Senatorowie

Parlamentarny Zespół
ds. Dróg Wodnych i Turystyki Wodnej

Konferencja pod tytułem "Wodne szlaki turystyczne Warmii i Mazur-szanse i zagrożenia"

W dniach 29-30 września 2008 w Piszu odbyła się konferencja poświęcona wodnym szlakom turystycznym Warmii i Mazur. Uczestnicy mówili o szansach i zagrożeniach dla rozwoju regionu, o budowie nowego kanału, który doprowadzi do połączenia jeziora Śniardwy i Niegocin oraz o bezpieczeństwie na wodzie i rozwiązaniach legislacyjnych dotyczących turystyki wodnej.

Konferencję zorganizował Parlamentarny Zespół ds. Dróg Wodnych i Turystyki Wodnej, któremu przewodniczy senator Piotr Głowski oraz Jacek Protas marszałek województwa warmińsko-mazurskiego. W konferencji pod patronatem wicemarszałka Senatu Marka Ziółkowskiego wzięli udział m.in.: senator Marek Konopka, Anna Wypych-Namiotko wiceminister infrastruktury, Jan Maścianica wicewojewoda warmińsko-mazurski, Wojciech Kot prezes Polskiej Izby Przemysłu Jachtowego i Sportów Wodnych, senatorowie, posłowie i samorządowcy.

Tematem pierwszego dnia konferencji była kwestia budowy kanału łączącego Jeziora Tyrkło i Buwełno. Dzięki temu kanałowi powstanie nowy szlak wodny pod nazwą - Druga Pętla Mazurska. Budowa kanału o długości ok. 1500 metrów pozwoli połączyć docelowo jeziora Śniardwy i Niegocin. Zdaniem uczestników obrad takie rozwiązanie przyczyni się do ożywienia turystycznego terenów przyległych do wodnego szlaku. Pozwoli to uatrakcyjnić istniejące trasy żeglarskie, dając turystom alternatywne kierunki przemierzania jezior mazurskich.

Stanisław Piwkowski reprezentujący Regionalny Zarząd Gospodarki Wodnej zaproponował kilka wariantów połączeń jezior Tyrkła i Buwełna (kanał żeglowny, tunel żeglowny, kołowy transport jachtów, pochylnia szynowa i kolejka linowa). Największe zainteresowanie wśród słuchaczy wzbudził pomysł tunelu żeglownego. Jest to unikalne w skali kraju rozwiązanie połączenia żeglownego. Samo połączenie w postaci tunelu stanowić może wyjątkową atrakcję turystyczną.

Wiele uwagi poświęcono również kwestiom stanu bezpieczeństwa na wodzie oraz rozwiązaniom legislacyjnym dotyczącym turystyki wodnej. Służby ratownicze określiły stan bezpieczeństwa wodniaków jako zadowalający, aczkolwiek wszyscy prelegenci wskazywali na konieczność doposażenia jednostek w sprzęt specjalistyczny. To podniosłoby efektywność dobrze wyszkolonych i przygotowanych służb ratowniczych.

Po zakończeniu obrad uczestnicy konferencji udali się do Olecka, gdzie w stoczni jachtowej mieli okazję zapoznać się z technologią budowy sprzętu jachtowego. Rozmowy w Olecku dotyczyły problemów polskiego przemysłu jachtowego.

Konferencja "Wodne szlaki turystyczne Warmii i Mazur - szanse i zagrożenia" stała się inspiracją do działań na rzecz rozwoju nowych dróg wodnych. Zarówno członkowie Parlamentarnego Zespołu ds. Dróg Wodnych i Turystyki Wodnej jak i samorządowcy Warmii i Mazur podkreślali, iż budowa kanału Tyrkło-Buwełno to poważna szansa dla rozwoju turystyki.

Rozmowy kuluarowe koncentrowały się wokół tego, jak połączyć wysiłki, by plany wprowadzić w życie.