Spis treści, poprzednia część druku, następna część druku
B. Oferta programowa nadawców radiowych w 2000 roku
Polskie Radio S.A., podobnie jak w latach poprzednich, nadawało w 2000 roku cztery programy ogólnokrajowe: Program 1, 2, 3 i Radio BIS, oraz program dla zagranicy - Radio Polonia. Transmitowało także regularnie obrady Sejmu w ramach tzw. Studia Parlamentarnego, emitowanego na odrębnej częstotliwości 198 kHz.
Istotna, korzystna zmiana nastąpiła w 2000 roku w warunkach emisji Programu 2 i Radia BIS. Po trzech latach perturbacji i nadawania na wspólnej antenie (Radio BIS - w pierwszej połowie dnia, Program 2 - w drugiej), od września 2000 roku ponownie każdy z programów emitowany jest na oddzielnych częstotliwościach. Pozwoliło to przywrócić pierwotny dzienny czas emisji Radia BIS i wydłużyć dzienny czas emisji Dwójki, co planowano od dawna. Obecnie, tj. od 1 września 2000 roku, Program 2 Polskiego Radia, podobnie jak Programy 1 i 3, nadawany jest przez całą dobę, Radio BIS - przez 18 godz. na dobę.
Dla odbiorców w kraju Polskie Radio S.A. nadało w ubiegłym roku 29 337 godz. programu: w czterech programach ogólnokrajowych łącznie 28 636 godzin (w skali roku średnio 78,2 godz. dziennie) i 701 godzin bezpośrednich transmisji obrad Sejmu i relacji z obrad Senatu. Podane liczby nie uwzględniają równoległej emisji programów PR S.A. na dodatkowych częstotliwościach. W 2000 roku wymiar takich retransmisji był niewielki - wyniósł łącznie 3449 godzin i dotyczył tylko Programu 3 i Radia BIS, którego emisja na UKF była okresowo uzupełniana (w dniach, w których nie było obrad Sejmu) emisją na falach długich, na częstotliwości 198 kHz, dzielonej ze Studiem Parlamentarnym.
Radio Polonia - Program dla Zagranicy nadało w 2000 roku 10 747 godzin programu, z czego dwie trzecie, tj. 7146 godzin (średnio 19,5 godz. na dobę) stanowił program premierowy, jedną trzecią (średnio 10 godz. na dobę) - powtórzenia i retransmisje audycji na innych częstotliwościach i w innych pasmach czasowych. Program był tworzony i nadawany w 10 językach: po polsku, po angielsku i w esperanto oraz w językach naszych sąsiadów: rosyjskim, ukraińskim, białoruskim, litewskim, czeskim, słowackim
i niemieckim.Łącznie w ramach pięciu programów i Studia Parlamentarnego Polskie Radio S.A. nadało w 2000 roku 40 084 godz. programu. Było to o 2216 godzin więcej niż w roku 1999. Wzrost ten nastąpił w Programie 2 i w Radiu BIS, na skutek rozdzielenia ich anten i podjęcia emisji w zwiększonym wymiarze godzin.
W ramach struktur organizacyjnych Polskiego Radia S.A. działały ponadto w 2000 roku, podobnie jak w latach poprzednich, wyspecjalizowane komórki programowe zajmujące się tworzeniem audycji, materiałów i nagrań dla wszystkich programów Polskiego Radia, a także dla podmiotów zewnętrznych. Należą tu:
Wszystkie wytworzone w 2000 roku audycje zostały na bieżąco wyemitowane.
Polskie Radio utrzymywało też, podobnie jak w poprzednich latach, działalność trzech orkiestr radiowych: Narodowej Orkiestry Symfonicznej PR, Polskiej Orkiestry Radiowej w Warszawie i Orkiestry Kameralnej PR "Amadeus" w Poznaniu, oraz Chóru Polskiego Radia w Krakowie. Wzięły one w 2000 roku udział w licznych koncertach i festiwalach, kontynuowały także nagrania muzyki poważnej i rozrywkowej, na płytach i w postaci nagrań archiwalnych (w 2000 roku 90 godz. nagrań).
Program wytworzony i nadany w 2000 roku przez specjalistyczne komórki Polskiego Radia
Specjalistyczne redakcje PR S.A. |
Program wytworzony i nadany w 2000 roku |
Studio Reportażu i Dokumentu |
141 godz. |
Radiowe Centrum Kultury Ludowej |
426 godz. |
Naczelna Redakcja Programów Katolickich |
280 godz. |
Informacyjna Agencja Radiowa |
ok. 114 tys. informacji |
Teatr Polskiego Radia |
835 godz. |
Dyrekcja Nagrań i Koncertów |
858 godz. ( w tym 735 godz. nadanych na antenie) |
W 2000 roku Polskie Radio S.A. poświęciło w swoich programach szczególną uwagę - przygotowując specjalne audycje, transmitując i relacjonując wydarzenia i uroczystości - następującym ważnym wydarzeniom politycznym, kulturalnym, religijnym, społecznym i sportowym:
2. Oferta programowa 4 programów ogólnokrajowych Polskiego Radia S.A.
Programy Polskiego Radia S.A. są wyraźnie sprofilowane. Tworzą one uzupełniającą się ofertę programową dla słuchaczy.
Program 1, z dominantą publicystyki i informacji, ale zawierający zarazem wszystkie gatunki programowe, jest głównym kanałem informacyjnym Polskiego Radia.
Program 2, o profilu muzyczno-literackim, spełnia w założeniach nadawcy rolę programu artystycznego, prezentującego kulturę wysoką: muzykę poważną i wybitne dzieła literatury polskiej i światowej. Nie zawiera w ogóle audycji rozrywkowych, sportowych oraz adresowanych do dzieci i młodzieży. Nie nadaje też reklam.
Program 3 ma charakter publicystyczno-muzyczno-informacyjny, ze stosunkowo dużym udziałem, w porównaniu z innymi programami Polskiego Radia, słownych audycji rozrywkowych.
Radio BIS ma profil edukacyjno-publicystyczny. Zgodnie ze swymi założeniami, obok audycji edukacyjnych i publicystycznych nadaje także w dużym wymiarze audycje adresowane do dzieci i młodzieży. Niemal nie nad
aje reklam.W czterech programach ogólnokrajowych Polskie Radio S.A. nadało w 2000 roku łącznie 28 636 godzin audycji i innych przekazów. Udział różnych rodzajów (gatunków) audycji w poszczególnych programach i w łącznym czasie emisji programów ogólnokrajowych Polskiego Radia przedstawiono w tabeli poniżej.
