Poprzednia część, następny fragment, spis treści


Z prac komisji senackich

22 października 2008 r.

Na swym posiedzeniu zebrała się Komisja Rodziny i Polityki Społecznej. W pierwszym punkcie porządku dziennego rozpatrywano ustawę o zmianie ustawy o zaopatrzeniu emerytalnym funkcjonariuszy Policji, Agencji Bezpieczeństwa Wewnętrznego, Agencji Wywiadu, Służby Kontrwywiadu Wojskowego, Służby Wywiadu Wojskowego, Centralnego Biura Antykorupcyjnego, Straży Granicznej, Biura Ochrony Rządu, Państwowej Straży Pożarnej i Służby Więziennej oraz ich rodzin.

Przyjęcie ustawy, uchwalonej przez Sejm z przedłożenia rządowego, rekomendował senatorom podsekretarz stanu w Ministerstwie Spraw Wewnętrznych i Administracji Zbigniew Sosnowski. Sejmowa nowelizacja zmierza do ujednolicenia przepisów prawnych związanych z zawieszeniem prawa do emerytury w razie ponownego przyjęcia emeryta do służby albo powołania emeryta do zawodowej służby wojskowej. Dotychczas prawo do emerytury zawieszano w razie ponownego przyjęcia emeryta do służby w Policji, Agencji Bezpieczeństwa Wewnętrznego, Agencji Wywiadu, Służbie Kontrwywiadu Wojskowego, Służbie Wywiadu Wojskowego, Straży Granicznej, Biurze Ochrony Rządu, Państwowej Straży Pożarnej lub Służbie Więziennej. Wśród wymienionych formacji zabrakło Centralnego Biura Antykorupcyjnego. Z tego względu opiniowana ustawa uzupełnia art. 40a nowelizowanego aktu prawnego, co spowoduje, że emeryt ponownie przyjęty do służby w Centralnym Biurze Antykorupcyjnym będzie miał zawieszone prawo do emerytury.

Podczas posiedzenia senatorowie zapoznali się także z opinią Biura Legislacyjnego Kancelarii Senatu, które nie zgłosiło zastrzeżeń do rozpatrywanej nowelizacji sejmowej.

W głosowaniu, na wniosek przewodniczącego komisji senatora Mieczysława Augustyna, opowiedziano się jednomyślnie za jej przyjęciem bez poprawek. Na sprawozdawcę stanowiska komisji w tej sprawie wybrano senatora Piotra Kaletę.

Następnie przystąpiono do rozpatrzenia ustawy o zmianie ustawy - Kodeks pracy. Założenia nowelizacji, przyjętej przez Sejm z przedłożenia rządowego, omówiła Agnieszka Chłoń-Domińczak, podsekretarz stanu w Ministerstwie Pracy i Polityki Społecznej.

Zaproponowane zmiany dotyczą przepisów antydyskryminacyjnych oraz bezpieczeństwa i higieny pracy. Dostosowują polskie prawo do norm unijnych. Za ich przyjęciem opowiedziały się wszystkie kluby sejmowe. Uszczegółowiono m.in. definicję molestowania seksualnego, wprowadzono zakaz konsekwencji wobec pracownika, który był molestowany albo się temu przeciwstawił.

Rozpatrywana nowelizacja zakazuje także dyskryminacji ze względu na płeć: "dyskryminowaniem ze względu na płeć jest każde niepożądane zachowanie o charakterze seksualnym lub odnoszące się do płci pracownika, którego celem lub skutkiem jest naruszenie godności pracownika, w szczególności stworzenie wobec niego zastraszającej, wrogiej, poniżającej, upokarzającej lub uwłaczającej atmosfery". Nowelizacja precyzuje, że "na zachowanie to mogą się składać fizyczne, werbalne lub pozawerbalne elementy (molestowanie seksualne)".

Ponadto ustawa dopuszcza możliwość różnicowania sytuacji pracowniczej ze względu na staż pracy. Wprowadzono także ochronę pracownicy powracającej do pracy po urlopie macierzyńskim - ma wrócić na to samo lub równorzędne stanowisko i otrzymać takie wynagrodzenie, jakie otrzymywałaby, gdyby nie korzystała z urlopu.

Pierwotnie w projekcie Rady Ministrów znajdował się zapis dotyczący czasu pracy. Później rząd wycofał się jednak z tej regulacji. Planowana jest bowiem kompleksowa nowelizacja przepisów dotyczących czasu pracy.

Przedstawiciel biura legislacyjnego Maciej Telec zgłosił kilka uwag legislacyjnych, z których dwie, dotyczące przedłużenia terminu wejścia w życie ustawy do 30 dni i doprecyzowania art. 1, przejął jako wnioski senator Jan Rulewski.

W głosowaniu Komisja Rodziny i Polityki Społecznej poparła proponowane zmiany i postanowiła zaproponować Senatowi przyjęcie wraz z nimi nowelizacji kodeksu pracy. Postanowiono, że stanowisko komisji podczas posiedzenia plenarnego zarekomenduje Izbie senator J. Rulewski.

W trzecim punkcie porządku dziennego rozpatrzono ustawę o zmianie ustawy o systemie ubezpieczeń społecznych. Senatorowie zapoznali się ze stanowiskiem rządu w sprawie rozpatrywanej nowelizacji, wypracowanej przez sejmową Komisję Polityki Społecznej i Rodziny. Opinię w tej sprawie przedstawiła A. Chłoń-Domińczak, wiceminister pracy i polityki społecznej. Sejmowa nowelizacja wprowadza zmiany w zakresie ustalania podstawy wymiaru składek na ubezpieczenie emerytalne i rentowe. Zgodnie z zaproponowaną zmianą będzie ona ustalana raz na rok, a nie - jak ma to miejsce w aktualnie obowiązującym stanie prawnym - cztery razy w roku.

Zmieniany art. 18 ust. 8 ustawy nowelizowanej stanowi, że podstawę wymiaru składek na ubezpieczenia emerytalne i rentowe osób prowadzących pozarolniczą działalność gospodarczą oraz osób z nimi współpracujących stanowi zadeklarowana kwota, nie niższa jednak niż 60% prognozowanego przeciętnego wynagrodzenia miesięcznego, przyjętego do ustalenia kwoty ograniczenia rocznej podstawy wymiaru składek na dany rok kalendarzowy. Obecnie zadeklarowana kwota nie może być niższa niż 60% przeciętnego miesięcznego wynagrodzenia w poprzednim kwartale. Zgodnie z nowelą, składka na dany rok ma obowiązywać od 1 stycznia do 31 grudnia danego roku, a nie jak dotychczas - od trzeciego miesiąca następnego kwartału.

Kolejny zmieniany przepis, czyli art. 19 ust. 10, stanowi, że kwotę prognozowanego przeciętnego miesięcznego wynagrodzenia, przyjętą do ustalenia kwoty ograniczenia rocznej podstawy wymiaru składek, minister właściwy do spraw zabezpieczenia społecznego ogłaszać będzie w drodze obwieszczenia w Dzienniku Urzędowym Rzeczypospolitej Polskiej "Monitor Polski" do końca poprzedniego roku kalendarzowego. Ustawa wejdzie w życie po upływie 14 dni od dnia ogłoszenia, zmieniany przepis art. 18 ust. 8 ustawy natomiast będzie miał zastosowanie do składek należnych za okres od 1 stycznia 2009 r.

Do rozpatrywanej nowelizacji żadnych uwag nie zgłosiło senackie biuro legislacyjne.

W głosowaniu, na wniosek przewodniczącego obradom senatora M. Augustyna, komisja przyjęła bez poprawek ustawę o systemie ubezpieczeń społecznych. Sprawozdawcą stanowiska komisji w tej sprawie został senator Kazimierz Jaworski.

W czwartym punkcie porządku dziennego Komisja Rodziny i Polityki Społecznej zajęła stanowisko w sprawie ustawy o zmianie ustawy o systemie ubezpieczeń społecznych.

Przedstawiła ją podsekretarz stanu w Ministerstwie Pracy i Polityki Społecznej A. Chłoń-Domińczak. Nowelizacja, podobnie jak poprzednia ustawa, wypracowana przez sejmową Komisję Polityki Społecznej i Rodziny, upraszcza zasady przekazywania ubezpieczonemu informacji, dotyczących m.in. zestawienia należnych składek w podziale na ubezpieczenie: emerytalne, rentowe, chorobowe i wypadkowe. Obecnie płatnik musi to robić w każdym miesiącu. Jedynie członkowie służby zagranicznej mogą otrzymywać te informacje drogą elektroniczną. Od nowego roku taką możliwość zyskają również inne osoby, jeżeli wyrażą na to zgodę. Ma to usprawnić działanie jednostek odpowiedzialnych w firmie za przekazywanie stosownych dokumentów ubezpieczonym i ograniczyć koszty ich dystrybucji.

Senatorowie zapoznali się także z opinią senackiego biura legislacyjnego, które nie zgłosiło żadnych uwag o charakterze legislacyjnym.

W głosowaniu, na wniosek senatora M. Augustyna, komisja przyjęła nowelizację sejmową bez poprawek. Na sprawozdawcę stanowiska komisji podczas posiedzenia plenarnego Izby wybrano senatora K. Jaworskiego.

Następnie rozpatrzono ustawę o zmianie ustawy o świadczeniach rodzinnych. Omówiła ją podsekretarz stanu w Ministerstwie Pracy i Polityki Społecznej A. Chłoń-Domińczak. Ustawę uchwalono w związku z uznaniem 23 października 2007 r. przez Trybunał Konstytucyjny za niekonstytucyjny art. 24 ust. 2 ustawy z 28 listopada 2003 r. o świadczeniach rodzinnych w zakresie, w jakim dotyczy on ustalania uprawnienia do zasiłku pielęgnacyjnego.

Kilka uwag o charakterze legislacyjnym do nowelizacji sejmowej zgłosiło biuro legislacyjne. Jedną z sugestii, dotyczącą doprecyzowania przepisu przyznającego członkowi rodziny przebywającemu za granicą świadczenia na osobę wymagającą opieki, postanowił zgłosić w formie poprawki przewodniczący komisji senator M. Augustyn.

W głosowaniu Komisja Rodziny i Polityki Społecznej poparła zaproponowaną zmianę i postanowiła zarekomendować Senatowi przyjęcie wraz z nią sejmowej nowelizacji ustawy o świadczeniach rodzinnych. Na sprawozdawcę stanowiska komisji w tej sprawie wyznaczono senator Małgorzatę Adamczak.

Kolejnym, szóstym, rozpatrywanym aktem prawnym była ustawa o zmianie ustawy o rehabilitacji zawodowej i społecznej oraz zatrudnianiu osób niepełnosprawnych. Założenia sejmowej nowelizacji omówił naczelnik wydziału w Biurze Pełnomocnika Rządu ds. Osób Niepełnosprawnych Sławomir Lipke. Jak stwierdził, ustawa ta zmierza do zapewnienia osobom niepełnosprawnym prawa wstępu do obiektów użyteczności publicznej wraz z psem asystującym. Warunkiem skorzystania z tego uprawnienia jest wyposażenie psa w odpowiednią uprząż, a także posiadanie przez osobę niepełnosprawną certyfikatu potwierdzającego status psa asystującego i zaświadczenia o wykonaniu wymaganych szczepień weterynaryjnych.

Senatorowie zapoznali się także z opinią senackiego biura legislacyjnego, które nie zgłosiło żadnych uwag o charakterze legislacyjnym.

W dyskusji senator M. Augustyn zgłosił propozycję wprowadzenia dwóch poprawek do sejmowej nowelizacji. Pierwsza z nich dotyczyła wyszczególnienia rodzajów psów niosących pomoc osobie niepełnosprawnej. Druga zmierzała do wprowadzenia obowiązku posiadania certyfikatów przez podmioty gospodarcze prowadzące szkolenia psów.

W głosowaniu Komisja Rodziny i Polityki Społecznej poparła proponowane zmiany, a następnie przyjęła wraz z nimi nowelizację ustawy o rehabilitacji zawodowej i społecznej oraz zatrudnianiu osób niepełnosprawnych. Ustalono, że stanowisko komisji w tej sprawie zarekomenduje Izbie podczas posiedzenia plenarnego senator M. Augustyn.

Na zakończenie posiedzenia senatorowie rozpatrzyli ustawę o zmianie ustawy o finansowym wsparciu rodzin w nabywaniu własnego mieszkania. Zawarte w niej rozwiązania omówiła Janina Krunis-Traczyk, główny specjalista w Ministerstwie Finansów. W noweli zaproponowano rozszerzenie kręgu beneficjentów kredytów. Będą z nich mogły skorzystać zarówno małżeństwa, jak i osoby samotnie wychowujące dzieci. Możliwość udzielania poręczeń kredytów hipotecznych rozszerzono o członków najbliższej rodziny. W noweli zaproponowano także podwyższenie średniego wskaźnika przeliczeniowego kosztu odtworzenia 1 m2 do 1,4.

Uwagę legislacyjną w formie poprawki doprecyzowującej zapisy sejmowej nowelizacji zgłosiła przedstawicielka senackiego biura legislacyjnego. Zmianę poparł senator J. Rulewski. W głosowaniu spotkała się ona z akceptacją komisji. Ustalono, że stanowisko Komisji Rodziny i Polityki Społecznej w sprawie ustawy o zmianie ustawy o finansowym wsparciu rodzin w nabywaniu własnego mieszkania przedstawi Izbie senator M. Augustyn.

