Diariusz Senatu RP: spis treści, poprzedni fragment, następna część dokumentu
Oświadczenie senatora Rafała Ślusarza złożone na 16. posiedzeniu Senatu:
Oświadczenie skierowane do ministra transportu Jerzego Polaczka
Transport kolejowy w Polsce przeżywa kryzys coraz dotkliwiej godzący w pasażerów. Brak środków na infrastrukturę powodujący stopniowe zużycie dróg kolejowych wymusza na przewoźnikach ograniczenie prędkości przejazdu. Wydłużający się czas podróży zniechęca pasażerów do korzystania z usług powolnego środka transportu (dojazd z Jeleniej Góry do Wrocławia trwa trzy i pół godziny), a spadająca liczba podróżnych jest dla przewoźnika argumentem na rzecz likwidacji połączeń. Trasy, na których kursuje mało pociągów, nie są poddawane modernizacji i kwestią czasu jest całkowite wyłączenie ich z ruchu.
Opisany tu proces postępującego upadku cywilizacji technicznej staje się udziałem połączenia kolejowego nr 274 Wrocław - Jelenia Góra - Lubań, z odgałęzieniem do Szklarskiej Poręby. Region Kotliny Jeleniogórskiej i Podgórza Sudeckiego nie posiadający z Wrocławiem dobrego połączenia drogowego, a tym bardziej lotniczego, stopniowo traci również łączność kolejową. Przysparza to zmartwień mieszkańcom tego terenu, samorządowcom, a co gorsza blokuje rozwój turystyczny i gospodarczy regionu.
Równocześnie parlamentarzyści mobilizowani są do wspierania inwestowania w koleje wysokich prędkości łączące Wrocław z Warszawą, choć w sposób oczywisty nasili to dysproporcje pomiędzy ośrodkami o rozbudowanych możliwościach komunikacyjnych, a tymi, których mieszkańcy mają coraz większe problemy z dojazdem.
Uprzejmie proszę o informację, jakie są koncepcje rozwoju komunikacji dla Kotliny Jeleniogórskiej.
Rafał Ślusarz
Odpowiedź ministra transportu:
Warszawa, dnia 01 września 2006 r.
Pan
Bogdan Borusewicz
Marszałek Senatu
Rzeczypospolitej Polskiej
Szanowny Panie Marszałku,
odpowiadając na oświadczenie senatora Rafała Ślusarza w sprawie komunikacji kolejowej kotliny Jeleniogórskiej, pismo nr BPS/DSK-043-542/06 z dnia 9 sierpnia 2006 r., nawiązując do udzielonej w dniu 4 lipca 2006 r. pismem nr TK1z-0701-020/06 odpowiedzi na pytanie pana senatora w sprawie planowanych inwestycji na linii kolejowej Jelenia Góra - Wrocław uprzejmie informuję, że naprawy i inwestycje na liniach o znaczeniu regionalnym mogą być finansowane ze środków własnych zarządcy oraz współfinansowanie ze środków samorządowych i Funduszu Kolejowego.
Linia nr 274 Wrocław Świebodzki - Zgorzelec nie jest ujęta w strategicznych planach modernizacyjnych Spółki PKP PLK S.A. na lata 2007-13 i dalsze, ewentualne naprawy będą mogły być realizowane wyłącznie z wyżej wymienionych źródeł finansowania.
W bieżącym roku na linii tej wykonano kompleksową naprawę toru nr 2 na odcinku Mietków - Imbramowice na długości 6 km oraz na odcinku Wałbrzych Szczawienko - Wałbrzych Miasto wykonano wymianę kompleksową w torze nr 2 na długości 2,8 km. Efektem tych prac było podniesienie prędkości odpowiednio z v = 30 km/h do 100 km/h i z v = 20 km/h do 70 km/h.
W tym roku planowana jest również wymiana nawierzchni toru nr 1 na długości 7 km, 6 rozjazdów, naprawa obiektu inżynieryjnego i przejazdu na szlaku Wałbrzych Główny - Boguszów Gorce ze środków Funduszu Kolejowego.
Ze środków własnych zarządcy infrastruktury kolejowej planowana jest jeszcze wymiana 9 rozjazdów na stacjach: Wałbrzych Gł. (6 szt.), Jaworzyna Śląska, Świebodzice, Kąty Wrocławskie".
W ramach programu "Rehabilitacja trakcji i eliminacja wąskich gardeł na sieci kolejowej" na szlaku Wrocław Świebodzki - Wrocław Zachodni, tor 1 i 2 prowadzona jest w tym roku przebudowa sieci trakcyjnej C 95-2C na długości 7,342 km wraz z wymianą konstrukcji wsporczych.
Podstawowym projektem inwestycyjnym na terenie województwa dolnośląskiego jest "Modernizacja linii kolejowej E 30/C-E30".
W ramach projektu modernizacją zostaną objęte na odcinku Węgliniec - Zgorzelec i Węgliniec - Bielawa Dolna/granica Państwa odcinki linii kolejowej o łącznej długości 39 km. W bieżącym roku zakończone zostaną podstawowe prace budowlane na odcinkach: Węgliniec - Pieńsk dł. 12,6 km. Węgliniec -Bielawa Dolna/granica Państwa dł. 12,5 km, Pieńsk - Zgorzelec dł. 11,9 km.
Na odcinku Legnica - Węgliniec rozpoczęcie prac na poszczególnych odcinkach następowało sukcesywnie od roku 2004. Obecnie zakończono prace modernizacyjne w ramach kontraktu na odcinku Legnica - Miłkowice, z remontem stacji Legnica i przebudową stacji Miłkowice (długość zmodernizowanego odcinka wynosi 11,6 km). Dodatkowo w 2006 r. zakończone zostaną prace budowlane na odcinkach: Miłkowice - Okmiany dł. 17,5 km, Okmiany - Bolesławiec dł. 19,0 km, Zebrzydowa - Węgliniec dł. 11,5 km.
Na odcinku Opole - Wrocław - Legnica prace modernizacyjne rozpoczęto w 2000 r. Obecnie w końcowej fazie realizacji jest st. Św. Katarzyna, a do końca 2006 r. zostanie zmodernizowany szlak Malczyce - Szczedrzykowice.
W 2006 r. rozpoczną się prace na stacjach: Malczyce, Środa Śląska i Wrocław Żerniki.
Realizacja planowanych zadań inwestycyjnych przywróci parametry pierwotne linii lub je podwyższy, co znacznie skróci czas przejazdu pociągów pasażerskich.
Poza tym bezpośrednimi rezultatami realizacji napraw i modernizacji infrastruktury kolejowej w postaci podwyższenia prędkości i skrócenia czasów jazdy poprawione zostanie bezpieczeństwo ruchu, płynność ruchu, standard i komfortu obsługi pasażerów oraz zmniejszy się uciążliwość kolei dla środowiska naturalnego.
