Spis treści, poprzednia część druku, następna część druku


6. Oferta pakietów cyfrowych

Rok 2000 to dalsza ekspansja telewizyjnych platform cyfrowych. W ciągu tego roku rywalizowały ze sobą 3 platformy cyfrowe: CYFRA+, WIZJA TV i POLSAT 2 CYFROWY (wersje programowe Polsat 2). Oferowały one łącznie ponad 60 telewizyjnych programów polskich i polskojęzycznych. W grupie programów polskich znajdowały się retransmisje programów innych polskich nadawców oraz programy autorskie. Dwa programy telewizji publicznej, TV Polonia oraz TVN znalazły się w Cyfrze+, TV4 i TVN były w Wizji a Polsat w Polsat 2 Cyfrowy. Na tej scenie w ciągu 2000 roku następowały kilkakrotne przesunięcia, dotyczące zwłaszcza praw emisji telewizji publicznej. Wśród programów autorskich dominowały kanały tematyczne: sportowe - Wizja Sport i Polsat Sport; filmowe: Canal+ w trzech wersjach i Ale Kino w Cyfrze+ i Komedia w Polsacie 2; dziecięce i młodzieżowe: MiniMax w Cyfrze i Junior w Polsacie; filmowo-rozrywkowe: Wizja Jeden w Wizji TV, Ona, On w Polsacie 2.

Inny obraz otrzymamy, kiedy pogrupujemy polskie i polskojęzyczne programy telewizyjne według profilu. Najliczniejszą grupę stanowiły tu programy tematyczne: sportowe (4), filmowe (7), filmowo - rozrywkowe (4), muzyczne (6), dokumentalne (7), hobbystyczne (6) i dziecięce (4). Na tej zróżnicowanej mapie kanałów tematycznych nie było w 2000 roku programu typowo informacyjnego, typu news. Polską koncesję miało 10 programów tematycznych: Wizja Sport, Polsat Sport, Ale Kino, Komedia, On, Ona, MiniMax, Junior, Wizja Jeden, Info. Profil uniwersalny miało 9 programów polskich i 3 nadawane w języku polskim zza granicy.

W swoim pakiecie proponowała ponad 30 programów polskich i polskojęzycznych. Udostępniała 2 programy telewizji publicznej, program TV Polonia oraz TVN (przez jakiś czas także Polsat i Polsat 2), a także RTL 7, Polonia 1 i Super 1. Pięć nadawanych programów było autorstwa nadawcy: CANAL+ Polska i jego 2 wersje programowe, kanał tematyczny Ale Kino! i program dla dzieci MiniMax. Program CANAL+ Polska - Niebieski - to wersja programu podstawowego CANAL+ Polska o nieco odmiennej strukturze programowej. Zbudowany został przede wszystkim z bogatej oferty filmowej (choć w mniejszym wymiarze niż w wersji podstawowej), sportu (znacznie większy procentowy udział w porównaniu z podstawą) i w minimalnych ilościach audycji rozrywkowych i muzycznych. Zamieszczano w nim również sportowe audycje premierowe, powtarzane później w programie podstawowym.

Program CANAL+ Polska - Żółty pomyślany został z kolei jako program typowo filmowy (93%) za śladowymi ilościami sportu. Program MiniMax został przeznaczony w całości dla dzieci i młodzieży. Od innych programów dziecięcych (satelitarnych i w pakietach cyfrowych) wyróżnia go to, że jest produktem polskim (w odróżnieniu od programów dziecięcych tłumaczonych na język polski). W 60% wypełniony był filmem animowanym, w 8% filmem fabularnym i 4% - dokumentalnym. Około 24% rocznego czasu nadawania zajmowały gry komputerowe (średnio 4 godziny dziennie) i audycja własna nadawcy pt. Podwieczorek u Mini i Maksa. Nadawca dokładał wiele starań, aby prezentowane pozycje, zwłaszcza seriale i filmy animowane nie zawierały przemocy. Ponad połowę oferty filmowej zajmowały produkcje europejskie, w tym 25% polskie. Program ALE KINO! powstał jako pierwszy polski kanał filmowy. Tygodniowa ramówka opiera się na stałych pasmach programowych: Klasyczne Ale!, Mocne Ale!, Ale Hit!. Prezentuje również filmy dokumentalne poświęcone sztuce filmowej oraz własny magazyn filmowy. Na ofertę programową składały się w 82% pełnometrażowe filmy fabularne, w 10% - dokumentalne, w pozostałych - filmy krótkometrażowe i magazyny filmowe. Obrazy filmowe produkcji europejskiej zajmowały ponad połowę rocznego czasu nadawania.

W pakiecie Cyfry+ znalazła się także bogata oferta kanałów tematycznych z grupy Discovery (4), 3 programy hobbystyczne, 4 muzyczne (w tym 1 audio) i 5 polskich programów radiowych. Łącznie z wszystkimi programami cyfrowymi dostępnymi automatycznie na satelitach Hot Bird abonenci Cyfry+ mieli dostęp do ponad 150 cyfrowych programów telewizyjnych i radiowych.

W tym pakiecie rozprowadzanych było w technice cyfrowej prawie 30 programów telewizyjnych. Dwa z nich: Wizja Jeden i Wizja Sport były programami autorskimi nadawcy i otrzymały w 2000 roku koncesję KRRiT. Oba mają charakter wyspecjalizowany: filmowo-rozrywkowy i sportowy. W pozostałej ofercie były 2 polskie programy telewizyjne: TVN i TV4 (przez jakiś czas Polsat i Polsat 2) i ponad 20 polskojęzycznych. Bogatą propozycję mogli tu otrzymać miłośnicy kina (4 programy tematyczne), sportu (3), muzyki (3). Dzieciom dedykowane były 2 programy: Fox Kids i Cartoon Network. W bukiecie znalazło się także 5 programów radiowych: Radio Zet, Radio Flash, Radio WaWa, Radio WaMa, Radio RMF FM. Indywidualni odbiorcy Wizji TV mieli także dostęp do ponad 40 niekodowanych programów telewizyjnych i 50 radiowych nadawanych za pośrednictwem satelitów Astra.

Platforma ta weszła pod koniec 1999 roku jako trzeci konkurent na polskim rynku telewizyjnych pakietów cyfrowych. W jej skład wchodziły: Polsat i Polsat 2 z jego wersjami programowymi: ON (filmowo-rozrywkowy - adresowany do mężczyzn), ONA (program adresowany do kobiet), KOMEDIA (filmowy kanał tematyczny), INFO (kanał informacyjny), JUNIOR (program adresowany do dzieci i młodzieży, zawierający przede wszystkim seriale i animacje) i POLSAT SPORT. Średni czas nadawania tych programów wynosił 16 godzin na dobę. Udział premier wahał się w granicach 14% rocznego czasu nadawania. Na tej platformie cyfrowej był również program Muzyczny Relaks, składający się z trzech bloków: W rytmie disco, Dance Attack, Ulubione kawałki. Oferta programowa Polsat 2 Cyfrowy ulegała w ciągu 2000 roku licznym metamorfozom, tak że nie wszystkie wspomniane programy mają swoją kontynuację w bieżącym roku. Obok programów własnych, Polsat 2 Cyfrowy emitował program TV4 oraz programy polskojęzyczne: Reality tv, RTL 7, Discovery Channel, Animal Planet. Dostępnych było także około stu programów telewizyjnych i radiowych nadawanych za pośrednictwem satelity Eutelsat.

7. Respektowanie przepisów ustawy o radiofonii i telewizji w programach nadawców telewizyjnych (art. 15 i 15a u.r.t.)

Nowelizacją art. 15 ustawy o radiofonii i telewizji, która weszła w życie 19 maja 2000 roku rozszerzono zakres obowiązków programowych dla wszystkich nadawców. Znowelizowany artykuł wprowadził nową kategorię audycji wytworzonych pierwotnie w języku polskim, w miejsce dwóch dotychczasowych: wytworzonych przez producentów krajowych i wytworzonych przez producentów krajowych innych niż nadawca. Ponadto wprowadzono do ustawy nowe pojęcia: utworów słowno-muzycznych wykonywanych w języku polskim i utworów muzycznych związanych przez osobę wykonawcy (zespół wykonawczy, solistę lub dyrygenta) kompozytora lub autora opracowania z kulturą polską. Z poprzedniej wersji art. 15 pozostała tylko jedna kategoria audycji wytworzonych przez producentów europejskich.

W nowym art. 15a wprowadzono dodatkową kategorię audycji wytworzonych przez europejskich producentów niezależnych. Ponadto ustawodawca uznał, że nadawcy powinni uwzględniać w swoim programie audycje wytworzone przez europejskich producentów niezależnych, które zostały wyprodukowane w okresie ostatnich trzech lat. Również najnowsze (tzn. wyprodukowane w ostatnich 3 latach przed ich rozpowszechnianiem) audycje wytworzone pierwotnie w języku polskim powinny być uwzględnianie w programach. Wprowadzenie tego obowiązku do ustawy powinno wpływać pozytywnie na rozwój przemysłu audiowizualnego w Polsce. Kolejną nowością w znowelizowanym artykule jest zamiast rocznego, miesięczny czas rozliczania w przypadku utworów słowno-muzycznych wykonywanych w języku polskim i utworów muzycznych związanych przez osobę wykonawcy (...) z kulturą polską i kwartalny w przypadku pozostałych rodzajów audycji.

W 2000 roku prowadzenie kontroli nadawców w zakresie respektowania omówionych art. 15 i 15a ustawy o radiofonii i telewizji było utrudnione z powodu ich wejścia w życie w połowie roku. Zmiany te wywołały znaczne zaniepokojenie wśród nadawców, którzy mieli wiele wątpliwości związanych z ich właściwą interpretacją.

