poprzednia część dokumentu


Minister Skarbu Państwa przekazał odpowiedź na oświadczenie senatora Adama Bieli, złożone na 14. posiedzeniu Senatu ("Diariusz Senatu RP" nr 13):

Warszawa, 2002-05-22

Pan
Longin Pastusiak
Marszałek Sena
tu
Rzeczypospolitej Polskiej

Szanowny Panie Marszałku,

Odpowiadając na przekazany przez Pana Marszałka przy piśmie z dnia 29 kwietnia 2002 r. tekst oświadczenia senatora Adama Bieli w sprawie rozporządzania majątkiem państwowego przedsiębiorstwa PREFABET w Poznaniu - pragnę wyjaśnić co następuje:

Pytania sformułowane w oświadczeniu Pana Senatora do Ministra Skarbu Państwa dotyczą przedsiębiorstwa państwowego p.n. Przedsiębiorstwo Przemysłu Betonów "Prefabet - Poznań" z siedzibą w Poznaniu, postawionego w stan likwidacji na podstawie art. 19 ustawy z dnia 25 września 1981 r. o przedsiębiorstwach państwowych (jednolity tekst Dz. U. z 2001 r. poz. 318) i pozostającego pod nadzorem niezależnego względem Ministerstwa Skarbu Państwa organu założycielskiego.

Stosownie do postanowień ustawy z dnia 25 września 1981 r. o przedsiębiorstwach państwowych, decyzję o likwidacji przedsiębiorstwa podejmuje organ założycielski na wniosek rady pracowniczej przedsiębiorstwa, o ile Minister Skarbu Państwa nie zgłosi sprzeciwu.

W przypadku PPB "Prefabet - Poznań" w Poznaniu, Dyrektor Delegatury Ministra Skarbu Państwa w Poznaniu, działając w imieniu Ministra Skarbu Państwa - na podstawie art. 19 ust. 2 wyżej wymienionej ustawy nie zgłosił sprzeciwu do wniosku Wojewody Wielkopolskiego o likwidację przedsiębiorstwa (pismo z dnia 20 lipca 2001 r. znak: PDO-DF-723-6/01).

Z chwilą postawienia przedsiębiorstwa w stan likwidacji Wojewoda Wielkopolski wyznaczył likwidatora, w którego gestii leży m.in. zadysponowanie składnikami materialnymi i niematerialnymi przedsiębiorstwa państwowego.

Nadzór nad przebiegiem procesu likwidacji sprawuje Wojewoda Wielkopolski i na nim spoczywa odpowiedzialność za podjęte przez likwidatora decyzje dot. m.in. dyspozycji mieniem przedsiębiorstwa państwowego (z informacji uzyskanych w Wielkopolskim Urzędzie Wojewódzkim wynika, że postępowanie likwidacyjne jest kontynuowane, a sprzedaż przedmiotowej nieruchomości w Gądkach jest jedną z czynności podjętych przez likwidatora).

Jednocześnie pragnę poinformować, iż aktualnie toczy się postępowanie w trybie przepisów kodeksu postępowania administracyjnego w sprawie o stwierdzenie nieważności decyzji nacjonalizacyjnych stanowiących o przejęciu tego mienia na własność Skarbu Państwa (art. 156 § 1 pkt 2 k.p.a).

Stosownie do art. 157 kodeksu postępowania administracyjnego, organem właściwym do stwierdzenia nieważności decyzji w przypadkach wymienionych w art. 156 k.p.a jest organ wyższego stopnia, a gdy decyzja została wydana przez ministra lub samorządowe kolegium odwoławcze - ten organ.

W tym przypadku organem właściwym do zbadania legalności decyzji stanowiących o przejęciu na własność Państwa przedmiotowego mienia jest Minister Gospodarki.

Z wyrazami szacunku

Wiesław Kaczmarek

* * *

Informację w związku z oświadczeniem senatora Jerzego Suchańskiego, złożonym na 16. posiedzeniu Senatu ("Diariusz Senatu RP" nr 13), przekazał Minister Edukacji Narodowej i Sportu:

Warszawa, 2002-05-27

Pan
Longin Pastusiak
Marszałek Senatu
Rzeczypospolitej Polskiej

Szanowny Panie Marszałku,

Odpowiadając na pismo z dnia 13 maja 2002 r. nr LP/043/166/02/V dotyczące oświadczenia złożonego przez Pana Senatora Jerzego Suchańskiego podczas 16 posiedzenia Senatu RP w dniu 8 maja 2002 r. uprzejmie informuję, że Ministerstwo Edukacji Narodowej i Sportu nie jest organem odwoławczym w tej sprawie. Ocena pracy nauczyciela nie jest decyzją administracyjną, nie ma zatem możliwości wznowienia postępowania ani jej unieważnienia.

Uprzejmie wyjaśniam, że zgodnie z § 2 ust. 1 rozporządzenia Ministra Edukacji Narodowej z dnia 2 listopada 2000 r. w sprawie kryteriów dokonywania oceny pracy nauczyciela, trybu postępowania odwoławczego oraz składu i sposobu powoływania zespołu oceniającego (Dz. U. Nr 98, poz. 1066 z późn. zm.) oceny pracy nauczyciela dokonuje dyrektor szkoły, w której zatrudniony jest nauczyciel. Odwołanie od oceny pracy nauczyciela rozpatruje zespół oceniający powołany przez organ sprawujący nadzór pedagogiczny (§ 6.1).