Jednocześnie uznać należy, iż wypracowanie koncepcji rozwoju komunikacji w Kotlinie Jeleniogórskiej pozostaje w gestii władz samorządu lokalnego. Dlatego też poprawę stanu między innymi infrastruktury kolejowej upatrywać należy we współpracy zarządcy infrastruktury kolejowej z władzami samorządowymi dla pozyskania środków finansowych w ramach regionalnych programów operacyjnych, jak również z innymi podmiotami w ramach obowiązującego w tym zakresie prawa.
Z poważaniem
Z upoważnienia
MINISTRA TRANSPORTU
Bolesław Kowalski
Sekretarz Stanu
* * *
Oświadczenie senatora Andrzeja Persona złożone na 16. posiedzeniu Senatu:
Oświadczenie skierowane do wiceprezesa Rady Ministrów, ministra spraw wewnętrznych i administracji Ludwika Dorna
Zwracam się do Pana Ministra z prośbą o pozytywne rozpatrzenie wniosku o dotację złożonego przez proboszcza parafii pod wezwaniem św. Jana Chrzciciela we Włocławku, księdza dra Bolesława Cieślaka - znak sprawy DWRMNiE-FK-6764-I-76/06/009/06/HK. Wniosek wpłynął do Wydziału Funduszu Kościelnego departamentu wyznań religijnych MSWiA w kwietniu br., a dotyczy remontu więźby dachowej z pokryciem i odwodnieniem zabytkowego kościoła parafialnego.
Prace remontowe zostały już rozpoczęte. Ich podjęcie było konieczne ze względu na zagrożenie katastrofą budowlaną. Kościół św. Jana Chrzciciela był pierwszym kościołem parafialnym we Włocławku i jest najstarszym w mieście, po kościele św. Witalisa i bazylice katedralnej pod wezwaniem Wniebowzięcia NMP.
Historia kościoła św. Jana sięga X wieku. Obecna świątynia stoi na miejscu dawnej i została wybudowana w 1538 r. jest to miejsce szczególne nie tylko dla mieszkańców Włocławka. Jest to zabytek naszego dziedzictwa narodowego, ważny dowód historii Polski. Usytuowany nad brzegiem Wisły, jest świadkiem trwania i obrony polskości. To tutaj w sierpniu 1920 r. miało miejsce jedno z ważniejszych wydarzeń w Europie, obrona Wisły przed bolszewikami. W wyniku ostrzału artyleryjskiego kościół został częściowo uszkodzony. Dla upamiętnienia wydarzeń wojennych postawiono Pomnik Obrońców Wisły, po jej drugiej stronie.
Obecnie parafia liczy około czterech tysięcy ośmiuset wiernych. W większości są to ludzie bezrobotni, emeryci i renciści. Nie ma możliwości pokrycia kosztów remontu kapitalnego tego zabytkowego obiektu sakralnego z ich skromnych datków. Całkowity zakres koniecznych prac konserwatorskich jest znacznie rozszerzony w stosunku do zakresu przedstawionego we wniosku. Przewiduje on wymianę całej konstrukcji nośnej dachu, naprawę murów zewnętrznych całego kościoła, nową instalację odgromową, osuszenie, odgrzybienie, naprawę sklepień i ścian w prezbiterium, zakrystii, sieni, kaplicy św. Zyty i Matki Boskiej Szkaplerznej, rewaloryzację zniszczonych polichromii w kaplicy Matki Boskiej Szkaplerznej. Niezbędne jest zatem wsparcie finansowe zamierzonego remontu.
Panie Ministrze, w imieniu wszystkich tych, których życie złożyło się na historię naszej Ojczyzny, uprzejmie proszę o pozytywne rozpatrzenie prośby księdza proboszcza, by kościół pod wezwaniem św. Jana Chrzciciela przez następne co najmniej pięćset lat, służył Narodowi Polskiemu i zaświadczał o Jego trwaniu.
Z poważaniem
Andrzej Person
Senator RP
Odpowiedź ministra spraw wewnętrznych i administracji:
Warszawa, dnia 1.09.2006 r.
Pan
Bogdan Borusewicz
Marszałek Senatu
Rzeczypospolitej Polskiej
Szanowny Panie Marszałku,
Nawiązując do pisma z dnia 9 sierpnia 2006 r. sygn. BPS/DSK-043-527/06) przekazującego oświadczenie Senatora RP Pana Andrzeja Persona złożone podczas 16. posiedzenia Senatu RP w dniu 3 sierpnia 2006 r. dotyczącego pozytywnego rozpatrzenia wniosku o przyznanie dotacji na remont zabytkowego kościoła w parafii pod wezwaniem św. Jana Chrzciciela we Włocławku uprzejmie informuję, że decyzją Ministra Spraw Wewnętrznych i Administracji z dnia 27 lipca 2006 r. przyznano wyżej wymienionej parafii dotację w kwocie 30 tys. zł, z przeznaczeniem na prace remontowe więźby dachowej i odwodnienie zabytkowego kościoła parafialnego.
Z wyrazami szacunku
MINISTER
Spraw Wewnętrznych i Administracji
z up. Jarosław ZIELIŃSKI
Sekretarz Stanu
* * *
Oświadczenie senator Urszuli Gacek złożone na 16. posiedzeniu Senatu:
Oświadczenie skierowane do prezesa Rady Ministrów Jarosława Kaczyńskiego oraz do ministra finansów Stanisława Kluzy
Zgodnie z art. 12 ust. 2 ustawy z dnia 14 kwietnia 2000 r. o umowach międzynarodowych, DzU nr 39 poz. 443 oraz z 2000 r. nr 216 poz. 1824, związanie Rzeczypospolitej Polskiej umową nastąpi w drodze ratyfikacji za uprzednią zgodą wyrażoną w ustawie, ponieważ spełnia ona przesłanki określone w art. 89 ust. 5 Konstytucji Rzeczypospolitej Polskiej z dnia 2 kwietnia 1997 r., DzU nr 78 poz. 483.
Proszę o podanie w przybliżeniu terminu posiedzenia rządu, na którym zostanie rozpatrzony projekt ustawy ratyfikującej konwencję pomiędzy Rzecząpospolitą Polską a Zjednoczonym Królestwem Wielkiej Brytanii i Irlandii Północnej w sprawie unikania podwójnego opodatkowania i zapobiegania uchylaniu się od opodatkowania w zakresie podatków od dochodu i od zysków majątkowych, podpisaną dnia 19 lipca bieżącego roku, oraz ratyfikacji umowy.
Chciałabym również poznać stanowisko rządu w sprawie umów z pozostałymi państwami UE, z którymi uzgodnienia dotyczące opodatkowania są niekorzystne dla obywateli Rzeczypospolitej Polskiej, czyli Holandią, Belgią, Finlandią, Danią, Islandią, a spoza UE - USA.
