Spis oświadczeń, poprzednie oświadczenie, odpowiedź ministra spraw wewnętrznych, odpowiedź ministra sprawiedliwości, następne oświadczenie


6. posiedzenie Senatu RP

23 stycznia 1998 r.

Oświadczenie

Drugie oświadczenie kieruję do pana Janusza Tomaszewskiego, wiceprezesa Rady Ministrów, ministra spraw wewnętrznych i administracji, oraz do pani Hanny Suchockiej, ministra sprawiedliwości.

Od października 1997 r. w Radomiu wdrażany jest w życie program działań opiekuńczo-wychowawczych w stosunku do osób małoletnich, przebywających na ulicach w Radomiu od godziny 23 do godziny 5 rano, pod umowną nazwą: akcja "Małolat", gdzie celem jest, ogólnie mówiąc, zajęcie się przyczynami poprzez działania profilaktyczno-wychowawcze. Realizatorze programu - rzecznik praw dziecka Komitetu Ochrony Praw Dziecka, Komenda Wojewódzka i Rejonowa Policji, Sąd Rejonowy i Nieletnich, Towarzystwo Przyjaciół Dzieci i Rodzinny Ośrodek Interwencyjno-Mediacyjny - przyjęli zadania, formy i metody działania. Podjęli współpracę ze szkołami i placówkami opiekuńczo-wychowawczymi. Uzyskali poparcie władz samorządowych, oświatowych, a przede wszystkim samych rodziców.

Sąd Wojewódzki w Radomiu każdorazowo sprawdza legalność umieszczenia nieletniego w Pogotowiu Opiekuńczym lub Policyjnej Izbie Dziecka i nie wnosi zastrzeżeń. Nie wnoszą też tych zastrzeżeń rodzice. Mieszkańcy Radomia odczuwają wzrost poczucia bezpieczeństwa indywidualnego, statystyki policyjne rejestrują o połowę mniej zjawisk kryminogennych i patologicznych wśród młodzieży. Jest to efekt działalności, już od 1994 r. do chwili obecnej, Zespołu do Spraw Zapobiegania Przestępczości Nieletnich przy wojewodzie radomskim, a także szesnastu pełnomocników do spraw młodzieży prezydenta miasta Radomia i burmistrzów miast i gmin.

Pozyskaliśmy liczących się sojuszników, włączyli się księża, w części miast i gmin wdrożono programy: "Bezpieczne miasto", "Bezpieczne osiedle", "Bezpieczna szkoła", "Bezpieczny biznes", "Dialog" oraz "Szkoła, rodzina, środowisko".

Akcja "Małolat" była konkretyzacją tych programów, a jej podstawa prawna wynika z art. 40 ustawy o postępowaniu w sprawach nieletnich, z art. 572 Kodeksu postępowania cywilnego, ale również z art. 93 Kodeksu rodzinnego i opiekuńczego. Właśnie te podstawy zakwestionował rzecznik praw obywatelskich oraz minister spraw wewnętrznych i administracji.

Chciałby, Panie Marszałku, tylko wyłożyć swoją rację. Uzasadnienie natomiast złożę do protokołu.

Ponadto minister sprawiedliwości pani Hanna Suchocka w liście z 23 grudnia 1997 r. do rzecznika praw obywatelskich, przesłanym także do Polskiej Agencji Prasowej, poinformowała, że nikt nie został powołany w Radomiu do reprezentowania instytucji rzecznika praw dziecka. Wobec tego używanie takiej nazwy przez rzecznika w Radomiu nie znajduje uzasadnienia prawnego - napisała pani minister.

Minister sprawiedliwości stwierdziła również, że pejoratywne odczucia budzi samo użycie nazwy: akcja "Małolat", gdyż jest to pojęcie żargonowe, nasuwające niezbyt korzystne skojarzenia. Napisała jeszcze pani minister, że według resortu sprawiedliwości zostały naruszone zasady ochrony danych osobowych poprzez przekazywanie ich tak zwanemu rzecznikowi praw dziecka, przypominając o prawie do poszanowania prywatności. Podanie do publicznej wiadomości informacji nie sprawdzonych obniża wzajemne zaufanie.

Ludzie nas pytają o sens oddolnych inicjatyw. Najważniejsze, że się nie zrażają. Ta akcja jest realizowana już w wielu województwach. Jest zainteresowanie za granicą. Przy wzrastającej agresji części młodych ludzi, niewydolności rodziny i słabej pracy wychowawczej niektórych placówek oświatowo-wychowawczych, braku zorganizowanego czasu wolnego problem ten wymaga rozwiązań systemowych, choćby po to, by nie tyło więcej takich dramatycznych sytuacji, jak w Słupsku i Katowicach, kosztów społecznych i materialnych.