* * *

Na swym posiedzeniu senatorowie z Komisji Gospodarki Narodowej postanowili nie zgłaszać zastrzeżeń do ustawy o zmianie ustawy o rachunkowości.

Ustawę omówiła Elżbieta Chojna-Duch, podsekretarz stanu w Ministerstwie Finansów. Jak stwierdziła, zmiana przyjęta przez Sejm umożliwi przechowywanie list płac na informatycznych nośnikach danych, przyczyni się tym samym do obniżenia kosztów funkcjonowania przedsiębiorstw. Ograniczy powierzchnię archiwów firm, w których teraz trzeba przechowywać papierowe listy płac.

Obecnie istnieje 10-letni obowiązek przechowywania tych list. W wypadku przejęcia przedsiębiorstwa dokumentację przechowuje przedsiębiorstwo kontynuujące działalność, a w wypadku likwidacji - wyznaczona osoba lub jednostka. O miejscu przechowywania tych danych likwidator jednostki lub syndyk masy upadłościowej informuje właściwy sąd albo inny organ prowadzący rejestr lub ewidencję działalności gospodarczej.

Warunkiem przechowywania list płac na informatycznych nośnikach danych jest posiadanie urządzeń pozwalających na odtworzenie dowodów w postaci wydruku, chyba że inne przepisy stanowią inaczej.

W aktualnym stanie prawnym listy płac, podobnie jak dokumenty dotyczące przeniesienia praw majątkowych do nieruchomości, powierzenia odpowiedzialności za składniki aktywów, znaczące umowy i inne ważne dokumenty określone przez kierownika jednostki, muszą być przechowywane w oryginalnej postaci, tj. w formie papierowej.

Projekt rozpatrywanej ustawy wniosła do laski marszałkowskiej sejmowa Komisja Nadzwyczajna "Przyjazne Państwo". W drugim czytaniu uściślono, że treść dowodów księgowych, o których mowa w nowelizowanym przepisie, będzie mogła być przenoszona na informatyczne nośniki danych.

Podczas posiedzenia senatorowie zapoznali się także z opinią Biura Legislacyjnego Kancelarii Senatu, które nie zgłosiło żadnych uwag o charakterze legislacyjnym.

Nowelizacja sejmowa nie budziła również zastrzeżeń senatorów. W związku z tym przewodniczący obradom senator Tomasz Misiak poddał pod głosowanie wniosek o przyjęcie rozpatrywanej ustawy bez poprawek. Został on jednogłośnie poparty przez komisję. Na sprawozdawcę jej stanowiska w sprawie nowelizacji ustawy o rachunkowości wybrano senatora Kazimierza Kleinę.

Kolejnym rozpatrywanym aktem prawnym była ustawa o zmianie ustawy o podatku od czynności cywilnoprawnych. W imieniu rządu przyjęcie nowelizacji rekomendował senatorom podsekretarz stanu w Ministerstwie Finansów Ludwik Kotecki. Ustawa dostosowuje polskie prawo do wymogów prawa europejskiego w zakresie podatków pośrednich od gromadzenia kapitału. Ustawa m.in. wprowadza zasadę jednokrotnego opodatkowania kapitału w spółkach kapitałowych. Opodatkowane będą tylko te czynności, które wiążą się ze wzrostem potencjału ekonomicznego spółki.

Żadnych uwag o charakterze legislacyjnym nie zgłosił przedstawiciel senackiego biura legislacyjnego.

W dyskusji nowelizacja nie budziła zastrzeżeń senatorów. Senator T. Misiak zgłosił natomiast 5 poprawek doprecyzowujących sejmowe zapisy, o wprowadzenie których zwracał się wiceminister L. Kotecki.

W głosowaniu łącznym Komisja Gospodarki Narodowej jednomyślnie przyjęła wszystkie proponowane zmiany, a następnie jednogłośnie całą ustawę wraz z zaaprobowanymi poprawkami. Na sprawozdawcę stanowiska komisji w tej sprawie wybrano senatora Henryka Woźniaka.

Nowelizacja, uchwalona przez Sejm jednomyślnie na podstawie projektu rządowego i dostosowująca polskie prawo do ustawodawstwa unijnego, zakłada zwolnienie z podatku działań restrukturyzacyjnych podejmowanych przez spółki kapitałowe. Znowelizowane przepisy dotyczą około 6,3 tys. spółek akcyjnych i ponad 138 tys. spółek z ograniczoną odpowiedzialnością.

Na podstawie nowych uregulowań od 2009 r. zostaną zwolnione z podatku działania restrukturyzacyjne podejmowane przez spółki kapitałowe. Dotyczy to łączenia firm, podziału, wniesienia do spółki aportu w postaci oddziału innej spółki kapitałowej oraz wymiany udziałów w takich spółkach. Obecnie czynności takie są opodatkowane 0,5-procentowym podatkiem.

Z podatku zwolniona ma zostać także zmiana umowy spółki, związana z przeniesieniem z jednego kraju UE do innego rzeczywistego ośrodka zarządzania firmą, lub jej statutowej siedziby. Firmy nie będą musiały płacić podatku także w wypadku przekształcenia spółki kapitałowej w inną spółkę kapitałową.

Nowelizacja wdraża dyrektywę unijną z bieżącego roku, dotyczącą podatków pośrednich. Regulacja taka jest konieczna także ze względu na wejście w życie 12 lutego br. unijnej dyrektywy dotyczącej podatków pośrednich od gromadzenia kapitału. W Polsce funkcję podatku kapitałowego pełni podatek od czynności cywilnoprawnych. Na wdrożenie dyrektywy państwa Unii mają czas do końca roku.

W trzecim punkcie porządku dziennego rozpatrzono ustawę o zmianie ustawy o podatku od spadków i darowizn.

Opinię na temat sejmowej nowelizacji przedstawił podsekretarz stanu w Ministerstwie Finansów L. Kotecki, który poparł zaproponowane zmiany. Jego znaniem, przyjęcie sejmowej noweli wydaje się uzasadnione ze względu różny poziom świadomości w zakresie obowiązujących przepisów.

Ustawa powstała na podstawie dwóch projektów - poselskiego i komisyjnego. Zmiany przygotowały klub Lewicy i sejmowa komisja "Przyjazne Państwo". Zgodnie z nowelą miesięczny termin, w którym osoby z najbliższej rodziny mają powiadomić urząd skarbowy o nabyciu darowizny czy spadku - co jest warunkiem zwolnienia z podatku - ma zostać wydłużony do sześciu miesięcy.

Zmiana ma na celu umożliwienie skorzystania z ulgi także tym podatnikom, którzy dowiedzą się o spadku lub darowiźnie po upływie sześciomiesięcznego terminu. Zostaną zwolnieni z podatku, jeżeli w ciągu pół roku powiadomią o tym urząd skarbowy oraz "uprawdopodobnią fakt późniejszego powzięcia wiadomości o ich nabyciu".

Przepisy obowiązujące od 2007 r. pozwalają członkom najbliższej rodziny na skorzystanie z ulgi w podatku. Uzależniają to jednak od złożenia oświadczenia przez osobę obdarowaną do urzędu skarbowego w terminie 30 dni. Zdaniem autorów nowelizacji, z powodu powszechniej nieznajomości tego wymogu formalnego wielu podatników traci nieodwołalnie prawo do ulgi.

Sejm odrzucił zgłoszoną przez posłów Prawa i Sprawiedliwości poprawkę, przewidującą zwolnienie z podatku nabycia od najbliższej rodziny nieruchomości, nieruchomości zabudowanych i nieruchomości rolnych, jeżeli doszło do niego przed 1 stycznia ub.r. Warunkiem zwolnienia miałoby być zgłoszenie takiego nabycia w urzędzie skarbowym do końca 2012 r. Zdaniem autorów tej poprawki, taka sytuacja doprowadziła do powstania w skali całego kraju ogromnej liczby nieruchomości, której stan prawny do dziś nie został uregulowany. Jej przyjęcie pozwoliłoby uregulować stan prawny tych nieruchomości. W opinii resortu finansów, przyjęcie poprawki skutkowałoby zróżnicowaniem podatników na tych, którzy zapłacili podatek, i na tych, którzy tego nie zrobili. Ci pierwsi zostaliby zwolnieni z podatku, drudzy nie otrzymaliby natomiast zwrotu.

W dyskusji rozpatrywana nowelizacja ustawy o podatku od spadku i darowizn nie budziła zastrzeżeń senatorów. Pozytywną opinię przedstawiło także senackie biuro legislacyjne. W związku z tym senator T. Misiak zgłosił wniosek o przyjęcie noweli sejmowej bez poprawek. W głosowaniu wniosek przyjęto jednomyślnie. Ustalono, że stanowisko komisji w tej sprawie zarekomenduje Izbie senator Tadeusz Gruszka.

W czwartym punkcie porządku dziennego senatorowie przystąpili do rozpatrywania ustawy o zmianie ustawy - Prawo celne oraz ustawy - Kodeks karny skarbowy. Założenia ustawy, uchwalonej przez Sejm z przedłożenia rządowego, omówił podsekretarz stanu w Ministerstwie Finansów Jacek Kapica. Jak stwierdził, nowelizacja dostosowuje polskie prawo do wymogów Unii Europejskiej, a także wprowadza ułatwienia w obrocie towarowym z państwami trzecimi i zwiększa ochronę prawną egzekwowania długu celnego.

W trakcie prac legislacyjnych zrezygnowano z kilku rozwiązań zaproponowanych przez rząd. Akceptacji nie uzyskały także, zgłoszone podczas drugiego czytania, dwa wnioski posłów Prawa i Sprawiedliwości, dotyczące trybu unieważniania zgłoszenia celnego oraz pobierania niektórych opłat przez organa celne.

Sejmowa nowelizacja uwzględnia doświadczenia organów celnych związanych ze stosowaniem dotychczasowych przepisów, a także postulaty środowisk gospodarczych. Ponadto, w związku ze zmianami w prawie wspólnotowym, dostosowuje polski porządek prawny do tych zmian. W intencji autorów ustawy, ma też na celu wprowadzenie uproszczeń i ułatwień w obrocie towarowym z państwami trzecimi w obszarze, w jakim można regulować je przepisami krajowymi. Ponadto wprowadza większe zabezpieczenie prawne w zakresie skuteczności egzekwowania długu celnego

Nowela rozpatrywana przez komisję zakłada m.in. zniesienie ograniczeń w bezcłowym przywozie spoza UE do Polski paliwa w zbiornikach samochodów. Zgodnie z dotychczasowymi przepisami, z cła, akcyzy i VAT zwolniony jest przywóz do 200 litrów paliwa wwożonego do Polski w bakach samochodów. Regulacje te powodują, że przewoźnicy omijają nasze przejścia graniczne z Białorusią. Według służby celnej, około 100 tysięcy ciężarówek rocznie wybiera drogę przez Litwę, gdzie nie ma takich ograniczeń.

Ponadto nowelizacja zakłada zmianę przepisów dotyczących dysponowania towarami zajętymi przez organa celne - obligatoryjnie mają być niszczone produkty lecznicze i wyroby tytoniowe. Obowiązek zniszczenia nie będzie dotyczył napojów alkoholowych i kosmetyków, które będzie można sprzedać.

Większość przepisów zawartych w ustawie ma wejść w życie 1 stycznia 2009 r.

Podczas posiedzenia senatorowie zapoznali się także z uwagami senackiego biura legislacyjnego, dotyczącymi potrzeby doprecyzowania kilku zapisów sejmowej nowelizacji.

Do tych propozycji pozytywnie odniósł się przedstawiciel rządu, wiceminister finansów J. Kapica.

W dyskusji nowelizacja prawa celnego i kodeksu karnego skarbowego nie wzbudziła zastrzeżeń senatorów. Senator K. Kleina zgłosił natomiast poprawki zaproponowane przez biuro legislacyjne.

W głosowaniu łącznym Komisja Gospodarki Narodowej jednomyślnie przyjęła przedstawione zmiany, jednogłośnie również poparto sejmową nowelizację wraz z poprawkami zaaprobowanymi przez komisję. Na sprawozdawcę komisji podczas posiedzenia plenarnego wybrano senatora Stanisława Iwana.

Kolejnym rozpatrywanym aktem prawnym była ustawa o zmianie niektórych ustaw w związku z wdrożeniem funduszy strukturalnych i Funduszu Spójności.

Przyjęcie ustawy, uchwalonej z przedłożenia Rady Ministrów, rekomendowały senatorom przedstawiciele Ministerstwa Pracy i Polityki Społecznej - sekretarz stanu Hanna Jahns i podsekretarz stanu Augustyn Kubik. Jak stwierdzili, ustawa sejmowa nowelizuje 6 obowiązujących aktów prawnych, m.in. ustawy o samorządzie wojewódzkim, systemie oświaty, Narodowym Planie Rozwoju, finansach publicznych i zasadach prowadzenia polityki rozwoju. W intencji ustawodawcy ma ona poprawić wykorzystanie środków unijnych i ułatwić ubieganie się o przyznanie dotacji, a także zapewnić ich bardziej efektywne i terminowe wykorzystanie.

