Spis oświadczeń, oświadczenie, odpowiedź 1, odpowiedź 3


Minister Pracy i Polityki Socjalnej przekazał odpowiedź na oświadczenie senatora Zbigniewa Gołąbka, złożone na 42. posiedzeniu Senatu ("Diariusz Senatu RP" nr 47):

Warszawa, 1999-10-20

Pani
Alicja Grześkowiak
Marszałek Senatu
Rzeczypospolitej Polskiej

Szanowna Pani Marszałek,

W odpowiedzi na oświadczenie złożone przez Senatora Zbigniewa Gołąbka na 42 posiedzeniu Senatu RP w dniu 23 września 1999 roku skierowane m.in. do Ministra Pracy i Polityki Socjalnej w sprawie Polskiego Związku Niewidomych w Radomiu, przekazane pismem z dnia 30 września 1999 r. znak: DT-043/383/99/IV - pragnę wyjaśnić, że zasady współpracy administracji publicznej oraz Państwowego Funduszu Rehabilitacji Osób Niepełnosprawnych z organizacjami pozarządowymi działającymi w środowisku osób niepełnosprawnych, zostały dostosowane do wymogów reformy ustrojowej państwa.

Podstawowe zadania związane z rehabilitacją zawodową i społeczną realizują obecnie władze i instytucje powiatowe. Organizacje pozarządowe są niewątpliwie jednym z najważniejszych partnerów władz lokalnych w działaniach wobec osób niepełnosprawnych. Środki finansowe, wspierające konkretne przedsięwzięcia realizowane przez organizacje pozarządowe, pochodzą z różnych źródeł - w zależności od rodzaju zadania. Niemniej głównym adresatem oczekiwań w tym zakresie pozostaje Państwowy Fundusz Rehabilitacji Osób Niepełnosprawnych.

Podstawowe ramy współpracy organizacji pozarządowych działających na rzecz osób niepełnosprawnych z Państwowym Funduszem Rehabilitacji Osób Niepełnosprawnych określa obecnie rozporządzenie Ministra Pracy i Polityki Socjalnej z dnia 13 stycznia 1999 r. w sprawie zlecania przez Państwowy Fundusz Rehabilitacji Osób Niepełnosprawnych organizacjom pozarządowym oraz jednostkom samorządu terytorialnego zadań z zakresu rehabilitacji zawodowej, społecznej i leczniczej.

Zgodnie z ww. rozporządzeniem organizacjom pozarządowym mogą być zlecane m.in. następujące zadania:

- prowadzenie rehabilitacji dzieci i młodzieży niepełnosprawnej w różnych typach placówek,

- prowadzenie grupowych i indywidualnych zajęć mających na celu nabywanie, rozwijanie i podtrzymywanie umiejętności niezbędnych do samodzielnego funkcjonowania osób niepełnosprawnych, w tym zajęć rozwijających umiejętności sprawnego komunikowania się z otoczeniem osób z uszkodzeniem słuchu,

- prowadzenie terapii psychologicznej dla osób, które stały się niepełnosprawne w stopniu znacznym lub umiarkowanych, w celu łagodzenia stresu spowodowanego niepełnosprawnością,

- organizowanie i prowadzenie szkoleń i kursów, warsztatów, grup środowiskowego wsparcia oraz zespołów aktywności społecznej dla osób niepełnosprawnych,

- prowadzenie oraz organizowanie szkoleń i warsztatów dla członków rodzin osób niepełnosprawnych, opiekunów i wolontariuszy bezpośrednio zaangażowanych w proces rehabilitacji osób niepełnosprawnych,

- organizowanie imprez kulturalnych, sportowych i rekreacyjnych dla osób niepełnosprawnych, a także imprez integracyjnych,

- opracowanie i realizacja programów celowych służących zaspokajaniu potrzeb i rozwiązywaniu problemów osób niepełnosprawnych.

Przedstawione powyżej możliwości współpracy, dotyczące zadań realizowanych bezpośrednio wobec osób niepełnosprawnych i ich rodzin, uzupełniają zapisy umożliwiające podejmowanie działań związanych z promocją aktywności osób niepełnosprawnych w formie wystaw, targów i publikacji oraz prowadzenie analiz i badań służących pełniejszemu rozpoznaniu zjawiska niepełnosprawności i potrzeb wynikających z różnych jej rodzajów.

