Spis oświadczeń, oświadczenie, odpowiedź 1, odpowiedź 3
Minister Pracy i Polityki Socjalnej przekazał odpowiedź na oświadczenie
senatora Zbigniewa Gołąbka, złożone na 42. posiedzeniu Senatu ("Diariusz Senatu RP" nr 47):Warszawa, 1999-10-20
Pani
Alicja Grześkowiak
Marszałek Senatu
Rzeczypospolitej Polskiej
Szanowna Pani Marszałek,
W odpowiedzi na oświadczenie złożone przez Senatora Zbigniewa Gołąbka na 42 posiedzeniu Senatu RP w dniu 23 września 1999 roku skierowane m.in. do Ministra Pracy i Polityki Socjalnej w sprawie Polskiego Związku Niewidomych w Radomiu, przekazane pismem z dnia 30 września 1999 r. znak: DT-043/383/99/IV - pragnę wyjaśnić, że z
asady współpracy administracji publicznej oraz Państwowego Funduszu Rehabilitacji Osób Niepełnosprawnych z organizacjami pozarządowymi działającymi w środowisku osób niepełnosprawnych, zostały dostosowane do wymogów reformy ustrojowej państwa.Podstawowe zadania związane z rehabilitacją zawodową i społeczną realizują obecnie władze i instytucje powiatowe. Organizacje pozarządowe są niewątpliwie jednym z najważniejszych partnerów władz lokalnych w działaniach wobec osób niepełnosprawnych. Środki finansowe, wspierające konkretne przedsięwzięcia realizowane przez organizacje pozarządowe, pochodzą z różnych źródeł - w zależności od rodzaju zadania. Niemniej głównym adresatem oczekiwań w tym zakresie pozostaje Państwowy Fundusz Rehabilitacji Osób Niepełnosprawnych.
Podstawowe ramy współpracy organizacji pozarządowych działających na rzecz osób niepełnosprawnych z Państwowym Funduszem Rehabilitacji Osób Niepełnosprawnych określa obecnie rozporządzenie Ministra Pracy i Polityki Socjalnej z dnia 13 stycznia 1999 r. w sprawie zlecania przez Państwowy Fundusz Rehabilitacji Osób Niepełnosprawnych organizacjom pozarządowym oraz jednostkom samorządu terytorialnego zadań z zakresu rehabilitacji zawodowej, społecznej i leczniczej.
Zgodnie z ww. rozporządzeniem organizacjom pozarządowym mogą być zlecane m.in. następujące zadania:
- prowadzenie rehabilitacji dzieci i młodzieży niepełnosprawnej w różnych typach placówek,
- prowadzenie grupowych i indywidualnych zajęć mających na celu nabywanie, rozwijanie i podtrzymywanie umiejętności niezbędnych do samodzielnego funkcjonowania osób niepełnosprawnych, w tym zajęć rozwijających umiejętności sprawnego komunikowania się z otoczeniem osób z uszkodzeniem słuchu,
- prowadzenie terapii psychologicznej dla osób, które stały się niepełnosprawne w stopniu znacznym lub umiarkowanych, w celu łagodzenia stresu spowodowanego niepełnosprawnością,
- organizowanie i prowadzenie szkoleń i kursów, warsztatów, grup środowiskowego wsparcia oraz zespołów aktywności społecznej dla osób niepełnosprawnych,
- prowadzenie oraz organizowanie szkoleń i warsztatów dla członków rodzin osób niepełnosprawnych, opiekunów i wolontariuszy bezpośrednio zaangażowanych w proces rehabilitacji osób niepełnosprawnych,
- organizowanie imprez kulturalnych, sportowych i rekreacyjnych dla osób niepełnosprawnych, a także imprez integracyjnych,
- opracowanie i realizacja programów celowych służących zaspokajaniu potrzeb i rozwiązywaniu problemów osób niepełnosprawnych.
Przedstawione powyżej możliwości współpracy, dotyczące zadań realizowanych bezpośrednio wobec osób niepełnosprawnych i ich rodzin, uzupełniają zapisy umożliwiające podejmowanie działań związanych z promocją aktywności osób niepełnosprawnych w formie wystaw, targów i publikacji oraz prowadzenie analiz i badań służących pełniejszemu rozpoznaniu zjawiska niepełnosprawności i potrzeb wynikających z różnych jej rodzajów.