Tab. 1. Struktura gatunkowa ogólnokrajowych programów PR S.A. w 2000 roku
Rodzaje audycji |
Program 1 |
Program 2 |
Program 3 |
Radio BIS |
Czas emisji 4 programów PR S.A. łącznie |
|||
1.01-31.08 |
1.09- 31.12 |
1.01-31.08 |
1.09- 31.12 |
% |
l. godz. emisji |
|||
dane w odsetkach rocznej liczby godzin programu |
||||||||
Informacyjne |
14,0 |
1,7 |
3,2 |
8,1 |
8,1 |
7,9 |
8,7 |
2483 |
Publicystyczne |
30,9 |
8,5 |
17,5 |
23,6 |
14,3 |
19,5 |
22,4 |
6401 |
Edukacyjno-poradnicze |
4,2 |
0 |
0 |
1,0 |
23,4 |
22,5 |
5,6 |
1606 |
Religijne |
3,6 |
1,0 |
0,6 |
0,5 |
2,2 |
1,9 |
1,8 |
516 |
Literackie i formy udramatyzowane |
2,4 |
9,7 |
8,4 |
0,2 |
1,3 |
1,9 |
3,0 |
863 |
Rozrywkowe (słowne i słowno-muzyczne) |
3,0 |
0 |
0,1 |
5,6 |
0 |
0 |
2,7 |
763 |
Sportowe |
6,3 |
0 |
0 |
3,2 |
0 |
0 |
2,9 |
835 |
Audycje dla dzieci i młodzieży |
1,8 |
0 |
0 |
0,8 |
15,9 |
15,7 |
3,6 |
1017 |
Audycje dla mniejszości narodowych i etnicznych |
0 |
0 |
0 |
0,2 |
0 |
0 |
0,06 |
19 |
Muzyka w programie |
29,4 |
76,7 |
69,2 |
55,0 |
33,2 |
29,1 |
46,9 |
13420 |
Autopromocja |
1,4 |
2,1 |
0,8 |
0,05 |
1,5 |
1,4 |
1,0 |
292 |
Reklama |
1,2 |
0 |
0 |
1,7 |
0,1 |
0,1 |
0,9 |
264 |
Inne płatne audycje |
0,9 |
0 |
0 |
0 |
0 |
0 |
0,3 |
76 |
Inne |
0,7 |
0,4 |
0,2 |
0 |
0 |
0 |
0,3 |
81 |
Razem audycje słowne i słowno-muzyczne ( bez autopromocji i elementów płatnych) |
66,4 |
20,8 |
29,8 |
43,3 |
65,2 |
69,4 |
50,6 |
14503 |
Liczba godzin nadanego programu (100%) |
8784 |
3145 |
2929 |
8784 |
2782 |
2212 |
100 |
28 636 |
Jak widać w tabeli, spośród słownych pozycji programu najwięcej czasu Polskie Radio jako całość poświęciło na publicystykę (ponad jedną piątą łącznego czasu emisji 4 progra-mów), która dominowała zdecydowanie w Programach 1 i 3, i informację, zajmującą ilościowo wysoką pozycję we wszystkich programach poza Programem 2.
Audycje edukacyjne i poradnicze zajęły blisko 6 procent łącznego czasu emisji czterech programów Polskiego Radia
. Na średnią tę złożył się bardzo wysoki udział tej kategorii audycji w programie Radia BIS, w mniejszym stopniu - w Programie 1. Program 2 nie nadawał wcale, a Program 3 nadawał bardzo niewiele audycji edukacyjno-poradniczych.Audycje literackie i formy udramatyzowane, audycje rozrywkowe (słowne i słowno-muzyczne) oraz audycje sportowe zajęły w łącznym czasie emisji czterech programów PR podobną ilość czasu - ok. 3 procent. Udział audycji sportowych wzrósł w porównaniu z 1999 rokiem dwukrotnie, co wiąże się z mającym miejsce w ubiegłym roku wielkim wydarzeniem sportowym, jakim była Olimpiada w Sydney. Audycje poświęcone sportowi zajmowały najwięcej miejsca w Programie 1, nie nadawały ic
h natomiast w ogóle Dwójka i Radio BIS.Audycje dla dzieci i młodzieży zajęły w łącznym czasie emisji czterech programów nieco więcej miejsca niż wyżej przedstawione, bo niespełna 4 procent. Podobnie jak w przypadku audycji edukacyjnych, udział ten "wypracowało" przede wszystkim Radio BIS (16% tego programu), w mniejszym stopniu Program 1. Programy 2 i 3 nie nadawały lub nadawały znikomą liczbę tych audycji.
Muzyka zajęła w 2000 roku mniej niż połowę czasu łącznej emisji programów ogólnopolskich Polskiego Radia (47%). Na poszczególnych antenach udział muzyki był bardzo zróżnicowany. Niewiele czasu - nie więcej niż jedną trzecią programu - poświęciły na nią Program 1 i Radio BIS. W Programie 3 muzyka stanowiła natomiast ponad połowę programu, w muzyczno-lit
erackim Programie 2 - ponad trzy czwarte.Polskie Radio przeznaczało stosunkowo niewiele czasu antenowego na promocję i zapowiedzi własnych audycji. Jak widać w tabeli, udział autopromocji wynosił w poszczególnych programach od 0,05% do 2% czasu emisji.
Specjalny komentarz należy poświęcić zawartości w 2000 roku Programu 2 i Radia BIS. Programy te, jak to już powiedziano wcześniej, od września ubiegłego roku zaczęły być ponownie nadawane w pełnym wymiarze godzin. Można więc było oczekiwać, że wraz z wydłużeniem czasu emisji powrócą na antenę te audycje, na które wcześniej brakowało miejsca.
Porównanie struktury gatunkowej Programu 2 i Radia BIS w okresie do września ub. roku, czyli przy emisji w niepełnym wymiarze godzin, z okresem po rozdzieleniu obu anten pokazuje, że od września ub. roku w obu programach wzrósł udział publicystyki - w Programie 2 aż dwukrotnie - zmniejszył się natomiast relatywnie udział tych audycji, które stanowią o specyfice i profilu każdego z programów. I tak, w Programie 2 zmalał (o 8 punktów procentowych) udział muzyki, zmniejszył się także nieco udział audycji literackich (por. Tab. 1 powyżej). W Radiu BIS obniżył się nieco udział audycji edukacyjno-poradniczych, a także muzyki (o 1 punkt procentowy).
Nie można wykluczyć, że obserwowane zmiany mają charakter incydentalny. Wydaje się jednak, że wskazują one pośrednio na to, iż w okresie zmniejszonego czasu emisji oba programy umieszczały na antenie przede wszystkim audycje decydujące o ich profilu, rezygnując z pozostałych. Obecnie dłuższy czas emisji pozwala przywrócić większy wymiar ilościowy publicystyce.
Analiza udziału wymienionych rodzajów audycji na antenach Polskiego Radia w ciągu ostatnich 3 lat (1998-2000) pozwala określić rysujące się ogólne tendencje w kształtowaniu programu. Obrazuje to tabela poniżej.
Tab. 2. Udział różnych rodzajów audycji w łącznym czasie emisji 4 programów Polskiego Radia w latach 1998 - 2000
Rodzaje audycji |
1998 r. |
1999 r. |
2000 r. |
dane w odsetkach łącznego czasu emisji 4 programów w danym roku |
|||
Informacyjne |
10,9 |
10,2 |
8,7 |
Publicystyczne |
18,7 |
22,2 |
22,4 |
Edukacyjno-poradnicze |
4,8 |
5,4 |
5,6 |
Religijne |
1,8 |
2,1 |
1,8 |
Literackie i formy udramatyzowane |
3,4 |
3,0 |
3,0 |
Rozrywkowe (słowne i słowno-muzyczne) |
2,5 |
2,5 |
2,7 |
Sportowe |
1,4 |
1,4 |
2,9 |
Audycje dla dzieci i młodzieży |
3,4 |
3,0 |
3,6 |
Muzyka w programie |
50,6 |
47,6 |
46,9 |
Razem audycje słowne i słowno-muzyczne (bez autopromocji i elementów płatnych) |
47,2 |
49,5 |
50,6 |
Liczba godzin nadanego programu (=100%) |
26 281 |
26 305 |
28 636 |
Jak wynika z przedstawionych danych, w okresie ostatnich trzech lat systematycznie malał udział muzyki na antenach Polskiego Radia - z blisko 51% w łącznym czasie emisji czterech programów w 1998 roku do 47% w roku 2000. Wzrósł natomiast udział słownej części programów. Tendencja ta wystąpiła najsilniej w Programie 1, ale widoczna była w większym lub mniejszym stopniu w ramach wszystkich programów.
