Spis oświadczeń, poprzednie oświadczenie, odpowiedź, następne oświadczenie


62. posiedzenie Senatu RP

20 lipca 2000 r.

Oświadczenie

Szanowny Panie Premierze.

Pragnę Pana poinformować, że z terenu regionu Warmii i Mazur spływają do mojego biura wnioski kolejnych gmin o interwencję i wsparcie w zakresie zwiększenia subwencji oświatowych.* Popełniony przez MEN błąd szacunkowy przy wyliczaniu skutków finansowych nowelizacji ustawy - Karta Nauczyciela, wprowadził wręcz panikę i popłoch wśród samorządów.

Zarząd Gminy w Biskupcu zwraca się z prośbą o dodatkowe środki na inwestycje oświatowe i remonty. W celu sprostowania wymogom nakładanym przez reformę oświaty, gmina zmuszona jest do budowy gimnazjum, gdyż posiadany przez nią zasób budynków szkolny jest niewystarczający. Gmina Biskupiec jest gminą typowo rolniczą, biedną i borykającą się z bardzo wysoką stopą bezrobocia. Brak dodatkowych środków na oświatę w 2000 r. pociągnie za sobą tragiczne konsekwencje w postaci zawieszenia nauczania dzieci w czwartym kwartale tego roku.

W przypadku Zarządu Miasta Szczytno, pierwotnie ustalona subwencja została zmniejszona o blisko dwieście tysięcy złotych. Jednocześnie wprowadzono podwyżki wynagrodzeń dla pracowników oświaty, których skutki tylko w skali gminy wyniosą rocznie ponad 360 tysięcy (pracownicy szkół podstawowych i gimnazjów). Kwota 293tysięcy 732 zł - na jaką opiewa subwencja oświatowa gminy na bieżący rok, nawet w części nie zabezpiecza skutków finansowych wdrożenia nowelizacji ustawy - Karta Nauczyciela, które w mieście Szczytnie wyniosą w tym roku 1 miliona 500 tysięcy zł. Tendencja zmniejszania się dochodów własnych miasta sprawia, że nie ma możliwości dofinansowania oświaty kosztem realizacji innych zadań.

W analogicznej do obydwu poprzednich gmin sytuacji znajduje się gmina Janowo. Władze i społeczność gminy walczą z wciąż rosnącym bezrobociem, nieopłacalnością produkcji rolnej, trudnościami w zbycie, klęską suszy. Na to nakładają się jeszcze niskie udziały gminy w podatku dochodowym od osób prawnych i niekorzystne dla gmin wiejskich udziały w podatku dochodowym od osób fizycznych, liczone od osób faktycznie zamieszkałych na danym terenie. Zadania, do jakich gmina została zobligowała w wyniku nowelizacji ustawy - Karta Nauczyciela, przy wysokości tegorocznej subwencji oświatowej dla tej gminy, są niewykonalne.

Z prośbą o przyznanie dodatkowych środków z jednoprocentowej rezerwy subwencji w wysokości 1 miliona 110 tysięcy zł wystąpił również starosta powiatu kętrzyńskiego. Przyznana powiatowi kętrzyńskiemu z budżetu państwa subwencja oświatowa oraz dotacje celowe na finansowanie realizacji zadań w zakresie oświaty w roku 1999 zostały niedoszacowane. W związku z tym powiat zmuszony był zaciągnąć kredyt długoterminowy w wysokości 1 miliona 200 tysięcy zł, potrzebny na sfinansowanie wydatków bieżących oświaty, przede wszystkim płac. Na wywiązanie się z zobowiązań wynikających m.in. ze znowelizowanej Karty Nauczyciela, powiat potrzebuje 1 miliona 990 tysięcy zł. Subwencja wynosi 880 tysięcy. W sytuacji, gdy trzeba jeszcze spłacić zaciągnięty kredyt, powiat jest w sytuacji patowej.

Problem niedoszacowania subwencji oświatowej dotyczy również powiatu lidzbarskiego.

Zaistniała sytuacja wymaga radykalnych i bezzwłocznych działań. Środki finansowe przyznane w ramach subwencji oświatowej poszczególnym samorządom są na ukończeniu. Konsekwencje tego urzędniczego błędu mogą być nieodwracalne.

Z wyrazami szacunku

Janusz Lorenz


Spis oświadczeń, poprzednie oświadczenie, odpowiedź, następne oświadczenie