Zgodnie z art. 6a ust. 10 ustawy z dnia 26 stycznia 1982 r. Karta Nauczyciela (Dz. U. z 1997 r. Nr 56, poz. 357 z późn. zm.) od oceny dokonanej przez zespół oceniający nie przysługuje odwołanie.

Dyrektor Specjalnego Ośrodka Szkolno Wychowawczego w Jędrzejowie dokonał oceny pracy p. Jerzego Dziopy.

W wyniku odwołania się od tej oceny zespół oceniający powołany przez Świętokrzyskiego Kuratora Oświaty utrzymał ją w mocy.

W świetle powyższego, sprawę tej oceny należy uznać za zamkniętą.

Z wyrazami szacunku

w/z Ministra
Podsekretarz Stanu
Tadeusz Sławecki

* * *

Informację w związku z oświadczeniem senatora Januarego Bienia, złożonym na 13. posiedzeniu Senatu ("Diariusz Senatu RP" nr 12), przekazał Minister Spraw Wewnętrznych i Administracji:

Warszawa, dnia 27 maja 2002 r.

Pan
Longin Pastusiak
Marszałek Senatu
Rzeczypospolitej Polskiej

Szanowny Panie Marszałku,

Odpowiadając na pismo z dnia 12 kwietnia 2002 r., o sygn. LP/043/123/02/V, przekazujące oświadczenie Senatora RP Pana Januarego Bienia złożone w dniu 10 kwietnia 2002 r., podczas 13. posiedzenia Senatu RP, w sprawie zmian dokonanych w ustawie o postępowaniu egzekucyjnym w administracji oraz w ustawie o kosztach sądowych w sprawach cywilnych, uprzejmie przedstawiam następujące informacje.

Ustawa z dnia 11 maja 2001 r. o zmianie ustawy o księgach wieczystych i hipotece, ustawy - Kodeks postępowania cywilnego, ustawy o kosztach sądowych w sprawach cywilnych oraz ustawy - Prawo o notariacie (Dz. U. Nr 63, poz. 635) nadała nowe brzmienie przepisowi art. 8 ust. 2 ustawy o kosztach sądowych w sprawach cywilnych. Od dnia 23 września 2001 r. przepis ten stanowi, iż gmina, związek międzygminny, powiat, związek powiatów oraz samorząd województwa nie mają obowiązku uiszczania opłat sądowych, z wyjątkiem spraw dotyczących prowadzonej przez nie działalności gospodarczej oraz spraw w postępowaniu wieczystoksięgowym.

Powyższa zmiana była wyrazem przekonania ustawodawcy, iż w postępowaniu wieczystoksięgowym wszystkie podmioty obrotu nieruchomościami powinny być traktowane w sposób jednakowy. Stosowanie zwolnienia od kosztów wobec jednostek samorządu rejestrujących przysługujące im prawa majątkowe, nie znajduje ekonomicznego uzasadnienia. Utrzymanie w art. 8 ust. 1 ustawy zwolnienia Skarbu Państwa z obowiązku uiszczania opłat sądowych nie jest wynikiem nieusprawiedliwionej nierówności w traktowaniu podmiotów. Należy mieć na uwadze, że wszelkie dochody wymiaru sprawiedliwości - w tym opłaty sądowe w sprawach wieczystoksięgowych - stanowią dochód Skarbu Państwa, stąd obowiązek uiszczania opłat sądowych stwarzałby zobowiązanie Skarbu Państwa wobec samego siebie. Koszty funkcjonowania wymiaru sprawiedliwości ponosi wyłącznie Skarb Państwa.

Przedmiotowa zmiana nie polega zatem na nałożeniu dodatkowych zadań na jednostki samorządu, lecz na traktowaniu ich w postępowaniu wieczystoksięgowym tak samo, jak każdy inny podmiot.

Okoliczność, iż jednostki samorządu realizują nałożone na nie ustawami zadania w interesie publicznym, co niekiedy wiąże się z dokonywaniem wpisów w księdze wieczystej, nie uzasadnia odstępstwa od zasady równego traktowania wszystkich podmiotów w postępowaniu wieczystoksięgowym. Zadania te jednostki samorządu realizują, gospodarując mieniem przekazanym im nieodpłatnie przez Skarb Państwa, który jednocześnie przejął na siebie część kosztów.

W pierwszym etapie tworzenia jednostek samorządu, udzielono zwolnienia od opłat sądowych (art. 20 ust. 3 ustawy z dnia 10 maja 1990 r. - Przepisy wprowadzające ustawę o samorządzie terytorialnym i ustawę o pracownikach samorządowych - Dz. U. Nr 32, poz. 191 z późn. zm.). Kolejny etap wiązał się ze zwolnieniem jednostek samorządu od kosztów uregulowania stanu prawnego przekazywanego mienia (art. 63 ustawy z dnia 13 października 1998 r. - Przepisy wprowadzające ustawy reformujące administrację publiczną - Dz. U. Nr 133, poz. 872 z późn. zm.). Przy rejestracji w księgach wieczystych praw majątkowych, uzyskanych na podstawie tej ustawy, jednostki samorządu nie korzystają ze zwolnienia od opłat, jednak wnioski o wpis są rozłożone w czasie i ich liczba będzie się zmniejszać. Od chwili wejścia w życie ustawy, jednostki samorządu są uprawnione do czerpania pożytków z niej wynikających. Obowiązek dokonania wpisu do księgi wieczystej powstaje z chwilą uprawomocnienia się deklaratoryjnej decyzji wojewody.