Obowiązujące do 18 maja 2000 roku przepisy art. 15 ustawy o radiofonii i telewizji i wydanego na ich podstawie rozporządzenia KRRiT w sprawie minimalnego udziału producentów krajowych w programach radiofonicznych i telewizyjnych z 22 września 1993 roku oraz rozporządzenia KRRiT w sprawie minimalnego udziału audycji producentów europejskich w programach telewizyjnych z 13 listopada 1997 roku, nakładały na nadawców telewizyjnych obowiązki uwzględnienia następującego udziału audycji wytworzonych przez producentów krajowych w rocznym czasie nadawania:

  1. Nie mniej niż 60% w ogólnokrajowych publicznych programach telewizyjnych.
  2. Nie mniej niż 50%w regionalnych publicznych programach telewizyjnych.
  3. W programach telewizyjnych rozpowszechnianych na podstawie koncesji:

  1. nie mniej niż 45%, jeżeli program jest rozpowszechniany na obszarze obejmującym co najmniej 80% terytorium kraju,
  2. nie mniej niż 40% jeżeli liczba mieszkańców na obszarze objętym rozpowszechnianiem programu przekracza 3 miliony,
  3. nie mniej niż 35% jeżeli liczba mieszkańców na obszarze objętym rozpowszechnianiem programu nie przekracza 3 milionów.

  1. Minimalny udział audycji wytworzonych przez producentów europejskich w rocznym czasie nadawania programu telewizyjnego przepisy obowiązujące do 18 maja 2000 roku ustalały w wysokości minimalnego udziału audycji wytworzonych przez producentów krajowych obowiązującego dla danego programu powiększonego o 10% rocznego czasu nadawania programu, ale nie mniejszej niż 50% rocznego czasu nadawania programu.
  2. Ponadto art.15 ust. 2 zobowiązywał nadawców do przeznaczenia co najmniej 10 % rocznego czasu nadawania programu na audycje producentów krajowych innych niż nadawca (z wyłączeniem transmisji sportowych, reklam, przekazów tekstowych, teleturniejów i konkursów radiowych).

Nowe, obowiązujące od 19 maja 2000 roku przepisy art. 15 i 15a ustawy nakładają na nadawców telewizyjnych następujące obowiązki:

  1. Przeznaczenia co najmniej 30% kwartalnego czasu nadawania programu (z wyłączeniem serwisów informacyjnych, reklam, telesprzedaży, transmisji sportowych, przekazów tekstowych, teleturniejów) na audycje wytworzone pierwotnie w języku polskim.
  2. Przeznaczenia co najmniej 30% miesięcznego czasu nadawania w programie utworów słowno-muzycznych na utwory, które są wykonywane w języku polskim.
  3. Przeznaczenia co najmniej 30% miesięcznego czasu nadawania w programie utworów muzycznych na utwory związane przez osobę wykonawcy (zespół wykonawczy, solistę lub dyrygenta), kompozytora lub autora opracowania, z kulturą polską.
  4. Tam gdzie jest to wykonalne i z uwzględnieniem charakteru nadawcy, przeznaczenia co najmniej połowy kwartalnego czasu nadawania programu (z wyłączeniem serwisów informacyjnych, reklam, telesprzedaży, transmisji sportowych, przekazów tekstowych, teleturniejów) na audycje wytworzone przez producentów europejskich.
  5. Przeznaczenia co najmniej 10% kwartalnego czasu nadawania programu na audycje (z wyłączeniem serwisów informacyjnych, reklam, telesprzedaży, transmisji sportowych, przekazów tekstowych, teleturniejów) wytworzone przez europejskich producentów niezależnych, z uwzględnieniem preferencji dla audycji wytworzonych w okresie 3 lat przed rozpowszechnianiem w programie.
  6. Przeznaczenia co najmniej 10% kwartalnego czasu nadawania programu na audycje (z wyłączeniem serwisów informacyjnych, reklam, telesprzedaży, transmisji sportowych, przekazów tekstowych, teleturniejów) wytworzone pierwotnie w języku polskim w okresie 3 lat przed rozpowszechnianiem w programie.

KRRiT przeprowadziła analizę sprawozdań rocznych z wypełniania przez nadawców artykułu 15 przed i po nowelizacji oraz nowego art.15a w programie nadanym w 2000 roku.

Tab. 1. Realizacja art. 15 urt w okresie 1.01 - 18.05.2000 r.

w programach ogólnokrajowych i w programie wspólnym oddziałów terenowych TVP S.A.

Programy

Telewizji Polskiej

Audycje

producentów krajowych (%)

Audycje producentów krajowych innych niż nadawca (%)

Audycje wytworzone przez producentów

europejskich (%)

Program 1

62

12

74

Program 2

60

16

73

Program wspólny oddziałów terenowych

55,2

14

75

Telewizja Polska w okresie od początku 2000 roku do 18 maja w obu programach ogólnokrajowych oraz w programie wspólnym 12 oddziałów terenowych przeznaczyła na emisję audycji wytworzonych przez producentów krajowych, przez producentów krajowych innych niż nadawca i przez producentów europejskich ilość czasu zgodną z wówczas obowiązującymi przepisami ustawy.

Tab. 2. Realizacja art. 15 urt w okresie 1.01 - 18.05.2000 r.

w programach własnych oddziałów terenowych TVP S.A.

Oddziały terenowe TVP S.A.

Audycje producentów krajowych (%)

Audycje producentów krajowych innych niż nadawca (%)

Audycje producentów europejskich (%)

Białystok

66,1

12

87,2

Bydgoszcz

68

15

83

Gdańsk

66,8

13

86

Katowice

64,4

11,2

82,2

Kraków

67,1

9,9

85,1

Lublin

64,7

16,2

79,7

Łódź

72,8

12,1

89,2

Poznań

68,7

12,5

85

Rzeszów

65

12,8

79,5

Szczecin

71,6

11,4

85,2

Warszawa

78,1

12,05

88,6

Wrocław

65,8

9,1

85,2

Od 1 stycznia do 18 maja 2000 roku oddziały terenowe w programach własnych przeznaczyły na emisję audycji wytworzonych przez producentów krajowych i przez producentów europejskich ilość czasu zgodną z wówczas obowiązującymi przepisami ustawy. W przypadku audycji producentów krajowych innych niż nadawca jedynie dwa oddziały terenowe (Kraków i Wrocław) miały trudności z wypełnieniem ustawowego minimum.

Tab. 3. Realizacja art. 15 urt w okresie 1 stycznia do 18 maja 2000 roku

w programach telewizyjnych nadawców koncesjonowanych

Programy koncesjonowane

Audycje producentów krajowych (%)

Audycje producentów krajowych innych niż nadawca (%)

Audycje producentów europejskich (%)

Canal +

18,8

8,8

36,4

Niepokalanów

38,1

10,5

60,9

Polsat

45,9

23,9

51,2

TVN

34,9

19,0

47,0

TV 4

36,6

24,2

39,6

Spośród nadawców koncesjonowanych Canal+ nie wywiązał się w okresie od 1 stycznia do 18 maja 2000 roku z obowiązku przeznaczenia ustawowego minimalnego czasu nadawania na audycje wytworzone przez producentów krajowych, producentów krajowych innych niż nadawca oraz producentów europejskich. Telewizja Niepokalanów przeznaczyła na te trzy kategorie audycji ilość czasu zgodną z ustawą i posiadaną koncesją.

Stacje telewizyjne Polsat, TVN, TV4 przeznaczyły na emisję audycji wytworzonych przez producentów krajowych (Polsat - 45% rocznego czasu nadawania, TVN 30% i TV4 30%) oraz przez producentów krajowych innych niż nadawca (w koncesja każda z tych trzech stacji miała zapisany obowiązek nadawania tych audycji w wymiarze nie mniejszym niż 15%) ilość czasu zgodną z warunkami zapisanymi w koncesji. Z kolei na emisję audycji wytworzonych przez producentów europejskich Polsat przeznaczył ilość czasu zgodną z obowiązującymi wówczas przepisami ustawy, a TVN i TV4 nie spełniły ustawowego minimum w tym zakresie.

Tab. 4. Realizacja art. 15 ust. 1 i 4 oraz 15 a ust. 1 i 2 urt w III i IV kwartale 2000 roku

w programach ogólnokrajowych TVP S.A.

Rodzaje audycji

Program 1

Program 2

kw. III

kw. IV

kw. III

kw. IV

%

%

%

%

Audycje wytworzone pierwotnie w języku polskim

40

51

52

51

Audycje wytworzone pierwotnie w języku polskim w okresie 3 lat przed rozpowszechnianiem w programie

35

49

42

48

Audycje wytworzone przez producentów europejskich

53

60

63

62

Audycje wytworzone przez europejskich producentów niezależnych

12

15

18

18

Udział audycji wytworzonych pierwotnie w języku polskim oraz audycji wytworzonych pierwotnie w języku polskim, które zostały wyprodukowane w okresie 3 lat przed ich rozpowszechnianiem w programie, audycji wytworzonych przez producentów europejskich i przez europejskich producentów niezależnych w dwóch ostatnich kwartałach 2000 roku w obu programach ogólnokrajowych Telewizji Polskiej S.A. był zgodny z obowiązującymi przepisami ustawy.

Tab 5. Realizacja art. 15 ust. 2 i 3 urt. w programach ogólnokrajowych Telewizji Polskiej

Okres emisji

Utwory słowno-muzyczne wykonywane w języku polskim

Utwory muzyczne

związane z kulturą polską

Program 1

Program 2

Program 1

Program 2

%

%

%

%

Lipiec

59

62

60

59

Sierpień

48

78

58

59

Wrzesień

82

80

51

56

Październik

72

73

59

57

Listopad

60

91

55

53

Grudzień

75

76

61

55

W obu programach ogólnokrajowych Telewizja Polska S.A. przeznaczyła także zgodną z przepisami ustawy ilość czasu w miesięcznym czasie nadawania w programie utworów słowno-muzycznych na utwory wykonywane w języku polskim oraz utworów muzycznych na utwory związane z kulturą polską.

Tab. 6. Realizacja art. 15 ust. 1 i 4 oraz 15 a ust. 1 i 2 urt w III i IV kwartale 2000 roku

w programach własnych oddziałów terenowych TVP S.A.

Oddziały terenowe TVP S.A.

Audycje wytworzone pierwotnie w języku. polskim

Audycje wytworzone pierwotnie w języku polskim w okresie

3 lat przed rozpowszechnianiem

Audycje producentów europejskich

Audycje europejskich producentów niezależnych

III kw.

(%)

IV kw.

(%)

III kw.

(%)

IV kw.

