Senatorowie

Parlamentarny Zespół
ds. Dróg Wodnych i Turystyki Wodnej

Senator Piotr Głowski zwrócił się do premiera RP i przewodniczącego PE o ujednolicenie zasad żeglowania po wodach Europy

W celu uproszczenia warunków żeglowania po wodach morskich i śródlądowych Europy i w trosce o rozwój europejskiej turystyki wodnej senator Piotr Głowski, przewodniczący Parlamentarnego Zespołu ds. Dróg Wodnych i Turystyki Wodnej zwrócił się w końcu listopada br. do Premiera RP Donalda Tuska o przyjęcie przez władze RP Rezolucji nr 40 ustanawiającej ujednolicony certyfikat kompetencji dla osób prowadzących jachty (ICC -International Certificate of Competence).

Poważną przeszkodą w rozwoju żeglowania rekreacyjnego, a także w pokonywaniu przestrzeni europejskiej wodami śródlądowymi i morskimi jest, według senatora Głowskiego, brak wspólnych uregulowań dotyczących certyfikatów kompetencji dla osób prowadzących jachty (żaglowe i motorowe). Polscy żeglarze w niektórych krajach mają poważne problemy na przykład z korzystaniem z łodzi żaglowych i motorowych oraz ich czarterowaniem.

Przypomnijmy, że już w 1985 r. Europejska Komisja Gospodarcza ONZ przyjęła rezolucję, która zalecała i promowała wprowadzenie ujednoliconego certyfikatu znanego obecnie jako International Certificate of Competence (ICC). Zalecano rządom przyjęcie rezolucji nr 14 (obecnie nr 40) ustanawiającej ICC i wprowadzenie jej w życie. Niestety tylko osiem państw, członków Unii Europejskiej przyjęło rezolucję nr 40. Polska do nich nie należy.

Międzynarodowy Certyfikat Kompetencji dla osób prowadzących jachty wydawany jest na podstawie już posiadanych uprawnień krajowych lub zdanego egzaminu i jest ważny dla użytkowników jachtów o długości kadłuba do 24 m. Do egzaminu można przystąpić po ukończeniu 16. roku życia. Zakres wymaganej wiedzy odpowiada mniej więcej zakresowi szkolenia na stopień polskiego sternika jachtowego. Certyfikat ICC wprowadza dokumenty poświadczające posiadanie kompetencji na wody śródlądowe i wody przybrzeżne (oddzielnie dla żeglarzy jachtowych i motorowych).

Według senatora Głowskiego rozwiązaniem bardziej skutecznym wydaje się wydanie przez właściwe organy Unii Europejskiej stosownych regulacji w stosunku do wszystkich państw - członków UE. Umożliwiłoby to wprowadzenie europejskiego certyfikatu kompetencji jednocześnie we wszystkich krajach UE. Zakres wymagań mógłby oprzeć się na Rezolucji nr 40 i korzystać z jej dorobku. W związku z tym senator Piotr Głowski wystąpił również do Jerzego Buzka Przewodniczącego Parlamentu Europejskiego, Edmunda Wittbrodta Przewodniczącego Senackiej Komisji Spraw Unii Europejskiej, Eurodeputowanego Jacka Saryusza-Wolskiego o wsparcie działań Zespołu na forum Unii Europejskiej.

Członkowie Parlamentarnego Zespołu są przekonani, iż proponowane rozwiązanie pozytywnie wpłynie na rozwój turystyki wodnej, która staje się ważnym sektorem gospodarki i jednocześnie przyczyni się do integracji mieszkańców Europy.

W zamyśle wnioskodawców certyfikat kompetencji ICC miałby być wydawany (za niewielką opłatą administracyjną - podobnie jak kiedyś Międzynarodowe Prawo Jazdy) na podstawie posiadanych już uprawnień lub mógłby całkowicie zastąpić obecnie stosowane stopnie w zakresie uprawiania żeglarstwa i sportów motorowodnych na śródlądziu i w strefie przybrzeżnej.