Prawidłowa gospodarka uzyskanym nieodpłatnie mieniem, powinna umożliwiać jednostkom samorządu terytorialnego realizację nałożonych na nie zadań publicznych. Należy przyjąć, że jeśli realizacja zadań publicznych wiąże się z rejestracją praw w księdze wieczystej, wówczas jednostka samorządu - w ramach prawidłowej gospodarki swoim majątkiem - powinna zadbać o zabezpieczenie środków na ten cel. Nieodpłatne przekazanie mienia stworzyło jednostkom samorządu taką możliwość. Dotyczy to również kosztów wpisu hipotek przymusowych co do zobowiązań lub zaległości podatkowych na podstawie ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (Dz. U. Nr 137, poz. 926 z późn. zm.), w sprawach, w których przewodniczący jednostki samorządu terytorialnego, jako organ podatkowy, prowadzi postępowanie zmierzające do ściągnięcia należnego tej jednostce podatku. Dodatkowo należy zwrócić uwagę, że część dochodów jednostek samorządu terytorialnego stanowią wpływy z podatków pobierane przez urząd skarbowy i przekazywane na rachunek budżetu jednostki samorządu. Skarb Państwa nie żąda zwrotu jakichkolwiek kosztów za dokonane operacje.

Odnosząc się do kwestii zmian dokonanych w ustawie z dnia 17 czerwca 1966 r. o postępowaniu egzekucyjnym w administracji (tj. Dz. U. z 1991 r., Nr 36, poz. 161 z późn. zm.), które m.in. rozszerzyły kompetencje urzędów skarbowych do prowadzenia egzekucji administracyjnej z nieruchomości, należy zwrócić uwagę, że zgodnie z art. 19 przywołanej ustawy, organem egzekucyjnym uprawnionym do stosowania wszystkich środków egzekucyjnych w egzekucji administracyjnej należności pieniężnych jest naczelnik urzędu skarbowego. Zastrzega się m.in., że właściwy organ gminy o statusie miasta, wymienionej w odrębnych przepisach, oraz gminy wchodzącej w skład powiatu warszawskiego, jest organem egzekucyjnym uprawnionym do stosowania wszystkich środków egzekucyjnych, z wyjątkiem egzekucji z nieruchomości.

Ustawą z dnia 6 września 2001 r. o zmianie ustawy o postępowaniu egzekucyjnym w administracji oraz niektórych innych ustaw (Dz. U. Nr 125, poz. 1368), dokonano obszernej nowelizacji ustawy.

Mając na uwadze niezadowalającą skuteczność sądowej egzekucji z nieruchomości, nowelizacja ustawy rozszerza środki egzekucyjne stosowane w postępowaniu egzekucyjnym w administracji, o egzekucję nieruchomości.

Stosowanie tego środka egzekucyjnego powierzono wyłącznie naczelnikom urzędów skarbowych. Celem wprowadzenia egzekucji z nieruchomości do egzekucji administracyjnej, było rozszerzenie zakresu korzystania z tego środka egzekucyjnego przy dochodzeniu należności podlegających windykacji w trybie administracyjnym, a ponadto przyspieszenie tej egzekucji, w celu przeciwdziałania spadkowi realnej wartości należności zabezpieczonych hipotecznie.

Należy podkreślić, że egzekucja z nieruchomości jest niewątpliwie trudnym środkiem egzekucyjnym wymagającym wysokospecjalizowanej kadry. Powierzenie stosowania tego środka egzekucyjnego organom egzekucyjnym podległym Ministrowi Finansów zwiększa możliwość sprawowania skutecznego nadzoru nad prawidłowością działania tych organów i umożliwia mobilizowanie ich w trybie nadzoru.

Zwykłe kwoty zaległości z tytułu podatków i opłat lokalnych, zwłaszcza przypadających od osób fizycznych, są nieznaczne w porównaniu do wartości nieruchomości, z której miałaby być prowadzona egzekucja. Powierzenie gminom tego środka egzekucyjnego byłoby niecelowe. W sytuacji, gdy kwota wierzytelności gminy pozwalałaby na wszczęcie egzekucji z nieruchomości, wówczas - z uwagi na okoliczność, iż z reguły zobowiązany posiadający zaległości z tytułu podatków i opłat lokalnych zalega również z płatnością innych zobowiązań (z tytułu podatków stanowiących dochód budżetu państwa, jak również z tytułu składek na ubezpieczenie społeczne) - konsekwencją stosowania tego środka egzekucyjnego przez gminy byłoby dochodzenie do zbiegów egzekucji z naczelnikami urzędów skarbowych.

W przypadku wszczęcia egzekucji z tej samej nieruchomości przez komornika sądowego, następowałby kolejny zbieg egzekucji wymagający wyznaczenia organu do łącznego prowadzenia egzekucji przez sąd rejonowy. Sytuacja ta powodowałaby nieuzasadnione komplikowanie i wydłużanie postępowania egzekucyjnego.

Powierzenie prowadzenia egzekucji z nieruchomości wyłącznie naczelnikom urzędów skarbowych nie pogarsza sytuacji gmin; przeciwnie - egzekucja z nieruchomości prowadzona przez te organy jest tańsza.

