Parlamentarny Zespół ds. Dróg Wodnych i Turystyki Wodnej
Posiedzenie Parlamentarnego Zespołu ds. Dróg Wodnych i Turystyki Wodnej
W dniu 20 listopada 2008 r. o godz. 15.00 w budynku Senatu RP odbyło się posiedzenie Parlamentarnego Zespołu ds. Dróg Wodnych i Turystyki Wodnej.
W posiedzeniu, oprócz członków Zespołu, uczestniczyli zaproszeni goście:
- Krajowy Zarząd Gospodarki Wodnej
Prezes - Andrzej Sadurski
Doradca Prezesa - Andrzej Potapowicz
- Ministerstwo Infrastruktury
Dyrektor Departamentu Bezpieczeństwa Morskiego - Marek Chmielewski
Specjalista Departamentu Transportu Morskiego i Żeglugi Śródlądowej - Bartosz Faszczewski
- Stowarzyszenie Armatorów Jachtowych
Kapitan - Włodzimierz Ring
Podczas posiedzenia Zespołu omówiono następujące zagadnienia:
1. Senator Piotr Głowski poinformował, iż 13 listopada br. w Poznaniu po otwarciu Targów Wodnych Boatshow odbyło się spotkanie Zespołu, w którym uczestniczyli przedstawiciele: Polskiego Związku Żeglarskiego, Polskiego Związku Motorowodnego i Narciarstwa Wodnego, oraz Polskiej Izby Przemysłu Jachtowego.
Tematami poruszanymi podczas spotkania było: bezpieczeństwo na wodzie, szkolenie zawodowe i oświata w przemyśle jachtowym, sprawy dotyczące uprawnień.
Senator planuje zorganizowanie w Wielkopolsce spotkania przedstawicieli samorządów, władz oświatowych i biznesu podczas którego pokazane zostaną dobre doświadczenia w zakresie współpracy tych podmiotów. Zebranie będzie również dotyczyć szkoleń zawodowych.
2. Podczas posiedzenia w odpowiedzi na prośbę przewodniczącego Zespołu skierowaną do Prezesa Krajowego Zarządu Gospodarki Wodnej, została przedstawiona Koncepcja rewitalizacji połączenia Wisła-Odra na II klasę drogi wodnej do celów turystycznych.
W niniejszej koncepcji omawia się głównie tzw. wariant minimalny, polegający na rewitalizacji drogi wodnej Wisła-Odra i w tym celu konieczne do jego realizacji prace. Przedstawione są w nim niezbędne wydatki na wykonanie robót, a także możliwe uwarunkowania, które należy uwzględniać przy ich realizacji w celu radykalnej poprawy istniejącego stanu drogi wodnej i jej infrastruktury. Głównym założeniem opracowania jest przywrócenie i utrzymanie na tej drodze wodnej warunków odpowiadających II klasie śródlądowych dróg wodnych. Szlak ten został wybrany jako pierwszy ze względu na najniższe koszty związane z przywróceniem życia gospodarczego na tym szlaku. Jest on również najważniejszy dla polskiego i europejskiego systemu wodnego. Przewidywany koszt 880 mln PLN w perspektywie wydatków na najbliższe 10 lat wydaje się kwotą niewygórowaną, mając na uwadze ewentualne korzyści rozwoju sześciu województw (dolnośląskie, lubuskie, zachodnio-pomorskie, wielkopolskie, kujawsko-pomorskie, warmińsko-mazurskie).
3. Senator Głowski poinformował, iż w Ministerstwie Sportu i Turystyki trwają prace nad ustawą O sporcie, która przewiduje rezygnację z kontroli i nadzoru nad uprawianiem turystyki wodnej ograniczając te zadania wyłącznie do sportu kwalifikowanego. Ministerstwo Infrastruktury wprowadzi odpowiednie zmiany w ustawie o żegludze śródlądowej, które będą zbliżone do obowiązujących obecnie. W turystyce wodnej proponuje się wprowadzenie zwolnienia dla tzw. "hausbootów" (w Polsce nazywanych barkami czarterowymi.
|