Przedstawicielka senackiego biura legislacyjnego zwróciła uwagę na nieścisłości w sformułowaniu niektórych przepisów ustawy i przedstawiła 7 uwag szczegółowych. Odpowiedzi na zgłoszone wątpliwości udzielały wiceminister pracy H. Jahns i dyrektor Departamentu Prawnego w tym resorcie Dorota Chlebosz.

Senator Antoni Motyczka zasygnalizował chęć zgłoszenia 3 poprawek. Dotyczyły one m.in. rozszerzenia katalogu zadań własnych jednostek samorządu terytorialnego, zapewnienia wyeliminowania stronniczych ocen przy przyznawaniu funduszy oraz przepisów przejściowych. W toku dalszej dyskusji w związku z wątpliwościami co do poprawności zgłoszonych zapisów senator A. Motyczka zrezygnował z przedstawienia stosownych poprawek.

Senator Władysław Ortyl zgłosił trzy poprawki o charakterze doprecyzowującym, senator K. Kleina natomiast dwie z siedmiu poprawek proponowanych przez senackie biuro legislacyjne.

W głosowaniu akceptację komisji uzyskała jedna poprawka zgłoszona przez senatora W. Ortyla oraz dwie poprawki senatora K. Kleiny.

Całość ustawy o zmianie niektórych ustaw w związku z wdrożeniem funduszy strukturalnych i Funduszu Spójności wraz ze trzema zmianami zaakceptowanymi wcześniej poparło 10 senatorów, nikt nie był przeciw, a 8 osób wstrzymało się od głosu. Ustalono, że stanowisko komisji w tej sprawie zarekomenduje Izbie senator Jan Dobrzyński.

Podczas posiedzenia Komisji Gospodarki Narodowej rozpatrzono także ustawę o zmianie ustawy o izbach gospodarczych. Na temat ustawy, uchwalonej na podstawie projektu poselskiego, głos zabrał wicedyrektor Departamentu Rozwoju Gospodarki w Ministerstwie Gospodarki Mateusz Gaczyński. Sejmowa nowelizacja przewiduje nadanie osobowości prawnej regionalnym izbom gospodarczym. Pozwoli to na ich samodzielny udział w obrocie gospodarczym i oznacza, że terenowy oddział izby gospodarczej nie będzie musiał pytać o zgodę centrali np. na wynajęcie lokalu czy wykonanie jakiejś prostej czynności. Regionalne izby będą też mogły reprezentować interesy zrzeszonych w niej przedsiębiorców wobec organów władzy publicznej. Jednostki terenowe izb podlegają obowiązkowi wpisu do Krajowego Rejestru Sądowego. Proponowane zmiany mają wejść w życie 45 dni od ogłoszenia.

W toku sejmowych prac legislacyjnych poselski projekt został w zasadniczy sposób dopracowany i uzupełniony. Przede wszystkim rozszerzono zakres danych, które powinny zawierać statuty izb planujących utworzenie jednostek organizacyjnych, wprowadzono obowiązek wpisywania jednostek organizacyjnych do Krajowego Rejestru Sądowego, dookreślono zasady nadzoru i źródła finansowania działalności terenowych jednostek organizacyjnych. Precyzując zasady tworzenia terenowych jednostek organizacyjnych, zrezygnowano z ograniczenia - przewidywanego w projekcie poselskim - aby osobowość prawną mogły uzyskiwać te terenowe jednostki organizacyjne, które będą zrzeszać co najmniej 50 przedsiębiorców.

Senatorowie wysłuchali także propozycji senackiego biura legislacyjnego na temat wprowadzenia trzech poprawek o charakterze legislacyjnym, doprecyzowującym zapisy ustawy sejmowej, które zostały poparte przez przedstawiciela resortu gospodarki.

Wobec braku chętnych do zabrania głosu w dyskusji przewodniczący obradom senator K. Kleina zgłosił wniosek o przyjęcie poprawek zaproponowanych przez senackie biuro legislacyjne.

W głosowaniu łącznym Komisja Gospodarki Narodowej jednomyślnie przyjęła przedstawiony wniosek, a następnie całość ustawy o zmianie ustawy o izbach gospodarczych wraz z zaakceptowanymi wcześniej zmianami. Na sprawozdawcę stanowiska komisji w tej sprawie wybrano senatora Eryka Smulewicza.

W siódmym punkcie porządku dziennego senatorowie rozpatrzyli ustawę o zmianie ustawy o świadczeniu usług drogą elektroniczną. Rozwiązania zawarte w rozpatrywanej ustawie omówił dyrektor Departamentu Informatyzacji w Ministerstwie Spraw Wewnętrznych i Administracji Wojciech Wiewiórski. Celem nowelizacji, uchwalonej z przedłożenia rządowego, jest uzupełnienie implementacji dyrektywy 2000/31/We z 8 czerwca 2000 r. w sprawie niektórych aspektów prawnych usług w ramach społeczeństwa informacyjnego, w szczególności handlu elektronicznego (dyrektywa o handlu elektronicznym).

W ustawie doprecyzowano m.in. definicję świadczenia usługi drogą elektroniczną, ustanowiono obowiązek powołania tzw. punktów kontaktowych dla administracji oraz dla usługodawców i usługobiorców, a także określono prawo właściwe dla świadczenia usług drogą elektroniczną przez usługodawców mających siedzibę w państwie członkowskim UE oraz EFTA-EOG.

Senatorowie wysłuchali także przedstawiciela senackiego biura legislacyjnego, który zgłosił dwie uwagi o charakterze legislacyjnym.

W dyskusji senatorowie pytali m.in. o konsultacje z organizacjami konsumenckimi. Senator Grzegorz Banaś zgłosił dwie poprawki zaproponowane przez biuro legislacyjne. W głosowaniu Komisja Gospodarki Narodowej postanowiła zarekomendować Senatowi ich wprowadzenie. Miały one charakter porządkowy. Ustalono, że ich przyjęcie uzasadni podczas posiedzenia plenarnego senator S. Jurcewicz.

Senatorowie rozpatrywali także ustawę o zmianie ustawy - Prawo budowlane. Przedstawił ją prezes Rządowego Centrum Legislacji Maciej Berek. Projekt ustawy, wniesiony przez rząd, wykonuje wyrok Trybunału Konstytucyjnego, reguluje kwestie legalizacji samowoli budowlanej przez podmioty, które dopuściły się naruszenia prawa w tym zakresie bez względu na fakt obowiązywania lub braku na danym obszarze planu zagospodarowania przestrzennego.

Senatorowie zapoznali się także z opinią senackiego biura legislacyjnego, które nie zgłosiło żadnych uwag o charakterze legislacyjnym.

Rozpatrywana nowelizacja nie budziła również zastrzeżeń senatorów, dlatego przewodniczący obradom senator K. Kleina zgłosił wniosek o jej przyjęcie bez poprawek. Komisja Gospodarki Narodowej przyjęła jednogłośnie przedstawiony wniosek. Na sprawozdawcę stanowiska komisji w sprawie ustawy o zmianie ustawy - Prawo budowlane wybrano senatora Piotra Gruszczyńskiego.

W dziewiątym punkcie porządku dziennego posiedzenia senatorowie rozpatrzyli ustawę o zmianie ustawy o samorządach zawodowych architektów, inżynierów budownictwa oraz urbanistów oraz ustawy - Prawo budowlane. Cel i przedmiot ustawy przedstawił zastępca głównego inspektora nadzoru budowlanego Paweł Ziemski. Jak poinformował, ustawa, uchwalona na podstawie projektu rządowego, dostosowuje polskie prawo do wymogów Unii Europejskiej w zakresie uznawania kwalifikacji zawodowych. W jej wyniku architekci, urbaniści oraz inżynierowie budownictwa z krajów UE będą mogli prowadzić w Polsce działalność zawodową na takich samych zasadach jak polscy reprezentanci tych zawodów.

Senackie biuro legislacyjne w swojej opinii wskazało na potrzebę wprowadzenia pięciu poprawek o charakterze legislacyjnym.

W dyskusji senatorowie pytali m.in. o konsultacje, przeprowadzone podczas prac nad projektem, z zainteresowanymi samorządami zawodowymi, a także o uprawnienia poszczególnych izb gospodarczych i wzajemne, z innymi krajami Unii Europejskiej, uznawanie uprawnień zawodowych.

Na uwagi biura legislacyjnego oraz pytania i wątpliwości senatorów odpowiadali zastępca głównego inspektora nadzoru budowlanego P. Ziemski oraz Dorota Lutostańska z Departamentu Prawa Europejskiego w UKIE. Głos zabrali także przedstawiciele Krajowej Izby Architektów - Sławomir Żak i Waldemar Jasiewicz oraz Polskiej Izby Inżynierów Budownictwa - Zbigniew Grabowski.

Senator K. Kleina zgłosił 3 z 5 poprawek proponowanych przez biuro legislacyjne. W głosowaniu łącznym zostały one przyjęte 10 głosami, przy 1 wstrzymującym się. Za całością ustawy wraz ze zmianami zaaprobowanymi przez komisje opowiedziało się 7 senatorów, nikt nie był przeciwny, a 4 osoby wstrzymały się od głosu. Na sprawozdawcę stanowiska komisji w sprawie ustawy o zmianie ustawy o samorządach zawodowych architektów, inżynierów budownictwa oraz urbanistów oraz ustawy - Prawo budowlane wyznaczono senatora Wiesława Dobkowskiego.

Dziesiątym aktem prawnym rozpatrywanym przez Komisję Gospodarki Narodowej była ustawa o zmianie ustawy o drogach publicznych oraz niektórych innych ustaw. Jej celem jest implementacja do polskiego porządku prawnego postanowień dyrektywy 2006/38/WE Parlamentu Europejskiego i Rady z 17 maja 2006 r. zmieniającej dyrektywę 1999/62/WE w sprawie pobierania opłat za użytkowanie niektórych typów infrastruktury przez pojazdy ciężarowe.

Przyjęcie ustawy rekomendował senatorom sekretarz stanu w Ministerstwie Infrastruktury Tadeusz Jarmuziewicz. Jak stwierdził, implementowana dyrektywa harmonizuje warunki dotyczące pobierania opłat winietowych i opłat za korzystanie z dróg od pojazdów ciężarowych na terytorium państw członkowskich. Zmiany dotyczą również zagadnień związanych z systemem opłat za korzystanie z dróg publicznych w Polsce.

Nowela sejmowa przewiduje zniesienie winiet i wprowadzenie opłat dla ciężarówek i autobusów za przejazd autostradami. Pierwotna rządowa wersja projektu zakładała zniesienie winiet od 1 lipca br. Rząd po konsultacjach społecznych wycofał się z tej daty i wprowadził nowy termin - 30 czerwca 2011 r. W tym samym roku zostanie również wprowadzony system opłat elektronicznych.

W opinii wiceministra infrastruktury T. Jarmuziewicza, zniesienie winiet w br. i wprowadzenie opłat elektronicznych było zbyt radykalnym rozwiązaniem i wykonujący przewozy ciężarowe nie byliby w stanie tego znieść. W wyniku rozmów z przewoźnikami udało się podwyższyć cenę winiety z 800 na 1100 euro.

W toku prac legislacyjnych Klub Platformy Obywatelskiej zgłosił do projektu osiem poprawek, które zostały przyjęte przez Sejm. Dotyczyły m.in. określenia maksymalnych stawek opłaty elektronicznej oraz opłaty za przejazd autostradą nie wyższej niż 2 zł (w projekcie rządowym 2,5 zł) po 30 czerwca 2011 r., podniesienia wysokości kar pieniężnych i maksymalnej opłaty za winietę dla samochodów pow. 12 ton do 1800 euro rocznie.

W przedstawionej opinii senackie biuro legislacyjne zgłosiło dziesięć uwag o charakterze legislacyjnym.

W dyskusji senatorowie pytali m.in. o koszty wdrożenia elektronicznego systemu opłat. Interesowano się także ewentualnymi zagrożeniami wynikającymi ze zwiększenia ruchu na drogach alternatywnych do dróg krajowych, na których będą wprowadzone winiety.

Senator Łukasz Abgarowicz zgłosił trzy poprawki doprecyzowujące zapisy ustawy sejmowej. Senator K. Kleina poparł natomiast zmianę postulowaną przez obecnego na posiedzeniu przedstawiciela Ogólnopolskiego Związku Pracodawców Transportu Drogowego. Dotyczyła ona zniesienia ograniczenia możliwości sprzedaży winiet przez przedsiębiorców prowadzących stacje benzynowe w stosunku do innych przedsiębiorców i podmiotów niebędących przedsiębiorcami. Senator K. Kleina zgłosił również osiem poprawek zaproponowanych przez senackie biuro legislacyjne.

Poprawki postulowane przez senatorów uzyskały poparcie przedstawiciela resortu infrastruktury. W głosowaniu zaakceptowali je również senatorowie z Komisji Gospodarki Narodowej. Większość poprawek miała charakter legislacyjno-techniczny. Jedyna poprawka o charakterze merytorycznym zmierza do umożliwienia przedsiębiorcom prowadzącym stacje benzynowe pobierania również opłaty rocznej za przejazd pojazdu samochodowego po drogach krajowych. Pozostałe zmiany zapewniają spójność uchwalanych zmian z systemem prawa oraz usuwają możliwe wątpliwości interpretacyjne.

