37. posiedzenie Senatu RP, spis treści , poprzednia część stenogramu , następna część stenogramu
Prezes
Najwyższej Izby Kontroli
Powołany przez Sejm
Jacek Jezierski:
Niestety, także nie pamiętam, czy to były kontrole w ostatnich kilku latach, przeze mnie nadzorowane. Również mogę się do tego odnieść na piśmie.
Marszałek Bogdan Borusewicz:
Dziękuję bardzo.
Pan senator Szymura jeszcze raz, proszę uprzejmie.
Senator Jerzy Szymura:
Jeszcze jedno. Czy podczas kontrolowania Agencji Mienia Wojskowego Najwyższa Izba Kontroli w ogóle brała pod uwagę nieprawidłowości w zakresie tworzenia podmiotów gospodarczych z udziałem Skarbu Państwa, reprezentowanego przez Agencję Mienia Wojskowego, i podmiotów prywatnych? Czy badała wartość aportów, wnoszonych przez podmioty prywatne, pod względem ich rzetelności? Dziękuję bardzo. Proszę o odpowiedzi na piśmie.
Marszałek Bogdan Borusewicz:
Dziękuję bardzo.
Prezes
Najwyższej Izby Kontroli
Powołany przez Sejm
Jacek Jezierski:
Jedna z kontroli Agencji Mienia Wojskowego dotyczyła właśnie tworzenia spółek. Już nie pamiętam dokładnie, kiedy ta kontrola miała miejsce, ale temu problemowi się przyglądaliśmy. Już tak szczegółowo nie pamiętam, czy w ramach tej kontroli była oceniana wartość aportów. Przypuszczam, że tak.
Ale proszę mi wybaczyć, bo my co roku robimy jednak kilka tysięcy kontroli, z czego około sto siedemdziesiąt czy sto osiemdziesiąt dużych kontroli, planowych. Nie jestem w stanie udzielić szczegółowych odpowiedzi na wszystkie państwa pytania.
Oczywiście, to również przyjmuję jako jedną z kwestii, które przekażemy panu senatorowi na piśmie.
Marszałek Bogdan Borusewicz:
Dziękuję bardzo.
Więcej pytań nie ma. Dziękuję.
Prezes
Najwyższej Izby Kontroli
Powołany przez Sejm
Jacek Jezierski:
Chciałbym bardzo podziękować państwu senatorom, zwłaszcza za wszystkie miłe słowa, które padły pod moim adresem, i jeszcze raz przeprosić, że nie na wszystkie pytania byłem w stanie odpowiedzieć od razu. Deklaruję, że przekażę państwu odpowiedzi jeszcze jako wiceprezes. Dziękuję bardzo.
Marszałek Bogdan Borusewicz:
Informuję, że głosowania w sprawie wyrażenia przez Senat zgody na powołanie pana Jacka Jezierskiego na stanowisko prezesa Najwyższej Izby Kontroli przeprowadzimy razem z głosowaniami nad pozostałymi punktami porządku obrad.
Proszę o komunikaty.
Senator Sekretarz
Roman Ludwiczuk:
Posiedzenie Senackiego Zespołu Strażaków odbędzie się bezpośrednio po ogłoszeniu przerwy w sali plenarnej - przewodniczący Senackiego Zespołu Strażaków...
(Marszałek Bogdan Borusewicz: Dziękuję...)
Nie, to nie wszystko, Panie Marszałku.
(Marszałek Bogdan Borusewicz: A, proszę bardzo.)
(Głos z sali: Kiedy?)
Posiedzenie Senackiego Zespołu Strażaków odbędzie się bezpośrednio po ogłoszeniu przerwy w sali plenarnej - pan senator Szafraniec.
Posiedzenie Komisji Nauki, Edukacji i Sportu w sprawie rozpatrzenia poprawek zgłoszonych w czasie trzydziestego siódmego posiedzenia do ustawy o zmianie ustawy o sporcie kwalifikowanym oraz niektórych innych ustaw odbędzie się bezpośrednio po ogłoszeniu przerwy w sali nr 217.
Posiedzenie Komisji Kultury i Środków Przekazu odbędzie się w dniu dzisiejszym pięć minut po ogłoszeniu przerwy w obradach w sali nr 176. Porządek obrad: rozpatrzenie wniosków zgłoszonych na posiedzeniu plenarnym do ustawy o zmianie ustawy o fundacji - Zakład Narodowy imienia Ossolińskich.
Uprzejmie informuję, że posiedzenie Komisji Regulaminowej, Etyki i Spraw Senatorskich oraz Komisji Ustawodawczej odbędzie się w dniu 26 lipca 2007 r. dziesięć minut po ogłoszeniu przerwy w obradach w sali nr 179. Dziękuję.
Marszałek Bogdan Borusewicz:
Dziękuję.
Ogłaszam przerwę do godziny 18.00 dnia dzisiejszego.
O 18.00 będą głosowania.
(Przerwa w obradach od godziny 15 minut 08 do godziny 18 minut 03)
Wicemarszałek Krzysztof Putra:
Proszę o zajmowanie miejsc.
(Rozmowy na sali)
Wznawiam obrady.
Proszę senatorów sekretarzy o zajęcie miejsc przy stole prezydialnym.
Powracamy do rozpatrywania punktu dwudziestego czwartego porządku obrad: uchwała Senatu Rzeczypospolitej Polskiej w sprawie wyrażenia zgody na powołanie Prezesa Najwyższej Izby Kontroli.
(Rozmowy na sali)
Proszę już o zaprzestanie rozmów i zajęcie miejsc.
Uchwała Senatu w sprawie wyrażenia zgody na powołanie Prezesa Najwyższej Izby Kontroli.
Przypominam, że przed przerwą w obradach Senat wezwał powołanego przez Sejm prezesa Najwyższej Izby Kontroli do złożenia wyjaśnień oraz wysłuchał odpowiedzi na pytania senatorów.
Przystępujemy do głosowania w sprawie wyrażenia przez Senat zgody na powołanie pana Jacka Jezierskiego na stanowisko prezesa Najwyższej Izby Kontroli.
Przypominam, że zgodnie z art. 53 ust. 6 i 7 Regulaminu Senatu głosowanie w sprawach personalnych jest tajne i odbywa się przy użyciu opieczętowanych kart do głosowania.
Do przeprowadzenia głosowania tajnego wyznaczam senatorów sekretarzy: panią senator Dorotę Arciszewską-Mielewczyk, pana senatora Romana Ludwiczuka i pana senatora Waldemara Kraskę.
Za chwilę wyznaczeni do przeprowadzenia głosowania tajnego senatorowie sekretarze rozdadzą państwu senatorom karty do głosowania tajnego.
(Rozmowy na sali)
Bardzo proszę o ciszę, bo będę czytał zasady.
Na karcie do głosowania tajnego należy postawić tylko jeden znak "x". Karta do głosowania, na której postawiono więcej niż jeden znak "x" lub nie postawiono żadnego, zostanie uznana za głos nieważny. Po wypełnieniu kart senatorowie w kolejności alfabetycznej będą wrzucać te karty do urny.
Następnie zostanie zarządzona przerwa, w trakcie której wyznaczeni do przeprowadzenia głosowania tajnego senatorowie sekretarze dokonają obliczenia głosów oraz sporządzą protokół głosowania tajnego.
Proszę teraz senatorów sekretarzy o rozdanie kart do głosowania, a państwa senatorów o wypełnienie tych kart.
(Rozmowy na sali)
Czy wszyscy państwo senatorowie otrzymali karty do głosowania tajnego?
(Rozmowy na sali)
Może ktoś z pań i panów senatorów pozostał jeszcze w kuluarach. Proszę o powiadomienie.
(Senator Sekretarz Roman Ludwiczuk: Jeszcze pani Rafalska.)
(Rozmowy na sali)
Czy wszyscy, panie i panowie senatorowie, otrzymali karty do głosowania tajnego?
(Rozmowy na sali)
Nie ma żadnych innych informacji.
Proszę senator sekretarz Dorotę Arciszewska-Mielewczyk o odczytywanie kolejno nazwisk senatorów...
(Senator Sekretarz Roman Ludwiczuk: To ja już przeczytam.)
Bardzo proszę, pan senator Ludwiczuk.
Państwa senatorów po wyczytaniu ich nazwisk proszę o wrzucanie do urny wypełnionych kart do głosowania tajnego.
Senator Sekretarz
Roman Ludwiczuk:
Mirosław Adamczak
Franciszek Adamczyk
Przemysław Alexandrowicz
Piotr Łukasz Juliusz Andrzejewski
Dorota Arciszewska-Mielewczyk
Mieczysław Augustyn
Dariusz Bachalski
Ryszard Bender
Aleksander Bentkowski
Przemysław Berent
Adam Biela
Krystyna Bochenek
Piotr Boroń
Bogdan Borusewicz
Margareta Budner
Jarosław Chmielewski
Ryszard Ciecierski
Jerzy Chróścikowski
Krzysztof Cugowski
Janina Fetlińska
Urszula Gacek
Janusz Gałkowski
Andrzej Gołaś
Jarosław Gowin
Dariusz Górecki
Ryszard Górecki
Henryk Górski
Andrzej Jaroch
Stanisław Karczewski
Andrzej Kawecki
Stanisław Kogut
Bronisław Korfanty
Waldemar Kraska
Janusz Kubiak
Anna Kurska
Kazimierz Kutz
Jarosław Lasecki
Ryszard Legutko
Tadeusz Lewandowski
Bogdan Lisiecki
Roman Ludwiczuk
Andrzej Łuczycki
Józef Łyczak
Włodzimierz Łyczywek
Tadeusz Maćkała
Władysław Mańkut
Adam Massalski
Mieczysław Maziarz
Andrzej Mazurkiewicz
Paweł Michalak
Marian Miłek
Tomasz Misiak
Antoni Motyczka
Stefan Niesiołowski
Mirosława Nykiel
Michał Okła
Władysław Ortyl
Andrzej Owczarek
Maria Pańczyk-Pozdziej
Andrzej Person
Krzysztof Piesiewicz
Stanisław Piotrowicz
Maciej Płażyński
Lesław Podkański
Krzysztof Putra
Elżbieta Rafalska
Zbigniew Rau
Marek Rocki
Zbigniew Romaszewski
Jadwiga Rudnicka
Czesław Rybka
Czesław Ryszka
Sławomir Sadowski
Jacek Sauk
Władysław Sidorowicz
Radosław Sikorski
Robert Smoktunowicz
Jan Szafraniec
Zbigniew Szaleniec
Jerzy Szmit
Antoni Szymański
Jerzy Szymura
Mieczysław Szyszka
Rafał Ślusarz
Ewa Tomaszewska
Zbigniew Trybuła
Piotr Wach
Marek Waszkowiak
Kazimierz Wiatr
Roman Wierzbicki
Elżbieta Więcławska-Sauk
Mariusz Witczak
Edmund Wittbrodt
Jacek Włosowicz
Michał Wojtczak
Ludwik Zalewski
Piotr Zientarski
Marek Ziółkowski
Kosma Złotowski
Czesław Żelichowski
Wicemarszałek Krzysztof Putra:
Czy wszyscy senatorowie oddali głosy?