Określając szeroki zakres współpracy, rozporządzenie ustala jednocześnie zasady przyznawania dotacji ze środków Funduszu na realizację powierzonych zadań.

Pragnę zaznaczyć, że w kwocie ww. dotacji mogą być uwzględnione - obok planowanych kosztów bezpośredniej realizacji zadania - niezbędne środki na zakup sprzętu i urządzeń oraz inne rodzaje kosztów koniecznych do prawidłowej realizacji powierzonego zadania, w tym koszty robót budowlanych i innych zadań inwestycyjnych (do wysokości 20% ogólnej kwoty dotacji, nie więcej jednak niż 40-krotność najniższego wynagrodzenia).

Nowa forma współpracy z organizacjami pozarządowymi działającymi w środowisku osób niepełnosprawnych - wprowadzona ww. rozporządzeniem - umożliwia powierzanie zadań tym, którzy najlepiej znają problemy osób niepełnosprawnych, zapewniając jednocześnie istotne wsparcie finansowe organizacjom, które skorzystają z oferty Funduszu lub same zgłoszą ofertę współpracy.

Istotny jest również fakt, że uregulowania wprowadzone rozporządzeniem Ministra Pracy i Polityki Socjalnej z dnia 13 stycznia 1999 r. w jednakowym stopniu dotyczą organizacji pozarządowych i jednostek samorządu terytorialnego, co umożliwia ścisłą współpracę i realizowanie wspólnych przedsięwzięć (np. programów celowych) ukierunkowanych na rozwiązywanie konkretnych problemów osób niepełnosprawnych.

Organizacje zyskują nowych partnerów na poziomie lokalnym w postaci oddziałów Funduszu, a także starostów zobowiązanych do działań na rzecz rehabilitacji osób niepełnosprawnych.

Mam nadzieję, że szczegółowa analiza obecnych możliwości współpracy i uzyskania środków finansowych w ramach realizacji zadań zleconych przez Fundusz, pozwoli Polskiemu Związkowi Niewidomych w Radomiu oraz innym organizacjom pozarządowym na podejmowanie działań skierowanych do podopiecznych tych organizacji.

Pragnę też dodać, że Państwowy Fundusz Rehabilitacji - poprzez program przyjęty w dniu 2 czerwca br. uchwałą nr 244/99 Zarządu Funduszu - włączył się w rozwiązywanie problemów związanych z zapewnieniem osobom niepełnosprawnym przedmiotów ortopedycznych i środków pomocniczych. Program dofinansowania zaopatrzenia osób niepełnosprawnych w ww. sprzęt został skierowany do jednostek samorządu terytorialnego i jest realizowany przez powiatowe centra pomocy rodzinie. Stanowi on uzupełnienie działań podejmowanych w tym zakresie przez kasy chorych i placówki medyczne.

Odnosząc się do sprawy zapewnienia środków finansowych na leczenie osób bezdomnych, uprzejmie wyjaśniam, że w rezerwach celowych budżetu państwa zaplanowano na 1999 rok dodatkowe środki w kwocie 332 mln zł na uzupełnienie ewentualnych braków powstałych w ciągu roku w zakresie wypłat zasiłków z pomocy społecznej. W puli tej przewidziano również środki na pomoc dla osób bezdomnych.

Z ogólnej kwoty rezerwy uruchomiono do chwili obecnej 312 mln zł, z tego ok. 34 mln zł otrzymało w trzech kolejnych transzach województwo mazowieckie. Uruchamiane decyzją Ministra Finansów środki pochodzące z rezerw celowych budżetu państwa, przeznaczone na realizację zadań zleconych, przekazywane są w gestię wojewodów, którzy samodzielnie dokonują ich podziału na gminy i powiaty. Minister Pracy i Polityki Socjalnej nie ma wpływu na poziom środków ustalany na tym etapie podziału budżetu. Przy udziale resortu opracowywany jest jedynie podział środków na poszczególne województwa.

Z poważaniem

Minister

Up. Sekretarz Stanu

Joanna Staręga-Piasek


Spis oświadczeń, oświadczenie, odpowiedź 1, odpowiedź 3