Całość ustawy o zmianie ustawy o drogach publicznych oraz niektórych innych ustaw wraz z poprawkami została przyjęta 9 głosami, przy 1 głosie wstrzymującym się. Na sprawozdawcę stanowiska komisji w tej sprawie wybrano senatora Andrzeja Owczarka.

Na zakończenie posiedzenia Komisji Gospodarki Narodowej rozpatrzono ustawę o zmianie ustawy o podatku od towarów i usług oraz niektórych innych ustaw. Zmierza ona do doprecyzowania obowiązujących regulacji prawnych oraz wprowadzenia szeregu ułatwień formalnych dla podatników. Sejmową nowelę wypracowano na podstawie kilku projektów przedstawionych przez rząd, Senat, posłów i komisje sejmowe.

Ustawę przedstawił podsekretarz stanu w Ministerstwie Finansów L. Kotecki. Jak stwierdził, zmiany proponowane w nowelizacji mają na celu m.in. dostosowanie polskiego prawa do wymogów unijnych, realizację wyroku Trybunału Konstytucyjnego, uproszczenie rozliczania podatku VAT, zniesienie ograniczeń formalnoprawnych, a także przewidują rozwiązania w zakresie opodatkowania towarów przemieszczanych między krajami UE do magazynów konsygnacyjnych oraz uproszczenie rozliczania wewnątrzwspólnotowej dostawy towarów.

Żadnych uwag o charakterze legislacyjnym do sejmowych zapisów nie zgłosiło senackie biuro legislacyjne.

W dyskusji senatorowie interesowali się m.in. opodatkowaniem zapasów paliwa w samochodach ciężarowych oraz zmianą stawek dotyczących źródeł ciepła.

W głosowaniu, na wniosek przewodniczącego obradom senatora Tomasza Misiaka, Komisja Gospodarki Narodowej postanowiła jednomyślnie zarekomendować Senatowi przyjęcie bez poprawek ustawy o zmianie ustawy o podatku od towarów i usług oraz niektórych innych ustaw. Ustalono, że podczas posiedzenia plenarnego Izby sprawozdanie w tej sprawie przedstawi senator T. Misiak.

Sejmowa ustawa zakłada m.in., że firma będzie mogła odliczyć VAT w deklaracji do końca roku bez konieczności składania korekt wszystkich poprzednich faktur. Obecnie przedsiębiorcy mają na to dwa miesiące, a rząd proponował wydłużenie tego terminu do trzech miesięcy. Przyjęto też rządową propozycję skrócenia podstawowego terminu zwrotu VAT ze 180 do 60 dni.

Przyjęte zmiany przewidują także zwiększenie limitu obrotów dla utrzymania statusu małego podatnika - z 800 tys. euro do 1,2 mln euro. Nowelizacja umożliwia też zakładanie magazynów konsygnacyjnych. Ich funkcjonowanie umożliwi przemieszczanie towarów wewnątrz UE. Zniesiono również obowiązek wpłacenia kaucji gwarancyjnej w wysokości 250 tys. zł dla podatników rozpoczynających handel wewnątrzwspólnotowy. Firmy starające się o szybszy zwrot VAT będą musiały złożyć zabezpieczenie, ale uzależnione od postulowanej kwoty zwrotu.

Nowela wprowadza także możliwość składania deklaracji VAT kwartalnie przez wszystkich podatników, a nie tylko przez małe firmy. Umożliwia też rozliczenie podatku importowego w deklaracji. Obecnie importerzy muszą odprowadzać podatek i potem czekać na jego zwrot.

Sejm zlikwidował też dodatkową 30-procentową karę dla podatników VAT, którzy nieprawidłowo rozliczają się z fiskusem, m.in. dla firm, które np. zawyżyły kwotę zwrotu podatku lub zaniżyły zobowiązanie podatkowe. Większość nowych przepisów ma zacząć obowiązywać 1 grudnia br.

* * *

Na swym posiedzeniu senatorowie z Komisji Nauki, Edukacji i Sportu postanowili zaproponować Senatowi przyjęcie bez poprawek ustawy o zmianie ustawy o finansowaniu Katolickiego Uniwersytetu Lubelskiego z budżetu państwa.

Ustawa została znowelizowana na podstawie projektu wniesionego przez prezydenta. Jak stwierdził podczas posiedzenia Komisji Nauki, Edukacji i Sportu podsekretarz stanu w Kancelarii Prezydenta Andrzej Duda, nowela zmierza do zmiany statusu prawnego Katolickiego Uniwersytetu Lubelskiego poprzez wprowadzenie, w zakresie korzystania ze środków publicznych przez tę szkołę wyższą, takich samych zasad, na jakich pomoc finansowa przekazywana jest uczelniom publicznym. Dzięki temu KUL będzie mógł m.in. korzystać ze środków publicznych na rozbudowę infrastruktury dydaktycznej. Obecnie nie ma takiej możliwości, przez co budżet nie może wnieść wkładu do przedsięwzięć inwestycyjnych tej uczelni, finansowanych ze środków Unii Europejskiej. Wiceminister A. Duda zwrócił uwagę, że ustawa w istocie przywraca stan prawny z 1938 r.

Pozytywną opinię o sejmowej nowelizacji przedstawiła wiceminister nauki i szkolnictwa wyższego Grażyna Prawelska-Skrzypek. Jej zdaniem, możliwość wzmocnienia potencjału KUL poprzez dostęp do środków unijnych jest szansą dla tej uczelni. KUL jest jedyną uczelnią w Polsce, która nie ma do nich dostępu ze względu na istniejące zapisy. Ze środków tych mogą korzystać uczelnie publiczne i niepubliczne z wyjątkiem KUL.

Na posiedzeniu obecny był także rektor Katolickiego Uniwersytetu Lubelskiego ks. prof. Stanisław Wilk, który przedstawił historyczny rys uczelni, obchodzącej właśnie 90-lecie swojego istnienia.

W dyskusji senatorowie wskazywali na liczne zasługi uczelni dla polskiej kultury i nauki. W głosowaniu jednomyślnie poparli wniosek przewodniczącego komisji senatora Kazimierza Wiatra o przyjęcie bez poprawek ustawy o zmianie ustawy o finansowaniu Katolickiego Uniwersytetu Lubelskiego z budżetu państwa. Na sprawozdawcę stanowiska komisji w tej sprawie wybrano senatora Józefa Bergiera.

Ustawa zaproponowana przez prezydenta wywołała w Sejmie kontrowersje. Posłowie Lewicy postulowali odrzucenie nowelizacji, a także wprowadzenie poprawek, zakładających uchylenie ustawy z 1938 r. o nadaniu Katolickiemu Uniwersytetowi Lubelskiemu pełnych praw państwowych szkół akademickich, tak aby funkcjonował jako uczelnia niepubliczna. Ostatecznie za nowelą opowiedziało się 383 posłów, 7 było przeciw, 15 wstrzymało się od głosu.

Przeciwnicy ustawy w Sejmie wskazywali, że KUL nie powinien być traktowany specjalnie, ale podlegać takim samym prawom jak uczelnie niepubliczne, które funkcjonują na podstawie prawa o szkolnictwie wyższym. Odrębna ustawa dotycząca KUL nie powinna obowiązywać, ponieważ uniemożliwia właściwy nadzór Ministerstwa Nauki i Szkolnictwa Wyższego nad tą uczelnią.

W drugiej części posiedzenia Komisja Nauki, Edukacji i Sportu zapoznała się z informacją z rocznej działalności Narodowego Centrum Badań i Rozwoju za okres 2007/2008 i przyjęła ją do wiadomości. Zgodnie z art. 6 ust. 3 ustawy z 15 czerwca 2007 r. o Narodowym Centrum Badań i Rozwoju informację przekazała marszałkowi Senatu minister nauki i szkolnictwa wyższego Barbara Kudrycka.

Podczas posiedzenia dyrektor Narodowego Centrum Badań i Rozwoju prof. Bogusław Smólski omówił stan prawny, strukturę organizacyjną i funkcjonowanie tej nowo utworzonej instytucji. Jak poinformował, ponieważ minister nauki i szkolnictwa wyższego nie podjął jeszcze decyzji o przekazaniu do centrum strategicznego programu badań naukowych i prac rozwojowych, realizuje ono jedynie:

  • program "Zarządzanie projektami badawczymi i koordynacja zadań badawczych" - projekt został umieszczony w Indykatywnym Wykazie Projektów Kluczowych dla Programu Operacyjnego Innowacyjna Gospodarka;
  • prowadzenie całości działań związanych z udziałem Polski w projektach europejskich;
  • zadania związane z zawieraniem umów i nadzorem nad wykonaniem projektów rozwojowych w ramach Programu Wieloletniego pod nazwą "Poprawa bezpieczeństwa i warunków pracy";
  • prowadzenie całości działań koordynacyjnych związanych z finansowaniem i rozliczaniem 7 projektów badawczych zamawianych, realizowanych w latach 2007-2010.

W związku z tym Narodowe Centrum Badań i Rozwoju Centrum nie wykorzysta w bieżącym roku 75 mln zł środków finansowych przeznaczonych na realizację strategicznego programu badań.

Jak stwierdził prof. B. Smólski, w toku działania centrum ujawniły się niedoskonałości powołującej je ustawy i dlatego trwają prace nad przygotowaniem jej nowelizacji.

W dyskusji senatorowie wskazywali na zbyt przewlekły, ich zdaniem, proces konstruowania strategicznego programu badań naukowych. Podnoszono także problem zbyt wolnego uwzględniania wniosków dotyczących ważnych nowatorskich programów badawczych i rozwojowych.

Wyjaśnień na ten temat udzieliła senatorom Magdalena Maciejewska, wicedyrektor Departamentu Strategii i Badań Naukowych w Ministerstwie Nauki i Szkolnictwa Wyższego.

Na zakończenie posiedzenia senatorowie wyrazili przekonanie, że przy okazji nowelizacji ustawy o Narodowym Centrum Badań i Rozwoju powstanie możliwość znaczącego udziału Senatu w jej kreowaniu.

23 października 2008 r.

Podczas wspólnego posiedzenia Komisji Rodziny i Polityki Społecznej oraz Komisji Zdrowia senatorowie postanowili nie zgłaszać zastrzeżeń do ustawy o zmianie ustawy o służbie medycyny pracy. Postanowiono, że w imieniu połączonych komisji jej przyjęcie zaproponuje Izbie senator Rafał Muchacki.

Przyjęcie ustawy rekomendował senatorom główny inspektor sanitarny Andrzej Wojtyła. Nowelizacja, uchwalona przez Sejm na podstawie projektu wniesionego przez Radę Ministrów, precyzuje zadania służby medycyny pracy. Przewiduje m.in., że umowy na świadczenia profilaktycznej opieki zdrowotnej, zawierane między pracodawcami a ośrodkami medycyny pracy, mają być sporządzane w formie pisemnej. Obowiązek pisemnej umowy między pracodawcami a ośrodkami medycyny pracy ma, w opinii ustawodawcy, przyczynić się do eliminacji fikcyjnych umów. Nowelizacja nakłada też na psychologów obowiązek dokumentowania przeprowadzanych badań i wydawanych orzeczeń. Wprowadza możliwość wystąpienia z wnioskiem o wszczęcie postępowania dyscyplinarnego w stosunku do lekarzy, pielęgniarek i psychologów, wobec których stwierdzono uchybienia dotyczące trybu, zakresu i jakości udzielanych świadczeń, w tym badań profilaktycznych. Wprowadzono także upoważnienie dla ministra zdrowia do określenia limitu przeprowadzanych badań profilaktycznych wykonywanych przez wojewódzkie ośrodki medycyny pracy. Ma to ograniczyć liczbę badań do takiego poziomu, jaki jest niezbędny przy szkoleniu lekarzy specjalistów. Zgodnie z nowelizacją koszty profilaktycznej opieki zdrowotnej więźniów czy aresztowanych, którzy wykonują pracę, będzie ponosił minister sprawiedliwości, jeżeli nie uczyni tego pracodawca.

* * *

Podczas posiedzenia Komisji Rodziny i Polityki Społecznej rozpatrzono ustawę o emeryturach kapitałowych. Senatorowie zgłosili do tej ustawy jedną poprawkę, która, ich zdaniem, pozwala jednoznacznie stwierdzić warunki nabycia prawa do emerytury okresowej. Pierwszy z nich wymaga, aby członek OFE ukończył 60 lat. Drugi, aby kwota środków zgromadzonych na jego rachunku w otwartym funduszu emerytalnym, ustalona na ostatni dzień miesiąca poprzedzającego miesiąc, od którego zostanie przyznana emerytura, była równa dwudziestokrotności kwoty dodatku pielęgnacyjnego lub wyższa od niej. Na sprawozdawcę stanowiska komisji w sprawie ustawy o emeryturach kapitałowych wybrano senatora Mieczysława Augustyna.

Ustawa, uchwalona przez Sejm z przedłożenia rządowego, zakłada, że emerytury kapitałowe będą wypłacane od 1 stycznia 2009 r. Ich wysokość będzie zależała od kwoty składek zgromadzonych na indywidualnym koncie ubezpieczonego w trakcie jego życia zawodowego.

Okresowa emerytura kapitałowa ma być wypłacana do 65. roku życia. Warunkiem jej otrzymania będzie ukończenie 60 lat oraz to, aby wysokość zgromadzonych środków na rachunku otwartego funduszu emerytalnego była równa dwudziestokrotności kwoty dodatku pielęgnacyjnego lub wyższa od niej. Emerytury okresowe mają być corocznie waloryzowane.