W związku z koniecznością podjęcia tych spraw kompleksowo wnoszę o opracowanie i zatwierdzenie przez Radę Ministrów narodowego programu zapobiegania przestępczości nieletnich. Jednocześnie do ministrów: sprawiedliwości, spraw wewnętrznych i administracji, edukacji narodowej, kieruję pytanie, czy służby legislacyjne tych resortów podjęły pracę nad stosownymi zmianami prawnymi? Z uwagi na społeczne oczekiwania bardzo proszę o pilną odpowiedź. Dobrze byłoby, aby merytoryczna komisja Senatu także zajęła się tą sprawą.

Załącznik do oświadczenia senatora Zdzisława Gołąbka, złożony do protokołu

Akcja "Małolat"

Program działań opiekuńczo-wychowawczych w stosunku do osób małoletnich przebywających na ulicach Radomia w godz. 23.00 - 5.00.

Cel:

- udzielenie pomocy dzieciom i młodzieży w sytuacjach braku opieki ze strony dorosłych:

- ochrona osób małoletnich przed negatywnym wpływem środowiska rówieśniczego;

- nawiązanie współpracy z rodzicami i opiekunami, przypomnienie o obowiązkach w stosunku do swoich dzieci;

- wczesne reagowanie i pomoc na sygnał oznak zaniedbania dziecka przez rodziców opiekunów;

- udzielenie pomocy dziecku i rodzinie w zakresie pedagogicznym, psychologicznym, jak również prawnym;

- wyrobienie nawyku zarówno u rodziców (opiekunów), jak też u dziecka, że przebywanie na ulicach miasta w godzinach nocnych dziecka bez opieki wiąże się z niebezpieczeństwem;

- pomoc dziecku w zdobywaniu umiejętności radzenia sobie w trudnych sytuacjach życiowych;

- uwrażliwienie rodziców na sposób spędzania czasu wolnego przez dzieci w godzinach nocnych;

- zaoferowanie pomocy dziecku i rodzinie ze strony organizacji pozarządowych;

- niesienie pomocy socjalnej, interwencyjnej dla dziecka i rodziny w trudnej sytuacji życiowej.

Realizatorzy programu:

Zadania:

- personalizacja małoletnich do 17 roku życia przebywających na ulicach miasta w godzinach 23.00 - 5.00;

- ustalenie sytuacji rodzinnej dziecka;

- zapobieganie zjawiskom patologicznym wśród dzieci i młodzieży;

- ochrona małoletnich przed popełnianiem na nich przestępstw;

- dotarcie do rodziców (opiekunów) dziecka i zaoferowanie pomocy.

Formy działania:

- legitymowanie, ustalanie tożsamości niepełnoletniego;

- w przypadku braku dokumentów i niemożności ustalenia tożsamości, zabezpieczanie nieletniego w Izbie Dziecka po trzynastym roku życia i w Pogotowiu Opiekuńczym do 13 roku życia lub w Izbie Wytrzeźwień w przypadku nietrzeźwości;

- zabezpieczanie dziecka do 13 roku życia w Pogotowiu Opiekuńczym, jeżeli przebywa bez opieki dorosłego opiekuna;

- legitymowanie osób po 13 roku życia, jeżeli ich przebywanie wiąże się z uczestnictwem w dyskotece i innego typu imprezie o charakterze zorganizowanym:

- przesyłanie danych osobowych legitymowanych (zatrzymanych) osób do Biura Rzecznika Praw Dziecka KOPD.

Metody działania:

Informacje o osobach małoletnich wykazujących pewne cechy zaniedbania policja przekazuje do Rzecznika Praw Dziecka. Dzieci wraz z rodzicami (opiekunami) są zapraszani do Rodzinnego Ośrodka Interwencyjno-Mediacyjnego. Z osobą małoletnią wywiad przeprowadza Rzecznik Praw Dziecka. Następnie jest ustalana sytuacja dziecka w rodzinie i w środowisku przez specjalistów ośrodka, przy współudziale rodziców (opiekunów). W dalszej kolejności za zgodą rodziców podejmowane są działania mające na celu pomoc dziecku i rodzinie, takie jak:

- prowadzenie rozmów i obserwacji w miejscu zamieszkania dziecka i w jego środowisku;

- prowadzenie działań psychologicznych i obserwacji pedagogicznej w ośrodku;

- organizowanie spotkań mediacyjnych skłóconych małżonków;

- w przypadku, w którym więź dziecka z rodzicem zostanie zerwana, prowadzenie zajęć terapeutycznych z dzieckiem (rodzicami);

- uczestniczenie w spotkaniach ze środowiskiem rówieśniczym dziecka;

- udzielenie pomocy psychologiczno-pedagogicznej dzieciom i młodzieży w zakresie:

  1. odreagowania własnych przeżyć i napięć;
  2. umiejętności nawiązywania kontaktu (wgląd w siebie), umiejętności mówienia o problemach:
  3. omówienie, uświadomienie i korygowanie postaw zajmowanych względem rodziców lub rodziców względem dzieci;