Czekamy jeszcze.
Czy wszyscy oddali głosy?
Jeszcze raz zapytam: czy wszyscy państwo senatorowie oddali głosy, wrzucili karty do urny?
Dziękuję bardzo.
Proszę teraz wyznaczonych do przeprowadzenia głosowania tajnego senatorów sekretarzy o obliczenie głosów i sporządzenie protokołu głosowania tajnego.
Zarządzam przerwę do godziny 18.30 na obliczenie głosów oraz sporządzenie protokołu.
(Przerwa w obradach od godziny 18 minut 13
do godziny 18 minut 53)
Wicemarszałek Krzysztof Putra:
Wznawiam obrady.
(Rozmowy na sali)
Bardzo proszę o zajęcie miejsc i zaprzestanie już rozmów. Bardzo proszę o zajęcie miejsc.
Powracamy do rozpatrywania punktu dwudziestego czwartego porządku obrad: uchwała Senatu Rzeczypospolitej Polskiej w sprawie wyrażenia zgody na powołanie Prezesa Najwyższej Izby Kontroli.
Informuję, że wyznaczeni do przeprowadzenia głosowania tajnego senatorowie sekretarze zakończyli obliczanie głosów i sporządzili protokół głosowania tajnego.
Ogłaszam wyniki głosowania tajnego.
Protokół głosowania tajnego z dnia 26 lipca 2007 r. w sprawie wyrażenia przez Senat zgody na powołanie Jacka Jezierskiego na stanowisko prezesa Najwyższej Izby Kontroli.
Wyznaczeni przez marszałka Senatu do przeprowadzenia głosowania tajnego sekretarze Senatu senator Dorota Arciszewska-Mielewczyk, senator Roman Ludwiczuk, senator Waldemar Kraska stwierdzają, że w głosowaniu tajnym nad wyrażeniem przez Senat zgody na powołanie Jacka Jezierskiego na stanowisko prezesa Najwyższej Izby Kontroli oddano głosów 91, w tym głosów nieważnych 1, za głosowało 58 senatorów, przeciw głosowało 29 senatorów, wstrzymało się 3 senatorów.
Warszawa, dnia 26 lipca 2007 r.
Wobec wyników... (Oklaski)
Wobec wyników głosowania stwierdzam, że Senat podjął uchwałę o następującej treści:
Uchwała Senatu Rzeczypospolitej Polskiej z dnia 26 lipca 2007 r. w sprawie wyrażenia zgody na powołanie prezesa Najwyższej Izby Kontroli.
Senat Rzeczypospolitej Polskiej na podstawie art. 205 ust. 1 Konstytucji Rzeczypospolitej Polskiej oraz art. 14 ust. 1 ustawy z dnia 23 grudnia 1994 r. o Najwyższej Izbie Kontroli wyraża zgodę na powołanie pana Jacka Jezierskiego na stanowisko prezesa Najwyższej Izby Kontroli.
Gratuluję, Panie Prezesie.
Bardzo proszę o podejście... (Oklaski)
Prezes
Najwyższej Izby Kontroli
Jacek Jezierski:
Panie Marszałku! Wysoki Senacie!
Chciałbym bardzo podziękować Wysokiemu Senatowi za wyrażenie zgody na mój wybór na funkcję prezesa Najwyższej Izby Kontroli.
Chciałbym również zapewnić Senat, że będę dokładał wszelkich starań, aby Najwyższa Izba Kontroli pozostała instytucją niezależną w swoich ocenach i wnioskach.
Korzystając z okazji, chciałbym w tym szacownym gronie podziękować panu Mirosławowi Sekule, dotychczasowemu prezesowi... (oklaski) ...za sześcioletnią kadencję. Dziękuję bardzo.
Wicemarszałek Krzysztof Putra:
Dziękuję bardzo panu prezesowi.
Liczymy na dobrą pracę Najwyższej Izby Kontroli i również serdecznie dziękujemy ustępującemu panu prezesowi Sekule. (Oklaski)
Powracamy do rozpatrywania punktu pierwszego porządku obrad: stanowisko Senatu w sprawie ustawy o zmianie ustawy o świadczeniach opieki zdrowotnej finansowanych ze środków publicznych oraz niektórych innych ustaw.
Przypominam, że w przerwie w obradach odbyło się posiedzenie Komisji Zdrowia, która ustosunkowała się do przedstawionych w toku debaty wniosków i przygotowała sprawozdanie w tej sprawie.
Przypominam, że dyskusja nad rozpatrywaną ustawą została zamknięta i obecnie, zgodnie z art. 52 ust. 6 Regulaminu Senatu, głos mogą zabrać jedynie sprawozdawcy i wnioskodawcy.
Proszę sprawozdawcę Komisji Zdrowia, pana senatora Władysława Sidorowicza, o zabranie głosu i przedstawienie uzgodnionych na posiedzeniu wniosków.
Senator Władysław Sidorowicz:
Dziękuję bardzo.
Komisja Zdrowia rozpatrzyła w dniu 25 lipca wnioski legislacyjne zgłoszone w czasie debaty i wnosi o poparcie następujących poprawek: drugiej, trzeciej, piątej, szóstej, siódmej, dziewiątej, dziesiątej, jedenastej, dwunastej, trzynastej, czternastej, szesnastej, osiemnastej, dziewiętnastej, dwudziestej, dwudziestej pierwszej, dwudziestej trzeciej, dwudziestej czwartej, dwudziestej szóstej, dwudziestej siódmej, dwudziestej ósmej, dwudziestej dziewiątej, trzydziestej, trzydziestej pierwszej, trzydziestej trzeciej, trzydziestej czwartej, trzydziestej piątej, trzydziestej dziewiątej, czterdziestej, czterdziestej pierwszej, czterdziestej drugiej, czterdziestej trzeciej, czterdziestej czwartej, czterdziestej piątej, czterdziestej szóstej, czterdziestej siódmej.
Ponadto informuję państwa, że na podstawie art. 52 ust. 4 regulaminu Komisja Zdrowia dokonała zmiany treści swego wniosku - poprawka czterdziesta w punkcie oznaczonym rzymską dwójką w zestawieniu wniosków.
Jednocześnie informuję, że został zgłoszony wniosek mniejszości, dotyczący poprawki dwudziestej piątej, oraz zostały wycofane przez mniejszość komisji wnioski ósmy i trzydziesty siódmy.
Bardzo proszę o przyjęcie tego sprawozdania. Dziękuję.
Wicemarszałek Krzysztof Putra:
Dziękuję bardzo panu senatorowi.
Proszę sprawozdawcę mniejszości komisji, pana senatora Józefa Łyczaka, o zabranie głosu i przedstawienie wniosku popartego przez mniejszość komisji.
Senator Józef Łyczak:
Panie Marszałku, podtrzymuję wniosek mniejszości i proszę Wysoką Izbę o poparcie go.
Wicemarszałek Krzysztof Putra:
Dziękuję bardzo panu senatorowi.
Czy senatorowie wnioskodawcy chcą jeszcze zabrać głos? Nie ma chętnych...
Bardzo proszę, pan senator Stanisław Karczewski.
Senator Stanisław Karczewski:
Panie Marszałku! Wysoka Izbo! Chciałbym wycofać swój wniosek o przyjęcie całości projektu bez poprawek.
Wicemarszałek Krzysztof Putra:
Dziękuję bardzo.
Czy jeszcze ktoś z senatorów sprawozdawców...
Pan senator Biela, bardzo proszę.
Senator Adam Biela:
Dziękuję, Panie Marszałku.
Chcę prosić o poparcie poprawki dwudziestej piątej, która racjonalnie koryguje dystrybucję środków publicznych do województw w zależności od realnie świadczonych usług medycznych i nie powoduje dyskryminacji regionów, jeszcze większego ich zróżnicowania. Dziękuję bardzo.
Wicemarszałek Krzysztof Putra:
Dziękuję bardzo.
Czy ktoś z pań i panów senatorów wnioskodawców pragnie jeszcze zabrać głos? Nie widzę.
Przystępujemy do głosowania w sprawie ustawy o zmianie ustawy o świadczeniach opieki zdrowotnej finansowanych ze środków publicznych oraz niektórych innych ustaw.
Przypominam, że pan senator Stanisław Karczewski wycofał wniosek o przyjęcie ustawy bez poprawek i mniejszość komisji również.
Czy ktoś z pań i panów senatorów podtrzymuje wycofany wniosek? Nie widzę.
