Finał konkursu wiedzy o parlamencie RP oraz ludziach tworzących jego dzieje"
4 kwietnia 2008 r. w Senacie wicemarszałek Zbigniew Romaszewski wręczył nagrody laureatom "Konkursu wiedzy o parlamencie RP oraz ludziach tworzących jego dzieje".
Konkurs, pod patronatem marszałka Senatu RP oraz kuratorów oświaty, jest organizowany w poszczególnych województwach od 15 lat. W tegorocznej edycji konkursu do wzięcia udziału zaproszono młodzież z województw świętokrzyskiego i łódzkiego.
Gratulując laureatom konkursu, wicemarszałek Z. Romaszewski wyraził zadowolenie, że w tym roku tak liczna grupa młodzieży wykazała zainteresowanie historią polskiej demokracji, co jest szczególnie ważne teraz, kiedy rozstrzygają się istotne dla Polski kwestie związane z traktatem lizbońskim. Wicemarszałek podkreślił, że startując w konkursie, jego uczestnicy podjęli się także zadania popularyzacji wiedzy o parlamentaryzmie. Jak stwierdził, demokracji należy się uczyć nieustannie, ponieważ polega ona na budowaniu konsensusu społecznego.
Finał konkursu odbył się 3 kwietnia br. w gmachu Senatu. Każdy z 12 finalistów odpowiadał na 3 pytania zawarte w wylosowanym przez siebie zestawie. I miejsce wśród młodzieży gimnazjalnej zajął Roch Kowalski z gimnazjum nr 29 w Łodzi, drugie - Adrian Król z gimnazjum nr 7 w Tomaszowie Mazowieckim, a trzecie - Amadeusz Kazanowski z prywatnego gimnazjum w Skarżysku Kamiennej.
W kategorii szkół ponadgimnazjalnych zwyciężył Dominik Dąbrowski z Zespołu Szkół nr 2 w Opatowie, drugie i trzecie miejsce zajęli uczniowie Liceum Ogólnokształcącego im. Bolesława Prusa w Zespole Szkół Ogólnokształcących w Skierniewicach Piotr Kwiatkowski i Piotr Mędrygał.
W poprzednich edycjach konkursu uczestniczyła młodzież z byłych województw: koszalińskiego, bielskiego oraz z województw: podkarpackiego, opolskiego, warmińsko-mazurskiego, małopolskiego, lubelskiego i wielkopolskiego, pomorskiego i kujawsko-pomorskiego.
Celem konkursu jest popularyzacja wiedzy o historii polskiego parlamentu, o współczesnej roli, znaczeniu i funkcjonowaniu Senatu i Sejmu, zasad demokracji parlamentarnej, a także przybliżenie młodzieży postaci związanych z historią parlamentaryzmu. Uczestnicy konkursu wykazują się znajomością prawa konstytucyjnego, procesu legislacyjnego, praw obywatelskich oraz historii Polski. Wiedza zdobyta podczas konkursu sprzyja wzrostowi świadomości społecznej i przybliża młodzieży mechanizmy funkcjonowania państwa.
|