Po ukończeniu 65. roku życia kobiety, podobnie jak mężczyźni, otrzymają dożywotnią emeryturę kapitałową. Ta nie będzie już waloryzowana, a jej wysokość będzie zależała od zysków lub strat funduszu emerytalnego.

Dożywotnie emerytury kapitałowe nie będą dziedziczone, a jedynie, jeżeli emeryt umrze w ciągu trzech pierwszych lat od momentu rozpoczęcia pobierania świadczenia, wskazani przez niego spadkobiercy otrzymają tzw. jednorazową wypłatę gwarantowaną.

Maksymalna wysokość opłaty, jaką zakład emerytalny będzie przekazywał ZUS za obsługę dożywotniej emerytury kapitałowej, będzie mogła wynosić 0,5% najniższej emerytury z FUS. Do reprezentowania rządu podczas prac nad ustawą o emeryturach kapitałowych upoważniony był minister pracy i polityki społecznej. Obecna na posiedzeniu Komisji Rodziny i Polityki Społecznej Agnieszka Chłoń-Domińczak, wiceminister w tym resorcie, zapewniła senatorów, że będzie to zaledwie niewiele ponad 3 zł miesięcznie.

Podczas posiedzenia senatorowie rozpatrzyli także ustawę o zmianie ustawy o emeryturach i rentach z Funduszu Ubezpieczeń Społecznych oraz niektórych innych ustaw. W głosowaniu opowiedziano się jednomyślnie za jej przyjęciem bez poprawek. Na sprawozdawcę stanowiska Komisji Rodziny i Polityki Społecznej w tej sprawie wyznaczono senatora Jana Rulewskiego.

W dyskusji za szczególnie pozytywną zmianę wprowadzaną tą nowelizacją senatorowie uznali możliwość pracy rencistów bez obawy, że ze względu na zbyt wysokie zarobki świadczenie zostanie im zawieszone albo odebrane.

Sejm uchwalił rozpatrywaną nowelizację z przedłożenia rządowego. Nad ustawą pracowały sejmowe komisje: Finansów Publicznych oraz Polityki Społecznej i Rodziny, które w swoim sprawozdaniu nie wprowadziły zmian merytorycznych do projektu rządowego. Podczas drugiego czytania projektu zgłoszono poprawki, w których zaproponowano m.in., aby nowe zasady wyliczania renty z tytułu niezdolności do pracy odnosiły się do osób urodzonych po 31 grudnia 1968 r., a także aby utrzymać instytucje zmniejszenia albo zawieszenia prawa do renty z tytułu niezdolności do pracy.

W trzecim czytaniu akceptację zyskała jedynie poprawka polegająca na uzupełnieniu opiniowanej ustawy o nowelizację ustawy o ubezpieczeniu społecznym rolników.

Intencją ustawodawcy było wprowadzenie nowego systemu naliczania rent z tytułu niezdolności do pracy osób urodzonych po 31 grudnia 1948 r. oraz dokonanie zmiany obowiązujących przepisów, polegającej na tym, by renta z tytułu niezdolności do pracy nie była zmniejszana ani zawieszana z tytułu osiągania przychodów z pracy zarobkowej, bez względu na ich wysokość.

Nowe zasady ustalania rent mają wejść w życie 1 stycznia 2009 r. i objąć osoby urodzone po 1948 r. Podstawą obliczenia renty stanie się suma zwaloryzowanych składek na ubezpieczenie emerytalne i kapitału początkowego.

Renty nie będą zawieszane ani zmniejszane osobom, które podejmą pracę zarobkową. Nie obejmie to otrzymujących tzw. renty specjalne, przyznawane przez prezesa ZUS w sytuacji, gdy dana osoba nie spełnia warunków do przyznania renty, nie ma wystarczających środków do życia i nie jest w stanie podjąć pracy zarobkowej.

Według przepisów przejściowych, osoby, które wystąpią o renty z FUS przed końcem br., uzyskają je na starych zasadach, nawet jeżeli przed zmianą ustawy nie dostaną orzeczenia o niepełnosprawności lub decyzji o przyznaniu świadczenia.

* * *

Senatorowie z Komisji Spraw Unii Europejskiej oraz posłowie z sejmowej Komisji ds. Unii Europejskiej spotkali się z komisarzem UE ds. rozszerzenia Ollim Rehnem.

Jednym z tematów spotkania był polsko-szwedzki projekt Partnerstwa Wschodniego. Zdaniem unijnego komisarza ds. rozszerzenia, ten projekt to cenny wkład w kształtowanie polityki rozszerzenia Unii Europejskiej. Partnerstwo Wschodnie przewiduje stworzenie forum regionalnej współpracy 27 państw UE z pięcioma sąsiadami wschodnimi: Ukrainą, Mołdawią, Gruzją, Azerbejdżanem i Armenią oraz - na poziomie technicznym i eksperckim - z Białorusią.

Jak stwierdził O. Rehn, program Partnerstwa Wschodniego, zaproponowany m.in. przez Polskę, jest bardzo ważną inicjatywą, docenianą przez Komisję Europejską i uważaną za cenny wkład naszego kraju w kształtowanie unijnej polityki rozszerzenia, zwłaszcza na Wschód. Komisarz podkreślił, że Komisja Europejska będzie wspierała ten projekt, ponieważ tworzy on warunki do intensyfikacji działań między państwami wschodnimi a UE, a także stwarza możliwości obopólnie korzystnej współpracy.

"Będziemy patrzeć, jak rozwinie się to partnerstwo, które traktujemy jako działania komplementarne, mające pomóc w budowaniu większej stabilności politycznej i gospodarczej w wymiarze wschodnim" - mówił komisarz ds. rozszerzenia. Dodał, że w listopadzie razem z Benitą Ferrero-Waldner, komisarzem ds. stosunków zewnętrznych, będzie pracował nad tą inicjatywą.

O. Ren, pytany przez parlamentarzystów, czy brak ratyfikacji Traktatu Lizbońskiego utrudni dalsze rozszerzenie UE, powiedział, że nowy traktat jest Unii bardzo potrzebny, aby stała się ona bardziej spójna, demokratyczna oraz efektywna, zwłaszcza w kwestii polityki zagranicznej.

"Najbardziej powolny scenariusz ratyfikacji Traktatu Lizbońskiego będzie szybszy niż ewentualne przystąpienie kolejnych państw do UE. Proces ratyfikacji i akcesji nowych państw powinien iść równolegle i ufam, że wszystkie kraje członkowskie, w tym Polska, w niedługim czasie ratyfikują ten dokument" - powiedział komisarz O. Rehn. Podkreślił, że ratyfikacja Traktatu Lizbońskiego nie może być pretekstem do spowolnienia procesu rozszerzenia Unii Europejskiej.

Podczas jednodniowej wizyty w Polsce unijny komisarz ds. rozszerzenia spotkał się także z ministrem spraw zagranicznych Radosławem Sikorskim i szefem UKIE Mikołajem Dowgielewiczem. Wystąpił również z odczytem "2009 - rok Bałkanów Zachodnich i Partnerstwa Wschodniego" podczas konferencji zorganizowanej przez demosEUROPA - Centrum Strategii Europejskiej.

* * *

Posiedzenie Komisji Spraw Zagranicznych zwołano w celu zapoznania się z informacją Ministerstwa Spraw Zagranicznych na temat polskiej inicjatywy Partnerstwa Wschodniego.

Informację przedstawił dyrektor Departamentu Wschodniego w resorcie spraw zagranicznych Jarosław Bartkiewicz. W swoim wystąpieniu nakreślił on główne ramy geopolityczne inicjatywy Partnerstwa Wschodniego w kontekście innych wymiarów zainteresowania Unii Europejskiej i ich ewentualnych interakcji z Partnerstwem Wschodnim.

Naczelnik w Departamencie Wschodnim, pełnomocnik ds. Partnerstwa Wschodniego Andrzej Cieszkowski omówił kalendarium działań dotyczących tej inicjatywy. Przedstawił także jej protagonistów i przeciwników w Unii Europejskiej.

W dyskusji, w której wzięli udział senatorowie Leon Kieres, Maciej Grubski, Witold Idczak, Jan Olech i Dorota Arciszewska-Mielewczyk, odnoszono się przede wszystkim do kwestii niezwykle szerokich, zdaniem senatorów, ram instytucjonalnych Partnerstwa Wschodniego i wynikającej z tego ogromnej odpowiedzialności. W tym kontekście członkowie Komisji Spraw Zagranicznych wyrażali obawy co do możliwości zrealizowania wszystkich założeń inicjatywy.

* * *

Na swym posiedzeniu Komisja Kultury i Środków Przekazu rozpatrywała trzy sejmowe nowelizacje ustawy - Prawo o ruchu drogowym.

Zmianę, przygotowaną przez sejmową Komisję Nadzwyczajną "Przyjazne Państwo", dotyczącą rejestracji pojazdów zabytkowych omówił Szymon Giderewicz z Biura Legislacyjnego Kancelarii Senatu.

Pierwsza z nich - do której żadnych zastrzeżeń nie zgłosiła Komisja Kultury i Środków Przekazu i postanowiła zarekomendować Senatowi jej przyjęcie bez poprawek - zmierzała do umożliwienia rejestracji pojazdów historycznych uznanych przez rzeczoznawcę samochodowego za unikatowe, a niemogących być zarejestrowane ze względu na wznowienie produkcji modelu o tej samej nazwie. Zmiana polegała na rezygnacji z wymogu, aby model pojazdu nie był produkowany od 15 lat.

W dyskusji senator Piotr Ł.J. Andrzejewski pytał m.in. o kryteria doboru rzeczoznawców samochodowych, zwracając uwagę, że powinni to być fachowcy uprawnieni do oceny historycznej pojazdów.

Na sprawozdawcę stanowiska komisji w sprawie tej nowelizacji ustawy - Prawo o ruch drogowym wybrano senatora P.Ł.J. Andrzejewskiego.

Kolejna nowelizacja, rozpatrywana przez Komisję Kultury i Środków Przekazu, rozszerza definicję pojazdu zabytkowego o pojazdy znajdujące się w inwentarzu muzealiów, umożliwiając przeprowadzenie procedury ich rejestracji, a w konsekwencji - dopuszczenie do ruchu.

W dyskusji senator P.Ł.J. Andrzejewski podniósł kwestię procedury wpisu pojazdów zabytkowych do rejestru zabytków i inwentarza muzealiów.

Przedstawiciel senackiego biura legislacyjnego zgłosił jedną poprawkę, doprecyzowującą zapisy ustawy sejmowej. Przewodniczący obradom senator P.Ł.J. Andrzejewski, uznając zaproponowaną zmianę za zasadną, poddał ją pod głosowanie. W głosowaniu przyjęto ją jednomyślnie. Na sprawozdawcę stanowiska komisji w sprawie nowelizacji ustawy - Prawo o ruchu drogowym wyznaczono senatora P.Ł.J. Andrzejewskiego.

Trzecia nowelizacja prawa o ruchu drogowym zmierzała do umożliwienia rejestracji pojazdów zabytkowych pomimo braku wymaganego przy rejestracji dowodu rejestracyjnego. Zastąpienie dowodu rejestracyjnego pojazdu aktualnym zaświadczeniem, wydanym przez wojewódzkiego konserwatora zabytków, umożliwi, w intencji ustawodawcy, pełną ochronę pojazdów zabytkowych.

Przedstawiciel senackiego biura legislacyjnego zgłosił jedną, doprecyzowującą poprawkę do art.1 nowelizacji ustawy. O wprowadzenie do art. 1 poprawki doprecyzowującej zwrócił się także obecny na posiedzeniu przedstawiciel Ministerstwa Infrastruktury. Proponowane zmiany poparł senator P.Ł.J. Andrzejewski i zaproponował łączne nad nimi głosowanie. Uzyskały one jednomyślne poparcie komisji. Ustalono, że ich wprowadzenie zarekomenduje Izbie senator P.Ł.J. Andrzejewski.

W kolejnym punkcie porządku dziennego posiedzenia Komisji Kultury i Środków Przekazu senatorowie zgłosili propozycje czterech wizyt studyjnych komisji w przyszłym roku.

Senator P.Ł.J. Andrzejewski poinformował, że senator VI kadencji Jarosław Lasecki zaprosił komisję do złożenia wizyty w zamkach Bobolice i Mirów, położonych na szlaku "Orlich Gniazd". Celem tej wizyty jest zapoznanie senatorów z przebiegiem prac zabezpieczających i rekonstrukcyjnych w tych obiektach, a także z warunkami ratowania zabytków architektonicznych o znaczeniu narodowym.

Ponadto senator P.Ł.J. Andrzejewski przedstawił propozycję wyjazdu studyjnego do Kołobrzegu i Mrzeżyna w celu zapoznania się przez członków komisji z działalnością muzeów wojskowych na tym terenie.

Senator Michał Wojtczak podtrzymał zaproszenie, skierowane przez władze Torunia w lipcu br., do złożenia tam wizyty przez komisję w przyszłym roku. Jej celem jest zapoznanie senatorów z ochroną obiektów historycznych miasta i administrowaniem nimi.