W części słownej programów także wystąpiły pewne przesunięcia. Jak widać w tabeli 2, w 4 programach Polskiego Radia zmniejszył się łączny udział informacji (z 11% w roku 1998 do 8,7% w roku 2000), zwiększył natomiast udział publicystyki (z niespełna 19% w 1998 roku do 22,4% w roku 2000). Zmiany te dotyczą przede wszystkim Programu 1 (w którym udział informacji spadł w ciągu ostatnich trzech lat o 4 punkty procentowe, a udział publicystyki wzrósł o 7 punktów), w mniejszym stopniu także Programu 3 (spadek udziału informacji o 1 punkt, wzrost publicystyki o 3 punkty). Udział publicystyki wzrósł także znacznie, jak wskazywano wyżej, w Programie 2 PR, po podjęciu emisji we wrześniu ubiegłego roku na oddzielnej antenie.
W ciągu ostatnich 3 lat zmalała także w programach Polskiego Radia ilość audycji literackich i form udramatyzowanych, i to, w mniejszym lub większym stopniu, na wszystkich antenach - także w określanym jako muzyczno-literacki Programie 2.
Zwiększeniu uległ z kolei łączny udział w programach PR audycji edukacyjno-poradniczych - głównie w Radiu Bis, w pewnym stopniu także w Programie 1.
W 2000 roku wzrósł dwukrotnie, jak już wyżej wspomniano, udział audycji sportowych na antenie, w obu programach nadających te audycje, tj. w Programie 1 i 3. Wzrost ten miał jednak charakter incydentalny, związany z odbywającymi się w ubiegłym roku wielkimi wydarzeniami sportowymi (Olimpiada). Na 2001 rok nadawca zaplanował udział audycji sportowych na poziomie lat wcześniejszych (ok. 1,4%).
Obserwowane różnice odsetków udziału poszczególnych rodzajów audycji w ostatnich latach nie są wprawdzie duże, istotne są jednak widoczne w danych tendencje.
3. Rozgłośnie
regionalne radia publicznegoStrukturę gatunkową programów nadanych w 2000 roku przez 17 rozgłośni regionalnych radia publicznego przedstawia poniższa tabela.
Rozgłośnie regionalne radia publicznego |
Rodzaje audycji |
||||||||||
Informacja |
Publicystyka |
Muzyka |
Edukacja i poradnictwo |
Religia |
Literackie i formy udramatyzowane |
Rozrywka |
Sport |
Dla dzieci i młodzieży |
Dla mniejszości narodowych |
Reklama |
|
odsetek rocznego czasu emisji |
|||||||||||
Białystok |
14 |
24 |
39 |
6 |
0,7 |
5 |
1 |
2 |
2 |
3 |
3 |
Bydgoszcz |
19 |
22 |
39 |
7 |
0,4 |
4 |
2 |
3 |
2 |
0 |
2 |
Gdańsk |
17 |
13 |
47 |
5 |
0,6 |
4 |
3 |
3 |
4 |
1 |
3 |
Katowice |
6 |
7 |
50 |
12 |
1 |
3 |
2 |
3 |
1 |
1 |
3 |
Kielce |
18 |
11 |
39 |
9 |
0,6 |
5 |
3 |
3 |
6 |
0 |
2 |
Koszalin |
17 |
16 |
50 |
6 |
0,5 |
2 |
2 |
2 |
2 |
0,5 |
1 |
Kraków |
22 |
9 |
38 |
5 |
0,3 |
4 |
6 |
3 |
2 |
0,4 |
2 |
Lublin |
19 |
14 |
44 |
6 |
1 |
2 |
4 |
3 |
2 |
0,4 |
2 |
Łódź |
14 |
9 |
56 |
7 |
0,4 |
2 |
2 |
4 |
3 |
0 |
1 |
Olsztyn |
15 |
12 |
51 |
8 |
0,7 |
3 |
2 |
3 |
2 |
0,5 |
2 |
Opole |
19 |
9 |
43 |
7 |
0,5 |
5 |
1 |
3 |
5 |
2 |
2 |
Poznań |
20 |
5 |
48 |
6 |
0,4 |
4 |
2 |
3 |
8 |
0 |
3 |
Rzeszów |
24 |
22 |
38 |
6 |
0,6 |
3 |
2 |
2 |
1 |
0,5 |
1 |
Szczecin |
10 |
19 |
45 |
9 |
0,6 |
3 |
4 |
2 |
3 |
0,2 |
3 |
W-wa RDC |
20 |
5 |
58 |
9 |
0,7 |
2 |
2 |
2 |
1 |
0 |
1 |
Wrocław |
21 |
4 |
53 |
6 |
0 |
3 |
5 |
2 |
1 |
0 |
2 |
Zielona Góra |
15 |
26 |
40 |
7 |
0,4 |
4 |
0,1 |
3 |
2 |
0,0 |
3 |
Średnio w siedemnastu rozgłośniach |
18 |
13 |
46 |
7 |
0,6 |
3 |
3 |
3 |
3 |
0,3 |
2 |
W 2000 roku, podobnie jak w roku poprzednim, w programach publicznych nadawców regionalnych obecne były wszystkie gatunki radiowe, choć w różnym wymiarze. Najwięcej było w nich muzyki, informacji i publicystyki, które zajęły łącznie średnio ok. 77% rocznego czasu emisji. Wielkość ta jest analogiczna do poziomu osiągniętego w 1999 roku. Pozostałe nieco powyżej 20 % programu wypełniły przede wszystkim audycje edukacyjno-porad
nicze, literackie i formy udramatyzowane, rozrywka, sport oraz audycje adresowane do dzieci i młodzieży. Nikły odsetek rocznego czasu emisji (por. tabela) przeznaczono na audycje religijne oraz dla mniejszości narodowych i grup etnicznych.Analiza danych nadesłanych przez poszczególne rozgłośnie pokazuje, że choć od lat ich programy mają w większości taki sam profil, to jednak różnią się one pod względem proporcji trzech podstawowych gatunków, jak też pod względem udziałów pozostałych rodzajów audycji w programie.
I tak choć w programach wszystkich rozgłośni dominuje muzyka, to jej udział był bardzo zróżnicowany: od poniżej 40% programu w rozgłośniach w Białymstoku, Bydgoszczy Kielcach, Krakowie i Rzeszowie, do ponad połowy programu w rozgłośniach w Łodzi, Olsztynie, Wrocławiu i w Radiu dla Ciebie.
Równie zróżnicowany był udział informacji i publicystyki w tych programach.