Ponadto, zgodnie z art. 110b ustawy o postępowaniu egzekucyjnym, jeżeli należności gmin zostały zabezpieczone poprzez wpis hipoteki przymusowej, to gmina staje się uczestnikiem postępowania egzekucyjnego z nieruchomości.

Należy ponadto podkreślić, że powierzenie prowadzenia egzekucji z nieruchomości naczelnikom urzędów skarbowych nie pozbawiło gmin prawa do uzyskania zaspokojenia należności z tytułu podatków i opłat z kwoty uzyskanej z egzekucji z nieruchomości prowadzonej przez komornika sądowego, bez konieczności nadawania tytułom wykonawczym klauzuli wykonalności. Zgodnie z dyspozycją art. 954 kodeksu postępowania cywilnego, podatki i inne daniny publiczne należne na dzień licytacji, zgłoszone przez organy gminy do komornika sądowego, podlegają zaspokojeniu z kwoty uzyskanej ze sprzedaży nieruchomości w trybie egzekucji sądowej. Nie ma zatem potrzeby przyłączania się przez organy gmin do egzekucji prowadzonej przez komornika sądowego.

Pragnę zauważyć, że analogiczne uprawnienie przysługuje gminom na podstawie art. 101w §4 ustawy o postępowaniu egzekucyjnym w administracji, w przypadku prowadzenia egzekucji z nieruchomości przez administracyjny organ egzekucyjny na wniosek innego wierzyciela.

Korzystając z przedstawionych wyżej możliwości uzyskania zaspokojenia swoich należności, gmina nie ponosi kosztów postępowania egzekucyjnego.

Trzeba również podkreślić, że wprowadzone do ustawy o postępowaniu egzekucyjnym w administracji w art. 115 regulacje dotyczące podziału kwoty z egzekucji z nieruchomości, sytuują należności podatkowe gmin na takiej samej pozycji, jak w przepisach art. 1025 k.p.c. Niezależnie zatem od trybu, w jakim zostanie dokonana egzekucyjna sprzedaż nieruchomości, zaspokojenie gmin jako wierzycieli należności podatkowych, zostanie dokonane na takich samych zasadach.

Ustosunkowując się do podniesionej w oświadczeniu kwestii przejmowania łącznego prowadzenia egzekucji - w przypadku wystąpienia zbiegu egzekucji administracyjnej do tej samej rzeczy lub prawa majątkowego prowadzonej przez różne organy egzekucyjne określone w art. 19 ustawy o postępowaniu egzekucyjnym w administracji - przez naczelnika urzędu skarbowego, uprzejmie wyjaśniam, że przyjęcie powyższego rozwiązania wynika z konieczności ujednolicenia postępowania w takich przypadkach.

Zakres uprawnień poszczególnych organów egzekucyjnych, wymienionych w art. 19 § 2-8 ustawy o postępowaniu egzekucyjnym w administracji, do prowadzenia egzekucji na początek należności pieniężnych stanowiących ich dochód, jest różny. Przyjęcie stopnia zaawansowania realizacji określonego środka egzekucyjnego przez poszczególne organy egzekucyjne, za kryterium wyznaczania organu właściwego do łącznego prowadzenia egzekucji, wymagałoby przede wszystkim ustalenia, który organ byłby właściwy do dokonywania takiej oceny. W przypadku przyjęcia stopnia zaawansowania czynności, za kryterium wyznaczania organu właściwego łącznego prowadzenia egzekucji, w sytuacji stosowania przez organy jednocześnie zróżnicowanych środków egzekucyjnych, egzekucja na początek określonej należności byłaby prowadzona przez kilka organów, co uniemożliwiałoby praktycznie jakąkolwiek kontrolę realizacji tytułów wykonawczych.

Naczelnicy urzędów skarbowych posiadają uprawnienie do korzystania ze wszystkich przewidzianych ustawą środków egzekucyjnych. Z tego względu, najbardziej racjonalnym rozwiązaniem jest przejmowanie łącznego prowadzenia egzekucji, w każdym przypadku wystąpienia zbiegu egzekucji administracyjnej przez organy urzędów skarbowych. Znalazło to wyraz w art. 63 ustawy o postępowaniu egzekucyjnym w administracji.

Odnosząc się do kwestii kosztów związanych z zabezpieczeniem zobowiązań podatkowych podnoszonych przez gminy pragnę poinformować, że problem ten został dostrzeżony i rozwiązany przez Ministra Finansów w § 15 ust. 2 rozporządzenia z dnia 22 listopada 2001 r. w sprawie wykonania niektórych przepisów ustawy o postępowaniu egzekucyjnym w administracji (Dz. U. Nr 137, poz. 1541). Zgodnie z tymi przepisami, wydatki poniesione przez wierzyciela na uregulowanie opłat za dokonanie wpisu lub wykreślenie hipoteki przymusowej stanowią wydatek egzekucyjny. Według art. 64c §1 ustawy, stanowią one element kosztów egzekucyjnych obciążających zobowiązanego. Koszty te, w myśl przepisów art. 64c §6 ustawy o postępowaniu egzekucyjnym w administracji, podlegają przymusowemu ściągnięciu w trybie egzekucji administracyjnej. Istnieje zatem prawne rozwiązanie problemu odzyskania kwot wydatkowanych na zabezpieczenie swoich wierzytelności.

Przedstawiając powyższe, pragnę jednocześnie zauważyć, iż projekt nowelizacji ustawy o postępowaniu egzekucyjnym w administracji był przedmiotem uzgodnień Komisji Wspólnej Rządu i Samorządu Terytorialnego, która nie zgłosiła uwag w omawianym zakresie.