Senator Wojciech Skurkiewicz zaproponował, aby komisja odbyła wizytę studyjną w Radomiu. Podczas pobytu w tym mieście senatorowie zapoznają się z funkcjonowaniem tamtejszych placówek kulturalnych oraz z ideą utworzenia muzeum Armii Krajowej. Byłaby to także okazja do odbycia posiedzenia komisji na temat skutków reformy administracji publicznej dla byłych miast wojewódzkich w zakresie opieki nad zabytkami kultury.

Na zakończenie posiedzenia Komisja Kultury i Środków Przekazu zapoznała się z zaakceptowanym przez Prezydium Senatu programem konferencji "Twórcy niepodległości 1918-1922". Jak poinformował senator P.Ł.J. Andrzejewski, prezydium wyraziło zgodę na zorganizowanie jej przez komisję 27 listopada br. oraz zaproponowało zmianę tytułu na "Twórcy niepodległości Polski 1918-1922".

* * *

Senatorowie z Komisji Spraw Unii Europejskiej zapoznali się z informacją dotyczącą posiedzenia Rady Europejskiej, które odbyło się 15 i 16 października br. Informację przedstawił podsekretarz stanu w UKIE Piotr Serafin. Zawierała ona m.in. ustalenia dotyczące pakietu klimatyczno-energetycznego.

Ponadto Komisja Spraw Unii Europejskiej, zgodnie z ustawą z 11 marca 2004 r. o współpracy Rady Ministrów z Sejmem i Senatem w sprawach związanych z członkostwem Rzeczypospolitej Polskiej w Unii Europejskiej, zaopiniowała następujące projekty aktów prawnych UE.

Rozpatrzenie w trybie art. 6 ust. 1

  • Wniosek dotyczący rozporządzenia Rady w sprawie ochrony zwierząt podczas ich uśmiercania COM(2008) 553, sygn. Rady UE 13312/08.

Instytucja wiodąca: Ministerstwo Rolnictwa i Rozwoju Wsi.

Referent: senator Zdzisław Pupa.

Przedstawiciel rządu: podsekretarz stanu Artur Ławniczak.

Komisja Spraw Unii Europejskiej poparła projekt rozporządzenia.

  • Wniosek w sprawie rozporządzenia Rady zmieniającego rozporządzenie (WE) nr 1290/2005 w sprawie finansowania wspólnej polityki rolnej oraz rozporządzenie (WE) nr 1234/2007 ustanawiające wspólną organizację rynków rolnych oraz przepisy szczegółowe dotyczące niektórych produktów rolnych ("rozporządzenie o jednolitej wspólnej organizacji rynku") w odniesieniu do dystrybucji żywności wśród osób najbardziej potrzebujących we Wspólnocie.

Instytucja wiodąca: Ministerstwo Rolnictwa i Rozwoju Wsi.

Referent: senator Roman Ludwiczuk.

Przedstawiciel rządu: podsekretarz stanu A. Ławniczak.

Komisja Spraw Unii Europejskiej poparła projekt rozporządzenia.

  • Wniosek dotyczący dyrektywy Parlamentu Europejskiego i Rady zmieniającej dyrektywy Rady 77/91/EWG, 78/855/EWG i 82/891/EWG oraz dyrektywę 2005/56/WE w odniesieniu do wymogów dotyczących sprawozdawczości i dokumentacji w przypadku połączeń i podziałów COM(2008) 563, sygn. Rady UE 13548/08.

Instytucja wiodąca: Ministerstwo Sprawiedliwości.

Referent: senator Jan Wyrowiński.

Przedstawiciel rządu: podsekretarz stanu Łukasz Rędziniak.

Komisja Spraw Unii Europejskiej poparła projekt dyrektywy.

  • Wniosek dotyczący rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady w sprawie substancji zubożających warstwę ozonową (Przekształcenie) COM(2008) 505, sygn. Rady UE 12832/08.

Instytucja wiodąca: Ministerstwo Środowiska.

Referent: senator Stanisław Iwan.

Przedstawiciel rządu: podsekretarz stanu Bernard Błaszczyk.

Komisja Spraw Unii Europejskiej poparła projekt rozporządzenia.

  • Wnioski nierozpatrywane - propozycja zaakceptowana przez komisję:

- COM(2008) 595, 583, 585, 575, 574, 571, 558, 555, 554, 550, 549, 546, 544, 541.

* * *

Wspólne posiedzenie Komisji Samorządu Terytorialnego i Administracji Państwowej oraz Komisji Spraw Zagranicznych zwołano w celu rozpatrzenia ustawy o europejskim ugrupowaniu współpracy terytorialnej.

Rozpatrywaną ustawę, uchwaloną z przedłożenia rządowego, rekomendował senatorom podsekretarz stanu w Ministerstwie Rozwoju Regionalnego Krzysztof Hetman. Tworzy ona ramy prawne i instytucjonalne dla funkcjonowania nowej instytucji prawnej -ugrupowań współpracy terytorialnej. Prawo wspólnotowe powołuje te instytucje w drodze rozporządzenia. Stanowią one nowy instrument prawny utworzony w celu zacieśnienia i usprawnienia współpracy terytorialnej między partnerami z różnych państw członkowskich. Ugrupowanie ma przezwyciężać bariery, jakie napotykają obecnie wspólne przedsięwzięcia o charakterze transgranicznym, transnarodowym lub międzyregionalnym, wynikające ze zróżnicowania systemów prawnych i instytucjonalnych podmiotów biorących w nich udział.

Podczas posiedzenia senatorowie zapoznali się z opinią Biura Legislacyjnego Kancelarii Senatu, które przedstawiło uwagi o charakterze legislacyjnym. Sześć spośród zgłoszonych w opinii uwag senatorowie uznali za zasadne i zaproponowali ich przyjęcie w formie poprawek do rozpatrywanej ustawy. W głosowaniu uzyskały one akceptację połączonych komisji. Pozostałych 6 poprawek zgłosił senator Władysław Ortyl. W głosowaniu zostały one odrzucone i zgłoszone następnie jako wnioski mniejszości.

Na sprawozdawcę stanowiska połączonych komisji w sprawie ustawy o europejskim ugrupowaniu współpracy terytorialnej wybrano senatora Stanisława Jurcewicza, sprawozdawcą wniosków mniejszości został natomiast senator W. Ortyl.

* * *

Na swym posiedzeniu zebrali się senatorowie z Komisji Rolnictwa i Ochrony Środowiska w celu rozpatrzenia ustawy o zmianie ustawy o ochronie gruntów rolnych i leśnych.

Projekt nowelizacji przewidującej odrolnienie wszystkich gruntów rolnych w miastach przygotowała sejmowa komisja "Przyjazne Państwo". Nowelizacja, uchwalona przez Sejm 10 października br., wypracowana została na podstawie projektu komisyjnego -skierowanego do pierwszego czytania do Komisji Rolnictwa i Rozwoju Wsi oraz Komisji Samorządu Terytorialnego i Polityki Regionalnej. Rozwiązania zaproponowane w projekcie zmieniane były na poszczególnych etapach prac w Sejmie.

W projekcie proponowano wyłączenie spod przepisów ustawy użytków rolnych klas IV-VI położonych w granicach administracyjnych miast. W sprawozdaniu komisji rozpatrujących projekt w pierwszym czytaniu wypracowano propozycję, która zmierzała do wyłączenia z ochrony użytków rolnych klas IV-VI, położonych w granicach administracyjnych miast, z wyłączeniem gruntów w granicach form ochrony przyrody i ich otulin. W trakcie drugiego czytania zgłoszone zostały poprawki proponujące dwa inne rozwiązania. Pierwsze, w konsekwencji przyjęte przez Sejm, wyłącza spod dotychczasowej ochrony ustawowej grunty wszystkich klas na obszarach miast, a użytki rolne klasy IV-VI poza miastami zwalnia z wymogu uzyskania zgody marszałka województwa przy przeznaczaniu gruntów na cele nierolnicze w miejscowym planie zagospodarowania.

Druga propozycja zmierzała do wyłączenia z ochrony ustawowej jedynie użytków rolnych klasy IV-VI, zarówno w granicach miast, jak i gmin.

Przeciwko poprawce proponującej zmianę charakteru gruntów rolnych w granicach administracyjnych miast bez względu na ich klasę protestowała opozycja, argumentując, że zmiana będzie oznaczać automatyczne odrolnienie wszystkich gruntów rolnych na terenach miejskich. Według opozycji zmiana zaproponowana przez PO nie odnosi się jednak do terenów rolnych położonych w granicach wsi. Przyjęte rozwiązanie może więc być niezgodne z konstytucją. Obawy o to wyraziło także sejmowe biuro legislacyjne. Zmianę poparł jednak rząd. Jak powiedział w Sejmie wiceminister rolnictwa Kazimierz Plocke, nowelizacja ułatwi nie tylko inwestowanie na terenach miast, ale także umożliwi swobodne nimi dysponowanie.

Podczas posiedzenia Komisji Rolnictwa i Ochrony Środowiska senatorowie zapoznali się z opinią Biura Legislacyjnego Kancelarii Senatu, które podzieliło obawy legislatorów sejmowych. W opinii stwierdzono, że rozwiązanie przyjęte przez Sejm w zakresie wyłączenia spod ustawowej ochrony jest rozwiązaniem najdalej idącym. Zdaniem legislatora, należy je poddać ocenie Senatu zarówno z merytorycznego punktu widzenia, jak i co do konstytucyjności rozwiązań w zakresie, w jakim uprzywilejowuje ono właścicieli gruntów klas I-IIIb położonych w granicach miast w stosunku do właścicieli takich gruntów poza miastami. Należy dokonać oceny zgodności tych rozwiązań z konstytucyjną zasadą równości, wyrażoną w art. 32 konstytucji, i ocenić, czy położenie gruntów na wsi lub w mieście jest cechą uzasadniającą wyłączenie z ochrony administracyjnej przewidzianej dla gruntów rolnych w nowelizowanej ustawie albo zwolnienie od obciążeń finansowych związanych z wyłączeniem gruntów z produkcji.

Senackie biuro legislacyjne wskazało, że koniecznym następstwem zmian wprowadzanych nowelizacją powinna być modyfikacja tabeli, zawartej w art. 12 ust. 7, określającej należności za wyłączenie gruntów rolnych z produkcji w zakresie należności dotyczących gruntów klas IV-VI. Z tej tabeli, jako już nieistniejące, powinny zostać usunięte wskaźniki dotyczące tych klas. W zakresie, w jakim stanowiły one podstawę do naliczenia opłaty rocznej za zdegradowanie gruntów, należałoby wypracować stosowne poprawki do art. 28 ust. 4 ustawy nowelizowanej.

W opinii biura legislacyjnego, należy się także zastanowić, czy nieobjęcie decyzji o wyłączeniu z produkcji gruntów klas IV-VI zakresem przepisu art. 28 ust. 2 oznacza przemyślane wyłączenie spod finansowych rygorów z tytułu niezgodnego z prawem wyłączenia z produkcji tych klas gruntów, czy też przepis ten trzeba poprawić.

W imieniu rządu stanowisko w sprawie sejmowej nowelizacji ustawy o ochronie gruntów rolnych i leśnych przedstawiła Barbara Pachucka, dyrektor Departamentu Gospodarowania Ziemią w Ministerstwie Rolnictwa i Rozwoju Wsi. Jak stwierdziła, rząd popiera projekt nowelizacji w wersji uchwalonej przez Sejm.

W dyskusji przewodniczący Komisji Rolnictwa i Ochrony Środowiska senator Andrzej Grzyb zgłosił poprawkę, zmierzającą do modyfikacji tabeli zawartej w art. 12 ust. 7, określającej należności za wyłączenie gruntów rolnych z produkcji w zakresie należności dotyczących gruntów klas IV-VI, zgodną z sugestią biura legislacyjnego.

Następnie przystąpiono do głosowania. Wniosek o odrzucenie ustawy nie uzyskał poparcia komisji (8 głosów za, 8 przeciw), przyjęto natomiast wniosek o wprowadzenie poprawki (7 głosów za, 9 wstrzymujących się). Następnie przystąpiono do głosowania nad wnioskiem o przyjęcie nowelizacji ustawy o ochronie gruntów rolnych i leśnych wraz z zaakceptowaną wcześniej zmianą. Niestety, nie uzyskał on akceptacji komisji; za było 7 senatorów, 8 - przeciw, a 1 senator wstrzymał się od głosu.

Wobec wyników przeprowadzonych głosowań, a także po uwzględnieniu opinii przedstawiciela senackiego biura legislacyjnego i w wyniku przeprowadzonej dyskusji zostały zgłoszone następujące wnioski:

  • o zakończeniu posiedzenia komisji - wniosek nie uzyskał poparcia (8 głosów za, 8 przeciw),
  • o powtórzenie głosowań - wniosek uzyskał akceptację (8 głosów za, 7 przeciw, 1 senator wstrzymał się od głosu).

Wobec tego ponownie przystąpiono do głosowania nad zgłoszonymi wnioskami:

  • o odrzucenie ustawy - wniosek nie uzyskał poparcia komisji (8 głosów za, 8 przeciw),
  • o wprowadzenie poprawki do ustawy - wniosek nie uzyskał poparcia komisji (8 głosów za, 8 przeciw),
  • o przyjęcie ustawy bez poprawek - wniosek nie uzyskał poparcia komisji (8 głosów za, 8 przeciw).