(%)

III kw.

(%)

IV kw.

(%)

III kw.

(%)

IV kw.

(%)

Białystok

59,6

54,6

12

4,06

79,7

73,02

10,6

7,8

Bydgoszcz

55

52

10

3

76

70

8

7

Gdańsk

71,1

74,6

5,06

1,56

90,2

87,8

4,5

4,5

Katowice

59,2

57,9

9,8

3,1

82,4

84,5

13,5

7,9

Kraków

74,1

71,2

3

2,7

87,1

82,9

3,5

3

Lublin

61,8

68,9

38,8

47,9

86,3

82,9

45

42,9

Łódź

69,9

67,1

13,4

6,2

85,5

88,7

10,6

9,1

Poznań

74,1

71,3

51,3

50,3

87,1

82,9

16,8

3,5

Rzeszów

62,3

61,2

10,2

10,3

67

68

6,3

6

Szczecin

74,5

71,2

7,3

5,4

87,1

85,9

4,7

3,1

Warszawa

76,1

79,5

6

3,4

81,5

82

6,5

3,2

Wrocław

72

70,9

6

3

86,4

85,5

8,4

5,8

W przypadku programów własnych nadawanych przez oddziały terenowe TVP S.A. udział audycji wytworzonych pierwotnie w języku polskim był zgodny z ustawą. Wszystkie oddziały poświęciły w obu kwartałach ponad 50%, a połowa z nich około 70% czasu nadawania na audycje wytworzone pierwotnie w języku polskim. Najwięcej (79,5% w IV kw.) audycji tej kategorii zawierał program OTV Warszawa, najmniej (52% w IV kw.) OTV Bydgoszcz.

W III kwartale 2000 roku pięć oddziałów terenowych nie wywiązało się z wymogów ustawy i nie przeznaczało wymaganych 10% kwartalnego czasu nadawania na emisję audycji wytworzonych pierwotnie w języku polskim, które zostały wyprodukowane w okresie 3 lat przed rozpowszechnianiem. Proporcje zmieniły się w ostatnim kwartale 2000 roku, w którym aż dziewięć oddziałów terenowych nie wywiązało się z obowiązujących przepisów, nadając na poziomie poniżej 5%. Najwięcej tego rodzaju audycji zawierały programy OTV Poznań (51,3% w III kw.) oraz OTV Lublin (47,9% w IV kw.).

Wszystkie oddziały wypełniły obowiązek wynikający z art. 15.4, przeznaczając ponad połowę kwartalnego czasu nadawania programu (z wyłączeniem serwisów informacyjnych, reklam, telesprzedaży, transmisji sportowych, przekazów tekstowych i teleturniejów) na audycje wytworzone przez producentów europejskich. Najwięcej audycji producentów europejskich zawierał program OTV Gdańsk (90,2% w III kw.), a najmniej OTV Rzeszów (67% również w III kw.).

W III kwartale 2000 roku sześć oddziałów terenowych nie wywiązało się z obowiązku przeznaczenia 10% czasu nadawania na emisję audycji wytworzonych przez europejskich producentów niezależnych. W ostatnim kwartale 2000 roku tylko OTV Lublin wywiązał się z tego wymogu, nadając powyżej 40% audycji wytworzonych przez europejskich producentów niezależnych.

Oddziały Terenowe

TVP S.A.

Udział utworów muzycznych związanych z kulturą polską

Lipiec

Sierpień

Wrzesień

Październik

Listopad

grudzień

%

%

%

%

%

%

Białystok

41,6

44,6

41,6

42,9

36,3

42,2

Bydgoszcz

42,8

45,9

49,4

46,1

45,6

40,3

Gdańsk

48,2

52,1

47,4

48,6

41,1

48,2

Katowice

70,4

72,4

69,9

70,6

66,6

70,3

Kraków

74,3

76,4

62,4

71,6

67,6

71,8

Lublin

25,7

28,1

25,5

26,7

23,3

29,4

Łódź

40,5

34

35,9

31,5

30,2

45,1

Poznań

43,3

44,8

40,5

37,2

35,9

47,7

Rzeszów

38,0

37,4

31,3

37,9

36,4

37,0

Szczecin

27,2

30,9

35,4

30,2

43,7

47,8

Warszawa

50,7

51,3

50,2

50,8

50,4

50,2

Wrocław

62,7

77,4

68,6

67,2

68,5

68,5

W programach własnych oddziały terenowe Telewizji Polskiej S.A. przeznaczyły zgodną z przepisami ustawy ilość czasu w miesięcznym czasie nadawania w programie utworów muzycznych na utwory związane z kulturą polską, z wyjątkiem OTV Lublin, który w żadnym miesiącu w okresie od lipca do grudnia 2000 roku nie wywiązał się z tego zobowiązania, nadając znacznie poniżej 30% miesięcznie oraz OTV Szczecin, który tylko w lipcu nie wywiązał się z obowiązującego przepisu ustawy. OTV Katowice, Kraków i Wrocław nadawały miesięcznie około 70% utworów związanych z kulturą polską.

Oddziały terenowe

TVP S.A.

Udział utworów słowno-muzycznych w miesięcznym czasie emisji

utworów słowno-muzycznych

Lipiec

Sierpień

Wrzesień

Październik

Listopad

Grudzień

%

%

%

%

%

%

Białystok

32,9

37,9

32,5

35,1

32,7

42

Bydgoszcz

32,2

33,9

35,3

45,3

34,4

46,2

Gdańsk

33,6

33,8

30,9

30

25,7

32,5

Katowice

57,1

65

62,1

61,8

52,5

61,6

Kraków

62,7

66,9

52,3

60,3

57,9

61,7

Lublin

20,7

22,5

17,5

21,9

17,5

25

Łódź

40,1

42

43

36,2

41,3

45,2

Poznań

47,2

49,1

39,6

34,5

49,9

61,9

Rzeszów

34,2

30,1

33

30,4

32

30,5

Szczecin

28,7

32

41,4

36,1

29,9

36,4

Warszawa

47,3

55,2

54,5

62,6

60,1

58,1

Wrocław

50,1

67

51,5

46,1

46,4

61,1

W żadnym miesiącu w okresie od lipca do grudnia 2000 roku OTV Lublin nie zrealizował przepisów ustawy przeznaczając nieco powyżej 20% czasu nadawania utworów słowno-muzycznych na utwory wykonywane w języku polskim. Tylko w lipcu nie wywiązał się OTV Szczecin - 28,7%, a w listopadzie OTV Gdańsk - 25,7%. Pozostałe oddziały terenowe przeznaczyły zgodną z przepisami ustawy ilość czasu w miesięcznym czasie nadawania utworów słowno-muzycznych na utwory wykonywane w języku polskim. Na najwyższym poziomie utrzymywały się OTV Katowice i OTV Kraków, nadając we wszystkich miesiącach około 60%. Nieco niżej, ale w granicach 50-60% nadawał OTV Warszawa. W programie pozostałych oddziałów terenowych udział tego typu utworów kształtował się na poziomie nieco powyżej 30%.

Rodzaje audycji

Program wspólny

kw. III

kw. IV

%

%

Audycje wytworzone pierwotnie w języku polskim

49,5

43,1

Audycje wytworzone pierwotnie w języku polskim

w okresie 3 lat przed rozpowszechnianiem w programie

9,1

2

Audycje wytworzone przez producentów europejskich

74,5

66,3

Audycje wytworzone przez europejskich producentów niezależnych

21,5

23,9

 

Udział audycji wytworzonych pierwotnie w języku polskim, audycji wytworzonych przez producentów europejskich i przez europejskich producentów niezależnych w obu kwartałach 2000 roku w programie wspólnym oddziałów terenowych Telewizji Polskiej S.A. był zgodny z obowiązującymi przepisami ustawy. Nadawca nie zrealizował ustawowego minimalnego czasu nadawania dla audycji wytworzonych pierwotnie w języku polskim, które zostały wyprodukowane w okresie 3 lat przed ich rozpowszechnianiem w programie.

Okres emisji

Utwory słowno-muzyczne wykonywane w języku polskim

utwory muzyczne

związane z kultura polską

Lipiec

30,4

50,7

Sierpień

38,9

54,8

Wrzesień

29,6

49,9

Październik

28,6

51,2

Listopad

23,8

43,2

Grudzień

30,4

50,7

W programie wspólnym oddziałów terenowych Telewizja Polska S.A. przeznaczyła zgodną z przepisami ustawy ilość czasu w miesięcznym czasie nadawania w programie utworów muzycznych na utwory związane z kulturą polską w każdym miesiącu od lipca do grudnia 2000 roku Natomiast we wrześniu, październiku i listopadzie wśród wyemitowanych w programie utworów słowno-muzycznych za mało czasu przeznaczono na utwory wykonywane w języku polskim.

Programy koncesjo- nowane

Audycje w języku polskim

Audycje w języku polskim

w okresie 3 lat przed rozpowszechnieniem

Audycje producentów. europejskich

Audycje producentów europejskich niezależnych

19.05

-

30.06

III kwartał

(%)

IV kwartał (%)

19.05

-

30.06

III kwartał (%)

IV kwartał (%)

19.05

-

30.06

III kwartał (%)

IV kwartał (%)

19.05

-

30.06

III kwartał (%)

IV kwartał (%)

Canal +

15,48

17,59

19,53

9,48

11,37

12,70

31,69

34,01

33,94

23,78

26,50

25,08

Niepoka-lanów

39,04

43,80

46,60

22,90

28,50

30,10

39,30

50,20

51,50

39,30

50,20

51,50

Polsat

45,60

45,20

48,10

44,90

44,40

47,70

54,00

50,40

52,20

33,00

29,00

27,20

TVN

35,20

30,20

34,80

34,90

30,10

34,80

37,70

35,90

37,00

24,50

26,30

25,90

TV 4

37,00

29,00

30,00

37,00

29,00

30,00

40,00

33,00

35,00

34,70

28,00

29,00

Telewizja Niepokalanów, Polsat i TVN wywiązały się z wymogów ustawy i przeznaczały odpowiednią ilość czasu na audycje wytworzone pierwotnie w języku polskim. Trudności z realizacją tego zapisu miał Canal+ w kwartale III i IV oraz TV4 w kwartale III.

