Spis oświadczeń, poprzednie oświadczenie, odpowiedź, następne oświadczenie
62. posiedzenie Senatu RP
20 lipca 2000 r.
Oświadczenie
Szanowny Panie Ministrze!
W załączeniu przekazuję Panu stanowiska prezydentów, burmistrzów i wójtów województwa warmińsko-mazurskiego w sprawie projektu ustawy o dochodach jednostek samorządu terytorialnego. Jak wynika z treści załączonych dokumentów, przedstawiciele samorządów zgłaszają szereg uwag do projektu ustawy o dochodach jednostek samorządu terytorialnego, sygnalizując wręcz kolizję zawartych w nim przepisów z postanowieniami Konstytucji RP.
Wspomnianemu projektowi ustawy zarzucany jest między innymi nadmiar reguł prawnych, rodzących szereg wątpliwości w zakresie jasności, stabilności i gwarancji dochodów jednostek samorządu terytorialnego. Obawy zgłaszają szczególnie przedstawiciele gmin wiejskich o niskich dochodach, gdzie udział w strukturze podstawowych dochodów
własnych z tytułu udziału w podatku dochodowym PIT i CIT jest marginalny. Analiza projektu ustawy wykazuje, iż jej wdrożenie może doprowadzić do poważnych dysproporcji w dochodach gmin i w konsekwencji pozbawić je dalszych możliwości rozwojowych.Dowodem na słuszność powyższych wniosków jest obecna sytuacja podmiotów samorządowych województwa warmińsko-mazurskiego, gdzie na ogólną liczbę stu szesnastu samorządów aż dziewięćdziesiąt jeden wykazuje ewidentną stratę w wysokości blisko 49 milionów 200 tysięcy zł, podczas gdy ogólny bilans zmniejszania dochodów w skali województwa wynosi ponad 42 miliony 500 tysięcy zł. Samorządy nie godzą się na propozycję, która na wstępie już oferuje im znaczne zmniejszenie dochodów, nakładając jednocześnie pokaźny zakres zadań własnych, z którymi wiąże się konieczność wydatkowania powyższych kwot, szczególnie w zakresie pomocy społecznej. Polityka taka prowadzi do sytuacji, w której gminy nie będą mogły realizować podstawowych zadań własnych.
Do omawianego projektu ustawy przedstawiciele samorządów zgłaszają również inne uwagi. Stoją na stanowisku, że proponowane w tym projekcie rozwiązania pozbawiają gminy dotychczasowych źródeł dochodów własnych, w tym z subwencji drogowej, części ogólnej, opłaty od czynności cywilno-prawnych i części podatku od nieruchomości.
Przedstawiciele samorządów zarzucają państwu chęć obarczenia samorządów odpowiedzialnością za nierównomierny rozwój kraju, wskaźniki demograficzne, bezrobocie i postępujące ubożenie społeczeństwa. Znając z autopsji sytuację w rejonie o najtrudniejszych warunkach, wysokim bezrobociu i największej liczbie osób wymagających pomocy społecznej, prognozują powstanie kolejnych regionalnych sfer ubóstwa, w których egzystuje się na poziomie nie w pełni zabezpieczonego minimum socjalnego.
Genezą tego zjawiska jest między innymi naliczanie udziału w podatku dochodowym od osób fizycznych w zależności od miejsca zamieszkania, czyli właściwej gminy. W zamian za dotacje celowe na opiekę społeczną gminy wspierane będą subwencjami wyrównawczymi lub dostosowawczymi w bliżej nieokreślonych kwotach. Projekt ustawy nie przewiduje skutków objęcia szerszego kręgu osób uprawionych do uzyskania pomocy, w tym prowadzących gospodarstwa rolne, ani skutków określania wysokości gwarantowanych świadczeń
dla osób uprawnionych.Projekt w tej treści bazuje wyłącznie na kryterium dochodowym w oderwaniu od kryterium znacznie istotniejszego, a więc wydatków faktycznie ponoszonych przez samorządy gminne, w tym szczególnie na pomoc społeczną. Środki przewidziane jako dotacje celowe, między innymi na dodatki mieszkaniowe i prowadzenie domów pomocy społecznej, stają się w proponowanej ustawie wyłącznie składnikiem dochodów gmin z podatków PIT i CIT, które później uwzględniane są przy wyliczaniu subwencji wyrównawcz
ej. Wysokość otrzymywanych subwencji wyrównawczych ma być według projektu niezależna od struktury wydatków w gminie, a ich kwota uzależniona będzie od bliżej nieokreślonych kryteriów.Przedstawiony samorządom materiał nie pozwala w ich ocenie na pełną analizę zmian w systemie finansowania gmin ze względu na brak informacji o skutkach zastosowanych ulg, odroczeń i umorzeń w poszczególnych samorządach.
