Spis oświadczeń, poprzednie oświadczenie, odpowiedź, następne oświadczenie
62. posiedzenie Senatu RP
20 lipca 2000 r.
Oświadczenie
Szanowny Panie Premierze.
Pragnę Pana poinformować, że z terenu regionu Warmii i Mazur spływają do mojego biura wnioski kolejnych gmin o interwencję i wsparcie w zakresie zwiększenia subwencji oświatowych.* Popełniony przez MEN błąd szacunkowy przy wyliczaniu skutków finansowych nowelizacji ustawy - Karta Nauczyciela, wprowadził wręcz panikę i popłoch wśród samorządów.
Zarząd Gminy w Biskupcu zwraca się z prośbą o dodatkowe środki na inwestycje oświatowe i remonty. W celu sprostowania wymogom nakładanym przez reformę oświaty, gmina zmuszona jest do budowy gimnazjum, gdyż posiadany przez nią zasób budynków szkolny jest niewystarczający. Gmina Biskupiec jest gminą typowo rolniczą, biedną i borykającą się z bardzo wysoką stopą bezrobocia. Brak dodatkowych środków na oświatę w 2
000 r. pociągnie za sobą tragiczne konsekwencje w postaci zawieszenia nauczania dzieci w czwartym kwartale tego roku.W przypadku Zarządu Miasta Szczytno, pierwotnie ustalona subwencja została zmniejszona o blisko dwieście tysięcy złotych. Jednocześnie wprowadzono podwyżki wynagrodzeń dla pracowników oświaty, których skutki tylko w skali gminy wyniosą rocznie ponad 360 tysięcy (pracownicy szkół podstawowych i gimnazjów). Kwota 293tysięcy 732 zł - na jaką opiewa subwencja oświatowa gminy na bieżący rok, nawe
t w części nie zabezpiecza skutków finansowych wdrożenia nowelizacji ustawy - Karta Nauczyciela, które w mieście Szczytnie wyniosą w tym roku 1 miliona 500 tysięcy zł. Tendencja zmniejszania się dochodów własnych miasta sprawia, że nie ma możliwości dofinansowania oświaty kosztem realizacji innych zadań.W analogicznej do obydwu poprzednich gmin sytuacji znajduje się gmina Janowo. Władze i społeczność gminy walczą z wciąż rosnącym bezrobociem, nieopłacalnością produkcji rolnej, trudnościami w zbycie, klęską suszy. Na to nakładają się jeszcze niskie udziały gminy w podatku dochodowym od osób prawnych i niekorzystne dla gmin wiejskich udziały w podatku dochodowym od osób fizycznych, liczone od osób faktycznie zamieszkałych na danym terenie. Zadania, do jakich
gmina została zobligowała w wyniku nowelizacji ustawy - Karta Nauczyciela, przy wysokości tegorocznej subwencji oświatowej dla tej gminy, są niewykonalne.Z prośbą o przyznanie dodatkowych środków z jednoprocentowej rezerwy subwencji w wysokości 1 miliona 110 tysięcy zł wystąpił również starosta powiatu kętrzyńskiego. Przyznana powiatowi kętrzyńskiemu z budżetu państwa subwencja oświatowa oraz dotacje celowe na finansowanie realizacji zadań w zakresie oświaty w roku 1999 zostały niedoszacowane. W związku z
tym powiat zmuszony był zaciągnąć kredyt długoterminowy w wysokości 1 miliona 200 tysięcy zł, potrzebny na sfinansowanie wydatków bieżących oświaty, przede wszystkim płac. Na wywiązanie się z zobowiązań wynikających m.in. ze znowelizowanej Karty Nauczyciela, powiat potrzebuje 1 miliona 990 tysięcy zł. Subwencja wynosi 880 tysięcy. W sytuacji, gdy trzeba jeszcze spłacić zaciągnięty kredyt, powiat jest w sytuacji patowej.Problem niedoszacowania subwencji oświatowej dotyczy również powiatu lidzbarskiego.
Zaistniała sytuacja wymaga radykalnych i bezzwłocznych działań. Środki finansowe przyznane w ramach subwencji oświatowej poszczególnym samorządom są na ukończeniu. Konsekwencje tego urzędniczego błędu mogą być nieodwracalne.
Z wyrazami szacunku
Janusz Lorenz
Spis oświadczeń, poprzednie oświadczenie, odpowiedź, następne oświadczenie