Przystępujemy do głosowania nad poprawką pierwszą. Poprawka ta modyfikuje definicję pielęgniarki podstawowej opieki zdrowotnej, przewidując, że pielęgniarką podstawowej opieki zdrowotnej nie będzie mogła być osoba, która ukończyła szkolenie specjalizacyjne lub kurs kwalifikacyjny w dziedzinie pielęgniarstwa - ochrona zdrowia pracujących.
Proszę o naciśnięcie przycisku obecności.
Kto jest za? Proszę o naciśnięcie przycisku "za" i podniesienie ręki.
Kto jest przeciw?
Kto się wstrzymał?
Proszę o wyniki.
Na 92 obecnych senatorów 3 było za, 84 - przeciw, 5 wstrzymało się od głosu. (Głosowanie nr 1)
Poprawka została odrzucona.
Poprawka druga zmienia definicję pielęgniarki podstawowej opieki zdrowotnej w taki sposób, iż eliminuje z tej definicji osoby, które odbywają szkolenie kwalifikacyjne lub kursy kwalifikacyjne w dziedzinie pielęgniarstwa przewlekle chorych i niepełnosprawnych.
Przycisk obecności.
Kto jest za? Przycisk "za" i podniesienie ręki.
Kto jest przeciw? Przycisk "przeciw" i podniesienie ręki.
Kto się wstrzymał?
Proszę o wyniki.
Na 92 obecnych senatorów 72 było za, 19 - przeciw, 1 wstrzymał się od głosu. (Głosowanie nr 2)
Poprawka została przyjęta.
Poprawka trzecia modyfikuje definicję pielęgniarki podstawowej opieki zdrowotnej, zapewniając możliwość pełnienia tej funkcji także osobom, które ukończyły lub odbywają kurs kwalifikacyjny w dziedzinie pielęgniarstwa pediatrycznego.
Przycisk obecności.
Kto jest za? Proszę o naciśnięcie przycisku "za".
Kto jest przeciw?
Kto się wstrzymał?
Proszę o wyniki.
Na 92 obecnych senatorów 92 było za. (Głosowanie nr 3)
Poprawka została przyjęta.
Poprawka czwarta zmierza do wyeliminowania uszczegółowienia zadań wojewody związanych z zapewnieniem równego dostępu do świadczeń opieki zdrowotnej, wprowadzonych niniejszą nowelizacją.
Przycisk obecności.
Kto jest za? Proszę o naciśnięcie przycisku "za" i podniesienie ręki.
Kto jest przeciw?
Kto się wstrzymał?
Proszę o wyniki.
Na 92 obecnych senatorów 35 było za, 55 - przeciw, 2 wstrzymało się od głosu. (Głosowanie nr 4)
Poprawka została odrzucona.
Poprawka czwarta...
(Głos z sali: Nie, poprawka piąta.)
Przepraszam, poprawka piąta. Eliminuje ona zbędny adres publikacyjny.
Przycisk obecności.
Kto jest za?
Kto jest przeciw?
Kto się wstrzymał?
Wyniki.
Na 91 obecnych senatorów 90 było za, 1 nie głosował. (Głosowanie nr 5)
Poprawka została przyjęta.
Poprawka szósta ma na celu uściślenie zasad transportu w przypadku leczenia lub wykonywania badań diagnostycznych poza granicami kraju.
Przycisk obecności.
Kto jest za?
Kto jest przeciw?
Kto się wstrzymał?
Wyniki.
Na 92 obecnych senatorów 92 było za. (Głosowanie nr 6)
Poprawka została przyjęta.
Poprawka siódma zobowiązuje lekarza i felczera wystawiającego receptę do umieszczenia na niej numer PESEL świadczeniobiorcy albo numeru dokumentu potwierdzającego prawo do świadczeń opieki zdrowotnej osoby uprawnionej do tych świadczeń na podstawie przepisów o koordynacji.
Przycisk obecności.
Kto jest za?
Kto jest przeciw?
Kto się wstrzymał?
Wyniki.
Na 91 obecnych senatorów 89 było za, 1 - przeciw, 1 wstrzymał się od głosu. (Głosowanie nr 7)
Poprawka została przyjęta.
Poprawka dziewiąta uzupełnia procedurę rozpatrywania...
(Głos z sali: Ósma.)
(Głos z sali: Dobrze, Panie Marszałku, dziewiąta.)
Dobrze, wszystko jest dobrze.
Poprawka dziewiąta uzupełnia procedurę rozpatrywania wniosków dotyczących umieszczania leków lub wyrobów medycznych w wykazach leków i wyrobów medycznych refundowanych o obowiązek publikowania na stronie internetowej ministra zdrowia wysokości limitów cen leków i wyrobów medycznych oraz uprawnienie wnioskodawców do zaproponowania ceny leku niższej niż wskazana we wniosku.
Przycisk obecności.
Kto jest za?
Kto jest przeciw?
Kto się wstrzymał?
Proszę o podanie wyników.
Na 92 obecnych senatorów 90 było za, 1 wstrzymał się od głosu, 1 nie głosował. (Głosowanie nr 8)
Poprawka została przyjęta.
Poprawka dziesiąta ma charakter legislacyjny. Eliminuje ona w przepisie skrót terminologiczny, który został utworzony przepisem wcześniejszym.
Przycisk obecności.
Kto jest za?
Kto jest przeciw?
Kto się wstrzymał?
Proszę o wyniki.
Na 92 obecnych senatorów 89 było za, 1 - przeciw, 2 senatorów nie głosowało. (Głosowanie nr 9)
Poprawka została przyjęta.
Poprawka jedenasta ma na celu przyznanie osobom posiadającym tytuły "Zasłużonego Honorowego Dawcy Krwi" lub "Zasłużonego Dawcy Przeszczepu", inwalidom wojennym i wojskowym oraz kombatantom prawa do korzystania poza kolejnością ze świadczeń opieki zdrowotnej, a nie tylko z ambulatoryjnej opieki zdrowotnej.
Przycisk obecności.
Kto jest za?
Kto jest przeciw?
Kto się wstrzymał?
Proszę o wyniki.
Na 91 obecnych senatorów 91 było za. (Głosowanie nr 10)
Poprawka została przyjęta.
Poprawka dwunasta ma na celu prawidłowe oznaczenie dodawanego przepisu.
Przycisk obecności.
Kto jest za?
Kto jest przeciw?
Kto się wstrzymał?
Wyniki.
Na 92 obecnych senatorów 91 było za, 1 nie głosował. (Głosowanie nr 11)
Poprawka została przyjęta.
Poprawka trzynasta dokonuje korekty odesłania.
Przycisk obecności.
Kto jest za?
Kto jest przeciw?
Kto się wstrzymał?
Wyniki.
Na 91 obecnych senatorów 91 było za. (Głosowanie nr 12)
Poprawka została przyjęta.
Poprawka czternasta ma charakter doprecyzowujący.
Przycisk obecności.
Kto jest za?
Kto jest przeciw?
Kto się wstrzymał?
Wyniki.
Na 91 obecnych senatorów 91 było za. (Głosowanie nr 13)
Poprawka została przyjęta.
Poprawki piętnasta i trzydziesta ósma uchylają przepisy wprowadzające zakazy uzyskiwania korzyści majątkowych przez osoby prowadzące obrót lekami, świadczące usługi farmaceutyczne, świadczeniobiorców oraz osoby zaopatrujące świadczeniobiorców w leki i wyroby medyczne, jak również uchylają przepisy określające sankcje karne za naruszenie tych zakazów.
Przycisk obecności.
Kto jest za?
Kto jest przeciw?
Kto wstrzymał się od głosu?
Proszę o wyniki.
Na 91 obecnych senatorów 35 było za, 56 - przeciw. (Głosowanie nr 14)
Poprawki zostały odrzucone.
Poprawka szesnasta dotyczy zakazów stosowania działań, które kreują popyt na leki refundowane, i zmierza do doprecyzowania terminologicznego oraz uściślenia zakazów, którymi są objęte osoby prowadzące obrót lekami lub wyrobami medycznymi, świadczące usług farmaceutyczne, lekarze i felczerzy oraz osoby zaopatrujące świadczeniobiorców w leki i wyroby medyczne, a także świadczeniodawcy.
Przycisk obecności.
Kto jest za?
Kto jest przeciw?
Kto się wstrzymał?
Proszę o wyniki.
Na 92 obecnych senatorów 61 było za, 28 - przeciw, 2 wstrzymało się od głosu, 1 nie głosował. (Głosowanie nr 15)
Poprawka została przyjęta.
Poprawka siedemnasta zmierza do zaostrzenia zakazu uzależniania zawarcia umowy przez osoby zajmujące się wytwarzaniem lub obrotem lekami lub wyrobami medycznymi, podlegającymi refundacji, od przyjęcia lub spełnienia świadczenia niemającego rzeczowego ani zwyczajowego związku z przedmiotem umowy, tak aby było niedopuszczalne uzależnianie zawarcia umowy od przyjęcia (lub spełnienia) jakiegokolwiek innego świadczenia.
Przycisk obecności.
Kto jest za?
Kto jest przeciw?
Kto się wstrzymał?
Wyniki.
Na 92 obecnych senatorów 37 było za, 50 - przeciw, 5 wstrzymało się od głosu. (Głosowanie nr 16)
Poprawka została odrzucona.
Poprawka osiemnasta zmierza do tego, aby w przypadku kontroli dokumentacji medycznej oraz jakości i zasadności udzielanych świadczeń opieki zdrowotnej podmiot zobowiązany do finansowania świadczeń ze środków publicznych mógł, w razie konieczności zbadania zagadnień wymagających specjalnych kwalifikacji, powołać do tego celu specjalistę w danej dziedzinie.
Przycisk obecności.
Kto jest za?
Kto jest przeciw?
Kto się wstrzymał?
Wyniki.
Na 91 obecnych senatorów 90 było za, 1 wstrzymał się od głosu. (Głosowanie nr 17)
Poprawka została przyjęta.
