejskiego i rady oraz projekty rozporządzeń dotyczących przedmiotowej materii.

Senator sprawozdawca poinformował, że komisja rozpatrzyła ustawę na swym posiedzeniu 15 października i postanowiła zgłosić do niej dwie poprawki, identyczne z poprawkami Komisji Polityki Społecznej i Zdrowia.

Poprawki do ustawy zgłosił także senator Zbigniew Kulak podczas dyskusji.

Wszystkie zaproponowane zmiany rozpatrzyły dwie komisje senackie. Połączone komisje poparły 8 poprawek.

Poszczególne poprawki poddano pod głosowanie, po czym Izba 82 głosami, przy 1 przeciw i 1 wstrzymującym się, powzięła uchwałę:

Uchwała

Ustawa o zmianie ustawy o Policji - przyjęta z poprawkami

Rozpatrywana ustawa została uchwalona przez Sejm na 58. posiedzeniu, 3 października 2003 r. Do Senatu została przekazana 6 października. Marszałek skierował ją do Komisji Obrony Narodowej i Bezpieczeństwa Publicznego, która rozpatrzyła ustawę i przygotowała sprawozdanie w tej sprawie.

Przedstawiła je senator Maria Berny. Senator sprawozdawca poinformowała, że komisja po bardzo wnikliwej dyskusji jednogłośnie przyjęła osiemnaście poprawek do ustawy. Jedna poprawka dotyczyła dofinansowywania Policji, a pozostałe były związane z  postępowaniami dyscyplinarnymi. Komisja przeprowadziła merytoryczną dyskusję nad ustawą w obecności i z udziałem reprezentantów zarówno Biura Legislacyjnego Senatu, jak i Departamentu Prawnego MON oraz komisji legislacyjnej Związku Zawodowego Policjantów.

Jak zaznaczyła senator sprawozdawca, najważniejszy zapis przyjęty przez Sejm w art. 1 pkt 2 lit. a ust. 3 okazał się bardzo niedoskonały, gdyż w gronie podmiotów wspierających Policję pomijał instytucje państwowe, ubezpieczeniowe i banki. Po dyskusji komisja uzupełniła to w poprawce pierwszej, zgodnie z którą jednostki samorządu terytorialnego, państwowe jednostki organizacyjne, stowarzyszenia, fundacje, banki oraz instytucje ubezpieczeniowe mogą uczestniczyć w pokrywaniu wydatków inwestycyjnych, modernizacyjnych lub remontowych oraz kosztów utrzymania i funkcjonowania jednostek organizacyjnych Policji, a także zakupu niezbędnych dla ich potrzeb towarów i usług.

Pozostałe poprawki miały na celu uściślenie zapisów ustawowych odnoszących się do postępowań dyscyplinarnych. W opinii senator sprawozdawcy, są one niezwykle ważne, tworzą bowiem poszczególne ogniwa procesu zmierzającego do lepszego budowania wizerunku Policji.

Dalsze poprawki do ustawy zgłosili senatorowie podczas dyskusji.

Wszystkie propozycje zmian w ustawie rozpatrzyła komisja senacka. Komisja poparła 21 spośród 23 zgłoszonych ogółem poprawek.

Poszczególne poprawki poddano pod głosowanie, po czym Izba 78 głosami, przy 3 wstrzymujących się, podjęła uchwałę:

Uchwała

Senat przyjął bez poprawek ustawę o zmianie ustawy - Kodeks karny

Ustawa została uchwalona przez Sejm 3 października 2003 r. Trzy dni później, 6 października, trafiła do Senatu. Tego samego dnia marszałek skierował ją do Komisji Ustawodawstwa i Praworządności. Komisja przygotowała swoje sprawozdanie w tej sprawie.

Sprawozdawca komisji senator Ewa Serocka zaznaczyła, że celem rozpatrywanej ustawy jest nowelizacja kodeksu karnego, obejmująca zmianę jednego przepisu, który Trybunał Konstytucyjny 11 lipca br. uznał za niekonstytucyjny. Mianowicie w art. 156 §1 pkt 2 kodeksu karnego zapomniano postawić przecinek po wyrazie "długotrwałej", co w sposób zasadniczy zmieniło zakres znaczeniowy pojęcia "ciężki uszczerbek na zdrowiu".

Prezes Rady Ministrów 13 października 1997 r. sprostował błąd w obwieszczeniu, co z kolei było niezgodne z art. 42 ust. 1 i w związku z art. 2, art. 87 ust. 1 i art. 122 ust. 1 Konstytucji Rzeczypospolitej Polskiej, a także zostało zaskarżone do Trybunału Konstytucyjnego.

Ze względu na pilną potrzebę ustawowego uregulowania problemu uszczerbku na zdrowiu osoby poszkodowanej, Sejm znowelizował ustawę - Kodeks karny i w art. 156 §1 kodeksu karnego dodał brakujący przecinek.

Senator sprawozdawca poinformowała, że Komisja Ustawodawstwa i Praworządności postanowiła rekomendować Izbie przyjęcie ustawy bez poprawek.

W głosowaniu Senat jednomyślnie zaakceptował stanowisko komisji i 83 głosami podjął uchwałę o przyjęciu rozpatrywanej ustawy bez poprawek.


Diariusz Senatu RP: spis treści, następny fragment