Średni udział audycji informacyjnych wynosił 18%. Poniżej tego poziomu sytuowały się rozgłośnie w Katowicach, Szczecinie Białymstoku, Łodzi, Olsztynie i Zielonej Górze. Zdecydowanie przekroczyły tę średnią rozgłośnie w Rzeszowie, Krakowie, Wrocławiu i Poznaniu (21-24%).
Średni udział audycji publicystycznych w 17 rozgłośniach wynosił 13%. W przypadku tych audycji obserwuje się ogromną rozpiętość udziału w programach: od poniżej 10% (Wrocław, Warszawa - Radio dla Ciebie, Poznań - Merkury, Kraków, Łódź, Opole) do powyżej 20% (Zielona Góra - Radio Zachód, Białystok, Bydgoszcz, Rzeszów).
W przypadku 4 rozgłośni regionalnych na miejscu trzeciego dominującego rodzaju audycji zamiast publicystyki znalazła się edukacja i poradnictwo. Były to rozgłośnie w Katowicach, Poznaniu, Warszawie i Wrocławiu.
Podobnie jak w roku 1999, wszystkie rozgłośnie regionalne przekroczyły w 2000 roku wymagany przez KRRiT minimalny udział w programie audycji edukacyjno-poradniczych wynoszący 3%. Dziewięć rozgłośni znacznie przekroczyło ten próg, osiągając udział, na poziomie 7-12%. Podobne tendencje rysowały się już w 1999 roku. Wszystkie rozgłośnie zrealizowały też wy
magany przez KRRiT minimalny udział audycji literackich i form udramatyzowanych w programie, wynoszący 2%. Wśród nich 5 rozgłośni dwukrotnie lub ponad dwukrotnie przekroczyło ten próg (Kielce, Białystok, Opole, Bydgoszcz, Gdańsk, Kraków, Poznań i Zielona Góra). Trzeba zaznaczyć, że udział wymienionych kategorii audycji w programach rozgłośni systematycznie wzrastał na skutek objęcia ich przez Krajową Radę specjalnymi preferencjami przy podziale środków z wpływów abonamentowych.Rozgłośnie różnią się także udziałem audycji adresowanych do dzieci i młodzieży.
Najwięcej czasu na antenie przeznaczyły na tę cześć oferty rozgłośnie w Poznaniu, Kielcach, Opolu i Gdańsku (4-8%).Audycje rozrywkowe zajmowały relatywnie tyle samo czasu co audycje skierowane do dzieci i młodzieży. Najwięcej czasu antenowego zajęły one w rozgłośniach w Krakowie, Lublinie, Wrocławiu i Szczecinie (4-6%).
Audycje sportowe w programach 17 rozgłośni miały podobny udział (1 rozgłośnia udział na poziomie 1%, w 10 - 3%, w 6 rozgłośniach - 2%).
W programach publicznych regionalnych nadawców radiowych w 2000 roku dominowały muzyka, informacja i publicystyka. W ciągu ostatnich trzech lat systematycznie wzrasta w programach 17 rozgłośni udział audycji edukacyjno-poradniczych oraz literackich i form udramatyzowanych.
4. Respektowanie przez radiowych nadawców publicznych ustawy o radiofonii i telewizji (art. 15 i 15a u.r.t.)
Jak to już zostało powiedziane w innym miejscu (przy omawianiu realizacji ustawy przez nadawców telewizyjnych) z dniem 19 maja 2000 roku weszły w życie nowe przepisy ustawy o radiofonii i telewizji dotyczące udziału w programach nadawców, zarówno publicznych jak i koncesjonowanych, określonych rodzajów audycji i pozycji programu (tzw. obligatoryjne kwoty programowe). W odniesieni
u do nadawców radiowych mowa tu o trzech nowych przepisach, dotyczących obligatoryjnych kwot w programie:Z chwilą nowelizacji przestały obowiązywać przepisy dotyczące obligatoryjnego udziału w programach nadawców określonych kwot audycji producentów krajowych oraz kwot producentów krajowych innych niż nadawca (art. 15 ust. 1 i 2 urt. w brzmieniu obowiązującym do 18 maja 2000 roku).
Krajowa Rada w odniesieniu do 2000 roku kontrolowała - w odpowiednich przedzia-łach czasu - realizację zarówno poprzedniej (tj. obowiązującej do 18 maja ub. roku) jak i znowelizowanej treści przepisów art. 15 dotyczących obligatoryjnych kwot programowych w programach publicznych nadawców radiowych. Wyniki kontroli przedstawiono poniżej.
Należy na wstępie zwrócić uwagę, że ustawa ustaliła okres rozliczania obu wymaganych kwot w okresach rocznych. W odniesieniu do 2000 roku wymóg ten nie mógł być spełniony, ponieważ wymienione przepisy przestały obowiązywać w pierwszej połowie roku. W związku z tym dane uzyskane od nadawców odnosiły się jedynie do wskazanego okresu 1 stycznia - 18 maja 2000 roku Okoliczność ta mogła wpłynąć niekorzystnie na wywiązanie się nadawców z realizacji tych przepisów.
Udział audycji producentów krajowych w ogólnokrajowych i regionalnych programach radiofonii publicznej został określony na mocy ustawy o radiofonii i telewizji i rozporządzenia KRRiT z dn. 22.09.1993 r. jako nie mniejszy niż 55% rocznego czasu nadawania programu.
Udział w programie audycji producentów krajowych innych niż nadawca został określony, dla wszystkich nadawców radiowych, jako nie mniejszy niż 10% rocznego czasu nadawania programu.
Z danych uzyskanych przez KRRiT od nadawców wynika, że w odniesieniu do udziału w programie audycji producentów krajowych wszyscy, poza jednym (RdC), radiowi nadawcy publiczni wywiązali się w 2000 roku z tego zobowiązania, i to na ogół w stopniu znacznie przekraczającym określony przez ustawodawcę próg minimalny. Udział audycji producentów krajowych (w rozumieniu ustawy i rozporządzenia KRRiT) w programach ogólnokrajowych Polskiego Radia S.A. wynosił od 67% do 86%, w programach poszczególnych rozgłośni regionalnych - od 55% do 73%.
Podobne wielkości kwot audycji producentów krajowych znalazły się w programach radiowych nadawców publicznych w 1999 roku.
Tak wysokie kwoty audycji producentów krajowych w większości programów radiowych nadawców publicznych wynikają z faktu, że stosunkowo wysoki udział w ich programach mają te elementy programu, które ów udział, zgodnie z rozporządzeniem KRRiT, zwiększają - tj. utwory muzyczne wykonywane w języku polskim.
W zakresie udziału w programie audycji producentów innych niż nadawca (art. 15 ust. 2 urt.) wymagane kwoty minimalne osiągnęła tylko część nadawców. Wiąże się to z faktem wciąż jeszcze słabego rozwoju rynku tzw. radiowych producentów niezależnych, od których nadawcy mogą nabywać programy. Wymagany minimalny udział audycji producentów krajowych innych niż nadawca osiągnęło lub przekroczyło pięć rozgłośni regionalnych radia publicznego, da
lsze trzy uzyskały udział zbliżony (9%). W pozostałych rozgłośniach udział ten wyniósł od 2 do 7 procent.W programach ogólnokrajowych Polskiego Radia udział audycji producentów krajowych innych niż nadawca wynosił w 2000 roku od niespełna procenta do ok.