Audycje wytworzone pierwotnie w języku polskim w okresie 3 lat przed ich rozpowszechnianiem w programie oraz audycje europejskich producent niezależnych w dwóch ostatnich kwartałach 2000 roku w we wszystkich 4 programach telewizji koncesjonowanych był zgodny z obowiązującymi przepisami ustawy. Trzy stacje telewizyjne Canal+, TVN i TV4 nie nadały odpowiedniej liczby godzin audycji wytworzonych przez producentów europejskich, dzięki czemu wypełniłyby art. 15 ust.4. Jedynie w telewizji Polsat udział audycji wytworzonych przez producentów europejskich był zgodny z zapisem ustawy o radiofonii i telewizji.

Programy koncesjono-wane

Udział utworów muzycznych związanych z kulturą polską

w miesięcznym czasie emisji utworów muzycznych (w %)

19.05 -31.05

czerwiec

lipiec

sierpień

wrzesień

październik

listopad

grudzień

Canal +

0,00

0,00

0,00

0,00

0,00

0,00

0,00

0,00

Niepokalanów

22,80

11,60

19,36

23,28

24,56

25,2

28,49

24,77

Polsat

38,00

39,00

36,00

33,00

39,00

42,00

43,00

59,00

TVN

brak danych

TV 4

0,00

0,00

0,00

0,00

0,00

0,00

0,00

0,00

Canal + i TV4 w ogóle nie nadawały w programie utworów muzycznych, w związku z czym nie były zobowiązane do nadawania utworów muzycznych związanych z kulturą polską. Stacja TVN nadesłała jedynie wyjaśnienie, że nie nadaje utworów muzycznych, a jedynie audycje audiowiuzualne, w związku z czym nie dotyczy jej ten zapis ustawowy.

Telewizja Niepokalanów nie przeznaczyła odpowiedniej zgodnej z przepisami ustawy ilości czasu w programie miesięcznym na utwory muzyczne związane z kulturą polską w okresie od czerwca do grudnia. Telewizja Polsat wywiązała się z tego zobowiązania, nadając nawet powyżej ustawowego minimalnego czasu.

Programy koncesjono-wane

Udział utworów słowno-muzycznych w języku polskim

w miesięcznym czasie emisji utworów słowno-muzycznych (w %)

19.05 -31.05

czerwiec

lipiec

sierpień

wrzesień

październik

listopad

grudzień

Canal +

3,72

17,08

4,18

3,03

10,10

4,88

0,00

2,01

Niepokalanów

38,76

56,00

9,79

56,00

44,76

51,58

43,15

48,27

Polsat

38,00

39,00

36,00

33,00

39,00

42,00

43,00

59,00

TVN

brak danych

TV 4

0,00

0,02

0,00

0,02

0,01

0,01

0,004

0,01

Telewizja Canal + i TV4 nie przeznaczyła odpowiedniej, zgodnej z przepisami ustawy ilości czasu w miesięcznym czasie nadawania w programie utworów słowno-muzycznych na utwory wykonywane w języku polskim prawie we wszystkich miesiącach od czerwca do grudnia. W Canal + w listopadzie, a TV4 w lipcu w ogóle nie emitowały utworów słowno-muzycznych. Natomiast telewizje Polsat i Niepokalanów wywiązały się z tego zobowiązania nadając nawet powyżej ustawowego minimum. W telewizji Niepokalnów wyjątkiem był listopad, kiedy to nie udało się nadawcy spełnić wymaganej przez ustawę kwoty.

Stacja TVN nadesłała jedynie wyjaśnienie, że nie nadaje utworów słowno-muzycznych, a jedynie audycje audiowiuzualne, w związku z czym jej ten zapis ustawowy nie dotyczy.

8. Realizacja przez TVP S.A. szczególnych zobowiązań programowych

Ustawodawca w art. 21, 22, 23, 24 i 25 ustawy o radiofonii i telewizji sformułował zadania i obowiązki w zakresie programu względem telewizji publicznej zwane potocznie misją. Zwłaszcza w art. 21 ust. 2 określone zostały cele programów publicznej radiofonii i telewizji, a tym samym audycji, które są tworzywem programów oraz normy, którymi nadawcy powinni się kierować przy tworzeniu audycji. Zapisy te są wyrazem dbałości ustawodawcy o jakość programów i przekazywane w nich treści. W myśl tego artykułu nadawca przy tworzeniu programu zobowiązany jest do: kierowania się odpowiedzialnością za słowo, rzetelnego ukazywania zdarzeń i zjawisk w kraju i za granicą, sprzyjania swobodnemu kształtowaniu się poglądów obywateli oraz formowaniu się opinii publicznej.

Celem programów nadawców publicznych jest służenie: rozwojowi kultury, nauki i oświaty, umacnianiu rodziny, kształtowaniu postaw prozdrowotnych, zwalczaniu patologii społecznych oraz uwzględnianie potrzeb mniejszości narodowych i grup etnicznych. Ponadto programy powinny respektować chrześcijański system wartości, przyjmując za podstawę uniwersalne zasady etyki oraz umożliwiać obywatelom i ich organizacjom uczestniczenie w życiu publicznym poprzez prezentowanie zróżnicowanych poglądów i stanowisk oraz wykonywanie prawa do kontroli i krytyki społecznej. Krajowa Rada Radiofonii i Telewizji czuwając nad wypełnianiem tych zobowiązań co roku analizuje sprawozdania z działalności programowej Telewizji Polskiej S.A.

W 2000 roku realizacja zapisanych w art. 21 ust. 2 celów programowych w ogólnokrajowych programach TVP kształtowała się następująco:

Rodzaje audycji

Program 1

Program 2

liczba godzin

%czasu nadawania

liczba godzin

% czasu nadawania

audycje służące rozwojowi kultury, nauki i oświaty

915

11,9

875

12,1

audycje służące umacnianiu rodziny

1188

15,6

580

8

audycje służące kształtowaniu postaw prozdrowotnych

210

2,7

203

2,8

audycje służące zwalczaniu patologii społecznych

272

3,5

74

1

audycje adresowane do mniejszości narodowych i etnicznych

(tworzone w języku polskim)

24

0,3

21

0,3

Razem

2609

34.1 %

1753

24.3 %

Jak wynika z tabeli w obu programach ogólnokrajowych obecne były w różnym wymiarze czasowym audycje służące realizacji tych czterech celów. W Programie 1 audycje te trwały łącznie 2609 godzin i zajęły 34,1% programu. Ich średni czas nadawania w ciągu dnia wyniósł 7 godzin. W Programie 2 audycje te zajęły 24,3 % programu i było ich o 856 godzin mniej niż w Programie 1. Ich średni dzienny czas nadawania wyniósł 4,8 godziny. Oznacza to, że Program 1 w większym stopniu realizuje art. 21 ust. 2 ustawy o radiofonii i telewizji.

W 2000 roku zarówno w Programie 1 jak i Programie 2 audycje służące umacnianiu rodziny oraz służące rozwojowi kultury, nauki i oświaty zajęły więcej miejsca niż audycje służące zwalczaniu patologii społecznych i służące kształtowaniu postaw prozdrowotnych.

W Programie 1 rozwojowi kultury, nauki i oświaty służyły między innymi: poniedziałkowy teatr telewizji, cykl prezentujący filmy fabularne Gorąco polecam oraz filmy dokumentalne o twórcach kultury, a w Programie 2 cykliczny magazyn popularnonaukowy (Proton 31 odc.), koncerty muzyki poważnej (np. K. Penderecki, W. Kilar, F. Chopin, M. Górecki), magazyny kulturalne, widowiska teatralne, filmy dokumentalne o znanych twórcach kultury i ważnych wydarzeniach kulturalnych. Wśród omawianych audycji w obu programach najwięcej było audycji poświęconych kulturze, a zdecydowanie mniejszy udział w nich miały audycje poświęcone nauce i oświacie.

W Programie 1 audycjami służącymi umacnianiu rodziny według kwalifikacji nadawcy były m. in. cykliczne audycje Mama i ja oraz Rodzina prawie doskonała (omawiano w nich różne tematy związane z rodziną), i systematycznie nadawane audycje poradnicze o pielęgnowaniu małych dzieci, czy o urządzaniu mieszkań. Ta ostatnia grupa audycji w małym stopniu służyła temu celowi, bowiem zawierała głównie praktyczne porady.

W Programie 2, zdaniem nadawcy, umacnianiu rodziny miał służyć czternasto-odcinkowy cykl audycji Po prostu żyć, audycja edukacyjna dla dzieci Ulica Sezamkowa oraz cykliczny magazyn dla nastolatków poruszający problemy związane z ich rozwojem. Tematyka ta była omawiana między innymi w niektórych wydaniach audycji adresowanych do niepełnosprawnych. Nadawca do tej kategorii audycji zakwalifikował niektóre wydania magazynu Ekspres reporterów. Wiele z wymienionych przez nadawcę w sprawozdaniu tytułów audycji świadczy o niezrozumieniu intencji ustawodawcy.

Audycjom służącym kształtowaniu postaw prozdrowotnych i zwalczaniu patologii społecznych. poświęcono w obu programach ogólnokrajowych znacznie mniej czasu niż omawianym wyżej kategoriom. W Programie 1 tym dwóm rodzajom audycji poświęcono 482 godziny, a w Programie 2 - 277 godzin. Audycje kształtujące postawy prozdrowotne występowały w Programie 1 w dwóch postaciach: audycji cyklicznych (tych raczej było niewiele) i audycji pojawiających się okazjonalnie (tych było znacznie więcej). W Programie 1 były nadawane dwie audycje cykliczne - obie promujące aktywny wypoczynek oraz audycja poświęcona profilaktyce najczęściej występujących chorób. Z kolei w Programie 2 nie było cyklicznych audycji stricte kształtujących postawy prozdrowotne.

Zwalczaniu patologii społecznych w Programie 1 poświęcono niektóre wydania cyklicznej audycji Nocne rozmowy. W Programie 1 cel ten nie był realizowany systematycznie. Brakowało stałej choćby jednej audycji, regularnie nadawanej, która by była poświęcona tej bardzo poważnej z punktu widzenia społecznego kwestii.