W wyniku tych głosowań Komisji Rolnictwa i Rozwoju Wsi nie udało się przygotować projektu uchwały Senatu w sprawie ustawy z 10 października br. o zmianie ustawy o ochronie gruntów rolnych i leśnych. Pismo w tej sprawie skierowano do marszałka Senatu.

* * *

Senatorowie z Komisji Samorządu Terytorialnego i Administracji Państwowej rozpatrywali ustawę o zmianie niektórych ustaw w związku z wdrażaniem funduszy strukturalnych i Funduszu Spójności.

Przyjęcie ustawy, uchwalonej przez Sejm na podstawie projektu przygotowanego w Ministerstwie Rozwoju Regionalnego, rekomendował senatorom podsekretarz stanu w tym resorcie Augustyn Kubik. Ma ona poprawić wykorzystanie unijnych pieniędzy i ułatwić ubieganie się o przyznanie dotacji, a także zapewnić bardziej efektywne i terminowe wykorzystanie środków unijnych. Nowelizacja umożliwia m.in. odwołanie się do sądu w sytuacji odmowy współfinansowania.

Rozpatrywana ustawa wprowadza zmiany m.in. do ustaw: o samorządzie wojewódzkim, systemie oświaty, Narodowym Planie Rozwoju, finansach publicznych i zasadach prowadzenia polityki rozwoju.

Zgodnie z propozycjami resortu, wnoszący o dofinansowanie z UE zyskają m.in. możliwość odwołania się do sądu administracyjnego od oceny instytucji zarządzających funduszami unijnymi (MRR lub zarządy województw). Nowelizacja wprowadza również zmiany w rozliczaniu środków z UE przyznawanych w ramach wieloletnich programów operacyjnych.

Zdaniem wiceministra A. Kubika, ułatwienia mają szansę wejść w życie jeszcze w tym roku. Jak stwierdził, nadadzą one nowy wymiar polityce rozwoju, w skali całego kraju usprawnią i zapewnią spójność programowania strategicznego, a także wpłyną na systemowe uporządkowanie zagadnień związanych z efektywnością, koordynacją i kontrolą działań oraz wykorzystaniem środków z funduszy UE.

Ustawa zawiera także istotny zapis o raporcie na temat rozwoju społeczno-gospodarczego, regionalnego oraz przestrzennego, przygotowywanym przez ministra właściwego do spraw rozwoju regionalnego.

Podczas posiedzenia senatorowie zapoznali się także z opinią Biura Legislacyjnego Kancelarii Senatu, które zaproponowało wprowadzenie poprawek, przygotowanych we współpracy z Ministerstwem Rozwoju Regionalnego.

W dyskusji propozycje poprawek zgłosili senatorowie Władysław Ortyl i Zbigniew Meres. Zmiany zaproponowane przez senackie biuro legislacyjne zgłosił senator Stanisław Jurcewicz.

W kolejnych głosowaniach Komisja Samorządu Terytorialnego i Administracji Państwowej zaakceptowała 10 poprawek. Poparcie komisji uzyskały m.in. zmiany dotyczące okresu obowiązywania programów realizujących średniookresową strategię rozwoju kraju, wskazania przepisów, które należy stosować przy dokonywaniu zmian programów rozwoju i krajowych programów operacyjnych, a także nadania nowego brzmienia art. 13 i 18 ustawy.

Komisja zaakceptowała także 2 poprawki zgłoszone przez senatora Z. Meresa. Jedna z nich dotyczyła oświadczeń składanych przez ekspertów instytucji korzystającej z ich usług.

Akceptacji komisji nie uzyskały zmiany postulowane przez senatora W. Ortyla. Zostały więc zgłoszone jako wnioski mniejszości. Senator proponował uzupełnienie w art. 20 pkt g podziału na priorytety kwoty dofinansowania programu, a także skreślenie w art. 6 w pkt 30 w lit. b wyrazów "na wniosek właściwej instytucji zarządzającej".

Na sprawozdawcę stanowiska komisji w sprawie ustawy o zmianie niektórych ustaw w związku z wdrażaniem funduszy strukturalnych i Funduszu Spójności wybrano senatora Z. Meresa. Sprawozdawcą wniosku mniejszości natomiast został senator W. Ortyl.

W drugim punkcie porządku dziennego posiedzenia Komisji Samorządu Terytorialnego i Administracji Państwowej rozpatrzono ustawę o zmianie ustawy - Prawo budowlane.

Rozwiązania zawarte w nowelizacji omówił prezes Rządowego Centrum Legislacji Maciej Berek. Wykonuje ona wyrok Trybunału Konstytucyjnego z 20 grudnia ub.r. Jak wyjaśnił prezes M. Berek, w nowelizacji zaproponowano, aby ubiegający się o zatwierdzenie obiektu budowlanego wzniesionego bez pozwolenia na budowę w wypadku braku miejscowego planu zagospodarowania przedstawiał organowi nadzoru budowlanego ostateczną decyzję o warunkach zabudowy i zagospodarowania terenu bez względu na termin jej uzyskania.

Przedstawiciel senackiego biura legislacyjnego poinformował, że nie ma żadnych uwag o charakterze legislacyjnym.

W głosowaniu, na wniosek senatora S. Jurcewicza, komisja jednomyślnie poparła rozpatrywaną nowelizację sejmową. Na sprawozdawcę stanowiska komisji w tej sprawie wyznaczono senatora Marka Konopkę.

Na zakończenie posiedzenia senatorowie podjęli decyzję w sprawie ustawy o zmianie ustawy o ochronie gruntów rolnych i leśnych. Nowelizację przedstawił Jerzy Kozłowski z Ministerstwa Rolnictwa i Rozwoju Wsi, omówił także prace sejmowej Komisji "Przyjazne Państwo" nad tym aktem prawnym, który ma ułatwić proces inwestycyjny.

Celem nowelizacji jest zwiększenie liczby gruntów, które mogą być przeznaczone na potrzeby inwestycyjne poprzez uwolnienie gruntów rolnych spod ochrony określonej w ustawie o ochronie gruntów rolnych i leśnych.

Po licznych zmianach dokonanych na kolejnych etapach prac w komisjach sejmowych i Sejmie przyjęto wyłączenie spod dotychczasowej ochrony ustawowej gruntów wszystkich klas na obszarach miast, a użytki rolne klasy IV-VI poza miastami zwolniono z wymogu uzyskania zgody marszałka województwa przy przeznaczaniu gruntów na cele nierolnicze w miejscowym planie zagospodarowania.

Jak poinformowała przedstawicielka senackiego biura legislacyjnego, podczas drugiego czytania nowelizacji w Sejmie zostały zgłoszone daleko idące zmiany i ostateczny kształt ustawy znacznie odbiega od projektu. W swojej wypowiedzi zasygnalizowała także, że poprawka zawarta w opinii Biura Legislacyjnego Kancelarii Senatu stała się nieaktualna. Koniecznym następstwem zmian wprowadzonych nowelizacją jest natomiast modernizacja tabeli zawartej w art. 12 ust. 7, określającej należności za wyłączenie gruntów rolnych z produkcji w zakresie należności dotyczących gruntów klas IV-VI.

Ponieważ poprawka nie była sformułowana, przewodniczący obrad poprosił legislatorkę o przygotowanie jej na posiedzenie plenarne Senatu.

Senator W. Ortyl spytał o przyczyny wycofania propozycji poprawki biura legislacyjnego.

Senator Jadwiga Rotnicka, która uczestniczyła w obradach Komisji Rolnictwa i Ochrony Środowiska nad tą ustawą, poinformowała, że uchwalona ustawa bardzo odbiega od projektu rozpatrywanego przez Komisję "Przyjazne Państwo" i idzie zbyt daleko, co może spowodować rabunkową gospodarkę gruntami rolnymi w obrębie miast. Senator J. Rotnicka przychyliła się do przyjęcia pierwotnego tekstu nowelizacji.

Senator Z. Meres poprosił o przedstawienie stanowiska rządu w sprawie propozycji przyjęcia ustawy bez poprawek.

Ponieważ w posiedzeniu Komisji Samorządu Terytorialnego i Administracji Państwowej nie mógł uczestniczyć minister rolnictwa i rozwoju wsi, przedstawiciel resortu J. Kozłowski nie zajął stanowiska w kwestii poruszonej przez senatora Z. Meresa, ponieważ nie był upoważniony do przedstawienia stanowiska rządu w sprawie rozpatrywanej ustawy.

Senator M. Konopka złożył wniosek o przyjęcie ustawy sejmowej bez poprawek.

Senator W. Ortyl przedstawił wniosek o ogłoszenie przerwy do czasu przybycia przedstawiciela rządu, ponieważ komisja nie może podjąć decyzji bez zapoznania się ze stanowiskiem rządu. W głosowaniu wniosek ten nie uzyskał poparcia komisji.

Wobec takiego wyniku głosowania przewodniczący obradom senator S. Jurcewicz poddał pod głosowanie wniosek o przyjęcie omawianej ustawy bez poprawek. Komisja przyjęła go 5 głosami, przy 1 głosie przeciw i 2 wstrzymujących się. Na sprawozdawcę stanowiska komisji w sprawie ustawy o zmianie ustawy o ochronie gruntów rolnych i leśnych wybrano senatora Sławomira Sadowskiego.

* * *

Na swym posiedzeniu Komisja Zdrowia przyjęła stanowisko w sprawie wyrażenia zgody na zarządzenie przez Prezydenta RP ogólnokrajowego referendum w sprawie kierunku reformy służby zdrowia.

17 października br. do marszałka Bogdana Borusewicza wpłynął wniosek prezydenta Lecha Kaczyńskiego w tej sprawie. Prezydent, działając na podstawie art. 125 ust. 2 konstytucji oraz art. 60 pkt 2 i art. 60 ust. 1 ustawy z 14 marca 2003 r. o referendum ogólnokrajowym, zwrócił się do Senatu o wyrażenie zgody na zarządzenie ogólnokrajowego referendum w sprawie kierunku reformy służby zdrowia. Marszałek Senatu skierował projekt postanowienia o zarządzeniu ogólnokrajowego referendum w sprawie kierunku reformy służby zdrowia do Komisji Zdrowia.

We wniosku znajduje się pytanie brzmiące: "Czy wyraża Pani/Pan zgodę na komercjalizację placówek służby zdrowia, która umożliwi prywatyzację szpitali?". Prezydent L. Kaczyński proponował, by referendum dotyczące kierunku reformy ochrony zdrowia odbyło się 10-11 stycznia 2009 r.

Uzasadniając swoją propozycję, prezydent napisał m.in., że "każdy obywatel Rzeczypospolitej będzie mógł, dzięki merytorycznej debacie, jaka poprzedzi referendum, wyrobić sobie zdanie i świadomie podjąć decyzję w tej jakże istotnej sprawie" (reformy służby zdrowia).

W głosowaniu Komisja Zdrowia nie poparła wniosku prezydenta L. Kaczyńskiego i 8 głosami, przy 5 przeciw i bez głosów wstrzymujących się, postanowiła zarekomendować Senatowi niewyrażenie zgody na zarządzenie referendum. Przeciw wnioskowi prezydenta opowiedzieli się senatorowie Platformy Obywatelskiej, za jego przyjęciem natomiast głosowali senatorowie Prawa i Sprawiedliwości. Do stanowiska komisji został zgłoszony wniosek mniejszości, postulujący wyrażenie zgody na zarządzenie referendum.

Ustalono, że przyjęcie stanowiska Komisji Zdrowia zarekomenduje Izbie senator Władysław Sidorowicz, sprawozdawcą wniosku mniejszości natomiast będzie senator Stanisław Karczewski.

Głosowanie poprzedziła burzliwa dyskusja z udziałem ministra zdrowia Ewy Kopacz i podsekretarza stanu w Kancelarii Prezydenta Andrzeja Dudy.

W opinii minister zdrowia, zamiast pytania zaproponowanego przez prezydenta należałoby zadać obywatelom pytanie, czy są zadowoleni z obecnego stanu służby zdrowia i czy rzeczywiście jest ona bezpłatna. "Już teraz, jak słusznie zauważył jeden z senatorów, pacjenci są leczeni w prywatnych szpitalach, wcale dodatkowo za to nie płacą, mając często lepsze warunki i milszą obsługę niż w państwowych placówkach" - przekonywała.

Minister E. Kopacz wytknęła także prezydentowi, że przed dyskusją w Sejmie nad pakietem ustaw zdrowotnych znalazł czas na rozmowę z byłymi ministrami zdrowia, ale nie spotkał się z nią.

Z kolei wiceminister w Kancelarii Prezydenta A. Duda, uzasadniając potrzebę przeprowadzenia referendum, podkreślił, że w kwestii reformy służby zdrowia powinni wypowiedzieć się obywatele. "Czy demokratycznie wybrani przedstawiciele narodu mają prawo podejmować decyzje bez pytania wyborców o zgodę? Mają, jeśli dotrzymują złożonych w wyborach obietnic. Ale w tym wypadku mamy złamanie danego słowa, bo Platforma Obywatelska obiecywała, że nie będzie prywatyzacji szpitali. Dlatego dziś musimy zapytać o to obywateli, bo oni, głosując na PO, liczyli na co innego. Uzyskaliście mandat na innych warunkach, nie możecie mówić, że macie prawo do podejmowania takich decyzji" - mówił wiceminister A. Duda.