Poprawka dziewiętnasta ma na celu prawidłowe oznaczenie dodawanego przepisu.
Przycisk obecności.
Kto jest za?
Kto jest przeciw?
Kto się wstrzymał?
Wyniki.
Na 92 obecnych senatorów 91 było za, 1 nie głosował. (Głosowanie nr 18)
Poprawka została przyjęta.
Poprawka dwudziesta precyzuje przepis w zakresie wskazania świadczeniobiorców, za których Narodowy Fundusz Zdrowia finansuje koszty świadczeń opieki zdrowotnej.
Przycisk obecności.
Kto jest za?
Kto jest przeciw?
Kto się wstrzymał?
Wyniki.
Na 92 obecnych senatorów 92 było za. (Głosowanie nr 19)
Poprawka została przyjęta.
Poprawka dwudziesta czwarta doprecyzowuje przepis.
Przycisk obecności.
(Głos z sali: Poprawka dwudziesta pierwsza.)
Przepraszam. Już mam. Przepraszam najmocniej Wysoką Izbę.
Poprawki dwudziesta pierwsza, dwudziesta trzecia, dwudziesta siódma, dwudziesta ósma, czterdziesta, czterdziesta trzecia i czterdziesta siódma mają na celu dostosowanie zmian wprowadzonych niniejszą ustawą do zmian wynikających z ustawy z dnia 29 czerwca 2007 r. o zmianie ustawy o świadczeniach opieki zdrowotnej finansowanych ze środków publicznych oraz ustawy o ubezpieczeniach obowiązkowych, Ubezpieczeniowym Funduszu Gwarancyjnym i Polskim Biurze Ubezpieczycieli Komunikacyjnych, która ma wejść w życie z dniem 1 października 2007 r.
Przycisk obecności.
Kto jest za?
Kto jest przeciw?
Kto się wstrzymał?
Wyniki.
Na 92 obecnych senatorów 91 było za, 1 - przeciw. (Głosowanie nr 20)
Stwierdzam, że poprawki zostały przyjęte.
(Głos z sali: Dwudziesta czwarta.)
Poprawka dwudziesta czwarta doprecyzowuje przepis.
Przycisk obecności.
Kto jest za?
Kto jest przeciw?
Kto się wstrzymał?
Wyniki.
Na 92 obecnych senatorów 92 było za. (Głosowanie nr 21)
Poprawka została przyjęta.
Poprawka dwudziesta piąta zmierza do tego, aby planowane środki na pokrycie kosztów finansowania przez oddziały wojewódzkie Narodowego Funduszu Zdrowia, dzielone między oddziały funduszu, były korygowane przez uwzględnienie wskaźnika wynikającego z liczby i rodzaju świadczeń wysokospecjalistycznych wykonanych dla ubezpieczonych zarejestrowanych w danym oddziale funduszu przez świadczeniodawców...
(Senator Ryszard Bender: Za.)
...przez świadczeniodawców, którzy zawarli umowy z tym oddziałem funduszu, w relacji do liczby świadczeń ogółem w roku poprzedzającym, z pominięciem wskaźnika wynikającego ze zróżnicowania kosztu jednostkowego świadczeń opieki zdrowotnej.
Przycisk obecności.
Kto jest za?
Kto jest przeciw?
Kto się wstrzymał?
Proszę o wyniki.
Na 91 obecnych senatorów 41 było za, 48 - przeciw, 2 wstrzymało się od głosu. (Głosowanie nr 22)
Stwierdzam, że poprawka została odrzucona.
Poprawka dwudziesta szósta ujednolica terminologię.
Przycisk obecności.
Kto jest za?
Kto jest przeciw?
Kto się wstrzymał?
Wyniki.
Na 90 obecnych senatorów 89 było za, 1 wstrzymał się od głosu. (Głosowanie nr 23)
Stwierdzam, że poprawka została przyjęta.
Poprawka dwudziesta dziewiąta ma na celu prawidłowe oznaczenie przepisu.
Przycisk obecności.
Kto jest za?
Kto jest przeciw?
Kto się wstrzymał?
Wyniki.
Na 89 obecnych senatorów 88 było za, 1 wstrzymał się od głosu. (Głosowanie nr 24)
Poprawka została przyjęta.
Poprawka trzydziesta zmierza do tego, aby projekt ogólnych warunków umów o udzielanie świadczeń opieki zdrowotnej, przygotowany przez prezesa NFZ, nie musiał określać sposobu wyceny tych świadczeń.
Przycisk obecności.
Kto jest za?
Kto jest przeciw?
Kto się wstrzymał?
Wyniki.
Na 89 obecnych senatorów 89 było za. (Głosowanie nr 25)
Poprawka została przyjęta.
Poprawka trzydziesta pierwsza zmierza do rezygnacji z obowiązku niezwłocznego przeprowadzenia postępowania w przypadku konieczności wprowadzenia zmian w umowie o udzielanie świadczeń zdrowotnych, dotyczących jej warunków, w przypadku gdy zmiany takie wynikają z okoliczności, których nie można było przewiedzieć przy jej zawieraniu.
Przycisk obecności.
Kto jest za?
Kto jest przeciw?
Kto się wstrzymał?
Wyniki.
Na 91 obecnych senatorów 91 było za. (Głosowanie nr 26)
Poprawka została przyjęta.
Poprawka trzydziesta druga zmierza do pozostawienia dotychczasowych rozwiązań ustawowych w zakresie uprawnień nadzorczych ministra właściwego do spraw zdrowia.
Przycisk obecności.
Kto jest za?
Kto jest przeciw?
Kto się wstrzymał?
Wyniki.
Na 92 obecnych senatorów 40 było za, 49 - przeciw, 3 wstrzymało się od głosu. (Głosowanie nr 27)
Poprawka została odrzucona.
Poprawka trzydziesta trzecia koryguje odesłanie.
Przycisk obecności.
Kto jest za?
Kto jest przeciw?
Kto się wstrzymał?
Wyniki.
Na 90 obecnych senatorów 90 było za. (Głosowanie nr 28)
Poprawka została przyjęta.
Poprawka trzydziesta czwarta ma na celu skorelowanie treści zakazu z przepisem zawierającym sankcję karną.
Przycisk obecności.
Kto jest za?
Kto jest przeciw?
Kto się wstrzymał?
Wyniki.
Na 92 obecnych senatorów 92 było za. (Głosowanie nr 29)
Poprawka została przyjęta.
Poprawka trzydziesta piąta ma charakter uściślający.
Przycisk obecności.
Kto jest za?
Kto jest przeciw?
Kto się wstrzymał?
Wyniki.
Na 92 obecnych senatorów 92 było za. (Głosowanie nr 30)
Poprawka została przyjęta.
Poprawka trzydziesta szósta modyfikuje definicję wykonywania zawodu lekarza, uznając, że obejmuje ona między innymi podejmowanie czynności w ramach nadzoru lub kontroli nad wykonywaniem zawodu lekarza.
Przycisk obecności.
Kto jest za?
Kto jest przeciw?
Kto się wstrzymał?
Wyniki.
Na 93 obecnych senatorów 38 było za, 54 - przeciw, 1 wstrzymał się od głosu. (Głosowanie nr 31)
Poprawka została odrzucona.
(Głos z sali: Poprawka trzydziesta dziewiąta.)
Poprawka trzydziesta dziewiąta wprowadza do ustawy o odpowiedzialności podmiotów zbiorowych prawidłowe powołanie przepisów karnych, zawartych w ustawie o świadczeniach opieki zdrowotnej finansowanych ze środków publicznych.
Przycisk obecności.
Kto jest za?
Kto jest przeciw?
Kto się wstrzymał?
Wyniki.
Na 93 obecnych senatorów 93 głosowało za. (Głosowanie nr 32)
Poprawka została przyjęta.
Poprawka czterdziesta pierwsza ma charakter uściślający.
Przycisk obecności.
Kto jest za?
Kto jest przeciw?
Kto się wstrzymał?
Wyniki.
Na 93 obecnych senatorów 92 głosowało za, 1 nie głosował. (Głosowanie nr 33)
Poprawka została przyjęta.
Poprawka czterdziesta druga doprecyzowuje przepis.
Przycisk obecności.
Kto jest za?
Kto jest przeciw?
Kto się wstrzymał?
Wyniki.
Na 92 obecnych senatorów 92 głosowało za. (Głosowanie nr 34)
Poprawka została przyjęta.
Poprawka czterdziesta czwarta ma na celu poprawę czytelności przepisu określającego termin wyboru członka rady nadzorczej w funduszu zdrowia w związku z przyznaniem takiej kompetencji ministrowi właściwemu do spraw finansów publicznych.
Przycisk obecności.
Kto jest za?
Kto jest przeciw?
Kto się wstrzymał?
Wyniki.
Na 92 obecnych senatorów 89 głosowało za, 1 wstrzymał się od głosu, 2 nie głosowało. (Głosowanie nr 35)
Poprawka została przyjęta.
Poprawka czterdziesta piąta zmierza do zachowania w mocy przez okres nie dłuższy niż sześć miesięcy aktów wykonawczych wydanych na podstawie art. 25 ust. 4 i art. 26 ust. 3 ustawy nowelizowanej.
Przycisk obecności.
Kto jest za?
Kto jest przeciw?
Kto się wstrzymał?
Proszę o wyniki.
Na 93 obecnych senatorów 92 głosowało za, 1 wstrzymał się od głosu. (Głosowanie nr 36)
Poprawka została przyjęta.
Poprawka czterdziesta szósta koryguje niewłaściwe odesłanie.
Przycisk obecności.
Kto jest za?
Kto jest przeciw?
Kto się wstrzymał?
Wyniki.
Na 93 obecnych senatorów 92 głosowało za, 1 nie głosował. (Głosowanie nr 37)
Poprawka została przyjęta.
Poprawka czterdziesta szósta koryguje niewłaściwe odesłanie.