W obu programach najmniej czasu zajęły audycje dla mniejszości narodowych i etnicznych. Spowodowane to było zapewne tym, że cały ciężar wywiązywania się z tego ustawowego obowiązku wzięły na siebie programy regionalne. Wyemitowane w Programie 1 audycje przybliżały widzom problematykę mniejszości narodowych, ale nie był to główny cel tych audycji. W Programie 2 było podobnie, z tym że tutaj mówiono głównie o wyznaniach religijnych mniejszości narodowych. Audycji te miały swoje stałe miejsce w programie. W obu programach w bardzo niewielkim stopniu zostały realizowane intencje ustawodawcy. Łącznie w obu programach audycje, które są wyrazem uwzględniania przez nadawcę potrzeb mniejszości narodowych i grup etnicznych zajęły 45 godzin, co oznacza, że ich średni tygodniowy czas wyniósł mniej niż 1 godzinę.

Telewizja Polska zgodnie z art. 22 ustawy umożliwiała Prezydentowi Rzeczypospolitej Polskiej, Marszałkom Sejmu i Senatu oraz Prezesowi Rady Ministrów w sposób bezpośredni prezentować oraz wyjaśniać politykę państwa poprzez udostępnianie anteny w czasie najwyższej oglądalności.

Kolejny zapis ustawy o radiofonii i telewizji (art. 23 ust.1) zobowiązuje telewizję publiczną do umożliwienia partiom politycznym przedstawiania ich stanowisk w węzłowych sprawach publicznych. Telewizja Polska ten zapis realizowała poprzez audycję Forum, która nadawana była raz w tygodniu w Programie 1.

Telewizja Polska zgodnie z art.24 ustawy umożliwiała kandydatom ubiegającym się o wybór na urząd prezydenta rozpowszechniać własne audycje wyborcze na zasadach określonych w rozporządzeniu wykonawczym. W okresie trwania kampanii wyborczej TVP SA nadawała w dniach od 23 września do 6 października 2000 roku bloki audycji przygotowanych przez sztaby wyborcze kandydatów w cyklu zatytułowanym "Studio Komitetów Wyborczych". Audycje emitowane były w porach o dobrej, choć nie najwyższej oglądalności: w Programie 1 w godz. 15:55-17:00 lub ok. godz. 22:00-23:00, zaś w Programie 2 w godz. 17:00-17:55 oraz w soboty w godz. 10:00-11:15.

Telewizja Polska w 2000 roku zgodnie ze zobowiązaniem wynikającym z art.25 ust. 2 wytworzyła 40,3 godzin audycji oświatowych dla szkół i innych placówek oświatowo-wychowawczych, z czego 37,5 godzin wyemitowała w Programie 1 a tylko 2,8 godziny w Programie 2. Audycje te powstały we współpracy z Ministerstwem Edukacji. Wyprodukowano łącznie 134 odcinki, które złożyły się na 15 tytułów audycji oświatowych.

Oddziały terenowe TVP S.A.

Audycje służące rozwojowi kultury, nauki, i oświaty

Audycje służące umacnianiu rodziny

Audycje służące kształtowaniu postaw pro-zdrowotnych

Audycje służące zwalczaniu patologii społecznej

Ogółem

godz.

%

godz.

%.

godz.

%

godz.

%

godz.

%

Białystok

96

6,0

15,3

1,0

16

1,0

21,8

1,4

149,1

9,4

Bydgoszcz

93

8,5

122,2

11,2

94,2

8,7

5,2

0,5

314,6

28,9

Gdańsk

107,3

8,2

51,5

3,9

61,4

4,7

23,8

1,8

244

18,6

Katowice

150,6

11,3

31,9

2,4

35,4

2,7

29,8

2,2

247,7

18,5

Kraków

219,9

18,5

14

1,2

8

0,7

5,5

0,5

247,4

20,8

Lublin

81,9

5,0

48,5

3,0

20,5

1,3

22,8

1,4

173,7

10,6

Łódź

348,6

20,6

10

0,6

4,5

0,3

3,5

0,2

366,6

21,6

Poznań

360

20,2

31

1,7

36

2,0

43

2,4

470

26,4

Rzeszów

227,3

21,5

64,3

6,1

10,3

1,0

40,9

3,9

342,7

32,4

Szczecin

49

4,3

26

2,3

7

0,6

11

1,0

93

8

Warszawa

133

7,9

7,8

0,5

25,1

1,5

21,1

1,3

187

11,1

Wrocław

93,7

5,2

127,0

7,0

0,5

0,0

73.9

4

295,2

16,3

Z wyżej zamieszczonej tabeli wynika, że w 2000 roku wszystkie oddziały terenowe TVP w programach własnych nadawały audycje służące rozwojowi kultury, nauki i oświaty, umacnianiu rodziny, kształtowaniu postaw prozdrowotnych, zwalczaniu patologii społecznych. W programach oddziałów terenowych wziętych łącznie zostało nadanych 2896,6 godziny takich audycji. Najwięcej godzin w 12 programach własnych przeznaczono na audycje służące rozwojowi kultury, nauki i oświaty - 1914 godzin. Najmniej czasu - podobnie jak w obu programach ogólnokrajowych - poświęcono audycjom podejmującym problematykę przeciwdziałania, zapobiegania patologiom społecznym - jedynie 225,4 godziny.

Najwięcej godzin programu na realizację tych czterech ustawowych celów przeznaczyła OTV Rzeszów - 342,7 godzin, co stanowi 32,4%. Na nieco niższym, ale powyżej 20% znalazły się OTV Bydgoszcz, Łódź, Poznań i Kraków. Najmniejszą liczbę godzin przeznaczył OTV Szczecin, bo 93 godziny, co stanowi 8,1 % nadanego programu.

Program wszystkich oddziałów terenowych zawierał audycje służce rozwojowi kultury nauki i oświaty. Najwięcej czasu na te audycje przeznaczył OTV Rzeszów tj. 21,5% rocznego programu własnego. Nieco niższy udział miały te audycje w programach OTV Poznań, Łódź, Kraków (20% programu własnego). Najmniej tego rodzaju audycji zawierał program OTVP Szczecin - 4,2%.

Wnikliwa analiza sprawozdań z działalności programowej oddziałów terenowych wykazała, że audycji służących rozwojowi kultury, nauki i oświaty w programach nie było dużo. Średnio w ciągu dnia nadawano 26 minut audycji realizujących ten ustawowy cel. Każdy oddział terenowy nadawał regularne cotygodniowe magazyny kulturalne poświęcone najważniejszym, bieżącym wydarzeniom kulturalnym oraz zamieszczał przekazy dotyczące kultury w audycjach informacyjnych. W programach okazjonalnie pojawiały się relacje z festiwali teatralnych, filmowych, muzycznych itp. Niektóre oddziały terenowe np. w Łodzi nadawały cykliczne magazyny specjalistyczne poświęcone teatrowi, filmowi, literaturze, muzyce i sztukom plastycznym. Rzadko wykorzystywano do prezentacji szeroko rozumianej kultury formy dokumentalne. W żadnym z programów nie stwierdzono obecności choćby jednego stałego cyklu audycji, który by w sposób kompleksowy i systematyczny realizował intencje ustawodawcy w zakresie kultury. Te audycje, które zostały nadane służą temu celowi w sposób wyrywkowy i niepełny.

Jeszcze mniej miejsca w programach poświęcono nauce i oświacie. Audycje o nauce znalazły się tylko w programach OTV Kraków, Łódź i Gdańsk., a audycji poświęconych oświacie nadawca nie wskazał w sprawozdaniu.

Audycje służące umacnianiu rodziny zajęły łącznie 487 godzin w 12 programach własnych oddziałów terenowych. Najwięcej czasu na te audycje przeznaczył OTV Bydgoszcz - 11,2 %, Wrocław - 7 % i Rzeszów - 6,1 % W pozostałych oddziałach terenowych udział tych audycji był poniżej 4%. Najmniej tych audycji było w programach OTV Warszawa i Łódź i stanowiły zaledwie 0,5% programu własnego oddziałów terenowych. Te audycje, które zostały przez nadawcę zakwalifikowane do tej kategorii jedynie podejmowały wprawdzie tematy związane z rodziną, ale nie służyły dosłownie jej umacnianiu.

Jeszcze mniej miejsca w programach własnych oddziałów przeznaczono na audycje służące kształtowaniu postaw prozdrowotnych. Łączny czas ich trwania we wszystkich oddziałach terenowych wyniósł 270 godzin. Średnio na jeden program własny w ciągu tygodnia przypada 26 minut takich audycji. OTV Bydgoszcz był jedynym oddziałem, w programie którego te audycje miały udział wynoszący 8,7 % programu. Aż w 10 programach mieścił się on w przedziale od 0,02% do 2,7 %. Audycje zakwalifikowane przez nadawcę do tej kategorii były poświęcone przede wszystkim diagnostyce i terapii oraz objawom różnych chorób.

Natomiast na audycje służące zwalczaniu patologii społecznych wszystkie oddziały przeznaczyły łącznie 225,4 godziny. Udział tych audycji w programie był minimalny. Oddział Terenowy we Wrocławiu, w którym miały one największy udział przeznaczył na te audycje tylko 4 % rocznego programu. W pozostałych programach audycje te miały bardzo nieznaczny udział w programie. W wielu oddziałach audycje zakwalifikowane do tej kategorii poświecone były działalności policji czy przedstawianiu różnych patologii społecznych.

Rodzaje audycji

godz.

%

Audycje służące rozwojowi kultury, nauki i oświaty

256,1

5,4%

audycje służące umacnianiu rodziny

599

12,7%

audycje służące kształtowaniu postaw prozdrowotnych

17,8

0,3%

audycje służące zwalczaniu patologii społecznych

0,5

0,01%

W programie wspólnym oddziałów terenowych nadano 873.4 godzin audycji służących realizacji celów wynikających z art. 21 urt, co stanowi 18% rocznego czasu nadawania programu wspólnego.

Kolejna grupa audycji, które służą realizacji misji nadawcy publicznego to audycje uwzględniające potrzeby mniejszości narodowych i grup etnicznych.