Urszula Gacek
Odpowiedź ministra finansów:
Warszawa, 2006.09.01
Pan
Bogdan Borusewicz
Marszałek Senatu
Rzeczypospolitej Polskiej
Szanowny Panie Marszałku,
Odpowiadając na pismo z dnia 9 sierpnia 2006 r., nr BPS/OSK-043-533/06, przy którym przekazane zostało oświadczenie senator Urszuli Gacek z dnia 3 sierpnia 2006 r., dotyczące kwestii związanych z ratyfikacją Konwencji między Rzeczpospolitą Polską a Zjednoczonym Królestwem Wielkiej Brytanii i Irlandii Północnej w sprawie unikania podwójnego opodatkowania i zabiegania o uchylaniu się od opodatkowania w zakresie podatków od dochodów i zysków majątkowych oraz renegocjacji pozostałych umów w tym przedmiocie zawartych przez Polską z Państwami Członkowskimi Unii Europejskiej, uprzejmie informuję:
Stosownie do art. 14 ustawy z dnia 14 kwietnia 2000 r. o umowach międzynarodowych (Dz. U. Nr 39, poz. 443, ze zm.), w dniu 11 sierpnia 2006 r. Minister Finansów przekazał do Ministra Spraw Zagranicznych wniosek o ratyfikacji Konwencji między Rzeczpospolitą Polską a Zjednoczonym Królestwem Wielkiej Brytanii i Irlandii Północnej w sprawie unikania podwójnego opodatkowania /.../ wraz z niezbędnymi dokumentami - celem jego skierowania pod obrady Rady Ministrów.
Jak wynika z informacji przekazanych przez Ministerstwo Spraw Zagranicznych w dniu 21 sierpnia br. do Sekretarza Rady Ministrów w KPRM skierowane zostały projekty: ustawy o ratyfikacji oraz uchwały Rady Ministrów w sprawie ratyfikacji przedmiotowej Konwencji.
Zgodnie z Regulaminem pracy Rady Ministrów (Uchwała nr 49 Rady Ministrów z dnia 19 marca 2002 r.) ww. dokumenty zostały w dniu 22 sierpnia br. przekazane do rozpatrzenia w trybie obiegowym do wszystkich członków Rady Ministrów.
Można się spodziewać, że jeżeli żadne uwagi nie zostaną zgłoszone, projekty te zostaną przyjęte przez Radę Ministrów poza posiedzeniem, a uchwała zostanie podpisana w ciągu kilku dni przez Prezesa Rady Ministrów. Następnie w ciągu 2 tygodni, Kancelaria Prezesa Rady Ministrów prześle projekt ustawy do Sejmu, gdzie rozpoczną się prace zmierzające do przyjęcia wspomnianej ustawy. Długość ich trwania zależy od terminów posiedzeń plenarnych Sejmu i Senatu oraz ich właściwych Komisji. Po wejściu w życie ustawy o ratyfikacji Konwencji, Minister Spraw Zagranicznych niezwłocznie skieruje wniosek ratyfikacyjny do Prezydenta RP.
W zakresie poruszonych przez Panią Senator kwestii związanych z renegocjacją pozostałych umów normujących zagadnienia związane z unikaniem podwójnego opodatkowania, zawartych przez Rzeczpospolitą Polską z innymi Państwami Członkowskimi Unii Europejskiej, uprzejmie informuję, iż umowy zawarte przez Polskę z państwami należącymi do Europejskiego Obszaru Gospodarczego oraz Unii Europejskiej będą stopniowo renegocjowane i ujednolicane, w kierunku przyjęcia jako metody unikania podwójnego opodatkowania metody wyłączenia z progresją (zastosowanej w Konwencji ze Zjednoczonym Królestwem Wielkiej Brytanii i Irlandii Północnej).
W najbliższym czasie nie planuje się natomiast renegocjacji umowy zawartej ze Stanami zjednoczonymi.
Z upoważnienia Ministra Finansów
PODSEKRETARZ STANU
Jarosław Neneman
* * *
Oświadczenie senatora Romana Ludwiczuka złożone na 15. posiedzeniu Senatu:
Oświadczenie skierowane do ministra transportu Jerzego Polaczka
Szanowny Panie Ministrze!
Moje oświadczenie dotyczy stanu technicznego infrastruktury dróg kolejowych na obszarze województwa dolnośląskiego.
W minionych latach na obszarze województwa dolnośląskiego zlikwidowano z różnych przyczyn wiele lokalnych połączeń kolejowych, co budziło i nadal budzi niezadowolenie władz samorządów lokalnych, jak też lokalnych społeczności. Zasadniczą przyczyną takiego stanu rzeczy, jak twierdzą zainteresowani, jest spadek wielkości przewozów osobowych, a co za tym idzie, nieopłacalność takich połączeń. Rzadko kiedy poruszane jest jednak zagadnienie stanu technicznego całości infrastruktury technicznej dróg kolejowych, a zwłaszcza torowisk.
Z posiadanych przeze mnie informacji, a także z ocen specjalistów w tym zakresie, wynika, że w najbliższym czasie grozi nam dalsze "spowolnienie" przewozów kolejowych - nie tylko osobowych! - na co najmniej kilku strategicznych lub ważnych kierunkach w naszym województwie, a to głównie z przyczyny katastrofalnego stanu torowisk kolejowych. Przykładowo na obszarze powiatu wałbrzyskiego w okresie ostatnich kilku tygodni doszło do co najmniej trzech wykolejeń składów kolejowych i to bynajmniej nie z przyczyny nadmiernej ich prędkości, ale właśnie ze względu na stan techniczny torowisk.
Na odcinku Wrocław - Jelenia Góra jest co najmniej kilka miejsc, gdzie składy rozwijają "zawrotną prędkość" kilku, kilkunastu kilometrów na godzinę. W porównaniu do lat 1970-1980 czas podróży pociągów relacji Wrocław - Wałbrzych wydłużył się o mniej więcej trzydzieści minut. Pracownicy kolei twierdzą, że tylko dzięki opatrzności boskiej nie doszło jeszcze do poważniejszych tragedii.
Również z powodu stanu technicznego torowisk zlikwidowane zostały tak zwane regionalne połączenia turystyczne pomiędzy ciekawymi miejscowościami Dolnego Śląska.
Z tych samych względów zlikwidowano również międzynarodowe połączenia z miejscowościami turystycznymi w Czechach.
W związku z tym uprzejmie proszę o udzielenie informacji i odpowiedzi na następujące pytania.
Czy Ministerstwo Transportu ma opracowany na najbliższe lata realny program poprawy stanu infrastruktury technicznej na potrzeby transportu kolejowego na obszarze Dolnego Śląska, eliminujący przedstawiony stan?
Kto, w jakim zakresie, w ramach jakich środków będzie realizatorem poprawy infrastruktury technicznej dróg kolejowych na obszarze Dolnego Śląska?