Kontrowersyjna jest koncepcja uznania za podstawowe dochody gminy dochodów z majątku. Dochody te mogą być naliczane w różnych wysokościach, zależnie od systemu gospodarowania mieniem komunalnym, poprzez funkcjonowanie i uprawnienia jednostek organizacyjnych samorządu terytorialnego. W efekcie sprzedaż lub inna forma rozdysponowania mienia, stanie się źródłem pod
stawowych dochodów własnych gminy w roku bazowym, co odbije się w roku następnym na odpowiednio zmniejszonej subwencji wyrównawczej. Ewidentnie stracą w tym układzie gminy ubogie, starające się gospodarować w sposób racjonalny i oszczędny, nie powołując zakładów budżetowych.Projekt ustawy nie uwzględnia w zapisach części rekompensującej subwencji wielu ulg podstawowych, co więcej, warunkuje poziom dochodów gmin możliwością poboru podatku rolnego, którego ściągalność w ostatnich latach bardzo spadła. Stanowi
on znaczny dochód dla terenów zurbanizowanych, na terenach wiejskich nie ma jednak istotniejszego znaczenia.W części dotyczącej oświaty projekt bazuje na kwotach przeznaczonych rozporządzeniem MEN na finansowanie zadań oświatowych. Są to zasoby absolutnie oderwane od realiów i w żaden sposób nie przystające do potrzeb. Wprowadzenie jako jednego ze składników finansowania oświaty blisko 6% udziału w PIT pogłębi znacznie dysproporcje w możliwościach finansowych gmin w zakresie tego zadania.
Reasumując, konstrukcja projektu umożliwia znaczną swobodę w stosowaniu zawartych w nim przepisów, co stwarza groźbę destabilizacji funkcjonowania instytucji samorządowych. Unormowania proponowane w projekcie zakładają uzależnienie przyszłości tych instytucji od polityki
fiskalnej państwa wobec osób fizycznych i prawnych, podatku VAT i akcyzowego. Każda zmiana w przepisach dotyczących tej sfery będzie więc miała bezpośredni wpływ na stan finansów samorządowych.Niedopuszczalna jest sytuacja, w której samorządy będą stały przed tak wielką niewiadomą, tym bardziej że wprowadzenie wyżej omawianych unormowań znacznie pogłębi dysproporcje między regionami. W przypadku województwa warmińsko-mazurskiego, zaniedbanego w zakresie podstawowej infrastruktury, borykającego się z najwyższym w kraju bezrobociem i problemami środowisk popegeerowskich, zmniejszenie dochodów gminy przy jednoczesnym nałożeniu na nią dodatkowych obowiązków może być katastrofalne w skutkach.
Gminy bezwzględnie muszą mieć zabezpieczone przez budżet państwa w pełnej wysokości środki na realizację zadań tak ważnych jak oświata i pomoc społeczna. Uważam za celowe natychmiastowe podjęcie działań w tym zakresie, jako że zgadzam się z zawartą w przedłożonym stanowisku opinią, iż proponowane w projekcie ustawy przepis
y nie są dostosowane do sytuacji gmin w kraju ani do możliwości instytucji samorządowych.Z poważaniem
senator Janusz Lorenz
Spis oświadczeń, poprzednie oświadczenie, odpowiedź, następne oświadczenie