Określając szeroki zakres współpracy, rozporządzenie ustala jednocześnie zasady przyznawania dotacji ze środków Funduszu na realizację powierzonych zadań.
Pragnę zaznaczyć, że w kwocie ww. dotacji mogą być uwzględnione - obok planowanych kosztów bezpośredniej realizacji zadania - niezbędne środki na zakup sprzętu i urządzeń oraz inne rodzaje kosztów koniecznych do prawidłowej realizacji powierzonego zadania, w tym koszty robót budowlanych i innych zadań inwestycyjnych (do wysokości 20% ogólnej kwoty dotacji, nie więcej jednak niż 40-krotność najniższego wynagrodzenia).
Nowa forma współpracy z organizacjami pozarządowymi działającymi w środowisku osób niepełnosprawnych - wprowadzona ww. rozporządzeniem - umożliwia powierzanie zadań tym, którzy najlepiej znają problemy osób niepełnosprawnych, zapewniając jednocześnie istotne wsparcie finansowe organizacjom, które skorzystają z oferty Funduszu lub same zgłoszą
ofertę współpracy.Istotny jest również fakt, że uregulowania wprowadzone rozporządzeniem Ministra Pracy i Polityki Socjalnej z dnia 13 stycznia 1999 r. w jednakowym stopniu dotyczą organizacji pozarządowych i jednostek samorządu terytorialnego, co umożliwia ścisłą współpracę i realizowanie wspólnych przedsięwzięć (np. programów celowych) ukierunkowanych na rozwiązywanie konkretnych problemów osób niepełnosprawnych.
Organizacje zyskują nowych partnerów na poziomie lokalnym w postaci oddziałów Funduszu, a także starostów zobowiązanych do działań na rzecz rehabilitacji osób niepełnosprawnych.
Mam nadzieję, że szczegółowa analiza obecnych możliwości współpracy i uzyskania środków finansowych w ramach realizacji zadań zleconych przez Fundusz, pozwoli Polskiemu Związkowi Niewidomych w Radomiu oraz innym organizacjom pozarządowym na podejmowanie działań skierowanych do podopiecznych tych organizacji.
Pragnę też dodać, że Państwowy Fundusz Rehabilitacji - poprzez program przyjęty w dniu 2 czerwca br. uchwałą nr 244/99 Zarządu Funduszu - włączył się w rozwiązywanie problemów związanych z zapewnieniem osobom niepełnosprawnym przedmiotów ortopedycznych i środków pomocniczych. Program dofinansowania zaopatrzenia osób niepełnosprawnych w ww. sprzęt został skierowany do j
ednostek samorządu terytorialnego i jest realizowany przez powiatowe centra pomocy rodzinie. Stanowi on uzupełnienie działań podejmowanych w tym zakresie przez kasy chorych i placówki medyczne.Odnosząc się do sprawy zapewnienia środków finansowych na leczenie osób bezdomnych, uprzejmie wyjaśniam, że w rezerwach celowych budżetu państwa zaplanowano na 1999 rok dodatkowe środki w kwocie 332 mln zł na uzupełnienie ewentualnych braków powstałych w ciągu roku w zakresie wypłat zasiłków z pomocy społecznej. W pu
li tej przewidziano również środki na pomoc dla osób bezdomnych.Z ogólnej kwoty rezerwy uruchomiono do chwili obecnej 312 mln zł, z tego ok. 34 mln zł otrzymało w trzech kolejnych transzach województwo mazowieckie. Uruchamiane decyzją Ministra Finansów środki pochodzące z rezerw celowych budżetu państwa, przeznaczone na realizację zadań zleconych, przekazywane są w gestię wojewodów, którzy samodzielnie dokonują ich podziału na gminy i powiaty. Minister Pracy i Polityki Socjalnej nie ma wpływu na poziom śr
odków ustalany na tym etapie podziału budżetu. Przy udziale resortu opracowywany jest jedynie podział środków na poszczególne województwa.Z poważaniem
Minister
Up. Sekretarz Stanu
Joanna Staręga-Piasek