Czy istnieje realna szansa na poprawę w krótkim czasie stanu technicznego drogi kolejowej Wrocław - Wałbrzych - Jelenia Góra z uwzględnieniem przesłanek bezpieczeństwa przewozów i czasu przejazdu?
Czy Ministerstwo Transportu posiada plany działań sprzyjających odbudowie połączeń o charakterze turystycznym?
Z poważaniem
senator RP
Roman Ludwiczuk
Odpowiedź ministra transportu:
Warszawa, dnia 01 września 2006 r.
Pan
Bogdan Borusewicz
Marszałek Senatu
Rzeczypospolitej Polskiej
Szanowny Panie Marszałku,
W odpowiedzi na oświadczenie senatora Romana Ludwiczuka dotyczące stanu technicznego infrastruktury dróg kolejowych na obszarze województwa dolnośląskiego, pismo nr BPS/DSL-043-495/06 z dnia 32 sierpnia 2006 r., uprzejmie wyjaśniam, że w konsekwencji wieloletniego niedoinwestowania infrastruktury kolejowej jej stan techniczny uległ postępującej degradacji. Sytuacja wymusza ciągłe diagnozowanie stanu techniczno-eksploatacyjnego dla zachowania bezpieczeństwa ruchu, co skutkuje koniecznością wprowadzenia ograniczeń eksploatacyjnych w formie obniżania prędkości i nacisków dopuszczalnych, jak również wprowadzania punktowych ograniczeń prędkości.
Stosownie do przepisów Rozdziału 7 ustawy z dnia 28 marca 2006 r. o transporcie kolejowym z budżetu państwa finansowane są inwestycje wynikające z umów i porozumień międzynarodowych; inwestycje, remonty, eksploatacja i utrzymanie linii kolejowych o znaczeniu wyłącznie obronnym; koszty przygotowania i realizacji inwestycji obejmujących linie kolejowe o znaczeniu państwowym. Inwestycje obejmujące linie nie zaliczone do linii państwowego znaczenia finansowane są przez zarządcę infrastruktury, jak również mogą być dofinansowywane z budżetu jednostek samorządu terytorialnego i Funduszu Krajowego. Inwestycje infrastrukturalne finansowane są także ze środków pomocowych UE, tj. Funduszu Spójności, Europejskiego Funduszu Rozwoju Regionalnego i kredytów uzyskiwanych z międzynarodowych instytucji finansowych. Dotychczas środki budżetowe na finansowanie inwestycji kolejowych, wystarczały jedynie na zapewnienie współfinansowania inwestycji realizowanych z funduszy UE.
Na terenie województwa dolnośląskiego, z ogólnej ilości 1766 km linii zarządzanych przez PKP Polskie Linie Kolejowe S.A., 1045 km jest o znaczeniu państwowym, a pozostałe mają znaczenie regionalne.
Szacowane środki finansowe na likwidację punktowych ograniczeń niektórych linii kolejowych są następujące:19,9 mln zł - linia nr 137 - Katowice - Legnica (odc. Paczków - Legnica); 0,8 mln zł - linia 181 - Herby Nowe - Oleśnica (odc. Syców - Oleśnica ); 8,9 mln zł - linia nr 279 - Lubań Śląski - Węgliniec; 7,9 mln zł - linia 283 - Jelenia Góra - Ławszowa.
Odnosząc się do zadanych pytań informuję, że dla przywrócenia parametrów linii nr 274 Wrocław Świebodzki Zgorzelec niezbędna jest kompleksowa wymiana nawierzchni. W bieżącym roku wykonano kompleksową naprawę toru nr 2 na szlaku Mietków - Imbramowice na długości 6 km z wykorzystaniem materiału staroużytecznego, czego efektem jest podniesienie prędkości z v = 30 km/h do 100 km/h oraz wykonano wymianę kompleksową nawierzchni w torze nr 2 na długości 2,8 km na szlaku Wałbrzych Szczawienko - Wałbrzych Miasto, czego efektem jest podniesienie prędkości z v = 20 km/h do 70 km/h.
W tym roku planowana jest także wymiana nawierzchni toru nr 1 na długości 7 km, rozjazdów, naprawa obiektu inżynieryjnego i przejazdu na szlaku Wałbrzych Główny - Boguszów Gorce ze środków Funduszu Kolejowego.
Ze środków własnych zarządcy planowana jest wymiana rozjazdów na stacjach: Wałbrzych Główny, Jaworzyna Śląska, Świebodzice i Kąty Wrocławskie.
W ramach programu "Rehabilitacja trakcji i eliminacja wąskich gardeł na sieci kolejowej" na szlaku Wrocław Świebodzki - Wrocław Zachodni prowadzona jest przebudowa sieci trakcyjnej na długości 7,342 km wraz z wymianą konstrukcji wsporczych.
Linia nr 274 Wrocław Świebodzki - Zgorzelec w planach inwestycyjnych PKP Polskie Linie Kolejowe S.A. na lata 2007-2013 i dalsze nie jest ujęta, ponieważ wysokość środków UE przewidziana na lata 2007-2013 wystarczy tylko na kontynuowanie już rozpoczętych inwestycji. Ewentualne naprawy na linii będą mogły być realizowane wyłącznie ze środków własnych zarządcy, Funduszu Kolejowego bądź współfinansowane przez samorząd terytorialny.
W ramach różnych projektów inwestycyjnych na terenie tego województwa realizowane i projektowane są zadania inwestycyjne, m.in. na odcinku Karłowice - Biskupice Oławskie (przebudowa przepustu) oraz odcinku Milicz - Zduny (zabudowa urządzeń ssp na przejeździe kat. A.).
Ponadto, w ramach Planu Inwestycyjnego 2006 wykonane zostaną w roku bieżącym projekty wykonawcze dla poniższych zadań:
- na linii nr 281 szlak Grabowo Wielkie - Bukowice Trzebnickie - zabudowa urządzeń ssp w km. 24,392.
- na linii 281 szlak Oleśnica - Dąbrowa Oleśnicka - zabudowa urządzeń SPR i TVU wraz z przebudową srk w km 4,526. - na linii nr 273 szlak Wróblin Głogowski - Brzeg Główny zabudowa urządzeń ssp w km 110,747.
- na linii nr 290 szlak Krzewina Zgorzelecka zabudowa urządzeń srk w km 17,514.
- na linii nr 276 modernizacja układu torowego i elektryfikacja linii CE-59 odc. Międzylesie - gr. państwa.
Podstawowym projektem inwestycyjnym na terenie województwa jest "Modernizacja linii kolejowej E 30/ C-E30".