5 procent.W podsumowaniu analizy należy dodać, że - jak wynika z danych KRRiT - udział omawianych audycji w programach publicznych nadawców radiowych w kolejnych latach obowiązywania tego przepisu systematycznie się zwiększał. Można więc powiedzieć, że założony cel omawianego przepisu ustawy został w dużej mierze osiągnięty.
Zgodnie z ustawą, udział omawianych utworów słowno-muzycznych w miesięcznym czasie nadawania wszystkich utworów słowno-muzycznych w programie powinien wynosić nie mniej niż 30%.
Krajowa Rada Radiofonii i Telewizji przeprowadziła kontrolę realizacji omawianego przepisu ustawy w odniesieniu do czasu emisji programów w kolejnych miesiącach 2000 r. Analiza wykazała, że niemal wszyscy radiowi nadawcy publiczni wypełniają omawiany przepis ustawy. Nie realizują go jedynie dwie rozgłośnie re
gionalne oraz Polskie Radio S.A. w Programie 2. Spośród programów PR S.A. najwyższy udział utworów słowno-muzycznych odnotowano w ubiegłym roku w Programie 1 (w kolejnych miesiącach od 48 do 59 procent).Minimalny udział utworów muzycznych związanych (przez osobę wykonawcy, kompozytora lub autora opracowania) z kulturą polską, w miesięcznym czasie nadawania utworów muzycznych w programie wynosi według ustawy 30%. Udział ten został więc określony w ustawie w takim samym wymiarze jak omówiony wcześniej obligatoryjny udział utworów słowno-muzycznych w programie.
W wyniku kontroli realizacji przez nadawców przywołanego przepisu KRRiT stwierdziła, że w programach ogólnokrajowych Polskiego Radia S.A. wymagany udział omawianych utworów muzycznych realizowany jest bez zarzutu na trzech antenach, tj. w Programie 1 (w poszczególnych miesiącach od 41 do 56 procent), 2 i Radiu BIS (miesięczne udziały od 30 do 46 procent). W Programie 3 PR udział omawianych utworów muzycznych związanych z kulturą polską wynosił od 24 do 33 procent - w niektórych miesiącach 2000 roku nie osiągał więc wymaganej wysokości.
Spośród rozgłośni regionalnych większość (13) realizowała w 2000 roku omawiany przepis ustawy - w wysokości od 30 do 80 procent czasu emisji utworów muzycznych w programie. W trzech rozgłośniach w niektórych miesiącach roku udział omawianych utworów muzycznych był niższy od wymaganego w ustawie. Co do jednej rozgłośni brak jest danych.
W związku z datą wejścia w życie omawianego przepisu ustawy KRRiT objęła kontrolą programy nadane w III i IV kwartale 2000 roku oraz w okresie 18 maja - 31 czerwca ubiegłego roku.
Z uzyskanych danych wynika, że wszyscy radiowi nadawcy publiczni wypełniają omawiany wymóg ustawy. Udział audycji (z uwzględnieniem wyłączeń ustawowych) wytworzonych pierwotnie w języku polskim w okresie 3 lat przed rozpowszechnianiem w programie wynosił w poszczególnych kwartałach 2000 roku od 77% do 91% w programach rozgłośni regionalnych radia publicznego i od 77% do 94% w programach ogólnokrajowych Polskiego Radia S.A. Przywołany przepis ustawy określa minimalny udział tych audycji jako 10% kwartalnego czasu nadawania programu.
Należy dodać, że łatwość, z jaką nadawcy radiowi (nie tylko publiczni, ale i koncesjonowani) realizują i znacznie przekraczają wymagany w ustawie udział audycji wytworzonych pierwotnie w języku polskim w okresie trzech lat przed rozpowszechnianiem w programie wynika z faktu, że w programie radiowym w zasadzie wszystkie albo prawie wszystkie nadawane audycje są to audycje wytworzone w języku polskim. Udział audycji wytworzonych w języku obcym i następnie adaptowanych (tłumaczonych)
jest znikomy. Ponadto, większość programu radiowego jest obecnie nadawana "na żywo", czyli spełnia przepis ustawy mówiący, że do wymaganej kwoty należy zaliczać audycje wytworzone w okresie 3 lat przed rozpowszechnianiem w programie. Tak więc nawet po uwzględnieniu odliczeń ustawowych (tj. czasu emisji audycji informacyjnych, transmisji sportowych i reklam) kwota audycji spełniających wymagane kryteria w programach radiowych nadal jest bardzo wysoka.Analiza danych sprawozdawczych Polskiego Radia S.A. za 2000 rok wykazała, że zadania zawarte w art. 21 ust. 2 (pkt. 7, 7a, 8) realizowane były w Programie 1, 3 i Radiu Bis PR S.A. Audycje służące umacnianiu rodziny, kształtowaniu postaw prozdrowotnych oraz zwalczaniu patologii społecznych zajęły w tych programach łącznie 3,5% rocznego czasu emisji, czyli przeciętnie 19,3 godziny tygodniowo.
Różny był jednak godzinowy udział tych audycji w poszczególnych programach Polskiego Radia S.A. Najwięcej czasu antenowego na emisję tych audycji poświęcił Program 1. Zajęły one średnio 9,8 godzin w tygodniu (5,8% rocznego czasu nadawania). W Programie 3 nadawano średnio tygodniowo ponad 5 godzin tych audycji (3% rocznego czasu nadawania), a w Radiu BIS
nieco powyżej 4 godzin tygodniowo (4,5% rocznego czasu nadawania).W 2000 roku Polskie Radio S.A. przeznaczyło najwięcej czasu na audycje kształtujące postawy prozdrowotne (średnio 1,5% rocznego czasu emisji), najmniej - na audycje ukazujące problemy patologii społecznych (średnio 0,6% rocznego czasu emisji). Omawiane zagadnienia podejmowano najczęściej, podobnie jak w poprzednim roku, w audycjach edukacyjno-poradniczych, publicystycznych, reportażach i magazynach. Często audycje przybierały formę rozmów ze słuchaczami.
Umacnianie rodziny |
Postawy prozdrowotne |
Patologia społeczna |
Ogółem |
Przeciętna liczba godzin w tygodniu |
|||||
l.godz. |
% |
l.godz. |
% |
l.godz. |
% |
l.godz. |
% |
||
Program 1 |
189 |
2,2 |
225 |
2,6 |
96 |
1,1 |
510 |
5,8 |
9,8 |
Program 2 |
0 |
0 |
0 |
0 |
0 |
0 |
0 |
0 |
0 |
Program 3 |
114 |
1,3 |
93 |
1,1 |
60 |
0,7 |
267 |
3 |
5,1 |
Radio BIS |
92 |
1,8 |
106 |
2,1 |
26 |
0,5 |
224 |
4,5 |
4,3 |
Razem |
395 |
1,4 |
424 |
1,5 |
182 |
0,6 |
1001 |
3,5 |
19,3 |
Kształtowaniu postaw prozdrowotnych poświęcono w trzech programach łącznie średnio 8 godz. w tygodniu. Audycje służące umac
nianiu rodziny zajęły przeciętnie 7 godz. 40 min w tygodniu. Chociaż stosunkowo najmniej miejsca w czterech programach PR S.A. przeznaczono na audycje służące zwalczaniu patologii społecznych - średnio 3 godz. 30 min tygodniowo, to należy zauważyć, że w porównaniu z 1999 rokiem nastąpił blisko siedmiokrotny wzrost udziału tych audycji w rocznym programie.Rozgłośnie regionalne radia publicznego
W 2000 roku wszystkie rozgłośnie regionalne radia publicznego nadawały audycje służące umacnianiu rodziny, kształtowaniu postaw pro zdrowotnych oraz zwalczaniu patologii społecznych. 17 rozgłośni wziętych łącznie przeznaczyło na realizację tych zadań 3,8% rocznego czasu emisji, czyli przeciętnie 109 godzin tygodniowo. Stosunkowo najwięcej czasu poświęcono audycjom służącym umacnianiu rodziny (średnio 1,7% rocznego czasu emisji), najmniej - audycjom służącym zwalczaniu patologii społecznych (średnio 0,9% rocznego czasu emisji).