(Głosy z sali: Była, była. Teraz całość.)
Przepraszam.
Przystępujemy do głosowania nad podjęciem uchwały w sprawie ustawy o zmianie ustawy o świadczeniach opieki zdrowotnej finansowanych ze środków publicznych oraz niektórych innych ustaw w całości, ze zmianami wynikającymi z przyjętych poprawek.
Proszę o naciśnięcie przycisku obecności.
Kto z państwa senatorów jest za przyjęciem uchwały? Proszę o naciśnięcie przycisku "za" i podniesienie ręki.
Kto jest przeciw? Proszę o naciśnięcie przycisku "przeciw" i podniesienie ręki.
Kto się wstrzymał od głosu? Proszę o naciśnięcie przycisku "wstrzymuję się" i podniesienie ręki.
Proszę o podanie wyników.
Na 93 obecnych senatorów 60 głosowało za, 30 - przeciw, 3 wstrzymało się od głosu. (Głosowanie nr 38)
Wobec wyników głosowania stwierdzam, że Senat podjął uchwałę w sprawie ustawy o zmianie ustawy o świadczeniach opieki zdrowotnej finansowanych ze środków publicznych oraz niektórych innych ustaw.
Powracamy do rozpatrywania punktu drugiego porządku obrad: stanowisko Senatu w sprawie ustawy o zmianie ustawy o pomocy publicznej i restrukturyzacji publicznych zakładów opieki zdrowotnej.
Przypominam, że w przerwie obrad odbyło się posiedzenie Komisji Zdrowia, która ustosunkowała się do przedstawionych w toku debaty wniosków i przygotowała sprawozdanie w tej sprawie.
Przypominam, że dyskusja nad rozpatrywaną ustawą została zamknięta i obecnie, zgodnie z art. 52 ust. 6 Regulaminu Senatu, mogą zabrać głos jedynie sprawozdawcy i wnioskodawcy.
Proszę o zabranie głosu sprawozdawcę Komisji Zdrowia, pana senatora Rafała Ślusarza, i przedstawienie uzgodnionych na posiedzeniu wniosków.
Senator Rafał Ślusarz:
Panie Marszałku! Wysoka Izbo!
W trakcie debaty pan senator Karczewski zgłosił cztery poprawki. Zmierzają one do rozszerzenia katalogu zobowiązań, które mogą być finansowane pożyczką. W związku z tym, że zachodzi przypuszczenie, że te pieniądze nie byłyby wykorzystane, gdybyśmy tego katalogu nie rozszerzyli, Komisja Zdrowia w dniu wczorajszym postanowiła zarekomendować Wysokiej Izbie przyjęcie tych czterech poprawek. Nad nimi będziemy głosować łącznie, co, jak myślę, zyska przychylność Wysokiej Izby. Dziękuję bardzo.
Wicemarszałek Krzysztof Putra:
Dziękuję bardzo.
Czy senator wnioskodawca Stanisław Karczewski chce jeszcze zabrać głos?
(Senator Stanisław Karczewski: Nie, dziękuję.)
Dziękuję bardzo.
Przystępujemy do głosowania w sprawie ustawy o zmianie ustawy o pomocy publicznej i restrukturyzacji publicznych zakładów opieki zdrowotnej.
Przypominam, że w tej sprawie w toku debaty zostały przedstawione następujące wnioski: Komisja Zdrowia wniosła o przyjęcie ustawy bez poprawek, senator wnioskodawca Stanisław Karczewski przedstawił wnioski o wprowadzenie poprawek do ustawy.
Informuję, że zgodnie z art. 54 ust. 1 Regulaminu Senatu w pierwszej kolejności zostanie przeprowadzone głosowanie nad wnioskiem o przyjęcie ustawy bez poprawek, a następnie, w wypadku odrzucenia tego wniosku, nad przedstawionymi poprawkami według kolejności przepisów ustawy.
Przystępujemy do głosowania nad wnioskiem komisji o przyjęcie ustawy o zmianie ustawy o pomocy publicznej i restrukturyzacji publicznych zakładów opieki zdrowotnej bez poprawek.
Proszę o naciśnięcie przycisku obecności.
Kto z państwa senatorów jest za przyjęciem przedstawionego wniosku? Proszę o naciśnięcie przycisku "za" i podniesienie ręki.
Kto jest przeciw?
Kto się wstrzymał od głosu?
Proszę o wyniki.
Na 91 obecnych senatorów 1 głosował za, 90 - przeciw. (Głosowanie nr 39)
Stwierdzam, że wniosek został odrzucony.
Wobec odrzucenia wniosku o przyjęcie ustawy bez poprawek przystępujemy do głosowania nad przedstawionymi poprawkami.
Poprawki od pierwszej do czwartej zmierzają do umożliwienia przeznaczenia środków uzyskanych ze zwiększonej pożyczki na spłatę zobowiązań z tytułu składek na ubezpieczenia społeczne w części finansowanej przez zakład opieki zdrowotnej, w związku z tym niezbędne jest także wydłużenie terminów zawartych w ustawie.
Przycisk obecności.
Kto jest za?
Kto jest przeciw?
Kto się wstrzymał?
Wyniki.
Na 90 obecnych senatorów 89 głosowało za, 1 wstrzymał się od głosu. (Głosowanie nr 40)
Poprawki zostały przyjęte.
Przystępujemy do głosowania nad podjęciem uchwały w sprawie ustawy o zmianie ustawy o pomocy publicznej i restrukturyzacji publicznych zakładów opieki zdrowotnej w całości, ze zmianami wynikającymi z przyjętych poprawek.
Proszę o naciśnięcie przycisku obecności.
Kto z państwa senatorów jest za przyjęciem uchwały? Proszę o naciśnięcie przycisku "za" i podniesienie ręki.
Kto jest przeciw?
Kto się wstrzymał?
Proszę o podanie wyników głosowania.
Na 92 obecnych senatorów 92 głosowało za. (Głosowanie nr 41)
Wobec wyników głosowania stwierdzam, że Senat podjął uchwałę w sprawie ustawy o zmianie ustawy o pomocy publicznej i restrukturyzacji publicznych zakładów opieki zdrowotnej.
Powracamy do rozpatrywania punktu trzeciego porządku obrad: stanowisko Senatu w sprawie ustawy o zmianie ustawy o zakładach opieki zdrowotnej oraz ustawy - Prawo o szkolnictwie wyższym.
Przypominam, że w przerwie w obradach odbyło się posiedzenie Komisji Zdrowia, która ustosunkowała się do przedstawionych w toku debaty wniosków i przygotowała sprawozdanie w tej sprawie.
Przypominam, że dyskusja nad rozpatrywaną ustawą została zamknięta i obecnie, zgodnie z art. 52 ust. 6 Regulaminu Senatu, mogą zabrać głos jedynie sprawozdawcy i wnioskodawcy.
Proszę sprawozdawcę Komisji Zdrowia, pana senatora Waldemara Kraskę, o zabranie głosu i przedstawienie uzgodnionych na posiedzeniu wniosków.
Senator Waldemar Kraska:
Komisja Zdrowia w dniu wczorajszym zebrała się i rozpatrzyła wnioski zgłoszone w dniu wczorajszym w toku debaty nad ustawą o zmianie ustawy o zakładach opieki zdrowotnej oraz ustawy - Prawo o szkolnictwie wyższym i przedstawia Wysokiemu Senatowi następujące stanowisko: Wysoki Senat raczy przyjąć poprawki pierwszą, drugą, trzecią i czwartą. Dziękuję.
Wicemarszałek Krzysztof Putra:
Dziękuję bardzo panu senatorowi.
Czy senator wnioskodawca Stanisław Karczewski chce jeszcze zabrać głos?
(Senator Stanisław Karczewski: Nie, dziękuję.)
Przystępujemy do głosowania w sprawie ustawy o zmianie ustawy o zakładach opieki zdrowotnej oraz ustawy - Prawo o szkolnictwie wyższym.
Przypominam, że w tej sprawie w toku debaty komisja oraz senator wnioskodawca przedstawili wnioski o wprowadzenie poprawek do ustawy.
Informuję, że zgodnie z art. 54 ust. 1 Regulaminu Senatu za chwilę zostaną przeprowadzone kolejne głosowania nad przedstawionymi poprawkami według kolejności przepisów ustawy.
Przystępujemy do głosowania nad przedstawionymi poprawkami.
Poprawka pierwsza ma charakter porządkujący, usuwa odesłanie do skreślonego artykułu.
Przycisk obecności.
Kto jest za?
Kto jest przeciw?
Kto się wstrzymał?
Wyniki.
Na 90 obecnych senatorów 89 głosowało za, 1 nie głosował. (Głosowanie nr 42)
Stwierdzam, że poprawka została przyjęta.
Poprawka druga zmierza do wyeliminowania wątpliwości interpretacyjnych dotyczących stosowania do pracy wykonywanej w ramach dyżuru medycznego przepisów o czasie pracy w godzinach nadliczbowych.
Przycisk obecności.
Kto jest za?
Kto jest przeciw?
Kto się wstrzymał?
Wyniki.
Na 91 obecnych senatorów 91 głosowało za. (Głosowanie nr 43)
Poprawka została przyjęta.
Poprawka trzecia ma na celu doprecyzowanie, iż w stosunku do osób, które wyrażą zgodę na pracę w wymiarze przekraczającym czterdzieści osiem godzin tygodniowo, wyłącza się stosowanie limitów stu pięćdziesięciu godzin nadliczbowych rocznie.
Przycisk obecności.
Kto jest za?
Kto jest przeciw?
Kto się wstrzymał?
Wyniki.
Na 90 obecnych senatorów 89 głosowało za, 1 wstrzymał się od głosu. (Głosowanie nr 44)
Poprawka została przyjęta.