W 2000 roku 9 oddziałów terenowych Telewizji Polskiej nadawało tego rodzaju audycje. Trzy oddziały terenowe (Bydgoszcz, Wrocław, Łódź) nie nadawały ich ponieważ na terenie nadawania nie zamieszkują w większych skupiskach mniejszości narodowe czy etniczne.

Oddziały terenowe

Audycje

w języku narodowym

Audycje

w języku polskim

Ogółem

godz.

%

godz.

%

godz.

%

OTV Białystok

35,3

2,2

38,1

2,4

73,4

4,6

OTV Bydgoszcz

0,0

0,0

0,0

0,0

0,0

0,0

OTV Gdańsk

7,3

0,3

66,9

5,1

71,2

5,4

OTV Katowice

8,3

0,6

9,7

0,7

18,0

1,3

OTV Kraków

0,0

0,0

1,1

0,1

1,1

0,1

OTV Lublin

6,0

0,3

17,9

1,1

23,9

1,4

OTV Łódź

0,0

0,0

0,0

0,0

0,0

0,0

OTV Poznań

0,6

0,03

0,0

0,0

0,6

0,03

OTV Rzeszów

3,0

0,3

12,2

1,1

15,2

1,4

OTV Szczecin

0,0

0,0

1,0

0,08

1,0

0,08

OTV Warszawa

6,4

0,3

0,0

0, 0

6,4

0,3

OTV Wrocław

0,0

0,0

0,0

0,0

0,0

0,0

Ogółem

63,9

0,4

146,9

0,9

210,8

1,2

W 2000 roku oddziały terenowe nadały łącznie 210,8 godzin audycji adresowanych do mniejszości narodowych, co daje średnio 23,4 godziny rocznie dla każdego z 9 nadających te audycje oddziałów.

Najwięcej miejsca w programie przeznaczono na te audycje w oddziale terenowym w Białymstoku (73,4 godzin, czyli 4,6 % rocznego czasu nadawania, co daje średnio 10,4 godziny tygodniowo), najmniej zaś w OTV w Poznaniu (niecała godzina w ciągu roku).

Na audycje tworzone wyłącznie w języku polskim (146,9 godzin) przeznaczono ponad połowę łącznego rocznego czasu nadawania, zaś pozostały czas na audycje w językach narodowych (63,9 godzin). Najwięcej audycji tworzonych w językach narodowych nadał oddział w Białymstoku (35,3 godzin), a najmniej w Rzeszowie (3 godziny).

9. Widownia telewizyjna w Polsce w 2000 roku

Do sektora publicznego należała w 2000 roku nadal prawie połowa rynku, choć jego udział sukcesywnie zmniejsza się w ostatnich latach

Udział telewizji publicznej w rynku telewizyjnym (czyli w łącznym czasie oglądania telewizji) w 2000 roku wyniósł 49,2%. W porównaniu z rokiem 1999 udział telewizji publicznej zmniejszył się o 2 punkty procentowe. W 1997 roku do telewizji publicznej należało 58% rynku, w 1998 - 55%, w 1999 - 51,1% rynku.

Spadek udziału w rynku dotyczy w różnym stopniu poszczególnych programów telewizji publicznej. W stosunku do roku ubiegłego straciła TVP1 (2 pkt.) i Oddziały Terenowe TVP (1 pkt). Wzrost udziału zanotowała natomiast TVP 2. Dotychczasowy udział w rynku udało się utrzymać TV Polonia. W dalszej części przedstawiona zostanie sytuacja każdego z programów.

Opracowano na podstawie danych z AGB Polska

 

TVP 1

Udział TVP 1 w rynku telewizyjnym systematycznie maleje: w 2000 roku wyniósł 25,7%, co oznacza spadek w stosunku do lat ubiegłych. W roku 1997 program ten posiadał ponad 32% udziału w widowni, w 1998 - 30%, a w 1999 - 27,5%.

TVP 1 oglądało w roku 2000 średnio 62 % populacji przez 92 minuty dziennie. Przed rokiem średnio 63, 5% populacji poświęcało oglądaniu tyle samo czasu dziennie.

Tradycyjnie już miesiące letnie (czerwiec - wrzesień) charakteryzowały się najwyższą średnią oglądalnością dla TVP 1. Należy zwrócić uwagę, że najwyższa miesięczna oglądalność, jaką udało się uzyskać TVP 1 w 2000 roku wyniosła 27%, podczas gdy w latach ubiegłych w pomyślnych miesiącach program uzyskiwał ponad 30 %.

Najpopularniejsze audycje TVP 1 w 2000 roku

 

Opis

start

koniec

data

AMR%

1.

KLAN /TELENOWELA POL./

17:26

17:48

2000-01-12

25,90%

2.

SAMI SWOI /KOM.POL./

20:09

21:29

2000-01-02

24,50%

3.

MISTRZOSTWA EUROPY W PIŁCE NOŻNEJ /TRANSMISJA/ WLOCHY-FRANCJA

19:51

22:29

2000-07-02

24,00%

4.

WIECZÓR WYBORCZY /PROG.PUBL.POL./

20:07

22:51

2000-10-08

23,50%

5.

TELEEXPRESS

17:23

17:38

2000-01-03

23,50%

6.

WIADOMOŚCI

19:30

19:50

2000-10-08

22,50%

7.

SPORT /SERWIS SPORT./

19:58

20:03

2000-01-05

22,50%

8.

DOM /SER POL/

20:09

21:38

2000-12-17

22,30%

9.

ROZMOWA Z GOŚĆMI W STUDIU

17:19

17:24

2000-01-12

20,70%

10.

WIELKI KONCERT URODZINOWY - WADOWICE 18 MAJA 2000

20:13

22:43

2000-05-18

20,50%

11.

STUDIO MISTRZOSTW EUROPY W PIŁCE NOZNEJ

20:51

20:57

2000-07-02

20,30%

12.

MISTRZOSTWA EUROPY W PIŁCE NOŻNEJ /TRANSMISJA/ FRANCJA - PORTUGALIA

20:41

23:19

2000-06-28

19,30%

13.

JAKA TO MELODIA ? /TELETURNIEJ/

17:20

17:40

2000-01-08

19,00%

14.

PLEBANIA /SER.OBYCZ.POL./

17:36

17:58

2000-12-29

17,90%

15.

101 DALMATYŃCZYKOW /FILM USA/

20:16

21:54

2000-06-01

17,40%

 

TVP 2

Udział TVP 2 w rynku telewizyjnym w roku 2000 wyniósł 19,1% i oznacza to przyrost w stosunku do lat ubiegłych. W roku 1997 - 18,9%, w roku 1998 - 18,3%, a w 1999 - 18%.

TVP 2 oglądało w 2000 roku średnio 55,1 % populacji przez 76 minut dziennie. Rok wcześniej średnio 54,8% populacji przez 69 minut dziennie.

Najpopularniejsze audycje TVP 2 w 2000 roku

 

Opis

start

koniec

data

AMR%

1.

NA DOBRE I NA ZŁE /SER.OBYCZ.POL./

16:35

17:23

2000-12-17

22,60%

2.

ZŁOTOPOLSCY /TELENOWELA/

15:00

15:24

2000-12-17

21,90%

3.

NIE MA MOCNYCH /KOM.POL/

15:30

17:01

2000-12-31

21,00%

4.

SZANSA NA SUKCES /PROG.MUZ.ROZR./

15:30

16:26

2000-12-17

20,30%

5.

KOCHAJ ALBO RZUĆ /KOM.POL./

21:42

23:38

2000-01-10

18,90%

6.

ELIMINACJE MISTRZOSTW SWIATA -

MECZ PIŁKI NOŻNEJ POLSKA - WALIA

19:46

22:03

2000-10-11

17,70%

7.

BEZLUDNA WYSPA /PROG.ROZ./

15:32

16:22

2000-11-19

17,00%

8.

SAMI SWOI /KOM.POL./

12:05

13:25

2000-12-25

17,00%

9.

MECZ TOWARZYSKI PIŁKI NOŻNEJ

/TRANSMISJA/ POLSKA - FRANCJA

20:49

23:00

2000-02-23

16,80%

10.

SZANSA NA SUKCES -TO JUŻ PIĘĆ LAT /KONCERT JUBILE./

20:00

20:54

2000-01-30

16,80%

11.

KONCERT URODZINOWY FORMACJI NIEŻYWYCH SCHABUFF /MUZ.ROZR./

15:35

16:26

2000-01-23

16,80%

12.

GWIAZDORSKIE OSTATKI /PROG.ROZR./

20:00

20:59

2000-03-07

16,30%

13.

SPOTKANIE Z BALLADĄ /PROG.ROZR./

20:04

20:58

2000-12-31

16,20%

14.

ELIMINACJE MISTRZOSTW SWIATA -

MECZ PIŁKI NOŻNEJ POLSKA - BIAŁORUŚ

19:47

21:55

2000-10-07

16,20%

15.

FAMILIADA /TELETURNIEJ/

14:31

14:56

2000-03-19

15,90%

Oddziały Terenowe TVP S.A.

Systematycznie spada udział w widowni regionalnej telewizji publicznej (Oddziały Terenowe TVP potraktowane łącznie). W 1997 wynosił - 5,6%, w 1998 - 5%, w 1999 - 4,1%, w 2000 - 2,9%.

Na wynik ten miały wpływ przede wszystkim pasma wspólne Oddziałów Terenowych TVP (2,1%). Program własny 12 Oddziałów zajmuje resztę, czyli zaledwie 0,8%.

Przed rokiem pasmo wspólne Oddziałów Terenowych TVP S.A. osiągnęło wynik 3,1%, zaś program własny 12 Oddziałów 1%.

Spada więc udział w rynku zarówno pasma wspólnego jak i programu własnego Oddziałów Terenowych TVP.

POLSAT

Wzrósł w 2000 roku udział w rynku widowni naziemnej Telewizji Polsat i wyniósł 25,3%, co oznacza zahamowanie spadkowej tendencji i powrót do wyniku z roku 1998.

Tradycyjnie już dla Polsatu jego udział w widowni rósł w miesiącach jesienno - zimowych. W minionym roku w miesiącach październik - grudzień Polsatowi udało się osiągnąć wyższy udział w widowni niż TVP 1 i był w tym czasie telewizją najchętniej oglądaną przez Polaków.