Najwięcej czasu na realizację trzech omawianych zadań przeznaczyły rozgłośnie w Kielcach (11% rocznego czasu emisji, średnio 18 godz. w tygodniu), w Białymstoku (10% czasu emisji, średnio 16 godzin 40 minut w tygodniu), Olsztynie (8,5%, średnio 14 godz. w tygodniu), Rzeszowie (6,4% rocznego czasu emisji, średnio 6 godzin w tygodniu), Szczecinie (5,2% rocznego czasu emisji, średnio 9 godz. w tygodniu), Opolu (5,1% rocznego czasu emisji, średnio 8,7 godzin w tygodniu), Zielonej Górze (4,3% rocznego czasu emisji, średnio 7 godzin w tygodniu). Najmniej czasu antenowego zajęły one natomiast w programie Radia Koszalin, Radia dla Ciebie i Radia Kraków (niespełna 1% rocznego programu, przeciętnie 1 godz. w tygodniu) oraz Radia Pomorza i Kujaw, Radia Łódź, Radia Poznań, Radia Wrocław i Radia Gdańsk (mniej niż 2%, średnio ok. 3 godziny w tygodniu). Szczegółowe dane pokazuje poniższa tabela.
Rozgłośnie regionalne PR S.A. |
Umacnianie rodziny |
Postawy prozdrowotne |
Patologia społeczna |
Ogółem |
Przeciętna liczba godzin w tygodniu |
||||
l.godz. |
% |
l.godz. |
% |
l.godz. |
% |
l.godz. |
% |
||
Białystok |
415 |
4,7 |
270 |
3,1 |
182 |
2,1 |
867 |
9,9 |
16,7 |
Bydgoszcz |
48 |
0,5 |
65 |
0,7 |
8 |
0,1 |
121 |
1,4 |
2,3 |
Gdańsk |
46 |
0,5 |
53 |
0,6 |
6,3 |
0,1 |
105,3 |
1,2 |
2 |
Katowice |
95,3 |
1,1 |
158 |
1,8 |
36,2 |
0,4 |
289,5 |
3,3 |
5,6 |
Kielce |
414 |
4,7 |
353 |
4 |
167 |
1,9 |
934 |
10,6 |
18 |
Koszalin |
35 |
0,4 |
26,4 |
0,3 |
15,3 |
0,2 |
76,7 |
0,9 |
1,5 |
Kraków |
52,3 |
0,6 |
6 |
0,1 |
0 |
0 |
58,3 |
0,7 |
1,1 |
Lublin |
81 |
0,9 |
93 |
1,1 |
52 |
0,6 |
226 |
2,6 |
4,3 |
Łódź |
49 |
0,6 |
33 |
0,4 |
33 |
0,4 |
115 |
1,3 |
2,2 |
Olsztyn |
427 |
4,9 |
76 |
0,9 |
243 |
2,8 |
746 |
8,5 |
14,3 |
Opole |
210 |
0,2 |
120 |
1,4 |
120 |
1,4 |
450 |
5,1 |
8,7 |
Poznań |
39,6 |
0,5 |
52 |
0,6 |
15 |
0,2 |
106,6 |
1,2 |
2 |
Rzeszów |
245 |
2,8 |
187 |
2,1 |
130 |
1,5 |
562 |
6,4 |
10,8 |
Szczecin |
225 |
2,6 |
140 |
1,6 |
95 |
1,1 |
460 |
5,2 |
8,8 |
W-wa RDC |
6,6 |
0,1 |
26,6 |
0,3 |
19,6 |
0,2 |
52,8 |
0,6 |
1 |
Wrocław |
9 |
0,1 |
50 |
0,6 |
50 |
0,6 |
109 |
1,2 |
2,1 |
Zielona Góra |
127,5 |
1,5 |
110,8 |
1,3 |
136 |
1,6 |
374,3 |
4,3 |
7,2 |
Razem |
2525,3 |
1,7 |
1819,7 |
1,2 |
1308,3 |
0,9 |
5653,5 |
3,8 |
108,6 |
Audycje służące
umacnianiu rodziny najwięcej czasu zajęły na antenie rozgłośni: olsztyńskiej, białostockiej i kieleckiej (średnio po 8 godz. w tygodniu) oraz rzeszowskiej, szczecińskiej i opolskiej (średnio 4 godz. w tygodniu). Najmniej czasu przeznaczono na nie w rozgłośniach: gdańskiej, bydgoskiej, koszalińskiej, łódzkiej i poznańskiej (średnio ok. 1 godz. w tygodniu) oraz warszawskiej i wrocławskiej (średnio 8-10 minut w tygodniu).Audycje kształtujące
postawy prozdrowotne najczęściej nadawane były w programach rozgłośni kieleckiej (średnio 7 godz. w tygodniu) i białostockiej (średnio 5 godz. w tygodniu). Niewiele ich emitowano w programach rozgłośni: w Gdańsku, Poznaniu i Wrocławiu (średnio po 1 godz. w tygodniu), Łodzi, Koszalinie i Warszawie (średnio 35 minut tygodniowo), a najmniej w Krakowie (średnio 7 minut tygodniowo).Problemom patologii społecznych najwięcej czasu poświęcono w programach rozgłośni olsztyńskiej i białostockiej (średnio 3 - 4 godz. w tygodniu), najmniej czasu zajęły one w programach rozgłośni w Gdańsku i Bydgoszczy (średnio 9 minut w tygodniu).
Polskie Radio S.A.
W 2000 roku Polskie Radio S.A. nadawało audycje dla mniejszości narodowych i etnicznych tylko w Programie 3. Czas ich nadawania stanowił 0,2% rocznego czasu emisji tego programu. Nadawano audycje wyłącznie w języku polskim.
W porównaniu z 1999 rokiem udział tych audycji w rocznym programie zmniejszył się o 0,8% (w roku 1999 wynosił on 1%).
Rozgłośnie regionalne radia publicznego
W programach nadawców regionalnych radia publicznego audycje adresowane do mniejszości narodowych od kilku lat mają ustabilizowane miejsce w programie, częstotliwość nadawania i liczbę godzin. W 2000 podobnie jak w roku poprzednim - audycje te emitowane były w 12 spośród 17 programów.