W ramach projektu modernizacją zostaną objęte odcinki Węgliniec - Zgorzelec i Węgliniec - Bielawa Dolna/gr. państwa o łącznej długości 39 km. W bieżącym roku zakończone zostaną podstawowe prace budowlane na odcinkach: Węgliniec - Pieńsk dł. 12,6 km, Węgliniec -Bielawa Dolna/gr. państwa dł. 12,5 km, Pieńsk - Zgorzelec dł. 11,9 km. Na odcinku Legnica - Węgliniec prace trwają od roku 2004. Obecnie zakończono modernizację odcinka Legnica - Miłkowice o dł. 11,6 km. Dodatkowo w 2006 r. wykonane zostaną prace budowlane na odcinkach: Miłkowice - Okmiany dł. 17,5 km, Okmiany - Bolesławiec dł. 19,0 km, Zebrzydowa - Węgliniec dł. 11,5 km. Na odcinku Opole - Wrocław - Legnica prace modernizacyjne rozpoczęto w 2000 r. Obecnie w końcowej fazie realizacji jest st. Św. Katarzyna, a do końca 2006 r. zostanie zmodernizowany szlak Malczyce - Szczedrzykowice.
W 2006 r. rozpoczną się prace na stacjach: Malczyce, Środa Śląska i Wrocław Żerniki.
W ramach zadania "Poprawa stanu infrastruktury kolejowej w Polsce" w roku bieżącym, przewiduje się wzmocnienie sklepień wiaduktu we Wrocławiu na linii nr 271 i 273 oraz zabudowę ssp na linii 273, Brzeg Dolny - Wołów. Efektem realizowanych działań będzie poprawa bezpieczeństwa na przejeździe kolejowym oraz likwidacja ograniczenia prędkości.
W ramach strategicznych projektów modernizacyjnych sieci kolejowej w Polsce obejmujących teren tego województwa jest kontynuowana i planowana do realizacji m.in.
"Modernizacja linii E 30/CE 30 Zgorzelec/Bielawa Dolna- Wrocław- Katowice- Kraków - Przemyśl- Medyka" II etap, tj. odcinek Opole- Kędzierzyn Koźle- Gliwice- Zabrze; odcinek Bielawa Dolna - Horka - budowa mostu przez Nysę Łużycką oraz elektryfikacja; pilotażowe wdrożenie ERTMS w Polsce na odcinku Legnica - Węgliniec- Bielawa Dolna.
"Modernizacja linii E 59 Wrocław- Poznań- Szczecin- Świnoujście" II etap tj. odcinek Wrocław- Rawicz
"Modernizacja linii CE 59 Wrocław- Zielona Góra- Rzepin- Szczecin" - I etap tj. linia przeznaczona dla ruchu towarowego
"Modernizacja linii kolejowej CE 59 Międzylesie- Wrocław- Głogów- Kostrzyn- Szczecin" - I etap, tj. odcinek Międzylesie- Wrocław.
Wykonane zadania inwestycyjne w ramach tych projektów mają na celu rewitalizację i modernizację sieci kolejowej. Zadania te obejmują miejsca na liniach kolejowych, w których ze wzglądu na stan techniczny, mając na uwadze bezpieczeństwo ruchu pociągów, ograniczono prędkość do bezpiecznej. Likwidacja tych miejsc przywróci parametry pierwotne linii lub je podwyższy. Poza tym bezpośrednimi rezultatami napraw i modernizacji infrastruktury kolejowej będą: poprawa bezpieczeństwa ruchu, płynności ruchu, standardu i komfortu obsługi pasażerów oraz zmniejszenie uciążliwości kolei dla środowiska naturalnego.
W uzupełnieniu uprzejmie informuj, że w budżecie państwa na rok 2006 przewidziana została na infrastrukturę kolejową kwota 779.796 tys. zł, z tego 260.000 tys. zł na utrzymanie infrastruktury kolejowej, 505 596 tys. zł na inwestycje kolejowe, w tym na współfinansowanie projektów realizowanych ze środków UE oraz 14 200 tys. zł na inwestycje i utrzymanie linii kolejowych o znaczeniu wyłącznie obronnym.
Ponadto, z Funduszu Kolejowego w roku bieżącym około 81 mln zł przeznaczone zostanie m.in. na: dofinansowanie inwestycji w infrastrukturze kolejowej (9.861,3 tys. zł), remontów i utrzymania infrastruktury kolejowej (71.947,15 tys. zł).
Ponieważ środki te są dalece niewystarczające, to w zaistniałej sytuacji poprawę stanu infrastruktury kolejowej upatruje się we współpracy zarządcy infrastruktury kolejowej z władzami samorządowymi dla pozyskania środków finansowych w ramach regionalnych programów operacyjnych, jak również z innymi podmiotami w ramach obowiązującego w tym zakresie prawa.
Z poważaniem
Z upoważnienia
MINISTRA TRANSPORTU
Bolesław Kowalski
Sekretarz Stanu
* * *
Oświadczenie senatora Jarosława Laseckiego złożone na 16. posiedzeniu Senatu:
Oświadczenie skierowane do ministra kultury i dziedzictwa narodowego Kazimierza Ujazdowskiego
Szanowny Panie Ministrze!
Konferencja "Pozyskiwanie środków europejskich a ochrona dziedzictwa kulturowego", zorganizowana w Senacie w dniu 20 czerwca 2006 r., spotkała się z ogromnym zainteresowaniem uczestników, którzy nie tylko reprezentowali właścicieli zabytków znajdujących się w rękach Skarbu Państwa, ale przede wszystkim zabytków będących w rękach osób prywatnych. Struktura własności w obszarze zabytków uległa znacznej zmianie po przemianach ustrojowych 1989 r. I chociaż nie wszystkim prawowitym właścicielom zwrócono bezprawnie zabrane mienie, to jednak obecnie zaledwie 15% obiektów zabytkowych należy do Skarbu Państwa. Pozostałe 85% to własność samorządów i osób prywatnych!
To właśnie na osobach prywatnych w większości spoczywa trud utrzymania zabytków w odpowiednim stanie i dbanie o ich przekazanie przyszłym pokoleniom. Obowiązkiem państwa, które zgodnie z art. 5 Konstytucji RP strzeże dziedzictwa narodowego, jest zaś pomaganie w zachowaniu zabytków naszej narodowej kultury potomnym.
Podczas konferencji uczestnicy zwrócili jednak uwagę na to, że w programie przeznaczającym środki również na ratowanie zabytków w latach 2007-2013 w ramach regionalnych programów operacyjnych nie ma możliwości finansowania projektów dla właścicieli obiektów zabytkowych jako osób prywatnych! Jest to jawna dyskryminacja osób prywatnych w stosunku do osób prawnych.
W związku z tym uprzejmie proszę Pana Ministra o spowodowanie, aby w ramach RPO na lata 2007-2013 uwzględnić możliwość finansowania projektów w obszarze ratowania obiektów zabytkowych osób prywatnych oraz wpisanie na listę potencjalnych beneficjentów osób prywatnych będących właścicielami obiektów zabytkowych.