W swoim wystąpieniu poinformował także, że prezydent odpowiedział już na wątpliwości marszałka Bogdana Borusewicza i z jego kancelarii wysłano pismo z wyjaśnieniem kwestionowanych przez niego terminów. W piśmie skierowanym do prezydenta marszałek Senatu zwrócił się o wyjaśnienie pojęć zawartych w prezydenckim wniosku o przeprowadzenie referendum; chodziło o terminy: "komercjalizacja", "prywatyzacja", "placówka służby zdrowia" i "szpital".

Popierając ideę referendum, senatorowie Prawa i Sprawiedliwości przekonywali, że dałoby Polakom możliwość wypowiedzenia się w sprawie prywatyzacji szpitali. Ich zdaniem, ta kwestia dotknie bezpośrednio społeczeństwo, dlatego należy mu się prawo głosu.

Senator Janina Fetlińska podkreślała, że w Polsce są dwie koncepcje sprawowania rządów: solidarna i liberalna. Oznacza to, że istnieją dwa sposoby przeprowadzenia reformy służby zdrowia. Dlatego, zdaniem senator, słuszne jest, że głowa państwa wychodzi z propozycją referendum, ponieważ jest ono narzędziem demokracji.

W podobnym tonie wypowiadali się obecni na posiedzeniu Komisji Zdrowia przedstawiciele związkowców, m.in. NSZZ "Solidarność", Ogólnopolskiego Związku Zawodowego Pielęgniarek i Położnych oraz Forum Związków Zawodowych. "Skoro mówicie, że w zeszłym roku naród dobrze wybrał, to dlaczego twierdzicie teraz, że wybierze źle" - pytała szefowa Sekretariatu Ochrony Zdrowia NSZZ "Solidarność" Maria Ochman.

Z kolei przeciwni zwołaniu referendum senatorowie Platformy Obywatelskiej argumentowali, że wyrażenia zawarte w pytaniu referendalnym mają charakter pejoratywny, a jego treść "jest absurdalna". Przewodniczący Komisji Zdrowia senator W. Sidorowicz stwierdził, że pytanie zadane przez prezydenta odwołuje się do emocji.

24 października 2008 r.

Senatorowie z Komisji Zdrowia rozpatrywali tzw. pakiet ustaw zdrowotnych, w skład którego wchodziły:

  • ustawa o zakładach opieki zdrowotnej,
  • ustawa o prawach pacjenta i Rzeczniku Praw Pacjenta,
  • ustawa o pracownikach zakładów opieki zdrowotnej,
  • ustawa o akredytacji w ochronie zdrowia,
  • ustawa o konsultantach w ochronie zdrowia
  • ustawa - Przepisy wprowadzające ustawy z zakresu ochrony zdrowia.

W posiedzeniu uczestniczyli przedstawiciele Ministerstwa Zdrowia: wiceministrowie Marek Haber i Marek Twardowski, dyrektor Departamentu Dialogu Społecznego Jakub Bydłoń, dyrektor Departamentu Prawnego Władysław Puzon, dyrektor Departamentu Organizacji Ochrony Zdrowia Piotr Warczyński i dyrektor Departamentu Budżetu, Finansów i Inwestycji Elżbieta Jazgarska, podsekretarz stanu w Kancelarii Prezydenta Andrzej Duda, doradca prezydenta Anna Gręziak, wicedyrektor Departamentu Świadczeń Opieki Zdrowotnej w Narodowym Funduszu Zdrowia Dariusz Działek, zastępca głównego inspektora farmaceutycznego Zbigniew Niewójt, a także reprezentanci związków zawodowych działających w służbie zdrowia.

Przed rozpoczęciem obrad senator Stanisław Karczewski z Prawa i Sprawiedliwości, w związku z art. 61 ust. 1 Regulaminu Senatu, zgłosił wniosek o przesunięcie terminu rozpatrywania ustaw zdrowotnych i rozłożenie procedowania nad nimi na trzy dni. W wyniku głosowania Komisja Zdrowia, przy 5 głosach za i 6 przeciw, bez głosów wstrzymujących się, odrzuciła ten wniosek.

W ocenie senatorów PiS, niepoważne jest debatowanie nad sześcioma ustawami podczas jednodniowego posiedzenia. "Ten sposób procedowania nie jest godny Senatu. Sejm zajmował się tymi ustawami przez pół roku, a nam przychodzi w ciągu jednego dnia" - przekonywał senator S. Karczewski. Jak stwierdził, wynika to z "presji politycznej, która jest irracjonalna".

Odpowiadając na te zarzuty, przewodniczący Komisji Zdrowia senator Władysław Sidorowicz z Platformy Obywatelskiej stwierdził, że Senat ma się zająć ustawami zdrowotnymi na najbliższym posiedzeniu, które rozpocznie się 28 października, stąd konieczność szybkiego rozpatrzenia ustaw wprowadzających reformę służby zdrowia. "Co prawda, prace w Sejmie nad ustawami trwały dość długo, ale pole manewrowe Senatu jest znacznie mniejsze" - zaznaczył.

22 października br. związki zawodowe działające w służbie zdrowia zwróciły się o do prezydenta o zawetowanie pakietu ustaw zdrowotnych uchwalonych przez Sejm. W ocenie związkowców z OPZZ, NSZZ "Solidarność" oraz Forum Związków Zawodowych ustawy o przekształceniu zakładów opieki zdrowotnej w spółki kapitałowe, o pracownikach zoz-ów, a także ustawa wprowadzająca reformę są szkodliwe zarówno dla nich, jak i dla pacjentów. Skierowali oni pismo z prośbą do prezydenta o pilne spotkanie.

Przedstawiciele senackiej Komisji Zdrowia i klubu PO spotkali się natomiast 23 października br. z minister zdrowia Ewą Kopacz. Ustalono, że podczas rozpatrywania pakietu ustaw zdrowotnych senatorowie PO zaproponują wprowadzenie do nich poprawek, postulowanych przez stronę społeczną, a dotyczących m.in. uprawnień pracowników zoz-ów do nagród jubileuszowych, dodatków za wysługę lat oraz odpraw emerytalnych i rentowych.

Podczas posiedzenia Komisji Zdrowia, któremu towarzyszyła burzliwa dyskusja, pakiet ustaw zdrowotnych, przygotowany przez rząd, a podczas półrocznych prac znacznie zmodyfikowany przez Sejm, omówił i uzasadnił podsekretarz stanu w resorcie zdrowia M. Haber. Jak podkreślił, najistotniejszą zmianą zaproponowaną w ustawie o zakładach opieki zdrowotnej jest obligatoryjne przekształcenie do 2011 r. zakładów opieki zdrowotnej w spółki kapitałowe i przekazanie całości ich kapitału samorządom. Ustawa zakłada, że szpitalna spółka nie będzie mogła przynosić strat i zadłużać się.

W dyskusji senator S. Karczewski zgłosił wniosek o odrzucenie ustawy. W głosowaniu za wnioskiem opowiedziało się 5 senatorów, 6 było przeciw, nikt nie wstrzymał od głosu. Wobec wyników głosowania wniosek został odrzucony, a następnie zgłoszony jako wniosek mniejszości.

Komisja Zdrowia poparła natomiast 6 poprawek zaproponowanych przez senatorów PO. Najważniejsza zmiana rozbudowuje katalog stanowisk medycznych w zoz-ach i wprowadza: zastępcę kierownika do spraw pielęgniarstwa, naczelną pielęgniarkę albo położną oddziałową - w wypadku oddziału, którym kieruje ordynator, oraz kierownika do spraw opieki pielęgniarskiej. Wprowadzona zmiana była postulowana przez Ogólnopolski Związek Zawodowy Pielęgniarek i Położnych.

Ponadto senatorowie przyjęli inną zmianę PO, wycofującą możliwość przeprowadzenia lokalnego referendum w wypadku zamiaru rozwiązania spółki zarządzającej zoz-em lub zbycia przez samorząd jej udziałów albo akcji.

Ustawa o prawach pacjenta i Rzeczniku Praw Pacjenta porządkuje w jednym akcie prawnym kwestię praw i obowiązków pacjenta, stwarza podstawy prawne utworzenia nowej instytucji - rzecznika praw pacjenta. Do tej ustawy Komisja Zdrowia zaproponowała wprowadzenie 2 poprawek. Postanowiono, że podczas posiedzenia plenarnego Izby zarekomenduje je senator Michał Okła. Zmiana przyjęta przez komisję zakłada, że jeżeli chory nie wyda upoważnienia niezbędnego do wglądu w dokumentację choroby, to jego bliscy nie będą mogli się z nią zapoznać.

Komisja zaakceptowała ustawę o prawach pacjenta i Rzeczniku Praw Pacjenta wraz z przyjętymi wcześniej poprawkami: 7 głosów było za, przy braku głosów przeciw i 3 wstrzymujących się.

Ustawa o pracownikach zakładów opieki zdrowotnej systematyzuje i ujednolica czas pracy pracowników zoz-ów oraz określa uprawnienia do świadczeń pieniężnych pracowników samodzielnych zakładów publicznych i niepublicznych. Wniosek o odrzucenie tej ustawy zgłosiła senator Janina Fetlińska. Komisja nie przyjęła wniosku, w głosowaniu poparło go 4 senatorów, 5 osób było przeciw, nikt nie wstrzymał się od głosu. Został on zgłoszony jako wniosek mniejszości.

W głosowaniu Komisja Zdrowia postanowiła zaproponować Senatowi wprowadzenie 5 poprawek do ustawy o pracownikach zakładów opieki zdrowotnej. Całość wraz z zaakceptowanymi zmianami poparło 7 senatorów, 4 osoby były przeciw, nikt nie wstrzymał się od głosu. Sprawozdawcą stanowiska komisji w sprawie ustawy o pracownikach zakładów opieki zdrowotnej został senator Zbigniew Pawłowicz, sprawozdawczynią stanowiska mniejszości komisji natomiast - senator J. Felińska.

Jedna z przyjętych poprawek stanowiła, że uprawnienia pracowników zakładów opieki zdrowotnej będą zagwarantowane ustawowo. Pracownicy zoz-ów będą też mieli prawo m.in. do nagród jubileuszowych, dodatków za wysługę lat oraz odpraw emerytalnych i rentowych. Komisja zdrowia przyjęła także poprawkę, umożliwiającą pracownikom ubieganie się u pracodawcy o pokrycie kosztów doskonalenia zawodowego.

Ustawa o akredytacji w ochronie zdrowia określa zasady i tryb dobrowolnej akredytacji podmiotów udzielających świadczeń zdrowotnych. Podmioty te będą mogły ubiegać się o potwierdzenie - w formie certyfikatu akredytacyjnego - że spełniają standardy jakości w zakresie udzielanych świadczeń zdrowotnych. Standardy jakości miałaby opracowywać rada akredytacyjna, a zatwierdzać je minister właściwy ds. zdrowia.

W głosowaniu Komisja Zdrowia jednomyślnie, 10 głosami, przyjęła wraz z zaaprobowanymi wcześniej 2 poprawkami ustawę o akredytacji w ochronie zdrowia. Na sprawozdawcę stanowiska komisji w tej sprawie wybrano senatora Norberta Krajczego.

Ustawa o konsultantach w ochronie zdrowia określa zasady powoływania i odwoływania konsultantów krajowych i wojewódzkich, zadania konsultantów krajowych i wojewódzkich, a także sposób finansowania ich działalności. Treść proponowanej ustawy nie wnosi nowych uprawnień i nie zmienia statusu konsultantów w systemie ochrony zdrowia.

W głosowaniu Komisja Zdrowia jednomyślnie, 9 głosami, zaakceptowała ustawę o konsultantach w ochronie zdrowia wraz 3 poprawkami. Na sprawozdawcę stanowiska komisji w tej sprawie wyznaczono senatora Rafała Muchackiego.

Ustawa - Przepisy wprowadzające ustawy z zakresu ochrony zdrowia przygotowuje rozwiązania prawne, które pozwolą na wejście w życie pakietu ustaw zdrowotnych 1 stycznia 2009 r.

Wniosek o odrzucenie ustawy w całości zgłosił senator Stanisław Gogacz. Komisja nie przyjęła wniosku (4 głosy za, 5 przeciw i bez głosów wstrzymujących się). Został on zgłoszony jako wniosek mniejszości, na sprawozdawcę którego podczas obrad plenarnych wybrano senatora S. Gogacza. W kolejnych głosowaniach Komisja Zdrowia postanowiła zaproponować Senatowi wprowadzenie 14 poprawek do rozpatrzonej ustawy sejmowej. Na sprawozdawcę stanowiska komisji w sprawie ustawy - Przepisy wprowadzające ustawy z zakresu ochrony zdrowia wybrano senatora W. Sidorowicza.

Do ustawy wprowadzającej reformę zaproponowano m.in. poprawkę doprecyzowującą kwestię dzierżawienia spółkom zarządzającym zoz-y ich nieruchomości. Według przyjętej zmiany, organ dokonujący przekształcenia, w zamian za udział albo akcje, będzie wnosił tytułem wkładu niepieniężnego do spółki prawo dzierżawy nieruchomości wskazanych przez podmiot, który utworzył zoz.


Poprzednia część, następny fragment, spis treści