Telewizję Polsat oglądało w 2000 roku średnio 56,2% populacji przez 99 minut dziennie. Przed rokiem 54,2 % populacji przez 91 minut dziennie.

Najpopularniejsze audycje telewizji POLSAT w 2000 roku

 

Opis

Start

koniec

data

AMR%

1.

KEVIN SAM W DOMU /FILM USA/

 

20:02

21:51

2000-12-29

24,20%

2.

KEVIN SAM W NOWYM JORKU /FILM USA/

 

20:00

22:01

2000-12-30

23,70%

3.

SWIAT WEDŁUG KIEPSKICH /SER.KOM.POL./

 

20:00

20:30

2000-12-20

23,60%

4.

TWIERDZA /FILM SENS.USA/

MEGA HIT

21:05

23:32

2000-11-27

21,30%

5.

PALOMA /TELENOW.MEKS./

 

19:13

19:59

2000-01-13

20,80%

6.

MIODOWE LATA /SER.KOM.POL./

 

20:00

20:46

2000-10-20

20,50%

7.

W MORZU OGNIA /FILM THRIL.USA/

MEGA HIT

21:00

22:49

2000-06-26

20,00%

8.

WYBRANIEC ŚMIERCI /FILM USA/

MEGA HIT

21:00

22:37

2000-11-06

19,50%

9.

NICO /SENS.USA/

MEGA HIT

20:01

21:46

2000-01-24

19,00%

10.

MILIONER W SPODENKACH /FILM USA/

 

20:35

22:11

2000-01-26

18,90%

11.

POZA PRAWEM /FILM USA/

MEGA HIT

20:00

21:41

2000-03-13

18,70%

12.

PRZYGODY RABINA JAKUBA /FILM FRANC./

 

20:30

22:11

2000-02-16

18,70%

13.

ZBUNTOWANY ANIOŁ /TELEN.ARGEN./

 

19:15

20:00

2000-12-29

18,60%

14.

AKADEMIA POLICYJNA V - MISJA W MIAMI BEACH /KOM.USA./

MEGA HIT

21:03

22:39

2000-11-20

18,40%

15.

ROBIN HOOD KSIĄŻĘ ZŁODZIEI /FILM USA/

MEGA HIT

20:00

22:30

2000-03-20

18,40%

TVN

W roku 2000 TVN próbował utrzymać swoją pozycję rynkową. TVN uzyskała 11,4% udziału w widowni i oznacza to niewielki wzrost w stosunku do roku 1999. Należało do niej wówczas 10,7% rynku, a przypomnijmy, że stacja ta rozpoczynała pod koniec 1997 roku od udziału na poziomie 4,5% w pierwszym miesiącu nadawania i 6,4% w pierwszym roku nadawania.

TVN oglądało w 2000 roku 33% populacji przez średnio 76 minut dziennie. Przed rokiem 30% populacji przez tyle samo czasu dziennie.

Najpopularniejsze audycje TVN w 2000 roku

 

Opis

start

koniec

data

AMR%

1.

MILIONERZY/TELETURNIEJ/

19:35

20:29

2000-03-05

17,80%

2.

KILER /KOM.POL./

21:23

23:26

2000-03-24

15,20%

3.

AKADEMIA POLICYJNA V - MISJA W MIAMI BEACH /KOM.USA./

21:26

23:08

2000-03-17

14,50%

4.

PROGNOZA POGODY

19:29

19:31

2000-03-05

12,50%

5.

AKADEMIA POLICYJNA IV-PATROL OBYWATELSKI /KOM.USA/

21:22

22:59

2000-02-11

12,00%

6.

FAKTY

19:00

19:27

2000-03-14

11,70%

7.

SPORT /SERWIS SPORT./

19:24

19:26

2000-03-05

11,20%

8.

NIEUCHWYTNY /FILM USA/

21:25

23:07

2000-03-03

10,50%

9.

WYBACZ MI.../TALK SHOW/

20:29

21:39

2000-03-26

10,10%

10.

NIEBEZPIECZNA PRĘDKOSC /FILM USA/

21:27

23:06

2000-01-07

9,90%

11.

KICKBOXER /FILM USA/

21:24

23:08

2000-03-10

9,90%

12.

MIASTECZKO /SER.POL./

21:21

22:01

2000-03-27

9,80%

13.

MARSJANIE ATAKUJĄ /KOM.USA./

20:32

22:28

2000-02-08

9,80%

14.

CAMILA /SER.MEKS./

18:07

18:57

2000-02-02

9,70%

15.

AKADEMIA POLICYJNA 3 /FILM FAB.USA/

21:26

23:07

2000-12-08

9,60%

TV 4

(do 29 marca 2000 roku jako Nasza Telewizja)

W roku 2000 zaszły zmiany programowo-organizacyjne w Naszej Telewizji. 29 marca nastąpiła zmiana nazwy na TV4, co zaowocowało wzrostem udziału w widowni. TV4 począwszy od kwietnia, osiągała w minionym roku średnio miesięcznie ponad 3% udziału w rynku, podczas gdy jako Nasza Telewizja o połowę mniej. To daje jej obecnie piąte miejsce w rankingu po spadku udziału w rynku TVP Regionalnej - łącznie (dotychczasowa 5 lokata) i RTL7.

TV 4 oglądało w ubiegłym roku średnio ponad 14% populacji przez średnio 26 min. dziennie.

Najpopularniejsze audycje TV 4 w 2000 roku

 

Opis

start

koniec

data

AMR%

1.

QUEST /FILM USA/

20:43

22:25

2000-04-27

5,20%

2.

SWIĄTECZNA GORĄCZKA /FILM KOM USA/

22:03

23:38

2000-12-24

4,80%

3.

RAMBO II /FILM USA/

21:04

22:56

2000-09-28

4,40%

4.

SARA /FILM POL./

21:09

23:16

2000-12-07

4,30%

5.

AMERYKAŃSKI NINJA /FILM USA/

21:12

22:56

2000-11-16

3,90%

6.

TURBULENCJA /FILM SENS.USA/

21:15

23:09

2000-09-14

3,60%

7.

G.I. JANE /FILM SENS.USA/

20:46

23:08

2000-06-08

3,60%

8.

UNIWERSALNY ŻOLNIERZ /SF USA/

20:56

23:00

2000-08-31

3,50%

9.

WIDMO /FILM THRILL.USA/

20:53

22:43

2000-07-06

3,50%

10.

SZKLANA PUŁAPKA /FILM USA/

23:51

01:00

2000-12-24

3,20%

11.

WSCHODZĄCE SLOŃCE /FILM SENS.USA/

21:11

23:36

2000-11-23

3,20%

12.

SZTOS /FILM POL./

20:41

22:23

2000-05-04

3,20%

13.

KOMISARZ REX /SER AUSTR./

22:03

22:59

2000-05-21

3,20%

14.

Z ARCHIWUM X /SER.USA/

21:53

22:49

2000-07-05

3,10%

15.

NA KRAWĘDZI /SENS.USA/

21:12

23:22

2000-10-05

3,10%

Podsumowując należy stwierdzić, że w roku 2000 zyskały widownię Polsat, TVP 2, TVN oraz TV 4. Wyjątkiem jest tutaj TVP 1, która zanotowała w minionym roku straty w widowni. W 2000 roku zmniejszał się również udział w widowni Oddziałów Terenowych TVP S.A.

W stosunku do roku 1999 wzrósł udział w widowni telewizyjnej programów kablowych i satelitarnych. Należy zwrócić uwagę na konsekwentne starania nadawców w kierunku zaspokajania zróżnicowanych potrzeb odbiorców poprzez tworzenie i doskonalenie oferty kanałów tematycznych.

Udział w widowni największych nadawców w 2000 roku

- średnie miesięczne

TVP1

Polsat

TVP2

TVN

RTL7

TV4

Nasza

TV

01/2000

25,3%

24,3%

19,3%

12,0%

3,4%

0,0%

1,6%

02/2000

25,3%

24,2%

18,9%

12,5%

3,5%

0,0%

1,7%

03/2000

25,2%

25,1%

17,7%

14,1%

3,0%

0,0%

1,7%

04/2000

25,4%

25,0%

18,5%

12,7%

2,6%

3,5%

od 29 marca pod nazwą TV 4

05/2000

24,8%

26,0%

18,5%

12,1%

2,8%

3,5%

06/2000

27,0%

24,3%

20,6%

10,0%

2,5%

3,0%

07/2000

26,5%

25,1%

20,5%

9,5%

2,8%

3,1%

08/2000

26,0%

25,6%

20,6%

9,6%

2,8%

3,0%

09/2000

27,1%

25,6%

19,0%

10,8%

2,8%

3,2%

10/2000

25,9%

26,1%

18,4%

10,9%

2,8%

3,1%

11/2000

25,5%

26,3%

18,2%

11,5%

2,9%

2,9%

12/2000

25,6%

26,3%

19,6%

10,5%

2,4%

3,2%

Średnia

25,7%

25,3%

19,1%

11,4%

2,9%

2,3%

0,5%

W sytuacji walki o widza toczącej się zarówno na poziomie poszczególnych nadawców, jak i na poziomie ofert programowej w 2000 roku telewizja publiczna utrzymała - mimo 2 pkt straty w stosunku do roku ubiegłego - prawie połowę udziałów w widowni.

Nie zmieniła się również w stosunku do roku ubiegłego pozycja w rankingu największych nadawców pod względem udziału w widowni.

TVP 1 mimo strat zachowała jeszcze pierwszą pozycję, choć dystans między nią a znajdującą się na drugim miejscu w rankingu Telewizją Polsat zmalał do ułamków procent. W roku 1999 TVP1 dzieliły od Polsatu jeszcze 4 pkt procentowe, w roku 2000 - 0,5 pkt.

Trzecie miejsce zajmuje nadal TVP 2, której udział w rynku w minionym roku wzrósł. Od ponad dwóch lat pozostaje w zasadzie na stałym poziomie.

Czwartą pozycję w rankingu zachowała w minionym roku telewizja TVN, która również zanotowała przyrost udziału w widowni. Należy zaznaczyć, że do czterech wymienionych stacji należało w 2000 roku 81% rynku.