- opiniowanie sytuacji rodzinnej dziecka;

- uczestniczenie w rozprawach sądowych;

- organizowanie, w miarę możliwości, grup wsparcia, grup socjoterapeutycznych dla dzieci i młodzieży;

- udzielenie pomocy socjalnej poprzez poradnictwo, interwencje w instytucjach MOPS, ROP i innych;

W przypadkach szczególnych, kiedy rodzice (opiekunowie) nie wykazują zainteresowania losem swojego dziecka, Rzecznik Praw Dziecka może skierować sprawę do sądu rejonowego z prośbą o podjęcie działań opiekuńczych w stosunku do osoby małoletniej lub też zabezpieczyć osobę małoletnią w Pogotowiu Opiekuńczym, za zgodą sądu, do czasu unormowania sytuacji rodzinnej.

Rzecznik Praw Dziecka w swoich działaniach może podejmować współpracę ze szkołą, MOPS, K.O., RUP i innymi instytucjami, które mogą w zakresie swoich działań stanowić wsparcie dla dziecka i jego rodziny.

Uczestnicy programu na organizowanych przez siebie spotkaniach będą koordynować sposoby działania, żeby ich główny cel - działalność opiekuńczo-wychowawcza - był w pełni realizowany.

Współpraca z mediami:

- informacje o realizowanym programie będą systematycznie w radiu Radom i innych rozgłośniach lokalnych;

- TV Polsat, Dami, WOT, Program I TV przygotowują programy na wyżej wymieniony temat.

Współpracy ze szkołami i placówkami opiekuńczo-wychowawczymi:

- odbędą się spotkania z pedagogami wyżej wymienionych placówek celem poinformowania przez nich dzieci i młodzieży o zasadach realizacji programu;

- w miarę możliwości realizatorzy programu będą uczestniczyć w spotkaniach z dziećmi i młodzieżą w celu wymiany opinii i zdobycia akceptacji dla wyżej wymienionego programu.

Podstawa prawna:

Art. 40 § 1, art. 102 § 1 ustawy o postępowaniu w sprawach nieletnich: art. 572 kpc; art. 93 § 1, art. 95 § 1, 2 i 3, art. 93 kodeksu rodzinnego i opiekuńczego.

Opracował Włodzimierz Wolski

Profesor Adam Zieliński
Rzecznik Praw Obywatelskich
Warszawa

Szanowny Panie Profesorze!

Na podstawie art. 80 Konstytucji RP zwracam się z uprzejmą prośbą do Pana Profesora z wnioskiem o pomoc w ochronie moich praw naruszonych przez Panią Hannę Suchocką, ministra sprawiedliwości RP. Pani minister w piśmie z dnia 23 grudnia 1997 r., adresowanym do Rzecznika Praw Obywatelskich, a przesłanym do PAP, stwierdziła, cytuję: "... nikt nie został powołany w Radomiu do reprezentowania instytucji Rzecznika Praw Dziecka. Wobec powyższego używanie takiej nazwy przez Rzecznika w Radomiu nie znajduje uzasadnienia prawnego...". Koniec cytatu. Zostałem mianowany Rzecznikiem Praw Dziecka KOPD (zał.) zgodnie z uchwałą Zarządu Krajowego Komitetu Ochrony Praw Dziecka z dnia 14 maja 1997 r. na podstawie Statutu KOPD art. 12 pkt 2. Od dnia 22 listopada 1997 r. pełnię funkcję pochodzącą z wyboru na V Zjeździe KOPD, a mianowicie wiceprzewodniczącego zarządu Krajowego KOPD. Podanie przez Panią Minister Hannę Suchocką do publicznej wiadomości informacji, że posługuję się tytułem prawnie mi nie przysługującym, powoduje obniżenie stopnia zaufania do pełnionej przeze mnie funkcji przez opinię społeczną.

Natomiast w wypełnianiu moich obowiązków w KOPD zaufanie społeczne jest rzeczą podstawową, tym bardziej, że jest to forma mojej działalności społecznej w ramach stowarzyszenia o nazwie Komitetu Ochrony Praw Dziecka, działającego zgodnie z prawem na terenie całego kraju (42 oddziały). Uważam, że Pani Hanna Suchocka jako minister sprawiedliwości naruszyła wobec mojej osoby art. 30 oraz art. 32 pkt 2 Konstytucji Rzeczypospolitej Polskiej, do czego jako wysoki przedstawiciel władzy publicznej nie miała prawa.

Zwracam się w związku z tym z uprzejmą prośbą do pana profesora o zajęcie stanowiska w wyżej wymienionej sprawie.

Z wyrazami szacunku
Włodzimierz Wolski


Spis oświadczeń, poprzednie oświadczenie, odpowiedź ministra spraw wewnętrznych, odpowiedź ministra sprawiedliwości, następne oświadczenie