Poprawka czwarta zmierza do tego, aby minister zdrowia przekazywał dotacje dla uczelni medycznych, które utworzyły szpitale kliniczne i które w swojej strukturze mają wydziały medyczne, wyłącznie w zakresie tych wydziałów. W pozostałym zakresie dotacje ma przekazywać jak dotychczas minister szkolnictwa wyższego.
Przycisk obecności.
Kto jest za?
Kto jest przeciw?
Kto się wstrzymał?
Wyniki.
Na 91 obecnych senatorów 89 głosowało za, 1 wstrzymał się od głosu*. (Głosowanie nr 45)
Stwierdzam, że poprawka została przyjęta.
Przystępujemy do głosowania nad podjęciem uchwały w sprawie ustawy o zmianie ustawy o zakładach opieki zdrowotnej oraz ustawy - Prawo o szkolnictwie wyższym w całości, ze zmianami wynikającymi z przyjętych poprawek.
Proszę o naciśnięcie przycisku obecności.
Kto z państwa senatorów jest za przyjęciem uchwały? Proszę o naciśnięcie przycisku "za" i podniesienie ręki.
Kto jest przeciw?
Kto się wstrzymał?
Proszę o podanie wyników głosowania.
Na 91 obecnych senatorów 91 głosowało za. (Głosowanie nr 46)
Wobec wyników głosowania stwierdzam, że Senat podjął uchwałę w sprawie ustawy o zmianie ustawy o zakładach opieki zdrowotnej oraz ustawy - Prawo o szkolnictwie wyższym.
(Przewodnictwo obrad obejmuje wicemarszałek Marek Ziółkowski)
Wicemarszałek Marek Ziółkowski:
Powracamy do rozpatrywania punktu czwartego porządku obrad: stanowisko Senatu w sprawie ustawy o zmianie ustawy o zawodach pielęgniarki i położnej oraz niektórych innych ustaw.
Przypominam, że debata została zakończona. Obecnie możemy przystąpić do głosowania w sprawie tej ustawy.
Przystępujemy do głosowania.
Przypominam, że Komisja Zdrowia przedstawiła projekt uchwały, w którym wnosi o wprowadzenie poprawki do ustawy, druk senacki nr 488A.
Zgodnie z Regulaminem Senatu za chwilę przeprowadzimy głosowanie nad przedstawioną poprawką, a następnie nad podjęciem uchwały w sprawie przyjęcia ustawy w całości, ze zmianą wynikającą z przyjętej poprawki.
Przystępujemy do głosowania nad przedstawioną przez Komisję Zdrowia poprawką.
Poprawka zmierza do tego, aby ze względu na rangę zawodu pielęgniarki i położnej kształcenie w tych zawodach odbywało się wyłącznie w systemie stacjonarnym.
Proszę nacisnąć przycisk obecności.
Kto jest za?
Kto jest przeciw?
(Rozmowy na sali)
Przepraszam bardzo, ja mam kłopoty z przyciskami w tej chwili... Już.
Kto jest przeciw?
Kto się wstrzymał?
Proszę o podanie wyników.
Na 93 obecnych senatorów 87 głosowało za, 3 - przeciw, 2 wstrzymało się od głosu, 1 nie głosował. (Głosowanie nr 47)
Poprawka została przyjęta.
Przystępujemy do głosowania nad podjęciem uchwały w sprawie ustawy o zmianie ustawy o zawodach pielęgniarki i położnej oraz niektórych innych ustaw w całości, ze zmianą wynikającą z przyjętej poprawki.
Przycisk obecności.
Kto jest za?
Kto jest przeciw?
Kto się wstrzymał?
Dziękuję. Proszę o wyniki.
Na 93 obecnych senatorów wszyscy głosowali za. (Głosowanie nr 48)
Zatem stwierdzam, że Senat podjął uchwałę w sprawie ustawy o zmianie ustawy o zawodach pielęgniarki i położnej oraz niektórych innych ustaw.
Wysoki Senacie, powracamy do rozpatrywania punktu piątego porządku obrad: stanowisko Senatu w sprawie ustawy o zmianie ustawy - Kodeks pracy.
W przerwie w obradach odbyło się posiedzenie Komisji Rodziny i Polityki Społecznej. Komisja ustosunkowała się do wniosków i przygotowała sprawozdanie w tej sprawie.
Przypominam, że dyskusja została zamknięta. Głos mogą zabrać jedynie sprawozdawcy i wnioskodawcy.
Proszę panią senator Ewę Tomaszewską, sprawozdawcę Komisji Rodziny i Polityki Społecznej, o zabranie głosu.
Proszę bardzo, Pani Senator.
Senator Ewa Tomaszewska:
Dziękuję bardzo.
W trakcie debaty została zgłoszona jedna poprawka. Poprawka ta została wycofana przed rozpoczęciem posiedzenia komisji, wobec tego nie była rozpatrywana. Rozpatrzono zaś poprawki, które wcześniej były zgłoszone na posiedzeniu komisji, i komisja zdecydowała, by poprawkę drugą przyjąć, a poprawkę trzecią odrzucić.
Wicemarszałek Marek Ziółkowski:
Dziękuję, Pani Senator.
Czy ktoś z państwa senatorów chciałby podtrzymać poprawkę wycofaną przez pana senatora Bielę? Dziękuję.
Przystępujemy zatem do głosowania w sprawie ustawy o zmianie ustawy - Kodeks pracy. Przypominam, że w toku debaty zostały przedstawione wnioski o wprowadzenie poprawek do ustawy. Zgodnie z regulaminem przeprowadzone zostaną kolejne głosowania nad przedstawionymi poprawkami według kolejności przepisów ustawy.
Poprawka pierwsza została wycofana.
Poprawka druga ma na celu doprecyzowanie zakazu pracy w święta w placówkach handlowych oraz w sytuacji, gdy święto przypada w niedzielę, a także dopuszczalności pracy w placówkach handlowych w niedzielę.
Przycisk obecności.
Kto jest za?
Kto jest przeciw?
Kto się wstrzymał?
Proszę o wyniki.
Na 92 obecnych senatorów 87 głosowało za, 3 - przeciw, 2 wstrzymało się od głosu. (Głosowanie nr 49)
Poprawka została przyjęta.
Poprawka trzecia wydłuża okres vacatio legis z trzydziestu dni do trzech miesięcy od dnia ogłoszenia ustawy.
Przycisk obecności.
Kto jest za?
Kto jest przeciw?
Kto się wstrzymał?
Poproszę o wyniki.
Na 92 obecnych senatorów 37 głosowało za, 54 - przeciw, 1 wstrzymał się od głosu. (Głosowanie nr 50)
Poprawka została odrzucona.
Przystępujemy do głosowania nad podjęciem uchwały w sprawie ustawy o zmianie ustawy - Kodeks pracy w całości, ze zmianami wynikającymi z przyjętych poprawek.
Proszę o naciśnięcie przycisku obecności.
Kto jest za?
Kto jest przeciw?
Kto się wstrzymał?
Proszę o podanie wyników.
Na 92 obecnych senatorów 80 głosowało za, 7 - przeciw, 5 wstrzymało się od głosu. (Głosowanie nr 51)
Wobec wyników głosowania stwierdzam, że Senat podjął uchwałę w sprawie ustawy o zmianie ustawy - Kodeks pracy.
Powracamy do rozpatrywania punktu szóstego porządku obrad: stanowisko Senatu w sprawie ustawy o zmianie ustawy o promocji zatrudnienia i instytucjach rynku pracy oraz o zmianie niektórych innych ustaw.
W przerwie w obradach odbyło się posiedzenie Komisji Samorządu Terytorialnego i Administracji Państwowej, Komisji Rodziny i Polityki Społecznej oraz Komisji Gospodarki Narodowej, które ustosunkowały się do przedstawionych w toku debaty wniosków i przygotowały wspólne sprawozdanie w tej sprawie.
Obecnie dyskusja jest zamknięta. Głos zabrać mogą jedynie sprawozdawcy i wnioskodawcy.
Proszę sprawozdawcę wszystkich trzech komisji, panią senator Elżbietę Rafalską, o zabranie głosu i przedstawienie uzgodnionych wniosków.
Proszę bardzo, Pani Senator.
Senator Elżbieta Rafalska:
Połączone komisje, Komisja Samorządu Terytorialnego i Administracji Państwowej, Komisja Rodziny i Polityki Społecznej i Komisja Gospodarki Narodowej, rozpatrzyły wnioski zgłoszone w toku debaty nad ustawą o zmianie ustawy o promocji zatrudnienia i instytucjach rynku pracy oraz o zmianie niektórych innych ustaw. Wysoki Senat raczy przyjąć poprawki: pierwszą, drugą, czwartą, piątą, szóstą, ósmą, dziewiątą, dwunastą, trzynastą, piętnastą, siedemnastą, osiemnastą, dwudziestą, dwudziestą czwartą, dwudziestą piątą, dwudziestą siódmą, dwudziestą ósmą, dwudziestą dziewiątą. To są poprawki rekomendowane przez połączone komisje.
Ponadto informuję, że senator Biela dokonał zmiany treści swoich poprawek dziewiątej, siedemnastej i dwudziestej pierwszej oraz wycofał swoje poprawki dwudziestą drugą i dwudziestą trzecią.
Poprawka dziesiąta została poparta przez mniejszość połączonych komisji.
Ponadto poprawki, które proponujemy jako blok poprawek do łącznego głosowania, to poprawki: czwarta, piąta, szósta, szesnasta, dwudziesta, dwudziesta siódma i dwudziesta dziewiąta.
Wicemarszałek Marek Ziółkowski:
Dziękuję, Pani Senator.
Proszę o zabranie głosu sprawozdawcę mniejszości połączonych komisji senatora Tomasza Misiaka.
(Senator Tomasz Misiak: Ja rezygnuję z głosu. Dziękuję.)
Czy senatorowie wnioskodawcy lub pozostały senator sprawozdawca chcą jeszcze zabrać głos? Chodzi o Bachalskiego, Bielę lub Szymańskiego.