Nadawca |
Audycje dla mniejszości narodowych i grup etnicznych ogółem |
Audycje w języku polskim |
Audycje w językach narodowych |
w odsetkach rocznego czasu emisji |
|||
Białystok |
3,4 |
0,1 |
3,3 |
Gdańsk |
0,7 |
0,1 |
0,5 |
Katowice |
0,5 |
0,3 |
0,3 |
Kielce |
0,1 |
0,1 |
- |
Koszalin |
0,5 |
0,1 |
0,4 |
Kraków |
0,4 |
0,4 |
- |
Lublin |
0,4 |
0,4 |
- |
Olsztyn |
0,5 |
0,1 |
0,3 |
Opole |
1,6 |
0,9 |
0,7 |
Rzeszów |
0,5 |
0,1 |
0,4 |
Szczecin |
0,2 |
0,2 |
- |
Wrocław |
0,02 |
0,02 |
- |
Rozgłośnie ogółem |
0,5 |
0,2 |
0,3 |
W omawianym okresie nadano łącznie 764 godziny audycji dla mniejszości narodowych i etnicznych, co daje średnio 1 godz. 15 min. tygodniowo w każdej stacji. W stosunku do roku poprzedniego stanowi to spadek udziały tych audy
cji o 50 godzin w skali roku.Najwięcej czasu antenowego w 2000 roku przeznaczono na nie w Radiu Białystok (295 godz. - 3% rocznego czasu nadawania, średnio 5 godzin 40 minut w tygodniu), najmniej zaś w Radiu Wrocław (2 godz. - 0,02% rocznego czasu nadawa
nia).Omawiane audycje nadawane były z różną częstotliwością: od codziennych do jednej w miesiącu. Różny był także czas ich trwania w poszczególnych rozgłośniach: od 15 minut do dwugodzinnego bloku.
Ich odbiorcami byli przedstawiciele mniejszości lub grupy etnicznej białoruskiej (Białystok), ukraińskiej (Białystok, Koszalin, Lublin, Olsztyn, Rzeszów, Szczecin, Wrocław), litewskiej (Białystok), czeskiej (Opole), niemieckiej (Katowice, Opole), kaszubskiej (Gdańsk, Koszalin), kociewskiej (Gdańsk), romskiej (
Kielce), huculskiej i łemkowskiej (Rzeszów), żydowskiej (Wrocław). Audycje adresowane do mniejszości narodowych i grup etnicznych były nadawane zarówno w języku polskim, jak i w językach narodowych. Niektóre z nich prowadzono w obu językach jednocześnie (Katowice). Radio Białystok większość tych audycji nadawało w językach narodowych mniejszości. Tylko w języku polskim nadawane były audycje tworzone przez rozgłośnie w Kielcach, Krakowie, Lublinie, Szczecinie i Wrocławiu.W porównaniu z 1999 rokiem czas audycji nadawanych w językach narodowych w 2000 roku zmniejszył się o 6 godzin i wynosił 517 godzin. Mniejszy o 44 godziny w porównaniu z rokiem poprzednim był również udział audycji w języku polskim - w 2000 roku wyniósł on 247 godzin.
Ustawodawca zobowiązał nadawców publicznych do tworzenia i rozpowszechniania audycji oświatowych dla szkół i innych placówek oświatowo-wychowawczych.
Polskie Radio S.A.
Jedynym programem Polskiego Radia S.A., na którego antenie nadawano audycje tego rodzaju, było Radio BIS.
Audycje oświatowe wypełniły w Radiu BIS 38% czasu nadawania. Łącznie wyemitowano 1903 godz. tych audycji (przeciętnie niespełna 37 godzin w tygodniu). Czas trwania tych audycji był zróżnicowany i wynosił od 2 min do 2 godz. 55 min (magazyny), z tym że przeważały audycje trwające od 10-15 do 30 min. Nadawano je ze stałą częstotliwością.
W ramach audycji oświatowych prezentowano różnorodne formy twórczości radiowej: słuchowiska, audycje poetyckie, rozmowy ze specjalistami, transmisje koncertów opatrzone komentarzem, konkursy edukacyjne, pogadanki, proza czytana, dokumenty uzupełniane archiwalnymi materiałami dźwiękowymi, serwisy informacyjne.
Na antenie Radia BIS emitowano także lekcje języków obcych oraz interdyscyplinarny magazyn z telefonicznym udziałem słuchaczy.Tematyka audycji oświatowych dotyczyła bardzo szerokiego zakresu wiedzy. Prezentowano w nich najnowsze osiągnięcia w tych dziedzinach wiedzy, które będą kształtować świat w XXI (genetyka, fizyka, chemia itp.). Popularyzowano wiedzę informatyczną i Internet. Przedstawiano najnowsze odkrycia z dziedziny astronomii. Na antenie Radia BIS znalazły miejsce także audycje krajoznawcze ora
z pozycje dotyczące dziejów świata (polityki, kultury, gospodarki, religii, obyczajów), historii Polski, dziejów prawa, idei i ideologii, ekonomii, socjologii, biologii, zoologii, archeologii, historii muzyki europejskiej. Emitowano poza tym audycje poświęcone popularyzacji muzyki poważnej, sztuk plastycznych, filmu i teatru, Starego Testamentu i mitologii greckiej.Audycje oświatowe adresowano do odbiorców reprezentujących wszystkie grupy wiekowe.
Rozgłośnie regionalne radia publicznego
Na 17 programów rozgłośni regionalnych radia publicznego, audycje oświatowe emitowało tylko 6 rozgłośni. Szczegółowy wykaz przedstawia tabela poniżej.
Rozgłośnie regionalne PR S.A. |
Audycje oświatowe |
Przeciętna liczba godzin w tygodniu |
|
Liczba godzin |
% |
||
Białystok |
312 |
3,5 |
6 |
Bydgoszcz |
0 |
0 |
0 |
Gdańsk |
0 |
0 |
0 |
Katowice |
0 |
0 |
0 |
Kielce |
33 |
0,37 |
0,6 |
Koszalin |
0 |
0 |
0 |
Kraków |
14,6 |
0,16 |
0,3 |
Lublin |
0 |
0 |
0 |
Łódź |
74 |
0,8 |
1,4 |
Olsztyn |
0 |
0 |
0 |
Opole |
0 |
0 |
0 |
Poznań |
28,3 |
0,3 |
0,5 |
Rzeszów |
0 |
0 |
0 |
Szczecin |
95 |
1,1 |
1,8 |
W-wa RDC |
0 |
0 |
0 |
Wrocław |
0 |
0 |
0 |
Zielona Góra |
0 |
0 |
0 |
Audycje oświatowe najwięcej miejsca zajęły w programie rozgłośni szczecińskiej (1,1%, co dało niespełna 2 godz. tygodniowo), najmniej - w programie Radia Kraków (blisko 0,2%, czyli 18 min tygodniowo).