Z wyrazami szacunku

Krzysztof Janik

* * *

Minister Gospodarki przekazał informację w związku z oświadczeniem senatora Adama Graczyńskiego, złożonym na 16. posiedzeniu Senatu ("Diariusz Senatu RP" nr 14):

Warszawa, 2002.05.27

Pan
Longin Pastusiak
Marszałek Senatu
Rzeczypospolitej Polskiej

Szanowny Panie Marszałku

W nawiązaniu do pisma LP/043/168/02/V, z załączonym tekstem oświadczenia pana senatora Adama Graczyńskiego podczas 16. posiedzenia Senatu RP w dniu 8 maja 2002 r. skierowanego do Ministra Gospodarki w sprawie podjęcia działań dla uratowania Huty Baildon S.A., uprzejmie informuję.

Odnosząc się do treści oświadczenia pragnę na wstępie podważyć bezkrytyczne stwierdzenie, że przyczyną upadłości Huty Baildon było przede wszystkim złe zarządzanie tym zakładem. Moim zdaniem, na konieczność ogłoszenia upadłości zakładu złożyło się także szereg uwarunkowań zewnętrznych, których pokonanie przekraczało możliwości finansowe przedsiębiorstwa w okresie bezpośrednio po zakończonych inwestycjach.

Równocześnie chciałbym poinformować, że w okresie gdy Huta Baildon przeżywała poważne trudności ekonomiczne Ministerstwo Gospodarki zawsze interesowało się losem tego przedsiębiorstwa udzielając mu pomocy, zgodnie ze swymi kompetencjami i aktualnie obowiązującymi przepisami prawa. Szczególnie dotyczyło to pomocy finansowej w zakresie restrukturyzacji zatrudnienia.

Upadłość Huty ograniczyła możliwości ingerencji Ministerstwa Gospodarki w jej sprawy, gdyż zgodnie z prawem:

- majątek upadłego stanowi masę upadłości, którą należy wydać syndykowi,

- dalsze postępowanie toczy się w tym sądzie, który ogłosił upadłość, a czynności postępowania upadłościowego pełni sędzia komisarz,

- podstawowym obowiązkiem syndyka jest zaspokojenie wierzycieli z majątku upadłego.

Po ogłoszeniu upadłości ponad 450 pracowników było zagrożonych brakiem możliwości otrzymania odpraw bezwarunkowych, finansowanych w 50% zgodnie z ustaleniami HPS z dotacji przeznaczonej na finansowanie restrukturyzacji zatrudnienia w hutnictwie żelaza i stali (pozostałą część winien był zabezpieczyć syndyk masy upadłościowej). Dzięki staraniom władz centralnych udało się usunąć przeszkody formalne dla zapłacenia części odpraw z HPS, a ponadto, na podstawie uchwały nr 121/2001 Rady Ministrów z dnia 31 sierpnia 2001 r. pozyskano środki z ogólnej rezerwy budżetowej państwa na zapłacenie pozostałych 50% odpraw, których nie był w stanie sfinansować syndyk. Umożliwiło to wypłacenie pełnych kwot odpraw bezwarunkowych i przeprowadzenie zwolnień z zabezpieczeniem społecznym pracowników tracących pracę w Hucie.

Zgodnie ze swymi uprawnieniami syndyk masy upadłościowej podejmował i nadal podejmuje próby sprzedaży lub zagospodarowania poszczególnych składowych majątku przedsiębiorstwa. Działania te wspierane są przez Ministerstwo Gospodarki. Szczególnie istotne są wspólne starania o wznowienie produkcji na niedawno oddanej do eksploatacji wieloliniowej walcowni stali jakościowej.

Jednym z istotnych zagadnień jest również potrzeba rozwiązania spraw majątkowych spółek zależnych Huty Baildon, które stosunkowo długo pracowały samodzielnie. Ich problemy, podobnie jak podobnych spółek zależnych w całym hutnictwie, mogą być rozpatrywane tylko indywidualnie po odpowiednich inicjatywach zarządów i nie powinny być związane z jakimkolwiek finansowym wsparciem z budżetu.

Z poważaniem

Minister
z up. Maciej Leśny
Podsekretarz Stanu

* * *

Minister Finansów przekazał odpowiedź na oświadczenie senatora Adama Bieli, złożone na 16. posiedzeniu Senatu ("Diariusz Senatu RP" nr 14):

Warszawa, 2002-05-27

Pan
Longin Pastusiak
Marszałek Senatu
Rzeczypospolitej Polskiej

Szanowny Panie Marszałku,

Odpowiadając na przekazane przy piśmie z dnia 13 maja 2002 r. znak LP/043/160/02/V oświadczenie Pana Senatora Adama Bieli w sprawie podatku dochodowego od osób fizycznych, uprzejmie wyjaśniam.

Pytania zadane w oświadczeniu Pana Senatora nie zawierają opisu stanu faktycznego lecz jedynie ogólną informację dotyczącą opodatkowania nieodpłatnego nabycia akcji pracowniczych Polifarbu.

Dlatego też nie można zająć jednoznacznego stanowiska odnośnie kwestii czy zapłacony podatek dochodowy z tytułu nabycia akcji pracowniczych został pobrany zgodnie z obowiązujący przepisami.