Pan senator Bachalski. Proszę bardzo.
(Głosy z sali: Nie, nie, nie!)
To już jest kwestia wolnej woli pana senatora.
Ale proszę szybko podążać w kierunku mównicy, Panie Senatorze.
(Rozmowy na sali)
Senator Dariusz Bachalski:
Przepraszam bardzo, że niezbyt szybko.
Panie Marszałku! Szanowni Państwo!
Ja chciałbym poprosić o zmianę decyzji tych z państwa, którzy na posiedzeniu połączonych komisji głosowali przeciwko poprawce dziewiętnastej. Chciałbym powiedzieć dwa zdania na temat znaczenia tej poprawki. Na posiedzeniu komisji zabrakło, zdaje się, jednego głosu, żeby ta poprawka przeszła.
Mówię w tej chwili o opłatach za wnioski, które przedsiębiorca musi złożyć, kiedy ubiega się o prawo do zatrudnienia cudzoziemca. Dzisiaj jest taka sytuacja - zresztą jest to relikt jeszcze z czasów rządów SLD - że przedsiębiorca jest zobligowany zapłacić do budżetu państwa minimalną pensję za prawo do zatrudnienia cudzoziemca. Być może jeśli się płytko wejdzie w temat, to wygląda to na problem błahy, zwłaszcza jeśli będziecie państwo myśleli, że tak naprawdę to przecież powinniśmy dbać o zatrudnianie Polaków. Ale problem nie jest błahy, dlatego że mamy, proszę państwa, koniunkturę i mamy taką sytuację, że po otwarciu rynku niemieckiego naprawdę nie będziemy mieli w ogóle ludzi do pracy w kilku branżach, szczególnie w rolnictwie i budownictwie. Tak więc teraz, proszę państwa, jest tak, że pracodawca za pracownika, powiedzmy, z Ukrainy musi zapłacić ekstra jedną minimalną pensję, a więc jeśli zatrudni go na przykład na cztery miesiące, to kosztuje go to de facto pięć miesięcznych pensji, a zatem on po tego pracownika nie sięgnie. I to spowoduje, że my jako państwo polskie będziemy mieli uszczuplenie w budżecie - z powodu braku dochodów z PIT i oczywiście, w konsekwencji, z powodu braku dochodów z CIT, bo zatrudnianie pracownika również przekłada się na wysokość podatku dochodowego.
Ja chcę państwa przekonać takim argumentem: państwo nie powinno być cichym wspólnikiem przedsiębiorcy. Skoro ta ustawa mówi o promocji zatrudnienia, to promujmy to zatrudnienie! No a my tu mamy taką oto sytuację, że z jednej strony dajemy marchewkę, ale z drugiej strony trzymamy w ręku kij.
Moja propozycja zmierza do tego, żeby ograniczyć prawo naszego państwa do pobierania tej opłaty za przyznanie zgody na zatrudnienie cudzoziemca do poziomu 5% minimalnego wynagrodzenia. To i tak będzie kwota wystarczająca na opłacenie pracy polegającej na przyłożeniu pieczątki - no bo do tego to się przecież sprowadza. Przecież urzędnik, który wydaje tę zgodę, nie prowadzi jakichś analiz dotyczących tego zatrudnianego pracownika z Ukrainy czy z innego kraju, tylko po prostu automatycznie tę pieczątkę przybija.
Jeżeli na danym rynku w danym województwie, na przykład u mnie, w województwie lubuskim, będziemy mieli problem z pracownikami w rolnictwie - a będziemy mieli - to w kwestii zatrudnienia cudzoziemca jako pracownika nie będzie żadnej specjalnie wyjątkowej intelektualnej analizy, będzie tylko przystawienie pieczątki. I kwota wynosząca 5% minimalnego zatrudnienia powinna wystarczyć na opłacenie tej pracy. Dlaczego więc próbujemy tu być cichym wspólnikiem przedsiębiorcy, który za chwilę będzie miał realne problemy po prostu z wypełnieniu wakatów w swojej firmie?
Bardzo państwa proszę, żeby potraktować tę ustawę i tę poprawkę bardzo poważnie, bo na pewno za moment, po otwarciu rynku niemieckiego, nie będziemy mieli pracowników do pracy. (Oklaski)
Jeszcze raz zwracam się do pani Eli Rafalskiej i przekonuję panią senator, koleżankę z tego samego miasta, do tego, by słowa, które często mamy na ustach, słowa o promowaniu zatrudnienia, po prostu przekuć w czyn. Dziękuję bardzo. (Oklaski)
(Senator Elżbieta Rafalska: Ja jako sprawozdawca chcę odpowiedzieć.)
Wicemarszałek Marek Ziółkowski:
Jeszcze pan senator Antoni Szymański jako sprawozdawca może zabrać głos.
(Senator Antoni Szymański: Sprawozdawcą jest pani Rafalska. Prosiłbym, żeby zabrała głos w tej sprawie.)
Proszę bardzo, Pani Senator.
Senator Elżbieta Rafalska:
Ja chciałabym jedną rzecz wyjaśnić, żeby nie było wśród senatorów przekonania, że ta propozycja zawarta w poprawce osiemnastej mówi o odpłatności za wydanie zezwolenia na pracę cudzoziemca w wysokości minimalnego wynagrodzenia za pracę, które wynosi dzisiaj 936 zł. Otóż to jest górna granica, której nie będzie można przekroczyć. Z kolei górna granica w wypadku przedłużenia zezwolenia na pracę będzie wynosiła 50% minimalnego wynagrodzenia. Ponadto ust. 4 mówi, że minister właściwy do spraw pracy określi, w drodze rozporządzenia, wysokość wpłaty, mając na uwadze sytuację na rynku pracy. Czyli wyposażamy ministra w instrument różnicowania tych kwot na przykład w odniesieniu do deficytowych zawodów.
Jestem po rozmowie z ministrem Kuberskim, a on powiedział, że jest przygotowywane zaawansowane rozporządzenie, które będzie wprowadzało odpłatność w wysokości 100 zł za wydanie zezwolenia na pracę cudzoziemców i 50 zł w wypadku przedłużenia zezwolenia. Ta zaś kwota, o której mówił pan senator, wynosząca 5% z 936 zł, nie daje żadnego instrumentu, bo nie można tego ani podwyższyć, ani w ogóle zmienić, bo jest to kwota już odpowiednio niska.
Sądzę, że bardzo dobrą propozycją jest wyposażenie ministra w możliwość zróżnicowania kwoty wpłaty w odniesieniu do konkretnych zawodów. Bo w odniesieniu do pewnych zawodów ta odpłatność mogłaby być zerowa czy też po prostu zniesiona, a w odniesieniu do innych - gdy wydaje się zgodę na pracę specjalistów - być może powinna być wyższa, ale nigdy nie będzie ona wyższa niż 936 zł. Tak więc wygląda pełna informacja co do poprawki osiemnastej i dziewiętnastej.
(Rozmowy na sali)
(Głos z sali: Czy można...)
Wicemarszałek Marek Ziółkowski:
W tym momencie, Panie Senatorze, według Regulaminu Senatu, mogą zabrać głos jedynie wnioskodawcy i sprawozdawcy. No, ja...
(Rozmowy na sali)
Pan senator Bachalski, jak sądzę, ma prawo odpowiedzieć, skoro pani senator Rafalska zabierała głos dwa razy. Ale nikt poza tymi czterema osobami, nikt więcej...
(Głosy z sali: Tak!)
(Oklaski)
(Głosy z sali: Z miejsca!)
Panie Senatorze, krótko i z miejsca.
(Senator Dariusz Bachalski: Jeśli mogę, to jednym zdaniem...)
Jedno zdanie, Panie Senatorze.
Senator Dariusz Bachalski:
Szanowni Państwo! I Pani Senator, Pani Minister!
Jestem przekonany, że wpływaniu na politykę zatrudnienia w odniesieniu do cudzoziemców dużo lepiej służą inne instrumenty. Można tu stosować na przykład ograniczenia ilościowe, można stosować ograniczenia czasowe czy geograficzne. Ale narzędzie, które bije w przedsiębiorcę, jest po prostu - tak uważam - z innej epoki. Tak naprawdę każe mi to sądzić, że ukrytym celem tej ustawy, tej regulacji, jest tak naprawdę chęć przysparzania kolejnych kwot budżetowi, a przecież nie temu ta ustawa służy.
W związku z tym, proszę państwa, uważam, że nie możemy stosować - powtórzę to, co już powiedziałem - z jednej strony marchewki, a z drugiej kija, bo po prostu będziemy mieli martwe prawo. Bardzo państwa proszę, żebyście przyjęli moje argumenty. Dziękuję.
Wicemarszałek Marek Ziółkowski:
Dziękuję.
Proszę państwa, senator Adam Biela wycofał swoje poprawki. Jeśli ktoś z państwa senatorów chciałby je podtrzymać, to proszę o zgłoszenie. Nie widzę takich zgłoszeń.
Przystępujemy zatem do głosowania w sprawie ustawy o zmianie ustawy o promocji zatrudnienia i instytucjach rynku pracy oraz o zmianie niektórych innych ustaw.
Przypominam: zostały zgłoszone wnioski o wprowadzenie poprawek. Przeprowadzimy teraz kolejne głosowania, zgodnie z kolejnością przepisów ustawy.
Przystępujemy do głosowania nad przedstawionymi poprawkami.
Proszę państwa, chciałbym od razu poprosić o zgodę, zgodnie z wnioskiem pani senator Rafalskiej, na przegłosowanie łączne poprawek czwartej, piątej, szóstej, szesnastej, dwudziestej, dwudziestej siódmej i dwudziestej dziewiątej, czyli w jednym łącznym głosowaniu.
Skoro nie widzę sprzeciwu, to za chwileczkę przeprowadzę takie głosowanie, gdy tylko dojdziemy do poprawki czwartej.