Pisząc to oświadczenie, również w imieniu wielu osób zgłaszających powyższe postulaty, jako pokłosie konferencji, uprzejmie proszę Pana Ministra o odpowiedzi na następujące pytania.
Czy, a jeśli tak, to kiedy osoby prywatne jako właściciele obiektów zabytkowych będą mogły otrzymać dofinansowanie w ramach RPO na ratowanie zabytków?
Czy, a jeśli tak, to kiedy będzie uzupełniana lista potencjalnych beneficjentów RPO o osoby prywatne będące właścicielami obiektów zabytkowych?
Czy w podziale środków unijnych na lata 2007-2013 przewidziano programy strukturalne na cele ratowania zabytków skierowane do prywatnych właścicieli zabytków?
Jakie inne działania podejmie Ministerstwo Kultury i Dziedzictwa Narodowego w celu szerszego wspierania ratowania zabytków przez osoby prywatne?
Proszę o odpowiedzi na powyższe pytania i przesyłam wyrazy szacunku.
Jarosław W. Lasecki
Odpowiedź ministra kultury i dziedzictwa narodowego:
Warszawa, dnia 01września 2006 r.
Pan
Bogdan Borusewicz
Marszałek Senatu
Rzeczypospolitej Polskiej
Szanowny Panie Marszałku,
w odpowiedzi na Pana pismo z dnia 9 sierpnia, znak: BPS/DSK-556/06 w sprawie oświadczenia złożonego przez senatora Jarosława Laseckiego podczas 16. posiedzenia Senatu Rzeczypospolitej Polskiej, w dniu 3 sierpnia 2006 roku, uprzejmie informuję:
1. Ministerstwo Kultury i Dziedzictwa Narodowego nie jest bezpośrednio zaangażowane w opracowywanie Regionalnych Programów Operacyjnych. Wspomniane wyżej Programy są opracowywane przez poszczególne samorządy województw, znające najlepiej specyfikę danego regionu. Dotychczasowe listy potencjalnych beneficjentów zostały ustalone w drodze konsultacji społecznych prowadzonych przez samorządy. Niektóre województwa dopuściły możliwość ubiegania się o wsparcie na ochronę dziedzictwa kulturowego przez przedsiębiorców lub partnerstwa publiczno-prywatne, a także organizacje pozarządowe (głównie w ramach wsparcia rewitalizacji miast). Jednocześnie pragnę zapewnić, że Ministerstwo Kultury i Dziedzictwa Narodowego zwróci się do marszałków województw z prośbą o uwzględnienie prywatnych właścicieli zabytków na listach beneficjentów w Regionalnych Programach Operacyjnych.
2. Ministerstwo Kultury i Dziedzictwa Narodowego nie umieściło osób fizycznych na liście beneficjentów Priorytetu XII Kultura i dziedzictwo kulturowe Programu Operacyjnego Infrastruktura i Środowisko, ponieważ wymieniony wyżej Priorytet ma charakter ponadregionalny i dotyczy kluczowych projektów z punktu widzenia polityki kulturalnej państwa, mających wpływ na poprawę spójności społeczno-ekonomicznej kraju.
3. Jednocześnie informuję, że w ogłoszonym przez Ministra Kultury i Dziedzictwa Narodowego Programie Operacyjnym "Dziedzictwo Kulturowe" istnieje możliwość ubiegania się przez prywatnych właścicieli zabytków o dotacje na prace konserwatorskie, restauratorskie i budowlane przy zabytkach. W Priorytecie I tego Programu - Rewaloryzacja zabytków nieruchomych i ruchomych, wskazano jako uprawnionych wnioskodawców również prywatnych właścicieli lub posiadaczy zabytków w odniesieniu do obiektów przeznaczonych na cele publiczne.
Z poważaniem
Kazimierz M. Ujazdowski
* * *
Oświadczenie senatora Józefa Łyczaka złożone na 15. posiedzeniu Senatu:
Oświadczenie skierowane do wiceprezesa Rady Ministrów, ministra spraw wewnętrznych i administracji Ludwika Dorna
Szanowny Panie Ministrze!
Oświadczenie moje dotyczy sytuacji Policji oraz projektu ustawy o modernizacji Policji, Straży Granicznej, Biura Ochrony Rządu i Państwowej Straży Pożarnej w latach 2007-2009.
Zarząd Wojewódzki Niezależnego Samorządnego Związku Zawodowego Policjantów Województwa Kujawsko-Pomorskiego zwrócił się do mnie z prośbą o wsparcie w celu doprowadzenia do rozmów z rządem, a przede wszystkim z Panem Ministrem. Zarząd w piśmie z dnia 4 lipca 2006 r. przedstawił mi szczegółowo sytuację Policji, szczególnie podkreślając niepokojącą liczbę wakatów policyjnych na terenie województwa kujawsko-pomorskiego oraz niskie płace.
Budżet komend wojewódzkich, w tym kujawsko-pomorskiej, jest niewystarczający i grozi brakiem środków finansowych w IV kwartale 2006 r. Brakuje w jednostkach Policji środków na paliwo oraz urządzenia niezbędne do prawidłowego ich funkcjonowania, chodzi między innymi o latarki, komputery, radiostacje. Nadto policjanci są niedostatecznie wyposażeni w podstawowe sprzęty potrzebne w przypadku przywracania naruszonego porządku prawnego, to jest kaski, kamizelki, tarcze, ochraniacze itp. Niskie zarobki w Policji powodują, że niewielka liczba młodych ludzi decyduje się na pracę w Policji.
Wszystko to oznacza, że aktualnie jednostki Policji są w znacznym stopniu pozbawione możliwości realizacji swoich ustawowych zadań, a także samej skuteczności działania. Unowocześnienie sposobów działania Policji, a także planowany motywacyjny system uposażeń wymagają znacznego zwiększenia nakładów środków budżetowych. Niezbędne w tym wypadku są zakup sprzętu transportowego i uzbrojenia oraz modernizacja sprzętu i wyposażenia specjalnego, a także modernizacja policyjnych systemów teleinformatycznych.
W związku z powyższym pragnę wyrazić swoje poparcie dla projektu wskazanej ustawy. Zwracam się jednocześnie do Pana Ministra o możliwie szybkie podjęcie działań w rządzie celem określenia w drodze rozporządzenia szczegółowego programu modernizacji. A nadto pragnę zwrócić uwagę Pana Ministra na konieczność przystąpienia do rozmów z przedstawicielami Policji w celu jak najlepszego dopasowania programu modernizacji do faktycznych potrzeb tej formacji.
Zwracam się do Pana Ministra z pytaniem, czy istnieje możliwość podjęcia tego typu rokowań, w jakim terminie od wejścia w życie ustawy może zostać uchwalone wskazane rozporządzenie i co będzie priorytetem we wskazanych działaniach.
Z poważaniem
Józef Łyczak
Odpowiedź ministra spraw wewnętrznych i administracji:
Warszawa, dnia 4 września 2006 r.