Jednakże pragnę zwrócić uwagę, iż przepisy ustawy z dnia 30 sierpnia 1996 r. o komercjalizacji i prywatyzacji przedsiębiorstw państwowych (Dz. U. Nr 118, poz. 561 ze zm.) przewidują możliwość objęcia przez pracowników do 15% akcji spółki należących do Skarbu Państwa.

Nieodpłatne udostępnienie akcji w tym trybie nie stanowi przychodu pracownika w rozumieniu ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych i nie powoduje obowiązku zapłaty podatku. Udostępnienie tych akcji nie wynika bowiem z decyzji pracodawcy ale z mocy prawa. Natomiast w przypadku zbycia tych akcji sprzedający uzyskuje dochód podlegający opodatkowaniu.

Dochód ten nie korzystał ze zwolnienia, o którym mowa w art. 52 pkt 1 lit. a) ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, w brzmieniu obowiązujących do dnia 31 grudnia 2000 r., (obecnie obowiązujące zwolnienie również nie ma zastosowania do przedmiotowego dochodu).

Stosownie bowiem do przepisu art. 52 pkt 1 lit. a) ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, w brzmieniu obowiązujących do 31 grudnia 2000 r., zwalnia się od podatku dochodowego w okresie do dnia 1 stycznia 1993 r. do dnia 21 grudnia 2000 r. dochody m.in. ze sprzedaży akcji dopuszczonych do obrotu publicznego, nabytych na podstawie publicznej oferty lub na giełdzie papierów wartościowych albo w regulowanym pozagiełdowym wtórnym obrocie publicznym; zwolnienie nie ma zastosowania, jeżeli sprzedaż tych obligacji lub akcji jest przedmiotem działalności gospodarczej.

Definicja publicznego obrotu papierami wartościowymi znajduje się w art. 2 ust. 1 ustawy z dnia 21 sierpnia 1997 r. prawo o publicznym obrocie papierami wartościowymi (Dz. U. Nr 118, poz. 754 ze zm.) zgodnie z którą obrotem publicznym jest proponowanie nabycia lub nabywanie emitowanych w serii papierów wartościowych, przy wykorzystaniu środków masowego przekazu albo w inny sposób, jeżeli propozycja skierowana jest do więcej niż 300 osób albo do nieoznaczonego adresata, z wyjątkiem proponowania nabycia akcji spółki powstałej z przekształcenia przedsiębiorstwa państwowego w jednoosobową spółkę Skarbu Państwa na podstawie ustawy z dnia 30 sierpnia 1996 r. o komercjalizacji i prywatyzacji przedsiębiorstw państwowych (Dz. U. Nr 118, poz. 561 ze zm.), jeżeli stronami umów będą m.in. pracownicy tej spółki.

W świetle powyższego zwolnienie przewidziane w art. 52 pkt 2 lit. b) nie ma zastosowania, do dochodu uzyskanego ze zbycia akcji pracowniczych, gdyż nie zostały nabyte w publicznym obrocie.

W związku z powyższym zgodnie z art. 44 ust. 8 i 9 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych (w brzmieniu obowiązujących do dnia 31 grudnia 2000 r.) podatnik osiągający dochody ze sprzedaży udziałów, akcji, obligacji lub innych papierów wartościowych jest obowiązany wpłacić zaliczkę na podatek dochodowy w wysokości 19% uzyskanego dochodu z tej sprzedaży w terminie do dnia 20 miesiąca następującego po miesiącu, w którym uzyskał dochód, i w tym terminie, złożyć urzędowi skarbowemu deklarację według ustalonego wzoru o wysokości uzyskanego dochodu. Po zakończeniu roku podatkowego dochód ten wykazuje się w zeznaniu rocznym wraz z innymi dochodami i oblicza się należny podatek od sumy dochodów uzyskanych w danym roku podatkowym.

Przedstawione powyżej zasady opodatkowania dotyczą dochodów uzyskanych ze zbycia akcji nabytych na podstawie przepisów ustawy o komercjalizacji i prywatyzacji przedsiębiorstw państwowych. Informacje zawarte w oświadczeniu Pana Senatora nie pozwalają jednak stwierdzić czy zasady te będą miały zastosowanie w omawianej sprawie.

Stosownie do art. 79 § 2 pkt 1 lit. a) ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (Dz. U. Nr 137, poz. 926 ze zm.), jeżeli podatnik w zeznaniu wykazał zobowiązanie podatkowe nienależne bądź w wysokości większej od należnej i wpłacił zadeklarowany podatek albo wykazał kwotę nadpłaty w wysokości mniejszej od należnej, może złożyć wniosek o stwierdzenie nadpłaty podatku w podatku dochodowym.

Z szacunkiem

Z upoważnienia Ministra Finansów
Podsekretarz Stanu
Irena Ożóg

* * *

Prezes Urzędu Mieszkalnictwa i Rozwoju Miast przekazał stanowisko w związku z oświadczeniem senatora Adama Bieli, złożonym na 14. posiedzeniu Senatu ("Diariusz Senatu RP" nr 13):

Warszawa, 2002-05-27

Pan
Longin Pastusiak
Marszałek Senatu
Rzeczypospolitej Polskiej

Szanowny Panie Marszałku!