6. Oferta programowa ogólnopolskich i ponadregionalnych stacji radiowych koncesjonowanych
Ogólnopolskie koncesjonowane stacje radiowe emitują programy całodobowe. Każda ze stacji wypełnia określone w koncesjach obowiązki w zakresie programu. Zawarte w koncesjach zapisy programowe wyznaczają zróżnicowane profile stacji. Radio Zet i RMF FM nadają programy informacyjno - muzyczne, Radio Maryja - program społeczno-religijny. Zgodnie z zapisami koncesji wszyscy wymienieni nadawcy zobowiązani są do emisji w programach audycji informacyjnych o
raz reportaży. Program Radia RMF FM ma ponadto zawierać słowne audycje rozrywkowe i transmisje koncertów, Radia Zet - audycje publicystyczne i edukacyjne, program Radia Maryja - audycje słowne o treści religijnej, audycje muzyczne, oświatowe i literackie.Strukturę gatunkową programów nadanych w 2000 roku przez ogólnopolskie koncesjonowane stacje radiowe przedstawia poniższa tabela.
Radio RMF FM |
Radio Zet |
Radio Maryja |
|
Rodzaje audycji |
Procent rocznego czasu emisji |
||
Informacyjne |
12 |
13 |
1,6 |
Publicystyczne |
4 |
9 |
11,2 |
Edukacyjno-poradnicze |
2 |
4 |
1,2 |
Sportowe |
1,5 |
0,25 |
0 |
Religijne |
0 |
0 |
36,5 |
Literackie |
2,5 |
0 |
9,2 |
Rozrywkowe w tym: |
4,5 |
5 |
2,1 |
Konkursy |
2 |
1 |
0,3 |
Audycje dla dzieci i młodzieży |
0 |
0 |
5,7 |
Inne audycje |
1,5 |
2 |
0 |
Muzyka w programie |
60 |
60 |
26,5 |
Reklama |
9 |
4 |
0 |
Autopromocja |
3 |
1,8 |
6,1 |
W programach nadanych w 2000 roku przez Radio RMF FM i Radio Zet największy udział miała muzyka, informacja, publicystyka i rozrywka. Te trzy rodzaje audycji zajęły łącznie 80,5% rocznego programu Radia RMF FM oraz 87% Radia Zet. W programach obu stacji podobny udział w 2000 roku miała muzyka (60%). Nie były emitowane w tych programach audycje religijne oraz adresowane do dzieci i młodzieży. Dane w tabeli pokazują też różnice między nimi. W programie Radia Zet większy udział niż
w Radiu RMF FM miała publicystyka, informacja, audycje edukacyjno-poradnicze oraz rozrywka. Radio RMF FM nadawało audycje literackie, których nie było w 2000 roku w programie Radia Zet. Różny był w obu stacjach udział reklamy w programie (w RMF FM ponad dwukrotnie wyższy niż w Radiu Zet) oraz audycji sportowych (w RMF FM - 1,5%; w Radiu Zet - 0,25%).Porównując dane wskazane w tabeli z 1999 rokiem należy stwierdzić, że w obu programach nastąpiły modyfikacje dotyczące udziału niektórych rodzajów audycji.
W Radiu RMF FM nadawane były audycje edukacyjno-poradnicze (w 1999 roku nadawca nie umieścił tej kategorii w programie). Nieco większy udział miały audycje informacyjne (o 1%), sportowe (o 0,5%) i rozrywkowe (o 0,5%). Zmniejszył się natomiast udział muzyki w programie (o 8%).
W Radiu Zet zwiększył się udział audycji rozrywkowych (o 0,5%); mniej nadano audycji publicystycznych (o 3,5%).
Program Radia Maryja ma inną specyfikę niż programy pozostałych dwóch nadawców ogólnopolskich. Jest to program o profilu społeczno- religijnym. Największy udział mają w nim kolejno: audycje religijne, muzyka oraz audycje publicystyczne. Zajęły one łącznie ponad 70% rocznego programu. W programie Radia Maryja brak reklam. Stacja emituje audycje adresowane do dzieci i młodzieży.
W stosunku do 1999 roku Radio Maryja zwiększyło udział w programie audycji religijnych (o ponad 10%) oraz audycji adresowanych do dzieci i młodzieży (o 1,2%), zmniejszyło natomiast udział audycji publicystycznych (o 9,4%), informacyjnych (o 6,1%), edukacyjno-poradniczych (o 4,5%) oraz muzyki (o 3,5%).
Obok stacji ogólnopolskich istnieją trzy stacje koncesjonowane o zasięgu tzw. ponadregionalnym: Radio WAWA, Radio TOK FM i Radiostacja (przed zmianą nazwy Rozgłośnia Harcerska). Każda ze stacji nadaje program w kilku dużych miastach wojewódzkich. Wszystkie nadają programy całodobowe. Zawarte w koncesjach zapisy programowe wyznaczają zróżnicowane profile tych stacji. Radio WaWa nadaje progr
am określany jako uniwersalny, Radiostacja - program uniwersalny skierowany do młodego odbiorcy (14-35 lat), a program Radia TOK FM został określony w koncesji jako wyspecjalizowany, o charakterze informacyjnym. Wszystkie stacje, zgodnie z przyznanymi im koncesjami, maja obowiązek nadawać własne audycje informacyjne.Strukturę gatunkową programów nadanych w 2000 roku przez ogólnopolskie koncesjonowane stacje radiowe przedstawia poniższa tabela.
Radio TOK FM |
Radio WaWa |
Radiostacja |
|
Rodzaje audycji |
Procent rocznego czasu emisji |
||
Informacyjne |
21,7 |
8 |
5 |
Publicystyczne |
60,4 |
3,9 |
4,8 |
Edukacyjno-poradnicze |
6,5 |
2 |
1,1 |
Sportowe |
1,2 |
0,2 |
1 |
Religijne |
0 |
0 |
0 |
Literackie |
0 |
0,2 |
1,5 |
Rozrywkowe w tym: |
0 |
2,7 |
6,5 |
Konkursy |
0 |
1,7 |
2 |
Audycje dla dzieci i młodzieży |
0 |
0,6 |
6,5 |
Muzyka w programie |
2,7 |
70,4 |
69,5 |
Reklama |
0,95 |
3,4 |
0,5 |
Autopromocja |
6,4 |
3,3 |
1 |
W programach nadanych w 2000 roku przez Radio WaWa i Radiostację największy udział miała muzyka (70,4% w WaWa; 69,5% w Radiostacji). Choć obie stacje mają, zgodnie z koncesją, emitować programy uniwersalne, to jednak dane w tabeli pokazują wyraźne różnice między nimi. Program Radia WaWa koncentruje się na informacji i publicystyce, natomiast Radiostacja - na rozrywce adresowanej do młodego odbiorcy. Pozostałe rodzaje audycji w p
rogramach nadanych w 2000 roku przez obie stacje miały niewielki udział (literackie, sportowe, edukacyjno-poradnicze).W programie Radia TOK FM udział poszczególnych rodzajów audycji wyznacza określona w koncesji specjalizacja. Stąd w programie tym niewiele miejsca zajęła muzyka, natomiast dominowały w nim audycje publicystyczne (ponad 60%) oraz informacyjne (20,9%).
Porównując dane wskazane w tabeli z 1999 rokiem należy stwierdzić, że we wszystkich omawianych stacjach tzw. ponadregionalnych nastąpiły modyfikacje w zakresie udziału poszczególnych rodzajów audycji w programach. Polegają one przede wszystkim na zmniejszeniu obecności w programach audycji słownych i słowno-muzycznych, a wyraźnym zwiększeniu udziału muzyki.