Pan
Bogdan Borusewicz
Marszałek Senatu RP
Szanowny Panie Marszałku,
Nawiązując do pisma z dnia 2 sierpnia 2006 r. (sygn. BPS/DSK-043-476/06 przekazującego oświadczenie Senatora RP Pana Józefa Łyczaka złożone podczas 15. posiedzenia Senatu RP w dniu 20 lipca 2006 r. w sprawie sytuacji Policji oraz projektu ustawy o modernizacji Policji, Straży Granicznej, Biura Ochrony Rządu i Państwowej Straży Pożarnej w latach 2007-2009, uprzejmie przedstawiam następujące informacje.
W MSWiA trwają prace nad projektem ustawy o ustanowieniu "Programu modernizacji Policji, Straży Granicznej, Biura Ochrony Rządu i Państwowej Straży Pożarnej w latach 2007-2009", które prowadzone są w ścisłej współpracy z Komendą Główną Policją. Projekt konsultowany jest także ze związkami zawodowymi.
Ponadto uprzejmie informuj, że liczba wakatów w garnizonie kujawsko-pomorskim (według stanu na dzień 1 lipca 2006 r.) wynosi 394, co stanowi 7,6% stanu etatowego (przy średniej w kraju 6,38%).
Niezależnie od powyższego, w ramach możliwości budżetowych służby logistyczne Policji prowadzą działania zmierzające do unowocześnienia sprzętu transportowego, uzbrojenia i wyposażenia oraz do poprawy stanu technicznego bazy lokalnej obiektów służbowych Policji,
Zaznaczy należy, iż średnie uposażenie policjantów w Komendzie Wojewódzkiej Policji w Bydgoszczy w czerwcu 2006 r. wyniosły 2.954,23 zł (co oznacza wzrost w porównaniu do analogicznego okresu 2005 o 2,47%), natomiast w komendach szczebla powiatowego (miejskiego) wyniosły 2.603,75 zł (tj. wzrost w porównaniu do 2005 r. o 3,08%).
Warto podkreślić, iż w projekcie ustawy o ustanowieniu "Programu modernizacji Policji, Straży Granicznej, Biura Ochrony Rządu i Państwowej Straży Pożarnej w latach 2007-2009" przewidziano dla Policji dodatkowe środki w wysokości 4.235.389 tys. zł, w tym 3.323.262 tys. zł na wydatki rzeczowe oraz 912.389 tys. zł na wdrożenie motywacyjnego systemu uposażeń policjantów.
Z wyrazami szacunku
MINISTER
SPRAW WEWNĘRZNYCH I ADMINISTRACJI
z up. Marek SURMACZ
Sekretarz Stanu
* * *
Oświadczenie senatora Adama Bieli złożone na 16. posiedzeniu Senatu:
Oświadczenie skierowane do minister rozwoju regionalnego Grażyny Gęsickiej oraz do ministra transportu Jerzego Polaczka
Szanowni Państwo Ministrowie!
Jako senator RP z województwa lubelskiego wyrażam swoje zaniepokojenie brakiem rozwoju infrastruktury komunikacyjnej w tym województwie, co praktycznie przekreśla szersze możliwości rozwoju gospodarczego w tym obszarze Polski.
Bez poziomu infrastruktury porównywalnego chociaż częściowo do poziomu w innych regionach Polski Lubelszczyzna nie jest zdolna wyjść z zapaści gospodarczej, co lokuje ją na antypodach całej UE jako region najuboższy. Dlatego bardzo niepokojąca jest opinia o wycofaniu się rządu RP z przebudowy drogi S19 na drogę szybkiego ruchu oraz wsparcia budowy lotniska pod Lublinem. Bardzo proszę o ustosunkowanie się do tej opinii.
Mam nadzieję, iż resort dysponuje konkretnym harmonogramem prac w zakresie przebudowy drogi S19 na drogę szybkiego ruchu. Jestem nim zainteresowany i chciałbym się z nim zapoznać, podobnie jak z planami dotyczącymi wsparcia budżetowego budowy lotniska pod Lublinem.
Druga kwestia, którą chcę poruszyć, dotyczy podziału środków na Regionalne Programy Operacyjne w latach 2007-2013. Wariant drugi podziału tych środków zapewnia wszystkim województwom Polski Wschodniej w miarę równy i stosunkowo łatwy dostęp do funduszy Unii Europejskiej. Przyjęcie natomiast wariantu trzeciego ograniczyłoby niestety i tak skromne środki pomocowe dla województwa lubelskiego.
Z poważaniem
Adam Biela
Odpowiedź ministra transportu:
Warszawa, 4 września 2006 r.
Pan
Bogdan Borusewicz
Marszałek Senatu
Rzeczypospolitej Polskiej
Szanowny Panie Marszałku,
W nawiązaniu do oświadczenia złożonego przez senatora Adama Bielę podczas 16. posiedzenia Senatu RP w dniu 3 sierpnia 2006 roku, zawierającego ocenę rozwoju infrastruktury komunikacyjnej w województwie lubelskim, pragniemy przekazać informacje na temat planów budowy drogi S-19.
Przebudowa drogi krajowej S-19 do parametrów drogi ekspresowej została uwzględniona w planach budowy sieci dróg, na prawie na całym jej przebiegu tzn. od Białegostoku do południowej granicy państwa.
Przewiduje się, że do 2015 roku zostanie oddanych do użytku 511 km drogi klasy ekspresowej.
W planach na lata 2007-2015, przyjęto następujący harmonogram realizacji inwestycji na drodze krajowej S-19:
- odcinek Białystok-Międzyrzec Podlaski - lata 2012-2015
- odcinek Międzyrzec Podlaski-Lubartów - lata 2009-2013
- odcinek Lubartów-Kraśnik - lata 2009-2013
- odcinek Kraśnik-Stobiernia - lata 2010-2013
- odcinek Stobiernia-Lutoryż - 2010-2013
- odcinek Lutoryż - Barwinek -2010-2013.
Szacowana wartość inwestycji wynosi ok. 5,5 mld zł i zostanie ona sfinansowana ze środków Europejskiego Funduszu Rozwoju Regionalnego oraz budżetu państwa.
Jak wynika z powyższego harmonogramu, przebudowa drogi na terenie województwa lubelskiego rozpocznie się najwcześniej, bo już w 2009 roku, co wiąże się z podjęciem prac przygotowawczych na początku przyszłego roku.
Łączę wyrazy szacunku
Z upoważnienia
MINISTRA TRANSPORTU
Piotr Stomma
Podsekretarz Stanu
Odpowiedź ministra rozwoju regionalnego:
Warszawa, 6 września 2006 r.