W odpowiedzi na przekazane przez Pana Marszałka przy piśmie z dnia 29 kwietnia 2002 r., znak LP/043/155/02/V oświadczenie Pana Senatora Adama Bieli złożone podczas 14. posiedzenia Senatu RP, dotyczące problemów związanych z realizacją przepisów ustawy z dnia 26 lipca 2001 r. o nabywaniu przez użytkowników wieczystych prawa własności nieruchomości (Dz. U. Nr 113, poz. 1209), uprzejmie przedstawiam stanowisko w tej sprawie.

Sprawa poruszona przez Pana Senatora Adama Bielę dotyczy utrudnień w załatwianiu przez organy administracji publicznej wniosków złożonych na podstawie powołanej na wstępie ustawy o nabywaniu przez użytkowników wieczystych prawa własności nieruchomości. Osoby które złożyły wnioski o nabycie nieruchomości na własność otrzymują bądź to decyzje odmowne bądź też organy wstrzymują się z podjęciem jakiejkolwiek decyzji w sprawie. Problem polega na tym, że przedmiotowa ustawa istotnie przysparza ogromne trudności interpretacyjne a w konsekwencji także trudności w jej stosowaniu, na jakie natrafiają organy administracji publicznej. Przyczyną tych trudności jest niejednoznacznie sformułowany przepis art. 1 ust. 1 ustawy, który zakreśla zakres podmiotowy i przedmiotowy działania ustawy. Treść oświadczenia Pana Senatora zdaje się potwierdzać, że sformułowanie powołanego przepisu może nastręczać trudności interpretacyjne, dla których pokonania należałoby poddać analizie treść stenografów z posiedzeń sejmowych pod kątem intencji, jakie przyświecały uchwalaniu ustawy. Ponieważ jednak dla osób nie znających intencji ustawodawcy ustalenie prawidłowej wykładni powołanego przepisu jest niezwykle skomplikowane, jest oczywiste, że brak jest w tej kwestii jednolitości poglądów i pojawiają się rozbieżne interpretacje.

Wobec powyższego zrozumiałe staje się, że również Urząd Mieszkalnictwa i Rozwoju Miast nie zajął ostatecznego stanowiska w kwestii interpretacji spornego przepisu, tym bardziej że omawiana ustawa została uchwalona z przedłożenia poselskiego. W stanowisku prezentowanym przez Urząd Mieszkalnictwa wskazywano, że ze względu na nieprecyzyjne sformułowanie przepisu, niezależnie od tego, jaką przyjęlibyśmy metodę wykładni, w zasadzie niemożliwe jest wypracowanie interpretacji takiej, która nie pozostawiałaby żadnych wątpliwości.

Ze względu na stopień trudności sprawy, dla uniknięcia rozbieżnych interpretacji, najlepiej byłoby aby kwestia ta stała się przedmiotem wykładni sądowej. Informuję zatem Pana Marszałka, że ustawa o nabywaniu przez użytkowników wieczystych prawa własności nieruchomości, w tym sporny przepis art. 1 ust. 1, została zaskarżona do Trybunału Konstytucyjnego z opisanych powyżej względów. Wnioskodawcami zaskarżenia są Zarząd Miasta Człuchów, Zarząd Miasta Lęborka oraz Rada Miejska w Gryfinie. Przedstawiciele administracji samorządowej zobowiązanej do stosowania ustawy uznali zatem, że ze wzglądu na kontrowersyjne zapisy zawarte w ustawie powinny one zostać ocenione pod kątem zgodności z przepisami ustawy zasadniczej. Termin rozprawy przed Trybunałem Konstytucyjnym nie został jeszcze wyznaczony.

Reasumując stwierdzam, że wszelkie wątpliwości w kwestii przedstawionej przez Pana Senatora Adama Bielę zostaną ostatecznie rozstrzygnięte przez wydanie orzeczenia przez Trybunał Konstytucyjny.

Z wyrazami szacunku

Prezes
Marek Bryx

* * *

Informację w związku z oświadczeniem senatora Andrzeja Anulewicza, złożonym na 16. posiedzeniu Senatu ("Diariusz Senatu RP" nr 14), przekazał Minister Gospodarki:

Warszawa, dnia 28 maja 2002 r.

Pan
Longin Pastusiak
Marszałek Senatu
Rzeczypospolitej Pols
kiej

Szanowny Panie Marszałku

W odpowiedzi na pismo znak LP/043/167/02/V z dnia 13 maja br. dotyczące oświadczenia złożonego przez Pana Andrzeja Anulewicza, Senatora RP, w sprawie sytuacji na polskim rynku cukru, oraz decyzji, jakie podejmie Minister Gospodarki w celu stabilizacji tego rynku, uprzejmie przekazuję poniższą informację.

Przedmiotowe oświadczenie dotyczy przede wszystkim możliwości eksportu nadwyżki cukru, a także minimalnych cen jego sprzedaży oraz kwotowania rynku. Obecnie obowiązujące stawki celne w imporcie cukru (podniesione w 2000 roku do poziomu ceł konwencyjnych, czyli najwyższych, jakie dopuszczone są przez zobowiązania międzynarodowe Polski, tj. do poziomu 96% nie mniej niż 0,43 EUR/kg) powodują utrzymanie ceny importowanego cukru na wysokim poziomie, co czyni import do Polski nieopłacalnym. W tej sytuacji rozwiązań problemów przedstawionych w oświadczeniu należy upatrywać przede wszystkim w uregulowaniach wewnętrznych, będących w gestii Ministerstwa Rolnictwa i Rozwoju Wsi.