Przystępujemy do głosowania nad poprawką pierwszą. Zmierza ona do tego, aby marszałkowi województwa zapewnić większą swobodę w kreowaniu polityki kadrowej poprzez rezygnację z obowiązku uzyskania zgody wojewódzkiej rady zatrudnienia na odwołanie dyrektora wojewódzkiego urzędu pracy, wyrażonej większością 2/3 składu rady na rzecz opinii rady w tym zakresie.
Przycisk obecności.
Kto jest za? Przycisk "za".
Kto jest przeciw?
Kto się wstrzymał?
Proszę o wyniki.
Na 89 obecnych senatorów 89 głosowało za. (Głosowanie nr 52)
Poprawka została przyjęta.
Poprawka druga zmienia wymagania co do posiadanych kwalifikacji wobec kandydatów na dyrektorów wojewódzkich i powiatowych urzędów pracy poprzez obniżenie wymaganego stażu pracy w innych instytucjach rynku pracy z pięciu do trzech lat.
Przycisk obecności.
Kto jest za?
Kto jest przeciw?
Kto się wstrzymał?
Dziękuję.
Na 89 obecnych senatorów 88 głosowało za, 1 nie głosował. (Głosowanie nr 53)
Poprawka została przyjęta.
Poprawka trzecia zmierza do poszerzenia programów, na realizację których samorząd powiatowy otrzymuje środki z Funduszu Pracy, o program na rzecz promocji przedsiębiorczości uczniów szkół ponadgimnazjalnych, studentów, absolwentów szkół ponadgimnazjalnych oraz absolwentów uczelni.
Przycisk obecności.
Kto jest za?
Kto jest przeciw?
Kto się wstrzymał?
Na 89 obecnych senatorów... Przepraszam.
Na 90 obecnych senatorów 40 głosowało za, 48 - przeciw, 2 wstrzymało się od głosu. (Głosowanie nr 54)
Poprawka została odrzucona.
Nad poprawkami czwartą, piątą, szóstą, szesnastą, dwudziestą, dwudziestą siódmą i dwudziestą dziewiątą należy głosować łącznie. Zmierzają one do tego, aby usunąć z przepisów odesłanie do art. 9 ust. 2a, które to odesłanie w dniu wejścia w życie przepisów w nowym brzmieniu nie będzie już aktualne, oraz aby zachować taką samą jak dotychczas zasadę przekazywania samorządom powiatowym środków z Funduszu Pracy od 1 stycznia 2008 r.
Przycisk obecności.
Kto jest za?
Kto jest przeciw?
Kto się wstrzymał?
Dziękuję.
Na 92 obecnych senatorów wszyscy głosowali za. (Głosowanie nr 55)
Poprawki zostały przyjęte.
Poprawka siódma rozszerza katalog projektów, w stosunku do których koszty poniesione z budżetu powiatu mogą być refundowana ze środków Funduszu Pracy, o promocję przedsiębiorczości uczniów szkół ponadgimnazjalnych, studentów, absolwentów szkół ponadgimnazjalnych, absolwentów uczelni lub bezrobotnych.
Przycisk obecności.
Kto jest za?
Kto jest przeciw?
Kto się wstrzymał
Dziękuję.
Na 91 obecnych senatorów 47 głosowało za, 44 - przeciw. (Głosowanie nr 56)
Poprawka została przyjęta. (Oklaski)
Poprawka dziewiąta wprowadza zakaz formułowania przez pracodawców dyskryminujących wymagań także ze względu na ciążę i połóg...
(Głosy z sali: Teraz ósma.)
(Głosy z sali: Poprawka ósma!)
A, przepraszam bardzo. Wracam. To przez tempo.
Poprawka ósma zmierza do tego, aby starostom zapewnić większą swobodę w kreowaniu polityki kadrowej poprzez rezygnację z obowiązku uzyskania zgody powiatowej rady zatrudnienia na odwołanie dyrektora powiatowego urzędu pracy, wyrażonej większością 2/3 składu rady na rzecz opinii rady w tym zakresie.
Przycisk obecności.
Kto jest za?
(Senator Antoni Szymański: Przepraszam, moje urządzenie nie działa.)
(Rozmowy na sali)
Pani senator Rafalska naprawi.
(Wesołość na sali)
(Głos z sali: Trzeba dobrze do dziury włożyć...)
(Głos z sali: ...tego czipa.)
(Głos z sali: Niech się przesiądzie obok.)
Panie Senatorze, proponuję przesiąść się na inne miejsce.
(Głos z sali: Ale jeśli urządzenie nie działa...)
(Głos z sali: No, w tym wieku?)
(Rozmowy na sali)
Jeszcze raz, Panie i Panowie Senatorowie.
Panie Senatorze, czy pana urządzenie już działa?
(Wesołość na sali)
(Senator Antoni Szymański: Działa.)
Proszę o naciśnięcie przycisku obecności.
Kto jest za?
Kto jest przeciw?
Kto się wstrzymał?
Na 92 obecnych senatorów 91 głosowało za, 1 wstrzymał się od głosu. (Głosowanie nr 57)
Poprawka została przyjęta.
Wracam do poprawki dziewiątej. Wprowadza ona zakaz formułowania przez pracodawców dyskryminujących wymagań także ze względu na ciążę i połóg w informacji dla urzędów pracy o wolnych miejscach pracy.
Przycisk obecności.
Kto jest za?
Kto jest przeciw?
Kto się wstrzymał?
Za głosowało 47 senatorów... Przepraszam, wyniki się zmieniają w tempie błyskawicznym. Jeszcze raz.
Na 92 obecnych senatorów 48 głosowało za, 42 - przeciw, 2 wstrzymało się od głosu. (Głosowanie nr 58)
Poprawka została przyjęta.
Poprawka dziesiąta powoduje zwiększenie dodatku szkoleniowego dla bezrobotnego z 20% do 100% zasiłku dla bezrobotnych
Przycisk obecności.
Kto jest za?
Kto jest przeciw?
Kto się wstrzymał?
Na 92 obecnych senatorów 37 głosowało za, 51 - przeciw, 4 wstrzymało się od głosu. (Głosowanie nr 59)
Poprawka została odrzucona.
Poprawka jedenasta dokonuje rozszerzenia katalogu bezrobotnych uznawanych za osoby będące w szczególnej sytuacji na rynku pracy o bezrobotnych wychowujących co najmniej jedno dziecko uczące się lub studiujące, które nie ukończyło dwudziestego szóstego roku życia, lub wymagające opieki dziecko niepełnosprawne
Przycisk obecności.
Kto jest za?
Kto jest przeciw?
Kto się wstrzymał?
Na 92 obecnych senatorów 46 głosowało za, 45 - przeciw, 1 wstrzymał się od głosu. (Głosowanie nr 60)
Poprawka została przyjęta.
Poprawka dwunasta powoduje zwiększenie stypendium dla bezrobotnego do dwudziestego piątego roku życia odbywającego szkolenie z 40% do 100% zasiłku dla bezrobotnych.
Proszę o naciśnięcie przycisku obecności.
Wysoki Senacie, kto jest za?
Kto jest przeciw?
Kto się wstrzymał?
Na 92 obecnych senatorów 40 głosowało za, 47 - przeciw, 5 wstrzymało się od głosu. (Głosowanie nr 61)
Poprawka została odrzucona.
Poprawka trzynasta przywraca dotychczasową zasadę, zgodnie z którą starosta może kierować bezrobotnego do odbycia stażu u każdego pracodawcy.
Przycisk obecności.
Kto jest za?
Kto jest przeciw?
Kto się wstrzymał?
Na 91 obecnych senatorów 83 głosowało za... Przepraszam.
Na 92 obecnych senatorów 87 głosowało za, 3 - przeciw, 2 nie głosowało. (Głosowanie nr 62)
Poprawka została przyjęta.
Jeżeli przyjmiemy poprawkę czternastą, to wykluczy to głosowanie nad poprawką piętnastą.
Poprawka czternasta zwiększa wysokość stypendium dla bezrobotnego w okresie odbywania stażu lub przygotowania zawodowego w miejscu pracy do wykonywania zawodu z 80% minimalnego wynagrodzenia za pracę do 175% zasiłku dla bezrobotnych.
Przycisk obecności.
Kto jest za?
Kto jest przeciw?
Kto się wstrzymał?
Na 92 obecnych senatorów 31 głosowało za, 58 - przeciw, 3 wstrzymało się od głosu. (Głosowanie nr 63)
Poprawka została odrzucona.
Głosujemy zatem nad poprawką piętnastą. Zmierza ona do ujednolicenia stosowanych w ustawie o promocji zatrudnienia określeń wysokości kwot wypłacanych świadczeń jako procentu kwoty zasiłku dla bezrobotnych.
Przycisk obecności.
Kto jest za?
Kto jest przeciw?
Kto się wstrzymał?
Na 92 obecnych senatorów 90 głosowało za, 1 - przeciw, 1 wstrzymał się od głosu. (Głosowanie nr 64)
Poprawka została przyjęta.
Poprawka szesnasta już została przegłosowana.
Poprawka siedemnasta zwiększa zakres i formy pomocy dla zwalnianych pracowników, jakie pracodawca zamierzający zwolnić co najmniej pięćdziesięciu pracowników w okresie trzech miesięcy zobowiązany jest uzgodnić z urzędem pracy, o pomoc w podejmowaniu działalności gospodarczej.
Przycisk obecności.
Kto jest za?
Kto jest przeciw?
Kto się wstrzymał?
Na 91 obecnych senatorów 40 głosowało za, 49 - przeciw, 2 wstrzymało się od głosu. (Głosowanie nr 65)
Poprawka została odrzucona.
Poprawka osiemnasta. Jej przyjęcie...
37. posiedzenie Senatu RP, spis treści , poprzednia część stenogramu , następna część stenogramu