Pan
Bogdan Borusewicz
Marszałek Senatu
Rzeczypospolitej Polskiej
Szanowny Panie Marszałku,
W odpowiedzi na oświadczenie Pana Senatora Adama Bieli, złożone podczas 16. posiedzenia Senatu RP w dniu 3 sierpnia 2006 r., przesłane przy piśmie Marszałka Senatu RP w dniu 9 sierpnia 2006 r., znak: BPS/DSK-043-552/06, dotyczące dwóch kwestii: braku rozwoju infrastruktury komunikacyjnej w województwie lubelskim oraz wyboru wariantu algorytmu podziału środków finansowych z Europejskiego Funduszu Rozwoju Regionalnego na lata 2007-2013 z punktu widzenia interesów tego województwa, uprzejmie informuję:
Zarówno Komisja Europejska, jak i Rząd Polski dostrzega problem znaczących zapóźnień w rozwoju infrastruktury transportowej na terenie województw Polski wschodniej, w tym na terenie województwa lubelskiego. Dlatego mając na celu jak najszybsze wyrównanie poziomu dostępu do infrastruktury w stosunku do innych regionów kraju i UE, w ramach realizacji polityki spójności przewiduje się szerokie wsparcie inwestycji transportowych, ze szczególnym uwzględnieniem najbiedniejszych województw wschodniej Polski.
Zgodnie z powyższym, rząd podjął decyzję o utworzeniu odrębnego Programu Operacyjnego Rozwój Polski Wschodniej, którego jednym z głównych celów jest poprawa dostępności i jakości powiązań komunikacyjnych województw Polski wschodniej. W ramach programu wspierane będą projekty mające na celu usprawnienie komunikacji publicznej w miastach oraz projekty usprawniające dojazd z obszarów podmiejskich, czy gmin ościennych do centrów metropolii.
W ramach Programu Operacyjnego Infrastruktury i Środowisko utworzono odrębny priorytet tj. "Zapewnienie sprawnego dostępu drogowego do największych ośrodków miejskich na terenie wschodniej Polski", w ramach którego w latach 2007-13 przewiduje się wybudowanie około 290 km dróg dla zapewnienia lepszej dostępności komunikacyjnej ośrodków Polski wschodniej.
Droga ekspresowa S19, o którą pyta Pan Senator A. Biela, jest jednym z priorytetów Rządu, a jej przebudowa została zaplanowana właśnie w ramach Programu Operacyjnego Infrastruktura i Środowisko. Ze względu na ograniczone środki, przebudowa tej drogi planowana jest w pierwszej kolejności na wybranych odcinkach: Międzyrzec Podlaski-Lubartów, Lubartów-Kraśnik, Kraśnik-Stobierna, Stobierna-Lutoryż.
Program ten wspierać będzie również inwestycje w portach lotniczych znajdujących się w transeuropejskiej sieci transportowej TEN-T. Jednakże port lotniczy w Lublinie nie jest objęty siecią TEN-T, a tym samym jego budowa nie jest możliwa w ramach dofinansowania z Funduszu Spójności.
Infrastruktura transportowa wspierana będzie również w ramach Regionalnego Programu Operacyjnego Województwa Lubelskiego, obejmującego m.in. inwestycje w lokalną i regionalną infrastrukturą drogową i kolejową, a także infrastrukturę transportu lotniczego.
Odnośnie drugiej kwestii poruszonej w oświadczeniu Pana Senatora Adama Bieli, pragnę podkreślić, że zaproponowane przez Ministerstwo Rozwoju Regionalnego trzy warianty algorytmu podziału środków Europejskiego Funduszu Rozwoju Regionalnego na regionalne programy operacyjne w latach 2007-2013, to jest: algorytm 80/10/10, algorytm stosowany przez Komisję Europejską oraz algorytm dzielący środki w proporcji 60/40 przyczyniają się, chociaż w różnym stopniu, do zmniejszenia rozpiętości międzyregionalnych, poprzez zachowanie najwyższego, choć zróżnicowanego, poziomu wsparcia dla regionów "najsłabszych", a najniższego dla regionów "najsilniejszych. Ich konstrukcje wynikają z założeń i zasad polityki spójności społecznej i gospodarczej UE, która preferuje większą pomoc publiczną dla obszarów zapóźnionych i w ten sposób pozwala na bardziej równomierny rozwój wszystkich regionów. W przeliczeniu na mieszkańca woj. lubelskie największy poziom wsparcia uzyskuje w przypadku wariantu II - 546,7 euro, najniższy, w przypadku wariantu III - 468,5 euro. W przypadku wariantu I (algorytm 80/10/10) wielkość wsparcia na mieszkańca wynosi 530,3 euro, czyli jest niewiele niższa aniżeli w wariancie II.
Zgodnie z rekomendacją Ministerstwa Rozwoju Regionalnego, Rada Ministrów w dniu 1 sierpnia br. przyjęła algorytm 80/10/10 (wariant I. Zastosowany wariant podziału środków zapewnia realizację Celu 1 polityki spójności UE i jednocześnie przyczynia się do realizacji celu strategicznego Narodowych Strategicznych Ram Odniesienia, jakim jest wzrost konkurencyjności polskich regionów i przeciwdziałanie ich marginalizacji społecznej, gospodarczej i przestrzennej. Rekomendacja algorytmu 80/10/10 oparta była na wynikach konsultacji społecznych, w których wzięły udział liczne środowiska samorządowe i społeczne.
Za wyborem wariantu 80/10/10 przemawiały ważne argumenty merytoryczne, wyrażone w trakcie dyskusji prowadzonych w ramach konsultacji społecznych. Po pierwsze, odwoływano się do polityki spójności, polegającej na wspieraniu regionów najuboższych, i poprzez zwiększanie ich szans rozwojowych, osiąganiu zrównoważonego poziomu rozwoju na terenie całej Unii Europejskiej. Po drugie, odwoływano się do bezrobocia, które jest szczególnym czynnikiem wywołującym biedę i stanowiącym barierę dla rozwoju gospodarczego. Trzeci spośród najważniejszych argumentów dotyczył poziomu zróżnicowań pomiędzy województwami w Polsce, który większość uczestników dyskusji uznawała za zbyt duży i pogłębiający się. Konstrukcja algorytmu 80/10/10 podziału środków Europejskiego Funduszu Rozwoju Regionalnego na regionalne programy operacyjne w latach 2007-2013 wszystkie powyższe argumenty bierze pod uwagę.
Zgodnie z przyjętym algorytmem 80/10/10 woj. lubelskie na Regionalny Program Operacyjny 2007-2013 otrzyma z Europejskiego Funduszu Rozwoju Regionalnego 1156 mln euro, to jest prawie siedmiokrotnie więcej aniżeli w latach 2004-2006 w ramach Zintegrowanego Programu Operacyjnego Rozwoju Regionalnego.
Z poważaniem
MINISTER
w zast.
Władysław Ortyl
SEKRETARZ STANU
Diariusz Senatu RP: spis treści, poprzedni fragment, następna część dokumentu