Leżące w gestii Ministra Gospodarki kwestie związane z eksportem cukru przedstawiają się następująco:

Możliwości eksportowe cukru regulowane są między innymi postanowieniami Porozumienia w sprawie rolnictwa Światowej Organizacji Handlu (WTO). Zgodnie z nimi Polska może, w roku 2002, wyeksportować z dopłatą 104,4 tys. ton cukru, przy czym kwota dopłat nie może przekroczyć 32 mln USD. Nie ma możliwości, w drodze innej niż negocjacji, zwiększenia powyższych limitów. W odniesieniu do ilości cukru eksportowanego z dopłatą Polska w pełni wykorzystuje swoje możliwości. Do eksportu cukru bez dopłaty powyższe ograniczenia nie mają zastosowania.

Jednocześnie informuję, iż eksport polskiego cukru do krajów, z którymi zawarte zostały umowy o Strefach Wolnego Handlu (SWH) odbywa się na następujących warunkach:

- Estonia - eksport bez ograniczeń kontyngentowych po stawce 0%,

- Rumunia - kontyngent taryfowy dla pozycji PCN 1701 12 i 1701 99 ze stawką celną 15% w wysokości łącznie 15.000 ton,

- Węgry - kontyngent taryfowy ze stawkę celną 35% w wysokości 10.000 ton,

- Słowacja - kontyngent taryfowy ze stawką celną 40% w wysokości: w 2002 r. - 4.500 ton, 2003 r. - 5.175 ton, 2004 r. - 2.850 ton,

- Czechy - kontyngent taryfowy ze stawką celną 59,9% w wysokości 6.500 ton.

W stosunkach z pozostałymi krajami, z którymi Polska zawarła umowy o Strefach Wolnego Handlu (Słowenia, Bułgaria, Litwa, Łotwa, Izrael i Turcja) preferencje celne nie dotyczą handlu cukrem, co oznacza, iż stosowane są stawki celne na podstawie Klauzuli Najwyższego Uprzywilejowania (KNU), czyli takie, jakie stosowane są przy imporcie z kierunków niepreferencyjnych.

Dodatkowo informuję, iż z dniem 1 stycznia 1998 roku wycofane zostały preferencje na import do Polski cukru z Czech, a z dniem 1 stycznia 1999 roku wycofane zostały preferencje dla Słowacji.

W odniesieniu do dostępności polskiego rynku cukru dla eksporterów zagranicznych, informuję, iż Polska lista koncesyjna do WTO zawiera zobowiązania do zapewnienia dostępu do rynku cukru dla 84 tys. ton w 2000 roku (i latach następnych) łącznie dla pozycji oznaczonych kodami PCN 1212, 1701, 1702 oraz 1703 po stawce nie wyższej niż 10% min 0,17 ECU/kg (z wyłączeniem pozycji 1212, dla której obowiązującą stawką jest 20%). Podział wielkości tego kontyngentu leży w kompetencjach Ministerstwa Rolnictwa i Rozwoju Wsi i dla pozycji oznaczonej kodem PCN 1701, wynosi 65.285 ton.

W relacjach z Unią Europejską cukier nie był objęty liberalizacją w ramach Układu Europejskiego. Natomiast w ramach Porozumienia z 26.09.2000 r. w sprawie dalszej liberalizacji obrotów towarami rolnymi między Polską a Unią Europejską, które weszło w życie 1 stycznia 2001 r. uzgodniono jedynie dla pozycji oznaczonej kodem PCN 1701 (cukier trzcinowy lub buraczany i chemicznie czysta sacharoza) wydzielanie z kontyngentu WTO minimalnego dostępu do rynku, kwoty dla importu z krajów Unii Europejskiej w rocznej wysokości 32,5 tys. ton.

Z poważaniem

Minister
z up. Maciej Leśny
Podsekretarz Stanu

* * *

Podsekretarz Stanu w Ministerstwie Infrastruktury przekazał informację w związku z oświadczeniem senatora Władysława Bułki, złożonym na 14. posiedzeniu Senatu ("Diariusz Senatu RP" nr 13):

Warszawa, dnia 14.05.2002 r.

Pan
Longin Pastusiak
Marszałek Senatu
Rzeczypospolitej Polskiej

Szanowny Panie Marszałku,

W związku ze złożonym oświadczeniem przez senatora Władysława Bułkę podczas 14. posiedzenia Senatu RP w dniu 24 kwietnia 2002 r. zawierającym krytyczną ocenę odpowiedzialnych Urzędów i Instytucji w zakresie możliwości rozszerzenia zasięgu odbioru programów regionalnych TVP 3, uprzejmie informuję Pana Marszałka, że podjąłem próbę całościowego rozwiązania i nadania właściwego biegu spraw. Zwróciłem się z pisemną prośbą do Dyrekcji programów regionalnych TVP 3, Urzędu Regulacji Telekomunikacji i Poczty oraz Krajowej Rady Radiofonii i Telewizji o nadesłanie propozycji i terminarza działań mogących przyczynić się do załatwienia przedmiotowej sprawy. Z chwilą uzyskania odpowiedzi, niezwłocznie powiadomię o tym fakcie Pana Marszałka.

Pozostaję w przekonaniu, że powyższe wyjaśnienia uzna Pan Marszałek za satysfakcjonujące

Z wyrazami szacunku

Podsekretarz Stanu

Krzysztof Heller


Diariusz Senatu RP: spis treści, poprzedni fragment, następny fragment