Do najpopularniejszych audycji minionego roku należały głównie seriale i telenowele produkcji polskiej (nadawane zarówno przez telewizję publiczną jak i Polsat), superprodukcje amerykańskie, w tym filmy akcji oraz transmisje ważnych wydarzeń sportowych (mistrzostwa świata w piłce nożnej). Wśród najpopularniejszych audycji znalazł się również "Wieczór wyborczy" - audycja nadana w dniu wyborów prezydenckich, tuż po zakończeniu głosowania.

W porównaniu z rokiem 1999 można zauważyć, że audycje, które znalazły się na pierwszych miejscach w roku 2000 zgromadziły o kilka procent mniejszą widownię. W ubiegłym roku pierwsze miejsce należało do głównego wydania "Wiadomości" z ponad 31% widownią. W rankingu za 2000 rok na pierwszych miejscach znajdują się audycje z widownią poniżej 26%.

Najpopularniejsze audycje telewizyjne 2000 roku

 

Opis

 

Daty

Stacja

AMR %

1.

KLAN /TELENOWELA POL./

 

2000-01-12

TVP1

25,90%

2.

SAMI SWOI /KOM.POL./

 

2000-01-02

TVP1

24,50%

3.

KEVIN SAM W DOMU /FILM USA/

 

2000-12-29

Polsat

24,20%

4.

MISTRZOSTWA EUROPY W PIŁCE NOŻNEJ /TRANSMISJA/WLOCHY-FRANCJA

 

2000-07-02

TVP1

24,00%

5.

KEVIN SAM W NOWYM JORKU /FILM USA/

 

2000-12-30

Polsat

23,70%

6.

ŚWIAT WEDŁUG KIEPSKICH /SER.KOM.POL./

 

2000-12-20

Polsat

23,60%

7.

WIECZÓR WYBORCZY /PROG.PUBL.POL./

 

2000-10-08

TVP1

23,50%

8.

TELEEXPRESS

 

2000-01-03

TVP1

23,50%

9.

NA DOBRE I NA ZŁE /SER.OBYCZ.POL./

 

2000-12-17

TVP2

22,60%

10.

WIADOMOŚCI

 

2000-10-08

TVP1

22,50%

11.

SPORT /SERWIS SPORT./

 

2000-01-05

TVP1

22,50%

12.

DOM /SER POL/

 

2000-12-17

TVP1

22,30%

13.

ZŁOTOPOLSCY /TELENOWELA/

 

2000-12-17

TVP2

21,90%

14.

TWIERDZA /FILM SENS.USA/

MEGA HIT

2000-11-27

Polsat

21,30%

15.

NIE MA MOCNYCH /KOM.POL/

 

2000-12-31

TVP2

21,00%

16.

PALOMA /TELENOW.MEKS./

 

2000-01-13

Polsat

20,80%

17.

ROZMOWA Z GOŚĆMI W STUDIU

 

2000-01-12

TVP1

20,70%

18.

MIODOWE LATA /SER.KOM.POL./

 

2000-10-20

Polsat

20,50%

19.

WIELKI KONCERT URODZINOWY - WADOWICE 18 MAJA 2000

 

2000-05-18

 

20,50%

20.

STUDIO MISTRZOSTW EUROPY W PIŁCE NOZNEJ

 

2000-07-02

TVP1

20,30%

21.

SZANSA NA SUKCES /PROG.MUZ.ROZR./

 

2000-12-17

TVP2

20,30%

22.

W MORZU OGNIA /FILM THRIL.USA/

MEGA HIT

2000-06-26

Polsat

20,00%

23.

WYBRANIEC ŚMIERCI /FILM USA/

MEGA HIT

2000-11-06

Polsat

19,50%

24.

MISTRZOSTWA EUROPY W PIŁCE NOŻNEJ /TRANSMISJA/ FRANCJA - PORTUGALIA

 

2000-06-28

TVP1

19,30%

25.

JAKA TO MELODIA ? /TELETURNIEJ/

 

2000-01-08

TVP1

19,00%

Najmłodsi widzowie w wieku 4 -15 lat najwięcej czasu poświęcali na oglądanie w pierwszej kolejności Telewizji Polsat, następnie Programu 1 TVP. Widzowie tej grupy wiekowej stosunkowo dużo czasu spędzali również na oglądaniu programu TVN, TVP 2.

Wielkość widowni poszczególnych stacji w kategoriach wiekowych

Stacja

4-15+

16+

Ogółem (4+)

TVP1

19,7%

26,7%

25,7%

TVP2

13,3%

20,1%

19,1%

Polsat

33,3%

24,0%

25,3%

TVN

13,4%

11,1%

11,4%

RTL7

4,0%

2,7%

2,9%

TV 4

2,3%

2,3%

2,3%

Polsat 2

0,6%

0,7%

0,6%

Natomiast widzowie powyżej 16 roku życia preferują przede wszystkim Program 1 telewizji publicznej następnie Telewizji Polsat i TVP 2.

Najpopularniejsze audycje telewizyjne 2000 roku wśród dzieci i młodzieży (4 - 15+ roku życia)

opis

stacja

start

koniec

daty

AMR

AMR %

1.

KEVIN SAM W NOWYM JORKU /FILM USA/

Polsat

20:00

22:01

2000-12-30

2 327 097

34,5%

2.

KEVIN SAM W DOMU /FILM USA/

Polsat

20:02

21:51

2000-12-29

2 213 323

32,8%

3.

ŚWIAT WEDŁUG KIEPSKICH /SER.KOM.POL./

Polsat

20:00

20:30

2000-12-20

1 960 250

29,1%

4.

KLAN /TELENOWELA POL./

TVP1

17:25

17:48

2000-01-24

1 737 266

25,0%

5.

MILIONER W SPODENKACH /FILM USA/

Polsat

20:35

22:11

2000-01-26

1 728 203

24,8%

6.

WALT DISNEY - I PIES I WYDRA

TVP1

19:04

19:27

2000-01-09

1 679 880

24,1%

7.

KRECIK/CZES.FILM ANIM./

TVP1

19:06

19:27

2000-01-01

1 656 139

23,8%

8.

RODZINA ZASTĘPCZA /SER POL/

Polsat

20:01

20:29

2000-04-05

1 633 123

23,5%

9.

PALOMA /TELENOW.MEKS./

Polsat

19:13

19:59

2000-01-13

1 630 026

23,4%

10.

ZBUNTOWANY ANIOŁ /TELEN.ARGEN./

Polsat

19:14

19:59

2000-12-28

1 595 077

23,6%

11.

MIODOWE LATA /SER.KOM.POL./

Polsat

20:37

21:18

2000-03-31

1 577 049

22,7%

12.

13 POSTERUNEK /SER.POL./

Polsat

20:04

20:36

2000-04-07

1 550 324

22,3%

13.

BEETHOVEN /KOM.USA/

Polsat

20:00

21:37

2000-03-06

1 528 792

22,0%

14.

WALT DISNEY - GUMISIE /FILM ANIM.USA/

TVP1

19:03

19:26

2000-12-17

1 446 712

21,4%

15.

ŚNIETY MIKOŁAJ /FILM KOM.USA/

Polsat

20:05

21:49

2000-12-24

1 444 399

21,4%

16.

SHEENA KRÓLOWA DŻUNGLI /FILM FANTASY USA/

Polsat

12:30

14:27

2000-01-09

1 434 499

20,6%

17.

PAN DOMU /KOM USA/

Polsat

12:30

14:12

2000-01-16

1 383 601

19,9%

18.

OBÓZ POŚRODKU NICZEGO /KOM.USA/

Polsat

12:30

14:09

2000-01-30

1 381 337

19,8%

19.

BAJKI BOLKA I LOLKA /FILM ANIM./

TVP1

19:01

19:21

2000-01-19

1 373 653

19,7%

20.

PAN NIANIA /KOM.USA/

Polsat

20:33

22:03

2000-05-10

1 359 123

19,5%

21.

WALT DISNEY - ZORRO /SER.PRZYG.USA/

TVP1

10:23

10:48

2000-01-15

1 359 122

19,5%

22.

WALT DISNEY - I PIES I WYDRA

TVP1

19:02

19:25

2000-02-27

1 357 281

19,5%

23.

WALT DISNEY - 101 DALMATYNCZYKOW /SER.ANIM.USA/

TVP1

09:39

10:02

2000-02-19

1 352 392

19,4%

24.

DUŻA PRZERWA /SER.KOM.POL./

Polsat

20:00

20:27

2000-03-11

1 348 710

19,4%

25.

POSŁANIEC SZCZĘŚCIA /TELEN.MEKSYK./

Polsat

19:15

19:59

2000-03-03

1 341 847

19,3%

26.

MAPECIĄTKA /SER.ANIM.DLA DZIECI USA/

TVP1

19:01

19:25

2000-01-22

1 339 849

19,3%

27.

TRZECH WESOŁYCH PIELĘGNIARZY /FILM KOM.USA/

Polsat

20:32

22:01

2000-12-13

1 317 980

19,5%

28.

JAS FASOLA NADCIĄGA TOTALNY KATAKLIZM /KOM.ANG./

TVP1

20:05

21:31

2000-03-04

1 312 897

18,9%

29.

ZŁOTOPOLSCY /TELENOWELA/

TVP2

15:00

15:24

2000-12-17

1 307 560

19,4%

30.

GRACZYKOWIE /SER.KOM.POL./

Polsat

20:00

20:31

2000-01-11

1 288 102

18,5%

Największą popularnością w tej grupie celowej cieszyły się telenowele i seriale, głównie produkcji polskiej. Oprócz tego dzieci chętnie oglądały filmy komediowe.

Najwyższe wskaźniki oglądalności wśród dzieci i młodzieży uzyskiwały filmy emitowane przez Telewizję Polsat.

W trzydziestu najpopularniejszych audycjach znalazły się również pozycje adresowane specjalnie do dziecięcego odbiorcy i były to głównie filmy animowane nadawane przez telewizję publiczną (TVP1), m.in. filmy Disneya, Bolek i Lolek, Mapeciątka.


Spis treści, poprzednia część druku, następna część druku